quote:
Volgens mij zijn alle scholen momenteel verplicht mee te doen met citotoetsen. Ik weet iig dat op Vrije Scholen ook gewoon continu citotoetsen afgenomen worden.
quote:
Ook vind ik het belangrijk dat ze de seizoenen beleven en naar buiten gaan. Ik wil geen school waarin ze voornamelijk met rekenen en schrijven bezig zijn. De wereld is veel mooier en groter dan dat!
Helemaal mee eens. Reguliere scholen (om e.e.a. maar even over één kam te scheren) hebben m.i. de focus wel erg liggen op het volstoppen van kinderhersens met informatie.
Het mooie van Steiner- of Waldorfscholen (vrije school vind ik zo'n ambigu begrip, er is niets "vrij" aan, behalve dan dat ze waar mogelijk vrij zijn van overheidsbemoeienis) vind ik dat kinderen er de lesstof leren verinnerlijken. Niet alleen in hun hersens dus.
Het argument dat op reguliere scholen óók tuintjes zijn en óók getekend wordt hoor ik erg vaak, maar dat gaat m.i. voorbij aan de holistische visie van Steinerscholen. Vakken worden gecombineerd als het ware; door op een bepaalde manier te leren tekenen wordt niet alleen het ruimtelijk inzicht ontwikkeld, maar ook de fijne motoriek. Aan het leren van de letters van het alfabet gaat een verhaal vooraf, dat telkens opnieuw verteld wordt (en niet voorgelezen) om de woordenschat van de kinderen te vergroten, de letter krijgt een functie in het verhaal (bijv. de K, de Koningsletter), hierna gaan de kinderen erover tekenen, en "tekenen" als het ware de geleerde letter eveneens. Er is dan niet alleen een letter geleerd, de kinderen hebben tussen de bedrijven door hun woordenschat vergroot en werken vervolgens aan hun fijne motoriek. Ik herinner me hoe een fictieve kaart van Nederland op de grond werd uitgebeeld, ieder kindpaar speelde een provincie+hoofdstad en elk paar kreeg steeds de opdracht om samen naar een andere provincie te lopen.
quote:
Op zondag 10 november 2013 04:02 schreef Kijkertje het volgende:Realiseer je ook dat er achter het vieren van die jaarfeesten een hele filosofie zit. Verdiep je daarin en sta je er dan nog achter? Ik denk dat er op iedere school aandacht besteedt wordt aan het verloop van de seizoenen alleen zonder de "magie" die er in de antroposofie aan toegevoegd wordt.
Het heeft er ook mee te maken wat de "potentie" is van een kind denk ik. Is je kind leergierig en best wel intelligent dan lijkt me zo'n Vrije School niet de juiste keuze. Zo'n school is gebaseerd op de antroposofische filosofie. De nadruk ligt op creativiteit, de ontwikkeling van je innerlijke groei (wat niemand me nog heeft kunnen uitleggen) , de overtuiging dat de wereld door "het onzichtbare" beinvloed wordt, de invloed van de kosmos, biologisch-dynamisch voedsel, euritmie-lessen etc. Niet echt op het verwerven van kennis en praktische vaardigheden zoals taal, rekenen, geschiedenis en aardrijkskunde.
Jazeker wel, maar de lesstof wordt op een heel andere manier aangeboden. Zoals ik hierboven ook al zei, kan een euritmie-les bijvoorbeeld tevens gebruikt worden om breuken onder de knie te krijgen, door groepjes kinderen te verdelen, 5 kinderen = 1, deel nu op in 2/5 en 3/5, enz.
quote:
Op zondag 10 november 2013 04:16 schreef capricia het volgende:En ik ben geen voorstander van de Cito-toets.
Verder zoek ik juist een school die meer met creativiteit en innerlijke groei doet. Wat betreft rekenen en taal: mss naïef van mij, maar ik ga er vanuit dat mijn dochter met 2 normaal hoogopgeleide ouders genoeg meekrijgt om zich daar in normaal te ontwikkelen. Bedoel, ze gaat al sinds ze 16 weken is naar de bieb...
Alle extra tijd die over is in het curriculum van de school wil ik graag besteed zien in de vorm van persoonlijke groei.
Mooi, dat jij dat zo ziet. Ik vind het jammer dat er eigenlijk zo weinig schooltypes zijn die het cultiveren van de talenten van kinderen als prioriteit nummer 1 zien.
quote:
Op zondag 10 november 2013 11:46 schreef Ouder1 het volgende:Vrije School; Klassikaal leren, geen toetsen/dictees/werkstukken, tekenen en schilderen volgens strakke kaders en regels (papier moet afgeronde hoeken hebben, geen lijnen/begrenzingen van vlakken, geen harde kleuren, kleuren moeten in elkaar overvloeien, schilderen op nat papier met waterverf om dat effect te bereiken), veel oude ambachten (wol, kaarsen, metselen, spiegels en zeep maken) maar ook dat gaat volgens strakke kaders en regels; niet echt creatief dus, veel zang; dat klopt, weinig bewegingsonderwijs (vooral euritmie; strakke regels), in de hele onderbouw hebben wij welgeteld 1 toneelstuk gedaan. Wel gaven de leerkrachten jaarlijks een toneelvoorstelling met kerst maar dat was dus elk jaar exact hetzelfde. Dat tuintje was bij ons een boerderij waar we moesten werken; geen klein tuintje waar je het hele proces van planten tot oogsten zelf kon en mocht doen maar complete akkers waar wij een deel van het arbeidsintensieve werk moesten doen (wieden, schoffelen, bietenwassen, composthopen omscheppen). Veel 'normaal' onderwijs kregen wij in de vorm van verhalen; uren luisteren naar verhalen. Leuk, maar of een kind daar iets van opsteekt wordt niet getoetst; een kind dat afgeleid is mist dus de lesstof. Geen sociale ontwikkeling; volgens Rudolf Steiner moet het groepsproces zich natuurlijk en zonder interventie ontwikkelen. Extreme pest situaties zijn schering en inslag op Vrije Scholen en worden regelmatig zelfs door leerkrachten ondersteund ipv aangepakt. Ik ben met de Vrije School nooit naar een museum of zo geweest, ook geen uitjes naar het bos e.d. Geen extra aandacht voor dieren.
De keuze voor de Vrije School maken op basis van creativiteit vind ik een verkeerde; het lijkt creatief maar is het niet; de vrijheid die een kind op de Vrije School krijgt met die creatieve vakken is enorm beperkt, veel meer dan op regulier onderwijs. Wil je de keuze maken zonder zelf antroposofisch te zijn dan zou dat inderdaad moeten op basis van die oude ambachten en het volledig ontbreken van toetsing (dus ook geen rekensommen nakijken door de leerkracht).
Ik begrijp dat jij persoonlijk negatieve ervaringen hebt met de Vrije School. Toch herken ik eigenlijk helemaal niks in de reeks bezwaren die jij hierboven noemt. Voor mij zijn ze i.i.g niet exemplarisch voor het fenomeen Vrije School.
Ik denk ook dat er sinds jij op school zat (wij zijn volgens mij leeftijdgenoten) wel het een en ander is veranderd bij dit type scholen. Zoals ik al eerder zei zijn citotoetsen er inmiddels ingeburgerd en ook hebben ze een actief (anti)pestbeleid net als andere scholen. Werk en huiswerk wordt gewoon nagekeken door de leerkracht maar cijfers geven ze inderdaad niet, hooguit adviezen.
Wat ik altijd wel mooi vind is de vanzelfsprekendheid voor biologische en pure producten. Dat is echt een meerwaarde, iets wat de kinderen meegegeven wordt.
quote:
Voor mij is het grootste nadeel van de Vrije School dat kinderen wereldvreemd opgeleid worden. De school sluit niet aan op de maatschappij. Kinderen leren niet leren/studeren en de 'vakken' waar veel aandacht aan wordt gegeven (oude ambachten) zijn niet bepaald een meerwaarde in het leven. Want zeg nu eens eerlijk; dat je van ruwe ongewassen wol een met natuurlijke middelen gekleurde trui kunt maken is nu niet bepaald een vaardigheid waar je behoefte aan hebt in de huidige maatschappij.
In deze maatschappij heb je rekenvaardigheden nodig, planmatig kunnen werken, discipline, omgaan met autoriteit, omgaan met geld, sociale vaardigheden, kunnen lezen en schrijven, weten hoe je van Amsterdam in Groningen kunt komen e.d. En dat zijn dus juist de dingen waar de Vrije School nauwelijks iets mee doet.
Ik heb het even vet gemaakt, want ik ben het hier pertinent niet mee eens. Oké, de Vrije School leidt misschien inderdaad weinig toekomstige managers op, maar er zijn zo veel andere beroepen waar de geleerde stof van de Vrije School wel toepasbaar is. En hier maak je m.i. ook een cruciale denkfout: het idee van de Vrije school is niet "voorbereiden op wat de maatschappij van je eist" maar volwaardige volwassenen creëren - ieder in zijn eigen talent. Dat niet iedereen in zich hebben om een leidinggevende functie uit te gaan oefenen of een glansrijke carrière kan of wil najagen, kun je de school niet aanrekenen. Ik denk dat veel mensen werk doen waar ze zich niet werkelijk op hun plek voelen en waar niet echt hun hart ligt - ze raken overspannen en gaan dan pas doen wat ze altijd al hadden gewild en waar hun talent ligt.
Waar Vrije scholen al van jongs af aan de persoonlijke talenten boven het domweg inhaleren van taal en rekenen prioriteit geven, creëer je m.i. mensen die in een veel vroeger stadium werk kiezen dat aansluit op hun talenten.
Bovendien kunnen we nu nog helemaal niet weten hoe de maatschappij eruit ziet op het moment dat de basisscholieren van nu van school komen. Misschien is er tegen die tijd juist wel veel behoefte aan mensen zoals ze nu op vrije scholen worden opgeleid.
quote:
Op zondag 10 november 2013 15:41 schreef erodome het volgende:Wat is dan die hele filosofie erachter? Zover ik het kan zien lijkt het een klein beetje op de jaarfeesten die ik als heks vier, alleen zijn deze "verchristelijkt".
Welke "magie" zit erachter volgens jou? Want ik zie alleen de koppeling met het draaien van het wiel van het jaar en de innerlijke mens.
Nu ben ik een "heks" en dus zie ik daar alleen maar iets goeds in, dat leven met het ritme van de (hier heersende) natuur zie ik veel nut in, het zijn prachtige momenten om stil te staan bij de natuur, hoe deze ons beïnvloedt, om doelen te stellen, om bezig te zijn met voortgang in je leven.
Ik zie er ook geen magie of occulte filosofie achter. Ik vind het wel een mooi gegeven om even uit de jakkerende achtbaan te stappen en je te focussen op natuurlijker ritmes. Mensen vergeten soms dat ze ook onderdeel van de natuur zijn, het is mooi om daar op zekere momenten even bij stil te staan. Een stukje bezinning, even stilstaan bij waar we vandaan komen.
Ik moet erbij zeggen dat ik het antroposofische zelf niet zo volg; ik heb de nodige boeken van Steiner gelezen maar wat ik daarin lees komt, even netjes gezegd, niet primair overeen met hoe in mijn visie de wereld (de zichtbare en de onzichtbare, aarde en universum) in elkaar steekt.