abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132971955
Hier maar weer verder

OP:

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
De titel moet de inhoud dekken en dat doet die ook:
'christelijk en toch geloven in de evolutietheorie'
Is dit eigenlijk wel mogelijk? Verloochen je dan niet de bijbel, dus het woord van God?

Want God heeft de mens speciaal gecreëerd en bij de evolutietheorie was het toeval maal toeval is de mens.
pi_132971969
Intelligent Design
Wie dit leest is een lezer van dit.
  woensdag 6 november 2013 @ 18:49:07 #3
191823 ludicrous_monk
Met de grappige habijt
pi_132972119
Weet niet of dit kan of 'mag', maar ik heb dan ook geen god nodig in mijn leven. Misschien als ik op straat beland ofzo :P
"The only real valuable thing is intuition. The intellect has little to do on the road to discovery."
pi_132972141
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 18:49 schreef ludicrous_monk het volgende:
Weet niet of dit kan of 'mag', maar ik heb dan ook geen god nodig in mijn leven. Misschien als ik op straat beland ofzo :P
Dan heb je gewoon geld nodig, geen god.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_132972166
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 18:45 schreef b4kl4p het volgende:
Intelligent Design
'Intelligent Design' is een term die in Amerika is uitgevonden om creationisme via de achterdeur in het schoollokaal te krijgen. Het is gewoon een synoniem voor creationisme.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_132972280
Waarom vallen christenen eigenlijk vrijwel enkel de Evolutietheorie aan? Je hoort ze zelden over bijvoorbeeld archeologie, experimentele natuurkunde, astronomie en geologie (al heb ik wel eens zo'n pannenkoek horen vertellen dat de Grand Canyon gevormd was door de zondvloed :') )
pi_132972447
Waarom vallen Sciëntisten religie zo aan?
pi_132972489
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 18:58 schreef b4kl4p het volgende:
Waarom vallen Sciëntisten religie zo aan?
Wie en waar?
pi_132972521
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 19:00 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Wie en waar?
Je doet hierboven net alsof de Grand Canyon niet gemaakt is door de zondvloed ( dat :') smiletje, beetje oneerbiedig vind je niet? )
pi_132972690
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 19:01 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Je doet hierboven net alsof de Grand Canyon niet gemaakt is door de zondvloed ( dat :') smiletje, beetje oneerbiedig vind je niet? )
Dat is de Grand Canyon ook niet :) En drogredenen zijn bij mij altijd :') .

Maar goed, wie vallen religie nog meer aan?
pi_132972854
Druipsteenpegels ondermijnen de evolutietheorie.

Een van de mooiste tegenargumenten die ik ben tegengekomen _O-
pi_132973055
Ah de volgende creatroll heeft zich gemeld.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_132973076
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 19:09 schreef RobbieRonald het volgende:

O die gast, :') Helemaal de weg kwijt.
pi_132973322
Geloven :N
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_132974045
Ik denk dat de vraag blijft:

Ben je een christen als je de bijbel niet letterlijk interpreteert?

Doe je dat wel, dan kun je niet in de evolutietheorie geloven.

Maar doe je dat niet en gelooft in de evolutietheorie, waarvoor is Jezus (Laat staan het feit dat Jezus speciaal voor de mens is gestorven, opdat God ons vergeeft, maar in feite God ons Jezus heeft gegeven, dus God vergeeft zichzelf |:( ) gestorven? Want dan is er geen erfzonde e.d. meer.
pi_132974766
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 19:34 schreef Paapienarwal het volgende:

Ben je een christen als je de bijbel niet letterlijk interpreteert?

Doe je dat wel, dan kun je niet in de evolutietheorie geloven.

Maar doe je dat niet en gelooft in de evolutietheorie, waarvoor is Jezus (Laat staan het feit dat Jezus speciaal voor de mens is gestorven, opdat God ons vergeeft, maar in feite God ons Jezus heeft gegeven, dus God vergeeft zichzelf |:( ) gestorven? Want dan is er geen erfzonde e.d. meer.
Tja volgens die logica moet je alle vrouwen ook kuthoeren vinden. Daar denken de christenen die ik ken toch anders over.
pi_132975739
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 19:34 schreef Paapienarwal het volgende:

Het NT is een rasj vorm naar mijn idee. Het gaat de schrijvers van het NT ( Lucas, Marcus ect) niet om de historische feiten maar de boodschap van de Tanakh(Oude testament) Je ziet constant gelijkenissen met het OT (steen die weggerold werd bij graf van Jezus <--- lees je ook bij Daniel). Erfzonde staat overigens niet in het NT. De Messiach is niks anders dan Licht ( Ohr)

Je moet eens los rukken van religieen en zelf op onderzoek uit gaan.
pi_132977169
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 20:06 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Het NT is een rasj vorm naar mijn idee. Het gaat de schrijvers van het NT ( Lucas, Marcus ect) niet om de historische feiten maar de boodschap van de Tanakh(Oude testament) Je ziet constant gelijkenissen met het OT (steen die weggerold werd bij graf van Jezus <--- lees je ook bij Daniel). Erfzonde staat overigens niet in het NT. De Messiach is niks anders dan Licht ( Ohr)

Je moet eens los rukken van religieen en zelf op onderzoek uit gaan.
Ik wil alleen een helder beeld scheppen hoe een christen ten opzichte de bijbel staat, want als je het boek zo leest dan klopt dat niet en op een andere manier is wel weer iets anders tegenstrijdig. En jij zegt bijvoorbeeld dat bij de Tanakh om de boodschap gaat, maar wat is die boodschap? Het moraal achter het verhaal van Adam & Eva, wat in dat geval als simpele mythe kan worden beschouwd?

Ik ben gelukkig nooit verbonden geweest met religiën, dus losrukken hoeft niet. Het zijn in mijn optiek sprookjes voor de volwassene, die bang is voor de zinloze en absurde wereld. :') Toch probeer ik ze te begrijpen.
pi_132979734
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 20:39 schreef Paapienarwal het volgende:

[..]

Ik wil alleen een helder beeld scheppen hoe een christen ten opzichte de bijbel staat, want als je het boek zo leest dan klopt dat niet en op een andere manier is wel weer iets anders tegenstrijdig. En jij zegt bijvoorbeeld dat bij de Tanakh om de boodschap gaat, maar wat is die boodschap? Het moraal achter het verhaal van Adam & Eva, wat in dat geval als simpele mythe kan worden beschouwd?
Neen, ik zeg dat in NT soms sporen te vinden zijn wat verwijst naar het OT. Verder hoef je de Torah helemaal niet lezen, het ook niet te snappen. Sterker nog: wees juist blij. Verder heb je niks aan mijn persoonlijke mening over Adam en Chawa, of wat de boodschap van deze verhaal kan zijn. Iedereen heeft bij het verkeerde eind.

Ik heb het al meerdere keren gemeld: Geloof NIKS voordat je het zelf onderzocht hebt.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 20:39 schreef Paapienarwal het volgende:

Ik ben gelukkig nooit verbonden geweest met religiën, dus losrukken hoeft niet. Het zijn in mijn optiek sprookjes voor de volwassene, die bang is voor de zinloze en absurde wereld. :') Toch probeer ik ze te begrijpen.
oké , maar je begrijpt ze (Christenen) toch al?
pi_132985009
Als christen zeg ik: als God een mechanisme van evolutie + natuurlijke selectie had gebruikt om tot de creatie van de mens te komen en de dood dus noodzakelijk is voor het menselijk leven, is Jezus' offer aan het kruis om het eeuwige leven te geven betekenisloos. Hij had dan gewoon onmiddellijk het eeuwige leven kunnen geven zonder al het leed te laten gebeuren. De bijbel leert dat het overtreden van Gods wet tot de dood heeft geleid. God wil ons uit de dood tot leven brengen. Daarvoor is een levengever nodig. Die levengever haalt ons uit de conditie van ongehoorzaamheid en dood, en brengt ons in de conditie van gehoorzaamheid en leven. De levengever is Jezus, die gestorven is in mijn plaats.
pi_132987165
Ha Ali , ouwe bekende van verhitte WFL evolutietopics ;)

Hoe zit het nou met steekmuggen en plofkippen die ook het leven wordt gegeven, en ook dood kunnen gaan?

(soms redeneren die gelovigen (met alle respect voor voor hun keuzes) in mijn ogen zo antropocentrisch)
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_132987807
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 19:09 schreef RobbieRonald het volgende:

Gossie! Schattig! O+
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_132989550
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2013 11:22 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Had je een zware werkdag Kees? ;)
Het is moeilijk de Torah allegorisch te lezen, ik denk dat iedereen het letterlijk leest. Ja ook niet-gelovigen(zie als voorbeeld paar posten hierboven , of zie het F&Lforum)

Dit (het letterlijk lezen) komt omdat we gebonden zijn aan onze 5 zintuigen. Of we nu geloven of niet: we blijven het letterlijk opvatten.

Kabbala:

[..]

En, geloof niks voor je zelf alles hebt onderzocht! Dus ook niet wat IK zeg. Iedereen heeft het verkeerd....
Viel geloof ik wel mee, maar het was wel al laat.

Ik ben geneigd om niks te geloven zonder kritiek: je wordt belazerd waar je bijstaat.
Anderzijds wordt een metaforische interpretatie van welke tekst dan ook glad ijs.

En ik geloof je uiteraard niet, maar ik denk wel dat je oprecht bent. Zij het onervaren.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  donderdag 7 november 2013 @ 09:46:17 #24
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_132993924
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 22:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hij had dan gewoon onmiddellijk het eeuwige leven kunnen geven zonder al het leed te laten gebeuren.
Kijk dan was die god nog enigszins sympathiek te noemen. Maar nee, hij heeft gekozen voor onnoemelijk veel leed. ;(
pi_132997422
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 23:34 schreef barthol het volgende:
Ha Ali , ouwe bekende van verhitte WFL evolutietopics ;)

Hoe zit het nou met steekmuggen en plofkippen die ook het leven wordt gegeven, en ook dood kunnen gaan?

(soms redeneren die gelovigen (met alle respect voor voor hun keuzes) in mijn ogen zo antropocentrisch)
omdat die dieren niet zo'n verstand hebben als mensenen dus geen keuzes kunnen maken zoals wij.
die dieren hebben ook geen benul van zonde en of goed en kwaad.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 7 november 2013 @ 11:40:05 #26
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_132997650
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 11:34 schreef sjoemie1985 het volgende:
die dieren hebben ook geen benul van zonde en of goed en kwaad.
Dat had de mens ook niet. Toch kreeg hij de doodstraf.
pi_132997734
Maar ik vraag me dus af waarom die plofkippen de doodstraf hebben gekregen.

Of eigenlijk wordt elk organisme geboren en gaat het ook weer dood. De mens inclusief. Daar is niet zo'n verhaaltje over erfzonde voor nodig. Is meer iets over fysiologie.

Alleen de Turritopsis nutricula schijnt het eeuwige leven te kunnen hebben ;)
Maar dat is dan ook een heel brave kwal.

[ Bericht 37% gewijzigd door barthol op 07-11-2013 11:55:55 ]
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_132998351
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 11:40 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat had de mens ook niet. Toch kreeg hij de doodstraf.
Je bedoelt de keuze van adam en eva om wel of niet van de boom te eten waarvan God zei dat het niet mocht?
I am a child of God
God is not dead.
pi_132999407
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 11:42 schreef barthol het volgende:
Maar ik vraag me dus af waarom die plofkippen de doodstraf hebben gekregen.

Of eigenlijk wordt elk organisme geboren en gaat het ook weer dood. De mens inclusief. Daar is niet zo'n verhaaltje over erfzonde voor nodig. Is meer iets over fysiologie.

Alleen de Turritopsis nutricula schijnt het eeuwige leven te kunnen hebben ;)
Maar dat is dan ook een heel brave kwal.
Ik denk dat t antwoord op alle leed buiten de mensen is:

17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten. Genesis 3

Die doornen en distelen beperken zich niet bij doornen en distelen maar zijn een symptoom van de aanwezigheid van kwaadaardigheid in de natuur. De aarde is vervloekt.

We zien restanten van het paradijselijke eden in de aanganeme dingen van het leven: zon, bloemen, geuren, kleuren, heerlijk fruit en ander eten, majestueuze dieren, enz.

Tegelijkertijd zien we de gevolgen van die vloek: dood en verderf, parasitaire relaties, ziekte, degeneratie, enzovoorts.

De bijbel belooft restoratie naar het oorspronkelijke en meer, zowel wat betreft mensen als dieren en de gehele natuur. Een nieuwe aarde waarin gerechtigheid zal zijn, en geen dood en verderf meer. Ter indicatie:

6 En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij den geitenbok nederliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee te zamen, en een klein jongske zal ze drijven.
7 De koe en de berin zullen te zamen weiden, haar jongen zullen te zamen nederliggen, en de leeuw zal stro eten, gelijk de os.
8 En een zoogkind zal zich vermaken over het hol van een adder; en een gespeend kind zal zijn hand uitsteken in de kuil van den basilisk.
9 Men zal nergens leed doen noch verderven op den gansen berg Mijner heiligheid; want de aarde zal vol van kennis des HEEREN zijn, gelijk de wateren den bodem der zee bedekken.
10 Want het zal geschieden ten zelven dage, dat de heidenen naar den Wortel van Isaï, Die staan zal tot een banier der volken, zullen vragen, en Zijn rust zal heerlijk zijn. Jesaja 11
  donderdag 7 november 2013 @ 13:33:52 #30
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_133002132
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 11:56 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Je bedoelt de keuze van adam en eva om wel of niet van de boom te eten waarvan God zei dat het niet mocht?
Nee de kennis van goed en kwaad hadden ze niet. Ze wisten wel dat het niet mocht maar wisten niet dat dat "kwaad" was. Ze hadden er zo gezegd "geen erg in".

God wel, die wist ook allang dat ze gingen zondigen nietwaar?
pi_133003146
hij wist dat misschien wel, maar de mens had ook zelf de keuze om niet van die vrucht te eten,
omdat God hun dat verboden had.
als iemand iets zegt dat je het niet mag doen, dan doe je dat toch inprincipe niet?
als je het dan wel doet sla je toch iemands regels in de wind en schaad je zijn vertrouwen?
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 7 november 2013 @ 14:24:58 #32
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_133003994
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 14:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
hij wist dat misschien wel, maar de mens had ook zelf de keuze om niet van die vrucht te eten,
als iemand iets zegt dat je het niet mag doen, dan doe je dat toch inprincipe niet?
als je het dan wel doet sla je toch iemands regels in de wind en schaad je zijn vertrouwen?
Als God het wel wist dan kon de mens niets anders doen. Want de mens kan niet iets anders doen dan wat God al weet. Weet God dat je gaat zondigen dan zondig jij ook, anders zou God het niet weten. Eigenlijk is dit de discussie over de vrije wil, wat al uitvoerig aan bod is geweest.

Dit is een vraagstuk wat al honderden jaren speelt en waar de godsgeleerden dan ook niet uitkomen.
pi_133004435
Nee, God laat de mens de vrije keus of ze linksom of rechtsom gaan.
hij wil natuurlijk het liefst dat iedereen in hem gelooft etc.
Maar laat toch de keus aan de mens omdat te doen of niet.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 7 november 2013 @ 14:40:36 #34
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_133004561
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 14:37 schreef sjoemie1985 het volgende:
Nee, God laat de mens de vrije keus of ze linksom of rechtsom gaan.
hij wil natuurlijk het liefst dat iedereen in hem gelooft etc.
Maar laat toch de keus aan de mens omdat te doen of niet.
Ah maar dan is jouw God niet almachtig en zeker niet alwetend.
pi_133004830
als wij geen vrije wil/ keus zouden hebben zou dat dus betekenen dat wij eigenlijk een robot zouden zijn en dus geprogrammeerd zouden zijn om alleen maar te doen wat onze programmeur ons in geeft.
en dat is niet zo.
Maar dat is niet zo, wij hebben zelf de keus om goed te doen en of kwaad te doen.
Als jij van plan bent om niet in God te geloven is dat jouw keus niet die van God toch?
God zou toch niet iemand tegen zich zelf kunnen keren?
I am a child of God
God is not dead.
pi_133005016
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 14:47 schreef sjoemie1985 het volgende:
als wij geen vrije wil/ keus zouden hebben zou dat dus betekenen dat wij eigenlijk een robot zouden zijn en dus geprogrammeerd zouden zijn om alleen maar te doen wat onze programmeur ons in geeft.
en dat is niet zo.
Maar dat is niet zo, wij hebben zelf de keus om goed te doen en of kwaad te doen.
Als jij van plan bent om niet in God te geloven is dat jouw keus niet die van God toch?
Het punt is natuurlijk dat wanneer er iets of iemand alwetend is, dit of deze bij voorbaat al weet wat jij gaat doen. Dat staat een beetje haaks op het idee van een vrije wil, aangezien je keuze dan al vast staat.
  donderdag 7 november 2013 @ 15:48:13 #37
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_133007306
quote:
als wij geen vrije wil/ keus zouden hebben zou dat dus betekenen dat wij eigenlijk een robot zouden zijn
Heel juist Sjoemie! Kijk als God al weet dat jij morgen gaat zondigen dan staat dat dus al vast en kun jij niet anders dan inderdaad de volgende dag zondigen. Je DENKT dat je een vrije wil hebt, zo ervaar je dat ook, maar feitelijk doe je niets anders dan hetgeen God allang wist. Je bent dus inderdaad een robot die denkt dat hij een vrije wil heeft.

Geen fijne gedachte he?
pi_133009376
Ik weet even niet hoe ik het nog anders uit kan leggen, misschien dat ali
_kanibali nog een uitleg?
I am a child of God
God is not dead.
pi_133010954
De 'Schepper' staat helemaal los hiervan. Je kan Boven onmogelijk naar beneden trekken.

Ik denk dat we aanemen dat er een vrije wil is maar in werkelijkheid bestaat er geen vrije wil . Dit komt omdat wij niet buiten onze 5 zintuigen kunnen kijken. Bij ons komt alle informatie van buiten af. En omdat we niet 'beter' weten en niet verder kunnen kijken dan onze 'neus lang is' ontstaat er soort 'leegte' en daaardoor denken we dat we 'vij' zijn. En hebben we de gedachte dat we een vrije wil hebben, terwijl dit niet is.

Maar zijn we dan robots? Neen ik denk het niet. We hebben invloed op ons egoisme, en als we die omvormen dan kun je zien waar we vrij in zijn.
Dus ik zou zeggen : ja we hebben een vrije wil, maar weet dat jij geen invloed hebt op je vrije wil.
pi_133011504
quote:
en dat is niet zo.
Dat is zelfs niet het geval binnen iedere stroming van het christendom. Calvinisten en andere groepen geloven in predestinatie, je kan enkel waarlijk in God geloven als je door God zelf wordt uitgekozen.
En God kan mensen testen en laten testen zie Abraham en Job.

Daarnaast kies ik er niet voor om niet te geloven ik geloof simpelweg niet.
pi_133011641
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 14:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
Wat als je gezegd wordt dat je iemand niet mag helpen die aan het verdrinken is?

Daarnaast Adam en Eva kenden nog niet het verschil tussen Goed en Kwaad, ze wisten niet dat het slecht was om tegen God's woord in te gaan
pi_133014509
Kennis van goed en kwaad... Om welke kennis gaat het hier eigenlijk? Hoe weet je dat het goed is om iets te eten wanneer je honger hebt bijvoorbeeld, wanneer je geen kennis van goed en kwaad hebt?
pi_133014724
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 19:02 schreef RobbieRonald het volgende:
Kennis van goed en kwaad... Om welke kennis gaat het hier eigenlijk? Hoe weet je dat het goed is om iets te eten wanneer je honger hebt bijvoorbeeld, wanneer je geen kennis van goed en kwaad hebt?
Hehe... dit probleem speelt niet alleen in het christendom ten aanzien van goed en kwaad, maar in alle religies ten aanzien van alle geloofsovertuigingen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_133014922
Het zijn wel heel algemene termen, te algemeen. Heel je leven bestaat uit keuzes tussen goed en kwaad, bewust of onbewust kies je daar voor "het goede" om tot het gewenste resultaat te komen.
pi_133015231
quote:
Kennis van goed en kwaad... Om welke kennis gaat het hier eigenlijk? Hoe weet je dat het goed is om iets te eten wanneer je honger hebt bijvoorbeeld,
Dat is een heel andere betekenis van goed en heeft niks met kwaad te maken
quote:
wanneer je geen kennis van goed en kwaad hebt?
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 19:11 schreef RobbieRonald het volgende:
Het zijn wel heel algemene termen, te algemeen. Heel je leven bestaat uit keuzes tussen goed en kwaad, bewust of onbewust kies je daar voor "het goede" om tot het gewenste resultaat te komen.
Het is in context een heel specifieke betekenis van Goed en Kwaad bezien vanuit God's wil en niet het goed als in "het is goed om te eten als je honger hebt"
pi_133016578
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 16:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik weet even niet hoe ik het nog anders uit kan leggen, misschien dat ali
_kanibali nog een uitleg?
Kennis van wat mensen zullen doen is niet hetzelfde als bepalen wat mensen zullen doen.

Het is niet dat ik ga zondigen omdat God al weet dat ik ga zondigen, maar God weet dat ik de verleiding om te zondigen niet ga weerstaan. Hoatzin draait het om.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 07-11-2013 19:56:38 ]
pi_133016934
quote:
In de bijbel is 'kwaad doen' gelijk aan onrechtvaardig handelen.

Het onderscheid tussen rechtvaardig en onrechtvaardig wordt in de bijbel weergegeven in de vorm van geboden:

36 Meester! welk is het grote gebod in de wet?
37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten. Mattheus 22

'Liefhebben' in de bijbel is een daad, niet slechts een gevoel:

15 Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden. Johannes 14

De twee geboden worden verder gespecifieerd in de tien geboden:

2 Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.
3 Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
6 En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
7 Gij zult den naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn naam ijdellijk gebruikt.
8 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.
9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
12 Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.
13 Gij zult niet doodslaan.
14 Gij zult niet echtbreken.
15 Gij zult niet stelen.
16 Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
17 Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is. Exodus 20

En de tien geboden worden verder uitgelegd in het oude en nieuwe testament. bijvoorbeeld bij de preek op de berg:

21 Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet doden; maar zo wie doodt, die zal strafbaar zijn door het gericht.
22 Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.
23 Zo gij dan uw gave zult op het altaar offeren, en aldaar gedachtig wordt, dat uw broeder iets tegen u heeft;
24 Laat daar uw gave voor het altaar, en gaat heen, verzoent u eerst met uw broeder, en komt dan en offert uw gave.
25 Weest haastelijk welgezind jegens uw wederpartij, terwijl gij nog met hem op den weg zijt; opdat de wederpartij niet misschien u den rechter overlevere, en de rechter u den dienaar overlevere, en gij in de gevangenis geworpen wordt.
26 Voorwaar, Ik zeg u: Gij zult daar geenszins uitkomen, totdat gij den laatsten penning zult betaald hebben.
27 Gij hebt gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult geen overspel doen.
28 Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.
29 Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
30 En indien uw rechterhand u ergert, houwt ze af, en werpt ze van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
31 Er is ook gezegd: Zo wie zijn vrouw verlaten zal, die geve haar een scheidbrief.
32 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzake van hoererij, die maakt, dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen, die doet overspel.
33 Wederom hebt gij gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult den eed niet breken, maar gij zult den Heere uw eden houden.
34 Maar Ik zeg u: Zweert ganselijk niet, noch bij den hemel, omdat hij is de troon Gods;
35 Noch bij de aarde, omdat zij is de voetbank Zijner voeten; noch bij Jeruzalem, omdat zij is de stad des groten Konings;
36 Noch bij uw hoofd zult gij zweren, omdat gij niet een haar kunt wit of zwart maken;
37 Maar laat zijn uw woord ja, ja; neen, neen; wat boven deze is, dat is uit den boze.
38 Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand.
39 Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe;
40 En zo iemand met u rechten wil, en uw rok nemen, laat hem ook den mantel;
41 En zo wie u zal dwingen een mijl te gaan, gaat met hem twee mijlen.
42 Geeft dengene, die iets van u bidt, en keert u niet af van dengene, die van u lenen wil.
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;
45 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?
48 Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is. Mattheus 5

De boodschap van de bijbel is dus dat we God en onze naasten lief dienen te hebben in daden.
Dat kunnen we niet op eigen kracht maar we hebben Gods geest nodig in ons hart en verstand. Daarmee worden die geboden deel van onze menselijke natuur:

33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. Jeremia 31

De bijbel beschrijft een weg van spirituele transformatie: je sterft aan je zwakke, zondige menselijke natuur, en ontvangt de goddelijke natuur waardoor je een nieuw mens wordt, die Gods geboden in de praktijk brengt, met plezier en volharding.
pi_133017553
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 19:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wanneer iemand zich aan de wet voldoet dan weet hij ook zeker dat dit zo is. Het voldoen aan de wet heeft als gevolg : Zijn Aanwezigheid.
  donderdag 7 november 2013 @ 22:08:06 #49
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_133023896
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 19:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Kennis van wat mensen zullen doen is niet hetzelfde als bepalen wat mensen zullen doen.

Het is niet dat ik ga zondigen omdat God al weet dat ik ga zondigen, maar God weet dat ik de verleiding om te zondigen niet ga weerstaan. Hoatzin draait het om.
(als een duveltje uit een doosje, welkom vriend)

Als God dat weet, hoe kan ik dan anders doen? Ik kan toch niet (onwetend) ingaan tegen iets waarvan God zeker weet dat het gebeuren zal?
pi_133027950
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 22:08 schreef hoatzin het volgende:

[..]

(als een duveltje uit een doosje, welkom vriend)

Als God dat weet, hoe kan ik dan anders doen? Ik kan toch niet (onwetend) ingaan tegen iets waarvan God zeker weet dat het gebeuren zal?
Ha leuk je weer te zien.

De keuze die je maakt hangt niet af van het feit dat God al weet welke je gaat maken. Je maakt de keuze helemaal zelf. Het is niet zo dat je in Gods alwetendheid 'treedt', Zijn voorkennis is geen pad waar je zonder meer inloopt. Je loopt het pad van je eigen keuzes in, God weet slechts al welk pad je zult belopen.

Belangrijker is dat God nooit zijn voorkennis tegen je zal gebruiken. Hij laat je vrij zelf al weet Hij al dat je de fout in zal gaan.

God wist dat Adam en Eva van die boom gingen eten en had hen kunnen beschermen door een hek om die boom heen te zetten, maar dan hadden ze geen echte keuze meer gehad.

Ze aten er niet onmiddellijk van toen die boom werd geplant. Het is niet zo dat ze hem niet konden ontwijken of gedwongen werden om ervan te eten. Ze konden hem ontwijken of ervan eten. Ze werden verleid om ervan te eten.

Wij mensen worden ook constant verleid om te handelen tegen Gods geboden. Dit met destructieve gevolgen voor onszelf, onze naasten en onze leefomgeving. De mens heeft de rare neiging tot zelfvernietiging, moet vechten om zijn beter weten te laten gelden in plaats van zijn natuurlijke drangen. Dat gevecht verliezen we regelmatig en daar plukken we zelf de zure vruchten van. God wil ons opnieuw de kracht geven om verleidingen te weerstaan, en een gezond, vrij, gelukkig leven te leiden, in dienst van God en onze naasten, dwz het goede doen, constructief bezig zijn voor een betere wereld.

[ Bericht 13% gewijzigd door Ali_Kannibali op 07-11-2013 23:36:44 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')