Ja, en het bedrag dat je aan BTW moet afdragen, mag je bij 5b Voorbelasting optellen zodat je per saldo niets hoeft te betalen. (Let wel op als je voor de KOR in aanmerking komt.)quote:Op maandag 5 januari 2015 16:18 schreef Morodeepdelver het volgende:
Bij het alvast invullen van de btw-aangifte voor kwartaal 4/2014 loop ik tegen het volgende:
Bij rubriek 4 staat:
4a. Leveringen/diensten uit landen buiten de EU
Nu heb ik in oktober één keer en in december één keer in China wat besteld.
Totaalbedrag is niet zo heel veel, slechts 105 euro dacht ik (inclusief verzendkosten etc).
Moet ik dit invullen bij 4a? En daarna belasten met 21%? (gaat om normale goederen)
Edit: Pakketje uit oktober is gewoon door de douane gekomen zonder extra kosten, pakketje uit december is nog onderweg. Moet ik dus alsnog van pakketje 1 de waarde opgeven?
Thanksquote:Op maandag 5 januari 2015 17:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, en het bedrag dat je aan BTW moet afdragen, mag je bij 5b Voorbelasting optellen zodat je per saldo niets hoeft te betalen. (Let wel op als je voor de KOR in aanmerking komt.)
Dat is een veel gemaakte fout, maar niet de juiste manier.quote:Op maandag 5 januari 2015 17:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, en het bedrag dat je aan BTW moet afdragen, mag je bij 5b Voorbelasting optellen zodat je per saldo niets hoeft te betalen. (Let wel op als je voor de KOR in aanmerking komt.)
2014 ja, klopt. Te weinig tijd aan besteed afgelopen jaar. Had zeker wel goede potentie.quote:Op woensdag 7 januari 2015 08:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Neem aan dat je 2014 bedoelt, anders ben je wel heel laat met meldenJe had toch een webwinkel?
Nou, ik heb het in 2011 gedaan zoals jij nu zegt en ben toen door de BD op de vingers getikt dat het zo niet mocht.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:09 schreef JMS00 het volgende:
[..]
Dat is een veel gemaakte fout, maar niet de juiste manier.
De manier die jij beschrijft mag je alleen toepassen als je een art. 23 vergunning hebt. Gezien de vraag van Morodeepdelver schat ik in dat hij die niet heeft.
BTW dien je in dat geval aan te geven bij de invoeraangifte bij de Douane. Als dat niet is gebeurd (door de ondernemer of door de pakketdienst) dan is er geen BTW betaald en ook niets aan te geven in de BTW aangifte.
Je kunt alle kosten tot 3 maanden voordat je start opvoeren als bedrijfskosten.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:28 schreef Lingue het volgende:
Wilde ik net een (eigen) topic starten zie ik deze. Scheelt weer een hele OP verzinnen.
Ik ben serieus aan het overwegen om de stap naar ZZP'er te gaan maken. Ben nu nog in dienst bij mijn werkgever, maar op mijn initiatief gaan we waarschijnlijk uit elkaar.
Er doen zich nu alleen al mogelijkheden voor, aantal goedkopere cursussen ed om te kunnen volgen, zonder dat ik nog maar ergens geregistreerd sta als zelfstandige. Kan ik achteraf deze kosten toch op mijn toekomstige bedrijfje gaan verhalen?
Zo ook met de aanschaf van fatsoenlijke kantoormeubelen ed.?
Ok, thnx.quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:02 schreef Burdie het volgende:
[..]
Je kunt alle kosten tot 3 maanden voordat je start opvoeren als bedrijfskosten.
Dus volgens jou moet ik het gewoon doen zoals ManAtWork zegt dat het moet?quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:00 schreef Burdie het volgende:
[..]
Nou, ik heb het in 2011 gedaan zoals jij nu zegt en ben toen door de BD op de vingers getikt dat het zo niet mocht.
In principe kun je kosten voor de inschrijving wel meenemen als deze betrekking hebben op de onderneming. Toch moet je er wel mee opletten want de facturen zijn dan niet op naam geschreven van het bedrijf en dat maakt het voor de BTW aangifte wat moeilijker.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:28 schreef Lingue het volgende:
Wilde ik net een (eigen) topic starten zie ik deze. Scheelt weer een hele OP verzinnen.
Ik ben serieus aan het overwegen om de stap naar ZZP'er te gaan maken. Ben nu nog in dienst bij mijn werkgever, maar op mijn initiatief gaan we waarschijnlijk uit elkaar.
Er doen zich nu alleen al mogelijkheden voor, aantal goedkopere cursussen ed om te kunnen volgen, zonder dat ik nog maar ergens geregistreerd sta als zelfstandige. Kan ik achteraf deze kosten toch op mijn toekomstige bedrijfje gaan verhalen?
Zo ook met de aanschaf van fatsoenlijke kantoormeubelen ed.?
Dat is hoe de medewerker van de BD mij vroeg het te doen, ja.quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:49 schreef Morodeepdelver het volgende:
[..]
Dus volgens jou moet ik het gewoon doen zoals ManAtWork zegt dat het moet?
Bedankt voor de reminder, heb de urenadministratie meteen maar weer eens afgestoftquote:Op woensdag 7 januari 2015 13:34 schreef YoshiBignose het volgende:
Denk ook goed aan het urencriterium... het beste is om je onderneming in het begin van het jaar te starten want dan heb je meer kans om de 1225 uren te halen voor zeer gunstige fiscale voordelen
Nou, dan is dat onterecht geweest.quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:00 schreef Burdie het volgende:
[..]
Nou, ik heb het in 2011 gedaan zoals jij nu zegt en ben toen door de BD op de vingers getikt dat het zo niet mocht.
Precies zoveel werk is het ook niet dus zeker bijhouden.quote:Op woensdag 7 januari 2015 14:01 schreef Burdie het volgende:
[..]
Bedankt voor de reminder, heb de urenadministratie meteen maar weer eens afgestoftIn 2014 zou ik ivm zwangerschapsverlof en alles daar omheen never nooit niet voldoen aan het urencriterium, dus heb toen niks bijgehouden. Ik verwacht er voor 2015 ook niet aan te voldoen, maar wie weet... in 2013 bleek het bijzonder nuttig dat ik alle uren heb bijgehouden
.
Neem contact op met hoge scholen uit de omgeving..quote:Op woensdag 7 januari 2015 14:05 schreef vincm het volgende:
Ik kan met mijn huidige projecten (IT) niet mee alles zelf doen dus ik sta op het punt de stap een of twee stagiairs er bij te nemen. Komen wel wat kosten bij kijken, pfff: een kantoortje huren (i.p.v. m'n eigen kantoor thuis), computers aanschaffen, stagevergoeding...
Twee vacatures op 'bekendere' stage-sites gezet, werd ik meteen gebeld dat ik of fors moet betalen om de vacature openbaar te maken (zonder garanties dus) of moet betalen als er reacties zijn en het tot die tijd anoniem blijft, ook zonder verdere garantie dat zo'n stagiair uiteindelijk wel bevalt en zelf ook bij jou stage wilt lopen
Jij gaat ervan uit dat hij hem niet heeft, ik ging ervan uit dat hij hem wel heeft.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:09 schreef JMS00 het volgende:
[..]
Dat is een veel gemaakte fout, maar niet de juiste manier.
De manier die jij beschrijft mag je alleen toepassen als je een art. 23 vergunning hebt. Gezien de vraag van Morodeepdelver schat ik in dat hij die niet heeft.
Met jouw veronderstelling klopt het wat je zegt.quote:BTW dien je in dat geval aan te geven bij de invoeraangifte bij de Douane. Als dat niet is gebeurd (door de ondernemer of door de pakketdienst) dan is er geen BTW betaald en ook niets aan te geven in de BTW aangifte.
Kan zelfs nog langer terug.quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:02 schreef Burdie het volgende:
[..]
Je kunt alle kosten tot 3 maanden voordat je start opvoeren als bedrijfskosten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |