De hele bouw ligt op z'n kont, of althans: lag. Ik zou iets anders gaan doen, denk ikquote:Op zondag 2 februari 2014 18:56 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Tja waar doen ze niet moeilijk over in Nederland.![]()
Niemand die antwoord heeft op mijn overige vragen?
Is er iemand bekend met het gebied rond Nijmegen?
mwaaa....dat zal heel moeilijk worden. Je moet doen waar je goed in bent alhoewel dat best wel moeilijk zal zijn tegenwoordig.quote:Op zondag 2 februari 2014 19:12 schreef Queller het volgende:
[..]
De hele bouw ligt op z'n kont, of althans: lag. Ik zou iets anders gaan doen, denk ik
quote:Op zondag 2 februari 2014 18:15 schreef Burdie het volgende:
Inschrijven bij de kvk is tegenwoordig idd gratis.
Modernisering Kamer van Koophandelquote:Inschrijfvergoeding nieuwe inschrijvingen handelsregister
Bedrijven moeten vanaf 1 januari 2014 eenmalig ¤ 50 betalen voor nieuwe inschrijvingen in het handelsregister. De vergoeding dekt de kosten die de KvK moet maken voor de inschrijving.
Oh, alweer veranderd joh!quote:Op zondag 2 februari 2014 19:14 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
[..]
Modernisering Kamer van Koophandel
Thanks voor de tip! Mag dat?quote:Op zaterdag 15 maart 2014 16:19 schreef Spezza19 het volgende:
Parkeerplaatsen van groot formaat en dan onder de ruitenwisser?
Dat zou je even moeten nakijken. Volgens mij verschilt dat per gemeente.quote:
Nja de flyers zijn best goed tegen water bestand (door glanslaag), maar lijkt me idd geen strak plan.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 16:38 schreef Alexxxxx het volgende:
boetes voor vervuiling van de straat, als het gaat regenen de flyers onleesbaar en aan de auto plakkend, mensen boos dat je aan hun auto zit, per ongeluk ruitenwissers afbreken.
ik zou het niet doen
Ik heb op de één of andere manier altijd het idee dat mensen die flyers in de deur drukken niet via andere kanalen aan hun klandizie kunnen komen en daardoor dus behoorlijk tam zijn.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 14:28 schreef Susteren het volgende:
Een tijd terug heb ik flink veel flyers laten drukken (door het kleine prijsverschil tussen paar honderd en paar duizend). Nu is het probleem dat ik nog steeds met een pak van een paar duizend flyers zit, hoe zou ik dit het beste kunnen "oplossen" om plaats te maken voor nieuwe marketing? Deze zullen namelijk over een jaar toch wel verouderd zijn, wil ze het liefste dus zsm verspreiden.
Hoeveel zal het ongeveer kosten om ze door een bedrijf te laten verspreiden huis-aan-huis? Of nog andere tips om veel flyers te verspreiden?
Stad al gedaan met paar anderen, huis-aan-huis ook maar is erg tijdrovend.
Thanks!
Sorry ik begrijp niet precies wat je met "tam" bedoelt, maar ben idd geen marketing guru.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 19:47 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Ik heb op de één of andere manier altijd het idee dat mensen die flyers in de deur drukken niet via andere kanalen aan hun klandizie kunnen komen en daardoor dus behoorlijk tam zijn.
Beetje de Turkse Pizzeria om de hoek idee.
Maar ik denk dat meer dan de helft van de mensen dat papiertje niet braaf in de prullenbak gooit, maar op straat. En dan is het wel degelijk overlastquote:Op vrijdag 21 maart 2014 20:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Daarnaast is een papiertje zo weggegooid dus echt overlast is het ook weer niet.
Ik vraag me dus af of ik dit product in 2 in plaats van 5 jaar mag afschrijven, of misschien zelfs gewoon in één keer. In één keer naar aanleiding van deze uitspraak op een ander forum:quote:Maar u mag uitgaan van de economische levensduur als die korter is dan de technische levensduur. De economische levensduur van een bedrijfsmiddel is verstreken als het geen economisch nut meer heeft voor uw onderneming, ook al is het technisch nog in goede staat.
Ik heb net de Belastingtelefoon gebeld, maar die kunnen mij vandaag niet helpen met ondernemersvragen.quote:Als jij aannemelijk kunt maken dat die telefoon voor jouw onderneming een voorwerp van geringe waarde is, waarvan de aanschaffingskosten gewoonlijk tot de lopende uitgaven van een onderneming worden gerekend, mag je de kosten gewoon ineens nemen. De grens van 450 euro wordt hierbij doorgaans alleen maar aangehouden, omdat onder dit bedrag geen investeringsaftrek kan worden genoten en daarboven voor veel investeringen wel.
En naast de willekeurige afschrijving voor starters is er ook de tijdelijke verruiming willekeurige afschrijving voor de periode Van 1 juli 2013 tot en met 31 december 2013.quote:Voorwerpen van geringe waarde (voor zover bedrijfsmiddelen) waarvan de aanschafkosten gewoonlijk tot de lopende bedrijfsuitgaven worden gerekend, kunnen door boeking op een onkostenrekening ineens ten laste van de winst worden gebracht. Er is geen sprake van voorwerpen van geringe waarde als de voorwerpen een complex vormen: een partij gelijke voorwerpen die duurzaam voor de onderneming worden gebruikt (BNB 2000/115).
Goedgekeurd is dat bedrijfsmiddelen waarvan de aanschaf- of voortbrengingskosten minder dan ¤ 450 (excl. btw) bedragen, in elk geval kunnen worden aangemerkt als voorwerpen van geringe waarde. Dit heeft vrijwel geen gevolgen voor de investeringsaftrek; die geldt toch al niet voor bedrijfsmiddelen onder ¤ 450. Zie 17.7.4.
Als het voor testdoeleinden gebruikt wordt, stel je je op het standpunt dat het niet als bedrijfsmiddel kwalificeert. In dat geval zijn het bedrijfskosten en komen ze in een keer ten laste van je resultaat.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 13:49 schreef Flitskikker het volgende:
Ik heb een vraag over afschrijvingen. Met mijn onderneming heb ik eind vorig jaar een iPhone gekocht voor testdoeleinden (dus niet privégebruik). Omdat dit product duurder was dan 450 euro, moet er waarschijnlijk over 5 jaar worden afgeschreven. Hier heerst echter wel wat onduidelijkheid over.
Een smartphone kan technisch gezien wel 5 jaar mee, maar praktisch is deze na 2 jaar al verouderd. Volgens de Belastingdienst mag hier rekening mee worden gehouden:
[..]
Ik vraag me dus af of ik dit product in 2 in plaats van 5 jaar mag afschrijven, of misschien zelfs gewoon in één keer. In één keer naar aanleiding van deze uitspraak op een ander forum:
[..]
Ik heb net de Belastingtelefoon gebeld, maar die kunnen mij vandaag niet helpen met ondernemersvragen.
Ik wil het liefst vandaag mijn inkomstenbelasting regelen (ik loop dus tegen dit punt aan om mijn inkomen correct te berekenen) omdat ik de rest van de dagen voor 1 april geen tijd heb. Ik hoop dus dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
Alvast bedankt!
Ik vind flyeren echt alleen maar bij bepaalde zaken werken. Ik weet niet precies wat Susteren doet natuurlijk maar ik zie vaak genoeg bedrijven die flyeren waarvan ik denk: "Okay, als jullie gaan flyeren weet je écht niet hoe je aan fatsoenlijke klandizie komt."quote:Op vrijdag 21 maart 2014 20:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Snap dat ook niet helemaal. Op zich is flyeren niet zo gek lijkt me, met name als iets sterk regio gebonden is. Je loopt toch niet zo gauw zomaar een winkel binnen, maar als je een prijslijstje te zien krijgt of in ieder geval de diensten die ze leveren dan kan dat toch net weer die stap extra zijn. Daarnaast is een papiertje zo weggegooid dus echt overlast is het ook weer niet.
Het is inderdaad wel ver ja. Na een jaar ongeveer is dichterbij wonen zeker een mogelijkheid, en ook de planning. Maar een jaar lang elke dag heen en weer rijden... tja, is niet ideaal, maar moet er wat voor over hebben.quote:Op zondag 23 maart 2014 01:42 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik woon 10 minuten rijden van m`n pand af en ik vind het al te verAnderhalf uur is echt wel ver.
Is dichterbij gaan wonen, of je werk dichterbij halen geen optie?
Haha, je zal vast niet elke dag op je kantoor aanwezig hoeven te zijn. Een (enige) andere oplossing is om dichterbij te gaan wonen, maar dat is niet mogelijk binnen een jaar.quote:Op zondag 23 maart 2014 03:20 schreef flipsen het volgende:
Lijkt me echt dodelijk... je bent ongetwijfeld al langer dan "normaal" in je winkel en dan moet je ook nog 1,5 uur naar huis rijden? Zou proberen een andere oplossing te zoeken.
Aan de andere kant, mijn "kantoor" ligt op 13.000km als je het sec bekijkt
In welke zin wil je mensen trainen?quote:Op zaterdag 29 maart 2014 16:11 schreef Kandijfijn het volgende:
Iemand ervaring met het maken van een Youtube-kanaal? De intentie is niet om geld te verdienen maar vooral om ruchtbaarheid en kenbaarheid te geven aan mij als persoon en als trainer.
Ik geefs trainingen in de volgende dingenquote:
Lijkt me plausibel...quote:Op zondag 30 maart 2014 20:17 schreef AmaninFull het volgende:
Er werd gezegd dat de boekenindustrie over enkele jaren totaal gedigitaliseerd is, dat niemand meer boeken koopt, maar louter online downloadt en op e-readers en dergelijken leest. Wat denken jullie?
Aha ik ben het met je eens ja, maar dan zou je toch wat moeten kunnen opzetten met al die boeken die dan ongebruikt wereldwijd in miljoenen boekenkasten liggen? Daar gaat mijn businessidee in ieder geval over. Ik vind het gek dat er nog geen mensen hebben nagedacht over het benutten of eigenlijk oplossen van dit probleem.quote:Op zondag 30 maart 2014 20:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Lijkt me plausibel...
Er zit al vrijwel niemand meer te wachten op bv een krant in de bus (milieuaspecten er nog buiten gelaten, zorgt namelijk voor een hoop onnodig afval), en als ik het nieuws wil lezen, dan wil ik het nieuws lezen. Niet wachten tot de krantenjongen langs is geweest.
De e-readers worden steeds meer gebruikt, en als je kunt moet je eens kijken of je daar wat mee kan. Mensen willen geen boekenkast meer met honderden boeken erin, mensen willen wel kunnen lezen, waar en wanneer dan ook.
Mja. Er gaan al genoeg boekenwinkels failliet de laatste tijd, en 2e handsverkopen zet ook geen zoden aan de dijk (kosten voor het catalogiseren, online zetten & verzenden). Voor dure studieboeken wellicht nog wel.quote:Op zondag 30 maart 2014 20:28 schreef AmaninFull het volgende:
Aha ik ben het met je eens ja, maar dan zou je toch wat moeten kunnen opzetten met al die boeken die dan ongebruikt wereldwijd in miljoenen boekenkasten liggen? Daar gaat mijn businessidee in ieder geval over. Ik vind het gek dat er nog geen mensen hebben nagedacht over het benutten of eigenlijk oplossen van dit probleem.
Briketten persen, dat ga ik doenquote:Op zondag 30 maart 2014 20:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mja. Er gaan al genoeg boekenwinkels failliet de laatste tijd, en 2e handsverkopen zet ook geen zoden aan de dijk (kosten voor het catalogiseren, online zetten & verzenden). Voor dure studieboeken wellicht nog wel.
Maak er briketten van voor in de kachel, dat is makkelijker te verkopen.
Semi-concurrentiequote:Op zondag 30 maart 2014 20:04 schreef BrouwMeister het volgende:
Meldt zich! Sinds vorig jaar begonnen met een onderneming die zich specialiseert in het bereiden van cocktails. Denk aan cocktail-catering op locatie, horeca-advies en het verzorgen van workshops!
Meteen een vraag: Hoe zijn jullie resultaten met betrekking tot adwords?
Flairen bedoel je dan? Flairen doe ik eigenlijk niet, en daar hoor ik eigenlijk ook nooit wat over. Mensen ervaren je passie en kennis over de producten, de herkomst etcetera.quote:Op zondag 30 maart 2014 21:16 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Semi-concurrentie, markt van Cocktails ook overwegen maar vond mijn eigen niveau toch nog niet goed genoeg. Vooral als je kijkt naar jongens die echt goed zijn in het opzetten van een showtje.
Addwords 0% ervaring in, vooral koude verkoop en 90% leads uit mijn netwerk.
Ja, vind dat altijd wel mooi. Paar jongens van hooghout maken daar altijd een mooie show van. Daarna geven ze hierin cursussen aan bedrijven, vaak in een horeca gelegenheid. Geeft de avond net wat extra.quote:Op zondag 30 maart 2014 21:21 schreef BrouwMeister het volgende:
[..]
Flairen bedoel je dan? Flairen doe ik eigenlijk niet, en daar hoor ik eigenlijk ook nooit wat over. Mensen ervaren je passie en kennis over de producten, de herkomst etcetera.
Achja mijn niveau kan ook altijd nog omhoog, maar denk dat je dat gevoel altijd wel houdt.
Waarom vraag je de bonbonproducent niet of ze aan b2b doen en de kistjes speciaal voor jou kunnen bedrukken danwel blanco laten?quote:Op dinsdag 1 april 2014 19:07 schreef DSVM het volgende:
Nu ben ik uitgekomen op een bedrijf dat bonbons maakt met tekst. Die tekst wil ik dan personaliseren naar het dialect van mijn streek. Echter op het kistje staat de tekst van de bonbon-producent. Mag ik dit kistje aanpassen naar eigen smaak, dus dat ik bijv. het internetadres van de bonbon-producent weglaat? Of overtreed ik dan een regel? Ik neem aan dat er geen patent opzit toch.
Ze doen inderdaad aan b2b , maar aangezien ik geen grote aantallen ga bestellen vraag ik me af of dat voor hun interessant is.quote:Op dinsdag 1 april 2014 19:10 schreef De_Taartjesfee het volgende:
[..]
Waarom vraag je de bonbonproducent niet of ze aan b2b doen en de kistjes speciaal voor jou kunnen bedrukken danwel blanco laten?
Ik kan me goed voorstellen dat het bedrijf daar niet op zit te wachten. Het verstandigst: vráág het ze.quote:Op dinsdag 1 april 2014 19:07 schreef DSVM het volgende:
Hallo,
Ik zit met het volgende. Ik ga een webshop beginnen met producten die iets te maken hebben met streek waar ik woon.
Nu ben ik uiteraard producten aan het verzamelen die ik ga verkopen.
Nu ben ik uitgekomen op een bedrijf dat bonbons maakt met tekst. Die tekst wil ik dan personaliseren naar het dialect van mijn streek. Echter op het kistje staat de tekst van de bonbon-producent. Mag ik dit kistje aanpassen naar eigen smaak, dus dat ik bijv. het internetadres van de bonbon-producent weglaat? Of overtreed ik dan een regel? Ik neem aan dat er geen patent opzit toch.
Nogmaals mijn vraag, op dit moment neig ik heel erg om gewoon de mijnwebwinkel.nl af te sluiten (jammer genoeg wel voor een jaar...) maar daarmee kan ik volgens mij het makkelijkst uit te voeten.quote:Op woensdag 2 april 2014 00:44 schreef Morodeepdelver het volgende:
Wat zijn hier de ervaringen met aanbieders van webwinkels zoals mijnwebwinkel.nl (de betaalde versie dan) en easywebshop.com (professional of business)?
Andere aanraders qua webshophosting?
Het contract van mijnwebwinkel.nl ligt klaar maar ik begin nu toch te twijfelen
Wij zijn maanden bezig geweest met de nieuwe vormgeving. Aanpassingen erin schelen enorm op de conversie. Ik zou me dus niet blindstaren op snelheid, maar zeker aandacht besteden aan de vormgeving (niet zozeer om mooi te zijn, maar om de shop de look en feel te geven die klanten aanspoort op je site te blijven en te kopen, in plaats van heel snel weg te klikken).quote:Op woensdag 2 april 2014 22:10 schreef Morodeepdelver het volgende:
En daarnaast is het snel in de lucht krijgen van een webwinkel nu belangrijker dan de vormgeving hiervan...
Idea's? Tips?
quote:Op donderdag 3 april 2014 18:55 schreef Morodeepdelver het volgende:
Bedankt voor jullie antwoorden!
Sinds vanmiddag officieel eigenaar van een eenmanszaak.
Lap gewoon een lokale gozer tussen de 50-150 euro en je hebt wat leuks. Anders gewoon Adobe photoshop of o.i.d.quote:Op vrijdag 4 april 2014 00:42 schreef JonJonJip het volgende:
Hallo,
hierbij een vraag van een aspirant ondernemer.
Ik ben op zoek naar een programmatje om simpele logos te maken. (voor eigen gebruik)
ik kom via google alleen op vage sites terecht waar je dan uiteindelijk weer moet gaan betalen oid.
heeft iemand van jullie een betere oplossing ?
of lap een lokale gozer die wat aan jou product heeft en die doet het gratis.quote:Op vrijdag 4 april 2014 00:56 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Lap gewoon een lokale gozer tussen de 50-150 euro en je hebt wat leuks. Anders gewoon Adobe photoshop of o.i.d.
Logo's altijd met illustrator maken, maar denk dat een grafische student in dit geval vruchtbaarder isquote:Op vrijdag 4 april 2014 00:56 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Lap gewoon een lokale gozer tussen de 50-150 euro en je hebt wat leuks. Anders gewoon Adobe photoshop of o.i.d.
Rabobank, inderdaad.quote:Op vrijdag 4 april 2014 13:28 schreef Awsom het volgende:
Wat raden jullie aan als eerste zakelijke rekening (met zo laag mogelijke kosten natuurlijk) voor een beginnende ondernemer?
Ik zie dat rabobank een starterskorting heeft waar de eerste 2 jaar geen kosten worden berekend voor oa internetbankieren en transacties
Ligt aan de producten maar meestal kom ik dan sneller aan mijn koop als ik de stad in loop dus het is voor mij zeker iets waardoor ik een shop niet kies.quote:Op dinsdag 8 april 2014 21:55 schreef DSVM het volgende:
Vinden jullie een levertijd van 1-3 dagen acceptabel als webshop ?
Ik ben mijn webshop aan het opzetten en ga inschrijven bij de KvK. Naast dat doe ik een studie die ook veel tijd vergt. Ik kan helaas dus niet het idee ''vóór 17:00 besteld ,morgen in huis'' toepassen. (Al is dit wel de bedoeling op de langere termijn)
Dat zou dan, Maandag bestelling binnen. Dinsdag verzenden. Woensdag bezorging. worden.
Zakelijk zit ik bij ING, prima bank naar mijn mening met duidelijke regelingen. Eerste jaar helemaal gratis meen ik.quote:Op vrijdag 4 april 2014 13:28 schreef Awsom het volgende:
Wat raden jullie aan als eerste zakelijke rekening (met zo laag mogelijke kosten natuurlijk) voor een beginnende ondernemer?
Ik zie dat rabobank een starterskorting heeft waar de eerste 2 jaar geen kosten worden berekend voor oa internetbankieren en transacties
Inderdaad afhankelijk van het soort publiek en het soort product. Producten die mensen echt nodig hebben, daarvoor zullen ze geen 3 dagen willen wachten en die klanten ben je gewoon kwijt.quote:Op dinsdag 8 april 2014 21:55 schreef DSVM het volgende:
Vinden jullie een levertijd van 1-3 dagen acceptabel als webshop ?
Ik ben mijn webshop aan het opzetten en ga inschrijven bij de KvK. Naast dat doe ik een studie die ook veel tijd vergt. Ik kan helaas dus niet het idee ''vóór 17:00 besteld ,morgen in huis'' toepassen. (Al is dit wel de bedoeling op de langere termijn)
Dat zou dan, Maandag bestelling binnen. Dinsdag verzenden. Woensdag bezorging. worden.
Hangt helemaal van je producten, doelgroep, markt en prijs af!quote:Op dinsdag 8 april 2014 21:55 schreef DSVM het volgende:
Vinden jullie een levertijd van 1-3 dagen acceptabel als webshop ?
Ik ben mijn webshop aan het opzetten en ga inschrijven bij de KvK. Naast dat doe ik een studie die ook veel tijd vergt. Ik kan helaas dus niet het idee ''vóór 17:00 besteld ,morgen in huis'' toepassen. (Al is dit wel de bedoeling op de langere termijn)
Dat zou dan, Maandag bestelling binnen. Dinsdag verzenden. Woensdag bezorging. worden.
Het zijn echt lokale producten. Dus niet in de standaard winkels te verkrijgen.quote:Op dinsdag 8 april 2014 22:03 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Ligt aan de producten maar meestal kom ik dan sneller aan mijn koop als ik de stad in loop dus het is voor mij zeker iets waardoor ik een shop niet kies.
Klopt, maar aangezien het op de eigen streek is gericht zullen er niet tientallen pakketten per week worden verzonden. Als ik tijd over heb kan ik eventueel zelf nog de pakketten bezorgen.quote:Op dinsdag 8 april 2014 22:27 schreef Blester het volgende:
[..]
Inderdaad afhankelijk van het soort publiek en het soort product. Producten die mensen echt nodig hebben, daarvoor zullen ze geen 3 dagen willen wachten en die klanten ben je gewoon kwijt.
Je bent ervan op de hoogte dat je deals kunt maken dat pakketten worden opgehaald bij je? Maar dan moet je wel plannen hebben om vrij veel producten af te gaan zetten.
Ik weet niet wat het 'officiele' antwoord op je vraag is, maar dat zou wel briljant zijn. Ik moet tenslotte op mijn paard passen als ik aan het werk ben en dus kan ik de grond en aanleg van een stal en paardenbak ook opvoeren, ik ben tevens de mantelzorger van mijn ouders, waar ik dan een volledig ingericht woonhuis voor laat bouwen en zakelijk opvoer enz. O ja, ik heb ook nog vissen, dus een zwembad in de tuin zou dan ook zakelijk op te voeren zijnquote:Op donderdag 8 mei 2014 14:02 schreef Burdie het volgende:
Even een vraag... ik heb pas een zoontje gekregen en wil op kantoor (kantoor aan huis) een plekje maken waar hij kan spelen terwijl ik aan het werk ben. Wat speelgoed neerleggen, etc. Mag ik de kosten daarvan als zakelijke kosten opvoeren, of moet ik dat privé betalen?
quote:Op donderdag 8 mei 2014 14:22 schreef YoshiBignose het volgende:
Als je nou een kind hebt gekregen van een zakenrelatie dan kun je je baby zakelijk op de balans zetten. Alle kosten zijn aftrekbaar en afhankelijk van hoeveel co2 je baby uitstoot, moet je dan bijtelling betalen voor het prive gebruik van je baby.
Maar dat dient dan ook een zakelijk doel. Klanten kunnen hun kind er achter laten. Jouw doel is niet zakelijk, jij wil gewoon je kind vermaken terwijl je aan het werk bent.quote:Op donderdag 8 mei 2014 14:22 schreef Burdie het volgende:
Nouja, een lego hoek in een autogarage, of een speelhoek in de supermarkt worden ook als zakelijke kosten opgevoerd, neem ik aan.
En och, het zal gaan om hooguit een paar tientjes, ik vroeg het me alleen af.
Geef het gewoon op als neveninkomsten, je verwacht er toch geen noemenswaardig inkomen mee te genereren.quote:Op maandag 12 mei 2014 11:27 schreef Silenus het volgende:
Yoyo lieve fokkers,
ik heb ook een vraag. Ik ben door mijn vorige werkgever gevraagd om columns te schrijven voor hun magazine. Gaat om vier stukjes waar ik 75 euro per stukje voor krijg, eigenlijk dus kattenpis. Maar ze willen het wel officieel doen, dus ik moet ze een factuur opsturen etc.
Nu dacht ik: prima, ik schrijf me even in bij de KVK, BTW-nummertje aanvragen, zo gepiept. Kom ik daar op afspraak, word ik bijna uitgelachen omdat mijn 'te verwachten omzet' dus 4x75 = 300 euro is en ze daar echt geen BTW-nummer voor willen aanmaken. (Ja weet ik veel.)
Hij adviseerde me een VAR-nummer aan te vragen, heb ik gedaan, heb ik nu ook.
Ik stuur dus mijn opdrachtgever -inmiddels- twee facturen van 75 euro p.s. met daarin die VAR en de vraag of het zo allemaal lukt. Geven ze nu aan dat ze toch echt een BTW-nummer nodig hebben om mij te kunnen uitbetalen.
Bij de KVK willen ze dat pas geven als je per jaar minimaal 6.000 euro omzet gaat draaien. Nou dat haal ik natuurlijk niet met een schrijfseltje hier en daar.Iemand een lumineus idee?
Ja dat dacht ik dus ook, maar bij m'n vorige verzekering stond de auto op de naam 'van de zaak' en bij de nieuwe kan dat niet, die doet niet zakelijk. Kwam ik vorige week achter. Dus nu wil de nieuwe verzekeraar dat ik vanaf vrijdag opgebokt ben.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 12:41 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat bedoel je precies met zakelijke auto? Als je een eenmanszaak hebt staat de auto sowieso nog op je eigen naam namelijk.
Bij de vorige verzekering stond hij echt op m'n bedrijfsnaam.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 13:20 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar dan kom ik terug op mijn oorspronkelijke vraag, hoezo kun je niet een gewone particuliere autoverzekering afsluiten. De auto staat immers gewoon op je eigen naam, alleen bij een VOF/BV e.d. kun je de auto "echt" op de zaak zetten.
Ik heb het gedaan, maar de nieuwe verzekering kwam vorige week met het nieuws dat m'n opgegeven schadevrije jaren niet klopten omdat de vorige verzekering op de zaak stond. Op m'n eigen naam staat ie nl op 0. Dus ik zei 'ja, de auto wordt zakelijk geboekt'. Dat wil de nieuwe verzekering niet en nu willen ze van me afquote:Op dinsdag 27 mei 2014 13:30 schreef YoshiBignose het volgende:
De verzekering misschien, maar als je op de autopapieren kijkt staat de auto gewoon op jouw naam als persoon. Dus ik zie niet in waarom je nu niet kan switchen naar een normale autoverzekering. En ik zie ook niet in waarom je dit niet gewoon doetHet enige voordeel bij een zakelijke verzekering is dus dat ze ex. btw rekenen en je premie dus vaak wat lager is, maar bij uitkering bij schade word je ook uitgekeerd zonder de btw en moet je dus soms zelf het btw deel betalen aan het schadebedrijf.
Wat Yoshi eerder al zei; waarschijnlijk staat de auto wél al op jouw naam maar staat de verzekering op het bedrijf. Een eenmanszaak is geen rechtspersoon en kan daarom geen auto 'registreren'. Kijk maar eens op je autopapieren, daar staat (waarschijnlijk) gewoon jouw eigen naam en geen bedrijfsnaam.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 17:55 schreef CherryLips het volgende:
Nog even en ik zet de auto op m'n eigen naam, dan ben ik van het gezeik af. Maar ja, dat gaat natuurlijk ook niet zomaar.
Ik heb de contactpersoon van m'n vorige verzekeraar gebeld, die zou het regelenquote:Op dinsdag 27 mei 2014 19:48 schreef Morodeepdelver het volgende:
[..]
Wat Yoshi eerder al zei; waarschijnlijk staat de auto wél al op jouw naam maar staat de verzekering op het bedrijf. Een eenmanszaak is geen rechtspersoon en kan daarom geen auto 'registreren'. Kijk maar eens op je autopapieren, daar staat (waarschijnlijk) gewoon jouw eigen naam en geen bedrijfsnaam.
Als je op vakantie gaat dan zou ik morgen meteen een verzekeraar bellen om je auto aan te melden, vaak kan dat meteen via de telefoon of internet. Dan is je auto in ieder geval verzekerd als je op vakantie bent en hoef je je daar niet druk om te maken. Na de vakantie zoek je het dan wel uit.
Leuk Alex!quote:Op maandag 1 september 2014 17:19 schreef Alexxxxx het volgende:
Mijn vriendin hielp me al zo vaak dat ze vandaag maar een eigen kvk nummer heeft aangevraagd. Ze is onder andere vertaler Nederlands-Duits.
ben best een beetje trots.
Zeker leuk! Bedrijfswebsite al in de maak? Dat is wel erg belangrijk voor een tekstschrijver.quote:Op maandag 1 september 2014 17:19 schreef Alexxxxx het volgende:
Mijn vriendin hielp me al zo vaak dat ze vandaag maar een eigen kvk nummer heeft aangevraagd. Ze is onder andere vertaler Nederlands-Duits.
ben best een beetje trots.
Ik ook!quote:Op maandag 1 september 2014 19:50 schreef Blester het volgende:
Zeker leuk! Bedrijfswebsite al in de maak? Dat is wel erg belangrijk voor een tekstschrijver.
Ben daarnaast ook wel benieuwd naar het tarief voor de teksten NE-DUI.
Ontvangen, voor mij helaas te hoog daar ik ook goedkopere alternatieven heb.quote:Op maandag 1 september 2014 20:07 schreef Alexxxxx het volgende:
Teksten schrijven is mijn afdelingzij vertaalt ze. Maar moet nog wel een site komen inderdaad. Jullie krijgen een DM met haar tarief.
Das t verschil tussen het door een pro laten doen en een vriend vragenquote:Op dinsdag 2 september 2014 12:02 schreef CherryLips het volgende:
Gaat er dan nog redactie overheen? Een tweede taal kunnen wil niet meteen zeggen dat je een goede vertaling kunt maken.
Dat snap ikquote:Op dinsdag 2 september 2014 17:05 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Das t verschil tussen het door een pro laten doen en een vriend vragen
ja, doen zowel mijn vriendin als ik ook.quote:Op dinsdag 2 september 2014 17:37 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Dat snap ikMaar zelf laat ik er graag nog een derde partij naar kijken.
Daar zeg je een waar woord! Vertalen (en dan echt goed vertalen) is vreselijk moeilijk. Veel mensen denken dat ze het kunnen, maar je hebt echt een native speaker nodig voor een goede vertaling. Denk ik (inmiddels, na veel rampzalige andere opties te hebben geprobeerd).quote:Op dinsdag 2 september 2014 12:02 schreef CherryLips het volgende:
Gaat er dan nog redactie overheen? Een tweede taal kunnen wil niet meteen zeggen dat je een goede vertaling kunt maken.
helemaal mee eensquote:Op dinsdag 2 september 2014 18:25 schreef Queller het volgende:
[..]
Daar zeg je een waar woord! Vertalen (en dan echt goed vertalen) is vreselijk moeilijk. Veel mensen denken dat ze het kunnen, maar je hebt echt een native speaker nodig voor een goede vertaling. Denk ik (inmiddels, na veel rampzalige andere opties te hebben geprobeerd).
Ja, en het bedrag dat je aan BTW moet afdragen, mag je bij 5b Voorbelasting optellen zodat je per saldo niets hoeft te betalen. (Let wel op als je voor de KOR in aanmerking komt.)quote:Op maandag 5 januari 2015 16:18 schreef Morodeepdelver het volgende:
Bij het alvast invullen van de btw-aangifte voor kwartaal 4/2014 loop ik tegen het volgende:
Bij rubriek 4 staat:
4a. Leveringen/diensten uit landen buiten de EU
Nu heb ik in oktober één keer en in december één keer in China wat besteld.
Totaalbedrag is niet zo heel veel, slechts 105 euro dacht ik (inclusief verzendkosten etc).
Moet ik dit invullen bij 4a? En daarna belasten met 21%? (gaat om normale goederen)
Edit: Pakketje uit oktober is gewoon door de douane gekomen zonder extra kosten, pakketje uit december is nog onderweg. Moet ik dus alsnog van pakketje 1 de waarde opgeven?
Thanksquote:Op maandag 5 januari 2015 17:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, en het bedrag dat je aan BTW moet afdragen, mag je bij 5b Voorbelasting optellen zodat je per saldo niets hoeft te betalen. (Let wel op als je voor de KOR in aanmerking komt.)
Dat is een veel gemaakte fout, maar niet de juiste manier.quote:Op maandag 5 januari 2015 17:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, en het bedrag dat je aan BTW moet afdragen, mag je bij 5b Voorbelasting optellen zodat je per saldo niets hoeft te betalen. (Let wel op als je voor de KOR in aanmerking komt.)
2014 ja, klopt. Te weinig tijd aan besteed afgelopen jaar. Had zeker wel goede potentie.quote:Op woensdag 7 januari 2015 08:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Neem aan dat je 2014 bedoelt, anders ben je wel heel laat met meldenJe had toch een webwinkel?
Nou, ik heb het in 2011 gedaan zoals jij nu zegt en ben toen door de BD op de vingers getikt dat het zo niet mocht.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:09 schreef JMS00 het volgende:
[..]
Dat is een veel gemaakte fout, maar niet de juiste manier.
De manier die jij beschrijft mag je alleen toepassen als je een art. 23 vergunning hebt. Gezien de vraag van Morodeepdelver schat ik in dat hij die niet heeft.
BTW dien je in dat geval aan te geven bij de invoeraangifte bij de Douane. Als dat niet is gebeurd (door de ondernemer of door de pakketdienst) dan is er geen BTW betaald en ook niets aan te geven in de BTW aangifte.
Je kunt alle kosten tot 3 maanden voordat je start opvoeren als bedrijfskosten.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:28 schreef Lingue het volgende:
Wilde ik net een (eigen) topic starten zie ik deze. Scheelt weer een hele OP verzinnen.
Ik ben serieus aan het overwegen om de stap naar ZZP'er te gaan maken. Ben nu nog in dienst bij mijn werkgever, maar op mijn initiatief gaan we waarschijnlijk uit elkaar.
Er doen zich nu alleen al mogelijkheden voor, aantal goedkopere cursussen ed om te kunnen volgen, zonder dat ik nog maar ergens geregistreerd sta als zelfstandige. Kan ik achteraf deze kosten toch op mijn toekomstige bedrijfje gaan verhalen?
Zo ook met de aanschaf van fatsoenlijke kantoormeubelen ed.?
Ok, thnx.quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:02 schreef Burdie het volgende:
[..]
Je kunt alle kosten tot 3 maanden voordat je start opvoeren als bedrijfskosten.
Dus volgens jou moet ik het gewoon doen zoals ManAtWork zegt dat het moet?quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:00 schreef Burdie het volgende:
[..]
Nou, ik heb het in 2011 gedaan zoals jij nu zegt en ben toen door de BD op de vingers getikt dat het zo niet mocht.
In principe kun je kosten voor de inschrijving wel meenemen als deze betrekking hebben op de onderneming. Toch moet je er wel mee opletten want de facturen zijn dan niet op naam geschreven van het bedrijf en dat maakt het voor de BTW aangifte wat moeilijker.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:28 schreef Lingue het volgende:
Wilde ik net een (eigen) topic starten zie ik deze. Scheelt weer een hele OP verzinnen.
Ik ben serieus aan het overwegen om de stap naar ZZP'er te gaan maken. Ben nu nog in dienst bij mijn werkgever, maar op mijn initiatief gaan we waarschijnlijk uit elkaar.
Er doen zich nu alleen al mogelijkheden voor, aantal goedkopere cursussen ed om te kunnen volgen, zonder dat ik nog maar ergens geregistreerd sta als zelfstandige. Kan ik achteraf deze kosten toch op mijn toekomstige bedrijfje gaan verhalen?
Zo ook met de aanschaf van fatsoenlijke kantoormeubelen ed.?
Dat is hoe de medewerker van de BD mij vroeg het te doen, ja.quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:49 schreef Morodeepdelver het volgende:
[..]
Dus volgens jou moet ik het gewoon doen zoals ManAtWork zegt dat het moet?
Bedankt voor de reminder, heb de urenadministratie meteen maar weer eens afgestoftquote:Op woensdag 7 januari 2015 13:34 schreef YoshiBignose het volgende:
Denk ook goed aan het urencriterium... het beste is om je onderneming in het begin van het jaar te starten want dan heb je meer kans om de 1225 uren te halen voor zeer gunstige fiscale voordelen
Nou, dan is dat onterecht geweest.quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:00 schreef Burdie het volgende:
[..]
Nou, ik heb het in 2011 gedaan zoals jij nu zegt en ben toen door de BD op de vingers getikt dat het zo niet mocht.
Precies zoveel werk is het ook niet dus zeker bijhouden.quote:Op woensdag 7 januari 2015 14:01 schreef Burdie het volgende:
[..]
Bedankt voor de reminder, heb de urenadministratie meteen maar weer eens afgestoftIn 2014 zou ik ivm zwangerschapsverlof en alles daar omheen never nooit niet voldoen aan het urencriterium, dus heb toen niks bijgehouden. Ik verwacht er voor 2015 ook niet aan te voldoen, maar wie weet... in 2013 bleek het bijzonder nuttig dat ik alle uren heb bijgehouden
.
Neem contact op met hoge scholen uit de omgeving..quote:Op woensdag 7 januari 2015 14:05 schreef vincm het volgende:
Ik kan met mijn huidige projecten (IT) niet mee alles zelf doen dus ik sta op het punt de stap een of twee stagiairs er bij te nemen. Komen wel wat kosten bij kijken, pfff: een kantoortje huren (i.p.v. m'n eigen kantoor thuis), computers aanschaffen, stagevergoeding...
Twee vacatures op 'bekendere' stage-sites gezet, werd ik meteen gebeld dat ik of fors moet betalen om de vacature openbaar te maken (zonder garanties dus) of moet betalen als er reacties zijn en het tot die tijd anoniem blijft, ook zonder verdere garantie dat zo'n stagiair uiteindelijk wel bevalt en zelf ook bij jou stage wilt lopen
Jij gaat ervan uit dat hij hem niet heeft, ik ging ervan uit dat hij hem wel heeft.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:09 schreef JMS00 het volgende:
[..]
Dat is een veel gemaakte fout, maar niet de juiste manier.
De manier die jij beschrijft mag je alleen toepassen als je een art. 23 vergunning hebt. Gezien de vraag van Morodeepdelver schat ik in dat hij die niet heeft.
Met jouw veronderstelling klopt het wat je zegt.quote:BTW dien je in dat geval aan te geven bij de invoeraangifte bij de Douane. Als dat niet is gebeurd (door de ondernemer of door de pakketdienst) dan is er geen BTW betaald en ook niets aan te geven in de BTW aangifte.
Kan zelfs nog langer terug.quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:02 schreef Burdie het volgende:
[..]
Je kunt alle kosten tot 3 maanden voordat je start opvoeren als bedrijfskosten.
Ah, nee. Heb geen vergunning om zelf de BTW aan te geven van de geďmporteerde goederen.quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:43 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Jij gaat ervan uit dat hij hem niet heeft, ik ging ervan uit dat hij hem wel heeft.
Het is maar van welke veronderstelling je uit gaat.
Ah bedankt voor de aanvulling.quote:Op woensdag 7 januari 2015 13:34 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
In principe kun je kosten voor de inschrijving wel meenemen als deze betrekking hebben op de onderneming. Toch moet je er wel mee opletten want de facturen zijn dan niet op naam geschreven van het bedrijf en dat maakt het voor de BTW aangifte wat moeilijker.
Cursussen kunnen zakelijk zijn, maar moeten dan echt wel betrekking hebben op het vakgebied en eigenlijk alleen het up to date houden van al bestaande kennis. Je kunt dus geen MBO administratie opvoeren als je een boekhouder bent en je kunt ook geen cursus omgang of presenteren inboeken omdat dat veel te algemeen is en je daar privé ook baat bij hebt.
Denk ook goed aan het urencriterium... het beste is om je onderneming in het begin van het jaar te starten want dan heb je meer kans om de 1225 uren te halen voor zeer gunstige fiscale voordelen
Daar betaal je geen btw over dus nee.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 00:00 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
Als ik een cursus volg via internet van een bedrijf dat gevestigd is in Amerika, kan ik daar btw van terug krijgen ?
Zelfde geldt voor een product dat ik via Ebay wil bestellen dat ik voor zakelijk gebruik nodig ben.
Zie: WGR / Centraal ondernemerstopic #11quote:Op zaterdag 10 januari 2015 00:00 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
Als ik een cursus volg via internet van een bedrijf dat gevestigd is in Amerika, kan ik daar btw van terug krijgen ?
Zelfde geldt voor een product dat ik via Ebay wil bestellen dat ik voor zakelijk gebruik nodig ben.
Ik moet de eerste nog tegenkomen die structureel 7 dagen *8 uur werkt in de horeca of bouw ja.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:53 schreef Alexxxxx het volgende:
Op Omrop Fryslân vertelt iemand dat het fysiek onmogelijk is om 7 dagen per week te werken. Tof, ik ben al ruim een jaar fysiek onmogelijk!
7 dagen per week, 15 uur per dag bezig hier. en de eerste twee weken januari 18-20 uur per dagquote:Op maandag 12 januari 2015 23:23 schreef bamibij het volgende:
[..]
Ik moet de eerste nog tegenkomen die structureel 7 dagen *8 uur werkt in de horeca of bouw ja.
Administratief werk, eigen winkel of webwinkel ofzo lijken me dan wat makkelijker vol te houden fysiek
Knap? Dom vind ik hetquote:Op maandag 12 januari 2015 23:58 schreef YoshiBignose het volgende:
100+ uur per week structureel, dat maak ik toch zelden mee haha. Knap als je het volhoudt.
Ik haal ook de 100 wel denk ik. Maar plan het om dingen heen en kan het overal doen dus dat scheelt een hoopquote:Op dinsdag 13 januari 2015 08:55 schreef Coelho het volgende:
Het scheelt natuurlijk of je 100 uur werkt voor een uurtarief, of dat je 100 uur nodig hebt om content te genereren die je vervolgens hoopt te verkopen. Zelf ben ik puur dienstverlener en wordt elk uur (behoudens administratie en acquisitie welke samen max 10-15 uur per maand zijn) gefactureerd. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om 100 uur te gaan werken. Ik heb ook nog een gezin en sociaal leven.
Haha ja oke je hebt gelijk is misschien een beetje overdreven Dat haal ik denk ik niet.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 09:57 schreef YoshiBignose het volgende:
Ineens werkt iedereen hier 100 uurik hoop dat je een beetje kan rekenen, want dat betekent dat als je weekje niets doet, je daarna 200 uur moet maken. Verder heb je dus het hele jaar maar ongeveer 10 uur per dag de tijd om te slapen en andere dingen te doen.
Geen vrouw en kinderen zeker?quote:Op dinsdag 13 januari 2015 17:12 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik vind het gewoon zo leuk om te doen dat ik geen behoefte heb er mee te stoppen.Geld is nooit een drijfveer geweest, alleen maar mooi dat er mensen gek genoeg zijn mij betalen om mijn hobby te doen
Geen kinderen. Mijn vriendin heeft haar bedrijf in de kamer hiernaast, die is oa vertaalster en adviseert bij handel met Duitsland.quote:
Welke branche zit je?quote:Op maandag 19 januari 2015 12:32 schreef vincm het volgende:
Een beetje een capaciteitsprobleem - ik zou ook 100 uur per week kunnen maken op dit moment- dus ik verhuis vanaf februari vanuit mijn kantoor thuis naar m'n eerste eigen (externe) kantoor en tevens begint dan m'n eerste stagiair
Ik verwacht geen verdubbeling van capaciteit, maar ik ben ook meteen op zoek naar een tweede stagiair, en ik verwacht dat ik zelf ook wat meer gefocust ben als ik niet meer thuis werk. Stagiairs komen voor een halfjaar, en hun hulp heb ik wel nodig bij het zojuist geaccordeerde mega-project. Zaken gaan goed
Dankuuquote:Op dinsdag 20 januari 2015 13:50 schreef YoshiBignose het volgende:
Nee jaarrekening deponeren is niet verplicht. Wel een administratie voeren natuurlijk. Uiteindelijk moet je in de ondernemers aangifte de balans en winst- en verliesrekening verwerken en dit dan verdelen naar de vennoten onderling. Lijkt me niet slim om dit te doen als je geen verstand hebt van boekhouden.
Het scheelt veel werk bij het doen van aangifte. Je krijgt ook geen btw terug, maar hoeft ook geen btw af te dragen. Zakelijke rekening hoef ik met zo'n omzet overigens ook niet te hebben. Ik ga de bovenstaande link eens lezen, thanks.quote:Op donderdag 22 januari 2015 22:14 schreef junkiexp het volgende:
Waarom zou je het niet doen?
Als je het niet doet kan je sowieso wel Ideal betalingen vergeten, wat Ideal accepteert dit niet en je krijgt ook geen zakelijk bankrekening geopend.
Daarnaast betaald je eenmalig een bedrag om te in te schrijven en verder niks, de jaarlijkse bijdrage is vervallen.
Met de Kleine Ondernemers-Regeling (KOR) hoef je ook geen BTW af te dragen, deze mag je zelf toepassen en kijkende naar je verwachte omzet kom je daarvoor in aanmerking.quote:Op donderdag 22 januari 2015 22:17 schreef exelletor het volgende:
[..]
Het scheelt veel werk bij het doen van aangifte. Je krijgt ook geen btw terug, maar hoeft ook geen btw af te dragen. Zakelijke rekening hoef ik met zo'n omzet overigens ook niet te hebben. Ik ga de bovenstaande link eens lezen, thanks.
iDeal schijnt te kunnen als je een andere partij de betalingen laat aannemen (dus payment service provider -> partij -> jij). Wel een omweg, dus direct via easyideal oid zou wel beter en goedkoper zijn. Ik ga er nog maar een nachtje over slapen, bedankt!quote:Op donderdag 22 januari 2015 22:53 schreef Morodeepdelver het volgende:
[..]
Met de Kleine Ondernemers-Regeling (KOR) hoef je ook geen BTW af te dragen, deze mag je zelf toepassen en kijkende naar je verwachte omzet kom je daarvoor in aanmerking.
Daarnaast zou ik wel een KvK-nummer aanvragen, zeker bij een webshop want zoals hierboven al staat kun je geen Ideal-koppeling aanvragen (en ik voorzie nog 100 andere problemen zonder KvK-nummer).
Mailtje sturen aan de klant?quote:Op woensdag 28 januari 2015 16:07 schreef Morodeepdelver het volgende:
Probleem van de dag:
Bestelling gehad via webshop --> bestelling geleverd met track and trace --> bestelling goed aangekomen op aangegeven adres.
Een week later: Bestelling komt retour bij webwinkel.
Geen mail gehad, geen retourformulier bijgevoegd, geen briefje. Alleen een hoop stickers op het pakketje met: Verkeerd adres, 'Verhuisd' (handgeschreven) én een sticker met 'te kleine brievenbus'.
Hoe dit goed op te lossen als webwinkelier?
Kun je het product weer verkopen of heeft het schade? Is het betaald? Je kunt klant mailen als deze telefonisch niet te pakken te krijgen is. Dan heb je in ieder geval gedocumenteerd dat je je best gedaan hebt. Pro actief crediteren lijkt me een stap te verquote:Op woensdag 28 januari 2015 16:29 schreef Morodeepdelver het volgende:
[..]
Ja uiteraard, maar het ziet er op dit moment uit alsof de klant geen sjoege geeft...
Bestelling is in zijn geheel betaald, sommige producten zijn op maat geknipt dus moeilijk weer te verkopen, sommige kunnen wel terug de kast in.quote:Op woensdag 28 januari 2015 16:31 schreef Coelho het volgende:
[..]
Kun je het product weer verkopen of heeft het schade? Is het betaald? Je kunt klant mailen als deze telefonisch niet te pakken te krijgen is. Dan heb je in ieder geval gedocumenteerd dat je je best gedaan hebt. Pro actief crediteren lijkt me een stap te ver
Maar normaliter heeft een klant toch ook 14 dagen internetbestellingbedenktijd? Dan kan je dit ook overkomen. Ik zou dezelfde procedure hanteren in de financiële verwerking. Hooguit nu wat meer moeite doen om te achterhalen wat er mis is gegaan, zodat je de klant als klant kunt behouden.quote:Op woensdag 28 januari 2015 16:36 schreef Morodeepdelver het volgende:
[..]
Bestelling is in zijn geheel betaald, sommige producten zijn op maat geknipt dus moeilijk weer te verkopen, sommige kunnen wel terug de kast in.
Ik vraag me nu af in hoeverre ik straks het totale bedrag moet terugbetalen, aangezien ik wel kosten heb gemaakt voor de levering.
Niet bij maatwerk.quote:Op woensdag 28 januari 2015 16:38 schreef Coelho het volgende:
Maar normaliter heeft een klant toch ook 14 dagen internetbestellingbedenktijd?
Kloptquote:
Voor factureren werkt Moneybird heel goed, voor administratie vind ik het toch matig. Ja, voor de BTW aangiftes is het voldoende want die kijken toch naar factuurdatum, maar dan nog kun je niet altijd weten wanneer je wel of niet BTW mag aftrekken. Bovendien zul je voor de inkomstenbelasting aangifte toch een balans en winst- en verliesrekening op moeten stellen, want als je dat adhv zo'n Moneybird administratie gaat doen wordt het heel rommelig. Om dit dan weer uit te besteden aan boekhouder is ook inefficiënt want die moet het dan sowieso weer in zijn administratie zetten. OF het dus zo slim is weet ik niet.quote:Op woensdag 28 januari 2015 15:22 schreef Kandijfijn het volgende:
Moneybird is echt baas voor je facturen en btw adminstratie en dan heb je vaak als startende ondernemer als heel veel gedaan.
Pas goed op de nieuwe wetten op het gebied van elektronische diensten en producten (MOSS). Mijn advies is een boekhouder nemen, die heeft z'n eigen software dus heb je dat probleem ook niet. Veel hoeft het niet te kosten want de meeste webwinkel software houden alle cijfers al vrij goed bij.quote:Op woensdag 28 januari 2015 15:16 schreef pahlawan het volgende:
Ik wil online wat diensten en producten gaan verkopen. Nu ben ik opzoek naar administratie software er zijn verschillende aanbieders ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is een goede en goedkope oplossing voor een starter?
Hmm, ik heb het natuurlijk wel heel makkelijk betreft administratie omdat ik geen inkoop heb hooguit kosten. Mijn boekhouder is gewoon gemachtigd in Moneybird om alles te zien en doet voor de rest alles voor mij.quote:Op woensdag 28 januari 2015 19:22 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Voor factureren werkt Moneybird heel goed, voor administratie vind ik het toch matig. Ja, voor de BTW aangiftes is het voldoende want die kijken toch naar factuurdatum, maar dan nog kun je niet altijd weten wanneer je wel of niet BTW mag aftrekken. Bovendien zul je voor de inkomstenbelasting aangifte toch een balans en winst- en verliesrekening op moeten stellen, want als je dat adhv zo'n Moneybird administratie gaat doen wordt het heel rommelig. Om dit dan weer uit te besteden aan boekhouder is ook inefficiënt want die moet het dan sowieso weer in zijn administratie zetten. OF het dus zo slim is weet ik niet.
Uurtje per dag dan moet het toch mogelijk zijn om daarnaast (partime) voor een baas te werkenquote:Op woensdag 4 februari 2015 11:33 schreef Teeno het volgende:
Nou, zo'n webshop is leuk, kan er momenteel net m'n brood mee smeren maar zie op de lange termijn toch geen exponentiële groei meer. Helaas gebrek aan budget waardoor ik niet groot kan inkopen en lekker kan concurreren.
Tevens gebrek aan zekerheid en het feit dat ik ooit wel een huis wil kopen leidt tot het volgende;
Denk dat ik de boel maar lekker verkoop en voor een baas ga werken, dus als iemand nog een webshop zoekt (of iemand weet), omzet 2014 ± 50k, winst ± 25%, uurtje per dag werk, mijn pb staat open.
dat zou het zeker, echter zie ik er geen uitdaging meer in na 3,5 jaar en tevens geen ambities om het uit te bouwen naar iets groters (met ook weer risico's die erbij komen kijken)quote:Op woensdag 4 februari 2015 14:57 schreef pahlawan het volgende:
[..]
Uurtje per dag dan moet het toch mogelijk zijn om daarnaast (partime) voor een baas te werken
Ik doe nog wat koeriersklusjes erbij, maar leef zuinig dus dat luktquote:Op woensdag 4 februari 2015 16:14 schreef YoshiBignose het volgende:
Met andere woorden een mooie smoes voor dalende verkoopcijfers en waarschijnlijk stijgende concurrentie
Grapje hoor. Maar goed je zegt dat je ervan kan leven, maar volgens mij berekeningen zit je dan op een winst van ¤12.500?? Voor 1 uur per dag is het niet slecht dat is wel weer zo.
Vooral smeermiddelen voor de automotive sector (en tweetakt, viertakt, buitenboordmotor etc. etc.)quote:Op woensdag 4 februari 2015 16:31 schreef junkiexp het volgende:
Wat voor artikelen zijn het die je verkoopt Teeno?
Dan weet ik op voorhand of ik een pb zal sturen
Oh dat is in principe best interessant, ik kom namelijk uit die sector en ben hier nog zeker hobbymatig mee bezig.quote:Op woensdag 4 februari 2015 16:37 schreef Teeno het volgende:
[..]
Vooral smeermiddelen voor de automotive sector (en tweetakt, viertakt, buitenboordmotor etc. etc.)
Momenteel een breed assortiment Kroon en Valvoline erop staan. Heb ook toegang tot Comma en TripleQX.
Dat soort zaken hoeft de BD toch niet te weten?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 00:45 schreef Coelho het volgende:
Ik ben freelance project manager, en een van mijn opdrachtgevers (waar ik momenteel een paar maanden zit voor gemiddeld zo'n 2 dagen per week) heeft me eind december meegevraagd met hun kerstdiner. Het is een klein bedrijf met enkele vaste mensen en een paar freelancers. Ik zag daar geen kwaad in en ben gezellig meegegaan. Ook goed voor het netwerken, nietwaar? Aan het eind van het etentje kreeg elk personeelslid een kerstgeschenk (twv zo'n ¤50) en ook voor mij en de andere freelancers hadden ze wat gekocht. Ik heb dat van ze aangenomen.
Nu had ik recent een gesprek met een collega ondernemer en die was van mening dat ik me hiermee enorm op een hellend vlak begeef. Volgens deze collega zijn zowel het meegaan met een kerstdiner als het aannemen van een geschenk zaken die door de BD uitgelegd kunnen worden als verkapt loondienst. Ik vind dat onzin, laat in al mijn uitingen en in de verhouding tot opdrachtgever zien dat ik zelfstandige ben en zag dit als een leuk kleinigheidje zoals ik zelf ook wel eens iemand mee uit lunchen neem of een fles wijn geef.
Had ik dit inderdaad niet moeten doen, of is het net zo onschuldig als ik meen dat het is? Ben toch benieuwd hoe andere ondernemers hier in staan?
Tuurlijk ga ik ze niet bellen of het op een andere manier kenbaar maken. Ik wil alleen graag weten of ik dit soort 'giften' van een opdrachtgever mag accepteren of niet. Ik bedoel, we hebben het hier over tientjeswerk, niet over een nieuwe auto.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 00:53 schreef Morodeepdelver het volgende:
Dat soort zaken hoeft de BD toch niet te weten?Problem solved!
Je collega ondernemer moet zich niet zo druk maken. Zolang je dit niet elke maand gaat doen met dezelfde klant is er niks aan de hand. Hou het wel bij kleine dingen, ga dus niet mee op een trainingsweek in de ardennen oidquote:Op vrijdag 6 februari 2015 01:05 schreef Coelho het volgende:
[..]
Tuurlijk ga ik ze niet bellen of het op een andere manier kenbaar maken. Ik wil alleen graag weten of ik dit soort 'giften' van een opdrachtgever mag accepteren of niet. Ik bedoel, we hebben het hier over tientjeswerk, niet over een nieuwe auto.
Debiteurenassist is wel goedquote:Op vrijdag 20 februari 2015 14:23 schreef Kandijfijn het volgende:
Iemand ervaring met een goed incassobureau? Ben een heel klein beetje flauw van de smoesjes van een waarschijnlijk ex-klant.
Hahah dat ken ik heb echt precies hetzelfde steeds.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 14:17 schreef Morodeepdelver het volgende:
Vandaag een gesprek gehad met een slijterij om de website van nieuwe content te voorzien + social media/marketing te gaan verzorgen. Erg veel zin in.![]()
Maar zoals gewoonlijk zijn alle wensen er wel, maar het budget niet.
Lijkt me van het product afhangen, maar in 99% van de gevallen heb je zelf de vrijheid om te bepalen waar je inkoopt.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 23:53 schreef DSVM het volgende:
Hallo,
Als ik op Webshopzondernaam een product te koop zie staan. En ik wil deze op mijn eigen webshop gaan doorverkopen. Moet ik hiervan dan Webshopzondernaam op de hoogte van stellen? Mag dit ?
Het gaat hier om streekproducten die eigenlijk alleen maar verkrijgbaar zijn in lokale winkels die geen webwinkel verkoop hebben.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 00:06 schreef Morodeepdelver het volgende:
[..]
Lijkt me van het product afhangen, maar in 99% van de gevallen heb je zelf de vrijheid om te bepalen waar je inkoopt.
De uitdaging lijkt me om daadwerkelijk te verkopen via jouw webwinkel, want waarom bestelt jouw klant het product niet meteen bij jouw leverancier? Wat jij kan kunnen zij toch ook?
Misschien kan je wel een deal sluiten met een van die winkels. Dat is voor jullie allebei beter dan.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 00:10 schreef DSVM het volgende:
[..]
Het gaat hier om streekproducten die eigenlijk alleen maar verkrijgbaar zijn in lokale winkels die geen webwinkel verkoop hebben.
Leuk!quote:Op zaterdag 21 februari 2015 16:40 schreef stephan92 het volgende:
Vandaag onze eerste buitenlandse klant binnen gehaald![]()
Dat zijn leuke dingen
Ja precies.quote:Op maandag 23 februari 2015 10:58 schreef YoshiBignose het volgende:
En de marges ook, maar goed bol geeft wel af en toe een bonusje en je kan soms geluk hebben dat ze iets heel anders kopen omdat er zoveel te koop is.
twijfel is nee.quote:Op woensdag 25 februari 2015 16:14 schreef revpolen het volgende:
Twijfels.. Word ingehuurd om het weekend in grote zorginstelling wat restaurantje speelt zeg maar...
Nu vervang ik 6 weken de chefkok bij ziekte en zijn ze zo tevreden over mij dat ze me bij andere locatie voor vast willen in huren.. ( 5 dagen per week) Financieel gezien natuurlijk heel top! Maar de afgelopen 2 freelancers daar zijn er uitgeknikkerd na 1 jaar omdat ze het "verkloot" hadden.. / leiding gevende daar is een titan... En waar ik nu zit heb kan ik doen en laten wat ik wil.. ( op papier bij andere locatie ook wel.. Maar dan kijkt er steeds iemand neer op me..)
quote:Op woensdag 25 februari 2015 16:14 schreef revpolen het volgende:
Twijfels.. Word ingehuurd om het weekend in grote zorginstelling wat restaurantje speelt zeg maar...
Nu vervang ik 6 weken de chefkok bij ziekte en zijn ze zo tevreden over mij dat ze me bij andere locatie voor vast willen in huren.. ( 5 dagen per week) Financieel gezien natuurlijk heel top! Maar de afgelopen 2 freelancers daar zijn er uitgeknikkerd na 1 jaar omdat ze het "verkloot" hadden.. / leiding gevende daar is een titan... En waar ik nu zit heb kan ik doen en laten wat ik wil.. ( op papier bij andere locatie ook wel.. Maar dan kijkt er steeds iemand neer op me..)
Inderdaad lastig. Aan de andere kant waarom zou je het niet proberen. Je kan altijd daar weer stoppen toch? Of is het werk dat je nu doet ook vast? Dan is de vraag hoe tevreden ben je waar je nu werkt.quote:
Wat doe je nou precies met zo'n programma? Je eigen website koppelen aan Bol ofzo? Of verkoop jij hun producten?quote:Op maandag 2 maart 2015 17:56 schreef onlinespeurtocht het volgende:
Het blijkt toch wel redelijk te werken
bol Affiliate site beetje geoptimaliseerd voor google en het gaat best redelijk.
Je bent partner van bol.com. Je kan het op verschillende manieren doen. Ik gebruik nu de webwinkelwidget. Dan kan je in iets van 4 stappen een eigen webwinkel maken. Je krijgt een stukje code die plaats je op je website en klaar. Dan hoef je alleen maar te zorgen dat er bezoekers komen. Die kunnen dan direct kopen op je site en betalen en de rest regelt bol. Je kan ook bijvoorbeeld banners plaatsen op je site of iets dergelijks dan worden ze verwezen naar bol.com en als iemand dan iets koopt krijg jij ook een commissie.quote:Op maandag 2 maart 2015 19:10 schreef Morodeepdelver het volgende:
[..]
Wat doe je nou precies met zo'n programma? Je eigen website koppelen aan Bol ofzo? Of verkoop jij hun producten?
Aah. Dus je hebt geen eigen voorraad en de verzending etc doet bol ook?quote:Op maandag 2 maart 2015 19:17 schreef onlinespeurtocht het volgende:
[..]
Je bent partner van bol.com. Je kan het op verschillende manieren doen. Ik gebruik nu de webwinkelwidget. Dan kan je in iets van 4 stappen een eigen webwinkel maken. Je krijgt een stukje code die plaats je op je website en klaar. Dan hoef je alleen maar te zorgen dat er bezoekers komen. Die kunnen dan direct kopen op je site en betalen en de rest regelt bol. Je kan ook bijvoorbeeld banners plaatsen op je site of iets dergelijks dan worden ze verwezen naar bol.com en als iemand dan iets koopt krijg jij ook een commissie.
Commissie is vrij laag maar het conversie percentage is best aardig
Ja eigenlijk wel ja. Je hoeft alleen zelfs niet aan te geven wanneer er iets is verkocht dat gaat allemaal automatischquote:Op maandag 2 maart 2015 19:21 schreef Morodeepdelver het volgende:
[..]
Aah. Dus je hebt geen eigen voorraad en de verzending etc doet bol ook?
Soort dropshipping eigenlijk, alleen dan met commissies?
Whahah geniaal, Das pas mooi als die het niet veranderd en je daardoor gewoon blijft verdienen.quote:Op woensdag 4 maart 2015 16:41 schreef YoshiBignose het volgende:
Adsense werkt bij mij in bijna alle gevallen beter, maar goed is beetje afhankelijk van de website denk ik. Heb wel een tijdje een webwinkel gehad die gewoon producten doorlinkte naar affiliates inderdaad. Leverde nog weleens wat op, zelfs na de verkoop want de koper heeft nooit de links veranderd
Bij mij ook in de meeste gevallen maar ik vind het toch wel leuk. Blijf het wel doen denk ikquote:Op woensdag 4 maart 2015 16:41 schreef YoshiBignose het volgende:
Adsense werkt bij mij in bijna alle gevallen beter, maar goed is beetje afhankelijk van de website denk ik. Heb wel een tijdje een webwinkel gehad die gewoon producten doorlinkte naar affiliates inderdaad. Leverde nog weleens wat op, zelfs na de verkoop want de koper heeft nooit de links veranderd
hangt totaal af van het product, de kwantiteit en de hoeveelheidquote:Op zaterdag 7 maart 2015 17:25 schreef Awsom het volgende:
Heeft er iemand hier toevallig ervaring met het importeren van goederen van buiten Europa? Zitten er nog veel haken en ogen aan qua papierwerk?
Er zal al heel snel een CE keurmerk op moeten, zowel product als verpakking, daarnaast moet je verpakking ook aan allerlij vormen van voorlichting voldoen, en is een nederlandse duiding verplicht hierquote:Op zaterdag 7 maart 2015 19:22 schreef Awsom het volgende:
Ik heb al onderzoek gedaan naar de diverse keurmerken, maar voor zover ik kan vinden heb ik die niet nodig op het type product dat ik ga importeren.
Vooraf of achteraf? BD heeft mij nog nooit om voorschotten gevraagd.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 09:53 schreef CherryLips het volgende:
Ik weet alleen dat als je het hele bedrag in 1 keer betaalt je een paar tientjes of minder korting krijgt.
Ik heb wel regelmatig een voorschot betaald, maar bij beide versies kreeg ik korting, was volgens mij idd afhankelijk van het totaalbedrag.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 09:57 schreef Coelho het volgende:
[..]
Vooraf of achteraf? BD heeft mij nog nooit om voorschotten gevraagd.
Overigens had deze collega het over een voordeel van een paar honderd euro. Wellicht afhankelijk van omzet/te betalen bedrag?
Ik heb nog nooit korting gekregen, betaal altijd in één keer.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 09:53 schreef CherryLips het volgende:
Ik weet alleen dat als je het hele bedrag in 1 keer betaalt je een paar tientjes of minder korting krijgt.
Ja, dat lijkt me correct. De terug te ontvangen BTW moet je als activa op je balans zetten, het is immers een zakelijke vordering. De KOR komt bij de winst.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 13:56 schreef exode het volgende:
Ik plaats mijn vraag hier omdat het belasting topic volgens mij bedoeld is voor de particuliere aangifte.
Ik mag dit jaar voor het eerst aangifte als ondernemer doen ipv overige werkzaamheden. Ik heb alles ingevuld en alles is helder behalve: activa en passiva. Volgens mij makkelijk en aardig leeg maar voor de zekerheid:
Ik heb een massagepraktijk aan huis. Ik werk met contant geld en cliënten kunnen geld overmaken op de zakelijk rekening. De inkomsten gaan naar zakelijke uitgaven (massageolie, handdoeken etc), BTW aangiftes voorschieten en de rest wordt privé opgenomen. Afgezien van de zakelijke rekeningen die ik verwacht, staat de bankrekening steeds op ¤ 0. De contante kas gaat elke vrijdag over naar onze privé portemonnees of wordt gestort op de privé rekening. Ik had op 31-12-2014 geen openstaande facturen meer. Ik heb geen leningen etc. Ik heb in 2014 niets gestort op de zakelijke rekening. Ook niet in de contante kas.
Mijn inzien vul ik in:
Activa
Saldo zakelijke rekening
Saldo contante kas
Bezittingen die ik tot mijn bedrijf reken
Passiva
Eigen vermogen
Winst
- privé opname
Klopt dat? En moet ik de terug te ontvangen BTW nog invullen op de balans? (ik viel in 2014 onder de KOR)
Alvast bedankt voor de hulp!
Wel fijn, die cashbetalingenquote:Op dinsdag 10 maart 2015 13:56 schreef exode het volgende:
Ik plaats mijn vraag hier omdat het belasting topic volgens mij bedoeld is voor de particuliere aangifte.
Ik mag dit jaar voor het eerst aangifte als ondernemer doen ipv overige werkzaamheden. Ik heb alles ingevuld en alles is helder behalve: activa en passiva. Volgens mij makkelijk en aardig leeg maar voor de zekerheid:
Ik heb een massagepraktijk aan huis. Ik werk met contant geld en cliënten kunnen geld overmaken op de zakelijk rekening. De inkomsten gaan naar zakelijke uitgaven (massageolie, handdoeken etc), BTW aangiftes voorschieten en de rest wordt privé opgenomen. Afgezien van de zakelijke rekeningen die ik verwacht, staat de bankrekening steeds op ¤ 0. De contante kas gaat elke vrijdag over naar onze privé portemonnees of wordt gestort op de privé rekening. Ik had op 31-12-2014 geen openstaande facturen meer. Ik heb geen leningen etc. Ik heb in 2014 niets gestort op de zakelijke rekening. Ook niet in de contante kas.
Mijn inzien vul ik in:
Activa
Saldo zakelijke rekening
Saldo contante kas
Bezittingen die ik tot mijn bedrijf reken
Passiva
Eigen vermogen
Winst
- privé opname
Klopt dat? En moet ik de terug te ontvangen BTW nog invullen op de balans? (ik viel in 2014 onder de KOR)
Alvast bedankt voor de hulp!
Korting is ook navenant natuurlijk.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 10:22 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit korting gekregen, betaal altijd in één keer.
Probeer het hier eens:quote:Op zondag 15 maart 2015 11:05 schreef Miss_Virgo het volgende:
Mijn broertje is ZZP-er en werkt als schilder. Hij is daarom verplicht aangesloten bij het Bedrijfspensioenfonds voor schilders.
Ik ben bezig met zijn aangifte IB en vraag me af waar ik de afgedragen pensioenpremie moet verwerken. Ik heb het in eerste instantie onder overige kosten gezet.
Maar nu bedacht ik me ineens dat het onder de Uitgaven inkomensvoorziening moet vallen. Echter hierbij wordt alleen gesproken over lijfrente ed. Nu twijfel ik dus weer.
Ik kan morgen de Belastingdienst bellen, maar hoop eigenlijk dat iemand me hier verder kan helpen
Het gaat wel om de aangifte voor ondernemers he.. maar zal het ook eens daar droppen. Thanks.quote:Op zondag 15 maart 2015 11:16 schreef Queller het volgende:
[..]
Probeer het hier eens:
WGR / Het grote 'aangifte inkomstenbelasting 2014' -topic GAAAAAAAAAAAAAN #2
Gewoon opnemen in de kosten inderdaad.quote:Op zondag 15 maart 2015 11:05 schreef Miss_Virgo het volgende:
Mijn broertje is ZZP-er en werkt als schilder. Hij is daarom verplicht aangesloten bij het Bedrijfspensioenfonds voor schilders.
Ik ben bezig met zijn aangifte IB en vraag me af waar ik de afgedragen pensioenpremie moet verwerken. Ik heb het in eerste instantie onder overige kosten gezet.
Maar nu bedacht ik me ineens dat het onder de Uitgaven inkomensvoorziening moet vallen. Echter hierbij wordt alleen gesproken over lijfrente ed. Nu twijfel ik dus weer.
Ik kan morgen de Belastingdienst bellen, maar hoop eigenlijk dat iemand me hier verder kan helpen
Je krijgt korting als je de voorlopige aanslag in een keer betaalt. Dat geldt voor VPB. Ik weet niet of in ondernemers ook een voorlopige aanslag krijgen.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 09:38 schreef Coelho het volgende:
Ik hoorde van een collega-ondernemer dat hij korting krijgt op zijn inkomstenbelasting omdat hij vooruit betaalt. Daar heb ik mijn accountant nog niet over gehoord, ik betaal tot nu toe het gehele bedrag in een keer achteraf. Nu heb ik gegoogled op 'ondernemer korting inkomstenbelasting', maar ik ben tot nu toe niks tegengekomen waaruit blijkt dat de belastingdienst inderdaad korting geeft en hoeveel dit dan is.
Kan er iemand meer over vertellen, zoals bijvoorbeeld waar ik dit kan vinden op de site van de belastingdienst?
ZZP ers zijn niet verplicht aangesloten bij de pensioenfonds. Dat geldt alleen voor werknemers.quote:Op zondag 15 maart 2015 11:05 schreef Miss_Virgo het volgende:
Mijn broertje is ZZP-er en werkt als schilder. Hij is daarom verplicht aangesloten bij het Bedrijfspensioenfonds voor schilders.
Ik ben bezig met zijn aangifte IB en vraag me af waar ik de afgedragen pensioenpremie moet verwerken. Ik heb het in eerste instantie onder overige kosten gezet.
Maar nu bedacht ik me ineens dat het onder de Uitgaven inkomensvoorziening moet vallen. Echter hierbij wordt alleen gesproken over lijfrente ed. Nu twijfel ik dus weer.
Ik kan morgen de Belastingdienst bellen, maar hoop eigenlijk dat iemand me hier verder kan helpen
Schilders wel.quote:Op zondag 15 maart 2015 14:53 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
ZZP ers zijn niet verplicht aangesloten bij de pensioenfonds.
Nee. Alleen werknemers http://www.rijksoverheid.(...)zzp-er-en-pensioenenquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |