Dat weet ik natuurlijk ook niet. Maar uitroeien is een term die ik niet van Steiner verwacht.quote:Op donderdag 7 november 2013 00:50 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Wat ik me ook afvraag is hoe Steiner zich voorstelde om een eigenschap uit te roeien behalve dan met argumenten. Het kan aan mijn achterdocht liggen maar komt hier het "loslaten van de oude programmering" aan te pas waar Ouder1 ook al een vraag over gesteld heeft?
Jaquote:Op donderdag 7 november 2013 00:51 schreef Kijkertje het volgende:
In mijn naaste omgeving heb ik te maken met iemand die al jaren opgaat in de antroposofische ideologie/filosofie. Ik sta daar nogal sceptisch tegenover. Het probleem is dat er weinig ruimte is voor debat. Iedere keer als ik een kritische noot laat horen krijg ik het verwijt dat ik al een oordeel heb en dat ik me maar eerst moet verdiepen in deze levensbeschouwing.
Ik ben op internet gaan zoeken naar informatie omdat ik er geen heil in zie om alles wat Rudolf Steiner geschreven heeft door te worstelen. Wat me daarbij opvalt is dat er totaal geen discussie/debatten te vinden zijn tussen antroposofen en andersdenkenden.
Mijn vraag is: zijn er hier antroposofen of mensen in die er ook in hun directe omgeving mee te maken hebben die een aantal vragen kunnen beantwoorden?
- Is reincarnatie een onderdeel van de antroposofische gedachte?
Geen idee. Aura's horen bij het astrale lichaam, geloof ik. Maar dat weet ik niet zeker.quote:- Is het lezen van aura's daar onderdeel van?
Niks. Het is occult, d.w.z. verborgen, omdat het voor de meeste mensen niet goed te begrijpen is. In die zin is scheepsbouw ook occult.quote:-Wat is precies het "occulte" gedeelte van deze levensbeschouwing?
Geen idee. Kan eens navragen als je wilt, maar het lijkt me een zinloze vraag.quote:-Wordt er op de Vrije Scholen ook les gegeven in deze bovennatuurlijke verschijnselen?
Hoe bedoel je dat? Medisch? Begripsmatig? Psychisch?quote:-Wat is de meerwaarde van antroposofische artsen, tandartsen enz.?
Geen idee.quote:-Zijn er resultaten van antroposofisch wetenschappelijk onderzoek?
Dat zou je moeten nagaan. Probeer het zelf eens.quote:-Is het zo dat dat de sterren/planeten invloed zouden hebben op hun biologisch/dynamische landbouw?
Dat moet je navragen bij Triodos. Wees dan voorbereid op een uitleg over wat die gedachte dan op economisch gebied (broederschap) inhoudt.quote:-Waarom wordt er bij de Triodos Bank niet bijverteld dat deze uitgaat van de antroposofische gedachte?
Ach, je moet redelijk eigenwijs zijn om er kennis van te krijgen, denk ik.quote:Zo heb ik nog veel meer vragen. Ik krijg de indruk dat het een nogal besloten wereld is welke weinig tegenspraak duldt en nogal wereldvreemd is. Zie ik dat verkeerd?
Je hebt helemaal gelijk. Je moet natuurlijk eerst inzien dat nieuwsgierigheid een waardeloze eigenschap is. Nooit meer nieuwsgierig. Ik vraag me af hoe de wereld er dan uit zou zien. Mag je dan nog wel nieuwsgierig zijn naar de filosofie van Rudolf Steiner? Misschien is het beter dat ik dat boek niet ga lezen want nu word ik wel erg nieuwsgierig!quote:Op donderdag 7 november 2013 01:27 schreef Kees22 het volgende:
Ik ga even verder waar we bleven:
[..]
Dat weet ik natuurlijk ook niet. Maar uitroeien is een term die ik niet van Steiner verwacht.
En loslaten is ook iets heel anders dan uitroeien.
Waarom niet eens gewoon een boek van Steiner gelezen? Ikzelf kwam niet verder dan "Hoe verkrijgt men bewustzijn ......", want ik ben niet zo'n volger en bovendien wat laks en lui aangelegd. Maar ik vond het wel een heel verhelderend boek en ik heb er veel aan gehad.
Alleen heeft scheepsbouw niets te maken met het "transcendente"quote:Op donderdag 7 november 2013 01:35 schreef Kees22 het volgende:
Niks. Het is occult, d.w.z. verborgen, omdat het voor de meeste mensen niet goed te begrijpen is. In die zin is scheepsbouw ook occult.
Voor mij is het geen zinloze vraag. Ik vind de school geen plek om kinderen buiten de familiesfeer te indoctrineren met opvattingen waarvan niet is vastgesteld dat ze op waarheid berusten.quote:Geen idee. Kan eens navragen als je wilt, maar het lijkt me een zinloze vraag.
Ik bedoel: wat is het antroposofische "voordeel" betreffende medische zaken?quote:Hoe bedoel je dat? Medisch? Begripsmatig? Psychisch?
Mij is verteld dat de antroposofische wereld wel degelijk zijn eigen "wetenschappelijke" onderzoek doet. Het enige wat ik op dat gebied kan vinden is dat er in Leiden en Wageningen een soort onderafdeling is maar ik kan geen resultaten vinden die daar uit voortgekomen zijn.quote:Geen idee.
Ik heb dat telen van gewassen van nabij meegemaakt (inclusief zelfgemaakte glazen piramides voor het geleiden van de kosmische energie). In vergelijking met de reguliere land- en tuinbouw was de oogst nogal miezerig.quote:Dat zou je moeten nagaan. Probeer het zelf eens.
Inderdaad dat denk ik ook. Wat me verbaast is dat als je de antroposofische visie aanhangt je je als bank niet presenteert als zodanig. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat geen positieve uitwerking heeft maar is het geen kwestie van principe? Hier staan we voor! Het lijkt me beter voor je spirituele groei toch? Het komt op mij nogal hypocriet over.quote:Dat moet je navragen bij Triodos. Wees dan voorbereid op een uitleg over wat die gedachte dan op economisch gebied (broederschap) inhoudt.
Er wordt mij verweten dat ik me te weinig verdiep in de materie. Dat ik er niet open voor sta. En ik ben nog niet in staat om mijn nieuwsgierigheid "af te leggen"quote:Ach, je moet redelijk eigenwijs zijn om er kennis van te krijgen, denk ik.
Maar wat is jouw motivatie om dat überhaupt te proberen?
Nee, volgens de antroposofie kan alleen een ziel incarneren. De mens wordt gedefinieerd als lichaam, ziel en geest, en het stoffelijk overschot, etherisch lichaam en astraal lichaam behoren bij het lichaam en lossen (in het algemeen) op. Het etherisch lichaam lost drie dagen na de fysieke dood op in de etherische wereld en het astrale lichaam doet daar ongeveer een derde van de leeftijd van het aardeleven van die mens over, de totale tijd dat die mens geslapen heeft tijdens zijn leven. Beiden geven de ziel na de dood hun eigen specifieke ervaringen.quote:Op woensdag 6 november 2013 00:47 schreef Kees22 het volgende:
Ik las dat anders: een stoffelijk lichaam (zoals stenen etc.), een etherisch levenslichaam (zoals planten), een astraal lichaam met aura en voorkeuren en afkeren (zoals dieren) en een ego (het eigenlijk ik van de mens). Als ik het goed begrepen/onthouden heb, vergaan het stoffelijk en het etherisch lichaam na het overlijden (stoppen van het aardse leven) en blijven het astraal lichaam en het ego doorgaan. Wat overigens betekent dat ook het astraal lichaam van dieren kan reïncarneren. Maar de details ben ik grotendeels vergeten.
quote:Op donderdag 7 november 2013 00:51 schreef Kijkertje het volgende:
-Wat is precies het "occulte" gedeelte van deze levensbeschouwing?
quote:Op donderdag 7 november 2013 01:35 schreef Kees22 het volgende:
Niks. Het is occult, d.w.z. verborgen, omdat het voor de meeste mensen niet goed te begrijpen is. In die zin is scheepsbouw ook occult.
In het boek "De wetenschap van de geheimen der ziel" plaatst Rudolf Steiner zelf deze aantekening op pagina 12:quote:Op donderdag 7 november 2013 05:17 schreef Kijkertje het volgende:
Alleen heeft scheepsbouw niets te maken met het "transcendente"
Dus het beschrijft en geeft inzcht in occulte zaken, maar is zelf niet occult..quote:"Het is voorgekomen dat de term 'geheime (occulte) wetenschap' - zoals die door de schrijver van dit boek al in eerdere oplagen is gebruikt - werd afgekeurd, omdat wetenschap immers voor niemand iets geheimzinnigs zou kunnen hebben. Dat zou terecht zijn, als het zo bedoeld was. Maar dat is niet het geval. Zo min als natuurwetenschap in die zin een 'natuurlijke' wetenschap kan worden genoemd dat ze eenieder van nature eigen is, zo min heeft de schrijver met 'geheime' (occulte) wetenschap een verborgen wetenschap op het oog, maar een wetenschap die betrekking heeft op datgene wat in de uiterlijke verschijnselen voor het normale kennisvermogen onzichtbaar, 'verborgen' is, een wetenschap van het 'geheime', van het 'openbare geheim'. Deze wetenschap zal echter voor niemand een geheim zijn die zich daarvan langs de aangewezen wegen kennis verschaft."
Volgens mij is de antroposofische geneeskunst altijd complementair en wijst het de reguliere geneeskunst zeer zeker niet af. En draait het ook niet alleen om homeopatische geneesmiddelen, er zijn volgens mij ook allopatische antroposofische geneesmiddelen.quote:Op donderdag 7 november 2013 05:17 schreef Kijkertje het volgende:
Ik bedoel: wat is het antroposofische "voordeel" betreffende medische zaken?
-Van homeopathie is nog steeds niet vastgesteld dat het werkt behalve dat het een placebo-effect kan hebben.
quote:Op donderdag 7 november 2013 05:17 schreef Kijkertje het volgende:
Er wordt mij verweten dat ik me te weinig verdiep in de materie. Dat ik er niet open voor sta. En ik ben nog niet in staat om mijn nieuwsgierigheid "af te leggen"![]()
Nogmaals, sensatiezucht dient vermeden te worden volgens Steiner! Constructieve nieuwsgierig kan je niemand verwijten. Net zo min kun je iemand ook niet verwijten dat hij/zij ergens niet voor openstaat, dat is de vrijheid en eigen beslissing van diegene. Volgens mij begin je je trouwens al flink te verdiepen in de materie :-)quote:Op dinsdag 5 november 2013 01:11 schreef Kees22 het volgende:
De nieuwsgierigheid die jij bedoelt is vooral de wens om iets te willen begrijpen en daar ook iets mee te doen. Steiner gebruikt hetzelfde woord nieuwsgierigheid, zoals hij zelf aangeeft, voor sensatiezucht, zonder de wens om met de verworven kennis ook iets constructiefs te doen.
Niet specifiek antroposofisch maar er zijn genoeg bewijzen dat homeopathie en aanverwanten zeker positieve effecten hebben. Die bewezen effecten zijn dan wel placebo effecten, maar dat haalt niet weg dat het nog steeds positieve resultaten zijn.quote:Op donderdag 7 november 2013 00:51 schreef Kijkertje het volgende:
-Wat is de meerwaarde van antroposofische artsen, tandartsen enz.?
-Zijn er resultaten van antroposofisch wetenschappelijk onderzoek?
Nee, maar we hadden het over de term occult. Er schijnen mensen te bestaan die bij een hamer naar de gebruiksaanwijzing vragen: voor hen is een hamer een occult voorwerp.quote:Op donderdag 7 november 2013 05:17 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Alleen heeft scheepsbouw niets te maken met het "transcendente"
Zoals diverse geloven, zoals christendom, boeddhisme etc. Of dat 2 - 3 niet kan. En zou dat in de familiesfeer wel kunnen? Je hebt een punt, maar we mogen aannemen dat de ouders de basisschool kiezen in overeenstemming met hun eigen wereldbeeld.quote:[..]
Voor mij is het geen zinloze vraag. Ik vind de school geen plek om kinderen buiten de familiesfeer te indoctrineren met opvattingen waarvan niet is vastgesteld dat ze op waarheid berusten.
Dat niet-inenten tegen kanker helpen heb ik nog nooit gehoord, zeker niet zo direct.quote:[..]
Ik bedoel: wat is het antroposofische "voordeel" betreffende medische zaken?
-Van homeopathie is nog steeds niet vastgesteld dat het werkt behalve dat het een placebo-effect kan hebben.
-Het niet-bewezen argument van antroposofische artsen bij voorlichting aan patienten dat het niet-inenten tegen sommige ziekten je behoedt tegen kanker op latere leeftijd. (Dat je daardoor meewerkt aan het verspreiden ervan wordt er dan weer niet bij verteld)
-Mij is verteld dat zo'n arts "beter" is omdat deze niet alleen naar de kwaal kijkt maar naar het hele plaatje. Ik denk dat een goeie huisarts precies hetzelfde doet.
-Waarom is het beter om mensen/kinderen te laten uitzieken zonder gebruik te maken van de middelen die sneller genezing kunnen brengen of verlichting geven?
-Waarom de aversie tegen farmaceutische geneesmiddelen?
-En dan heb je natuurlijk nog de geestelijke gezondheidszorg: het loslaten van je oude programmering, healing d.m.v. aura-reading, het zoveel mogelijk aanmoedigen van je innerlijke groei en bewustwording van ???? daar heb ik ook nog steeds geen antwoord op.
-Last but not least: mediteren. Daarvan heb ik het idee dat het wel degelijk een positieve uitwerking kan hebben op je geestesgesteldheid. Maar deze methode komt dan ook niet alleen in de antroposofie voor en uit onderzoek is gebleken dat je op deze manier invloed op je brein kan uitoefenen. Ik zie hier dus ook geen verband met iets "spiritueels" (wat dat ook moge betekenen).
In Wageningen is er een afdeling biologische landbouw geweest, maar van onderzoeken daar weet ik ook niks. Ik moet zeggen dat ik zelf ook niet onder de indruk ben van wat ik gezien heb. Op Warmonderhof vertelde een rondleider dat de ene rij wel en de andere niet volgens de zaaikalender gezaaid was. Of er verschil was? Ja, als je een dag lang ging liggen kijken wel, maar dan zag je altijd wel verschil.quote:[..]
Mij is verteld dat de antroposofische wereld wel degelijk zijn eigen "wetenschappelijke" onderzoek doet. Het enige wat ik op dat gebied kan vinden is dat er in Leiden en Wageningen een soort onderafdeling is maar ik kan geen resultaten vinden die daar uit voortgekomen zijn.
Dan is er natuurlijk nog steeds de afdeling parapsychologie in Utrecht maar daar heb ik de "wetenschap" nog niet in kunnen ontdekken laat staan praktische toepassingen.
Er is een middel tegen kanker ontdekt (Iscador) gebaseerd op gefermenteerde maretak. Dit product werd geproduceerd door de fabriek van antroposofische geneesmiddelen WELEDA in Zwitserland, maar is door de reguliere medische wereld afgekeurd.
Vandaar mijn vraag naar resultaten van antroposofisch wetenschappelijk onderzoek. Ik kan iets gemist hebben natuurlijk.
Die vraag zou ik me pas gaan stellen als ik aanwijzingen had dat het waar is. En ook voldoende waar, niet slechts een of twee procent of zo.quote:[..]
Ik heb dat telen van gewassen van nabij meegemaakt (inclusief zelfgemaakte glazen piramides voor het geleiden van de kosmische energie). In vergelijking met de reguliere land- en tuinbouw was de oogst nogal miezerig.
In dit verband hiemee nog een artikel uit Trouw: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)e-antroposofie.dhtml
Maar de echte vraag is natuurlijk hoe het mechanisme van de invloed van sterren en planeten op de groei van gewassen werkt. Waarom is de oogst van bepaalde soorten afhankelijk van de stand van sterren en planeten?
Dat verbaast mij ook wel. Enige reden die ik zelf kan bedenken is, dat de term anthroposofisch te onbekend is. Maar wat meer nadruk op de waarden die daarmee nagestreefd worden zou, uitgelegd in bekende termen, wel handig zijn.quote:[..]
Inderdaad dat denk ik ook. Wat me verbaast is dat als je de antroposofische visie aanhangt je je als bank niet presenteert als zodanig. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat geen positieve uitwerking heeft maar is het geen kwestie van principe? Hier staan we voor! Het lijkt me beter voor je spirituele groei toch? Het komt op mij nogal hypocriet over.
Quote: Kritiek
In 2010 kreeg de Triodos Bank de Meester Kackadorisprijs. Deze prijs van de Vereniging tegen kwakzalverij is bestemd voor een instelling of persoon die het afgelopen jaar de kwakzalverij het meest heeft bevorderd. De Triodos Bank kreeg deze prijs omdat ze geld van haar klanten belegt in homeopathie, acupunctuur en antroposofie. De bank gaf hierop aan geen specifieke voorkeuren te hebben voor de alternatieve dan wel reguliere gezondheidszorg.
In 2013 kreeg Triodos Bank kritiek vanwege de (her)financiering van de Islamitische Universiteit in Rotterdam. Uitspraken van de rector van deze instelling over het toepassen van de doodstraf voor homoseksualiteit zouden in contrast staan met de door Triodos voorgestane menselijke waardigheid.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Triodos_Bank
De nieuwsgierigheid en kritische houding die je hier laat zien lijken me goed te verantwoorden.quote:[..]
Er wordt mij verweten dat ik me te weinig verdiep in de materie. Dat ik er niet open voor sta. En ik ben nog niet in staat om mijn nieuwsgierigheid "af te leggen"![]()
De antroposofische geneesmiddelen zijn wel op hetzelfde principe gebaseerd als de homeopatische geneesmiddelen: verdunning. Ze verdunnen alleen wat minder. Het placebo-effect noemde ik ook al, maar de werking daarvan heeft niets te maken met de stoffen in het geneesmiddel.quote:Op vrijdag 8 november 2013 00:15 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Niet specifiek antroposofisch maar er zijn genoeg bewijzen dat homeopathie en aanverwanten zeker positieve effecten hebben. Die bewezen effecten zijn dan wel placebo effecten, maar dat haalt niet weg dat het nog steeds positieve resultaten zijn.
Mee eens met de opmerking erbij dat antroposofen blijkbaar de geest niet zien als het product van je brein.quote:Ondanks dat we wetenschappelijk weten dat er een link tussen geest&materie bestaat op de wijze dat je geestelijke gemoedsrust invloed kan hebben op je lichamelijk welzijn, is dat iets waar in de meeste standaard geneeskunde geen rekening mee gehouden wordt. Dus daar zit zeker, wetenschappelijk bewezen, meerwaarde. (Waarschijnlijk ook de reden dat het zo populair is).
Linda Keen heeft over healing en aura-reading een leuk, toegankelijk boekje geschreven 'Intuïtieve ontwikkeling'quote:Op donderdag 7 november 2013 05:17 schreef Kijkertje het volgende:
het loslaten van je oude programmering, healing d.m.v. aura-reading, het zoveel mogelijk aanmoedigen van je innerlijke groei en bewustwording van ???? daar heb ik ook nog steeds geen antwoord op.
Kijkertje, ik denk het zo genoeg is met mijn bijdragen. Ook anderen zeggen al dat er teveel verschillende topics zijn op dit forum. Twee weken geleden nodigde je mij uit voor deelname aan deze discussielijst. Ik ben geen antroposoof want ik ben het niet met alles daarvan eens, maar heb commentaar gegeven op een van de belangrijkste uitgangstellingen van de oprichter van de antroposofie, Rudolf Steiner, over reïncarnatie. Voor mij is dit al tientallen jaren een dagelijkse realiteit als ik tijdens aura-readingen vorige levens bij mijn cliënten kan zien en ze daarover informeren. En nog belangrijker, door healing soms een vorig leven energetisch in balans kan brengen wat voor hen vaak de oplossing is voor een probleem én hen meer inzicht geeft in de aard van hun probleem. Het werpt bijvoorbeeld een heel nieuw licht op een relatieprobleem als je hoort dat je in een vorig leven met een vergelijkbaar conflict in de omgekeerde positie zat. Belangrijk is dan dat iemand dat niet alleen aanhoort maar dat ook gevoelsmatig herkent. Vaak gebeurt dat, soms krijgen mensen zelf beelden van dat vorige leven te zien. Meestal lost ook de ervaren problematiek op maar soms moet nog een deel verwerkt worden in het huidige leven.quote:Op donderdag 7 november 2013 00:51 schreef Kijkertje het volgende:
In mijn naaste omgeving heb ik te maken met iemand die al jaren opgaat in de antroposofische ideologie/filosofie. Ik sta daar nogal sceptisch tegenover. Het probleem is dat er weinig ruimte is voor debat. Iedere keer als ik een kritische noot laat horen krijg ik het verwijt dat ik al een oordeel heb en dat ik me maar eerst moet verdiepen in deze levensbeschouwing.
Wat een aannames! Waar baseert hij deze op? Heeft hij ook onderzoeken en experimenten gedaan om deze beweringen te bewijzen?quote:Op vrijdag 8 november 2013 00:06 schreef EZ3K13L het volgende:
[..]
Nee, volgens de antroposofie kan alleen een ziel incarneren. De mens wordt gedefinieerd als lichaam, ziel en geest, en het stoffelijk overschot, etherisch lichaam en astraal lichaam behoren bij het lichaam en lossen (in het algemeen) op. Het etherisch lichaam lost drie dagen na de fysieke dood op in de etherische wereld en het astrale lichaam doet daar ongeveer een derde van de leeftijd van het aardeleven van die mens over, de totale tijd dat die mens geslapen heeft tijdens zijn leven. Beiden geven de ziel na de dood hun eigen specifieke ervaringen.
Het is pas wetenschap als het de toets van "peer-review" heeft doostaan. Tot nu toe heeft de antroposofische "wetenschap" daar niet aan voldaan en valt het nog steeds onder de pseudo-wetenschappen.quote:Quote Steiner: "Deze wetenschap zal echter voor niemand een geheim zijn die zich daarvan langs de aangewezen wegen kennis verschaft."
Dus het beschrijft en geeft inzicht in occulte zaken, maar is zelf niet occult..
Antroposofische geneesmiddelen hebben wat minder verdunning dan de homeopatische, dat is het enige verschil. Antroposofische geneeskunde is geen specialisme in de zin van artikel 14 Wet BIG en dus wordt het niet door de Nederlandse overheid erkend. Blijft de vraag wat de "toegevoegde" waarde ervan is, behalve dan weer het erkende placebo-effect.quote:Volgens mij is de antroposofische geneeskunst altijd complementair en wijst het de reguliere geneeskunst zeer zeker niet af. En draait het ook niet alleen om homeopatische geneesmiddelen, er zijn volgens mij ook allopatische antroposofische geneesmiddelen.
Nee het is nog helemaal niet vastgesteld dat het werkt. Als ik google krijg ik deze pagina:quote:Wat betreft homeopathie is toch wetenschappelijk vastgesteld dat het werkt? Even google erbij:
http://wetenschap.infonu.nl/diversen/114849-heeft-homeopathie-een-medisch-wetenschappelijke-basis.html
Hierin wordt verwezen naar het Zwitsers onderzoek: Homeoptahy in Health care, Springer verlag 2011. Maar goed dat is een zijspoortje, want of homeopathie een wetenschappelijke basis heeft, heeft niks met antroposofie te maken.
Grappig! Wij zijn juist een paar weken geleden naar Gent geweest naar een debat over "The limits of science":quote:Trouwens, antroposofie wijst de wetenschap niet af. In principe is de antroposofie hierin ook complementair, omdat het in de basis begint daar waar de wetenschap ophoudt.
"Een soort waarheid op hoger niveau" ??? Kun je dit een beetje concreet maken?quote:Edit (toevoeging): Even zien hoe zal ik dit verduidelijken. Als je bijvoorbeeld het geval neemt van Copernicus. Hij toonde aan dat de zon het middelpunt is in ons sterrenstelsel. Daarvoor was het systeem van Ptolemaeus gangbaar, een systeem waarbij de aarde het middelpunt is. De antroposofie geeft inzicht waarom beiden gelijk hebben en daarom ervaar ik de antroposofie als een soort waarheid op een hoger niveau, niet als een alternatief voor de huidige wetenschap, maar een levensbeschouwing waarin de wetenschap een plaats heeft.
Maar daar heb ik Steiner dan ook niet voor nodig om dat bedenken.quote:Nogmaals, sensatiezucht dient vermeden te worden volgens Steiner! Constructieve nieuwsgierig kan je niemand verwijten. Net zo min kun je iemand ook niet verwijten dat hij/zij ergens niet voor openstaat, dat is de vrijheid en eigen beslissing van diegene. Volgens mij begin je je trouwens al flink te verdiepen in de materie :-)
Erg jammer dat je het opgeeft! Ik heb nog allerlei opmerkingen en vragen over de uitgebreide uitleg die je op de valreep hierboven nog geplaatst hebt. Als je daar niet meer op in wilt gaan doe ik er ook geen moeite meer voor.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
Kijkertje, ik denk het zo genoeg is met mijn bijdragen.
Dus je ziet Kijkertje dat je toch nog antwoord krijgt op je vraag wat antroposofie is: precies het tegenovergestelde van de opvattingen van een aantal leden van het FOKforum die de mens ontkennen. Zo zie je maar weer: eind goed, al goed.
Het is inderdaad de invloed van de groepswerking op mensen. Ik zag gisteren nog het experiment m.b.t. racisme van BNN. Mensen werden verdeeld in "bruin-ogigen" en "blauw-ogigen" en vervolgens aan allerlei tests blootgesteld o.l.v. Seyda Buurman-Kutsal. Ook een prachtig voorbeeld van groepswerking. De moeite waard om te bekijken!quote:Op vrijdag 8 november 2013 17:29 schreef Ouder1 het volgende:
Ik heb pas een stuk op tv gezien waar bewezen werd hoe groepsdruk de waarneming kon beïnvloeden. Het was eigenlijk heel eenvoudig. Een aantal medewerkers 'incognito', een proefpersoon en een leider. De groep zat in een kring met de leider aan het hoofd. De leider liet plaatjes zien (vooral symbolen) en stelde daar een gesloten vraag over. Iedereen moest die vraag beantwoorden en de proefpersoon steeds als laatste (wat logisch leek door de plaats waar hij zat). Alle medewerkers gaven steeds het foute antwoord maar wel allemaal hetzelfde foute antwoord.
In het begin gaf de proefpersoon het juiste antwoord maar na een paar keer begon hij duidelijk te twijfelen. Uiteindelijk was hij net zo overtuigd dat het foute antwoord goed was als de anderen dat leken te zijn.
Dit systeem zie je ook bij sekten en groepen met sekte-achtige trekjes. Door bijeenkomsten, trainingen, massa's boeken, wordt er een groepsdruk op het individu gelegd. Wie niet meegaat in de ideeën van de groep mankeert iets of "is nog niet zo ver" oftewel: "Is de mindere". De wens om bij de groep te horen en "al verder te zijn" gaat dan de waarneming en de manier van denken vervormen.
In de teksten van Read lees je dat ook terug.
Ja, maar het voegt dus wel degelijk iets toe, iets waar de reguliere zirg te weinig zelf in voorziet.quote:Op vrijdag 8 november 2013 14:41 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
De antroposofische geneesmiddelen zijn wel op hetzelfde principe gebaseerd als de homeopatische geneesmiddelen: verdunning. Ze verdunnen alleen wat minder. Het placebo-effect noemde ik ook al, maar de werking daarvan heeft niets te maken met de stoffen in het geneesmiddel.
Voor uitkomsten maakt het niet uit hoe antroposofen iets zien, net zoals het niet uit maakt of de stof in het geneesmiddel werkt. Zolang de methode in praktijk tot positieve uitkomsten leidt voegt het iets toe.quote:Mee eens met de opmerking erbij dat antroposofen blijkbaar de geest niet zien als het product van je brein.
Dat is een heel erg bekende klassieker uit de sociale psychologie, het Asch-experiment:quote:Op vrijdag 8 november 2013 17:29 schreef Ouder1 het volgende:
Ik heb pas een stuk op tv gezien waar bewezen werd hoe groepsdruk de waarneming kon beïnvloeden. Het was eigenlijk heel eenvoudig. Een aantal medewerkers 'incognito', een proefpersoon en een leider. De groep zat in een kring met de leider aan het hoofd. De leider liet plaatjes zien (vooral symbolen) en stelde daar een gesloten vraag over. Iedereen moest die vraag beantwoorden en de proefpersoon steeds als laatste (wat logisch leek door de plaats waar hij zat). Alle medewerkers gaven steeds het foute antwoord maar wel allemaal hetzelfde foute antwoord.
In het begin gaf de proefpersoon het juiste antwoord maar na een paar keer begon hij duidelijk te twijfelen. Uiteindelijk was hij net zo overtuigd dat het foute antwoord goed was als de anderen dat leken te zijn.
Dit systeem zie je ook bij sekten en groepen met sekte-achtige trekjes. Door bijeenkomsten, trainingen, massa's boeken, wordt er een groepsdruk op het individu gelegd. Wie niet meegaat in de ideeën van de groep mankeert iets of "is nog niet zo ver" oftewel: "Is de mindere". De wens om bij de groep te horen en "al verder te zijn" gaat dan de waarneming en de manier van denken vervormen.
Dit verwijt geldt omgekeerd natuurlijk ook. Ook de natuurwetenschappelijk opgevoeden denken dat ze gelijk hebben. Ook zij denken dat dat zij de zienden en de anderen de niet-zienden zijn.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:41 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Erg jammer dat je het opgeeft! Ik heb nog allerlei opmerkingen en vragen over de uitgebreide uitleg die je op de valreep hierboven nog geplaatst hebt. Als je daar niet meer op in wilt gaan doe ik er ook geen moeite meer voor.
Jouw leven bestaat er blijkbaar uit dat je jouw realiteit als de enige ware realiteit beschouwt en vervolgens oogkleppen opdoet en je oren dichtstopt voor kritiek daarop. Dat blijkt ook uit het feit dat je jezelf een "ziende" noemt tussen "niet-zienden". Dat je daar een voor jou prettig leven omheen gebouwd hebt is niet anders dan alle andere "geloven" en berust dus niet op de werkelijke realiteit.
Het is dan ook geen ontkennen van de mens maar het ontkennen van jouw beeld van de mens.
Ik heb in jou niet de "kritische beta-wetenschapper" kunnen ontdekken zoals je zegt te zijn.
Ik heb van Steiner eigenlijk alleen "Hoe verkrijgt men bewustzijn ........." gelezen, dus ben niet echt gekwalificeerd om te antwoorden. Maar wat ik me herinner is dat hij waarnam, en dan visueel uitgedrukt. Hij legde er sterk de nadruk op, dat niet elke vage waarneming geloofd moet worden, maar dat je echt goed kritisch moet kijken. Met de vraag in het achterhoofd: "Klopt het wel wat ik denk te zien?" De basisvraag in de wetenschap, als je het mij vraagt. Dezelfde vraag die leidt tot onderzoek en experiment.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:05 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Wat een aannames! Waar baseert hij deze op? Heeft hij ook onderzoeken en experimenten gedaan om deze beweringen te bewijzen?
Dat is iets te simpel. Steiner staat op betrekkelijk eenzame hoogte in zijn waarnemingen. Hij kan het natuurlijk ook allemaal verzonnen hebben, dat is ook goed te doen. Kijk maar naar de leer rond het Vliegende Spaghettimonster. Ik wilde Octopus Paul noemen, maar Zijn goddelijkheid staat natuurlijk buiten kijf.quote:[..]
Het is pas wetenschap als het de toets van "peer-review" heeft doostaan. Tot nu toe heeft de antroposofische "wetenschap" daar niet aan voldaan en valt het nog steeds onder de pseudo-wetenschappen.
Mijn anthroposofisch arts heeft geen enkel probleem met mijn allopathische geneesmiddelen of -methoden.quote:[..]
Antroposofische geneesmiddelen hebben wat minder verdunning dan de homeopatische, dat is het enige verschil. Antroposofische geneeskunde is geen specialisme in de zin van artikel 14 Wet BIG en dus wordt het niet door de Nederlandse overheid erkend. Blijft de vraag wat de "toegevoegde" waarde ervan is, behalve dan weer het erkende placebo-effect.
Ik heb nooit homeopathische medicijnen geambieerd, maar wel verhalen gehoord van vrienden. Een van de opmerkelijke dingen was dat de vragen om een diagnose te stellen zo uitgebreid waren. Zo uitgebreid, dat ze zelf al uitgebreid gingen nadenken en zoeken.quote:[..]
Nee het is nog helemaal niet vastgesteld dat het werkt. Als ik google krijg ik deze pagina:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Homeopathie
Onder het kopje "Kritiek": Kritiek op de homeopathische leer richt zich met name op het gebrek aan bewijs voor een positief effect van de behandelwijze (zie: wetenschappelijk onderzoek). Daarnaast zijn een aantal homeopathische ideeën in strijd met wetenschappelijke theorieën of ontbreekt er een wetenschappelijke onderbouwing. Met daaronder een hele lijst met onderbouwingen daarvan.
Wat betreft dat Zwitserse onderzoek deze link: http://www.skepsis.nl/blo(...)rse%E2%80%99-rommel/
Intern tegenstrijdig. Als de wetenschap niet alle antwoorden heeft, zijn de antwoorden die er wel zijn dus automatisch niet-wetenschappelijk. Of misschien nog-niet-wetenschappelijk.quote:[..]
Grappig! Wij zijn juist een paar weken geleden naar Gent geweest naar een debat over "The limits of science":
De vraag is natuurlijk of die er wel zijn. Het feit dat de wetenschap niet alle antwoorden heeft wil niet zeggen dat de oplossingen die de antroposofie daarop denkt te hebben complementair zijn. Het blijven aannames waar geen wetenschappelijk bewijs voor is.
quote:[..]
"Een soort waarheid op hoger niveau" ??? Kun je dit een beetje concreet maken?
De wetenschap heeft ook een plaats in allerlei andere geloven en levensbeschouwingen. Gelukkig maar.
[..]
Maar daar heb ik Steiner dan ook niet voor nodig om dat bedenken.
Jammer. Ik hoor die klacht wel vaker, trouwens.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
[..]
Kijkertje, ik denk het zo genoeg is met mijn bijdragen. Ook anderen zeggen al dat er teveel verschillende topics zijn op dit forum.
[knip]
Dus je ziet Kijkertje dat je toch nog antwoord krijgt op je vraag wat antroposofie is: precies het tegenovergestelde van de opvattingen van een aantal leden van het FOKforum die de mens ontkennen. Zo zie je maar weer: eind goed, al goed.
Dat is te makkelijk. En bovendien ben je zelf een bewijs van het tegendeel: jij verzet je tegen de indoctrinatie die je in je jeugd gekregen hebt. Terwijl Read, naar ik aanneem, geheel vrijwillig de bijeenkomsten, boeken etc opzocht, die hem of haar pasten.quote:Op vrijdag 8 november 2013 17:29 schreef Ouder1 het volgende:
Ik heb meer woorden nodig. Hulde.quote:Op vrijdag 8 november 2013 18:56 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ja, maar het voegt dus wel degelijk iets toe, iets waar de reguliere zirg te weinig zelf in voorziet.
[..]
Voor uitkomsten maakt het niet uit hoe antroposofen iets zien, net zoals het niet uit maakt of de stof in het geneesmiddel werkt. Zolang de methode in praktijk tot positieve uitkomsten leidt voegt het ze iets toe.
Past meer in een topic over Zwarte Piet.quote:Op vrijdag 8 november 2013 17:44 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het is inderdaad de invloed van de groepswerking op mensen. Ik zag gisteren nog het experiment m.b.t. racisme van BNN. Mensen werden verdeeld in "bruin-ogigen" en "blauw-ogigen" en vervolgens aan allerlei tests blootgesteld o.l.v. Seyda Buurman-Kutsal. Ook een prachtig voorbeeld van groepswerking. De moeite waard om te bekijken!
http://www.npo.nl/het-gro(...)11-2013/POW_00724845
Ah op zo'n fiets! En als er dan nog geen gebruiksaanwijzing voorhanden is schrijven we de werking ervan toe aan niet-zichtbare/bovennatuurlijke/spirituele krachten. Lekker makkelijk, zo kan je alles verklaren.quote:Op vrijdag 8 november 2013 00:34 schreef Kees22 het volgende:
Nee, maar we hadden het over de term occult. Er schijnen mensen te bestaan die bij een hamer naar de gebruiksaanwijzing vragen: voor hen is een hamer een occult voorwerp.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan "neutrale" scholen, de basisstof is tenslotte overal hetzelfde. Het grote voordeel is dat je kinderen niet al op jonge leeftijd gaat afscheiden van anders-denkenden.quote:Zoals diverse geloven, zoals christendom, boeddhisme etc. Of dat 2 - 3 niet kan. En zou dat in de familiesfeer wel kunnen? Je hebt een punt, maar we mogen aannemen dat de ouders de basisschool kiezen in overeenstemming met hun eigen wereldbeeld.
Daar was een docu van uitgezonden door de EO waarvan ik al eerder dit linkje plaatste:quote:Dat niet-inenten tegen kanker zou helpen heb ik nog nooit gehoord, zeker niet zo direct.
Overigens heb ik een anthroposofische arts en die doet verder heel normaal. Verder zit ik onder de allopathische (= normale) geneesmiddelen en daar heeft hij ook geen probleem mee.
Ik vraag me dan weer af of die resultaten uitsluitend het gevolg zijn van die zaaikalender of dat er ook andere factoren meespelen. Ik heb het gevoel dat antroposofen nogal last hebben van een tunnelvisie.quote:In Wageningen is er een afdeling biologische landbouw geweest, maar van onderzoeken daar weet ik ook niks. Ik moet zeggen dat ik zelf ook niet onder de indruk ben van wat ik gezien heb. Op Warmonderhof vertelde een rondleider dat de ene rij wel en de andere niet volgens de zaaikalender gezaaid was. Of er verschil was? Ja, als je een dag lang ging liggen kijken wel, maar dan zag je altijd wel verschil.
Ik ook. Ik vraag me alleen af hoe Steiner dat uitlegt. Ik heb dat nog niet kunnen vinden.quote:Die vraag zou ik me pas gaan stellen als ik aanwijzingen had dat het waar is. En ook voldoende waar, niet slechts een of twee procent of zo.
De enige reden die ik kan bedenken is dat slecht is voor de klandizie. Afgaande op het TV-spotje dacht ik in eerste instantie: Goh, die Bank is goed bezig! Als ze zich hadden gepresenteerd als antroposofische Bank was dat heel anders geweest.quote:Dat verbaast mij ook wel. Enige reden die ik zelf kan bedenken is, dat de term anthroposofisch te onbekend is. Maar wat meer nadruk op de waarden die daarmee nagestreefd worden zou, uitgelegd in bekende termen, wel handig zijn.
Ikzelf vind het lastig dat ik niet op papier kan bankieren. Internet vertrouw ik niet zo.
quote:De nieuwsgierigheid en kritische houding die je hier laat zien lijken me goed te verantwoorden.
Je hebt helemaal gelijk! Wat ik me nu ook afvraag: zijn er eigenlijk ook christelijke artsen die bidden met hun patient? Dat zou dan natuurlijk ook positieve effecten kunnen hebben.quote:Op vrijdag 8 november 2013 18:56 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ja, maar het voegt dus wel degelijk iets toe, iets waar de reguliere zorg te weinig zelf in voorziet.
[..]
Voor uitkomsten maakt het niet uit hoe antroposofen iets zien, net zoals het niet uit maakt of de stof in het geneesmiddel werkt. Zolang de methode in praktijk tot positieve uitkomsten leidt voegt het iets toe.
Je hebt wel 2 keer dezelfde link geplaatst, dat is vast niet de bedoeling! Hartelijk dank iig en pfff nog meer te lezen!quote:Op vrijdag 8 november 2013 19:00 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dat is een heel erg bekende klassieker uit de sociale psychologie, het Asch-experiment:
http://en.wikipedia.org/wiki/Asch_conformity_experiments
Is overigens ook een interessante aflevering van (denk ik) Zembla waarbij ze infiltreren bij zo'n indoctrinatie-groep, landmark, en het stiekem filmen, misschien itneressant om een keer te kijken?
edit: het was idd zembla, hier een link: http://en.wikipedia.org/wiki/Asch_conformity_experiments
Dat is inmiddels beantwoord door (geloof ik) Ezekiel:quote:Op zaterdag 9 november 2013 00:00 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ah op zo'n fiets! En als er dan nog geen gebruiksaanwijzing voorhanden is schrijven we de werking ervan toe aan niet-zichtbare/bovennatuurlijke/spirituele krachten. Lekker makkelijk, zo kan je alles verklaren.
quote:"Het is voorgekomen dat de term 'geheime (occulte) wetenschap' - zoals die door de schrijver van dit boek al in eerdere oplagen is gebruikt - werd afgekeurd, omdat wetenschap immers voor niemand iets geheimzinnigs zou kunnen hebben. Dat zou terecht zijn, als het zo bedoeld was. Maar dat is niet het geval. Zo min als natuurwetenschap in die zin een 'natuurlijke' wetenschap kan worden genoemd dat ze eenieder van nature eigen is, zo min heeft de schrijver met 'geheime' (occulte) wetenschap een verborgen wetenschap op het oog, maar een wetenschap die betrekking heeft op datgene wat in de uiterlijke verschijnselen voor het normale kennisvermogen onzichtbaar, 'verborgen' is, een wetenschap van het 'geheime', van het 'openbare geheim'. Deze wetenschap zal echter voor niemand een geheim zijn die zich daarvan langs de aangewezen wegen kennis verschaft."
Jawel. Ik wil de ervaringen van Ouder1 ook niet bagatelliseren. Maar ouders kiezen een school waarvan de leerstof in het verlengde van hun eigen levensopvatting ligt. En dat recht hebben ze gewoon in Nederland. Of ze nou soof op zwartekous zijn. Of materialist.quote:[..]
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan "neutrale" scholen, de basisstof is tenslotte overal hetzelfde. Het grote voordeel is dat je kinderen niet al op jonge leeftijd gaat afscheiden van anders-denkenden.
Bovendien heb ik mijn bedenkingen bij het "vrije" van de Vrije Scholen waar ze prat op gaan. Ouder1 getuigt van hele andere ervaringen.
Vet van mij.quote:[..]
Daar was een docu van uitgezonden door de EO waarvan ik al eerder dit linkje plaatste:
http://www.eo.nl/tv/devij(...)n-kind-niet-inenten/
Natuurlijk gebruiken ze ook reguliere geneesmiddelen. Daarvan is aangetoond dat ze effectief zijn. Maar daar hoef je dus niet voor naar een antroposofische arts.
Ja, daarom gaf ik ook die anecdotequote:[..]
Ik vraag me dan weer af of die resultaten uitsluitend het gevolg zijn van die zaaikalender of dat er ook andere factoren meespelen. Ik heb het gevoel dat antroposofen nogal last hebben van een tunnelvisie.
Heb jij dan wel eens iets van Steiner gelezen? Hij legt best wel veel uit hoor, in zijn uitgebreide oeuvre. Waarvan ik ook maar een fractie gelezen heb, daar niet van.quote:[..]
Ik ook. Ik vraag me alleen af hoe Steiner dat uitlegt. Ik heb dat nog niet kunnen vinden.
Ja, dat kan ik me indenken, zou voor mij ook wel gelden, denk ik. Maar dat is dus gebaseerd op een vooroordeel.quote:[..]
De enige reden die ik kan bedenken is dat slecht is voor de klandizie. Afgaande op het TV-spotje dacht ik in eerste instantie: Goh, die Bank is goed bezig! Als ze zich hadden gepresenteerd als antroposofische Bank was dat heel anders geweest.
Mooi. Ik zie het.quote:[..]Ik doe mijn best
Hahaha!quote:Op zaterdag 9 november 2013 00:13 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk! Wat ik me nu ook afvraag: zijn er eigenlijk ook christelijke artsen die bidden met hun patient? Dat zou dan natuurlijk ook positieve effecten kunnen hebben.
Dat denk ik niet. Goede wetenschappers twijfelen altijd aan zichzelf en de resultaten van hun onderzoeken. Het is niet voor niets dat de wetenschappers in het verleden vaak hun inzicht hebben moeten bijstellen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 23:24 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dit verwijt geldt omgekeerd natuurlijk ook. Ook de natuurwetenschappelijk opgevoeden denken dat ze gelijk hebben. Ook zij denken dat dat zij de zienden en de anderen de niet-zienden zijn.
Dat was, denk ik achteraf, ook wat mij innam voor Steiner: hij waarschuwde duidelijk voor valkuilen en voor te snelle aannames.quote:Op zaterdag 9 november 2013 00:31 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Goede wetenschappers twijfelen altijd aan zichzelf en de resultaten van hun onderzoeken. Het is niet voor niets dat de wetenschappers in het verleden vaak hun inzicht hebben moeten bijstellen.
Het is zijn eigen onderzoek, al zijn boeken en voordrachten zijn het resultaat van eigen onderzoek in de geestelijke wereld. Om deze te verifieren zal iemand dus dezelfde weg moeten gaan. Daarnaast kan je theorisch, zeg maar als werkhypothese (vanuit bepaalde axioma's), zijn inzichten natuurlijk toetsen aan de logica en wat dat betreft zijn de inzichten zeer logisch opbouwend, consistent en toch telkens weer vanuit een nieuw perspectief met een nieuwe nuances.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:05 schreef Kijkertje het volgende:
Wat een aannames! Waar baseert hij deze op? Heeft hij ook onderzoeken en experimenten gedaan om deze beweringen te bewijzen?
Ik bestrijd ook niet dat het die classificatie krijgt, voor mij is het een wereldbeschouwing, een filosofie. Voor wetenschap heeft het Fok forum een ander gedeelte, dit topic zit in Filosofie en Levensbeschouwing!quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:05 schreef Kijkertje het volgende:
Het is pas wetenschap als het de toets van "peer-review" heeft doostaan. Tot nu toe heeft de antroposofische "wetenschap" daar niet aan voldaan en valt het nog steeds onder de pseudo-wetenschappen.
Ik ben echt niet de persoon om daarover te discuseren, maar misschien omdat er een markt voor is?quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:05 schreef Kijkertje het volgende:
Antroposofische geneesmiddelen hebben wat minder verdunning dan de homeopatische, dat is het enige verschil. Antroposofische geneeskunde is geen specialisme in de zin van artikel 14 Wet BIG en dus wordt het niet door de Nederlandse overheid erkend. Blijft de vraag wat de "toegevoegde" waarde ervan is, behalve dan weer het erkende placebo-effect.
Nou zo zie je maar, blijft in zijn soort een prachtig tijdschrift :-)quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:05 schreef Kijkertje het volgende:
Wat betreft dat Zwitserse onderzoek deze link: http://www.skepsis.nl/blo(...)rse%E2%80%99-rommel/
Je hebt een beetje een verkeerd beeld hierbij, de perspectieven van de inzichten vanuit de antroposofie zijn veel en veel uitgebreider dan de huidige wetenschap. De inzichten hebben betrekking op veel meer realiteiten dan een normaal mens vandaag de dag als werkelijkheid ervaart. Ik heb in gesprekken wel 's gekscherend het woord vlooienperspectief gebruikt om het te verduidelijken. Of er wetenschappelijk bewijs is hiervoor is mij niet relevant, het gaat mij om het verklarend vermogen van die inzichten, op basis van logica en/of het samenhang heeft met eigen ervaringen en overtuigingen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:05 schreef Kijkertje het volgende:
De vraag is natuurlijk of die er wel zijn. Het feit dat de wetenschap niet alle antwoorden heeft wil niet zeggen dat de oplossingen die de antroposofie daarop denkt te hebben complementair zijn. Het blijven aannames waar geen wetenschappelijk bewijs voor is.
Steiner schrijft in zijn boek "De filosofie van de vrijheid" over de mogelijkheid om de wereld vanuit twaalf verschillende standpunten te beschouwen, het monadisme, de wetenschap, enzovoort, allemaal één van de twaalf. Een dertiende, enzovoort, zal nooit uniek zijn, altijd een herhaling van één van die twaalf of misschien zelfs meerdere (deels) overlappen. Daarnaast schrijft hij over de zeven wereldbeschouwingsstemmingen en de relatie van deze met de twaalf wereldbeschouwingsstandpunten. En dat in samenhang met de algemene mensheidsontwikkeling, kan je in principe alles een plaats geven.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:05 schreef Kijkertje het volgende:
"Een soort waarheid op hoger niveau" ??? Kun je dit een beetje concreet maken?
De wetenschap heeft ook een plaats in allerlei andere geloven en levensbeschouwingen. Gelukkig maar.
De antroposofie beschrijft de materie, waaronder je fysieke lichaam, als resultaat van de geest of van zeg maar werkingen van de geestelijke wereld.quote:Op vrijdag 8 november 2013 14:41 schreef Kijkertje het volgende:
\Mee eens met de opmerking erbij dat antroposofen blijkbaar de geest niet zien als het product van je brein.
Even voor de zekerheid; de methode leidt tot positieve effecten maar dat betekent niet per se dat de theorie er achter werktquote:
Ik weet niet of christenen het onder de term arts doen, maar ik denk dat (sommige) priesters ook daadwerkelijk door hun geestelijke ondersteuning invloed zullen hebben op het coping-gedrag en bijbehorende gezondheidseffecten van christenen.quote:Op zaterdag 9 november 2013 00:13 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk! Wat ik me nu ook afvraag: zijn er eigenlijk ook christelijke artsen die bidden met hun patient? Dat zou dan natuurlijk ook positieve effecten kunnen hebben.
Klopt, wat dom! Hier de juiste link:quote:Op zaterdag 9 november 2013 00:16 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Je hebt wel 2 keer dezelfde link geplaatst, dat is vast niet de bedoeling! Hartelijk dank iig en pfff nog meer te lezen!
De positieve effecten van homeopathische geneesmiddelen bestaan niet. De positieve effecten van homeopathische behandelingen zijn te zoeken in meer aandacht van de arts waardoor de patiënt zich meer gehoord en daarmee meer serieus genomen voelt. In de reguliere gezondheidszorg wordt een ziekte onderzocht en een behandeling uitgekozen maar veel patiënten denken toch iets anders te mankeren dan de arts heeft vastgesteld. Of ze letten op elk signaal van hun lijf en komen dan tot de conclusie dat de diagnose niet kan kloppen of dat de behandeling niet aanslaat. Die houding staat uiteraard genezing en coping in de weg. Als een homeopathische arts tegen een antroposofische patiënt zegt dat de problematiek voortkomt uit een astraal lichaam dat uit balans is dan neemt zo'n patiënt dat eerder aan hetgeen vooral de coping enorm helpt.quote:Op vrijdag 8 november 2013 18:56 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ja, maar het voegt dus wel degelijk iets toe, iets waar de reguliere zirg te weinig zelf in voorziet.
[..]
Voor uitkomsten maakt het niet uit hoe antroposofen iets zien, net zoals het niet uit maakt of de stof in het geneesmiddel werkt. Zolang de methode in praktijk tot positieve uitkomsten leidt voegt het iets toe.
Het is natuurlijk ook een verklaring van onvermogen. Waarom zou je op een forum niet op één topic kunnen reageren? Ik vind het echt belachelijk om van een forum waarbij je op één topic reageert te verdwijnen, de handdoek in de ring te gooien, omdat er te veel topics zijn.quote:Op vrijdag 8 november 2013 23:41 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jammer. Ik hoor die klacht wel vaker, trouwens.
Misschien onvermijdbaar, maar wel jammer.
Nu ga je extreem kort door de bocht. Je kan de antroposofie op geen enkele manier vergelijken met een geloof. Mensen die een geloof aanhangen leven in de realiteit en geloven daarnaast, antroposofen leven buiten de realiteit, voelen zich verheven boven de realiteit, claimen zelfs een 'andere' of 'meerdere' realiteiten te kennen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 23:47 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat is te makkelijk. En bovendien ben je zelf een bewijs van het tegendeel: jij verzet je tegen de indoctrinatie die je in je jeugd gekregen hebt. Terwijl Read, naar ik aanneem, geheel vrijwillig de bijeenkomsten, boeken etc opzocht, die hem of haar pasten.
Ikzelf ben katholiek opgevoed en nu agnost. Een ander voorbeeld is Ayaan Hirschi Ali. Dat mag een takkewijf zijn, maar ze is streng islamitisch opgevoed en heeft zich daar wel van losgemaakt. (Als ik haar verhalen mag geloven??)
Overigens ken ik de truc van "jij bent nog niet zo ver" wel. Alsof wijs worden en inzicht krijgen een soort van wedstrijd is. Het suggereren van die wedstrijd is een bewijs van falen op dat punt.
Ik heb al eerder aangegeven dat het idee dat veel mensen hebben bij het vrije van de Vrije Scholen verkeerd is. Dat staat namelijk puur voor 'vrij van overheidsinvloeden'. Ik weet niet hoe het nu is, maar in het verleden werden Vrije Scholen ook niet gesubsidieerd. Vrije Scholen weigeren zelfs nu nog vaak aan de eisen van de overheid te voldoen; denk Cito-toetsen bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 9 november 2013 00:00 schreef Kijkertje het volgende:
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan "neutrale" scholen, de basisstof is tenslotte overal hetzelfde. Het grote voordeel is dat je kinderen niet al op jonge leeftijd gaat afscheiden van anders-denkenden.Bovendien heb ik mijn bedenkingen bij het "vrije" van de Vrije Scholen waar ze prat op gaan. Ouder1 getuigt van hele andere ervaringen.
quote:Op zaterdag 9 november 2013 00:22 schreef Kees22 het volgende:
Vet van mij.Optimist tot in de kist, zie ik wel. Er is de laatste tijd toch wel discussie over het aantonen van de effectiviteit van reguliere geneesmiddelen. Of over de helderheid van de werkingsmechanismen.
Ook in de geneeskunde blijven reguliere artsen en onderzoekers voortdurend evalueren, bijstellen en zoeken naar betere methoden. In de homeopathie niet. De 'geneesmiddelen' van de homeopathie zijn al zo oud als de homeopathie zelf. Evaluatie doen zij niet aan en als een behandeling niet aanslaat dan ligt dat aan de patiënt zelf (staat niet voldoende open of heeft oude programmering nog niet voldoende losgelaten) of astrale invloeden waar de mens niet zo heel veel invloed op heeft.quote:Op zaterdag 9 november 2013 00:31 schreef Kijkertje het volgende:
Dat denk ik niet. Goede wetenschappers twijfelen altijd aan zichzelf en de resultaten van hun onderzoeken. Het is niet voor niets dat de wetenschappers in het verleden vaak hun inzicht hebben moeten bijstellen.
Leg mij eens uit hoe je onderzoek kunt doen in de geestelijke wereld.quote:Op zaterdag 9 november 2013 01:35 schreef EZ3K13L het volgende:
Het is zijn eigen onderzoek, al zijn boeken en voordrachten zijn het resultaat van eigen onderzoek in de geestelijke wereld
Ik blijf het bijzonder vinden dat jij fantasie een 'inzicht' noemt.quote:Op zaterdag 9 november 2013 01:35 schreef EZ3K13L het volgende:
Je hebt een beetje een verkeerd beeld hierbij, de perspectieven van de inzichten vanuit de antroposofie zijn veel en veel uitgebreider dan de huidige wetenschap. De inzichten hebben betrekking op veel meer realiteiten dan een normaal mens vandaag de dag als werkelijkheid ervaart. Ik heb in gesprekken wel 's gekscherend het woord vlooienperspectief gebruikt om het te verduidelijken. Of er wetenschappelijk bewijs is hiervoor is mij niet relevant, het gaat mij om het verklarend vermogen van die inzichten, op basis van logica en/of het samenhang heeft met eigen ervaringen en overtuigingen.
Hmm dat betwijfel ik, heb je daar iets van ondersteuning voor?quote:Op zaterdag 9 november 2013 08:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Wanneer een homeopathische arts een kritische patiënt zou behandelen dan zullen de resultaten eerder negatief zijn.
Ligt an de aandoening. Er zijn genoeg aandoeningen waarbij de bijdrage van het placebo-effect groter is dan de bijdrage van de medicatie.quote:Op zaterdag 9 november 2013 09:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
[..]
Ook in de geneeskunde blijven reguliere artsen en onderzoekers voortdurend evalueren, bijstellen en zoeken naar betere methoden. In de homeopathie niet. De 'geneesmiddelen' van de homeopathie zijn al zo oud als de homeopathie zelf. Evaluatie doen zij niet aan en als een behandeling niet aanslaat dan ligt dat aan de patiënt zelf (staat niet voldoende open of heeft oude programmering nog niet voldoende losgelaten) of astrale invloeden waar de mens niet zo heel veel invloed op heeft.
Het FEIT dan een homeopathische arts juist naar reguliere medicatie en behandeling grijpt wanneer de homeopathie faalt bewijst dat reguliere medicatie en behandeling effectiever is dan homeopathische medicatie en behandeling.
Het lastige hierin is dat de eventuele werking van zo'n middel vervolgens door antroposofen wordt toegeschreven aan het medicijn en niet aan het placebo-effect. Er is een enorme handel in antroposofische medicijnen (Weleda), in feite dus handel in gebakken lucht.quote:Op zaterdag 9 november 2013 10:19 schreef oompaloompa het volgende:
Ligt aan de aandoening. Er zijn genoeg aandoeningen waarbij de bijdrage van het placebo-effect groter is dan de bijdrage van de medicatie.
Ach, dat heeft de reguliere geneeskunde toch ook met griep en verkoudheidsmiddeltjes? Zolang je het als ondersteuning bij onschuldige aandoeningen die uit zichzelf genezen en anders naast reguliere medicatie gebruikt kan het niet veel kwaad. Pas als je doorslaat en ernstigere aandoeningen en letsels met die gebakken lucht gaat behandelen krijg je een probleem.quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:04 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het lastige hierin is dat de eventuele werking van zo'n middel vervolgens door antroposofen wordt toegeschreven aan het medicijn en niet aan het placebo-effect. Er is een enorme handel in antroposofische medicijnen (Weleda), in feite dus handel in gebakken lucht.
Dat is raar, want Steiner beveelt nadrukkelijk aan om in de realiteit te blijven en bijvoorbeeld gewoon de kost te verdienen met gewoon werk. En de 'sofen die ik ken, doen dat ook gewoon.quote:Op zaterdag 9 november 2013 09:17 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nu ga je extreem kort door de bocht. Je kan de antroposofie op geen enkele manier vergelijken met een geloof. Mensen die een geloof aanhangen leven in de realiteit en geloven daarnaast, antroposofen leven buiten de realiteit, voelen zich verheven boven de realiteit, claimen zelfs een 'andere' of 'meerdere' realiteiten te kennen.
Zoals ik al zei: ik ben katholiek opgevoed in een geheel katholieke omgeving, en Ayaan in een volledig islamitische omgeving. Met beiden is het goed gekomen.quote:Daarnaast begin je met mij als voorbeeld te stellen dat indoctrinatie in je jeugd hetzelfde is als groepsdruk als volwassene en je daar dan toch aan kan ontsnappen.
Dan ga je volledig voorbij aan twee zaken:
1) De mens ontwikkeld zich gedurende het leven. Een kind volgt doorgaans de ouders en de volwassenen zonder daar inzichten bij te krijgen of te betrekken. Al krijg je iets 'met de paplepel ingegoten' dan nog is het niet 'eigen'. Pas in de pubertijd ontwikkelt een kind eigen inzichten en wordt dan gevoelig in identiteit en denkbeelden/inzichten voor groepsdruk. Ik ben pas vanaf mijn 6e (ik heb eerst bij mijn vader gewoond) de antroposofie ingetrokken en voor mijn puberteit er aan ontsnapt; Ik heb alleen de onderbouw van de Vrije School gedaan.
2) De indoctrinatie van kinderen valt in de onderbouw ook erg mee. Niet voor niets hoor je juist van volwassenen die alleen de onderbouw hebben gedaan dat zij heel veel van de typische Vrije School zaken complete onzin, belachelijk en slecht vonden als kind (denk eens aan euritmie; in mijn herinnering had elk kind daar een broertje dood aan, nu zeggen volwassenen die ook de bovenbouw gedaan hebben dat het 'heel leerzaam' was) terwijl volwassenen die ook de bovenbouw gedaan hebben nu een heel andere kijk hebben op die eerste jaren.
Persoonlijk vind ik dit een beetje mwaw van je, je bent nu vooral bezig met je geloof te verheffen tot iets wat het niet is ten koste van andersmans levensvisie/geloof.quote:Op zaterdag 9 november 2013 09:17 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nu ga je extreem kort door de bocht. Je kan de antroposofie op geen enkele manier vergelijken met een geloof. Mensen die een geloof aanhangen leven in de realiteit en geloven daarnaast, antroposofen leven buiten de realiteit, voelen zich verheven boven de realiteit, claimen zelfs een 'andere' of 'meerdere' realiteiten te kennen.
Daarnaast begin je met mij als voorbeeld te stellen dat indoctrinatie in je jeugd hetzelfde is als groepsdruk als volwassene en je daar dan toch aan kan ontsnappen.
Dan ga je volledig voorbij aan twee zaken:
1) De mens ontwikkeld zich gedurende het leven. Een kind volgt doorgaans de ouders en de volwassenen zonder daar inzichten bij te krijgen of te betrekken. Al krijg je iets 'met de paplepel ingegoten' dan nog is het niet 'eigen'. Pas in de pubertijd ontwikkelt een kind eigen inzichten en wordt dan gevoelig in identiteit en denkbeelden/inzichten voor groepsdruk. Ik ben pas vanaf mijn 6e (ik heb eerst bij mijn vader gewoond) de antroposofie ingetrokken en voor mijn puberteit er aan ontsnapt; Ik heb alleen de onderbouw van de Vrije School gedaan.
2) De indoctrinatie van kinderen valt in de onderbouw ook erg mee. Niet voor niets hoor je juist van volwassenen die alleen de onderbouw hebben gedaan dat zij heel veel van de typische Vrije School zaken complete onzin, belachelijk en slecht vonden als kind (denk eens aan euritmie; in mijn herinnering had elk kind daar een broertje dood aan, nu zeggen volwassenen die ook de bovenbouw gedaan hebben dat het 'heel leerzaam' was) terwijl volwassenen die ook de bovenbouw gedaan hebben nu een heel andere kijk hebben op die eerste jaren.
Weleda is toch helemaal geen homeopathie?quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:04 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het lastige hierin is dat de eventuele werking van zo'n middel vervolgens door antroposofen wordt toegeschreven aan het medicijn en niet aan het placebo-effect. Er is een enorme handel in antroposofische medicijnen (Weleda), in feite dus handel in gebakken lucht.
Daar geloof ik niks van, alleen al vanwege het feit dat er meerdere scholen en stromingen zijn. Die kunnen alleen ontstaan als er iemand evalueert en andere dingen probeert.quote:Op zaterdag 9 november 2013 09:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
[..]
Ook in de geneeskunde blijven reguliere artsen en onderzoekers voortdurend evalueren, bijstellen en zoeken naar betere methoden. In de homeopathie niet. De 'geneesmiddelen' van de homeopathie zijn al zo oud als de homeopathie zelf. Evaluatie doen zij niet aan en als een behandeling niet aanslaat dan ligt dat aan de patiënt zelf (staat niet voldoende open of heeft oude programmering nog niet voldoende losgelaten) of astrale invloeden waar de mens niet zo heel veel invloed op heeft.
Het FEIT dan een homeopathische arts juist naar reguliere medicatie en behandeling grijpt wanneer de homeopathie faalt bewijst dat reguliere medicatie en behandeling effectiever is dan homeopathische medicatie en behandeling.
Weleda verkoopt antroposofische geneesmiddelen. Wat minder verdunning maar verder komt het op hetzelfde neer. Weleda noemt het op hun website: (zelfzorg)geneesmiddelen.quote:Op zaterdag 9 november 2013 20:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Weleda is toch helemaal geen homeopathie?
Quote:quote:Op zondag 10 november 2013 00:39 schreef erodome het volgende:
Maar bij die (zelfzorg)geneesmiddelen zie ik niet zozeer homeopathie, wel fytotherapie en dat kent wel degelijk een wetenschappelijke basis, wel degelijk echte werkzame stoffen.
Neem bv Arnica Montana, dat is een kruid, bevat de werkzame stof sesquiterpeen lacton helanaline, helpt ontstekingsprocessen reguleren.
Daar is niets homeopathisch aan en dat zie ik ook niet terug op de site van weleda.
Dat er wordt teruggegrepen op de oude manier om werking te verklaren maakt de werking niet ineens anders, maar fytotherapie niet ineens homeopathisch.
Homeopathie is een verdunning die zo ver gaat dat er geen enkele werkzame stof meer terug te vinden is in de verdunning(de herinnering van water), fytotherapie is gebruikmaking van planten en hun geneeskrachtige werkzame stoffen, die dan ook terug te vinden zijn in het medicijn.
Zijn er werkzame stoffen te vinden in het gebruikte medicijn dan is het geen homeopathie. Het gebeurd wel dat medicijnen homeopathie genoemd worden terwijl ze dat niet zijn.
Jaja, ik begrijp niet dat je hier de valkuil niet ziet: Het is waar en als je dat niet ziet heb je de weg nog niet doorlopen. Zo kan je werkelijk alles bewijzen.quote:Op zaterdag 9 november 2013 01:35 schreef EZ3K13L het volgende:
Het is zijn eigen onderzoek, al zijn boeken en voordrachten zijn het resultaat van eigen onderzoek in de geestelijke wereld. Om deze te verifieren zal iemand dus dezelfde weg moeten gaan. Daarnaast kan je theorisch, zeg maar als werkhypothese (vanuit bepaalde axioma's), zijn inzichten natuurlijk toetsen aan de logica en wat dat betreft zijn de inzichten zeer logisch opbouwend, consistent en toch telkens weer vanuit een nieuw perspectief met een nieuwe nuances.
Je hebt natuurlijk filosofie en filosofie. Waarom de filosofie van Rudolf Steiner? Er zijn zoveel filosofen die naar mijn idee veel meer in de realiteit staan.quote:Ik bestrijd ook niet dat het die classificatie krijgt, voor mij is het een wereldbeschouwing, een filosofie. Voor wetenschap heeft het Fok forum een ander gedeelte, dit topic zit in Filosofie en Levensbeschouwing!
Tuurlijk! Je hebt een hypothese aan de hand waarvan je alles kunt verklaren. Het enige probleem is dat het op geen enkele wijze toetsbaar is. Er zijn tot nu toe (na bijna een eeuw) ook nog geen praktische toepassingen uit voortgekomen. Het is niet beter dan de Godshypothese of iedere andere hypothese op basis van geloof.quote:Je hebt een beetje een verkeerd beeld hierbij, de perspectieven van de inzichten vanuit de antroposofie zijn veel en veel uitgebreider dan de huidige wetenschap. De inzichten hebben betrekking op veel meer realiteiten dan een normaal mens vandaag de dag als werkelijkheid ervaart. Ik heb in gesprekken wel 's gekscherend het woord vlooienperspectief gebruikt om het te verduidelijken. Of er wetenschappelijk bewijs is hiervoor is mij niet relevant, het gaat mij om het verklarend vermogen van die inzichten, op basis van logica en/of het samenhang heeft met eigen ervaringen en overtuigingen.
Sorry, ik heb zijn boeken niet gelezen. Kan je misschien één praktisch voorbeeld geven waar uit blijkt dat op die manier iets verklaarbaar is waar we nu nog geen antwoord op hebben? Ik vind het erg vaag.quote:Steiner schrijft in zijn boek "De filosofie van de vrijheid" over de mogelijkheid om de wereld vanuit twaalf verschillende standpunten te beschouwen, het monadisme, de wetenschap, enzovoort, allemaal één van de twaalf. Een dertiende, enzovoort, zal nooit uniek zijn, altijd een herhaling van één van die twaalf of misschien zelfs meerdere (deels) overlappen. Daarnaast schrijft hij over de zeven wereldbeschouwingsstemmingen en de relatie van deze met de twaalf wereldbeschouwingsstandpunten. En dat in samenhang met de algemene mensheidsontwikkeling, kan je in principe alles een plaats geven.
Dat had ik al begrepen maar dan kom je uit op het lichaam-geest probleem. Die discussie heeft een vervolg gekregen in het topic "Dualisme: wetenschap of religie?": F&L / Dualisme: wetenschap of religie?quote:Edit:
De antroposofie beschrijft de materie, waaronder je fysieke lichaam, als resultaat van de geest of van zeg maar werkingen van de geestelijke wereld.
Ik kan je alleen maar mijn visie op het onderwijs van kinderen geven. Die keuze kan jij gelukkig in Nederland helemaal zelf maken. Jouw focus is blijkbaar op de test-druk op het kind. Informeer jezelf hierover. Welke scholen besteden daar aandacht aan en vanuit welk wereldbeeld. Er zijn wat dat betreft nog meer opties zoals bijvoorbeeld het Montessori-onderwijs.quote:Op zondag 10 november 2013 02:31 schreef capricia het volgende:
Ik ben na de geboorte van onze dochter, nu 2 jaar geleden, juist heel geïnteresseerd geworden in de antroposofie. Niet hardcore dat we opeens met reïncarnatie bezig waren.
Maar wel in de vragen van bewust wel of niet inenten volgens het reguliere schema, het vieren van (jaar)feesten, de materialen waarmee je een kind laat spelen etc.
En daar zit voor mij wel een grote meerwaarde in.
Als het hier in de buurt zou zitten, zou ik een vrijeschool we degelijk overwegen. Ik hou bijvoorbeeld niet zo van de test-druk op kinderen. Ook vind ik het belangrijk dat ze de seizoenen beleven en naar buiten gaan. Ik wil geen school waarin ze voornamelijk met rekenen en schrijven bezig zijn. De wereld is veel mooier en groter dan dat!
Montessori gaat het hier waarschijnlijk ook worden.quote:Op zondag 10 november 2013 04:02 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik kan je alleen maar mijn visie op het onderwijs van kinderen geven. Die keuze kan jij gelukkig in Nederland helemaal zelf maken. Jouw focus is blijkbaar op de test-druk van het kind. Informeer jezelf hierover. Welke scholen besteden daar aandacht aan en vanuit welk wereldbeeld. Er zijn wat dat betreft nog meer opties zoals bijvoorbeeld het Montessori-onderwijs.
Realiseer je wel dat "test-druk" in de maatschappij een gegeven is. Het ene kind kan er beter mee omgaan dan het andere en het is ook een kwestie van goede begeleiding. Wil je dat je kind daar op voorbereid is of wil je dat vermijden.
Het heeft er ook mee te maken wat de "potentie" is van een kind denk ik. Is je kind leergierig en best wel intelligent dan lijkt me zo'n Vrije School niet de juiste keuze. Zo'n school is gebaseerd op de antroposofische filosofie. De nadruk ligt op creativiteit, de ontwikkeling van je innerlijke groei (wat niemand me nog heeft kunnen uitleggen) , de overtuiging dat de wereld door "het onzichtbare" beinvloed wordt, de invloed van de kosmos, biologisch-dynamisch voedsel, euritmie-lessen etc. Niet echt op het verwerven van kennis en praktische vaardigheden zoals taal, rekenen, geschiedenis en aardrijkskunde.
Er is een tijd geweest dat deze kinderen een achterstand opliepen t.o.v. andere scholen. Ik geloof dat dat nu verbeterd is onder druk van de overheid maar nog steeds niet optimaal. Een meer kritische standpunt is te vinden op deze website: https://sites.google.com/(...)ondermaats-presteren
Kijk niet alleen maar naar de wervende kracht die er van de website van de Vrije School uitgaat maar ook naar andere websites die er kritischer naar kijken. Dat geldt voor alle schoolsystemen natuurlijk.
Uit de getuigenissen van Ouder1 eerder in dit topic blijkt dat de Vrije school voor haar in ieder geval volkomen verkeerd heeft uitgepakt.
Persoonlijk zou ik er de voorkeur aan geven dat alle kinderen naar dezelfde "neutrale" scholen zouden gaan met aandacht voor individuele mogelijkheden/beperkingen en levensbeschouwelijke achtergronden van de ouders. Op die manier leren kinderen ook dat er verschillende wereldbeelden mogelijk zijn. De basisstof zoals taal, rekenen etc. is daar voor iedereen hetzelfde. Maar ja wie ben ik....
Vanwege mijn achtergrond en omdat de school vlak in de buurt was is heeft mijn zoon ook het Montessori-onderwijs gevolgd. Prima onderwijs is mijn ervaring. Het is niet competitief en daardoor krijgt ieder kind een gevoel van eigenwaarde. Aan de seizoenen, de natuur ,feestdagen e.d. wordt ruimschoots aandacht besteedt. Ook aan creativiteit. Ik heb zelf nog leermaterialen gemaakt zoals bijv. de ontwikkeling van rups tot vlinder geschilderd op houten vierkanten plaatjes die de kinderen in volgorde kunnen leggen. Ouders participeerden in het leerproces.quote:Op zondag 10 november 2013 04:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Montessori gaat het hier waarschijnlijk ook worden.
Mijn persoonlijke overtuiging is dat kleuters nog te jong zijn om getest te worden (maar ik las dat de kleuter-toets afgeschaft gaat worden). En ik ben geen voorstander van de Cito-toets.
Verder zoek ik juist een school die meer met creativiteit en innerlijke groei doet. Wat betreft rekenen en taal: mss naïef van mij, maar ik ga er vanuit dat mijn dochter met 2 normaal hoogopgeleide ouders genoeg meekrijgt om zich daar in normaal te ontwikkelen. Bedoel, ze gaat al sinds ze 16 weken is naar de bieb...
Alle extra tijd die over is in het curriculum van de school wil ik graag besteed zien in de vorm van persoonlijke groei.
Wat ik daarmee bedoel?
Zang, expressie, toneel etc. Maar ook een eigen groente tuintje waarin de onderbouw bezig is met planten en de bovenbouw soep gaat maken met die groenten. En het liefst ook nog iets met dieren en wereldbeschouwing. Bezoek aan een museum etc.
Laten we eerlijk zijn: de meeste scholen bieden dat niet. Maar dat is wel wat ik zoek in een school. En dan is taal en rekenen gewoon een onderdeel.
Ik wil een school waarbij mijn kind het leuk vindt om te leren.
Trouwens, maar dat geheel terzijde, de scholen die wel dit soort onderwijs bieden hebben vaak een hogere ouderbijdrage en zijn compleet wit. Jammer vind ik dat.
Ik ken van mijn eigen jeugd de Vrije School en van mijn kinderen een Christelijke School. Die focus op zang, expressie en toneel die jij verwacht bij de Vrije School herken ik eigenlijk niet.quote:Op zondag 10 november 2013 04:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Montessori gaat het hier waarschijnlijk ook worden.
Mijn persoonlijke overtuiging is dat kleuters nog te jong zijn om getest te worden (maar ik las dat de kleuter-toets afgeschaft gaat worden). En ik ben geen voorstander van de Cito-toets.
Verder zoek ik juist een school die meer met creativiteit en innerlijke groei doet. Wat betreft rekenen en taal: mss naïef van mij, maar ik ga er vanuit dat mijn dochter met 2 normaal hoogopgeleide ouders genoeg meekrijgt om zich daar in normaal te ontwikkelen. Bedoel, ze gaat al sinds ze 16 weken is naar de bieb...
Alle extra tijd die over is in het curriculum van de school wil ik graag besteed zien in de vorm van persoonlijke groei.
Wat ik daarmee bedoel?
Zang, expressie, toneel etc. Maar ook een eigen groente tuintje waarin de onderbouw bezig is met planten en de bovenbouw soep gaat maken met die groenten. En het liefst ook nog iets met dieren en wereldbeschouwing. Bezoek aan een museum etc.
Laten we eerlijk zijn: de meeste scholen bieden dat niet. Maar dat is wel wat ik zoek in een school. En dan is taal en rekenen gewoon een onderdeel.
Ik wil een school waarbij mijn kind het leuk vindt om te leren.
Trouwens, maar dat geheel terzijde, de scholen die wel dit soort onderwijs bieden hebben vaak een hogere ouderbijdrage en zijn compleet wit. Jammer vind ik dat.
Zolang je jezelf blijft bedienen van drogredenen en alle inhoudelijke kritiek links laat liggen lijkt dat me heel verstandig.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
[..]
Kijkertje, ik denk het zo genoeg is met mijn bijdragen.
Je gelooft er in elk geval in, en dat mag je. Als je daar ook geld mee verdient of mee verdiend hebt dan is dat wat mij betreft nogal dubieus.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
Ik ben geen antroposoof want ik ben het niet met alles daarvan eens, maar heb commentaar gegeven op een van de belangrijkste uitgangstellingen van de oprichter van de antroposofie, Rudolf Steiner, over reïncarnatie. Voor mij is dit al tientallen jaren een dagelijkse realiteit als ik tijdens aura-readingen vorige levens bij mijn cliënten kan zien en ze daarover informeren.
Nogmaals... geloof wat je wilt. Je hoeft je geloofsovertuigingen echt niet te bewijzen!! Maar zo gauw je roept dat het wetenschap is en/of je daarmee geld verdient... ja, dan mag men best om bewijzen vragen, vind je niet?quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
Als ik dit zeg, hoor ik in gedachten al de leden van je forum denken: onzin, bewijs het maar, dit is suggestie, dit is een geloof enz. enz.
Het staat bepaald niet vast dat er mensen zijn die die rechtstreekse toegang wel hebben. Het is voor jou, of wie dan ook, onmogelijk om het verschil te zien tussen ordinaire geloofsovertuigingen / geloofsbelevingen en wat jij doet.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
Ik kan me dat ergens ook wel indenken. Er gaat veel onzin rond over de metafysische werkelijkheid en als je daar geen rechtstreekse toegang toe hebt, kan het er onwaarschijnlijk uitzien.
Jij en 5 miljard gelovigen. Wat maakt jouw geloof nu 'waar' daar waar anderen zichzelf voor de gek houden?quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
Ik heb me wel af en toe gevoeld als de ziende man in een land met niet-ziende mensen.
Alweer een stroman. Niemand heeft beweerd dat wat dan ook niet bestaat. Hou daar nu toch eens mee op en beargumenteer gewoon je standpunt!quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
De ziende die probeert niet-zienden duidelijk te maken wat kleur is. De niet-zienden zeggen dat je dat moet bewijzen want zij voelen geen kleur, zij horen het niet, dus het is niet waarneembaar, dus het is een geloof.
'Ruimere blik' = 'diegenen die je drogredenen als valide argumenten zien'. Gut, waar heb ik dat eerder gehoord? Ach ja, dit hoor ik al jaren in F&L, maar vooral ook in TRU.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
In het forum heb ik het als een verademing ervaren dat er een paar mensen waren die een wat ruimere blik hadden, zich meer geïnformeerd hadden en zelfs iemand die ook al veel van Steiner gelezen heeft. Bedankt voor jullie inbreng!
1% zou ik al heel opmerkelijk vinden. Voor het moment ben je nog niet voorbij de 0% gekomen. Dat is niet zo vreemd natuurlijk, dat is wat 'onzichtbaar' betekent: 'het kan op geen enkele manier, direct of indirect, worden waargenomen'. Hoe jij er dan kennis van kunt hebben is natuurlijk de vraag. Heb jij de onzichtbare wereld waargenomen? En zo ja, spreek je jezelf dan niet gewoon direct tegen?quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
Het lijkt erop dat voor een aantal deelnemers hun uitgangsstelling is ‘dat wat maar ruikt naar de onzichtbare wereld voor 100% bewezen moet worden’.
Lekker doorbouwen op je stroman dat men 100% bewijs van je verlangt. Dat is nergens gezegd, noch gesuggereerd. Maar erger: 100% bewijs kan helemaal niet bestaan. ook niet ten aanzien van zaken die niemand in twijfel trekt. Betekent dat dat elke geloofsovertuiging even valide is als wetenschappelijke hypothese? Nee, natuurlijk niet! Dat zaken nooit 100% bewezen kunnen worden bevrijd je helemaal niet van je verplichting om je eigen claims aannemelijk te maken.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
Maar ja, alleen in de wiskunde vindt je 100% bewijzen maar dat gaat dan ook over een fictieve wereld.
Het verschil is dat het Higgs-Boson volgt uit een model dat zeer nauwkeurig de werkelijkheid beschrijft, het Higgs-Boson in potentie kon worden waargenomen, en dat inmiddels ook is.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
Een wereld waarin bijvoorbeeld een punt gedefinieerd wordt als oneindig klein, dus niet bestaand! In de echte wereld gaat dat anders. Elementaire deeltjes zoals de Higgs-deeltjes waarvoor een Nobelprijs is uitgedeeld, kunnen we ook niet rechtstreeks waarnemen maar alleen indirect en binnen een bepaalde waarschijnlijkheidsmarge die geen 100% zekerheid geeft.
Vandaar dat je over een gedegen kennismethode moet beschikken. Een methode waarin je persoonlijke biassen, overtuigingen en fouten in je perceptie er zoveel mogelijk worden uitgefilterd. Dat gebeurt in de hedendaagse wetenschap door middel van de wetenschappelijke methode en collegiale toetsing. En dus niet door middel van populaire pseudo-wetenschappelijke boeken. Die laatste manier om mensen te overtuigen van je gelijk is ronduit misleidend en zou ik willen scharen onder de categorie 'doelbewuste oplichterspraktijken'.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
Verder is er de uitspraak dat alle menselijke waarneming en ervaring niet te vertrouwen is. Okay, met de menselijke waarneming en ervaring moet je oppassen, er kunnen inderdaad gemakkelijk fouten worden gemaakt. Dus wees op je hoede. Anderzijds het is het uiteindelijk het enige wat we hebben, zonder die waarnemingen en ervaringen blijft er niets over. Dat maakt de uitspraak van enkele mensen dan ook echt problematisch: ‘alle menselijke waarneming en ervaring is per definitie onbetrouwbaar en daar moet je dus niet vanuit gaan”. De consequenties voor aanhangers van deze opvatting is dat alles wat we op dit forum zeggen onbetrouwbaar is en geen waarde heeft want het komt allemaal voort uit menselijke waarneming en ervaring en daaraan gekoppelde redeneringen. De mens en zijn kwaliteiten worden dus volledig ontkend. Het hele FOKforum heeft dus in dat geval geen werkelijke waarde voor deze deelnemers. Dat betekent dat logischerwijs de basis voor verdere discussie en informatie-uitwisseling daarmee wegvalt.
Volledig off topic, maar waarom zou de mens centraal gesteld moeten worden? Ik heb dit ook altijd een erg zwak punt gevonden in het betoog van Immanuel Kant. Ten eerste is de mens helemaal niet zo wijs als de mens graag denkt. Ten tweede zie ik niet waarom andere wezens die dezelfde intellectuele capaciteiten bezitten - in concept kunnen die best bestaan - hiermee op voorhand uitgesloten zouden moeten worden.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
Het aardige is we bij de antroposofie het tegenovergestelde zien. Hier wordt juist de mens centraal gesteld: het Griekse anthropos = mens en sophia = wijsheid. Dus mens en wijsheid.
Ik heb niet de indruk dat Steiner ook maar iets heeft bijgedragen aan de natuurkunde of aan de filosofie. Dat terzijde: of zijn beweringen en argumenten daarvoor wel of niet hout snijden is niet afhankelijk van wie het zegt. Noch is het afhankelijk van de vraag of hij natuurkundige of filosoof was. De relativiteitstheorie is tenslotte ook niet waar omdat Einstein het zei.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
Volgens natuurkundige en filosoof Rudolf Steiner
Elk mens kan leren en zo tot een groter begrip van de realiteit komen. Mooi hoor. Niet dat hij hiermee ook maar iets zegt dat niet totaal triviaal is.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
de grondlegger van de antroposofie, kan ieder mens die dat wil, zelf in vrijheid vanuit zijn eigen ontwikkelingsweg en ‘training’ van het denken komen tot zelfkennis en kennis van de wereld en zo tot grotere bewustwording van het menszijn.
Mooi, dat doet de wetenschap ook. Geen enkel wetenschapper zal beweren dat onze kennis alomvattend is of dat alles dat bestaat ook waargenomen moet kunnen worden door mensen. Jij lijkt dit soort uitspraken wel toe te schrijven aan de wetenschap / wetenschappers, en daarmee bedien je jezelf alweer van een stroman.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
De antroposofie ziet de wereld als een werkelijkheid die uit meer bestaat dan uit dat wat waarneem– en meetbaar is.
Nogmaals, 'waarneembaar' is de tegenhanger van 'niet-waarneembaar', en niet de tegenhanger van 'geestelijk'. Ik heb je al eerder op deze denkfout gewezen. Mentale processen zijn juist in zeer grote mate wel waarneembaar. Als die onwaarneembaar waren zouden wij geen gesprek met elkaar kunnen voeren.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
Het waarneem– en meetbare is slechts een deel van de werkelijkheid. Er is daarnaast nog een ander stuk, een niet-materiële, geestelijke realiteit, die één geheel vormt met alles wat we met onze fysieke zintuigen wèl waar kunnen nemen.(Bron: http://www.ankh-homeopathie.nl/pagina.php?id=14)
Je bent vooral met drogredenen aan het strooien geweest, en als puntje bij paaltje komt ben je niet thuis. 'Wetenschap is ook een geloof' lijkt hier je voornaamste argument. Een argument dat met name populair is onder... jawel, gelovigen van alle soorten.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:
Wat is dan die hele filosofie erachter? Zover ik het kan zien lijkt het een klein beetje op de jaarfeesten die ik als heks vier, alleen zijn deze "verchristelijkt".quote:Op zondag 10 november 2013 04:02 schreef Kijkertje het volgende:
Realiseer je ook dat er achter het vieren van die jaarfeesten een hele filosofie zit. Verdiep je daarin en sta je er dan nog achter? Ik denk dat er op iedere school aandacht besteedt wordt aan het verloop van de seizoenen alleen zonder de "magie" die er in de antroposofie aan toegevoegd wordt.
Citaat wat verder uit je bron:quote:Op zondag 10 november 2013 00:50 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Quote:
Antroposofische geneesmiddelen hebben een minerale, plantaardige of dierlijke oorsprong. Ze kunnen ook worden gebruikt in combinatie met medicijnen. De antroposofische geneesmiddelen kunnen verlichting geven van de klachten. Ze zijn, zo zegt men, geen vervanging voor geneeskunde, doch slechts aanvulling.
Het bedrijf Weleda werd in 1921 opgericht door Rudolf Steiner en Ita Wegman. Het was een farmaceutisch laboratorium met een tuin met geneeskrachtige kruiden. Tegenwoordig produceert de Zwitserse firma meer dan 90 producten voor lichaamsverzorging en ongeveer 3500 geneesmiddelen. Het bedrijf heeft nog steeds een antroposofische bedrijfsfilosofie. Een andere producent is Wala Heilmittel dat in 1935 werd opgericht door de Duitser Rudolf Hauschka. Deze firma heeft een assortiment van circa 1000 geneesmiddelen en 120 cosmetische producten.
Antroposofische geneesmiddelen worden vervaardigd uit plantaardig en dierlijk materiaal en op basis van mineralen. Toegelaten middelen zijn opgenomen in het Duitse homöopathisches Arzneibuch ("homeopathische geneesmiddelenboek"). Hierin staat beschreven welke grondstoffen zijn toegestaan, en hoe het eindproduct bereid dient te worden.
De antroposofie maakt net als de homeopathie gebruik van potentiëren (verdunnen volgens een voorgeschreven procedure).
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Antroposofische_geneeskunde
quote:Verschil met homeopathische geneesmiddelen[bewerken]
Antroposofische geneesmiddelen hebben met homeopathische geneesmiddelen gemeen dat beiden gebaseerd zijn op het verdunnen van natuurlijke grondstoffen (plantaardig, mineraal of dierlijk) tot in theorie alleen het werkzame bestanddeel overblijft. In de meeste gevallen is deze werkzaamheid echter niet wetenschappelijk aangetoond.
Antroposofische geneesmiddelen worden over het algemeen minder sterk verdund dan homeopathische geneesmiddelen, met als gevolg dat antroposofische geneesmiddelen, in tegenstelling tot homeopathische, nog wél aantoonbare hoeveelheden van de uitgangsstof kunnen bevatten[1]. Om die reden zijn antroposofische geneesmiddelen minder onschuldig dan homeopathische; al dan niet ernstige bijwerkingen zijn bij antroposofische geneesmiddelen mogelijk. Met name middelen op basis van mineralen kunnen aanzienlijke concentraties zware metalen bevatten die blijvende gezondheidsschade kunnen veroorzaken.
Deze is echt geweldig idd!quote:
Je weet dat dit al een heel aantal jaren niet waar meer is, dan alleen mensen die bekend zijn getest worden, de chars van deze wereld. De "gewone" mens is al heel lang niet meer welkom.quote:PS: voor Read: je kunt bij James Randi 1 miljoen dollar verdienen als je in een gecontroleerd experiment kunt laten zien dat je werkelijk aura's kunt lezen en niet zomaar iets uit je duim zuigt. (Tot heden vaak geprobeerd, het is nog nooit iemand gelukt.)
En die middelen mogen vrij, zonder enige vorm van controle, op de markt worden gebracht en verkocht?quote:Op zondag 10 november 2013 15:57 schreef erodome het volgende:
Niet "iets" minder verdunt, zoveel minder verdunt dat er wel werkzame stoffen in te vinden zijn en er dus wel een risico is op bv overdosering e.d. Net zoals er bijwerkingen kunnen zijn die horen bij de betreffende werkzame stoffen.
Het is niet waar dat ze aan dezelfde eisen moeten voldoen als reguliere geneesmiddelen, wel is het zo dat ze inmiddels niet meer op de verpakking mogen zetten dat het daar en daarvoor werkt. Beetje krom allemaal, maar ok.
Al met al gaat dit dus meer om fytotherapie(en nog wat meer dan dat alleen) dan om homeopathie. Het is dan ook potienteel gevaarlijk, wat homeopathie niet is, of je moet bang zijn voor een suiker o.d.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel van zulke experimenten er werkelijk worden gedaan. Maar het zou mij helemaal niet verbazen als het aantal aanmeldingen bij Randi vele malen groter is dan wat uberhaupt kan worden uitgevoerd.quote:Op zondag 10 november 2013 15:58 schreef erodome het volgende:
[..]
Je weet dat dit al een heel aantal jaren niet waar meer is, dan alleen mensen die bekend zijn getest worden, de chars van deze wereld. De "gewone" mens is al heel lang niet meer welkom.
Er is het een en ander veranderd, maar tot een tijd terug mochten kruidengeneesmiddelen gewoon vrij verkocht worden. Vele mogen nogsteeds vrij verkocht worden omdat al vele en vele jaren duidelijk is wat ze doen, die zijn al lang en breed getest en worden al eeuwen gebruikt.quote:Op zondag 10 november 2013 15:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
En die middelen mogen vrij, zonder enige vorm van controle, op de markt worden gebracht en verkocht?
Het klinkt nogal dubieus.
Volgens mij zijn alle scholen momenteel verplicht mee te doen met citotoetsen. Ik weet iig dat op Vrije Scholen ook gewoon continu citotoetsen afgenomen worden.quote:Op zondag 10 november 2013 02:31 schreef capricia het volgende:
Ik hou bijvoorbeeld niet zo van de test-druk op kinderen.
Helemaal mee eens. Reguliere scholen (om e.e.a. maar even over één kam te scheren) hebben m.i. de focus wel erg liggen op het volstoppen van kinderhersens met informatie.quote:Ook vind ik het belangrijk dat ze de seizoenen beleven en naar buiten gaan. Ik wil geen school waarin ze voornamelijk met rekenen en schrijven bezig zijn. De wereld is veel mooier en groter dan dat!
Jazeker wel, maar de lesstof wordt op een heel andere manier aangeboden. Zoals ik hierboven ook al zei, kan een euritmie-les bijvoorbeeld tevens gebruikt worden om breuken onder de knie te krijgen, door groepjes kinderen te verdelen, 5 kinderen = 1, deel nu op in 2/5 en 3/5, enz.quote:Op zondag 10 november 2013 04:02 schreef Kijkertje het volgende:
Realiseer je ook dat er achter het vieren van die jaarfeesten een hele filosofie zit. Verdiep je daarin en sta je er dan nog achter? Ik denk dat er op iedere school aandacht besteedt wordt aan het verloop van de seizoenen alleen zonder de "magie" die er in de antroposofie aan toegevoegd wordt.
Het heeft er ook mee te maken wat de "potentie" is van een kind denk ik. Is je kind leergierig en best wel intelligent dan lijkt me zo'n Vrije School niet de juiste keuze. Zo'n school is gebaseerd op de antroposofische filosofie. De nadruk ligt op creativiteit, de ontwikkeling van je innerlijke groei (wat niemand me nog heeft kunnen uitleggen) , de overtuiging dat de wereld door "het onzichtbare" beinvloed wordt, de invloed van de kosmos, biologisch-dynamisch voedsel, euritmie-lessen etc. Niet echt op het verwerven van kennis en praktische vaardigheden zoals taal, rekenen, geschiedenis en aardrijkskunde.
Mooi, dat jij dat zo ziet. Ik vind het jammer dat er eigenlijk zo weinig schooltypes zijn die het cultiveren van de talenten van kinderen als prioriteit nummer 1 zien.quote:Op zondag 10 november 2013 04:16 schreef capricia het volgende:
En ik ben geen voorstander van de Cito-toets.
Ik begrijp dat jij persoonlijk negatieve ervaringen hebt met de Vrije School. Toch herken ik eigenlijk helemaal niks in de reeks bezwaren die jij hierboven noemt. Voor mij zijn ze i.i.g niet exemplarisch voor het fenomeen Vrije School.quote:Op zondag 10 november 2013 11:46 schreef Ouder1 het volgende:
Vrije School; Klassikaal leren, geen toetsen/dictees/werkstukken, tekenen en schilderen volgens strakke kaders en regels (papier moet afgeronde hoeken hebben, geen lijnen/begrenzingen van vlakken, geen harde kleuren, kleuren moeten in elkaar overvloeien, schilderen op nat papier met waterverf om dat effect te bereiken), veel oude ambachten (wol, kaarsen, metselen, spiegels en zeep maken) maar ook dat gaat volgens strakke kaders en regels; niet echt creatief dus, veel zang; dat klopt, weinig bewegingsonderwijs (vooral euritmie; strakke regels), in de hele onderbouw hebben wij welgeteld 1 toneelstuk gedaan. Wel gaven de leerkrachten jaarlijks een toneelvoorstelling met kerst maar dat was dus elk jaar exact hetzelfde. Dat tuintje was bij ons een boerderij waar we moesten werken; geen klein tuintje waar je het hele proces van planten tot oogsten zelf kon en mocht doen maar complete akkers waar wij een deel van het arbeidsintensieve werk moesten doen (wieden, schoffelen, bietenwassen, composthopen omscheppen). Veel 'normaal' onderwijs kregen wij in de vorm van verhalen; uren luisteren naar verhalen. Leuk, maar of een kind daar iets van opsteekt wordt niet getoetst; een kind dat afgeleid is mist dus de lesstof. Geen sociale ontwikkeling; volgens Rudolf Steiner moet het groepsproces zich natuurlijk en zonder interventie ontwikkelen. Extreme pest situaties zijn schering en inslag op Vrije Scholen en worden regelmatig zelfs door leerkrachten ondersteund ipv aangepakt. Ik ben met de Vrije School nooit naar een museum of zo geweest, ook geen uitjes naar het bos e.d. Geen extra aandacht voor dieren.
De keuze voor de Vrije School maken op basis van creativiteit vind ik een verkeerde; het lijkt creatief maar is het niet; de vrijheid die een kind op de Vrije School krijgt met die creatieve vakken is enorm beperkt, veel meer dan op regulier onderwijs. Wil je de keuze maken zonder zelf antroposofisch te zijn dan zou dat inderdaad moeten op basis van die oude ambachten en het volledig ontbreken van toetsing (dus ook geen rekensommen nakijken door de leerkracht).
Ik heb het even vet gemaakt, want ik ben het hier pertinent niet mee eens. Oké, de Vrije School leidt misschien inderdaad weinig toekomstige managers op, maar er zijn zo veel andere beroepen waar de geleerde stof van de Vrije School wel toepasbaar is. En hier maak je m.i. ook een cruciale denkfout: het idee van de Vrije school is niet "voorbereiden op wat de maatschappij van je eist" maar volwaardige volwassenen creëren - ieder in zijn eigen talent. Dat niet iedereen in zich hebben om een leidinggevende functie uit te gaan oefenen of een glansrijke carrière kan of wil najagen, kun je de school niet aanrekenen. Ik denk dat veel mensen werk doen waar ze zich niet werkelijk op hun plek voelen en waar niet echt hun hart ligt - ze raken overspannen en gaan dan pas doen wat ze altijd al hadden gewild en waar hun talent ligt.quote:Voor mij is het grootste nadeel van de Vrije School dat kinderen wereldvreemd opgeleid worden. De school sluit niet aan op de maatschappij. Kinderen leren niet leren/studeren en de 'vakken' waar veel aandacht aan wordt gegeven (oude ambachten) zijn niet bepaald een meerwaarde in het leven. Want zeg nu eens eerlijk; dat je van ruwe ongewassen wol een met natuurlijke middelen gekleurde trui kunt maken is nu niet bepaald een vaardigheid waar je behoefte aan hebt in de huidige maatschappij.
In deze maatschappij heb je rekenvaardigheden nodig, planmatig kunnen werken, discipline, omgaan met autoriteit, omgaan met geld, sociale vaardigheden, kunnen lezen en schrijven, weten hoe je van Amsterdam in Groningen kunt komen e.d. En dat zijn dus juist de dingen waar de Vrije School nauwelijks iets mee doet.
Ik zie er ook geen magie of occulte filosofie achter. Ik vind het wel een mooi gegeven om even uit de jakkerende achtbaan te stappen en je te focussen op natuurlijker ritmes. Mensen vergeten soms dat ze ook onderdeel van de natuur zijn, het is mooi om daar op zekere momenten even bij stil te staan. Een stukje bezinning, even stilstaan bij waar we vandaan komen.quote:Op zondag 10 november 2013 15:41 schreef erodome het volgende:
Wat is dan die hele filosofie erachter? Zover ik het kan zien lijkt het een klein beetje op de jaarfeesten die ik als heks vier, alleen zijn deze "verchristelijkt".
Welke "magie" zit erachter volgens jou? Want ik zie alleen de koppeling met het draaien van het wiel van het jaar en de innerlijke mens.
Nu ben ik een "heks" en dus zie ik daar alleen maar iets goeds in, dat leven met het ritme van de (hier heersende) natuur zie ik veel nut in, het zijn prachtige momenten om stil te staan bij de natuur, hoe deze ons beïnvloedt, om doelen te stellen, om bezig te zijn met voortgang in je leven.
Vermaak wel. Lering amper.quote:
Natuurlijk is de valkuil duidelijk. Maar de eerste keer dat iemand een planeet zag, was hij ook de eerste. En wie die planeet niet zag, had geen telescoop. Idem allerlei ontdekkingen. Zoals het Higgs-boson. Het wachten is dan op de eerste bevestiging.quote:Op zondag 10 november 2013 02:12 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Jaja, ik begrijp niet dat je hier de valkuil niet ziet: Het is waar en als je dat niet ziet heb je de weg nog niet doorlopen. Zo kan je werkelijk alles bewijzen.
Toetsbaar is wel de zaaikalender, bijvoorbeeld.quote:[..]
Je hebt natuurlijk filosofie en filosofie. Waarom de filosofie van Rudolf Steiner? Er zijn zoveel filosofen die naar mijn idee veel meer in de realiteit staan.
[..]
Tuurlijk! Je hebt een hypothese aan de hand waarvan je alles kunt verklaren. Het enige probleem is dat het op geen enkele wijze toetsbaar is. Er zijn tot nu toe (na bijna een eeuw) ook nog geen praktische toepassingen uit voortgekomen. Het is niet beter dan de Godshypothese of iedere andere hypothese op basis van geloof.
Nou, praktisch niet meteen. Maar hij geeft een beeld van een leven voor en na dit aardse leven. Iets waar veel mensen een antwoord op willen hebben.quote:[..]
Sorry, ik heb zijn boeken niet gelezen. Kan je misschien één praktisch voorbeeld geven waar uit blijkt dat op die manier iets verklaarbaar is waar we nu nog geen antwoord op hebben? Ik vind het erg vaag.
Inderdaad.quote:[..]
Dat had ik al begrepen maar dan kom je uit op het lichaam-geest probleem. Die discussie heeft een vervolg gekregen in het topic "Dualisme: wetenschap of religie?": F&L / Dualisme: wetenschap of religie?
Dat weet ik ook niet precies, maar ik weet wel dat de Weleda-producten die ik hier heb, beslist niet homeopathisch zijn. De werkzame bestanddelen zitten er in aantoonbare hoeveelheden in.quote:Op zondag 10 november 2013 16:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Er is het een en ander veranderd, maar tot een tijd terug mochten kruidengeneesmiddelen gewoon vrij verkocht worden. Vele mogen nogsteeds vrij verkocht worden omdat al vele en vele jaren duidelijk is wat ze doen, die zijn al lang en breed getest en worden al eeuwen gebruikt.
Dat is in weze niet dubieus, maar het leverde wel een gevaar op(het is niet zo dat fytotherapie compleet ongevaarlijk is namelijk). Daarom is er wel een verandering geweest (2011 meen ik), maar hoe het nu precies zit weet ik niet helemaal goed.
Je bent duidelijk een fanatiek aanhanger van de Vrije Scholen. Hoeveel ervaring heb jij eigenlijk met regulier onderwijs? Ik zie persoonlijk niets creatiefs in het na schilderen/tekenen van het werk van je docent dat voor je neus op het bord gehangen wordt. Allemaal regeltjes waar je werkje aan moet voldoen. Geen keuze in hoe je iets uitbeeld, geen keuze in welke kleuren je gebruikt, geen keuze in ronde, vervagende vormen of afgebakende vlakken. "Teken een slang" is in mijn opinie een stuk creatiever dan de opdracht "Schilder dit schilderwerkje na". De fijne motoriek wordt daarbij met dat nat schilderen ook helemaal niet gestimuleerd; met lijntjes stimuleer je dat veel meer.quote:Op zondag 10 november 2013 19:43 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb het even vet gemaakt, want ik ben het hier pertinent niet mee eens. Oké, de Vrije School leidt misschien inderdaad weinig toekomstige managers op, maar er zijn zo veel andere beroepen waar de geleerde stof van de Vrije School wel toepasbaar is. En hier maak je m.i. ook een cruciale denkfout: het idee van de Vrije school is niet "voorbereiden op wat de maatschappij van je eist" maar volwaardige volwassenen creëren - ieder in zijn eigen talent. Dat niet iedereen in zich hebben om een leidinggevende functie uit te gaan oefenen of een glansrijke carrière kan of wil najagen, kun je de school niet aanrekenen. Ik denk dat veel mensen werk doen waar ze zich niet werkelijk op hun plek voelen en waar niet echt hun hart ligt - ze raken overspannen en gaan dan pas doen wat ze altijd al hadden gewild en waar hun talent ligt.Waar Vrije scholen al van jongs af aan de persoonlijke talenten boven het domweg inhaleren van taal en rekenen prioriteit geven, creëer je m.i. mensen die in een veel vroeger stadium werk kiezen dat aansluit op hun talenten. Bovendien kunnen we nu nog helemaal niet weten hoe de maatschappij eruit ziet op het moment dat de basisscholieren van nu van school komen. Misschien is er tegen die tijd juist wel veel behoefte aan mensen zoals ze nu op vrije scholen worden opgeleid.
Toetsbaar waarop?quote:Op zondag 10 november 2013 23:50 schreef Kees22 het volgende:
Toetsbaar is wel de zaaikalender, bijvoorbeeld.
Nou, fanatiek zou ik mezelf niet willen noemen, hooguit iemand met een tegengestelde mening over dit type onderwijs.quote:Op maandag 11 november 2013 08:48 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je bent duidelijk een fanatiek aanhanger van de Vrije Scholen. Hoeveel ervaring heb jij eigenlijk met regulier onderwijs? Ik zie persoonlijk niets creatiefs in het na schilderen/tekenen van het werk van je docent dat voor je neus op het bord gehangen wordt. Allemaal regeltjes waar je werkje aan moet voldoen. Geen keuze in hoe je iets uitbeeld, geen keuze in welke kleuren je gebruikt, geen keuze in ronde, vervagende vormen of afgebakende vlakken. "Teken een slang" is in mijn opinie een stuk creatiever dan de opdracht "Schilder dit schilderwerkje na". De fijne motoriek wordt daarbij met dat nat schilderen ook helemaal niet gestimuleerd; met lijntjes stimuleer je dat veel meer.
Ik heb geen idee waar jij deze feiten vandaan haalt. Ze komen in elk geval niet overeen komen met de feiten zoals ik ze ken.quote:Dan ga je in je halleluja verhaal over Vrije School aansluiting met de maatschappij nog volledig voorbij aan vaststaande feiten:
- Vrije School leerlingen die overstappen naar het reguliere onderwijs hebben een enorme achterstand in kennis en missen de vaardigheid om zelf iets te leren/studeren
- Vrije School leerlingen die ook de bovenbouw hebben gedaan vallen bovenmatig veel uit op het beroepsonderwijs en betreden de arbeidsmarkt bovenmatig vaak zonder beroepsdiploma
- Vrije School leerlingen die ook de bovenbouw hebben gedaan zijn procentueel vaker en langer werkeloos in vergelijking met volwassenen met een gelijke startlicentie op de arbeidsmarkt
- Ondanks een populatie op de Vrije School van leerlingen met een bovengemiddelde kans-profiel (blank, hoogopgeleide ouders), een profiel dat overal elders zorgt voor bovengemiddelde resultaten, zijn de gemiddelde resultaten bij Vrije School leerlingen lager dan gemiddeld. Tijdens het Vrije School onderwijs en later in het leven.
Leg mij dan nog een keer uit waarom de Vrije School een goede aansluiting heeft met de maatschappij.
Opbrengst. En/of gezondheid van de planten.quote:
Ik moet het navragen, maar als ik het mij goed herinner, zijn de kinderen van zeer goede vrienden in Wageningen naar de Zwanenridder gegaan en daarna in Nijmegen naar de Vrije middelbare school.quote:Op maandag 11 november 2013 08:48 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je bent duidelijk een fanatiek aanhanger van de Vrije Scholen. Hoeveel ervaring heb jij eigenlijk met regulier onderwijs? Ik zie persoonlijk niets creatiefs in het na schilderen/tekenen van het werk van je docent dat voor je neus op het bord gehangen wordt. Allemaal regeltjes waar je werkje aan moet voldoen. Geen keuze in hoe je iets uitbeeld, geen keuze in welke kleuren je gebruikt, geen keuze in ronde, vervagende vormen of afgebakende vlakken. "Teken een slang" is in mijn opinie een stuk creatiever dan de opdracht "Schilder dit schilderwerkje na". De fijne motoriek wordt daarbij met dat nat schilderen ook helemaal niet gestimuleerd; met lijntjes stimuleer je dat veel meer.
Dan ga je in je halleluja verhaal over Vrije School aansluiting met de maatschappij nog volledig voorbij aan vaststaande feiten:
- Vrije School leerlingen die overstappen naar het reguliere onderwijs hebben een enorme achterstand in kennis en missen de vaardigheid om zelf iets te leren/studeren
- Vrije School leerlingen die ook de bovenbouw hebben gedaan vallen bovenmatig veel uit op het beroepsonderwijs en betreden de arbeidsmarkt bovenmatig vaak zonder beroepsdiploma
- Vrije School leerlingen die ook de bovenbouw hebben gedaan zijn procentueel vaker en langer werkeloos in vergelijking met volwassenen met een gelijke startlicentie op de arbeidsmarkt
- Ondanks een populatie op de Vrije School van leerlingen met een bovengemiddelde kans-profiel (blank, hoogopgeleide ouders), een profiel dat overal elders zorgt voor bovengemiddelde resultaten, zijn de gemiddelde resultaten bij Vrije School leerlingen lager dan gemiddeld. Tijdens het Vrije School onderwijs en later in het leven.
Leg mij dan nog een keer uit waarom de Vrije School een goede aansluiting heeft met de maatschappij.
Wat mij altijd verteld is is dat de reguliere landbouw te veel van de planten en de grond vraagt (en de balans met insecten e.d. verstoort) waardoor de smaak en de vitamines verloren gaan; de krachten van de planten. Een hogere opbrengst lijkt helemaal niet hun doel te zijn. Net zoiets als de plofkip versus de scharrelkip.quote:Op dinsdag 12 november 2013 01:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Opbrengst. En/of gezondheid van de planten.
Simpel toch. Als bonen gepoot worden op een zaaddag zouden ze meer of gezondere zaden moeten opleveren dan wanneer ze op een worteldag gepoot worden.
Zoniet, dan heeft het onderscheid geen nut.
Annie MG Schmidt, kinderliedje :quote:Op dinsdag 12 november 2013 11:05 schreef Ouder1 het volgende:
Het bij effect is dan dus wel dat de groenten meer aangevreten zijn en veel insecten bevatten. Dat is iets waar ik een trauma van overgehouden heb. Ik kan niet eten met kaarslicht want ik moet kunnen pluizen in mijn eten of ik geen slakken, wormpjes, luizen of ander ongedierte tegenkom. Als ik zelf kook is dat iets minder maar als een ander kookt krijg ik het alleen door mijn keel als ik kan pluizen in het eten.
Frambozen eet ik al helemaal niet meer. Mijn ouders hadden een grote eigen tuin waar zij groente in verbouwden en daar stonden ook enkele frambozenstruiken. Eén jaar waren die besmet met een soort kleine witte wormpjes. Die zag je niet aan de buitenkant maar aan de binnenkant van de vrucht. Mijn broer was jarig in de zomer en dan bakte mijn moeder altijd zelf taarten en vlaaien. Ook frambozenvlaai dus. Die zomer zag ik de wormpjes (veel!!!) in de vlaai krioelen met honderden tegelijk. Ik moest de vlaai aan de gasten serveren.. die hadden niets in de gaten en aten het zo opNooit meer frambozen voor mij.
Mijn ervaring is toch wel anders hoor, ik krijg een beetje het idee dat jij je wel in een heel erg extreme situatie hebt bevonden daar.quote:Op dinsdag 12 november 2013 11:05 schreef Ouder1 het volgende:
Het bij effect is dan dus wel dat de groenten meer aangevreten zijn en veel insecten bevatten. Dat is iets waar ik een trauma van overgehouden heb. Ik kan niet eten met kaarslicht want ik moet kunnen pluizen in mijn eten of ik geen slakken, wormpjes, luizen of ander ongedierte tegenkom. Als ik zelf kook is dat iets minder maar als een ander kookt krijg ik het alleen door mijn keel als ik kan pluizen in het eten.
Frambozen eet ik al helemaal niet meer. Mijn ouders hadden een grote eigen tuin waar zij groente in verbouwden en daar stonden ook enkele frambozenstruiken. Eén jaar waren die besmet met een soort kleine witte wormpjes. Die zag je niet aan de buitenkant maar aan de binnenkant van de vrucht. Mijn broer was jarig in de zomer en dan bakte mijn moeder altijd zelf taarten en vlaaien. Ook frambozenvlaai dus. Die zomer zag ik de wormpjes (veel!!!) in de vlaai krioelen met honderden tegelijk. Ik moest de vlaai aan de gasten serveren.. die hadden niets in de gaten en aten het zo opNooit meer frambozen voor mij.
Boerenkool.... Need I say more?quote:Op dinsdag 12 november 2013 11:34 schreef erodome het volgende:
[..]
Mijn ervaring is toch wel anders hoor, ik krijg een beetje het idee dat jij je wel in een heel erg extreme situatie hebt bevonden daar.
Ik heb nog nooit iets gegeten van de biologisch dynamische sector dat volzat met ongedierte namelijk. Dat werd gewoon netjes schoongemaakt, geen slak, wormpje of wat dan ook te bekennen. En mocht er een besmetting zijn dan wordt dat niet gegeten.
Er is wel iets meer schade, maar ook dat wordt wel degelijk in de perken gehouden, er zijn meer manieren dan chemische bestrijdingsmiddelen namelijk.
Geen idee wat je daarmee bedoeld, ken wel boerenkool van die methode, maar daar was niets mis mee.quote:
Sla is heel simpel te wassen en te controleren op ongedierte voor de bereiding. Vooral boerenkool en b.v. bloemkool en broccoli zijn door hun structuur bijna niet schoon te krijgen. De antroposofen lossen dat op door deze groenten een nacht in sterk zout water te laten staan met een gewicht er op om de groente onder water te houden. De insecten gaan dan dood door het zout en gaan drijven. Hiermee haal je dan de meeste beestjes er al uit. Het is echter natuurlijk geen garantie dat er geen beestjes achterblijven die onder de groente zaten en dus niet konden gaan drijven; de kans is groot dat je die er dan bij het wassen ook niet uit krijgt.quote:Op dinsdag 12 november 2013 11:40 schreef erodome het volgende:
Geen idee wat je daarmee bedoeld, ken wel boerenkool van die methode, maar daar was niets mis mee.
Ach, ik heb ook wel eens groente uit de tuin gegeten waar waarschijnlijk heel wat beestjes in zaten aangezien het onmogelijk was ze er allemaal uit te krijgen, nog nooit iets aan overgehouden hoorquote:Op dinsdag 12 november 2013 11:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Sla is heel simpel te wassen en te controleren op ongedierte voor de bereiding. Vooral boerenkool en b.v. bloemkool en broccoli zijn door hun structuur bijna niet schoon te krijgen. De antroposofen lossen dat op door deze groenten een nacht in sterk zout water te laten staan met een gewicht er op om de groente onder water te houden. De insecten gaan dan dood door het zout en gaan drijven. Hiermee haal je dan de meeste beestjes er al uit. Het is echter natuurlijk geen garantie dat er geen beestjes achterblijven die onder de groente zaten en dus niet konden gaan drijven; de kans is groot dat je die er dan bij het wassen ook niet uit krijgt.
Wanneer je eenmaal zo'n pan met zout water na die nacht hebt gezien.. dan vergaat je de lust tot het eten van die boerenkool wel. Waar hij schoon leek toen hij er in ging.. is het oppervlakte geheel bedekt met dode insecten![]()
Als jij het niet zelf bereid hebt en geen peuteraar bent.. tja.. dan zal het je niet opgevallen zijn dat je nog heel wat vlees in je vegetarische boerenkoolstamppot had zitten.
Als minder landbouwgrond gebruikt zou worden voor het verbouwen van veevoer (vleesconsumptie matigen) zou het al een stuk haalbaarder zijn de wereldbevolking duurzamer van voedsel te voorzien.quote:Op dinsdag 12 november 2013 14:23 schreef Kijkertje het volgende:
Eerlijk gezegd heb ik ook niet zo veel moeite met beestjes in groentes. Gebakken sprinkhanen zijn ook best lekker. Die heb ik een keer geproefd op een vakantiebeurs. Mijn ouders vertelden ons dat toen ze in Nieuw-Guinea woonden ze het regelmatig meemaakten dat de lokale bevolking uit verrot hout dikke grote larven visten en die dan levend opaten. Dat vonden ze echt een lekkernij. Het is maar wat je gewend bent.
Biologische landbouw is niets op tegen. Je kunt er alleen geen hele wereldbevolking mee voeden lijkt me. Biologische veeteelt vind ik veel belangrijker omdat je daarmee het leed onder dieren vermindert.
Het lijkt me vrij ononderbouwbaar en een beetje uit de lucht gegrepen dat het per dag(!) varieert welk gewas je het best kan zaaien vanwege 'astrale krachten'. Het zou me erg verbazen als de werking van deze zaaikalender ooit wetenschappelijk wordt aangetoond.quote:Maar weer even on-topic: het effect van het "dynamische" in deze landbouw is dus op geen enkele manier aantoonbaar?
Er wordt in de antroposofie ook het "kosmische ritme" aan gekoppeld, dat bedoel ik.quote:Op zondag 10 november 2013 15:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat is dan die hele filosofie erachter? Zover ik het kan zien lijkt het een klein beetje op de jaarfeesten die ik als heks vier, alleen zijn deze "verchristelijkt".
Welke "magie" zit erachter volgens jou? Want ik zie alleen de koppeling met het draaien van het wiel van het jaar en de innerlijke mens.
Nu ben ik een "heks" en dus zie ik daar alleen maar iets goeds in, dat leven met het ritme van de (hier heersende) natuur zie ik veel nut in, het zijn prachtige momenten om stil te staan bij de natuur, hoe deze ons beinvloed, om doelen te stellen, om bezig te zijn met voortgang in je leven.
Mijn vader heeft ook een moestuintje. Met zijn bonen en snoeptomaten. Hij had dit jaar zoveel bonen dat hij veel in de familie heeft uitgedeeld.quote:Op dinsdag 12 november 2013 13:53 schreef Perrin het volgende:
Zelf heb ik graag een moestuin (nu even niet ivm druk) en mijn vader heeft een moestuin. Weliswaar niet biologisch-dynamisch, maar wel erg biologisch (inclusief beestjes). Zelf heb ik daar echt geen problemen mee, gewoon de groente goed schoonmaken voor je gaat koken. Een tijdje geleden nog mooie groene rupsen binnenin een bloemkool gevonden
Een kosmisch/bio/natuur ritme, noem het wat je wil, maar het komt om en nabij op hetzelfde neer.quote:Op dinsdag 12 november 2013 14:55 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Er wordt in de antroposofie ook het "kosmische ritme" aan gekoppeld, dat bedoel ik.
Quote:
Kinderen voedt men in dezelfde niet-confessionele zin op wanneer men de kinderen hoger vernoemde waarden laat beleven. Dit kan men doen door hen een zinvol gestructureerd levensritme aan te bieden, zowel thuis als op school, het vieren van jaarfeesten (kosmisch ritme) en door het vertellen van verhalen, sprookjes, biografieën en sagen. Dit alles is belangrijk voor de innerlijke kracht van het kind, waaruit geleidelijk aan het volle bewustzijn ontstaat van de individuele verschillen tussen mensen en het wederzijds begrip voor elkaar, waardoor samenleven pas mogelijk wordt. Dit is de christelijke adem die doorheen heel het onderwijs waait en in het bijzonder in het vrij christelijk uur speciale aandacht krijgt. Daarnaast is het mogelijk dat om het even welke godsdienst aan bod komt in een Steinerschool, wanneer de ouders dit wensen en als er een leraar gevonden wordt [1]
Is dit citaat uit een schoolbrochure van een Rudolf Steinerschool geen sprekend voorbeeld van een indoctrinaire tekst? O.i. wordt in deze tekst bewust aan begripsverwarring gedaan om alle eventueel geïnteresseerde kandidaten voor de school de indruk te geven dat de Steinerschool een vrije school is, d.w.z. een school waar iedereen, met welke godsdienstige overtuiging dan ook, op levensbeschouwelijk gebied aan zijn trekken komt. Niets is echter minder waar! De Rudolf Steinerpedagogiek, die volledig bepaald wordt door de antroposofie of de leer van Rudolf Steiner, is een normatieve pedagogie met een sterk evocatief karakter. Vooral de ideeën van Steiner omtrent reïncarnatie, kosmologie, natuur-geestverhouding (bvb. in verband met het ik-lichaam, het fysieke lichaam, het ether lichaam, het astrale lichaam), de ontogenese als recapitulatie van de fylogenese, enz. getuigen van een verouderd en archaïsch mens- en wereldbeeld en nopen ons tot enig voorbehoud bij dit antroposofisch gekleurd project [2]
Bron: http://www.steinerscholen(...)pt/begripsverwarring
wereldwijd :quote:Op dinsdag 12 november 2013 19:33 schreef anonymoussie het volgende:
Zijn er naast NL, Duitsland, België en Engeland eigenlijk nog meer landen met Vrije scholen? Duitsland en Engeland noemen het Waldorf scholen toch? Zijn er eigenlijk verschillen tussen de Waldorf en Vrije school? Of verschilt dat weer per land?
Jeetje!quote:Op dinsdag 12 november 2013 19:53 schreef quirigua het volgende:
[..]
wereldwijd :
http://www.freunde-waldor(...)tungen-weltweit.html
http://www.haager-kreis.o(...)orld_List_6-2012.pdf
Dat zijn bij mijn weten allemaal verschillende namen voor hetzelfde. En ze komen werkelijk overal in de wereld voor, zoals het linkje van quirigua ook al aangeeft.quote:Op dinsdag 12 november 2013 19:33 schreef anonymoussie het volgende:
Zijn er naast NL, Duitsland, België en Engeland eigenlijk nog meer landen met Vrije scholen? Duitsland en Engeland noemen het Waldorf scholen toch? Zijn er eigenlijk verschillen tussen de Waldorf en Vrije school? Of verschilt dat weer per land?
geen idee ; verschillen zal wel te maken hebben met nationale omstandigheden of lokale opvattingen, wat er (nationaal) mag of wat er kan, de leraren, ouders ; wat al nietquote:Op woensdag 13 november 2013 10:09 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Jeetje!
Ik zal het eens rustig bekijken. Kan ik hier ook de verschillen tussen de scholen vinden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |