Exact, die domheid van mama Evelien, vreselijk, en dat nog wel voor haar eigen zoontje.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:08 schreef Greens1 het volgende:
[..]
De ouders hadden beter gelijk een nieuwe school uit moeten zoeken als ze echt ontevreden waren. Nu zal Patrick altijd en overal herkend worden, ook op de scholen waar hij hierna op zit.
Van school veranderen is nou ook niet direct de oplossing. Laat ze eerst maar eens aan hun weerbaarheid werken.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 11:58 schreef wiskundenoob het volgende:
Ik vind het nogal vreemd dat de leerlingen die dagelijks gepest worden, gewoon op dezelfde school blijven hangen. Meestal hebben de gepeste leerlingen geen vrienden op school, en ik kan me ook niet voorstellen dat zij de school zullen missen als zij hun oude school verruilen voor een ander school. Natuurlijk moeten de pestkoppen aangepakt worden, en in een perfecte wereld zouden zij direct van school moeten worden afgestuurd, maar dat gaat niet gebeuren zoals het herhaaldelijk blijkt.
Zij worden meestal buitengesloten door iedereen. Waardoor niemand zich verantwoordelijk voelt om voor de gepeste leerling op te komen. Als een gepeste leerling zijn eigen kliekje heeft op de school dan zou het nooit zover komen.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:15 schreef Piye het volgende:
[..]
Van school veranderen is nou ook niet direct de oplossing. Laat ze eerst maar eens aan hun weerbaarheid werken.
Als ouder heb je dan ook een grote verantwoordelijkheid. Stuitend is hier natuurlijk dat die moeder het volslagen verkeerd heeft aangepakt en haar zoontje nu een "bekende Nederlander" maakt die juist overal gepest gaat worden natuurlijk... dom dom dom, Evelien...quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:29 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Zij worden meestal buitengesloten door iedereen. Waardoor niemand zich verantwoordelijk voelt om voor de gepeste leerling op te komen. Als een gepeste leerling zijn eigen kliekje heeft op de school dan zou het nooit zover komen.
Is ook zo, maar als de leerling dan ergens anders heen gaat, gebeurt vaak precies hetzelfde. Sowieso begrijp ik ook best dat je als ouders niet aan je kind wil meegeven dat het maar moet vluchten.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:29 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Zij worden meestal buitengesloten door iedereen. Waardoor niemand zich verantwoordelijk voelt om voor de gepeste leerling op te komen. Als een gepeste leerling zijn eigen kliekje heeft op de school dan zou het nooit zover komen.
Ik ken iemand die als kind thuis mishandeld (verwaarloosd, geslagen en verbaal geweld) werd, zowel door de ouders, als door de oudere broer, buitenshuis gepest, uitgescholden en geslagen werd door de buurtkinderen en op school. Deze persoon is inderdaad heel erg geneigd om conflicten (van welke aard dan ook) zoveel mogelijk te vermijden. Maar kun je dat die persoon kwalijk nemen? Ik niet iig.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 11:20 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Wat die kneus moet leren is ruggengraat kweken en hij zal voor zichzelf moeten opkomen. Hij zal wat aan zijn kneuzigheid moeten doen. Je kunt de pesters wel aanpakken, maar kinderen die gepest worden, worden niet voor niks vaak ook op andere scholen gepest. Ze roepen het over zichzelf af. Tenzij je elke pester in het land naar een heropvoedingskamp wil sturen omdat ze gedrag vertonen wat volkomen menselijk is, dan kun je beter je aandacht richten op de weerbaarheid van de gepeste.
Maar kinderen die gepest worden blijven vaak hun hele leven in de slachtofferrol zitten en zijn rancuneus. Dat is NIET de juiste manier om ermee om te gaan, kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
Zelden zoveel onzin bij elkaar in een post gezien. Da's op zich toch ook wel een prestatie.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 11:24 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Kijk, als pesten echt te ver gaat dan moeten daar natuurlijk consequenties aan verbonden worden voor de pesters. Het kan niet zijn dat je weg mag komen met het terroriseren van je klasgenoten. Maar om vervolgens de gepeste in de armen te sluiten en een aai over zijn bol te geven, terwijl je weet dat zijn kneuzige gedrag het pesten veroorzaakt is gewoon de kat op het spek binden. Het pesten van de kneus houdt niet op als een paar pesters (terecht) worden aangepakt. Het pesten houdt pas op als de kneus geen kneus meer is.
Ik neem het toch ook niemand kwalijk? Sommige mensen worden zonder benen geboren. Dat is lastig en heel vervelend. Sommige kinderen worden mishandeld en verwaarloosd en zijn daarom niet weerbaar. Ook heel lastig en vervelend.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:48 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ik ken iemand die als kind thuis mishandeld (verwaarloosd, geslagen en verbaal geweld) werd, zowel door de ouders, als door de oudere broer, buitenshuis gepest, uitgescholden en geslagen werd door de buurtkinderen en op school. Deze persoon is inderdaad heel erg geneigd om conflicten (van welke aard dan ook) zoveel mogelijk te vermijden. Maar kun je dat die persoon kwalijk nemen? Ik niet iig.
Dit soort algemene lulkoek is niets anders dan blaming the victim en lekker makkelijk lullen vanachter je toetsenbord. Iedereen is anders en iedereen zit/zat in andere omstandigheden. Be/ver/oordelen is oh zo makkelijk, maar ook oh zo stupide.
Wat is er onzin? Licht het even toe, en dan zonder dat je duidelijk laat blijken dat je nekharen overeind gaan staan. Het heeft geen zin om te discussiëren met iemand die zelf nog getraumatiseerd is door een pestverleden en daarom niet een goed onderbouwd antwoord kan formuleren.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:49 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Zelden zoveel onzin bij elkaar in een post gezien. Da's op zich toch ook wel een prestatie.
Daarom moet zo'n iemand ook een omgeving opzoeken die bij hem of haar past. Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat mensen die levenslang gepest worden aan zichzelf te danken hebben, klinkt nogal crue, maar vaak hebben zij echt een slachtoffersmentaliteit.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:48 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ik ken iemand die als kind thuis mishandeld (verwaarloosd, geslagen en verbaal geweld) werd, zowel door de ouders, als door de oudere broer, buitenshuis gepest, uitgescholden en geslagen werd door de buurtkinderen en op school. Deze persoon is inderdaad heel erg geneigd om conflicten (van welke aard dan ook) zoveel mogelijk te vermijden. Maar kun je dat die persoon kwalijk nemen? Ik niet iig.
Dit soort algemene lulkoek is niets anders dan blaming the victim en lekker makkelijk lullen vanachter je toetsenbord. Iedereen is anders en iedereen zit/zat in andere omstandigheden. Be/ver/oordelen is oh zo makkelijk, maar ook oh zo stupide.
quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Mwah, het komt natuurlijk wel een beetje door de rubberen tegel mentaliteit die er tegenwoordig al vanaf groep 1 ingestampt wordt. Nee, niet vechten en geen klappen uitdelen, hier praten we het uit etc... Ik heb dat zelf met mijn oudste ongeveer een half jaar lang volgehouden tot hij voor de 4e keer met een kapotte bril thuis kwam en de dader wederom onbekend was. Toen heb ik ook gezegd dat praten gelul laten we achterwege, je hoekt hem meteen op zijn muil en als hij veel groter is pak je een stuk hout. Het heeft mij idd een aantal gangen naar de school gekost want vechten mag niet etc. maar zijn bril is na die tijd niet meer kapot gegaan. Ik ben wel een beetje klaar met dat halfzachte gedoe.
Op het moment dat je enige reactie is: groei maar een ruggengraat, neem je het slachtoffer kennelijk kwalijk dat die geen ruggengraat heeft. Dat is niet alleen stom, maar ook ronduit wreed.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:51 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik neem het toch ook niemand kwalijk? Sommige mensen worden zonder benen geboren. Dat is lastig en heel vervelend. Sommige kinderen worden mishandeld en verwaarloosd en zijn daarom niet weerbaar. Ook heel lastig en vervelend.
Knip
Niemand hier neemt een gepeste kwalijk dat hij niet weerbaar genoeg is. Juist niet.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:48 schreef stopnaald het volgende:
Dit dus, het is slachtoffergedrag. Het is hetzelfde dat iemand in een rolstoel voortdurend loopt te bitchen over dat het zo zwaar is om niet te kunnen lopen. No shit, nogal logisch dat het heel erg kut is, maar het heeft geen enkele zin om te blijven wentelen in je misère. Beter maak je er wat van zodat je, in je rolstoel, zoveel mogelijk kunt participeren.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:00 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Daarom moet zo'n iemand ook een omgeving opzoeken die bij hem of haar past. Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat mensen die levenslang gepest worden aan zichzelf te danken hebben, klinkt nogal crue, maar vaak hebben zij echt een slachtoffersmentaliteit.
Wat is jouw voorstel dan? Waarmee roei je pesten volledig uit? Er zijn al zoveel programma's op school geweest waarmee diversiteit werd aangemoedigd. Ik vind ook dat iemand verschillen hoort te respecteren, maar ik snap wel dat dit geen gouden regel is die je er bij iedereen ingestampt krijgt.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:06 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Op het moment dat je enige reactie is: groei maar een ruggengraat, neem je het slachtoffer kennelijk kwalijk dat die geen ruggengraat heeft. Dat is niet alleen stom, maar ook ronduit wreed.
Niet iedereen is hetzelfde. Niet iedereen is in staat om een ruggengraat te groeien.
Accepteren dat pesten altijd zal blijven bestaan is kiezen voor de makkelijkste weg. Dan hoef je niet te empatheren met de slachtoffers, zodat je ook niets aan de daders hoeft te doen en kun je lekker makkelijk met een bak popcorn voor je pc of tv blijven toekijken.....
Wel. Gewoon harder werken.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:06 schreef stopnaald het volgende:
Niet iedereen is in staat om een ruggengraat te groeien.
Niet alleen pesten, en nee, het oplossen is een illusie, maar een beetje verminderen, en ook de onderwijskwaliteit verhogen:quote:
Ja, ik ben het met je eens, vaak hebben zij "echt" een slachtoffersmentaliteit.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:00 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Daarom moet zo'n iemand ook een omgeving opzoeken die bij hem of haar past. Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat mensen die levenslang gepest worden aan zichzelf te danken hebben, klinkt nogal crue, maar vaak hebben zij echt een slachtoffersmentaliteit.
Wat schiet het slachtoffer op met een beetje begrip? Denk je trouwens dat niemand begrijpt dat pesten echt heel vervelend is?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:13 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ja, ik ben het met je eens, vaak hebben zij "echt" een slachtoffersmentaliteit.
Dat komt imo omdat zij ook slachtoffer ZIJN, maar kennelijk geen slachtoffer MOGEN zijn.
Die houding kom ik hier ook weer tegen. Er wordt zo makkelijk geroepen: groei maar een ruggengraat, waarmee wéér en trap na gegeven wordt. Dat vind ik wreed, gemeen en in de meest letterlijke vorm van het woord: asociaal.
Bizar genoeg komt het bij bijna niemand op om het slachtoffer een helpende hand, een luisterend oor of een beetje begrip te geven. Iets wat geen cent kost en voor het slachtoffer een wereld van verschil kan maken. Volstrekt onbegrijpelijk vind ik dat.
EEN vriendelijk persoon, EEN luisterend, vriendelijk, begripvol mens is soms genoeg om dat zelfvertrouwen te helpen groeien. Het slachtoffer verwijten dat ie geen zelfvertrouwen heeft is alleen maar een trap na geven. Contraproductief en wreed.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Niemand hier neemt een gepeste kwalijk dat hij niet weerbaar genoeg is. Juist niet.
Die schuld ligt meestal bij de thuissituatie.
Dat verandert niks aan het feit dat hij overal gepest zal worden als hij niets aan zijn weerbaarheid doet.
Een assertiviteitstraining, bijvoorbeeld. En werken aan je zelfvertrouwen.
Er is iets wat de pesters triggert. Daar moet je wat aan doen.
Ieder mens kan voor zichzelf beslissen of ie een pester, een meeloper, een wegkijker of een helpende hand wil zijn. Ik heb besloten om die helpende hand te zijn en vanuit die beslissing volgt ook dat ik NOOIT of te nimmer een slachtoffer zal verwijten dat ie niet genoeg ruggengraat heeft of een pester ongestoord zijn/haar gang laat gaan.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:07 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dit dus, het is slachtoffergedrag. Het is hetzelfde dat iemand in een rolstoel voortdurend loopt te bitchen over dat het zo zwaar is om niet te kunnen lopen. No shit, nogal logisch dat het heel erg kut is, maar het heeft geen enkele zin om te blijven wentelen in je misère. Beter maak je er wat van zodat je, in je rolstoel, zoveel mogelijk kunt participeren.
Mensen die worden gepest hebben ook een nadeel. Vaak eentje waar ze niet heel veel aan kunnen doen, bijvoorbeeld in geval van huidskleur of autisme. Het is echter wel een feit dat de maatschappij wienig rekening met ze houdt. Dan kun je wel gaan huilen en mokken en de rest van je leven rancuneus blijven dat de maatschappij oneerlijk is, of je gaat je best doen om mee te doen, zo goed en kwaad als het gaat.
Gelul! Jij weet dus ECHT niet waar je over praat. Als je niet beter weet dan dat je geslagen wordt, als je weerstand al op heel jonge leeftijd er letterlijk uitgeslagen wordt, dan is het geen kwestie van harder werken. Dan is het een kwestie van zeer ernstig en structureel getraumatiseerd zijn.quote:
Pesten hoeft niet per se uiten in fysiek/verbaal geweld. Iemand die overal wordt buitengesloten wordt ook gewoon gepest.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:22 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ieder mens kan voor zichzelf beslissen of ie een pester, een meeloper, een wegkijker of een helpende hand wil zijn. Ik heb besloten om die helpende hand te zijn en vanuit die beslissing volgt ook dat ik NOOIT of te nimmer een slachtoffer zal verwijten dat ie niet genoeg ruggengraat heeft of een pester ongestoord zijn/haar gang laat gaan.
Pesten valt relatief makkelijk uit te roeien: als omstanders het pesten niet pikken houdt het meteen op. Peerpressure werkt namelijk ook de andere kant op.
Dus die mentale weerbaarheid, de plek in de hierarchie, het natuurlijke gedrag etc waar je over praat geldt allemaal wel voor de gepeste kinderen, maar tegelijkertijd durf je je eigen kinderen niet hun plek in de hierarchie te laten vinden, of mentaal weerbaarder te maken.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:10 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat laatste zeker.
Mijn kinderen gaan ook zeker niet naar een school ofzo, ik wil ze priveonderwijs laten volgen.
No way dat je in een of andere massale schoolfabriek waar je als je ook maar een beetje slimmer bent direct terug het maaiveld ingedrukt wordt en als je dommer bent, word je van alle kanten in de watten gelegd, nee, dank je de koekoek, daar hoeven die pesters nog niet eens bij...
Dat is dan geen pesten, dat is een verknipte gezinssituatie. Ja, daarna kan pesten funest zijn, maar ook daar zijn op school vertrouwenspersonen, mentoren en anderen voor. Nu parafraseer je het probleem naar een of ander fictief geval, wat toch echt niet de norm is onder gepesten die in alle lagen van de bevolking voorkomen.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:27 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Gelul! Jij weet dus ECHT niet waar je over praat. Als je niet beter weet dan dat je geslagen wordt, als je weerstand al op heel jonge leeftijd er letterlijk uitgeslagen wordt, dan is het geen kwestie van harder werken. Dan is het een kwestie van zeer ernstig en structureel getraumatiseerd zijn.
Welke persoon?quote:Wat ik ronduit fantastisch van deze persoon vind, is dat die gewoon werkt en een gezin heeft. Iemand die diens achtergrond niet kent, zou helemaal niets merken, behalve dat die persoon dus conflicten ontwijkt. Ik heb juist hele grote bewondering en respect voor deze persoon.
EEN persoon is voldoende om de kring van eenzaamheid te doorbreken. Soms is dat al genoeg.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:17 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Wat schiet het slachtoffer op met een beetje begrip? Denk je trouwens dat niemand begrijpt dat pesten echt heel vervelend is?
knip
Je doet net alsof ik verplicht ben mijn kinderen uit te leveren aan een of andere schoolfabriek? Alsof ik ze extra hard zo moeten straffen om maar zoveel mogelijk gepest om zich heen te hebben?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:29 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dus die mentale weerbaarheid, de plek in de hierarchie, het natuurlijke gedrag etc waar je over praat geldt allemaal wel voor de gepeste kinderen, maar tegelijkertijd durf je je eigen kinderen niet hun plek in de hierarchie te laten vinden, of mentaal weerbaarder te maken.
Je geeft aan dat het pestgedrag natuurlijk is, en dat het hoort bij de mend, en ergens ook goed is om wat weerbaarder te worden voor de maatschappij. Maar je eigen kinderen, nee die moeten daar maar ver van weg blijven
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |