Bij de vorige verzekering stond hij echt op m'n bedrijfsnaam.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 13:20 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar dan kom ik terug op mijn oorspronkelijke vraag, hoezo kun je niet een gewone particuliere autoverzekering afsluiten. De auto staat immers gewoon op je eigen naam, alleen bij een VOF/BV e.d. kun je de auto "echt" op de zaak zetten.
Ik heb het gedaan, maar de nieuwe verzekering kwam vorige week met het nieuws dat m'n opgegeven schadevrije jaren niet klopten omdat de vorige verzekering op de zaak stond. Op m'n eigen naam staat ie nl op 0. Dus ik zei 'ja, de auto wordt zakelijk geboekt'. Dat wil de nieuwe verzekering niet en nu willen ze van me afquote:Op dinsdag 27 mei 2014 13:30 schreef YoshiBignose het volgende:
De verzekering misschien, maar als je op de autopapieren kijkt staat de auto gewoon op jouw naam als persoon. Dus ik zie niet in waarom je nu niet kan switchen naar een normale autoverzekering. En ik zie ook niet in waarom je dit niet gewoon doetHet enige voordeel bij een zakelijke verzekering is dus dat ze ex. btw rekenen en je premie dus vaak wat lager is, maar bij uitkering bij schade word je ook uitgekeerd zonder de btw en moet je dus soms zelf het btw deel betalen aan het schadebedrijf.
Wat Yoshi eerder al zei; waarschijnlijk staat de auto wél al op jouw naam maar staat de verzekering op het bedrijf. Een eenmanszaak is geen rechtspersoon en kan daarom geen auto 'registreren'. Kijk maar eens op je autopapieren, daar staat (waarschijnlijk) gewoon jouw eigen naam en geen bedrijfsnaam.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 17:55 schreef CherryLips het volgende:
Nog even en ik zet de auto op m'n eigen naam, dan ben ik van het gezeik af. Maar ja, dat gaat natuurlijk ook niet zomaar.
Ik heb de contactpersoon van m'n vorige verzekeraar gebeld, die zou het regelenquote:Op dinsdag 27 mei 2014 19:48 schreef Morodeepdelver het volgende:
[..]
Wat Yoshi eerder al zei; waarschijnlijk staat de auto wél al op jouw naam maar staat de verzekering op het bedrijf. Een eenmanszaak is geen rechtspersoon en kan daarom geen auto 'registreren'. Kijk maar eens op je autopapieren, daar staat (waarschijnlijk) gewoon jouw eigen naam en geen bedrijfsnaam.
Als je op vakantie gaat dan zou ik morgen meteen een verzekeraar bellen om je auto aan te melden, vaak kan dat meteen via de telefoon of internet. Dan is je auto in ieder geval verzekerd als je op vakantie bent en hoef je je daar niet druk om te maken. Na de vakantie zoek je het dan wel uit.
Leuk Alex!quote:Op maandag 1 september 2014 17:19 schreef Alexxxxx het volgende:
Mijn vriendin hielp me al zo vaak dat ze vandaag maar een eigen kvk nummer heeft aangevraagd. Ze is onder andere vertaler Nederlands-Duits.
ben best een beetje trots.
Zeker leuk! Bedrijfswebsite al in de maak? Dat is wel erg belangrijk voor een tekstschrijver.quote:Op maandag 1 september 2014 17:19 schreef Alexxxxx het volgende:
Mijn vriendin hielp me al zo vaak dat ze vandaag maar een eigen kvk nummer heeft aangevraagd. Ze is onder andere vertaler Nederlands-Duits.
ben best een beetje trots.
Ik ook!quote:Op maandag 1 september 2014 19:50 schreef Blester het volgende:
Zeker leuk! Bedrijfswebsite al in de maak? Dat is wel erg belangrijk voor een tekstschrijver.
Ben daarnaast ook wel benieuwd naar het tarief voor de teksten NE-DUI.
Ontvangen, voor mij helaas te hoog daar ik ook goedkopere alternatieven heb.quote:Op maandag 1 september 2014 20:07 schreef Alexxxxx het volgende:
Teksten schrijven is mijn afdelingzij vertaalt ze. Maar moet nog wel een site komen inderdaad. Jullie krijgen een DM met haar tarief.
Das t verschil tussen het door een pro laten doen en een vriend vragenquote:Op dinsdag 2 september 2014 12:02 schreef CherryLips het volgende:
Gaat er dan nog redactie overheen? Een tweede taal kunnen wil niet meteen zeggen dat je een goede vertaling kunt maken.
Dat snap ikquote:Op dinsdag 2 september 2014 17:05 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Das t verschil tussen het door een pro laten doen en een vriend vragen
ja, doen zowel mijn vriendin als ik ook.quote:Op dinsdag 2 september 2014 17:37 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Dat snap ikMaar zelf laat ik er graag nog een derde partij naar kijken.
Daar zeg je een waar woord! Vertalen (en dan echt goed vertalen) is vreselijk moeilijk. Veel mensen denken dat ze het kunnen, maar je hebt echt een native speaker nodig voor een goede vertaling. Denk ik (inmiddels, na veel rampzalige andere opties te hebben geprobeerd).quote:Op dinsdag 2 september 2014 12:02 schreef CherryLips het volgende:
Gaat er dan nog redactie overheen? Een tweede taal kunnen wil niet meteen zeggen dat je een goede vertaling kunt maken.
helemaal mee eensquote:Op dinsdag 2 september 2014 18:25 schreef Queller het volgende:
[..]
Daar zeg je een waar woord! Vertalen (en dan echt goed vertalen) is vreselijk moeilijk. Veel mensen denken dat ze het kunnen, maar je hebt echt een native speaker nodig voor een goede vertaling. Denk ik (inmiddels, na veel rampzalige andere opties te hebben geprobeerd).
Ja, en het bedrag dat je aan BTW moet afdragen, mag je bij 5b Voorbelasting optellen zodat je per saldo niets hoeft te betalen. (Let wel op als je voor de KOR in aanmerking komt.)quote:Op maandag 5 januari 2015 16:18 schreef Morodeepdelver het volgende:
Bij het alvast invullen van de btw-aangifte voor kwartaal 4/2014 loop ik tegen het volgende:
Bij rubriek 4 staat:
4a. Leveringen/diensten uit landen buiten de EU
Nu heb ik in oktober één keer en in december één keer in China wat besteld.
Totaalbedrag is niet zo heel veel, slechts 105 euro dacht ik (inclusief verzendkosten etc).
Moet ik dit invullen bij 4a? En daarna belasten met 21%? (gaat om normale goederen)
Edit: Pakketje uit oktober is gewoon door de douane gekomen zonder extra kosten, pakketje uit december is nog onderweg. Moet ik dus alsnog van pakketje 1 de waarde opgeven?
Thanksquote:Op maandag 5 januari 2015 17:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, en het bedrag dat je aan BTW moet afdragen, mag je bij 5b Voorbelasting optellen zodat je per saldo niets hoeft te betalen. (Let wel op als je voor de KOR in aanmerking komt.)
Dat is een veel gemaakte fout, maar niet de juiste manier.quote:Op maandag 5 januari 2015 17:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, en het bedrag dat je aan BTW moet afdragen, mag je bij 5b Voorbelasting optellen zodat je per saldo niets hoeft te betalen. (Let wel op als je voor de KOR in aanmerking komt.)
2014 ja, klopt. Te weinig tijd aan besteed afgelopen jaar. Had zeker wel goede potentie.quote:Op woensdag 7 januari 2015 08:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Neem aan dat je 2014 bedoelt, anders ben je wel heel laat met meldenJe had toch een webwinkel?
Nou, ik heb het in 2011 gedaan zoals jij nu zegt en ben toen door de BD op de vingers getikt dat het zo niet mocht.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:09 schreef JMS00 het volgende:
[..]
Dat is een veel gemaakte fout, maar niet de juiste manier.
De manier die jij beschrijft mag je alleen toepassen als je een art. 23 vergunning hebt. Gezien de vraag van Morodeepdelver schat ik in dat hij die niet heeft.
BTW dien je in dat geval aan te geven bij de invoeraangifte bij de Douane. Als dat niet is gebeurd (door de ondernemer of door de pakketdienst) dan is er geen BTW betaald en ook niets aan te geven in de BTW aangifte.
Je kunt alle kosten tot 3 maanden voordat je start opvoeren als bedrijfskosten.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:28 schreef Lingue het volgende:
Wilde ik net een (eigen) topic starten zie ik deze. Scheelt weer een hele OP verzinnen.
Ik ben serieus aan het overwegen om de stap naar ZZP'er te gaan maken. Ben nu nog in dienst bij mijn werkgever, maar op mijn initiatief gaan we waarschijnlijk uit elkaar.
Er doen zich nu alleen al mogelijkheden voor, aantal goedkopere cursussen ed om te kunnen volgen, zonder dat ik nog maar ergens geregistreerd sta als zelfstandige. Kan ik achteraf deze kosten toch op mijn toekomstige bedrijfje gaan verhalen?
Zo ook met de aanschaf van fatsoenlijke kantoormeubelen ed.?
Ok, thnx.quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:02 schreef Burdie het volgende:
[..]
Je kunt alle kosten tot 3 maanden voordat je start opvoeren als bedrijfskosten.
Dus volgens jou moet ik het gewoon doen zoals ManAtWork zegt dat het moet?quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:00 schreef Burdie het volgende:
[..]
Nou, ik heb het in 2011 gedaan zoals jij nu zegt en ben toen door de BD op de vingers getikt dat het zo niet mocht.
In principe kun je kosten voor de inschrijving wel meenemen als deze betrekking hebben op de onderneming. Toch moet je er wel mee opletten want de facturen zijn dan niet op naam geschreven van het bedrijf en dat maakt het voor de BTW aangifte wat moeilijker.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:28 schreef Lingue het volgende:
Wilde ik net een (eigen) topic starten zie ik deze. Scheelt weer een hele OP verzinnen.
Ik ben serieus aan het overwegen om de stap naar ZZP'er te gaan maken. Ben nu nog in dienst bij mijn werkgever, maar op mijn initiatief gaan we waarschijnlijk uit elkaar.
Er doen zich nu alleen al mogelijkheden voor, aantal goedkopere cursussen ed om te kunnen volgen, zonder dat ik nog maar ergens geregistreerd sta als zelfstandige. Kan ik achteraf deze kosten toch op mijn toekomstige bedrijfje gaan verhalen?
Zo ook met de aanschaf van fatsoenlijke kantoormeubelen ed.?
Dat is hoe de medewerker van de BD mij vroeg het te doen, ja.quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:49 schreef Morodeepdelver het volgende:
[..]
Dus volgens jou moet ik het gewoon doen zoals ManAtWork zegt dat het moet?
Bedankt voor de reminder, heb de urenadministratie meteen maar weer eens afgestoftquote:Op woensdag 7 januari 2015 13:34 schreef YoshiBignose het volgende:
Denk ook goed aan het urencriterium... het beste is om je onderneming in het begin van het jaar te starten want dan heb je meer kans om de 1225 uren te halen voor zeer gunstige fiscale voordelen
Nou, dan is dat onterecht geweest.quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:00 schreef Burdie het volgende:
[..]
Nou, ik heb het in 2011 gedaan zoals jij nu zegt en ben toen door de BD op de vingers getikt dat het zo niet mocht.
Precies zoveel werk is het ook niet dus zeker bijhouden.quote:Op woensdag 7 januari 2015 14:01 schreef Burdie het volgende:
[..]
Bedankt voor de reminder, heb de urenadministratie meteen maar weer eens afgestoftIn 2014 zou ik ivm zwangerschapsverlof en alles daar omheen never nooit niet voldoen aan het urencriterium, dus heb toen niks bijgehouden. Ik verwacht er voor 2015 ook niet aan te voldoen, maar wie weet... in 2013 bleek het bijzonder nuttig dat ik alle uren heb bijgehouden
.
Neem contact op met hoge scholen uit de omgeving..quote:Op woensdag 7 januari 2015 14:05 schreef vincm het volgende:
Ik kan met mijn huidige projecten (IT) niet mee alles zelf doen dus ik sta op het punt de stap een of twee stagiairs er bij te nemen. Komen wel wat kosten bij kijken, pfff: een kantoortje huren (i.p.v. m'n eigen kantoor thuis), computers aanschaffen, stagevergoeding...
Twee vacatures op 'bekendere' stage-sites gezet, werd ik meteen gebeld dat ik of fors moet betalen om de vacature openbaar te maken (zonder garanties dus) of moet betalen als er reacties zijn en het tot die tijd anoniem blijft, ook zonder verdere garantie dat zo'n stagiair uiteindelijk wel bevalt en zelf ook bij jou stage wilt lopen
Jij gaat ervan uit dat hij hem niet heeft, ik ging ervan uit dat hij hem wel heeft.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:09 schreef JMS00 het volgende:
[..]
Dat is een veel gemaakte fout, maar niet de juiste manier.
De manier die jij beschrijft mag je alleen toepassen als je een art. 23 vergunning hebt. Gezien de vraag van Morodeepdelver schat ik in dat hij die niet heeft.
Met jouw veronderstelling klopt het wat je zegt.quote:BTW dien je in dat geval aan te geven bij de invoeraangifte bij de Douane. Als dat niet is gebeurd (door de ondernemer of door de pakketdienst) dan is er geen BTW betaald en ook niets aan te geven in de BTW aangifte.
Kan zelfs nog langer terug.quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:02 schreef Burdie het volgende:
[..]
Je kunt alle kosten tot 3 maanden voordat je start opvoeren als bedrijfskosten.
Ah, nee. Heb geen vergunning om zelf de BTW aan te geven van de geïmporteerde goederen.quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:43 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Jij gaat ervan uit dat hij hem niet heeft, ik ging ervan uit dat hij hem wel heeft.
Het is maar van welke veronderstelling je uit gaat.
Ah bedankt voor de aanvulling.quote:Op woensdag 7 januari 2015 13:34 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
In principe kun je kosten voor de inschrijving wel meenemen als deze betrekking hebben op de onderneming. Toch moet je er wel mee opletten want de facturen zijn dan niet op naam geschreven van het bedrijf en dat maakt het voor de BTW aangifte wat moeilijker.
Cursussen kunnen zakelijk zijn, maar moeten dan echt wel betrekking hebben op het vakgebied en eigenlijk alleen het up to date houden van al bestaande kennis. Je kunt dus geen MBO administratie opvoeren als je een boekhouder bent en je kunt ook geen cursus omgang of presenteren inboeken omdat dat veel te algemeen is en je daar privé ook baat bij hebt.
Denk ook goed aan het urencriterium... het beste is om je onderneming in het begin van het jaar te starten want dan heb je meer kans om de 1225 uren te halen voor zeer gunstige fiscale voordelen
Daar betaal je geen btw over dus nee.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 00:00 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
Als ik een cursus volg via internet van een bedrijf dat gevestigd is in Amerika, kan ik daar btw van terug krijgen ?
Zelfde geldt voor een product dat ik via Ebay wil bestellen dat ik voor zakelijk gebruik nodig ben.
Zie: WGR / Centraal ondernemerstopic #11quote:Op zaterdag 10 januari 2015 00:00 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
Als ik een cursus volg via internet van een bedrijf dat gevestigd is in Amerika, kan ik daar btw van terug krijgen ?
Zelfde geldt voor een product dat ik via Ebay wil bestellen dat ik voor zakelijk gebruik nodig ben.
Ik moet de eerste nog tegenkomen die structureel 7 dagen *8 uur werkt in de horeca of bouw ja.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:53 schreef Alexxxxx het volgende:
Op Omrop Fryslân vertelt iemand dat het fysiek onmogelijk is om 7 dagen per week te werken. Tof, ik ben al ruim een jaar fysiek onmogelijk!
7 dagen per week, 15 uur per dag bezig hier. en de eerste twee weken januari 18-20 uur per dagquote:Op maandag 12 januari 2015 23:23 schreef bamibij het volgende:
[..]
Ik moet de eerste nog tegenkomen die structureel 7 dagen *8 uur werkt in de horeca of bouw ja.
Administratief werk, eigen winkel of webwinkel ofzo lijken me dan wat makkelijker vol te houden fysiek
Knap? Dom vind ik hetquote:Op maandag 12 januari 2015 23:58 schreef YoshiBignose het volgende:
100+ uur per week structureel, dat maak ik toch zelden mee haha. Knap als je het volhoudt.
Ik haal ook de 100 wel denk ik. Maar plan het om dingen heen en kan het overal doen dus dat scheelt een hoopquote:Op dinsdag 13 januari 2015 08:55 schreef Coelho het volgende:
Het scheelt natuurlijk of je 100 uur werkt voor een uurtarief, of dat je 100 uur nodig hebt om content te genereren die je vervolgens hoopt te verkopen. Zelf ben ik puur dienstverlener en wordt elk uur (behoudens administratie en acquisitie welke samen max 10-15 uur per maand zijn) gefactureerd. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om 100 uur te gaan werken. Ik heb ook nog een gezin en sociaal leven.
Haha ja oke je hebt gelijk is misschien een beetje overdreven Dat haal ik denk ik niet.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 09:57 schreef YoshiBignose het volgende:
Ineens werkt iedereen hier 100 uurik hoop dat je een beetje kan rekenen, want dat betekent dat als je weekje niets doet, je daarna 200 uur moet maken. Verder heb je dus het hele jaar maar ongeveer 10 uur per dag de tijd om te slapen en andere dingen te doen.
Geen vrouw en kinderen zeker?quote:Op dinsdag 13 januari 2015 17:12 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik vind het gewoon zo leuk om te doen dat ik geen behoefte heb er mee te stoppen.Geld is nooit een drijfveer geweest, alleen maar mooi dat er mensen gek genoeg zijn mij betalen om mijn hobby te doen
Geen kinderen. Mijn vriendin heeft haar bedrijf in de kamer hiernaast, die is oa vertaalster en adviseert bij handel met Duitsland.quote:
Welke branche zit je?quote:Op maandag 19 januari 2015 12:32 schreef vincm het volgende:
Een beetje een capaciteitsprobleem - ik zou ook 100 uur per week kunnen maken op dit moment- dus ik verhuis vanaf februari vanuit mijn kantoor thuis naar m'n eerste eigen (externe) kantoor en tevens begint dan m'n eerste stagiair
Ik verwacht geen verdubbeling van capaciteit, maar ik ben ook meteen op zoek naar een tweede stagiair, en ik verwacht dat ik zelf ook wat meer gefocust ben als ik niet meer thuis werk. Stagiairs komen voor een halfjaar, en hun hulp heb ik wel nodig bij het zojuist geaccordeerde mega-project. Zaken gaan goed
Dankuuquote:Op dinsdag 20 januari 2015 13:50 schreef YoshiBignose het volgende:
Nee jaarrekening deponeren is niet verplicht. Wel een administratie voeren natuurlijk. Uiteindelijk moet je in de ondernemers aangifte de balans en winst- en verliesrekening verwerken en dit dan verdelen naar de vennoten onderling. Lijkt me niet slim om dit te doen als je geen verstand hebt van boekhouden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |