abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 december 2014 @ 13:22:01 #126
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_147388546
Ik las ergens dat zakelijke rekeningen niet mee tellen in box 3, maar ik lees even mee want wij hebben hetzelfde issue.

[ Bericht 12% gewijzigd door Burdie op 08-12-2014 13:27:45 ]
KuikenGuppy
pi_147389185
Box 3 is prive vermogen. Zakelijk vermogen telt niet mee. Daarentegen betaal je natuurlijk gewoon belasting over je zakelijke rente (= winst). Even overmaken op 30 december van prive naar zakelijk is natuurlijk niet de bedoeling en mag ook niet.

Je kan een voorlopige aanslag indienen, dan betaal je alvast de inkomstenbelasting in termijnen (geschat). Ben je nu wel erg laat mee voor de IB 2014, dus dan zal je waarschijnlijk het hele bedrag in 1 termijn moeten betalen.

Je praat hier over ¤3000.... is het nou werkelijk zo erg voor je om 1,2% te betalen over zo'n bedrag?
Facts don't care about your feelings
pi_147391613
Maakt het voor de box-3-of-nie kwestie nog uit dat ik een eenmanszaak heb? Ik dacht dat het dan gewoon bij prive-vermogen hoorde. Als dat gescheiden is, is alleen mijn opgenomen salaris mijn inkomen?

Oh en 1,2% over 3000 euro is inderdaad geen hoog bedrag, maar onder die 21k grens is er nog wel recht op zorgtoeslag. Hoewel ik daar waarschijnlijk wel wat terug van moet gaan betalen over dit jaar door de stijgende lijn in inkomsten... Huurtoeslag is boven 21k ook niet meer mogelijk, maar dat kreeg ik al niet meer.
pi_147395341
Voor de zorgtoeslag is de vermogensgrens ruim een ton.

Wat betreft de eenmanszaak denk ik dat je dat beter door je boekhouder kunt laten doen want je salaris is zeker niet in je inkomen. Beter gezegd je kunt geen salaris krijgen uit je eigen eenmanszaak, dat heet dan gewoon een opname. Maar voor de inkomstenbelasting wordt er gekeken naar de winst en dat is de omzet - kosten en daar hebben opnames niets mee te maken.

Let er ook op dat ze bij de toeslagen kijken naar het belastbaar inkomen, dus je winst uit onderneming minus de aftrekposten. Meestal krijg je dan, tenzij je gewoon veel winst maakt, nog meer terug dan je in eerste instantie verwacht.
Facts don't care about your feelings
pi_148359539
Bij het alvast invullen van de btw-aangifte voor kwartaal 4/2014 loop ik tegen het volgende:

Bij rubriek 4 staat:

4a. Leveringen/diensten uit landen buiten de EU

Nu heb ik in oktober één keer en in december één keer in China wat besteld.
Totaalbedrag is niet zo heel veel, slechts 105 euro dacht ik (inclusief verzendkosten etc).

Moet ik dit invullen bij 4a? En daarna belasten met 21%? (gaat om normale goederen)

Edit: Pakketje uit oktober is gewoon door de douane gekomen zonder extra kosten, pakketje uit december is nog onderweg. Moet ik dus alsnog van pakketje 1 de waarde opgeven?

[ Bericht 16% gewijzigd door Morodeepdelver op 05-01-2015 16:26:08 ]
  maandag 5 januari 2015 @ 17:33:38 #131
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_148361667
quote:
7s.gif Op maandag 5 januari 2015 16:18 schreef Morodeepdelver het volgende:
Bij het alvast invullen van de btw-aangifte voor kwartaal 4/2014 loop ik tegen het volgende:

Bij rubriek 4 staat:

4a. Leveringen/diensten uit landen buiten de EU

Nu heb ik in oktober één keer en in december één keer in China wat besteld.
Totaalbedrag is niet zo heel veel, slechts 105 euro dacht ik (inclusief verzendkosten etc).

Moet ik dit invullen bij 4a? En daarna belasten met 21%? (gaat om normale goederen)

Edit: Pakketje uit oktober is gewoon door de douane gekomen zonder extra kosten, pakketje uit december is nog onderweg. Moet ik dus alsnog van pakketje 1 de waarde opgeven?
Ja, en het bedrag dat je aan BTW moet afdragen, mag je bij 5b Voorbelasting optellen zodat je per saldo niets hoeft te betalen. (Let wel op als je voor de KOR in aanmerking komt.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_148386887
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 17:33 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ja, en het bedrag dat je aan BTW moet afdragen, mag je bij 5b Voorbelasting optellen zodat je per saldo niets hoeft te betalen. (Let wel op als je voor de KOR in aanmerking komt.)
Thanks ^O^
pi_148410466
31-12-12 uitgeschreven kvk. Na 3 jaartjes is het genoeg geweest. Ben net afgestudeerd en heb een fulltime baan, dus geen tijd meer.

Was een mooie periode. Eerste jaar Mooie omzet gehaald met minimaal eigen geld.
pi_148416412
Neem aan dat je 2014 bedoelt, anders ben je wel heel laat met melden :P Je had toch een webwinkel?
Facts don't care about your feelings
pi_148418118
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 17:33 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ja, en het bedrag dat je aan BTW moet afdragen, mag je bij 5b Voorbelasting optellen zodat je per saldo niets hoeft te betalen. (Let wel op als je voor de KOR in aanmerking komt.)
Dat is een veel gemaakte fout, maar niet de juiste manier.
De manier die jij beschrijft mag je alleen toepassen als je een art. 23 vergunning hebt. Gezien de vraag van Morodeepdelver schat ik in dat hij die niet heeft.

BTW dien je in dat geval aan te geven bij de invoeraangifte bij de Douane. Als dat niet is gebeurd (door de ondernemer of door de pakketdienst) dan is er geen BTW betaald en ook niets aan te geven in de BTW aangifte.
clown hat-curly hair-smiley face
pi_148418313
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 08:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Neem aan dat je 2014 bedoelt, anders ben je wel heel laat met melden :P Je had toch een webwinkel?
2014 ja, klopt. Te weinig tijd aan besteed afgelopen jaar. Had zeker wel goede potentie.
pi_148418563
Wilde ik net een (eigen) topic starten zie ik deze. Scheelt weer een hele OP verzinnen.

Ik ben serieus aan het overwegen om de stap naar ZZP'er te gaan maken. Ben nu nog in dienst bij mijn werkgever, maar op mijn initiatief gaan we waarschijnlijk uit elkaar.

Er doen zich nu alleen al mogelijkheden voor, aantal goedkopere cursussen ed om te kunnen volgen, zonder dat ik nog maar ergens geregistreerd sta als zelfstandige. Kan ik achteraf deze kosten toch op mijn toekomstige bedrijfje gaan verhalen?
Zo ook met de aanschaf van fatsoenlijke kantoormeubelen ed.?
  woensdag 7 januari 2015 @ 12:00:31 #138
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148421268
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 10:09 schreef JMS00 het volgende:

[..]

Dat is een veel gemaakte fout, maar niet de juiste manier.
De manier die jij beschrijft mag je alleen toepassen als je een art. 23 vergunning hebt. Gezien de vraag van Morodeepdelver schat ik in dat hij die niet heeft.

BTW dien je in dat geval aan te geven bij de invoeraangifte bij de Douane. Als dat niet is gebeurd (door de ondernemer of door de pakketdienst) dan is er geen BTW betaald en ook niets aan te geven in de BTW aangifte.
Nou, ik heb het in 2011 gedaan zoals jij nu zegt en ben toen door de BD op de vingers getikt dat het zo niet mocht.
KuikenGuppy
  woensdag 7 januari 2015 @ 12:02:28 #139
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148421314
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 10:28 schreef Lingue het volgende:
Wilde ik net een (eigen) topic starten zie ik deze. Scheelt weer een hele OP verzinnen.

Ik ben serieus aan het overwegen om de stap naar ZZP'er te gaan maken. Ben nu nog in dienst bij mijn werkgever, maar op mijn initiatief gaan we waarschijnlijk uit elkaar.

Er doen zich nu alleen al mogelijkheden voor, aantal goedkopere cursussen ed om te kunnen volgen, zonder dat ik nog maar ergens geregistreerd sta als zelfstandige. Kan ik achteraf deze kosten toch op mijn toekomstige bedrijfje gaan verhalen?
Zo ook met de aanschaf van fatsoenlijke kantoormeubelen ed.?
Je kunt alle kosten tot 3 maanden voordat je start opvoeren als bedrijfskosten.
KuikenGuppy
pi_148422687
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 12:02 schreef Burdie het volgende:

[..]

Je kunt alle kosten tot 3 maanden voordat je start opvoeren als bedrijfskosten.
Ok, thnx.
En de start is de daadwerkelijke inschrijving neem ik aan?
pi_148423032
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 12:00 schreef Burdie het volgende:

[..]

Nou, ik heb het in 2011 gedaan zoals jij nu zegt en ben toen door de BD op de vingers getikt dat het zo niet mocht.
Dus volgens jou moet ik het gewoon doen zoals ManAtWork zegt dat het moet?
pi_148424883
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 10:28 schreef Lingue het volgende:
Wilde ik net een (eigen) topic starten zie ik deze. Scheelt weer een hele OP verzinnen.

Ik ben serieus aan het overwegen om de stap naar ZZP'er te gaan maken. Ben nu nog in dienst bij mijn werkgever, maar op mijn initiatief gaan we waarschijnlijk uit elkaar.

Er doen zich nu alleen al mogelijkheden voor, aantal goedkopere cursussen ed om te kunnen volgen, zonder dat ik nog maar ergens geregistreerd sta als zelfstandige. Kan ik achteraf deze kosten toch op mijn toekomstige bedrijfje gaan verhalen?
Zo ook met de aanschaf van fatsoenlijke kantoormeubelen ed.?
In principe kun je kosten voor de inschrijving wel meenemen als deze betrekking hebben op de onderneming. Toch moet je er wel mee opletten want de facturen zijn dan niet op naam geschreven van het bedrijf en dat maakt het voor de BTW aangifte wat moeilijker.

Cursussen kunnen zakelijk zijn, maar moeten dan echt wel betrekking hebben op het vakgebied en eigenlijk alleen het up to date houden van al bestaande kennis. Je kunt dus geen MBO administratie opvoeren als je een boekhouder bent en je kunt ook geen cursus omgang of presenteren inboeken omdat dat veel te algemeen is en je daar privé ook baat bij hebt.

Denk ook goed aan het urencriterium... het beste is om je onderneming in het begin van het jaar te starten want dan heb je meer kans om de 1225 uren te halen voor zeer gunstige fiscale voordelen :)
Facts don't care about your feelings
  woensdag 7 januari 2015 @ 13:59:31 #143
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148425996
quote:
7s.gif Op woensdag 7 januari 2015 12:49 schreef Morodeepdelver het volgende:

[..]

Dus volgens jou moet ik het gewoon doen zoals ManAtWork zegt dat het moet?
Dat is hoe de medewerker van de BD mij vroeg het te doen, ja.
KuikenGuppy
  woensdag 7 januari 2015 @ 14:01:06 #144
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148426065
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 13:34 schreef YoshiBignose het volgende:
Denk ook goed aan het urencriterium... het beste is om je onderneming in het begin van het jaar te starten want dan heb je meer kans om de 1225 uren te halen voor zeer gunstige fiscale voordelen :)
Bedankt voor de reminder, heb de urenadministratie meteen maar weer eens afgestoft :) In 2014 zou ik ivm zwangerschapsverlof en alles daar omheen never nooit niet voldoen aan het urencriterium, dus heb toen niks bijgehouden. Ik verwacht er voor 2015 ook niet aan te voldoen, maar wie weet... in 2013 bleek het bijzonder nuttig dat ik alle uren heb bijgehouden ;).
KuikenGuppy
pi_148426251
Ik kan met mijn huidige projecten (IT) niet mee alles zelf doen dus ik sta op het punt de stap een of twee stagiairs er bij te nemen. Komen wel wat kosten bij kijken, pfff: een kantoortje huren (i.p.v. m'n eigen kantoor thuis), computers aanschaffen, stagevergoeding...

Twee vacatures op 'bekendere' stage-sites gezet, werd ik meteen gebeld dat ik of fors moet betalen om de vacature openbaar te maken (zonder garanties dus) of moet betalen als er reacties zijn en het tot die tijd anoniem blijft, ook zonder verdere garantie dat zo'n stagiair uiteindelijk wel bevalt en zelf ook bij jou stage wilt lopen :')
pi_148427363
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 12:00 schreef Burdie het volgende:

[..]

Nou, ik heb het in 2011 gedaan zoals jij nu zegt en ben toen door de BD op de vingers getikt dat het zo niet mocht.
Nou, dan is dat onterecht geweest.
clown hat-curly hair-smiley face
pi_148427703
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 14:01 schreef Burdie het volgende:

[..]

Bedankt voor de reminder, heb de urenadministratie meteen maar weer eens afgestoft :) In 2014 zou ik ivm zwangerschapsverlof en alles daar omheen never nooit niet voldoen aan het urencriterium, dus heb toen niks bijgehouden. Ik verwacht er voor 2015 ook niet aan te voldoen, maar wie weet... in 2013 bleek het bijzonder nuttig dat ik alle uren heb bijgehouden ;).
Precies zoveel werk is het ook niet dus zeker bijhouden.

Oh en trouwens: Onderbrak u uw werk als ondernemer door uw zwangerschap? Dan tellen de niet-gewerkte uren over in totaal 16 weken toch mee als gewerkte uren.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 7 januari 2015 @ 16:02:57 #148
416082 pahlawan
cool guys dont look at explosi
pi_148431204
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 14:05 schreef vincm het volgende:
Ik kan met mijn huidige projecten (IT) niet mee alles zelf doen dus ik sta op het punt de stap een of twee stagiairs er bij te nemen. Komen wel wat kosten bij kijken, pfff: een kantoortje huren (i.p.v. m'n eigen kantoor thuis), computers aanschaffen, stagevergoeding...

Twee vacatures op 'bekendere' stage-sites gezet, werd ik meteen gebeld dat ik of fors moet betalen om de vacature openbaar te maken (zonder garanties dus) of moet betalen als er reacties zijn en het tot die tijd anoniem blijft, ook zonder verdere garantie dat zo'n stagiair uiteindelijk wel bevalt en zelf ook bij jou stage wilt lopen :')
Neem contact op met hoge scholen uit de omgeving..
  woensdag 7 januari 2015 @ 18:43:26 #149
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_148437275
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 10:09 schreef JMS00 het volgende:

[..]

Dat is een veel gemaakte fout, maar niet de juiste manier.
De manier die jij beschrijft mag je alleen toepassen als je een art. 23 vergunning hebt. Gezien de vraag van Morodeepdelver schat ik in dat hij die niet heeft.
Jij gaat ervan uit dat hij hem niet heeft, ik ging ervan uit dat hij hem wel heeft. :)
Het is maar van welke veronderstelling je uit gaat.
quote:
BTW dien je in dat geval aan te geven bij de invoeraangifte bij de Douane. Als dat niet is gebeurd (door de ondernemer of door de pakketdienst) dan is er geen BTW betaald en ook niets aan te geven in de BTW aangifte.
Met jouw veronderstelling klopt het wat je zegt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 7 januari 2015 @ 18:45:15 #150
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_148437347
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 12:02 schreef Burdie het volgende:

[..]

Je kunt alle kosten tot 3 maanden voordat je start opvoeren als bedrijfskosten.
Kan zelfs nog langer terug. ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')