quote:Vanavond onthult Ineke Strouken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed in Knevel & Van den Brinkhoe de Zwarte Piet van de toekomst er uit moet gaan zien. Het nieuwe uiterlijk is gebaseerd op vele gesprekken met voor- en tegenstanders van Zwarte Piet.
Bron: http://www.nieuwwij.nl/nieuws/nieuw-uiterlijk-voor-zwarte-piet/
Zeker wel. Vergeet trouwens ook niet de Blackface-invloeden die al eerder zijn genoemd wat betreft huidskleur.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:07 schreef Igen het volgende:
[..]
En die horen al een aantal jaren niet meer bij Zwarte Piet. Probleem opgelost dus.
Dat is maar net hoe je zoiets bekijkt. Naar mijn mening moet een dominante cultuur rekening houden met de wensen van een minderheid, omdat deze anders achtergesteld worden. Totaal geen rekening houden en simpelweg je eigen traditie doordrukken, is bijzonder intolerant. Het draait om integratie van twee kanten, niet om het zomaar moeten slikken van iets.quote:[..]
Er is m.i. überhaupt geen objectiveerbare schade. Het is immers gewoon een kinderfeestje.
Bescherming van minderheden houdt in, dat hun tradities niet door onnodige, door de meerderheidsgroep gesteunde wettelijke bepalingen mogen worden geblokkeerd. Het houdt niet in dat de meerderheid z'n cultuur overboord moet gooien op elk vlak waar een minderheid iets een keertje niet leuk vindt. Dat is de wereld op z'n kop.
Nooit!quote:
Sarcast.quote:
De mensen die Zwarte Piet spelen bepalen uiteraard.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:18 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
Hoe definitief is dit? Wie heeft hier uberhaupt zeggenschap over
Nou niks aan de hand dusquote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:19 schreef budvar het volgende:
[..]
De mensen die Zwarte Piet spelen bepalen uiteraard.
Zoals ik al zei, zijn er minstens vier verklaringen voor de zwarte huidskleur, waarvan Blackface slechts ééntje is. Je kan net zo goed naar Moriaantje uit Piet de Smeerpoets wijzen, wat juist een anti-racistisch(!) kinderverhaaltje wasquote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:14 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Zeker wel. Vergeet trouwens ook niet de Blackface-invloeden die al eerder zijn genoemd wat betreft huidskleur.
Fijn, die mening mag jij hebben, maar ik ben het er niet mee eens. Nederland is in beginsel een natiestaat, en omdat we een tolerante natie zijn eisen we niet dat immigranten zich assimileren maar staan we het heel vriendelijk toe dat zij hun eigen cultuur en tradities behouden, zelfs als dat tegen de wet in gaat (denk aan ritueel slachten). Dat is echt wel voldoende tolerantie.quote:[..]
Dat is maar net hoe je zoiets bekijkt. Naar mijn mening moet een dominante cultuur rekening houden met de wensen van een minderheid, omdat deze anders achtergesteld worden. Totaal geen rekening houden en simpelweg je eigen traditie doordrukken, is bijzonder intolerant. Het draait om integratie van twee kanten, niet om het zomaar moeten slikken van iets.
Ik voel me enorm aangesproken en beledigd.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:15 schreef Romanus het volgende:
[ afbeelding ]
Is dit dan ook racistisch? Ik kan me er niet druk om maken
Zwarte sinterklaas vind ik geen probleem maar die misbaksels daarachter hebben zweepslagen nodig.quote:
Niet, en niemand.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:18 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
Hoe definitief is dit? Wie heeft hier uberhaupt zeggenschap over
Kun je deze boude bewering ook hardmaken?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:24 schreef remlof het volgende:
Ik had in Igen toch nooit een racist verwacht.
Domme troll of gewoon dom?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:25 schreef gelly het volgende:
De grote voorstanders van Zwarte Piet zijn een prima argument om aan te tonen waarom het een racistisch karakter heeft.
https://nl-nl.facebook.com/pietitie
Dat hebben wel meer dingen. Ik kan zo wel redenen verzinnen om hard NEE te roepen tegen willekeurig iets. Dat is heel makkelijk. En dan mag jij gaan aantonen dat ik mij niet gekwetst zou moeten voelen. En dat gaat je niet lukken want dat laat ik gewoon niet toe. Dus heb ik jou bij de ballen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:25 schreef gelly het volgende:
De grote voorstanders van Zwarte Piet zijn een prima argument om aan te tonen waarom het een racistisch karakter heeft.
Maar ik val onder een van de kleinste minderheden.quote:
Mja, apart is dat he. Zwarte Piet is geen neger en het is allemaal niet racistisch bedoeld, maar die negers moeten gewoon opflikkeren met hun gezeur, want het zijn net als die malle moslims toch geen echte Nederlanders en ze moeten al helemaal niet aan onze cultuur komen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:29 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat hebben wel meer dingen. Ik kan zo wel redenen verzinnen om hard NEE te roepen tegen willekeurig iets. Dat is heel makkelijk. En dan mag jij gaan aantonen dat ik mij niet gekwetst zou moeten voelen. En dat gaat je niet lukken want dat laat ik gewoon niet toe. Dus heb ik jou bij de ballen.
Dit soort halfbloedslaafjes uit de OP zijn tenslotte ook voor 50% racistisch.
Hier op FOK! heb je het met een piemel onder de 30cm inderdaad niet makkelijk. Sterkte.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:31 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Maar ik val onder een van de kleinste minderheden.
Ik ook. Ik ben niet eens echt wit. Meer Argentijns wit.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:31 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Maar ik val onder een van de kleinste minderheden.
En ik had van jou nooit verwacht dat je onbeargumenteerde persoonlijke aanvallen zou doen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:24 schreef remlof het volgende:
Ik had in Igen toch nooit een racist verwacht.
Ook de blanken die erover zeiken moeten opflikkeren, en ja die zijn er ook.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:33 schreef gelly het volgende:
[..]
Mja, apart is dat he. Zwarte Piet is geen neger en het is allemaal niet racistisch bedoeld, maar die negers moeten gewoon opflikkeren met hun gezeur, want het zijn net als die malle moslims toch geen echte Nederlanders en ze moeten al helemaal niet aan onze cultuur komen.
Het lijkt erop dat jij moet opflikkeren, how about that.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:36 schreef budvar het volgende:
[..]
Ook de blanken die erover zeiken moeten opflikkeren, en ja die zijn er ook.
Kan hij ook niet.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:36 schreef Igen het volgende:
[..]
En ik had van jou nooit verwacht dat je onbeargumenteerde persoonlijke aanvallen zou doen.
Ik ben trouwens erg benieuwd waar jij meent dat ik iets racistisch heb gezegd.
Gewoon hele feest afschaffen. Geen plezier toegestaan.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:36 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik ook. Ik ben niet eens echt wit. Meer Argentijns wit.
Ik voel me erg beledigd door de jute zak van Piet.
Dat kun je wel beweren, als dat je mening is mag dat, maar dat slaat ook nergens op.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:33 schreef gelly het volgende:
[..]
Mja, apart is dat he. Zwarte Piet is geen neger en het is allemaal niet racistisch bedoeld, maar die negers moeten gewoon opflikkeren met hun gezeur, want het zijn net als die malle moslims toch geen echte Nederlanders en ze moeten al helemaal niet aan onze cultuur komen.
Ik denk het niet, Job.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:37 schreef gelly het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat jij moet opflikkeren, how about that.
Je vergeet de meloen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat kun je wel beweren, als dat je mening is mag dat, maar dat slaat ook nergens op.
Als ze negers moesten voorstellen hadden de Pieten wel een basketbalhemd en een afgezakte broek aan, en een KFC emmer in de hand. Dat lijkt meer op een stereotype dan Zwarte Piet. Zelfs zonder schmink.
Het is dan ook niet geïnspireerd op de hedendaagse situatie, maar een viering van het slavernijverleden.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat kun je wel beweren, als dat je mening is mag dat, maar dat slaat ook nergens op.
Als ze negers moesten voorstellen hadden de Pieten wel een basketbalhemd en een afgezakte broek aan, en een KFC emmer in de hand. Dat lijkt meer op een stereotype dan Zwarte Piet. Zelfs zonder schmink.
"Viering van het slavernijverleden", sjonge jonge jonge. Je zou speeches-schrijver voor Wilders moeten worden, je hebt er het talent voor.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:42 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het is dan ook niet geïnspireerd op de hedendaagse situatie, maar een viering van het slavernijverleden.
Maar waarom hoor ik daar pas de laatste paar jaar wat over? Als het daarom zou gaan zou men het wel gewoon altijd hebben geroepen. Maar daar was nooit sprake van. Enhet lijkt me niet dat je iets kan gaan vieren zonder dat je het benoemt.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:42 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het is dan ook niet geïnspireerd op de hedendaagse situatie, maar een viering van het slavernijverleden.
Misschien omdat jij je er pas de laatste jaren in hebt verdiept? De "traditie" Sinterklaas is al heel erg lang aan verandering onderhevig. Zo zijn veel stereotype kenmerken al geruisloos verdwenen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
Maar waarom hoor ik daar pas de laatste paar jaar wat over? Als het daarom zou gaan zou men het wel gewoon altijd hebben geroepen. Maar daar was nooit sprake van. Enhet lijkt me niet dat je iets kan gaan vieren zonder dat je het benoemt.
De vraag is dan ook niet of de oorspronkelijke Zwarte Piet is afgeleid van donkere mensen. De vraag is of dat heden ten dage nog boeit.quote:
Treffende overeenkomst met de Nederlandse Piet inderdaad.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:41 schreef Ulx het volgende:
[..]
Bij mijn weten was Zwitserland niet zo van de koloniale rijken met slaven en zo. En daar is de knecht van Sinterklaas ook zwart.
[ afbeelding ]
Who cares waardoor het komt? Toen ik een ukkie was hoorde ik verhalen over de schoorsteen, de zon, en het de hele dag op de plantages staan. Ik vond het allemaal best, zo lang ik maar wat kreeg van Piet. En als hij daarna maar in de bomen klom en kunstjes ging vertonen, want dat doen ze zo graag.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |