BlackLining | donderdag 2 januari 2014 @ 11:54 |
Hier kun je je ervaringen op het gebied van motorrijles delen en kun je vragen stellen over de meest uiteenlopende (motor)onderwerpen. Ben je van plan om binnenkort met motorrijlessen te beginnen, schroom dan niet en meld je in dit topic. Ook oud lessers zijn van harte welkom om hun ervaringen en kennis aan ons over te dragen. ![]() ![]() Meld je in onderstaand topic aan voor de FOK!meet der motornieuwelingen! Motorrijders newbierit! ![]() ![]() Cobratjuh Eerste les: 06-04-2013 Theorie: 20-08-2013 AVB: n/a AVD: n/a Rijschool: Brunen, Enschede Lesmotor: Honda CBF500 espnl Eerste les: 15-09-2012 Theorie: 24-10-2012 AVB: 16-11-2012 AVD: 14-12-2012 Rijschool: Clarien Lesmotor: Honda CBF 500 nlboy Eerste les: 15-03-2013 Theorie: 12-04-2013 AVB: 02-05-2013 AVD: 23-08-2013 Rijschool: Verkeersschool Kennedy, Amsterdam Lesmotor: Suzuki gladius 650 Rrrroedie Eerste les: 01-08-2013 Theorie: 06-08-2013 AVB: 08-08-2013 AVD: 30-08-2013 Rijschool: Bruinsma, Utrecht Lesmotor: Honda CBF500 sanger Eerste les: 28-07-2012 Theorie: 21-08-2012 AVB: n/a AVD: n/a Rijschool: Rijschool Donald, Purmerend Lesmotor: Kawasaki ER5 Scheringa Eerste les: 01-11-2013 Theorie: 14-01-2014 AVB: 07-01-2014 AVD: 04-03-2014 Rijschool: Noordzee, Delft Lesmotor: BMW F800GS Wokkel1982 Eerste les: 13-10-2012 Theorie: 08-11-2012 AVB: 23-11-2012 AVD: 18-12-2012 Rijschool: Mike motoropleidingen, Tilburg Lesmotor: Kawasaki ER-5 Bijzondere verrichtingen op Youtube: Handige sites: Motor-Forum Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf) Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode. http://www.luiemotorfiets.nl/ ![]() ![]() ![]() ![]() Reintji 12-03-2009 - Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009 ![]() ![]() ![]() ![]() El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010 ![]() ![]() ![]() ![]() daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - Vinniiee 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - MaximumRush 19-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011 ![]() ![]() ![]() ![]() Joooo-pi 08-02-2012 - t0sti 09-01-2012 - WhiteJoker 29-03-2012 - Salatrut 26-4-2012 - Gokhan03 21-05-2012 - Skv 30-05-2012 - -Trinity-14-06-2012 - weerstandje 26-06-2012 - Danger.Mouse 09-07-2012 - RainofDeath 01-08-2012 - Dimitri_ 23-08-2012 - lbeew 03-09-2012 - SilentHunterNL 04-09-2012 - Stoeltafel 07-09-2012 - hlmllp 27-09-2012 - DubbelZout 11-10-2012 - Vrieskist 19-11-2012 - einschtein 10-12-2012 ![]() ![]() ![]() ![]() Juicyhil 14-01-2013 - picodealion 04-04-2013 - muhahaha 27-05-2013 - Tommzzz 12-06-2013 - Piles 08-07-2013 - KYC 01-08-2013 - Poem 26-09-2013 - Tijgerbroodje 20-12-2013 ![]() ![]() ![]() ![]() Pinkdwarf 07-01-2014 - Erasmo 08-01-2014 Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR ( ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Anne op 27-01-2014 13:25:33 ] | |
daNpy | donderdag 2 januari 2014 @ 11:59 |
Bij onze motoren (Honda CBR) moet de motor recht staan, op de wielen(!). Op de bok staat een motor namelijk niet recht, maar voorover ![]() Je moet het dus met 2 man doen, want in je eentje is het bijna onmogelijk ![]() | |
Dekatria | donderdag 2 januari 2014 @ 12:00 |
Bij alle motoren moet de motor rechtop staan hoor. | |
Ener-G | donderdag 2 januari 2014 @ 12:00 |
En wat dacht je ervan om het peil te controleren voor het rijden, zodat je weet of er uberhaupt nog olie in zit? ![]() Idem met het controleren van de bandenspanning. | |
Anne | donderdag 2 januari 2014 @ 12:01 |
Wacht even.. Het ging alleen om olie peilen voor of ná een lange rit. Dus nu ben ik nieuwsgierig waarom dat per motortype zou verschillen. Dus Ener-G, vertel ![]() | |
Dekatria | donderdag 2 januari 2014 @ 12:01 |
Dat theorieexamen, mooie herinneringen ![]() ![]() | |
BlackLining | donderdag 2 januari 2014 @ 12:09 |
Er zijn er een paar die op de jiffy moeten. Ik geloof dat Triumph er daar een paar van heeft. Maar die hebben sowieso een wat andere oliekringloop met die drysumps. Onpraktisch concept wel want met andere vering of banden klopt het dan niet meer, maar ze zijn er wel. Olie controleren na een rit heb ik nog nooit van gehoord. Bandenspanning ook altijd met koude banden een volgens advies van de bandenfabrikant, niet de motorfabrikant, dat laatste vergeet men nog wel eens. Ik kan me trouwens niet herinneren technische vragen te hebben gehad bij de theorie? Alleen voor aanvang van het AVD examen moest ik even die afkorting langs lopen. BRAVO-OK ofzo? | |
BlackLining | donderdag 2 januari 2014 @ 12:11 |
Op de bok, plankje onder het voorwiel, en klaar. De mijne staat gewoon op de bok hoor. Scheelt maar marginaal namelijk. | |
daNpy | donderdag 2 januari 2014 @ 12:12 |
Het is sowieso véél handiger ![]() | |
Ener-G | donderdag 2 januari 2014 @ 12:13 |
Dat het per motortype verschilt en dat het uitmaakt of ie op een bok staat of op een jiffy boeit niet, je moet het oliepeil checken voordat je uberhaupt een meter gaat rijden. Net zoals de bandenspanning. Dat is de instinker, ging er zelf ook bijna de mist mee in bij mijn theorie examen. | |
Anne | donderdag 2 januari 2014 @ 12:22 |
Ah sorry, ik bedoelde user Erasmo. Die zei dat. | |
Arcee | donderdag 2 januari 2014 @ 13:51 |
Vorige topic was het langzaamste uit deze reeks. ![]() | |
Sounddragon | donderdag 2 januari 2014 @ 14:43 |
Te verwachten na alle veranderde regeltjes, en tis ook nog eens 'wintahhh' ![]() | |
Atreidez | donderdag 2 januari 2014 @ 15:01 |
Mag t al winter genoemd worden dan? ![]() ![]() | |
Ener-G | donderdag 2 januari 2014 @ 15:02 |
Als je nu kan kopen zou ik nu kopen denk ik, zodra het seizoen weer begint zullen de (tweedehands) prijzen wel hoger liggen. | |
Nero22 | donderdag 2 januari 2014 @ 15:42 |
Dinsdag eerste les. Meteen voor 4 uur. SPANNEND! ![]() Wat kan ik verwachten? ![]() | |
mjan | donderdag 2 januari 2014 @ 15:56 |
Misschien had je dat even aan je rijschool moeten vragen? ![]() Ga je vier uur lang alleen maar AVB doen? Ik ben blij dat mijn instructeur nooit een hele les alleen maar AVB deed, maar vaak 50/50: eerst oefeningen doen en daarna nog een uurtje lekker rijden. Op die manier weet je meteen waarvoor je de AVB doet. Bovendien raakte ik toch alleen maar gefrustreerd als het achtje weer eens niet wilde lukken en dan heeft het geen zin om dat oneindig achter elkaar door te oefenen. Verder heb ik de eerste les volgens mij alleen maar met een enorme grijns rondgereden die de rest van de dag nog is blijven plakken. Gewoon genieten dus. | |
Anne | donderdag 2 januari 2014 @ 15:58 |
Eerst rechtuit in zijn 1 en 2 rijden. Als dat lukt ga je waarschijnlijk het stapvoets rijden proberen, het lopen met de motor aan de hand en het parkeren, dan waarschijnlijk het wegrijden uit een parkeervak of misschien de halve draai, dan wellicht stapvoets slalommen. En dan zijn die 4 uur alweer om dacht ik zo ![]() | |
ManageTheAnger | donderdag 2 januari 2014 @ 16:28 |
Net ook mijn intake les erop zitten... Rondje op de baan gereden Slalom gedaan Stopproef gedaan (wat een ellende al die dingen tegelijk....) 8tje gedraaid uit het parkeervak wegrijden. All in one 2 weken pakket genomen, 12 uur AVB en 12u op de weg rijden. (kost wat, maar goed lekker belangrijk) Meeste moeite had ik nog met de stopproef... wat een ellende vond ik dat zeg... en remmen, en de koppeling, en terugschakelen etc.... 8tje ging de ene keer wel goed, de andere keer niet goed Slalom was behoorlijk easy... tenminste vond ik zelf... gewoon goed mijn heupen gebruikt Rondje rijden was ook wel lekker, dat deed ik af en toe even tussen de proef door... gewoon een ronde rijden en dan weer terug in de startpositie (ik rij bij een lesschool met eigen oefenterrein) Maand á anderhalf moet mogelijk zijn zei hij, afhankelijk van de planning. Zal als een gek maar met theorie bezig gaan, dan heb ik die alvast binnen straks (ik heb nog boeken nodig?) In elk geval een goed gevoel aan de les overgehouden, en ik kan niet wachten om weer lekker aan de slag te gaan! | |
mjan | donderdag 2 januari 2014 @ 16:36 |
Ik heb de eerste les nog helemaal geen AVB gedaan. Alleen maar zelf rondgereden met instructeur achterop zodat hij wat kon bijsturen in bochten. Volgens mij verschilt het nogal per rijschool hoe de lessen er inhoudelijk uitzien. | |
Pinkdwarf | donderdag 2 januari 2014 @ 16:40 |
Zelf vond ik itheorie.nl heel fijn voor mijn motortheorie ![]() Zelf heb ik 6 lessen AVB gehad en AVB in één keer gehaald. En ook 6 lessen AVD (Eigenlijk 8, maar dat komt door omstandigheden. Examen is een 1.5 maand uitgesteld ivm hartaanval examinator). En nu as dinsdag AVD examen. Spannend! | |
mjan | donderdag 2 januari 2014 @ 16:51 |
Mocht je het met een boek willen doen; ik heb hier nog een theorieboek en dvd met 8 proefexamens liggen van Vekabest, waar ik zelf twee maanden geleden in één keer mee ben geslaagd. Zou je zo over kunnen nemen als je wil. Leuk dat je eerste les zo goed is bevallen. ![]() | |
Nero22 | donderdag 2 januari 2014 @ 16:56 |
Haha, klinkt goed allemaal. Ik heb al wel eens op een opgevoerde scooter gereden in Australie, dus een HEUL HEUL HEUL HEUL klein beetje feeling heb ik misschien wel. ![]() Lekker veilig ook, met 80 km/u. ![]() ![]() Maar ja: inderdaad 4 uur AVB als ik in de agenda kijk. Rijschool Bruinsma in Utrecht btw, dus ook groot eigen oefenterrein. | |
Anne | donderdag 2 januari 2014 @ 17:28 |
Ook niet alleen per rijschool, maar ook per leerling. | |
Ener-G | donderdag 2 januari 2014 @ 17:58 |
Ik heb in Thailand op scooters gereden die ook over de 100 reden (in mn zwembroek en met slippers ![]() ![]() ![]() | |
ManageTheAnger | donderdag 2 januari 2014 @ 20:52 |
meh, 69 euro is wel errug prijzig voor een internetcursus :S.... 6 lessen avb en 6 lessen avd? Is dat uren of moet je dat keer 2 doen... dat is wel snel? * ManageTheAnger vraagt zich af, of hij weer veel te veel gaat betalen ![]() Van welk jaar is dat boek dan? Anders heb ik er wel belang bij. | |
mjan | donderdag 2 januari 2014 @ 22:04 |
7e druk, editie 2012. Het enige wat niet meer klopt in het boek was dat er stond dat 130km op de snelweg nog een proef was. | |
Daantke | donderdag 2 januari 2014 @ 23:13 |
Ah, een Bruinsma'er: waarom heb je voor hen gekozen? ik heb hier al eerder een pleidooi gehouden voor kleinere rijscholen: geen eigen terrein dus max 2 lessers tegelijk, altijd dezelfde instructeur, etc. En mijn rijschool was 8 euro per uur goedkoper dan Bruinsma ![]() Nog interesse in theorieboek overigens? aantal jaar oud, maar regeltjes zijn over het algemeen hetzelfde gebleven | |
Nero22 | donderdag 2 januari 2014 @ 23:26 |
Ik heb voor hen gekozen omdat ik mijn rijbewijs binnen een maand wil halen. Gezien ik alleen deze maand totaal geen verplichtingen heb is verwarmde kleding wel handig dacht ik zo. ![]() Ik ben al van een (ex-FOK!ker) theorieboek voorzien. Bedankt! | |
muhahaha | vrijdag 3 januari 2014 @ 08:11 |
Zoek een instructeur op met een hoog slagingspercentage... je kunt beter wat extra lessen dan 3 keer op moeten want dat laatste is altijd duurder. Bij mijn instructeur was ik er ook bang voor, achteraf gezien heb ik het gevoel dat hij juist heeft gehandeld en beide praktijk examens behaalde ik in 1 keer. ![]() | |
sanger | vrijdag 3 januari 2014 @ 09:33 |
Ik heb volgende donderdag (dan eindelijk) mijn AVD examen ![]() | |
Erasmo | vrijdag 3 januari 2014 @ 09:38 |
Er zijn motortypes waarbij je warm moet peilen en kleppen stellen. Maar ik bedenk nu dat dit: Ook een steekhoudend argument is. Er is inderdaad een vrij levendige tweedehandsmarkt voor theorieboeken. Proefexamens zijn ook wel te downloaden via de bekende wegen(Yarr ![]() | |
Erasmo | vrijdag 3 januari 2014 @ 22:38 |
Laatste les voor het examen gehad, ging opzich goed alleen ik moet op m'n kijktechniek en m'n bochten op kruisingen letten. Vooral linksaf neem ik nog te ruim af en toe. | |
ManageTheAnger | vrijdag 3 januari 2014 @ 23:20 |
Planning is binnen... 14 januari theorie 18 januari 4u lessen (om 8u al....) 1 februari 4u lessen (ook om 8u al...) 8 februari 4u lessen (wederom om 8u.... ffs) 12 februari AVB examen! Ben benieuwd!!! Heb er onwijs veel zin in en hoop echt dat het allemaal in 1x goed kan gaan (maar ook dat het weer mee blijft zitten want februari is vaak wel een kut maand) Vroeg of het eerder kon, maar de beste man gaf aan dat het CBR niet eerder examens afneemt ofzo, of geen eerdere mogelijkheid heeft. | |
Erasmo | vrijdag 3 januari 2014 @ 23:23 |
Waarschijnlijk zitten ze op eerdere data al vol. | |
Nero22 | zaterdag 4 januari 2014 @ 02:24 |
Ja, want ik heb op 23 januari geloof ik mijn AVB en 6 februari mijn AVD examen. ![]()
[ Bericht 67% gewijzigd door Nero22 op 04-01-2014 02:33:48 ] | |
Erasmo | zaterdag 4 januari 2014 @ 09:36 |
Ik heb AVD op de achtste ![]() | |
Ener-G | zaterdag 4 januari 2014 @ 20:59 |
Hangt er ook vanaf welke regio het is denk ik, ik mag volgende week voor mn avb, als ik dan rij zoals vandaag ging moet het lukken ![]() | |
BlackLining | zaterdag 4 januari 2014 @ 21:05 |
12 uurtjes? Voor alleen AVB? Dat moet goed te doen zijn hoor ![]() | |
ManageTheAnger | zondag 5 januari 2014 @ 19:23 |
Yes let's hope so.. Nu bezig met Theorie... Daar ben ik slechter in dan gedacht ![]() | |
sanger | maandag 6 januari 2014 @ 09:01 |
Hoeveel lessen hebben jullie gemiddeld genomen voor avd? Ik ga donderdag na slechts 4 lessen afrijden. Denk dat het te weinig is eigenlijk.... | |
Erasmo | maandag 6 januari 2014 @ 09:11 |
Ik zit op de tien ![]() Dat is wel heel erg weinig, wat is je feedback tijdens de les over je rijden? | |
Ener-G | maandag 6 januari 2014 @ 10:05 |
Opzich als het 4 lessen zijn van 4 uur lang.. ![]() | |
ikveranderhemniet | maandag 6 januari 2014 @ 10:14 |
Ahhh! Wat is dit kut zeg. Twijfelde gisteren of ik me zou aanmelden voor theorie-examen voor vandaag. Besloot om vandaag vroeg uit bed te gaan om te reserveren + een oefenexamen in te rammen, blijkt ik het niet meer te kunnen reserveren... Meest debiele vind ik dat je van 0:00 tot 06:00 niet kan reserveren ivm onderhoud. Nu is het wachten tot de 14de totdat het examen weer een beetje vlakbij is. Heb in december bij 2 rijscholen proefles gedaan. Beide zeggen dat ik 10 uur per examen nodig heb. In principe zou ik binnen 2 weken klaar kunnen zijn ![]() | |
sanger | maandag 6 januari 2014 @ 11:19 |
Heb er pas 1 gehad ![]() ![]() Ik heb woensdagavond 2 uur les, en donderdag voor het examen nog een uurtje. | |
BlackLining | maandag 6 januari 2014 @ 11:21 |
Ik had 5 uur, en nog een half uurtje naar het CBR, ging prima. AVD is zo moeilijk niet, zeker niet als je wat auto ervaring hebt. Dan moet je eigenlijk vooral nog op je wegpositie letten en zorgen dat je overal vooraan staat. | |
sanger | maandag 6 januari 2014 @ 11:22 |
Ik hoop het ![]() Ik heb bijna 15 jaar ervaring in de auto dus deelnemen aan verkeer an sich moet het probleem niet zijn. | |
ManageTheAnger | maandag 6 januari 2014 @ 14:43 |
Lees ik gister net in het theorieboek, dat dit eigenlijk niet uitmaakt. Op de motor moet je op heel andere dingen letten. Opzich ook wel logisch, putdeksels, grind, gaten in het wegdek, verkeerssituaties beter inschatten want op de motor ben je veel kwetsbaarder etc etc. Klinkt een beetje als iemand die net zijn rijbewijs heeft gehaald, en heel stellig zegt: "zo, en nu kan ik rijden". Niet lullig bedoeld dit trouwens hoor, dat even vooropgesteld. ![]() | |
BlackLining | maandag 6 januari 2014 @ 14:52 |
In dat theorieboek staat wel meer. Beetje hetzelfde als iemand die claimt alles te weten omdat ie de theorie geleerd heeft ![]() Je hebt er wel degelijk wat aan omdat je beter kunt anticiperen een dat is vreselijk belangrijk op de motor. Al is het niveau waarop je moet kijken op de motor totaal niet meer te vergelijken van in een auto, je moet véél alerter zijn. Maar het begin is er, ze zullen je wat minder snel verrassen. En natuurlijk moet je op de motor nog op extra dingen letten, de zaken die jij noemt inderdaad, maar misschien nog wel belangrijker de positie op de weg. | |
Tunafish | maandag 6 januari 2014 @ 15:29 |
Ik ben destijds direct voor mijn motorrijbewijs gegaan, zonder eerst een autorijbewijs te halen, en je ziet wel een verschil daartussen tijdens de AVD. De lui waar ik mee reed hadden allemaal al hun autorijbewijs, en je zag in het begin echt wel dat zij bijvoorbeeld al wat eerder begonnen met remmen omdat ze verderop zagen dat er volk aan het remmen was. Ze waren gewoon iets meer thuis in het verkeer. Anticipatie, algemeen verkeersinzicht, dat soort grappen, daar heb je gewoon al een kleine voorsprong van als je je autorijbewijs al hebt. Volgens mij (en de instructeurs die ik heb gehad) blijft het daar ook bij, een voorsprong. Het is niet alsof je dan eventjes op die motor springt en laat zien dat je het verkeer snapt en dus je motorrijbewijs zou moeten krijgen. Je moet echt wel laten zien dat je op andere dingen let op de motor, waaronder inderdaad die putten en wegpositie. | |
Anne | maandag 6 januari 2014 @ 15:50 |
Eindelijk sanger ![]() ![]() Heel veel succes alvast voor donderdag! | |
ManageTheAnger | maandag 6 januari 2014 @ 16:01 |
Ben al een paar andere dingen tegengekomen in het boek die (ook) niet kloppen. Of althans, die afhankelijk van interpretatie zijn. Vooral dat hoofdstuk verkeersinzicht ![]() Moet je kiezen uit remmen, gas loslaten of niets doen..... Die dingen liggen eigenlijk zo dicht bij elkaar, dat het maar net is hoe de situatie zich ontvouwt voor je. | |
OuweBaas | maandag 6 januari 2014 @ 17:26 |
Volgens mij is dat een auto theorie boek dan. Die vragen krijg je namelijk niet in je theorie examen voor de motor ![]() | |
ManageTheAnger | maandag 6 januari 2014 @ 18:15 |
Klopt. Toch is het een theorieboek voor de motor, staat ook bij dat het geen examenstof is ;-) Maar toch staat het er in! | |
Pinkdwarf | dinsdag 7 januari 2014 @ 09:26 |
Vanmiddag om 15 uur AVD.. spannend! | |
mstx | dinsdag 7 januari 2014 @ 09:28 |
Succes ![]() | |
Cobratjuh | dinsdag 7 januari 2014 @ 12:22 |
Hotsjeee ik leef ook nog ![]() ![]() Nog even over dat been: Uit eindelijk heeft er erg veel littekenweefsel op de spieren gezeten dit is door de vele fysio behandelingen en steunkousen afgenomen. Ik zal er altijd wel last van hebben maar goed ik kan weer remmen dat is het belangrijkste. Dus de tip van flip. Laat nooit een motor op je been stuiteren dat vind je been niet heel erg leuk ![]() | |
sanger | dinsdag 7 januari 2014 @ 12:42 |
Ja, er rust een beetje een vloek op ![]() Steeds komt het niet uit. Dan kan ik heeft de rijschool geen tijd en andersom. Maar de datum stond al gepland en ik was te laat (lees te laks) om te verzetten. Nu dus maar met erg weinig lessen een poging wagen... | |
sanger | dinsdag 7 januari 2014 @ 12:43 |
| |
Anne | dinsdag 7 januari 2014 @ 12:56 |
Ik heb ook weinig AVD lessen gehad en ben met een zeer matige voldoende (bewoording van de examinator) geslaagd. Maar hey, geslaagd is geslaagd ![]() | |
sanger | dinsdag 7 januari 2014 @ 12:58 |
Dat ben ik ook wel hoor ![]() ![]() ![]() Das meer aand e vrouwen toch? ![]() | |
Anne | dinsdag 7 januari 2014 @ 12:59 |
Oh, is dat het ![]() | |
Erasmo | dinsdag 7 januari 2014 @ 13:02 |
Ik rijd alleen maar oude trage auto's dus voor mij ging er een wereld open ![]() Wat een watjes! Ik zou serieus een andere rijschool overwegen. | |
sanger | dinsdag 7 januari 2014 @ 13:05 |
Vast ![]() ![]() ![]() | |
Nero22 | dinsdag 7 januari 2014 @ 16:09 |
Jezus, tot 3x toe de motor op de grond laten vallen tijdens het achtje en langzame slalom. ![]() Verder wel heel leuk gehad. Gaat hard, zo'n CB500 ![]() | |
Tunafish | dinsdag 7 januari 2014 @ 16:20 |
Beter nu dan op de weg ![]() | |
Pinkdwarf | dinsdag 7 januari 2014 @ 16:48 |
Geslaaaaaaagd! ![]() ![]() | |
Anne | dinsdag 7 januari 2014 @ 16:49 |
Gefeliciteerd ![]() | |
ManageTheAnger | dinsdag 7 januari 2014 @ 16:51 |
Bedankt Anne... ik zat niet op te letten. Top Dwarf! | |
BlackLining | dinsdag 7 januari 2014 @ 16:51 |
![]() | |
Anne | dinsdag 7 januari 2014 @ 16:51 |
AVD ![]() | |
ManageTheAnger | dinsdag 7 januari 2014 @ 16:53 |
fixed. | |
Gummiebeer | dinsdag 7 januari 2014 @ 16:55 |
Welkom bij de club ![]() | |
Erasmo | dinsdag 7 januari 2014 @ 16:58 |
Gefeliciteerd! Ik ga morgen gewoon in de kevlar spijkerbroek zo warm als het nu is ![]() | |
Gummiebeer | dinsdag 7 januari 2014 @ 17:00 |
Das mij weer iets te gortig, ik blijf een koukleum. Wel zomerhandschoen want handkappen | |
Erasmo | dinsdag 7 januari 2014 @ 17:01 |
Wel met thermo eronder he ![]() | |
Gummiebeer | dinsdag 7 januari 2014 @ 17:02 |
![]() | |
Pinkdwarf | dinsdag 7 januari 2014 @ 17:06 |
Bedankt allen! Nu ga ik snel op zoek naar een leuk, lage en niet al te dure motor. Maar ik heb er al een aantal op het oog ![]() | |
ManageTheAnger | dinsdag 7 januari 2014 @ 17:12 |
Ik ben erg benieuwd, wat is het budget wat jullie uitgetrokken hebben of uittrekken voor je eerste motor? Welke is het uiteindelijk geworden? Zelf heb ik een Kawasaki Z750 op het oog, uit minimaal 2008... maar ik vraag mij af of dat niet te gek is met een prijs van tussen de 5-6000 euro (ex motorgear).. Nou weet ik wel, ieder heeft een eigen budget en/of eigen motivaties om iets wel of niet te doen maar ik ben gewoon benieuwd naar het gemiddelde. | |
Erasmo | dinsdag 7 januari 2014 @ 17:13 |
¤1500, dan is het niet erg als je de kappen beschadigt of het ding omknikkert want dat gaat gegarandeerd gebeuren. | |
Anne | dinsdag 7 januari 2014 @ 17:14 |
Die vraag is meer iets voor hier: PTA / Motorclub topic #1141: Café 't Platte Schaep | |
BlackLining | dinsdag 7 januari 2014 @ 17:15 |
Je zoekt duidelijk in een andere prijsrange dan ik, maar ik heb mijn GSF600 Bandit uit '95 met 70k op de klok gekocht voor ¤1.500 en in tegenstelling tot wat men in het motortopic denkt is het een prima machine die me nooit heeft laten staan tenzij ik hem zelf gesloopt had met onderhoud ![]() Denk voor het pak ook richting de ¤1.000. Daarnaast zou ik niet zoveel geld uitgeven aan je eerste motor want je gaat er gegarandeerd mee op je bek. | |
Gummiebeer | dinsdag 7 januari 2014 @ 17:18 |
Een Transalp ![]() 10 jaar geleden gekocht voor 1250 "and still going strong" ![]() | |
JaFFe | dinsdag 7 januari 2014 @ 19:08 |
Vandaag theorie examen gehaald. Ik had het goed geleerd met het boek van Verjo, de vragen in dit boek komen heel erg overeen met de CBR vragen dus was eigenlijk best simpel. | |
Erasmo | dinsdag 7 januari 2014 @ 19:11 |
Het verbaasde me echt dat de helft gezakt was bij mij. | |
JaFFe | dinsdag 7 januari 2014 @ 19:12 |
Ja bij mij ook. Volgens mij onderschatten veel mensen het of ze gaan er heen met het idee van ik doe het wel ff en anders de volgende keer. | |
Gummiebeer | dinsdag 7 januari 2014 @ 19:37 |
Met theorie examen ging ik altijd heen onder het mom, ik zie wel. Dit was met A,B,C,D en E. Wel iets voorbereiding gedaan maar niet echt serieus maar toch elke keer max 4 fout. Met afrijden enkel afgestraft met D, met halteren raakte ik met de spiegel het bordje bij de bushalte ![]() | |
Scheringa | woensdag 8 januari 2014 @ 08:04 |
Zo mensen, ik heb al even niks van me laten horen. Gisteren voor de eerste keer AVB gedaan en zowel mijn vriendin als ik zijn in een keer geslaagd!! Volgende week theorie en dan hopelijk voor maart nog AVD, maar dat zou wel moeten lukken. ManageTheAnger, mijn vriendin en ik hebben een Kawa z750R uit 2012 op het oog als eerste motor. Er staan nog geen kilometers op dus hij is eigenlijk gewoon nieuw. Hij staat nu voor zo'n 8K, hopelijk gaat er nog iets van af voor we ons rjibewijs hebben. Ik moet zeggen dat ik er weinig voor voel om een oudere motor met, naar mijn idee, veel kilometers te kopen voor weinig geld. En daarbij, die Kawa is gewoon super mooi! | |
mstx | woensdag 8 januari 2014 @ 08:21 |
![]() Als je je daar prettig bij voelt moet je die gewoon kopen. Dat je gegarandeerd gaat vallen is onzin. ![]() Zo'n ding zou ik alsnog wel all-risk verzekeren. | |
Scheringa | woensdag 8 januari 2014 @ 08:29 |
Sowieso all-risk verzekeren natuurlijk. Zoals ik al zei, het is gewoon een nieuwe fiets. En we zien wel of we hem laten vallen. Zo ja, jammer dan, zo nee, mooi meegenomen. Eerst nog maar eens zien of hij er nog staat als wij ons rijbewijs gehaald hebben. | |
Ener-G | woensdag 8 januari 2014 @ 12:35 |
Hopla, AVB in de pocket, alle 7 in een keer goed. Best pittig nog vanmorgen met die wind ![]() | |
BlackLining | woensdag 8 januari 2014 @ 12:37 |
Goed bezig ![]() ![]() Werkte oefeningen moest je doen? | |
Ener-G | woensdag 8 januari 2014 @ 12:56 |
Lopend parkeren, langzame slalom, noodstop, stopproef, uitwijk, snelle slalom en het achtje. Wind was vooral irritant bij de langzame oefeningen. | |
Pinkdwarf | woensdag 8 januari 2014 @ 13:24 |
Gefeliciteerd! ![]() | |
ManageTheAnger | woensdag 8 januari 2014 @ 14:08 |
Daar mag zeker wel iets van af, als je er gelijk twee haalt inclusief gear? Gefeliciteerd! Zelf heb ik volgende week dinsdag theorie, en pas 12 februari mijn AVB. Laten we hopen dat het KNMI met zijn voorspellingen er weer flink naast zit ![]() Gefeliciteerd! Zie wel regelmatig voorbij komen dat ze twee stopproeven laten doen.... Op andere fora ook... noodstop en stopproef... Die precisie stop vind ik lastiger dan een 8 draaien ![]() | |
Scheringa | woensdag 8 januari 2014 @ 14:16 |
Nou we halen er maar een hoor, eerst maar met zijn 2en met 1 motor doen. Wordt anders een beetje overdreven met 2 auto's en 2 motoren ![]() ![]() Precisie stop is heel even een gevoel kweken. Ik mocht hem trouwens wel doen met mijn AVB, maar de examinator vond hem in een keer goed. Dat gold trouwens voor alle oefeningen behalve de noodstop, die moest ik wel over doen. Ik mag inderdaad ook een dinsdag voor de theorie, jij toevallig ook in Rijswijk? | |
ManageTheAnger | woensdag 8 januari 2014 @ 14:21 |
Dat je nog 1 hebt weten te vinden die standaard is ![]() Die noodstop lijkt een stuk makkelijker... met die precisiestop van 50km per uur, en dan gelijkmatig remmen, en tegelijkertijd terugschakelen van de 3 naar de 1... daar zie ik nog de meeste problemen in ![]() Wel top dat alle oefeningen in 1x goed gingen... 12u om te oefenen dus hoop op hetzelfde resultaat! Nee in het hoge noorden. | |
muhahaha | woensdag 8 januari 2014 @ 14:56 |
Doe je in de auto stiekem ook al wanneer je een verkeerslicht nadert. ![]() | |
BlackLining | woensdag 8 januari 2014 @ 14:59 |
En toch is ie op de motor wat bewerkelijker aangezien je beide voeten en beide handen moet gebruiken om de motor te bedienen. Moeilijk niet maar ik kan me voorstellen dat sommigen daar even in moeten komen. | |
Scheringa | woensdag 8 januari 2014 @ 15:14 |
Ja dat vond ik ook wel een wonder ![]() Maar dat doe je bij de stopproef toch ook? Of heb je er daar ook problemen mee? Het lastige aan de precisiestop is meer het gedoseerd remmen zonder te corrigeren in je remming (al mag een klein beetje corrigeren best). | |
Ener-G | woensdag 8 januari 2014 @ 15:45 |
Het lastige van de precisiestop vond ik dat ik de afstand lastig kon schatten waarin je stil kan staan, die is veel korter dan je denkt. In het begin remde ik in ieder geval te hard, waardoor ik later in de oefening wat moest lossen om nog bij de laatste pion uit te komen. Maar dat is een kwestie van oefenen en voor elke motor ook weer anders. Er zit trouwens wel degelijk een volgorde in, alleen gebeurt het zo snel dat het bijna lijkt alsof alles op hetzelfde moment gaat. Je komt aanrijden, gas los, voorrem + koppeling in, achterrem, dan heb je even een momentje om je afstand te peilen en evt. iets harder te remmen, en als je bijna stilstaat trap je even met de linkervoet van zn 3 naar zn 1. Stopproef is hetzelfde, alleen dan wordt dat 'evt. iets harder remmen', zeker weten fors remmen. Noodstop is hetzelfde als de stopproef, alleen dan zonder schakelen ![]() Gas los, voorrem + koppeling in, voetrem, en dan pas harder remmen. Het enige waar je op dat moment dan nog over na hoeft te denken is hoe hard je je voorrem in knijpt; Dat kan harder dan je denkt, als je maar niet meteen bij het poortje in 1x vol die rem in knijpt, want dan schiet je de ABS in of blokkeer je. Oh en daarna uiteraard je rechtervoet neerzetten als je eenmaal gestopt bent, anders val je om ![]() | |
ManageTheAnger | woensdag 8 januari 2014 @ 15:47 |
Bij die noodstop hoef je dus niet terug te schakelen? Ook zoiets, ik ben dus linkshandig... dus ik zet automatisch mijn linkerbeen dan neer ![]() | |
BlackLining | woensdag 8 januari 2014 @ 15:50 |
Noodstop is inderdaad zonder terug te schakelen. ![]() @Ener-G: eerst achterrem aanleggen, dan voor. Als je achter remt verschuift het gewicht van de motor naar voren en zakt hij iets door zijn vering. Meer druk op het wiel, dus meer grip en beter (een veiliger) remmen. | |
Ener-G | woensdag 8 januari 2014 @ 15:59 |
BlackLining> Volgens mijn instructeur moest ik toch echt eerst de voorrem in knijpen en dan pas de voetrem, en op bijna hetzelfde moment dat de voetrem ingetrapt wordt pas echt heel hard met de voorrem. Denk dat dat hetzelfde is wat jij bedoelt, je kan dan inderdaad ook veel harder remmen dan wanneer je meteen vol die voorrem in knijpt. Volgens mn instructeur blokkeert/slipt/abs't het achterwiel veel sneller dan voor als je daar eerst mee remt ipv de voorrem, en dat heeft ie me ook een paar keer laten doen om het te ondervinden. | |
Erasmo | woensdag 8 januari 2014 @ 16:08 |
Ik mag op het feestlijstje ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
BlackLining | woensdag 8 januari 2014 @ 16:11 |
Klopt, maar je kunt best met achter remmen zonder te slippen hoor ![]() Daarnaast is een slippend achterwiel geen ramp, maar wanneer je voorwiel blokkeert heb jij helemaal niks meer te vertellen. Daarom dus eerst druk op het voorwiel een dan pas vol erop. | |
ManageTheAnger | woensdag 8 januari 2014 @ 16:18 |
Dat is dan wel stukken makkelijker lijkt mij.... Zelf dacht ik idd ook eerst voorrem. 3 stappen, voorrem, achterrem, terugschakelen zo is mij verteld. Gefeliciteerd! | |
Ener-G | woensdag 8 januari 2014 @ 16:24 |
Maar als je eerst met voor remt bouw je ook al druk op. Als je met achter slipt trap je hem ook te hard in inderdaad. Je voorwiel moet je wel je best op doen wil je die laten blokkeren, die slipt toch echt minder snel door dan achter. Examinator was in ieder geval ook goed aan het kijken naar hoe ik aan het remmen was, en die vond het prima. Alle 7 proeven in een keer gehaald ![]() Erasmo> Proficiat! | |
BlackLining | woensdag 8 januari 2014 @ 16:38 |
Mooi zo, de juiste remtechniek ontwikkel je nog wel. Voorwiel blokkeren is trouwens helemaal niet zo moeilijk kan ik je garanderen ![]() | |
Nero22 | woensdag 8 januari 2014 @ 22:05 |
Ik ben bang dat als ik mijn voorrem te hard knijp, ik er overheen vlieg. Zoiets dat je vroeger gebeurde op een mountainbike... ![]() | |
BlackLining | woensdag 8 januari 2014 @ 22:08 |
Zou op zich wel stijlvol zijn natuurlijk, om de stopproef op je AVB met een stoppie te doen ![]() | |
White__Tiger | donderdag 9 januari 2014 @ 14:13 |
Vandaag helaas gezakt voor mijn AVD. Bijzonder begin van mijn examen. Na ongeveer twee minuten al kwam er aan politieauto van links (zonder zwaailichten ofzo) die gewoon voor mij de weg opdraaide waardoor ik flink moest remmen. Weg bestond uit kinderkopjes dus zwabberde een beetje en flink geschrokken. Bij de stoplichten iets verder door maakte de examinator en mijn rijinstructeur dat even duidelijk aan die agenten. Vervolgens 500 meter verder, stop bordje van de politie en volgde er even een pittige discussie tussen de drie agenten en de examinator en mijn rijinstructeur. Daarna was ik het helemaal kwijt en teveel afgeleid. Volgende keer hopelijk betere omstandigheden ![]() | |
ikveranderhemniet | donderdag 9 januari 2014 @ 14:37 |
Volgende week maandag mijn officiele eerste les ![]() Ik heb 10,5 uur gepland voor mijn AVB. | |
Anne | donderdag 9 januari 2014 @ 14:39 |
En sanger? Hoe ging ie?Ah, dat is vervelend ![]() Waarop ben je precies gezakt? Wat ging er daarna fout? | |
Ener-G | donderdag 9 januari 2014 @ 14:43 |
Wow, zuur.. | |
BlackLining | donderdag 9 januari 2014 @ 14:47 |
Nou, da's fraai dan ![]() In principe gewoon gezakt door overmacht eigenlijk. Wat was het smoesje van de heren in blauw? | |
White__Tiger | donderdag 9 januari 2014 @ 14:51 |
Hij vond dat ik te dicht op een auto zat op de snelweg voordat ik hem ging inhalen, te weinig afstand. Verder vond hij mijn bochten wat slordig/beetje onrustig. | |
White__Tiger | donderdag 9 januari 2014 @ 14:52 |
De agente vond dat ze makkelijk voor mij de weg kon opdraaien en was het niet eens met de visie van mijn rijinstructeur en examinator. Daarna begon een beetje een welles nietes discussie en die werd ineens afgebroken door een andere agent. Al die tijd stond ik maar te wachten langs de weg. Je wint het toch nooit van de politie. | |
ManageTheAnger | donderdag 9 januari 2014 @ 15:42 |
Vrouwelijke agenten ![]() | |
Nero22 | donderdag 9 januari 2014 @ 16:00 |
Misselijk ![]() | |
Gummiebeer | donderdag 9 januari 2014 @ 17:25 |
http://www.dumpert.nl/med(...)hung_hung_hung_.html Idd.. | |
BlackLining | donderdag 9 januari 2014 @ 18:00 |
Lekker weer. Politie vertoond opvallend vaak verkeershufterij inderdaad, ook zonder zwaailicht. Puur machtsmisbruik want je wint het toch niet inderdaad ![]() Al vind ik het van je instructeur en examinator wel onprofessioneel dat ze gaan staan roadragen tijdens een examen ![]() | |
sanger | vrijdag 10 januari 2014 @ 09:38 |
![]() | |
Anne | vrijdag 10 januari 2014 @ 19:01 |
PTA / [20-02-2014 / 23-02-2014] MOTORbeurs UtrechtAhhh, wat jammer ![]() | |
koekjestrommel1 | zaterdag 11 januari 2014 @ 00:18 |
Weet iemand hoe het zit met de types motorrijbewijzen? Ik ben nu 20, en heb sinds 3 jaar mijn autorijbewijs, maar heb geen zin om op een 125cc ding te moeten rijden en dan over 2 jaar weer examen te moeten doen. Ik heb een tijd geleden iets gelezen dat deze regeling in begin 2014 zou komen te vervallen zodra je direct met 21(?) KW kan beginnen. Iemand meer info? | |
koekjestrommel1 | zaterdag 11 januari 2014 @ 00:21 |
Laat maar, al gevonden. http://www.cbr.nl/brochure.pp?id=155 Dus in principe kan ik nu beginnen ![]() | |
Ener-G | zaterdag 11 januari 2014 @ 00:23 |
Als je nu 20 bent mag je sinds 30-12-2013 meteen voor A2 gaan. (max 35 kW). | |
Nero22 | zaterdag 11 januari 2014 @ 00:29 |
Yep, doe ik nu ook. | |
koekjestrommel1 | zaterdag 11 januari 2014 @ 00:33 |
Dan nu de volgende, weet iemand een goed(kop)e rijschool in omgeving Nijmegen? Weer een geval van door de bomen het bos niet meer zien. | |
sanger | maandag 13 januari 2014 @ 10:30 |
Wat wel ![]() ![]() Eigenlijk was het gewoon een rommelige rit. Begon al met een oortje wat niet helemaal lekker werkte waardoor ik aanwijzingen soms erg laat pas doorkreeg. En ik reed voor het eerst in regen, met plasjes op de wegen, en daarom wat te voorzichtig. Hij vond dat ik daardoor een wat onzekere indruk maakte. [ Bericht 6% gewijzigd door sanger op 13-01-2014 10:38:24 ] | |
Anne | maandag 13 januari 2014 @ 13:30 |
Ja, het kloterige is dat je niet kunt terug praten, maar eigenlijk had je hem dan gewoon even aan de kant moeten gooien. Zij snappen vast wel dat die shit gewoon goed moet werken ![]() Zonde! Volgende keer beter! Wel fijn dat je in ieder geval eens gereden hebt met regen. Weet je al wanneer je weer op mag? Al een datum geprikt? | |
sanger | maandag 13 januari 2014 @ 13:37 |
Dat wel ![]() Nee nog niet. Twijfel nog of ik niet een rijschool wat meer in de buurt zoek. Nu is het al 45 minuten naar de rijschool, 45 minuten terug.... En daardoor is het inplannen soms nog weleens lastig. | |
ManageTheAnger | maandag 13 januari 2014 @ 19:31 |
Morgen voor mijn theorie... Alle 400 vragen van de cd-rom, en alle 110 vragen uit het boek een aantal keren gemaakt. Volgens de cd-rom ben ik er nu klaar voor ![]() | |
ikveranderhemniet | maandag 13 januari 2014 @ 20:38 |
Vandaag eerste officiele les gehad. Precisiestop, stopproef, noodstop, snelle slalom, stapvoets rijden, langzame slalom en vertragingsoefening gehad in 2 uurtjes. Alle remoefeningen gingen goed. Snelle slalom kan ik met 25km/u goed uitvoeren, op naar de 30 dus. Stapvoetsrijden ging ook goed maar de langzame slalom... Man man man, hopen dat ik dat niet ga krijgen op de avb. Vrijdag theorie ![]() | |
mjan | maandag 13 januari 2014 @ 21:43 |
Succes! Dat zou een bijzonder examen zijn als je die niet krijgt ![]() | |
Nero22 | maandag 13 januari 2014 @ 21:56 |
Succes! Als die slalom eenmaal lukt... ![]() ![]() | |
ikveranderhemniet | maandag 13 januari 2014 @ 22:19 |
Veel oefenen dus ![]() Heb het ongeveer 10 keer uitgevoerd en het is me 3-4 keer gelukt. Motor sloeg een keer af bij de laatste pilon. 200 kilo zware motor kon ik niet houden op 1 been dus legde hem maar neer op de rechterzij. Heb dan meteen een lesje motor overeind zetten gehad ![]() Succes! Laat je het ons weten? | |
ManageTheAnger | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:25 |
Wat........... een............. kutvragen... 500 oefenvragen gedaan, en nog was het totaaaaaaal anders dan op het examen. Zal wel aan de zenuwen gelegen hebben denk ik. Maar toch is deze boy geslaagd! Op het randje met 6 fout ![]() Op naar AVB op 12 februari! | |
mjan | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:38 |
Gefeliciteerd, nu op naar de praktijk inderdaad ![]() | |
Scheringa | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:44 |
Vandaag theorie examen gedaan en in 1 keer geslaagd. Nu nog een paar lesjes AVD en dan examen inplannen!! Jij ook gefeliciteerd ManageTheAnger!! ![]() | |
Nero22 | dinsdag 14 januari 2014 @ 15:06 |
Feli ![]() Heuj, ook gefeli ![]() | |
Tunafish | dinsdag 14 januari 2014 @ 15:21 |
Ik weet nog dat bij mijn theorie een foto werd getoond van een kerel die een kleuter in z'n buddyseat had gezet, in pak (blijkbaar hebben ze dat in die maten? ![]() ![]() | |
Scheringa | dinsdag 14 januari 2014 @ 16:48 |
Die vraag heb ik letterlijk gehad! Maar als je het mij vraagt is het sowieso onverantwoord om met een kind achterop te rijden. | |
Nero22 | dinsdag 14 januari 2014 @ 16:49 |
A) Een kind <1,20 m moet voor de bestuurder geplaatst worden ... | |
Tunafish | dinsdag 14 januari 2014 @ 16:51 |
Ja, ik weet niet meer welk antwoord ik heb gekozen, vond alles zo gigantisch debiel dat degene die ook maar een van die drie zou proberen direct zijn rijbewijs moet inleveren. | |
Nero22 | dinsdag 14 januari 2014 @ 16:52 |
Ik klets ook maar wat hoor. En net wat je zegt... | |
BlackLining | dinsdag 14 januari 2014 @ 16:53 |
![]() Sommige vragen zijn echt onzin ja. Ook wel eens dat je zit met vragen als "U wilt dit doen. Mag dat?". Tja, het mag soms wel. Maar zulke dingen bij je examen doen is wel instant zakken omdat het veel te gevaarlijk is. Theorie is ook wel een beetje geluk hebben natuurlijk. Je moet in ieder geval al blij zijn dat je niet van die achterlijke gevaarherkenning vragen hebt ![]() | |
Tunafish | dinsdag 14 januari 2014 @ 16:53 |
Volgens mij zou je geklets maar zou het antwoord kunnen zijn wat ze zochten. Hele rare vraag.Mwoah, heb als jochie van 16 geregeld bij mijn vader achterop rondgereden, dat was best te doen. Was wel met klamme handjes om hem heen klemmen en hem strakker knuffelen dan ik ooit heb gedaan of de rest van mijn leven zal doen ![]() | |
ManageTheAnger | dinsdag 14 januari 2014 @ 17:01 |
Situatie: Motor op een weggetje. Vraag: "mag je hier beide remmen gebruiken?" Ja dat mag Nee dat mag niet Zo'n vraag, gaat he-le-maal nergens over. Je mag namelijk niet onnodig remmen, maar het is ook niet verboden om áls je remt, dit met beide remmen te doen. | |
Nero22 | dinsdag 14 januari 2014 @ 17:04 |
![]() Zo had ik een vraag bij mijn autotheorie: "U rijdt langs een kanaal. Wat doet u?" A) Gas loslaten B) Uw gordel los maken C) Niets | |
Anne | dinsdag 14 januari 2014 @ 17:07 |
Bij mij vroegen ze of het toegestaan was, waarbij ik dan uit de volgende antwoorden kon kiezen: Ja Ja, maar dat betekent niet dat het veilig/verantwoord is Nee Het was dus het 2e antwoord ![]() | |
Tunafish | dinsdag 14 januari 2014 @ 17:12 |
Dat zijn al een stuk logischere antwoorden om te kunnen geven. | |
Anne | dinsdag 14 januari 2014 @ 17:15 |
Ja, maar toch zou je stiekem naar nee neigen. Maar dat is je eigen verantwoordelijkheidsgevoel die dat doet ![]() Gelukkig trap ik niet zo vaak in instinkerds. | |
Nero22 | dinsdag 14 januari 2014 @ 17:29 |
O, nog een leuke die ik nu vind ik mijn oefenexamen:![]()
| |
Tunafish | dinsdag 14 januari 2014 @ 17:32 |
Het zit hem in het woordje 'altijd' hé. Je zou het wel moeten krijgen, maar je hebt altijd lui die niet opletten, of schijt hebben aan regels, of wat dan ook. Die vragen verneuken je waar je bij staat als je ze niet heel goed leest. | |
ManageTheAnger | dinsdag 14 januari 2014 @ 17:32 |
| |
Anne | dinsdag 14 januari 2014 @ 17:38 |
Nee, C is juist gevaarlijk. Als je op een 80-weg de zijwegen in wil gaan kijken, ga je waarschijnlijk je snelheid verminderen tot 50 km/h ofzo. Dat is gevaarlijk voor de mensen achter je, die verwachten dat dan weer niet. | |
Scheringa | dinsdag 14 januari 2014 @ 17:41 |
Die vraag had ik ook, maar de vraag was: U remt met beide remmen, mag dat? Het ging niet over die situatie, dus ja dat mag.. | |
ManageTheAnger | dinsdag 14 januari 2014 @ 17:44 |
Herstel, dat was de juiste vraagstelling, en ik had hem ook goed maar dan nog vind ik de situatie waarin het gevraagd wordt onredelijk ![]() | |
Ener-G | dinsdag 14 januari 2014 @ 17:45 |
Er zitten soms wel redelijke strikvragen bij inderdaad. | |
BlackLining | dinsdag 14 januari 2014 @ 17:58 |
Mja, da's gewoon een compleet irrelevante kutvraag inderdaad ![]() | |
Scheringa | dinsdag 14 januari 2014 @ 18:16 |
Dat sowieso natuurlijk, maar ik ben het met ManageTheAnger eens. Die vraagstelling in combinatie met de foto was gewoon kut! | |
ManageTheAnger | zaterdag 18 januari 2014 @ 07:08 |
Bah wat is dit toch vroeg voor motorrijles... 8u beginnen tot 12... Maargoed, we mogen tenminste weer rijden/oefenen ![]() Vandaag alle oefeningen gedaan behalve stapvoets rijden en met de motor lopen. 8je draaien, ging na wat oefenen vaker goed dan fout langzame slalom.... dat is echt een k** oefening. halve draai... tijdens het terugrijden en het juist positioneren hield ik de motor niet meer ![]() stopproef.. deze gaat nu ook gewoon goed precisiestop.. kan nu eindelijk ook gelijk terugschakelen en voer hem nu ook goed uit noodstop... niet vergeten de koppeling ook in te knijpen (sporadisch vergeten) snelle slalom.. een van de leukere oefeningen om te doen vind ik zelf uitwijkmanouvre... ook dit is een oefening die mij gemakkelijk af gaat vertragingsoefening... dit gaat nog wel wat moeite kosten, het lastigste vind ik om na die vertraging de motor trekkende te houden (en dus niet gewoon met gas dicht lekker door die pionnen heen zwalken) wegrijden uit een parkeervak.. links is geen probleem meer, maar rechts is toch nog vaker vervelend. Al met al vond ik het een geslaagde eerste 4 uren op een motor! (los van de intakeles) Over 2 weken pas het volgende blok helaas, en de week daarna nog een blok. Op naar 12 februari AVB! [ Bericht 75% gewijzigd door ManageTheAnger op 18-01-2014 17:05:08 ] | |
ikveranderhemniet | zondag 19 januari 2014 @ 14:45 |
Vrijdag mijn theorie in 1 keer gehaald ![]() 45 goed, beetje slecht vond ikzelf maar sommige vragen stonden niet in mijn boek... AVB 4 feb gaat helaas niet door door andere verplichtingen. Even een nieuwe datum prikken en mijn uren daarop aanpassen. Vraag me af of mijn motorles morgen doorgaat. | |
Nero22 | zondag 19 januari 2014 @ 17:06 |
![]() Ik had hetzelfde met die vertragingsoefening. Mijn instructeur nam me toen achterop en hij remde af tot zo'n 20 km per uur waardoor je wel je motor op gang moet houden, anders red je het einde niet. ![]() Met het wegrijden moet je denk ik meer gas gebruiken, dan zal het wel makkelijker gaan. | |
ManageTheAnger | zondag 19 januari 2014 @ 23:09 |
Gefeliciteerd! | |
Erasmo | zondag 19 januari 2014 @ 23:28 |
Correct, hoe eerder je op snelheid bent hoe meer voorbereidingstijd je hebt. Voor de vertragingsoefening mag je echt stevig optrekken, als je te snel gaat hoor je dat vanzelf van de instructeur. | |
Nero22 | zondag 19 januari 2014 @ 23:33 |
Ik zit op een onbeperkte motor (de 35 kw'tjes staan in onderhoud ![]() ![]() | |
Ener-G | maandag 20 januari 2014 @ 08:39 |
Wegrijden in zn een, dan zo snel mogelijk naar zn 2 en het gas vol open gooien, dan rij je iets van 50-55 en kun je makkelijk naar zn 3 schakelen voordat je het poortje passeert. Is wel iets wat je aan moet wennen ja ![]() Na het poortje heel hard remmen, zo hard dat je lichaam naar voren gedrukt wordt, voor je gevoel moet je bijna stilstaan. Dan heb je nog genoeg ruimte over om terug te schakelen en weer gas te gaan geven voor de slalom. | |
Tunafish | maandag 20 januari 2014 @ 10:57 |
Ja, je moet het even doorkrijgen met die oefening. Als je eenmaal weet hoe snel je die motor op snelheid kunt krijgen en alles kunt voorbereiden, doe je het met twee vingers in de neus. Mocht je die niet nodig hebben om te remmen en schakelen, that is ![]() | |
JaFFe | woensdag 22 januari 2014 @ 12:34 |
Zojuist AVB Examen gedaan in Arnhem bij de Gelredome. Op de langzame slalom na ging het goed dus geslaagd. Op naar de weglessen nu! | |
ManageTheAnger | woensdag 22 januari 2014 @ 12:42 |
Gefeliciteerd! Welke oefeningen moest je doen? | |
JaFFe | woensdag 22 januari 2014 @ 12:45 |
Parkeren Langzame slalom Achtje Snelle slalom Precisiestop Noodstop Uitwijken Waarvan de langzame slalom ook bij poging 2 faalde | |
OuweBaas | woensdag 22 januari 2014 @ 14:48 |
Zo na 2 niet zo'n succesvolle pogingen om mijn theorie te halen vanochtend toch geslaagd ![]() 44 van de 50 goed, dus dat is voldoende. Straks naar de rijschool bellen en een praktijk examen laten inplannen ![]() | |
picodealion | woensdag 22 januari 2014 @ 14:55 |
Netjes. Bij wie les je? | |
JaFFe | woensdag 22 januari 2014 @ 15:59 |
Ik les in Deventer bij een rijschool. Als je in Deventer lest heb je drie keuzes, Zwolle, Enschede, of Arnhem. Alle 3 nog wel een stukje rijden. Ik vond voor het eerst op de snelweg rijden ook een overweldigende ervaring kwa geluid en weerstand die je dan voelt | |
Nero22 | woensdag 22 januari 2014 @ 19:23 |
Gefeli ![]() Ik ben vanmorgen ook geslaagd voor mijn theorie met 3 fout! Morgen AVB... | |
ManageTheAnger | woensdag 22 januari 2014 @ 19:50 |
Gefeliciteerd en succes! | |
Pinkdwarf | woensdag 22 januari 2014 @ 20:11 |
Gefeliciteerd! Daar heb ik ook mijn AVB gedaan ![]() | |
JaFFe | woensdag 22 januari 2014 @ 20:29 |
Bedankt! Ik vond ook de ervaring van de eerste keer snelweg behoorlijk overdonderend en dan gelijk 30 km achter elkaar. | |
Nero22 | woensdag 22 januari 2014 @ 23:13 |
Ben echte rete zenuwachtig voor mijn AVB morgen. Laatste les gister ging ook helemaal niet zo denderend. ![]() | |
mjan | woensdag 22 januari 2014 @ 23:21 |
Met welke oefeningen heb je moeite? Heb je nog even een les vantevoren? En ach, fouten maken mag, zolang je het maar niet in hetzelfde cluster doet. | |
ManageTheAnger | woensdag 22 januari 2014 @ 23:36 |
Denk gewoon dat je even leuk met de motor in de weer bent... Geniet van het moment in plaats van erover na te denken ;-) Je hebt dat rijbewijs al binnen, morgen is maar een formaliteit ;-) | |
Nero22 | woensdag 22 januari 2014 @ 23:47 |
IK had ineens moeite met achtje en halve draai rechtsom. Misschien kwam dat ook wel omdat ik ze dit keer helemaal zonder koppeling deed en dus alleen met rem en gas, wat resulteerde in een bokkende motor. Ik lees net dat je de koppeling best mag gebruiken, zolang je maar niet ontkoppelt. ![]() Ik heb geen les meer van te voren, maar mag nog wel een kwartiertje/half uurtje inrijden.
![]() ![]() | |
Ener-G | donderdag 23 januari 2014 @ 00:03 |
Als ie bokt moet je minder hard op je voetrem staan, of sowieso terugschakelen van 2 naar 1 ![]() | |
Nero22 | donderdag 23 januari 2014 @ 00:10 |
Mwhehe, dat flikte ik dus effies op dinsdag. Halve draai in zijn 2. ![]() | |
mjan | donderdag 23 januari 2014 @ 08:41 |
Ah, maar die kun je in ieder geval nooit allebei krijgen dus dat is mooi; kun je jezelf toestaan om die te verprutsen mocht je een van beiden moeten rijden. Ik heb zelfs trouwens de halve draai en achtje altijd zonder koppeling moeten rijden van mn instructeur, weet niet meer precies wat zijn argumentatie daarachter was, want het is inderdaad niet verplicht maar maakt het wel een stukje moeilijker. Heel veel succes vandaag! | |
Ener-G | donderdag 23 januari 2014 @ 09:10 |
Met koppeling het 8je doen maakt het alleen maar nodeloos gecompliceerder idd. Gewoon aan komen rijden in zn 1, gas constant (hand half op de beugel/buitenkant gashendel, of wijsvingertje op de basis van de handremhendel) vantevoren doseren met je voetrem zodat je al constant 14/15 rijdt. En dan is het verder motor omgooien en kijken in de richting waar je heen wil, arm goed strekken in de richting waar je heen wil en kont aan die kant optillen. Als ie begint te bokken rechterbeen op je voetrem iets ontspannen, als je je voet probeert op te tillen om minder hard te remmen ga je weer te hard. Het is echt heel subtiel, maar dat is mijn ervaring. Het bokken had ik het meeste last van op het moment dat je na de eerste 'bocht' de motor omgooit om van links naar rechts te gaan, omdat je toch stiekem anders gaat remmen en gasgeven. | |
mjan | donderdag 23 januari 2014 @ 09:22 |
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het achtje echt de hel vond. Kreeg het heel lang gewoon echt niet onder de knie (en alle mede-lessers maar lekker soepel doordraaien natuurlijk). Tot ik het één les voor m'n examen, in de stromende regen, opeens doorkreeg. Ik wil het eigenlijk nu weer eens gaan oefenen op mn eigen motor, want blijft een zwak punt bij mij. | |
BlackLining | donderdag 23 januari 2014 @ 09:26 |
Verschilt volledig per motor. Op een wat oudere viercilinder bijvoorbeeld is het dan weer vrijwel onmogelijk zonder koppeling. De koppeling vangt het bokken van de motor op. Daarnaast kun je in zulke toerengebieden de kracht preciezer doseren met de koppeling dan met het gas. Een andere manier is om juist de voetrem wat harder in te trappen en wat meer gas te geven. Zo hef je dan weer de speling op de aandrijflijn op. Langzaam manoeuvreren is altijd gebaseerd op trekkend houden zonder bokken. En dat is een samenspel van gas, koppeling én voetrem. Dat samenspel moet je jezelf eigen maken. [ Bericht 0% gewijzigd door BlackLining op 23-01-2014 09:31:43 ] | |
Ener-G | donderdag 23 januari 2014 @ 09:44 |
Maar tenzij ie op zijn eigen motor lest, denk ik niet dat nero22 op een oudere viercilinder bezig is. | |
BlackLining | donderdag 23 januari 2014 @ 09:50 |
CB500 zie ik. Ik betwijfel het wat makkelijker is. Ik zou de koppeling wel gebruiken. Als je dat beheerst, gaat het alleen maar soepeler ![]() | |
muhahaha | donderdag 23 januari 2014 @ 09:58 |
Ik heb op een CB500 gelest en de halve draai en de 8 deed ik zonder koppeling, was gemakkelijk en zonder bokken. ![]() | |
Nero22 | donderdag 23 januari 2014 @ 10:58 |
Inderdaad een CB(F)500. Ach, ik ga het vanmiddag gewoon nog eens een paar keer proberen en dan zien we het wel. ![]() | |
ManageTheAnger | donderdag 23 januari 2014 @ 16:15 |
Les daar zelf ook op... Met het 8je draaien kom ik met ong 2300 toeren aangereden terwijl ik naar de laatste pion rijd gebruik ik de voetrem om af te remmen vervolgens maak ik de bocht naar links door de pionnen heen tot aan het eind van de zijkant om dan de motor om te gooien (blijf licht op de rem) naar rechts De bocht maken door de pionnen heen (nu laat ik de rem los) om dan vervolgens aan de linkerkant van de eindpion te passeren. | |
Nero22 | donderdag 23 januari 2014 @ 16:31 |
Joe! ![]() ![]() Ik heb noch het achtje, noch de halve draai hoeven doen. ![]() Verder was mijn eerste poging van de noodrem niet krachtig genoeg en mijn precisiestop juist te krachtig, hehe. Ik ben tevreden! Dinsdag eerste AVD. Om 8 uur. In Utrecht. ![]() | |
mjan | donderdag 23 januari 2014 @ 16:37 |
Wegrijden uit parkeervak gehad? Gefeliciteerd in ieder geval! ![]() | |
JaFFe | donderdag 23 januari 2014 @ 16:38 |
Mooi zo. Gefeliciteerd! | |
Nero22 | donderdag 23 januari 2014 @ 16:40 |
Wegrijden uit parkeervak inderdaad. Eitje. ![]() Thanks! | |
ManageTheAnger | donderdag 23 januari 2014 @ 16:42 |
Gefeliciteerd! Alles is dus mooi goedgekomen! | |
ikveranderhemniet | vrijdag 24 januari 2014 @ 22:46 |
Ah, langzame slalom is verplicht ![]() Tijdens een rustige werkdag even AVB theoretisch voorbereid. Heb 5 oefeningen nog niet gedaan. | |
Nero22 | vrijdag 24 januari 2014 @ 23:01 |
Verplicht om te doen ja, maar je hoeft hem niet goed te hebben om te slagen. ![]() | |
Scheringa | maandag 27 januari 2014 @ 11:23 |
Zojuist een afspraak gemaakt voor het AVD examen! 4 maart moet het gebeuren, hopelijk werkt het weer een beetje mee. | |
Tunafish | maandag 27 januari 2014 @ 11:36 |
Ik hoop het ook voor je. Vorig jaar had ik in december mijn eerste AVD, die ging gewoon door ondanks wat sneeuw dat daarvoor was gevallen. Toen gezakt, volgende examen begin januari, afgelast, twee weken later weer (weer gezakt ![]() ![]() ![]() ![]() | |
mjan | maandag 27 januari 2014 @ 18:02 |
Wat deed jij allemaal tijdens je examens dat je zo vaak hebt weten te zakken? ![]() | |
Tunafish | maandag 27 januari 2014 @ 19:10 |
Eerste keer reed ik te ruig, tweede keer te rustig ![]() ![]() | |
Metro2005 | dinsdag 28 januari 2014 @ 18:36 |
Je moet je AVD ook niet met de auto doen ![]() Ben momenteel ook bezig met mijn motor theorie, hoop in Maart oid te beginnen met lessen en misschien al wel eerder ![]() | |
Tunafish | dinsdag 28 januari 2014 @ 19:00 |
Nee, was bij een oprit naar de snelweg. Ik had van te voren geen duidelijk zicht op hoe lang die oprit was en voor me reed een vrachtwagen erop. Toen het verkeerslicht voor mij groen werd reed ik die oprit ook op en had ik volgens de instructeur erlangs moeten gaan omdat het allemaal lang genoeg was. Maar, omdat ik dat niet had gezien dacht ik 'ja, straks is het dus niet lang genoeg en parkeer ik mezelf in de bomen, ik wacht wel even'. Dat was dus blijkbaar niet goed, ik had er gewoon vol langs moeten blazen, ook al zag ik het niet, en daar liet 'ie me op zakken. Verder was het die keer prima, maar dus blijkbaar geen motorrijden. Was ook met een leuk gevoel weer verder lessen; was puur blijven rijden tot het nieuwe examen was, want ik kon gewoon al rijden. | |
mjan | dinsdag 28 januari 2014 @ 19:58 |
Pfff, wat stom zeg! Ik was bijna gezakt op het eerste deel van mijn examen (te impulsief rijden), maar wist dat geheel te compenseren met het tweede gedeelte gelukkig. Ik was er zelf tijdens het examen trouwens al van overtuigd dat ik gezakt was, zo slecht vond ik het gaan. | |
Tunafish | dinsdag 28 januari 2014 @ 20:24 |
Ja, best balen. Vierde keer ging gelukkig wel goed. Lullige was vooral dat ik tijdens de lessen al prima reed, na het tweede examen al, maar tijdens de examens zelf gewoon heel zenuwachtig en suffe fouten maakte. Toen ik mijn rijbewijs had gehaald ging ik daarna een paar keer op de motor van mijn broer rijden en dat ging met veel meer vertrouwen, rust en overzicht dan tijdens de examens en lessen daarvoor, dus het zat er al lang in ![]() | |
Ener-G | woensdag 29 januari 2014 @ 13:57 |
Ah zuur, ja dat 'doorblazen' heb ik tijdens mn les afgelopen zaterdag ook mee te maken gehad, eerste keer de ring Alkmaar op vanaf de stoplichten bij het cbr reed ik braaf met het verkeer mee tussen de auto's, terwijl ik er vol langs had moeten blazen om voor alle andere auto's bij het volgende stoplicht te zijn om rechtsaf te slaan. Tweede keer met wat meer pit langs alles gereden, behalve een caddy die ook flink gas gaf (reed tegen de 90-95 terwijl je er 70 mag), toen vond ik het welletjes en ben daar maar achter gaan hangen. Vond mn instructeur gek genoeg al veel beter dan de eerste keer. Maar dat zal de komende lessen ook nog wel wennen zijn, en blijft lastig, inschatten of je er lomp voorbij kan scheuren, of dat je er beter achter kan blijven. | |
Nero22 | woensdag 29 januari 2014 @ 14:02 |
Gister op de ringweg(?) Utrecht had ik hetzelfde. Ik zag een bordje autoweg staan en dacht: gas op die lolly, op naar de 100. Ik reed dus ook mijn mede-lesser voorbij. Zegt ze later: "Dat was 70 hoor... Ik ging die auto nog effe snel voorbij, en toen kwam jij er ook nog eens langsheen!" Ja, autoweg is 100 toch? Was het volgens mijn instructeur ook 70. Volgens hem mag je best sneller rijden, maar 30 te hard was toch iets te overdreven, hehe. | |
Ener-G | woensdag 29 januari 2014 @ 14:04 |
Het irritante is dat veel auto's ook 80-90 rijden op de stukken tussen de stoplichten/flitspalen, en dat mn rechterspiegel steeds naar binnen waaide, dus was af en toe lastig om te checken of ik m er wel tussen kon gooien vanaf de rechter- naar linkerbaan ![]() | |
Tunafish | woensdag 29 januari 2014 @ 14:22 |
Joah, en ik trek hem als ik er even langs wil ook gerust open hoor, ben echt niet zo iemand die rustig 80 blijft keuvelen achter een vrachtwagen. Maar als ik geen fatsoenlijk overzicht heb van hoeveel ruimte ik heb om in te halen wacht ik liever even en haal ik de boel op de snelweg in. Ik heb tijd zat. Zou het ook weer zo doen als ik het over mocht doen. Beter ietsjes later aankomen op de plek van bestemming dan in een kist naar een hele andere plek gebracht te worden, dan is het maar even 'geen motorrijden'. | |
Metro2005 | woensdag 29 januari 2014 @ 20:40 |
Vind ik ook, veiligheid is belangrijker dan stoer motorrijden. | |
ManageTheAnger | zaterdag 1 februari 2014 @ 12:45 |
Zo, ik heb er weer 4 uur op zitten... vol in de kou en de regen.. wat een ellende. Even overlegd met de instructeur, en die zei tegen mij: "als ik je vandaag bezig zie dan komt dat wel goed op het examen en dan is het volgende week alleen nog even wat polijsten" Wel relaxed gevoel geeft dat! Er is één oefening, die ik gewoon net zo goed niet kan doen en dat is de langzame slalom. Van de 10x dat ik hem doe, gaat hij pas de 11e keer goed..... Dus dat wordt het achtje, of de halve draai die dan maar goed moet zijn. Hopelijk kloppen de voorspellingen, en dan lekker met avd bezig nadat ik mijn examen heb gehaald! | |
Nero22 | zaterdag 1 februari 2014 @ 12:52 |
Hoeveel toeren draai je bij de langzame slalom? Ik liep altijd 2200 rpm ongeveer en liet de koppeling heel ver in. Misschien helpt dat? | |
ManageTheAnger | zaterdag 1 februari 2014 @ 13:03 |
Ja ik ook zoiets en ik werk wat met de achterrem. Tis gewoon een kutoefening... ik krijg hem gewoon niet goed onder de knie (goed wil voor mij zeggen 80% van de tijd succes) Focus mij wel op de andere oefeningen, beter zeker weten dat die wel goed gaan dan boeit die langzame slalom ook niet meer. | |
Pinkdwarf | zaterdag 1 februari 2014 @ 14:32 |
Ach, ik had de langzame slalom niet 1x goed gedaan tijdens het oefenen voor mijn AVB, maar tijdens de AVB had ik hem in één keer. Haha, ik zat te juichen op de motor. Het is trouwens wel de oefening waar de meeste mensen problemen mee hebben. Succes ermee, ManageTheAnger! ![]() | |
ManageTheAnger | zaterdag 1 februari 2014 @ 19:48 |
![]() Ik voel een motordate opkomen ![]() | |
Ener-G | zaterdag 1 februari 2014 @ 19:57 |
Ik vond de langzame slalom, behalve dat het keihard waaide toen ik mn avb haalde juist een eitje.. Km of 7 a 8 aanhouden, haartje sneller dan stapvoets. Als je te langzaam gaat koppeling wat losser laten, ga je te hard ff voetrem erbij. Ondertussen 'stoer' wat aan de gashendel slingeren zoals mn instructeur zei ![]() | |
BlackLining | zaterdag 1 februari 2014 @ 23:05 |
Door langzamer rijden dan de eis maak je het jezelf alleen maar moeilijk. | |
Ener-G | zaterdag 1 februari 2014 @ 23:14 |
Langzame slalom heeft geen eis wat snelheid betreft. Langzamer dan stapvoets en je pleurt om, ga je sneller dan 9 km/u maak je het jezelf alleen maar moeilijker. Belangrijkste is dat je je balans houdt. | |
BlackLining | zaterdag 1 februari 2014 @ 23:16 |
Belangrijkste is trekkend houden. Dan hoef je je over die balans helemaal geen zorgen meer te maken. Dus gashendel stabiel en niet stoer aan slingeren. | |
Erasmo | zondag 2 februari 2014 @ 15:40 |
Als je eenmaal het fenomeen trekkende motor goed onder de knie hebt dan worden de oefeningen een stuk gemakkelijker. Tip van flip; leg je pink op de eindknop van de gashendel als je moeite hebt om een constant gas te geven tijdens het manoeuvreren. Tip2: Koop een buff, ook als je nog geen eigen kleding hebt aangeschaft ![]() | |
OuweBaas | maandag 3 februari 2014 @ 16:14 |
Zo AVD examen geplanned: 5 maart om 11:40 in de ochtend, ben benieuwd ![]() | |
Nero22 | woensdag 5 februari 2014 @ 21:58 |
Morgen afrijden. ![]() | |
Scheringa | donderdag 6 februari 2014 @ 08:47 |
Succes! Ik moet nog wachten tot 4 maart ![]() Was wel al eerder plek, maar dan ben ik er niet... | |
Ener-G | donderdag 6 februari 2014 @ 09:28 |
Hehe ken het.. instructeur wou mn avd nu al aanvragen, maar ik ben pas halverwege maart weer terug in NL. Hopelijk stormt het zaterdag niet al te erg, afgelopen weekend pal wind tegen gehad op de ring (80km weg), instructeur vond het ook al niet te pruimen, en die reed zelfs met een jethelm ipv integraal/systeem ![]() | |
Nero22 | donderdag 6 februari 2014 @ 10:59 |
EUUUJJJJ ![]() | |
Ener-G | donderdag 6 februari 2014 @ 11:02 |
Geslaagd? | |
BlackLining | donderdag 6 februari 2014 @ 11:03 |
Een instructeur met een jethelm? Lekkere kerel ![]() Of is dit 11kW les? ![]() | |
muhahaha | donderdag 6 februari 2014 @ 11:04 |
Niks mis mee. Ik heb zelf een helm waar ik een jethelm van kan maken ![]() | |
Nero22 | donderdag 6 februari 2014 @ 11:11 |
Yes ![]() Alles in 1x binnen een maand. 12 uur AVB, 14 uur AVD | |
Ener-G | donderdag 6 februari 2014 @ 11:14 |
Wow, netjes ![]() | |
Ener-G | donderdag 6 februari 2014 @ 11:19 |
Niks mis mee. Ik heb zelf een helm waar ik een jethelm van kan maken ![]() [/quote] Dat. Ieder z'n voorkeur, kan me voorstellen dat het bij het face-to-face uitleggen onderweg wat prettiger is dan door de intercom brullen. 9 van de 10 keer rij je toch op 50 km wegen. Ik moet er zelf overigens ook niet aan denken hoor, zo'n jethelm op een motor ![]() Wat rijscholen betreft is het een van de beste in de regio, erg fijne instructeur om bij te lessen. | |
muhahaha | donderdag 6 februari 2014 @ 11:45 |
Ik klap hem wel dicht als ik harder dan 50 ga rijden want anders is het niet fijn. ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door muhahaha op 06-02-2014 12:06:21 ] | |
Ener-G | donderdag 6 februari 2014 @ 11:58 |
Ik was mn vizier een keer vergeten dicht te klappen, die waaide toen vanzelf dicht toen ik naar de 80 optrok ![]() | |
BlackLining | donderdag 6 februari 2014 @ 12:02 |
Ik bedoel meer dat wanneer ik bij mijn ongeluk laatst een jethelm op mijn kop had gehad, ik nu geen gezicht meer zou hebben ![]() Mijn vizier laat ik bijna altijd open trouwens. Pas tegen de 130 gaat ie dicht. | |
Ener-G | donderdag 6 februari 2014 @ 12:10 |
Kan me er wel iets bij voorstellen, heb de horror foto's van dergelijke ongelukken weleens voorbij zien komen. Wat ging er mis? En hopelijk redelijk ongeschonden vanaf gekomen? Collega van me is deze week onderuit gegaan met 30/40 op een dijkweggetje, waarschijnlijk pols/botje gebroken in z'n hand. Tot 80/90 laat ik mn vizier ook wel open, maar harder dan dat en mn contactlenzen waaien bijna mn ogen uit ![]() Van de zomer op de scooter was het >50 ook wel prettig met vizier dicht, met al het vliegend gespuis in de lucht. Moet er niet aan denken om een wesp oid. in je oog te krijgen met +80 km/u. | |
Metro2005 | zaterdag 8 februari 2014 @ 14:50 |
Vandaag mijn eerste rijles gehad, aangezien ik nog nooit op een schakelbrommer oid had gereden was de eerste les vooral koppeling leren bedienen (wat me overigens 100% meeviel) en schakelen, wegrijden en bochten maken. Ging op zich best aardig alleen even wat scooter gewoontes afleren (handen op de handvaten houden ipv boven de hendels) en ik zocht me elke keer rot naar het schakelpedaal ![]() Deed me wel een beetje aan mijn eerste lessen autorijden denken, veel dingen tegelijk! Instructeur vond het volgens mij wel goed gaan en vond dat ik het goed beheerst deed ![]() ![]() | |
Nero22 | zaterdag 8 februari 2014 @ 15:12 |
Leuke 1e ervaring! Ga je dan meteen de weg op joh? Lijkt me heel wat. | |
Metro2005 | zaterdag 8 februari 2014 @ 15:17 |
Nee eerst geoefend op parkeerplaats, denk 3e of 4e les ofzo weg op. | |
Nero22 | zaterdag 8 februari 2014 @ 15:20 |
Wou al zeggen. ![]() | |
Metro2005 | zaterdag 8 februari 2014 @ 15:32 |
Volledig A | |
#ANONIEM | maandag 10 februari 2014 @ 16:09 |
De natuur hielp je een handje om te slagen dus. ![]() Van harte trouwens. Wat voor motor heb je of ga je aanschaffen als je die nog niet hebt? [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2014 16:09:47 ] | |
muhahaha | maandag 10 februari 2014 @ 16:10 |
Hm dat deed mijn instructeur wel, weliswaar zat hij achterop echter wel op de openbare weg. Heel spannend. ![]() ![]() | |
mjan | maandag 10 februari 2014 @ 16:22 |
Ik vond het enger toen hij niet meer achterop zat en ik het ineens allemaal echt zelf moest doen. | |
muhahaha | maandag 10 februari 2014 @ 16:25 |
Oja, dat was bij de 3e les al. ![]() | |
Ener-G | maandag 10 februari 2014 @ 16:25 |
Euh ik moet nog op voor mn AVD, maar omdat mn vrouw nog op het CBR wacht met medisch verklaringsgedoe (we lessen samen) besloten om het allemaal te fixen als we weer terug in NL zijn. Komt financieel ook wat handiger uit allemaal en hopelijk is het ergste winterweer dan al gepasseerd mocht het nog gaan vriezen/sneeuwen e.d. Volgens onze instructeur zijn we er in ieder geval zo goed als klaar voor (hij wou hem eigenlijk al aanvragen voor ons beiden, maar kon voor m'n vrouw dus nog niet), alles wat we nu rijden is mooi meegenomen om meer ervaring op te doen. ![]() Motor wordt waarschijnlijk iets van een naked ![]() | |
ManageTheAnger | dinsdag 11 februari 2014 @ 20:55 |
Morgen AVB examen. Begin nu toch wel wat last van zenuwen te krijgen ![]() | |
Metro2005 | woensdag 12 februari 2014 @ 09:05 |
Succes managetheanger! Ik heb gisteren mijn 2e les gehad, op het oefenterrein weer het schakelen en koppelen geoefend en stapvoets rijden met slippende koppeling gedaan en richting aangeven ( ![]() Volgende les is zaterdag en dan mag ik al de weg op ![]() ![]() | |
mjan | woensdag 12 februari 2014 @ 09:11 |
Ja lach maar over dat richting aangeven, je zal waarschijnlijk nog vaak te horen krijgen 'knipper uit!' ![]() Succes vandaag MTA, hoe laat moet je op? | |
Metro2005 | woensdag 12 februari 2014 @ 09:13 |
Ik lees het vaker maar bv op de scooter vergeet ik het ook echt nooit uit te zetten. Maargoed zal me vast nog wel gebeuren ![]() Meest lastige vind ik nog dat mijn motorlaarzen nog nieuw en stijf zijn en er dus weinig gevoel in zit waardoor ik soms even moet zoeken naar het schakelpedaal maar het ging de 2e les al een stuk beter, ook omdat ik al de hele dag op de laarzen had gelopen om ze een beetje in te lopen ![]() | |
Tunafish | woensdag 12 februari 2014 @ 09:18 |
Ik heb mensen erop zien zakken, dat ze een halve kilometer met hun knipperlicht aan reden. Je hoeft het maar één belangrijke keer te vergeten ![]() Als die laarzen nog stijf zijn gebruik je ze niet vaak genoeg ![]() | |
Metro2005 | woensdag 12 februari 2014 @ 09:21 |
Probeer de laarzen ook wat vaker aan te hebben ![]() Zaterdag maar eens kijken voor een motorbroek, jas kan ik lenen van de rijschool. Laarzen, handschoenen en helm heb ik al gekocht voor ik met lessen begon maar als we straks de weg op gaan dan heb ik toch liever meer aan dan alleen een spijkerbroek ![]() | |
mjan | woensdag 12 februari 2014 @ 09:32 |
Heeft je rijschool geen broeken te leen of heb je een hele rare maat? | |
Metro2005 | woensdag 12 februari 2014 @ 09:32 |
Geen broeken te leen. Alleen jassen en helmen. | |
mjan | woensdag 12 februari 2014 @ 09:35 |
Nouja,wat stom zeg! Rijscholen zouden gewoon een volledig pak in bruikleen moeten kunnen geven. Maar goed dat je iig voor je eigen veiligheid zorgt. | |
muhahaha | woensdag 12 februari 2014 @ 10:14 |
Ik zou aanraden hier te gaan kijken: http://www.motorbeursutre(...)ifxrwCFfPItAodW2kAjQ ![]() Heb ik toen ook gedaan, scheelt toch wat geld. | |
BlackLining | woensdag 12 februari 2014 @ 10:19 |
Meh, de portofoon van mijn instructeur kraakte altijd een beetje als hij het knopje indrukte voor hij begon te praten. Op gegeven moment was het me een automatisme geworden om maar vast op het knopje van de richtingaanwijzer te drukken als ik hoorde dat de porto begon te kraken ![]() | |
muhahaha | woensdag 12 februari 2014 @ 10:27 |
Nu nog steeds kan ik mijn knipper ''uitzetten' uit macht der gewoonte. ![]() (ook al staat ie al uit) | |
Tunafish | woensdag 12 februari 2014 @ 10:31 |
Mij is altijd geleerd om vlak voordat je uit de bocht komt je knipperlicht al uit te doen. Na iedere bocht druk ik na zo'n 10 meter nog maar even op het knopje, gewoon om zeker te zijn ![]() En omdat trauma's van instructeur die in je oor tettert ![]() | |
ManageTheAnger | woensdag 12 februari 2014 @ 11:03 |
13:35... Hopen dat ik een beetje een goede motor heb. Het zijn allemaal die honda's uiteraard en hetzelfde type maar ze hebben een 12 tal motoren ofzo. Afgelopen les reed ik bijvoorbeeld op een motor waarvan de achterrem vervangen was en nieuwe koppelingskabel waardoor de koppeling inknijpen zwaarder was. Net als een nieuwe voorband waardoor ik nu opeens wel de langzame slalom voor elkaar kreeg. Nja en daarnaast, that I don't fuck up ![]() Als ik zou zakken dan baal ik enorm aangezien extra lessen namelijk ook geen toegevoegde waarde meer hebben "alles zit erin" zei mijn instructeur dus ja... | |
Metro2005 | woensdag 12 februari 2014 @ 11:47 |
Als je instructeur dat zegt komt het vast wel goed ![]() | |
ManageTheAnger | woensdag 12 februari 2014 @ 12:04 |
Noorden, wel droog maar grauw weer. | |
Ener-G | woensdag 12 februari 2014 @ 12:10 |
Grauw is relaxed, heb je tenminste die zon niet in je vizier. | |
mjan | woensdag 12 februari 2014 @ 12:24 |
En als het aan allemaal externe factoren moet liggen of je je papiertje haalt moet je je ook eens achter de oren gaan krabben ![]() | |
Tunafish | woensdag 12 februari 2014 @ 13:20 |
Examen in vers gesmolten sneeuw is anders ook niet alles ![]() | |
ManageTheAnger | woensdag 12 februari 2014 @ 15:14 |
![]() ![]() "Nou MTA, met de hakken over de sloot" Lopen met de motor - voldoende Uitwijkoefening - voldoende Langzame slalom - warempel een voldoende Wegrijden uit het parkeervak (linksom) - voldoende Noodstop - voldoende Stopproef - onvoldoende Vertragingsoefening - onvoldoende >> I have no idea what happend.... maar dat had ik tijdens de lessen al, ik doe hem wel en voor mijn gevoel ging hij altijd wel goed maar ik had echt geen flauw idee wát ik nou eigenlijk precies aan het doen was. Had nog lekker ruim de tijd om in te rijden, was wel even lekker... figuurlijk 8tje draaien enzo. 19 maart kan ik pas voor AVD examen doen.... Lessen worden nu ingepland. Nog een maand wachten dus voordat ik af kan rijden ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door ManageTheAnger op 12-02-2014 18:21:03 ] | |
Metro2005 | woensdag 12 februari 2014 @ 15:32 |
Gefeli! Nu je AVD inderdaad nog! ![]() | |
muhahaha | woensdag 12 februari 2014 @ 15:33 |
Goed bezig, gaat lekker snel zo. ![]() | |
ManageTheAnger | woensdag 12 februari 2014 @ 21:29 |
Thnx en jup! Heb er zin aan want dan kan ik eindelijk een motor kopen (proefrijden) haha!
![]() | |
Angry_Bird | donderdag 13 februari 2014 @ 10:50 |
Na wat vertraging door de feestdagen en het CBR, mag ik 10 maart eindelijk m'n bijzondere verrichtingen examen gaan doen. Volgens mn instructeur ben ik er al wel klaar voor en als ik hem haal mag ik, als het kan, ook vrij snel daarna het tweede praktijkexamen doen. Kan niet wachten! | |
Nero22 | donderdag 13 februari 2014 @ 12:20 |
Gefeli MTA ![]() Ik zette mijn knipper ook altijd halverwege de bocht uit. Ging altijd goed. ![]() | |
ManageTheAnger | donderdag 13 februari 2014 @ 14:38 |
Thnx! | |
White__Tiger | donderdag 13 februari 2014 @ 20:30 |
Vandaag in de stromende regen mijn AVD gehaald, dit keer gelukkig zonder incidenten. Laat het mooie weer nu maar komen. | |
Nero22 | donderdag 13 februari 2014 @ 20:31 |
HEUJ! ![]() Morgen mijn eerste motor ophalen! ![]() | |
ManageTheAnger | donderdag 13 februari 2014 @ 20:35 |
Gefeliciteerd! Nice! Dat wordt genieten voor je ;-) | |
Metro2005 | zaterdag 15 februari 2014 @ 16:30 |
Nou vandaag rijles gehad en ik heb niet 1 keer de opmerking gekregen: Knipper uit. Sterker nog de instructeur zei dat ik de eerste leerling was die het niet 1 keer vergeten was ![]() Was wel errug wennen om op een motorfiets tussen het verkeer deel te nemen ipv in een auto moet ik zeggen en moet ook heel erg letten op mijn positie op de weg, toch snel de neiging om ruimte te maken voor auto's :$ maargoed dat moet even inslijten. Verder paar keer misgeschakeld en 1 keer schoot de motor uit de versnelling, geeft toch een bijzonder effect ![]() ![]() ![]() Enige jammere was dat ik vandaag op een 125cc ding moest rijden en de instructeur reed op een 1300cc ![]() ![]() Rijden met harde wind is ook wel een aparte ervaring, op een gegeven moment voelde ik met net een wapperende vlag ![]() Zo'n rit op de weg is wel goed om je wat meer gevoel met de motor te geven met bochten nemen ed. Wel erg verslavend en denk dat ik het wel heel leuk ga vinden als ik wat minder op de motor bedienen hoef te letten en dat wat meer vanzelf gaat. Nu nog best gefocussed op schakelen, bedenken in welke versnelling ie staat ed. Maar dat komt vanzelf wel, heb er nu pas 3u motor 'ervaring' dus kan niet verwachten dat ik gelijk alles goed kan. edit: ohja en nog een hellingproef gedaan, die moet ik nog wel even oefenen ![]() ![]() eej gefeli ! Lekker rijden straks! en @ managetheanger: ook gefeli! ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Metro2005 op 15-02-2014 17:11:16 ] | |
Nero22 | zaterdag 15 februari 2014 @ 19:52 |
Och schakelen. Vandaag heb ik er ook een paar keer gezeik mee gehad. Een keer kreeg ik hem niet in neutraal op een parkeerplaats en een andere keer stond ik voor het stoplicht in de zoveelste versnelling, maar niet de 1e. ![]() | |
Ener-G | zaterdag 15 februari 2014 @ 20:10 |
Hehe schakelen blijft soms lastig idd, tijdens het lessen ook regelmatig gehad dat ik niet van zn 1 naar 2 schakelde, maar em in zn neutraal trapte. | |
Erasmo | zaterdag 15 februari 2014 @ 20:17 |
HNNNNJJJJ!!! Oh kut neutraal ![]() | |
Nero22 | zaterdag 15 februari 2014 @ 20:18 |
Mwhehe, ja precies. ![]() | |
Metro2005 | zaterdag 15 februari 2014 @ 20:30 |
Mijn x benen helpen ook niet echt, voeten staan naar buiten toe en het pedaal is wat korter dan het stepje dus trap geregeld mis , ook vervelend. | |
Nero22 | zaterdag 15 februari 2014 @ 20:55 |
Ik schat ook nog wel eens mijn versnelling verkeerd in. Denk ik dat ik in zijn 4 zit, terwijl ik eigenlijk in zijn 3 zit. Wil ik gaan afremmen/terugschakelen voor een rotonde, trap ik hem in zijn 2. Dan rem ik ineens wel heel erg hard af... Ik moet ook nog wennen aan het aantal toeren dat ik maak. Bij 80 km/u maak ik in zijn 6 6,000 RPM. Wil ik opschakelen, zit er niks meer. ![]() | |
Ener-G | zaterdag 15 februari 2014 @ 21:07 |
Oh dat doe ik niet meer, dan laat ik em in de versnelling en doe wat koppeling knijpen. Anders is het idd bam in zn 1 of 2. | |
ZwartmetSuiker | zondag 16 februari 2014 @ 22:43 |
Ik mag volgende week beginnen ![]() | |
ikveranderhemniet | maandag 17 februari 2014 @ 00:01 |
Alle oefeningen een keer gedaan en woensdag mijn avb! Ik heb nu 9 uur les gehad. Voor de avb nog anderhalf uur les om op te warmen. | |
Ener-G | maandag 17 februari 2014 @ 08:46 |
Vanavond voor het eerst in het donker rijden.. ben benieuwd ![]() | |
Metro2005 | maandag 17 februari 2014 @ 09:13 |
Spannend! Goed gevoel bij? Ik heb nu 2 keer overdag en 1 keer in het donker gelest en maakt naar mijn idee weinig verschil. | |
BlackLining | maandag 17 februari 2014 @ 09:30 |
Komt ook wel een beetje omdat het een 250 is he, koppel mist ie wat dus moet ie meer toeten maken voor het benodigd vermogen. Ik heb het eigenlijk vooral als ik weer eens in een auto zit. Als ik er niet bij nadenk trek ik die ook door tot 6k rpm ![]() Overigens, dat per ongeluk in zijn vrij trappen zul je nooit helemaal afleren ![]() ![]() | |
Ener-G | maandag 17 februari 2014 @ 09:33 |
Petjes in golfjes rij ik op mn 35kW lesfiets nu ook al wel zoek hoor ![]() Tot vorig jaar heb ik jarenlang een Honda Civic gereden, die deed ook lachend 8krpm en moest je ook flink in de toeren jagen om echt wat kracht te laten leveren ![]() | |
BlackLining | maandag 17 februari 2014 @ 09:36 |
Op 25 kW ging dat ook nog met gemak hoor ![]() ![]() Al het blik onder de 3 liter is praktisch kansloos tegen motoren boven de 500cc. | |
ikveranderhemniet | maandag 17 februari 2014 @ 09:39 |
Alle oefeningen gaan wel goed behalve vertragingsoefening en wegrijden uit parkeervak. Langzame slalom ging vorige keer heel goed, ik hoop dat ik dat kan vasthouden. | |
Ener-G | maandag 17 februari 2014 @ 09:46 |
Tja ik heb wel gemerkt dat het heel erg afhangt van welke lesmotor ik van de 3 krijg, ze worden nogal eens mishandeld. De ene schakelt wat soepeler dan de ander, of het rempedaal staat een paar cm hoger of lager.. Omwaaiende rechterspiegel, remlichten die blijven branden, of juist niet, al dan niet door een hangende voet/handrem, en de gashendel die de ene keer direct gas geeft, en je een andere keer half open moet draaien voordat er wat gebeurt. Het spannendst was bij de vertragingsoefening/snelle slalom, een andere leerling had bij een eerdere les de kuip aan de onderkant los gereden waardoor die een paar centimeter lager stond, en elke keer dat ik de motor plat gooide voor de slalom had ik het gevoel alsof m'n grip voor weg viel.. bleek die kuip over de grond te gaan ![]() ![]() | |
Metro2005 | maandag 17 februari 2014 @ 10:08 |
![]() | |
Anne | maandag 17 februari 2014 @ 13:18 |
Zolang je niet nachtblind bent zal het verschil wel meevallen ![]() | |
Metro2005 | dinsdag 18 februari 2014 @ 21:33 |
vandaag mijn eerste AVB oefeningen gedaan samen met een meisje dat al wat meer lessen had gehad (stuk of 15) . Snelle slalom, precisiestop, noodstop en stopproef. Vond de precisiestop nog het meest lastig omdat ik elke keer te snel stil stond ![]() ![]() Noodrem was eigenlijk een eitje (1e keer gelijk goed) en stopproef was ook niet echt moeilijk alleen vergat ik de 1e keer terug te schakelen ![]() Reed dit keer op een wat zwaardere fiets, 500 of 600cc en dat was wel te merken met optrekken, lekker pittig ![]() Schakelen ed ging deze les ook al veel soepeler en met heen en terug rijden naar het terrein voelde ik me al wat zekerder op de motor en kon ik me wat meer focussen op de positie, het juist rijden over de pijlen etc . Wel nog altijd wennen aan de hoeveelheid herrie en wind op snelheid en het feit dat er een mijlenteller op zat hielp ook niet echt mee (hoe hard ga ik nou? ) instructeur zei aan het einde nog dat ie het wel grappig vond om te zien dat ik goed mee kon komen met de andere lesser die dus al wat meer lessen had gehad. (sowieso 15 bij deze rijschool en geloof ook al een spoedcursus bij een ander, voor mij was dit mijn 4e les en ook mijn 4e uur op een motor ) Al met al lekker lesje gehad. Zaterdag weer, kan niet wachten ![]() En maandag theorie examen ![]() | |
Palomar | dinsdag 18 februari 2014 @ 21:42 |
Ben ook van plan om motorrijlessen te nemen. Vorig jaar al een keer voor de fun een soort inleidende les gehad van 2 uur op een afgesloten terreintje en dat beviel wel goed. Gewoon rijden, schakelen, koppelen etc. ging meteen wel goed. Alleen het langzaam manoeuvreren tussen pionnetjes (8'tjes draaien) was nog wel lastig... (motor een keer laten kletteren) maar goed, was mn eerste motorervaring ooit dus zal wel snel wennen zijn, net als autorijden. Ik blijf dit topic dus even volgen ![]() In hoeveel lessen hebben jullie het gehaald? Kom een all in pakket tegen voor 1000 euro waarbij ze uitgaan van 15 lesuren (heb al 14 jaar mn autobewijs if that matters). | |
Metro2005 | dinsdag 18 februari 2014 @ 21:46 |
Ligt heel erg aan de persoon. Heb je ook al ervaring met schakelbrommers bv ? Autorijbewijs heb je in zoverre wat aan dat je al direct de weg op mag en al wat gewend bent op de weg maar verder heb je er IMHO weinig aan ![]() Maar het ligt heel erg aan jezelf. De ene heeft 10 lessen nodig voor alles en de ander heeft 30 lessen nodig voor alleen AVB. Ik ben maar gewoon begonnen (helemaal blanco, nooit schakelbrommer gehad ooid) en zie wel hoeveel lessen ik nodig ga hebben. Staat er ook geen druk achter. Wil het het liefst wel voor de zomer hebben maarja, als dat niet gaat dan niet ![]() |