Belangrijkste conclusies n.a.v. het vorige topic:quote:Op maandag 17 maart 2014 12:55 schreef slashdotter3 het volgende:
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'
Een gezin met twee kinderen dat van een bijstandsuitkering rond moet komen, komt maandelijks gemiddeld vijftig euro tekort voor huur, voeding en verzorging. Gezinnen met drie kinderen hebben maandelijks 150 euro te weinig. Geld voor cadeautjes, sport of uitjes is er voor deze gezinnen niet bij. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag.
De budgetvoorlichter publiceerde maandag een gemiddelde huishoudbegroting voor gezinnen in de bijstand. Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks netto 1809 euro te besteden, terwijl 1859 euro minimaal nodig is. In Nederland hebben ongeveer 413 duizend mensen een bijstandsuitkering. Negen procent van hen heeft kinderen.
Het is voor het eerst dat het Nibud constateert dat gezinnen in de bijstand geld tekortkomen voor basisbehoeften. Vorig jaar waarschuwde de budgetvoorlichter al dat de gezinnen geen geld voor sociale participatie overhielden, maar van een tekort was toen nog geen sprake.
Bijstandsgezinnen met één kind houden naar schatting wel iets over: 25 euro. "Dat is voor extra uitgaven, zoals een ijsje of een huisdier", aldus een woordvoerder.
Het structurele tekort leidt er in de dagelijkse praktijk toe dat gezinnen met meer kinderen na het betalen van de vaste lasten moeten bezuinigen op posten als kleding en voeding, zegt het Nibud. "Om rond te kunnen komen staan ze dagelijks voor moeilijke keuzes tussen bijvoorbeeld een warme maaltijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste."
Het is voor deze gezinnen van belang dat ze goed kunnen budgetteren en alle tegemoetkomingen en toeslagen aanvragen, zegt het Nibud. Onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld door ziekte, vormen een groot probleem.
okee, laten we zeggen dat iemand dat doet, wat ik me niet echt kan voorstellen 9gata ook tegen microsoft advies in) dna moet je nog steeds een update kopen.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:44 schreef aijumu het volgende:
[..]
Ooit van Windows Vista gehoord? Draait hier nog steeds.
Ik had het over het kopen van een PC in 1995, in computertechnologie en prijzen is dat een groot verschil.quote:Op zondag 23 maart 2014 16:44 schreef aijumu het volgende:
2002 kocht ik mijn eigen desktop, tweedehands dat wel maar zoveel heb ik er niet voor betaald, was iets van 13/14 jaar, eigen verdiende geld, iedereen ging uit, of deed hun zakgeld aan rommel uitgeven, vond ik zelf dan
het is wel te weinig. zeker om gewoon normaal te kunnen leven. we wonen hier niet in ruanda he..quote:Op zondag 23 maart 2014 15:44 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Omdat het niet te weinig is, maar omdat die ondankbare mensen te veel prioriteit geven aan bepaalde luxe uitgaven waardoor aan het eind van de maand een noodzakelijke rekening niet meer betaald kan worden.
Normaal leven. Je bedoelt zoals iedere werkende Nederlander ? Helaas, daar is de bijstand niet voor bedoeld.quote:Op zondag 23 maart 2014 16:58 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
het is wel te weinig. zeker om gewoon normaal te kunnen leven. we wonen hier niet in ruanda he..
Dan nog is 1 kind extra een aardige kostenpost. En die 1700 euro is al maximaal met overwerk en weekenddienst.quote:zondag 23 maart 2014 @ 16:46 • 301
Richestorags
[quote]Op zondag 23 maart 2014 16:39 schreef poemojn het volgende:
[..]
en vakantiegeld (¤100), kinderbijslag (¤230), kindgebonden budget (¤144), overdraagbare algemene heffingskorting (¤100), zorgtoeslag (¤109), misschien eindejaarsuitkering, overwerk, enz enz. Die komen echt hoger uit dan ¤1700 netto per maand.
Vanwege de hra heb ik de toeslagen berekend op een jaarinkomen van ¤23000 bruto.
Daar is de bijstand dan ook niet voor bedoeld.quote:Op zondag 23 maart 2014 16:58 schreef pokkerdepok het volgende:
het is wel te weinig. zeker om gewoon normaal te kunnen leven.
Je hoeft helemaal geen update te kopen wat is dat dan weer voor onzin. En houd toch op over advies van Windows. Als je geen geld heb kan je niet het nieuwste veroorloven.quote:Op zondag 23 maart 2014 16:57 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
okee, laten we zeggen dat iemand dat doet, wat ik me niet echt kan voorstellen 9gata ook tegen microsoft advies in) dna moet je nog steeds een update kopen.
dat valt nog mee inderdaad, alhoewel je natuurlijk niks up to dates koopt voor die bedragen.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Het gebruik van marktplaats is te ingewikkeld voor jou?
Ik zie hier echt diverse macbooks en windows 7 laptops tussen staan. Bij PC's is de keus nog veel groter.
En die 31 euro is al inclusief basis abbo TV, wat je los ook al snel ¤15 per maand kost.
En die 31 euro kan iemand in de bijstand best aan tv+internet spenderen. Je moet alleen geen 60MB internetlijn en film1 + sport1 verwachten, want dan ben je 2 tot 3 keer zo duur uit.
[edit] overigens was de 10" netbook, voorzien van Windows 7 die ik twee jaar terug hagelnieuw gekocht heb niet duurder dan 250 euro. Maar jouw "kan niet" mentaliteit is typisch voor bijstanders die weinig eigen initiatief tonen om wat van hun leven te maken [/edit]
En daar maak je dus al een fout "maar" 200 euro.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:34 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Eens!
Armoede is niet nodig in Nederland, als je maar een klein beetje discipline hebt en je je aanpast aan je inkomen.
Een computer met internet is noodzakelijk voor een gezin met schoolgaande kinderen. Een fatsoenlijke 2e hands computer of laptop waar je echt nog wel een aantal jaren mee vooruit kunt hoeft echt niet meer dan 200 euro te kosten en een internet+tv heb je vanaf 31 euro per maand.
Natuurlijk koop je liever een nieuwe laptop en heb je graag een ultrasnelle internetverbinding en tv met allerlei extra zenders, maar dan ben je maandelijks 3 keer zo veel kwijt.
Bijstand is er voor de basis en dat kan er van worden betaald. Van het prijsverschil tussen de basis en de 'doorsnee' kun je héél veel boodschappen kopen.
waarom niet?quote:Op zondag 23 maart 2014 15:50 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Waarom zou je persé een laptop met Windows 7 moeten hebben?
Is wel waar de Bijstand bij de invoering in de jaren 60 voor bedoeld was. Maar past niet in het huidige tijdsbeeld, dat klopt.quote:Op zondag 23 maart 2014 16:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Normaal leven. Je bedoelt zoals iedere werkende Nederlander ? Helaas, daar is de bijstand niet voor bedoeld.
stel je niet aan, heb je genoeg te eten met modaal? ik zeg toch niet dat je niet meer dan modaal mag hebben...quote:Op zondag 23 maart 2014 15:58 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Modaal is meer dan genoeg? Ben jij zo'n afgunst SP'er?
Zucht, die haal je toch wel binnen als je niet je computer zelf op orde houd. Zoals zoveel Nederlanders.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:02 schreef poemojn het volgende:
Eh nee, maar dan is je bank ook wat minder blij als je een leuke trojan binnenhaalt.
Het NIBUD moet kijken naar alle groepen, veel groepen leven wel onder de armoedegrens en daar wil het graag de aandacht op vestigen.quote:Op zondag 23 maart 2014 07:38 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Natuurlijk, dat begrijp ik ook wel hoor al is het wel bizar dat er situaties zijn waarbij men over gaat tot het verstrekken van een dergelijke berg geld, al zijn dat natuurlijk de uitzonderingen en zullen er (hopelijk) genoeg gemeenten zijn die dan de bedragen verlagen.
Overigens leven wij (dan wel zonder kinderen) al geruime tijd rond de bijstandsgrens zonder gebruik te maken van de bijstand, gaat prima en we houden zonder dollen na aftrek van onze vaste lasten minimaal 400 euro in de maand over voor kleding, uitjes etc. Kan dus prima en natuurlijk is ook dát weer anders als je nog schulden/aflossingen hebt lopen, koopwoning, alimentatie, aan bepaalde contracten vast zit, gezamenlijke stookkosten en ga zo maar door.
Maar alleen daarom begrijp ik die alarmerende berichten van het Nibud al niet en dan zitten wij nog aan een vrij dure huurwoning (en dito hoge huurtoeslag natuurlijk), letten we niet bepaald op de prijzen van voedsel, hebben we de nodige huisdieren en maken we geregeld gebruik van het OV.
dat is het dus gewoon, je wilt per se mensen in de bijstand minder laten hebben dan werkende mensen.quote:Op zondag 23 maart 2014 16:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Normaal leven. Je bedoelt zoals iedere werkende Nederlander ? Helaas, daar is de bijstand niet voor bedoeld.
een update of een andere pc.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:01 schreef aijumu het volgende:
[..]
Je hoeft helemaal geen update te kopen wat is dat dan weer voor onzin. En houd toch op over advies van Windows. Als je geen geld heb kan je niet het nieuwste veroorloven.
Omdat ze er niet voor werken? Bijstand is een vangnet, geen vervanger. Duh.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:08 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat is het dus gewoon, je wilt per se mensen in de bijstand minder laten hebben dan werkende mensen.
zeur dan ook niet over dat het best genoeg is.
en leg even uit waarom ze midner moeten hebben.
Eerder andersom. Ik wil dat mensen die werken, meer hebben dan de mensen die het niet doen.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:08 schreef pokkerdepok het volgende:
at is het dus gewoon, je wilt per se mensen in de bijstand minder laten hebben dan werkende mensen.
Ik verdien een Ferrari, maar die krijg ik ook niet. Ik verdien een miljoen, krijg ik ook niet. Bijstand is om je in leven te houden, niets meer en niets minder. Een leuk leven regel jezelf, niet de staat.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:11 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
omdat iedereen een leuk leven verdient. niet kunnen werken is al erg genoeg.
groot deel van de bijstand is arbeidsongeschikt. permanent.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat ze er niet voor werken? Bijstand is een vangnet, geen vervanger. Duh.
Windows Vista is goed genoeg. Over 5 jaar mogen ze 7 krijgen. Niet eerder.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:10 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
een update of een andere pc.
en windows 7 is helemaal niet het nieuwste.
Ik heb hier een heel dubbel gevoel over, aan de ene kant geef ik je gelijk, maar aan de andere kant, bijstand moet geen straf zijn maar een hulpmiddel.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Eerder andersom. Ik wil dat mensen die werken, meer hebben dan de mensen die het niet doen.
Omdat je een tegenprestatie moet leveren voor het krijgen van spullen, en omdat gratis spullen geen garantie zijn voor een leuk leven, daar ben je zelf verantwoordelijk voor. De staat is alleen verplicht je in leven te houden, thats it.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:14 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
groot deel van de bijstand is arbeidsongeschikt. permanent.
ander deel is gewoon tijdelijk, die gaan weer werken en betalen voor en na de bijstand premies, en hebben dus recht op een prima vangnet dat je niet in een lagere sociale klasse stort.
en nou jij. waarom niet?
Weet je wat een straf is? Als je dakloos bent zonder iets. Dan word je gestraft, nu word men gelukkig opgevangen.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:14 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik heb hier een heel dubbel gevoel over, aan de ene kant geef ik je gelijk, maar aan de andere kant, bijstand moet geen straf zijn maar een hulpmiddel.
Bijstand hoeft ook geen feestje te zijn met gratis spullen voor iedereen.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:14 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik heb hier een heel dubbel gevoel over, aan de ene kant geef ik je gelijk, maar aan de andere kant, bijstand moet geen straf zijn maar een hulpmiddel.
dat is wat bijstand is volgens jouw verwrongen rechtse ideologie, dat is geen feit.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik verdien een Ferrari, maar die krijg ik ook niet. Ik verdien een miljoen, krijg ik ook niet. Bijstand is om je in leven te houden, niets meer en niets minder. Een leuk leven regel jezelf, niet de staat.
De bijstand is trouwens geen straf hoor. Je bent rijk in Nederland als je kijkt naar de rest van de wereld als je alleen een bijstand trekt.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:14 schreef snakelady het volgende:
[..]
2 autos en 4 keer per jaar op vakantie is een feestje. bijstand moet gewoon niet een onderklasse in de maatschappij vormen, maar menselijk zijn.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Bijstand hoeft ook geen feestje te zijn met gratis spullen voor iedereen.
Dat is krom he, weet je toch. Dit is Nederland en geen Oegandaquote:Op zondag 23 maart 2014 17:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De bijstand is trouwens geen straf hoor. Je bent rijk in Nederland als je kijkt naar de rest van de wereld als je alleen een bijstand trekt.
Behalve als je een eigen huis hebt...dan kan je 'm opeten....al je zuur verdiende geld naar de klote...quote:Op zondag 23 maart 2014 17:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De bijstand is trouwens geen straf hoor. Je bent rijk in Nederland als je kijkt naar de rest van de wereld als je alleen een bijstand trekt.
Er is niks mis met mij. Bijstand is een vangnet, geen vervanger. Ergens zijn we daar de verkeerde kant op gegaan en hebben we bijstandtrekkers het idee gegeven dat ze opeens recht hebben op van alles en nog wat, dat is onjuist.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:16 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat is wat bijstand is volgens jouw verwrongen rechtse ideologie, dat is geen feit.
bijstand is er voor vele mensen als laatste station, en permanent. buiten hun eigen schuld om. als jij dan te goedkoop bent om daar wat voor over te hebben, dan is er iets mis met jou.
Blijkbaar gaat dat niet zo geweldig goed.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat je een tegenprestatie moet leveren voor het krijgen van spullen, en omdat gratis spullen geen garantie zijn voor een leuk leven, daar ben je zelf verantwoordelijk voor. De staat is alleen verplicht je in leven te houden, thats it.
quote:De onderzoekers zien dat de verschillen qua aantal zelfmoorden per type uitkering groot zijn. Bij arbeidsongeschiktheidsuitkeringen plegen mannen vijf keer zo vaak zelfmoord. Onder arbeidsongeschikte vrouwen ligt dat aantal nog hoger: 7,8. Bij mensen in de bijstand komt zelfmoord 5,1 keer zo vaak voor, zowel onder mannen als vrouwen. Onder mannen die in de WW zitten, komt zelfmoord 2,8 keer zo vaak voor, onder vrouwen 1,9 keer.
Het zou een beetje raar zijn als je je eigendommen kan houden maar wel gratis geld kan blijven vangen daarvoor, vind je niet ?quote:Op zondag 23 maart 2014 17:18 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Behalve als je een eigen huis hebt...dan kan je 'm opeten....al je zuur verdiende geld naar de klote...
Veel mensen vergeten ook de psychologische gevolgen van de bijstand..quote:Op zondag 23 maart 2014 17:18 schreef snakelady het volgende:
[..]
Blijkbaar gaat dat niet zo geweldig goed.
[..]
Ik zeg nergens dat Nederland het slechter doet dan andere landen, maar de bijstand gaan ophemelen gaat me toch ook weer te ver.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:16 schreef aijumu het volgende:
[..]
Weet je wat een straf is? Als je dakloos bent zonder iets. Dan word je gestraft, nu word men gelukkig opgevangen.
Dat heeft weinig met de bijstand te maken, de bijstand is een symptoom van de problemen die die mensen hebben.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:18 schreef snakelady het volgende:
[..]
[..]
Ook een beetje zuur en vreemd dat mensen die huren wel extra geld krijgen om te blijven wonen ,niet?quote:Op zondag 23 maart 2014 17:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het zou een beetje raar zijn als je je eigendommen kan houden maar wel gratis geld kan blijven vangen daarvoor, vind je niet ?
nee, bijstand is een recht in nederland. jouw voorwaarden zijn belachelijk. iedereen die kan werken verdiend zelf zijn bijstand bij elkaar, en iedereen die op gegeven moment niet kan werken, heeft recht op bijstand. dat jij dan besluit dat jij werkt voor anderen, dat is een verdraaing van hoe het systeem werkt.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat je een tegenprestatie moet leveren voor het krijgen van spullen, en omdat gratis spullen geen garantie zijn voor een leuk leven, daar ben je zelf verantwoordelijk voor. De staat is alleen verplicht je in leven te houden, thats it.
ze hebben er ook recht op, net als jij er recht op hebt, als je pech hebt.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er is niks mis met mij. Bijstand is een vangnet, geen vervanger. Ergens zijn we daar de verkeerde kant op gegaan en hebben we bijstandtrekkers het idee gegeven dat ze opeens recht hebben op van alles en nog wat, dat is onjuist.
Niemand hemelt de bijstand op, maar velen dramatiseren het wel. Het is net alsof je onder een brug woont als je bijna 2k netto in het handje gedrukt krijgt per maand, gratis en voor niks, zo erg doet men het lijken.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:19 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat Nederland het slechter doet dan andere landen, maar de bijstand gaan ophemelen gaat me toch ook weer te ver.
Ik denk dat die mensen niet weten hoe het is om met kinderen van een bijstandsinkomen te moeten leven.
De kinderen, de kinderen... is het argument iedere keer, ben ik daar verantwoordelijk voor? Nee de ouders dragen daar hun verantwoording voor en hebben ze daar ingegooid. Niemand anders dan de ouders.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:19 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat Nederland het slechter doet dan andere landen, maar de bijstand gaan ophemelen gaat me toch ook weer te ver.
Ik denk dat die mensen niet weten hoe het is om met kinderen van een bijstandsinkomen te moeten leven.
Recht op het meest basale ja. Een computer met Windows 7 is niet basaal, dat is pure luxe. Luxe waar men geen recht op heeft.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:21 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ze hebben er ook recht op, net als jij er recht op hebt, als je pech hebt.
Oh wat dan te doen? Als ik kinderen heb en ik word ontslagen? Verzuip ze dan maar?quote:Op zondag 23 maart 2014 17:22 schreef aijumu het volgende:
[..]
De kinderen, de kinderen... is het argument iedere keer, ben ik daar verantwoordelijk voor? Nee de ouders dragen daar hun verantwoording voor en hebben ze daar ingegooid. Niemand anders dan de ouders.
Het NIBUD stelt zelf die zogenaamde 'armoedegrens' vast en zoals ik al eerder schreef, wordt dat vastgestelde 'basispakket' regelmatig naar boven bij gesteld door datzelfde NIBUD en dan komt er een onderzoek van het NIBUD waaruit blijkt dat het door het NIBUD vastgestelde basispakket te duur is.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het NIBUD moet kijken naar alle groepen, veel groepen leven wel onder de armoedegrens en daar wil het graag de aandacht op vestigen.
Het wordt elke keer meer....quote:Op zondag 23 maart 2014 17:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Niemand hemelt de bijstand op, maar velen dramatiseren het wel. Het is net alsof je onder een brug woont als je bijna 2k netto in het handje gedrukt krijgt per maand, gratis en voor niks, zo erg doet men het lijken.
Windows 7 is gratis te vinden op internet hoor...quote:Op zondag 23 maart 2014 17:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Recht op het meest basale ja. Een computer met Windows 7 is niet basaal, dat is pure luxe. Luxe waar men geen recht op heeft.
In dit land kan je het grandioos verneuken, al je spaargeld erdoorheen snuiven en nog steeds krijg je gewoon een uitkering. Zo krom is het helaas. Sparen en verstandig zijn is soms nogal dom blijkbaarquote:Op zondag 23 maart 2014 17:20 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Ook een beetje zuur en vreemd dat mensen die huren wel extra geld krijgen om te blijven wonen ,niet?
Inderdaad, nu heb ik een hele goede achterban die me steunt, maar niet iedereen heeft dat geluk.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:19 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Veel mensen vergeten ook de psychologische gevolgen van de bijstand..
Volgens mij bepaald het scp de armoedegrens...quote:Op zondag 23 maart 2014 17:23 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Het NIBUD stelt zelf die zogenaamde 'armoedegrens' vast en zoals ik al eerder schreef, wordt dat vastgestelde 'basispakket' regelmatig naar boven bij gesteld door datzelfde NIBUD en dan komt er een onderzoek van het NIBUD waaruit blijkt dat het door het NIBUD vastgestelde basispakket te duur is.
Maar zoals reeds aangegeven, gaat men in de budgetten wel uit van alles nieuw kopen. 2e hands meubilair en elektronica in goede staat is al snel 50 tot 80% goedkoper dan budget spullen van de IKEA en Media markt.
Dan heb je dus de bijstand en daarmee klaar. En jij draagt ten alle tijden verantwoording voor de opvoeding en welzijn van je kinderen.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:23 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Oh wat dan te doen? Als ik kinderen heb en ik word ontslagen? Verzuip ze dan maar?
Juistem. En daarom beginnen steeds meer mensen ontzettend te balen van dit kromme beleid en verlaten er horden jonge gezinnen Nederland. Handig joh!!...............NOT!!!!!!!!!!!!quote:Op zondag 23 maart 2014 17:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
In dit land kan je het grandioos verneuken, al je spaargeld erdoorheen snuiven en nog steeds krijg je gewoon een uitkering. Zo krom is het helaas. Sparen en verstandig zijn is soms nogal dom blijkbaar
2k? Zou ik willen, ik zit vele malen dichter bij de 1k, inclusief alle toeslagen, kinderbijslag enz.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Niemand hemelt de bijstand op, maar velen dramatiseren het wel. Het is net alsof je onder een brug woont als je bijna 2k netto in het handje gedrukt krijgt per maand, gratis en voor niks, zo erg doet men het lijken.
Breek me de bek niet open.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:23 schreef snakelady het volgende:
[..]
Inderdaad, nu heb ik ene hele goede achterban die me steunt, maar niet iedereen heeft dat geluk.
Nogmaals, ik zit niet in de bijstand maar mijn inkomen is wel gelijkwaardig aan een bijstand.
En het is verschrikkelijk om je eigen iedere dag af te vragen hoe je nu toch weer je boodschappen kan gaan doen, je eigen uit alle macht uit de schulden proberen te houden maar zien dat het op een gegeven moment echt niet anders meer kan.
En hoe hard je het ook probeert, hoeveel je ook bezuinigd dat je nog steeds niet genoeg geld hebt aan het eind van de maand.
Ik kan me voorstellen als iemand geen achterband heeft die af en toe bijspringt dat je de moed niet meer hebt om verder te gaan.
Huurders die een spaarpot hebben mogen net zo hard eerst hun eigen vermogen opeten voordat ze ook maar een cent uit de bijstandspot krijgen.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:20 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Ook een beetje zuur en vreemd dat mensen die huren wel extra geld krijgen om te blijven wonen ,niet?
Check de OP. 1809 euro, schoon in het handje.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:25 schreef snakelady het volgende:
[..]
2k? Zou ik willen, ik zit vele malen dichter bij de 1k, inclusief alle toeslagen, kinderbijslag enz.
Toen ik kinderen kreeg met mijn ex-man hadden we het financieel heel erg goed, mijn ex een goede baan, ik als zelfstandige een leuk inkomen enz.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:22 schreef aijumu het volgende:
[..]
De kinderen, de kinderen... is het argument iedere keer, ben ik daar verantwoordelijk voor? Nee de ouders dragen daar hun verantwoording voor en hebben ze daar ingegooid. Niemand anders dan de ouders.
Aan de hand van gegevens van het Nibudquote:Op zondag 23 maart 2014 17:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Volgens mij bepaald het scp de armoedegrens...
Eens. Hopelijk gaan ze niet eerder dood van goedkoop voedsel in Nederland....quote:Op zondag 23 maart 2014 17:24 schreef aijumu het volgende:
[..]
Dan heb je dus de bijstand en daarmee klaar. En jij draagt ten alle tijden verantwoording voor de opvoeding en welzijn van je kinderen.
lol, jij bepaald niet wat de minimum grens is, he. je geeft gewoon een mening.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Recht op het meest basale ja. Een computer met Windows 7 is niet basaal, dat is pure luxe. Luxe waar men geen recht op heeft.
Hoe kan het dat je het zo goed had maar geen spaargeld opgebouwd hebt ? Ik snap dat niet.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:26 schreef snakelady het volgende:
[..]
Toen ik kinderen kreeg met mijn ex-man hadden we het financieel heel erg goed, mijn ex een goede baan, ik als zelfstandige een leuk inkomen enz.
Maar alles kan veranderen, zonder eigen schuld.
illegaal.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:23 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Windows 7 is gratis te vinden op internet hoor...
Als je dat vind moet je zelf het goede voorbeeld geven en alles wat je boven die 1800 euro verdient afromen naar de staat.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:26 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
lol, jij bepaald niet wat de minimum grens is, he. je geeft gewoon een mening.
ik vind dat mensen met bijstand gewoon prima moeten kunnen leven, zonder zorgen over armoede.
en je snapt nog steeds niet dat iedere nederladner zelf zn recht op bijstand verdiend door te werken. vrijwel niemand zit vanaf zn 18de de rest van zn leven in de bijstand. wat jij gratis geld noemt, is een verdiend recht, met de pech dat je er gebruik van moet maken.
Zonder eigen schuld?quote:Op zondag 23 maart 2014 17:26 schreef snakelady het volgende:
[..]
Toen ik kinderen kreeg met mijn ex-man hadden we het financieel heel erg goed, mijn ex een goede baan, ik als zelfstandige een leuk inkomen enz.
Maar alles kan veranderen, zonder eigen schuld.
In bepaade situaties ja. Als alleenstaande is het iets van 1100 netto incl toeslagenquote:
Neem ze mee dan waar je heengaat.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:26 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Eens. Hopelijk gaan ze niet eerder dood van goedkoop voedsel in Nederland....
hier lossen we dit soort dingen collectief op.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als je dat vind moet je zelf het goede voorbeeld geven en alles wat je boven die 1800 euro verdient afromen naar de staat.
Andersom juist. Bijstand was altijd een fatsoenlijke uitkering, en was ook zo bedoeld vanaf de invoering.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er is niks mis met mij. Bijstand is een vangnet, geen vervanger. Ergens zijn we daar de verkeerde kant op gegaan en hebben we bijstandtrekkers het idee gegeven dat ze opeens recht hebben op van alles en nog wat, dat is onjuist.
We hadden het over gezinnen.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
In bepaade situaties ja. Als alleenstaande is het iets van 1100 netto incl toeslagen
Oh kut, zit ik even fout....7,8quote:Op zondag 23 maart 2014 17:18 schreef snakelady het volgende:
[..]
[..]
dus je vind dat mensen in de bijstand maar moeten gaan stelen?quote:Op zondag 23 maart 2014 17:28 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
En? Brussel zijn ze ook illegaal bezig....
Lijkt me niet of kom eens met een bronquote:Op zondag 23 maart 2014 17:26 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Aan de hand van gegevens van het Nibud
Hoe hoog is de bijstandsuitkering voor gehuwden en samenwonenden?quote:Op zondag 23 maart 2014 17:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Check de op ? We praten over een gezin.
Ik had spaargeld, alleen mijn ex vond dat hij daar meer recht op had, dus toen het tussen ons moeilijk begon te worden heeft hij al het geld opgenomen en ehm... geen idee wat mee gedaan.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoe kan het dat je het zo goed had maar geen spaargeld opgebouwd hebt ? Ik snap dat niet.
In het NIBUD maandbudget is gewoon de afschrijving van dit soort producten meegenomen, en daarbij gaat het NIBUD zelfs uit van de producten nieuw te kopen. Als je dat bedrag niet maandelijks spaart maar wacht tot je een grote uitgave moet doen dan is dat je eigen domme fout.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:02 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat valt nog mee inderdaad, alhoewel je natuurlijk niks up to dates koopt voor die bedragen.
en waar het om gaat, is dat als je volgens mensen hier dan maar geen frisdrank of koffie moet kopen, dat je dan ook niet een paar honderd euro voor een laptop hebt. dat benje dna gewoon een jaar lang aan het bijlopen, en dan heb je dus weer wat minder om te eten.
Als de nood hoog is.....quote:Op zondag 23 maart 2014 17:30 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dus je vind dat mensen in de bijstand maar moeten gaan stelen?
ok hoeveel kinderen?quote:
Dus armoede betekent dat we geen vers brood kunnen kopen als je in de bijstand zit? Daar discussiëren we nu serieus over? Snap je zelf niet dat dat veel te ver gaat en dat dat geen kont te maken heeft met de bijstand zoals hij bedoeld is maar puur het rechtpraten van graaiende bijstanders die last hebben van een wedrace met de buren over de grootste plasma aan de muur ?quote:Op zondag 23 maart 2014 17:29 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Andersom juist. Bijstand was altijd een fatsoenlijke uitkering, en was ook zo bedoeld vanaf de invoering.
Ergens zijn we echter de verkeerde kant opgegaan en heeft men besloten dat Bijstand een vangnet moest worden. Nog een allerberoerdst vangnet ook waarin je net niet te pletter valt, om mensen zoals jou tevreden te houden, mensen die liever 4 keer per jaar op vakantie gaan en een 3de auto aanschaffen, dan dat ze mensen die het minder treffen ook wat ontspanning en financiele armslag gunnen en vers brood van de bakker kunnen kopen in plaats van goedkoop supermarktbrood.
Snap ook niet dat mensen niet beseffen dat een fatsoenlijke verzorgingsstaat ook in je eigen belang kan zijn, aangezien iedereen getroffen kan worden door ellende.
lees eens wat over de geschiedenis van de nederlandse verzorgingsstaat, alsjeblieft...quote:Op zondag 23 maart 2014 17:30 schreef HollowHedone het volgende:
Als alleenstaande krijg je gewoon 700 euro. Als je bij je ouders woont krijg je ook 700 euro...
Het is hoe dan ook een trieste zaak als je in de bijstand komt, maar de wereld is keihard. We hebben jarenlang in de illusie geleefd dat we ''sociaal'' zijn, maar het is ieder voor zich zo veel mogelijk resources bij elkaar harken. Ben je een verliezer in die strijd, dan is het bijzonder dat er nog zoiets is als bijstand en ze je niet meteen onder een brug laten wonen. Zo rot is de wereld nou eenmaal, afgezien van de hoogte van de bedragen, belastingen, toeslagen, omstandigheden, wel of niet willen werken, spaarzaamheid blablablabla...
Echt hè. Als we zo blijven redeneren is 3000 euro bijstand nog steeds niet genoeg.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus armoede betekent dat we geen vers brood kunnen kopen als je in de bijstand zit? Daar discussiëren we nu serieus over? Snap je zelf niet dat dat veel te ver gaat en dat dat geen kont te maken heeft met de bijstand zoals hij bedoeld is maar puur het rechtpraten van graaiende bijstanders die last hebben van een wedrace met de buren over de grootste plasma aan de muur ?
Eh, 2e alinea in de OP zegt letterlijk dat een gezin 1809 euro te besteden heeft per maand? Wat wil je nog meer precies ?quote:
Huurhuis of koophuis? Hoogte huur? Leeftijd kinderen?quote:
Ik wil graag net zoals anderen een Ferrari rijden, ik kan dat ook niet, ik vind dat ik er recht op heb !!!!! Geef mij dat geld Tomatenboer!!!! Egoïst!!quote:Op zondag 23 maart 2014 17:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Echt hè. Als we zo blijven redeneren is 3000 euro bijstand nog steeds niet genoeg.
Als zelfstandig wonend alleenstaande krijg je 950 euro per maand (incl. vakantiegeld) en daarbovenop nog huur- en zorgtoeslag. Daarmee kom je al snel op zo'n 1200 euro netto per maand.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:30 schreef HollowHedone het volgende:
Als alleenstaande krijg je gewoon 700 euro. Als je bij je ouders woont krijg je ook 700 euro...
Lees zelf ff de OP en het rapport anders?quote:Op zondag 23 maart 2014 17:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Huurhuis of koophuis? Hoogte huur? Leeftijd kinderen?
Je wilt het antwoord niet geven?quote:Op zondag 23 maart 2014 17:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Lees zelf ff de OP en het rapport anders?
En ik juist de auto weg gedaan, want scheelde voor mij 300,- per maand als je alles optelde. Heb een fiets meer dan genoegquote:Op zondag 23 maart 2014 17:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik wil graag net zoals anderen een Ferrari rijden, ik kan dat ook niet, ik vind dat ik er recht op heb !!!!! Geef mij dat geld Tomatenboer!!!! Egoïst!!
Het staat in de OP, wat wil je nog meer dan ? Als je al te lui bent een linkje te klikken ga ik het rapport niet overtypen op een iPad, kutwerk is dat.quote:
Ik zeg juist dat de Bijstand altijd anders bedoeld is geweest. Vanaf de invoering tot pakweg de jaren 80 / 90 was de Bijstand juist een fatsoenlijke uitkering, niet volgens jouw bedoelingen dus.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus armoede betekent dat we geen vers brood kunnen kopen als je in de bijstand zit? Daar discussiëren we nu serieus over? Snap je zelf niet dat dat veel te ver gaat en dat dat geen kont te maken heeft met de bijstand zoals hij bedoeld is maar puur het rechtpraten van graaiende bijstanders die last hebben van een wedrace met de buren over de grootste plasma aan de muur ?
behalve dat de kwaliteit en levensduur die je koopt dan dus ook 2de hands is, je vaak geen grarantie meer hebt, en je uiteindelijk net zo goed nog duurder uit kan zijn.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:32 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
In het NIBUD maandbudget is gewoon de afschrijving van dit soort producten meegenomen, en daarbij gaat het NIBUD zelfs uit van de producten nieuw te kopen. Als je dat bedrag niet maandelijks spaart maar wacht tot je een grote uitgave moet doen dan is dat je eigen domme fout.
Koop je consequent je duurzame goederen 2e-hands, dan is je afschrijving minimaal 50% minder en hou je dus flink over voor andere zaken omdat je minder geld opzij moet zetten voor vervanging van je duurzame goederen.
Best wel royaal, eigenlijk. Zonder auto zou ik als alleenstaande ruim rond van kunnen komen inclusief meerdere vakanties per jaar. Maargoed, ik rook en drink nietquote:Op zondag 23 maart 2014 17:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als zelfstandig wonend alleenstaande krijg je 950 euro per maand (incl. vakantiegeld) en daarbovenop nog huur- en zorgtoeslag. Daarmee kom je al snel op zo'n 1200 euro netto per maand.
GEEF DIE LINK DAN EENS!!!quote:Op zondag 23 maart 2014 17:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het staat in de OP, wat wil je nog meer dan ? Als je al te lui bent een linkje te klikken ga ik het rapport niet overtypen op een iPad, kutwerk is dat.
Ik heb een oud pc scherm als tv.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:38 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zeg juist dat de Bijstand altijd anders bedoeld is geweest. Vanaf de invoering tot pakweg de jaren 80 / 90 was de Bijstand juist een fatsoenlijke uitkering, niet volgens jouw bedoelingen dus.
Die plasma tv is verder een hardnekkig en terugkerend vooroordeel die ik niet serieus kan nemen.
Alsof iedere Bijstandsgerechtigde aan de shag, Schultenbrau en schulden zit om z'n dure apparatuur te bekostigen.
Je bedoelt hetzelfde vooroordeel dat er drie auto's voor de deur staan en vijf vakanties gepland staan bij Jan modaal ? Wie begon daarmee....quote:Op zondag 23 maart 2014 17:38 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zeg juist dat de Bijstand altijd anders bedoeld is geweest. Vanaf de invoering tot pakweg de jaren 80 / 90 was de Bijstand juist een fatsoenlijke uitkering, niet volgens jouw bedoelingen dus.
Die plasma tv is verder een hardnekkig en terugkerend vooroordeel die ik niet serieus kan nemen.
Alsof iedere Bijstandsgerechtigde aan de shag, Schultenbrau en schulden zit om z'n dure apparatuur te bekostigen.
Ach dat zeggen de ratten ook in Brussel...handtekening zetten voor een vergadering en weer weg gaan...maar wel ff 300 euro vangen voor "aanwezigheid"....quote:Op zondag 23 maart 2014 17:40 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
okee, lol..
dat kan natuurlijk nooit officieel beleid zijn, lijkt me duidelijk.
Als je onderdak, voedsel, energie, schoon drinkwater, zorgkosten, kledingkosten, scholingskosten van je kinderen, je inrichting en vervoerskosten kunt betalen, tv kunt kijken en een oude pc met internet hebt staan, dan kun je normaal leven.quote:Op zondag 23 maart 2014 16:58 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
het is wel te weinig. zeker om gewoon normaal te kunnen leven. we wonen hier niet in ruanda he..
precies. als je naar de mediamarkt gaat, hebben ze niet eens iets anders dan plasma tvs, tegenwoordig..quote:Op zondag 23 maart 2014 17:38 schreef Tomatenboer het volgende:
Mijn mening is dat verse groentes, fruit en alle het andere voeding om aan een goed gebalanceerd dieet te komen wel haalbaar zou moeten zijn.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je bedoelt hetzelfde vooroordeel dat er drie auto's voor de deur staan en vijf vakanties gepland staan bij Jan modaal ? Wie begon daarmee....
Geef trouwens eens aan of je echt van mening bent dat een bijstander recht heeft op vers gebakken brood, gesponsord door de staat? En geef gelijk even aan waar jouw grens van primair levensonderhoud vs luxe ligt, ben wel benieuwd.
Maar voor onze tomatenboer is dat echt niet goed genoeg hoor. Om normaal te kunnen leven heb je echt brood van de bakker nodig.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:42 schreef snakelady het volgende:
Nu is brood uit de supermarkt ook prima overigens maar je snapt wat ik bedoel.
Marktplaats, oude beeldbuis, gratis. Zelf ook een mooie televisie voor niets kunnen halen.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:42 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
precies. als je naar de mediamarkt gaat, hebben ze niet eens iets anders dan plasma tvs, tegenwoordig..
tuig is het, mee eens.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:41 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Ach dat zeggen de ratten ook in Brussel...handtekening zetten voor een vergadering en weer weg gaan...maar wel ff 300 euro vangen voor "aanwezigheid"....
De buren van mijn ouders. Hij kan niet omgaan met autoriteit en zit de hele dag thuis. Heeft eigenhandig de achtertuin omgebouwd tot speeltuin voor de twee kinderen, heeft een oud barrel van de sloop gekocht en opgeknapt om in rond te rijden, en er hangt een 42 inch LED tv aan de muur (iets te hoog). Dus ja, ze zijn er wel. Zitten voor 300 euro per maand in een sociale huurwoning en dat hele huis staat vol speelgoedquote:Op zondag 23 maart 2014 17:40 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik heb een oud pc scherm als tv.
Een vriendin van me die in de bijstand zit heeft nog een ouderwetse beeldbuis.
Ik zeg niet dat dat niet goed genoeg is overigens, maar ik ken niemand die op dit inkomen zit die een plasma tv heeft.
Ik ook, dat heb ik vorige week al hier geplaatst. Met mijn huidige huur zou ik bij mijn huidige bestedingspatroon 11 euro per maand overhouden, bovenop de reserveringen die ik al doe voor vakantie en afschrijving van duurzame goederen.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:39 schreef MissionPhailed het volgende:
[..]
Best wel royaal, eigenlijk. Zonder auto zou ik als alleenstaande ruim rond van kunnen komen inclusief meerdere vakanties per jaar. Maargoed, ik rook en drink niet
quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Cijfers:
Inkomen
Bijstand inclusief vakantiegeld: 677 euro
Gemeentelijke toeslag bijstand: 270 euro
Huurtoeslag: 113 euro (dit is de huurtoeslag die hoort bij mijn huur)
Zorgtoeslag: 72 euro
Totaal 1132 euro
Mijn werkelijke maandbegroting op dit moment, die sluitend is Auto heb ik weggelaten, omdat die bij gebrek aan woon-werk verkeer overbodig is in de bijstand.
Huur: 340 euro
Tv+internet: 31 euro
G/W/L voorschot: 99 euro
Verzekeringen: 28 euro
Gemeentelijke belastingen: 26 euro
Reservering grote uitgaven: 50 euro
Kleding: 50 euro
Eten: 150 euro
Uitgaan/uitstapjes: 50 euro
Vakantie: 50 euro
Kadootjes/kapper etc: 75 euro
Ziektekostenverzekering: 70 euro
Niet vergoede ziektekosten: 20 euro
Reiskosten OV: 50 euro
Mobiele telefoon: 32 euro
Totaal uitgaven 1121 euro
Bovenstaande zijn mijn huidige maandelijkse uitgaven. Je zult er waarschijnlijk over vallen dat mijn huur erg laag is, maar in praktijk kost een 100 euro hogere huur slechts netto 18 euro voor de bijstandsgerechtigde.
Daarnaast spaar ik nog een bedrag voor luxe zaken en heb ik momenteel een auto met 200 euro kosten + afschrijving. Daar gaat eigenlijk vrijwel al het meerdere wat ik nu aan inkomsten heb wel aan op. Maar ik kan makkelijk zonder deze luxe.
Exact. Maar chips, peuken en bier horen daar dus niet bij. Net als cola. Prima als iemand dat wil consumeren, maar dan moet diegene serieuze consessies doen op andere gebieden. En voor degenen die het niet doen, die zullen zien dat je met wat moeite kunt rondkomen.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:42 schreef snakelady het volgende:
[..]
Mijn mening is dat verse groentes, fruit en alle het andere voeding om aan een goed gebalanceerd dieet te komen wel haalbaar zou moeten zijn.
Dat is geen luxe, dat is ene eerste levensbehoefte.
Nu is brood uit de supermarkt ook prima overigens maar je snapt wat ik bedoel.
Er zullen vast genoeg mensen in de Bijstand zitten die 1 of meerdere dure apparaten hebben staan. Maar dat zegt natuurlijk niets aangezien de meesten niet kunnen beoordelen voor welk bedrag die apparatuur is aangeschaft en wanneer.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:40 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik heb een oud pc scherm als tv.
Een vriendin van me die in de bijstand zit heeft nog een ouderwetse beeldbuis.
Ik zeg niet dat dat niet goed genoeg is overigens, maar ik ken niemand die op dit inkomen zit die een plasma tv heeft.
wat een onzin.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:42 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je onderdak, voedsel, energie, schoon drinkwater, zorgkosten, kledingkosten, scholingskosten van je kinderen, je inrichting en vervoerskosten kunt betalen, tv kunt kijken en een oude pc met internet hebt staan, dan kun je normaal leven.
Als je wekelijks uit eten wilt, biefstuk op tafel wilt zetten, met het vliegtuig naar Turkije wilt, 3 keer per jaar naar een pretpark, een middenklasser auto, merkkleding en lid wilt worden van 5 sportclubs, dan heet dat LUXE en dat is prima als je het kunt betalen.
Om het te kunnen betalen zul je alleen wel de nodige moeite moeten doen en dat lijkt mij niet meer dan terecht.
LINK NAAR WAT ? DE OP XEGT HET TOCH JOH GLADIOOL, KLIK DAAR OP HET LINKJE.quote:
In de grotemensenwereld heeft nu eenmaal niet iedereen een leuk leven en al helemaal niet op andermans kosten. Bijstand hoort je in leven te houden, niet meer en niet minder.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:11 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
omdat iedereen een leuk leven verdient. niet kunnen werken is al erg genoeg.
Mooi vakantiegeld kan dus geschrapt worden begrijp ik?quote:Op zondag 23 maart 2014 17:46 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
wat een onzin.
we hebben het alleen maar over gewoon kunnen rondkomen en niet in een sociaal isolement komen, vooral voor kinderen, die dezelfde kans in het leven moeten krijgen als ieder ander kind.
dat pakketje eisen wat jij nu geeft, verwacht werkelijk niemand in de bijstand.
het is niet raar om een plasma tv te hebben in 2014, eerder raar om een beeldbuis te hebben.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:44 schreef aijumu het volgende:
[..]
Marktplaats, oude beeldbuis, gratis. Zelf ook een mooie televisie voor niets kunnen halen.
En dat eerste pakketje wat ik noem? Dat is volgens jou niet normaal leven? Want dat eerste pakket is gewoon te koop van een bijstandsbudget.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:46 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
wat een onzin.
we hebben het alleen maar over gewoon kunnen rondkomen en niet in een sociaal isolement komen, vooral voor kinderen, die dezelfde kans in het leven moeten krijgen als ieder ander kind.
Uh...dat zeg ik toch niet?...quote:Op zondag 23 maart 2014 17:44 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
tuig is het, mee eens.
maar doet niet ter zake voor dit onderwerp.
je kan moeilijk bijstand trekkers te weinig geven met het advies om dan maar te gaan stelen als je nog wta nodig hebt.
Grapjas.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:47 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
het is niet raar om een plasma tv te hebben in 2014, eerder raar om een beeldbuis te hebben.
Ja en? Jaloers??quote:Op zondag 23 maart 2014 17:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De buren van mijn ouders. Hij kan niet omgaan met autoriteit en zit de hele dag thuis. Heeft eigenhandig de achtertuin omgebouwd tot speeltuin voor de twee kinderen, heeft een oud barrel van de sloop gekocht en opgeknapt om in rond te rijden, en er hangt een 42 inch LED tv aan de muur (iets te hoog). Dus ja, ze zijn er wel. Zitten voor 300 euro per maand in een sociale huurwoning en dat hele huis staat vol speelgoed![]()
Zij werkt zwart bij als schoonmaakster overigens, dus denk dat er zo 2500 netto de maand binnen komt waarvan de helft van de staat.
Wel als je daar geen geld voor hebt en voor véél minder (gratis zelfs) een goed werkende beeldbuis TV in huis kunt halen.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:47 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
het is niet raar om een plasma tv te hebben in 2014, eerder raar om een beeldbuis te hebben.
dus je bent tegen bijstandsfraude. nou en? iedereen is daar tegen.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:47 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
In de grotemensenwereld heeft nu eenmaal niet iedereen een leuk leven en al helemaal niet op andermans kosten. Bijstand hoort je in leven te houden, niet meer en niet minder.
Notoire bijstand trekkende families (waarvan er in iedere Nederlandse stad de nodige leven) mogen wat mij betreft gerust onder curatele gesteld worden en in extreme gevallen desnoods in barakken gehuisvest worden. Als we dergelijke mensen met gemeenschapsgeld in leven moeten houden, mag de overheid hun leven wat mij betreft ook indelen ipv dat we hen maar klakkeloos maandelijks geld toestoppen om chips en frisdrank van te kopen ipv fatsoenlijk eten voor bijv. hun kinderen...
Op fraudeurs ? Neuh. Jij wel? Zt er wel over te denken om een anoniem tipje te geven over dat zwart werken.quote:
In dromenland niet nee.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:47 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
vakantiegeld betaal je zelf, je spaart het. het is geen extra gift. het gaat van het bijstandbedrag af.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mooi vakantiegeld kan dus geschrapt worden begrijp ik?
Geef nu ff de link naar de OP (What the f* is OP) waar het bewuste stukje staat.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
LINK NAAR WAT ? DE OP XEGT HET TOCH JOH GLADIOOL, KLIK DAAR OP HET LINKJE.
Beter stop je even met schreeuwen.
Doe wat je niet laten kunt....quote:Op zondag 23 maart 2014 17:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Op fraudeurs ? Neuh. Jij wel? Zt er wel over te denken om een anoniem tipje te geven over dat zwart werken.
kennelijk niet, het blijkt te weinig te zijn. dus iets meer, en dan hoeven we dit soort discussies niet te hebben.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:48 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En dat eerste pakketje wat ik noem? Dat is volgens jou niet normaal leven? Want dat eerste pakket is gewoon te koop van een bijstandsbudget.
Als ik het heb over 3 auto's en 4 vakanties heb ik het uiteraard over bovenmodaal.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je bedoelt hetzelfde vooroordeel dat er drie auto's voor de deur staan en vijf vakanties gepland staan bij Jan modaal ? Wie begon daarmee....
Geef trouwens eens aan of je echt van mening bent dat een bijstander recht heeft op vers gebakken brood, gesponsord door de staat? En geef gelijk even aan waar jouw grens van primair levensonderhoud vs luxe ligt, ben wel benieuwd.
doen de meesten ook vast wel. ik heb niet eens een plasma tv, maar gewoon een oud beeldbuisje. en ik kan het best betalen.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:49 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wel als je daar geen geld voor hebt en voor véél minder (gratis zelfs) een goed werkende beeldbuis TV in huis kunt halen.
Win 7 is een oud programma...niets meer waard....quote:Op zondag 23 maart 2014 17:54 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
je vond dat mensen win7 maar van de piratebay moesten halen.
Zie mijn begroting. Kan makkelijk dus, want als ik in de bijstand zou komen, zou ik ook op andere posten nog verder kunnen bezuinigen.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:51 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
vakantiegeld betaal je zelf, je spaart het. het is geen extra gift. het gaat van het bijstandbedrag af.
en vrijwel niemand in de bijstand kan het ook werkelijk aan vakantie besteden. niet 3 keer, zoals jij zegt, en nog niet eens 1 keer.
Misschien hadden dat soort notoire bijstandtrekkers dan maar gewoon níet aan kinderen moeten beginnen...quote:Op zondag 23 maart 2014 17:46 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
wat een onzin.
Of iets minder eisen stellen. Dan zijn we ook klaar met de discussie.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:53 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
kennelijk niet, het blijkt te weinig te zijn. dus iets meer, en dan hoeven we dit soort discussies niet te hebben.
van mij mag het hoor.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:55 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Win 7 is een oud programma...niets meer waard....
Ja maar dan moet je zelf initiatief tonen, en dat is moeilijk voor bijstandsfamilies. Want als ze zo goed zouden zijn in zelf initiatief tonen zouden ze niet langdurig in de bijstand zitten.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:56 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Misschien hadden dat soort notoire bijstandtrekkers dan maar gewoon níet aan kinderen moeten beginnen...
Sociaal isolement? Laat me niet lachen. In mijn jeugd hoefde je ook geen lid van sport- en/of muziekverenigingen te zijn om vrienden te maken en na school en in het weekend iets met hen te ondernemen. Waar komt dat verknipte idee toch vandaan dat kinderen persé op blokfluitles moeten en bij voetbal- en/of tennisclubs moeten om niet in een sociaal isolement te raken?
makkelijk lullen. je zit niet in de bijstand.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:55 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zie mijn begroting. Kan makkelijk dus, want als ik in de bijstand zou komen, zou ik ook op andere posten nog verder kunnen bezuinigen.
Een sim-only abonnement voor m'n mobiel bijvoorbeeld, en ook aan kleding kan ik wel wat minder uitgeven als ik wat meer op aanbiedingen en uitverkoop zou letten. En dat zijn maar simpele voorbeelden. Als ik werkelijk als bijstander de hele dag de tijd zou hebben zou ik zeker maandelijks nog 100 euro kunnen besparen ten opzicht van de door mij geplaatste begroting. En daarmee is ineens een vlieg/hotel vakantie betaalbaar.
Volgens mij ben jij alleenstaande?quote:Op zondag 23 maart 2014 17:55 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zie mijn begroting. Kan makkelijk dus, want als ik in de bijstand zou komen, zou ik ook op andere posten nog verder kunnen bezuinigen.
Een sim-only abonnement voor m'n mobiel bijvoorbeeld, en ook aan kleding kan ik wel wat minder uitgeven als ik wat meer op aanbiedingen en uitverkoop zou letten. En dat zijn maar simpele voorbeelden. Als ik werkelijk als bijstander de hele dag de tijd zou hebben zou ik zeker maandelijks nog 100 euro kunnen besparen ten opzicht van de door mij geplaatste begroting. En daarmee is ineens een vlieg/hotel vakantie betaalbaar.
Nogmaals, kijk naar mijn begroting. Dat is momenteel mijn werkelijke begroting exclusief autokosten. Zodra ik in de bijstand kom, gaat m'n auto meteen de deur uit omdat dat overbodige luxe is en verder hoef ik dus NIETS aan mijn uitgaven aan te passen. Ik leef al naar een bijstandsinkomen terwijl ik niets, maar dan ook echt niets tekort kom.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:58 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
makkelijk lullen. je zit niet in de bijstand.
denk je nou werkelijk dat mensen met bijna niets dat soort dingen niet doen? dat jij ze dan nog advies kan geven over hoe je goedkoper moet leven?
misschien als je ooit zelf kidneren krijgt, dat je dat dan gaat snappen. we leven niet vroeger.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:56 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Misschien hadden dat soort notoire bijstandtrekkers dan maar gewoon níet aan kinderen moeten beginnen...
Sociaal isolement? Laat me niet lachen. In mijn jeugd hoefde je ook geen lid van sport- en/of muziekverenigingen te zijn om vrienden te maken en na school en in het weekend iets met hen te ondernemen. Waar komt dat verknipte idee toch vandaan dat kinderen persé op blokfluitles moeten en bij voetbal- en/of tennisclubs moeten om niet in een sociaal isolement te raken?
Jezus, WAT een domme opmerking zeg!!!!!!!!!!!!!!!!quote:Op zondag 23 maart 2014 17:58 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ja maar dan moet je zelf initiatief tonen, en dat is moeilijk voor bijstandsfamilies. Want als ze zo goed zouden zijn in zelf initiatief tonen zouden ze niet langdurig in de bijstand zitten.
je wil gewoon net te weinig geven. dat los je niet op door op te houden met praten.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:56 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Of iets minder eisen stellen. Dan zijn we ook klaar met de discussie.
je mag je auto niet eens houden in de bijstand.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nogmaals, kijk naar mijn begroting. Dat is momenteel mijn werkelijke begroting exclusief autokosten. Zodra ik in de bijstand kom, gaat m'n auto meteen de deur uit omdat dat overbodige luxe is en verder hoef ik dus NIETS aan mijn uitgaven aan te passen. Ik leef al naar een bijstandsinkomen terwijl ik niets, maar dan ook echt niets tekort kom.
Zwemmen is toch wel iets wat nodig is voor kinderen naar mijn mening, dat kost ook ongeveer 60 euro in de maand, dan de badkleding, extra kosten voor beeldjes zwemmen en diploma zwemmen enz. niet meegerekend.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:56 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Dan leer je ze zelf maar zwemmen en anders verzuipen ze maar...pech gehad.....schijnt normaal te worden gevonden door sommige forummers....quote:Op zondag 23 maart 2014 18:02 schreef snakelady het volgende:
[..]
Zwemmen is toch wel iets wat nodig is voor kinderen naar mijn mening, dat kost ook ongeveer 60 euro in de maand, dan de badkleding, extra kosten voor beeldjes zwemmen en diploma zwemmen enz. niet meegerekend.
Iemand, die geen initiatief toont omdat hij of zij zichzelf daar te zielig voor voelt of gewoon te lui voor is, verdient wat mij betreft dan ook hooguit het absolute bestaansminimum. Als je iets wil bereiken in het leven, moet je zo nu en dan nu eenmaal al je moed verzamelen en initiatief tonen...quote:Op zondag 23 maart 2014 17:58 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ja maar dan moet je zelf initiatief tonen, en dat is moeilijk voor bijstandsfamilies. Want als ze zo goed zouden zijn in zelf initiatief tonen zouden ze niet langdurig in de bijstand zitten.
Onzin, je mag je auto wel houden. Alleen mag je geen nieuwe Golf rijden i.v.m. vermogenstoets.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:02 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
je mag je auto niet eens houden in de bijstand.
en heb je kinderen?
Nou, dat wordt nog een hele uitdaging, je kind zelf leren zwemmen, want kinderen zonder zwemdiploma mogen niet zonder bandjes in het zwembad....quote:Op zondag 23 maart 2014 18:03 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Dan leer je ze zelf maar zwemmen en anders verzuipen ze maar...pech gehad.....schijnt normaal te worden gevonden door sommige forummers....
Dat eerste kan ook best in de zomer. Vrijwel overal in Nederland is op fietsafstand wel een meertje of plas te vinden die geschikt is om in de zomer in te zwemmen.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:03 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Dan leer je ze zelf maar zwemmen en anders verzuipen ze maar...pech gehad.....schijnt normaal te worden gevonden door sommige forummers....
Het verschil tussen een alleenstaande in de bijstand en een alleenstaande ouder in de bijstand is geen ¤ 500quote:Op zondag 23 maart 2014 18:07 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Onzin, je mag je auto wel houden. Alleen mag je geen nieuwe Golf rijden i.v.m. vermogenstoets.
Nee, ik heb geen kinderen. Dan was het bijbehorende 'bijstandsinkomen' immers nog bijna 500 euro hoger geweest.
quote:Op zondag 23 maart 2014 17:52 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Geef nu ff de link naar de OP (What the f* is OP) waar het bewuste stukje staat.
Of is dat te moeilijk voor je?
Jij roept iets keer op keer maar je BEWIJST niets.
Ik heb je een link gegeven waar de bijstand bedragen staan vermeld, jij daar en tegen.....NIETS!
Gewoon in de Maas of de Waal, wat nou koud, zwemmen, krijg je het vanzelf warm.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, dat wordt nog een hele uitdaging, je kind zelf leren zwemmen, want kinderen zonder zwemdiploma mogen niet zonder bandjes in het zwembad....
Al even afgezien van het feit dat je dan ook voor jezelf entree moet betalen, dus veel goedkoper zal het niet worden.
Ook daarvan hebben de meesten dat niet. En sommige Modalen hebben dan wel weer 3 auto's voor de deur staan. Vooroordelen, vooroordelen...quote:Op zondag 23 maart 2014 17:54 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Als ik het heb over 3 auto's en 4 vakanties heb ik het uiteraard over bovenmodaal.
Je pleit dan niet voor een verhoging van de Bijstand maar je pleit voor een basisinkomen. Het niet kunnen kopen van vers brood is immers niet voorbehouden aan bijstandtrekkers, dus waarom die groep dan wel in staat zou moeten worden gesteld om dat op kosten van de staat te mogen kopen is mij onduidelijk.quote:Ik zei, of bedoelde althans, dat Bijstand best een wat meer fatsoenlijke uitkering mag zijn, zodat een Bijstandsgerechtigde ook een keer vers brood kan kopen bijvoorbeeld. Dan praat ik niet eens over luxe, heel normale dingen.
Een basisinkomen dus. Helaas is dat ook geen optie, omdat het dan veel te gemakkelijk zal zijn om simpelweg niets te doen in het leven en massaal op de bank te gaan liggen geld vangen.quote:Ik vind dat Bijstand in ieder geval van dien aard moet zijn dat men niet iedere cent 3x hoeft om te draaien. Waar dat bedrag ligt is moeilijk te zeggen omdat ik ook van mening ben dat werken altijd meer moet opleveren.
Hier sprongen we gewoon in de Rijn in de zomer. Koud ja, maar wel leuk.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:15 schreef snakelady het volgende:
[..]
Gewoon in de Maas of de Waal, wat nou koud, zwemmen, krijg je het vanzelf warm.
Alleen heb je een kind niet leren zwemmen (zoals tegenwoordig de eisen zijn) in een zomer aan de Rijn.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hier sprongen we gewoon in de Rijn in de zomer. Koud ja, maar wel leuk.
Ik heb even bedragen opgezocht en proefberekeningen gedaan voor het geval ik nu een kind van 10 jaar oud zou hebben.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het verschil tussen een alleenstaande in de bijstand en een alleenstaande ouder in de bijstand is geen ¤ 500
Nee, ik heb geen kinderen en "we leven niet vroeger" is gewoon een non-argument. In mijn optiek is het niet meer dan normaal en logisch dat kinderen uit een bijstandsgezin nu eenmaal niet, net als Sterre of Joris uit een gezin met twee werkende ouders, op blokfluitles en/of hockey, voetbal enz. kunnen. Dat was vroeger in mijn optiek niet anders...quote:Op zondag 23 maart 2014 18:00 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
misschien als je ooit zelf kidneren krijgt, dat je dat dan gaat snappen. we leven niet vroeger.
en je hebt duidelijk een vervwrongen beeld van wie er in de bijstand zitten, met je notoire bijstandtrekkers. je doelt op frauderende tokkies.
Vroeger was een PC, een Tablet, een 42 inch plasma, een auto en een wasmachine, droger en vaatwasser ook niet nodig om te overleven....dat de bijstand vroeger dus een beter potje was lijkt me evident: de welvaart is omhoog gegaan, maar de primaire basisbehoeften niet. Blijkbaar is men van mening dat bijstanders ook rechten hebben op niet-primaire levensbehoeften of gewoonweg zelfs luxe artikelen om ' mee te komen in de maatschappij'. Nogal vreemde conclusie imo.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:21 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Nee, ik heb geen kinderen en "we leven niet vroeger" is gewoon een non-argument. In mijn optiek is het niet meer dan normaal en logisch dat kinderen uit een bijstandsgezin nu eenmaal niet, net als Sterre of Joris uit een gezin met twee werkende ouders, op blokfluitles en/of hockey, voetbal enz. kunnen. Dat was vroeger in mijn optiek niet anders...
Ik heb als kind alleen een jaar of twee bij de plaatselijke jeugdvereniging gezeten, verder ben ik nooit ergens lid van geweest in mijn kinderjaren. Wij hingen constant rond in de bossen en weilanden om mijn geboortedorp rond en dat heeft me echt schitterende kinderjaren bezorgd! Daar is echt geen sport- of muziekvereniging voor nodig...
Vroeger ging dat ook gewoon. En je hebt ook geen 3 zwemdiploma's nodig om te kunnen zwemmen.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:18 schreef snakelady het volgende:
[..]
Alleen heb je een kind niet leren zwemmen (zoals tegenwoordig de eisen zijn) in een zomer aan de Rijn.
Vroeger wel ja, maar we leven niet meer 50 jaar geleden.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:28 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Vroeger ging dat ook gewoon. En je hebt ook geen 3 zwemdiploma's nodig om te kunnen zwemmen.
Driewerf hulde. Ik vind overigens dat bij mensen die al langer dan 5 jaar in de bijstand zitten en niet ziek zijn er ook progressief moet worden gekort. Elk jaar meer. Dan komt er vanzelf een prikkel om eruit te komen. Tijdelijk in de bijstand zitten kan iedereen overkomen, er 5 jaar of zelfs twintig jaar inzitten is gewoon een keuze.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:04 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Iemand, die geen initiatief toont omdat hij of zij zichzelf daar te zielig voor voelt of gewoon te lui voor is, verdient wat mij betreft dan ook hooguit het absolute bestaansminimum. Als je iets wil bereiken in het leven, moet je zo nu en dan nu eenmaal al je moed verzamelen en initiatief tonen...
Misschien een domme vraag, maar hoe controleren ze dan dat iedereen een diploma heeft? Vroeger kreeg je een 'sticker' die je op de zwemkleding kon bevestigen, maar dat heb ik al tijden niet meer gezien. Niet op gelet ook, maar goed...quote:Op zondag 23 maart 2014 18:31 schreef snakelady het volgende:
[..]
Vroeger wel ja, maar we leven niet meer 50 jaar geleden.
Tegenwoordig is een zwemdiploma als je kinderen hebt echt nodig, een kind tot 12 jaar mag het zwembad niet in zonder zwembandjes als het geen zwemdiploma heeft.
Zullen ze leuk vinden als ze uitgenodigd zijn voor een kinderfeestje in het zwembad.
Naam staat in het bestand inclusief foto.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:43 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Misschien een domme vraag, maar hoe controleren ze dan dat iedereen een diploma heeft? Vroeger kreeg je een 'sticker' die je op de zwemkleding kon bevestigen, maar dat heb ik al tijden niet meer gezien. Niet op gelet ook, maar goed...
Dus als mijn kind in mijn woonplaats haar zwemdiploma heeft gehaald, krijgen ze dat in bijvoorbeeld Duinrell ook te zien?quote:Op zondag 23 maart 2014 18:50 schreef snakelady het volgende:
[..]
Naam staat in het bestand inclusief foto.
Niet op achterstand komen met kinderen die wel zo'n ding hebben... En zo gaat de rat race....quote:Op zondag 23 maart 2014 18:26 schreef aijumu het volgende:
Wat is nu de meerwaarde van een tablet? Naast die laptop,desktop of mobiele telefoon?
Wat begrijp jij niet aan mijn post? Ik zeg uitdrukkelijk dat het draait om perceptie en dan zit je nog zo opgefokt te reageren...quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:48 schreef Richestorags het volgende:
Dat jij het je niet voor kunt stellen wil nog niet zeggen dat het niet zo is. Jij bent gewoon een verwende Nederlander. Ga eens buiten Nederland wonen. En DURF dan nog eens te zeggen dat Nederland gebrek kent. Het is echt om te janken. Ik heb in landen gewoond en connecties met landen waar ze God elke dag op hun blote knietjes danken voor de Nederlandse situatie.
Ik ben regelmatig met kinderen onder de 12 naar verschillende zwembaden gegaan in de afgelopen jaren en er is mij nooit gevraagd om het zwemdiploma van de kinderen te tonen. En ik weet van enkele van die kinderen dat ze ook geen zwemdiploma hadden, maar wel prima konden zwemmen.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:31 schreef snakelady het volgende:
[..]
Vroeger wel ja, maar we leven niet meer 50 jaar geleden.
Tegenwoordig is een zwemdiploma als je kinderen hebt echt nodig, een kind tot 12 jaar mag het zwembad niet in zonder zwembandjes als het geen zwemdiploma heeft.
Zullen ze leuk vinden als ze uitgenodigd zijn voor een kinderfeestje in het zwembad.
Welk bestand?quote:Op zondag 23 maart 2014 18:50 schreef snakelady het volgende:
[..]
Naam staat in het bestand inclusief foto.
Zie het overal, niet enkel bij mensen in de bijstand. Vind het best triest ergens je leven zo laten afhangen aan een stukje materiaal. Dat daar je hele geluk in moet zittenquote:Op zondag 23 maart 2014 18:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Niet op achterstand komen met kinderen die wel zo'n ding hebben... En zo gaat de rat race....
Geen idee, wij gaan nooit naar Duinrell, geen geld voor.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:52 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Dus als mijn kind in mijn woonplaats haar zwemdiploma heeft gehaald, krijgen ze dat in bijvoorbeeld Duinrell ook te zien?
Dat is dan ook het werkelijke probleem. Nederland kent geen monetaire maar wel sociale armoede.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:56 schreef aijumu het volgende:
[..]
Zie het overal, niet enkel bij mensen in de bijstand. Vind het best triest ergens je leven zo laten afhangen aan een stukje materiaal. Dat daar je hele geluk in moet zitten
Alleen heeft dat weinig te maken met de hoogte van het bijstandsniveau.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is dan ook het werkelijke probleem. Nederland kent geen monetaire maar wel sociale armoede.
Volledig mee eens.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is dan ook het werkelijke probleem. Nederland kent geen monetaire maar wel sociale armoede.
Mijn dochter volgt zwemles bij het plaatselijke zwembad, en daar staat ze inderdaad in een bestand (met foto), en zouden ze in theorie kunnen controleren of ze haar zwemdiploma gehaald heeft. Maar verder dan het plaatselijke zwembad gaat dat bestand hopelijk niet, iets met privacy enzo...quote:
Ah, precies wat zoals ik verwachtte. Zolang je kind niet is opgegeven voor zwemles staat het nergens in een 'bestand' en als je je kind wel opgeeft bij zwembad X, staat het alleen bij zwembad X in het bestand. Een bestand waar je dus weinig mee kan.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:01 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Mijn dochter volgt zwemles bij het plaatselijke zwembad, en daar staat ze inderdaad in een bestand (met foto), en zouden ze in theorie kunnen controleren of ze haar zwemdiploma gehaald heeft. Maar verder dan het plaatselijke zwembad gaat dat bestand het hopelijk niet, iets met privacy enzo...
Als je je een beetje verdiept in wat je koopt, dan koop je tweedehands met gemak véél betere kwaliteit dan de budget series van IKEA of de Mediamarkt voor een veel lagere prijs.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:39 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
behalve dat de kwaliteit en levensduur die je koopt dan dus ook 2de hands is, je vaak geen grarantie meer hebt, en je uiteindelijk net zo goed nog duurder uit kan zijn.
Waar besteden die mensen dan de +/- 100 euro per maand aan die er conform het Nibud beschikbaar is voor de kosten van inrichting?quote:en tja, mensen in de bijstand zitten denk ik niet met een kasboekje met nibud budget advies te sparen. die proberen gewoon rond te komen van een bedrag dat ze maandelijks krijgen. en dat is ook al lastig als je gewoon alleen maar leeft van het hele bedrag.
Leugens. Er is geen werk.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:39 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Driewerf hulde. Ik vind overigens dat bij mensen die al langer dan 5 jaar in de bijstand zitten en niet ziek zijn er ook progressief moet worden gekort. Elk jaar meer. Dan komt er vanzelf een prikkel om eruit te komen. Tijdelijk in de bijstand zitten kan iedereen overkomen, er 5 jaar of zelfs twintig jaar inzitten is gewoon een keuze.
5 jaar geleden was er wel werk. Als je nu langer dan 5 jaar in de bijstand zit terwijl je wel kan werken, is dat dus aan jezelf te wijten.quote:
Dit is de openingspost van deze topic. Ik zie nergens 1800 staan wat zij vangen.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]de op is de eerste post van dit topic
Nog zo'n intens DOMME opmerking.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:39 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Driewerf hulde. Ik vind overigens dat bij mensen die al langer dan 5 jaar in de bijstand zitten en niet ziek zijn er ook progressief moet worden gekort. Elk jaar meer. Dan komt er vanzelf een prikkel om eruit te komen. Tijdelijk in de bijstand zitten kan iedereen overkomen, er 5 jaar of zelfs twintig jaar inzitten is gewoon een keuze.
Net riep je nog 5 jaar. En ja, we steven nu af op een komplete generatie die langer dan 10 tot 20 jaar in de bijstand gaat vertoeven. Wen er maar alvast aan....quote:Op zondag 23 maart 2014 19:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Leugens. Al tien, twintig jaar niet?
Waarom zijn mijn ontslagen ex-collega's dan allemaal na enkele weken alweer bij een volgende werkgever aan de slag kunnen gaan? We leven hier niet in Spanje of Griekenland...quote:
Er zullen altijd sectoren zijn waar vraag naar is......probeer het eens in de bouw...quote:Op zondag 23 maart 2014 19:31 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Waarom zijn mijn ontslagen ex-collega's dan allemaal na enkele weken alweer bij een volgende werkgever aan de slag kunnen gaan?
Kletspraat!! Ga eens met mensen praten die al jaren aan het zoeken zijn....quote:Op zondag 23 maart 2014 19:34 schreef Ivo1985 het volgende:
Oh ja... de leeftijdsdiscriminatie.
Ooit gehoord dat oudere werknemers zichzelf gewoon veel te duur in de markt zetten omdat ze het maar vanzelfsprekend vinden dat ze elk jaar er een paar procent bij krijgen terwijl de jongere onderaan de salarisladder moet beginnen. Dat scheelt zomaar 50% in loonkosten, voor iemand die hetzelfde werk doet.
Komt nog bij dat juist de werknemers die 20 jaar bij dezelfde werkgever hebben gewerkt doorgaans al die tijd weinig in zichzelf hebben geïnvesteerd en daardoor niet meer aantrekkelijk zijn op de arbeidsmarkt.
Mensen die hun hele loopbaan regelmatig van werkgever wisselen en door cursussen en opleidingen interessant blijven, hebben hier veel minder last van. Die werken er immers regelmatig aan om aantrekkelijk te blijven voor nieuwe werkgevers.
Dat zijn dus precies diegenen die NIET aantrekkelijk zijn voor de arbeidsmarkt omdat ze op kennisgebied 20 jaar achterlopen en/of op salarisgebied zichzelf uit de markt prijzen.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:35 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Kletspraat!! Ga eens met mensen praten die al jaren aan het zoeken zijn....
ehm ja, en dat geldt ook voor de schoonmaaksters, de caissières, de callcentermedewerksters en noem maar op? Je hebt het nu niet over de laagbetaalde baantjes die steeds in de ww belanden voor ze een vast contract moeten krijgen van de werkgever.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:34 schreef Ivo1985 het volgende:
Oh ja... de leeftijdsdiscriminatie.
Mensen die hun hele loopbaan regelmatig van werkgever wisselen en door cursussen en opleidingen interessant blijven, hebben hier veel minder last van. Die werken er immers regelmatig aan om aantrekkelijk te blijven voor nieuwe werkgevers.
Kennis van mijn ouders van achter in de vijftig is, na zijn ontslag een tijd terug, sinds enkele weken alweer aan het werk. Bij mijn werkgever worden ook geregeld mensen aangenomen van in de veertig en vijftig. Reden? Ze hebben allemaal een fatsoenlijke opleiding genoten in een branche waar vraag naar is en blijft en dat is zeker geen "vrijetijdsmanagement" of iets van vergelijkbare nutteloosheid...quote:Op zondag 23 maart 2014 19:35 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Kletspraat!! Ga eens met mensen praten die al jaren aan het zoeken zijn....
Ach zo.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat zijn dus precies diegenen die NIET aantrekkelijk zijn voor de arbeidsmarkt omdat ze op kennisgebied 20 jaar achterlopen en/of op salarisgebied zichzelf uit de markt prijzen.
Wat is die branche dan?quote:Op zondag 23 maart 2014 19:39 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Kennis van mijn ouders van achter in de vijftig is, na zijn ontslag een tijd terug, sinds enkele weken alweer aan het werk. Bij mijn werkgever worden ook geregeld mensen aangenomen van in de veertig en vijftig. Reden? Ze hebben allemaal een fatsoenlijke opleiding genoten in een branche waar vraag naar is en blijft en dat is zeker geen "vrijetijdsmanagement" of iets van vergelijkbare nutteloosheid...
Ze hadden zich regelmatig moeten laten bijscholen voordat ze werkloos werden.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:40 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Ach zo.
En hoe moeten zij zich dan bij laten scholen, of omscholen, als ze geen geld hebben slimpie...
dat is deels gevolg van uitkleden vd arbeidsvoorwaarden. Nu meer en meer verantwoordelijkheid van de werknemer, incl de kosten. Vroeger kwam dat voornl voor rekening van de werkgever.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:42 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ze hadden zich regelmatig moeten laten bijscholen voordat ze werkloos werden.
En als ik dat gedaan heb en ik ben 2 jaar werkeloos dan komt dat doordat ik mij niet heb laten bijscholen???quote:Op zondag 23 maart 2014 19:42 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ze hadden zich regelmatig moeten laten bijscholen voordat ze werkloos werden.
De metaal. De salarissen mogen dan weliswaar lager liggen als bij allerlei functies van vergelijkbaar opleidingsniveau, maar daar staat wel een grotere zekerheid van werk tegenover.quote:
Dus moet iedereen maar de metaal in? FF laten omscholen op je 50ste,??? ( Wat je zelf moet bekostigen, en dat lukt vaak niet.) Als het zoooooooo makkelijk was dan waren er vast heel wat minder werklozen geweest.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:45 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
De metaal. De salarissen mogen dan weliswaar lager liggen als bij allerlei functies van vergelijkbaar opleidingsniveau, maar daar staat wel een grotere zekerheid van werk tegenover.
Ik in de bijstandquote:Op zondag 23 maart 2014 19:44 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
En als ik dat gedaan heb en ik ben 2 jaar werkeloos dan komt dat doordat ik mij niet heb laten bijscholen???
Wat een stom gelul...ik begin te begrijpen waarom JIJ in de bijstand zit...![]()
![]()
Goh wat goed van je.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik in de bijstand![]()
![]()
![]()
Nee hoor, maak je maar geen illusies. Ik heb geleerd om te werken voor mijn geld en om als het nodig is een stapje terug te doen.
We moeten ook maar af van de cultuur dat je meer zou krijgen omdat je grijze haren hebt. Tevens is het bullshit wat je opschrijft. 5 jaar of meer in de bijstand is een keuze. Je moet alles op alles zetten om eruit te komen. Ga naar het buitenland, volg cursussen en vind jezelf niet zielig. Die lui die al tien jaar bijstand trekken zitten er vrijwillig in. Die zijn gewoon te lui. En hele generaties die afstevenen op tien-twintig jaar bijstandquote:Op zondag 23 maart 2014 19:29 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Nog zo'n intens DOMME opmerking.
Wel eens van leeftijdsdiscriminatie gehoord?
Mensen die na 20 jaar werken eruit geflikkerd worden door hun baas en die geen werk meer kunnen vinden omdat ze over de 40 zijn?
Zeker niet he.....??? En die vinden jij en jouw soort lui??![]()
![]()
Er zijn 1 miljoen werkelozen tegenover 100.000 vacatures. Je collega's ontkrachten de stand van zaken niet.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:31 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Waarom zijn mijn ontslagen ex-collega's dan allemaal na enkele weken alweer bij een volgende werkgever aan de slag kunnen gaan? We leven hier niet in Spanje of Griekenland...
Je bent dus echt onnozel. Als je NU solliciteert voor een baan dan zou de 50jarige evenveel krijgen als de 20 jarige. Daar word GEEN verschil tussen gemaakt. Alleen een 50 jarige zou zich kunnen beroepen op meer ervaring, wat ook waar is. Maar daar heeft men lak aan in Nederland.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
We moeten ook maar af van de cultuur dat je meer zou krijgen omdat je grijze haren hebt. Tevens is het bullshit wat je opschrijft. 5 jaar of meer in de bijstand is een keuze. Je moet alles op alles zetten om eruit te komen. Ga naar het buitenland, volg cursussen en vind jezelf niet zielig. Die lui die al tien jaar bijstand trekken zitten er vrijwillig in. Die zijn gewoon te lui. En hele generaties die afstevenen op tien-twintig jaar bijstanddoe niet zo melancholisch.
Met de 'juiste' leeftijd is het niet zo moeilijk om 5 jaar in de bijstand te hangen.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Leugens. Al tien, twintig jaar niet?
Lees het rechter kolommetje even wat een gezin moet doen om 10% erop vooruit te gaan vanuit de bijstand....quote:Op zondag 23 maart 2014 19:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Overigens is dit wel een interessante toevoeging voor dit topic:
http://martijnschut.files.wordpress.com/2010/06/elsevier-5-juni-2010.pdf
dat heb ik niemand zien ontkennen. Er is meerdere keren gezegd dat er een groep is boven bijstandsniveau die tussen wal en schip valt. DS4 had het volgens mij over de groep tot ¤45.000 bruto oer jaar.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Overigens is dit wel een interessante toevoeging voor dit topic:
http://martijnschut.files.wordpress.com/2010/06/elsevier-5-juni-2010.pdf
Als je het artikel goed bekijkt, zie je ook dat in werkelijkheid de bijstandsmoeder 200 euro over houd na alle noodzakelijke kosten.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:10 schreef poemojn het volgende:
[..]
dat heb ik niemand zien ontkennen. Er is meerdere keren gezegd dat er een groep is boven bijstandsniveau die tussen wal en schip valt. DS4 had het volgens mij over de groep tot ¤45.000 bruto oer jaar.
Alleen: dat los je niet op door te zorgen dat je met een bijstandsuitkering niet meer kunt rondkomen. Als een gezin nu al tekort komt zal daar toch iets aan moeten gebeuren, en idd graag zonder dat werken niet loont.
En er zijn economen die willen dat het minimumloon omlaag gaat, en de belastingen erover ook.
in 2010. We leven nu in 2014.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:15 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je het artikel goed bekijkt, zie je ook dat in werkelijkheid de bijstandsmoeder 200 euro over houd na alle noodzakelijke kosten.
Ik zit nu een jaar in deze situatie en ik heb er heel wat sollicitaties opzitten, ook kort wat baantjes in callcenters.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
We moeten ook maar af van de cultuur dat je meer zou krijgen omdat je grijze haren hebt. Tevens is het bullshit wat je opschrijft. 5 jaar of meer in de bijstand is een keuze. Je moet alles op alles zetten om eruit te komen. Ga naar het buitenland, volg cursussen en vind jezelf niet zielig. Die lui die al tien jaar bijstand trekken zitten er vrijwillig in. Die zijn gewoon te lui. En hele generaties die afstevenen op tien-twintig jaar bijstanddoe niet zo melancholisch.
ah okee.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:07 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Onzin, je mag je auto wel houden. Alleen mag je geen nieuwe Golf rijden i.v.m. vermogenstoets.
Nee, ik heb geen kinderen. Dan was het bijbehorende 'bijstandsinkomen' immers nog bijna 500 euro hoger geweest.
Of je leest de reactie die ik je eerder heb gegeven.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:29 schreef Scorpie het volgende:
8 jaar eigen bedrijf en dan geen reserves op eigen naam hebben...tsk.
dan accepteer je dus dat sommige kinderen minder kansen krijgen in het leven.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:21 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Nee, ik heb geen kinderen en "we leven niet vroeger" is gewoon een non-argument. In mijn optiek is het niet meer dan normaal en logisch dat kinderen uit een bijstandsgezin nu eenmaal niet, net als Sterre of Joris uit een gezin met twee werkende ouders, op blokfluitles en/of hockey, voetbal enz. kunnen. Dat was vroeger in mijn optiek niet anders...
Ik heb als kind alleen een jaar of twee bij de plaatselijke jeugdvereniging gezeten, verder ben ik nooit ergens lid van geweest in mijn kinderjaren. Wij hingen constant rond in de bossen en weilanden om mijn geboortedorp rond en dat heeft me echt schitterende kinderjaren bezorgd! Daar is echt geen sport- of muziekvereniging voor nodig...
vroeger was er vast wel iemand die liep te zeuren dat bijstandtrekkers ook een fornuis en een radio nodig hadden.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vroeger was een PC, een Tablet, een 42 inch plasma, een auto en een wasmachine, droger en vaatwasser ook niet nodig om te overleven....dat de bijstand vroeger dus een beter potje was lijkt me evident: de welvaart is omhoog gegaan, maar de primaire basisbehoeften niet. Blijkbaar is men van mening dat bijstanders ook rechten hebben op niet-primaire levensbehoeften of gewoonweg zelfs luxe artikelen om ' mee te komen in de maatschappij'. Nogal vreemde conclusie imo.
Als je in de bijstand zit dan kan dat via stichting leergeld.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:34 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dan accepteer je dus dat sommige kinderen minder kansen krijgen in het leven.
en verder snap ik niet dat je het zon probleem vind dat bijstand kinderen gewoon op voetbal of pianoles kunnen.
Dan betaalt hij een euro meer belasting, snap dat dan!quote:Op zondag 23 maart 2014 20:34 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
en verder snap ik niet dat je het zon probleem vind dat bijstand kinderen gewoon op voetbal of pianoles kunnen.
veel scholen werken met tablets.quote:Op zondag 23 maart 2014 18:26 schreef aijumu het volgende:
Wat is nu de meerwaarde van een tablet? Naast die laptop,desktop of mobiele telefoon?
Dit is mi de kern van het vraagstuk.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:34 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
of je wordt belazerd.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:13 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je je een beetje verdiept in wat je koopt, dan koop je tweedehands met gemak véél betere kwaliteit dan de budget series van IKEA of de Mediamarkt voor een veel lagere prijs.
[..]
aan inrichting? je huis, neem ik aan. waar haal je dat bedrag vandaan?quote:Waar besteden die mensen dan de +/- 100 euro per maand aan die er conform het Nibud beschikbaar is voor de kosten van inrichting?
doorverwijzen naar de liefdadigheid...quote:
Elk kind heeft al meer of minder kansen in het leven. Dat niet erkennen is naïef. Het leven kan nooit gelijke kansen bieden. Dat proberen te bestrijden is ook naïef.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:34 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
oh ja, natuurlijk wordt je dan boos....quote:Op zondag 23 maart 2014 20:36 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dan betaalt hij een euro meer belasting, snap dat dan!
Indérdaad, de oplossing is ze bedelven onder gratis zooi, dat zal vast helpen.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:46 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
doorverwijzen naar de liefdadigheid...
triest. geef ze dan gewoon wat extra, dan hoeven ze niet te bedelen bij een stichting die uit medelijden wordt opgezet door mensen die wel iets over hebben voor hun medemens.
maar je kan wel een benedengrens stellen. dat doe jij en dat doe ik ook. allen is jouw grens niet toerijkend, en de mijne wel.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Elk kind heeft al meer of minder kansen in het leven. Dat niet erkennen is naïef. Het leven kan nooit gelijke kansen bieden. Dat proberen te bestrijden is ook naïef.
Ja, de wereld is nu eenmaal geindividualiseerd. Egoisme is helaas een bijkomstigheid daarvan.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:47 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
oh ja, natuurlijk wordt je dan boos....
dat maakt wel het verschil, ja.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Indérdaad, de oplossing is ze bedelven onder gratis zooi, dat zal vast helpen.
Als je niet snapt dat je door bijstandtrekkers extra te bevoordelen je de groep die tussen wal en schip valt omdat ze boven de bijstand verdienen maar nergens voor in aanraking komen qua subsidie houdt het wel een beetje op.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:36 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dan betaalt hij een euro meer belasting, snap dat dan!
Mijn grens geeft ze geen gratis tv, koelkast, vaatwasser, iPad, pc, laptop en al die andere dingen waar een ander gewoon voor moet werken. Jij geeft ze die wel, en sterker nog, die pak je rechtstreeks af van de mensen die er voor moeten werken. Goeie benedengrens.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:48 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
maar je kan wel een benedengrens stellen. dat doe jij en dat doe ik ook. allen is jouw grens niet toerijkend, en de mijne wel.
Je hebt het over de armoedeval?quote:Op zondag 23 maart 2014 20:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als je niet snapt dat je door bijstandtrekkers extra te bevoordelen je de groep die tussen wal en schip valt omdat ze boven de bijstand verdienen maar nergens voor in aanraking komen qua subsidie houdt het wel een beetje op.
ik denk dta dat egoisme erin wordt geramd. het is onderdeel van een ideologie, een visieop de samenleving. of hoe thatcher het vroeger zei; there is no society. dat willen ze graag.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ja, de wereld is nu eenmaal geindividualiseerd. Egoisme is helaas een bijkomstigheid daarvan.
Welnee. Het maakt mensen afhankelijk, gemakzuchtig, stimuleert niet en leert mensen dat de Staat het wel regelt. Er is geen garantie dat het ook maar een klein positieve bijdrage levert.quote:
Een laptop, Ipad of vaatwasser begrijp ik dat dat teveel weelde is om van de overheid te verlangen.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mijn grens geeft ze geen gratis tv, koelkast, vaatwasser, iPad, pc, laptop en al die andere dingen waar een ander gewoon voor moet werken. Jij geeft ze die wel, en sterker nog, die pak je rechtstreeks af van de mensen die er voor moeten werken. Goeie benedengrens.
Iets meer bijstand zorgt ervoor dat nog meer mensen gaan inzien dat werken voor net boven de bijstandsnorm geen enkele zin heeft. Sterker nog, het benadeelt die groep sterker dan dat het voordelen oplevert voor de bijstandtrekkers. Onwenselijk signaal als je het mijn vraagt.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:51 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je hebt het over de armoedeval?
Maar iets meer Bijstand dicht niet meteen de kloof tussen het inkomen uit arbeid en het Bijstandsinkomen hoor.
Overigens ben ik ook voorstander van een hoger minimumloon, maar dat terzijde (niet door het verhogen van de werkgeverslasten overigens).
Precies, waarom zou ik zelf een stap harder lopen als het toch wel voor mij geregeld wordt.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Welnee. Het maakt mensen afhankelijk, gemakzuchtig, stimuleert niet en leert mensen dat de Staat het wel regelt. Er is geen garantie dat het ook maar een klein positieve bijdrage levert.
Je hoeft geen onderscheid op die spullen te maken: er zijn zat mensen die pleiten dat al die spullen een eerste levensbehoefte zijn. Sterker nog, als je 1 van die spullen wel aanmerkt als primaire levensbehoefte schept dat een precedent voor de andere spullen. Dat begrijp je hopelijk wel ?quote:Op zondag 23 maart 2014 20:53 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Een laptop, Ipad of vaatwasser begrijp ik dat dat teveel weelde is om van de overheid te verlangen.
Maar op je andere punten begrijp ik je kleinzerigheid niet zo. Lijkt wel afgunst.
en als je het inderdaad goed leest kan je ook de kanttekening lezen waar vermeld staat dat er een wirwar van regelingen bestaat waar de meeste mensen niet wijs uit worden en die per gemeente verschilt.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:15 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je het artikel goed bekijkt, zie je ook dat in werkelijkheid de bijstandsmoeder 200 euro over houd na alle noodzakelijke kosten.
dus het gaat om jou, niet om hun.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mijn grens geeft ze geen gratis tv, koelkast, vaatwasser, iPad, pc, laptop en al die andere dingen waar een ander gewoon voor moet werken. Jij geeft ze die wel, en sterker nog, die pak je rechtstreeks af van de mensen die er voor moeten werken. Goeie benedengrens.
Jawel hoor, ten eerste is het allerminst bewezen dat een uitkering op een niveau dat zogenaamd 'stimulerend' zou werken (zo laag mogelijk) wel stimulerend werkt. Dat werkt eerder verlammend. Ten tweede is er een proef geweest met een basisinkomen, en daarbij bleek dat - ondanks het relatief hoge basisinkomen - het mensen niet lui en afhankelijk maakte, ze gingen juist betere keuzes maken.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Welnee. Het maakt mensen afhankelijk, gemakzuchtig, stimuleert niet en leert mensen dat de Staat het wel regelt. Er is geen garantie dat het ook maar een klein positieve bijdrage levert.
Je bedoelt dat je jezelf laat belazeren.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:43 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
of je wordt belazerd.
[..]
aan inrichting? je huis, neem ik aan. waar haal je dat bedrag vandaan?
tuurlijk wel, je maakt levens minder verrot. als dat niet positief is, dan weet ik het ook niet meer.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ben het niet met je eens dat die andere zaken een precedent schept voor de andere, luxere, spullen. Ik snap je gedachtengang, maar ik denk dat er heus wel duidelijke en begrijpelijke grenzen gesteld kunnen worden. Zaken als laptop, Ipad of vaatwasser zijn aantoonbaar luxe en volgens mij (nog) geen gemeengoed. Die andere zaken wel, en zijn ook noodzakelijk om aan enkele voorwaarden te kunnen voldoen (bijvoorbeeld een pc om te kunnen solliciteren).quote:Op zondag 23 maart 2014 20:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je hoeft geen onderscheid op die spullen te maken: er zijn zat mensen die pleiten dat al die spullen een eerste levensbehoefte zijn. Sterker nog, als je 1 van die spullen wel aanmerkt als primaire levensbehoefte schept dat een precedent voor de andere spullen. Dat begrijp je hopelijk wel ?
Met zulke dooddoeners komen alle SPers die het liefst een communistische heilstaat in willen stellen. Ik mag hopen dat je war minder dooddoeners hebt.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:54 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dus het gaat om jou, niet om hun.
goeie instelling..
wees blij dat je alles kan in het leven, en dat je niet 3de rangs koelkasten hoeft te kopen, maar de beste kwaliteit. onderscheid je maar van anderen door een goed mens te zijn.
Heb je weer zo'n help er steekt iemand boven het maaiveld uit figuurquote:Op zondag 23 maart 2014 20:54 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
goeie instelling..
wees blij dat je alles kan in het leven, en dat je niet 3de rangs koelkasten hoeft te kopen, maar de beste kwaliteit. onderscheid je maar van anderen door een goed mens te zijn.
Daar hebben we het basisinkomen weer.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:55 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jawel hoor, ten eerste is het allerminst bewezen dat een uitkering op een niveau dat zogenaamd 'stimulerend' zou werken (zo laag mogelijk) wel stimulerend werkt. Dat werkt eerder verlammend. Ten tweede is er een proef geweest met een basisinkomen, en daarbij bleek dat - ondanks het relatief hoge basisinkomen - het mensen niet lui en afhankelijk maakte, ze gingen juist betere keuzes maken.
Logisch verklaarbaar ook, als je alleen bezig bent met financieel 'overleven' dan hou je geen motivatie en energie over om je fatsoenlijk verder te ontwikkelen.
Het gaat "hun" ook om "hun". Ik neem echter aan dat je "hen" bedoelt.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:54 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
goeie instelling..
Zoiets is alles behalve logisch verklaarbaar.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:55 schreef Tomatenboer het volgende:
Logisch verklaarbaar ook, als je alleen bezig bent met financieel 'overleven' dan hou je geen motivatie en energie over om je fatsoenlijk verder te ontwikkelen.
Welnee, laptop en iPad worden hier al aangemerkt als vereist omdat anders kinderen een achterstand gaan hebben op hun leeftijdsgenoten. Een vaatwasser is natuurlijk wel overbodige luxe: zelf afwassen is goedkoper en werkt prima. Kortom, waar stel je die grens dan? Wat is luxe en wat niet ?quote:Op zondag 23 maart 2014 20:58 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik ben het niet met je eens dat die andere zaken een precedent schept voor de andere, luxere, spullen. Ik snap je gedachtengang, maar ik denk dat er heus wel duidelijke en begrijpelijke grenzen gesteld kunnen worden. Zaken als laptop, Ipad of vaatwasser zijn aantoonbaar luxe en volgens mij (nog) geen gemeengoed. Die andere zaken wel, en zijn ook noodzakelijk om aan enkele voorwaarden te kunnen voldoen (bijvoorbeeld een pc om te kunnen solliciteren).
kan het nergens vinden. heb al 4 topics geleden eens gevraagd of iemand het in de OP kan zetten.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:55 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je jezelf laat belazeren.
En waar ik het genoemde bedrag vandaan haal, staat al vermeld. Uit de basisbegrotingen van het NIBUD.
Een basisinkomen is sowieso onhaalbaar.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:55 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jawel hoor, ten eerste is het allerminst bewezen dat een uitkering op een niveau dat zogenaamd 'stimulerend' zou werken (zo laag mogelijk) wel stimulerend werkt. Dat werkt eerder verlammend. Ten tweede is er een proef geweest met een basisinkomen, en daarbij bleek dat - ondanks het relatief hoge basisinkomen - het mensen niet lui en afhankelijk maakte, ze gingen juist betere keuzes maken.
Waarvoor is de exacte hoogte van mijn inkomen relevant in deze discussie?quote:Op zondag 23 maart 2014 20:31 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ah okee.
hoeveel inkomen heb je dan?
Stimuleren doe je niet door ze op de regels te wijzen en dat doe je al helemaal niet door ze gratis luxegoederen te geven. Geen idee welke stimulans ze eruit halen als ze die spullen aangeboden krijgen, misschien dat ze leren dat ze alles krijgen als ze maar hard genoeg blèren maar dat lijkt me onwenselijk.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:57 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
tuurlijk wel, je maakt levens minder verrot. als dat niet positief is, dan weet ik het ook niet meer.
stimuleren doe je gewoon door mensen op de regels te wijzen en niet te laten frauderen.
enmisschien zullen die mensen , als ze wel een prima leven kunnen lijden in ellendige tijden jouw dan wel gewoon dankbaar zijn. nu ben je maar een naar mannetje die zn extratjes belangrijker vind dan de kansen van nederlandse kinderen.
Dan heb je een gebrek aan inlevingsvermogen ben ik bang. Het lijkt me namelijk nogal voor de hand liggend dat financiële zorgen je energie en motivatie belemmeren, evenals alle andere verplichtingen die aan de Bijstand hangen (zoals tegenprestatie).quote:Op zondag 23 maart 2014 20:58 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Zoiets is alles behalve logisch verklaarbaar.
dat is niet hetzelfde als wat ik zei hoor. ik zeg alleen dat het verschil in de amaatschappij op dit vlak niet hoeft te zijn dat jij alles wel kan krijgen en zij niets. in een rijk land als het onze, kan die grens een stuk omhoog.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Met zulke dooddoeners komen alle SPers die het liefst een communistische heilstaat in willen stellen. Ik mag hopen dat je war minder dooddoeners hebt.
Ik zeg niet dat ik voor een basisinkomen ben. Ik haal het aan om aan te tonen dat een hoog / hoger basisniveau van een inkomensvoorziening niet per definitie zorgt dat mensen lui en afhankelijk worden.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:58 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Heb je weer zo'n help er steekt iemand boven het maaiveld uit figuur
[..]
Daar hebben we het basisinkomen weer.
Twee vragen.
1. Waar gaan we dat van betalen?
2. Wat doen we met de open grenzen in Europa?
groei maar wat je wilt, maar niet zonder enige verantwoordelijkheid.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:58 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Heb je weer zo'n help er steekt iemand boven het maaiveld uit figuur
Nee ik heb geen gebrek aan inlevingsvermogen.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:01 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dan heb je een gebrek aan inlevingsvermogen ben ik bang. Het lijkt me namelijk nogal voor de hand liggend dat financiële zorgen je energie en motivatie belemmeren, evenals alle andere verplichtingen die aan de Bijstand hangen (zoals tegenprestatie).
Het zou natuurlijk ook een stimulans kunnen zijn, 'dat soort stress wil ik nooit meer, ik ga nu echt wat aan mijn situatie doen!' ipv de 'dat soort stress wil ik nooit meer, ik heb meer gratis geld nodig!'. Stress lijkt me sowieso onwenselijk.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:01 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dan heb je een gebrek aan inlevingsvermogen ben ik bang. Het lijkt me namelijk nogal voor de hand liggend dat financiële zorgen je energie en motivatie belemmeren, evenals alle andere verplichtingen die aan de Bijstand hangen (zoals tegenprestatie).
ook goed, komt op hetzelfde neer.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:58 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Het gaat "hun" ook om "hun". Ik neem echter aan dat je "hen" bedoelt.
Als het de bijstandtrekkers om "ons" zou gaan, zouden ze immers niet pleiten voor een verhoging van hun eigen uitkering, maar om verlaging of afschaffing van kosten die we allemaal maken zodat iedereen baat heeft bij de lastenverlichting.
Die verantwoordelijkheid ligt bij mij, die hoef jij niet te bepalen en zeker niet af te dwingen omdat je een misplaatst rechtvaardigheidsgevoel hebt.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:03 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
groei maar wat je wilt, maar niet zonder enige verantwoordelijkheid.
Waarom zou ik ook maar aan een enig iemand verantwoordelijkheid moeten afdragen, behalve mijn gezin thuis?quote:Op zondag 23 maart 2014 21:03 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
groei maar wat je wilt, maar niet zonder enige verantwoordelijkheid.
Ze krijgen zat, 'niets' krijgt je in Namibië. Laten we het overdreven gedoe even achterwege oké?quote:Op zondag 23 maart 2014 21:02 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat is niet hetzelfde als wat ik zei hoor. ik zeg alleen dat het verschil in de amaatschappij op dit vlak niet hoeft te zijn dat jij alles wel kan krijgen en zij niets. in een rijk land als het onze, kan die grens een stuk omhoog.
Dit dus.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk ook een stimulans kunnen zijn, 'dat soort stress wil ik nooit meer, ik ga nu echt wat aan mijn situatie doen!' ipv de 'dat soort stress wil ik nooit meer, ik heb meer gratis geld nodig!'. Stress lijkt me sowieso onwenselijk.
je hebt het zelf over je inkomen.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waarvoor is de exacte hoogte van mijn inkomen relevant in deze discussie?
Maar vooruit, het is in elk geval hoog genoeg om naast mijn leven op bijstandsniveau ook nog een auto er op na te houden.
Leuk dat een niet-realistische proef idealistisch gewenste uitkomsten geeft, maar dat lijkt me niet zo relevant hier.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:02 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik voor een basisinkomen ben. Ik haal het aan om aan te tonen dat een hoog / hoger basisniveau van een inkomensvoorziening niet per definitie zorgt dat mensen lui en afhankelijk worden.
Die grens zal inderdaad altijd arbitrair blijven. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die vinden dat je een middenklasse auto zou moeten kunnen rijden met een uitkering. Daar ben ik het ook niet mee eens bijvoorbeeld.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Welnee, laptop en iPad worden hier al aangemerkt als vereist omdat anders kinderen een achterstand gaan hebben op hun leeftijdsgenoten. Een vaatwasser is natuurlijk wel overbodige luxe: zelf afwassen is goedkoper en werkt prima. Kortom, waar stel je die grens dan? Wat is luxe en wat niet ?
Je vergeet 'en netto meer overhouden' bij de bijstandstrekkers.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:05 schreef Janneke141 het volgende:
Dus we praten over de keuze tussen 40 uur werken voor je tv en je laptop, of helemaal niet werken en dezelfde tv en laptop voor niks krijgen, en sommigen houden dan nog vol dat stimulans daar niets mee te maken heeft. Hoe typisch.
misschien dat we in een mensenlijke maatschappij leven. niet iedereen is van binnen verrot hoor.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Stimuleren doe je niet door ze op de regels te wijzen en dat doe je al helemaal niet door ze gratis luxegoederen te geven. Geen idee welke stimulans ze eruit halen als ze die spullen aangeboden krijgen, misschien dat ze leren dat ze alles krijgen als ze maar hard genoeg blèren maar dat lijkt me onwenselijk.
Denk dat dat iets te snel is geconcludeerd, want volgens mij kun je dat niet zomaar uit m'n posts concluderen.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:03 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Nee ik heb geen gebrek aan inlevingsvermogen.
Ik heb een hele andere instelling.
Jij bent er een van het kan niet niet.
Dan blijf je lekker in de bijstand hangen ja.
Respect.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:06 schreef aijumu het volgende:
Echt, heb van niks (dakloos) een hoop opgebouwd, onder de meest zware omstandigheden. De motivatie was om uit die ellende te komen. Niet als anderen met een zak geld, lekker op de bank te zitten. En geef genoeg aan alles en iedereen hoor, maar ik hoef niet voor wild vreemden hun leuke dingen te betalen.
nee, in een welvaarts (of participatie)staat regelen we dingen collectief. anders betekend die verantwoordelijkheid gewoon dat de egoisten niets doen en de goedwillenden alles.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Die verantwoordelijkheid ligt bij mij, die hoef jij niet te bepalen en zeker niet af te dwingen omdat je een misplaatst rechtvaardigheidsgevoel hebt.
Good for you, en soms hebben mensen wel een steuntje in de rug nodig om uit de ellende te geraken. Dan moet dat ook mogelijk zijn vind ik.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:06 schreef aijumu het volgende:
Echt, heb van niks (dakloos) een hoop opgebouwd, onder de meest zware omstandigheden. De motivatie was om uit die ellende te komen. Niet als anderen met een zak geld, lekker op de bank te zitten. En geef genoeg aan alles en iedereen hoor, maar ik hoef niet voor wild vreemden hun leuke dingen te betalen.
Wie begon er nou met voorbarig conclusies trekken?quote:Op zondag 23 maart 2014 21:07 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Denk dat dat iets te snel is geconcludeerd, want volgens mij kun je dat niet zomaar uit m'n posts concluderen.
Het lijkt me niet zo zwart - wit eerlijk gezegd.
Ik mag hopen dat ik dezelfde instelling erop na kan houden mocht ik in die situatie komen.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:06 schreef aijumu het volgende:
Sorry, excuses waarvoor?quote:Op zondag 23 maart 2014 21:09 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Wat voor excuses zijn er dan te verzinnen?
Nee, het is een levensgroot verschil. Je verwijt eerst dat de hardwerkende Nederlander het absurd vind dat hij nog meer van zijn belastingcenten moet inleveren om iedereen die de hele dag thuis op de bank zit nog meer te kunnen geven.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:04 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ook goed, komt op hetzelfde neer.
Maar de vraag is nou net, welke dingen we collectief regelen.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:09 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
nee, in een welvaarts (of participatie)staat regelen we dingen collectief. anders betekend die verantwoordelijkheid gewoon dat de egoisten niets doen en de goedwillenden alles.
Nog zo'n SP praatje. Collectiviteit is achterhaald en werkt niet, dat hebben de laatste jaren wel uitgewezen.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:09 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
nee, in een welvaarts (of participatie)staat regelen we dingen collectief. anders betekend die verantwoordelijkheid gewoon dat de egoisten niets doen en de goedwillenden alles.
Waarom je als bijstandsgerechtigde gedemotiveerd moet rondlopen en er niet alles op alles moet zetten uit de bijstand te komenquote:
Nee, ik heb en had het over mijn uitgaven. Jij vroeg specifiek naar mijn inkomen.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:06 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
je hebt het zelf over je inkomen.
maar goed, is ook niet relevant. je hebt dus gewoon meer dan bijstandniveau.
Een steuntje in de rug hoeft niet in materiële vorm te gebeuren.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:09 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Good for you, en soms hebben mensen wel een steuntje in de rug nodig om uit de ellende te geraken. Dan moet dat ook mogelijk zijn vind ik.
Dat moeten ze wel doen, en dat doen de meesten ook wel (binnen hun mogelijkheden). Echter beperk je naar mijn mening hun mogelijkheden door ze zo uit te knijpen en met allerlei 'dwangmaatregelen' op te zadelen.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:11 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Waarom je als bijstandsgerechtigde gedemotiveerd moet rondlopen en er niet alles op alles op te zetten uit de bijstand te komen
Er is genoeg steun hier.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:09 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Good for you, en soms hebben mensen wel een steuntje in de rug nodig om uit de ellende te geraken. Dan moet dat ook mogelijk zijn vind ik.
echt?quote:Op zondag 23 maart 2014 21:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Waarom zou ik ook maar aan een enig iemand verantwoordelijkheid moeten afdragen, behalve mijn gezin thuis?
Klopt, soms wel, en vaak niet (in dergelijke situaties).quote:Op zondag 23 maart 2014 21:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een steuntje in de rug hoeft niet in materiële vorm te gebeuren.
jij begon over communisme, over overdrijven gesproken.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ze krijgen zat, 'niets' krijgt je in Namibië. Laten we het overdreven gedoe even achterwege oké?
Precies dat moeten ze wel doen.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:12 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat moeten ze wel doen, en dat doen de meesten ook wel (binnen hun mogelijkheden). Echter beperk je naar mijn mening hun mogelijkheden door ze zo uit te knijpen en met allerlei 'dwangmaatregelen' op te zadelen.
Gedwongen socialisme is dan ook gewoon communisme.quote:Op zondag 23 maart 2014 21:13 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
jij begon over communisme, over overdrijven gesproken.
Ja, en?quote:Op zondag 23 maart 2014 21:12 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
echt?
omdat dit een samenleving is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |