abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 mei 2014 @ 13:17:36 #101
62419 CherryLips
chocoholic
pi_140423452
Daar begon het dus mee, m'n nieuwe verzekering kon me niet vinden omdat de schadevrije jaren op de zaak stonden. Maar als de zakelijke verzekering echt twee keer zo duur is als de particuliere, kan ik het niet meer opbrengen en moet de auto toedeledokie.
Tap tap tap
pi_140423552
Maar dan kom ik terug op mijn oorspronkelijke vraag, hoezo kun je niet een gewone particuliere autoverzekering afsluiten. De auto staat immers gewoon op je eigen naam, alleen bij een VOF/BV e.d. kun je de auto "echt" op de zaak zetten.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 27 mei 2014 @ 13:23:08 #103
62419 CherryLips
chocoholic
pi_140423620
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 13:20 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar dan kom ik terug op mijn oorspronkelijke vraag, hoezo kun je niet een gewone particuliere autoverzekering afsluiten. De auto staat immers gewoon op je eigen naam, alleen bij een VOF/BV e.d. kun je de auto "echt" op de zaak zetten.
Bij de vorige verzekering stond hij echt op m'n bedrijfsnaam.
Tap tap tap
pi_140423871
De verzekering misschien, maar als je op de autopapieren kijkt staat de auto gewoon op jouw naam als persoon. Dus ik zie niet in waarom je nu niet kan switchen naar een normale autoverzekering. En ik zie ook niet in waarom je dit niet gewoon doet :P Het enige voordeel bij een zakelijke verzekering is dus dat ze ex. btw rekenen en je premie dus vaak wat lager is, maar bij uitkering bij schade word je ook uitgekeerd zonder de btw en moet je dus soms zelf het btw deel betalen aan het schadebedrijf.
  dinsdag 27 mei 2014 @ 13:34:13 #105
62419 CherryLips
chocoholic
pi_140424048
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 13:30 schreef YoshiBignose het volgende:
De verzekering misschien, maar als je op de autopapieren kijkt staat de auto gewoon op jouw naam als persoon. Dus ik zie niet in waarom je nu niet kan switchen naar een normale autoverzekering. En ik zie ook niet in waarom je dit niet gewoon doet :P Het enige voordeel bij een zakelijke verzekering is dus dat ze ex. btw rekenen en je premie dus vaak wat lager is, maar bij uitkering bij schade word je ook uitgekeerd zonder de btw en moet je dus soms zelf het btw deel betalen aan het schadebedrijf.
Ik heb het gedaan, maar de nieuwe verzekering kwam vorige week met het nieuws dat m'n opgegeven schadevrije jaren niet klopten omdat de vorige verzekering op de zaak stond. Op m'n eigen naam staat ie nl op 0. Dus ik zei 'ja, de auto wordt zakelijk geboekt'. Dat wil de nieuwe verzekering niet en nu willen ze van me af :D
Tap tap tap
pi_140426118
Ja dat met schadevrije jaren is dus beetje klote, heb ook geen idee hoe dat precies in z'n werk gaat.
  dinsdag 27 mei 2014 @ 17:55:54 #107
62419 CherryLips
chocoholic
pi_140435052
Nou, huidige verzekering wil me per 30 mei eruit flikkeren als ik geen andere verzekering heb gevonden. Mevrouw in kwestie was niet aanwezig, dus morgen opnieuw zien te bereiken. Leuk, ik ga morgenmiddag met vakantie.
M'n broer werkt bij een verzekering en snapt er ook geen hol meer van.

Nog even en ik zet de auto op m'n eigen naam, dan ben ik van het gezeik af. Maar ja, dat gaat natuurlijk ook niet zomaar.
Tap tap tap
pi_140439175
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 17:55 schreef CherryLips het volgende:

Nog even en ik zet de auto op m'n eigen naam, dan ben ik van het gezeik af. Maar ja, dat gaat natuurlijk ook niet zomaar.
Wat Yoshi eerder al zei; waarschijnlijk staat de auto wél al op jouw naam maar staat de verzekering op het bedrijf. Een eenmanszaak is geen rechtspersoon en kan daarom geen auto 'registreren'. Kijk maar eens op je autopapieren, daar staat (waarschijnlijk) gewoon jouw eigen naam en geen bedrijfsnaam.

Als je op vakantie gaat dan zou ik morgen meteen een verzekeraar bellen om je auto aan te melden, vaak kan dat meteen via de telefoon of internet. Dan is je auto in ieder geval verzekerd als je op vakantie bent en hoef je je daar niet druk om te maken. Na de vakantie zoek je het dan wel uit. :P
  dinsdag 27 mei 2014 @ 20:15:03 #109
62419 CherryLips
chocoholic
pi_140440608
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 19:48 schreef Morodeepdelver het volgende:

[..]

Wat Yoshi eerder al zei; waarschijnlijk staat de auto wél al op jouw naam maar staat de verzekering op het bedrijf. Een eenmanszaak is geen rechtspersoon en kan daarom geen auto 'registreren'. Kijk maar eens op je autopapieren, daar staat (waarschijnlijk) gewoon jouw eigen naam en geen bedrijfsnaam.

Als je op vakantie gaat dan zou ik morgen meteen een verzekeraar bellen om je auto aan te melden, vaak kan dat meteen via de telefoon of internet. Dan is je auto in ieder geval verzekerd als je op vakantie bent en hoef je je daar niet druk om te maken. Na de vakantie zoek je het dan wel uit. :P
Ik heb de contactpersoon van m'n vorige verzekeraar gebeld, die zou het regelen :D Hoor er morgen als het goed is meer over. Ga morgen wel even minder vriendelijk tegen de verzekeraar zijn die met die mooie deadline van drie dagen kwam.
Tap tap tap
pi_140467818
Oooo net de verzekeraar gebeld, die snappen niet dat ik in twee dagen tijd even iets anders geregeld heb. 'Ja waarom heb je nog geen andere verzekering dan?'
Omdat ik niet kan heksen, troela.
Ik heb nu wel een nieuwe verzekeraar gevonden, maar bureaucratisch gezien gaan daar nog een paar dagen overheen. De vorige keer dat ik overstapte moest dat ook drie weken duren. En nu moet het in twee dagen :') 'We willen per post een brief.' Ja, moet ik hem brengen ofzo :')
Tap tap tap
pi_144067988
Mijn vriendin hielp me al zo vaak dat ze vandaag maar een eigen kvk nummer heeft aangevraagd. Ze is onder andere vertaler Nederlands-Duits.

ben best een beetje trots. :s)
  maandag 1 september 2014 @ 17:36:26 #112
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144068388
Leuk, Alex!
KuikenGuppy
pi_144068584
quote:
14s.gif Op maandag 1 september 2014 17:19 schreef Alexxxxx het volgende:
Mijn vriendin hielp me al zo vaak dat ze vandaag maar een eigen kvk nummer heeft aangevraagd. Ze is onder andere vertaler Nederlands-Duits.

Leuk Alex!
  maandag 1 september 2014 @ 19:50:39 #114
340341 Blester
Membre très utile
pi_144073756
quote:
14s.gif Op maandag 1 september 2014 17:19 schreef Alexxxxx het volgende:

Zeker leuk! Bedrijfswebsite al in de maak? Dat is wel erg belangrijk voor een tekstschrijver.

Ben daarnaast ook wel benieuwd naar het tarief voor de teksten NE-DUI.
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_144074278
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 19:50 schreef Blester het volgende:
Zeker leuk! Bedrijfswebsite al in de maak? Dat is wel erg belangrijk voor een tekstschrijver.

Ben daarnaast ook wel benieuwd naar het tarief voor de teksten NE-DUI.
Ik ook!
pi_144074793
Teksten schrijven is mijn afdeling :P zij vertaalt ze. Maar moet nog wel een site komen inderdaad. Jullie krijgen een DM met haar tarief.
  dinsdag 2 september 2014 @ 07:34:11 #117
340341 Blester
Membre très utile
pi_144089065
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 20:07 schreef Alexxxxx het volgende:
Teksten schrijven is mijn afdeling :P zij vertaalt ze. Maar moet nog wel een site komen inderdaad. Jullie krijgen een DM met haar tarief.
Ontvangen, voor mij helaas te hoog daar ik ook goedkopere alternatieven heb.
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_144093916
Mijn zusje woont inmiddels 15 jaar in Duitsland :D :P, ook een goedkopere optie zonder de tarieven te zien
pi_144094038
Gaat er dan nog redactie overheen? Een tweede taal kunnen wil niet meteen zeggen dat je een goede vertaling kunt maken.
Tap tap tap
pi_144105163
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 12:02 schreef CherryLips het volgende:
Gaat er dan nog redactie overheen? Een tweede taal kunnen wil niet meteen zeggen dat je een goede vertaling kunt maken.
Das t verschil tussen het door een pro laten doen en een vriend vragen ;)
pi_144106386
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 september 2014 17:05 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Das t verschil tussen het door een pro laten doen en een vriend vragen ;)
Dat snap ik ;) Maar zelf laat ik er graag nog een derde partij naar kijken.
Tap tap tap
pi_144107037
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 17:37 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Dat snap ik ;) Maar zelf laat ik er graag nog een derde partij naar kijken.
ja, doen zowel mijn vriendin als ik ook.
pi_144107773
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 12:02 schreef CherryLips het volgende:
Daar zeg je een waar woord! Vertalen (en dan echt goed vertalen) is vreselijk moeilijk. Veel mensen denken dat ze het kunnen, maar je hebt echt een native speaker nodig voor een goede vertaling. Denk ik (inmiddels, na veel rampzalige andere opties te hebben geprobeerd).
pi_144116141
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 18:25 schreef Queller het volgende:

[..]

Daar zeg je een waar woord! Vertalen (en dan echt goed vertalen) is vreselijk moeilijk. Veel mensen denken dat ze het kunnen, maar je hebt echt een native speaker nodig voor een goede vertaling. Denk ik (inmiddels, na veel rampzalige andere opties te hebben geprobeerd).
helemaal mee eens *) (vriendinlief is dan ook een Duitse ;) )
pi_147388430
Kick, omdat het kan en omdat ik een vraag heb als kleine ondernemer/zzp'er. Dat heeft te maken met belasting. Mijn accountant doet elk jaar netjes aangifte en ik krijg een papiertje van de b'dienst hoeveel belasting ik nog moet overdragen. Als ik alle saldo's van m'n rekeningen (persoonlijke spaarrekening en zakelijke betaalrekening+spaarrekening) optel, kom ik boven de grens van vermogensrendementsheffing van +- 21k uit. Als ik in het voorjaar echter mijn inkomstenbelasting van 2014 af ga dragen, zal ik er waarschijnlijk weer onder zitten.

Kan ik niet nu alvast een x som (zeg 3000 euro) naar de belastingdienst overmaken als voorschot op de inkomstenbelasting, ook al is de hoogte daarvan nog niet bekend? Dan zit ik op 31 december onder die grens. Heb je als het ware een 'saldo' bij de belastingdienst?
  maandag 8 december 2014 @ 13:22:01 #126
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_147388546
Ik las ergens dat zakelijke rekeningen niet mee tellen in box 3, maar ik lees even mee want wij hebben hetzelfde issue.

[ Bericht 12% gewijzigd door Burdie op 08-12-2014 13:27:45 ]
KuikenGuppy
pi_147389185
Box 3 is prive vermogen. Zakelijk vermogen telt niet mee. Daarentegen betaal je natuurlijk gewoon belasting over je zakelijke rente (= winst). Even overmaken op 30 december van prive naar zakelijk is natuurlijk niet de bedoeling en mag ook niet.

Je kan een voorlopige aanslag indienen, dan betaal je alvast de inkomstenbelasting in termijnen (geschat). Ben je nu wel erg laat mee voor de IB 2014, dus dan zal je waarschijnlijk het hele bedrag in 1 termijn moeten betalen.

Je praat hier over ¤3000.... is het nou werkelijk zo erg voor je om 1,2% te betalen over zo'n bedrag?
pi_147391613
Maakt het voor de box-3-of-nie kwestie nog uit dat ik een eenmanszaak heb? Ik dacht dat het dan gewoon bij prive-vermogen hoorde. Als dat gescheiden is, is alleen mijn opgenomen salaris mijn inkomen?

Oh en 1,2% over 3000 euro is inderdaad geen hoog bedrag, maar onder die 21k grens is er nog wel recht op zorgtoeslag. Hoewel ik daar waarschijnlijk wel wat terug van moet gaan betalen over dit jaar door de stijgende lijn in inkomsten... Huurtoeslag is boven 21k ook niet meer mogelijk, maar dat kreeg ik al niet meer.
pi_147395341
Voor de zorgtoeslag is de vermogensgrens ruim een ton.

Wat betreft de eenmanszaak denk ik dat je dat beter door je boekhouder kunt laten doen want je salaris is zeker niet in je inkomen. Beter gezegd je kunt geen salaris krijgen uit je eigen eenmanszaak, dat heet dan gewoon een opname. Maar voor de inkomstenbelasting wordt er gekeken naar de winst en dat is de omzet - kosten en daar hebben opnames niets mee te maken.

Let er ook op dat ze bij de toeslagen kijken naar het belastbaar inkomen, dus je winst uit onderneming minus de aftrekposten. Meestal krijg je dan, tenzij je gewoon veel winst maakt, nog meer terug dan je in eerste instantie verwacht.
pi_148359539
Bij het alvast invullen van de btw-aangifte voor kwartaal 4/2014 loop ik tegen het volgende:

Bij rubriek 4 staat:

4a. Leveringen/diensten uit landen buiten de EU

Nu heb ik in oktober één keer en in december één keer in China wat besteld.
Totaalbedrag is niet zo heel veel, slechts 105 euro dacht ik (inclusief verzendkosten etc).

Moet ik dit invullen bij 4a? En daarna belasten met 21%? (gaat om normale goederen)

Edit: Pakketje uit oktober is gewoon door de douane gekomen zonder extra kosten, pakketje uit december is nog onderweg. Moet ik dus alsnog van pakketje 1 de waarde opgeven?

[ Bericht 16% gewijzigd door Morodeepdelver op 05-01-2015 16:26:08 ]
  maandag 5 januari 2015 @ 17:33:38 #131
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_148361667
quote:
7s.gif Op maandag 5 januari 2015 16:18 schreef Morodeepdelver het volgende:
Bij het alvast invullen van de btw-aangifte voor kwartaal 4/2014 loop ik tegen het volgende:

Bij rubriek 4 staat:

4a. Leveringen/diensten uit landen buiten de EU

Nu heb ik in oktober één keer en in december één keer in China wat besteld.
Totaalbedrag is niet zo heel veel, slechts 105 euro dacht ik (inclusief verzendkosten etc).

Moet ik dit invullen bij 4a? En daarna belasten met 21%? (gaat om normale goederen)

Edit: Pakketje uit oktober is gewoon door de douane gekomen zonder extra kosten, pakketje uit december is nog onderweg. Moet ik dus alsnog van pakketje 1 de waarde opgeven?
Ja, en het bedrag dat je aan BTW moet afdragen, mag je bij 5b Voorbelasting optellen zodat je per saldo niets hoeft te betalen. (Let wel op als je voor de KOR in aanmerking komt.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_148386887
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 17:33 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ja, en het bedrag dat je aan BTW moet afdragen, mag je bij 5b Voorbelasting optellen zodat je per saldo niets hoeft te betalen. (Let wel op als je voor de KOR in aanmerking komt.)
Thanks ^O^
pi_148410466
31-12-12 uitgeschreven kvk. Na 3 jaartjes is het genoeg geweest. Ben net afgestudeerd en heb een fulltime baan, dus geen tijd meer.

Was een mooie periode. Eerste jaar Mooie omzet gehaald met minimaal eigen geld.
pi_148416412
Neem aan dat je 2014 bedoelt, anders ben je wel heel laat met melden :P Je had toch een webwinkel?
pi_148418118
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 17:33 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat is een veel gemaakte fout, maar niet de juiste manier.
De manier die jij beschrijft mag je alleen toepassen als je een art. 23 vergunning hebt. Gezien de vraag van Morodeepdelver schat ik in dat hij die niet heeft.

BTW dien je in dat geval aan te geven bij de invoeraangifte bij de Douane. Als dat niet is gebeurd (door de ondernemer of door de pakketdienst) dan is er geen BTW betaald en ook niets aan te geven in de BTW aangifte.
clown hat-curly hair-smiley face
pi_148418313
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 08:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Neem aan dat je 2014 bedoelt, anders ben je wel heel laat met melden :P Je had toch een webwinkel?
2014 ja, klopt. Te weinig tijd aan besteed afgelopen jaar. Had zeker wel goede potentie.
pi_148418563
Wilde ik net een (eigen) topic starten zie ik deze. Scheelt weer een hele OP verzinnen.

Ik ben serieus aan het overwegen om de stap naar ZZP'er te gaan maken. Ben nu nog in dienst bij mijn werkgever, maar op mijn initiatief gaan we waarschijnlijk uit elkaar.

Er doen zich nu alleen al mogelijkheden voor, aantal goedkopere cursussen ed om te kunnen volgen, zonder dat ik nog maar ergens geregistreerd sta als zelfstandige. Kan ik achteraf deze kosten toch op mijn toekomstige bedrijfje gaan verhalen?
Zo ook met de aanschaf van fatsoenlijke kantoormeubelen ed.?
  woensdag 7 januari 2015 @ 12:00:31 #138
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148421268
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 10:09 schreef JMS00 het volgende:

[..]

De manier die jij beschrijft mag je alleen toepassen als je een art. 23 vergunning hebt. Gezien de vraag van Morodeepdelver schat ik in dat hij die niet heeft.

BTW dien je in dat geval aan te geven bij de invoeraangifte bij de Douane. Als dat niet is gebeurd (door de ondernemer of door de pakketdienst) dan is er geen BTW betaald en ook niets aan te geven in de BTW aangifte.
Nou, ik heb het in 2011 gedaan zoals jij nu zegt en ben toen door de BD op de vingers getikt dat het zo niet mocht.
KuikenGuppy
  woensdag 7 januari 2015 @ 12:02:28 #139
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148421314
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 10:28 schreef Lingue het volgende:
Wilde ik net een (eigen) topic starten zie ik deze. Scheelt weer een hele OP verzinnen.

Ik ben serieus aan het overwegen om de stap naar ZZP'er te gaan maken. Ben nu nog in dienst bij mijn werkgever, maar op mijn initiatief gaan we waarschijnlijk uit elkaar.

Er doen zich nu alleen al mogelijkheden voor, aantal goedkopere cursussen ed om te kunnen volgen, zonder dat ik nog maar ergens geregistreerd sta als zelfstandige. Kan ik achteraf deze kosten toch op mijn toekomstige bedrijfje gaan verhalen?
Je kunt alle kosten tot 3 maanden voordat je start opvoeren als bedrijfskosten.
KuikenGuppy
pi_148422687
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 12:02 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ok, thnx.
En de start is de daadwerkelijke inschrijving neem ik aan?
pi_148423032
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 12:00 schreef Burdie het volgende:

[..]

Nou, ik heb het in 2011 gedaan zoals jij nu zegt en ben toen door de BD op de vingers getikt dat het zo niet mocht.
Dus volgens jou moet ik het gewoon doen zoals ManAtWork zegt dat het moet?
pi_148424883
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 10:28 schreef Lingue het volgende:

In principe kun je kosten voor de inschrijving wel meenemen als deze betrekking hebben op de onderneming. Toch moet je er wel mee opletten want de facturen zijn dan niet op naam geschreven van het bedrijf en dat maakt het voor de BTW aangifte wat moeilijker.

Cursussen kunnen zakelijk zijn, maar moeten dan echt wel betrekking hebben op het vakgebied en eigenlijk alleen het up to date houden van al bestaande kennis. Je kunt dus geen MBO administratie opvoeren als je een boekhouder bent en je kunt ook geen cursus omgang of presenteren inboeken omdat dat veel te algemeen is en je daar privé ook baat bij hebt.

Denk ook goed aan het urencriterium... het beste is om je onderneming in het begin van het jaar te starten want dan heb je meer kans om de 1225 uren te halen voor zeer gunstige fiscale voordelen :)
  woensdag 7 januari 2015 @ 13:59:31 #143
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148425996
quote:
7s.gif Op woensdag 7 januari 2015 12:49 schreef Morodeepdelver het volgende:

[..]

Dus volgens jou moet ik het gewoon doen zoals ManAtWork zegt dat het moet?
Dat is hoe de medewerker van de BD mij vroeg het te doen, ja.
KuikenGuppy
  woensdag 7 januari 2015 @ 14:01:06 #144
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148426065
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 13:34 schreef YoshiBignose het volgende:
Denk ook goed aan het urencriterium... het beste is om je onderneming in het begin van het jaar te starten want dan heb je meer kans om de 1225 uren te halen voor zeer gunstige fiscale voordelen :)
Bedankt voor de reminder, heb de urenadministratie meteen maar weer eens afgestoft :) In 2014 zou ik ivm zwangerschapsverlof en alles daar omheen never nooit niet voldoen aan het urencriterium, dus heb toen niks bijgehouden. Ik verwacht er voor 2015 ook niet aan te voldoen, maar wie weet... in 2013 bleek het bijzonder nuttig dat ik alle uren heb bijgehouden ;).
KuikenGuppy
pi_148426251
Ik kan met mijn huidige projecten (IT) niet mee alles zelf doen dus ik sta op het punt de stap een of twee stagiairs er bij te nemen. Komen wel wat kosten bij kijken, pfff: een kantoortje huren (i.p.v. m'n eigen kantoor thuis), computers aanschaffen, stagevergoeding...

Twee vacatures op 'bekendere' stage-sites gezet, werd ik meteen gebeld dat ik of fors moet betalen om de vacature openbaar te maken (zonder garanties dus) of moet betalen als er reacties zijn en het tot die tijd anoniem blijft, ook zonder verdere garantie dat zo'n stagiair uiteindelijk wel bevalt en zelf ook bij jou stage wilt lopen :')
pi_148427363
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 12:00 schreef Burdie het volgende:

[..]

Nou, dan is dat onterecht geweest.
clown hat-curly hair-smiley face
pi_148427703
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 14:01 schreef Burdie het volgende:

[..]

Bedankt voor de reminder, heb de urenadministratie meteen maar weer eens afgestoft :) In 2014 zou ik ivm zwangerschapsverlof en alles daar omheen never nooit niet voldoen aan het urencriterium, dus heb toen niks bijgehouden. Ik verwacht er voor 2015 ook niet aan te voldoen, maar wie weet... in 2013 bleek het bijzonder nuttig dat ik alle uren heb bijgehouden ;).
Precies zoveel werk is het ook niet dus zeker bijhouden.

Oh en trouwens: Onderbrak u uw werk als ondernemer door uw zwangerschap? Dan tellen de niet-gewerkte uren over in totaal 16 weken toch mee als gewerkte uren.
  woensdag 7 januari 2015 @ 16:02:57 #148
416082 pahlawan
cool guys dont look at explosi
pi_148431204
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 14:05 schreef vincm het volgende:
Ik kan met mijn huidige projecten (IT) niet mee alles zelf doen dus ik sta op het punt de stap een of twee stagiairs er bij te nemen. Komen wel wat kosten bij kijken, pfff: een kantoortje huren (i.p.v. m'n eigen kantoor thuis), computers aanschaffen, stagevergoeding...

Twee vacatures op 'bekendere' stage-sites gezet, werd ik meteen gebeld dat ik of fors moet betalen om de vacature openbaar te maken (zonder garanties dus) of moet betalen als er reacties zijn en het tot die tijd anoniem blijft, ook zonder verdere garantie dat zo'n stagiair uiteindelijk wel bevalt en zelf ook bij jou stage wilt lopen :')
Neem contact op met hoge scholen uit de omgeving..
  woensdag 7 januari 2015 @ 18:43:26 #149
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_148437275
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 10:09 schreef JMS00 het volgende:

[..]

Jij gaat ervan uit dat hij hem niet heeft, ik ging ervan uit dat hij hem wel heeft. :)
Het is maar van welke veronderstelling je uit gaat.
quote:
Met jouw veronderstelling klopt het wat je zegt.
  woensdag 7 januari 2015 @ 18:45:15 #150
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_148437347
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 12:02 schreef Burdie het volgende:

[..]

Kan zelfs nog langer terug. ;)
pi_148444230
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 18:43 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Jij gaat ervan uit dat hij hem niet heeft, ik ging ervan uit dat hij hem wel heeft. :)
Het is maar van welke veronderstelling je uit gaat.

Ah, nee. Heb geen vergunning om zelf de BTW aan te geven van de geïmporteerde goederen.

Geen BTW is dus gewoon niks aangeven? Wel makkelijk. _O-
pi_148446587
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 13:34 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

In principe kun je kosten voor de inschrijving wel meenemen als deze betrekking hebben op de onderneming. Toch moet je er wel mee opletten want de facturen zijn dan niet op naam geschreven van het bedrijf en dat maakt het voor de BTW aangifte wat moeilijker.

Cursussen kunnen zakelijk zijn, maar moeten dan echt wel betrekking hebben op het vakgebied en eigenlijk alleen het up to date houden van al bestaande kennis. Je kunt dus geen MBO administratie opvoeren als je een boekhouder bent en je kunt ook geen cursus omgang of presenteren inboeken omdat dat veel te algemeen is en je daar privé ook baat bij hebt.

Ah bedankt voor de aanvulling.
De cursussen zijn wel echt zakelijk. Als aanvulling op mijn reeds beschikbare werkervaring en om die te onderkennen met de juiste certificaten of uitbreiding op kennis.
Maar die ga/zal/wil ik zelf gaan betalen vandaar de vraag.

De uren die je erin steekt, die 1225u, dat zijn dan ook de uren die je gebruikt voor alle andere zaken in de bedrijfje? Dus niet alleen facturabele uren bij de klanten? Maar ook je eigen admin, website, content etc etc? Daar heb ik al antwoord op gevonden bij lancelots. Alles gerelateerd aan je bedrijf is declarabel.
Ik moet, ben ik bang, wachten tot midden maar, daar de VvE goedkeuring moet geven dat ik een eigen bedrijf start op mijn adres... Dat is een beetje jammer.

Ook enig idee dat als ik mijn bedrijf al inschrijf bij de KvK of ik hiermee problemen krijg bij mijn huidige werkgever? Moet ik hun bij voorbaat al op de hoogte stellen als het verder nog niet actief is qua klanten ed?
werkgever en ik gaan wrs met een VSO uit elkaar.
Kan ik dan nu al een bedrijf bij de KvK inschrijven of pas op het moment dat ik een uitkering heb zodat het behoud van uitkering niet in gevaar kan komen?

Toch nog wel wat vragen...
Maar het begint toch elke dag meer te kriebelen...

[ Bericht 2% gewijzigd door Lingue op 07-01-2015 22:15:03 ]
pi_148446811
Dan nog wel even een algemene vraag aan iedereen hier. Hoe is het bij jullie bevallen die eerste periode van je eigen bedrijf? Lastig? Moeilijk? Makkelijk? Ingewikkeld?
Ik zie steeds meer van die tussenbedrijfjes die interim professionals zoeken (ook in mijn vakgebied). Maakt dat het makkelijker? Wat zijn de valkuilen volgens jullie?

Waar zijn jullie in het begin tegenaan gelopen? Wat zouden jullie anders hebben gedaan?
  donderdag 8 januari 2015 @ 00:29:49 #154
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148453267
Lingue je hebt DM :)
KuikenGuppy
pi_148529968
Als ik een cursus volg via internet van een bedrijf dat gevestigd is in Amerika, kan ik daar btw van terug krijgen ?

Zelfde geldt voor een product dat ik via Ebay wil bestellen dat ik voor zakelijk gebruik nodig ben.
  zaterdag 10 januari 2015 @ 00:01:20 #156
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148530006
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 00:00 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
Als ik een cursus volg via internet van een bedrijf dat gevestigd is in Amerika, kan ik daar btw van terug krijgen ?

Zelfde geldt voor een product dat ik via Ebay wil bestellen dat ik voor zakelijk gebruik nodig ben.
Daar betaal je geen btw over dus nee.
KuikenGuppy
pi_148534544
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 00:00 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:

Zie: WGR / Centraal ondernemerstopic #11
  zaterdag 10 januari 2015 @ 11:55:28 #158
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148536667
Valt kinderopvang als secundaire arbeidsvoorwaarde ook onder de (nieuwe) wkr?
KuikenGuppy
pi_148625515
Op Omrop Fryslân vertelt iemand dat het fysiek onmogelijk is om 7 dagen per week te werken. Tof, ik ben al ruim een jaar fysiek onmogelijk!
pi_148626435
Zijn natuurlijk zat beroepen die je 7 dagen per week wel kunt volhouden. Maar lang niet alle haha.
pi_148626795
quote:
14s.gif Op maandag 12 januari 2015 22:53 schreef Alexxxxx het volgende:
Op Omrop Fryslân vertelt iemand dat het fysiek onmogelijk is om 7 dagen per week te werken. Tof, ik ben al ruim een jaar fysiek onmogelijk!
Ik moet de eerste nog tegenkomen die structureel 7 dagen *8 uur werkt in de horeca of bouw ja.

Administratief werk, eigen winkel of webwinkel ofzo lijken me dan wat makkelijker vol te houden fysiek
pi_148627647
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2015 23:23 schreef bamibij het volgende:

[..]

Ik moet de eerste nog tegenkomen die structureel 7 dagen *8 uur werkt in de horeca of bouw ja.

Administratief werk, eigen winkel of webwinkel ofzo lijken me dan wat makkelijker vol te houden fysiek
7 dagen per week, 15 uur per dag bezig hier. en de eerste twee weken januari 18-20 uur per dag :P scheelt dat ik van mn hobby mn werk heb gemaakt, ervaar het zelden als een last.
pi_148627715
Netjes.

Maar als wat nou? ;)
pi_148627804
freelance journalist/fotograaf/marketeer/evenementenorganisator/koerier/alleswatgeldoplevert
pi_148627924
Site??
pi_148628312
100+ uur per week structureel, dat maak ik toch zelden mee haha. Knap als je het volhoudt.
pi_148628581
Uberhaupt dat je 100 uur per week werk hebt is al knap. En weinig tijd om het geld uit te geven :P
pi_148629538
Heb naast opdrachtgevers vanuit tijdschriften e.d. ook advertentie-inkomsten uit mn sites, dus als het al even rustig is zet ik daar gewoon wat meer content op :+
pi_148630181
En tot half één 's nachts FOK!ken :D
pi_148630795
Waarom zou je 100 uur per week gaan werken? Ik denk dat je meer geld kan verdienen door 60 uur werk te doen waar je talent voor hebt.
pi_148630796
soms is fok mn bron voor journalistieke dingen, in bepaalde topics zitten achter schuilnamen mensen die ergens heel veel van af weten. dan is een pb snel gestuurd
pi_148630863
Momenteel doe ik verslag van Le Dakar, dus 's nachts werken en (hopelijk) 's ochtends slapen :P
  dinsdag 13 januari 2015 @ 06:48:45 #174
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148631576
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 23:58 schreef YoshiBignose het volgende:
100+ uur per week structureel, dat maak ik toch zelden mee haha. Knap als je het volhoudt.
Knap? Dom vind ik het :P.
KuikenGuppy
pi_148631751
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 06:48 schreef Burdie het volgende:

[..]

Knap? Dom vind ik het :P.
Dit. Zorg voor de juiste mensen om je heen en ga groeien ipv een zzper te zijn.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 08:55:50 #176
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_148632466
Het scheelt natuurlijk of je 100 uur werkt voor een uurtarief, of dat je 100 uur nodig hebt om content te genereren die je vervolgens hoopt te verkopen. Zelf ben ik puur dienstverlener en wordt elk uur (behoudens administratie en acquisitie welke samen max 10-15 uur per maand zijn) gefactureerd. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om 100 uur te gaan werken. Ik heb ook nog een gezin en sociaal leven.
pi_148632926
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 08:55 schreef Coelho het volgende:
Het scheelt natuurlijk of je 100 uur werkt voor een uurtarief, of dat je 100 uur nodig hebt om content te genereren die je vervolgens hoopt te verkopen. Zelf ben ik puur dienstverlener en wordt elk uur (behoudens administratie en acquisitie welke samen max 10-15 uur per maand zijn) gefactureerd. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om 100 uur te gaan werken. Ik heb ook nog een gezin en sociaal leven.
Ik haal ook de 100 wel denk ik. Maar plan het om dingen heen en kan het overal doen dus dat scheelt een hoop
-
pi_148633461
Ineens werkt iedereen hier 100 uur :') ik hoop dat je een beetje kan rekenen, want dat betekent dat als je weekje niets doet, je daarna 200 uur moet maken. Verder heb je dus het hele jaar maar ongeveer 10 uur per dag de tijd om te slapen en andere dingen te doen.
pi_148644409
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 09:57 schreef YoshiBignose het volgende:
Ineens werkt iedereen hier 100 uur :') ik hoop dat je een beetje kan rekenen, want dat betekent dat als je weekje niets doet, je daarna 200 uur moet maken. Verder heb je dus het hele jaar maar ongeveer 10 uur per dag de tijd om te slapen en andere dingen te doen.
Haha ja oke je hebt gelijk is misschien een beetje overdreven Dat haal ik denk ik niet.
80 is misschien een betere schatting dan.
Ik ga et is bijhouden ben wel benieuwd hoeveel het precies is.
-
  dinsdag 13 januari 2015 @ 16:28:23 #180
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_148644518
Ik werk gemiddeld 20 uur per week en dat gaat meer dan prima. Als je 100 uur moet maken denk ik dat je beter iets anders kan gaan doen waar je beter in bent :P
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_148645905
Ik vind het gewoon zo leuk om te doen dat ik geen behoefte heb er mee te stoppen. :P Geld is nooit een drijfveer geweest, alleen maar mooi dat er mensen gek genoeg zijn mij betalen om mijn hobby te doen _O-
  dinsdag 13 januari 2015 @ 17:14:15 #182
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148645966
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 17:12 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik vind het gewoon zo leuk om te doen dat ik geen behoefte heb er mee te stoppen. :P Geld is nooit een drijfveer geweest, alleen maar mooi dat er mensen gek genoeg zijn mij betalen om mijn hobby te doen _O-
Geen vrouw en kinderen zeker? :P
KuikenGuppy
pi_148646423
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 17:14 schreef Burdie het volgende:

[..]

Geen vrouw en kinderen zeker? :P
Geen kinderen. Mijn vriendin heeft haar bedrijf in de kamer hiernaast, die is oa vertaalster en adviseert bij handel met Duitsland. :P En helpt me vaak bij klussen. ^O^ En ik haar met mijn netwerk :P
pi_148833491
Ik heb even wat hulp nodig met een Excel formule. Zal basis wiskunde zijn maar mijn brein ligt nog op bed denk ik.

Wil voor een prognose berekenen wat de inkoop is aan de hand van de verkoop en de marge op de inkoop.

Dus, als product inkoop = 100, marge is 50%, verkoop is 150.

Ik wil dus laten zien, bij een omzet van x, en marge y houden we z over.
Hoe bereken ik z?
pi_148833599
z = x delen door (1 + de marge y)
pi_148833608
Ik heb het als volgt:

Inkoop Omzet Winst (= omzet - inkoop)

Marge op de verkoop (= winst / verkoop)

Als je wilt weten hoe vaak iets over de kop gaat (in horeca zie je dat vaak) kun je winst delen door de inkoop.

edit: oh mijn brein slaapt ook nog. je vroeg dit niet :') Bovenstaande formule klopt.
pi_148833730
quote:
99s.gif Op maandag 19 januari 2015 11:01 schreef Awsom het volgende:
z = x delen door 1 + de marge y
Voor elkaar, ook even rekening houden met de haakjes wordt het dus x/(1+y)
Dank!
  maandag 19 januari 2015 @ 11:11:45 #188
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148833911
Even geen rekening houdend met overige kosten:

Winst per product (zp) = verkoopprijs (vp) - inkoopprijs (ip)
Omzet (v) = aantal verkocht (a) * verkoopprijs (v)
Marge (y) = zp/ip

Toch?

Maak daar formules van en vul je variabelen in :).
KuikenGuppy
  maandag 19 januari 2015 @ 11:12:27 #189
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148833936
Oh, spuit11.
KuikenGuppy
pi_148836111
Een beetje een capaciteitsprobleem - ik zou ook 100 uur per week kunnen maken op dit moment :') - dus ik verhuis vanaf februari vanuit mijn kantoor thuis naar m'n eerste eigen (externe) kantoor en tevens begint dan m'n eerste stagiair :) Ik verwacht geen verdubbeling van capaciteit, maar ik ben ook meteen op zoek naar een tweede stagiair, en ik verwacht dat ik zelf ook wat meer gefocust ben als ik niet meer thuis werk. Stagiairs komen voor een halfjaar, en hun hulp heb ik wel nodig bij het zojuist geaccordeerde mega-project. Zaken gaan goed :D
pi_148872874
Even een vraagje.
Ik ben bezig met mijn administratie. Ik vroeg me af of het voor een vof verplicht was om een jaarrekening op te stellen of dat je ook gewoon alleen je facturen e.d bewaart?
-
pi_148873013
Nee jaarrekening deponeren is niet verplicht. Wel een administratie voeren natuurlijk. Uiteindelijk moet je in de ondernemers aangifte de balans en winst- en verliesrekening verwerken en dit dan verdelen naar de vennoten onderling. Lijkt me niet slim om dit te doen als je geen verstand hebt van boekhouden.

quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 12:32 schreef vincm het volgende:
Een beetje een capaciteitsprobleem - ik zou ook 100 uur per week kunnen maken op dit moment :') - dus ik verhuis vanaf februari vanuit mijn kantoor thuis naar m'n eerste eigen (externe) kantoor en tevens begint dan m'n eerste stagiair :) Ik verwacht geen verdubbeling van capaciteit, maar ik ben ook meteen op zoek naar een tweede stagiair, en ik verwacht dat ik zelf ook wat meer gefocust ben als ik niet meer thuis werk. Stagiairs komen voor een halfjaar, en hun hulp heb ik wel nodig bij het zojuist geaccordeerde mega-project. Zaken gaan goed :D
Welke branche zit je?
  dinsdag 20 januari 2015 @ 13:50:07 #193
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 20 januari 2015 @ 13:50:55 #194
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_148873048
Goed jaar gehad, boekhouder tevreden. Nu maar wachten op de inkomstenbelasting ;(
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  dinsdag 20 januari 2015 @ 13:53:39 #195
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148873184
Hier ook een goed jaar gehad!
KuikenGuppy
pi_148885948
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 13:50 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]

Welke branche zit je?
IT, programmeerwerk.
  woensdag 21 januari 2015 @ 00:29:06 #197
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_148896435
Leuk, zo'n 'goed jaar', maar dat betekent natuurlijk voor iedereen wat anders. Ik ben ook erg tevreden over mijn laatste jaar. Onder de streep 2% minder omzet dan in 2013 maar dat valt me mee gezien dat ik net na de zomer 6 weken zonder opdracht gezeten heb. De overige maanden waren des te beter.

Het was ook een goed jaar omdat ik in Oktober al een contract sloot voor gemiddeld 0.5FTE t/m Augustus 2015 met kans op verlenging en bij een andere opdrachtgever voor 0.4FTE t/m Januari 2016.

Tenslotte vond ik het een goed jaar omdat ik voor het tweede jaar op rij aan mezelf heb bewezen dat ik de enige juiste keuze heb gemaakt toen ik stopte met loondienst en als freelancer verder ben gegaan. Dit ondanks meningen van anderen die vonden dat het niet de juiste stap en/of het juiste moment was.

Waarom was jullie jaar dan een goed jaar? Heeft dat alleen met geld te maken, of ook met immateriële zaken?
pi_148899825
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 13:50 schreef YoshiBignose het volgende:
Nee jaarrekening deponeren is niet verplicht. Wel een administratie voeren natuurlijk. Uiteindelijk moet je in de ondernemers aangifte de balans en winst- en verliesrekening verwerken en dit dan verdelen naar de vennoten onderling. Lijkt me niet slim om dit te doen als je geen verstand hebt van boekhouden.

Dankuu :)
-
pi_148900206
Bij mij is het aan de ene kant een goed jaar, aan de ander kant een slecht jaar. Goed is dat m'n winst weer gestegen is ten opzichte van voorgaande jaren, slecht is dat ik steeds meer moet werken }:|
  woensdag 21 januari 2015 @ 11:12:44 #200
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148902923
Goed jaar is idd persoonlijk ;). Ik heb in 2014 een kind gekregen en ben een aantal maanden met verlof geweest en daarna een stuk minder gaan werken, en toch is mijn omzet maar weinig gedaald. Wel dusdanig veel dat ik weer in aanmerking kom voor de kor, maar dat is dan weer een mooie meevaller aangezien ik er niet van uit was gegaan ;).
Dankzij de ZEZ ben ik er toch qua inkomen niet op achteruit gegaan.
Daarnaas heb ik doordat ik nu minder uren werk, een aantal werkzaamheden moeten afstoten die eigenlijk al een tijdlang voelden als 'niet leuk', 'niet rendabel' en eigenlijk een blok aan mijn been. Dat komt de motivatie ten goede, en ik heb daardoor weer meer rust en tijd gekregen om me weer meer bezig te houden met mijn 'core business' (communicatie advies) ipv allerlei dingen daar omheen.
Dat laatste is niet in de jaarcijfers van '14 terug te zien, hopelijk wel in die van '15 ;).
KuikenGuppy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')