abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132766274
quote:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.

Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.

Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.

De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
quote:
Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.

Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.

Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.

Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
VN wil Sintfeest volledig verbieden

quote:
VN-onderzoeker wil af van de Sint

Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.

Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."

Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."

In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:
Kamer mengt zich in debat Sint

Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.

Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.

Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.

Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.

Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.

Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.

Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".

Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
quote:
Nederland hoeft absoluut niet te vrezen voor een serieus signaal van de Verenigde Naties tegen het sinterklaasfeest. Dat zegt Marc Jacobs, de Belgische vertegenwoordiger van Unesco.

Volgens hem bekleedt Verene Shepherd, die namens de VN kritiek uitte op Sinterklaas, geen enkele serieuze positie bij de VN. 'Ze is slechts een consultant die de naam van de VN misbruikt om een eigen agenda in de media te brengen,' aldus Jacobs.

Consultants
'Alle heisa die de Jamaicaanse Shepherd heeft veroorzaakt met haar brief is niet meer dan een slechte zet in een spel van pressiegroepen in Nederland', zegt de Belg. 'De vier ondertekenaars van die brief behoren helemaal niet tot de bevoegde organen van Unesco, maar gebruikten papier met het briefhoofd van 'de Verenigde Naties', eigenlijk het Hoog Commissariaat van de Mensenrechten. Het zijn een soort consultants die een vooronderzoek voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse Staat.'

Klik hier voor de rest v/h artikel
Hier verder.
Reality is wrong. Dreams are for real.
pi_132766434
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 17:43 schreef Elan het volgende: [..] Oplossing die ze op de Antillen hebben vind ik wel echt tof: [ afbeelding ] Regenboogpietjes, die gekleurd zijn omdat de boot onder een regenboog is doorgevaren kinderen zullen er geen seconde om tanen :D .
:)
pi_132766874
Top reeks dit. Hoe is het in Papua eigenlijk?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 18:20:14 #4
241662 Jian
Well, well, well
pi_132767321
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 18:03 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Top reeks dit. Hoe is het in Papua eigenlijk?
Staat op de agenda van de VN, ......maar eerst het Sinterklaasfeest. hè :Y)
pi_132767364
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 17:50 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Zwart is ook een kleur.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 18:23:45 #6
241662 Jian
Well, well, well
pi_132767413
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 16:12 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Leugenaar. Lekker blijven volhouden.
Nah, honderduizenden is gewoon een ietsjePIETsje naar boven afgerond ....... meer niet c_/

[ Bericht 1% gewijzigd door Jian op 31-10-2013 18:54:54 ]
  donderdag 31 oktober 2013 @ 18:28:41 #7
241662 Jian
Well, well, well
pi_132767566
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 16:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Bek dicht, racist.
Koos is eigenlijk de zus van Anouk .....
  donderdag 31 oktober 2013 @ 18:32:12 #8
241662 Jian
Well, well, well
pi_132767664
We krijgen dit jaar ook alleen nog witte chocolade letters, lekker wel :9
pi_132768142
Ja het is dikke onzin allemaal. En liever geen pieten als het regenboogpieten worden. Dan vind ik het idee van Utrecht beter met Spaanse edelen.
pi_132768158
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 18:21 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Zwart is ook een kleur.
Uit het kleurenspectrum? Wit ook?
pi_132768264
quote:
14s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 18:32 schreef Jian het volgende:
We krijgen dit jaar ook alleen nog witte chocolade letters, lekker wel :9
Die Ritter Sport witte chocola met nootjes is lekker. Heeft dan weer niets met Sint te maken.
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 18:57:55 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132768449
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 18:48 schreef Phalanx300 het volgende:
Ja het is dikke onzin allemaal. En liever geen pieten als het regenboogpieten worden. Dan vind ik het idee van Utrecht beter met Spaanse edelen.
goed plan

wait whut?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_132768527
http://www.rtvutrecht.nl/(...)edelen-bij-sint.html

Aangezien het hebben van zwarte hulpen racistisch is zullen we over moeten gaan op de blanken hulpen. Productiviteit gaat ook meteen omhoog.
pi_132769922
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 18:59 schreef Phalanx300 het volgende:
http://www.rtvutrecht.nl/(...)edelen-bij-sint.html

Aangezien het hebben van zwarte hulpen racistisch is zullen we over moeten gaan op de blanken hulpen. Productiviteit gaat ook meteen omhoog.
wauuwwww... racistisch kreten om zogenaamd racisme aan te klagen.
Zeer orgineel in deze topicreeks
pi_132771412
Nog wat Spaanser, 1599:

http://www.smith.edu/vist(...)llery/dukes_det.htm#
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog een rijke Afrikaan, 1540:

En een koning, uit de 16e eeuw:

En een website vol met bekende Europeanen met deels Afrikaanse (voor)ouders uit die tijd
http://afroeurope.blogspo(...)eople-in-europe.html

[ Bericht 41% gewijzigd door poemojn op 31-10-2013 20:45:49 ]
pi_132772117
quote:
Uiteraard is pietitie.nl ook tegen de afschaffing van het Sinterklaasfeest. Middels een hele simpele manier willen wij van pietitie.nl zoveel mogelijk 'likes' verzamelen voor we te laat zijn.
https://www.facebook.com/pietitie/info

.....voor we te laat zijn....
??
Hoezo te laat? Wat verwachten ze dan binnenkort, waardoor men geen likes meer kan verwerven na het gebeurde ?
pi_132772601
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 19:39 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

wauuwwww... racistisch kreten om zogenaamd racisme aan te klagen.
Zeer orgineel in deze topicreeks
Gebaseerd op harde feiten.
pi_132772758
Wat een gedoe eigenlijk om een handje vol mensen die bezwaar maken tegen zwarte piet.
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:18:36 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132774569
ja nogal ja

rassenstrijd om een non issue ... :')
pi_132774609
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 20:46 schreef Mylene het volgende:
Wat een gedoe eigenlijk om een handje vol mensen die bezwaar maken tegen zwarte piet.
handjevol ja?
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:20:19 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132774661
een handjevol ja

bij wijze van spreken, ze passen niet letterlijk allemaal in een hand nee
  donderdag 31 oktober 2013 @ 21:23:38 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132774839
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 17:43 schreef Elan het volgende:

Regenboogpietjes, die gekleurd zijn omdat de boot onder een regenboog is doorgevaren kinderen zullen er geen seconde om tanen :D .
Denken dat het om de kinderen gaat. :')
The End Times are wild
pi_132775003
pleur er nog wat racisme in lxiv

kan ik weer lachen
pi_132775049
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:20 schreef sp3c het volgende:
een handjevol ja

bij wijze van spreken, ze passen niet letterlijk allemaal in een hand nee
Ik denk ook dat niet veel mensen zp willen verbieden.

Maar dat is wat anders dan niet happy zijn met de uitvoering van het pietentheater,

Een paar honderdduizend zwarte nederlanders die niet happy zijn met de pietenshow passen niet in een hand.
Hoeveel niet-donkere Nederlanders zijn er daarnaast die niet happy zijn.
En hoeveel mijoen mensen zijn er wereldwijd, die zo niet geimiteerd willen worden.
pi_132775206
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

Denken dat het om de kinderen gaat. :')
Jij gelooft nog steeds in Sinterklaas? :D
blablablabla
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:30:43 #26
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132775210
ik geloof gewoon niet dat het om (alle huidskleuren bij elkaar opgeteld) een paar 100.000 man gaat als ik heel eerlijk moet zijn, het blijkt gewoon niet echt ergens uit

hoeveel het er wereldwijd zijn kan me geen fluit schelen

daarnaast past 1 iemand al niet letterlijk in 1 hand, je moet dat soort dingen ook niet letterlijk nemen, ze bedoelt te zeggen dat het om een heel klein aantal mensen gaat
pi_132775326
Dus als er maar weinig mensen een probleem hebben hoef je er geen aandacht aan te schenken? Ok dan
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:34:35 #28
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132775442
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:32 schreef JanCees het volgende:
Dus als er maar weinig mensen een probleem hebben hoef je er geen aandacht aan te schenken? Ok dan
ja dat is inderdaad precies wat ik zeg

knappe samenvatting .. petje af _O_

je bent fantastisch en geweldig en als ik ooit eens in je schaduw kan staan plas ik gelijk mijn broekje vol

houd het gewoon bij wat mensen zeggen ipv ze je eigen fantasierijke interpretatie in de mond te leggen }:|
pi_132775464
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:30 schreef sp3c het volgende:
ik geloof gewoon niet dat het er (alle huidskleuren bij elkaar opgeteld) een paar 100.000 zijn om heel eerlijk te zijn, het blijkt gewoon niet echt ergens uit

hoeveel het er wereldwijd zijn kan me geen fluit schelen
Ik heb al eerder linkjes gezet van onderzoekjes.Duidelijk is dat een meerderheid binnen de zwarte groepen Nederlanders/buitenlanders het zpgedoe niet zo verwelkomen .
En dan kom je toch op minimaal 200.000 mensen uit.
pi_132775481
Het gekste is nog dat ze nu bereiken dat mensen zwarte piet en zwarte huid veel sterker dan voorheen koppelen aan de kolonialisatie en het slavernijverleden, terwijl ze racisme willen tegengaan ipv versterken. Het zou dan veel logischer zijn om veel aandacht te geven aan de periode voor de transatlantische slavenhandel, zoals de afrikaanse edelen, de bekende europeanen met afrikaans bloed/uiterlijk, de meer glorieuze kant van de afrikaanse historie zoals de zwarte farao's.
pi_132775557
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:34 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dat is inderdaad precies wat ik zeg

knappe samenvatting .. petje af _O_

je bent fantastisch en geweldig en als ik ooit eens in je schaduw kan staan plas ik gelijk mijn broekje vol

houd het gewoon bij wat mensen zeggen ipv ze je eigen fantasierijke interpretatie in de mond te leggen }:|
ik vat jou niet eens samen
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:36:23 #32
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132775566
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ik heb alle linkjes gezet van onderzoekjes.duidelijk is dat een meerderheid binnen de zwarte groepen Nederlanders/buitenlanders die zpgedoe niet zo verwelkomen .
En dan kom je toch op minimaal 200.000 mensen uit.
jij komt op minimaal 200.000 mensen uit

we hebben het hier idd vaker over gehad en het is nogal ruim interpreteerbaar allemaal
pi_132775625
onzin 80% van de Surinamers enz heeft geen enkel probleem met zw

ik kom aan 200 personen
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:38:13 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132775698
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:36 schreef JanCees het volgende:

[..]

ik vat jou niet eens samen
dan vervang je 'ik zeg' door 'Mylene zegt' en het punt blijft hetzelfde

niemand zegt dat je er helemaal geen aandacht aan moet besteden omdat het een kleine groep is, er werd gesteld dat het wel erg veel gedoe is voor een klacht van een paar mensen

prima dat de klacht behandeld wordt maar het gaat wel erg ver atm
pi_132775854
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:36 schreef sp3c het volgende:

[..]

jij komt op minimaal 200.000 mensen uit

we hebben het hier idd vaker over gehad en het is nogal ruim interpreteerbaar allemaal
zeker ..... verder onderzoek is nodig. Maar verontrustend genoeg . Teveel Nederlanders zijn wel erg gedreven dit niet te willen weten. Niet te willen onderzoeken . Datis dus die pietneurose die ineens toesloeg.
pi_132775898
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:38 schreef sp3c het volgende:

[..]

dan vervang je 'ik zeg' door 'Mylene zegt' en het punt blijft hetzelfde

niemand zegt dat je er helemaal geen aandacht aan moet besteden omdat het een kleine groep is, er werd gesteld dat het wel erg veel gedoe is voor een klacht van een paar mensen

prima dat de klacht behandeld wordt maar het gaat wel erg ver atm
Ik bepaal zelf wel wat ik zeg.
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:43:49 #37
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132776090
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

zeker ..... verder onderzoek is nodig. Maar verontrustend genoeg . Teveel Nederlanders zijn wel erg gedreven dit niet te willen weten. Niet te willen onderzoeken . Datis dus die pietneurose die ineens toesloeg.
ik geloof ook niet dat er heel veel mensen tegen zo'n onderzoek zijn eerlijk gezegd, blijkt ook nergens uit

zal vergelijkbaar zijn met dat handjevol mensen dat daadwerkelijk tegen Zwarte Piet is .. als het al niet dezelfde groep is :P

quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:40 schreef JanCees het volgende:

[..]

Ik bepaal zelf wel wat ik zeg.
euh ... ok??
pi_132776187
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:37 schreef arjan1112 het volgende:
onzin 80% van de Surinamers enz heeft geen enkel probleem met zw

ik kom aan 200 personen
wat is je bron ? Voor 80% geen probleem
En je weet dat die 200 getalsmatig onzin is
----- 20% van surinamers in Nederland is eerder 80.000
Zo even uit het hoofd geplaatst, zoek de echte cijfers maar op bij het CBS.
pi_132776223
-

[ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 31-10-2013 21:48:09 ]
pi_132776447
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:43 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik geloof ook niet dat er heel veel mensen tegen zo'n onderzoek zijn eerlijk gezegd, blijkt ook nergens uit

zal vergelijkbaar zijn met dat handjevol mensen dat daadwerkelijk tegen Zwarte Piet is .. als het al niet dezelfde groep is :P

de tendens om niet te willen weten en het niet te willen onderzoeken komt mij sterk over de laatste weken.
Men spreekt zich niet openlijk uit tegen onderzoek, ook niet voor onderzoek . Men denkt er niet aan. Liever negeert men de werkelijke aantallen ?
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:52:40 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132776583
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

de tendens om niet te willen weten en het niet te willen onderzoeken komt mij sterk over de laatste weken.
Men spreekt zich niet openlijk uit tegen onderzoek, ook niet voor onderzoek . Men denkt er niet aan. Liever negeert men de werkelijke aantallen ?
dat zijn nogal sterke aannames, sterker nog jij bent de enige die ik tot nu toe gehoord heb over zo'n onderzoek

ook het antipietenkamp lijkt zich er niet heel erg druk om te maken, dat sinterklaascomitee wilde wel wat uit gaan zoeken geloof ik
  donderdag 31 oktober 2013 @ 21:55:42 #42
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_132776729
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:35 schreef poemojn het volgende:
Het gekste is nog dat ze nu bereiken dat mensen zwarte piet en zwarte huid veel sterker dan voorheen koppelen aan de kolonialisatie en het slavernijverleden, terwijl ze racisme willen tegengaan ipv versterken. Het zou dan veel logischer zijn om veel aandacht te geven aan de periode voor de transatlantische slavenhandel, zoals de afrikaanse edelen, de bekende europeanen met afrikaans bloed/uiterlijk, de meer glorieuze kant van de afrikaanse historie zoals de zwarte farao's.
Of hen te linken aan (semi-)legendarische, maar eerbiedwaardige Afrikaanse figuren als Priester Jan of de Keizer van Ethiopië... Op de website van kunsthistorica Esther Schreuder zijn daarvoor wat aardige suggesties te vinden.
quote:
In een van de manuscripten van Liedet, in La Fleur des Histoires (fol. 7, 1455 –1460), bij een verbeelding van de herinstallatie van Constantijn de Grote in Constantinopel, zien we drie zwarte begeleiders staan, waarschijnlijk Ethiopiërs. Op deze miniatuur van de hand van Loyset Liedet is keizer Constantijn de Grote (ca. 280-337) in Constantinopel te zien, vergezeld door krijgsheren, waarvan er drie zwart zijn. De mannen dragen vijftiende-eeuwse mode. De donkere man midden vooraan zou een koning of hoogwaardigheidsbekleder kunnen voorstellen. Zijn kleding en hoofddeksel zijn voornaam. Om de hals lijkt hij een gouden ketting te hebben. Typisch voor de westerse weergave van Afrikanen zijn de gouden oorringen en de band om het hoofd van een van de andere mannen. Hieronder detail

http://estherschreuder.wo(...)ing-vanuit-ethiopie/
pi_132776762
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:52 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat zijn nogal sterke aannames, sterker nog jij bent de enige die ik tot nu toe gehoord heb over zo'n onderzoek
Prexies wat ik zei. Men denkt er niet aan.
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:57:56 #44
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132776830
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Prexies wat ik zei. Men denkt er niet aan.

[/quote]

nou je zei wel wat meer dan dat men er niet aan denkt
pi_132777041
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:57 schreef sp3c het volgende:

nou je zei wel wat meer dan dat men er niet aan denkt
ja, dat er een neiging is het niet willen weten.....hoeveel mensen niet zo dol zijn op zp de nationale huiswigger, de knuffelnepallochtoon
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 22:06:20 #46
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132777277
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 22:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ja, dat er een neiging is het niet willen weten.....
ja en das een aanname die niet echt ergens uit blijkt, nogmaals je hoort de anti-pieten er ook niet echt over ... is dat ook omdat ze de feiten liever negeren ofzoiets?

quote:
hoeveel mensen niet zo dol zijn op zp de nationale huiswigger, de knuffelnepallochtoon
dat heeft niets met een eventueel onderzoek te maken
pi_132777714
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:55 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Of hen te linken aan (semi-)legendarische, maar eerbiedwaardige Afrikaanse figuren als Priester Jan of de Keizer van Ethiopië... Op de website van kunsthistorica Esther Schreuder zijn daarvoor wat aardige suggesties te vinden.
Leuk, nieuw voor me :)
Ik kwam dit ook nog tegen: http://www.blackinventor.com/
De school van mijn kinderen besteedt in projecten regelmatig aandacht aan uitvinders, ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig of dat allemaal blanke westerse uitvinders zijn of dat er meer variatie wordt gegeven.
pi_132780868
Ihkv Blauwe Piet:
quote:
Maar zwarte koningen zijn niet altijd bruin of zwart, ze kunnen ook blauw zijn.
(...)
Deze kleur komt in meerdere manuscripten terug bij ‘Afrikanen”. Zo is bijvoorbeeld een prachtige elegante blauwe Koning te zien in het Vlaamse getijdenboek van circa 1480 –1489 uit de Pierpont Morgan Library in New York (MS M. 234 fol 083v). En schilderde de miniaturist van de Bijbel van Evert van Soudenbalch omstreeks 1465 te Utrecht een blauwe Ethiopische Kamerling in een afbeelding van de Doop van de Kamerling (Wenen, Österreichische Nationalbibliothek).
http://estherschreuder.wo(...)ing-in-manuscripten/
pi_132781634
Alweer vijf topics verder....

Heb ik nog iets gemist? :P
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_132782937
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 22:06 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja en das een aanname die niet echt ergens uit blijkt,
Lees deze topicserie eens terug....De neiging om niet te willen weten hoe donkere mensen erover denken is best wel dominant.
quote:
nogmaals je hoort de anti-pieten er ook niet echt over ... is dat ook omdat ze de feiten liever negeren ofzoiets?
Kennelijk? De verdringing is een culturele traditie van vele jaren. ? Mensen hebben het nodig om hun schuldgevoel af te dempen en houden zich graag voor dat het maar 21 Amsterdammers en een Jamaicaanse dame is . Nauwelijks heeft men het serieus over hoeveel mensen zich niet lekker voelen bij dat pietenspel. Een soort algehele taboe op aantallen ?
Sinds deze pietneurose zie ik het wel scherper. Het idee dat een heleboel mensen zich in de sijk voelen gezet is genoeg om af te knappen. Maar wellicht knap ik vooral af op de agressieve wijze hoe men zp verdedigt. Nu is die rol het boegbeeld van monoculturalisme geworden, en ook van racistisch culturalisme... zie die rel op het Malieveld. Het wordt steeds moeilijker om een dergelijk symbool onschuldig te vinden.

quote:
dat heeft niets met een eventueel onderzoek te maken
Tuurlijk wel.... in hoeverre is zp populair of niet populair bij donkere mensen .
Daar gaat al die hysterie om.
Again ik ben niet anti-piet. Wel anti de huidige manier van dat pietentheater voeren en vooral anti de manier waarop men dat verdedigde de laatste weken.
Een redelijk mens wordt toch niet goed van zoveel ontkennend gedrag en vreemdelingenhaat
pi_132783042
quote:
10s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:58 schreef svann het volgende:
Alweer vijf topics verder....

Heb ik nog iets gemist? :P
hummm de rituelen? Mis je die ?
Dezelfde type domme grappen?
Zogenaamd niet discriminerend ?
Nahhh die miste je ook niet.
trustennn
pi_132783208
Een persoonlijke gevoeligheid wordt opgeblazen tot een nationaal probleem.
Alsof we vuurtorens geen vuurtorens meer mogen noemen omdat er enkele roodharigen nog trauma's hebben van dat scheldwoord.
Ken je die reclame waarin de meeste jongens een western willen zien, terwijl er een traumatische herinneringen heeft aan koiboispelletjes?

Wat ergernis wekt, is het drammen om de eigen persoonlijke ergernis op te leggen aan de hele natie.
Dat daarbij ook vuile drab naar boven komt drijven, is geen argument. Dat waren ook maar 300 man of zo. Evenveel als de gabbers van Quibus.

Dat de hysterie je dwars zit, deel ik wel. En er komt ongetwijfeld vreemdelingenhaat en racisme langs, maar dat raak je ook aan door de discussie te beginnen. Ik neem mezelf als uitgangspunt: ik ben geen racist en heb geen last van vreemdelingenhaat, maar ik erger me wel aan deze discussie. Wat is dit nou voor gezeik? Ik voel me onterecht beschuldigd van racisme en daar is geen redelijk antwoord op te bedenken. Dus word ik boos.

Voor de meeste Nederlanders (van welke kleur dan ook: kom maar kijken: er staan volop allochtonen tussen het publiek als Sinterklaas hier aankomt in de haven!) is de beschuldiging dat ze Zwarte Piet als minderwaardig zijn onterecht, maar ook onweerlegbaar. De terechte ontkenning wordt niet geloofd. Tja, wat moet je dan anders dan nog harder gaan schreeuwen?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132783235
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 20:34 schreef Bluesdude het volgende:
Hoezo te laat? Wat verwachten ze dan binnenkort, waardoor men geen likes meer kan verwerven na het gebeurde ?
Vergeet niet dat dit eigenlijk een campagne is om te laten zien hoe je de social media voor je bedrijf kunt laten werken. "Te laat" moet je dus waarschijnlijk lezen als "na het afsluiten van deze campagne". Heb je dan nog niet geliked dan mag je niet meer meedoen.
pi_132783348
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 00:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Lees deze topicserie eens terug....De neiging om niet te willen weten hoe donkere mensen erover denken is best wel dominant.

[..]

Kennelijk? De verdringing is een culturele traditie van vele jaren. ? Mensen hebben het nodig om hun schuldgevoel af te dempen en houden zich graag voor dat het maar 21 Amsterdammers en een Jamaicaanse dame is . Nauwelijks heeft men het serieus over hoeveel mensen zich niet lekker voelen bij dat pietenspel. Een soort algehele taboe op aantallen ?
Sinds deze pietneurose zie ik het wel scherper. Het idee dat een heleboel mensen zich in de sijk voelen gezet is genoeg om af te knappen. Maar wellicht knap ik vooral af op de agressieve wijze hoe men zp verdedigt. Nu is die rol het boegbeeld van monoculturalisme geworden, en ook van racistisch culturalisme... zie die rel op het Malieveld. Het wordt steeds moeilijker om een dergelijk symbool onschuldig te vinden.
Een soort algeheel taboe op getallen?
Voorstel: laten we de aantallen voor- en tegenstanders dan eens waarderen naar hun intensiteit van voor- of tegenzijn. Dus Quibus is 1 tegenstander maar voor 10 boos. En die racist op het Malieveld idem maar dan voor. En dan tellen en rekenen en kijken wat er uitrolt?
quote:
[..]

Tuurlijk wel.... in hoeverre is zp populair of niet populair bij donkere mensen .
Again ik ben niet anti-piet. Wel anti de huidige manier van dat pietentheater voeren en vooral anti de manier waarop men dat verdedigde de laatste weken.
Een redelijk mens wordt toch niet goed van zoveel ontkennend gedrag en vreemdelingenhaat
Vreemdelingenhaat? Wie heeft er nou eigenlijk een hekel aan die tijdelijke vreemdeling Zwarte Piet?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  vrijdag 1 november 2013 @ 01:19:04 #55
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132783391
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 00:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

hummm de rituelen? Mis je die ?
Dezelfde type domme grappen?
Zogenaamd niet discriminerend ?
Nahhh die miste je ook niet.
trustennn
Ik spot een zeurpiet.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_132783458
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 00:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

[..]

[..]

Als je mijn reacties gelezen hebt kan je zien dat ik erken dat een bepaald gedeelte van een bepaalde groep mensen zich gekrenkt voelt door het fenomeen Zwarte Piet. Ook reageer ik nergens agressief. Ik plaats het alleen in een geheel ander perspectief dan menigeen. Een perspectief wat m.i. onderbelicht is.

Deze mensen hebben namelijk zelf een probleem met hun eigenwaarde, en dat moeten ze voor zichzelf oplossen en niet een icoon van een Nederlands traditioneel feest misbruiken om te kunnen trappen tegen andersvoelenden. Puur en alleen omdat ze hun eigen probleem niet durven aan te pakken.

Ik vind het daarbij jammer, en ben het met je eens, dat de aggressieve toon van menig anti Pieten activist en menig pro Pieten activist racistisch of aggressief overkomt (waarbij aangetekend dat het nogal logisch is dat dat 'racistische' of 'aggressieve' geluid vaker voorkomt bij de pro Pieten activisten, want dat is uiteraard puur de wet der getallen). Dat is m.i. nergens voor nodig en wat mij betreft mag je de term neurotisch ook best gebruiken daarvoor. But it swings both ways.

Ik ben het verder eens met menigeen dat het een zodanig marginale groep mensen betreft die tegen Zwarte Piet zijn dat het de nationale commotie eigenlijk niet waard is.

In the end mag (en zal) uiteraard een traditie zich aanpassen aan de tijd waarin men leeft. Alleen, die aanpassing laat zich niet dwingen. Dán krijg je tegenreacties met alle (mogelijke) negatieve gevolgen vandien. Ik hoop van niet en dat de komende Sinterklaasintochten zonder probleem verlopen. Fingers crossed....en dan kijk ik naar beide kanten.

Voor de volledigheid. Van mij mogen er best zogenaamde regenboogpieten komen, maar ik vind het zelf niet passen bij Zwarte Piet, en dan denk ik met name praktisch. Met zwarte schmink is men veel eerder een Zwarte Piet, onherkenbaar, en dus uiting van een 'sprookjes/verhaal/traditiefiguur' dan met een andere kleur schmink. Dan ben je veel herkenbaarder als de mens die je bent.

[ Bericht 0% gewijzigd door Montagui op 01-11-2013 01:29:38 ]
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_132783719
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 01:23 schreef Montagui het volgende:

[..]

Als je mijn reacties gelezen hebt kan je zien dat ik erken dat een bepaald gedeelte van een bepaalde groep mensen zich gekrenkt voelt door het fenomeen Zwarte Piet. Ook reageer ik nergens agressief. Ik plaats het alleen in een geheel ander perspectief dan menigeen. Een perspectief wat m.i. onderbelicht is.

Deze mensen hebben namelijk zelf een probleem met hun eigenwaarde, en dat moeten ze voor zichzelf oplossen en niet een icoon van een Nederlands traditioneel feest misbruiken om te kunnen trappen tegen andersvoelenden. Puur en alleen omdat ze hun eigen probleem niet durven aan te pakken.
Over hoeveel mensen heb je het nu ? Type Quinsy en dame uit Jamaica ?
En hoeveel mensen zijn --van hetzelfde soort van trappen tegen andersvoelenden-- trappend naar Quinsy en die dame.?
Die laatste groep pietfans zijn er veel meer... misschien met een factor 10.000.
En veel meer agressief. Waar is het misgegaan met hun eigenwaarde en hun respect voor andersvoelenden ?

quote:
Ik ben het verder eens met menigeen dat het een zodanig marginale groep mensen betreft die tegen Zwarte Piet zijn dat het de nationale commotie eigenlijk niet waard is.
Klopt...
De groep Quinsy is zo vreselijk klein en erg stil. Waarvoor die neurose ?
Dat heeft zijn eigen diepere drijfveren .
En voor de psychologen. politicologen ... etc is dit een schitterend onderzoeksobject.
pi_132783733
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 01:19 schreef Morendo het volgende:

[..]

Ik spot een zeurpiet.
yip ik ook...
kom met inhoudelijke kritiek
schelden is zo makkelijk

ps.... je weet dat je een afgekloven grap maakt, reeds duizend keer gedaan in deze topicserie ?
pi_132783759
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 01:03 schreef Kees22 het volgende:

Wat ergernis wekt, is het drammen om de eigen persoonlijke ergernis op te leggen aan de hele natie.
Min of meer mijn punt ja.

quote:
Dat de hysterie je dwars zit, deel ik wel. En er komt ongetwijfeld vreemdelingenhaat en racisme langs, maar dat raak je ook aan door de discussie te beginnen. Ik neem mezelf als uitgangspunt: ik ben geen racist en heb geen last van vreemdelingenhaat, maar ik erger me wel aan deze discussie. Wat is dit nou voor gezeik? Ik voel me onterecht beschuldigd van racisme en daar is geen redelijk antwoord op te bedenken. Dus word ik boos.
Exactly.

quote:
Voor de meeste Nederlanders (van welke kleur dan ook: kom maar kijken: er staan volop allochtonen tussen het publiek als Sinterklaas hier aankomt in de haven!) is de beschuldiging dat ze Zwarte Piet als minderwaardig zijn onterecht, maar ook onweerlegbaar. De terechte ontkenning wordt niet geloofd. Tja, wat moet je dan anders dan nog harder gaan schreeuwen?
Vraag je eens af 'waarom' dat niet geloofd wordt........
pi_132783884
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 01:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Over hoeveel mensen heb je het nu ? Type Quinsy en dame uit Jamaica ?
En hoeveel mensen zijn --van hetzelfde soort van trappen tegen andersvoelenden-- trappend naar Quinsy en die dame.?
Die laatste groep pietfans zijn er veel meer... misschien met een factor 10.000.
En veel meer agressief. Waar is het misgegaan met hun eigenwaarde en hun respect voor andersvoelenden ?
Geen idee. Hoeveel, hoeveel? dat maakt toch niet uit? Al was het maar 1 persoon. Waarschijnlijk heeft hij/zij of zij dan eenzelfde soort probleem als de Quincy's. Misschien zijn het racisten. Verwerpelijk. Misschien zijn het gasten zoals ik maar die wat feller reageren op het feit dat een in principe onschuldig feest misbruikt word door (in hun ogen) 'niet begrijpenden'.

quote:
De groep Quinsy is zo vreselijk klein en erg stil. Waarvoor die neurose ?
Dat heeft zijn eigen diepere drijfveren .
En voor de psychologen. politicologen ... etc is dit een schitterend onderzoeksobject.
Ah...neuroses. Tjah die zijn wel begonnen bij Quincy en consorten.
  vrijdag 1 november 2013 @ 02:17:51 #61
104871 remlof
Europees federalist
pi_132784031
Ik kan er echt niet bij dat sommige mensen zicht niet kunnen voorstellen dat sommige andere mensen zich gekwetst voelen door een bepaald gebruik van dit kinderfeestje van ons.

Het gaat die latente xenofoben in ieder geval niet om de kinderen, die gaat het echt alleen om de cadeautjes, niet om de kleur die de persoon die ze soms uitdeelt heeft.
  vrijdag 1 november 2013 @ 03:41:41 #62
2651 svann
night-hawk
pi_132784445
Zwarte Piet hééft zich al aardig aan de tijd aangepast.
Hij is een symbool met een zeer ingewikkeld verleden, net als de goedheiligman zelf.
Volgens mij is hij tegenwoordig de zeer gewaardeerde medewerker (of compagnon) van Sinterklaas.
Misschien moeten de tegenstanders eens het Sinterklaasjournaal volgen. Piet is niet in de jaren zestig of zeventig blijven hangen.
Alleen omdat deze populaire en gewaardeerde medewerkers zwart zijn zouden ze racisme uitstralen?
Of omdat ze slechts medewerkers zijn?
De meeste van ons zijn slechts medewerkers. Loonslaven waarvan de baas roept dat hij Sinterklaas niet is.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_132784740
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 november 2013 03:41 schreef svann het volgende:
Zwarte Piet hééft zich al aardig aan de tijd aangepast.
Hij is een symbool met een zeer ingewikkeld verleden, net als de goedheiligman zelf.
Volgens mij is hij tegenwoordig de zeer gewaardeerde medewerker (of compagnon) van Sinterklaas.
Misschien moeten de tegenstanders eens het Sinterklaasjournaal volgen. Piet is niet in de jaren zestig of zeventig blijven hangen.
Alleen omdat deze populaire en gewaardeerde medewerkers zwart zijn zouden ze racisme uitstralen?
Of omdat ze slechts medewerkers zijn?
De meeste van ons zijn slechts medewerkers. Loonslaven waarvan de baas roept dat hij Sinterklaas niet is.
Ja joh, ook al zoiets. Zwarte Piet NU is al niet meer de Zwarte Piet van 50 jaar geleden. Eens te meer bewijs dat tradities zich aanpassen aan de tijd. Eens te meer reden dat het zich niet laat dwingen om het zwart van Zwarte Piet af te schaffen. Komt tijd komt raad. :)
pi_132784899
Raciestiesch!

[ Bericht 40% gewijzigd door El_Matador op 01-11-2013 07:53:13 ]
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 1 november 2013 @ 08:39:21 #65
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132785408
Let op het balkje, het argument dat piet zwart moet blijven omdat kinderen anders de buurman herkennen is hiermee volgens mij ook ontkracht :')

Pedofiel speelt Zwarte Piet

"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_132786171
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 november 2013 02:17 schreef remlof het volgende:
Ik kan er echt niet bij dat sommige mensen zicht niet kunnen voorstellen dat sommige andere mensen zich gekwetst voelen door een bepaald gebruik van dit kinderfeestje van ons.

Het gaat die latente xenofoben in ieder geval niet om de kinderen, die gaat het echt alleen om de cadeautjes, niet om de kleur die de persoon die ze soms uitdeelt heeft.
Ik kan er echt niet bij dat sommige mensen aanstoot nemen aan de kleur van iemand die kadotjes en snoep uitdeelt aan kinderen en over het algemeen een toffe vent is voor iedereen.
pi_132786204
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 01:50 schreef Montagui het volgende:
Heel simpel; de intolerantie zit niet aan de kant van de Sinterklaasvierende Nederlander, maar aan de Zwarte Piet hatende medelander.
pi_132786210
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 08:39 schreef Joanne35 het volgende:
Let op het balkje, het argument dat piet zwart moet blijven omdat kinderen anders de buurman herkennen is hiermee volgens mij ook ontkracht :')

Pedofiel speelt Zwarte Piet

[ afbeelding ]
Mijn god, je bent wel ERG laag gezonken om dit als argument te gebruiken.
pi_132786259
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 09:33 schreef Montagui het volgende:

[..]

Je hebt het over Joanne35 :') gewoon negeren die handel, werkt het beste.
  vrijdag 1 november 2013 @ 09:51:37 #70
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132786623
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 09:33 schreef Montagui het volgende:

[..]

Wou je zeggen dat dit een verheven discussie was dan? Want dat was mij even ontgaan :*
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_132786659
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 09:51 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Wou je zeggen dat dit een verheven discussie was dan? Want dat was mij even ontgaan :*
Nee, was het niet maar jij trekt het naar een nieuw dieptepunt.
  vrijdag 1 november 2013 @ 10:02:40 #72
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132786901
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 09:52 schreef Walder_Frey het volgende:

[..]

Nee, was het niet maar jij trekt het naar een nieuw dieptepunt.
Omdat ik een balkje voor de ogen van piet wel grappig vind terwijl tig mensen hier al gezegd hebben dat roetvegen geen goed alternatief zijn vanwege de herkenbaarheid?

Neem alles toch niet zo serieus joh :')
  vrijdag 1 november 2013 @ 10:07:45 #73
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_132787026
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 18:48 schreef Phalanx300 het volgende:
Zwarte Piet had van mij persoonlijk ook best wat strenger en afstandelijker mogen blijven. Het is wat dat betreft jammer dat de (goedbedoelde) pogingen tot "verlieving" van de Zwarte Piet-figuur, door hem een heleboel maatjes te geven en er dan een soort smurfenvolkje van te maken, juist averechts kunnen werken, omdat dit door sommigen zal worden uitgelegd als een verwijzing naar de Surinaamse slavengemeenschappen. (Iets soortgelijks schijnt trouwens in de Sint-en-Pietboekjes te zijn gebeurd, waarin Piet ook steeds kinderlijker werd naarmate hij minder als neger werd gepresenteerd; zie http://archive.is/RfPCK.)

Wat je zou kunnen doen is Zwarte Piet duidelijker een leidende functie geven binnen de hiërarchie van de Sinterklaasorganisatie. Hij zou dan bijvoorbeeld op eigen gezag opdrachten kunnen uitdelen aan een aantal blanke -of in elk geval niet uitsluitend zwarte- bijfiguren die ook goed in de traditie in te passen zijn, zoals stalknechten, sjouwers, matrozen, en misschien ook secretarissen. Dat neutraliseert het argument dat bij het Sinterklaasfeest de zwarte per definitie een ondergeschikte rol zou vervullen ten opzichte van de blanke.
pi_132787579
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 10:07 schreef Iblardi het volgende:

Wat je zou kunnen doen is Zwarte Piet duidelijker een leidende functie geven binnen de hiërarchie van de Sinterklaasorganisatie. Hij zou dan bijvoorbeeld op eigen gezag opdrachten kunnen uitdelen aan een aantal blanke -of in elk geval niet uitsluitend zwarte- bijfiguren die ook goed in de traditie in te passen zijn, zoals stalknechten, sjouwers, matrozen, en misschien ook secretarissen. Dat neutraliseert het argument dat bij het Sinterklaasfeest de zwarte per definitie een ondergeschikte rol zou vervullen ten opzichte van de blanke.
Dat argument wordt ook geneutraliseerd zonder 'de verbazing' van ZP.
Allerlei pieten, witte, zwarte, ongeschminkte, gekleurden, is de beste aanpak om elke schijn van verheerlijking van het knechtschap/slavenrelatie zwart-wit te doen oplossen.
Ook de schijn van stereotypering ZP tot dom, niet rationeel en kinderlijk vervalt. Immers alle soorten pieten hebben nu die eigenschappen.
Maar een zwarte vrouw Petronella als voorman van de pieten is ook mooi. En dan moet ze een relatie krijgen met een witte piet . Herkenbare mensen met normale herkenbare relaties en eigenschappen dus.
pi_132787784
Nou en?
pi_132787825
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 10:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Allerlei pieten, witte, zwarte, ongeschminkte, gekleurden, is de beste aanpak om elke schijn van verheerlijking van het knechtschap/slavenrelatie zwart-wit te doen oplossen.
Ook de schijn van stereotypering ZP tot dom, niet rationeel en kinderlijk vervalt. Immers alle soorten pieten hebben nu die eigenschappen.
Maar een zwarte vrouw Petronella als voorman van de pieten is ook mooi. En dan moet ze een relatie krijgen met een witte piet . Herkenbare mensen met normale herkenbare relaties en eigenschappen dus.
De gruwelen van de maakbare samenleving in vol ornaat.

Nette troll.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_132788247
Je was rollatorpiet nog vergeten, Bluesdude ;)
http://www.destentor.nl/r(...)torpiet-88-1.3541806
pi_132788283
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 10:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

M.i. is deze buitensporig politiek correcte aanpassing niet nodig.

Daarentegen, en aansluitend op het idee van Iblardi, is het misschien best wel een idee is om bv een blanke secretaris op te voeren. Echt zo'n typisch ambtenaartje die de boeken van Sint controleert en waarover dan een opperpiet, en rechterhand van de Sint, de baas is.
pi_132789491
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 11:09 schreef Montagui het volgende:

[..]

Waarom is dat buitensporig.?
Is het een dogma dat de knechten vooral zwart moeten zijn.?
Op dit moment het theaterspel veranderen is precair.
Laatst ontving een intochtcomité bedreigingen omdat ze een plan hadden met gekleurde pieten.
Zij zwichtte voor de verbale terreur en zien af van het plan.
Maar het zou een goede zaak zijn als organisators in die richting gaan denken en zo wat aanpassen
pi_132789534
quote:
18s.gif Op vrijdag 1 november 2013 10:47 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De gruwelen van de maakbare samenleving in vol ornaat.

Nette troll.
Waarom is dat gruwelijk? Zijn witte en andersgekleurde pieten dan helemaal niet leuk?
Dat zijn vooroordelen
En waarom is mijn schrijven een troll ?
Ik formuleer netjes ...ik scheld mensen niet uit , bijv voor troll
pi_132789562
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 november 2013 11:07 schreef poemojn het volgende:
Je was rollatorpiet nog vergeten, Bluesdude ;)
http://www.destentor.nl/r(...)torpiet-88-1.3541806
ai.... homopiet ook......
  vrijdag 1 november 2013 @ 12:01:15 #82
241662 Jian
Well, well, well
pi_132789641
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 11:09 schreef Montagui het volgende:

[..]

Daarentegen, en aansluitend op het idee van Iblardi, is het misschien best wel een idee is om bv een blanke secretaris op te voeren. Echt zo'n typisch ambtenaartje die de boeken van Sint controleert en waarover dan een opperpiet, en rechterhand van de Sint, de baas is.
Ja, ja een karikatuur van het onderdanige, domme ambtenaartje gaan neerzetten hè. Wacht maar tot de Abvakabo daar lucht van krijgt ......
  vrijdag 1 november 2013 @ 12:02:49 #83
241662 Jian
Well, well, well
pi_132789679
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 11:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waarom is dat gruwelijk? Zijn witte en andersgekleurde pieten dan helemaal niet leuk?
Dat zijn vooroordelen
En waarom is mijn schrijven een troll ?
Ik formuleer netjes ...ik scheld mensen niet uit , bijv voor troll
Er staat toch ook "nette" troll
pi_132790009
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 11:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waarom is dat buitensporig.?
Gewoon, simpelweg omdat het niet nodig is. Het is buitensporig om krampachtig te proberen om alles en iedereen te pleasen. Dat kon niet, dat kan niet, en dat zal nooit kunnen.
pi_132790128
quote:
15s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:01 schreef Jian het volgende:

[..]

Ja, ja een karikatuur van het onderdanige, domme ambtenaartje gaan neerzetten hè. Wacht maar tot de Abvakabo daar lucht van krijgt ......
Mwah, voor mij part wordt het een slimme relambtenaar. Mag ook hoor. ;)
pi_132790835
Deze werd gepost op de Zwarte Piet is racisme pagina. Waar zit hem precies het racistische in?

- het is een blackface
- de nadruk ligt op huidskleur
- Mooriaantje komt van Moor

Verder?
pi_132790875
Vind het een schattig liedjes en ik zit hier achter mn computer ROET! HOEDD! BOLLEETJS! PARAASOLLEEETjeeee
pi_132791061
quote:
PostNL brengt volgende week een serie van vijf speciale Sinterklaaspostzegels uit. Opvallend is dat Zwarte Piet niet zwart maar paars is. 'We hebben bewust gekozen voor een andere kleur' zei een woordvoerster vrijdag, maar ze benadrukte dat die keuze gemaakt is voordat de discussie van de afgelopen weken losbarstte.
Volkskrant.nl

PostNL. _O_
pi_132791261
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:53 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Volkskrant.nl

PostNL. _O_
pi_132791391
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:46 schreef Poolbal het volgende:
Deze werd gepost op de Zwarte Piet is racisme pagina. Waar zit hem precies het racistische in?

- het is een blackface
- de nadruk ligt op huidskleur
- Mooriaantje komt van Moor

Verder?
Het is nota bene een ANTI-racisme-liedje! :')

Kijk immers maar hoe de tekst verder gaat: http://www.dbnl.org/tekst(...)01aard01_01_0002.php
pi_132791464
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:53 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Volkskrant.nl

PostNL. _O_
Mwah, valt wel mee....

Ik zie bv ook een donkerblauwe (of is het een zwarte?) Zwarte Piet én Sinterklaas.
pi_132791483
Leuke postzegels. ^O^
  vrijdag 1 november 2013 @ 13:46:30 #93
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_132792406
Ja de onschuld van vroeger besmet door buitenlanders met hun slavernij associaties. Dat is wat je krijgt als je gezegend bent met een multiculturele samenleving. Laten we hun eigen cultuur eens onder de loep nemen. Vooral de Surinaamse dan. Zit vol racisme. Over hypocrisie gesproken.

Moriaantje zo zwart als roet. Woehaha als je daar aanstoot aan neemt.

(Flash back, flash back naar mijn kindertijd. Ik heb het zo vaak gezongen maar had nooit die associatie..... Die hebben we te danken aan onze buitenlandse gasten.)
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  vrijdag 1 november 2013 @ 13:52:32 #94
339669 JerryWesterby
pi_132792547
Verder wel typisch Zwarte Piet. Eeuwige dissonant en onruststoker. Ik zou zeggen laat hem lekker zijn gang gaan, vooral onder buitenlanders en politiek correcte bestuurders en regenten. Gratis inburgeringscursus.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_132792697
Ze hebben een filmpje gemaakt met hun alternatieve roetpiet:
Ik mis toch echt het stukje 'onherkenbaar'.
pi_132793013
Dat onherkenbaar noemen :D
pi_132793190
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:11 schreef Scorpie het volgende:
Dat onherkenbaar noemen :D
Dat hebben ze niet echt in overweging genomen.
pi_132793554
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:18 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Dat hebben ze niet echt in overweging genomen.
Beetje dom want dat is toch het belangrijkste element van zwartepiet: onherkenbaar zijn.

Maar goed, was eigenlijk klaar met deze discussie dus dag sinterklaasje, dag zwartepiet :W
pi_132793599
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:30 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Beetje dom want dat is toch het belangrijkste element van zwartepiet: onherkenbaar zijn.

Maar goed, was eigenlijk klaar met deze discussie dus dag sinterklaasje, dag zwartepiet :W
Je miste mij gewoon weer hè :P
pi_132793846
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:16 schreef Montagui het volgende:

[..]

Gewoon, simpelweg omdat het niet nodig is. Het is buitensporig om krampachtig te proberen om alles en iedereen te pleasen. Dat kon niet, dat kan niet, en dat zal nooit kunnen.
Rekening houden met de mensen die je imiteert ?
Dat vind ik heel normaal. Zij worden nagespeeld. Logisch dat zij zich aangesproken voelen.
Daar is niks buitensporig aan .
Krampachtig wel, als je het geen fluit interesseert en die mensen eigenlijk niet zo mag.
Als je pretendeert een feest te houden voor iedereen en vooral voor de kinderen . Dan moet je toch wel rekening houden met zekere groepen van 'iedereen' en vooral met hun kinderen.
  vrijdag 1 november 2013 @ 14:42:17 #101
339669 JerryWesterby
pi_132793873
Deze discussie is natuurlijk nooit klaar, daar zorgt Zwarte Piet wel voor.
  vrijdag 1 november 2013 @ 14:43:15 #102
339669 JerryWesterby
pi_132793900
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als je pretendeert een feest te houden voor iedereen en vooral voor de kinderen . Dan moet je toch wel rekening houden met zekere groepen van 'iedereen' en vooral met hun kinderen.
Nee hoor, dan verzin je maar een ander feest.
  vrijdag 1 november 2013 @ 14:44:32 #103
339669 JerryWesterby
pi_132793948
Een feest is een feest, en geen movable party.
pi_132794142
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:43 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Nee hoor, dan verzin je maar een ander feest.
Dat mogen mensen doen.
Maar mensen mogen ook hun eigen activiteit anders inrichten.
En dat zal men ook steeds meer doen wbt pietentheater.
Het is ook ridicuul dat een piet persé zwart moet zijn.
Hoe fanatieker men zich vasthoudt daaraan, hoe minder fris .
Witte Pieten kunnen ook grappig zijn:

Het is natuurlijk a-sociaal om toe te juichen dat mensen geïmiteerd worden en als veel van die mensen er niet blij mee zijn , hen weghonen
  vrijdag 1 november 2013 @ 15:05:11 #105
339669 JerryWesterby
pi_132794590
Je kan ook Bobo met gele kabouters verzinnen wat mij betreft, zolang je Sinterklaas maar met rust laat. Sinterklaas en Zwarte Piet laten zich niks voorschrijven, zeker niet door politieke partijen.
pi_132795006
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:05 schreef JerryWesterby het volgende:
Je kan ook Bobo met gele kabouters verzinnen wat mij betreft, zolang je Sinterklaas maar met rust laat. Sinterklaas en Zwarte Piet laten zich niks voorschrijven, zeker niet door politieke partijen.
Het zijn fantasiefiguren in een theater... Onthoudt dat wel.
En de spelers kunnen dat invullen naar eigen goeddunken. Of het je wel of niet aanstaat.
Er is ook geen enkele politieke partij die dit theater wilt reguleren ofzo .
En zo hoort het ook.
Iets anders is dat iedereen een vergunning moet aanvragen voor een optocht ed bij de gemeente.
En die kan een vergunning toestaan of weigeren. Burgers kunnen via inspraakprocedures hun zegje doen en de gemeente verzoeken tot iets wel of niet doen met deze vergunning.
  vrijdag 1 november 2013 @ 15:28:08 #107
339669 JerryWesterby
pi_132795229
Ik las ergens dat de PvdA in Amsterdam Zwarte Pieten wilde verbieden, waarna bleek dat er helemaal geen Sinterklaas intocht was in die buurt, waaruit dus bleek dat er alleen maar politieke en ideologische motieven waren.

Verder is het geen modern theater maar een traditioneel festival. Dat heeft nu eenmaal een bepaalde vorm. En daar hebben we het mee te doen. Er zijn natuurlijk altijd mensen die tradities willen veranderen, en dat mag, maar meestal hebben ze geen succes. Ook niet als het bestuurders zijn.
  Moderator vrijdag 1 november 2013 @ 15:30:19 #108
249559 crew  Lavenderr
pi_132795296
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het zijn fantasiefiguren in een theater... Onthoudt dat wel.
En de spelers kunnen dat invullen naar eigen goeddunken. Of het je wel of niet aanstaat.
Er is ook geen enkele politieke partij die dit theater wilt reguleren ofzo .
En zo hoort het ook.
Iets anders is dat iedereen een vergunning moet aanvragen voor een optocht ed bij de gemeente.
En die kan een vergunning toestaan of weigeren. Burgers kunnen via inspraakprocedures hun zegje doen en de gemeente verzoeken tot iets wel of niet doen met deze vergunning.
Hou dat idee nu eens vast.
  vrijdag 1 november 2013 @ 15:32:21 #109
241662 Jian
Well, well, well
pi_132795353
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:57 schreef poemojn het volgende:
Ja hoor en in plaats van een roe een stronk prei, ... kruidentuintrutten :|W
pi_132795357
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:30 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Hou dat idee nu eens vast.
Ik houd dat idee al tientallen jaren vast.
Dat hoef jij mij niet te vertellen.
pi_132795462
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:28 schreef JerryWesterby het volgende:
Ik las ergens dat de PvdA in Amsterdam Zwarte Pieten wilde verbieden, waarna bleek dat er helemaal geen Sinterklaas intocht was in die buurt, waaruit dus bleek dat er alleen maar politieke en ideologische motieven waren.
Waar las je dat ?
Je weet dat er veel geluld wordt op het internet
quote:
Verder is het geen modern theater maar een traditioneel festival. Dat heeft nu eenmaal een bepaalde vorm. En daar hebben we het mee te doen. Er zijn natuurlijk altijd mensen die tradities willen veranderen, en dat mag, maar meestal hebben ze geen succes. Ook niet als het bestuurders zijn.
Mensen kunnen prima zelf uitmaken of het in traditionele vorm moet of wat meer nieuwe elementen.
En zo hoort het ook.
Deze sinttraditie, het theaterspel anno 2013. is ook het product van vele veranderingen in de loop der eeuwen. En zo hoort het ook . En soms hebben mensen massaal helemaal geen zin in een traditie en ze stoppen ermee. Zo gaat dat.
  vrijdag 1 november 2013 @ 15:38:22 #112
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_132795536
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:57 schreef poemojn het volgende:
Tenenkrommend dit. :')
  vrijdag 1 november 2013 @ 15:40:40 #113
339669 JerryWesterby
pi_132795602
Ik las dat op het nu.nl, voor wat het waard is.

Wat de sinttraditie betreft ben ik het met je eens. Alleen denk ik niet dat er veel zal veranderen, ondanks de pogingen van buitenlanders en de PvdA.
pi_132795671
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:40 schreef JerryWesterby het volgende:
Ik las dat op het nu.nl, voor wat het waard is.

Wat de sinttraditie betreft ben ik het met je eens. Alleen denk ik niet dat er veel zal veranderen, ondanks de pogingen van buitenlanders en de PvdA.
een nieuwsbericht van nu.nl zelf ?
dat kan niet.. als het betrouwbaar nieuws is dan had je allang 10 topics op Fok over dit.
koppen op de voorpagina van kranten, journaal, dwdd
of je moet een linkje hebben..??
  vrijdag 1 november 2013 @ 15:46:51 #115
339669 JerryWesterby
pi_132795784
pi_132795984
quote:
9s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:32 schreef Jian het volgende:

[..]

Ja hoor en in plaats van een roe een stronk prei, ... kruidentuintrutten :|W
Heerlijk toch _O- geweldig!!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_132796001
quote:
Ok ... het is nieuws sinds gisteren.
Maar wat hield die motie in? letterlijk ?
Een deelgemeenteraad die kan geen openbare orde maatregel nemen, staat er .
Met die bevoegdheid kunnen burgemeesters en gemeenteraden wel demonstraties optochten, en straattheater verbieden of geen vergunning geven.
Maar B&W en de gemeenteraad van Amsterdam zijn dat helemaal niet van plan.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:02:54 #118
339669 JerryWesterby
pi_132796198
Nee natuurlijk niet, was ook mijn punt. Dat ze geen schijn van kans hebben.

Maar jij zei dat: 'Er is ook geen enkele politieke partij die dit theater wilt reguleren ofzo'.

En dat was dus wel zo.

Alleen het gaat niet lukken, omdat top down nooit lukt. Er is alleen maar bottom up wat dit betreft.
pi_132796308
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:02 schreef JerryWesterby het volgende:
Nee natuurlijk niet, was ook mijn punt. Dat ze geen schijn van kans hebben.

Maar jij zei dat: 'Er is ook geen enkele politieke partij die dit theater wilt reguleren ofzo'.

En dat was dus wel zo.

Dit nieuws is pas 1 dag oud.
Ik ken de letterlijke tekst niet van die motie, maar de pvda-amsterdam in zijn geheel wilt niet het theater ZP verbieden. Dat staat er ook niet. Men heeft het over een fractie in een deelraad.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:10:25 #120
339669 JerryWesterby
pi_132796377
Hoe het ook zij het maakt geen schijn van kans. Zwarte Piet gaat altijd door, vooral als hij dwarsgezeten wordt.
pi_132796422
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:10 schreef JerryWesterby het volgende:
Hoe het ook zij het maakt geen schijn van kans. Zwarte Piet gaat altijd door, vooral als hij dwarsgezeten wordt.
Je weet toch dat ZP een fantasie is ? Hij bestaat niet, hoor.. Hij kan dus ook niet dwarsgezeten worden en toch vooral doorgaan.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:13:14 #123
339669 JerryWesterby
pi_132796448
Nou juist wel dacht ik.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:16:59 #124
339669 JerryWesterby
pi_132796563
Dat is juist de essentie van Zwarte Piet. Dat hij niet dwarsgezeten kan worden en gewoon doet wat hij doet, maakt niet uit wat politiek correct is of wat de waan van de dag is.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:17:50 #125
339669 JerryWesterby
pi_132796585
Zwarte Piet doet altijd wat anders dan je denkt.
pi_132796630
quote:
Misschien een wat duidelijker stuk?

quote:
De stadsdeelraad in Zuidoost wil dat er geen vergunning komt voor de Sinterklaasintocht in het stadsdeel.

De PvdA kwam met een motie waarin het stadsdeelbestuur werd opgeroepen om geen intocht met Zwarte Pieten te houden. Dat meldt De Telegraaf. De motie werd dinsdagavond aangenomen met vijftien stemmen voor en vijf tegen.

Volgens de PvdA hebben veel zwarte bewoners in Zuidoost negatieve en pijnlijke gevoelens bij het fenomeen Zwarte Piet en zou de intocht worden gezien als provocatie. Zwarte Piet zou worden gezien als een provocatie, het leek de deelgemeenteraad daarom beter dat er helemaal geen intocht van de goedheiligman komt.

Het dagelijks bestuur heeft bij monde van Tjeerd Herrema laten weten de motie niet uit te voeren. Hij kan naar eigen zeggen de vergunning niet weigeren, omdat er dan onrust kan ontstaan. HIj wil wel het gesprek aangaan om tot een oplossing te komen.
bronL AT5 http://www.at5.nl/artikel(...)ht-met-zwarte-pieten
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:21:25 #127
241662 Jian
Well, well, well
pi_132796682
quote:
Martin Luther King zou waarschijnlijk zeggen, ik weet wat echt racisme is, dus "lekker belangrijk, you stupid woman"
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:34:12 #129
339669 JerryWesterby
pi_132797019
Dat 'veel zwarte bewoners in Zuidoost veel negatieve en pijnlijke gevoelens' hebben bij Zwarte Piet zit tussen hun eigen oren.

Zwarte Piet is juist heel Hollands. Tegendraads en toch doorgaan. Sukkel als je dat niet snapt.
pi_132797274
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:34 schreef JerryWesterby het volgende:
Dat 'veel zwarte bewoners in Zuidoost veel negatieve en pijnlijke gevoelens' hebben bij Zwarte Piet zit tussen hun eigen oren.

Zwarte Piet is juist heel Hollands. Tegendraads en toch doorgaan. Sukkel als je dat niet snapt.
Dat geklaag en overdreven gedoe zit ook tussen jou oren ;)
Nefret etmeye bile usendigim insanlar var.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:46:16 #131
339669 JerryWesterby
pi_132797327
Welk geklaag en overdreven gedoe.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:47:13 #132
339669 JerryWesterby
pi_132797355
Zit tussen je oren.
  vrijdag 1 november 2013 @ 17:05:21 #133
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_132797861
ze komt dus niet kijken......
Nee allicht niet, dat is nergens voor nodig ze had haar oordeel al klaar toen ze de eerste klacht las....
Mevrouw discrimineert zelf ook eens graag, of nee..... dat heet onbeleefd zijn als je een gekleurde huid hebt. :P
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_132797896
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 17:05 schreef deedeetee het volgende:
ze komt dus niet kijken......
Nee allicht niet, dat is nergens voor nodig ze had haar oordeel al klaar toen ze de eerste klacht las....
Mevrouw discrimineert zelf ook eens graag, of nee..... dat heet onbeleefd zijn als je een gekleurde huid hebt. :P
Gelukkig zijn de tegenstanders open minded, tolerant en goed op de hoogte van ZP en doen ze gedegen onderzoek.

:')
  vrijdag 1 november 2013 @ 17:09:45 #135
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_132797948
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 november 2013 17:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Gelukkig zijn de tegenstanders open minded, tolerant en goed op de hoogte van ZP en doen ze gedegen onderzoek.

Dat hoeft allemaal niet als je kritiek op mensen met een blanke huidskleur hebt. :{w
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_132798060
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:06 schreef Igen het volgende:

[..]

Kijk immers maar hoe de tekst verder gaat: http://www.dbnl.org/tekst(...)01aard01_01_0002.php
Bedankt voor de link! Vooruitstrevend voor die tijd!
  vrijdag 1 november 2013 @ 18:51:25 #137
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132800780
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:50 schreef Bluesdude het volgende:

Witte Pieten kunnen ook grappig zijn:

Het is natuurlijk a-sociaal om toe te juichen dat mensen geïmiteerd worden en als veel van die mensen er niet blij mee zijn , hen weghonen
Grappig filmpje. Vooral dat van "Wat moet ik doen als Witte Piet? Uit de maat dansen? Zuinig met pepernoten strooien?" Best leuk!
The End Times are wild
pi_132801164
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 november 2013 18:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Grappig filmpje. Vooral dat van "Wat moet ik doen als Witte Piet? Uit de maat dansen? Zuinig met pepernoten strooien?" Best leuk!
Beetje racisme is wel leuk, als het maar van donker naar licht gaat.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 1 november 2013 @ 19:04:54 #139
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132801187
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:04 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Beetje racisme is wel leuk, als het maar van donker naar licht gaat.
Ja. Als je daar al niet tegen kunt! Zijn toch gewoon leuke grapjes. Andersom moet ook kunnen trouwens, vind ik.
The End Times are wild
pi_132801216
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja. Als je daar al niet tegen kunt! Zijn toch gewoon leuke grapjes. Andersom moet ook kunnen trouwens, vind ik.
Andersom moet ook kunnen ja. Helaas wordt er wel vaak gemeten met twee maten.
  vrijdag 1 november 2013 @ 19:06:15 #141
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132801230
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:05 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Andersom moet ook kunnen ja. Helaas wordt er wel vaak gemeten met twee maten.
In extreme mate zelfs hier in Nederland.
The End Times are wild
  vrijdag 1 november 2013 @ 19:09:23 #142
38496 Perrin
pi_132801338
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Op krampachtige wijze. :Y

Maar... er zijn er ook genoeg die ver over de schreef gaan en wel degelijk slechte bedoelingen hebben.
pi_132801343
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Jup. Maar je doet er niks aan, want dan ben je een racist en moet je maar naar powned gaan :')_!
pi_132801558
  vrijdag 1 november 2013 @ 19:21:49 #145
38496 Perrin
pi_132801767
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:14 schreef Friek_ het volgende:
[ afbeelding ]
Soms moet je idd gewoon ruiterlijk toegeven dat je aan de verliezende zijde van het debat stond.
  Admin vrijdag 1 november 2013 @ 19:23:42 #146
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_132801826
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:06 schreef Igen het volgende:

[..]

_O_
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_132801887
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 november 2013 07:46 schreef El_Matador het volgende:
Raciestiesch!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ben jij dat, met dat blauwe haar?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_132801940
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:25 schreef Felagund het volgende:

[..]

Dat was ik, gisteravond.

vrijdag 1 november 2013 @ 19:26:48 #149
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_132801944
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:25 schreef Felagund het volgende:

[..]

Matador staat uiterst rechts.
pi_132802023
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:26 schreef betyar het volgende:

[..]

Matador staat uiterst rechts.
Beetje kleine borsten, maar ik zou d'r best doen.

Dit was het 2e feestje:

:9

vrijdag 1 november 2013 @ 19:34:29 #151
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_132802247
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:28 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Beetje kleine borsten, maar ik zou d'r best doen.

Dit was het 2e feestje:

[ afbeelding ]

:9
Geen van allen eerlijk gezegd, lijken wel een stel vrouwen die normaliter achter het raam staan inclusief de dikke uitschieter. Die linkse heeft de minste klanten en de persoon rechts van je heeft er op die dag er nog zo'n 15 afgewerkt. .
  Moderator vrijdag 1 november 2013 @ 19:35:53 #152
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132802308
quote:

[..]

Dat vind ik heel normaal. Zij worden nagespeeld. Logisch dat zij zich aangesproken voelen.
Krampachtig wel, als je het geen fluit interesseert en die mensen eigenlijk niet zo mag.
niemand wordt nagespeeld

geen enkele neger gedraagd zich als zwarte Piet tenzij hij zwarte Piet aan het spelen is en het is al helemaal geen historisch accurate weergeving van het slavernijverleden
pi_132802443
quote:

[..]

Imiteren? Naspelen? Ik zie dat echt niet zo hoor :N
Tails tell tales
  vrijdag 1 november 2013 @ 19:40:10 #154
38496 Perrin
pi_132802477
pi_132802516
quote:
11s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:40 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]
_O-

Heerlijke humor. _O_

vrijdag 1 november 2013 @ 19:41:58 #156
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132802539
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:34 schreef JerryWesterby het volgende:

Dat Zwarte Piet per se zwart moet zijn zit ook tussen de oren. M.a.w.: zowel het willen veranderen als het willen behouden is voornamelijk een emotionele kwestie. En tuurlijk zijn er wel enkele feiten waarop deze emoties zijn gebaseerd. Maar het grappige is dat deze feiten best ver van het fantasiefiguur zelf afstaan.
Krekker is de bom!
pi_132802612
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:39 schreef Forbry het volgende:

[..]

Jij niet ?
Je bent zelf niet donker dus ?
Heel logisch dan dat je het niet ziet
  Moderator vrijdag 1 november 2013 @ 19:48:55 #158
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132802774
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij niet ?
ik wel en ik zie het ook niet

zegt verder niets want het is een flutargument en met logica heeft het weinig te maken
pi_132802779
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij niet ?
Nee, ik ben niet donker, maar is Sinterklaas ook een imitatie van iedere blanke (man) dan?
Tails tell tales
pi_132802860
Juist als ik racistisch zou zijn, zou ik alles wat maar enigszins de donkere kant opgaat over één kam scheren lijkt me zo, maar dat doe ik dus niet. :)
Tails tell tales
pi_132802922
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:48 schreef sp3c het volgende:

[..]

zegt verder niets want het is een flutargument en met logica heeft het weinig te maken
Het is normaal dat blanke mensen dat niet oppikken.
Het is ook normaal dat sommige min of meer donkere mensen het zo niet ervaren.
Toch.... dat is de klacht van veel zwarte mensen.
En het is ook gewoon zo dat zwarte piet een zwart mens moet voorstellen.
Sommigen denken dat te ontkennen door terug te vallen op het volksverhaal dat hij zwart is door de schoorsteen en dus zwarte mensen worden niet uitgebeeld. Das flauw.
  vrijdag 1 november 2013 @ 19:55:28 #162
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132802979
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 november 2013 09:30 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik kan er echt niet bij dat sommige mensen aanstoot nemen aan de kleur van iemand die kadotjes en snoep uitdeelt aan kinderen en over het algemeen een toffe vent is voor iedereen.
Dat doen mensen ook niet hoor. Als je denkt dat het om de kleur gaat heb je er echt geen zak van begrepen. De klacht gaat voor een groot deel om het feit dat het uiterlijk v/d Zwarte Piet zoals hij zich nu nog kleedt en schminkt is gebaseerd op een karikatuur van de neger.

Het gaat hierbij natuurlijk niet alleen om de zwart verven |:( Dat doen ze in wel meer landen, vaak met andere oorsprong. Oorsprong v/h uiterlijk hier is echter de karikatuur v/d neger (hoogstwaarschijnlijk in het toentertijd bekende knechtenpakje). Het gaat hierbij om de kleur+rode lippen+ het haar (vroeger kroes, tegenwoordig vaker krullen) + oorbellen (zie je tegenwoordig steeds minder vaak). Dus het is sowieso aan het veranderen.

En of je er wel of niet over wil klagen moeten mensen lekker zelf weten en dat je van mening bent dat mensen zich niet druk moeten maken om ZP omdat hij tegenwoordig positief wordt ingevuld prima. Maar schijnheiltjes die totaal gaan ontkennen dat het uiterlijk v/d Zwarte Piet is gebaseerd op de neger, tsja daar heb ik niks mee.

Zie ook: https://www.meertens.knaw(...)ef/Zwarte%20Piet.pdf / http://www.isgeschiedenis(...)f-maar-een-saraceen/

Zie hier een v/d bekende afbeeldingen van Zwarte Piet:

En zie hier de tekeningen bij latere edities, waarbij ZP evolueerde van neger naar een bekende negerkarikatuur:

Andere bekende voorbeelden van negerkarikaturen:

Krekker is de bom!
pi_132802996
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:53 schreef Bluesdude het volgende:
Sommigen denken dat te ontkennen door terug te vallen op het volksverhaal dat hij zwart is door de schoorsteen en dus zwarte mensen worden niet uitgebeeld. Das flauw.
Dat is niet flauw, dat is de waarheid. Zwarte Piet is gebaseerd op Italiaanse troubadours en schoorsteenvegers, vandaar ook die pakjes.

Jij bent degene die Zwarte Piet als Quincy de willekeurige Bijlmernegert voorstelt. En een paar werkloze anderen die blijkbaar veel teveel tijd hebben en lekker Nederlands (integratie kun je ze niet ontzeggen) lopen kankeren op iets moois als een volksfeest.

Moderator vrijdag 1 november 2013 @ 19:55:58 #164
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132802999
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het is normaal dat blanke mensen dat niet oppikken.
Het is ook normaal dat sommige min of meer donkere mensen het zo niet ervaren.
Toch.... dat is de klacht van veel zwarte mensen.
terugvallen op het volksverhaal van sint en piet is flauw???

RLY???????

kom op zeg :')
pi_132803010
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:49 schreef Forbry het volgende:

[..]

Nee, ik ben niet donker, maar is Sinterklaas ook een imitatie van iedere blanke (man) dan?
Voor mij niet.
Maar voor zwarte mensen voelt het als men met ZP hunzelf en hun familie wegzet.
Overdreven dikke rode lippen enzo,
Of men dat niet terecht vind is niet zo belangrijk. Men voelt het zo. En het is asociaal omdat van tafel te vegen en zwarte mensen weg te honen.
pi_132803058
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:56 schreef Bluesdude het volgende:

En het is asociaal omdat van tafel te vegen en zwarte mensen weg te honen.
Het is nog veel asocialer om die 5 man en een paardenkop die Zwarte Piet = willekeurige neger = "ik voel me aangesproken, huil huil, jank jank" denken te projecteren op de complete zwarte mensheid. :')

pi_132803088
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:55 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat is niet flauw, dat is de waarheid. Zwarte Piet is gebaseerd op Italiaanse troubadours en schoorsteenvegers, vandaar ook die pakjes.
Ja hoor...... doe maar alsof je neus bloedt.

quote:
Jij bent degene die Zwarte Piet als Quincy de willekeurige Bijlmernegert voorstelt.
Nee.. dat is jouw fantasie. Ik heb nooit gezegd dat zijn meningen representatief zijn voor de zwarte Amsterdammer

quote:
En een paar werkloze anderen die blijkbaar veel teveel tijd hebben en lekker Nederlands (integratie kun je ze niet ontzeggen) lopen kankeren op iets moois als een volksfeest.
tuurlijk.... je bagatelliseert honderdduizenden mensen tot een "paar werklozen" . Je bagatelliseert al hun gevoelens . Das ook al logisch . Je discrimineert wel vaker
pi_132803140
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:57 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het is nog veel asocialer om die 5 man en een paardenkop die Zwarte Piet = willekeurige neger = "ik voel me aangesproken, huil huil, jank jank" denken te projecteren op de complete zwarte mensheid. :')
jaja... je druipt weer van vreemdelingenhaat....
Is het ook verkapt racisme ?
pi_132803192
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:58 schreef Bluesdude het volgende:

Je bagatelliseert al hun gevoelens .
Och jee. Gevoelens over een feestje. :') Doe je toch níet mee? Niemand die je dwingt.

Jij bagatelliseert gevoelens van "Unheimlichkeit" die autochtone en eerste generatie allochtone Nederlanders hebben als ze hun wijk in 30 jaar van 5 naar 85% niet-westers allochtoon zien gaan. En dat is wel een stukje onontkoombaarder dan Zwarte Piet als onderdeel van het Sinterklaasfeest. :*

pi_132803210
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 20:00 schreef Bluesdude het volgende:
jaja... je druipt weer van vreemdelingenhaat....
In jouw fantasiewereld wel. :*

vrijdag 1 november 2013 @ 20:02:16 #171
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_132803212
quote:

[..]

Voor mij niet.
Of men dat niet terecht vind is niet zo belangrijk. Men voelt het zo. En het is asociaal omdat van tafel te vegen en zwarte mensen weg te honen.
Ik begin me zo onderhand wel af te vragen met wat voor mensen jij omgaat, het is mss een goed idee om je vriendenkring eens flink uit te breiden ? Andere mensen, andere meningen, frisse nieuwe kijk op verschillende zaken ! Volgens mij ben jij daar hard aan toe. :P
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_132803252
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

terugvallen op het volksverhaal van sint en piet is flauw???

RLY???????

kom op zeg :')
zeker is dat flauw.
Het is toch overduidelijk dat die knuffelallochtoon een neger moet voorstellen. Al 160 jaar ziet men dat zo
Wat is dat toch voor laffe ontkenning?
Erken dat gewoon en verdedig van daaruit dat dit theater niet discrimineert .
Maar ga niet het omschreven ras van ZP ontkennen om alle kritiek van zwarte mensen bij voorbaat voor niet geldig te verklaren.
  vrijdag 1 november 2013 @ 20:04:39 #173
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132803282
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:39 schreef Forbry het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:48 schreef sp3c het volgende:

[..]

Mwoa. Probleem aan ZP is dat er geen vast boek met regels is en iedereen tot op zekere hoogte zelf de vrijheid heeft er eigen invulling aan te geven.

Ik weet 100% zeker dat in mijn jeugd veel Zwarte Pieten (autochtonen) met Surinaams accent spraken. En toen ik heel jong was volgens mij soms ook gebrekkig Nederlands. En ik ben niet de enige die dit zo heeft meegemaakt. Kan per regio verschillen natuurlijk.

Maar in mijn ervaring zie ik wel degelijk een verband. Zo merkte ik vroeger ook dat ZP vooral het domme hulpje van de Sint was. In de loop v/d jaren verdween dit.

ZP is natuurlijk nooit de letterlijke kopie van een neger geweest. Maar wat je in wezen (iig in mijn omgeving) dus zag, was dat ZP zowel qua uiterlijk als gedrag een karikatuur was van de neger. Dit op basis van de algemeen geldende publieke opinie van die tijd. Rond 1900 toen men nog niet echt bekend was met negers en veel mensen er zelfs nog nooit 1 hadden gezien anders dan uit verhalen, werd ZP zowel qua uiterlijk als gedrag een karikatuur v/d neger (terwijl de aanvankelijke schrijver Schenkman het mogelijk niet eens zo had bedoeld).

Het is simpelweg een feit dat veel mensen negers vroeger als onbeschaafde domme wezens zag, enigszins gelijk aan beesten. Heeel langzaam begon deze visie rond het einde van de 19e eeuw te veranderen. Maar zoiets gaat natuurlijk geleidelijk. Er zijn zelfs nu nog mensen (kleine minderheid) die zo denken...

Die algemene opinie zag je ook terug in ZP. Hij sprak een brabbeltaaltje, had oorbellen, etc. Toen men in de loop vd jaren bekender werd met negers door Surinamers die naar NL kwamen ging ZP opeens met Surinaams accent spreken, kwamen er ook slimme Pieten tussen, etc. Na verloop van tijd verdween ook dat Surinaams accent en ging hij normaal NL spreken, de knechtenrol verdween en hij kreeg een meer gelijkwaardige rol, etc.
Krekker is de bom!
pi_132803324
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 november 2013 20:01 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Och jee. Gevoelens over een feestje. :') Doe je toch níet mee? Niemand die je dwingt.

Jij bagatelliseert gevoelens van "Unheimlichkeit" die autochtone en eerste generatie allochtone Nederlanders hebben als ze hun wijk in 30 jaar van 5 naar 85% niet-westers allochtoon zien gaan. En dat is wel een stukje onontkoombaarder dan Zwarte Piet als onderdeel van het Sinterklaasfeest. :*
Ik kan daar evengoed geen medelijden mee hebben. Kom nou, dat zou net zo zijn als jij medelijden zou hebben met de moslim n.a.v. de achterlijke wijze waarop de autochtoon het debat over moslims heeft geïnitieerd. Kom kom.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132803356
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 20:02 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ik begin me zo onderhand wel af te vragen met wat voor mensen jij omgaat, het is mss een goed idee om je vriendenkring eens flink uit te breiden ? Andere mensen, andere meningen, frisse nieuwe kijk op verschillende zaken ! Volgens mij ben jij daar hard aan toe. :P

het gaat prima met mij..
kijk jij eens in je eigen spiegel..
Ik zeg in deze laatste postings dat een paar honderdduizend zwarte mensen niet blij zijn hoe zij worden nagespeeld. Dat begrijp ik uit recente onderzoekjes
Dat lijkt me een feit. Wie dat niet zo vind moet onderbouwen waarom dan. Dan komen we verder
Zo op de persoon spelen is een gebrek aan tegenargumenten
pi_132803359
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 november 2013 20:05 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik kan daar evengoed geen medelijden mee hebben. Kom nou, dat zou net zo zijn als jij medelijden zou hebben met de moslim n.a.v. de achterlijke wijze waarop de autochtoon het debat over moslims heeft geïnitieerd. Kom kom.
Medelijden niet, maar ik begrijp gematigde moslims die het niet tof vinden dat Wilders ze gelijkschakelt met bloeddorstige terroristen heus wel. :*

pi_132803375
quote:

[..]

Voor mij niet.
Ik vind wel degelijk dat je serieus naar deze mensen moet luisteren en ze niet moet weghonen, maar úiteindelijk vind ik het ergens toch wél belangrijk of hun gevoel -zo objectief mogelijk bekeken- terecht of onterecht is. Iedereen kan wel van alles kwetsend (gaan) vinden. Moet de rest (meerderheid) echt met alles en iedereen rekening gaan houden? Waar ligt de grens? Die is er volgens mij niet meer echt als je, zoals jij, uitgaat van "of men dat niet terecht vind is niet zo belangrijk, men voelt het zo".
Tails tell tales
pi_132803385
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 20:06 schreef Bluesdude het volgende:

dat een paar honderdduizend zwarte mensen niet blij zijn hoe zij worden nagespeeld.
Dat is de foute aanname die jíj maakt ja. Dat maakt het nog geen waarheid.

pi_132803515
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 november 2013 20:06 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Medelijden niet, maar ik begrijp gematigde moslims die het niet tof vinden dat Wilders ze gelijkschakelt met bloeddorstige terroristen heus wel. :*
Ik vind dat iedereen teveel aan het janken is en gewoon bezig moet zijn met zijn alledaagse dingen. Het gekanker op alles en iedereen - wat ook een Neerlandse traditie is - mag wat mij betreft wel op een wat lager pitje. Ik heb het idee dat Nederland sinds 2000 in een neerwaartse spiraal van zuig-politiek is geraakt. Echt - een bananenrepubliek onderhand.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132803516
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 20:04 schreef KreKkeR het volgende:

. Na verloop van tijd verdween ook dat Surinaams accent en ging hij normaal NL spreken, de knechtenrol verdween en hij kreeg een meer gelijkwaardige rol, etc.
Naar mijn idee hadden de makers van sintprogramma's daar veel mee te doen.
In hun avonturenfilms voor de kinderen verliet men steeds meer de boemanfuncties van sint en piet, zwarte pieten werden normaler en spraken beter zonder fake-accent.
pi_132803535
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 20:04 schreef KreKkeR het volgende:
Het is simpelweg een feit dat veel mensen negers vroeger als onbeschaafde domme wezens zag, enigszins gelijk aan beesten.
enigszins vergelijkbaar met de kijk op vrouwen een tijdje geleden. Alleen waren zij naast dom ook nog hysterisch. ;)
pi_132803617
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 november 2013 20:07 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat is de foute aanname die jíj maakt ja. Dat maakt het nog geen waarheid.
Kom dan met goede bronnen en linkjes dat het niet gaat om honderdduizenden zwarte mensen in Nederlanders. Nu lijkt het alsof men persé die aantallen niet wilt weten.
Er is een neiging te ontkennen dat het om grote aantallen gaat, dat suggereert men, maar echt dat uitpluizen laat men na. Waarom ?
ps hoeveel miljoen zwarte mensen zijn het buiten Nederland die niet blij zijn met ZP? 100 miljoen ?
  vrijdag 1 november 2013 @ 20:16:54 #183
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132803659
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 20:11 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Naar mijn idee hadden de makers van sintprogramma's daar veel mee te doen.
In hun avonturenfilms voor de kinderen verliet men steeds meer de boemanfuncties van sint en piet, zwarte pieten werden normaler en spraken beter zonder fake-accent.
Kan. Ik heb geen idee wat de exacte oorzaken zijn geweest.

Zoals ik al zei: 'probleem' aan ZP is dat iedereen er tot op zekere hoogte zijn/haar eigen invulling aan heeft kunnen geven. Ook hadden veel mensen hun eigen verhaal en zagen ze ZP op dezelfde manier. Sommigen zagen wel degelijk een link met de neger, anderen hielden echt vast aan het schoorsteenveger verhaal (alhoewel het mij altijd een raadsel blijft waar de krullen/rode lippen dan vandaan komen).

Feit blijft, dit zijn allemaal recentelijke invullingen. Als je kijkt naar hoe hij toentertijd door Schenkman is bedacht, was het simpelweg een negerknecht (geen slaaf!!). En het knechtaspect was mogelijk, op basis van de tijdsgeest van toen zelfs juist positief bedoeld, (lees: super trouw persoon op wie je echt kan bouwen).

Wat je eigenlijk ziet is dat iemand kwam met het idee. Dit idee was geïnspireerd op een trouwe knecht die bewust of toevallig een neger was. Dit werd na verloop van tijd al snel een karikatuur v/d neger. En in de loop v/d jaren ging het allemaal z'n eigen leven leiden.
Krekker is de bom!
pi_132803869
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 20:07 schreef Forbry het volgende:

[..]

Ik vind wel degelijk dat je serieus naar deze mensen moet luisteren en ze niet moet weghonen, maar úiteindelijk vind ik het ergens toch wél belangrijk of hun gevoel -zo objectief mogelijk bekeken- terecht of onterecht is. Iedereen kan wel van alles kwetsend (gaan) vinden. Moet de rest (meerderheid) echt met alles en iedereen rekening gaan houden? Waar ligt de grens?
De grens is in ieder geval.. dat hier mensen worden nagespeeld.
En of dat objectief en subjectief wel of niet discriminerend is, van belang, maar het is een tweede zaak.
De eerste zaak is dat die mensen die niet blij zijn met hun 'uitbeeldingen' recht hebben om serieus te worden genomen. En in dit geval is het simpelweg een menselijke oplossing om te zoeken naar een nieuw concept van het pietenspel. Zodat ook zij en hun kinderen het sintfeest leuker kunnen vinden.
  vrijdag 1 november 2013 @ 20:34:36 #185
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132804280
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 20:07 schreef Forbry het volgende:

[..]

Ik vind wel degelijk dat je serieus naar deze mensen moet luisteren en ze niet moet weghonen, maar úiteindelijk vind ik het ergens toch wél belangrijk of hun gevoel -zo objectief mogelijk bekeken- terecht of onterecht is. Iedereen kan wel van alles kwetsend (gaan) vinden. Moet de rest (meerderheid) echt met alles en iedereen rekening gaan houden? Waar ligt de grens? Die is er volgens mij niet meer echt als je, zoals jij, uitgaat van "of men dat niet terecht vind is niet zo belangrijk, men voelt het zo".
Maar wat is hun gevoel, zo objectief mogelijk bekeken, dan volgens jou?
Krekker is de bom!
pi_132805541
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 20:34 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Maar wat is hun gevoel, zo objectief mogelijk bekeken, dan volgens jou?
"Hun gevoel" is gewoon datgene wat zij zeggen/vinden dat "hun gevoel" is, daar valt verder niks objectief aan te bekijken. :') De objectiviteit slaat op het vervolgens terecht of onterecht vinden van dat gevoel...

[ Bericht 5% gewijzigd door Forbry op 01-11-2013 21:13:57 ]
Tails tell tales
pi_132805727
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 20:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De grens is in ieder geval.. dat hier mensen worden nagespeeld.
En of dat objectief en subjectief wel of niet discriminerend is, van belang, maar het is een tweede zaak.
De eerste zaak is dat die mensen die niet blij zijn met hun 'uitbeeldingen' recht hebben om serieus te worden genomen. En in dit geval is het simpelweg een menselijke oplossing om te zoeken naar een nieuw concept van het pietenspel. Zodat ook zij en hun kinderen het sintfeest leuker kunnen vinden.
Ik en vele mensen met mij, of die nou blank zijn of niet, vinden NIET dat hier donkere mensen worden nagespeeld, dus dat als grens zien/nemen is meteen al twijfelachtig te noemen.
Tails tell tales
pi_132806452
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 21:12 schreef Forbry het volgende:

[..]

Ik en vele mensen met mij, of die nou blank zijn of niet, vinden NIET dat hier donkere mensen worden nagespeeld, dus dat als grens zien/nemen is meteen al twijfelachtig te noemen.
Dat is ontkennen... Handig om zo alle kritiek van donkere mensen resoluut af te wijzen.
Natuurlijk is ZP bedoeld als donker mens....dat is al 160 jaar zo in de volksverhalen.
Erken dat nou gewoon .
En als het niet zo bedoeld is dan is het nog geen reden om de onrust van donkere mensen zo te negeren. Als je terugvalt op het verhaal dat hij zwart is door de schoorsteen, geeft hem dan een blank gezicht met roetvegen. Geen kroeshaarpruiken. Geen overdreven lippen meer.
  vrijdag 1 november 2013 @ 21:42:11 #189
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132806919
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 21:06 schreef Forbry het volgende:

[..]

"Hun gevoel" is gewoon datgene wat zij zeggen/vinden dat "hun gevoel" is, daar valt verder niks objectief aan te bekijken. :') De objectiviteit slaat op het vervolgens terecht of onterecht vinden van dat gevoel...
Ehm. Met het objectieve bedoel ik natuurlijk hun verklaring over waar dit gevoel op is gebaseerd.

Dat jij verder denkt dat je op objectieve manier kunt vaststellen of een gevoel terecht of onterecht is vind ik wel heel erg naïef. Dat is net als stellen dat iemand die na 3 maanden nog steeds liefdesverdriet heeft, onterecht verdriet heeft, omdat het verdriet bij jou maar 1 maand duurde, om even een voorbeeld te geven.

Je kan proberen gevoelens zo objectief mogelijk te omschrijven. En nog objectiever: het beschrijven van de situatie / feiten waar de gevoelens door worden veroorzaakt. Maar het feit DAT die gevoelens uiteindelijk worden veroorzaakt door de genoemde feiten/situatie... dat is absoluut niet objectief vast te stellen. Dat is hooguit makkelijk tot moeilijk te begrijpen, afhankelijk van hoe ver je op dat gebied, qua kunnen inleven, van de persoon vandaan staat.
Krekker is de bom!
pi_132806935
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 21:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat is ontkennen... Handig om zo alle kritiek van donkere mensen resoluut af te wijzen.
Natuurlijk is ZP bedoeld als donker mens....dat is al 160 jaar zo in de volksverhalen.
Erken dat nou gewoon .
En als het niet zo bedoeld is dan is het nog geen reden om de onrust van donkere mensen zo te negeren. Als je terugvalt op het verhaal dat hij zwart is door de schoorsteen, geeft hem dan een blank gezicht met roetvegen. Geen kroeshaarpruiken. Geen overdreven lippen meer.
Waar ontken ik dat ZP -van oorsprong- een zwart iemand moet voorstellen (ik had zelf als kind en in wezen ook nu eigenlijk nog, overigens geen enkele associatie met een échte neger ondanks de gelijkenissen, maar dat terzijde) en dat schoorsteenverhaal vind ik inderdaad ook onzin. Dus... Zwarte Piet is inderdaad zwart en Sinterklaas blank. Wat zegt dat nu verder dan? Nogmaals... voelt iedere blanke zich ook geïmiteerd door Sinterklaas dan en ik zal het voor jou nog iets concreter maken: voelt iedere oudere, blanke man met baard zich door Sinterklaas geïmiteerd? Denk het toch niet.

Dan hebben we het nog niet eens over de vraag of die imitatie wel beledigend is, wat ik namelijk óók niet vind...
Tails tell tales
pi_132807116
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 21:42 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ehm. Met het objectieve bedoel ik natuurlijk hun verklaring over waar dit gevoel op is gebaseerd.

Dat jij verder denkt dat je op objectieve manier kunt vaststellen of een gevoel terecht of onterecht is vind ik wel heel erg naïef. Dat is net als stellen dat iemand die na 3 maanden nog steeds liefdesverdriet heeft, onterecht verdriet heeft, omdat het verdriet bij jou maar 1 maand duurde, om even een voorbeeld te geven.

Je kan proberen gevoelens zo objectief mogelijk te omschrijven. En nog objectiever: het beschrijven van de situatie / feiten waar de gevoelens door worden veroorzaakt. Maar het feit DAT die gevoelens uiteindelijk worden veroorzaakt door de genoemde feiten/situatie... dat is absoluut niet objectief vast te stellen. Dat is hooguit makkelijk tot moeilijk te begrijpen, afhankelijk van hoe ver je op dat gebied, qua kunnen inleven, van de persoon vandaan staat.
Ik denk helemaal niet dat dat zo één, twee, drie kan, ALS het al kan. Dat is inderdaad heel lastig. Daarom schreef ik ook "zo objectief mogelijk" en "proberen". Maar je moet wat hè en kom je daar samen niet uit, dan lijkt mij "de wet van de meerderheid" nog het meest rechtvaardig bij het nemen van een beslissing.
Tails tell tales
  vrijdag 1 november 2013 @ 21:48:35 #192
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132807176
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 21:12 schreef Forbry het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder uitlegde geeft iedereen tot op zekere hoogte zelf invulling aan de rol v/d Zwarte Piet. Maar dat de Zwarte Piet aanvankelijk wel degelijk was gebaseerd op de toentertijd bekende karikatuur van de neger, ik snap niet hoe mensen dat in hemelsnaam kunnen ontkennen.

Zie jij dat wel in? Of ben jij ook zo iemand die dit ontkent?

Dat de Zwarte Piet in de loop v/d jaren verder is geëvolueerd en mogelijk tot niet zo heel lang geleden wel degelijk nog enigszins beïnvloed door het beeld (of wederom de karikatuur van het beeld) dat men over de jaren heen had van de neger, dat is een tweede punt wat iets moeilijker is hard te maken vanwege de vele verschillende invullingen die men eraan heeft gegeven.
Krekker is de bom!
  vrijdag 1 november 2013 @ 21:51:18 #193
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132807297
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 21:46 schreef Forbry het volgende:

[..]

Ik denk helemaal niet dat dat zo één, twee, drie kan, ALS het al kan. Dat is inderdaad heel lastig. Daarom schreef ik ook "zo objectief mogelijk" en "proberen". Maar je moet wat hè en kom je daar samen niet uit, dan lijkt mij "de wet van de meerderheid" nog het meest rechtvaardig bij het nemen van een beslissing.
Er is een wereld van verschil tussen een besluit nemen iets te verbieden en het begrijpen (maar niet eens zijn) met de standpunten van de andere partij.

En wat ik in deze discussie zie is hoofdzakelijk totaal onbegrip aan beide partijen. Dat je niet zomaar doet wat de ander eist snap ik. Maar je ziet hier gewoon woede/emotie waarbij mensen niet eens proberen te begrijpen wat de ander zegt. Nee het is voor velen een soort van 'vinger in de oren en heel hard lalalalalalala roepen wanneer de andere praat', om dan daarna heel hard zelf de eigen standpunten te poneren, oftewel, 1-richtingsverkeer.

Dit gaat vaak gepaard met het belachelijk maken van de tegenstander "haha, je ziet spoken gek!", en soms zelfs (verbale) agressie.
Krekker is de bom!
pi_132808165
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 21:51 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Er is een wereld van verschil tussen een besluit nemen iets te verbieden en het begrijpen (maar niet eens zijn) met de standpunten van de andere partij.

En wat ik in deze discussie zie is hoofdzakelijk totaal onbegrip aan beide partijen. Dat je niet zomaar doet wat de ander eist snap ik. Maar je ziet hier gewoon woede/emotie waarbij mensen niet eens proberen te begrijpen wat de ander zegt. Nee het is voor velen een soort van 'vinger in de oren en heel hard lalalalalalala roepen wanneer de andere praat', om dan daarna heel hard zelf de eigen standpunten te poneren, oftewel, 1-richtingsverkeer.

Dit gaat vaak gepaard met het belachelijk maken van de tegenstander "haha, je ziet spoken gek!", en soms zelfs (verbale) agressie.
Daar ben ik het helemaal mee eens. :Y (Dit zie je helaas meestal in discussies vind ik... vooral op FOK! ... meestal gaat het meer om gelijk halen, dan gelijk hebben). Ik voel mezelf in deze kwestie ook helemaal niet (geheel) tot één van de partijen behoren. Ik vind dat beide partijen goede (en soms ook slechte) argumenten hebben. Ik vraag mijzelf dan alleen af: wat nu, als ik in een positie zou zitten, dat ik een keuze zou móeten maken? Dan denk ik toch dat de weegschaal uit zou slaan naar de pro ZP-kant, de andere partij hopelijk zo min mogelijk schofferende...
Tails tell tales
  vrijdag 1 november 2013 @ 22:18:05 #195
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_132808469
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 21:30 schreef Bluesdude het volgende:
Erken dat nou gewoon .
Ik weet niet welke volksverhalen je bedoelt, maar ik denk dat het voor veel mensen geen kwestie is van wel of niet erkennen. De historische gelaagdheid van de Zwarte Piet-figuur maakt het lastig om te zeggen hoe hij nu eigenlijk "bedoeld is". Bovendien zijn kinderen jarenlang opgegroeid met het idee dat, volgens de deskundigen, Zwarte Piet van oorsprong, en daarmee in wezen, een Zuid-Europese schoorsteenveger was en dat de associatie met een neger op een misverstand berustte. Dit was de zogenaamd "historisch correcte" verklaring. Zelf concludeerde je dan dat de karikatuur van een Afrikaanse neger die je soms op het pakpapier zag, niet meer was dan een uitvloeisel van dat misverstand, of een perverse grap. Het zal er misschien mee te maken hebben gehad dat racisme al in de jaren '70 in veel Nederlandse gezinnen taboe was, maar iets dergelijks werd ook op de scholen geleerd:
quote:
Andere deskundigen wezen erop dat Zwarte Piet juist een Moor, een Spanjaard is, die zijn kleur had opgedaan tijdens zijn gang door de schoorstenen. Vooral deze laatste visie sloeg aan. Generaties neerlandici hebben haar voor zoete koek geslikt en in scholen uitgedragen, waardoor zij tegenwoordig op tientallen websites als de definitieve waarheid te boek staat.

http://www.jefdejager.nl/sint.php

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblardi op 01-11-2013 22:29:21 ]
pi_132808577
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 21:48 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder uitlegde geeft iedereen tot op zekere hoogte zelf invulling aan de rol v/d Zwarte Piet. Maar dat de Zwarte Piet aanvankelijk wel degelijk was gebaseerd op de toentertijd bekende karikatuur van de neger, ik snap niet hoe mensen dat in hemelsnaam kunnen ontkennen.

Zie jij dat wel in? Of ben jij ook zo iemand die dit ontkent?

Dat de Zwarte Piet in de loop v/d jaren verder is geëvolueerd en mogelijk tot niet zo heel lang geleden wel degelijk nog enigszins beïnvloed door het beeld (of wederom de karikatuur van het beeld) dat men over de jaren heen had van de neger, dat is een tweede punt wat iets moeilijker is hard te maken vanwege de vele verschillende invullingen die men eraan heeft gegeven.
Zoals je hierboven kunt lezen ben ik niét iemand die dat ontkent. Dat het (objectief gezien ;) ) van oorsprong een (sóórt van karikatuur van een sóórt van) zwart iemand moet voorstellen zie ik wel. Desondanks maak ik zelf nog steeds geen enkele associatie met een écht donker iemand en daarom vind ik dus ook niet dat die worden "nagespeeld" of "geïmiteerd". Juist door alles wat maar een overeenkomstig kleurtje (e.d.) heeft met elkaar te verbinden ben je volgens mij racistisch bezig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Forbry op 01-11-2013 22:26:40 ]
Tails tell tales
pi_132808638
Dadelijk krijg je nog dat mensen met obesitas aanstoot gaan nemen tegen webwinkel en logo van bol.com :o

ZWARTE PIET !! ZWARTE PIET !! ZWARTE PIET !! FTW *O* *O* *O*
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_132810133
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 22:21 schreef Forbry het volgende:
Juist door alles wat maar een overeenkomstig kleurtje (e.d.) heeft met elkaar te verbinden ben je volgens mij racistisch bezig.
Je schrijft "alles" .
Maar het Nederlandse volk zag zwarte piet 160 jaar lang als donker mens. En niet een donker mens van een nieuw soort uit een sprookjeswereld, maar als een donker mens van een bekend menselijk ras die echt bestaat..
Hoezo is dat 'alles' wat donker is met elkaar verbinden. Dat is geen racisme.
En toch logisch dat donkere mensen dan ook denken... ja verdorie .... deze soort donkere mens bestaat echt, het wordt nagespeeld. Dat is geen racisme.
Kleurverschillen van mensen zijn een realiteit. Dat niet te zien is een soort kleurenblindheid.
pi_132810576
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 23:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je schrijft "alles" .
Maar het Nederlandse volk zag zwarte piet 160 jaar lang als donker mens. En niet een donker mens van een nieuw soort uit een sprookjeswereld, maar als een donker mens van een bekend menselijk ras die echt bestaat..
En toch logisch dat donkere mensen dan ook denken... ja verdorie .... deze soort donkere mens bestaat echt, het wordt nagespeeld. Dat is geen racisme.
Kleurverschillen van mensen zijn een realiteit. Dat niet te zien is een soort kleurenblindheid.
Ik zie de kleurverschillen wel, maar zo lang ik niet racistisch bezig ben, houdt de gelijkenis voor mij daar ook op. Ik verbind iemand met een bepaald kleurtje niet (altijd) aan iets of iemand anders, die toevallig ook datzelfde kleurtje heeft. Snap je nou echt niet wat ik bedoel? :')

Sinterklaas wordt gezien als een blank mens (want is dat ook :') ), wat is nu het probleem?
Tails tell tales
pi_132810843
quote:

[..]

Je schrijft "alles" .
Trouwens, zoals jij dit nu schrijft klinkt het eigenlijk juist alsof jij vindt dat blanke mensen pas niet-racistisch bezig zijn, als die geheel gaan ontkennen dat er ook zwarte mensen bestaan :')
Tails tell tales
  vrijdag 1 november 2013 @ 23:46:12 #201
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_132812161
quote:

Voor veel kinderen die deel uitmaakten van "het Nederlandse volk" was Zwarte Piet, met zijn onnatuurlijk zwarte gezicht, zijn kleurrijke kostuum en zijn stem die, vreemd genoeg, soms mannelijk en soms vrouwelijk klonk, een heel bijzondere figuur die wel van héél ver moest komen. Met de alledaagse werkelijkheid had het niet veel van doen.
pi_132812287
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 23:46 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Voor veel kinderen die deel uitmaakten van "het Nederlandse volk" was Zwarte Piet, met zijn onnatuurlijk zwarte gezicht, zijn kleurrijke kostuum en zijn stem die, vreemd genoeg, soms mannelijk en soms vrouwelijk klonk, een heel bijzondere figuur die wel van héél ver moest komen. Met de alledaagse werkelijkheid had het niet veel van doen.
wel dat kinderen wisten dat ver weg er een alledaagse werkelijkheid was waar zp vandaan kwam
  vrijdag 1 november 2013 @ 23:56:43 #203
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132812525
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 november 2013 23:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

wel dat kinderen wisten dat ver weg er een alledaagse werkelijkheid was waar zp vandaan kwam
Nee.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_132812677
Mijn zusje zei op 6-jarige leeftijd es over een neger op straat; "hee, dat is net Zwarte Piet!".

Zwaar racistisch kutkind volgens Bluesdudes autistische fantasietjes.

Gelukkig weet ik en allen die haar wel kennen, beter.

pi_132812848
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 november 2013 00:00 schreef El_Matador het volgende:
Mijn zusje zei op 6-jarige leeftijd es over een neger op straat; "hee, dat is net Zwarte Piet!".

Zeg.... doe eens niet schelden
Nogal foute grote broer heeft je zusje.
Een broer die haar 'racistisch kutkind'noemt.
pi_132812952
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2013 00:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zeg.... doe eens niet schelden
Nogal foute grote broer heeft je zusje.
Een broer die haar 'racistisch kutkind'noemt.
Autisme is in deze -helaas- geen scheldwoord. :|W

pi_132813047
@Bluesdude

Jammer, dat je (blijkbaar) niet meer op mijn reacties op jou ingaat :Y

Hoe dan ook, in wezen moet ZP dus een neger voorstellen ja, maar DIT is -in zijn geheelheid- puur hoe ik ZELF altijd naar ZP keek:

-een (meestal) blanke
-met "gewoon" een hoop zwarte shit op zijn gezicht, ook om onherkenbaar te zijn :Y en niet uit imitatie (al had dat in het verleden wel die oorsprong)
-en met éérder de lippen van een (meestal ook blanke?) clown, dan van een neger... lippen die er dus ook zo uitzagen voor het contrasterende effect, niet voor het creëren van een bepaalde gelijkenis (al had het in het verleden wel die oorsprong)
- waarbij inderdaad OOIT de karikaturen van negers zoals je die vroeger wel zag als "inspiratie" zijn gebruikt (vandaar die oorsprong uit het verleden)> dit wist/zag ik pas toen ik ouder was, niet als kind!!
- heb verder nooit zo bewust stil gestaan bij het baas-knecht verhaal, zeker in de zin dat ik ZP nooit als minderwaardig heb beschouwd in ieder geval.
- ik had bij ZP-en altijd een veel positiever gevoel dan bij Sinterklaas
- ZP-en stonden namelijk (itt Sinterklaas) voor hard werkende, vrolijke, gulle, kindvriendelijke lieden.

Ik schrijf dit in de vérleden tijd, omdat JUIST door de klacht(en) en daaropvolgende discussie, ik nu wél een -eigenlijk dus door anderen opgelegde!- link tussen ZP en een écht donker/zwart medemens leg en JUIST ook op een wat negatieve manier... :{ Vind ik oprecht jammer :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door Forbry op 02-11-2013 00:18:51 ]
Tails tell tales
  zaterdag 2 november 2013 @ 00:13:21 #208
38114 beantherio
pi_132813138
Was dit al gepost?

quote:
Amsterdams comité past intocht Sinterklaas toch aan

Amsterdam past de intocht van Sinterklaas aan. Burgemeester Van der Laan van de hoofdstad heeft dat laten weten bij AT5. In het programma De Burgemeester zei de Amsterdamse burgervader: 'Er zal zeker iets veranderen, dat signaal heb ik al teruggekregen van het comité.'

Van der Laan gaf aan niet in te willen gaan op wat er precies anders aan de intocht zal zijn. Hij vindt het niet aan hem, de gemeenteraad, of een minister, om dat in te vullen. Volgens Van der Laan is het een volkstraditie 'en daar moet de samenleving, het volk, over praten.'

De organisatie achter de intocht van Sinterklaas zou, aldus de burgemeester, in conclaaf zijn geweest met de initiator van het protest tegen Zwarte Piet, Quinsy Gario. Er komt nog een vervolggesprek om te zien welke eerste stappen al dit jaar genomen kunnen worden.

Nieuwe protesten
Ondanks de brief die Van der Laan woensdag schreef, waarin hij aangaf dat de intocht gewoon door zou gaan, houdt hij wel rekening met nieuwe protesten. Hij deed bij de stadszender dan ook een beroep op de bevolking van Amsterdam om het kinderfeest niet te verstoren.

'Ik vind het niet gepast', was zijn oordeel. Wel gaf hij toe als burgemeester demonstraties niet tegen te kunnen houden. 'Dat is een heilig recht', volgens Van der Laan. 'Maar laat het niet uitlopen op een verstoring. Afgezien van wat dat juridisch betekent, is het moreel niet zuiver.'

Hij hoopt dan ook dat tegenstanders van Zwarte Piet hun verantwoordelijkheid nemen. Bij eventuele protesten zal de politie echter niet lukraak mensen oppakken.
pi_132813297
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 00:13 schreef beantherio het volgende:
Was dit al gepost?

[..]

Spannend
pi_132813374
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 november 2013 00:00 schreef El_Matador het volgende:

En die associatie heb ik dus -oprecht- nooit gehad :N
Tails tell tales
pi_132813375
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 00:13 schreef beantherio het volgende:
Was dit al gepost?

[..]

Lekker duidelijk die vent. Is nou al 10 x van mening gedraaid.
Op donderdag 9 mei 2013 16:42 schreef tong80 het volgende:
Je bent de grootste kut-user van FOK! realiseer je je dat ?
pi_132813484
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 november 2013 23:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij maakt je echt druk he.
Nefret etmeye bile usendigim insanlar var.
pi_132813513
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 00:11 schreef Forbry het volgende:
@Bluesdude

Jammer, dat je (blijkbaar) niet meer op mijn reacties op jou ingaat :Y

Hoe dan ook, in wezen moet ZP dus een neger voorstellen ja, maar DIT is -in zijn geheelheid- puur hoe ik ZELF altijd naar ZP keek:

-een (meestal) blanke
-met "gewoon" een hoop zwarte shit op zijn gezicht, ook om onherkenbaar te zijn :Y en niet uit imitatie (al had dat in het verleden wel die oorsprong)
-en met éérder de lippen van een (meestal ook blanke?) clown, dan van een neger... lippen die er dus ook zo uitzagen voor het contrasterende effect, niet voor het creëren van een bepaalde gelijkenis (al had het in het verleden wel die oorsprong)
- waarbij inderdaad OOIT de karikaturen van negers zoals je die vroeger wel zag als "inspiratie" zijn gebruikt (vandaar die oorsprong uit het verleden)> dit wist/zag ik pas toen ik ouder was, niet als kind!!
- heb verder nooit zo bewust stil gestaan bij het baas-knecht verhaal, zeker in de zin dat ik ZP nooit als minderwaardig heb beschouwd in ieder geval.
- ik had bij ZP-en altijd een veel positiever gevoel dan bij Sinterklaas
- ZP-en stonden namelijk (itt Sinterklaas) voor hard werkende, vrolijke, gulle, kindvriendelijke lieden.

Ik schrijf dit in de vérleden tijd, omdat JUIST door de klacht(en) en daaropvolgende discussie, ik nu wél een -eigenlijk dus door anderen opgelegde!- link tussen ZP en een écht donker/zwart medemens leg en JUIST ook op een wat negatieve manier... :{ Vind ik oprecht jammer :Y
De beleving ervan kan dus wel verschillen. Hoewel hoogst waarschijnlijk de meeste NL-ers het beleven/ beleefden zoals jij dat beschrijft. Maakt een andere beleving niet per definitie minderwaardig.
pi_132813559
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 23:14 schreef Forbry het volgende:

[..]

Trouwens, zoals jij dit nu schrijft klinkt het eigenlijk juist alsof jij vindt dat blanke mensen pas niet-racistisch bezig zijn, als die geheel gaan ontkennen dat er ook zwarte mensen bestaan :')
Jouw interpretatie is very puzzling. Zo denk ik niet, zo schreef ik niet
Ik snap echt niet hoe jij redeneert, hoor. We praten langs elkaar heen
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 23:09 schreef Forbry het volgende:

Ik zie de kleurverschillen wel, maar zo lang ik niet racistisch bezig ben, houdt de gelijkenis voor mij daar ook op.
We praten langs elkaar heen, zoals jij het formuleerde het leek alsof je zegt : ZP is geen donker mens, dus donkere mensen kunnen zich helemaal niet nagespeeld voelen.
En als zij denken dat hij wel een donker mens is dan is dat racistisch .
Ik antwoord terug dat Zp wel een donker mens is en dat dit algemeen 160 jaar reeds zo wordt gezien in Nederland.
Door blanke Nederlanders en door zwarte Nederlanders

quote:
Sinterklaas wordt gezien als een blank mens (want is dat ook :') ), wat is nu het probleem?
Ik zie ook geen probleem dat Sint een blank mens is. Wie ziet er wel een probleem dan ?
pi_132813604
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 november 2013 00:25 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

De beleving ervan kan dus wel verschillen. Hoewel hoogst waarschijnlijk de meeste NL-ers het beleven/ beleefden zoals jij dat beschrijft. Maakt een andere beleving niet per secundus minderwaardig.
Dat schrijf ik ook nergens :N maar je kan toch ook aannemen dat de meeste mensen het zo zien en dus niet racistisch bedoelen en je er verder dan ook niet meer zo druk over maken (en sowieso niet meedoen aan het feest als je het niet leuk vindt)?

[ Bericht 0% gewijzigd door Forbry op 02-11-2013 00:33:36 ]
Tails tell tales
pi_132813666
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 00:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jouw interpretatie is very puzzling. Zo denk ik niet, zo schreef ik niet
Ik snap echt niet hoe jij redeneert, hoor. We praten langs elkaar heen

[..]

We praten langs elkaar heen, zoals jij het formuleerde het leek alsof je zegt : ZP is geen donker mens, dus donkere mensen kunnen zich helemaal niet nagespeeld voelen.
En als zij denken dat hij wel een donker mens is dan is dat racistisch .
Ik antwoord terug dat Zp wel een donker mens is en dat dit algemeen 160 jaar reeds zo wordt gezien in Nederland.
Door blanke Nederlanders en door zwarte Nederlanders

[..]

Ik zie ook geen probleem dat Sint een blank mens is. Wie ziet er wel een probleem dan ?
O.k., serieus bedankt voor de moeite om toch nog een reactie te geven ^O^ , maar hier gaan we (inderdaad) niet uitkomen merk ik :N
Tails tell tales
pi_132813693
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 00:28 schreef Forbry het volgende:

[..]

Dat schrijf ik ook nergens :N maar je kan toch ook aannemen dat de meeste mensen het zo zien en dus niet racistisch bedoelen en je er verder dan ook niet meer zo druk over maken (en sowieso niet meedoen aan het feest als je het niet leuk vindt?
Klopt dat zeg je niet. Ik wilde het ff benadrukken. ;)
En je kids het feest ontnemen waar alle kids van NL en op scholen wel aan meedoen is ook weer lullig voor die kids, vind ik. :)
Als je geen kids hebt kan je er wat makkelijker vanaf zien.
pi_132813981
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 november 2013 00:32 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Klopt dat zeg je niet. Ik wilde het ff benadrukken. ;)
En je kids het feest ontnemen waar alle kids van NL en op scholen wel aan meedoen is ook weer lullig voor die kids, vind ik. :)
Als je geen kids hebt kan je er wat makkelijker vanaf zien.
Ik heb geen kids en mijn partner, familie (diegenen zonder kleine kinderen dan) en ik doen al heel erg veel jaren niet meer aan Sinterklaas (op wat chocoladeletters na ofzo :') ), maar aan Kerst (zijn totaal niet gelovig, dus ook daar kan menigeen zijn bedenkingen bij hebben :') ). Daar gaat het mij dus ook helemaal niet om ;)
Tails tell tales
pi_132814068
De discussie kan stoppen, ze hebben gewonnen:

Intocht Sint aangepast
AMSTERDAM -

De intocht van Sinterklaas in onze hoofdstad zal er dit jaar al anders uitzien dan de afgelopen jaren. Dat heeft burgemeester Eberhard van der Laan laten weten.

"Er zal zeker iets veranderen, dat signaal heb ik al teruggekregen van het comité". zei Van der Laan in het AT5-programma De Burgemeester. Wat de aanpassing precies inhoudt, weet Van der Laan nog niet. "Ik vind het niet op de weg van de burgemeester liggen, of gemeenteraad of een minister of het parlement, om dat in te vullen. Het is een volkstraditie en daar moet de samenleving, het volk, over praten. En dat ligt dus primair bij de comités."

De Amsterdamse organisatie is volgens Van der Laan al in gesprek met Quinsy Gario, de man achter het protest tegen Zwarte Piet.

Bron
Karper diem, vis van de dag
pi_132814232
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 00:47 schreef dl3b het volgende:
De discussie kan stoppen, ze hebben gewonnen:

Intocht Sint aangepast
AMSTERDAM -

De intocht van Sinterklaas in onze hoofdstad zal er dit jaar al anders uitzien dan de afgelopen jaren. Dat heeft burgemeester Eberhard van der Laan laten weten.

"Er zal zeker iets veranderen, dat signaal heb ik al teruggekregen van het comité". zei Van der Laan in het AT5-programma De Burgemeester. Wat de aanpassing precies inhoudt, weet Van der Laan nog niet. "Ik vind het niet op de weg van de burgemeester liggen, of gemeenteraad of een minister of het parlement, om dat in te vullen. Het is een volkstraditie en daar moet de samenleving, het volk, over praten. En dat ligt dus primair bij de comités."

De Amsterdamse organisatie is volgens Van der Laan al in gesprek met Quinsy Gario, de man achter het protest tegen Zwarte Piet.

Bron
Ik heb zelf niks ge-liked of getekend wat pro-ZP was (en ook niet van plan). Omdat ik zelf dus ook niks (meer) met het feest heb, maar ook omdat ik op zich helemaal geen negatief gebaar wil maken richting mensen, die tegen ZP zijn. Toch zegt mijn gevoel dat er iets niet helemaal klopt als ik dit bericht lees... In ieder geval wel knap dat één enkel vertegenwoordigend gezicht (Quincy) dat voor elkaar kan krijgen t.o.v. een hele grote, in vergelijking nogal schreeuwende, massa.... :?
Tails tell tales
pi_132814280
Ja het is diep triest.
Elders op Fok! zijn ze eenzelfde verhitte discussie begonnen over de kerstboom.
Karper diem, vis van de dag
pi_132814460
Ik vraag me serieus af -vooral gezien die extreme felheid van toch wel een hele grote groep mensen- of dit niet een katalysator zal zijn voor (toekomstige) grote(re) problemen in het land of ben ik nu veels te serieus/"doemdenkerig"? :@
Tails tell tales
  zaterdag 2 november 2013 @ 01:13:48 #223
38114 beantherio
pi_132814713
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 01:02 schreef Forbry het volgende:
Ik vraag me serieus af -vooral gezien die extreme felheid van toch wel een hele grote groep mensen- of dit niet een katalysator zal zijn voor (toekomstige) grote(re) problemen in het land of ben ik nu veels te serieus/"doemdenkerig"? :@
Ik denk er wel een prijskaartje hangt aan een eventuele "winst" van Quinsy en de zijnen. Het gedoe van de afgelopen weken riep al veel vervelende reacties op en dat zal hiermee alleen maar meer worden.

Maar goed: symboolpolitiek is natuurlijk veel belangrijker dan het echt bestrijden van echt racisme. ^O^
pi_132815066
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 01:13 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ik denk er wel een prijskaartje hangt aan een eventuele "winst" van Quinsy en de zijnen. Het gedoe van de afgelopen weken riep al veel vervelende reacties op en dat zal hiermee alleen maar meer worden.

Maar goed: symboolpolitiek is natuurlijk veel belangrijker dan het echt bestrijden van echt racisme. ^O^
Mij is het uiteindelijk om het even verder en ik vind het op zich wel leuk voor Quincy c.s., maar mijn vrees is dat je hiermee inderdaad een zéér grote groep, zéér ontevreden/boze mensen creëert. Nog ontevredener/bozer dus dan ze tot nu toe al waren (EDIT: en tel daar dan nog alles omtrent de crisis enzo bij op!!). Aan de andere kant zie ik dat toch ook wel weer snel wegebben, dat die mensen voortaan tóch plezier gaan beleven aan een andere vorm van (hopelijk dan in niemands ogen nog racistische, discriminerende, whatever) Sinterklaas. We zullen het zien...

[ Bericht 1% gewijzigd door Forbry op 02-11-2013 01:36:00 ]
Tails tell tales
pi_132815251
Van der Laan is zeker bang dat de laatste 21 kiezers van zijn partij ook nog weglopen. Als je uit Berlijn komt en je gaat in China wonen, moet je ook niet gaan klagen dat die Chinese muur weg moet, omdat je voorouders een vervelende herinnering hebben aan een muur door de stad.
pi_132815280
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 01:33 schreef maan_man het volgende:
Van der Laan is zeker bang dat de laatste 21 kiezers van zijn partij ook nog weglopen. Als je uit Berlijn komt en je gaat in China wonen, moet je ook niet gaan klagen dat die Chinese muur weg moet, omdat je voorouders een vervelende herinnering hebben aan een muur door de stad.
:D
Tails tell tales
  zaterdag 2 november 2013 @ 01:45:51 #227
2651 svann
night-hawk
pi_132815480
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 01:02 schreef Forbry het volgende:
Quincy's War on Terror, die met het invliegen van Shepherd een open zenuw raakte.
Ben ook bang voor een wat averechts effect.
Je zag al wie er met die Pietitie vandoor probeerden te gaan.
pi_132815530
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 01:45 schreef svann het volgende:

[..]

Quincy's War on Terror, die met het invliegen van Shepherd een open zenuw raakte.
Ben ook bang voor een wat averechts effect.
Je zag al wie er met die Pietitie vandoor probeerden te gaan.
Precies, hoeveel van dat soort vreselijke mensen zouden door deze beslissing nu extra worden gekweekt...? :@
Nou ja, ik ga nu maar slapen met het idee dat het tóch allemaal wel los zal lopen uiteindelijk ;)
Tails tell tales
  zaterdag 2 november 2013 @ 01:52:39 #229
2651 svann
night-hawk
pi_132815581
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 01:33 schreef maan_man het volgende:
Zoiets idd.

Je zou bijna vergeten dat het om een gezellig familiefeest gaat.
  zaterdag 2 november 2013 @ 01:57:32 #230
2651 svann
night-hawk
pi_132815649
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 01:49 schreef Forbry het volgende:

Precies, hoeveel van dat soort vreselijke mensen zouden door deze beslissing nu extra worden gekweekt...? :@
Nou ja, ik ga nu maar slapen met het idee dat het tóch allemaal wel los zal lopen uiteindelijk ;)
En met het idee dat we over twee weken weer onze schoen mogen zetten, die dan op wonderlijke wijze gevuld raakt. ;)
Trusten!
pi_132815666
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 01:50 schreef Montagui het volgende:

Dat heeft geen nut.
Een terecht ontkenning valt niet te bewijzen. Het geloven van een terechte ontkenning is dus volledig afhankelijk van de welwillendheid van de toehoorder.
Eventueel is het niet-bestaan van een eiland op een gegeven coördinaat van de aarde nog te bewijzen, maar het niet-bestaan van een gevoel of mening van mij is onbewijsbaar.
Dat maakt echter niet automatisch aannemelijk dat ik wel een mening of gevoel heb.

Dat Zwarte Piet niet als discriminerend bedoeld en gevoeld wordt door de meeste Nederlanders is dus onbewijsbaar.
Waarom de gekwetsten dat niet geloven, is mij een raadsel. Ik kan er wel een paar redenen voor bedenken, maar dat blijft speculeren. Voer voor psychologen. En soms voor psychiaters en pilletjes.

Voor de meeste Nederlanders is de onterechte beschuldiging een bron van wanhoop: onschuldig zijn en dat niet kunnen bewijzen. Prikkel tot extra harde reactie.
pi_132815707
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 01:26 schreef Forbry het volgende:

[..]

Mij is het uiteindelijk om het even verder en ik vind het op zich wel leuk voor Quincy c.s., maar mijn vrees is dat je hiermee inderdaad een zéér grote groep, zéér ontevreden/boze mensen creëert. Nog ontevredener/bozer dus dan ze tot nu toe al waren (EDIT: en tel daar dan nog alles omtrent de crisis enzo bij op!!). Aan de andere kant zie ik dat toch ook wel weer snel wegebben, dat die mensen voortaan tóch plezier gaan beleven aan een andere vorm van (hopelijk dan in niemands ogen nog racistische, discriminerende, whatever) Sinterklaas. We zullen het zien...
Ik hoop het. Want het is in- en intriest dat over de hoofden van onschuldige kinderen een onschuldige traditie naar de knoppen zou worden geholpen door enkele personen die een eigen persoonlijk probleem hebben.
pi_132815771
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 02:01 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik hoop het. Want het is in- en intriest dat over de hoofden van onschuldige kinderen een onschuldige traditie naar de knoppen zou worden geholpen door enkele personen die een eigen persoonlijk probleem hebben.
Het is heel erg zielig, inderdaad. :'( :'( :'( :(
pi_132815833
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 01:58 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat Zwarte Piet niet als discriminerend bedoeld en gevoeld wordt door de meeste Nederlanders is dus onbewijsbaar.
Waarom de gekwetsten dat niet geloven, is mij een raadsel. Ik kan er wel een paar redenen voor bedenken, maar dat blijft speculeren. Voer voor psychologen. En soms voor psychiaters en pilletjes.

Dank voor je reactie. Ik kan er ook een paar redenen voor bedenken, ik heb ze zelfs benoemd. Zolang de anti Pieten activisten daar niet op ingaan denk ik dat ik met juist datgene benoemen het daadwerkelijke probleem heb aangestipt.
pi_132816610
Hoeveel inwoners zou Amsterdam hebben ? iets van 800.000 ? en daarbij 21 zeurnegers, dus gelijk de intocht van Sinterklaas aanpassen... en ik maar denken dat Nederland een democratie was o|O
pi_132816663
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 00:44 schreef Forbry het volgende:

[..]

Ik heb geen kids en mijn partner, familie (diegenen zonder kleine kinderen dan) en ik doen al heel erg veel jaren niet meer aan Sinterklaas (op wat chocoladeletters na ofzo :') ), maar aan Kerst (zijn totaal niet gelovig, dus ook daar kan menigeen zijn bedenkingen bij hebben :') ). Daar gaat het mij dus ook helemaal niet om ;)
Wij houden hier ook van kerst. :)
pi_132817167
Vuilakken hebben het voor elkaar:
http://www.telegraaf.nl/b(...)int_aangepast__.html
  zaterdag 2 november 2013 @ 08:52:24 #238
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132817185
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 08:49 schreef ZetaOS het volgende:
Natuurlijk. 21 subsidietrekkende negers gaan boven 2,2 miljoen Nederlanders. Is toch logisch, zo gaat het al 20 jaar.
The End Times are wild
pi_132817300
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 08:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

Natuurlijk. 21 subsidietrekkende negers gaan boven 2,2 miljoen Nederlanders. Is toch logisch, zo gaat het al 20 jaar.
Ik vind dit wel heel erg hoor, dit is toch ons land!?
  zaterdag 2 november 2013 @ 09:13:04 #240
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132817320
_O_

Met zulke idioten als voorstander van de ZP heb je geen tegenstanders meer nodig.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  Moderator zaterdag 2 november 2013 @ 09:13:13 #241
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132817322
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 09:09 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

het is net zo goed hun land
pi_132817330
Wij haten ons. Je zou bijna hopen dat er een paar Tokkies flippen daarzo.
pi_132817332
quote:
Ik vraag me af hoe Quinsy de vergelijking met slavernij durft te maken in NL.. Hij profiteert van de sociale voorzieiningen en deze helper deelt gratis snoep uit. Hoe kan hij beledigd zijn?
En waar is die slavernij dan? Ik zie het niet.
  zaterdag 2 november 2013 @ 09:37:20 #244
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132817469
Vroeger (en nu nog denk ik) had je bij de intocht van Sinterklaas altijd een verhaal er om heen dat het bijna allemaal misging. Of het Boek van Sinterklaas was verdwenen, of de Pieten kregen massaal last van hoogtevrees. Uiteindelijk kwam het dan ook allemaal goed en de slechterik moest berouw tonen op zijn knietjes voor de sint.

Nu hebben we precies zo'n soap, maar dan voor grote mensen. Het sinterklaasfeest dreigt niet door te gaan omdat ene Zeurpiet bij de Linkse Elite aangegeven heeft niet gediend te zijn van Nederlandse tradities. De Linkse Elite -altijd een luisterend oor voor een zwarte- ging samenspannen om het feest te verpesten.

Miljoenen Nederlanders, groot en klein, in spanning of het allemaal nog goed zal komen. De laatste berichten zien er niet rooskleurig uit...

Hopelijk eindigt het ook ditmaal met Quincy op zijn knietjes voor de sint, die mild als altijd na een kleine afstraffing ook hem vergeeft en wat pepernoten doet toekomen. Hij mag voortaan mee naar Spanje als toneelpiet en iedereen is weer blij
The End Times are wild
pi_132817618
quote:
Vuilakken, omdat ze hun mening gaven/geven? Dat recht hebben ze gewoon en het zijn de bestuurders/politici die daar vervolgens wel/niet mee doen.
Tails tell tales
pi_132817639
quote:

[..]

En niet dat van de anti-ZP-ers, die ook gewoon in Nederland wonen dan? :?
Tails tell tales
pi_132817647
*

[ Bericht 100% gewijzigd door Forbry op 02-11-2013 10:00:47 ]
Tails tell tales
pi_132817686
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 09:13 schreef sp3c het volgende:

[..]

het is net zo goed hun land
Uuh nee.
Mijn familie woont hier aantoonbaar tientallen generaties, hun ouders komen uit een hutje uit Verweggistan gemaakt van bizonstront.
'Hoe maakt dat Nederland hun land'...

quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2013 09:59 schreef Forbry het volgende:

[..]

En niet dat van de anti-ZP-ers, die ook gewoon in Nederland wonen dan? :?
Hier wonen maakt het nog niet jou land.
Ik de ogen van de meeste Nederlanders ben je gewoon een buitenlander...steken de stoep over als jij en je gangsta matties aan komen lopen.
Hier geboren worden maakt je geen Nederlander, als staat dat in je Paspoort..zo werkt het niet anders hadden we deze discussie ook niet.

Steek die maar in je zak.
Zwarte Piet

[ Bericht 43% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2013 10:10:10 ]
pi_132817701
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 08:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waarom dat "subsidietrekkende" erbij"? Niet gegrond en al zou het wel gegrond zijn, niet relevant in deze discussie.

De pro-ZPers wiens argumenten niet zo koosjer zijn, komen nu weer tevoorschijn of wat? Doet "jullie" zaak echt geen goed hoor :N
Tails tell tales
  Moderator zaterdag 2 november 2013 @ 10:09:32 #250
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132817712
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:05 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Uuh nee.
Mijn familie woont hier aantoonbaar tientallen generaties, hun ouders komen uit een hutje uit Verweggistan gemaakt van bizonstront.
lekker belangrijk waar je familie woonde, niemand vroeg er naar en het maakt dit land nog niet meer van jou dan van de rest
pi_132817718
quote:

[..]

Uuh nee.
...
Tails tell tales
pi_132817724
Volgens mij wordt het alleen nog in Amsterdam aangepast. Wat die aanpassing dan ook moet gaan voorstellen...
pi_132817732
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:10 schreef anonymoussie het volgende:
Volgens mij wordt het alleen nog in Amsterdam aangepast. Wat die aanpassing dan ook moet gaan voorstellen...
Witte pieten haar niet meer in krulletjes, oorbellen er af en geen rode lippen meer.
pi_132817825
Ik voorzie een hele grote groep mensen nog wel als zwarte piet naar Amsterdam trekken als het uiterlijk alsnog wordt aangepast.
Op donderdag 9 mei 2013 16:42 schreef tong80 het volgende:
Je bent de grootste kut-user van FOK! realiseer je je dat ?
pi_132817840
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:11 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Witte pieten haar niet meer in krulletjes, oorbellen er af en geen rode lippen meer.
Witte pieten? In de schmink?
pi_132817842
quote:

[..]

Uuh nee.

[..]

Ik de ogen van de meeste Nederlanders ben je gewoon een buitenlander...steken de stoep over als jij en je gangsta matties aan komen lopen.
Hier geboren worden maakt je geen Nederlander, als staat dat in je Paspoort..zo werkt het niet anders hadden we deze discussie ook niet.

Zwarte Piet

En het is wel jouw land als je familie hier al generaties woont?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Moderator zaterdag 2 november 2013 @ 10:23:43 #257
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132817858
waarom eigenlijk niet gewoon alleen maar Surinamers enzo inhuren om Zwarte Piet te spelen voor de intocht?

simpele oplossing
pi_132817882
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:23 schreef sp3c het volgende:
waarom eigenlijk niet gewoon alleen maar Surinamers enzo inhuren om Zwarte Piet te spelen voor de intocht?

simpele oplossing
Omdat voor sommige blanke Nederlanders Zwarte Piet spelen het hoogtepunt is van hun jaar.
pi_132817885
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:21 schreef Cara het volgende:
Ik voorzie een hele grote groep mensen nog wel als zwarte piet naar Amsterdam trekken als het uiterlijk alsnog wordt aangepast.
Ongetwijfeld, dat verander je toch niet in 1 x. Verder is het ook niet verboden om als zwarte Piet te gaan toch. Hoewel ik persoonlijk de regenboog Pieten een vrolijker karakter vind uitstralen, wat een heleboel anderen weer niks vinden.
pi_132817905
quote:
15s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:26 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Omdat voor sommige blanke Nederlanders Zwarte Piet spelen het hoogtepunt is van hun jaar.
:D
  Moderator zaterdag 2 november 2013 @ 10:28:40 #261
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132817909
quote:
15s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:26 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

de vraag was best serieus eerlijk gezegd, misschien kun je ff 10 minuten ergens anders gaan trollen?
pi_132817921
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En het is wel jouw land als je familie hier al generaties woont?
Er ontstaat oorlogen om die stommiteit die je uitbazelt.
  Moderator zaterdag 2 november 2013 @ 10:31:26 #263
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132817937
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:29 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

noem er eens 1 die onstaat is door dit soort teksten?
  Moderator zaterdag 2 november 2013 @ 10:32:19 #264
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132817948
sterker nog noem eens 10 oorlogen die Nederland en je generaties aan familie hebben gevochten ... zonder te googelen
pi_132817958
-

[ Bericht 51% gewijzigd door sp3c op 02-11-2013 10:33:34 ]
pi_132817974
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:29 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Als jij hier bent komen wonen en je bent niet van plan te vertrekken, dan is dit gewoon jouw land.
pi_132817976
Topicreeks: NWS FB

[ Bericht 79% gewijzigd door sp3c op 02-11-2013 10:35:27 ]
pi_132817982
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:34 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als jij hier bent komen wonen en je bent niet van plan te vertrekken, dan is dit gewoon jouw land.
Waar staat uw huis, kijken of je er dan nog zo over denkt.
pi_132817990
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

de vraag was best serieus eerlijk gezegd, misschien kun je ff 10 minuten ergens anders gaan trollen?
Waarom verwijder je mijn post. Ik ben gewoon echt serieus. Jouw Surinamer-voorstel had meer weg van getroll.
pi_132817992

Kijk dan, pracht feest toch
  Moderator zaterdag 2 november 2013 @ 10:36:04 #271
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132817997
quote:
15s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waarom verwijder je mijn post. Ik ben gewoon echt serieus. Jouw Surinamer-voorstel had meer weg van getroll.
pi_132818030
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:35 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Waar staat uw huis, kijken of je er dan nog zo over denkt.
Oh god, krijgen we dit.

Maar goed, jij hebt het dus niet zo op buitenlanders, begrijp ik.
pi_132818046
-

[ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 02-11-2013 10:39:56 ]
  Moderator zaterdag 2 november 2013 @ 10:40:03 #274
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132818057
ja ok carry on
pi_132818079
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:38 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, jij hebt het dus niet zo op buitenlanders, begrijp ik.
Niks mis mee, fijne lui, maar het is toch echt niet de bedoeling dat zij onze tradities hier gaan lopen vergallen.

Ik ga mij uit deze discussie trekken voor vandaag.
  Moderator zaterdag 2 november 2013 @ 10:44:31 #276
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132818096
Prem en Gario zijn alleen geen buitenlanders ....
pi_132818120
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:42 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Niks mis mee, fijne lui, maar het is toch echt niet de bedoeling dat zij onze tradities hier gaan lopen vergallen.

Ik ga mij uit deze discussie trekken voor vandaag.
Ik kots in ieder geval op landgenoten als jij.

Met je 'ons land'.
pi_132818187
Nou ja, lopen er dit jaar zwarte en witte Pieten rond in Amsterdam.
Die intocht die wordt uitgezonden is toch die van Amsterdam niet. Die op Ned3 wordt in Utrecht opgenomen. En je kan ook naar de bios om de nieuwste Sinterklaasfilm te zien, met zwarte Pieten. ;)
pi_132818216
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Met je 'ons land'.
Ach ja, de Duitse burgerschapsopvatting. Na hoeveel generaties zou je jezelf Nederlander mogen noemen?
pi_132818241
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:53 schreef anonymoussie het volgende:
Nou ja, lopen er dit jaar zwarte en witte Pieten rond in Amsterdam.
Die intocht die wordt uitgezonden is toch die van Amsterdam niet. Die op Ned3 wordt in Utrecht opgenomen. En je kan ook naar de bios om de nieuwste Sinterklaasfilm te zien, met zwarte Pieten. ;)
De landelijke intocht is dit jaar in Groningen, niet in Utrecht.

De Amsterdamse intocht wordt wel uitgezonden op AT5.
pi_132818384
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:58 schreef StephanL het volgende:

[..]

De landelijke intocht is dit jaar in Groningen, niet in Utrecht.

De Amsterdamse intocht wordt wel uitgezonden op AT5.
Klopt. Ik doel op die uitzending van Zapp. Dus je hebt die van Groningen en Utrecht. ;)
pi_132818613
quote:

[..]

Volgens de PvdA is dit land het land van de minderheden.
pi_132818717
Komen er ook licht getinte pieten met bontkraagjes?
pi_132818783
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 11:25 schreef DrMabuse het volgende:
Komen er ook licht getinte pieten met bontkraagjes?
Die vallen onder zwarte Piet. ;)
pi_132819246
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 november 2013 11:07 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Klopt. Ik doel op die uitzending van Zapp. Dus je hebt die van Groningen en Utrecht. ;)
Oh, dat is nieuw voor mij, pardon :P
pi_132819695

quote:
Intocht Sint aangepast

AMSTERDAM -

Quinsy's wil is wet. :r
  zaterdag 2 november 2013 @ 12:22:04 #287
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132819858
quote:

[..]

Uuh nee.

Sowieso een onzinredenatie. Alsof het aantal generaties voorouders dat al hier woont jou meer rechten geeft. En wat als jouw voorouders niks hebben bijgedragen aan het land? Als het voornamelijk uitkeringstrekkers of criminelen waren? Terwijl de ene generatie voorouders van de 'buitenlander' in zijn eentje meer heeft bijgedragen dan 10 generaties van jouw voorouders? Geeft dat jou dan nog steeds meer rechten?

En wanneer beide voorouders evenveel hebben bijgedragen, moeten we dan het aantal generaties terugtellen en vergelijken om te bepalen wie meer recht van spreken heeft in deze samenleving?

Welke criteria hanteer je hierbij precies?

En waarom zou het aantal jaren/generaties dat jouw voorouders hier wonen jou überhaupt meer rechten geven? Je wordt in Nederland toch ook niet gestraft voor wat jou (voor)ouders fout hebben gedaan?

En los daarvan... Jij weet blijkbaar niet dat een groot deel v/d Surinamers en Antillianen ook al vele generaties Nederlander is? De landen waren in het verleden eeuwen onderdeel van Nederland (en in geval van de Antillen nu onderdeel v/h koninkrijk), Een hoop van die 'buitenlanders' die hier zitten, zitten hier bijvoorbeeld al voor de onafhankelijkheid, zijn altijd Nederlander geweest, hebben altijd belasting afgedragen aan de Nederlandse staat, en hebben nooit een andere nationaliteit dan de Nederlandse gehad.

quote:
[..]

Zwarte Piet

'Gangsta matties'? Serieus?

De gemiddelde buitenlander gelijkstellen met 'gangsta-figuren', wauw... zegt wel wat over jouw verknipte beeld v/d realiteit.

En dan ook nog eens denken dat je voor 'de meeste Nederlanders' kunt spreken? Ik denk dat ik met een gerust hart kan zeggen dat jij een schande bent voor de meeste Nederlanders: een beetje verkondigen dat de meeste Nederlanders de stoep oversteken wanneer ze een buitenlander zien :')

Nee ik denk dat een hoop autochtone Nederlanders zich niet kunnen vinden in dat soort uitspraken over 'de stoep oversteken'. Je beticht ze namelijk van xenofobie.
Krekker is de bom!
pi_132820036
Sowieso is het aanhalen van geschiedenis om je gelijk te bewijzen het openen van een 'can of worms'.
pi_132820217
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 12:28 schreef Montagui het volgende:
Sowieso is het aanhalen van geschiedenis om je gelijk te bewijzen het openen van een 'can of worms'.
Ook bepaalde reacties bij initiatieven voor kleuren Pieten. Uitersten van beide 'kampen' in deze discussie. Blik open, overal wormen.

[ Bericht 5% gewijzigd door anonymoussie op 02-11-2013 13:05:52 ]
pi_132820922
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:10 schreef anonymoussie het volgende:
In een dorpje in Groningen wilden ze het ook aanpassen, maar na doodsbedreigingen van pro-Zwarte Pietlui durfden ze niet meer.
know'm sayin?
word? word.
pi_132821329
quote:
15s.gif Op zaterdag 2 november 2013 13:12 schreef alors het volgende:

[..]

In een dorpje in Groningen wilden ze het ook aanpassen, maar na doodsbedreigingen van pro-Zwarte Pietlui durfden ze niet meer.
Naar mijn mening beetje jammer, ook dus dat er zo gereageerd wordt op dit initiatief.
  Overall beste user 2022 zaterdag 2 november 2013 @ 13:32:53 #292
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_132821416
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:23 schreef sp3c het volgende:

simpele oplossing
Nee, die komen pas na kerstmis opdagen en sturen dan nog alle cadeautjes naar Paramaribo.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Overall beste user 2022 zaterdag 2 november 2013 @ 13:35:59 #293
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_132821486
Maarre, als je negers ongeschminkt voor Zwarte Piet laat spelen geef je aan dat Zwarte Piet een neger moest voorstellen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132821666
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 13:32 schreef Ulx het volgende:

[..]

Nee, die komen pas na kerstmis opdagen en sturen dan nog alle cadeautjes naar Paramaribo.
hahaha...... geweldige discriminerende grap...
we lachen ons slap hier...
zo origineel.... hoe kom je erop???
  Moderator zaterdag 2 november 2013 @ 13:43:57 #295
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132821689
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 13:32 schreef Ulx het volgende:

[..]

gewoon een paar goede brokken gegrilde kip klaar zetten aan de finish :Y
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 13:35 schreef Ulx het volgende:
Maarre, als je negers ongeschminkt voor Zwarte Piet laat spelen geef je aan dat Zwarte Piet een neger moest voorstellen.
nee wel schminken

dat kumt nu eenmaal van de schoorsteen
  zaterdag 2 november 2013 @ 13:52:01 #296
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_132821854
Het is eigenlijk te absurd voor woorden dat hier moeilijk om wordt gedaan.

Zwarte Piet is master of all trades; zingen, schrijven, dichten, pepernoten bakken, marsepein produceren, daken beklimmen, schepen varen, paarden verzorgen, snoepgoed strooien, ontiegelijk veel sjouwen en gvd in één nacht miljoenen schoorstenen en schoenen bezoeken, en daarbij nog nooit een kind vergeten in >100 jaar. Er is bij lange na niemand ter wereld die kan tippen aan de conditie, het geheugen en de loyaliteit en goedhartigheid van Zwarte Piet.

afgeschilderd als racistisch karikatuur van de neger, echter hier een volksheld die hoger geëerd wordt dan de koning. Het interesseert totaal niemand welke kleur de huid heeft.

En zo blijkt maar weer dat de echte karikatuur zich niet in onze traditie bevindt, maar dat deze een omhoog gewerkte kleurling met minderwaardigheidscomplex is. Ze wil gewoon de troon van Piet inpikken die vuile ****.

[ Bericht 1% gewijzigd door paddy op 03-11-2013 04:32:19 ]
  zaterdag 2 november 2013 @ 14:05:21 #297
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_132822162
pi_132822215
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Met je 'ons land'.
Ja ieuw ons is ook zo'n vies woordje, en dat zeggen ze in het buitenland over hun eigen land noooit, snel de dikke van Dale bellen om dat woord te verbieden, want ons staat sowieso gelijk aan intolerant tegenover andere bevolkingsgroepen :r
pi_132822244
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 13:52 schreef Keith_Bakker het volgende:

Zwarte Piet is master of all trades; zingen, schrijven, dichten, pepernoten bakken, marsepein produceren, daken beklimmen, schepen varen, paarden verzorgen, snoepgoed strooien, ontiegelijk veel sjouwen en gvd in één nacht miljoenen schoorstenen en schoenen bezoeken, en daarbij nog nooit een kind vergeten in >100 jaar. Er is bij lange na niemand ter wereld die kan tippen aan de conditie, het geheugen en de loyaliteit en goedhartigheid van Zwarte Piet.

Door een aap van de VN afgeschilderd als racistisch karikatuur van de neger, echter hier een volksheld die hoger geëerd wordt dan de koning. Het interesseert totaal niemand welke kleur de huid heeft.

En zo blijkt maar weer dat de echte karikatuur zich niet in onze traditie bevindt, maar dat deze een omhoog gewerkte kleurling met minderwaardigheidscomplex is. Ze wil gewoon de troon van Piet inpikken die vuile ****.
Kinderen kijken dan ook niet vanuit het oogpunt van ras, alleen volwassen geitenwolle wietrokende hippies doen dan :) en huilnegerts :P
pi_132822275
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 13:52 schreef Keith_Bakker het volgende:

Door een aap van de VN afgeschilderd als racistisch karikatuur van de neger, echter hier een volksheld die hoger geëerd wordt dan de koning. Het interesseert totaal niemand welke kleur de huid heeft.

Zwarte Piet is niet racistisch en om dat te bewijzen steek je een racistische tirade af.
pi_132822325
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:56 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ach ja, de Duitse burgerschapsopvatting. Na hoeveel generaties zou je jezelf Nederlander mogen noemen?
Tsja is toch altijd wel een verschil tussen etniciteit en burgerschap ergens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')