Oefenen met oude examens. Verder is het wel handig om signaalwoorden te kennen.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 21:28 schreef redbullllllll het volgende:
hebben jullie nog tips? ben namelijk slecht in leesteksten
Ik heb aan een 3 genoeg, mits de 2e corrector Nederlands niet lullig gaat doenquote:Op donderdag 22 mei 2014 10:05 schreef exelletor het volgende:
Als al mijn berekeningen kloppen, moet ik hier minimaal een 3.9 voor halen om te slagen. Hopelijk gaat het me lukken.
Ik ga maar even vanuit dat een drie heb gehaald voor Nederlands, dan kan het alleen maar meevallen.quote:Op donderdag 22 mei 2014 10:13 schreef Nattekat het volgende:
Ik heb aan een 3 genoeg, mits de 2e corrector Nederlands niet lullig gaat doen
Ik kwam uit op een 5.6 met n-term 1. Gaat vast nog wel wat van af, maar de n-term moet ook hoog liggen...quote:Op donderdag 22 mei 2014 10:14 schreef exelletor het volgende:
[..]
Ik ga maar even vanuit dat een drie heb gehaald voor Nederlands, dan kan het alleen maar meevallen.
Heb je dan wel rekening gehouden met aftrekpunten bij je samenvatting, vanwege mogelijke spelling/grammaticafouten?quote:Op donderdag 22 mei 2014 10:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik kwam uit op een 5.6 met n-term 1. Gaat vast nog wel wat van af, maar de n-term moet ook hoog liggen...
Jep, maar ik heb er nooit meer dan 2 in een samenvatting gehad. Heb er dan ook 3 van af gehaald.quote:Op donderdag 22 mei 2014 10:18 schreef ownz123 het volgende:
[..]
Heb je dan wel rekening gehouden met aftrekpunten bij je samenvatting, vanwege mogelijke spelling/grammaticafouten?
quote:Op donderdag 22 mei 2014 16:25 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
Voor m'n gevoel was het supermakkelijk, maar daarom ben ik bang dat ik wat domme fouten heb gemaakt. Zo meteen nakijken.
8:5 voor mij, valt toch mee?quote:Op donderdag 22 mei 2014 16:40 schreef Cikx het volgende:
Had echt gruwelijk weinig B en heel veel C, zo erg dat ik daardoor aan mezelf begon te twijfelen
Had er maar 4 dus begon ook te twijfelen vooral in het begin haha.quote:Op donderdag 22 mei 2014 16:40 schreef Cikx het volgende:
Had echt gruwelijk weinig B en heel veel C, zo erg dat ik daardoor aan mezelf begon te twijfelen
Echt om van te huilenquote:Op donderdag 22 mei 2014 15:39 schreef Nattekat het volgende:
Na het falen van Cito op natuurkunde en scheikunde verwacht ik wel een n-term van 0
Ik wel.quote:Op donderdag 22 mei 2014 16:56 schreef Cikx het volgende:
Ik hoop dat we het er allemaal over eens zijn dat de eerste twee woorden van vraag 39: 'In many' moet zijn.
ik had "But there.."quote:Op donderdag 22 mei 2014 16:56 schreef Cikx het volgende:
Ik hoop dat we het er allemaal over eens zijn dat de eerste twee woorden van vraag 39: 'In many' moet zijn.
Ik had 'm goed, maar ik leidde dat af uit het feit dat de andere twee niet klopte en ze een opsommin gingen maken die daarbij paste.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:11 schreef Cikx het volgende:
Hoe maakt vraag 3 sense trouwens? Waar is dat uit af te leiden
Vind ik ook wel een beetje. Ik heb gekeken naar de structuur van de andere voorbeelden in die opsomming en zag dat elk voorbeeld eindigde met een jaartal of concrete tijdsaanduiding. C (edit) was de enige met een concrete tijdsaanduiding, dus die koos ik en het was goed.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:12 schreef DiedB het volgende:
Vind vraag 3 ook onzin. Valt totaal niet af te leiden.
Bij taalexamens mag je toch alleen dingen uit de tekst afleiden, niet uit "common sense"?quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:14 schreef Epii het volgende:
Ik vond A niet passen, en de uitspraak van B klopt eigenlijk gewoon helemaal niet, dacht ik. Filosofie werd vaak juist gezien als een van de 'hogere' bezigheden. Ook loopt de tekst niet lekker met B, aangezien 'poison for the mind' in de vorige zin gebruikt werd.
Jaquote:Op donderdag 22 mei 2014 17:17 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
Ik had bij 3 B, is fout. Hadden jullie dat ook?
Klopt, maar zo rechtvaardigde ik het voor mezelf. Ik zeg ook niet dat mijn reden per se juist is. Meestal doe ik dit soort vragen op gevoel, meestal gaat het goed :p Ben wel erg benieuwd wat Cito als reden voor C zou geven.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:16 schreef SomePerson het volgende:
[..]
Bij taalexamens mag je toch alleen dingen uit de tekst afleiden, niet uit "common sense"?
Ik had C, dat was de enige waar duidelijk iets gezegd werd over de tijd, net als in alle andere voorbeelden.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:19 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
Allemaal klagen over 3 dan maar.
Ik ook, erg frustrerend. Ik heb bij wel-niet steeds één fout.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:05 schreef Cikx het volgende:
39 of 40 puntenheb steeds 1 fout in die wel/niet vragen en dat tikt toch wel aan.
Nee, alhoewel ik wel even twijfelde.quote:
Preciesquote:Op donderdag 22 mei 2014 17:20 schreef Gambetta het volgende:
Ik had ook 3B ja.
Waar ik niet uitkom is de derde stelling bij vraag 33. Waar staat dat precies in de tekst? Ze geven toch alleen exacte cijfers over varkensvoer, niet over dieren in het algemeen?
Dat dacht ik dus ook, maar blijkt dus niet te zijn...quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:22 schreef Cikx het volgende:
Kan er ook iemand opheldering geven over stelling 1 van 38? Het blijkt dat er geen nieuwe gevallen van polio zijn geconstateerd sinds 1982. In de tekst staat ''the most recent natural infection''. Dan zou er toch sprake kunnen zijn van een niet-natural infection na 1982?
Wat is een niet natural infection? Wanneer is het niet natuurlijk? Ik zat er ook over te twijfelen daarzo, maar ik dacht; ja op wat voor andere manier kan je polio krijgen dan?quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:22 schreef Cikx het volgende:
Kan er ook iemand opheldering geven over stelling 1 van 38? Het blijkt dat er geen nieuwe gevallen van polio zijn geconstateerd sinds 1982. In de tekst staat ''the most recent natural infection''. Dan zou er toch sprake kunnen zijn van een niet-natural infection na 1982?
Weet ik ook niet, maar ik dacht waarom zet je anders natural ervoor, anders had je toch gewoon the most recent infection gezegd, want natural voegt anders totaal niets toe.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:23 schreef jelfrikandel het volgende:
[..]
Wat is een niet natural infection? Wanneer is het niet natuurlijk? Ik zat er ook over te twijfelen daarzo, maar ik dacht; ja op wat voor andere manier kan je polio krijgen dan?
Ik dacht aan iets van erfelijk. Maar er werd duidelijk geïmpliceerd dat er meerdere manier waren om polio te krijgen.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:23 schreef jelfrikandel het volgende:
[..]
Wat is een niet natural infection? Wanneer is het niet natuurlijk? Ik zat er ook over te twijfelen daarzo, maar ik dacht; ja op wat voor andere manier kan je polio krijgen dan?
quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:20 schreef Gambetta het volgende:
Ik had ook 3B ja.
Waar ik niet uitkom is de derde stelling bij vraag 33. Waar staat dat precies in de tekst? Ze geven toch alleen exacte cijfers over varkensvoer, niet over dieren in het algemeen?
'Until the early 1990s, only 33% of compound pig feed in the UK consisted of grains fit for human consumption [...]. Since then the proportion of sound grain in pig feed has doubled.'quote:
Mee eens. Ik dacht iets in het trant van dat wetenschappers besmet raakten in laboratoria. Ik ga klagen, want de natural impliceert wel erg veelquote:Op donderdag 22 mei 2014 17:26 schreef TheFastOne het volgende:
[..]
Ik dacht aan iets van erfelijk. Maar er werd duidelijk geïmpliceerd dat er meerdere manier waren om polio te krijgen.
quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:28 schreef Martialis het volgende:
Met die derde wel bij vraag 40 ben ik het niet eens, er staat toch "There is to be an urgent ministerial review of language learning, which was made optional six years ago.", niet has to be. Waar staat dan het "should be looked into." stukje?
Ook vraag ik me af waar het derde punt bij vraag 38 staat. Toch 41 punten van de 49 maar ik weet niet of ik de 8.1 haal die nodig is om mn 9 te houden.
Ja daar heb je een punt.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:26 schreef TheFastOne het volgende:
[..]
Ik dacht aan iets van erfelijk. Maar er werd duidelijk geïmpliceerd dat er meerdere manier waren om polio te krijgen.
Sterk argument inderdaad. Ach, nu hopen op een n-term van 0,6 of hoger en dan slaag ik met een 9 voor Engels.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:34 schreef Frootlup het volgende:
Bij vraag 3 is "jongeren" het kernwoord (alleen bij vraag C). Het hele stuk daarvoor en daarna gaat immers over jongeren/kinderen. Daaruit valt af te leiden dat C het goede antwoord is
Aii, goed puntquote:Op donderdag 22 mei 2014 17:34 schreef Frootlup het volgende:
Bij vraag 3 is "jongeren" het kernwoord (alleen bij vraag C). Het hele stuk daarvoor en daarna gaat immers over jongeren/kinderen. Daaruit valt af te leiden dat C het goede antwoord is
Zo uitgebreid ben ik niet met mijn klachten hahaquote:Op donderdag 22 mei 2014 17:36 schreef Cikx het volgende:
Mijn klacht, hopelijk doen ze er iets mee:
Bij vraag 3 is er totaal niet uit de tekst af te leiden dat het antwoord C moet zijn.
Bij vraag 33 stelling 3 wordt er gevraagd naar 'animal feed'. In de tekst worden alleen besproken de 'feed' van varkens en koeien. De tekst geeft geen opheldering over de 'feed' van alle dieren in het algemeen, waar de vraag het dus over heeft. Het antwoord zou daarom onjuist kunnen dan wel niet moeten zijn.
Bij vraag 38 stelling 1 wordt er gevraagd of er nieuwe gevallen van polio gemeld zijn sinds 1982. In de tekst staat dat er sinds 1982 geen nieuwe 'NATURAL infections' zijn geweest. Dit impliceert dus duidelijk dat er ook een andere manier van geïnfecteerd worden bestaat, anders heeft het woord natural totaal geen toegevoegde waarde. De stelling is dan ook onjuist. Je kan niet uit de tekst halen of er nog andere polio-besmettingen zijn voorgekomen op een 'niet-natural' manier.
Ik hoop dat ze zo denken dat ik er veel vanaf weet en het dus een gegronde klacht is haha.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:38 schreef Greens1 het volgende:
[..]
Zo uitgebreid ben ik niet met mijn klachten haha
dat is toch een hartstikke hoog cijfer dan?quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:39 schreef paardenliefhebber1998 het volgende:
33 punten, keiharde bummer!
Dat is tussen de 6.0 en de 8.0, ik denk dat hij gerekend had op hoger.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:40 schreef lisaxxx het volgende:
[..]
dat is toch een hartstikke hoog cijfer dan?
Niet voor mijn doen. Ben juist heel sterk in teksten en vooral bij Engels scoor ik altijd boven de 8. Waarschijnlijk een 6.8 of iets in die richting nu, persoonlijke teleurstellingquote:Op donderdag 22 mei 2014 17:40 schreef lisaxxx het volgende:
[..]
dat is toch een hartstikke hoog cijfer dan?
Het woordje "ritual" denk ik.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:41 schreef Frootlup het volgende:
Bij vraag 40 heb ik 'niet' gekozen bij bewering 1, vanwege die "As always". Of zie ik iets over het hoofd?
Ze hebben het over een ritueel, dat dus impliceert dat het altijd/vaak zo is (denk ik).quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:41 schreef Frootlup het volgende:
Bij vraag 40 heb ik 'niet' gekozen bij bewering 1, vanwege die "As always". Of zie ik iets over het hoofd?
Goed punt! Maar dat snappen die vragenmakers niet.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:40 schreef Blackwrench het volgende:
Ben het niet eens met vraag 7 eerste punt:
Geef van elk van de volgende systemen aan of dat in tekst 3 wel of niet
aan de orde wordt gesteld.
1 A network of cables on the seabed that measure increased electricity.
Ik had niet, in het antwoord model staat wel, maar het is niet het netwerk van kabels dat het verschil in spanning meet maar een voltmeter aan het eind van de koperen kabels. Dat staat letterlijk in de tekst.
Inderdaad, je weet perfect waar de tekst over gaat maar door de bekrompen redeneringen die gegeven zijn, die vaak nog eens op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden, word je vaak afgerekend op dingen, terwijl je ze wel degelijk weet.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:43 schreef Blackwrench het volgende:
Ik heb dus echt een tyfushekel aan meerkeuzevragen omdat je niet de kans krijgt om je antwoord te ondersteunen.
Ik zou hem goed rekenen.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:43 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
Bij vraag 21 heb ik "door het functioneren van de hersenen". Is zeker fout? Vond het lastig formuleren door "brain functionality" terwijl ik wel een idee heb wat ze bedoelen.
3 bij 38 is af te leiden uit het volgende stukje:quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:28 schreef Martialis het volgende:
Met die derde wel bij vraag 40 ben ik het niet eens, er staat toch "There is to be an urgent ministerial review of language learning, which was made optional six years ago.", niet has to be. Waar staat dan het "should be looked into." stukje?
Ook vraag ik me af waar het derde punt bij vraag 38 staat. Toch 41 punten van de 49 maar ik weet niet of ik de 8.1 haal die nodig is om mn 9 te houden.
quote:Although its founding partner, the Bill and Melinda Gates Foundation, has promised to invest $10bn more in vaccine programmes over the next ten years, it's not yet known how much of that will go to Gavi.
Jaa, ik zat naar wat anders te kijken. Echt stom.quote:Ze hebben het over een ritueel, dat dus impliceert dat het altijd/vaak zo is (denk ik).
Ik had voor dat examen een 8,5 en bij deze minder als de N-term 1,1 zou zijn, denk ik. Dus ik hoop hoger of iig gelijk.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:46 schreef jelfrikandel het volgende:
Vorig jaar was de N-term 1,1. Ik denk echt dat de N-term dit jaar een 0,5 wordt ofzo. Wat denken julle?
Moet een 0,5 om een 9 te blijven staan, dus ik hoop minstens dat.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:46 schreef jelfrikandel het volgende:
Vorig jaar was de N-term 1,1. Ik denk echt dat de N-term dit jaar een 0,5 wordt ofzo. Wat denken julle?
Lijkt me prima, maar misschien vinden ze het niet goed als het verleden tijd is.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:46 schreef Cikx het volgende:
Ik heb bij 21: Doordat hersenwetenschap ons begrip voor menselijk gedrag heeft veranderd. Zou dat goed worden gerekend?
Hmmm, was misschien niet handig om het in verleden tijd op te schrijven inderdaad, maar hopelijk gaan ze er niet moeilijk over doen.quote:[..]
Lijkt me prima, maar misschien vinden ze het niet goed als het verleden tijd is.
Ik had het anders geïnterpreteerd. Onze moraal wordt bepaald door hoe onze hersenen functioneren (de een is normaal, de ander een psychopaat). Hoe het correctievoorschrift het beschrijft klopt het ook, maar ik vind het diskutabel. De examenmakers hadden het dus over normen en waarden in de maatschappij, ik over de persoonlijke moraal.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:46 schreef Adsumnonabsum het volgende:
[..]
Ik niet, want het gaat om in hoeverre de hersenfunctie wordt begrepen, niet hoe deze is.
Mijn antwoord had deze strekking: Kennis over gedrag en verworven kennis over moreel gedrag (door neurologisch onderzoek)quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:51 schreef Greens1 het volgende:
[..]
Ik had het anders geïnterpreteerd. Onze moraal wordt bepaald door hoe onze hersenen functioneren (de een is normaal, de ander een psychopaat). Hoe het correctievoorschrift het beschrijft klopt het ook, maar ik vind het diskutabel.
Als je het aantal punten weet kan je op examen.nl je eigen tabel er van maken tussen de n-waarde die je zelf wilt zien.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:51 schreef Frootlup het volgende:
Hoe weten jullie eigenlijk welke n-term jullie nodig hebben?
Ga er maar niet van uit.quote:Op donderdag 22 mei 2014 18:01 schreef Frootlup het volgende:
Dus een n-term van precies 1. Haalbaar?
quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:56 schreef Ahvd het volgende:
Sowieso CITO...Wat willen ze nou, dat ik letterlijk ben, of dat ik erachter probeer te komen wat de schrijver bedoelt?
Er klopt echt geen reet van dat correctiemodel. Maarja, befehl ist befehl.
Dat is toch echt gewoon fout, want dat is niet de strekking van de tekst en "onze normen en waarden" worden niet bepaald door de 1% die psychopaat is.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:51 schreef Greens1 het volgende:
[..]
Ik had het anders geïnterpreteerd. Onze moraal wordt bepaald door hoe onze hersenen functioneren (de een is normaal, de ander een psychopaat). Hoe het correctievoorschrift het beschrijft klopt het ook, maar ik vind het diskutabel. De examenmakers hadden het dus over normen en waarden in de maatschappij, ik over de persoonlijke moraal.
Heh? Dat zeg ik toch niet? Ons brein bepaalt hoe wij over bepaalde zaken denken. Bij een psychopaat werkt het brein anders dan bij een niet-psychopaat. Ik had niet door dat ze met "onze normen en waarden" de normen en waarden van de hele maatschappij bedoelden.quote:Op donderdag 22 mei 2014 18:04 schreef Adsumnonabsum het volgende:
[..]
Dat is toch echt gewoon fout, want dat is niet de strekking van de tekst en "onze normen en waarden" worden niet bepaald door de 1% die psychopaat is.
Dan heb je de vraag jammer genoeg niet goed begrepen.quote:Op donderdag 22 mei 2014 18:06 schreef Greens1 het volgende:
[..]
Heh? Dat zeg ik toch niet? Ons brein bepaalt hoe wij over bepaalde zaken denken. Bij een psychopaat werkt het brein anders dan bij een niet-psychopaat. Ik had niet door dat ze met "onze normen en waarden" de normen en waarden van de hele maatschappij bedoelden.
Ja, dat gaat toch over varkensvoer?quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:26 schreef jelfrikandel het volgende:
[..]
[..]
'Until the early 1990s, only 33% of compound pig feed in the UK consisted of grains fit for human consumption [...]. Since then the proportion of sound grain in pig feed has doubled.'
Dit gaat over varkensvoer, niet over dierenvoeding in het algemeen.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:26 schreef jelfrikandel het volgende:
[..]
[..]
'Until the early 1990s, only 33% of compound pig feed in the UK consisted of grains fit for human consumption [...]. Since then the proportion of sound grain in pig feed has doubled.'
Wat zeur jij man? Je hebt een dikke 7+ en je bent nog steeds ontevreden?quote:Op donderdag 22 mei 2014 19:02 schreef PizzaGeit het volgende:
40 punten maar, valt beetje tegen eigenlijk
Inderdaad had ik ook, moeten ze sowieso gaan aanpassen.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:22 schreef Cikx het volgende:
Iemand moet dan op straat op je af rennen en je inspuiten met polio en dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:23 schreef jelfrikandel het volgende:
[..]
Jawel want als het niet op een andere manier is gebeurd, hoef je er ook niet "natural" bij te zetten.quote:Op donderdag 22 mei 2014 21:23 schreef anonyhr het volgende:
[..]
Iemand moet dan op straat op je af rennen en je inspuiten met polio en dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.
Als je het van die kant bekijkt is er eigenlijk niet echt reden tot klagen over die vraag.
Precies nu is het een pleonasme wat gewoon gramaticaal fout is!quote:Op donderdag 22 mei 2014 21:30 schreef FrummeI het volgende:
[..]
Jawel want als het niet op een andere manier is gebeurd, hoef je er ook niet "natural" bij te zetten.
Het gaat er bij dit soort vragen meer om dat je gewoon je verstand op nul zet en zegt 'Het wordt in de tekst genoemd, dus dat willen ze vast horen'. Als je inderdaad van het inspuiten uitgaat, denk je wel heel ver door bij zo'n soort vraag.quote:Op donderdag 22 mei 2014 21:30 schreef FrummeI het volgende:
[..]
Jawel want als het niet op een andere manier is gebeurd, hoef je er ook niet "natural" bij te zetten.
Boven de 1.0 lijkt me erg onwaarschijnlijk...quote:Op donderdag 22 mei 2014 21:12 schreef Meerkat01 het volgende:
Denken jullie dat de n norm 1.1 wordt? anders gezakt...
Haha verstand op nul. Dat kan nooit de bedoeling zijn van een examen. Ik ga trouwens niet uit van het inspuiten, ik stel alleen vast dat de tekst niet zegt dat er sinds 1982 geen nieuwe poliopatienten meer bijgekomen zijn (enkel de laatste natuurlijke infectie was in 1982 volgens de tekst). En dus is de stelling fout.quote:Op donderdag 22 mei 2014 21:36 schreef anonyhr het volgende:
[..]
Het gaat er bij dit soort vragen meer om dat je gewoon je verstand op nul zet en zegt 'Het wordt in de tekst genoemd, dus dat willen ze vast horen'. Als je inderdaad van het inspuiten uitgaat, denk je wel heel ver door bij zo'n soort vraag.
Hoezo, er zijn toch nog andere vakken?quote:Op donderdag 22 mei 2014 21:12 schreef Meerkat01 het volgende:
Denken jullie dat de n norm 1.1 wordt? anders gezakt...
Reported stond in de bewering toch? Stel dat je in 1982 geïnfecteerd raakt, dan kun je dat in 1983 pas melden. Dat was voor mij genoeg reden voor een klacht.quote:Op donderdag 22 mei 2014 21:44 schreef FrummeI het volgende:
[..]
Haha verstand op nul. Dat kan nooit de bedoeling zijn van een examen. Ik ga trouwens niet uit van het inspuiten, ik stel alleen vast dat de tekst niet zegt dat er sinds 1982 geen nieuwe poliopatienten meer bijgekomen zijn (enkel de laatste natuurlijke infectie was in 1982 volgens de tekst). En dus is de stelling fout.
Hoezo? Is polio pas een jaar na infectie te constateren ofzo? Dat staat in ieder geval niet in de tekst, dus daar ging ik niet van uit.quote:Op donderdag 22 mei 2014 21:55 schreef gerwinner het volgende:
[..]
Reported stond in de bewering toch? Stel dat je in 1982 geïnfecteerd raakt, dan kun je dat in 1983 pas melden. Dat was voor mij genoeg reden voor een klacht.
Ik bedoel meer dat er een mogelijkheid bestaat dat je het pas later meldt.quote:Op donderdag 22 mei 2014 22:01 schreef FrummeI het volgende:
[..]
Hoezo? Is polio pas een jaar na infectie te constateren ofzo? Dat staat in ieder geval niet in de tekst, dus daar ging ik niet van uit.
Oh ja klopt inderdaad, had ik nog niet eens aan gedacht. De bewering is gewoon niet op te maken uit de tekst, dus fout.quote:Op donderdag 22 mei 2014 22:06 schreef gerwinner het volgende:
[..]
Ik bedoel meer dat er een mogelijkheid bestaat dat je het pas later meldt.
Echt een schoolvoorbeeld van effectief taalgebruik.quote:Op donderdag 22 mei 2014 22:44 schreef Nattekat het volgende:
Er is een klacht terecht: die kromme zinnen in sommige teksten. Godverdomme wat had Ik daar moeite mee
Dat had je hieruit moeten halen:quote:Op donderdag 22 mei 2014 23:02 schreef exelletor het volgende:
Wat valt dat correctiemodel toch zwaar tegen en dit terwijl ik normaal redelijk goed in Engels ben.
Maar even eerlijk - bij vraag 38, wordt er toch niks gezegd over concurrentie van andere medische zaken of ben ik nou gek? Ook vond ik dat die twee landen niet echt onder druk gezet waren, maar goed, het zal allemaal wel...
Ohja, je hebt gelijk. Niks gezegd, stom van mij.quote:Op donderdag 22 mei 2014 23:15 schreef ownz123 het volgende:
Er staat toch invest 10bn in vaccine programmes
ik zat bij die vraag die jij noemt te twijfelen en koos uiteindelijk voor 'wel' en dat was idd vanwege dat met 'logisch'' en ik vond het echt een stomme vraag.quote:Op donderdag 22 mei 2014 22:40 schreef Ahvd het volgende:
Over die poliovraag ga ik ook klagen. In de bewering stond of er nog "polio cases" voorkwamen na 1982, terwijl in de tekst stond dat "natural infections" na 1982 uitgesloten waren. Dat is gewoon iets anders. Het een sluit het ander niet per se uit. Wellicht zijn er andere manieren om polio te krijgen, ik ben geen polioexpert, en dat mag het CITO verder ook niet verwachten. En waarom inderdaad de term "natural infections", dat suggereert dat er ook nog zoiets is als "unnatural infections". Er was dus geen enkel bewijs voor de bewering in de tekst. Bewering moet dus gewoon fout zijn.
Dit is zo'n typisch voorbeeld van een CITO naaivraag. Het heeft niets met Engelse taalvaardigheid te maken. Daarnaast kost dat getwijfel je op een examen een hoop tijd.
Het lijkt alsof het CITO twee vraagsoorten heeft:
- De letterlijke vraag, haal niks in je hoofd, want hoe logisch het ook moge zijn, het staat niet in de tekst
- De logische vraag, wees vooral niet te letterlijk, want het mag wel niet precies zo in de tekst staan, maar het wordt toch bedoelt.
![]()
Ook met de norm die er nu is?quote:Op woensdag 11 juni 2014 17:23 schreef baasvdmaffia het volgende:
Ik heb 34 punten en reken toch wel zeker op minstens een 6,5 hoor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |