Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Wegens dringende uitgelopen herstelwerkzaamheden vanwege een defect aan het spoor als gevolg van de weersomstandigheden rijden er op last van de politie minder treinen."
Spoorboekjes van NMBS. Linksboven voor ma-vr, 663 bladzijdes. ¤4 Rechtsboven voor weekend+feestdagen, 380 bladzijdes. ¤3 Onder voor IC&IR-treinen voor de gehele week, ¤1
Op zondag 22 december 2013 15:03 schreef Dr_Flash het volgende: Moet die bingokaart nog even aanpassen dat dit soort doortikkertjes niet samen op 1 rij of kolom komen te staan
Op zondag 22 december 2013 18:42 schreef Sodeknetters het volgende: Die staat daar voor de herinstructie aan machinisten. Als de vlaggen er staan, is de herinstuctie bezig.
Op zondag 22 december 2013 18:42 schreef Sodeknetters het volgende: Die staat daar voor de herinstructie aan machinisten. Als de vlaggen er staan, is de herinstuctie bezig.
NMBS 1809 + M6 + 1822 Sinds enkele weken rijdt er in België een stam M6'n die speciaal aangepast zijn om 200 km/h te kunnen rijden over de HSL tussen Leuven en Luik. Dit omdat de I11-rijtuigen toch nogal eens vertragingsgevoelig waren door de smalle deuren, maar de wel altijd zeer drukke trein. De M6-stam rijdt met voor- en achter een locomotief in treinschakeling, beide locomotieven geven dus tractie.
Na diverse dagen wel onder 200 km/h gereden te hebben, is er om diverse redenen besloten om de maximale snelheid tot nader order te verlagen tot 170 km/h, waarbij de dienstregeling (bij gebrek aan problemen) dan precies haalbaar. Dit zou gaan om reizigerscomfort, want er zou veel schommeling aanwezig zijn bij het optrekken en afremmen, maar ook het rijden is vrij onrustig. Bij het afremmen is er ook nog een probleem met de ABI (Anti Blokkeer Inrichting) die te laat reageert. Hierdoor krijg je vlakke kanten op de wielen. Ter herkenning aan de 200km/h-geschikte rijtuigen is er een opdruk op de rijtuigen gebracht met "200".
Hopen dat de rijtuigen binnenkort weer 200 mogen!
Hier staat de Intercity naar Oostende gereed voor vertrek op Brussel Zuid.
Ik heb al meerdere keren in die HSL dubbeldekker gezeten, de eerste keer werd ik bijna zeeziek van het geschommel maar de rit daarna had ik er geen last meer van... mogelijkerwijs door die verlaagde snelheid dus.
Op zondag 22 december 2013 21:49 schreef J.B. het volgende: Ik heb al meerdere keren in die HSL dubbeldekker gezeten, de eerste keer werd ik bijna zeeziek van het geschommel maar de rit daarna had ik er geen last meer van... mogelijkerwijs door die verlaagde snelheid dus.
Ze zijn sinds dinsdag officieel in snelheid beperkt: Vanaf dinsdag is dit aan het treinpersoneel gecommuniceerd. Er rijden nu 2 stammen rond, waarvan er één met 10 rijtuigen rijdt, en de andere stam reed vorige week nog met 7 rijtuigen (mist 3x 2e klas), maar die zou inmiddels ook 10 rijtuigen moeten hebben. Ik trof die stam in Luik, maar heb niet goed kunnen zien (vanuit mijn binnenrijdende trein) hoeveel rijtuigen het waren.
Op zondag 22 december 2013 21:49 schreef J.B. het volgende: Ik heb al meerdere keren in die HSL dubbeldekker gezeten, de eerste keer werd ik bijna zeeziek van het geschommel maar de rit daarna had ik er geen last meer van... mogelijkerwijs door die verlaagde snelheid dus.
Het kan ook zijn dat ze gewoon alleen getrokken moeten rijden. De geduwde bakken van VIRM slingeren ook meer dan de getrokken- en motorbakken.
Het kan ook zijn dat ze gewoon alleen getrokken moeten rijden. De geduwde bakken van VIRM slingeren ook meer dan de getrokken- en motorbakken.
Er is getest met snelheid (voor de indiensttrede bij de reizigersdienst), en bij één loc duurt het te lang voordat de trein met 10 M6-rijtuigen eindelijk op snelheid is. Bijkomend probleem is dat de stuurstandrijtuigen M6 te licht zijn om 200km/h te mogen rijden. Uit de testen is ook gebleken dat je voorin de trein erg goed merkt dat je getrokken wordt, halverwege wisselt het, en achterin merk je dat je geduwd wordt.
Nog een paar plaatjes uit Luik: NMBS 329 Sinds Dienstregeling 2014 zijn de gemoderniseerde motorstellen van de 600-serie verdwenen uit de L-trein Luik - Maastricht vv, en hebben de Break-treinstellen het roer overgenomen. Ongereviseerde Break 329 staat op Liège-Guillemins vertrekgereed als L-trein naar Maastricht.
NMBS 381 + 411 + 377 Te Liège-Guillemins staan 3 Break-stellen gereed als IR-trein 2936 naar Antwerpen Centraal via Hasselt en Aarschot. Een mooie capaciteitsknaller, maar ook zeker comfortknaller (in verband met de luxe middenbak bij de ongemoderniseerde stellen).
NMBS 443 In Liège-Guillemins staat Deense Neus 443 gereed om kort na de foto te vertrekken richting Namen en Kortrijk als Intercity.
SNCF Thalys 4306 In Aachen staat met veel vertraging de THA 9347 naar Essen Hbf gereed. De trein kwam met 41 minuten vertraging binnenrijden, maar door onbekende redenen (voor mij) werd er pas om 15:05 vertrokken naar Aken. Eerst had al enkele minuten de "zonnebloem" open gestaan, maar die werd zelfs nog herroepen. Om de reizigers uit de IC uit de richting van Leuven-Brussel niet vertraagd hier binnen te laten komen, werd die trein afwijkend op spoor 2 behandeld, en mocht met 2 minuten vertraging achter de Thalys aan.
Er is getest met snelheid (voor de indiensttrede bij de reizigersdienst), en bij één loc duurt het te lang voordat de trein met 10 M6-rijtuigen eindelijk op snelheid is. Bijkomend probleem is dat de stuurstandrijtuigen M6 te licht zijn om 200km/h te mogen rijden. Uit de testen is ook gebleken dat je voorin de trein erg goed merkt dat je getrokken wordt, halverwege wisselt het, en achterin merk je dat je geduwd wordt.
Eens maar daar ben ik al eens geweest. Ik vond de foto's van dat nieuwe tunnelproject gewoon bijzonder fraai.
Wat is je route de 25e?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Hier nog een plaatje van de eerste NID-6 in de reizigersdienst. Dat materieel is toch wel goed verbouwd, van behoorlijk lelijk en oncomfortabel naar gewoon prima materieel. Ik merk alleen dat de inbouw van de airco enzo het dak net een paar centimeter lager heeft gemaakt: waar ik in de VIRM gewoon over al kan (trap)lopen, moet ik bij de NID toch bukken op de trap en bij het plaatsnemen, wil ik mijn harses niet stoten (wat nog steeds gebeurt aangezien ik er te weinig inzit).
Op maandag 23 december 2013 02:01 schreef Bitlord het volgende: Volgend jaar trouwens mooi aan de treinkilometers werken; wordt een forens (Utrecht-)Driebergen-Arnhem.
Sterkte, dat traject ligt er vrij vaak uit door levensmoeie mensen...
Op maandag 23 december 2013 02:18 schreef Bitlord het volgende: Weten jullie of dit ook een DB 407 is of is ie ergens anders voor? Mijn turks en hongaars zijn niet zo goed.
Netjes, 220 reizigers in de museumtrein van half elf naar het Spoorwegmuseum. Met zulke aantallen kan Utrecht Maliebaan bijna een commerciële verbinding worden .
Zouden er wel eens mensen gebruik maken van deze trein zonder het spoorwegmuseum te bezoeken, maar omdat ze er in de buurt wonen? Wie bijvoorbeeld van Utrecht Centraal naar de Hugo de Grootstraat plant, krijgt deze trein voorgeschoteld ipv de Qbuzz-bus.
Op maandag 23 december 2013 10:15 schreef daanski82 het volgende: Wat is er aan de hand in Amersfoort? het lijkt er op dat deze plaats er al bijna 6 uur uit ligt.
Seinstoring. Prognose 12:00. Staat gewoon op NS.nl?
Dat ook Hoop alleen dat we de 5 minuten vertraging eruit kunnen rijden. Ik wil liever de IC naar Maastricht hebben dan dat ik een half uur in een SLT zit.
Dat ook Hoop alleen dat we de 5 minuten vertraging eruit kunnen rijden. Ik wil liever de IC naar Maastricht hebben dan dat ik een half uur in een SLT zit.
Dream on
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Belangrijke afspraken verdienen wat extra aandacht. Dat betekent dus ook dat ik zorg dat ik op tijd ben. Ook met NS
Zelfde probleem hier voor morgen.
11:02 vertrekt de Pimpel uit Amsterdam naar Berlijn. Ik vertrouw die trein voor geen meter dus ik ga vroeg weg maar ik weet nog niet hoe laat. 09:00 vertrekken betekent 09:48 in Amsterdam, maar is wel de trein die met verstoringen omgeleid wordt. Die van 09:14 wordt dan standaard opgeheven en die van 09:30 is dan weer tricky enzo Lastig, keuze's. Ja, zo wordt de treinreis een stuk trager en langer dan de auto..
Zoals Avignon TGV, Luik-Guillemins of Lyon-Saint Exupéry?
Arnhem Centraal, toekomstige Utrecht C, Berlijn Hbf. Rotterdam vind ik dan wat minder mooi en Den Haag C is gewoon brak met die oude bende er nog tegen aan.
Wel episch, 'Nimes en Avignon zouden samen een TGV station krijgen ivm de korte afstand. Toch werd besloten dat het rendabel was daar te stoppen.' Dus ik kijk even verder, 140k respectievelijk 91k inwoners. In Nederland heb je met 91k inwoners net aan een 15' dienst met Amsterdam
Ze moeten die koninklijke wachtkamer weer open gooien voor bezichtiging. Super mooi daar.
Die was wel ok, ja. Ik heb tien jaar aan de andere kant van het stationsplein gewerkt (met de trein). De rest van het station gaat vrij snel vervelen .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
[..] In Nederland heb je met 91k inwoners net aan een 15' dienst met Amsterdam
En met 160k inwoners nog niet eens een rechtstreekse verbinding met Amsterdam, alleen een 30' dienst met Amersfoort waar je een kwartier mag wachten om door te reizen naar Amsterdam...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
En met 160k inwoners nog niet eens een rechtstreekse verbinding met Amsterdam, alleen een 30' dienst met Amersfoort waar je een kwartier mag wachten om door te reizen naar Amsterdam...
Op maandag 23 december 2013 14:36 schreef Dr_Flash het volgende: Kap eens met doen alsof iedereen altijd alleen maar naar Amsterdam wil. Stelletje buitenlandse toeristen jullie.
Op maandag 23 december 2013 14:36 schreef Dr_Flash het volgende: Kap eens met doen alsof iedereen altijd alleen maar naar Amsterdam wil. Stelletje buitenlandse toeristen jullie.
Dat is net zoiets er in elk frans gehuchtje een bordje staat " parijs xxx km"
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
11:02 vertrekt de Pimpel uit Amsterdam naar Berlijn. Ik vertrouw die trein voor geen meter dus ik ga vroeg weg maar ik weet nog niet hoe laat. 09:00 vertrekken betekent 09:48 in Amsterdam, maar is wel de trein die met verstoringen omgeleid wordt. Die van 09:14 wordt dan standaard opgeheven en die van 09:30 is dan weer tricky enzo Lastig, keuze's. Ja, zo wordt de treinreis een stuk trager en langer dan de auto..
Ik snap niet zo goed welke trein je niet vertrouwt. De pimpel gaat niet vroeger weg bij verstoringen en je stapt op het beginpunt in.
Op maandag 23 december 2013 15:38 schreef WhiteJoker het volgende: Iemand had in de pimpel trouwens de deur aan de verkeerde kant geopend. Heb hem maar weer dicht gedaan voor een malloot daar naar buiten stapt.
Ah dat wist ik niet. Ook op het station zijn overigens malloten die niet goed opletten en aan de verkeerde kant uitstappen.
Ik had dat ooit met de Benelux toen die nog in Antwerpen-Berchem stopte, op het buitenste spoor. Het station is daar op een soort dijk gebouwd, pal naast het spoor is een afgrond van een meter of 7. Gelukkig keek ik toch eerst even naar buiten voor ik uitstapte
Op zondag 22 december 2013 15:02 schreef Dr_Flash het volgende: "Wegens dringende uitgelopen herstelwerkzaamheden vanwege een defect aan het spoor als gevolg van de weersomstandigheden rijden er op last van de politie minder treinen."
in 1 klap full house
Het was een gebroken dwarsligger. Die staat vast nog niet op je kaart.
Op maandag 23 december 2013 15:51 schreef Dr_Flash het volgende: Een vriendin van mij heeft eens in Duivendrecht aan de andere kant op het beton gestaan Vrouwen...
In Antwerpen-Centraal kun je dat ook flikken. De betonrand tussen spoor 22 en 23 is zelfs op dezelfde hoogte als het perron
Ik had dat ooit met de Benelux toen die nog in Antwerpen-Berchem stopte, op het buitenste spoor. Het station is daar op een soort dijk gebouwd, pal naast het spoor is een afgrond van een meter of 7. Gelukkig keek ik toch eerst even naar buiten voor ik uitstapte
Heb ik ook gehad in Hengelo, pimpel ging daar altijd van spoor 2 tot vorig jaar december, en 's avonds wou ik uit gewoonte rechts uitstappen, vond het al zo donker en toen ik de deur open had miste ik ook het perron een beetje
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
destijds werden 3 jongens verdacht van brandstichting in de trein. ze werden zelfs een nachtje in de cel gezet. later waren ze niet meer verdacht. de politie heeft een potje voetbal gespeeld met ze, om het goed te maken.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op maandag 23 december 2013 17:15 schreef spectrumanalyser het volgende: destijds werden 3 jongens verdacht van brandstichting in de trein. ze werden zelfs een nachtje in de cel gezet. later waren ze niet meer verdacht. de politie heeft een potje voetbal gespeeld met ze, om het goed te maken.
Oh jah, die jongens die al veroordeeld waren door de media en iedereen thuis voordat er een rechtszaak was. Goed verhaal was dat zeg.
Als je de S5 neemt in Halle om 16.14 (klopt dat?) stap je uit op Leipzig Bayerischer Bahnhof om 16:45 i.p.v. Hbf en stapt er om 16:49 weer vanaf perron 2 de S1 in, ben je om 16:54 weer op Leipzig Hbf Om 17:03 spoor 21 RE 17077 naar Dresden aankomst 18:34 spoor 10, tunneltje gedaan .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik ben meer verwonderd over Helsinki, dat station straalt echt helemaal niks uit... het is gewoon niks.
Sowieso een lijstje van niks. Istanbul Haydarpasa is een paar jaar geleden half uitgefikt, Vladivostok ligt ongeveer 3 Europa's buiten Europa, en Helsinki is best WEL mooi als je het vanaf een andere hoek bekijkt.
Als je de S5 neemt in Halle om 16.14 (klopt dat?) stap je uit op Leipzig Bayerischer Bahnhof om 16:45 i.p.v. Hbf en stapt er om 16:49 weer vanaf perron 2 de S1 in, ben je om 16:54 weer op Leipzig Hbf Om 17:03 spoor 21 RE 17077 naar Dresden aankomst 18:34 spoor 10, tunneltje gedaan .
Bedankt, zo bedoelde ik het natuurlijk niet. Ik maak zelf door Duitsland geen speciale routes enzo maar in Leipzig wilde ik wel even kijken.
Een trein met nucleair is nabij de Franse hoofdstad Parijs ontspoord.
De eerste metingen tonen aan dat er geen straling vrijgekomen is bij het ongeluk. Volgens de Franse krant LeFigaro ontspoorde de trein bij Drancy, een voorstad van Parijs.
De wagons ontspoorden op een stuk waar op twee weken geleden ook al een trein met chemische goederen uit de rails schoot. Er is een onderzoek in gang gesteld.
Het is weer zo ver: Het jaar 2013 in 12 spoorplaatjes.
1. Winterberg (D), 1 januari. In druilerig winterweer staat LINTje 648 116 van DB Regio te wachten om terug te keren naar Dortmund Hbf.
2. Emmen Zuid, 23 februari. Treinstel 10523 van Arriva in actie op de Vechtdallijnen richting Zwolle.
3. Amersfoort, 9 maart. Voormalig NS-inspectie-motorrijtuig 20 "Kameel" staat langs het perron. Geen idee waarom.
4. Cork Kent Station (IR), 8 april. Mark 4-treinstel 4007 van Iarnród Éireann is zojuist binnengekomen vanuit Dublin Heuston Station. Deze treinstellen zijn in Spanje gebouwd bij CAF, zijn sinds 2007 in dienst en hebben een maximumsnelheid van 201 km/h. Ze gelden als het vlaggeschip van de Ierse Spoorwegen.
5. Harwich International (UK), 18 mei. Treinstel 360 116 van Greater Anglia zal over een klein uurtje de aangekomen bootpassagiers uit Hoek van Holland naar London Liverpool Street brengen.
6. Lviv (UA), 30 juni. Gelede E-loc VL80-1867 met een soortgenoot aan kop van een nachttrein naar een ander ver oord.
7. Lunteren, 14 juli. Protos-treinstel 5035 "Marijke van Haaren" van Connexxion als stoptrein naar Ede-Wageningen. In de verte is een soortgenoot zojuist vertrokken richting Amersfoort.
8. Prien am Chiemsee (D), 10 augustus. Het stoomlocje uit 1887 van de Chiemseebahn.
9. Deventer, 28 september. In het schemerige ochtendlicht staat treinstel 446 klaar om als sprinter naar Apeldoorn te gaan vertrekken. De conducteur heeft bij uitzondering zijn dienstpet op.
10. Holzminden (D), 20 oktober. Een LINT van DB Regio en een TALENT van de NordWestBahn.
11. Ruurlo, 11 november. In het ochtendzonnetje nadert een GTW van Arriva vanuit Winterswijk het station.
12. Zwolle, 7 december. Op een regenachtige zaterdagmiddag verzorgt het Blokkendoosstel (mat '24) een rit voor genodigden tussen Lelystad en Zwolle. Eigenlijk had deze trein een jaar eerder moeten rijden bij de opening van de Hanzelijn, maar omdat er drie vlokjes sneeuw gemeld waren in Oost-Groningen mocht de trein toen de baan niet op.
1. Winterberg (D), 1 januari. In druilerig winterweer staat LINTje 648 116 van DB Regio te wachten om terug te keren naar Dortmund Hbf. [ afbeelding ]
2. Emmen Zuid, 23 februari. Treinstel 10523 van Arriva in actie op de Vechtdallijnen richting Zwolle. [ afbeelding ]
3. Amersfoort, 9 maart. Voormalig NS-inspectie-motorrijtuig 20 "Kameel" staat langs het perron. Geen idee waarom. [ afbeelding ]
4. Cork Kent Station (IR), 8 april. Mark 4-treinstel 4007 van Iarnród Éireann is zojuist binnengekomen vanuit Dublin Heuston Station. Deze treinstellen zijn in Spanje gebouwd bij CAF, zijn sinds 2007 in dienst en hebben een maximumsnelheid van 201 km/h. Ze gelden als het vlaggeschip van de Ierse Spoorwegen. [ afbeelding ]
5. Harwich International (UK), 18 mei. Treinstel 360 116 van Greater Anglia zal over een klein uurtje de aangekomen bootpassagiers uit Hoek van Holland naar London Liverpool Street brengen. [ afbeelding ]
6. Lviv (UA), 30 juni. Gelede E-loc VL80-1867 met een soortgenoot aan kop van een nachttrein naar een ander ver oord. [ afbeelding ]
7. Lunteren, 14 juli. Protos-treinstel 5035 "Marijke van Haaren" van Connexxion als stoptrein naar Ede-Wageningen. In de verte is een soortgenoot zojuist vertrokken richting Amersfoort. [ afbeelding ]
8. Prien am Chiemsee (D), 10 augustus. Het stoomlocje uit 1887 van de Chiemseebahn. [ afbeelding ]
9. Deventer, 28 september. In het schemerige ochtendlicht staat treinstel 446 klaar om als sprinter naar Apeldoorn te gaan vertrekken. De conducteur heeft bij uitzondering zijn dienstpet op. [ afbeelding ]
10. Holzminden (D), 20 oktober. Een LINT van DB Regio en een TALENT van de NordWestBahn. [ afbeelding ]
11. Ruurlo, 11 november. In het ochtendzonnetje nadert een GTW van Arriva vanuit Winterswijk het station. [ afbeelding ]
12. Zwolle, 7 december. Op een regenachtige zaterdagmiddag verzorgt het Blokkendoosstel (mat '24) een rit voor genodigden tussen Lelystad en Zwolle. Eigenlijk had deze trein een jaar eerder moeten rijden bij de opening van de Hanzelijn, maar omdat er drie vlokjes sneeuw gemeld waren in Oost-Groningen mocht de trein toen de baan niet op. [ afbeelding ]
Enjoy
Die derde foto, wat gingen we toen ook alweer doen?
Op maandag 23 december 2013 21:04 schreef Bas242 het volgende: Ik ga in t voorjaar een weekje naar Keulen en Frankfurt. Heeft iemand nog tips voor leuke lijntjes, stations, treintjes etc in de omgeving?
Op maandag 23 december 2013 21:04 schreef Bas242 het volgende: Ik ga in t voorjaar een weekje naar Keulen en Frankfurt. Heeft iemand nog tips voor leuke lijntjes, stations, treintjes etc in de omgeving?
ja, neem de tijd en ga via Koblenz. Super mooi stuk langs de Rijn.
James laat zeker zijn gevoel spreken wanneer een trein rijdt. Gewoon als hij wakker wordt 'ik voel dat NS vandaag er zin in heeft en over een uurtje vertrekt'. De andere keer is het 'NS is weer aan het kontdraaien en rijdt pas over 2 uur, nog effe maffen'
Op maandag 23 december 2013 21:15 schreef Frozen-assassin het volgende: James laat zeker zijn gevoel spreken wanneer een trein rijdt. Gewoon als hij wakker wordt 'ik voel dat NS vandaag er zin in heeft en over een uurtje vertrekt'. De andere keer is het 'NS is weer aan het kontdraaien en rijdt pas over 2 uur, nog effe maffen'
Op maandag 23 december 2013 21:15 schreef Frozen-assassin het volgende: James laat zeker zijn gevoel spreken wanneer een trein rijdt. Gewoon als hij wakker wordt 'ik voel dat NS vandaag er zin in heeft en over een uurtje vertrekt'. De andere keer is het 'NS is weer aan het kontdraaien en rijdt pas over 2 uur, nog effe maffen'
Het is al wel een paar keer gebeurd dat ik 's ochtends geen zin had om op te staan en even bleef liggen, om later te zien dat de trein die ik eigenlijk had willen nemen niet reed
Morgen een tweede poging wagen om die waterbus van Connexxion nog een keer te scoren, ik wilde vanaf Driehuis via het oude spoor naar IJmuiden lopen, heeft iemand daar ervaring mee?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
wat ik begrepen heb is dat er hier en daar veel begroeiing is. Andere plekken zijn goed toegankelijk. Dichtbij de waterbus kun je wel van het spoor af komen. Wel de dorpse kant kiezen
Op maandag 23 december 2013 21:29 schreef Peterselieman het volgende: wat ik begrepen heb is dat er hier en daar veel begroeiing is. Andere plekken zijn goed toegankelijk. Dichtbij de waterbus kun je wel van het spoor af komen. Wel de dorpse kant kiezen
ok, thx!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik krijg net een to go voor de 30e om naar IJmuiden te gaan (i.v.m. slechte weer), uit mijn hoofd vaart de waterbus dan toch nog, iemand?
[ Bericht 0% gewijzigd door bork op 23-12-2013 23:54:15 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op maandag 23 december 2013 21:05 schreef Fiorano het volgende: Iemand enig idee hoe ik in TS2014 de NS 1200 loc en de Taurus aan de gang krijg? Inladen gaat prima, maar die krengen komen niet van hun plek...
1200 schijnt IRL een lastig apparaat te zijn. Lijkt me supergaaf om daar een keer een stukje mee te kunnen rijden
Wat betreft het spelletje, misschien heb je hier wat aan:
Winterswijk-Arnhem Maandag 23 December 22:15 Oorzaak Tussen Doetinchem en Winterswijk rijden geen treinen door een versperring. Verwachting De extra reistijd is meer dan 60 min. De verstoring is naar verwachting 25 december rond 2:00 uur verholpen. Reisadvies
Kweenie. Dit zou niet de eerste keer zijn, dat een technische storing wordt verkocht als een 'versperring'.
Gewoon dat ze het zelf ook niet weten "Er is wat mis. En voor jullie maakt het toch niet uit WAT er mis is, dus hoeven jullie niet te weten dat wij het ook niet weten."
De donkere dagen voor Kerst. Van die dagen, dat je even achteromkijkt naar het voorbije jaar. Dat geldt dus ook voor mij. Al met al was 2013 geen geweldig jaar voor de OV-sector.
Op maandag 23 december 2013 23:47 schreef b2py het volgende: Aldus Somda is er een wissel open gereden te Winterswijk. Kan dus goed tot morgennacht duren.
In dat geval heeft ATB NG dus gefaald, vrees ik. Nog erger dan een 'versperring' of een technische storing!
Op maandag 23 december 2013 11:09 schreef Bitlord het volgende: Er wordt op de Dijksgracht gerangeerd met V250, er stond zon Nedtrain-locje bij de 4811.
Op maandag 23 december 2013 23:55 schreef DriekOplopers het volgende: De donkere dagen voor Kerst. Van die dagen, dat je even achteromkijkt naar het voorbije jaar. Dat geldt dus ook voor mij. Al met al was 2013 geen geweldig jaar voor de OV-sector.
'Was het dan uitsluitend kommer en kwel? Gelukkig niet. Arriva bewees met zijn nieuw veroverde treinconcessies in het Oosten van het land, in staat te zijn voor reizigers forse verbeteringen te realiseren.'
Ik heb vrijwel iedere ochtend vertraging met deze treinen uit het oosten (Arriva + Breng) waardoor ik met regelmaat mijn aansluiting mis. Dit telt niet mee begrijp ik?
Overigens was het met Syntus vaak ook al raak hoor, daar niet van. Maar van verbetering merk ik als 'reiziger' vooralsnog vrij weinig.
Op dinsdag 24 december 2013 00:39 schreef GlenSpey het volgende: Ik heb vrijwel iedere ochtend vertraging met deze treinen uit het oosten (Arriva + Breng) waardoor ik met regelmaat mijn aansluiting mis. Dit telt niet mee begrijp ik?
Overigens was het met Syntus vaak ook al raak hoor, daar niet van. Maar van verbetering merk ik als 'reiziger' vooralsnog vrij weinig.
Het gebied waar Arriva en Breng samen rijden, geeft je een kwartierdienst. Als er eens iets mis gaat waardoor je een aansluiting mist en je een half uur aan je broek krijgt is dat omdat je aansluitende vervoerder niet OOK een kwartierdienst rijdt. Dus niet de schuld of het probleem van Arriva of Breng.
En van verbetering merk ik WEL veel, de capaciteit is bij Arriva veel beter op orde dan bij Syntus ooit geweest is, en de treinen zijn nieuw, schoon, comfortabel en voorzien van Wifi. Alle vier elementen die Syntus niet heeft. Maak voor de gein eens een reis van Winterswijk met Arriva naar Zutphen en van daaruit met Syntus naar Hengelo. Leerzaam ritje.
Ik heb vrijwel iedere ochtend vertraging met deze treinen uit het oosten (Arriva + Breng) waardoor ik met regelmaat mijn aansluiting mis. Dit telt niet mee begrijp ik?
Overigens was het met Syntus vaak ook al raak hoor, daar niet van. Maar van verbetering merk ik als 'reiziger' vooralsnog vrij weinig.
Samenwerken tussen vervoerders is altijd een ramp. Ik had het afgelopen jaar een Connexxion/NS verbinding waarbij de bus altijd aankwam als de trein net vertrokken was en wegreed als de bus net op het station binnenreed. Ja, de dienstregeling zou complexer zijn om te maken dan wanneer je puur met je eigen treinen/bussen rekening hoeft te houden, maar NS moest bijv. vroeger ook rekening houden met de lijnen die nu door anderen werden gereden en dat ging toen (meestal) prima. Nu lijkt het soms meer "u heeft een eindpunt van <vervoerder> bereikt, zoek het maar uit".
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Op maandag 23 december 2013 21:05 schreef Fiorano het volgende: Iemand enig idee hoe ik in TS2014 de NS 1200 loc en de Taurus aan de gang krijg? Inladen gaat prima, maar die krengen komen niet van hun plek...
Voor de 1200 echt de manual lezen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 24 december 2013 09:39 schreef b2py het volgende: Als Zwolle - Wierden is geëlektrificeerd en dubbelsporig omleggen die handel! Is nog sneller ook!
Pas maar op met de IC Berlijn via Zwolle. Voor je het weet krijgt Hoogeveen er lucht van en eisen ze om daar ook langs te rijden
Gister zijn er opnieuw enkele I10-rijtuigen van de NMBS overgebracht naar Duitsland, ten behoeve van HKX. Zou gaan om 10 rijtuigen. Inmiddels heeft HKX al 20 I10-rijtuigen in bezit. Deze rijtuigen zouden onder andere ter vervanging van de NOB-Married Pair-Wagen moeten komen.
Hoe het in TS zit weet ik niet, maar bij een reallife 1200 is het belangrijk dat je met de onderste rijcontroller echt de eerste tractiestand pakt. Dan lopen de ventilatoren aan en zal hij tractie willen geven, mits remmen gelost en treinleiding op 5 bar. De bovenste rijcontroller is voor de zwakveld schakeling en is pas nuttig bij seriezwak 3 of parallelzwak 3.
Op dinsdag 24 december 2013 10:36 schreef b2py het volgende: Vroeger, toen we nog vlaggetjes werden geplaatst als de Thalys aankwam en vertrok. Gouden tijden.
Toen mensen zich niet druk maakten over rijden met een open deur.
Op dinsdag 24 december 2013 10:42 schreef greavy het volgende: Zit met 3 vrienden te kijken om een keer voor de gein een reisje naar Barcelona te plannen. Voor ¤59 kan een enkele reis al. Interesting.
dat is behoorlijk aantrekkelijk, zeker als je er een goedkope terugreis bij kunt vinden
Op dinsdag 24 december 2013 10:42 schreef greavy het volgende: Zit met 3 vrienden te kijken om een keer voor de gein een reisje naar Barcelona te plannen. Voor ¤59 kan een enkele reis al. Interesting.
Transavia heeft voor dezelfde prijs een enkeltje. Ben je er 9-10x sneller :p
Moet je nog wel vanaf Rotterdam naar Parijs. Met vroegboekkorting kom je dan alsnog uit op ¤84 (moet je wel een overnachting erbij doen, omdat je de het anders niet redt). Voor de goedkope prijs moet je om 7:15 uit Parijs, anders kan je met de TGV nog om 14:07, dat kan je dan wel net redden.
Zaterdag reis ik op een Kruidvatje van Hengelo naar huis. Ik heb een OVC met 40% weekend korting. Wat voor overgangsbiljet 2-1 mag ik dan pakken? Met korting of alleen vol tarief?
Op dinsdag 24 december 2013 12:06 schreef b2py het volgende: Zaterdag reis ik op een Kruidvatje van Hengelo naar huis. Ik heb een OVC met 40% weekend korting. Wat voor overgangsbiljet 2-1 mag ik dan pakken? Met korting of alleen vol tarief?
Geen korting, want een kruidvatkaartje geeft geen recht op korting. Alleen als je ook met het kortingsproduct reist heb je recht op een eerste klas kaartje met korting.
Op dinsdag 24 december 2013 10:48 schreef greavy het volgende: Moet je nog wel vanaf Rotterdam naar Parijs. Met vroegboekkorting kom je dan alsnog uit op ¤84 (moet je wel een overnachting erbij doen, omdat je de het anders niet redt). Voor de goedkope prijs moet je om 7:15 uit Parijs, anders kan je met de TGV nog om 14:07, dat kan je dan wel net redden.
Mogelijk alternatief: met de Benelux naar Brussel, daar overstappen op een TGV naar Zuid-Frankrijk, en daar ergens weer overstappen op een TGV of AVE naar Spanje.
Of dat op dit moment haalbaar is weet ik niet (niet uitgezocht), maar de kans dat het in de toekomst wel haalbaar wordt is groot: al binnen een paar maanden gaan de frequenties omhoog als ik deze post van een RENFE-insider mag geloven:
quote:
According to some inner Renfe and Sncf sources, from March 31 there are reservations made for the following paths in France (and Switzerland):
Degene die de perronoverkappingen in Utrecht heeft bedacht had niet z'n helderste moment, geloof ik. "Maar James1988, wat is er dan mis met die overkappingen?" zul je wellicht vragen. Twee dingen: 1) Ze lekken als een gieter 2) Er blijft een rand open tussen perron en trein, waardoor je alsnog natregent.
Op dinsdag 24 december 2013 17:18 schreef James1988 het volgende: Degene die de perronoverkappingen in Utrecht heeft bedacht had niet z'n helderste moment, geloof ik. "Maar James1988, wat is er dan mis met die overkappingen?" zul je wellicht vragen. Twee dingen: 1) Ze lekken als een gieter 2) Er blijft een rand open tussen perron en trein, waardoor je alsnog natregent.
Beetje jammer, want ze zien er wel leuk uit.
En er zal ZEKER niets aan veranderd worden, want het intellectueel eigendom van de architect gaat boven alles
Op dinsdag 24 december 2013 18:07 schreef James1988 het volgende: "Dames en heren, het volgende station is Schiphol. Daarna zal de Intercity direct doorrijden naar Rotterdam en Breda."
Dat hij direct doorrijdt mag ik wel hopen, ik heb weinig zin in een omweg via Groningen
Mooie variant op "In verband met defecte remmen stopt deze trein niet te Best".
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende: We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
Lekker punt is dat, twee overwegen vlak na elkaar.
Hm, is maar hoe je het bekijkt. Ik ken het niet anders. En daar gaat het ook niet supervaak mis, voor zover ik weet.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende: We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
De auto wilde het spoor oversteken op de dubbele overweg aan de Tongersestraat in Boxtel. Na de overweg wilde de bestuurder meteen rechtsaf, maar hij nam de afslag te vroeg en reed het spoor op. Toen hij dat doorkreeg stapte hij snel uit. Een aankomende intercity ramde vervolgens de achterkant van de Suzuki Alto en sleurde de wagen zo'n tweehonderd meter mee over het spoor.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende: We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
Rijden net Amersfoort binnen en komt een NID zesje langszij, mooie trein om te zien. Al zie je verdomd weinig vanuit en VIRM. #lekker #yolo #primeur #prorailenditmagwel!!!!
Op dinsdag 24 december 2013 19:10 schreef RichardHammond het volgende: Rijden net Amersfoort binnen en komt een NID zesje langszij, mooie trein om te zien. Al zie je verdomd weinig vanuit en VIRM. #lekker #yolo #primeur #prorailenditmagwel!!!!
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op dinsdag 24 december 2013 19:10 schreef RichardHammond het volgende: Rijden net Amersfoort binnen en komt een NID zesje langszij, mooie trein om te zien. Al zie je verdomd weinig vanuit en VIRM. #lekker #yolo #primeur #prorailenditmagwel!!!!
Gaat wel lekker zeg. Eerst achter een stoptrein hangen tussen Amersfoort en Zwolle. De overstap kunnen halen, maar een springer tussen Raalte en Nijverdal.
Volgens mij is het een ongeluk. Fietser op een overweg in Raalte zelf.
Kwam er net langs met de auto en zag opvallend veel jeugd staan. Dacht iets van een fiets te zien liggen, maar weet niet zeker of die fiets bij het ongeluk hoorde.
De verstoring is alweer verholpen zie ik op Twitter.
Waar zou die trein eigenlijk heen zijn gegaan, want de trein was binnen het uur weg?
Kwam er net langs met de auto en zag opvallend veel jeugd staan. Dacht iets van een fiets te zien liggen, maar weet niet zeker of die fiets bij het ongeluk hoorde.
De verstoring is alweer verholpen zie ik op Twitter.
Waar zou die trein eigenlijk heen zijn gegaan, want de trein was binnen het uur weg?
Die zal wel naar Zwolle zijn gegaan. Meestal worden ze teruggereden naar het dichtstbijzijnde grote knooppunt. Ligt er natuurlijk ook aan hoe de situatie ter plaatse is.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op dinsdag 24 december 2013 19:49 schreef RichardHammond het volgende: Gaat wel lekker zeg. Eerst achter een stoptrein hangen tussen Amersfoort en Zwolle. De overstap kunnen halen, maar een springer tussen Raalte en Nijverdal.
We zaten in twee keer dezelfde trein.
Wat een drama dag qua treinen, eerst al de dagelijkse vertraging van Duivendrecht naar Schothorst, elke dag mis je dan de aansluiting naar Enschede. Had geen zin om een half uur in Amersfoort te wachten dus dacht agh ik ga wel via Zwolle, nou dat heb ik geweten
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b] Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b] [b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldekstreinen kopen
De NMBS heeft een overheidsopdracht gelanceerd voor de levering van nieuwe dubbeldektreinen. De waarde van het contract wordt geschat op niet minder dan 3 miljard euro, zo meldt het spoorbedrijf zelf.
Het gaat om zo'n 145.000 zitplaatsen. Die moeten deels oud materieel vervangen, deels extra zitplaatsen toevoegen en koppelbaar zijn met het bestaande materieel. Met de bestelling wil de NMBS de toekomstige reizigersgroei opvangen.
Als wordt overgegaan tot een bestelling, zal dat volgens de NMBS de grootste investering in nieuw rollend materieel zijn in jaren. De treinen moeten geleverd worden tussen 2017 en 2025.
De kandidaat-leveranciers moeten zich kenbaar maken tegen de tweede helft van februari, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. De beslissing volgt later.
Blijft weinig heel van die wagentjes. Vorige week nog met de trein een eerder aangereden busje gepasseerd, ook die zat goed in de prak; een kant van het busje was compleet weggevaagd. Als ooit het moment komt dat ik een dergelijke aanrijding meemaak hoop ik dat er niemand meer in zit...
Op dinsdag 24 december 2013 23:34 schreef Dr_Flash het volgende: ik heb ook weleens "betere" auto's tussen 2 vrachtwagens vermorzeld zien worden. Ander woord is er gewoon niet voor
Mja, tegen een trein zijn er weinig auto's die het kunnen winnen. En dan maakt het type trein ook weinig uit. Bij Buitenpost is wel eens een auto van achter aangereden door een Spurtje. De buffers zaten ongeveer tegen de voorruit...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Mja, tegen een trein zijn er weinig auto's die het kunnen winnen. En dan maakt het type trein ook weinig uit. Bij Buitenpost is wel eens een auto van achter aangereden door een Spurtje. De buffers hadden ongeveer de plek ingenomen van de hoofdsteunen van de voorstoelen...
Een YPR (pantservoertuig) heeft het ergens in Drenthe ook weleens van een VIRM verloren.
Een YPR (pantservoertuig) heeft het ergens in Drenthe ook weleens van een VIRM verloren.
Ik bedoel maar.
Dat was ergens op een onbewaakte overweg bij Beilen meen ik. De enige dode was een knakker die met zijn koppie naar buiten stak. IL&T heeft daar nog wel een rapportje van.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Großer Bahnhof wer weiß, im Rahmen welchen Ereignisses dieses Bild entstanden ist?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
De NMBS heeft een overheidsopdracht gelanceerd voor de levering van nieuwe dubbeldektreinen. (...) Die moeten (...) koppelbaar zijn met het bestaande materieel.
Nou, daar komt weer een forse lading M6'jes aan dus
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Nee, een warm land, bergachtig en er wonen veel mensen. Smalspoor?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...