Maar de moderne Zwarte Piet heeft niets maar dan ook niets met slavernij te maken, dus zelfs al zou het uit de slavernij voortkomen(wat ik betwijfel) maakt het nog niks uit.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:39 schreef remlof het volgende:
[..]
[..]
Maar het hele idee van de zwarte knecht komt wel uit de slavernij voort. Dat kan je bij hoog en laag ontkennen maar het is gewoon zo.
Waarom moest je Surinaamse klasgenoot voor Zwarte Piet spelen dan?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:41 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, maar ook 30 jaar geleden op de middelbare school voelde ik me er al ongemakkelijk bij dat een Surinaamse klasgenoot geen zin had om voor zwarte piet te spelen.
Alles in dit geval, het gaat om rassenongelijkheid.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:40 schreef Ulx het volgende:
[..]
Kut waarschijnlijk, maar wat heeft Mugabe in godesnaam met Sinterklaas te maken?
Hij moest niet, hij wou het niet eens. Omdat ie al zwart was.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:42 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Waarom moest je Surinaamse klasgenoot voor Zwarte Piet spelen dan?
Ja, als het niet als racisme bedoeld is geweest, lijkt me het geen punt. Jammer voor degenen die dat er wel in willen zien, maar soit. Dan kunnen ze het wel gaan afschilderen dat het een viering van de slavernij is, maar dat slaat gewoon nergens op.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:38 schreef remlof het volgende:
[..]
En die is dat wij bepaalde racistisch overkomende tradities mogen behouden?
Waren er ook blanke slaven in die tijd dan?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:42 schreef budvar het volgende:
[..]
Maar de moderne Zwarte Piet heeft niets maar dan ook niets met slavernij te maken, dus zelfs al zou het uit de slavernij voortkomen(wat ik betwijfel) maakt het nog niks uit.
Nee. De slavernij was al afgeschaft in die tijd, en bovendien was slavernij in Nederland zelf niet toegestaan.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:39 schreef remlof het volgende:
[..]
[..]
Maar het hele idee van de zwarte knecht komt wel uit de slavernij voort. Dat kan je bij hoog en laag ontkennen maar het is gewoon zo.
Maar hoe kwam het dan ter sprake? Hoe is dit relevant?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Hij moest niet, hij wou het niet eens. Omdat ie al zwart was.
Wat snap je niet aan "voortkomen uit"?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:44 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee. De slavernij was al afgeschaft in die tijd, en bovendien was slavernij in Nederland zelf niet toegestaan.
Nee, hij kon niet echt deelnemen aan ons feestje, dat zat me dwars.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:44 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Maar hoe kwam het dan ter sprake? Hoe is dit relevant?
Zoals in je post dacht ik dat je bedoelde dat hij werd uitgekozen om Zwarte Piet te spelen, terwijl hij dit niet wilde.
Uiteraardquote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waren er ook blanke slaven in die tijd dan?
In Noord-Afrika nog wel. Een van de redenen van de amerikaanse beschietingen van Tripoli en de franse aanval op Algerije in de 1800-zoveels.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waren er ook blanke slaven in die tijd dan?
Dat is gewoon niet zo. Dat weet iedereen,quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:44 schreef remlof het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan "voortkomen uit"?
Dat is gewoon wel zo. Zwarten werden als minderwaardig beschouwd, niet als volwaardige mensen, daarom maakten "we" ze tot slaven. Ook nadat de slavernij was afgeschaft werd er nog lange tijd neergekeken om mensen met een donkere huidskleur, nog steeds door sommigen trouwens.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:46 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet zo. Dat weet iedereen,
Ja. Minderheden mogen dat immers ook. Minderheden hebben daarnaast extra rechten t.o.v. de meerderheid, maar dat dient ter compensatie van de numerieke machtspositie van de meerderheid. Het doel kan niet zijn dat de meerderheid netto minder zou mogen kunnen doen, dan een minderheid.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:38 schreef remlof het volgende:
[..]
En die is dat wij bepaalde racistisch overkomende tradities mogen behouden?
Dat dient niet ter compensatie maar ter bescherming, als je dat vergeet kan het heel erg de verkeerde kant op gaan.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja. Minderheden mogen dat immers ook. Minderheden hebben daarnaast extra rechten t.o.v. de meerderheid, maar dat dient ter compensatie van de numerieke machtspositie van de meerderheid. Het doel kan niet zijn dat de meerderheid netto minder zou mogen kunnen doen, dan een minderheid.
Ben ik voor, nog liever iedereen als Europeaan trouwens, dezelfde rechten voor iedereen met een EU-paspoort, ongeacht afkomst of ras.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:50 schreef Igen het volgende:
Wat mij betreft mag trouwens ook dat hele groepsdenken worden afgeschaft. Iedereen een Nederlands burger, met allemaal dezelfde rechten. Als je dan toch Nederland niet langer als natiestaat maar als multicultureel land wil zien.
En waarom zijn die hulpjes van de zwitserse Sint dan zwart? Die hadden geen slaven en waren niet koloniaal en ook nog eens een keertje neutraal.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:49 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is gewoon wel zo. Zwarten werden als minderwaardig beschouwd, niet als volwaardige mensen, daarom maakten "we" ze tot slaven. Ook nadat de slavernij was afgeschaft werd er nog lange tijd neergekeken om mensen met een donkere huidskleur, nog steeds door sommigen trouwens.
En daar komt het vandaan dat de hulpjes van Sinterklaas zwart zijn.
Ja, bescherming tegen onderdrukking door een numerieke meerderheid van autochtonen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat dient niet ter compensatie maar ter bescherming, als je dat vergeet kan het heel erg de verkeerde kant op gaan.
Waarom werden ze niet uitgedost met oorbellen, kroeshaar en een grappig Surinaams accent ?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:54 schreef Ulx het volgende:
[..]
En waarom zijn die hulpjes van de zwitserse Sint dan zwart?
Geef eerst maar eens antwoord op mijn vraag. Die ontwijken met wedervragen is nogal zwak.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:13 schreef gelly het volgende:
[..]
Waarom werden ze niet uitgedost met oorbellen, kroeshaar en een grappig Surinaams accent ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |