Wat als je gezegd wordt dat je iemand niet mag helpen die aan het verdrinken is?quote:Op donderdag 7 november 2013 14:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
hij wist dat misschien wel, maar de mens had ook zelf de keuze om niet van die vrucht te eten,
omdat God hun dat verboden had.
als iemand iets zegt dat je het niet mag doen, dan doe je dat toch inprincipe niet?
als je het dan wel doet sla je toch iemands regels in de wind en schaad je zijn vertrouwen?
Hehe... dit probleem speelt niet alleen in het christendom ten aanzien van goed en kwaad, maar in alle religies ten aanzien van alle geloofsovertuigingen.quote:Op donderdag 7 november 2013 19:02 schreef RobbieRonald het volgende:
Kennis van goed en kwaad... Om welke kennis gaat het hier eigenlijk? Hoe weet je dat het goed is om iets te eten wanneer je honger hebt bijvoorbeeld, wanneer je geen kennis van goed en kwaad hebt?
Dat is een heel andere betekenis van goed en heeft niks met kwaad te makenquote:Op donderdag 7 november 2013 19:02 schreef RobbieRonald het volgende:
Kennis van goed en kwaad... Om welke kennis gaat het hier eigenlijk? Hoe weet je dat het goed is om iets te eten wanneer je honger hebt bijvoorbeeld,
quote:wanneer je geen kennis van goed en kwaad hebt?
Het is in context een heel specifieke betekenis van Goed en Kwaad bezien vanuit God's wil en niet het goed als in "het is goed om te eten als je honger hebt"quote:Op donderdag 7 november 2013 19:11 schreef RobbieRonald het volgende:
Het zijn wel heel algemene termen, te algemeen. Heel je leven bestaat uit keuzes tussen goed en kwaad, bewust of onbewust kies je daar voor "het goede" om tot het gewenste resultaat te komen.
Kennis van wat mensen zullen doen is niet hetzelfde als bepalen wat mensen zullen doen.quote:Op donderdag 7 november 2013 16:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik weet even niet hoe ik het nog anders uit kan leggen, misschien dat ali
_kanibali nog een uitleg?
In de bijbel is 'kwaad doen' gelijk aan onrechtvaardig handelen.quote:Op donderdag 7 november 2013 19:02 schreef RobbieRonald het volgende:
Kennis van goed en kwaad... Om welke kennis gaat het hier eigenlijk? Hoe weet je dat het goed is om iets te eten wanneer je honger hebt bijvoorbeeld, wanneer je geen kennis van goed en kwaad hebt?
Wanneer iemand zich aan de wet voldoet dan weet hij ook zeker dat dit zo is. Het voldoen aan de wet heeft als gevolg : Zijn Aanwezigheid.quote:
(als een duveltje uit een doosje, welkom vriend)quote:Op donderdag 7 november 2013 19:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kennis van wat mensen zullen doen is niet hetzelfde als bepalen wat mensen zullen doen.
Het is niet dat ik ga zondigen omdat God al weet dat ik ga zondigen, maar God weet dat ik de verleiding om te zondigen niet ga weerstaan. Hoatzin draait het om.
Ha leuk je weer te zien.quote:Op donderdag 7 november 2013 22:08 schreef hoatzin het volgende:
[..]
(als een duveltje uit een doosje, welkom vriend)
Als God dat weet, hoe kan ik dan anders doen? Ik kan toch niet (onwetend) ingaan tegen iets waarvan God zeker weet dat het gebeuren zal?
'Natuurlijk' wel, 'God' weet dat jij de verleiding niet kan weerstaan, 'God' is verantwoordelijk voor die verleiding (of hij/zij/het is niet almachtig), 'see you in heaven' vrije wil...quote:Op donderdag 7 november 2013 19:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Kennis van wat mensen zullen doen is niet hetzelfde als bepalen wat mensen zullen doen.
Het is niet dat ik ga zondigen omdat God al weet dat ik ga zondigen, maar God weet dat ik de verleiding om te zondigen niet ga weerstaan. Hoatzin draait het om.
Adam en Eva konden de verleiding weerstaan.quote:Op donderdag 7 november 2013 23:36 schreef highender het volgende:
[..]
'Natuurlijk' wel, 'God' weet dat jij de verleiding niet kan weerstaan, 'God' is verantwoordelijk voor die verleiding (of hij/zij/het is niet almachtig), 'see you in heaven' vrije wil...
Onmogeljk, verleiding impliceert kennis van goed & kwaad, en dat hadden ze dus niet...quote:Op donderdag 7 november 2013 23:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Adam en Eva konden de verleiding weerstaan.
Hmm, 'God' = natuur, lijkt me een drogreden.quote:Wij kunnen dat inderdaad niet.
Dat is echter niet Gods fout maar het gevolg van onze feilbare, sterfelijke, moreel verzwakte menselijke natuur.
"Zijn" natuur is een algoritme dat zijn zijn/haar 'eigen' gang gaat.quote:Een verleiding is een verleiding omdat we zelf niet de morele vastheid hebben om de activiteit te weerstaan. God biedt ons Zijn natuur, Jezus' natuur, waardoor we de kracht kunnen hebben om verleidingen te weerstaan.
Die keuzes, en derhalve onze 'zonden', zijn intrinsiek onderdeel van die 'feilbare menselijke natuur'. Daarbij lijkt het me goddelijk inefficiënt (maar maximaal effectief) om iets te scheppen dat tegen haar 'eigen' natuur ingaat..., lijkt me een bewuste zet, of 'god' is een slechte schaker of 'god' dobbelt wel (met alle gevolgen). Wel effectief als 'god' een lab heeft voor experimenten om zijn/haar/het 'gegeven' alwetendheid en almachtigheid te testen, dat dan weer wel...quote:We zijn niet verantwoordelijk voor het hebben van onze feilbare menselijke natuur, maar wel verantwoordelijk voor de keuzes die we maken, de zonden die we doen.
Dus volgens jou is de 'natuur' geen schepping van 'God'.quote:Echter heeft God alles wat nodig is voorbereid om ons te redden van die natuur: het dragen van onze zonden en de kruisdood.
Ik ken 'Jezus' niet, wel Octopus Paul (vzmh), 'Jezus' ben ik niets schuldig, althans niets waarvan ik mij bewust ben, Octopus Paul wel want ik eet wel eens Ika Tempuraquote:Wij kunnen ons leven van zonden aan Jezus geven en daarmee is onze schuld betaald: Hij is gestorven in onze plaats.
1. Je hebt het over 'perfecte rechtvaardigheid', deze wordt afgedwongen, dus die 'perfecte rechtvaardigheid' is exact het tegenovergestelde van de imaginaire 'vrije wil'.quote:In ruil voor het geven van ons leven van zonden aan Jezus, ontvangen we Jezus' leven van perfecte rechtvaardigheid. Dat is een spirituele transformatie. Het kiezen voor die redding is ook onze verantwoordelijkheid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door highender op 08-11-2013 02:59:24 (typo) ]
maar ze wisten wel wat de consequenties zouden zijnen als ze het wel zouden doen.quote:Op donderdag 7 november 2013 17:44 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Wat als je gezegd wordt dat je iemand niet mag helpen die aan het verdrinken is?
Daarnaast Adam en Eva kenden nog niet het verschil tussen Goed en Kwaad, ze wisten niet dat het slecht was om tegen God's woord in te gaan
quote:Op vrijdag 8 november 2013 00:55 schreef highender het volgende:
[..]
Onmogeljk, verleiding impliceert kennis van goed & kwaad, en dat hadden ze dus niet...
[..]
Hmm, 'God' = natuur, lijkt me een drogreden.
[..]
"Zijn" natuur is een algoritme dat zijn zijn/haar 'eigen' gang gaat.
[..]
Die keuzes, en derhalve onze 'zonden', zijn intrinsiek onderdeel van die 'feilbare menselijke natuur'. Daarbij lijkt het me goddelijk inefficiënt (maar maximaal effectief) om iets te scheppen dat tegen haar 'eigen' natuur ingaat..., lijkt me een bewuste zet, of 'god' is een slechte schaker of 'god' dobbelt wel (met alle gevolgen). Wel effectief als 'god' een lab heeft voor experimenten om zijn/haar/het 'gegeven' alwetendheid en almachtigheid te testen, dat dan weer wel...
[..]
Dus volgens jou is de 'natuur' geen schepping van 'God'.
[..]
Ik ken 'Jezus' niet, wel Octopus Paul (vzmh), 'Jezus' ben ik niets schuldig, althans niets waarvan ik mij bewust ben, Octopus Paul wel want ik eet wel eens Ika Tempura![]()
..
[..]
1. Je hebt het over 'perfecte rechtvaardigheid', deze wordt afgedwongen, dus die 'perfecte rechtvaardigheid' is exact het tegenovergestelde van de imaginaire 'vrije wil'.
2. Ik ben geboren in een gemengde omgeving voor wat betreft de religieuze/filosofische positie t.a.v. 'het leven'. 'Jezus' is voor mij iemand die de hoofdrol speelt in een verhaal dat op de vrijwillige zondagsschool en onvrijwillige begrafenissen van religieuze familie moeder's zijde wordt verkondigt als zijnde een waarheid waar ik, mijn broer, e.v.a. alleen maar om lachen konden (lagere school). Ik geef helemaal geen 'leven van zonden' aan 'iemand', het is volstrekt onduidelijk of 'jij' en 'ik' wel als zodanig bestaan, taal is ongekend verneukeratief. 'Spirituele' 'transformatie', WTF? Redding, Ali? Redding van wat, kiest 'het leven' er bewust voor om 'zondig' 'te zijn', hoe ga jij dat als 'God's evenbeeld' uitleggen?die natuur is wel een schepping maar door de zondeval van adam en eva is die danig aangetast .SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En waarom zou je een octopus wat verschuldigd zijn?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
Dat hangt van je definitie van 'kennis van goed en kwaad' af.quote:Op vrijdag 8 november 2013 00:55 schreef highender het volgende:
[..]
Onmogeljk, verleiding impliceert kennis van goed & kwaad, en dat hadden ze dus niet...
Nee, God is de schepper van de natuur en onderhoudt hem, maar niet de natuur zelf.quote:Hmm, 'God' = natuur, lijkt me een drogreden.
God heeft een wil. Wanneer we God deel uit laten maken van ons wezen, zijn we in staat om Zijn wil te doen, want Hij is sterker dan de menselijke, gevallen natuur, heeft die overwonnen aan het kruis.quote:"Zijn" natuur is een algoritme dat zijn zijn/haar 'eigen' gang gaat.
God heeft de mens niet als zondaar gemaakt, maar de menselijke natuur is gevallen bij de zonde van Adam en Eva. Sindsdien zijn we zo zwak en handelen we tegen ons eigen bestwil in.quote:Die keuzes, en derhalve onze 'zonden', zijn intrinsiek onderdeel van die 'feilbare menselijke natuur'. Daarbij lijkt het me goddelijk inefficiënt (maar maximaal effectief) om iets te scheppen dat tegen haar 'eigen' natuur ingaat..., lijkt me een bewuste zet, of 'god' is een slechte schaker of 'god' dobbelt wel (met alle gevolgen). Wel effectief als 'god' een lab heeft voor experimenten om zijn/haar/het 'gegeven' alwetendheid en almachtigheid te testen, dat dan weer wel...
God is de schepper ervan, maar de keuze van Adam en Eva heeft hem negatief aangetast. Daardoor is er ziekte, dood, immoraliteit, onrechtvaardigheid, enzovoorts. Dat is nooit Gods bedoeling geweest. De mens ervaart wat het is om zonder God te leven: het leidt tot pijn. Dat kan ons doen motiveren om een betere wereld te willen. En dat kan ons motiveren om God te zoeken, te aanvaarden, en opnieuw geboren te worden als een nieuw mens die wederom God in zich heeft, in plaats van slechts de zonde.quote:Dus volgens jou is de 'natuur' geen schepping van 'God'.
Allen hebben gezondigd. Kijk naar de tien geboden en vergelijk je leven ermee. Of de grote geboden: heb je naasten lief als jezelf. Heb je nooit iets kwaadaardigs, oneerlijks gedaan in je leven?quote:Ik ken 'Jezus' niet, wel Octopus Paul (vzmh), 'Jezus' ben ik niets schuldig, althans niets waarvan ik mij bewust ben, Octopus Paul wel want ik eet wel eens Ika Tempura![]()
..
Hoezo wordt die afgedwongen?quote:1. Je hebt het over 'perfecte rechtvaardigheid', deze wordt afgedwongen, dus die 'perfecte rechtvaardigheid' is exact het tegenovergestelde van de imaginaire 'vrije wil'.
Als je een paar dagen niet drinkt wordt je behoorlijk ziek en droog je uit. Je lippen, handen, vel barsten. Je komt niet meer vooruit. Uiteindelijk ga je dood. Je menselijke lichaam heeft bepaalde elementen nodig om normaal te kunnen functioneren.quote:2. Ik ben geboren in een gemengde omgeving voor wat betreft de religieuze/filosofische positie t.a.v. 'het leven'. 'Jezus' is voor mij iemand die de hoofdrol speelt in een verhaal dat op de vrijwillige zondagsschool en onvrijwillige begrafenissen van religieuze familie moeder's zijde wordt verkondigt als zijnde een waarheid waar ik, mijn broer, e.v.a. alleen maar om lachen konden (lagere school). Ik geef helemaal geen 'leven van zonden' aan 'iemand', het is volstrekt onduidelijk of 'jij' en 'ik' wel als zodanig bestaan, taal is ongekend verneukeratief. 'Spirituele' 'transformatie', WTF? Redding, Ali? Redding van wat, kiest 'het leven' er bewust voor om 'zondig' 'te zijn', hoe ga jij dat als 'God's evenbeeld' uitleggen?
Ik ga er vanuit dat jij dus niet in God geloofd?quote:Op donderdag 7 november 2013 23:36 schreef highender het volgende:
[..]
'Natuurlijk' wel, 'God' weet dat jij de verleiding niet kan weerstaan, 'God' is verantwoordelijk voor die verleiding (of hij/zij/het is niet almachtig), 'see you in heaven' vrije wil...
Nou ik weet een beter alternatief. Hij heeft die boom er bewust neergezet in de wetenschap ( en dus met de bedoeling?) dat er van gegeten zou worden. Dat hek hadden ze wel omver gekregen. Hij had beter géén boom kunnen planten. Probleem opgelost.quote:Op donderdag 7 november 2013 23:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God wist dat Adam en Eva van die boom gingen eten en had hen kunnen beschermen door een hek om die boom heen te zetten, maar dan hadden ze geen echte keuze meer gehad.
Nou is dat zo? W zijn inmiddels met ruim 7 miljard.....quote:De mens heeft de rare neiging tot zelfvernietiging
Dan kan alleen als ze dus wèl besef van goed en kwaad hadden.quote:Op vrijdag 8 november 2013 09:09 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
maar ze wisten wel wat de consequenties zouden zijnen als ze het wel zouden doen.
Héy dus we wassen onze handen in onschuld? Als ik jou op een brute manier dood hoef ik niet gestraft worden. Ik zal tegen je directe familie het volgende melden: ''Het was de wil van de goden dat ik Hoatzin neerstak. Blame it on them, not me'' En ik zal ermee weg komen, immers de goden zijn zelf verantwoordelijk.quote:Op vrijdag 8 november 2013 17:54 schreef hoatzin het volgende:
God is zèlf verantwoordelijk voor alles in zijn schepping. Als de mens zondigt dan is dat door de Almachtige ingebakken. De neiging om te zondigen ook. God zelf heeft als enige alle keuzes gehad die je maar kunt bedenken. Hij heeft gekozen voor een mens die kan zondigen en hij weet dat dat ook zal gaan gebeuren. Wie is dan de oorzaak ? De mens kan er niets aan doen hoe hij gemaakt is, hij had daar geen inspraak in.
En al lijkt het of we vrije keuzes maken, we kunnen niets anders doen dan wat God al weet wat we gaan doen.
Weet dat de vertaling NIMMER gelijk staat aan het Hebreeuws, dat zal je echt in je achterhoofd moeten knopen voordat je begint met teksten te bediscusieren.quote:Op vrijdag 8 november 2013 18:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dan kan alleen als ze dus wèl besef van goed en kwaad hadden.
Maar dat hadden ze niet. Het is ook krom. God stelt dat als ze van de boom eten ze zullen sterven. De dood is een straf. Ze hadden dus kennis van de gevolgen van Gods verbod. Hiermee hadden ze dus ook kennis van goed en kwaad.
Toch staat er even later dat ze dat inzicht pas krijgen nà het eten van de vrucht.....
Snap jij het nog?
Je mist, zoals wel vaker, mijn punt. Ik zeg zelf dat het zo krom als een hoepel is.quote:Op vrijdag 8 november 2013 18:15 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Weet dat de vertaling NIMMER gelijk staat aan het Hebreeuws, dat zal je echt in je achterhoofd moeten knopen voordat je begint met teksten te bediscusieren.
Het is geen letterlijke dood. En daarbij het verhaal is allegorisch.
Je spreekt honderden topics vol dat gelovigen de teksten letterlijk lezen en je beschuldigd hen daarvan, maar je doet precies hetzelfde (iedereen, daar niet van) Grappig zijn wij mensen eigenlijk
Als je in een almachtige en alwetende schepper gelooft, ja. Maar, zoals al eens geconcludeerd is, kan die logisch gezien niet bestaan.quote:Op vrijdag 8 november 2013 18:08 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Héy dus we wassen onze handen in onschuld? Als ik jou op een brute manier dood hoef ik niet gestraft worden. Ik zal tegen je directe familie het volgende melden: ''Het was de wil van de goden dat ik Hoatzin neerstak. Blame it on them, not me'' En ik zal ermee weg komen, immers de goden zijn zelf verantwoordelijk.
Eigenlijk neem je zelf dus geen enkele verantwoordelijkheid bij je daden? Immers , God is zèlf verantwoordelijk voor alles in zijn schepping. Ik ga dit voortaan ook gebruiken.
Nee ik ook niet, Je kunt geloven in en god die het leven geschapen (of veroorzaakt) heeft en daarna met zijn handjes achterover in zijn leunstoel toekijkt.quote:Ontopic: ik zie niet in waarom je niet in de evolutietheorie kan geloven als je in bepaalde goden gelooft. Maar blijkbaar is dat voor de grote massa not done , iets met dogmatisch denken.....
Ok.quote:Op vrijdag 8 november 2013 21:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je mist, zoals wel vaker, mijn punt. Ik zeg zelf dat het zo krom als een hoepel is.
Je leest het dus letterlijk.quote:Op vrijdag 8 november 2013 21:21 schreef hoatzin het volgende:
De Hebreeuwse tekst is voor een kabbalist als jij een prachtige puzzel. Maar vergeet niet dat dit gedeelte (Beresjiet), en dan met name het scheppingsverhaal en de zondvloed, gebaseer zijn op overleveringen van veel oudere beschavingen. Het verhaal zelf is niets Hebreeuws aan.
Ok. Maar de zondvloed wel ?quote:Op vrijdag 8 november 2013 21:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als je in een almachtige en alwetende schepper gelooft, ja. Maar, zoals al eens geconcludeerd is, kan die logisch gezien niet bestaan.
Deed ik ook met mijn Lego als kind. Ik stond erbij en keek erna.quote:Op vrijdag 8 november 2013 21:24 schreef hoatzin het volgende:
Nee ik ook niet, Je kunt geloven in en god die het leven geschapen (of veroorzaakt) heeft en daarna met zijn handjes achterover in zijn leunstoel toekijkt.
Nee hoor, bij ons zit dan namelijk ook door de goden ingebakken dat we jou daar (hard) voor straffen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 18:08 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Héy dus we wassen onze handen in onschuld? Als ik jou op een brute manier dood hoef ik niet gestraft worden. Ik zal tegen je directe familie het volgende melden: ''Het was de wil van de goden dat ik Hoatzin neerstak. Blame it on them, not me'' En ik zal ermee weg komen, immers de goden zijn zelf verantwoordelijk.
Ik heb mijn ticketje naar de hel al binnenquote:Op vrijdag 8 november 2013 21:56 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Nee hoor, bij ons zit dan namelijk ook door de goden ingebakken dat we jou daar (hard) voor straffen.
Volgens calvinisten is er ook geen vrije wil, volgens een atheïst als Dennett bestaat er wel (een deels) vrije wil.quote:Op vrijdag 8 november 2013 14:14 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat jij dus niet in God geloofd?
Heb jij dan wel een vrije wil?
aangezien jij er vanuit gaat dat er geen God is.
quote:Op vrijdag 8 november 2013 00:55 schreef highender het volgende:
..]
Ik ken 'Jezus' niet, wel Octopus Paul (vzmh), 'Jezus' ben ik niets schuldig, althans niets waarvan ik mij bewust ben, Octopus Paul wel want ik eet wel eens Ika Tempura![]()
..
[..]Ik weet niet wat Ika Tempura is, maar ik herleid uit je tekst dat het stukken Octopus zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik weet niet welk heilig boek jij geschreven hebt met Zijn heilige inkt, maar volgens mijn boek heeft hij geen enkel probleem daarmee. Net zoals katholieken het lichaam en bloed van jezus eten en drinken, mogen gelovigen van Octopus Paul ook rustig Zijn lichaamsdelen eten. Zijn geest is toch goddelijk en dus ondeelbaar, eeuwigdurend, almachtig en zo.Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
Als je er een diepere betekenis in wilt zoeken heb je niets aan de Hebreeuwse grondtekst. Dan moet je het eerder in de Sumerische (Gilgamesh of het nog oudere Atrahasis) epos zoeken. De bijbelschrijvers hebben dit verhaal gewoon aan hun eigen verhaal vastgeknoopt, net zoals andere religies dit deden. Het heeft dus niets met geschiedenis te maken en zoeken naar betekenissen heeft weinig zin. Het verhaal is niet oorspronkelijk genoeg.quote:
De zondvloed natuurlijk wel.quote:Ok. Maar de zondvloed wel ?
Ik ook, maar ik speelde er ook nog mee.quote:Deed ik ook met mijn Lego als kind. Ik stond erbij en keek erna.
Gilgamesh is ook een kopie van een verhaal dat bekend was onder de Semitische volken en is hoogstwaarschijnlijk net zoveel van het Joodse volk als alle andere volken die daar leefden.quote:Op zaterdag 9 november 2013 09:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als je er een diepere betekenis in wilt zoeken heb je niets aan de Hebreeuwse grondtekst. Dan moet je het eerder in de Sumerische (Gilgamesh of het nog oudere Atrahasis) epos zoeken. De bijbelschrijvers hebben dit verhaal gewoon aan hun eigen verhaal vastgeknoopt, net zoals andere religies dit deden. Het heeft dus niets met geschiedenis te maken en zoeken naar betekenissen heeft weinig zin. Het verhaal is niet oorspronkelijk genoeg.
quote:[..]
De zondvloed natuurlijk wel.
[..]
Ik ook, maar ik speelde er ook nog mee.Daarna maakte ik alles kapot...
![]()
Mee eens. Er zijn nog duidelijke sporen van een polytheïstische religie in het OT. En het is heel goed mogelijk dat dat monotheïsme uit Egypte komt. Wat dan weer een heel goede grondslag kan zijn voor het Exodus verhaal. Er zijn Semitische bevolkingsgroepen in Egypte geweest, die daar zelfs zijn weggejaagd op een gegeven moment. Niet ontsnapt maar weggejaagd.quote:Op zaterdag 9 november 2013 10:37 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Gilgamesh is ook een kopie van een verhaal dat bekend was onder de Semitische volken en is hoogstwaarschijnlijk net zoveel van het Joodse volk als alle andere volken die daar leefden.
Wat het wel is is dat het dichter bij het origineel ligt dan het verhaal uit het OT Het hele OT is een herschrijving van een polytheïsme naar het monotheïsme waarbij een aantal goden zijn samengevoegd in JHVH en waarbij die god in status is verhoogd van simpelweg god in de oudere zin naar God de bron van alles.
[..]
Je doet net alsof dit wereldnieuws isquote:Op zaterdag 9 november 2013 09:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als je er een diepere betekenis in wilt zoeken heb je niets aan de Hebreeuwse grondtekst. Dan moet je het eerder in de Sumerische (Gilgamesh of het nog oudere Atrahasis) epos zoeken. De bijbelschrijvers hebben dit verhaal gewoon aan hun eigen verhaal vastgeknoopt, net zoals andere religies dit deden. Het heeft dus niets met geschiedenis te maken en zoeken naar betekenissen heeft weinig zin. Het verhaal is niet oorspronkelijk genoeg.
Haha ik ook , en het kapot maken was leuker dan het bouwen achterafquote:De zondvloed natuurlijk wel.![]()
Ik ook, maar ik speelde er ook nog mee.Daarna maakte ik alles kapot...
![]()
Want God had zin om zich in een mens te incarneren, te laten martelen en doden door mensen om de oplossing te bieden voor het probleem wat hij zelf bewust veroorzaakt had? Je oplossing is voor mij volledig in contradictie met de rest van de boodschap van de bijbel.quote:Op vrijdag 8 november 2013 17:54 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nou ik weet een beter alternatief. Hij heeft die boom er bewust neergezet in de wetenschap ( en dus met de bedoeling?) dat er van gegeten zou worden. Dat hek hadden ze wel omver gekregen. Hij had beter géén boom kunnen planten. Probleem opgelost.![]()
Dan zou God ook in hebben gebakken dat wij beide een ander beeld hiervan hebben. Waarom zou God bewust verwarring zaaien onder zijn eigen schepsels? Ervoor zorgen dat ze elkaar uitmoorden? De bijbel geeft geen boodschap van verdoemenis maar van redding. Het draait om God die zijn nek uitsteekt voor zijn schepsels die van hem verwijderd zijn. God komt neer op aarde om in onze misère, onze rommel en vuiligheid te leven. Hij brengt een boodschap van naastenliefde. Hij bestraft de hypocrieten en onderdrukkers. Het resultaat is dat hij gemarted en gedood wordt. Die boodschap is niet in overeenstemming met een God zoals jij hem presenteert. Ik kan dus niet meegaan in je gedachten. Verwacht ook niet dat enige andere argumenten me van gedachten zullen veranderen. Voor mij is deze discussie met je gesloten wat betreft dit punt.quote:God is zèlf verantwoordelijk voor alles in zijn schepping. Als de mens zondigt dan is dat door de Almachtige ingebakken. De neiging om te zondigen ook. God zelf heeft als enige alle keuzes gehad die je maar kunt bedenken. Hij heeft gekozen voor een mens die kan zondigen en hij weet dat dat ook zal gaan gebeuren. Wie is dan de oorzaak ? De mens kan er niets aan doen hoe hij gemaakt is, hij had daar geen inspraak in.
En al lijkt het of we vrije keuzes maken, we kunnen niets anders doen dan wat God al weet wat we gaan doen.
De mens heeft ook de natuurlijke drang om zich voort te planten.quote:Nou is dat zo? W zijn inmiddels met ruim 7 miljard.....
1. Ik heb genoeg kennis van de evolutietheorie dus niet kletsen jijquote:Op dinsdag 5 november 2013 14:04 schreef Semisane het volgende:
Het is je wel vaker gezegd, maar het ontbreekt je gewoonweg aan kennis over de evolutietheorie om er uberhaupt een oordeel over te hebben, laat staan de nogal boute uitspraak dat er totaal geen bewijs voor is.
Daarbij klinkt het toch iets wanhopig om eerst te claimen dat er totaal geen bewijs voor is om daarna aan te geven dat "de dingen die wel bewezen zijn de bijbel ondersteunen.
Zou ik jou zijn dan had ik me zeer bescheiden op de vlakte gehouden met betrekking tot de evolutietheorie. Het schijnt namelijk wel een goede karaktertrek te zijn, ook volgens de bijbel, bescheidenheid.
Het scheppingsverhaal is heel goed met de wetenschap te combineren hoor? Nergens in de wetenschap wordt gezegd dat de schepping zoals die in de Bijbel staat niet zou kloppen. Wie is hier nou arrogant dan? Vertel eens waar je dit zogenaamde dingetje gevonden hebt? Op het gebied van historisch noem ik de scheppings toch ook niet? Dan heb ik het over de veldslagen, bestaan van Jezus en dat soort zaken. (niet dat de schepping niet een historische gebeurtenis is, maar dat kun je niet zo staven).quote:Op dinsdag 5 november 2013 14:13 schreef Semisane het volgende:
Laat nou het scheppingsverhaal juist één van die verhalen zijn die enkel te verenigen is met het beeld wat de wetenschap erover heeft weten op te bouwen door een zeer vloeibare interpretatie ervan op na te houden van dat verhaal waarin enorme aannames moeten worden aangenomen en het verhaal grotendeels als mythologie te zien.
Als je nou een geschiedkundige gebeurtenis had genoemd, iets over Romeinen en Jeruzalen, dan zou je nog hier en daar de bijbel als historisch kunnen beschouwen, maar het scheppingsverhaal is alles behalve historisch.![]()
Je doet wel heel veel harde uitspraken ook richting mij als persoon terwijl je dus aangeeft er geen bal van te weten.... Wie is hier nou arrogant en niet bescheiden bezig dan?quote:Op dinsdag 5 november 2013 14:13 schreef Semisane het volgende:
Zoals ik zeg, ik weet te weinig over de profetieën om daar iets zinnigs over te zeggen. Ik heb werkelijk geen idee hoe historici de uitspraken van Daniel op waarde schatten.
Ik vind het ook weinig interessant om heel eerlijk te zijn. Ik beschouw geschriften uit de bronzen-tijdperk als weinig relevant om heel eerlijk te zijn, met name als het aankomt op de huidige kennis die de mens heeft weten te vergaren in de laatste paar eeuwen.
Ja dat bedoel ik ermee.quote:Op dinsdag 5 november 2013 19:22 schreef Skillsy het volgende:
Oh oké
De Torah/ Bijbel is een schatkamer voor mij, een rijkdom. Overigens bedoel je met Genesis = Berésjit? Als jij het letterlijk leest dan is dat verder geen probleem
Ik heb genoeg archeologische bronnen geraadpleegd hoor, ik heb nog in de archeologie gewerkt dus ja.... Voor jij dit soort claims maakt dat dat van mij fout zou zijn (wat niet zo is) kijk zelf maar eens naar de archeologie bv.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:29 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
![]()
![]()
lees eerst eens De bijbel als mythe van Finkelstein en Silberman (ISBN 9062719511), voordat je zo'n waanzinnig foute claim maakt.
Standaard probleem voor veel niet-gelovigen. Ze lopen achter een grote massa aan en kunnen zelf totaal niet nadenken. Hebben de grootste mond over religieuze onderwerpen (Bijbel, Torah noem maar op) en hebben er uiteindelijk geen enkele kennis over. Mooi vb is die Semisame hier.....quote:Op dinsdag 5 november 2013 21:15 schreef Skillsy het volgende:
Lees de Torah eens allegorisch ipv letterlijk ( P'chat) , loop niet met de grote massa mee. Immers : onderzoek alles zelf en behoudt het goede
Hoe kan iemand na eerlijk en goed onderzoek volhouden dat de Bijbel onjuist zou zijn en God niet bestaat?quote:Op dinsdag 5 november 2013 21:27 schreef RobbieRonald het volgende:
Hoe kun je dit na eerlijk en goed onderzoek blijven volhouden?![]()
Ik ben dan wel erg benieuwd naar de bronnen die jij gebruikt om tot dit soort uitspraken te komen.
Vraagteken is terechtquote:Op zondag 10 november 2013 14:36 schreef bianconeri het volgende:
Het scheppingsverhaal is heel goed met de wetenschap te combineren hoor?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |