Woestijnvos | zondag 13 april 2014 @ 16:05 |
Levenslang rijverbod geven die man. | |
Eyd | zondag 13 april 2014 @ 16:06 |
Jammer, zij was nog zo jong. | |
Tja..1986 | zondag 13 april 2014 @ 16:33 |
Als uit de bloedtest inderdaad blijkt dat hij te veel gedronken had helemaal eens met levenslange rijontzegging. Paar jaar de cel in mag daar nog wel bij van mij. | |
Life2.0 | zondag 13 april 2014 @ 16:34 |
20 uur schoffelen, hij had het niet zo bedoeld | |
Life2.0 | zondag 13 april 2014 @ 16:35 |
vermoedelijk ![]() ![]() drinken is okay ole ole, zolang je maar niet te veel mensen doodrijd | |
eriksd | zondag 13 april 2014 @ 16:38 |
Niet voorwaardelijk? Beetje zware straf dit. | |
Ludd | zondag 13 april 2014 @ 16:39 |
Wat erg, in één klap je hond en vriendin kwijt. Helaas zijn de straffen voor rijden onder invloed nog steeds erg laag in Nederland. | |
Bargehassus | zondag 13 april 2014 @ 16:42 |
- Het is niet bekend of de man teveel had gedronken - Het is niet bekend of de man te hard heeft gereden | |
Life2.0 | zondag 13 april 2014 @ 16:42 |
straffen? ![]() | |
CherryOnTop | zondag 13 april 2014 @ 16:45 |
Als ie echt teveel gedronken had mogen ze van mij z'n rijbewijs permanent afpakken. Ik snap niet dat mensen nog steeds achter het stuur kruipen als ze gedronken hebben, is het nou zo moeilijk om een taxi te bellen? ![]() | |
2dope | zondag 13 april 2014 @ 16:48 |
Ja wtf ![]() "Uit een drugstest bleek dat hij misschien wel drugs had gehad, potentieel mogelijkerwijs " "Uit een psychologisch onderzoek is gebleken dat hij eventueel soms misschien ontoerekeningsvatbaar was" | |
Nobu | zondag 13 april 2014 @ 16:51 |
Of die gast nou gedronken had of niet, aangereden worden tijdens het oversteken is vrij onnodig. | |
Life2.0 | zondag 13 april 2014 @ 16:53 |
taxi kost meer geld dan de MOGELIJKE boete die je krijgt nadat je iemand dronken doodrijd | |
tong80 | zondag 13 april 2014 @ 16:53 |
Je zal het als vriend maar zien gebeuren. ![]() ![]() | |
Bouke-p | zondag 13 april 2014 @ 16:54 |
En jahoor de automobilist heeft t weer gedaan en moet ook gelijk t liefst opgeknoopt worden. Mischien stak de mevrouw wel over op een niet normale plaats, zonder verlichting en zonder uit te kijken. T is zomaar een gedachte.... | |
CherryOnTop | zondag 13 april 2014 @ 16:56 |
Hoe weet jij wat een taxi kost voor iedereen? ![]() Zag toevallig net een filmpje van de plaats, het ongeluk is gebeurd op een plek met een oversteekplaats. | |
Greys | zondag 13 april 2014 @ 16:57 |
Als het daar slecht verlicht was (en het was 's nachts) kán het idd ook zijn dat de bestuurder haar 'gewoon' niet op tijd gezien heeft. | |
Life2.0 | zondag 13 april 2014 @ 16:58 |
zelfs 20 euro is duurder dan iemand doodrijden in nederland, hoor | |
Life2.0 | zondag 13 april 2014 @ 16:59 |
reed hij zonder verlichting? stond de straat verlichting uit? was de bestuurder blind? waarom reed hij dan uberhaupt auto? | |
Njosnavelin | zondag 13 april 2014 @ 16:59 |
Als de blaastest positief was had hij in ieder geval gedronken. Treurig ongeval ![]() | |
eriksd | zondag 13 april 2014 @ 17:01 |
Als een automobilist iemand doodrijdt binnen de bebouwde kom dan zit hij fout. | |
CherryOnTop | zondag 13 april 2014 @ 17:01 |
Er staan twee lantaarnpalen bij die oversteekplaats. | |
Greys | zondag 13 april 2014 @ 17:06 |
Toen ik dat postte had ik nog geen idee van de situatie aldaar ![]() Ik kan me zo voorstellen als je op een donker punt rijdt (ja, die zijn er heus in de bebouwde kom) en er steekt ineens iemand over met een hond, dat je die te laat zou (!!) kunnen zien dan in het donker. Of als iemand achter een geparkeerd iets vandaan stapt bv. Wilde alleen maar zeggen dat het niet standaard een dronken hardrijder hoeft te zijn als er iemand doodgereden wordt... Nu het een verlichte oversteekplaats blijkt is het al een heel ander verhaal idd en gaat mijn 'stel dat' niet meer op. | |
Life2.0 | zondag 13 april 2014 @ 17:08 |
niets steek ZOMAAR INEENS over, iedereen die oversteekt, waar of wanneer dan ook, heeft, nouja had, een compleet leven voordat hij -niet- in jouw blikveld kwam, die persoon is geboren, ging naar school, ging trouwen, kreeg kinderen en nadat die persoon de hond uit wou laten was die 'opeens zomaar' dood. ![]() | |
CherryOnTop | zondag 13 april 2014 @ 17:08 |
Voor de beeldvorming (helaas krijg ik het op die 2e foto niet duidelijk met streetview), hier is ze aangereden gebaseerd op het filmpje met de krijttekening op straat:![]() ![]() | |
Life2.0 | zondag 13 april 2014 @ 17:10 |
oh ZOMAAR achter een geparkeerde auto, laat de gemiddelde nederlander ruim 180 cm lang zijn, ruim voldoende om boven 99% van de autos uit te steken, de weg is 3,5 meter tot 9 meter breed, ZELFS in het extreme geval dat ze bukkend, rennend, gekleed in zwart vlak voor je auto sprong, had je meters aan ruimte om uit te wijken | |
Greys | zondag 13 april 2014 @ 17:11 |
En je punt is? Dat bij zo'n aanrijding de bestuurder ALTIJD een medogenloze dronken gore hufter is, ongeacht de situatie? Ofzo? Want anders snap ik je post niet ![]() | |
Life2.0 | zondag 13 april 2014 @ 17:12 |
"gewone, maatschappelijk geaccepteerde oplettendheid" is al voldoende om iemand de tering in te rijden en geen spijt te hebben, bewuste roekenloosheid heet dat ![]() | |
CherryOnTop | zondag 13 april 2014 @ 17:12 |
Hij had vast nog niet afgeremd voor de rotonde als hij de vrouw niet op tijd zag en ook nog helemaal tot aan de rotonde is doorgeschoten daarna met de auto. | |
Greys | zondag 13 april 2014 @ 17:12 |
Joh, je snapt best wat ik bedoel, zit niet zo te trollen ![]() Hoe vaak er niet een kind achter een bal aan rent achter een geparkeerde auto vandaan rent hier in dat truttenwijkje waar ik woon... En ook al rijd je dan met een slakkengang, je schrikt je de tering als dat 2 meter voor je bumper de weg op vliegt. | |
Life2.0 | zondag 13 april 2014 @ 17:13 |
Nee Dat een doodrijder altijd en immer schuld heeft en daar best verantwoordelijkheid voor mag nemen, ipv dat autocentrische gejank over 'dat het zon goede jongen was en dit nooit had gewild' | |
Greys | zondag 13 april 2014 @ 17:13 |
En wat de neuk heeft dat met mij of mij posts te maken? ![]() | |
Life2.0 | zondag 13 april 2014 @ 17:14 |
oh ik zit te trollen? jij bent doodslag aan het goedpraten met je 'misschien dit misschien wel dat' hoe veel doden moeten en vallen, doden, niet slachtoffers. | |
Greys | zondag 13 april 2014 @ 17:14 |
Wie zegt dat de automobilist in kwestie hier dan geen verantwoordelijkheid neemt en dat zijn omgeving jankt over de goede jongen? | |
Greys | zondag 13 april 2014 @ 17:15 |
Ja, ik praat doodslag goed. Zo ben ik ![]() Ga nu maar weer elders de kleuter uithangen ![]() | |
Life2.0 | zondag 13 april 2014 @ 17:15 |
dat jij excuusjes aan het verzinnen bent om te verantwoordelijk af te schuiven, er is geen enkel argument om zijn schuld te verminderen, WEL om die te verzwaren houd het maar bij feiten of ga naar onz | |
Life2.0 | zondag 13 april 2014 @ 17:17 |
laten we directe vrijlating eisen voor deze competente bestuurder die enkel gestigmatiseerd wordt doordat deze vrouw zelfmoord wou plegen en daarmee het leven van deze potentiele geweldige knul wil verpesten, ze had vast de straatverlichting gesaboteerd, om hem in de val te lokken met haar onzichtbaarheidmantel, right? | |
Bargehassus | zondag 13 april 2014 @ 17:20 |
Ik ben wel benieuwd naar de verklaringen van beide heren. | |
Nobu | zondag 13 april 2014 @ 17:26 |
Ik zie geen zebra. Eigen schuld dus. | |
CherryOnTop | zondag 13 april 2014 @ 17:28 |
Ik vroeg me dus af: op het fietspad staan specifiek haaientanden maar op de voetgangersoversteekplaats staat niks. Wie moet dan voorrang verlenen aan wie? | |
Twiitch | zondag 13 april 2014 @ 17:42 |
Hoe hard ging deze meneer | |
Nobu | zondag 13 april 2014 @ 17:47 |
De voetganger hoort voorrang te verlenen. | |
OEM | zondag 13 april 2014 @ 17:47 |
Het is geen voetgangersoversteekplaats (geen zebrapad). Kanalisatiestrepen hebben geen betekenis. Voetgangers en fietsers moeten voorrang verlenen. Dit soort middeleeuwse weginrichtingen is trouwens vragen om dodelijke ongevallen. [ Bericht 0% gewijzigd door OEM op 13-04-2014 17:58:51 ] | |
Richestorags | zondag 13 april 2014 @ 17:50 |
Laten we eerst even de feiten afwachten. Erg triest voor de nabestaanden van deze vrouw. | |
Oognip | zondag 13 april 2014 @ 17:52 |
Gast ![]() | |
Buitendam | zondag 13 april 2014 @ 17:53 |
Waarom sla je nou zo door? ![]() | |
2dope | zondag 13 april 2014 @ 18:00 |
Geen juridische betekenis, maar wel een doel, namelijk om mensen er van te verwittigen dat hier een oversteekplaats is en dat enige oplettendheid geboden is. Het hebben van voorrang ontslaat je niet van je ogen open houden. Het blijft toch speculeren. Misschien rende de vrouw wel de weg op, achter de hond aan. Ik vind het nog steeds een stuk aannemelijker dat de bestuurder veel te hard reed en daarom de voetgangers te laat zag. Maarja, aannames enzo. | |
Specularium | zondag 13 april 2014 @ 18:05 |
Discussieer nou eens normaal man. | |
CherryOnTop | zondag 13 april 2014 @ 18:11 |
Ik eigenlijk ook, vooral omdat het een weg is waar je makkelijk te hard op kunt rijden ('s nacht is dat natuurlijk verleidelijk) en omdat ie nog zo ver doorgeschoten is na de aanrijding terwijl je zou verwachten dat hij inmiddels al minder dan 50 reed i.v.m. de rotonde die er aan zat te komen (plus de oversteekplaats die duidelijk verlicht is). | |
Life2.0 | zondag 13 april 2014 @ 18:17 |
ik pak geen ballen, ik kaats enkel wil je een ander spelletje spelen, pak een andere bal | |
Oognip | zondag 13 april 2014 @ 18:18 |
Pak jij je eigen ballen maar ff ![]() | |
Leipo666 | zondag 13 april 2014 @ 18:21 |
zo te zien is iemand hier z'n pilletje vergeten ![]() | |
Greys | zondag 13 april 2014 @ 18:29 |
Je kaatst geen ballen, je slaat de plank finaal mis. Je speelt het verkeerde spel en verziekt daarmee een topic ![]() | |
Life2.0 | zondag 13 april 2014 @ 18:30 |
ik ben dan ook geen timmerman, die slaat op planken, die ballen van jou zijn meer mijn spel | |
#ANONIEM | zondag 13 april 2014 @ 18:53 |
Wat een onzin. ![]() Er worden ook wel eens wielrenners doodgereden. En motorrijders. | |
Pietverdriet | zondag 13 april 2014 @ 19:01 |
Niet drinken en autorijden, das mijn devies | |
OEM | zondag 13 april 2014 @ 19:26 |
Niet drinken en de hond uitlaten, das mijn devies | |
LoggedIn | zondag 13 april 2014 @ 20:00 |
- Het is nog niet bekend of alcohol een rol gespeeld heeft bij het ongeval - Er is niets bekend over de gereden snelheid - De overstekende voetganger had geen voorrang Maar de automobilist moet volgens sommigen alweer opgeknoopt worden? ![]() In het donker zijn voetgangers nagenoeg onzichtbaar. Ook in de buurt van een lantaarnpaal. We moeten de resultaten van de politie afwachten, maar voorlopig lijkt het gewoon op een ongeval dat heeft plaatsgevonden doordat een voetganger niet heeft uitgekeken bij het oversteken, in een situatie waarin een auto een sterk verminderde kans heeft een ongeval te voorkomen. Hoe dan ook zeer treurig voor alle betrokkenen ![]() | |
Toefjes | zondag 13 april 2014 @ 20:41 |
Of je zus. Of je dochter ![]() | |
Ludd | zondag 13 april 2014 @ 20:42 |
Uiteraard. Maar die verliezen "alleen" zus of dochter. | |
Toefjes | zondag 13 april 2014 @ 20:43 |
Okee, niet de hond. Maar toch. Horror ![]() | |
BasEnAad | zondag 13 april 2014 @ 21:19 |
In een landelijke krant ![]() | |
Wespensteek | zondag 13 april 2014 @ 21:32 |
En dus moet je rustig aan doen want je moet als automobilist bewijzen dat je echt niets kon doen aan het ongeluk en dat is bijna onmogelijk. Het was donker en er stond geen lantaarnpaal is jammer, dan reed je te hard omdat je de omgeving niet goed kon zien. http://www.anwb.nl/rechts(...)oetganger-of-fietser | |
ACT-F | zondag 13 april 2014 @ 23:12 |
Wat is beter, 1200 kilo staal over je heen krijgen bij 30 km/u of 1200 kilo staal bij 50 km/u? Als ik de videobeelden bekijk krijg ik de indruk dat de bestuurder geprobeerd heeft uit te wijken, en dat doe je zodra er iemand op je weg duikt waar het niet thuishoort. Voor het zelfde geldt had de bestuurder verder kunnen uitwijken maar was hij zelf te pletter gereden tegen een boom. Was het dan wel goed? | |
Made-In-Holland | zondag 13 april 2014 @ 23:38 |
Mensen die onder invloed rijden ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 april 2014 @ 00:28 |
De realiteit is dat je al blij mag zijn als de man kan worden bestraft voor rijden met drank op. Want dat de dood van de vrouw aan hem te wijten is, staat immers niet vast en valt moeilijk (of helemaal niet) te bewijzen. En voordat je mij aanvalt op deze absurde gedachtekronkel: dit is niet mijn mening, maar hoe de rechtsspraak in Nederland verloopt. | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 00:36 |
Loop op een zaterdagnacht buiten en je hebt al snel de indruk dat meer mensen wel dan niet met alcohol op achter het stuur zitten. Al is vermoeidheid ook een groot en onderschat probleem m.b.t. de rijvaardigheid en zal ook dat misschien een rol spelen. | |
#ANONIEM | maandag 14 april 2014 @ 00:39 |
Ik weiger te geloven dat die vrouw maar zo achteloos de weg oversteekt zonder eerst te kijken of er een auto aankomt. Ik kan me nauwelijks anders indenken dan dat deze drankrijder te hard reed. Jonge bestuurders overschatten sowieso al hun vaardigheden; gooi er nog een scheut drank bij in en de risicoperceptie zakt nog veel verder weg. Maar het boeit niet; ook al komt vast te staan dat hij veel te hard reed en drank op had, dan nog komt deze dader weg met een lage straf. Daar zorgt ons (op dit punt) hopeloos falende rechtssysteem wel voor. | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 00:43 |
Ze moeten het zat rijden gewoon veel zwaarder bestraffen, het slaat nergens op dat je er met een slap on the wrist van afkomt als je na 1000 keer eens betrapt wordt. Waarom niet gewoon direct voor 5 jaar een rijverbod als je wordt betrapt met een te hoge BAC (bloed-alcohol-concentratie) en uiteraard standaard bloed nemen bij een positieve blaastest (analyse-apparaat). Vanzelfsprekend moet je dan ook een hele zware straf invoeren als je wordt betrapt op het toch nog rijden tijdens die 5 jaar, ik denk dan aan een torenhoge boete en een heel wat zwaardere werkstraf van 240 uur maar helaas is dat laatste nog niet mogelijk. Het probleem met het aanpakken van het zat rijden is dat de pakkans zeer laag is. Hoe lager de pakkans is hoe zwaarder de straf moet zijn als je wil dat het effect geeft. Aangezien zat rijden ook nog eens een zeer ernstig misdrijf is gezien de risico's die jij neemt met andere mensen hun leven is het proportionaliteitsbeginsel geen probleem en mag je het zwaar bestraffen. | |
ClapClapYourHands | maandag 14 april 2014 @ 00:46 |
Alleen zal er nu moord bij worden geteld | |
#ANONIEM | maandag 14 april 2014 @ 00:48 |
Ik deel je mening. Maar pleiten voor zwaardere straffen wordt gezien als dom en simplistisch. Mij valt op dat allerlei vormen van asociaal, onaangepast, crimineel en strafbaar gedrag steeds vaker luchtig worden weggewimpeld of worden afgedaan met lage strafjes. Alles wordt uit de kast gehaald om ervoor te zorgen dat de dader een zo laag mogelijke straf krijgt; het lijkt haast wel een doel op zich. De straffen voor rijden onder invloed zouden hard omhoog moeten, net als de pakkans. Dit doelbewust asociale gedrag waarmee andere weggebruikers doelbewust in gevaar worden gebracht, moet worden uitgebannen uit het verkeer. En het zou ook zo moeten zijn dat in gevallen zoals in dit topic automatisch de schuld bij de drankrijder komt te liggen, zonder verdere discussie daarover. Want die nam willens en wetens het risico. | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 00:48 |
Ik zag gisteren ook een paar van die asomobilisten, rijdt er eentjes minstens 80 km/uur op een klein stukje weg waar je maximaal 50 km/uur mag rijden. Vervolgens iemand die geen richting aangeeft nadat hij er erg lang over doet om af te slaan, weer wat later iemand van wie ik de indruk had dat hij weinig controle had over zijn auto (hard en niet bepaald strak door een bocht). Waarschijnlijk inderdaad veel jonge bestuurders, als daar ook nog eens alcohol en vermoeidheid en eventueel andere drugs bij komt dan heb je een groot gevaar op de weg. Om nog maar te zwijgen over het ondertussen nog met je telefoontje spelen of een sigaret roken. Moet allemaal maar kunnen volgens sommige mensen, dat ze hiermee het leven van andere mensen riskeren boeit hen niet. Daarom graag veel zwaarder straffen. Maak van het rijbewijs een privillege wat je enkel behoudt als je je goed gedraagt. Ga je over de scheef dan 5 jaar geen rijbevoegdheid, ook niet met een rijbewijs wat je evt. dan in het buitenland haalt. Het misdrijf is niet zo zeer de aanrijding, indien het zat zijn hier een rol in speelde, die aanrijding is het gevolg van het werkelijke misdrijf, het zat rijden. Het is dan ook het zat rijden wat veel effectiever moet worden aangepakt. Of dat die aanrijding wel of niet volgt op het zat rijden is louter een kwestie van toeval. | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 00:55 |
Daarom heb ik het in mijn laatste reactie iets anders gekaderd: niet als straffen maar als het verliezen van je privillege. ![]() Sowieso merk ik niets van handhaving. Fietsen zonder licht? Geen probleem. Met een snorfiets, op zich al sneu, harder dan 25 km/uur rijden? Geen probleem? 40 km/uur? Geen probleem. Met twee bromfietstokkies naast elkaar of met 3 fietsers naast elkaar tegen de richting in en zonder licht? Geen probleem. Afval op de grond gooien? Geen probleem. Zelfs al ziet ome agent het, dan nog doet hij niets. Waarom zien wij zo weinig agenten op straat terwijl we best wel veel politiepersoneel hebben? Waarom zie ik nergens meer een grootschalige controle op bromfietsen terwijl het algemeen bekend is dat >90% van de snorfietsen niet aan voertuigvereisten voldoet (rijden standaard 35 km/uur wat 40% te hard is)? Zomaar wat observaties. Ik zou er zeker geen moeite mee hebben, je kan er immers voor kiezen om niet zat te rijden. Het veel standaard de rijbevoegdheid intrekken voor 5 jaar bij de eerste keer betrapt worden is echter veel effectiever. Bij het intrekken van de rijbevoegdheid mag je ook met een buitenlands rijbewijs niet rijden. Dan moet je wel een torenhoge boete en een zeer lange werkstraf (niet 6 werkdagen zoals nu het geval is) invoeren om het te handhaven. | |
#ANONIEM | maandag 14 april 2014 @ 00:55 |
Het vet gemaakte: ik vind ook dat het zo zou moeten zijn, maar de realiteit is dat zulke argumentatie in onze rechtsspraak geen stand houdt. Immers: wie zegt dat de aanrijding niet was gebeurd wanneer de bestuurder nuchter was? En weten we wel zeker dat de vrouw goed uitkeek voordat ze overstak? Dit soort vragen worden gesteld om twijfel te zaaien en rechters gaan daarin mee. | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 00:58 |
Ik weet het. Dan is er maar 1 oplossing: het zat rijden veel steviger aanpakken. Niet dat geneuzel met "foei meneer, dat wordt een boete van 250 Euro en u mag nu 6 uur lang niet rijden", gewoon direct de rijbevoegdheid intrekken voor 5 jaar, ongeacht de hoogte van de overschrijding. | |
#ANONIEM | maandag 14 april 2014 @ 00:58 |
De realiteit gaat nog veel verder dan dat: die arme jongen, ook al heeft -ie al eerder ernstige verkeersovertredingen begaan, moet naar z'n werk kunnen. Dat kan niet zonder auto. Het is niet de bedoeling dat de dader niet naar z'n werk kan. De dader zal toch eens enige hinder en consequenties van zijn daden - zijn het überhaupt wel daden? - ondervinden. Alles zal in het werk worden gesteld om de straf voor deze brokkenpiloot zo laag mogelijk te laten uitvallen, let maar op. | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 00:59 |
Ik weet het. ![]() Onze parlementariërs kunnen hier wel wat aan doen voor toekomstige gevallen. | |
#ANONIEM | maandag 14 april 2014 @ 00:59 |
Eens, maar dat durven we in Nederland niet. Er is een soort taboe op streng straffen. Zie ook mijn reactie hierboven: Henk de aso moet maandagochtend weer naar z'n werk. Dat is veel belangrijker. | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 01:00 |
In het algemeen geloof ik niet in streng straffen (d.w.z. gevangenisstraffen, het Noorse experiment bevalt me wel) maar in dit geval gaat het om het al dan niet geschikt zijn voor autorijden, dat is iemand duidelijk niet als hij met alcohol op gaat rijden. | |
Bargehassus | maandag 14 april 2014 @ 01:02 |
Pas maar op dat jullie de bestuurder niet te hard neerfakkelen, anders krijgt hij daar straks ook nog strafvermindering voor. | |
#ANONIEM | maandag 14 april 2014 @ 01:07 |
Ook dat nog ja. Daders die door alle media-aandacht al genoeg zijn gestraft. Zei ik nou "daders"? Wat raar... ik bedoel natuurlijk: slachtoffers. | |
superniger | maandag 14 april 2014 @ 09:43 |
RIP hont ![]() | |
Verbodsbord | maandag 14 april 2014 @ 09:51 |
Doodslag neem ik aan. | |
CherryOnTop | maandag 14 april 2014 @ 09:53 |
Lijkt me ook, tenzij hij wist dat die vrouw daar ging oversteken en dacht "ha, daar ga ik even overheen rijden!". | |
Re | maandag 14 april 2014 @ 10:00 |
het zou iig gewoon doodslag moeten zijn dd met de daarbij behorende straffen, maar hij is 23 natuurlijk, onbezonnen en zal er vast psychisch last van hebben dat hij iemand de tering in heeft gereden. | |
ACT-F | maandag 14 april 2014 @ 14:16 |
Een rechter oordeelt niet op basis van geloof maar feiten. Vooroordelen zijn in een rechtszaak eveneens taboe. De vrouw was een hond aan het uitlaten, wellicht dat de hond aan de lijn trok en daardoor een stuk meegenomen werd. Misschien stond ze helemaal niet op de weg maar was het de hond die op de weg stond. Een schrikreactie en de bestuurder wijkt uit naar waar de vrouw staat. Misschien week de bestuurder niet eens uit en is de uitwijking te wijten aan een technische oorzaak ten gevolge van het krachtig remmen. Het kan allemaal. Dus niet vooroordelen. | |
#ANONIEM | maandag 14 april 2014 @ 16:37 |
Feiten zijn soms een rekbaar begrip. Dat is in dit soort discussies herhaaldelijk gebleken. Feit is dat een vrouw en haar hond dood zijn. Feit is ook dat ze zijn doodgereden door een automobilist. Ik heb aangegeven dat ik vind dat in situaties van drankmisbruik (rijden onder invloed) en / of veel te hard rijden sowieso de automobilist schuldig moet worden verklaard. | |
Xa1pt | maandag 14 april 2014 @ 16:42 |
Ook onschuldigen veroordelen. Goed idee. En dan wel de mond vol hebben over rechtvaardigheid. | |
#ANONIEM | maandag 14 april 2014 @ 16:49 |
Als een rechter iemand schuldig verklaart, is deze persoon de schuldige. Totdat de gerechtelijke uitspraak alsnog wordt herzien. Zo staat Ernst Louwes bijvoorbeeld in de boeken als de moordenaar van de weduwe Wittenberg, los van de vraag of hij écht de moordenaar is. Iemand al dan niet schuldig verklaren gebeurt aan de hand van bepaalde criteria. En die zijn soms nogal subjectief. Je kunt gewoon afspreken dat je een automobilist per definitie schuldig verklaart aan de ongevallen die hij veroorzaakt wanneer er drank in het spel is. Momenteel doen we bijna het tegenovergestelde; als het even kan, laten we na om ook maar enig verband te leggen tussen rijden onder invloed en de ongelukken die daarna gebeuren. Je mag zelfs al niet meer het woord "gevolg" in de mond nemen. Nee, de aso moet en zal zo veel mogelijk worden vrijgepleit. Zolang je maar snapt dat het gewoon keuzes zijn die we met elkaar maken in dit land. En wat rechtvaardigheid betreft: ik vind het heel rechtvaardig dat mensen die willens en wetens grote risico's nemen in het verkeer hard worden aangepakt. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 14-04-2014 16:50:14 ] | |
Xa1pt | maandag 14 april 2014 @ 16:56 |
Ja, laten we automobilisten die drank op hebben en betrokken raken bij een dodelijk ongeluk maar hoe dan ook veroordelen voor doodslag zelfs als ze geen schuld treft omdat Elfletterig dat rechtvaardig vindt. | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 16:58 |
Ach, kies ervoor om niet zat te rijden en je hebt niets te vrezen. ![]() Maar goed, het belangrijkste is natuurlijk dat het zat rijden zelf veel steviger wordt aangepakt. Gewoon 5 jaar lang de rijbevoegdheid ontzeggen - wat dus verder gaat dan 5 jaar lang het rijbewijs ontnemen, ook met een buitenlands rijbewijs mag je dan niet rijden - en zeer zware straffen voor wie zich niet aan dat verbod houdt. Lage pakkans & ernstig misdrijf => zware straf vereist | |
Xa1pt | maandag 14 april 2014 @ 17:00 |
Da's waar. Nuchtere mensen veroorzaken nooit een ongeluk. | |
#ANONIEM | maandag 14 april 2014 @ 17:01 |
Tot aan het woord "omdat" klopt je zin. De rest moet zijn: omdat heel veel mensen dat rechtvaardig vinden. Het is allemaal leuk en aardig, maar jouw mening is net zo subjectief als de mijne. Ik ben voor een samenleving waarin mensen die asociaal, crimineel, gevaarlijk en/of risicovol gedrag plegen - willens en wetens - ook op opdraaien voor de consequenties. Dus ja, ik leg de link tussen onder invloed autorijden en iemand doodrijden in het verkeer. Wat mij betreft heb je dan geen recht van spreken. En ik leg ook de link tussen een juwelier overvallen en de pech hebben dat die uit noodweer op jou schiet. Risico van het "vak". Hopelijk wil je in elk geval snappen dat veel mensen er net zo over denken als ik. | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 17:02 |
Dat is het punt niet. Als je zat rijdt dan verhoog je willens en wetens die kans met een zeer grote factor. Dan is het ongeluk zeer waarschijnlijk geen pech maar een direct gevolg van je keuze om zat te rijden. Nogmaals, het belangrijkste is natuurlijk dat het zat rijden zelf veel steviger wordt aangepakt. Gewoon 5 jaar lang de rijbevoegdheid ontzeggen - wat dus verder gaat dan 5 jaar lang het rijbewijs ontnemen, ook met een buitenlands rijbewijs mag je dan niet rijden - en zeer zware straffen voor wie zich niet aan dat verbod houdt. Lage pakkans & ernstig misdrijf => zware straf vereist | |
#ANONIEM | maandag 14 april 2014 @ 17:03 |
Bij mensen die nuchter zijn en zich aan de regels houden, kun je nog betogen dat ze al het noodzakelijke hebben gedaan om geen ongelukken te veroorzaken. Mensen die met drank op rijden of veel te hard rijden nemen willens en wetens risico's en hebben NIET al het noodzakelijke gedaan om ongelukken te voorkomen. Integendeel: hun gedrag vergroot zelfs de kans op ongelukken. | |
Xa1pt | maandag 14 april 2014 @ 17:08 |
Voor een veroordeling is gelukkig meer nodig dan een vermeend verband of een zekere waarschijnlijkheid. | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 17:09 |
Nee hoor, ook zij hebben er gebruikerlijkerwijs niet alles aan gedaan, slechts hetgeen voorgeschreven is. Zo is het strikt genomen toegestaan om met vermoeidheid te rijden terwijl het effect vergelijkbaar is met licht geïntoxiceerd (door alcohol of andere drugs) rijden. Zij hebben echter wel heel wat minder bewust de kans op een (fataal) ongeluk vergroot dan mensen die er willens en wetens voor kiezen om zat te rijden (dus iedereen die zat rijdt). Weliswaar heb je een impaired beoordelingsvermogen als je al zat bent maar voordat je zat wordt kies je ervoor om alcohol te drinken en op dat moment kan je ervoor kiezen om ofwel minder te drinken ofwel niet meer te gaan rijden (niet met de auto komen, sleutels afgeven, ...). | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 17:09 |
Het belangrijkste is natuurlijk dat het zat rijden zelf veel steviger wordt aangepakt. Gewoon 5 jaar lang de rijbevoegdheid ontzeggen - wat dus verder gaat dan 5 jaar lang het rijbewijs ontnemen, ook met een buitenlands rijbewijs mag je dan niet rijden - en zeer zware straffen voor wie zich niet aan dat verbod houdt. Lage pakkans & ernstig misdrijf => zware straf vereist | |
Xa1pt | maandag 14 april 2014 @ 17:16 |
Nee, dat vind jij in dit geval. In het geval van een vrouw die zichzelf voor een auto loopt is die link er niet. Leuk dat je automobilisten die alcohol op hebben vogelvrij wilt verklaren, maar in Nederland hebben we afgesproken dat voor een veroordeling wel iets meer nodig hebben dan jouw frustraties. | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 17:22 |
Het belangrijkste is natuurlijk dat het zat rijden zelf veel steviger wordt aangepakt. Gewoon 5 jaar lang de rijbevoegdheid ontzeggen - wat dus verder gaat dan 5 jaar lang het rijbewijs ontnemen, ook met een buitenlands rijbewijs mag je dan niet rijden - en zeer zware straffen voor wie zich niet aan dat verbod houdt. Lage pakkans & ernstig misdrijf => zware straf vereist Als we dit nu gewoon eens zouden doen dan is heel deze discussie totaal overbodig, wel zo gemakkelijk! | |
Xa1pt | maandag 14 april 2014 @ 17:24 |
Nee, dit gaat namelijk niet om het autorijden met drank op maar om een ongeval met dodelijke afloop waarbij de vraag gesteld wordt in hoeverre de automobilist schuldig is. Aan het ongeval dus. | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 17:27 |
Als je voorkomt dat mensen überhaupt zet rijden met dit soort maatregelen dan zou zo'n ongeval met/door een zatlap zeer waarschijnlijk niet plaatsvinden. Ik denk liever in termen van oplossingen. Maar goed, met de huidige wetgeving moet er een causaal verband worden vastgesteld, ideaal gesproken mag ook van mij de wetgeving dusdanig veranderen dat je schuldig bent tenzij het tegendeel bewezen wordt als je zat iemand aanrijdt net als dat het geval is wanneer een automobilist/asomobilist een voetganger of fietser aanrijdt. | |
ludovico | maandag 14 april 2014 @ 17:27 |
Het is niet zo simpel te stellen dat sneller rijden risico's op ongelukken vergroten. Daarnaast, moeilijk doen om 1 biertje? Of 2 biertjes over 2 uur tijd? Dat je niet 2 biertjes gaat zitten atten voordat je gaat rijden lijkt me logisch maar een klein beetje alcohol lijkt mij geen probleem. | |
Xa1pt | maandag 14 april 2014 @ 17:28 |
Van z'n leven niet. Met jouw oplossing dring je misschien e.e.a. terug maar je voorkomt er niks mee. | |
ludovico | maandag 14 april 2014 @ 17:29 |
Oef, ik zag eerst een voetganger niet in het donker bij een zebrapad, maar dit specifieke geval keek zelf ook niet, ik schrok mij 3x de tandjes in. Punt is: Ik zit fout, maar dat betekent niet dat de andere partij ook nalatig is door niet te kijken.. Ik zou mijn leven wat serieuzer nemen zegmaar. | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 17:29 |
Ja, en toch is dit een goede wet naar mijn mening aangezien het automobilisten tot voorzichtigheid maant. | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 17:30 |
Je kan het terugdringen met minstens 80-90%. De meeste van hen hebben niet zo'n extreme drankverslaving dat ze riskeren 5 jaar lang niet te mogen rijden door zat achter het stuur te stappen. Dat betekent dus ook flink wat minder ongelukken want veel vaker wel dan niet is er dat causale verband tussen zat zijn en het ongeluk. Als is het maar door de tragere reactietijd, het slechtere beoordelingsvermogen en het slechtere dieptezicht. | |
ludovico | maandag 14 april 2014 @ 17:31 |
Ik denk dat mensen niet zo met de wet bezig zijn maar meer met goed / veilig rijden op de weg. Die onschendbaarheid voor voetgangers / fietsers zorgt er juist voor dat zij roekelozer over straat gaan, niet dat automobilisten voorzichtiger gaan rijden. | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 17:31 |
Sommigen wel, anderen niet. Voor die anderen is zo'n wet nodig, het is niet anders. | |
ludovico | maandag 14 april 2014 @ 17:33 |
Ik kan mij er helemaal niks bij voorstellen dat mensen voorzichtiger gaan rijden omdat de bewijslast van een ongeluk bij de automobilist ligt. | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 17:36 |
Ik hoor het vaak genoeg mensen opmerken tijdens het rijden dat die wet hen niet lekker zit. Dat zegt voor mij genoeg over het meespelen in het achterhoofd. Jij bent blijkbaar zo braaf dat jij het uit jezelf doet (hartstikke goed!) maar dat geldt voor lang niet iedereen. | |
ludovico | maandag 14 april 2014 @ 17:39 |
Dat die wet niet zo lekker ligt bij die mensen betekent niet dat ze niet veilig rijden. | |
ACT-F | maandag 14 april 2014 @ 17:56 |
Feiten zijn een rekbaar begrip. Waarvan akte. Dus hoeveel had degene gedronken en in hoeverre was er sprake van invloed? Was de invloed van alcohol positief of negatief op de rijvaardigheid? Dat lees je goed, alcohol heeft bij kleine hoeveelheden juist een positief effect op de rijvaardigheid. Sla de medische literatuur maar op na op de bi-fasische effecten van alcohol. En nee, dat is niet promillage gebonden, want iedereen reageert compleet anders. Kun je iemand veroordelen als de mogelijkheid bestaat dat de aanwezige hoeveelheid alcohol juist in het voordeel van de rijeigenschappen waren? Welkom in de wereld van de rechtsspraak... | |
BlauweTijger | maandag 14 april 2014 @ 18:33 |
| |
#ANONIEM | maandag 14 april 2014 @ 18:38 |
Je bewijst mijn punt uitstekend. Ik schreef: "Feiten zijn soms een rekbaar begrip". Jij maakt ervan: "Feiten zijn een rekbaar begrip". Op subtiele wijze verdraai je mijn feitelijke woorden, waardoor er nét even wat anders staat. Of de feitelijke invloed van alcohol negatief of positief is, doet niet ter zake. Waar het om gaat, is wat we in wet- en regelgeving vastleggen. In de wet is gewoon een subjectieve grens opgenomen, net zoals die ook van kracht is voor de toegestane snelheid. Misschien rijdt iemand bij 60 km/u wel alerter dan bij 50 km/u, maar dat is dus niet relevant. En om het laatste te beantwoorden: ja, je kunt iemand veroordelen. In onze wet- en regelgeving worden mensen namelijk niet aangemoedigd om vóór het autorijden nog snel even wat alcohol te drinken, zodat ze lekker scherp en alert worden. Integendeel. | |
Salvad0R | maandag 14 april 2014 @ 18:38 |
Daar jakkeren lui altijd hard ja. Lelijk wel voor nabestaanden. | |
#ANONIEM | maandag 14 april 2014 @ 18:40 |
De wet voorziet al in grenzen die van kracht zijn. De vraag is niet zozeer waar de grens precies moet liggen, maar in hoeverre iemand die boven de gestelde grens zit verwijtbaar is. | |
#ANONIEM | maandag 14 april 2014 @ 18:55 |
Dat laatste was me al bekend - zie mijn eerste reacties in dit topic. We hebben dit soort discussies al tot in den treure gevoerd hier in NWS. Ik praat zo nu en dan graag over hoe het zou moeten zijn. Jij behoort tot de groep die liever blijft hangen in hoe het nu is. Gevolg is dat we langs elkaar heen praten. | |
ACT-F | maandag 14 april 2014 @ 19:20 |
O, sorry dat ik het woordje 'soms' ben vergeten. Je voelt je meteen aangevallen. Kusje erop? ![]() Dat doet wel degelijk ter zake, want we maken geen regels omdat we zo nodig regels willen maken. Je kunt je niet schuilen achter een wet, want wetten zijn een middel en geen doel. Als een wet een beoogd doel niet behartigt dan is zo'n wet te torpederen door middel van een proefproces. De grens van 0,5 - 0,8 promille komt niet uit de lucht vallen, maar is een gemiddelde waar boven pas aantoonbaar verminderde rijvaardigheid aangetoond is. Met nadruk op het woord 'gemiddeld'. Omdat iedereen anders op alcohol reageert is het verband tussen promillage en rijvaardigheid erg globaal. De huidige wetgeving is ook juridisch brandhout. Maar zolang niemand een proefproces begint blijft die wet in stand. Ik zou ook niemand aanmoedigen om te zuipen voor het rijden, maar als je het toch doet moet je wel over de juiste juridische onderbouwing beschikken om dat te kunnen sanctioneren. Ik vind de huidige wetgeving te schraal en makkelijk onderuit te halen. | |
#ANONIEM | maandag 14 april 2014 @ 19:26 |
Ik voel me niet aangevallen. Je opmerking - bedoeld of onbedoeld - was juist koren op mijn molen, want deze laat zien hoe gemakkelijk het is om dingen net dat kleine beetje te verdraaien. Wat mij betreft dienen wetten wel degelijk een doel, namelijk dat mensen zich aan bepaalde misdragingen niet schuldig maken. Daarom sommen we al die misdragingen op en koppelen we er straffen aan. Je verhaal is goed onderbouwd, maar je graaft zelf ook je graf weer: zolang niemand een proefproces aanspant, blijft de wet in stand. En iedere inwoner van dit land wordt geacht de wet te kennen en dus ook na te leven. De wet stelt duidelijke grenzen aan alcohol in het verkeer, zoals er ook grenzen worden gesteld aan de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom. Je kunt niet eerst iemand doodrijden en dan gaan roepen: "Hé, maar zullen we het eens hebben over hoe belachelijk die wet eigenlijk is?". Dat is de verkeerde volgorde... | |
ACT-F | maandag 14 april 2014 @ 19:57 |
Wetten dienen een doel, dat zeg je goed, maar de wet zelf is geen doel maar een middel. Het nuttigen van alcohol bestempel je als een misdraging, terwijl dat juridisch niet mogelijk is, immers een kleine hoeveelheid is bevorderlijk. | |
Wespensteek | maandag 14 april 2014 @ 20:03 |
http://www.ad.nl/ad/nl/45(...)na-een-biertje.dhtml
| |
ACT-F | maandag 14 april 2014 @ 20:47 |
Onderzoek nummer zoveel waarvan de ruwe gegevens niet bekend zijn. De huidige wetgeving is gebaseerd op het onderzoek van Borkenstein. Dat onderzoek is qua omvang sindsdien niet geëvenaard. | |
ludovico | maandag 14 april 2014 @ 20:50 |
Veel gevaarlijker? Waaruit blijkt dat? De kans op een ''zwaar ongeluk'' wordt hoeveel groter precies? En wie zegt uberhaupt dat alcohol daar de oorzaak van is en niet het gedrag van die groep mensen die minimaal alcohol in hun bloed hebben? | |
theunderdog | maandag 14 april 2014 @ 21:04 |
Met als doel? ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 april 2014 @ 21:30 |
Ik betitel het nuttigen van alcohol niet als misdraging. Ik heb het over de combinatie van alcohol met deelname aan het verkeer. Weer een subtiel, maar wezenlijk verschil. En de wet onderkent overigens NIET dat een kleine hoeveelheid alcohol bevorderlijk is. Net zoals de wet ook niet onderkent dat 60 rijden binnen de bebouwde kom beter is dan 50 rijden. Het sluit eigenlijk aan op wat ik eerder in dit topic al min of meer aangaf: de inhoud van wet- en regelgeving is subjectief. En we beslissen zelf (democratisch) hoe we dat allemaal inrichten. | |
Wespensteek | maandag 14 april 2014 @ 21:32 |
Maar dat onderzoek staat wel "ter discussie" mbt de Simpsons Paradox wat de dip kan verklaren. http://www.dunlapandassoc(...)linvolveddriving.pdf Zie 4.6.10 | |
ACT-F | maandag 14 april 2014 @ 21:41 |
Zoals ik zei, de wet is gebaseerd op dat onderzoek. Daarmee onderkent de wet dat onderzoek en daarmee ook de conclusies van dat onderzoek. 0 promille is niet mogelijk om de genoemde redenen. | |
ACT-F | maandag 14 april 2014 @ 22:36 |
Vanzelfsprekend staat dat ter discussie, want het is een ongewenst resultaat in relatie tot autorijden. Maar de gemeten resultaten blijken wel degelijk te kloppen: http://books.google.nl/bo(...)ct%20alcohol&f=false | |
Bram_van_Loon | dinsdag 15 april 2014 @ 00:24 |
Het betekent dat ze hieraan denken tijdens het rijden, het is daarom aannemelijk dat het invloed heeft op hun rijgedrag. Het is dan ook een goede maatregel dat de automobilist in beginsel schuldig is bij zo'n aanrijding. Hij rijdt met een wapen van 1000-2000 kg. en 50-500 PK. Daar hoort een zekere verantwoordelijkheid bij die op deze manier tot uiting komt. | |
SirHammerlock | dinsdag 15 april 2014 @ 10:07 |
De belangrijkste vraag echter is: is de bestuurder een moslim? Gezien de oorverdovende stilte uit het pvv-klapvee-kamp lijkt het erop van niet. | |
TheThirdMark | dinsdag 15 april 2014 @ 10:25 |
Dat wapen in kilo's ben ik het geheel mee eens. Zeg ik zelf eigenlijk ook altijd. Alleen dat gedeelte van de PK's hoeft er niet bij. Is ongeveer voor de rechter verklaren dat er toch echt wel verschil is om met een standaard uitvoering 9mm neergeschoten worden of met een verchroomde 9mm. | |
ludovico | dinsdag 15 april 2014 @ 16:21 |
Nou nee, dat iemand eraan denkt kan heel simpel getriggerd worden door de achterlijkheid van wegpiraten op de fiets. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 15 april 2014 @ 23:55 |
Met deze opmerking heb jij jezelf totaal gedisqualificeerd voor eender welke discussie over verkeesveiligheid. | |
TheThirdMark | woensdag 16 april 2014 @ 00:36 |
Ze heeft echter wel gelijk. Pas wanneer je een rijbewijs hebt besef je hoe achterlijk de meeste fietsers bezig zijn. En dat achterlijke van de fietser is iets waar de bestuurder van een voertuig op afgerekend wordt. Bij voorbaat schuldig. | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 00:41 |
Als zij enig inzicht in deze materie zou hebben dan zou zij begrijpen dat een asociale fietsers tevens een asociale automobilist is en omgekeerd. Het voertuig waarmee iemand zich verplaatst is irrelevant, het gaat om de mentaliteit van de persoon. Een cruciaal verschil is wel dat je met een fiets normaal gesproken niet iemand kan doden, met een auto wel. Dat ook fietsers en voetgangers, net als automobilisten, een hoop domme dingen doen in het verkeer daar hoef je mij niet van te overtuigen. Als jij wat sneller fietst (racefiets) dan stoor je je net zo zeer aan dit soort zaken als wanneer je autorijdt, net als dat je je dan stoort aan het slechte gedrag van de meerderheid van de automobilisten, zo geeft de meerderheid niet correct richting aan om maar iets te noemen terwijl het toch echt een onderdeel van het rij-examen is. Ook bij de meerderheid van de fietsers, bromfietstuig etc. is er van alles te verbeteren. Straks zag ik weer wat sukkels met hun nepsnorfiets links op het fietspad, tijd dat de politie hier eens wat strenger tegen optreedt! | |
#ANONIEM | woensdag 16 april 2014 @ 00:50 |
Ben ik niet met je eens. Er zijn heel wat fietsers die zich misdragen in het verkeer. Waarom? Omdat er toch niet of nauwelijks op wordt gecontroleerd. Ze komen overal mee weg. Ik rijd vrij weinig in m'n auto door de stad, maar ik zou probleemloos elke week een fietser het ziekenhuis in kunnen rijden zonder dat ik een verkeersregel overtreed. Met andere woorden: ze nemen voorrang waar ze dat niet hebben, ze vliegen zo ineens de weg over, ze rijden zonder licht, noem maar op. | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 00:56 |
Dat geldt ook voor automobilisten. De meerderheid van de automobilisten geeft niet (correct) richting aan, bij rotondes zelfs een zeer grote meerderheid. Daar wordt niet op gecontroleerd en dus blijven ze het doen. Idem voor tal van andere misdragingen van automobilisten. Maar goed, dat was het punt niet. Het gaat er om dat niet het voertuig maar de persoon bepalend is. Die persoon wordt niet anders omdat hij een ander voertuig gebruikt. Ik fiets veel, ik zou wekelijks in het ziekenhuis worden gereden zonder een verkeersregel te overtreden als ik niet goed zou anticiperen op alle overtredingen van automobilisten (niet richting aangeven, niet stoppen voor haaientanden, veel te laat afremmen voor haaientanden waardoor je niet weet of dat hij wel gaat stoppen, ...). Serieus! Alleen al bij een rotonde in de buurt zou ik wekelijks worden aangereden zonder ook maar 1 verkeersregel te overtreden. Als je sloom fietst dan valt het wel mee, als je een wat sportievere fietsstijl hebt en vaak 25-30 km/u fietst dan wordt het heel wat gevaarlijker, zonder dat je zelf ook maar iets verkeerd doet.
| |
Greys | woensdag 16 april 2014 @ 12:10 |
Eens. Hoe vaak er niet een fietser met muziek in de oren zó pal voor mijn auto langs linksaf sloeg en ik weer een hartverzakking had, ook al reed ik rustig in de bebouwde kom. Het kijkt niet op of om, stort zichzelf letterlijk voor je auto en jij moet daar maar élke seconde op bedacht zijn als automobilist. Dus het komt er eigenlijk op neer dat als je op een rustige weg rijdt, je maar beter stapvoets achter de fietser kunt blijven rijden ook al kan je gemakkelijk inhalen, want stél dat zo iemand besluit ineens naar de overkant te moeten en het stuur omgooit van de fiets, ben jij alsnog de lul ![]() | |
Basp1 | woensdag 16 april 2014 @ 12:49 |
En pas wanneer je een tijdje in een vrachtwagen gereden hebt besef je pas dat de meeste automobilisten die zichzelf goede chauffeurs noemen ontiegelijke mongolen zijn die nog nooit van het woord anticiperen gehoord hebben. ![]() | |
Loekie1 | woensdag 16 april 2014 @ 12:54 |
Misschien is ze wel expres aangereden want dat gebeurt ook. En dan kom je er gemakkelijk mee weg in Nederland. | |
#ANONIEM | woensdag 16 april 2014 @ 12:54 |
Ik probeerde automobilisten dan ook niet vrij te pleiten van asociaal verkeersgedrag; integendeel. Het lijkt me trouwens sowieso verstandig om bij een rotonde vaart te minderen als fietser. We hebben in dit land de totaal krankzinnige regel bedacht dat fietsers voorrang hebben op rotondes binnen de bebouwde kom. Daarbij wordt er maar zo vanuit gegaan dat automobilisten een blikveld van zowat 360 graden hebben. Zeker als fietsers heel snel komen aanfietsen, kun je ze heel gemakkelijk over het hoofd zien. Een oplossing kan zijn om meer carré-rotondes aan te leggen. Dat zijn rotondes waarbij het autoverkeer over een normale rotonde rijdt, terwijl fietsers een vierkant rijden. Ze zijn daardoor veel beter zichtbaar voor automobilisten. ![]() | |
Loekie1 | woensdag 16 april 2014 @ 12:56 |
Voorlichtingscampagne voor voetgangers en fietsers om te allen tijde heel héél goed om je heen te kijken, meer dan je denkt dat nodig is. | |
TheThirdMark | woensdag 16 april 2014 @ 16:11 |
Klopt. Net als dat de gemiddelde beroepschauffeur nog nooit gehoord heeft van een grotere onderlinge afstand dan 10meter. | |
TheThirdMark | woensdag 16 april 2014 @ 16:14 |
Campagne voor iedereen in het verkeer. Dat zou beter aansluiten. | |
Basp1 | woensdag 16 april 2014 @ 16:37 |
Dat is geen vaste regel gemeentes mogen daar per rotonde vanaf wijken, ik mag dagelijks met mijn fiets over een rotonde met een vrijliggend fietspad waar ik de auto's voorrang moet verlenen. Maar die rotonde is voor fietsers zo brak aangelegd dat je als fietser een hoofd als een uil moet hebben. Je maakt een bocht naar rechts en moet dan naar links gaan kijken om vervolgens een 90 graden bocht te maken. Sowieso lijkt het wel of veel fietspaden ontworpen worden door mensen die nooit op de fiets stappen. haakse bochten die men voor fietsers bedenkt. ![]() | |
El_Matador | woensdag 16 april 2014 @ 16:40 |
First world "problems". Je nek eens goed uitsteken om je eigen veiligheid te verbeteren, is een schande. | |
Basp1 | woensdag 16 april 2014 @ 16:41 |
Dat beweer ik toch nergens. First world problems, weet je wat pas vervelend is als je lama's in je tuin hebt er pas achter komen dat die dieren spugen. ![]() | |
El_Matador | woensdag 16 april 2014 @ 16:42 |
Geen lama te zien hier. Maar ik heb ook geen tuin. Hier let je gewoon op als je oversteekt. | |
#ANONIEM | woensdag 16 april 2014 @ 17:58 |
Over het algemeen is het vrijwel overal zo dat fietsers binnen de bebouwde kom voorrang hebben op rotondes, tenzij dit expliciet anders is aangegeven. Buiten de bebouwde kom hebben auto's juist voorrang. | |
ludovico | woensdag 16 april 2014 @ 20:39 |
Want? ![]() Het is een feit dat er malloten rondfietsen. | |
ludovico | woensdag 16 april 2014 @ 20:51 |
Waarom erger ik mij dan altijd helemaal blauw in de spits aan bumperklevers? Het zijn voornamelijk de woon-werk verkeer mensen die enorm drukken en asociaal gedrag vertonen om 2 seconden eerder thuis te komen. | |
TheThirdMark | woensdag 16 april 2014 @ 20:53 |
Oh ik vlak de huistuinenkeukenchauffeurs ook niet uit. Zitten ook zat klojo's tussen. Maar vrachtwagen, bus en taxichauffeurs kunnen er zeker ook wat van. Ach eigenlijk zitten er overal klojo's tussen. | |
ludovico | woensdag 16 april 2014 @ 21:02 |
Je lijkt te zeggen alsof ik dat wel bedoelde? Daar ergert overigens een groot deel van de automobilisten zich aan, het is ook gevaarlijk, gelukkig weten we uit ervaring dat je het knipperlicht dus niet als heilig moet zien wat betreft voorspelling van het gedrag van de auto. Bij mij in de buurt heb je een rotonde waar je als automobilist mag oversteken via een zijweggetje / fietspad, die kruist dus de weg vanaf / naar de rotonde. Ik had laatst dus meegemaakt dat een mevrouw dan niet aangeeft dat ze van de rotonde af rijdt terwijl ze dat wel deed, als ik doorgereden had was dat een botsing, ondertussen gebeuren dit soort gevaarlijke dingen vaak genoeg dat ik ook gelijk mijn toeter weet te vinden, ik vraag mij soms wel eens af of die mensen zich van kwaad bewust zijn... | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 21:38 |
Speciaal voor jou dan nog maar een keer.
| |
ludovico | woensdag 16 april 2014 @ 21:42 |
Dan heb jij verkeerde conclusies getrokken want die post slaat niet op mijn mening. | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 23:19 |
Er staan niet voor niets hele grote haaientanden voor die automobilisten, meestal zijn het ook en zelfs juist de automobilisten die veel te snel de rotonde naderen, ze mogen hierbij ook best wel meer rekening houden met de fietsers. Hoe weet een fietser dat iemand braaf stopt als hij last second afremt? Überhaupt is het een teken van een slechte rijvaardigheid als je bij zulk verkeer al teveel krachtig remt, iemand die enig verkeersinzicht heeft bolt uit: je rijdt rustiger en relaxteer terwijl je geen tijdsverlies hebt, je auto-onderdelen minder slijten en je minder brandstof verbruikt. Hell, zelfs een fietser bolt beter uit als hij een verkeerslicht nadert, waarom energie verspillen als je vervolgens toch moet wachten? Sowieso is het niet echt slim om kleine rotondes aan te leggen. Rotondes kunnen prima werken als ze groot zijn, als ze klein zijn worden ze al snel onoverzichtelijk. Een gebrek aan onoverzichtelijkheid is echter natuurlijk geen verschoning voor ongevallen, je moet je snelheid altijd aanpassen aan de overzichtelijkheid. Maar goed, dit was slechts 1 voorbeeld van mij hoe je als sportieve fietser (gemiddelde snelheid van 25 km/uur of meer) wekelijks het ziekenhuis in zou worden gereden als je je niet zou aanpassen aan onwettig en asociaal rijgedrag van andere bestuurders. Wat is daar krankzinnig aan? ![]() Het is binnen de bebouwde kom waar je toch niet harder mag rijden dan 50 km/uur en het gaat hier om een soort van kruispunt waarop je als automobilist niet harder mag rijden dan dat een modale fietser kan rijden. De fietsers zijn aan de buitenkant, de automobilisten aan de binnenkant. Het is logischer dat de fietsers voorrang hebben dan de automobilisten op zo'n rotonde binnen de bebouwde kom. De vraag is echter of dat je überhaupt zulke rotondes zou moeten plaatsen. [ Bericht 13% gewijzigd door Bram_van_Loon op 16-04-2014 23:44:21 ] | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 23:21 |
Nog maar een keer aangezien het kwartje nog steeds niet is gevallen. Er bestaat geen betere of slechtere groep verkeersdeelnemers in functie van het transportmiddel aangezien het om de persoon gaat en die persoon verschillende transportmiddelen gebruikt en kan gebruiken. Valt het kwartje eindelijk? | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 23:28 |
Het rijden met teveel alcohol in de lucht in je longen is daarentegen wel degelijk een misdrijf, en terecht. Het wordt helaas niet zwaar genoeg bestraft. NIet dat ik zo'n voorstander ben van zwaar straffen maar 5 jaar niet mogen rijden en een zeer zware straf als je dat toch doet zou een gepaste en effectieve maatregel zijn. | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 23:34 |
Ik ben het met je eens dat de infrastructuur vaak fietsonvriendelijk is ontworpen maar in dit geval zou er wel eens bewust gekozen kunnen zijn voor haakse bochten aangezien je die niet snel kan nemen. Als sportieve fietser is het ook voor mij een doorn in het oog, niet dat ik uit mezelf niet afrem bij een rotonde als dat nodig is maar god, wat zou het fijn zijn als meer automoblisten minder lui zouden zijn en ook regelmatig zouden fietsen, dan zouden ze begrijpen dat het voor een fietser wel zo prettig is als je uitbolt in plaats van last second met veel geweld te remmen. Het is dan ook nog de vraag of dat die automobilist dit wel doorheeft, dankzij de technologie lijkt het als je in zo'n stuk blik zit toch heel anders dan wat je als buitenstaander (iemand die van een afstand de auto ziet rijden) waarneemt. | |
TheThirdMark | donderdag 17 april 2014 @ 00:00 |
Tsja, dit soort opmerkingen tonen wel weer dat je geen rijbewijs hebt. Ok, abrupt remmen is idioot. Maar de rest slaat geen hout en kan je zelfs een stevige boete opleveren. | |
Bram_van_Loon | donderdag 17 april 2014 @ 00:02 |
Dat heb jij dan verkeerd gegokt, ik heb namelijk wel een rijbewijs. ![]() En ja, ik bol uit, ik ga niet als een idioot 60 km/uur blijven rijden terwijl een paar honderd meter verder je toch moet wachten voor rood licht. Dat noemen ze ecologisch rijden, ik noem het je boerenverstand gebruiken. Ik doe als fietser hetzelfde. Ik fiets sneller dan 99% van de mannen maar als ik een verkeerslicht nader dan bol ik uit. Probeer jij het ook eens een keer, je zal merken dat je behoorlijk wat vaart behoudt en dat niemand achter jou op de remmen moet duwen (gewoon even niet het gas induwen wat daar toch zinloos is). Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over de modale automobilist, zelfs de modale automobilist doet enigszins aan uitbollen zij het onbewust. Ik heb het over idioten die tot 10 meter voor de haaientanden 50 km/uur blijven rijden en dan vol op de remmen gaan staan. Die mensen zijn geen rijbewijs waardig. | |
TheThirdMark | donderdag 17 april 2014 @ 00:08 |
Staat toch ook vrij duidelijk in mijn postMaar een paar honderd meter veer een rotonde het gas loslaten kan leiden tot een bekeuring voor het hinderen van het verkeer. | |
MouzurX | donderdag 17 april 2014 @ 00:39 |
Lijkt me ook deels haar fout. Ik zie zoveel mensen zonder kijken oversteken zodra het stoplicht op groen is. Levensgevaarlijk. Een stoplicht is een hulpmiddel, je moet altijd zelf kijken. Voorrang moet je ook krijgen, vooral als voetganger, niet nemen. | |
ludovico | donderdag 17 april 2014 @ 15:50 |
Say whut? |