abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138872560
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 17:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als we dit nu gewoon eens zouden doen dan is heel deze discussie totaal overbodig, wel zo gemakkelijk!
Nee, dit gaat namelijk niet om het autorijden met drank op maar om een ongeval met dodelijke afloop waarbij de vraag gesteld wordt in hoeverre de automobilist schuldig is. Aan het ongeval dus.
  maandag 14 april 2014 @ 17:27:21 #102
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138872646
quote:
7s.gif Op maandag 14 april 2014 17:24 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, dit gaat namelijk niet om het autorijden met drank op maar om een ongeval met dodelijke afloop waarbij de vraag gesteld wordt in hoeverre de automobilist schuldig is. Aan het ongeval dus.
Als je voorkomt dat mensen überhaupt zet rijden met dit soort maatregelen dan zou zo'n ongeval met/door een zatlap zeer waarschijnlijk niet plaatsvinden. Ik denk liever in termen van oplossingen. Maar goed, met de huidige wetgeving moet er een causaal verband worden vastgesteld, ideaal gesproken mag ook van mij de wetgeving dusdanig veranderen dat je schuldig bent tenzij het tegendeel bewezen wordt als je zat iemand aanrijdt net als dat het geval is wanneer een automobilist/asomobilist een voetganger of fietser aanrijdt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_138872659
quote:
15s.gif Op maandag 14 april 2014 17:03 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Bij mensen die nuchter zijn en zich aan de regels houden, kun je nog betogen dat ze al het noodzakelijke hebben gedaan om geen ongelukken te veroorzaken. Mensen die met drank op rijden of veel te hard rijden nemen willens en wetens risico's en hebben NIET al het noodzakelijke gedaan om ongelukken te voorkomen. Integendeel: hun gedrag vergroot zelfs de kans op ongelukken.
Het is niet zo simpel te stellen dat sneller rijden risico's op ongelukken vergroten.
Daarnaast, moeilijk doen om 1 biertje? Of 2 biertjes over 2 uur tijd? Dat je niet 2 biertjes gaat zitten atten voordat je gaat rijden lijkt me logisch maar een klein beetje alcohol lijkt mij geen probleem.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_138872687
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 17:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als je voorkomt
Van z'n leven niet. Met jouw oplossing dring je misschien e.e.a. terug maar je voorkomt er niks mee.
pi_138872697
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 17:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als je voorkomt dat mensen überhaupt zet rijden met dit soort maatregelen dan zou zo'n ongeval met/door een zatlap zeer waarschijnlijk niet plaatsvinden. Ik denk liever in termen van oplossingen. Maar goed, met de huidige wetgeving moet er een causaal verband worden vastgesteld, ideaal gesproken mag ook van mij de wetgeving dusdanig veranderen dat je schuldig bent tenzij het tegendeel bewezen wordt als je zat iemand aanrijdt net als dat het geval is wanneer een automobilist/asomobilist een voetganger of fietser aanrijdt.
Oef, ik zag eerst een voetganger niet in het donker bij een zebrapad, maar dit specifieke geval keek zelf ook niet, ik schrok mij 3x de tandjes in.

Punt is: Ik zit fout, maar dat betekent niet dat de andere partij ook nalatig is door niet te kijken.. Ik zou mijn leven wat serieuzer nemen zegmaar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 14 april 2014 @ 17:29:41 #106
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138872721
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 17:29 schreef ludovico het volgende:

[..]

Oef, ik zag eerst een voetganger niet in het donker bij een zebrapad, maar dit specifieke geval keek zelf ook niet, ik schrok mij 3x de tandjes in.
Ja, en toch is dit een goede wet naar mijn mening aangezien het automobilisten tot voorzichtigheid maant.
#NoDAPL
  maandag 14 april 2014 @ 17:30:34 #107
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138872750
quote:
7s.gif Op maandag 14 april 2014 17:28 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Van z'n leven niet. Met jouw oplossing dring je misschien e.e.a. terug maar je voorkomt er niks mee.
Je kan het terugdringen met minstens 80-90%. De meeste van hen hebben niet zo'n extreme drankverslaving dat ze riskeren 5 jaar lang niet te mogen rijden door zat achter het stuur te stappen.
Dat betekent dus ook flink wat minder ongelukken want veel vaker wel dan niet is er dat causale verband tussen zat zijn en het ongeluk. Als is het maar door de tragere reactietijd, het slechtere beoordelingsvermogen en het slechtere dieptezicht.
#NoDAPL
pi_138872765
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 17:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja, en toch is dit een goede wet naar mijn mening aangezien het automobilisten tot voorzichtigheid maant.
Ik denk dat mensen niet zo met de wet bezig zijn maar meer met goed / veilig rijden op de weg.
Die onschendbaarheid voor voetgangers / fietsers zorgt er juist voor dat zij roekelozer over straat gaan, niet dat automobilisten voorzichtiger gaan rijden.
  maandag 14 april 2014 @ 17:31:52 #109
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138872791
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 17:31 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik denk dat mensen niet zo met de wet bezig zijn maar meer met goed / veilig rijden op de weg.
Sommigen wel, anderen niet. Voor die anderen is zo'n wet nodig, het is niet anders.
#NoDAPL
pi_138872820
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 17:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Sommigen wel, anderen niet. Voor die anderen is zo'n wet nodig, het is niet anders.
Ik kan mij er helemaal niks bij voorstellen dat mensen voorzichtiger gaan rijden omdat de bewijslast van een ongeluk bij de automobilist ligt.
  maandag 14 april 2014 @ 17:36:22 #111
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138872917
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 17:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik kan mij er helemaal niks bij voorstellen dat mensen voorzichtiger gaan rijden omdat de bewijslast van een ongeluk bij de automobilist ligt.
Ik hoor het vaak genoeg mensen opmerken tijdens het rijden dat die wet hen niet lekker zit. Dat zegt voor mij genoeg over het meespelen in het achterhoofd. Jij bent blijkbaar zo braaf dat jij het uit jezelf doet (hartstikke goed!) maar dat geldt voor lang niet iedereen.
#NoDAPL
pi_138872995
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 17:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik hoor het vaak genoeg mensen opmerken tijdens het rijden dat die wet hen niet lekker zit. Dat zegt voor mij genoeg over het meespelen in het achterhoofd. Jij bent blijkbaar zo braaf dat jij het uit jezelf doet (hartstikke goed!) maar dat geldt voor lang niet iedereen.
Dat die wet niet zo lekker ligt bij die mensen betekent niet dat ze niet veilig rijden.
  maandag 14 april 2014 @ 17:56:28 #113
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_138873445
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 16:37 schreef Elfletterig het volgende:
Feiten zijn soms een rekbaar begrip. Dat is in dit soort discussies herhaaldelijk gebleken. Feit is dat een vrouw en haar hond dood zijn. Feit is ook dat ze zijn doodgereden door een automobilist.

Ik heb aangegeven dat ik vind dat in situaties van drankmisbruik (rijden onder invloed) en / of veel te hard rijden sowieso de automobilist schuldig moet worden verklaard.
Feiten zijn een rekbaar begrip. Waarvan akte. Dus hoeveel had degene gedronken en in hoeverre was er sprake van invloed? Was de invloed van alcohol positief of negatief op de rijvaardigheid? Dat lees je goed, alcohol heeft bij kleine hoeveelheden juist een positief effect op de rijvaardigheid. Sla de medische literatuur maar op na op de bi-fasische effecten van alcohol. En nee, dat is niet promillage gebonden, want iedereen reageert compleet anders. Kun je iemand veroordelen als de mogelijkheid bestaat dat de aanwezige hoeveelheid alcohol juist in het voordeel van de rijeigenschappen waren?

Welkom in de wereld van de rechtsspraak...
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 14 april 2014 @ 18:33:22 #114
371833 BlauweTijger
Doet tegen iedereen stoer
pi_138874498
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 16:53 schreef tong80 het volgende:
Je zal het als vriend maar zien gebeuren. :{

:{
En altijd het laatste woord.
pi_138874661
quote:
14s.gif Op maandag 14 april 2014 17:56 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Feiten zijn een rekbaar begrip. Waarvan akte. Dus hoeveel had degene gedronken en in hoeverre was er sprake van invloed? Was de invloed van alcohol positief of negatief op de rijvaardigheid? Dat lees je goed, alcohol heeft bij kleine hoeveelheden juist een positief effect op de rijvaardigheid. Sla de medische literatuur maar op na op de bi-fasische effecten van alcohol. En nee, dat is niet promillage gebonden, want iedereen reageert compleet anders. Kun je iemand veroordelen als de mogelijkheid bestaat dat de aanwezige hoeveelheid alcohol juist in het voordeel van de rijeigenschappen waren?

Welkom in de wereld van de rechtsspraak...
Je bewijst mijn punt uitstekend. Ik schreef: "Feiten zijn soms een rekbaar begrip". Jij maakt ervan: "Feiten zijn een rekbaar begrip". Op subtiele wijze verdraai je mijn feitelijke woorden, waardoor er nét even wat anders staat.

Of de feitelijke invloed van alcohol negatief of positief is, doet niet ter zake. Waar het om gaat, is wat we in wet- en regelgeving vastleggen. In de wet is gewoon een subjectieve grens opgenomen, net zoals die ook van kracht is voor de toegestane snelheid. Misschien rijdt iemand bij 60 km/u wel alerter dan bij 50 km/u, maar dat is dus niet relevant.

En om het laatste te beantwoorden: ja, je kunt iemand veroordelen. In onze wet- en regelgeving worden mensen namelijk niet aangemoedigd om vóór het autorijden nog snel even wat alcohol te drinken, zodat ze lekker scherp en alert worden. Integendeel.
pi_138874664
Daar jakkeren lui altijd hard ja. Lelijk wel voor nabestaanden.
pi_138874708
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 17:27 schreef ludovico het volgende:

[..]

Het is niet zo simpel te stellen dat sneller rijden risico's op ongelukken vergroten.
Daarnaast, moeilijk doen om 1 biertje? Of 2 biertjes over 2 uur tijd? Dat je niet 2 biertjes gaat zitten atten voordat je gaat rijden lijkt me logisch maar een klein beetje alcohol lijkt mij geen probleem.
De wet voorziet al in grenzen die van kracht zijn. De vraag is niet zozeer waar de grens precies moet liggen, maar in hoeverre iemand die boven de gestelde grens zit verwijtbaar is.
pi_138875186
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2014 17:16 schreef Xa1pt het volgende:
In het geval van een vrouw die zichzelf voor een auto loopt is die link er niet. Leuk dat je automobilisten die alcohol op hebben vogelvrij wilt verklaren, maar in Nederland hebben we afgesproken dat voor een veroordeling wel iets meer nodig hebben dan jouw frustraties.
Dat laatste was me al bekend - zie mijn eerste reacties in dit topic. We hebben dit soort discussies al tot in den treure gevoerd hier in NWS. Ik praat zo nu en dan graag over hoe het zou moeten zijn. Jij behoort tot de groep die liever blijft hangen in hoe het nu is. Gevolg is dat we langs elkaar heen praten.
  maandag 14 april 2014 @ 19:20:09 #119
24533 ACT-F
pi_138876141
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 18:38 schreef Elfletterig het volgende:

Je bewijst mijn punt uitstekend. Ik schreef: "Feiten zijn soms een rekbaar begrip". Jij maakt ervan: "Feiten zijn een rekbaar begrip". Op subtiele wijze verdraai je mijn feitelijke woorden, waardoor er nét even wat anders staat.
O, sorry dat ik het woordje 'soms' ben vergeten. Je voelt je meteen aangevallen. Kusje erop? :* Als je nog serieus genomen wilt worden zou ik iets minder gepikeerd reageren.

quote:
Of de feitelijke invloed van alcohol negatief of positief is, doet niet ter zake. Waar het om gaat, is wat we in wet- en regelgeving vastleggen. In de wet is gewoon een subjectieve grens opgenomen, net zoals die ook van kracht is voor de toegestane snelheid. Misschien rijdt iemand bij 60 km/u wel alerter dan bij 50 km/u, maar dat is dus niet relevant.

En om het laatste te beantwoorden: ja, je kunt iemand veroordelen. In onze wet- en regelgeving worden mensen namelijk niet aangemoedigd om vóór het autorijden nog snel even wat alcohol te drinken, zodat ze lekker scherp en alert worden. Integendeel.
Dat doet wel degelijk ter zake, want we maken geen regels omdat we zo nodig regels willen maken. Je kunt je niet schuilen achter een wet, want wetten zijn een middel en geen doel. Als een wet een beoogd doel niet behartigt dan is zo'n wet te torpederen door middel van een proefproces. De grens van 0,5 - 0,8 promille komt niet uit de lucht vallen, maar is een gemiddelde waar boven pas aantoonbaar verminderde rijvaardigheid aangetoond is. Met nadruk op het woord 'gemiddeld'. Omdat iedereen anders op alcohol reageert is het verband tussen promillage en rijvaardigheid erg globaal. De huidige wetgeving is ook juridisch brandhout. Maar zolang niemand een proefproces begint blijft die wet in stand.

Ik zou ook niemand aanmoedigen om te zuipen voor het rijden, maar als je het toch doet moet je wel over de juiste juridische onderbouwing beschikken om dat te kunnen sanctioneren. Ik vind de huidige wetgeving te schraal en makkelijk onderuit te halen.
pi_138876397
quote:
7s.gif Op maandag 14 april 2014 19:20 schreef ACT-F het volgende:
O, sorry dat ik het woordje 'soms' ben vergeten. Je voelt je meteen aangevallen. Kusje erop? :* Als je nog serieus genomen wilt worden zou ik iets minder gepikeerd reageren.
Ik voel me niet aangevallen. Je opmerking - bedoeld of onbedoeld - was juist koren op mijn molen, want deze laat zien hoe gemakkelijk het is om dingen net dat kleine beetje te verdraaien.

quote:
7s.gif Op maandag 14 april 2014 19:20 schreef ACT-F het volgende:
Dat doet wel degelijk ter zake, want we maken geen regels omdat we zo nodig regels willen maken. Je kunt je niet schuilen achter een wet, want wetten zijn een middel en geen doel. Als een wet een beoogd doel niet behartigt dan is zo'n wet te torpederen door middel van een proefproces. De grens van 0,5 - 0,8 promille komt niet uit de lucht vallen, maar is een gemiddelde waar boven pas aantoonbaar verminderde rijvaardigheid aangetoond is. Met nadruk op het woord 'gemiddeld'. Omdat iedereen anders op alcohol reageert is het verband tussen promillage en rijvaardigheid erg globaal. De huidige wetgeving is ook juridisch brandhout. Maar zolang niemand een proefproces begint blijft die wet in stand.

Ik zou ook niemand aanmoedigen om te zuipen voor het rijden, maar als je het toch doet moet je wel over de juiste juridische onderbouwing beschikken om dat te kunnen sanctioneren. Ik vind de huidige wetgeving te schraal en makkelijk onderuit te halen.
Wat mij betreft dienen wetten wel degelijk een doel, namelijk dat mensen zich aan bepaalde misdragingen niet schuldig maken. Daarom sommen we al die misdragingen op en koppelen we er straffen aan.

Je verhaal is goed onderbouwd, maar je graaft zelf ook je graf weer: zolang niemand een proefproces aanspant, blijft de wet in stand. En iedere inwoner van dit land wordt geacht de wet te kennen en dus ook na te leven. De wet stelt duidelijke grenzen aan alcohol in het verkeer, zoals er ook grenzen worden gesteld aan de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom.

Je kunt niet eerst iemand doodrijden en dan gaan roepen: "Hé, maar zullen we het eens hebben over hoe belachelijk die wet eigenlijk is?". Dat is de verkeerde volgorde...
  maandag 14 april 2014 @ 19:57:03 #121
24533 ACT-F
pi_138877695
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 19:26 schreef Elfletterig het volgende:
Wat mij betreft dienen wetten wel degelijk een doel, namelijk dat mensen zich aan bepaalde misdragingen niet schuldig maken. Daarom sommen we al die misdragingen op en koppelen we er straffen aan.
Wetten dienen een doel, dat zeg je goed, maar de wet zelf is geen doel maar een middel. Het nuttigen van alcohol bestempel je als een misdraging, terwijl dat juridisch niet mogelijk is, immers een kleine hoeveelheid is bevorderlijk.
pi_138877939
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 17:27 schreef ludovico het volgende:
maar een klein beetje alcohol lijkt mij geen probleem.
http://www.ad.nl/ad/nl/45(...)na-een-biertje.dhtml

quote:
Automobilisten die maar een paar slokken bier of wijn op hebben, rijden al veel gevaarlijker dan nuchtere bestuurders. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Toch zien politieke partijen een verlaging van de alcoholgrens niet zitten: het zou te veel praktische problemen opleveren.

Nieuw onderzoek van de University of California laat zien dat zelfs minimaal beschonken bestuurders, met een promillage van 0,1 in hun bloed, bijna twee keer zo vaak schuldig zijn aan zware botsingen. Vooral jonge bestuurders kunnen de effecten van alcohol op hun rijvaardigheid vaak slecht inschatten.
  maandag 14 april 2014 @ 20:47:58 #123
24533 ACT-F
pi_138880223
quote:
Onderzoek nummer zoveel waarvan de ruwe gegevens niet bekend zijn. De huidige wetgeving is gebaseerd op het onderzoek van Borkenstein. Dat onderzoek is qua omvang sindsdien niet geëvenaard.
pi_138880390
quote:
Veel gevaarlijker?
Waaruit blijkt dat?
De kans op een ''zwaar ongeluk'' wordt hoeveel groter precies? En wie zegt uberhaupt dat alcohol daar de oorzaak van is en niet het gedrag van die groep mensen die minimaal alcohol in hun bloed hebben?
pi_138881229
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 18:18 schreef Oognip het volgende:

[..]

Pak jij je eigen ballen maar ff :')
Met als doel? :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')