Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Wegens dringende uitgelopen herstelwerkzaamheden vanwege een defect aan het spoor als gevolg van de weersomstandigheden rijden er op last van de politie minder treinen."
Spoorboekjes van NMBS. Linksboven voor ma-vr, 663 bladzijdes. ¤4 Rechtsboven voor weekend+feestdagen, 380 bladzijdes. ¤3 Onder voor IC&IR-treinen voor de gehele week, ¤1
Op zondag 22 december 2013 15:03 schreef Dr_Flash het volgende: Moet die bingokaart nog even aanpassen dat dit soort doortikkertjes niet samen op 1 rij of kolom komen te staan
Op zondag 22 december 2013 18:42 schreef Sodeknetters het volgende: Die staat daar voor de herinstructie aan machinisten. Als de vlaggen er staan, is de herinstuctie bezig.
Op zondag 22 december 2013 18:42 schreef Sodeknetters het volgende: Die staat daar voor de herinstructie aan machinisten. Als de vlaggen er staan, is de herinstuctie bezig.
NMBS 1809 + M6 + 1822 Sinds enkele weken rijdt er in België een stam M6'n die speciaal aangepast zijn om 200 km/h te kunnen rijden over de HSL tussen Leuven en Luik. Dit omdat de I11-rijtuigen toch nogal eens vertragingsgevoelig waren door de smalle deuren, maar de wel altijd zeer drukke trein. De M6-stam rijdt met voor- en achter een locomotief in treinschakeling, beide locomotieven geven dus tractie.
Na diverse dagen wel onder 200 km/h gereden te hebben, is er om diverse redenen besloten om de maximale snelheid tot nader order te verlagen tot 170 km/h, waarbij de dienstregeling (bij gebrek aan problemen) dan precies haalbaar. Dit zou gaan om reizigerscomfort, want er zou veel schommeling aanwezig zijn bij het optrekken en afremmen, maar ook het rijden is vrij onrustig. Bij het afremmen is er ook nog een probleem met de ABI (Anti Blokkeer Inrichting) die te laat reageert. Hierdoor krijg je vlakke kanten op de wielen. Ter herkenning aan de 200km/h-geschikte rijtuigen is er een opdruk op de rijtuigen gebracht met "200".
Hopen dat de rijtuigen binnenkort weer 200 mogen!
Hier staat de Intercity naar Oostende gereed voor vertrek op Brussel Zuid.
Ik heb al meerdere keren in die HSL dubbeldekker gezeten, de eerste keer werd ik bijna zeeziek van het geschommel maar de rit daarna had ik er geen last meer van... mogelijkerwijs door die verlaagde snelheid dus.
Op zondag 22 december 2013 21:49 schreef J.B. het volgende: Ik heb al meerdere keren in die HSL dubbeldekker gezeten, de eerste keer werd ik bijna zeeziek van het geschommel maar de rit daarna had ik er geen last meer van... mogelijkerwijs door die verlaagde snelheid dus.
Ze zijn sinds dinsdag officieel in snelheid beperkt: Vanaf dinsdag is dit aan het treinpersoneel gecommuniceerd. Er rijden nu 2 stammen rond, waarvan er één met 10 rijtuigen rijdt, en de andere stam reed vorige week nog met 7 rijtuigen (mist 3x 2e klas), maar die zou inmiddels ook 10 rijtuigen moeten hebben. Ik trof die stam in Luik, maar heb niet goed kunnen zien (vanuit mijn binnenrijdende trein) hoeveel rijtuigen het waren.
Op zondag 22 december 2013 21:49 schreef J.B. het volgende: Ik heb al meerdere keren in die HSL dubbeldekker gezeten, de eerste keer werd ik bijna zeeziek van het geschommel maar de rit daarna had ik er geen last meer van... mogelijkerwijs door die verlaagde snelheid dus.
Het kan ook zijn dat ze gewoon alleen getrokken moeten rijden. De geduwde bakken van VIRM slingeren ook meer dan de getrokken- en motorbakken.
Het kan ook zijn dat ze gewoon alleen getrokken moeten rijden. De geduwde bakken van VIRM slingeren ook meer dan de getrokken- en motorbakken.
Er is getest met snelheid (voor de indiensttrede bij de reizigersdienst), en bij één loc duurt het te lang voordat de trein met 10 M6-rijtuigen eindelijk op snelheid is. Bijkomend probleem is dat de stuurstandrijtuigen M6 te licht zijn om 200km/h te mogen rijden. Uit de testen is ook gebleken dat je voorin de trein erg goed merkt dat je getrokken wordt, halverwege wisselt het, en achterin merk je dat je geduwd wordt.
Nog een paar plaatjes uit Luik: NMBS 329 Sinds Dienstregeling 2014 zijn de gemoderniseerde motorstellen van de 600-serie verdwenen uit de L-trein Luik - Maastricht vv, en hebben de Break-treinstellen het roer overgenomen. Ongereviseerde Break 329 staat op Ličge-Guillemins vertrekgereed als L-trein naar Maastricht.
NMBS 381 + 411 + 377 Te Ličge-Guillemins staan 3 Break-stellen gereed als IR-trein 2936 naar Antwerpen Centraal via Hasselt en Aarschot. Een mooie capaciteitsknaller, maar ook zeker comfortknaller (in verband met de luxe middenbak bij de ongemoderniseerde stellen).
NMBS 443 In Ličge-Guillemins staat Deense Neus 443 gereed om kort na de foto te vertrekken richting Namen en Kortrijk als Intercity.
SNCF Thalys 4306 In Aachen staat met veel vertraging de THA 9347 naar Essen Hbf gereed. De trein kwam met 41 minuten vertraging binnenrijden, maar door onbekende redenen (voor mij) werd er pas om 15:05 vertrokken naar Aken. Eerst had al enkele minuten de "zonnebloem" open gestaan, maar die werd zelfs nog herroepen. Om de reizigers uit de IC uit de richting van Leuven-Brussel niet vertraagd hier binnen te laten komen, werd die trein afwijkend op spoor 2 behandeld, en mocht met 2 minuten vertraging achter de Thalys aan.
Er is getest met snelheid (voor de indiensttrede bij de reizigersdienst), en bij één loc duurt het te lang voordat de trein met 10 M6-rijtuigen eindelijk op snelheid is. Bijkomend probleem is dat de stuurstandrijtuigen M6 te licht zijn om 200km/h te mogen rijden. Uit de testen is ook gebleken dat je voorin de trein erg goed merkt dat je getrokken wordt, halverwege wisselt het, en achterin merk je dat je geduwd wordt.
Eens maar daar ben ik al eens geweest. Ik vond de foto's van dat nieuwe tunnelproject gewoon bijzonder fraai.
Wat is je route de 25e?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Hier nog een plaatje van de eerste NID-6 in de reizigersdienst. Dat materieel is toch wel goed verbouwd, van behoorlijk lelijk en oncomfortabel naar gewoon prima materieel. Ik merk alleen dat de inbouw van de airco enzo het dak net een paar centimeter lager heeft gemaakt: waar ik in de VIRM gewoon over al kan (trap)lopen, moet ik bij de NID toch bukken op de trap en bij het plaatsnemen, wil ik mijn harses niet stoten (wat nog steeds gebeurt aangezien ik er te weinig inzit).
Op maandag 23 december 2013 02:01 schreef Bitlord het volgende: Volgend jaar trouwens mooi aan de treinkilometers werken; wordt een forens (Utrecht-)Driebergen-Arnhem.
Sterkte, dat traject ligt er vrij vaak uit door levensmoeie mensen...
Op maandag 23 december 2013 02:18 schreef Bitlord het volgende: Weten jullie of dit ook een DB 407 is of is ie ergens anders voor? Mijn turks en hongaars zijn niet zo goed.
Netjes, 220 reizigers in de museumtrein van half elf naar het Spoorwegmuseum. Met zulke aantallen kan Utrecht Maliebaan bijna een commerciële verbinding worden .
Zouden er wel eens mensen gebruik maken van deze trein zonder het spoorwegmuseum te bezoeken, maar omdat ze er in de buurt wonen? Wie bijvoorbeeld van Utrecht Centraal naar de Hugo de Grootstraat plant, krijgt deze trein voorgeschoteld ipv de Qbuzz-bus.
Op maandag 23 december 2013 10:15 schreef daanski82 het volgende: Wat is er aan de hand in Amersfoort? het lijkt er op dat deze plaats er al bijna 6 uur uit ligt.
Seinstoring. Prognose 12:00. Staat gewoon op NS.nl?
Dat ook Hoop alleen dat we de 5 minuten vertraging eruit kunnen rijden. Ik wil liever de IC naar Maastricht hebben dan dat ik een half uur in een SLT zit.
Dat ook Hoop alleen dat we de 5 minuten vertraging eruit kunnen rijden. Ik wil liever de IC naar Maastricht hebben dan dat ik een half uur in een SLT zit.
Dream on
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Belangrijke afspraken verdienen wat extra aandacht. Dat betekent dus ook dat ik zorg dat ik op tijd ben. Ook met NS
Zelfde probleem hier voor morgen.
11:02 vertrekt de Pimpel uit Amsterdam naar Berlijn. Ik vertrouw die trein voor geen meter dus ik ga vroeg weg maar ik weet nog niet hoe laat. 09:00 vertrekken betekent 09:48 in Amsterdam, maar is wel de trein die met verstoringen omgeleid wordt. Die van 09:14 wordt dan standaard opgeheven en die van 09:30 is dan weer tricky enzo Lastig, keuze's. Ja, zo wordt de treinreis een stuk trager en langer dan de auto..
Zoals Avignon TGV, Luik-Guillemins of Lyon-Saint Exupéry?
Arnhem Centraal, toekomstige Utrecht C, Berlijn Hbf. Rotterdam vind ik dan wat minder mooi en Den Haag C is gewoon brak met die oude bende er nog tegen aan.
Wel episch, 'Nimes en Avignon zouden samen een TGV station krijgen ivm de korte afstand. Toch werd besloten dat het rendabel was daar te stoppen.' Dus ik kijk even verder, 140k respectievelijk 91k inwoners. In Nederland heb je met 91k inwoners net aan een 15' dienst met Amsterdam
Ze moeten die koninklijke wachtkamer weer open gooien voor bezichtiging. Super mooi daar.
Die was wel ok, ja. Ik heb tien jaar aan de andere kant van het stationsplein gewerkt (met de trein). De rest van het station gaat vrij snel vervelen .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
[..] In Nederland heb je met 91k inwoners net aan een 15' dienst met Amsterdam
En met 160k inwoners nog niet eens een rechtstreekse verbinding met Amsterdam, alleen een 30' dienst met Amersfoort waar je een kwartier mag wachten om door te reizen naar Amsterdam...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
En met 160k inwoners nog niet eens een rechtstreekse verbinding met Amsterdam, alleen een 30' dienst met Amersfoort waar je een kwartier mag wachten om door te reizen naar Amsterdam...
Op maandag 23 december 2013 14:36 schreef Dr_Flash het volgende: Kap eens met doen alsof iedereen altijd alleen maar naar Amsterdam wil. Stelletje buitenlandse toeristen jullie.
Op maandag 23 december 2013 14:36 schreef Dr_Flash het volgende: Kap eens met doen alsof iedereen altijd alleen maar naar Amsterdam wil. Stelletje buitenlandse toeristen jullie.
Dat is net zoiets er in elk frans gehuchtje een bordje staat " parijs xxx km"
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
11:02 vertrekt de Pimpel uit Amsterdam naar Berlijn. Ik vertrouw die trein voor geen meter dus ik ga vroeg weg maar ik weet nog niet hoe laat. 09:00 vertrekken betekent 09:48 in Amsterdam, maar is wel de trein die met verstoringen omgeleid wordt. Die van 09:14 wordt dan standaard opgeheven en die van 09:30 is dan weer tricky enzo Lastig, keuze's. Ja, zo wordt de treinreis een stuk trager en langer dan de auto..
Ik snap niet zo goed welke trein je niet vertrouwt. De pimpel gaat niet vroeger weg bij verstoringen en je stapt op het beginpunt in.
Op maandag 23 december 2013 15:38 schreef WhiteJoker het volgende: Iemand had in de pimpel trouwens de deur aan de verkeerde kant geopend. Heb hem maar weer dicht gedaan voor een malloot daar naar buiten stapt.
Ah dat wist ik niet. Ook op het station zijn overigens malloten die niet goed opletten en aan de verkeerde kant uitstappen.
Ik had dat ooit met de Benelux toen die nog in Antwerpen-Berchem stopte, op het buitenste spoor. Het station is daar op een soort dijk gebouwd, pal naast het spoor is een afgrond van een meter of 7. Gelukkig keek ik toch eerst even naar buiten voor ik uitstapte
Op zondag 22 december 2013 15:02 schreef Dr_Flash het volgende: "Wegens dringende uitgelopen herstelwerkzaamheden vanwege een defect aan het spoor als gevolg van de weersomstandigheden rijden er op last van de politie minder treinen."
in 1 klap full house
Het was een gebroken dwarsligger. Die staat vast nog niet op je kaart.
Op maandag 23 december 2013 15:51 schreef Dr_Flash het volgende: Een vriendin van mij heeft eens in Duivendrecht aan de andere kant op het beton gestaan Vrouwen...
In Antwerpen-Centraal kun je dat ook flikken. De betonrand tussen spoor 22 en 23 is zelfs op dezelfde hoogte als het perron
Ik had dat ooit met de Benelux toen die nog in Antwerpen-Berchem stopte, op het buitenste spoor. Het station is daar op een soort dijk gebouwd, pal naast het spoor is een afgrond van een meter of 7. Gelukkig keek ik toch eerst even naar buiten voor ik uitstapte
Heb ik ook gehad in Hengelo, pimpel ging daar altijd van spoor 2 tot vorig jaar december, en 's avonds wou ik uit gewoonte rechts uitstappen, vond het al zo donker en toen ik de deur open had miste ik ook het perron een beetje
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
destijds werden 3 jongens verdacht van brandstichting in de trein. ze werden zelfs een nachtje in de cel gezet. later waren ze niet meer verdacht. de politie heeft een potje voetbal gespeeld met ze, om het goed te maken.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op maandag 23 december 2013 17:15 schreef spectrumanalyser het volgende: destijds werden 3 jongens verdacht van brandstichting in de trein. ze werden zelfs een nachtje in de cel gezet. later waren ze niet meer verdacht. de politie heeft een potje voetbal gespeeld met ze, om het goed te maken.
Oh jah, die jongens die al veroordeeld waren door de media en iedereen thuis voordat er een rechtszaak was. Goed verhaal was dat zeg.
Als je de S5 neemt in Halle om 16.14 (klopt dat?) stap je uit op Leipzig Bayerischer Bahnhof om 16:45 i.p.v. Hbf en stapt er om 16:49 weer vanaf perron 2 de S1 in, ben je om 16:54 weer op Leipzig Hbf Om 17:03 spoor 21 RE 17077 naar Dresden aankomst 18:34 spoor 10, tunneltje gedaan .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik ben meer verwonderd over Helsinki, dat station straalt echt helemaal niks uit... het is gewoon niks.
Sowieso een lijstje van niks. Istanbul Haydarpasa is een paar jaar geleden half uitgefikt, Vladivostok ligt ongeveer 3 Europa's buiten Europa, en Helsinki is best WEL mooi als je het vanaf een andere hoek bekijkt.
Als je de S5 neemt in Halle om 16.14 (klopt dat?) stap je uit op Leipzig Bayerischer Bahnhof om 16:45 i.p.v. Hbf en stapt er om 16:49 weer vanaf perron 2 de S1 in, ben je om 16:54 weer op Leipzig Hbf Om 17:03 spoor 21 RE 17077 naar Dresden aankomst 18:34 spoor 10, tunneltje gedaan .
Bedankt, zo bedoelde ik het natuurlijk niet. Ik maak zelf door Duitsland geen speciale routes enzo maar in Leipzig wilde ik wel even kijken.
Een trein met nucleair is nabij de Franse hoofdstad Parijs ontspoord.
De eerste metingen tonen aan dat er geen straling vrijgekomen is bij het ongeluk. Volgens de Franse krant LeFigaro ontspoorde de trein bij Drancy, een voorstad van Parijs.
De wagons ontspoorden op een stuk waar op twee weken geleden ook al een trein met chemische goederen uit de rails schoot. Er is een onderzoek in gang gesteld.
Het is weer zo ver: Het jaar 2013 in 12 spoorplaatjes.
1. Winterberg (D), 1 januari. In druilerig winterweer staat LINTje 648 116 van DB Regio te wachten om terug te keren naar Dortmund Hbf.
2. Emmen Zuid, 23 februari. Treinstel 10523 van Arriva in actie op de Vechtdallijnen richting Zwolle.
3. Amersfoort, 9 maart. Voormalig NS-inspectie-motorrijtuig 20 "Kameel" staat langs het perron. Geen idee waarom.
4. Cork Kent Station (IR), 8 april. Mark 4-treinstel 4007 van Iarnrķd Éireann is zojuist binnengekomen vanuit Dublin Heuston Station. Deze treinstellen zijn in Spanje gebouwd bij CAF, zijn sinds 2007 in dienst en hebben een maximumsnelheid van 201 km/h. Ze gelden als het vlaggeschip van de Ierse Spoorwegen.
5. Harwich International (UK), 18 mei. Treinstel 360 116 van Greater Anglia zal over een klein uurtje de aangekomen bootpassagiers uit Hoek van Holland naar London Liverpool Street brengen.
6. Lviv (UA), 30 juni. Gelede E-loc VL80-1867 met een soortgenoot aan kop van een nachttrein naar een ander ver oord.
7. Lunteren, 14 juli. Protos-treinstel 5035 "Marijke van Haaren" van Connexxion als stoptrein naar Ede-Wageningen. In de verte is een soortgenoot zojuist vertrokken richting Amersfoort.
8. Prien am Chiemsee (D), 10 augustus. Het stoomlocje uit 1887 van de Chiemseebahn.
9. Deventer, 28 september. In het schemerige ochtendlicht staat treinstel 446 klaar om als sprinter naar Apeldoorn te gaan vertrekken. De conducteur heeft bij uitzondering zijn dienstpet op.
10. Holzminden (D), 20 oktober. Een LINT van DB Regio en een TALENT van de NordWestBahn.
11. Ruurlo, 11 november. In het ochtendzonnetje nadert een GTW van Arriva vanuit Winterswijk het station.
12. Zwolle, 7 december. Op een regenachtige zaterdagmiddag verzorgt het Blokkendoosstel (mat '24) een rit voor genodigden tussen Lelystad en Zwolle. Eigenlijk had deze trein een jaar eerder moeten rijden bij de opening van de Hanzelijn, maar omdat er drie vlokjes sneeuw gemeld waren in Oost-Groningen mocht de trein toen de baan niet op.
1. Winterberg (D), 1 januari. In druilerig winterweer staat LINTje 648 116 van DB Regio te wachten om terug te keren naar Dortmund Hbf. [ afbeelding ]
2. Emmen Zuid, 23 februari. Treinstel 10523 van Arriva in actie op de Vechtdallijnen richting Zwolle. [ afbeelding ]
3. Amersfoort, 9 maart. Voormalig NS-inspectie-motorrijtuig 20 "Kameel" staat langs het perron. Geen idee waarom. [ afbeelding ]
4. Cork Kent Station (IR), 8 april. Mark 4-treinstel 4007 van Iarnrķd Éireann is zojuist binnengekomen vanuit Dublin Heuston Station. Deze treinstellen zijn in Spanje gebouwd bij CAF, zijn sinds 2007 in dienst en hebben een maximumsnelheid van 201 km/h. Ze gelden als het vlaggeschip van de Ierse Spoorwegen. [ afbeelding ]
5. Harwich International (UK), 18 mei. Treinstel 360 116 van Greater Anglia zal over een klein uurtje de aangekomen bootpassagiers uit Hoek van Holland naar London Liverpool Street brengen. [ afbeelding ]
6. Lviv (UA), 30 juni. Gelede E-loc VL80-1867 met een soortgenoot aan kop van een nachttrein naar een ander ver oord. [ afbeelding ]
7. Lunteren, 14 juli. Protos-treinstel 5035 "Marijke van Haaren" van Connexxion als stoptrein naar Ede-Wageningen. In de verte is een soortgenoot zojuist vertrokken richting Amersfoort. [ afbeelding ]
8. Prien am Chiemsee (D), 10 augustus. Het stoomlocje uit 1887 van de Chiemseebahn. [ afbeelding ]
9. Deventer, 28 september. In het schemerige ochtendlicht staat treinstel 446 klaar om als sprinter naar Apeldoorn te gaan vertrekken. De conducteur heeft bij uitzondering zijn dienstpet op. [ afbeelding ]
10. Holzminden (D), 20 oktober. Een LINT van DB Regio en een TALENT van de NordWestBahn. [ afbeelding ]
11. Ruurlo, 11 november. In het ochtendzonnetje nadert een GTW van Arriva vanuit Winterswijk het station. [ afbeelding ]
12. Zwolle, 7 december. Op een regenachtige zaterdagmiddag verzorgt het Blokkendoosstel (mat '24) een rit voor genodigden tussen Lelystad en Zwolle. Eigenlijk had deze trein een jaar eerder moeten rijden bij de opening van de Hanzelijn, maar omdat er drie vlokjes sneeuw gemeld waren in Oost-Groningen mocht de trein toen de baan niet op. [ afbeelding ]
Enjoy
Die derde foto, wat gingen we toen ook alweer doen?
Op maandag 23 december 2013 21:04 schreef Bas242 het volgende: Ik ga in t voorjaar een weekje naar Keulen en Frankfurt. Heeft iemand nog tips voor leuke lijntjes, stations, treintjes etc in de omgeving?
Op maandag 23 december 2013 21:04 schreef Bas242 het volgende: Ik ga in t voorjaar een weekje naar Keulen en Frankfurt. Heeft iemand nog tips voor leuke lijntjes, stations, treintjes etc in de omgeving?
ja, neem de tijd en ga via Koblenz. Super mooi stuk langs de Rijn.
James laat zeker zijn gevoel spreken wanneer een trein rijdt. Gewoon als hij wakker wordt 'ik voel dat NS vandaag er zin in heeft en over een uurtje vertrekt'. De andere keer is het 'NS is weer aan het kontdraaien en rijdt pas over 2 uur, nog effe maffen'
Op maandag 23 december 2013 21:15 schreef Frozen-assassin het volgende: James laat zeker zijn gevoel spreken wanneer een trein rijdt. Gewoon als hij wakker wordt 'ik voel dat NS vandaag er zin in heeft en over een uurtje vertrekt'. De andere keer is het 'NS is weer aan het kontdraaien en rijdt pas over 2 uur, nog effe maffen'
Op maandag 23 december 2013 21:15 schreef Frozen-assassin het volgende: James laat zeker zijn gevoel spreken wanneer een trein rijdt. Gewoon als hij wakker wordt 'ik voel dat NS vandaag er zin in heeft en over een uurtje vertrekt'. De andere keer is het 'NS is weer aan het kontdraaien en rijdt pas over 2 uur, nog effe maffen'
Het is al wel een paar keer gebeurd dat ik 's ochtends geen zin had om op te staan en even bleef liggen, om later te zien dat de trein die ik eigenlijk had willen nemen niet reed