Veel omgega3 en argininequote:Op maandag 24 februari 2014 21:00 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Niet dat ik weet eigenlijk.
Maar is er iets goeds aan behalve het laxerende effect?
Ik zeg, massaal aan de lijnzaadquote:In het pancreas zorgt arginine voor de afscheiding van insuline. Onderzoek heeft aangetoond dat een verhoogde dosis van arginine zorgt voor langere en intensere orgasmes. Arginine speelt een belangrijke rol bij de gezondheid van onze lever en een nog belangrijkere rol bij de afbraak van ammoniak.
Ik pas.quote:Op maandag 24 februari 2014 21:09 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Veel omgega3 en arginine![]()
Wikipedia:
[..]
Ik zeg, massaal aan de lijnzaad
Hmm, interessant.quote:Op maandag 24 februari 2014 21:09 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Veel omgega3 en arginine![]()
Wikipedia:
[..]
Ik zeg, massaal aan de lijnzaad
'Mensen' (lees: wat FOK!kers) zeggen ze zuur te vinden. Klopt misschien ook wel, maar ik vind dat lekkerquote:Op maandag 24 februari 2014 20:20 schreef Qwea het volgende:
[..]
Beetje te nassen?
*burp* ik heb net een hele bloemkool opgegeten![]()
Ooh, zuur is goed!quote:Op maandag 24 februari 2014 21:36 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
'Mensen' (lees: wat FOK!kers) zeggen ze zuur te vinden. Klopt misschien ook wel, maar ik vind dat lekker![]()
Ik vind het idd te zuur.quote:Op maandag 24 februari 2014 21:36 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
'Mensen' (lees: wat FOK!kers) zeggen ze zuur te vinden. Klopt misschien ook wel, maar ik vind dat lekker![]()
nee hahaquote:
quote:Op maandag 24 februari 2014 22:16 schreef Klokov het volgende:
Zojuist een topic geopend voor kettlebellliefhebbers:
SPT / [Kettlebell #1] Een eigen onderkomen
Extra gerijpte 30+kaas van Milner, jum! Jonge of belegen kaas mag ik sowieso niet, daar zit lactose in, maar deze at ik ook al heel graag voor ik op m'n eten ging letten.quote:Op maandag 24 februari 2014 15:51 schreef clumsy_clown het volgende:
Jezus, ben ik de enige die 20+/30+ kaas niet te nassen vind? Het is net plastic man. Ik heb er een tosti van gemaakt op volkoren brood, dat gaat nog wel, maar verder: bleeeeh.
- loveliquote:Natuur vs. fabriek - liever natuur. In roomboter zit van nature vitamine D, aan margarine is het extra toegevoegd. Roomboter heeft veel verzadigd vet, maar het zijn relatief korte vetzuur ketens. Margarine heeft bewerkt plantaardig vet, met een aandeel transvet en met lange ketens. Kokosolie, olijfolie, visolie zijn gezonder dan Blue Band, Becel, zonnebloemolie, slaolie.
Onverzadigd vet = vetzuurketens met dubbele bindingen. Als je die verhit, krijg je vrije radicalen (oorzaak van veroudering en slecht voor lichaamscellen). Walnootolie is daarom gezond in een salade, maar je moet er niet mee bakken. Olijfolie heeft tot redelijk hoge temperaturen betere eigenschappen en kokosolie = een van de betere om in te bakken.
Vet is bouwstof van je celmembranen, hormonen, hersenen. In ons dagelijks voer zit een relatief overschot aan omega-6 vetzuren en een relatief tekort aan omega-3. Omega-6 is ontstekingsbevorderend, omega-3 ontstekingsremmend. Door het maken van gezondere keuzes kun je de omega's beter in balans brengen.
Verder is vet een transportmiddel voor vetoplosbare vitamines. Omdat je hersenen uit vet bestaan, zijn vetoplosbare vitamines belangrijk voor je hersenen. En mensen die vetvrij eten... dat kan een probleem zijn.
quote:Op dinsdag 25 februari 2014 09:27 schreef stoeltafel het volgende:
- Superfoods an sich maken je niet slank in een positieve energiebalans
- Glutenvrije producten an sich maken je niet slank in een positieve energiebalans
- Zuivelvrije producten an sich maken je niet slank in een positieve energiebalans
- Groene smoothies an sich maken je niet slank in een positieve energiebalans
- Producten met het label "verantwoord" en "gezond" an sich maken je niet slank in een positieve energiebalans
- Koolhydraatarme producten an sich maken je niet slank in een positieve energiebalans
- Vetarme producten an sich maken je niet slank in een positieve energiebalans
Enzovoort
Als je inname hoger is dan wat je verbrand val je niet af, ongeacht wat je eet.quote:
Dat snap ik, maar snap niet waar die reactie opeens vandaan kwam.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 09:49 schreef V1z0R het volgende:
[..]
Als je inname hoger is dan wat je verbrand val je niet af, ongeacht wat je eet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
Dit, zie af en in dit topic dat mensen het veels te moeilijk maken.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 09:49 schreef V1z0R het volgende:
[..]
Als je inname hoger is dan wat je verbrand val je niet af, ongeacht wat je eet.
Ik gok de reactie van Ruby88, dat of kaas gezonder is wanneer het gesmolten is.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 09:50 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar snap niet waar die reactie opeens vandaan kwam.
Bedankt voor je hulp aan ons domme mensenquote:Op dinsdag 25 februari 2014 09:52 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Dit, zie af en in dit topic dat mensen het veels te moeilijk maken.
Natuurlijk is goede voeding gezonder echter kan je met ongezond eten ook prima afvallen
Apart dat je jezelf direct aangesproken voelt. Niet voor niks zei ik sommige mensen he.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 09:53 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Bedankt voor je hulp aan ons domme mensen
Dom dat we gezond proberen te zijn ipv slank.
quote:Elk pondje gaat door het mondje
De laatste tijd staan de eeuwenoude calorieën weer hevig onder druk. Het zijn de hormonen die je dik maken evenals de dik makende producten die de voedingsindustrie ons voorschotelt en verplicht om te eten. Calorieën zouden bovendien geen rol van betekenis spelen, omdat we geen bomb caloriemeter zijn. De hoogste tijd om dit weer in de juiste context te zetten.
Wat is een calorie?
De calorie is een meeteenheid voor energie (E) of warmte. 1 calorie is de benodigde hoeveelheid energie om 1 gram water, 1 graad in temperatuur te laten stijgen. Men gebruikt altijd de kilocalorie (1000 calorieën) als eenheid, omdat 1 calorie zo weinig is. Over het algemeen wordt de kilocalorie verbasterd tot calorie. De afkorting voor een kilocalorie is Cal (met hoofdletter) of kcal terwijl de afkorting voor een calorie cal is. Deze twee worden vaak door de war gehaald en dat maakt het lastig. In de wetenschap is de term zelfs verouderd en wordt er officieel gebruik gemaakt van de joule als eenheid. Een calorie is gelijk aan 4.18400 joule.
Zijn alle calorieën hetzelfde?
Net zoals een liter een liter is, een kilogram een kilogram en een centimeter een centimeter, is een calorie een calorie. Dat de inhoud van een liter cola anders is dan de inhoud van een liter water doet niets af aan het feit dat de meeteenheid nog steeds een liter is. Een calorie is dus eigenlijk niets meer dan een eenheid om aan te geven hoeveel energie bepaalde hoeveelheden voedingsmiddelen leveren. Het gaat dan ook om de context waarin bepaalde uitspraken worden geplaatst. Wat mensen eigenlijk bedoelen wanneer ze zeggen dat niet alle calorieën hetzelfde zijn, is dat koolhydraten, eiwitten en vetten niet hetzelfde zijn. Daar hebben ze een punt. [1-7]
Tellen calorieën?
Volgens de eerste wet van de thermodynamica moet je een calorietekort creëren (negatieve energiebalans) om af te slanken en een calorieoverschot (positieve energiebalans) om aan te komen, ongeacht de samenstelling. [8-27] Uit alle onderzoeken in meer dan 100 jaar blijkt dat gezonde mensen alleen kunnen afslanken wanneer er een calorietekort wordt gecreëerd. Hormonen maken je niet dik in een calorietekort, evenmin als speciale producten die je op miraculeuze wijze dik of slank zouden maken. De energiebalans is leidend, daar valt geen speld tussen te krijgen. Een speciaal hormoon of product an sich kan je alleen dik maken door de energie inname te vergroten, het energieverbruik te verlagen of beiden te combineren. Dat is fysiologisch gezien simpelweg niet mogelijk.
Is calorieën tellen noodzakelijk?
Ik heb geen calorieën geteld en toch ben ik afgeslankt: “Zie je nou wel dat calorieën niet tellen!” is een veel genoemde beredenering van mensen om te bewijzen dat calorieën geen rol van betekenis spelen. Calorieën tellen, maar dat betekent niet dat je calorieën hoeft te tellen. Desbetreffende mensen hebben zonder te tellen een template voor calorierestrictie gecreëerd en slanken daarmee af. Vanuit psychologisch opzicht kiezen wij er zelf ook zeer regelmatig voor om iemand niet direct calorieën te laten tellen. We creëren dan een andere template, waarbij er niet direct wordt geteld, maar er wel een negatieve energiebalans wordt gerealiseerd. Hoe je portiecontrole uitoefent is ook simpelweg een persoonlijke voorkeur. Doe wat werkt voor jou.
Hoeveel calorieën heb je nodig?
Om de hoeveelheid calorieën te bereken moet je rekening houden met; 1. Basal Energy Expenditure (BEE) 2. Thermic Effect of Food (TEF) 3. Non-Exercise Activity Thermogenesis (NEAT) 4. Non-Exercise Physical Activity (NEPA) en 5. Thermic Effect of Activity (TEA). Door alle persoonlijke factoren is het echter simpelweg onmogelijk om exact tot op de details te berekenen wat je lichaam nodig heeft aan calorieën. Je kan de hoeveelheid slechts benaderen, omdat we geen bomb caloriemeter zijn. Dat is geen probleem, het betekent alleen dat je een calorieberekening altijd als startpunt gebruikt en aanpast op basis van resultaten in de praktijk. Het als argument gebruiken dat calorieën niet tellen, is simpelweg een drogreden.
Draait het alleen maar om calorieën?
Calorieën spelen een bepalende rol in het transformatieproces volgens de hoofdwetten van de thermodynamica. Van een teveel aan calorieën uit de gelabelde ‘gezonde’ en ‘verantwoorde’ voeding kom je namelijk net zoveel aan als een teveel aan calorieën uit de gelabelde ‘ongezonde’ en ‘onverantwoorde’ voeding wanneer je er teveel van eet. Denk hier maar aan wanneer je het volgende handje rauwe ongebrande noten naar binnen werkt. Tevens willen wij benadrukken dat, ongeacht de hoeveelheid calorieën, de aanwezigheid van bepaalde macro- en micronutriënten en vezels wel degelijk van belang is wanneer je een product kiest. [28-40]
Conclusie
De energiebalans is leidend en daarmee ook jouw eigen verantwoordelijkheid. Elk pondje gaat door het mondje. Niemand die jou verplicht om te eten wat er je voorgeschoteld wordt. Ook al heb je soms wel dat gevoel, het blijft een keuze. We kunnen ons druk blijven maken om de voedingsindustrie, maar zij blijven serveren waar wij om vragen. Steek de hand in eigen boezem, want het begint toch echt allemaal bij jezelf. Calorieën tellen, maar dat betekent niet dat je calorieën hoeft te tellen. Hoe je hier controle op uitoefent is vooral een voorkeur op psychologisch vlak.
quote:Op dinsdag 25 februari 2014 09:53 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Kom op zeg, hou je tenen eens bij je.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 09:53 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Dankquote:Op dinsdag 25 februari 2014 09:54 schreef Lonaa het volgende:
[..]
[..]
Kom op zeg, hou je tenen eens bij je.
Maar waarom niet gewoon even hoi zeggen en uitleggen waarom je een paar bekende waarheden hier zet?quote:Op dinsdag 25 februari 2014 09:54 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Apart dat je jezelf direct aangesproken voelt. Niet voor niks zei ik sommige mensen he.
Hier nog een goed artikel
[..]
Hier ookquote:Op dinsdag 25 februari 2014 09:50 schreef Qwea het volgende:
http://www.nieuws.nl/alge(...)ederland-voor-de-gek
Lol, zag hem hier ook.
Het maakt idd geen reet uit of je nou bv 1500kcal aan friet naar binnen werkt of aan gezond voer. Als je inname maar lager is dan je verbruik. Of het gezond is is een 2de maar daar hadden we het niet overquote:Op dinsdag 25 februari 2014 09:52 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Dit, zie af en in dit topic dat mensen het veels te moeilijk maken.
Natuurlijk is goede voeding gezonder echter kan je met ongezond eten ook prima afvallen
Ik ging het net opzoeken. Hij is iig wel effectief.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 09:55 schreef Unfckingtitled het volgende:
[..]
Hier ookmn vriend had het al opgezocht mehe
Door jouw UI krijg ik zin in zomerfruitquote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:02 schreef PluisigNijntje het volgende:
Ja, zeg, nu heb ik zin in friet..
Patat!quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:02 schreef PluisigNijntje het volgende:
Ik had zomerfruit, van de AH. Kiwi, ananas, meloen, aardbei en druiven in een bakje,. 200gr, 3 euroquote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:06 schreef Unfckingtitled het volgende:
[..]
Door jouw UI krijg ik zin in zomerfruit
Dat kan je toch perfect nemen?quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:02 schreef PluisigNijntje het volgende:
Daar is het te vroeg voor, pizza daarentegen.....quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:02 schreef PluisigNijntje het volgende:
Ik vind op de 1 of andere manier havermout / brinta echt niet te vreten. Alsof je een hap karton neemtquote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:11 schreef Lonaa het volgende:
Overnight oats voor de tweede keer. Ik weet nog steeds niet wat ik er van vindt.
Ja. En het smaakt zo muf.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:13 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik vind op de 1 of andere manier havermout / brinta echt niet te vreten. Alsof je een hap karton neemt
Klopt. Ik heb het ook maar gewoon opgegeven en de brinta / havermout weggeflikkerd. Geef mij maar brood en kwarkquote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:13 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ja. En het smaakt zo muf.
Diepvriesfruit, kaneel, cacaopoeder maken dat ook niet anders. Meh.
Snap ik wel. Ik heb ook echt moeite om het weg te krijgen. En de vorige keer had ik om 12 uur gewoon weer honger.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:14 schreef Qwea het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb het ook maar gewoon opgegeven en de brinta / havermout weggeflikkerd. Geef mij maar brood en kwark
Ik heb zondag twee granaatappels voor ¤3,- gekocht. Mn vriend zijn gezicht bij het afrekenenquote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:08 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik had zomerfruit, van de AH. Kiwi, ananas, meloen, aardbei en druiven in een bakje,. 200gr, 3 euroAfzetters.
Nee, ik gebruik lactose vrije yoghurt.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:16 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Gebruik je nu melk?
Je kan ook rijstmelk, yoghurt, griekse yoghurt uitproberen.
Broodquote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:14 schreef Qwea het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb het ook maar gewoon opgegeven en de brinta / havermout weggeflikkerd. Geef mij maar brood en kwark
Ohhh daar verlang ik ook al maanden naarquote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:06 schreef Unfckingtitled het volgende:
[..]
Door jouw UI krijg ik zin in zomerfruit
Sorry ik dacht dat je het nog een poging wou geven en wilde daarom helpen.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:25 schreef Lonaa het volgende:
Ja Sarabi, en dat heb ik gedaan. En ik vind het niet lekker. Klaar.
quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:28 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Sorry ik dacht dat je het nog een poging wou geven en wilde daarom helpen.
Snap ik, maar die dingen kon ik zelf ook bedenken. Ik vind havermout gewoon niet lekker.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:28 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Sorry ik dacht dat je het nog een poging wou geven en wilde daarom helpen.
Dat weet ik toch niet of jij die zelf kan bedenken? Zo veel mensen vragen hier dingen die volgens anderen ook heel logisch zijn.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:29 schreef Lonaa het volgende:
[..]
[..]
Snap ik, maar die dingen kon ik zelf ook bedenken. Ik vind havermout gewoon niet lekker.
Jup, idd. Terwijl ik op brood en kwark amper trek hebquote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:15 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Snap ik wel. Ik heb ook echt moeite om het weg te krijgen. En de vorige keer had ik om 12 uur gewoon weer honger.
quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:17 schreef Unfckingtitled het volgende:
[..]
Ik heb zondag twee granaatappels voor ¤3,- gekocht. Mn vriend zijn gezicht bij het afrekenen
STFUUUUUUUUUquote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:23 schreef PluisigNijntje het volgende:
[..]
Ohhh daar verlang ik ook al maanden naarPerziken en aardbeien en frambozen en ga zo maar door
Sorry Qwea
als een soort omelet? ik kan me er niks bij voorstellen.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:34 schreef Qwea het volgende:
Trouwens, Lonaa, wat ik je wel kan aanraden is ontbijten of als tussendoortje, met 2 gebakken eieren met geprakte banaan en kaneel erdoor...
klinkt echt te smerigquote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:34 schreef Qwea het volgende:
Trouwens, Lonaa, wat ik je wel kan aanraden is ontbijten of als tussendoortje, met 2 gebakken eieren met geprakte banaan en kaneel erdoor...
quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:36 schreef Lonaa het volgende:
[..]
als een soort omelet? ik kan me er niks bij voorstellen.
Ja! Dat roept echt iedereen. Zelfs mijn vriend die die zooi normaal echt niet eet, liet ik een hapje proeven en die vond het best lekker.quote:
Ik vind het wel een poging waard, een andere keer.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:38 schreef Qwea het volgende:
[..]
[..]
Ja! Dat roept echt iedereen. Zelfs mijn vriend die die zooi normaal echt niet eet, liet ik een hapje proeven en die vond het best lekker.
2 eieren kloppen in een kopje, beetje zout, beetje peper, evt beetje italiaanse kruiden erbij. Banaan op een bordje prakken, kaneel erover, nog ff prakken. Ei in de pan, banaan erbij/erdoor. Daarna ff wachten en ff omkeren. Op je bord gooien...Serieus
Speltcrackers ken ik nietquote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:39 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik vind het wel een poging waard, een andere keer.
Had nu m'n havermout al vervangen door een speltcracker van de bakker. Goddelijk zijn die.
quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:43 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Wij hebben m ook.drinkt er iedere ochtend z'n koffie uit.
Die ken ik dan weer niet.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:43 schreef Qwea het volgende:
[..]
Speltcrackers ken ik nietZe hadden wel bij de AH speltbroodjes (van die duitse broodjes idee) liggen. Die zijn ook echt geniaal.
Ooh, you're that person... I see....quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:44 schreef Lonaa het volgende:
Ik heb deze mok trouwens:
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:44 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ooh, you're that person... I see....
Mooi roze is niet lelijk trouwens.
Ik wil hem ooook!quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:44 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ooh, you're that person... I see....
Mooi roze is niet lelijk trouwens.
Issie er ook in Crazy dog lady?quote:
Ik heb pardoes en pardijntje in halve liters van de Efteling en de oude, grote, sprookjesboommok die je ooit bij de chocomel kreeg. Da's tegenwoordig een kleintje, de afzetters.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:56 schreef Unfckingtitled het volgende:
Mehehe die mokkenik heb een I
Berlin mok van een halve liter. Wel makkelijk om genoeg te drinken zo
quote:Op dinsdag 25 februari 2014 11:16 schreef laiveneertiekje het volgende:
Dit is mijn mok vandaag:
[ afbeelding ]
Blond is ook awesome! Alleen jammer genoeg zo duurquote:Op dinsdag 25 februari 2014 11:35 schreef Myraela het volgende:
Ik heb geen grappige mokken. Alleen Blond Amsterdam mokken. Hoor ik er nu niet bij?
Die heb ik ook. Ik vond dat servies zo afschuwelijk en toen kreeg ik op mn achtiende een complete set van mn vader en zn vriendin (die gek op Blond isquote:Op dinsdag 25 februari 2014 11:35 schreef Myraela het volgende:
Ik heb geen grappige mokken. Alleen Blond Amsterdam mokken. Hoor ik er nu niet bij?
+1.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 11:27 schreef Zeester het volgende:
Ow, en ik verlang ook echt zo naar ander fruit wat betaalbaar is, ben de appels, kiwi's, bananen en citrusvruchten zo beu!
Ja, vind ik ook hoor. Ik koop dan ook niets. Maar spaar ze wel, dus als mensen een cadeautje willen kopen kunnen ze altijd met een mok, kopje, whatever aankomen.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 11:36 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Blond is ook awesome! Alleen jammer genoeg zo duur
Afschuwelijk alsin lelijk?quote:Op dinsdag 25 februari 2014 11:37 schreef Unfckingtitled het volgende:
[..]
Die heb ik ook. Ik vond dat servies zo afschuwelijk en toen kreeg ik op mn achtiende een complete set van mn vader en zn vriendin (die gek op Blond is)
Jaquote:Op dinsdag 25 februari 2014 11:39 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ja, vind ik ook hoor. Ik koop dan ook niets. Maar spaar ze wel, dus als mensen een cadeautje willen kopen kunnen ze altijd met een mok, kopje, whatever aankomen.Maar behalve de mokken staat alles gewoon mooi te zijn op een kastje.
[..]
Afschuwelijk alsin lelijk?
Eerst viel ik nog veel af, Vet met name. Nu minimaal. Heb het idee dat vet wel minder wordt maar de weegschaal blijft vrijwel gelijk / iets verhoogd. Dus ws spieren. Merk het aan m'n maat 28 broek. Is te groot alweer.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 11:13 schreef Unfckingtitled het volgende:
Qwea? Toen jij net begon met krachttraining, ging het afvallen toen gewoon door of stagneerde je/kwam je wat aan voordat je verder afviel?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |