quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
De titel moet de inhoud dekken en dat doet die ook:
'christelijk en toch geloven in de evolutietheorie'
Is dit eigenlijk wel mogelijk? Verloochen je dan niet de bijbel, dus het woord van God?
Want God heeft de mens speciaal gecreëerd en bij de evolutietheorie was het toeval maal toeval is de mens.
Dan heb je gewoon geld nodig, geen god.quote:Op woensdag 6 november 2013 18:49 schreef ludicrous_monk het volgende:
Weet niet of dit kan of 'mag', maar ik heb dan ook geen god nodig in mijn leven. Misschien als ik op straat beland ofzo
'Intelligent Design' is een term die in Amerika is uitgevonden om creationisme via de achterdeur in het schoollokaal te krijgen. Het is gewoon een synoniem voor creationisme.quote:
Wie en waar?quote:Op woensdag 6 november 2013 18:58 schreef b4kl4p het volgende:
Waarom vallen Sciëntisten religie zo aan?
Je doet hierboven net alsof de Grand Canyon niet gemaakt is door de zondvloed ( datquote:
Dat is de Grand Canyon ook nietquote:Op woensdag 6 november 2013 19:01 schreef b4kl4p het volgende:
[..]
Je doet hierboven net alsof de Grand Canyon niet gemaakt is door de zondvloed ( datsmiletje, beetje oneerbiedig vind je niet? )
O die gast,quote:Op woensdag 6 november 2013 19:09 schreef RobbieRonald het volgende:
Druipsteenpegels ondermijnen de evolutietheorie.
Een van de mooiste tegenargumenten die ik ben tegengekomen
Tja volgens die logica moet je alle vrouwen ook kuthoeren vinden. Daar denken de christenen die ik ken toch anders over.quote:Op woensdag 6 november 2013 19:34 schreef Paapienarwal het volgende:
Ik denk dat de vraag blijft:
Ben je een christen als je de bijbel niet letterlijk interpreteert?
Doe je dat wel, dan kun je niet in de evolutietheorie geloven.
Maar doe je dat niet en gelooft in de evolutietheorie, waarvoor is Jezus (Laat staan het feit dat Jezus speciaal voor de mens is gestorven, opdat God ons vergeeft, maar in feite God ons Jezus heeft gegeven, dus God vergeeft zichzelf) gestorven? Want dan is er geen erfzonde e.d. meer.
Het NT is een rasj vorm naar mijn idee. Het gaat de schrijvers van het NT ( Lucas, Marcus ect) niet om de historische feiten maar de boodschap van de Tanakh(Oude testament) Je ziet constant gelijkenissen met het OT (steen die weggerold werd bij graf van Jezus <--- lees je ook bij Daniel). Erfzonde staat overigens niet in het NT. De Messiach is niks anders dan Licht ( Ohr)quote:Op woensdag 6 november 2013 19:34 schreef Paapienarwal het volgende:
Ik denk dat de vraag blijft:
Maar doe je dat niet en gelooft in de evolutietheorie, waarvoor is Jezus (Laat staan het feit dat Jezus speciaal voor de mens is gestorven, opdat God ons vergeeft, maar in feite God ons Jezus heeft gegeven, dus God vergeeft zichzelf) gestorven? Want dan is er geen erfzonde e.d. meer.
Ik wil alleen een helder beeld scheppen hoe een christen ten opzichte de bijbel staat, want als je het boek zo leest dan klopt dat niet en op een andere manier is wel weer iets anders tegenstrijdig. En jij zegt bijvoorbeeld dat bij de Tanakh om de boodschap gaat, maar wat is die boodschap? Het moraal achter het verhaal van Adam & Eva, wat in dat geval als simpele mythe kan worden beschouwd?quote:Op woensdag 6 november 2013 20:06 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Het NT is een rasj vorm naar mijn idee. Het gaat de schrijvers van het NT ( Lucas, Marcus ect) niet om de historische feiten maar de boodschap van de Tanakh(Oude testament) Je ziet constant gelijkenissen met het OT (steen die weggerold werd bij graf van Jezus <--- lees je ook bij Daniel). Erfzonde staat overigens niet in het NT. De Messiach is niks anders dan Licht ( Ohr)
Je moet eens los rukken van religieen en zelf op onderzoek uit gaan.
Neen, ik zeg dat in NT soms sporen te vinden zijn wat verwijst naar het OT. Verder hoef je de Torah helemaal niet lezen, het ook niet te snappen. Sterker nog: wees juist blij. Verder heb je niks aan mijn persoonlijke mening over Adam en Chawa, of wat de boodschap van deze verhaal kan zijn. Iedereen heeft bij het verkeerde eind.quote:Op woensdag 6 november 2013 20:39 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Ik wil alleen een helder beeld scheppen hoe een christen ten opzichte de bijbel staat, want als je het boek zo leest dan klopt dat niet en op een andere manier is wel weer iets anders tegenstrijdig. En jij zegt bijvoorbeeld dat bij de Tanakh om de boodschap gaat, maar wat is die boodschap? Het moraal achter het verhaal van Adam & Eva, wat in dat geval als simpele mythe kan worden beschouwd?
oké , maar je begrijpt ze (Christenen) toch al?quote:Op woensdag 6 november 2013 20:39 schreef Paapienarwal het volgende:
Ik ben gelukkig nooit verbonden geweest met religiën, dus losrukken hoeft niet. Het zijn in mijn optiek sprookjes voor de volwassene, die bang is voor de zinloze en absurde wereld.Toch probeer ik ze te begrijpen.
Gossie! Schattig!quote:Op woensdag 6 november 2013 19:09 schreef RobbieRonald het volgende:
Druipsteenpegels ondermijnen de evolutietheorie.
Een van de mooiste tegenargumenten die ik ben tegengekomen
Viel geloof ik wel mee, maar het was wel al laat.quote:Op woensdag 6 november 2013 11:22 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Had je een zware werkdag Kees?
Het is moeilijk de Torah allegorisch te lezen, ik denk dat iedereen het letterlijk leest. Ja ook niet-gelovigen(zie als voorbeeld paar posten hierboven , of zie het F&Lforum)
Dit (het letterlijk lezen) komt omdat we gebonden zijn aan onze 5 zintuigen. Of we nu geloven of niet: we blijven het letterlijk opvatten.
Kabbala:
[..]
En, geloof niks voor je zelf alles hebt onderzocht! Dus ook niet wat IK zeg. Iedereen heeft het verkeerd....
Kijk dan was die god nog enigszins sympathiek te noemen. Maar nee, hij heeft gekozen voor onnoemelijk veel leed.quote:Op woensdag 6 november 2013 22:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hij had dan gewoon onmiddellijk het eeuwige leven kunnen geven zonder al het leed te laten gebeuren.
omdat die dieren niet zo'n verstand hebben als mensenen dus geen keuzes kunnen maken zoals wij.quote:Op woensdag 6 november 2013 23:34 schreef barthol het volgende:
Ha Ali , ouwe bekende van verhitte WFL evolutietopics
Hoe zit het nou met steekmuggen en plofkippen die ook het leven wordt gegeven, en ook dood kunnen gaan?
(soms redeneren die gelovigen (met alle respect voor voor hun keuzes) in mijn ogen zo antropocentrisch)
Dat had de mens ook niet. Toch kreeg hij de doodstraf.quote:Op donderdag 7 november 2013 11:34 schreef sjoemie1985 het volgende:
die dieren hebben ook geen benul van zonde en of goed en kwaad.
Je bedoelt de keuze van adam en eva om wel of niet van de boom te eten waarvan God zei dat het niet mocht?quote:Op donderdag 7 november 2013 11:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat had de mens ook niet. Toch kreeg hij de doodstraf.
Ik denk dat t antwoord op alle leed buiten de mensen is:quote:Op donderdag 7 november 2013 11:42 schreef barthol het volgende:
Maar ik vraag me dus af waarom die plofkippen de doodstraf hebben gekregen.
Of eigenlijk wordt elk organisme geboren en gaat het ook weer dood. De mens inclusief. Daar is niet zo'n verhaaltje over erfzonde voor nodig. Is meer iets over fysiologie.
Alleen de Turritopsis nutricula schijnt het eeuwige leven te kunnen hebben
Maar dat is dan ook een heel brave kwal.
Nee de kennis van goed en kwaad hadden ze niet. Ze wisten wel dat het niet mocht maar wisten niet dat dat "kwaad" was. Ze hadden er zo gezegd "geen erg in".quote:Op donderdag 7 november 2013 11:56 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Je bedoelt de keuze van adam en eva om wel of niet van de boom te eten waarvan God zei dat het niet mocht?
Als God het wel wist dan kon de mens niets anders doen. Want de mens kan niet iets anders doen dan wat God al weet. Weet God dat je gaat zondigen dan zondig jij ook, anders zou God het niet weten. Eigenlijk is dit de discussie over de vrije wil, wat al uitvoerig aan bod is geweest.quote:Op donderdag 7 november 2013 14:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
hij wist dat misschien wel, maar de mens had ook zelf de keuze om niet van die vrucht te eten,
omdat God hun dat verboden had.
als iemand iets zegt dat je het niet mag doen, dan doe je dat toch inprincipe niet?
als je het dan wel doet sla je toch iemands regels in de wind en schaad je zijn vertrouwen?
Ah maar dan is jouw God niet almachtig en zeker niet alwetend.quote:Op donderdag 7 november 2013 14:37 schreef sjoemie1985 het volgende:
Nee, God laat de mens de vrije keus of ze linksom of rechtsom gaan.
hij wil natuurlijk het liefst dat iedereen in hem gelooft etc.
Maar laat toch de keus aan de mens omdat te doen of niet.
Het punt is natuurlijk dat wanneer er iets of iemand alwetend is, dit of deze bij voorbaat al weet wat jij gaat doen. Dat staat een beetje haaks op het idee van een vrije wil, aangezien je keuze dan al vast staat.quote:Op donderdag 7 november 2013 14:47 schreef sjoemie1985 het volgende:
als wij geen vrije wil/ keus zouden hebben zou dat dus betekenen dat wij eigenlijk een robot zouden zijn en dus geprogrammeerd zouden zijn om alleen maar te doen wat onze programmeur ons in geeft.
en dat is niet zo.
Maar dat is niet zo, wij hebben zelf de keus om goed te doen en of kwaad te doen.
Als jij van plan bent om niet in God te geloven is dat jouw keus niet die van God toch?
God zou toch niet iemand tegen zich zelf kunnen keren?
Heel juist Sjoemie! Kijk als God al weet dat jij morgen gaat zondigen dan staat dat dus al vast en kun jij niet anders dan inderdaad de volgende dag zondigen. Je DENKT dat je een vrije wil hebt, zo ervaar je dat ook, maar feitelijk doe je niets anders dan hetgeen God allang wist. Je bent dus inderdaad een robot die denkt dat hij een vrije wil heeft.quote:Op donderdag 7 november 2013 14:47 schreef sjoemie1985 het volgende:
als wij geen vrije wil/ keus zouden hebben zou dat dus betekenen dat wij eigenlijk een robot zouden zijn
Dat is zelfs niet het geval binnen iedere stroming van het christendom. Calvinisten en andere groepen geloven in predestinatie, je kan enkel waarlijk in God geloven als je door God zelf wordt uitgekozen.quote:Op donderdag 7 november 2013 14:47 schreef sjoemie1985 het volgende:
als wij geen vrije wil/ keus zouden hebben zou dat dus betekenen dat wij eigenlijk een robot zouden zijn en dus geprogrammeerd zouden zijn om alleen maar te doen wat onze programmeur ons in geeft.
en dat is niet zo.
Maar dat is niet zo, wij hebben zelf de keus om goed te doen en of kwaad te doen.
Als jij van plan bent om niet in God te geloven is dat jouw keus niet die van God toch?
God zou toch niet iemand tegen zich zelf kunnen keren?
Wat als je gezegd wordt dat je iemand niet mag helpen die aan het verdrinken is?quote:Op donderdag 7 november 2013 14:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
hij wist dat misschien wel, maar de mens had ook zelf de keuze om niet van die vrucht te eten,
omdat God hun dat verboden had.
als iemand iets zegt dat je het niet mag doen, dan doe je dat toch inprincipe niet?
als je het dan wel doet sla je toch iemands regels in de wind en schaad je zijn vertrouwen?
Hehe... dit probleem speelt niet alleen in het christendom ten aanzien van goed en kwaad, maar in alle religies ten aanzien van alle geloofsovertuigingen.quote:Op donderdag 7 november 2013 19:02 schreef RobbieRonald het volgende:
Kennis van goed en kwaad... Om welke kennis gaat het hier eigenlijk? Hoe weet je dat het goed is om iets te eten wanneer je honger hebt bijvoorbeeld, wanneer je geen kennis van goed en kwaad hebt?
Dat is een heel andere betekenis van goed en heeft niks met kwaad te makenquote:Op donderdag 7 november 2013 19:02 schreef RobbieRonald het volgende:
Kennis van goed en kwaad... Om welke kennis gaat het hier eigenlijk? Hoe weet je dat het goed is om iets te eten wanneer je honger hebt bijvoorbeeld,
quote:wanneer je geen kennis van goed en kwaad hebt?
Het is in context een heel specifieke betekenis van Goed en Kwaad bezien vanuit God's wil en niet het goed als in "het is goed om te eten als je honger hebt"quote:Op donderdag 7 november 2013 19:11 schreef RobbieRonald het volgende:
Het zijn wel heel algemene termen, te algemeen. Heel je leven bestaat uit keuzes tussen goed en kwaad, bewust of onbewust kies je daar voor "het goede" om tot het gewenste resultaat te komen.
Kennis van wat mensen zullen doen is niet hetzelfde als bepalen wat mensen zullen doen.quote:Op donderdag 7 november 2013 16:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik weet even niet hoe ik het nog anders uit kan leggen, misschien dat ali
_kanibali nog een uitleg?
In de bijbel is 'kwaad doen' gelijk aan onrechtvaardig handelen.quote:Op donderdag 7 november 2013 19:02 schreef RobbieRonald het volgende:
Kennis van goed en kwaad... Om welke kennis gaat het hier eigenlijk? Hoe weet je dat het goed is om iets te eten wanneer je honger hebt bijvoorbeeld, wanneer je geen kennis van goed en kwaad hebt?
Wanneer iemand zich aan de wet voldoet dan weet hij ook zeker dat dit zo is. Het voldoen aan de wet heeft als gevolg : Zijn Aanwezigheid.quote:
(als een duveltje uit een doosje, welkom vriend)quote:Op donderdag 7 november 2013 19:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kennis van wat mensen zullen doen is niet hetzelfde als bepalen wat mensen zullen doen.
Het is niet dat ik ga zondigen omdat God al weet dat ik ga zondigen, maar God weet dat ik de verleiding om te zondigen niet ga weerstaan. Hoatzin draait het om.
Ha leuk je weer te zien.quote:Op donderdag 7 november 2013 22:08 schreef hoatzin het volgende:
[..]
(als een duveltje uit een doosje, welkom vriend)
Als God dat weet, hoe kan ik dan anders doen? Ik kan toch niet (onwetend) ingaan tegen iets waarvan God zeker weet dat het gebeuren zal?
'Natuurlijk' wel, 'God' weet dat jij de verleiding niet kan weerstaan, 'God' is verantwoordelijk voor die verleiding (of hij/zij/het is niet almachtig), 'see you in heaven' vrije wil...quote:Op donderdag 7 november 2013 19:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Kennis van wat mensen zullen doen is niet hetzelfde als bepalen wat mensen zullen doen.
Het is niet dat ik ga zondigen omdat God al weet dat ik ga zondigen, maar God weet dat ik de verleiding om te zondigen niet ga weerstaan. Hoatzin draait het om.
Adam en Eva konden de verleiding weerstaan.quote:Op donderdag 7 november 2013 23:36 schreef highender het volgende:
[..]
'Natuurlijk' wel, 'God' weet dat jij de verleiding niet kan weerstaan, 'God' is verantwoordelijk voor die verleiding (of hij/zij/het is niet almachtig), 'see you in heaven' vrije wil...
Onmogeljk, verleiding impliceert kennis van goed & kwaad, en dat hadden ze dus niet...quote:Op donderdag 7 november 2013 23:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Adam en Eva konden de verleiding weerstaan.
Hmm, 'God' = natuur, lijkt me een drogreden.quote:Wij kunnen dat inderdaad niet.
Dat is echter niet Gods fout maar het gevolg van onze feilbare, sterfelijke, moreel verzwakte menselijke natuur.
"Zijn" natuur is een algoritme dat zijn zijn/haar 'eigen' gang gaat.quote:Een verleiding is een verleiding omdat we zelf niet de morele vastheid hebben om de activiteit te weerstaan. God biedt ons Zijn natuur, Jezus' natuur, waardoor we de kracht kunnen hebben om verleidingen te weerstaan.
Die keuzes, en derhalve onze 'zonden', zijn intrinsiek onderdeel van die 'feilbare menselijke natuur'. Daarbij lijkt het me goddelijk inefficiënt (maar maximaal effectief) om iets te scheppen dat tegen haar 'eigen' natuur ingaat..., lijkt me een bewuste zet, of 'god' is een slechte schaker of 'god' dobbelt wel (met alle gevolgen). Wel effectief als 'god' een lab heeft voor experimenten om zijn/haar/het 'gegeven' alwetendheid en almachtigheid te testen, dat dan weer wel...quote:We zijn niet verantwoordelijk voor het hebben van onze feilbare menselijke natuur, maar wel verantwoordelijk voor de keuzes die we maken, de zonden die we doen.
Dus volgens jou is de 'natuur' geen schepping van 'God'.quote:Echter heeft God alles wat nodig is voorbereid om ons te redden van die natuur: het dragen van onze zonden en de kruisdood.
Ik ken 'Jezus' niet, wel Octopus Paul (vzmh), 'Jezus' ben ik niets schuldig, althans niets waarvan ik mij bewust ben, Octopus Paul wel want ik eet wel eens Ika Tempuraquote:Wij kunnen ons leven van zonden aan Jezus geven en daarmee is onze schuld betaald: Hij is gestorven in onze plaats.
1. Je hebt het over 'perfecte rechtvaardigheid', deze wordt afgedwongen, dus die 'perfecte rechtvaardigheid' is exact het tegenovergestelde van de imaginaire 'vrije wil'.quote:In ruil voor het geven van ons leven van zonden aan Jezus, ontvangen we Jezus' leven van perfecte rechtvaardigheid. Dat is een spirituele transformatie. Het kiezen voor die redding is ook onze verantwoordelijkheid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door highender op 08-11-2013 02:59:24 (typo) ]
maar ze wisten wel wat de consequenties zouden zijnen als ze het wel zouden doen.quote:Op donderdag 7 november 2013 17:44 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Wat als je gezegd wordt dat je iemand niet mag helpen die aan het verdrinken is?
Daarnaast Adam en Eva kenden nog niet het verschil tussen Goed en Kwaad, ze wisten niet dat het slecht was om tegen God's woord in te gaan
quote:Op vrijdag 8 november 2013 00:55 schreef highender het volgende:
[..]
Onmogeljk, verleiding impliceert kennis van goed & kwaad, en dat hadden ze dus niet...
[..]
Hmm, 'God' = natuur, lijkt me een drogreden.
[..]
"Zijn" natuur is een algoritme dat zijn zijn/haar 'eigen' gang gaat.
[..]
Die keuzes, en derhalve onze 'zonden', zijn intrinsiek onderdeel van die 'feilbare menselijke natuur'. Daarbij lijkt het me goddelijk inefficiënt (maar maximaal effectief) om iets te scheppen dat tegen haar 'eigen' natuur ingaat..., lijkt me een bewuste zet, of 'god' is een slechte schaker of 'god' dobbelt wel (met alle gevolgen). Wel effectief als 'god' een lab heeft voor experimenten om zijn/haar/het 'gegeven' alwetendheid en almachtigheid te testen, dat dan weer wel...
[..]
Dus volgens jou is de 'natuur' geen schepping van 'God'.
[..]
Ik ken 'Jezus' niet, wel Octopus Paul (vzmh), 'Jezus' ben ik niets schuldig, althans niets waarvan ik mij bewust ben, Octopus Paul wel want ik eet wel eens Ika Tempura![]()
..
[..]
1. Je hebt het over 'perfecte rechtvaardigheid', deze wordt afgedwongen, dus die 'perfecte rechtvaardigheid' is exact het tegenovergestelde van de imaginaire 'vrije wil'.
2. Ik ben geboren in een gemengde omgeving voor wat betreft de religieuze/filosofische positie t.a.v. 'het leven'. 'Jezus' is voor mij iemand die de hoofdrol speelt in een verhaal dat op de vrijwillige zondagsschool en onvrijwillige begrafenissen van religieuze familie moeder's zijde wordt verkondigt als zijnde een waarheid waar ik, mijn broer, e.v.a. alleen maar om lachen konden (lagere school). Ik geef helemaal geen 'leven van zonden' aan 'iemand', het is volstrekt onduidelijk of 'jij' en 'ik' wel als zodanig bestaan, taal is ongekend verneukeratief. 'Spirituele' 'transformatie', WTF? Redding, Ali? Redding van wat, kiest 'het leven' er bewust voor om 'zondig' 'te zijn', hoe ga jij dat als 'God's evenbeeld' uitleggen?die natuur is wel een schepping maar door de zondeval van adam en eva is die danig aangetast .SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En waarom zou je een octopus wat verschuldigd zijn?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
Dat hangt van je definitie van 'kennis van goed en kwaad' af.quote:Op vrijdag 8 november 2013 00:55 schreef highender het volgende:
[..]
Onmogeljk, verleiding impliceert kennis van goed & kwaad, en dat hadden ze dus niet...
Nee, God is de schepper van de natuur en onderhoudt hem, maar niet de natuur zelf.quote:Hmm, 'God' = natuur, lijkt me een drogreden.
God heeft een wil. Wanneer we God deel uit laten maken van ons wezen, zijn we in staat om Zijn wil te doen, want Hij is sterker dan de menselijke, gevallen natuur, heeft die overwonnen aan het kruis.quote:"Zijn" natuur is een algoritme dat zijn zijn/haar 'eigen' gang gaat.
God heeft de mens niet als zondaar gemaakt, maar de menselijke natuur is gevallen bij de zonde van Adam en Eva. Sindsdien zijn we zo zwak en handelen we tegen ons eigen bestwil in.quote:Die keuzes, en derhalve onze 'zonden', zijn intrinsiek onderdeel van die 'feilbare menselijke natuur'. Daarbij lijkt het me goddelijk inefficiënt (maar maximaal effectief) om iets te scheppen dat tegen haar 'eigen' natuur ingaat..., lijkt me een bewuste zet, of 'god' is een slechte schaker of 'god' dobbelt wel (met alle gevolgen). Wel effectief als 'god' een lab heeft voor experimenten om zijn/haar/het 'gegeven' alwetendheid en almachtigheid te testen, dat dan weer wel...
God is de schepper ervan, maar de keuze van Adam en Eva heeft hem negatief aangetast. Daardoor is er ziekte, dood, immoraliteit, onrechtvaardigheid, enzovoorts. Dat is nooit Gods bedoeling geweest. De mens ervaart wat het is om zonder God te leven: het leidt tot pijn. Dat kan ons doen motiveren om een betere wereld te willen. En dat kan ons motiveren om God te zoeken, te aanvaarden, en opnieuw geboren te worden als een nieuw mens die wederom God in zich heeft, in plaats van slechts de zonde.quote:Dus volgens jou is de 'natuur' geen schepping van 'God'.
Allen hebben gezondigd. Kijk naar de tien geboden en vergelijk je leven ermee. Of de grote geboden: heb je naasten lief als jezelf. Heb je nooit iets kwaadaardigs, oneerlijks gedaan in je leven?quote:Ik ken 'Jezus' niet, wel Octopus Paul (vzmh), 'Jezus' ben ik niets schuldig, althans niets waarvan ik mij bewust ben, Octopus Paul wel want ik eet wel eens Ika Tempura![]()
..
Hoezo wordt die afgedwongen?quote:1. Je hebt het over 'perfecte rechtvaardigheid', deze wordt afgedwongen, dus die 'perfecte rechtvaardigheid' is exact het tegenovergestelde van de imaginaire 'vrije wil'.
Als je een paar dagen niet drinkt wordt je behoorlijk ziek en droog je uit. Je lippen, handen, vel barsten. Je komt niet meer vooruit. Uiteindelijk ga je dood. Je menselijke lichaam heeft bepaalde elementen nodig om normaal te kunnen functioneren.quote:2. Ik ben geboren in een gemengde omgeving voor wat betreft de religieuze/filosofische positie t.a.v. 'het leven'. 'Jezus' is voor mij iemand die de hoofdrol speelt in een verhaal dat op de vrijwillige zondagsschool en onvrijwillige begrafenissen van religieuze familie moeder's zijde wordt verkondigt als zijnde een waarheid waar ik, mijn broer, e.v.a. alleen maar om lachen konden (lagere school). Ik geef helemaal geen 'leven van zonden' aan 'iemand', het is volstrekt onduidelijk of 'jij' en 'ik' wel als zodanig bestaan, taal is ongekend verneukeratief. 'Spirituele' 'transformatie', WTF? Redding, Ali? Redding van wat, kiest 'het leven' er bewust voor om 'zondig' 'te zijn', hoe ga jij dat als 'God's evenbeeld' uitleggen?
Ik ga er vanuit dat jij dus niet in God geloofd?quote:Op donderdag 7 november 2013 23:36 schreef highender het volgende:
[..]
'Natuurlijk' wel, 'God' weet dat jij de verleiding niet kan weerstaan, 'God' is verantwoordelijk voor die verleiding (of hij/zij/het is niet almachtig), 'see you in heaven' vrije wil...
Nou ik weet een beter alternatief. Hij heeft die boom er bewust neergezet in de wetenschap ( en dus met de bedoeling?) dat er van gegeten zou worden. Dat hek hadden ze wel omver gekregen. Hij had beter géén boom kunnen planten. Probleem opgelost.quote:Op donderdag 7 november 2013 23:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God wist dat Adam en Eva van die boom gingen eten en had hen kunnen beschermen door een hek om die boom heen te zetten, maar dan hadden ze geen echte keuze meer gehad.
Nou is dat zo? W zijn inmiddels met ruim 7 miljard.....quote:De mens heeft de rare neiging tot zelfvernietiging
Dan kan alleen als ze dus wèl besef van goed en kwaad hadden.quote:Op vrijdag 8 november 2013 09:09 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
maar ze wisten wel wat de consequenties zouden zijnen als ze het wel zouden doen.
Héy dus we wassen onze handen in onschuld? Als ik jou op een brute manier dood hoef ik niet gestraft worden. Ik zal tegen je directe familie het volgende melden: ''Het was de wil van de goden dat ik Hoatzin neerstak. Blame it on them, not me'' En ik zal ermee weg komen, immers de goden zijn zelf verantwoordelijk.quote:Op vrijdag 8 november 2013 17:54 schreef hoatzin het volgende:
God is zèlf verantwoordelijk voor alles in zijn schepping. Als de mens zondigt dan is dat door de Almachtige ingebakken. De neiging om te zondigen ook. God zelf heeft als enige alle keuzes gehad die je maar kunt bedenken. Hij heeft gekozen voor een mens die kan zondigen en hij weet dat dat ook zal gaan gebeuren. Wie is dan de oorzaak ? De mens kan er niets aan doen hoe hij gemaakt is, hij had daar geen inspraak in.
En al lijkt het of we vrije keuzes maken, we kunnen niets anders doen dan wat God al weet wat we gaan doen.
Weet dat de vertaling NIMMER gelijk staat aan het Hebreeuws, dat zal je echt in je achterhoofd moeten knopen voordat je begint met teksten te bediscusieren.quote:Op vrijdag 8 november 2013 18:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dan kan alleen als ze dus wèl besef van goed en kwaad hadden.
Maar dat hadden ze niet. Het is ook krom. God stelt dat als ze van de boom eten ze zullen sterven. De dood is een straf. Ze hadden dus kennis van de gevolgen van Gods verbod. Hiermee hadden ze dus ook kennis van goed en kwaad.
Toch staat er even later dat ze dat inzicht pas krijgen nà het eten van de vrucht.....
Snap jij het nog?
Je mist, zoals wel vaker, mijn punt. Ik zeg zelf dat het zo krom als een hoepel is.quote:Op vrijdag 8 november 2013 18:15 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Weet dat de vertaling NIMMER gelijk staat aan het Hebreeuws, dat zal je echt in je achterhoofd moeten knopen voordat je begint met teksten te bediscusieren.
Het is geen letterlijke dood. En daarbij het verhaal is allegorisch.
Je spreekt honderden topics vol dat gelovigen de teksten letterlijk lezen en je beschuldigd hen daarvan, maar je doet precies hetzelfde (iedereen, daar niet van) Grappig zijn wij mensen eigenlijk
Als je in een almachtige en alwetende schepper gelooft, ja. Maar, zoals al eens geconcludeerd is, kan die logisch gezien niet bestaan.quote:Op vrijdag 8 november 2013 18:08 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Héy dus we wassen onze handen in onschuld? Als ik jou op een brute manier dood hoef ik niet gestraft worden. Ik zal tegen je directe familie het volgende melden: ''Het was de wil van de goden dat ik Hoatzin neerstak. Blame it on them, not me'' En ik zal ermee weg komen, immers de goden zijn zelf verantwoordelijk.
Eigenlijk neem je zelf dus geen enkele verantwoordelijkheid bij je daden? Immers , God is zèlf verantwoordelijk voor alles in zijn schepping. Ik ga dit voortaan ook gebruiken.
Nee ik ook niet, Je kunt geloven in en god die het leven geschapen (of veroorzaakt) heeft en daarna met zijn handjes achterover in zijn leunstoel toekijkt.quote:Ontopic: ik zie niet in waarom je niet in de evolutietheorie kan geloven als je in bepaalde goden gelooft. Maar blijkbaar is dat voor de grote massa not done , iets met dogmatisch denken.....
Ok.quote:Op vrijdag 8 november 2013 21:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je mist, zoals wel vaker, mijn punt. Ik zeg zelf dat het zo krom als een hoepel is.
Je leest het dus letterlijk.quote:Op vrijdag 8 november 2013 21:21 schreef hoatzin het volgende:
De Hebreeuwse tekst is voor een kabbalist als jij een prachtige puzzel. Maar vergeet niet dat dit gedeelte (Beresjiet), en dan met name het scheppingsverhaal en de zondvloed, gebaseer zijn op overleveringen van veel oudere beschavingen. Het verhaal zelf is niets Hebreeuws aan.
Ok. Maar de zondvloed wel ?quote:Op vrijdag 8 november 2013 21:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als je in een almachtige en alwetende schepper gelooft, ja. Maar, zoals al eens geconcludeerd is, kan die logisch gezien niet bestaan.
Deed ik ook met mijn Lego als kind. Ik stond erbij en keek erna.quote:Op vrijdag 8 november 2013 21:24 schreef hoatzin het volgende:
Nee ik ook niet, Je kunt geloven in en god die het leven geschapen (of veroorzaakt) heeft en daarna met zijn handjes achterover in zijn leunstoel toekijkt.
Nee hoor, bij ons zit dan namelijk ook door de goden ingebakken dat we jou daar (hard) voor straffen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 18:08 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Héy dus we wassen onze handen in onschuld? Als ik jou op een brute manier dood hoef ik niet gestraft worden. Ik zal tegen je directe familie het volgende melden: ''Het was de wil van de goden dat ik Hoatzin neerstak. Blame it on them, not me'' En ik zal ermee weg komen, immers de goden zijn zelf verantwoordelijk.
Ik heb mijn ticketje naar de hel al binnenquote:Op vrijdag 8 november 2013 21:56 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Nee hoor, bij ons zit dan namelijk ook door de goden ingebakken dat we jou daar (hard) voor straffen.
Volgens calvinisten is er ook geen vrije wil, volgens een atheïst als Dennett bestaat er wel (een deels) vrije wil.quote:Op vrijdag 8 november 2013 14:14 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat jij dus niet in God geloofd?
Heb jij dan wel een vrije wil?
aangezien jij er vanuit gaat dat er geen God is.
quote:Op vrijdag 8 november 2013 00:55 schreef highender het volgende:
..]
Ik ken 'Jezus' niet, wel Octopus Paul (vzmh), 'Jezus' ben ik niets schuldig, althans niets waarvan ik mij bewust ben, Octopus Paul wel want ik eet wel eens Ika Tempura![]()
..
[..]Ik weet niet wat Ika Tempura is, maar ik herleid uit je tekst dat het stukken Octopus zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik weet niet welk heilig boek jij geschreven hebt met Zijn heilige inkt, maar volgens mijn boek heeft hij geen enkel probleem daarmee. Net zoals katholieken het lichaam en bloed van jezus eten en drinken, mogen gelovigen van Octopus Paul ook rustig Zijn lichaamsdelen eten. Zijn geest is toch goddelijk en dus ondeelbaar, eeuwigdurend, almachtig en zo.Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
Als je er een diepere betekenis in wilt zoeken heb je niets aan de Hebreeuwse grondtekst. Dan moet je het eerder in de Sumerische (Gilgamesh of het nog oudere Atrahasis) epos zoeken. De bijbelschrijvers hebben dit verhaal gewoon aan hun eigen verhaal vastgeknoopt, net zoals andere religies dit deden. Het heeft dus niets met geschiedenis te maken en zoeken naar betekenissen heeft weinig zin. Het verhaal is niet oorspronkelijk genoeg.quote:
De zondvloed natuurlijk wel.quote:Ok. Maar de zondvloed wel ?
Ik ook, maar ik speelde er ook nog mee.quote:Deed ik ook met mijn Lego als kind. Ik stond erbij en keek erna.
Gilgamesh is ook een kopie van een verhaal dat bekend was onder de Semitische volken en is hoogstwaarschijnlijk net zoveel van het Joodse volk als alle andere volken die daar leefden.quote:Op zaterdag 9 november 2013 09:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als je er een diepere betekenis in wilt zoeken heb je niets aan de Hebreeuwse grondtekst. Dan moet je het eerder in de Sumerische (Gilgamesh of het nog oudere Atrahasis) epos zoeken. De bijbelschrijvers hebben dit verhaal gewoon aan hun eigen verhaal vastgeknoopt, net zoals andere religies dit deden. Het heeft dus niets met geschiedenis te maken en zoeken naar betekenissen heeft weinig zin. Het verhaal is niet oorspronkelijk genoeg.
quote:[..]
De zondvloed natuurlijk wel.
[..]
Ik ook, maar ik speelde er ook nog mee.Daarna maakte ik alles kapot...
![]()
Mee eens. Er zijn nog duidelijke sporen van een polytheïstische religie in het OT. En het is heel goed mogelijk dat dat monotheïsme uit Egypte komt. Wat dan weer een heel goede grondslag kan zijn voor het Exodus verhaal. Er zijn Semitische bevolkingsgroepen in Egypte geweest, die daar zelfs zijn weggejaagd op een gegeven moment. Niet ontsnapt maar weggejaagd.quote:Op zaterdag 9 november 2013 10:37 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Gilgamesh is ook een kopie van een verhaal dat bekend was onder de Semitische volken en is hoogstwaarschijnlijk net zoveel van het Joodse volk als alle andere volken die daar leefden.
Wat het wel is is dat het dichter bij het origineel ligt dan het verhaal uit het OT Het hele OT is een herschrijving van een polytheïsme naar het monotheïsme waarbij een aantal goden zijn samengevoegd in JHVH en waarbij die god in status is verhoogd van simpelweg god in de oudere zin naar God de bron van alles.
[..]
Je doet net alsof dit wereldnieuws isquote:Op zaterdag 9 november 2013 09:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als je er een diepere betekenis in wilt zoeken heb je niets aan de Hebreeuwse grondtekst. Dan moet je het eerder in de Sumerische (Gilgamesh of het nog oudere Atrahasis) epos zoeken. De bijbelschrijvers hebben dit verhaal gewoon aan hun eigen verhaal vastgeknoopt, net zoals andere religies dit deden. Het heeft dus niets met geschiedenis te maken en zoeken naar betekenissen heeft weinig zin. Het verhaal is niet oorspronkelijk genoeg.
Haha ik ook , en het kapot maken was leuker dan het bouwen achterafquote:De zondvloed natuurlijk wel.![]()
Ik ook, maar ik speelde er ook nog mee.Daarna maakte ik alles kapot...
![]()
Want God had zin om zich in een mens te incarneren, te laten martelen en doden door mensen om de oplossing te bieden voor het probleem wat hij zelf bewust veroorzaakt had? Je oplossing is voor mij volledig in contradictie met de rest van de boodschap van de bijbel.quote:Op vrijdag 8 november 2013 17:54 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nou ik weet een beter alternatief. Hij heeft die boom er bewust neergezet in de wetenschap ( en dus met de bedoeling?) dat er van gegeten zou worden. Dat hek hadden ze wel omver gekregen. Hij had beter géén boom kunnen planten. Probleem opgelost.![]()
Dan zou God ook in hebben gebakken dat wij beide een ander beeld hiervan hebben. Waarom zou God bewust verwarring zaaien onder zijn eigen schepsels? Ervoor zorgen dat ze elkaar uitmoorden? De bijbel geeft geen boodschap van verdoemenis maar van redding. Het draait om God die zijn nek uitsteekt voor zijn schepsels die van hem verwijderd zijn. God komt neer op aarde om in onze misère, onze rommel en vuiligheid te leven. Hij brengt een boodschap van naastenliefde. Hij bestraft de hypocrieten en onderdrukkers. Het resultaat is dat hij gemarted en gedood wordt. Die boodschap is niet in overeenstemming met een God zoals jij hem presenteert. Ik kan dus niet meegaan in je gedachten. Verwacht ook niet dat enige andere argumenten me van gedachten zullen veranderen. Voor mij is deze discussie met je gesloten wat betreft dit punt.quote:God is zèlf verantwoordelijk voor alles in zijn schepping. Als de mens zondigt dan is dat door de Almachtige ingebakken. De neiging om te zondigen ook. God zelf heeft als enige alle keuzes gehad die je maar kunt bedenken. Hij heeft gekozen voor een mens die kan zondigen en hij weet dat dat ook zal gaan gebeuren. Wie is dan de oorzaak ? De mens kan er niets aan doen hoe hij gemaakt is, hij had daar geen inspraak in.
En al lijkt het of we vrije keuzes maken, we kunnen niets anders doen dan wat God al weet wat we gaan doen.
De mens heeft ook de natuurlijke drang om zich voort te planten.quote:Nou is dat zo? W zijn inmiddels met ruim 7 miljard.....
1. Ik heb genoeg kennis van de evolutietheorie dus niet kletsen jijquote:Op dinsdag 5 november 2013 14:04 schreef Semisane het volgende:
Het is je wel vaker gezegd, maar het ontbreekt je gewoonweg aan kennis over de evolutietheorie om er uberhaupt een oordeel over te hebben, laat staan de nogal boute uitspraak dat er totaal geen bewijs voor is.
Daarbij klinkt het toch iets wanhopig om eerst te claimen dat er totaal geen bewijs voor is om daarna aan te geven dat "de dingen die wel bewezen zijn de bijbel ondersteunen.
Zou ik jou zijn dan had ik me zeer bescheiden op de vlakte gehouden met betrekking tot de evolutietheorie. Het schijnt namelijk wel een goede karaktertrek te zijn, ook volgens de bijbel, bescheidenheid.
Het scheppingsverhaal is heel goed met de wetenschap te combineren hoor? Nergens in de wetenschap wordt gezegd dat de schepping zoals die in de Bijbel staat niet zou kloppen. Wie is hier nou arrogant dan? Vertel eens waar je dit zogenaamde dingetje gevonden hebt? Op het gebied van historisch noem ik de scheppings toch ook niet? Dan heb ik het over de veldslagen, bestaan van Jezus en dat soort zaken. (niet dat de schepping niet een historische gebeurtenis is, maar dat kun je niet zo staven).quote:Op dinsdag 5 november 2013 14:13 schreef Semisane het volgende:
Laat nou het scheppingsverhaal juist één van die verhalen zijn die enkel te verenigen is met het beeld wat de wetenschap erover heeft weten op te bouwen door een zeer vloeibare interpretatie ervan op na te houden van dat verhaal waarin enorme aannames moeten worden aangenomen en het verhaal grotendeels als mythologie te zien.
Als je nou een geschiedkundige gebeurtenis had genoemd, iets over Romeinen en Jeruzalen, dan zou je nog hier en daar de bijbel als historisch kunnen beschouwen, maar het scheppingsverhaal is alles behalve historisch.![]()
Je doet wel heel veel harde uitspraken ook richting mij als persoon terwijl je dus aangeeft er geen bal van te weten.... Wie is hier nou arrogant en niet bescheiden bezig dan?quote:Op dinsdag 5 november 2013 14:13 schreef Semisane het volgende:
Zoals ik zeg, ik weet te weinig over de profetieën om daar iets zinnigs over te zeggen. Ik heb werkelijk geen idee hoe historici de uitspraken van Daniel op waarde schatten.
Ik vind het ook weinig interessant om heel eerlijk te zijn. Ik beschouw geschriften uit de bronzen-tijdperk als weinig relevant om heel eerlijk te zijn, met name als het aankomt op de huidige kennis die de mens heeft weten te vergaren in de laatste paar eeuwen.
Ja dat bedoel ik ermee.quote:Op dinsdag 5 november 2013 19:22 schreef Skillsy het volgende:
Oh oké
De Torah/ Bijbel is een schatkamer voor mij, een rijkdom. Overigens bedoel je met Genesis = Berésjit? Als jij het letterlijk leest dan is dat verder geen probleem
Ik heb genoeg archeologische bronnen geraadpleegd hoor, ik heb nog in de archeologie gewerkt dus ja.... Voor jij dit soort claims maakt dat dat van mij fout zou zijn (wat niet zo is) kijk zelf maar eens naar de archeologie bv.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:29 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
![]()
![]()
lees eerst eens De bijbel als mythe van Finkelstein en Silberman (ISBN 9062719511), voordat je zo'n waanzinnig foute claim maakt.
Standaard probleem voor veel niet-gelovigen. Ze lopen achter een grote massa aan en kunnen zelf totaal niet nadenken. Hebben de grootste mond over religieuze onderwerpen (Bijbel, Torah noem maar op) en hebben er uiteindelijk geen enkele kennis over. Mooi vb is die Semisame hier.....quote:Op dinsdag 5 november 2013 21:15 schreef Skillsy het volgende:
Lees de Torah eens allegorisch ipv letterlijk ( P'chat) , loop niet met de grote massa mee. Immers : onderzoek alles zelf en behoudt het goede
Hoe kan iemand na eerlijk en goed onderzoek volhouden dat de Bijbel onjuist zou zijn en God niet bestaat?quote:Op dinsdag 5 november 2013 21:27 schreef RobbieRonald het volgende:
Hoe kun je dit na eerlijk en goed onderzoek blijven volhouden?![]()
Ik ben dan wel erg benieuwd naar de bronnen die jij gebruikt om tot dit soort uitspraken te komen.
Vraagteken is terechtquote:Op zondag 10 november 2013 14:36 schreef bianconeri het volgende:
Het scheppingsverhaal is heel goed met de wetenschap te combineren hoor?
Vraagteken is zeker terecht, want ik snap niet hoe mensen kunnen twijfelen waarom religie niet te combineren zou zijn met wetenschap.quote:Op zondag 10 november 2013 14:46 schreef barthol het volgende:
Vraagteken is terecht
voorbeeldvraagje: Hoe kwam adam aan zijn mitochondriale DNA?
en
Hoe is de endosymbionten theorie te combineren met het scheppingsverhaal?
en nog duizenden van die vragen meer
Het scheppingsverhaal is een mooi verhaal, maar biologisch klopt er niets van. Zijn er biologische onmogelijkheden.Simplistische voorstellingen die niet onderbouwd worden door wat waargenomen kan worden met biologisch en genetisch onderzoek, (en ook ander onderzoeksgebieden)quote:Op zondag 10 november 2013 14:50 schreef bianconeri het volgende:
En over je biologische vragen daar zie ik niet bepaald de connectie mee.
"het is maar een theorie" waar heb ik dat meer gehoord..;)..quote:Daarbij heet die 2e sowieso al een theorie dus in hoeverre moet je dat al serieus nemen.
Het is heel erg relevant bij de claims die gemaakt worden.quote:Je kunt ook te diep op iets ingaan wat totaal niet relevant is.
Vooral niet als dat kind een Y-chromosoom heeft wat dat kind uiteraard niet van zijn moeder kan hebben gekregen.quote:Op zondag 10 november 2013 15:15 schreef ems. het volgende:
Het gebeurt immers niet elke dag dat een maagd een kind krijgt.
buddha en Krishna ookquote:Op zondag 10 november 2013 15:15 schreef ems. het volgende:
Als we toch letterlijk aan het lezen zijn. Het woord 'alma' zegt niks over je seksuele verleden héquote:Op zondag 10 november 2013 15:15 schreef ems. het volgende:
Lijkt me sterk. Ten eerst is je taalgebruik van een zeer matig MBO gehalte. Je redeneertrant is nog slechter.quote:Op zondag 10 november 2013 14:50 schreef bianconeri het volgende:
(en ja voor iemand kletst over dat ik er niets van zou weten: Ik doe een wetenschappelijke biologische studie dus ik weet echt wel wat van biologie, evolutie en dat soort.)
Ja dat is een zeer plausibel antwoord voor iemand die een wetenschappelijke biologische studie doet.quote:Wat maakt het ook uit hoe Adam zijn mitochondriale DNA kreeg?
Wat klopt er nou niet aan het scheppingsverhaal? Biologisch gezien.quote:Op zondag 10 november 2013 15:12 schreef barthol het volgende:
Het scheppingsverhaal is een mooi verhaal, maar biologisch klopt er niets van. Zijn er biologische onmogelijkheden.Simplistische voorstellingen die niet onderbouwd worden door wat waargenomen kan worden met biologisch en genetisch onderzoek, (en ook ander onderzoeksgebieden)
Theorie wordt onderzocht, is niet bewezen. Zie evolutie en dergelijke.quote:i]"het is maar een theorie"[/i] waar heb ik dat meer gehoord..;)..
En als jij een wetenschappelijke biologische studie doet, dan zal je het wel verdomd serieus moeten nemen.
Ik ben nog nooit iets tegen gekomen wat het Bijbelse verhaal onjuist zou doen zijn biologisch gezien.quote:Het is heel erg relevant bij de claims die gemaakt worden.
Tenzij je het scheppingsverhaal zuiver als iets cultuurhistorisch blijft zien, als een legende, En je je weerhoudt om biologische claims (of wat meer in het algemeen: natuurwetenschappelijke claims) te doen naar aanleiding van zo'n legende.
Mijn taalgebruik is goed genoeg. En daarbij hoe zielig ben je als je een grammar nazi bent -.-quote:Op zondag 10 november 2013 17:43 schreef hoatzin het volgende:
Lijkt me sterk. Ten eerst is je taalgebruik van een zeer matig MBO gehalte. Je redeneertrant is nog slechter.
Zucht... Ik weet er ten minste iets van.quote:Ja dat is een zeer plausibel antwoord voor iemand die een wetenschappelijke biologische studie doet.
Ik bèn directeur, dus probeer een beetje Nederlands aan te houden aub.quote:Op zondag 10 november 2013 18:25 schreef bianconeri het volgende:
Als ik zou willen kan ik heel deftig en officieel gaan typen hoor, vaak genoeg in contacten met directeuren en dergelijke moeten doen
Welke studie volg je als ik het vragen mag?quote:Zucht... Ik weet er ten minste iets van.
Jij wss niets
Dat eerste door begrijpend te lezen, dat tweede is niet mijn standpunt.quote:Op zondag 10 november 2013 14:42 schreef bianconeri het volgende:
Hoe kan iemand na eerlijk en goed onderzoek volhouden dat de Bijbel onjuist zou zijn en God niet bestaat?
"wetenschap zoals evolutie die botsen met de Bijbel"quote:Ik heb in de archeologie gewerkt dus heb genoeg daarvan gezien.
Welke lectuur ondersteunen bovenstaande standpunten?quote:Sowieso kun je al via google ontzettend veel lectuur daarover vinden.
Ik zeg niet dat ik alles persoonlijk meegemaakt heb.quote:Op zondag 10 november 2013 19:15 schreef RobbieRonald het volgende:
"wetenschap zoals evolutie die botsen met de Bijbel"
"evolutie is amper wetenschappelijk te noemen"
"De wel bewezen dingen in de wetenschap ondersteunen de Bijbel juist, ipv tegenspreken"
Wat heb je zoal gezien in het veld dat deze standpunten onderbouwen?
Beetje zelf onderzoek mag ookquote:Welke lectuur ondersteunen bovenstaande standpunten?
Via google kom je ook veelal troep tegen vandaar dat ik naar bronnen vroeg.
Ik praat Nederlands genoeg.quote:Op zondag 10 november 2013 18:36 schreef hoatzin het volgende:
Ik bèn directeur, dus probeer een beetje Nederlands aan te houden aub.
Een biologische wetenschappelijke studie, thats all you need to know.quote:Welke studie volg je als ik het vragen mag?
Je zei dat je in de archeologie werkt dus genoeg gezien had. Kun je een voorbeeld geven?quote:Op zondag 10 november 2013 20:47 schreef bianconeri het volgende:
Ik zeg niet dat ik alles persoonlijk meegemaakt heb.
Stel dat het klopt wat je zegt en we negeren voor het gemak even het gehele fossielenbestand, wat dan nog? Dat spreek de evolutietheorie helemaal niet tegen.quote:Maar je ziet het al in de fossielen die er zijn, geleidelijke overgang is er helemaal niet.
Juist veel soorten laten een plotselinge komst zien.
Dat is hetzelfde als wanneer een plas water zich zou verwonderen over het feit dat de kuil waar hij in ligt zo perfect naar zijn vorm is gemaakt. Ik zie complexiteit als gevolg van miljoenen jaren evolutie. De stand van de aarde is trouwens niet perfect. Een paar miljoen km dichterbij of verder weg van de zon doet het leven op aarde niets.quote:En als je naar de complexiteit van een levend schepsel kijkt, naar de stand van de aarde. Alles is te perfect om puur toeval te zijn.
Groot gelijk!quote:Op zondag 10 november 2013 19:15 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Dat eerste door begrijpend te lezen, dat tweede is niet mijn standpunt.
Maar deze fout niet.quote:[..]
"wetenschap zoals evolutie die botsent met de Bijbel" (evolutie is een vrouwelijk woord)
"evolutie is amper wetenschappelijk te noemen"
"De wel bewezen dingen in de wetenschap ondersteunen de Bijbel juist, ipv tegenspreken"
Wat heb je zoal gezien in het veld dat deze standpunten onderbouwent?
/quote]Dit kunnen nog fouten zijn van Bianconeri.
[quote]
[..]
Welke lectuur ondersteunent bovenstaande standpunten?
Ik ben geen directeur, maar zou toch correct Nederlands wel op prijs stellen.quote:Via google kom je ook veelal troep tegen vandaar dat ik naar bronnen vroeg.
Dat is heel verschillend per soort en organisme. En per tijd. Er zijn perioden geweest van geleidelijke veranderingen en perioden van snelle veranderingen.quote:Op zondag 10 november 2013 20:47 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik alles persoonlijk meegemaakt heb.
Maar je ziet het al in de fossielen die er zijn, geleidelijke overgang is er helemaal niet.
Juist veel soorten laten een plotselinge komst zien.
En als je naar de complexiteit van een levend schepsel kijkt, naar de stand van de aarde. Alles is te perfect om puur toeval te zijn.
Nog even je vakje Statistiek herhalen?quote:[..]
Beetje zelf onderzoek mag ook
Ja er staat troep op google klopt, alleen dat valt wel uit te filteren. Denk aan gebruik van meerdere bronnen.
[..]
Ik praat Nederlands genoeg.
[..]
Een biologische wetenschappelijke studie, thats all you need to know.
Ja dat is arrogantie ten top, er is enorm veel wetenschappelijk bewijs voor de evolutietheorie. Enkel die wil jij niet accepteren of zien. Dat is prima verder en jouw herhalende riedeltje dat er geen bewijs voor is maakt het nog niet waar. Jouw of mijn persoonlijke mening zal niks veranderen aan wat de evolutietheorie is, één van de meest onderzochte, uitgebreide, geteste en bewezen theorieën in de wetenschap.quote:Op zondag 10 november 2013 14:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1. Ik heb genoeg kennis van de evolutietheorie dus niet kletsen jij
Er is geen bewijs voor, dat is toch makkelijk te bekijken joh. Tik het voor het gemak maar in op google.... Zelfs dan is dat al duidelijk.
Zoals al eens eerder genoemd: Ik doe een wetenschappelijke biologische studie dus ik leer meer dan genoeg over dat soort zaken.
2. Wanhopig? Waarom? Er is nog geen enkele theorie ofzo die de Bijbel tegenspreekt, anders gelooft toch geen kip meer in de Bijbel -.-
3. Ik ben bescheiden hoor? Heel erg zelfs. Hoezo niet bescheiden tov evolutie? Wat klets jij allemaal zeg? Alleen maar omdat ik zeg dat evolutie niet bewezen is? Lol....
Als je de scheppingsverhalen als letterlijk ziet, die in een beperkte tijdspanne zijn uitgevoerd (<10000 jaar) dan is er niets anders dan te concluderen dat de huidige wetenschappelijke consensus daar volledig tegenin vliegt.quote:Op zondag 10 november 2013 14:36 schreef bianconeri het volgende:Het scheppingsverhaal is heel goed met de wetenschap te combineren hoor? Nergens in de wetenschap wordt gezegd dat de schepping zoals die in de Bijbel staat niet zou kloppen. Wie is hier nou arrogant dan? Vertel eens waar je dit zogenaamde dingetje gevonden hebt? Op het gebied van historisch noem ik de scheppings toch ook niet? Dan heb ik het over de veldslagen, bestaan van Jezus en dat soort zaken. (niet dat de schepping niet een historische gebeurtenis is, maar dat kun je niet zo staven).
Ik concludeer aan de hand van je forumposts dat je geen kennis over de evolutietheorie heb. Wat is daar fout aan dan?quote:Op zondag 10 november 2013 14:36 schreef bianconeri het volgende:Je doet wel heel veel harde uitspraken ook richting mij als persoon terwijl je dus aangeeft er geen bal van te weten.... Wie is hier nou arrogant en niet bescheiden bezig dan?
Laat ik nu dan ook specifiek hebben gezegd dat ik geen uitspraken kan doen over wat er in de bijbel staat, enkel dat als iemand vanuit de bijbel concludeert dat het universum <10000 jaar oud is, dit niet klopt. Enkel doe ik die uitspraak niet vanuit de bijbel, maar vanuit het feit dat vele disciplines in de wetenschap allemaal wijzen op een Aarde en Universum van miljarden jaren oud.quote:Op zondag 10 november 2013 14:36 schreef bianconeri het volgende:Als je de Bijbel niet wilt onderzoeken hou je er dan gewoon stil over? Hoe kun je een oordeel vellen over iets waar je niet eens onderzoek naar gedaan hebt en wil doen.....
Dan weet ik genoeg.quote:Op zondag 10 november 2013 20:47 schreef bianconeri het volgende:
Een biologische wetenschappelijke studie, thats all you need to know.
Ik heb hier nog geen antwoord op gezien.quote:Op vrijdag 8 november 2013 14:14 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat jij dus niet in God geloofd?
Heb jij dan wel een vrije wil?
aangezien jij er vanuit gaat dat er geen God is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |