quote:Vanavond onthult Ineke Strouken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed in Knevel & Van den Brinkhoe de Zwarte Piet van de toekomst er uit moet gaan zien. Het nieuwe uiterlijk is gebaseerd op vele gesprekken met voor- en tegenstanders van Zwarte Piet.
Bron: http://www.nieuwwij.nl/nieuws/nieuw-uiterlijk-voor-zwarte-piet/
Zeker wel. Vergeet trouwens ook niet de Blackface-invloeden die al eerder zijn genoemd wat betreft huidskleur.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:07 schreef Igen het volgende:
[..]
En die horen al een aantal jaren niet meer bij Zwarte Piet. Probleem opgelost dus.
Dat is maar net hoe je zoiets bekijkt. Naar mijn mening moet een dominante cultuur rekening houden met de wensen van een minderheid, omdat deze anders achtergesteld worden. Totaal geen rekening houden en simpelweg je eigen traditie doordrukken, is bijzonder intolerant. Het draait om integratie van twee kanten, niet om het zomaar moeten slikken van iets.quote:[..]
Er is m.i. überhaupt geen objectiveerbare schade. Het is immers gewoon een kinderfeestje.
Bescherming van minderheden houdt in, dat hun tradities niet door onnodige, door de meerderheidsgroep gesteunde wettelijke bepalingen mogen worden geblokkeerd. Het houdt niet in dat de meerderheid z'n cultuur overboord moet gooien op elk vlak waar een minderheid iets een keertje niet leuk vindt. Dat is de wereld op z'n kop.
Nooit!quote:
Sarcast.quote:
De mensen die Zwarte Piet spelen bepalen uiteraard.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:18 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
Hoe definitief is dit? Wie heeft hier uberhaupt zeggenschap over
Nou niks aan de hand dusquote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:19 schreef budvar het volgende:
[..]
De mensen die Zwarte Piet spelen bepalen uiteraard.
Zoals ik al zei, zijn er minstens vier verklaringen voor de zwarte huidskleur, waarvan Blackface slechts ééntje is. Je kan net zo goed naar Moriaantje uit Piet de Smeerpoets wijzen, wat juist een anti-racistisch(!) kinderverhaaltje wasquote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:14 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Zeker wel. Vergeet trouwens ook niet de Blackface-invloeden die al eerder zijn genoemd wat betreft huidskleur.
Fijn, die mening mag jij hebben, maar ik ben het er niet mee eens. Nederland is in beginsel een natiestaat, en omdat we een tolerante natie zijn eisen we niet dat immigranten zich assimileren maar staan we het heel vriendelijk toe dat zij hun eigen cultuur en tradities behouden, zelfs als dat tegen de wet in gaat (denk aan ritueel slachten). Dat is echt wel voldoende tolerantie.quote:[..]
Dat is maar net hoe je zoiets bekijkt. Naar mijn mening moet een dominante cultuur rekening houden met de wensen van een minderheid, omdat deze anders achtergesteld worden. Totaal geen rekening houden en simpelweg je eigen traditie doordrukken, is bijzonder intolerant. Het draait om integratie van twee kanten, niet om het zomaar moeten slikken van iets.
Ik voel me enorm aangesproken en beledigd.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:15 schreef Romanus het volgende:
[ afbeelding ]
Is dit dan ook racistisch? Ik kan me er niet druk om maken
Zwarte sinterklaas vind ik geen probleem maar die misbaksels daarachter hebben zweepslagen nodig.quote:
Niet, en niemand.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:18 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
Hoe definitief is dit? Wie heeft hier uberhaupt zeggenschap over
Kun je deze boude bewering ook hardmaken?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:24 schreef remlof het volgende:
Ik had in Igen toch nooit een racist verwacht.
Domme troll of gewoon dom?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:25 schreef gelly het volgende:
De grote voorstanders van Zwarte Piet zijn een prima argument om aan te tonen waarom het een racistisch karakter heeft.
https://nl-nl.facebook.com/pietitie
Dat hebben wel meer dingen. Ik kan zo wel redenen verzinnen om hard NEE te roepen tegen willekeurig iets. Dat is heel makkelijk. En dan mag jij gaan aantonen dat ik mij niet gekwetst zou moeten voelen. En dat gaat je niet lukken want dat laat ik gewoon niet toe. Dus heb ik jou bij de ballen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:25 schreef gelly het volgende:
De grote voorstanders van Zwarte Piet zijn een prima argument om aan te tonen waarom het een racistisch karakter heeft.
Maar ik val onder een van de kleinste minderheden.quote:
Mja, apart is dat he. Zwarte Piet is geen neger en het is allemaal niet racistisch bedoeld, maar die negers moeten gewoon opflikkeren met hun gezeur, want het zijn net als die malle moslims toch geen echte Nederlanders en ze moeten al helemaal niet aan onze cultuur komen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:29 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat hebben wel meer dingen. Ik kan zo wel redenen verzinnen om hard NEE te roepen tegen willekeurig iets. Dat is heel makkelijk. En dan mag jij gaan aantonen dat ik mij niet gekwetst zou moeten voelen. En dat gaat je niet lukken want dat laat ik gewoon niet toe. Dus heb ik jou bij de ballen.
Dit soort halfbloedslaafjes uit de OP zijn tenslotte ook voor 50% racistisch.
Hier op FOK! heb je het met een piemel onder de 30cm inderdaad niet makkelijk. Sterkte.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:31 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Maar ik val onder een van de kleinste minderheden.
Ik ook. Ik ben niet eens echt wit. Meer Argentijns wit.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:31 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Maar ik val onder een van de kleinste minderheden.
En ik had van jou nooit verwacht dat je onbeargumenteerde persoonlijke aanvallen zou doen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:24 schreef remlof het volgende:
Ik had in Igen toch nooit een racist verwacht.
Ook de blanken die erover zeiken moeten opflikkeren, en ja die zijn er ook.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:33 schreef gelly het volgende:
[..]
Mja, apart is dat he. Zwarte Piet is geen neger en het is allemaal niet racistisch bedoeld, maar die negers moeten gewoon opflikkeren met hun gezeur, want het zijn net als die malle moslims toch geen echte Nederlanders en ze moeten al helemaal niet aan onze cultuur komen.
Het lijkt erop dat jij moet opflikkeren, how about that.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:36 schreef budvar het volgende:
[..]
Ook de blanken die erover zeiken moeten opflikkeren, en ja die zijn er ook.
Kan hij ook niet.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:36 schreef Igen het volgende:
[..]
En ik had van jou nooit verwacht dat je onbeargumenteerde persoonlijke aanvallen zou doen.
Ik ben trouwens erg benieuwd waar jij meent dat ik iets racistisch heb gezegd.
Gewoon hele feest afschaffen. Geen plezier toegestaan.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:36 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik ook. Ik ben niet eens echt wit. Meer Argentijns wit.
Ik voel me erg beledigd door de jute zak van Piet.
Dat kun je wel beweren, als dat je mening is mag dat, maar dat slaat ook nergens op.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:33 schreef gelly het volgende:
[..]
Mja, apart is dat he. Zwarte Piet is geen neger en het is allemaal niet racistisch bedoeld, maar die negers moeten gewoon opflikkeren met hun gezeur, want het zijn net als die malle moslims toch geen echte Nederlanders en ze moeten al helemaal niet aan onze cultuur komen.
Ik denk het niet, Job.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:37 schreef gelly het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat jij moet opflikkeren, how about that.
Je vergeet de meloen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat kun je wel beweren, als dat je mening is mag dat, maar dat slaat ook nergens op.
Als ze negers moesten voorstellen hadden de Pieten wel een basketbalhemd en een afgezakte broek aan, en een KFC emmer in de hand. Dat lijkt meer op een stereotype dan Zwarte Piet. Zelfs zonder schmink.
Het is dan ook niet geïnspireerd op de hedendaagse situatie, maar een viering van het slavernijverleden.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat kun je wel beweren, als dat je mening is mag dat, maar dat slaat ook nergens op.
Als ze negers moesten voorstellen hadden de Pieten wel een basketbalhemd en een afgezakte broek aan, en een KFC emmer in de hand. Dat lijkt meer op een stereotype dan Zwarte Piet. Zelfs zonder schmink.
"Viering van het slavernijverleden", sjonge jonge jonge. Je zou speeches-schrijver voor Wilders moeten worden, je hebt er het talent voor.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:42 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het is dan ook niet geïnspireerd op de hedendaagse situatie, maar een viering van het slavernijverleden.
Maar waarom hoor ik daar pas de laatste paar jaar wat over? Als het daarom zou gaan zou men het wel gewoon altijd hebben geroepen. Maar daar was nooit sprake van. Enhet lijkt me niet dat je iets kan gaan vieren zonder dat je het benoemt.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:42 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het is dan ook niet geïnspireerd op de hedendaagse situatie, maar een viering van het slavernijverleden.
Misschien omdat jij je er pas de laatste jaren in hebt verdiept? De "traditie" Sinterklaas is al heel erg lang aan verandering onderhevig. Zo zijn veel stereotype kenmerken al geruisloos verdwenen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
Maar waarom hoor ik daar pas de laatste paar jaar wat over? Als het daarom zou gaan zou men het wel gewoon altijd hebben geroepen. Maar daar was nooit sprake van. Enhet lijkt me niet dat je iets kan gaan vieren zonder dat je het benoemt.
De vraag is dan ook niet of de oorspronkelijke Zwarte Piet is afgeleid van donkere mensen. De vraag is of dat heden ten dage nog boeit.quote:
Treffende overeenkomst met de Nederlandse Piet inderdaad.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:41 schreef Ulx het volgende:
[..]
Bij mijn weten was Zwitserland niet zo van de koloniale rijken met slaven en zo. En daar is de knecht van Sinterklaas ook zwart.
[ afbeelding ]
Who cares waardoor het komt? Toen ik een ukkie was hoorde ik verhalen over de schoorsteen, de zon, en het de hele dag op de plantages staan. Ik vond het allemaal best, zo lang ik maar wat kreeg van Piet. En als hij daarna maar in de bomen klom en kunstjes ging vertonen, want dat doen ze zo graag.quote:
Zwart gezicht.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:49 schreef gelly het volgende:
[..]
Treffende overeenkomst met de Nederlandse Piet inderdaad.
Moet je niet nog ergens katoenplukken ofzo?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:49 schreef gelly het volgende:
[..]
Treffende overeenkomst met de Nederlandse Piet inderdaad.
Als je het toch allemaal best vond, wat doet de kleur er dan toe? Als je mensen er nou een plezier mee doet door Pietje meerdere kleurtjes te geven?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:50 schreef Ulx het volgende:
[..]
Who cares waardoor het komt? Toen ik een ukkie was hoorde ik verhalen over de schoorsteen, de zon, en het de hele dag op de plantages staan. Ik vond het allemaal best, zo lang ik maar wat kreeg van Piet. En als hij daarna maar in de bomen klom en kunstjes ging vertonen, want dat doen ze zo graag.
Maar verder ben je niet racistisch, zegmaar.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:51 schreef budvar het volgende:
[..]
Moet je niet nog ergens katoenplukken ofzo?
Misschien heb je niet zo goed opgelet, want deze discussie is al vrij oud, ongeveer zo oud als de vaste traditie van zwarte piet, vandaar ook al die veranderingen in de tussentijd.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
Maar waarom hoor ik daar pas de laatste paar jaar wat over? Als het daarom zou gaan zou men het wel gewoon altijd hebben geroepen. Maar daar was nooit sprake van. Enhet lijkt me niet dat je iets kan gaan vieren zonder dat je het benoemt.
Waarom wel aangezien de meerderheid het wil behouden? Het is toch maar een kleurtje?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je het toch allemaal best vond, wat doet de kleur er dan toe? Als je mensen er nou een plezier mee doet door Pietje meerdere kleurtjes te geven?
De meerderheid beweert steeds dat de kleur niets uitmaakt. Voor de minderheid maakt de kleur wel wat uit.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:54 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Waarom wel aangezien de meerderheid het wil behouden? Het is toch maar een kleurtje?
Omdat ik evenveel recht heb om te willen dat Zwarte Piet lekker Zwarte Piet moet blijven.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je het toch allemaal best vond, wat doet de kleur er dan toe? Als je mensen er nou een plezier mee doet door Pietje meerdere kleurtjes te geven?
Omdat het niks oplost. Het lost geen racisme op en het lost het probleem dat sommigen vinden dat de traditie van oudsher (in de vorm van Zwarte Piet met oorbellen en lippenstift enzo) aan het slavernijverleden doet denken ook niet op.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mij maakt het wel uit, cultuur behouden. En er zijn meer die dat willen dan dat er mensen zijn die regenboogpieten willen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:55 schreef Ceberut het volgende:
[..]
De meerderheid beweert steeds dat de kleur niets uitmaakt. Voor de minderheid maakt de kleur wel wat uit.
Dan is de oplossing toch helder?
Nee hoor ben ik niet, maar door dit gezeik kan ik niet anders dan overdreven racistische opmerkingen maken. Maar het maakt mij niet uit of de anti-pieten zwart, blank of paars zijn ze moeten hun muil gewoon eens houden en stoppen met het demoniseren van Zwarte Piet.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:52 schreef gelly het volgende:
[..]
Maar verder ben je niet racistisch, zegmaar.
De meerderheid maakt het wel uit wat voor kleur ZWARTE!!! Piet is. Namelijk zwart, zo heet hij.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:55 schreef Ceberut het volgende:
[..]
De meerderheid beweert steeds dat de kleur niets uitmaakt. Voor de minderheid maakt de kleur wel wat uit.
Dan is de oplossing toch helder?
Tsja, ik constateer slechts dat een groep landgenoten zich in toenemende mate stoort aan Zwarte Piet. Derhalve heb ik er geen moeite mee wanneer deze traditie op bepaalde terreinen wordt aangepast.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Omdat het niks oplost. Het lost geen racisme op en het lost het probleem dat sommigen vinden dat de traditie van oudsher (in de vorm van Zwarte Piet met oorbellen en lippenstift enzo) aan het slavernijverleden doet denken ook niet op.
Ondertussen zet de discussie wel de verhoudingen op scherp, legt het heel erg de nadruk op huidskleur (terwijl je als tolerant persoon toch juist wil dat mensen naar de persoon en niet naar het kleurtje kijken!), zodat het én voor een groep mensen het plezier verpest én discriminatie bevordert.
Het betoog dat de kleur irrelevant is, is derhalve gelul. Het verhaal dat het een kinderfeest is en kinderen kleur niet zien, is gelul. Jij wil graag dat piet zwart blijft, want de knecht hoort zwart. Het is blijkbaar essentieel voor het feest dat de ondergeschikte knecht zwart is. Er is geen lol meer aan te beleven als de slaaf van de blanke leider niet meer zwart is.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:57 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Mij maakt het wel uit, cultuur behouden. En er zijn meer die dat willen dan dat er mensen zijn die regenboogpieten willen.
Zie je dat hij een positief toekomstbeeld schetst? Zie je dat hij geen enkele huidskleur überhaupt bij naam noemt? Zie je dat hij niemand de schuld geeft? Dat hij niemand in een slachtofferrol plaatst en voor niemand een voorkeursbehandeling vraagt?quote:I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed: "We hold these truths to be self-evident: that all men are created equal." I have a dream that one day on the red hills of Georgia the sons of former slaves and the sons of former slave owners will be able to sit down together at a table of brotherhood. I have a dream that one day even the state of Mississippi, a state, sweltering with the heat of injustice and sweltering with the heat of oppression, will be transformed into an oasis of freedom and justice. I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character. I have a dream today.
Waarom vind je dat de mening van een minderheid er meer toe doet dan de mening van velen?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, ik constateer slechts dat een groep landgenoten zich in toenemende mate stoort aan Zwarte Piet. Derhalve heb ik er geen moeite mee wanneer deze traditie op bepaalde terreinen wordt aangepast.
Maar goed, dat vind ik.
Een grotere groep stoort zich aan Marokkanen, moet daar niet wat aan gebeuren dan?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, ik constateer slechts dat een groep landgenoten zich in toenemende mate stoort aan Zwarte Piet. Derhalve heb ik er geen moeite mee wanneer deze traditie op bepaalde terreinen wordt aangepast.
Maar goed, dat vind ik.
Appel.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:01 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het betoog dat de kleur irrelevant is, is derhalve gelul. Het verhaal dat het een kinderfeest is en kinderen kleur niet zien, is gelul. Jij wil graag dat piet zwart blijft, want de knecht hoort zwart. Het is blijkbaar essentieel voor het feest dat de ondergeschikte knecht zwart is. Er is geen lol meer aan te beleven als de slaaf van de blanke leider niet meer zwart is.
En dan niet snappen waarom mensen er racisme in zien.
Ja, denk eens na dan. Waarom zo vasthouden aan zwart-wit? Kijk verder dan de kleuren zwart-wit en kijk de wereld in. Verlos de volgende generatie van dit stigma. Laat die pieten alle kleuren aannemen die ze willen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:02 schreef Igen het volgende:
Even tussendoor, het bekende fragmentje uit de speech van Martin Luther King:
[..]
Zie je dat hij een positief toekomstbeeld schetst? Zie je dat hij geen enkele huidskleur überhaupt bij naam noemt? Zie je dat hij niemand de schuld geeft? Dat hij niemand in een slachtofferrol plaatst en voor niemand een voorkeursbehandeling vraagt?
Moet toch te denken geven, vind ik.
Cultuur behouden boeit me weinig. Maar dit gaat om het sturen van een bepaalde traditie in een bepaalde richting door het af te doen als iets kwaads en verderfelijks. En zo is die hele Piet nooit bedoeld geweest.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:57 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Mij maakt het wel uit, cultuur behouden. En er zijn meer die dat willen dan dat er mensen zijn die regenboogpieten willen.
Dan noem je 'm Piet en is 't Piet. Zo heet hij dan.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:00 schreef budvar het volgende:
[..]
De meerderheid maakt het wel uit wat voor kleur ZWARTE!!! Piet is. Namelijk zwart, zo heet hij.
Dat wordt geregeld door ome Greet.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:03 schreef budvar het volgende:
[..]
Een grotere groep stoort zich aan Marokkanen, moet daar niet wat aan gebeuren dan?
Op het moment dat je Zwarte Piet als zwarte ziet gaat het eigenlijk al fout hè.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:05 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ja, denk eens na dan. Waarom zo vasthouden aan zwart-wit? Kijk verder dan de kleuren zwart-wit en kijk de wereld in. Verlos de volgende generatie van dit stigma. Laat die pieten alle kleuren aannemen die ze willen.
Er is maar 1 kleur voor ZWARTE Piet namelijk zwart zoals zijn naam al doet vermoeden.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:05 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ja, denk eens na dan. Waarom zo vasthouden aan zwart-wit? Kijk verder dan de kleuren zwart-wit en kijk de wereld in. Verlos de volgende generatie van dit stigma. Laat die pieten alle kleuren aannemen die ze willen.
De toevoeging zwarte impliceert dat er ook Pieten zijn van andere kleuren, anders had Piet volstaan.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:00 schreef budvar het volgende:
[..]
De meerderheid maakt het wel uit wat voor kleur ZWARTE!!! Piet is. Namelijk zwart, zo heet hij.
We vormen een samenleving. Ik ben voorstander van elkaar een beetje tegemoet komen. Van de dictatuur van de meerderheid wordt niemand wijzer.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:02 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Waarom vind je dat de mening van een minderheid er meer toe doet dan de mening van velen?
Dat zeg ik. Laat die kleuren los. Zwarte Piet bestaat niet. Het is gewoon Piet en Piet is niet gebonden aan kleur.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Op het moment dat je Zwarte Piet als zwarte ziet gaat het eigenlijk al fout hè.
Ja, maar de vlag wordt uiteindelijk wel aangepast.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Op het moment dat je Zwarte Piet als zwarte ziet gaat het eigenlijk al fout hè.
Dat is ook de boodschap van dat plaatje van KoosVogels uit South Park. De kindertjes zien het zwarte poppetje helemaal niet als neger, maar zien de zwarte kleur als symbool voor de dood (o.i.d.) en Chef moet door het stof omdat juist hij in termen van huidskleur dacht.
Nee hij heet gewoon Zwarte Piet. Niet Piet.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:07 schreef Ceberut het volgende:
[..]
De toevoeging zwarte impliceert dat er ook Pieten zijn van andere kleuren, anders had Piet volstaan.
En hoe is het ophangen van een neger hetzelfde als Zwarte Piet?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, maar de vlag wordt uiteindelijk wel aangepast.
Tot de actie van Quincy Gario vorig jaar boeide het de meeste mensen ook total niet als iemand als geelgeschminkte Piet meeliep. Men haalde de schouders op. Of vond het leuk.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:07 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dat zeg ik. Laat die kleuren los. Zwarte Piet bestaat niet. Het is gewoon Piet en Piet is niet gebonden aan kleur.
Nee, Zwarte Piet is zwart en daar is verder niks mis mee.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:07 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dat zeg ik. Laat die kleuren los. Zwarte Piet bestaat niet. Het is gewoon Piet en Piet is niet gebonden aan kleur.
Het gaat er vooral om dat het niet passend meer is in deze tijd.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:09 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
En hoe is het ophangen van een neger hetzelfde als Zwarte Piet?
Ophangen moet je die vlaggen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, maar de vlag wordt uiteindelijk wel aangepast.
Nou hier:quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:36 schreef Igen het volgende:
[..]
En ik had van jou nooit verwacht dat je onbeargumenteerde persoonlijke aanvallen zou doen.
Ik ben trouwens erg benieuwd waar jij meent dat ik iets racistisch heb gezegd.
Rechten ontnemen van minderheden?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:20 schreef Igen het volgende:
Je kan van integratie niet een eenrichtingsverkeer maken, waarbij minderheden hun rechten behouden
Zwarten zijn niet meer van deze tijd? Vuile racist dat je bent.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het gaat er vooral om dat het niet passend meer is in deze tijd.
Dat is toch wat ik zeg? Je noemt bijvoorbeeld witte chocola alleen maar wit omdat er ook zwarte en bruine chocola is. Als alle chocola bruin was, dan had je chocola niet bruine chocola hoeven noemen, dan had chocola volstaan.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:08 schreef budvar het volgende:
[..]
Nee hij heet gewoon Zwarte Piet. Niet Piet.
Eh, nee? Het kan zijn dat ik het voor twee interpretaties vatbaar heb opgeschreven, maar volgens mij schrijf ik dat echt niet hoor.quote:
Nu zit je weer in kleur te denken, jammer. Lees dat stukje eens terug wat je eerder hebt gequote.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, Zwarte Piet is zwart en daar is verder niks mis mee.
Net als Balotelli ook zwart is, zo is het nou eenmaal, en die zie je (tenzij je een racist bent) ook als mens en niet als zwarte en van hem vraag je ook niet of 'ie zich wit wil schminken omdat het racistisch is dat hij zwart is.
Komt er ook een Groot Duimpje dan?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:12 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dat is toch wat ik zeg? Je noemt bijvoorbeeld witte chocola alleen maar wit omdat er ook zwarte en bruine chocola is. Als alle chocola bruin was, dan had je chocola niet bruine chocola hoeven noemen, dan had chocola volstaan.
De toevoeging zwart aan Zwarte Piet impliceert dus dat er Pieten zijn van andere kleuren. Er is ooit over nagedacht blijkbaar om regenboogpieten nu mogelijk te maken.
Goh zou dat misschien komen omdat Piet een Oudhollandse naam is en er toen nog niet veel zwarten waren en waarschijnlijk zeker geen zwarten die Piet heette?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:12 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dat is toch wat ik zeg? Je noemt bijvoorbeeld witte chocola alleen maar wit omdat er ook zwarte en bruine chocola is. Als alle chocola bruin was, dan had je chocola niet bruine chocola hoeven noemen, dan had chocola volstaan.
De toevoeging zwart aan Zwarte Piet impliceert dus dat er Pieten zijn van andere kleuren. Er is ooit over nagedacht blijkbaar om regenboogpieten nu mogelijk te maken.
Hoezeer ik ook mijn best doe, ik kan geen aspect van Zwarte Piet zien dat in 2014 niet meer passend is.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het gaat er vooral om dat het niet passend meer is in deze tijd.
Goed, om het in die termen te formuleren:quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:13 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Nu zit je weer in kleur te denken, jammer. Lees dat stukje eens terug wat je eerder hebt gequote.
Tja, interpretatie...quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:12 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ik ken wel een paar Pieten met een blanke huidskleur.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:16 schreef Igen het volgende:
[..]
Goed, om het in die termen te formuleren:
Zwarte Piet draagt zwarte schmink, dat hoort bij zijn rol in het theaterstuk, en verder zou iedereen, ongeacht zijn of haar huidskleur, de rol van Zwarte Piet moeten kunnen spelen.
Je zegt het zelf, de rol van Zwarte Piet. Die kan toch prima gespeeld worden zonder zwarte schmink, immers we hebben zojuist vastgesteld dat we verder dan huidskleur kijken. Dus zolang je de rol van Zwarte Piet speelt, zou het idealiter niet eens moeten opvallen dat de schmink niet aanwezig is.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:16 schreef Igen het volgende:
[..]
Goed, om het in die termen te formuleren:
Zwarte Piet draagt zwarte schmink, dat hoort bij zijn rol in het theaterstuk, en verder zou iedereen, ongeacht zijn of haar huidskleur, de rol van Zwarte Piet moeten kunnen spelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |