Wat is er onzin? Licht het even toe, en dan zonder dat je duidelijk laat blijken dat je nekharen overeind gaan staan. Het heeft geen zin om te discussiëren met iemand die zelf nog getraumatiseerd is door een pestverleden en daarom niet een goed onderbouwd antwoord kan formuleren.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:49 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Zelden zoveel onzin bij elkaar in een post gezien. Da's op zich toch ook wel een prestatie.
Daarom moet zo'n iemand ook een omgeving opzoeken die bij hem of haar past. Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat mensen die levenslang gepest worden aan zichzelf te danken hebben, klinkt nogal crue, maar vaak hebben zij echt een slachtoffersmentaliteit.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:48 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ik ken iemand die als kind thuis mishandeld (verwaarloosd, geslagen en verbaal geweld) werd, zowel door de ouders, als door de oudere broer, buitenshuis gepest, uitgescholden en geslagen werd door de buurtkinderen en op school. Deze persoon is inderdaad heel erg geneigd om conflicten (van welke aard dan ook) zoveel mogelijk te vermijden. Maar kun je dat die persoon kwalijk nemen? Ik niet iig.
Dit soort algemene lulkoek is niets anders dan blaming the victim en lekker makkelijk lullen vanachter je toetsenbord. Iedereen is anders en iedereen zit/zat in andere omstandigheden. Be/ver/oordelen is oh zo makkelijk, maar ook oh zo stupide.
quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Mwah, het komt natuurlijk wel een beetje door de rubberen tegel mentaliteit die er tegenwoordig al vanaf groep 1 ingestampt wordt. Nee, niet vechten en geen klappen uitdelen, hier praten we het uit etc... Ik heb dat zelf met mijn oudste ongeveer een half jaar lang volgehouden tot hij voor de 4e keer met een kapotte bril thuis kwam en de dader wederom onbekend was. Toen heb ik ook gezegd dat praten gelul laten we achterwege, je hoekt hem meteen op zijn muil en als hij veel groter is pak je een stuk hout. Het heeft mij idd een aantal gangen naar de school gekost want vechten mag niet etc. maar zijn bril is na die tijd niet meer kapot gegaan. Ik ben wel een beetje klaar met dat halfzachte gedoe.
Op het moment dat je enige reactie is: groei maar een ruggengraat, neem je het slachtoffer kennelijk kwalijk dat die geen ruggengraat heeft. Dat is niet alleen stom, maar ook ronduit wreed.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:51 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik neem het toch ook niemand kwalijk? Sommige mensen worden zonder benen geboren. Dat is lastig en heel vervelend. Sommige kinderen worden mishandeld en verwaarloosd en zijn daarom niet weerbaar. Ook heel lastig en vervelend.
Knip
Niemand hier neemt een gepeste kwalijk dat hij niet weerbaar genoeg is. Juist niet.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:48 schreef stopnaald het volgende:
Ik ken iemand die als kind thuis mishandeld (verwaarloosd, geslagen en verbaal geweld) werd, zowel door de ouders, als door de oudere broer, buitenshuis gepest, uitgescholden en geslagen werd door de buurtkinderen en op school. Deze persoon is inderdaad heel erg geneigd om conflicten (van welke aard dan ook) zoveel mogelijk te vermijden. Maar kun je dat die persoon kwalijk nemen? Ik niet iig.
Dit dus, het is slachtoffergedrag. Het is hetzelfde dat iemand in een rolstoel voortdurend loopt te bitchen over dat het zo zwaar is om niet te kunnen lopen. No shit, nogal logisch dat het heel erg kut is, maar het heeft geen enkele zin om te blijven wentelen in je misère. Beter maak je er wat van zodat je, in je rolstoel, zoveel mogelijk kunt participeren.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:00 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Daarom moet zo'n iemand ook een omgeving opzoeken die bij hem of haar past. Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat mensen die levenslang gepest worden aan zichzelf te danken hebben, klinkt nogal crue, maar vaak hebben zij echt een slachtoffersmentaliteit.
Wat is jouw voorstel dan? Waarmee roei je pesten volledig uit? Er zijn al zoveel programma's op school geweest waarmee diversiteit werd aangemoedigd. Ik vind ook dat iemand verschillen hoort te respecteren, maar ik snap wel dat dit geen gouden regel is die je er bij iedereen ingestampt krijgt.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:06 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Op het moment dat je enige reactie is: groei maar een ruggengraat, neem je het slachtoffer kennelijk kwalijk dat die geen ruggengraat heeft. Dat is niet alleen stom, maar ook ronduit wreed.
Niet iedereen is hetzelfde. Niet iedereen is in staat om een ruggengraat te groeien.
Accepteren dat pesten altijd zal blijven bestaan is kiezen voor de makkelijkste weg. Dan hoef je niet te empatheren met de slachtoffers, zodat je ook niets aan de daders hoeft te doen en kun je lekker makkelijk met een bak popcorn voor je pc of tv blijven toekijken.....
Wel. Gewoon harder werken.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:06 schreef stopnaald het volgende:
Niet iedereen is in staat om een ruggengraat te groeien.
Niet alleen pesten, en nee, het oplossen is een illusie, maar een beetje verminderen, en ook de onderwijskwaliteit verhogen:quote:
Ja, ik ben het met je eens, vaak hebben zij "echt" een slachtoffersmentaliteit.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:00 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Daarom moet zo'n iemand ook een omgeving opzoeken die bij hem of haar past. Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat mensen die levenslang gepest worden aan zichzelf te danken hebben, klinkt nogal crue, maar vaak hebben zij echt een slachtoffersmentaliteit.
Wat schiet het slachtoffer op met een beetje begrip? Denk je trouwens dat niemand begrijpt dat pesten echt heel vervelend is?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:13 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ja, ik ben het met je eens, vaak hebben zij "echt" een slachtoffersmentaliteit.
Dat komt imo omdat zij ook slachtoffer ZIJN, maar kennelijk geen slachtoffer MOGEN zijn.
Die houding kom ik hier ook weer tegen. Er wordt zo makkelijk geroepen: groei maar een ruggengraat, waarmee wéér en trap na gegeven wordt. Dat vind ik wreed, gemeen en in de meest letterlijke vorm van het woord: asociaal.
Bizar genoeg komt het bij bijna niemand op om het slachtoffer een helpende hand, een luisterend oor of een beetje begrip te geven. Iets wat geen cent kost en voor het slachtoffer een wereld van verschil kan maken. Volstrekt onbegrijpelijk vind ik dat.
EEN vriendelijk persoon, EEN luisterend, vriendelijk, begripvol mens is soms genoeg om dat zelfvertrouwen te helpen groeien. Het slachtoffer verwijten dat ie geen zelfvertrouwen heeft is alleen maar een trap na geven. Contraproductief en wreed.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Niemand hier neemt een gepeste kwalijk dat hij niet weerbaar genoeg is. Juist niet.
Die schuld ligt meestal bij de thuissituatie.
Dat verandert niks aan het feit dat hij overal gepest zal worden als hij niets aan zijn weerbaarheid doet.
Een assertiviteitstraining, bijvoorbeeld. En werken aan je zelfvertrouwen.
Er is iets wat de pesters triggert. Daar moet je wat aan doen.
Ieder mens kan voor zichzelf beslissen of ie een pester, een meeloper, een wegkijker of een helpende hand wil zijn. Ik heb besloten om die helpende hand te zijn en vanuit die beslissing volgt ook dat ik NOOIT of te nimmer een slachtoffer zal verwijten dat ie niet genoeg ruggengraat heeft of een pester ongestoord zijn/haar gang laat gaan.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:07 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dit dus, het is slachtoffergedrag. Het is hetzelfde dat iemand in een rolstoel voortdurend loopt te bitchen over dat het zo zwaar is om niet te kunnen lopen. No shit, nogal logisch dat het heel erg kut is, maar het heeft geen enkele zin om te blijven wentelen in je misère. Beter maak je er wat van zodat je, in je rolstoel, zoveel mogelijk kunt participeren.
Mensen die worden gepest hebben ook een nadeel. Vaak eentje waar ze niet heel veel aan kunnen doen, bijvoorbeeld in geval van huidskleur of autisme. Het is echter wel een feit dat de maatschappij wienig rekening met ze houdt. Dan kun je wel gaan huilen en mokken en de rest van je leven rancuneus blijven dat de maatschappij oneerlijk is, of je gaat je best doen om mee te doen, zo goed en kwaad als het gaat.
Gelul! Jij weet dus ECHT niet waar je over praat. Als je niet beter weet dan dat je geslagen wordt, als je weerstand al op heel jonge leeftijd er letterlijk uitgeslagen wordt, dan is het geen kwestie van harder werken. Dan is het een kwestie van zeer ernstig en structureel getraumatiseerd zijn.quote:
Pesten hoeft niet per se uiten in fysiek/verbaal geweld. Iemand die overal wordt buitengesloten wordt ook gewoon gepest.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:22 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ieder mens kan voor zichzelf beslissen of ie een pester, een meeloper, een wegkijker of een helpende hand wil zijn. Ik heb besloten om die helpende hand te zijn en vanuit die beslissing volgt ook dat ik NOOIT of te nimmer een slachtoffer zal verwijten dat ie niet genoeg ruggengraat heeft of een pester ongestoord zijn/haar gang laat gaan.
Pesten valt relatief makkelijk uit te roeien: als omstanders het pesten niet pikken houdt het meteen op. Peerpressure werkt namelijk ook de andere kant op.
Dus die mentale weerbaarheid, de plek in de hierarchie, het natuurlijke gedrag etc waar je over praat geldt allemaal wel voor de gepeste kinderen, maar tegelijkertijd durf je je eigen kinderen niet hun plek in de hierarchie te laten vinden, of mentaal weerbaarder te maken.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:10 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat laatste zeker.
Mijn kinderen gaan ook zeker niet naar een school ofzo, ik wil ze priveonderwijs laten volgen.
No way dat je in een of andere massale schoolfabriek waar je als je ook maar een beetje slimmer bent direct terug het maaiveld ingedrukt wordt en als je dommer bent, word je van alle kanten in de watten gelegd, nee, dank je de koekoek, daar hoeven die pesters nog niet eens bij...
Dat is dan geen pesten, dat is een verknipte gezinssituatie. Ja, daarna kan pesten funest zijn, maar ook daar zijn op school vertrouwenspersonen, mentoren en anderen voor. Nu parafraseer je het probleem naar een of ander fictief geval, wat toch echt niet de norm is onder gepesten die in alle lagen van de bevolking voorkomen.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:27 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Gelul! Jij weet dus ECHT niet waar je over praat. Als je niet beter weet dan dat je geslagen wordt, als je weerstand al op heel jonge leeftijd er letterlijk uitgeslagen wordt, dan is het geen kwestie van harder werken. Dan is het een kwestie van zeer ernstig en structureel getraumatiseerd zijn.
Welke persoon?quote:Wat ik ronduit fantastisch van deze persoon vind, is dat die gewoon werkt en een gezin heeft. Iemand die diens achtergrond niet kent, zou helemaal niets merken, behalve dat die persoon dus conflicten ontwijkt. Ik heb juist hele grote bewondering en respect voor deze persoon.
EEN persoon is voldoende om de kring van eenzaamheid te doorbreken. Soms is dat al genoeg.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:17 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Wat schiet het slachtoffer op met een beetje begrip? Denk je trouwens dat niemand begrijpt dat pesten echt heel vervelend is?
knip
Je doet net alsof ik verplicht ben mijn kinderen uit te leveren aan een of andere schoolfabriek? Alsof ik ze extra hard zo moeten straffen om maar zoveel mogelijk gepest om zich heen te hebben?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:29 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dus die mentale weerbaarheid, de plek in de hierarchie, het natuurlijke gedrag etc waar je over praat geldt allemaal wel voor de gepeste kinderen, maar tegelijkertijd durf je je eigen kinderen niet hun plek in de hierarchie te laten vinden, of mentaal weerbaarder te maken.
Je geeft aan dat het pestgedrag natuurlijk is, en dat het hoort bij de mend, en ergens ook goed is om wat weerbaarder te worden voor de maatschappij. Maar je eigen kinderen, nee die moeten daar maar ver van weg blijven
Ja, dat is waar, maar het resultaat van buitensluiting is "slechts" eenzaamheid.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:29 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Pesten hoeft niet per se uiten in fysiek/verbaal geweld. Iemand die overal wordt buitengesloten wordt ook gewoon gepest.
Niet om het een of ander, maar als je zelf nou zo tegen "pesten" bent en de zielige ruggengraatloze "gekwetste" gaat uithangen en je voert dit onderschrift, kan ik je toch weinig serieus nemen...quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:31 schreef stopnaald het volgende:
[..]
EEN persoon is voldoende om de kring van eenzaamheid te doorbreken. Soms is dat al genoeg.
Pesters die tegenwerk krijgen (ook al is dat van een ander dan het slachtoffer) zijn al gauw genoeg geneigd om verder te kijken. Het zijn namelijk vooral zélf lafbekken.
Pesten heel vervelend noemen is in sommige gevallen ook de understatement van het jaar....
quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:33 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ja, dat is waar, maar het resultaat van buitensluiting is "slechts" eenzaamheid.
De persoon die ik dus al eerder genoemd heb. Iemand die ik van redelijk nabij ken. Iemand die inderdaad uit een volkomen idiote gezinssituatie komt en die daardoor zowel binnenshuis, als buitenshuis een verschrikkelijke jeugd heeft gehad.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is dan geen pesten, dat is een verknipte gezinssituatie. Ja, daarna kan pesten funest zijn, maar ook daar zijn op school vertrouwenspersonen, mentoren en anderen voor. Nu parafraseer je het probleem naar een of ander fictief geval, wat toch echt niet de norm is onder gepesten die in alle lagen van de bevolking voorkomen.
[..]
Welke persoon?
Nee dat niet.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:32 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je doet net alsof ik verplicht ben mijn kinderen uit te leveren aan een of andere schoolfabriek? Alsof ik ze extra hard zo moeten straffen om maar zoveel mogelijk gepest om zich heen te hebben?
Positief is het niet echt, maar wel een stukje vorming inderdaad. Je hoeft alleen geen kinderen op een school te hebben om ze toch te kunnen leren interacteren met andere kinderen.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:40 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Nee dat niet.
Maar je legt net uit van "het hoort bij het vinden van je plek in de groep, hierarchie, voorbereiding op de maatschappij later, kweek wat weerbaarheid"...je legt het eigenlijk uit als een positief iets. Een kans om je te verbeteren zo je wilt.
Maar tegelijkertijd vind je het ook weer niet zo positief, dat je het aandurft je eigen kinderen onderdeel te laten worden van dat proces.
IK ben allesbehalve zielig of ruggengraatloos en dat staat los van mijn onderschrift, maar kennelijk ben je door je argumenten heen en ga je maar op de persoon spelen.....quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:33 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Niet om het een of ander, maar als je zelf nou zo tegen "pesten" bent en de zielige ruggengraatloze "gekwetste" gaat uithangen en je voert dit onderschrift, kan ik je toch weinig serieus nemen...
"Verder ben ik van mening dat Mekka moet worden vernietigd."
Geen aansluiting vinden met je directe leeftijdsgenoten kan een behoorlijk impact hebben op je zelfvertrouwen. Vooral wanneer school een prominente plaats neemt in je sociale leven. Als je naast school alleen thuis bent dan ga je echt wel twijfelen aan jezelf als persoon of je überhaupt normaal bent.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:33 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ja, dat is waar, maar het resultaat van buitensluiting is "slechts" eenzaamheid.
Het resultaat van geweld is angst. Angst is moeilijker te doorbreken/overwinnen/op te lossen dan eenzaamheid.
Neuh, maar voor iemand die "pesten het allerergste ter wereld vindt", vind ik een bewuste keuze zo'n pestend onderschrift te voeren, iets aan de hypocriete kant, vind je het erg?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:43 schreef stopnaald het volgende:
[..]
IK ben allesbehalve zielig of ruggengraatloos en dat staat los van mijn onderschrift, maar kennelijk ben je door je argumenten heen en ga je maar op de persoon spelen.....
Oké dan, duidelijk.
Hangt er maar vanaf. Als je niet beter weet, kan eenzaamheid ook een soort gewoonte zijn of vertrouwdheid hebben. Pesten (zeker de ernstige vorm die ik bedoel, die feitelijk neerkomt op terroriseren en mishandelen) kan heel complexe gevolgen geven.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het ergste van pesten is niet dat je geslagen of uitgescholden of vernederd, maar buitengesloten wordt.
quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:45 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Hangt er maar vanaf. Als je niet beter weet, kan eenzaamheid ook een soort gewoonte zijn of vertrouwdheid hebben.
Als je extreem gepest wordt dan is het niet meer dan logisch om direct je huidige pesters gedag te zeggen. Als je wordt aangevallen door een leeuw dan blijf je toch ook niet staan? Kennelijk word je niet geaccepteerd door je groep en campagne voeren die pestkoppen weren of dimmen hebben niet zoveel nut. Uitsluiting vind ik net zo erg als fysiek of verbaal geweld.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:45 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Hangt er maar vanaf. Als je niet beter weet, kan eenzaamheid ook een soort gewoonte zijn of vertrouwdheid hebben. Pesten (zeker de ernstige vorm die ik bedoel, die feitelijk neerkomt op terroriseren en mishandelen) kan heel complexe gevolgen geven.
Ik verwijt hem dat niet, dat doet niemand. Het is alleen een constatering.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:18 schreef stopnaald het volgende:
[..]
EEN vriendelijk persoon, EEN luisterend, vriendelijk, begripvol mens is soms genoeg om dat zelfvertrouwen te helpen groeien. Het slachtoffer verwijten dat ie geen zelfvertrouwen heeft is alleen maar een trap na geven. Contraproductief en wreed.
Ik denk dat vooral mama Evelien, meer dan zoontje Patrick de hulp nodig heeft hier...quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik verwijt hem dat niet, dat doet niemand. Het is alleen een constatering.
We krijgen het never nooit voor elkaar dat er een samenleving komt waarin iedereen gerespecteerd wordt, op begrip kan rekenen in alle gevallen, erbij hoort, kortom zo'n 'halleluja peace on earth' gedachte.
Gaat niet werken.
Een kind wordt gepest op de basisschool. Hele klas moet aangepakt worden en lief gaan doen.
Het kind gaat naar de middelbare school en wordt weer gepest. Hele school moet aangepakt worden en lief gaan doen.
Kind gaat, in dit geval waarschijnlijk, naar MBO en wordt daar weer gepest, althans, hij hoort er niet bij. Hele school maar weer aanpakken en iedereen moet hem accepteren in hun kring.
Kind gaat werken en wordt op de werkvloer wederom het pispaaltje.......
Is het niet veel makkelijker om dit kind op tijd, nu dus en vlug, een weerbaarder te maken met, bijvoorbeeld, een assertiviteitstraining.
Ja, dat kost geld. Kinderen kosten nu eenmaal geld.
Je zegt dat dingen blijkbaar niet te veranderen zijn, waarom zeg je dan dat mensen meer weerbaar moeten worden? Dat kan dan toch ook niet?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 11:08 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Pesten stoppen.![]()
![]()
Maakbaarheidsidioten, I love 'em.
Maakbaarheid is staatsdenken. De staat die de bevolking zou moeten opvoeden, brrr. De staat die de maatschappij "pestvrij" maakt...quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:07 schreef Modus het volgende:
[..]
Je zegt dat dingen blijkbaar niet te veranderen zijn, waarom zeg je dan dat mensen meer weerbaar moeten worden? Dat kan dan toch ook niet?
De enige remedie is gewoon snoeihard aanpakken Voorschrfit.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:14 schreef Voorschrift het volgende:
Hm, ik ben faliekant tegen pesten, maar ik geloof niet dat je er wat aan kan doen. Zeker bij kinderen niet, die zijn feller dan menig volwassenen in hun oordeel en beseffen ook niet de gevolgen ervan, daar zijn ze gewoon niet toe in staat ook al maak je het duidelijk.
Regeltjes en wetjes maken dan niet uit, een kind begrijpt het gewoon niet.
Ja maar straffen zijn altijd reactionair en niet preventief.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:27 schreef Webschip het volgende:
[..]
De enige remedie is gewoon snoeihard aanpakken Voorschrfit.
Dat is waar en daarom zijn preventie en repressie beide nodig.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:28 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja maar straffen zijn altijd reactionair en niet preventief.
Jawohl herr oberfeltwebel Webschiff.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:31 schreef Webschip het volgende:
[..]
Dat is waar en daarom zijn preventie en repressie beide nodig.
Nou zeg.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:31 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Jawohl herr oberfeltwebel Webschiff.
Het zijn kinderen man, daar gooi je toch geen "repressie en preventie" tegenaan.quote:
Dan is op zijn dertiende daarmee beginnen, rijkelijk laat.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:03 schreef El_Matador het volgende:
Ik denk dat vooral mama Evelien, meer dan zoontje Patrick de hulp nodig heeft hier...
Hoe voed ik mijn kind zo op dat ie niet zoveel gepest wordt.
Die woorden zal je inderdaad niet zo tegen hen moeten gebruiken. Maar gewoon beleid van bovenaf hè?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:37 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Het zijn kinderen man, daar gooi je toch geen "repressie en preventie" tegenaan.
Keihard aanpakken las ik net.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:37 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Het zijn kinderen man, daar gooi je toch geen "repressie en preventie" tegenaan.
Docenten kunnen vrij weinig anders dan "foei" zeggen, dus meh.quote:
Een corrigerende harde tik of een draai om de oren , niks mis mee.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:39 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Docenten kunnen vrij weinig anders dan "foei" zeggen, dus meh.
Lijfstraffen zijn nogal uitgeband, enzo.
Wie? Die 23 pestkoppen of die ene weerloze gepeste?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:27 schreef Webschip het volgende:
[..]
De enige remedie is gewoon snoeihard aanpakken Voorschrfit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |