abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132989890
In mijn naaste omgeving heb ik te maken met iemand die al jaren opgaat in de antroposofische ideologie/filosofie. Ik sta daar nogal sceptisch tegenover. Het probleem is dat er weinig ruimte is voor debat. Iedere keer als ik een kritische noot laat horen krijg ik het verwijt dat ik al een oordeel heb en dat ik me maar eerst moet verdiepen in deze levensbeschouwing.

Ik ben op internet gaan zoeken naar informatie omdat ik er geen heil in zie om alles wat Rudolf Steiner geschreven heeft door te worstelen. Wat me daarbij opvalt is dat er totaal geen discussie/debatten te vinden zijn tussen antroposofen en andersdenkenden.

Mijn vraag is: zijn er hier antroposofen of mensen in die er ook in hun directe omgeving mee te maken hebben die een aantal vragen kunnen beantwoorden?

- Is reincarnatie een onderdeel van de antroposofische gedachte?
- Is het lezen van aura's daar onderdeel van?
-Wat is precies het "occulte" gedeelte van deze levensbeschouwing?
-Wordt er op de Vrije Scholen ook les gegeven in deze bovennatuurlijke verschijnselen?
-Wat is de meerwaarde van antroposofische artsen, tandartsen enz.?
-Zijn er resultaten van antroposofisch wetenschappelijk onderzoek?
-Is het zo dat dat de sterren/planeten invloed zouden hebben op hun biologisch/dynamische landbouw?
-Waarom wordt er bij de Triodos Bank niet bijverteld dat deze uitgaat van de antroposofische gedachte?

Zo heb ik nog veel meer vragen. Ik krijg de indruk dat het een nogal besloten wereld is welke weinig tegenspraak duldt en nogal wereldvreemd is. Zie ik dat verkeerd?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_132990504
Ik ga even verder waar we bleven:
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 00:50 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Wat ik me ook afvraag is hoe Steiner zich voorstelde om een eigenschap uit te roeien behalve dan met argumenten. Het kan aan mijn achterdocht liggen maar komt hier het "loslaten van de oude programmering" aan te pas waar Ouder1 ook al een vraag over gesteld heeft?
Dat weet ik natuurlijk ook niet. Maar uitroeien is een term die ik niet van Steiner verwacht.
En loslaten is ook iets heel anders dan uitroeien.

Waarom niet eens gewoon een boek van Steiner gelezen? Ikzelf kwam niet verder dan "Hoe verkrijgt men bewustzijn ......", want ik ben niet zo'n volger en bovendien wat laks en lui aangelegd. Maar ik vond het wel een heel verhelderend boek en ik heb er veel aan gehad.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132990621
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 00:51 schreef Kijkertje het volgende:
In mijn naaste omgeving heb ik te maken met iemand die al jaren opgaat in de antroposofische ideologie/filosofie. Ik sta daar nogal sceptisch tegenover. Het probleem is dat er weinig ruimte is voor debat. Iedere keer als ik een kritische noot laat horen krijg ik het verwijt dat ik al een oordeel heb en dat ik me maar eerst moet verdiepen in deze levensbeschouwing.

Ik ben op internet gaan zoeken naar informatie omdat ik er geen heil in zie om alles wat Rudolf Steiner geschreven heeft door te worstelen. Wat me daarbij opvalt is dat er totaal geen discussie/debatten te vinden zijn tussen antroposofen en andersdenkenden.

Mijn vraag is: zijn er hier antroposofen of mensen in die er ook in hun directe omgeving mee te maken hebben die een aantal vragen kunnen beantwoorden?

- Is reincarnatie een onderdeel van de antroposofische gedachte?
Ja
quote:
- Is het lezen van aura's daar onderdeel van?
Geen idee. Aura's horen bij het astrale lichaam, geloof ik. Maar dat weet ik niet zeker.
quote:
Niks. Het is occult, d.w.z. verborgen, omdat het voor de meeste mensen niet goed te begrijpen is. In die zin is scheepsbouw ook occult.
quote:
-Wordt er op de Vrije Scholen ook les gegeven in deze bovennatuurlijke verschijnselen?
Geen idee. Kan eens navragen als je wilt, maar het lijkt me een zinloze vraag.
quote:
Hoe bedoel je dat? Medisch? Begripsmatig? Psychisch?
quote:
Geen idee.
quote:
-Is het zo dat dat de sterren/planeten invloed zouden hebben op hun biologisch/dynamische landbouw?
Dat zou je moeten nagaan. Probeer het zelf eens.
quote:
-Waarom wordt er bij de Triodos Bank niet bijverteld dat deze uitgaat van de antroposofische gedachte?
Dat moet je navragen bij Triodos. Wees dan voorbereid op een uitleg over wat die gedachte dan op economisch gebied (broederschap) inhoudt.
quote:
Zo heb ik nog veel meer vragen. Ik krijg de indruk dat het een nogal besloten wereld is welke weinig tegenspraak duldt en nogal wereldvreemd is. Zie ik dat verkeerd?
Ach, je moet redelijk eigenwijs zijn om er kennis van te krijgen, denk ik.
Maar wat is jouw motivatie om dat überhaupt te proberen?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132991343
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 01:27 schreef Kees22 het volgende:
Ik ga even verder waar we bleven:

[..]

Dat weet ik natuurlijk ook niet. Maar uitroeien is een term die ik niet van Steiner verwacht.
En loslaten is ook iets heel anders dan uitroeien.

Waarom niet eens gewoon een boek van Steiner gelezen? Ikzelf kwam niet verder dan "Hoe verkrijgt men bewustzijn ......", want ik ben niet zo'n volger en bovendien wat laks en lui aangelegd. Maar ik vond het wel een heel verhelderend boek en ik heb er veel aan gehad.
Je hebt helemaal gelijk. Je moet natuurlijk eerst inzien dat nieuwsgierigheid een waardeloze eigenschap is. Nooit meer nieuwsgierig. Ik vraag me af hoe de wereld er dan uit zou zien. Mag je dan nog wel nieuwsgierig zijn naar de filosofie van Rudolf Steiner? Misschien is het beter dat ik dat boek niet ga lezen want nu word ik wel erg nieuwsgierig!

[ Bericht 0% gewijzigd door Kijkertje op 07-11-2013 05:25:08 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_132991839
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 01:35 schreef Kees22 het volgende:

Niks. Het is occult, d.w.z. verborgen, omdat het voor de meeste mensen niet goed te begrijpen is. In die zin is scheepsbouw ook occult.
Alleen heeft scheepsbouw niets te maken met het "transcendente"
quote:
Geen idee. Kan eens navragen als je wilt, maar het lijkt me een zinloze vraag.

Voor mij is het geen zinloze vraag. Ik vind de school geen plek om kinderen buiten de familiesfeer te indoctrineren met opvattingen waarvan niet is vastgesteld dat ze op waarheid berusten.
quote:
Hoe bedoel je dat? Medisch? Begripsmatig? Psychisch?

Ik bedoel: wat is het antroposofische "voordeel" betreffende medische zaken?
-Van homeopathie is nog steeds niet vastgesteld dat het werkt behalve dat het een placebo-effect kan hebben.
-Het niet-bewezen argument van antroposofische artsen bij voorlichting aan patienten dat het niet-inenten tegen sommige ziekten je behoedt tegen kanker op latere leeftijd. (Dat je daardoor meewerkt aan het verspreiden ervan wordt er dan weer niet bij verteld)
-Mij is verteld dat zo'n arts "beter" is omdat deze niet alleen naar de kwaal kijkt maar naar het hele plaatje. Ik denk dat een goeie huisarts precies hetzelfde doet.
-Waarom is het beter om mensen/kinderen te laten uitzieken zonder gebruik te maken van de middelen die sneller genezing kunnen brengen of verlichting geven?
-Waarom de aversie tegen farmaceutische geneesmiddelen?
-En dan heb je natuurlijk nog de geestelijke gezondheidszorg: het loslaten van je oude programmering, healing d.m.v. aura-reading, het zoveel mogelijk aanmoedigen van je innerlijke groei en bewustwording van ???? daar heb ik ook nog steeds geen antwoord op.
-Last but not least: mediteren. Daarvan heb ik het idee dat het wel degelijk een positieve uitwerking kan hebben op je geestesgesteldheid. Maar deze methode komt dan ook niet alleen in de antroposofie voor en uit onderzoek is gebleken dat je op deze manier invloed op je brein kan uitoefenen. Ik zie hier dus ook geen verband met iets "spiritueels" (wat dat ook moge betekenen).
quote:
Geen idee.

Mij is verteld dat de antroposofische wereld wel degelijk zijn eigen "wetenschappelijke" onderzoek doet. Het enige wat ik op dat gebied kan vinden is dat er in Leiden en Wageningen een soort onderafdeling is maar ik kan geen resultaten vinden die daar uit voortgekomen zijn.
Dan is er natuurlijk nog steeds de afdeling parapsychologie in Utrecht maar daar heb ik de "wetenschap" nog niet in kunnen ontdekken laat staan praktische toepassingen.
Er is een middel tegen kanker ontdekt (Iscador) gebaseerd op gefermenteerde maretak. Dit product werd geproduceerd door de fabriek van antroposofische geneesmiddelen WELEDA in Zwitserland, maar is door de reguliere medische wereld afgekeurd.

Vandaar mijn vraag naar resultaten van antroposofisch wetenschappelijk onderzoek. Ik kan iets gemist hebben natuurlijk.
quote:
Dat zou je moeten nagaan. Probeer het zelf eens.

Ik heb dat telen van gewassen van nabij meegemaakt (inclusief zelfgemaakte glazen piramides voor het geleiden van de kosmische energie). In vergelijking met de reguliere land- en tuinbouw was de oogst nogal miezerig.
In dit verband hiemee nog een artikel uit Trouw: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)e-antroposofie.dhtml

Maar de echte vraag is natuurlijk hoe het mechanisme van de invloed van sterren en planeten op de groei van gewassen werkt. Waarom is de oogst van bepaalde soorten afhankelijk van de stand van sterren en planeten?

quote:
Dat moet je navragen bij Triodos. Wees dan voorbereid op een uitleg over wat die gedachte dan op economisch gebied (broederschap) inhoudt.

Inderdaad dat denk ik ook. Wat me verbaast is dat als je de antroposofische visie aanhangt je je als bank niet presenteert als zodanig. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat geen positieve uitwerking heeft maar is het geen kwestie van principe? Hier staan we voor! Het lijkt me beter voor je spirituele groei toch? Het komt op mij nogal hypocriet over.

Quote: Kritiek

In 2010 kreeg de Triodos Bank de Meester Kackadorisprijs. Deze prijs van de Vereniging tegen kwakzalverij is bestemd voor een instelling of persoon die het afgelopen jaar de kwakzalverij het meest heeft bevorderd. De Triodos Bank kreeg deze prijs omdat ze geld van haar klanten belegt in homeopathie, acupunctuur en antroposofie. De bank gaf hierop aan geen specifieke voorkeuren te hebben voor de alternatieve dan wel reguliere gezondheidszorg.

In 2013 kreeg Triodos Bank kritiek vanwege de (her)financiering van de Islamitische Universiteit in Rotterdam. Uitspraken van de rector van deze instelling over het toepassen van de doodstraf voor homoseksualiteit zouden in contrast staan met de door Triodos voorgestane menselijke waardigheid.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Triodos_Bank

quote:
Ach, je moet redelijk eigenwijs zijn om er kennis van te krijgen, denk ik.
Maar wat is jouw motivatie om dat überhaupt te proberen?
Er wordt mij verweten dat ik me te weinig verdiep in de materie. Dat ik er niet open voor sta. En ik ben nog niet in staat om mijn nieuwsgierigheid "af te leggen" :@

[ Bericht 1% gewijzigd door Kijkertje op 07-11-2013 15:53:04 ]
pi_133029564
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 00:47 schreef Kees22 het volgende:
Ik las dat anders: een stoffelijk lichaam (zoals stenen etc.), een etherisch levenslichaam (zoals planten), een astraal lichaam met aura en voorkeuren en afkeren (zoals dieren) en een ego (het eigenlijk ik van de mens). Als ik het goed begrepen/onthouden heb, vergaan het stoffelijk en het etherisch lichaam na het overlijden (stoppen van het aardse leven) en blijven het astraal lichaam en het ego doorgaan. Wat overigens betekent dat ook het astraal lichaam van dieren kan reïncarneren. Maar de details ben ik grotendeels vergeten.
Nee, volgens de antroposofie kan alleen een ziel incarneren. De mens wordt gedefinieerd als lichaam, ziel en geest, en het stoffelijk overschot, etherisch lichaam en astraal lichaam behoren bij het lichaam en lossen (in het algemeen) op. Het etherisch lichaam lost drie dagen na de fysieke dood op in de etherische wereld en het astrale lichaam doet daar ongeveer een derde van de leeftijd van het aardeleven van die mens over, de totale tijd dat die mens geslapen heeft tijdens zijn leven. Beiden geven de ziel na de dood hun eigen specifieke ervaringen.

quote:
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 01:35 schreef Kees22 het volgende:
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 05:17 schreef Kijkertje het volgende:
In het boek "De wetenschap van de geheimen der ziel" plaatst Rudolf Steiner zelf deze aantekening op pagina 12:

quote:
"Het is voorgekomen dat de term 'geheime (occulte) wetenschap' - zoals die door de schrijver van dit boek al in eerdere oplagen is gebruikt - werd afgekeurd, omdat wetenschap immers voor niemand iets geheimzinnigs zou kunnen hebben. Dat zou terecht zijn, als het zo bedoeld was. Maar dat is niet het geval. Zo min als natuurwetenschap in die zin een 'natuurlijke' wetenschap kan worden genoemd dat ze eenieder van nature eigen is, zo min heeft de schrijver met 'geheime' (occulte) wetenschap een verborgen wetenschap op het oog, maar een wetenschap die betrekking heeft op datgene wat in de uiterlijke verschijnselen voor het normale kennisvermogen onzichtbaar, 'verborgen' is, een wetenschap van het 'geheime', van het 'openbare geheim'. Deze wetenschap zal echter voor niemand een geheim zijn die zich daarvan langs de aangewezen wegen kennis verschaft."
Dus het beschrijft en geeft inzcht in occulte zaken, maar is zelf niet occult..

quote:
-Van homeopathie is nog steeds niet vastgesteld dat het werkt behalve dat het een placebo-effect kan hebben.
Volgens mij is de antroposofische geneeskunst altijd complementair en wijst het de reguliere geneeskunst zeer zeker niet af. En draait het ook niet alleen om homeopatische geneesmiddelen, er zijn volgens mij ook allopatische antroposofische geneesmiddelen.

Wat betreft homeopathie is toch wetenschappelijk vastgesteld dat het werkt? Even google erbij:
http://wetenschap.infonu.nl/diversen/114849-heeft-homeopathie-een-medisch-wetenschappelijke-basis.html
Hierin wordt verwezen naar het Zwitsers onderzoek: Homeoptahy in Health care, Springer verlag 2011. Maar goed dat is een zijspoortje, want of homeopathie een wetenschappelijke basis heeft, heeft niks met antroposofie te maken.

Trouwens, antroposofie wijst de wetenschap niet af. In principe is de antroposofie hierin ook complementair, omdat het in de basis begint daar waar de wetenschap ophoudt.

Edit (toevoeging): Even zien hoe zal ik dit verduidelijken. Als je bijvoorbeeld het geval neemt van Copernicus. Hij toonde aan dat de zon het middelpunt is in ons sterrenstelsel. Daarvoor was het systeem van Ptolemaeus gangbaar, een systeem waarbij de aarde het middelpunt is. De antroposofie geeft inzicht waarom beiden gelijk hebben en daarom ervaar ik de antroposofie als een soort waarheid op een hoger niveau, niet als een alternatief voor de huidige wetenschap, maar een levensbeschouwing waarin de wetenschap een plaats heeft.

quote:
Er wordt mij verweten dat ik me te weinig verdiep in de materie. Dat ik er niet open voor sta. En ik ben nog niet in staat om mijn nieuwsgierigheid "af te leggen" :@
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 01:11 schreef Kees22 het volgende:
De nieuwsgierigheid die jij bedoelt is vooral de wens om iets te willen begrijpen en daar ook iets mee te doen. Steiner gebruikt hetzelfde woord nieuwsgierigheid, zoals hij zelf aangeeft, voor sensatiezucht, zonder de wens om met de verworven kennis ook iets constructiefs te doen.
Nogmaals, sensatiezucht dient vermeden te worden volgens Steiner! Constructieve nieuwsgierig kan je niemand verwijten. Net zo min kun je iemand ook niet verwijten dat hij/zij ergens niet voor openstaat, dat is de vrijheid en eigen beslissing van diegene. Volgens mij begin je je trouwens al flink te verdiepen in de materie :-)

[ Bericht 3% gewijzigd door EZ3K13L op 08-11-2013 00:30:01 (toevoeging, zie tekst) ]
pi_133029815
quote:
Niet specifiek antroposofisch maar er zijn genoeg bewijzen dat homeopathie en aanverwanten zeker positieve effecten hebben. Die bewezen effecten zijn dan wel placebo effecten, maar dat haalt niet weg dat het nog steeds positieve resultaten zijn.
Ondanks dat we wetenschappelijk weten dat er een link tussen geest&materie bestaat op de wijze dat je geestelijke gemoedsrust invloed kan hebben op je lichamelijk welzijn, is dat iets waar in de meeste standaard geneeskunde geen rekening mee gehouden wordt. Dus daar zit zeker, wetenschappelijk bewezen, meerwaarde. (Waarschijnlijk ook de reden dat het zo populair is).
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_133030265
quote:

[..]

Nee, maar we hadden het over de term occult. Er schijnen mensen te bestaan die bij een hamer naar de gebruiksaanwijzing vragen: voor hen is een hamer een occult voorwerp.
quote:
[..]

Voor mij is het geen zinloze vraag. Ik vind de school geen plek om kinderen buiten de familiesfeer te indoctrineren met opvattingen waarvan niet is vastgesteld dat ze op waarheid berusten.
Zoals diverse geloven, zoals christendom, boeddhisme etc. Of dat 2 - 3 niet kan. En zou dat in de familiesfeer wel kunnen? Je hebt een punt, maar we mogen aannemen dat de ouders de basisschool kiezen in overeenstemming met hun eigen wereldbeeld.
quote:
[..]

-Het niet-bewezen argument van antroposofische artsen bij voorlichting aan patienten dat het niet-inenten tegen sommige ziekten je behoedt tegen kanker op latere leeftijd. (Dat je daardoor meewerkt aan het verspreiden ervan wordt er dan weer niet bij verteld)
-Mij is verteld dat zo'n arts "beter" is omdat deze niet alleen naar de kwaal kijkt maar naar het hele plaatje. Ik denk dat een goeie huisarts precies hetzelfde doet.
-Waarom is het beter om mensen/kinderen te laten uitzieken zonder gebruik te maken van de middelen die sneller genezing kunnen brengen of verlichting geven?
-Waarom de aversie tegen farmaceutische geneesmiddelen?
-En dan heb je natuurlijk nog de geestelijke gezondheidszorg: het loslaten van je oude programmering, healing d.m.v. aura-reading, het zoveel mogelijk aanmoedigen van je innerlijke groei en bewustwording van ???? daar heb ik ook nog steeds geen antwoord op.
-Last but not least: mediteren. Daarvan heb ik het idee dat het wel degelijk een positieve uitwerking kan hebben op je geestesgesteldheid. Maar deze methode komt dan ook niet alleen in de antroposofie voor en uit onderzoek is gebleken dat je op deze manier invloed op je brein kan uitoefenen. Ik zie hier dus ook geen verband met iets "spiritueels" (wat dat ook moge betekenen).
Dat niet-inenten tegen kanker helpen heb ik nog nooit gehoord, zeker niet zo direct.
Overigens heb ik een anthroposofische arts en die doet verder heel normaal. Verder zit ik onder de allopathische (= normale) geneesmiddelen en daar heeft hij ook geen probleem mee.
quote:
[..]

Mij is verteld dat de antroposofische wereld wel degelijk zijn eigen "wetenschappelijke" onderzoek doet. Het enige wat ik op dat gebied kan vinden is dat er in Leiden en Wageningen een soort onderafdeling is maar ik kan geen resultaten vinden die daar uit voortgekomen zijn.
Dan is er natuurlijk nog steeds de afdeling parapsychologie in Utrecht maar daar heb ik de "wetenschap" nog niet in kunnen ontdekken laat staan praktische toepassingen.
Er is een middel tegen kanker ontdekt (Iscador) gebaseerd op gefermenteerde maretak. Dit product werd geproduceerd door de fabriek van antroposofische geneesmiddelen WELEDA in Zwitserland, maar is door de reguliere medische wereld afgekeurd.

Vandaar mijn vraag naar resultaten van antroposofisch wetenschappelijk onderzoek. Ik kan iets gemist hebben natuurlijk.
In Wageningen is er een afdeling biologische landbouw geweest, maar van onderzoeken daar weet ik ook niks. Ik moet zeggen dat ik zelf ook niet onder de indruk ben van wat ik gezien heb. Op Warmonderhof vertelde een rondleider dat de ene rij wel en de andere niet volgens de zaaikalender gezaaid was. Of er verschil was? Ja, als je een dag lang ging liggen kijken wel, maar dan zag je altijd wel verschil.
quote:
[..]

Ik heb dat telen van gewassen van nabij meegemaakt (inclusief zelfgemaakte glazen piramides voor het geleiden van de kosmische energie). In vergelijking met de reguliere land- en tuinbouw was de oogst nogal miezerig.
In dit verband hiemee nog een artikel uit Trouw: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)e-antroposofie.dhtml

Maar de echte vraag is natuurlijk hoe het mechanisme van de invloed van sterren en planeten op de groei van gewassen werkt. Waarom is de oogst van bepaalde soorten afhankelijk van de stand van sterren en planeten?
Die vraag zou ik me pas gaan stellen als ik aanwijzingen had dat het waar is. En ook voldoende waar, niet slechts een of twee procent of zo.
quote:
[..]

Inderdaad dat denk ik ook. Wat me verbaast is dat als je de antroposofische visie aanhangt je je als bank niet presenteert als zodanig. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat geen positieve uitwerking heeft maar is het geen kwestie van principe? Hier staan we voor! Het lijkt me beter voor je spirituele groei toch? Het komt op mij nogal hypocriet over.

Quote: Kritiek

In 2010 kreeg de Triodos Bank de Meester Kackadorisprijs. Deze prijs van de Vereniging tegen kwakzalverij is bestemd voor een instelling of persoon die het afgelopen jaar de kwakzalverij het meest heeft bevorderd. De Triodos Bank kreeg deze prijs omdat ze geld van haar klanten belegt in homeopathie, acupunctuur en antroposofie. De bank gaf hierop aan geen specifieke voorkeuren te hebben voor de alternatieve dan wel reguliere gezondheidszorg.

In 2013 kreeg Triodos Bank kritiek vanwege de (her)financiering van de Islamitische Universiteit in Rotterdam. Uitspraken van de rector van deze instelling over het toepassen van de doodstraf voor homoseksualiteit zouden in contrast staan met de door Triodos voorgestane menselijke waardigheid.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Triodos_Bank
Dat verbaast mij ook wel. Enige reden die ik zelf kan bedenken is, dat de term anthroposofisch te onbekend is. Maar wat meer nadruk op de waarden die daarmee nagestreefd worden zou, uitgelegd in bekende termen, wel handig zijn.
Ikzelf vind het lastig dat ik niet op papier kan bankieren. Internet vertrouw ik niet zo.
quote:
[..]

De nieuwsgierigheid en kritische houding die je hier laat zien lijken me goed te verantwoorden.
pi_133043972
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 00:15 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Niet specifiek antroposofisch maar er zijn genoeg bewijzen dat homeopathie en aanverwanten zeker positieve effecten hebben. Die bewezen effecten zijn dan wel placebo effecten, maar dat haalt niet weg dat het nog steeds positieve resultaten zijn.
De antroposofische geneesmiddelen zijn wel op hetzelfde principe gebaseerd als de homeopatische geneesmiddelen: verdunning. Ze verdunnen alleen wat minder. Het placebo-effect noemde ik ook al, maar de werking daarvan heeft niets te maken met de stoffen in het geneesmiddel.
quote:
Ondanks dat we wetenschappelijk weten dat er een link tussen geest&materie bestaat op de wijze dat je geestelijke gemoedsrust invloed kan hebben op je lichamelijk welzijn, is dat iets waar in de meeste standaard geneeskunde geen rekening mee gehouden wordt. Dus daar zit zeker, wetenschappelijk bewezen, meerwaarde. (Waarschijnlijk ook de reden dat het zo populair is).
Mee eens met de opmerking erbij dat antroposofen blijkbaar de geest niet zien als het product van je brein.
pi_133045717
quote:
het loslaten van je oude programmering, healing d.m.v. aura-reading, het zoveel mogelijk aanmoedigen van je innerlijke groei en bewustwording van ???? daar heb ik ook nog steeds geen antwoord op.
Linda Keen heeft over healing en aura-reading een leuk, toegankelijk boekje geschreven 'Intuïtieve ontwikkeling'
pi_133046648
quote:
Kijkertje, ik denk het zo genoeg is met mijn bijdragen. Ook anderen zeggen al dat er teveel verschillende topics zijn op dit forum. Twee weken geleden nodigde je mij uit voor deelname aan deze discussielijst. Ik ben geen antroposoof want ik ben het niet met alles daarvan eens, maar heb commentaar gegeven op een van de belangrijkste uitgangstellingen van de oprichter van de antroposofie, Rudolf Steiner, over reïncarnatie. Voor mij is dit al tientallen jaren een dagelijkse realiteit als ik tijdens aura-readingen vorige levens bij mijn cliënten kan zien en ze daarover informeren. En nog belangrijker, door healing soms een vorig leven energetisch in balans kan brengen wat voor hen vaak de oplossing is voor een probleem én hen meer inzicht geeft in de aard van hun probleem. Het werpt bijvoorbeeld een heel nieuw licht op een relatieprobleem als je hoort dat je in een vorig leven met een vergelijkbaar conflict in de omgekeerde positie zat. Belangrijk is dan dat iemand dat niet alleen aanhoort maar dat ook gevoelsmatig herkent. Vaak gebeurt dat, soms krijgen mensen zelf beelden van dat vorige leven te zien. Meestal lost ook de ervaren problematiek op maar soms moet nog een deel verwerkt worden in het huidige leven.

Als ik dit zeg, hoor ik in gedachten al de leden van je forum denken: onzin, bewijs het maar, dit is suggestie, dit is een geloof enz. enz.

Ik kan me dat ergens ook wel indenken. Er gaat veel onzin rond over de metafysische werkelijkheid en als je daar geen rechtstreekse toegang toe hebt, kan het er onwaarschijnlijk uitzien.

Ik heb me wel af en toe gevoeld als de ziende man in een land met niet-ziende mensen. De ziende die probeert niet-zienden duidelijk te maken wat kleur is. De niet-zienden zeggen dat je dat moet bewijzen want zij voelen geen kleur, zij horen het niet, dus het is niet waarneembaar, dus het is een geloof. “Toon het maar aan” zeggen de niet-zienden. De ziende verzamelt getuigenverslagen van enkele mensen die ook ziende zijn maar die informatie stuit op hoongelach van de niet-zienden: “dat is geen bewijs, dat zegt niets, dat zijn alleen maar waarnemingen die onbetrouwbaar zijn, je moet het rechtstreeks aantonen…” De niet-ziende snapt het niet ”hij staat toch niet te liegen en die andere mensen die ziende zijn, toch ook niet?” Maar de niet-zienden zijn heel duidelijk en herhalen het licht geïrriteerd nog maar eens: ”we voelen het niet en we kunnen het niet horen. Het is echt een geloof, dat begrijp je toch zelf ook wel?” De ziende die vroeger ook een niet-ziende was voordat hij met veel moeite, training en zelfonderzoek, leerde zien, begrijpt het wel. Vroeger was hij ook een beetje zo, maar wat hem wel verbaasd is dat de niet-zienden eigenlijk geen belangstelling hebben voor wat kleuren zijn, en wat je met die informatie kan doen, alsof dat ook niet in hun wereld past. Misschien zou het zelfs storen…

In het forum heb ik het als een verademing ervaren dat er een paar mensen waren die een wat ruimere blik hadden, zich meer geïnformeerd hadden en zelfs iemand die ook al veel van Steiner gelezen heeft. Bedankt voor jullie inbreng!

Het lijkt erop dat voor een aantal deelnemers hun uitgangsstelling is ‘dat wat maar ruikt naar de onzichtbare wereld voor 100% bewezen moet worden’. Maar ja, alleen in de wiskunde vindt je 100% bewijzen maar dat gaat dan ook over een fictieve wereld. Een wereld waarin bijvoorbeeld een punt gedefinieerd wordt als oneindig klein, dus niet bestaand! In de echte wereld gaat dat anders. Elementaire deeltjes zoals de Higgs-deeltjes waarvoor een Nobelprijs is uitgedeeld, kunnen we ook niet rechtstreeks waarnemen maar alleen indirect en binnen een bepaalde waarschijnlijkheidsmarge die geen 100% zekerheid geeft.

Verder is er de uitspraak dat alle menselijke waarneming en ervaring niet te vertrouwen is. Okay, met de menselijke waarneming en ervaring moet je oppassen, er kunnen inderdaad gemakkelijk fouten worden gemaakt. Dus wees op je hoede. Anderzijds het is het uiteindelijk het enige wat we hebben, zonder die waarnemingen en ervaringen blijft er niets over. Dat maakt de uitspraak van enkele mensen dan ook echt problematisch: ‘alle menselijke waarneming en ervaring is per definitie onbetrouwbaar en daar moet je dus niet vanuit gaan”. De consequenties voor aanhangers van deze opvatting is dat alles wat we op dit forum zeggen onbetrouwbaar is en geen waarde heeft want het komt allemaal voort uit menselijke waarneming en ervaring en daaraan gekoppelde redeneringen. De mens en zijn kwaliteiten worden dus volledig ontkend. Het hele FOKforum heeft dus in dat geval geen werkelijke waarde voor deze deelnemers. Dat betekent dat logischerwijs de basis voor verdere discussie en informatie-uitwisseling daarmee wegvalt.

Het aardige is we bij de antroposofie het tegenovergestelde zien. Hier wordt juist de mens centraal gesteld: het Griekse anthropos = mens en sophia = wijsheid. Dus mens en wijsheid. Volgens natuurkundige en filosoof Rudolf Steiner, de grondlegger van de antroposofie, kan ieder mens die dat wil, zelf in vrijheid vanuit zijn eigen ontwikkelingsweg en ‘training’ van het denken komen tot zelfkennis en kennis van de wereld en zo tot grotere bewustwording van het menszijn.
De antroposofie ziet de wereld als een werkelijkheid die uit meer bestaat dan uit dat wat waarneem– en meetbaar is. Het waarneem– en meetbare is slechts een deel van de werkelijkheid. Er is daarnaast nog een ander stuk, een niet-materiële, geestelijke realiteit, die één geheel vormt met alles wat we met onze fysieke zintuigen wèl waar kunnen nemen.(Bron: http://www.ankh-homeopathie.nl/pagina.php?id=14)

Dus je ziet Kijkertje dat je toch nog antwoord krijgt op je vraag wat antroposofie is: precies het tegenovergestelde van de opvattingen van een aantal leden van het FOKforum die de mens ontkennen. Zo zie je maar weer: eind goed, al goed.
pi_133047190
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 00:06 schreef EZ3K13L het volgende:

[..]

Nee, volgens de antroposofie kan alleen een ziel incarneren. De mens wordt gedefinieerd als lichaam, ziel en geest, en het stoffelijk overschot, etherisch lichaam en astraal lichaam behoren bij het lichaam en lossen (in het algemeen) op. Het etherisch lichaam lost drie dagen na de fysieke dood op in de etherische wereld en het astrale lichaam doet daar ongeveer een derde van de leeftijd van het aardeleven van die mens over, de totale tijd dat die mens geslapen heeft tijdens zijn leven. Beiden geven de ziel na de dood hun eigen specifieke ervaringen.
Wat een aannames! Waar baseert hij deze op? Heeft hij ook onderzoeken en experimenten gedaan om deze beweringen te bewijzen?
quote:
Quote Steiner: "Deze wetenschap zal echter voor niemand een geheim zijn die zich daarvan langs de aangewezen wegen kennis verschaft."
Dus het beschrijft en geeft inzicht in occulte zaken, maar is zelf niet occult..
Het is pas wetenschap als het de toets van "peer-review" heeft doostaan. Tot nu toe heeft de antroposofische "wetenschap" daar niet aan voldaan en valt het nog steeds onder de pseudo-wetenschappen.
quote:
Volgens mij is de antroposofische geneeskunst altijd complementair en wijst het de reguliere geneeskunst zeer zeker niet af. En draait het ook niet alleen om homeopatische geneesmiddelen, er zijn volgens mij ook allopatische antroposofische geneesmiddelen.
Antroposofische geneesmiddelen hebben wat minder verdunning dan de homeopatische, dat is het enige verschil. Antroposofische geneeskunde is geen specialisme in de zin van artikel 14 Wet BIG en dus wordt het niet door de Nederlandse overheid erkend. Blijft de vraag wat de "toegevoegde" waarde ervan is, behalve dan weer het erkende placebo-effect.
quote:
Wat betreft homeopathie is toch wetenschappelijk vastgesteld dat het werkt? Even google erbij:
http://wetenschap.infonu.nl/diversen/114849-heeft-homeopathie-een-medisch-wetenschappelijke-basis.html
Hierin wordt verwezen naar het Zwitsers onderzoek: Homeoptahy in Health care, Springer verlag 2011. Maar goed dat is een zijspoortje, want of homeopathie een wetenschappelijke basis heeft, heeft niks met antroposofie te maken.
Nee het is nog helemaal niet vastgesteld dat het werkt. Als ik google krijg ik deze pagina:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Homeopathie
Onder het kopje "Kritiek": Kritiek op de homeopathische leer richt zich met name op het gebrek aan bewijs voor een positief effect van de behandelwijze (zie: wetenschappelijk onderzoek). Daarnaast zijn een aantal homeopathische ideeën in strijd met wetenschappelijke theorieën of ontbreekt er een wetenschappelijke onderbouwing. Met daaronder een hele lijst met onderbouwingen daarvan.

Wat betreft dat Zwitserse onderzoek deze link: http://www.skepsis.nl/blo(...)rse%E2%80%99-rommel/
quote:
Trouwens, antroposofie wijst de wetenschap niet af. In principe is de antroposofie hierin ook complementair, omdat het in de basis begint daar waar de wetenschap ophoudt.
Grappig! Wij zijn juist een paar weken geleden naar Gent geweest naar een debat over "The limits of science":

De vraag is natuurlijk of die er wel zijn. Het feit dat de wetenschap niet alle antwoorden heeft wil niet zeggen dat de oplossingen die de antroposofie daarop denkt te hebben complementair zijn. Het blijven aannames waar geen wetenschappelijk bewijs voor is.

quote:
Edit (toevoeging): Even zien hoe zal ik dit verduidelijken. Als je bijvoorbeeld het geval neemt van Copernicus. Hij toonde aan dat de zon het middelpunt is in ons sterrenstelsel. Daarvoor was het systeem van Ptolemaeus gangbaar, een systeem waarbij de aarde het middelpunt is. De antroposofie geeft inzicht waarom beiden gelijk hebben en daarom ervaar ik de antroposofie als een soort waarheid op een hoger niveau, niet als een alternatief voor de huidige wetenschap, maar een levensbeschouwing waarin de wetenschap een plaats heeft.
"Een soort waarheid op hoger niveau" ??? Kun je dit een beetje concreet maken?
De wetenschap heeft ook een plaats in allerlei andere geloven en levensbeschouwingen. Gelukkig maar.
quote:
Nogmaals, sensatiezucht dient vermeden te worden volgens Steiner! Constructieve nieuwsgierig kan je niemand verwijten. Net zo min kun je iemand ook niet verwijten dat hij/zij ergens niet voor openstaat, dat is de vrijheid en eigen beslissing van diegene. Volgens mij begin je je trouwens al flink te verdiepen in de materie :-)
Maar daar heb ik Steiner dan ook niet voor nodig om dat bedenken.
pi_133048682
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:

Kijkertje, ik denk het zo genoeg is met mijn bijdragen.

Dus je ziet Kijkertje dat je toch nog antwoord krijgt op je vraag wat antroposofie is: precies het tegenovergestelde van de opvattingen van een aantal leden van het FOKforum die de mens ontkennen. Zo zie je maar weer: eind goed, al goed.
Erg jammer dat je het opgeeft! Ik heb nog allerlei opmerkingen en vragen over de uitgebreide uitleg die je op de valreep hierboven nog geplaatst hebt. Als je daar niet meer op in wilt gaan doe ik er ook geen moeite meer voor.
Jouw leven bestaat er blijkbaar uit dat je jouw realiteit als de enige ware realiteit beschouwt en vervolgens oogkleppen opdoet en je oren dichtstopt voor kritiek daarop. Dat blijkt ook uit het feit dat je jezelf een "ziende" noemt tussen "niet-zienden". Dat je daar een voor jou prettig leven omheen gebouwd hebt is niet anders dan alle andere "geloven" en berust dus niet op de werkelijke realiteit.
Het is dan ook geen ontkennen van de mens maar het ontkennen van jouw beeld van de mens.
Ik heb in jou niet de "kritische beta-wetenschapper" kunnen ontdekken zoals je zegt te zijn.
pi_133050419
Ik heb pas een stuk op tv gezien waar bewezen werd hoe groepsdruk de waarneming kon beïnvloeden. Het was eigenlijk heel eenvoudig. Een aantal medewerkers 'incognito', een proefpersoon en een leider. De groep zat in een kring met de leider aan het hoofd. De leider liet plaatjes zien (vooral symbolen) en stelde daar een gesloten vraag over. Iedereen moest die vraag beantwoorden en de proefpersoon steeds als laatste (wat logisch leek door de plaats waar hij zat). Alle medewerkers gaven steeds het foute antwoord maar wel allemaal hetzelfde foute antwoord.
In het begin gaf de proefpersoon het juiste antwoord maar na een paar keer begon hij duidelijk te twijfelen. Uiteindelijk was hij net zo overtuigd dat het foute antwoord goed was als de anderen dat leken te zijn.

Dit systeem zie je ook bij sekten en groepen met sekte-achtige trekjes. Door bijeenkomsten, trainingen, massa's boeken, wordt er een groepsdruk op het individu gelegd. Wie niet meegaat in de ideeën van de groep mankeert iets of "is nog niet zo ver" oftewel: "Is de mindere". De wens om bij de groep te horen en "al verder te zijn" gaat dan de waarneming en de manier van denken vervormen.

In de teksten van Read lees je dat ook terug.
pi_133050873
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 17:29 schreef Ouder1 het volgende:
Ik heb pas een stuk op tv gezien waar bewezen werd hoe groepsdruk de waarneming kon beïnvloeden. Het was eigenlijk heel eenvoudig. Een aantal medewerkers 'incognito', een proefpersoon en een leider. De groep zat in een kring met de leider aan het hoofd. De leider liet plaatjes zien (vooral symbolen) en stelde daar een gesloten vraag over. Iedereen moest die vraag beantwoorden en de proefpersoon steeds als laatste (wat logisch leek door de plaats waar hij zat). Alle medewerkers gaven steeds het foute antwoord maar wel allemaal hetzelfde foute antwoord.
In het begin gaf de proefpersoon het juiste antwoord maar na een paar keer begon hij duidelijk te twijfelen. Uiteindelijk was hij net zo overtuigd dat het foute antwoord goed was als de anderen dat leken te zijn.

Dit systeem zie je ook bij sekten en groepen met sekte-achtige trekjes. Door bijeenkomsten, trainingen, massa's boeken, wordt er een groepsdruk op het individu gelegd. Wie niet meegaat in de ideeën van de groep mankeert iets of "is nog niet zo ver" oftewel: "Is de mindere". De wens om bij de groep te horen en "al verder te zijn" gaat dan de waarneming en de manier van denken vervormen.

Het is inderdaad de invloed van de groepswerking op mensen. Ik zag gisteren nog het experiment m.b.t. racisme van BNN. Mensen werden verdeeld in "bruin-ogigen" en "blauw-ogigen" en vervolgens aan allerlei tests blootgesteld o.l.v. Seyda Buurman-Kutsal. Ook een prachtig voorbeeld van groepswerking. De moeite waard om te bekijken!

http://www.npo.nl/het-gro(...)11-2013/POW_00724845
pi_133053115
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 14:41 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

De antroposofische geneesmiddelen zijn wel op hetzelfde principe gebaseerd als de homeopatische geneesmiddelen: verdunning. Ze verdunnen alleen wat minder. Het placebo-effect noemde ik ook al, maar de werking daarvan heeft niets te maken met de stoffen in het geneesmiddel.
Ja, maar het voegt dus wel degelijk iets toe, iets waar de reguliere zirg te weinig zelf in voorziet.

quote:
Mee eens met de opmerking erbij dat antroposofen blijkbaar de geest niet zien als het product van je brein.
Voor uitkomsten maakt het niet uit hoe antroposofen iets zien, net zoals het niet uit maakt of de stof in het geneesmiddel werkt. Zolang de methode in praktijk tot positieve uitkomsten leidt voegt het iets toe.
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_133053251
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 17:29 schreef Ouder1 het volgende:

Dat is een heel erg bekende klassieker uit de sociale psychologie, het Asch-experiment:
http://en.wikipedia.org/wiki/Asch_conformity_experiments

Is overigens ook een interessante aflevering van (denk ik) Zembla waarbij ze infiltreren bij zo'n indoctrinatie-groep, landmark, en het stiekem filmen, misschien itneressant om een keer te kijken?

edit: het was idd zembla, hier een link: http://en.wikipedia.org/wiki/Asch_conformity_experiments
pi_133066469
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 16:41 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Erg jammer dat je het opgeeft! Ik heb nog allerlei opmerkingen en vragen over de uitgebreide uitleg die je op de valreep hierboven nog geplaatst hebt. Als je daar niet meer op in wilt gaan doe ik er ook geen moeite meer voor.
Jouw leven bestaat er blijkbaar uit dat je jouw realiteit als de enige ware realiteit beschouwt en vervolgens oogkleppen opdoet en je oren dichtstopt voor kritiek daarop. Dat blijkt ook uit het feit dat je jezelf een "ziende" noemt tussen "niet-zienden". Dat je daar een voor jou prettig leven omheen gebouwd hebt is niet anders dan alle andere "geloven" en berust dus niet op de werkelijke realiteit.
Het is dan ook geen ontkennen van de mens maar het ontkennen van jouw beeld van de mens.
Ik heb in jou niet de "kritische beta-wetenschapper" kunnen ontdekken zoals je zegt te zijn.
Dit verwijt geldt omgekeerd natuurlijk ook. Ook de natuurwetenschappelijk opgevoeden denken dat ze gelijk hebben. Ook zij denken dat dat zij de zienden en de anderen de niet-zienden zijn.
pi_133067185
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 16:05 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Wat een aannames! Waar baseert hij deze op? Heeft hij ook onderzoeken en experimenten gedaan om deze beweringen te bewijzen?
Ik heb van Steiner eigenlijk alleen "Hoe verkrijgt men bewustzijn ........." gelezen, dus ben niet echt gekwalificeerd om te antwoorden. Maar wat ik me herinner is dat hij waarnam, en dan visueel uitgedrukt. Hij legde er sterk de nadruk op, dat niet elke vage waarneming geloofd moet worden, maar dat je echt goed kritisch moet kijken. Met de vraag in het achterhoofd: "Klopt het wel wat ik denk te zien?" De basisvraag in de wetenschap, als je het mij vraagt. Dezelfde vraag die leidt tot onderzoek en experiment.
quote:
[..]

Het is pas wetenschap als het de toets van "peer-review" heeft doostaan. Tot nu toe heeft de antroposofische "wetenschap" daar niet aan voldaan en valt het nog steeds onder de pseudo-wetenschappen.
Dat is iets te simpel. Steiner staat op betrekkelijk eenzame hoogte in zijn waarnemingen. Hij kan het natuurlijk ook allemaal verzonnen hebben, dat is ook goed te doen. Kijk maar naar de leer rond het Vliegende Spaghettimonster. Ik wilde Octopus Paul noemen, maar Zijn goddelijkheid staat natuurlijk buiten kijf.
quote:
[..]

Antroposofische geneesmiddelen hebben wat minder verdunning dan de homeopatische, dat is het enige verschil. Antroposofische geneeskunde is geen specialisme in de zin van artikel 14 Wet BIG en dus wordt het niet door de Nederlandse overheid erkend. Blijft de vraag wat de "toegevoegde" waarde ervan is, behalve dan weer het erkende placebo-effect.
Mijn anthroposofisch arts heeft geen enkel probleem met mijn allopathische geneesmiddelen of -methoden.
quote:
[..]

Nee het is nog helemaal niet vastgesteld dat het werkt. Als ik google krijg ik deze pagina:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Homeopathie
Onder het kopje "Kritiek": Kritiek op de homeopathische leer richt zich met name op het gebrek aan bewijs voor een positief effect van de behandelwijze (zie: wetenschappelijk onderzoek). Daarnaast zijn een aantal homeopathische ideeën in strijd met wetenschappelijke theorieën of ontbreekt er een wetenschappelijke onderbouwing. Met daaronder een hele lijst met onderbouwingen daarvan.

Wat betreft dat Zwitserse onderzoek deze link: http://www.skepsis.nl/blo(...)rse%E2%80%99-rommel/
Ik heb nooit homeopathische medicijnen geambieerd, maar wel verhalen gehoord van vrienden. Een van de opmerkelijke dingen was dat de vragen om een diagnose te stellen zo uitgebreid waren. Zo uitgebreid, dat ze zelf al uitgebreid gingen nadenken en zoeken.
quote:
[..]

Grappig! Wij zijn juist een paar weken geleden naar Gent geweest naar een debat over "The limits of science":

De vraag is natuurlijk of die er wel zijn. Het feit dat de wetenschap niet alle antwoorden heeft wil niet zeggen dat de oplossingen die de antroposofie daarop denkt te hebben complementair zijn. Het blijven aannames waar geen wetenschappelijk bewijs voor is.
Intern tegenstrijdig. Als de wetenschap niet alle antwoorden heeft, zijn de antwoorden die er wel zijn dus automatisch niet-wetenschappelijk. Of misschien nog-niet-wetenschappelijk.
Ik moet dan altijd denken aan radioactieve straling, die duidelijk wel bestond voor ze waargenomen kon worden.
quote:
[..]

"Een soort waarheid op hoger niveau" ??? Kun je dit een beetje concreet maken?
De wetenschap heeft ook een plaats in allerlei andere geloven en levensbeschouwingen. Gelukkig maar.

[..]

Maar daar heb ik Steiner dan ook niet voor nodig om dat bedenken.
pi_133067252
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Read het volgende:

[..]

Kijkertje, ik denk het zo genoeg is met mijn bijdragen. Ook anderen zeggen al dat er teveel verschillende topics zijn op dit forum.

[knip]

Jammer. Ik hoor die klacht wel vaker, trouwens.
Misschien onvermijdbaar, maar wel jammer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')