abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132766274
quote:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.

Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.

Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.

De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
quote:
Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.

Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.

Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.

Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
VN wil Sintfeest volledig verbieden

quote:
VN-onderzoeker wil af van de Sint

Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.

Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."

Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."

In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:
Kamer mengt zich in debat Sint

Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.

Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.

Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.

Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.

Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.

Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.

Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".

Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
quote:
Nederland hoeft absoluut niet te vrezen voor een serieus signaal van de Verenigde Naties tegen het sinterklaasfeest. Dat zegt Marc Jacobs, de Belgische vertegenwoordiger van Unesco.

Volgens hem bekleedt Verene Shepherd, die namens de VN kritiek uitte op Sinterklaas, geen enkele serieuze positie bij de VN. 'Ze is slechts een consultant die de naam van de VN misbruikt om een eigen agenda in de media te brengen,' aldus Jacobs.

Consultants
'Alle heisa die de Jamaicaanse Shepherd heeft veroorzaakt met haar brief is niet meer dan een slechte zet in een spel van pressiegroepen in Nederland', zegt de Belg. 'De vier ondertekenaars van die brief behoren helemaal niet tot de bevoegde organen van Unesco, maar gebruikten papier met het briefhoofd van 'de Verenigde Naties', eigenlijk het Hoog Commissariaat van de Mensenrechten. Het zijn een soort consultants die een vooronderzoek voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse Staat.'

Klik hier voor de rest v/h artikel
Hier verder.
Reality is wrong. Dreams are for real.
pi_132766434
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 17:43 schreef Elan het volgende: [..] Oplossing die ze op de Antillen hebben vind ik wel echt tof: [ afbeelding ] Regenboogpietjes, die gekleurd zijn omdat de boot onder een regenboog is doorgevaren kinderen zullen er geen seconde om tanen :D .
:)
pi_132766874
Top reeks dit. Hoe is het in Papua eigenlijk?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 18:20:14 #4
241662 Jian
Well, well, well
pi_132767321
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 18:03 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Top reeks dit. Hoe is het in Papua eigenlijk?
Staat op de agenda van de VN, ......maar eerst het Sinterklaasfeest. hè :Y)
pi_132767364
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 17:50 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Zwart is ook een kleur.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 18:23:45 #6
241662 Jian
Well, well, well
pi_132767413
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 16:12 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Leugenaar. Lekker blijven volhouden.
Nah, honderduizenden is gewoon een ietsjePIETsje naar boven afgerond ....... meer niet c_/

[ Bericht 1% gewijzigd door Jian op 31-10-2013 18:54:54 ]
  donderdag 31 oktober 2013 @ 18:28:41 #7
241662 Jian
Well, well, well
pi_132767566
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 16:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Bek dicht, racist.
Koos is eigenlijk de zus van Anouk .....
  donderdag 31 oktober 2013 @ 18:32:12 #8
241662 Jian
Well, well, well
pi_132767664
We krijgen dit jaar ook alleen nog witte chocolade letters, lekker wel :9
pi_132768142
Ja het is dikke onzin allemaal. En liever geen pieten als het regenboogpieten worden. Dan vind ik het idee van Utrecht beter met Spaanse edelen.
pi_132768158
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 18:21 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Zwart is ook een kleur.
Uit het kleurenspectrum? Wit ook?
pi_132768264
quote:
14s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 18:32 schreef Jian het volgende:
We krijgen dit jaar ook alleen nog witte chocolade letters, lekker wel :9
Die Ritter Sport witte chocola met nootjes is lekker. Heeft dan weer niets met Sint te maken.
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 18:57:55 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132768449
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 18:48 schreef Phalanx300 het volgende:
Ja het is dikke onzin allemaal. En liever geen pieten als het regenboogpieten worden. Dan vind ik het idee van Utrecht beter met Spaanse edelen.
goed plan

wait whut?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_132768527
http://www.rtvutrecht.nl/(...)edelen-bij-sint.html

Aangezien het hebben van zwarte hulpen racistisch is zullen we over moeten gaan op de blanken hulpen. Productiviteit gaat ook meteen omhoog.
pi_132769922
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 18:59 schreef Phalanx300 het volgende:
http://www.rtvutrecht.nl/(...)edelen-bij-sint.html

Aangezien het hebben van zwarte hulpen racistisch is zullen we over moeten gaan op de blanken hulpen. Productiviteit gaat ook meteen omhoog.
wauuwwww... racistisch kreten om zogenaamd racisme aan te klagen.
Zeer orgineel in deze topicreeks
pi_132771412
Nog wat Spaanser, 1599:

http://www.smith.edu/vist(...)llery/dukes_det.htm#
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog een rijke Afrikaan, 1540:

En een koning, uit de 16e eeuw:

En een website vol met bekende Europeanen met deels Afrikaanse (voor)ouders uit die tijd
http://afroeurope.blogspo(...)eople-in-europe.html

[ Bericht 41% gewijzigd door poemojn op 31-10-2013 20:45:49 ]
pi_132772117
quote:
Uiteraard is pietitie.nl ook tegen de afschaffing van het Sinterklaasfeest. Middels een hele simpele manier willen wij van pietitie.nl zoveel mogelijk 'likes' verzamelen voor we te laat zijn.
https://www.facebook.com/pietitie/info

.....voor we te laat zijn....
??
Hoezo te laat? Wat verwachten ze dan binnenkort, waardoor men geen likes meer kan verwerven na het gebeurde ?
pi_132772601
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 19:39 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

wauuwwww... racistisch kreten om zogenaamd racisme aan te klagen.
Zeer orgineel in deze topicreeks
Gebaseerd op harde feiten.
pi_132772758
Wat een gedoe eigenlijk om een handje vol mensen die bezwaar maken tegen zwarte piet.
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:18:36 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132774569
ja nogal ja

rassenstrijd om een non issue ... :')
pi_132774609
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 20:46 schreef Mylene het volgende:
Wat een gedoe eigenlijk om een handje vol mensen die bezwaar maken tegen zwarte piet.
handjevol ja?
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:20:19 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132774661
een handjevol ja

bij wijze van spreken, ze passen niet letterlijk allemaal in een hand nee
  donderdag 31 oktober 2013 @ 21:23:38 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132774839
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 17:43 schreef Elan het volgende:

Regenboogpietjes, die gekleurd zijn omdat de boot onder een regenboog is doorgevaren kinderen zullen er geen seconde om tanen :D .
Denken dat het om de kinderen gaat. :')
The End Times are wild
pi_132775003
pleur er nog wat racisme in lxiv

kan ik weer lachen
pi_132775049
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:20 schreef sp3c het volgende:
een handjevol ja

bij wijze van spreken, ze passen niet letterlijk allemaal in een hand nee
Ik denk ook dat niet veel mensen zp willen verbieden.

Maar dat is wat anders dan niet happy zijn met de uitvoering van het pietentheater,

Een paar honderdduizend zwarte nederlanders die niet happy zijn met de pietenshow passen niet in een hand.
Hoeveel niet-donkere Nederlanders zijn er daarnaast die niet happy zijn.
En hoeveel mijoen mensen zijn er wereldwijd, die zo niet geimiteerd willen worden.
pi_132775206
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

Denken dat het om de kinderen gaat. :')
Jij gelooft nog steeds in Sinterklaas? :D
blablablabla
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:30:43 #26
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132775210
ik geloof gewoon niet dat het om (alle huidskleuren bij elkaar opgeteld) een paar 100.000 man gaat als ik heel eerlijk moet zijn, het blijkt gewoon niet echt ergens uit

hoeveel het er wereldwijd zijn kan me geen fluit schelen

daarnaast past 1 iemand al niet letterlijk in 1 hand, je moet dat soort dingen ook niet letterlijk nemen, ze bedoelt te zeggen dat het om een heel klein aantal mensen gaat
pi_132775326
Dus als er maar weinig mensen een probleem hebben hoef je er geen aandacht aan te schenken? Ok dan
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:34:35 #28
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132775442
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:32 schreef JanCees het volgende:
Dus als er maar weinig mensen een probleem hebben hoef je er geen aandacht aan te schenken? Ok dan
ja dat is inderdaad precies wat ik zeg

knappe samenvatting .. petje af _O_

je bent fantastisch en geweldig en als ik ooit eens in je schaduw kan staan plas ik gelijk mijn broekje vol

houd het gewoon bij wat mensen zeggen ipv ze je eigen fantasierijke interpretatie in de mond te leggen }:|
pi_132775464
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:30 schreef sp3c het volgende:
ik geloof gewoon niet dat het er (alle huidskleuren bij elkaar opgeteld) een paar 100.000 zijn om heel eerlijk te zijn, het blijkt gewoon niet echt ergens uit

hoeveel het er wereldwijd zijn kan me geen fluit schelen
Ik heb al eerder linkjes gezet van onderzoekjes.Duidelijk is dat een meerderheid binnen de zwarte groepen Nederlanders/buitenlanders het zpgedoe niet zo verwelkomen .
En dan kom je toch op minimaal 200.000 mensen uit.
pi_132775481
Het gekste is nog dat ze nu bereiken dat mensen zwarte piet en zwarte huid veel sterker dan voorheen koppelen aan de kolonialisatie en het slavernijverleden, terwijl ze racisme willen tegengaan ipv versterken. Het zou dan veel logischer zijn om veel aandacht te geven aan de periode voor de transatlantische slavenhandel, zoals de afrikaanse edelen, de bekende europeanen met afrikaans bloed/uiterlijk, de meer glorieuze kant van de afrikaanse historie zoals de zwarte farao's.
pi_132775557
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:34 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dat is inderdaad precies wat ik zeg

knappe samenvatting .. petje af _O_

je bent fantastisch en geweldig en als ik ooit eens in je schaduw kan staan plas ik gelijk mijn broekje vol

houd het gewoon bij wat mensen zeggen ipv ze je eigen fantasierijke interpretatie in de mond te leggen }:|
ik vat jou niet eens samen
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:36:23 #32
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132775566
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ik heb alle linkjes gezet van onderzoekjes.duidelijk is dat een meerderheid binnen de zwarte groepen Nederlanders/buitenlanders die zpgedoe niet zo verwelkomen .
En dan kom je toch op minimaal 200.000 mensen uit.
jij komt op minimaal 200.000 mensen uit

we hebben het hier idd vaker over gehad en het is nogal ruim interpreteerbaar allemaal
pi_132775625
onzin 80% van de Surinamers enz heeft geen enkel probleem met zw

ik kom aan 200 personen
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:38:13 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132775698
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:36 schreef JanCees het volgende:

[..]

ik vat jou niet eens samen
dan vervang je 'ik zeg' door 'Mylene zegt' en het punt blijft hetzelfde

niemand zegt dat je er helemaal geen aandacht aan moet besteden omdat het een kleine groep is, er werd gesteld dat het wel erg veel gedoe is voor een klacht van een paar mensen

prima dat de klacht behandeld wordt maar het gaat wel erg ver atm
pi_132775854
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:36 schreef sp3c het volgende:

[..]

jij komt op minimaal 200.000 mensen uit

we hebben het hier idd vaker over gehad en het is nogal ruim interpreteerbaar allemaal
zeker ..... verder onderzoek is nodig. Maar verontrustend genoeg . Teveel Nederlanders zijn wel erg gedreven dit niet te willen weten. Niet te willen onderzoeken . Datis dus die pietneurose die ineens toesloeg.
pi_132775898
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:38 schreef sp3c het volgende:

[..]

dan vervang je 'ik zeg' door 'Mylene zegt' en het punt blijft hetzelfde

niemand zegt dat je er helemaal geen aandacht aan moet besteden omdat het een kleine groep is, er werd gesteld dat het wel erg veel gedoe is voor een klacht van een paar mensen

prima dat de klacht behandeld wordt maar het gaat wel erg ver atm
Ik bepaal zelf wel wat ik zeg.
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:43:49 #37
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132776090
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

zeker ..... verder onderzoek is nodig. Maar verontrustend genoeg . Teveel Nederlanders zijn wel erg gedreven dit niet te willen weten. Niet te willen onderzoeken . Datis dus die pietneurose die ineens toesloeg.
ik geloof ook niet dat er heel veel mensen tegen zo'n onderzoek zijn eerlijk gezegd, blijkt ook nergens uit

zal vergelijkbaar zijn met dat handjevol mensen dat daadwerkelijk tegen Zwarte Piet is .. als het al niet dezelfde groep is :P

quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:40 schreef JanCees het volgende:

[..]

Ik bepaal zelf wel wat ik zeg.
euh ... ok??
pi_132776187
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:37 schreef arjan1112 het volgende:
onzin 80% van de Surinamers enz heeft geen enkel probleem met zw

ik kom aan 200 personen
wat is je bron ? Voor 80% geen probleem
En je weet dat die 200 getalsmatig onzin is
----- 20% van surinamers in Nederland is eerder 80.000
Zo even uit het hoofd geplaatst, zoek de echte cijfers maar op bij het CBS.
pi_132776223
-

[ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 31-10-2013 21:48:09 ]
pi_132776447
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:43 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik geloof ook niet dat er heel veel mensen tegen zo'n onderzoek zijn eerlijk gezegd, blijkt ook nergens uit

zal vergelijkbaar zijn met dat handjevol mensen dat daadwerkelijk tegen Zwarte Piet is .. als het al niet dezelfde groep is :P

de tendens om niet te willen weten en het niet te willen onderzoeken komt mij sterk over de laatste weken.
Men spreekt zich niet openlijk uit tegen onderzoek, ook niet voor onderzoek . Men denkt er niet aan. Liever negeert men de werkelijke aantallen ?
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:52:40 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132776583
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

de tendens om niet te willen weten en het niet te willen onderzoeken komt mij sterk over de laatste weken.
Men spreekt zich niet openlijk uit tegen onderzoek, ook niet voor onderzoek . Men denkt er niet aan. Liever negeert men de werkelijke aantallen ?
dat zijn nogal sterke aannames, sterker nog jij bent de enige die ik tot nu toe gehoord heb over zo'n onderzoek

ook het antipietenkamp lijkt zich er niet heel erg druk om te maken, dat sinterklaascomitee wilde wel wat uit gaan zoeken geloof ik
  donderdag 31 oktober 2013 @ 21:55:42 #42
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_132776729
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:35 schreef poemojn het volgende:
Het gekste is nog dat ze nu bereiken dat mensen zwarte piet en zwarte huid veel sterker dan voorheen koppelen aan de kolonialisatie en het slavernijverleden, terwijl ze racisme willen tegengaan ipv versterken. Het zou dan veel logischer zijn om veel aandacht te geven aan de periode voor de transatlantische slavenhandel, zoals de afrikaanse edelen, de bekende europeanen met afrikaans bloed/uiterlijk, de meer glorieuze kant van de afrikaanse historie zoals de zwarte farao's.
Of hen te linken aan (semi-)legendarische, maar eerbiedwaardige Afrikaanse figuren als Priester Jan of de Keizer van Ethiopië... Op de website van kunsthistorica Esther Schreuder zijn daarvoor wat aardige suggesties te vinden.
quote:
In een van de manuscripten van Liedet, in La Fleur des Histoires (fol. 7, 1455 –1460), bij een verbeelding van de herinstallatie van Constantijn de Grote in Constantinopel, zien we drie zwarte begeleiders staan, waarschijnlijk Ethiopiërs. Op deze miniatuur van de hand van Loyset Liedet is keizer Constantijn de Grote (ca. 280-337) in Constantinopel te zien, vergezeld door krijgsheren, waarvan er drie zwart zijn. De mannen dragen vijftiende-eeuwse mode. De donkere man midden vooraan zou een koning of hoogwaardigheidsbekleder kunnen voorstellen. Zijn kleding en hoofddeksel zijn voornaam. Om de hals lijkt hij een gouden ketting te hebben. Typisch voor de westerse weergave van Afrikanen zijn de gouden oorringen en de band om het hoofd van een van de andere mannen. Hieronder detail

http://estherschreuder.wo(...)ing-vanuit-ethiopie/
pi_132776762
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:52 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat zijn nogal sterke aannames, sterker nog jij bent de enige die ik tot nu toe gehoord heb over zo'n onderzoek
Prexies wat ik zei. Men denkt er niet aan.
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:57:56 #44
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132776830
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Prexies wat ik zei. Men denkt er niet aan.

[/quote]

nou je zei wel wat meer dan dat men er niet aan denkt
pi_132777041
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:57 schreef sp3c het volgende:

nou je zei wel wat meer dan dat men er niet aan denkt
ja, dat er een neiging is het niet willen weten.....hoeveel mensen niet zo dol zijn op zp de nationale huiswigger, de knuffelnepallochtoon
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 22:06:20 #46
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132777277
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 22:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ja, dat er een neiging is het niet willen weten.....
ja en das een aanname die niet echt ergens uit blijkt, nogmaals je hoort de anti-pieten er ook niet echt over ... is dat ook omdat ze de feiten liever negeren ofzoiets?

quote:
hoeveel mensen niet zo dol zijn op zp de nationale huiswigger, de knuffelnepallochtoon
dat heeft niets met een eventueel onderzoek te maken
pi_132777714
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:55 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Of hen te linken aan (semi-)legendarische, maar eerbiedwaardige Afrikaanse figuren als Priester Jan of de Keizer van Ethiopië... Op de website van kunsthistorica Esther Schreuder zijn daarvoor wat aardige suggesties te vinden.
Leuk, nieuw voor me :)
Ik kwam dit ook nog tegen: http://www.blackinventor.com/
De school van mijn kinderen besteedt in projecten regelmatig aandacht aan uitvinders, ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig of dat allemaal blanke westerse uitvinders zijn of dat er meer variatie wordt gegeven.
pi_132780868
Ihkv Blauwe Piet:
quote:
Maar zwarte koningen zijn niet altijd bruin of zwart, ze kunnen ook blauw zijn.
(...)
Deze kleur komt in meerdere manuscripten terug bij ‘Afrikanen”. Zo is bijvoorbeeld een prachtige elegante blauwe Koning te zien in het Vlaamse getijdenboek van circa 1480 –1489 uit de Pierpont Morgan Library in New York (MS M. 234 fol 083v). En schilderde de miniaturist van de Bijbel van Evert van Soudenbalch omstreeks 1465 te Utrecht een blauwe Ethiopische Kamerling in een afbeelding van de Doop van de Kamerling (Wenen, Österreichische Nationalbibliothek).
http://estherschreuder.wo(...)ing-in-manuscripten/
pi_132781634
Alweer vijf topics verder....

Heb ik nog iets gemist? :P
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_132782937
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 22:06 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja en das een aanname die niet echt ergens uit blijkt,
Lees deze topicserie eens terug....De neiging om niet te willen weten hoe donkere mensen erover denken is best wel dominant.
quote:
nogmaals je hoort de anti-pieten er ook niet echt over ... is dat ook omdat ze de feiten liever negeren ofzoiets?
Kennelijk? De verdringing is een culturele traditie van vele jaren. ? Mensen hebben het nodig om hun schuldgevoel af te dempen en houden zich graag voor dat het maar 21 Amsterdammers en een Jamaicaanse dame is . Nauwelijks heeft men het serieus over hoeveel mensen zich niet lekker voelen bij dat pietenspel. Een soort algehele taboe op aantallen ?
Sinds deze pietneurose zie ik het wel scherper. Het idee dat een heleboel mensen zich in de sijk voelen gezet is genoeg om af te knappen. Maar wellicht knap ik vooral af op de agressieve wijze hoe men zp verdedigt. Nu is die rol het boegbeeld van monoculturalisme geworden, en ook van racistisch culturalisme... zie die rel op het Malieveld. Het wordt steeds moeilijker om een dergelijk symbool onschuldig te vinden.

quote:
dat heeft niets met een eventueel onderzoek te maken
Tuurlijk wel.... in hoeverre is zp populair of niet populair bij donkere mensen .
Daar gaat al die hysterie om.
Again ik ben niet anti-piet. Wel anti de huidige manier van dat pietentheater voeren en vooral anti de manier waarop men dat verdedigde de laatste weken.
Een redelijk mens wordt toch niet goed van zoveel ontkennend gedrag en vreemdelingenhaat
pi_132783042
quote:
10s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:58 schreef svann het volgende:
Alweer vijf topics verder....

Heb ik nog iets gemist? :P
hummm de rituelen? Mis je die ?
Dezelfde type domme grappen?
Zogenaamd niet discriminerend ?
Nahhh die miste je ook niet.
trustennn
pi_132783208
Een persoonlijke gevoeligheid wordt opgeblazen tot een nationaal probleem.
Alsof we vuurtorens geen vuurtorens meer mogen noemen omdat er enkele roodharigen nog trauma's hebben van dat scheldwoord.
Ken je die reclame waarin de meeste jongens een western willen zien, terwijl er een traumatische herinneringen heeft aan koiboispelletjes?

Wat ergernis wekt, is het drammen om de eigen persoonlijke ergernis op te leggen aan de hele natie.
Dat daarbij ook vuile drab naar boven komt drijven, is geen argument. Dat waren ook maar 300 man of zo. Evenveel als de gabbers van Quibus.

Dat de hysterie je dwars zit, deel ik wel. En er komt ongetwijfeld vreemdelingenhaat en racisme langs, maar dat raak je ook aan door de discussie te beginnen. Ik neem mezelf als uitgangspunt: ik ben geen racist en heb geen last van vreemdelingenhaat, maar ik erger me wel aan deze discussie. Wat is dit nou voor gezeik? Ik voel me onterecht beschuldigd van racisme en daar is geen redelijk antwoord op te bedenken. Dus word ik boos.

Voor de meeste Nederlanders (van welke kleur dan ook: kom maar kijken: er staan volop allochtonen tussen het publiek als Sinterklaas hier aankomt in de haven!) is de beschuldiging dat ze Zwarte Piet als minderwaardig zijn onterecht, maar ook onweerlegbaar. De terechte ontkenning wordt niet geloofd. Tja, wat moet je dan anders dan nog harder gaan schreeuwen?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132783235
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 20:34 schreef Bluesdude het volgende:
Hoezo te laat? Wat verwachten ze dan binnenkort, waardoor men geen likes meer kan verwerven na het gebeurde ?
Vergeet niet dat dit eigenlijk een campagne is om te laten zien hoe je de social media voor je bedrijf kunt laten werken. "Te laat" moet je dus waarschijnlijk lezen als "na het afsluiten van deze campagne". Heb je dan nog niet geliked dan mag je niet meer meedoen.
pi_132783348
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 00:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Lees deze topicserie eens terug....De neiging om niet te willen weten hoe donkere mensen erover denken is best wel dominant.

[..]

Kennelijk? De verdringing is een culturele traditie van vele jaren. ? Mensen hebben het nodig om hun schuldgevoel af te dempen en houden zich graag voor dat het maar 21 Amsterdammers en een Jamaicaanse dame is . Nauwelijks heeft men het serieus over hoeveel mensen zich niet lekker voelen bij dat pietenspel. Een soort algehele taboe op aantallen ?
Sinds deze pietneurose zie ik het wel scherper. Het idee dat een heleboel mensen zich in de sijk voelen gezet is genoeg om af te knappen. Maar wellicht knap ik vooral af op de agressieve wijze hoe men zp verdedigt. Nu is die rol het boegbeeld van monoculturalisme geworden, en ook van racistisch culturalisme... zie die rel op het Malieveld. Het wordt steeds moeilijker om een dergelijk symbool onschuldig te vinden.
Een soort algeheel taboe op getallen?
Voorstel: laten we de aantallen voor- en tegenstanders dan eens waarderen naar hun intensiteit van voor- of tegenzijn. Dus Quibus is 1 tegenstander maar voor 10 boos. En die racist op het Malieveld idem maar dan voor. En dan tellen en rekenen en kijken wat er uitrolt?
quote:
[..]

Tuurlijk wel.... in hoeverre is zp populair of niet populair bij donkere mensen .
Again ik ben niet anti-piet. Wel anti de huidige manier van dat pietentheater voeren en vooral anti de manier waarop men dat verdedigde de laatste weken.
Een redelijk mens wordt toch niet goed van zoveel ontkennend gedrag en vreemdelingenhaat
Vreemdelingenhaat? Wie heeft er nou eigenlijk een hekel aan die tijdelijke vreemdeling Zwarte Piet?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  vrijdag 1 november 2013 @ 01:19:04 #55
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132783391
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 00:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

hummm de rituelen? Mis je die ?
Dezelfde type domme grappen?
Zogenaamd niet discriminerend ?
Nahhh die miste je ook niet.
trustennn
Ik spot een zeurpiet.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_132783458
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 00:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

[..]

[..]

Als je mijn reacties gelezen hebt kan je zien dat ik erken dat een bepaald gedeelte van een bepaalde groep mensen zich gekrenkt voelt door het fenomeen Zwarte Piet. Ook reageer ik nergens agressief. Ik plaats het alleen in een geheel ander perspectief dan menigeen. Een perspectief wat m.i. onderbelicht is.

Deze mensen hebben namelijk zelf een probleem met hun eigenwaarde, en dat moeten ze voor zichzelf oplossen en niet een icoon van een Nederlands traditioneel feest misbruiken om te kunnen trappen tegen andersvoelenden. Puur en alleen omdat ze hun eigen probleem niet durven aan te pakken.

Ik vind het daarbij jammer, en ben het met je eens, dat de aggressieve toon van menig anti Pieten activist en menig pro Pieten activist racistisch of aggressief overkomt (waarbij aangetekend dat het nogal logisch is dat dat 'racistische' of 'aggressieve' geluid vaker voorkomt bij de pro Pieten activisten, want dat is uiteraard puur de wet der getallen). Dat is m.i. nergens voor nodig en wat mij betreft mag je de term neurotisch ook best gebruiken daarvoor. But it swings both ways.

Ik ben het verder eens met menigeen dat het een zodanig marginale groep mensen betreft die tegen Zwarte Piet zijn dat het de nationale commotie eigenlijk niet waard is.

In the end mag (en zal) uiteraard een traditie zich aanpassen aan de tijd waarin men leeft. Alleen, die aanpassing laat zich niet dwingen. Dán krijg je tegenreacties met alle (mogelijke) negatieve gevolgen vandien. Ik hoop van niet en dat de komende Sinterklaasintochten zonder probleem verlopen. Fingers crossed....en dan kijk ik naar beide kanten.

Voor de volledigheid. Van mij mogen er best zogenaamde regenboogpieten komen, maar ik vind het zelf niet passen bij Zwarte Piet, en dan denk ik met name praktisch. Met zwarte schmink is men veel eerder een Zwarte Piet, onherkenbaar, en dus uiting van een 'sprookjes/verhaal/traditiefiguur' dan met een andere kleur schmink. Dan ben je veel herkenbaarder als de mens die je bent.

[ Bericht 0% gewijzigd door Montagui op 01-11-2013 01:29:38 ]
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_132783719
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 01:23 schreef Montagui het volgende:

[..]

Als je mijn reacties gelezen hebt kan je zien dat ik erken dat een bepaald gedeelte van een bepaalde groep mensen zich gekrenkt voelt door het fenomeen Zwarte Piet. Ook reageer ik nergens agressief. Ik plaats het alleen in een geheel ander perspectief dan menigeen. Een perspectief wat m.i. onderbelicht is.

Deze mensen hebben namelijk zelf een probleem met hun eigenwaarde, en dat moeten ze voor zichzelf oplossen en niet een icoon van een Nederlands traditioneel feest misbruiken om te kunnen trappen tegen andersvoelenden. Puur en alleen omdat ze hun eigen probleem niet durven aan te pakken.
Over hoeveel mensen heb je het nu ? Type Quinsy en dame uit Jamaica ?
En hoeveel mensen zijn --van hetzelfde soort van trappen tegen andersvoelenden-- trappend naar Quinsy en die dame.?
Die laatste groep pietfans zijn er veel meer... misschien met een factor 10.000.
En veel meer agressief. Waar is het misgegaan met hun eigenwaarde en hun respect voor andersvoelenden ?

quote:
Ik ben het verder eens met menigeen dat het een zodanig marginale groep mensen betreft die tegen Zwarte Piet zijn dat het de nationale commotie eigenlijk niet waard is.
Klopt...
De groep Quinsy is zo vreselijk klein en erg stil. Waarvoor die neurose ?
Dat heeft zijn eigen diepere drijfveren .
En voor de psychologen. politicologen ... etc is dit een schitterend onderzoeksobject.
pi_132783733
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 01:19 schreef Morendo het volgende:

[..]

Ik spot een zeurpiet.
yip ik ook...
kom met inhoudelijke kritiek
schelden is zo makkelijk

ps.... je weet dat je een afgekloven grap maakt, reeds duizend keer gedaan in deze topicserie ?
pi_132783759
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 01:03 schreef Kees22 het volgende:

Wat ergernis wekt, is het drammen om de eigen persoonlijke ergernis op te leggen aan de hele natie.
Min of meer mijn punt ja.

quote:
Dat de hysterie je dwars zit, deel ik wel. En er komt ongetwijfeld vreemdelingenhaat en racisme langs, maar dat raak je ook aan door de discussie te beginnen. Ik neem mezelf als uitgangspunt: ik ben geen racist en heb geen last van vreemdelingenhaat, maar ik erger me wel aan deze discussie. Wat is dit nou voor gezeik? Ik voel me onterecht beschuldigd van racisme en daar is geen redelijk antwoord op te bedenken. Dus word ik boos.
Exactly.

quote:
Voor de meeste Nederlanders (van welke kleur dan ook: kom maar kijken: er staan volop allochtonen tussen het publiek als Sinterklaas hier aankomt in de haven!) is de beschuldiging dat ze Zwarte Piet als minderwaardig zijn onterecht, maar ook onweerlegbaar. De terechte ontkenning wordt niet geloofd. Tja, wat moet je dan anders dan nog harder gaan schreeuwen?
Vraag je eens af 'waarom' dat niet geloofd wordt........
pi_132783884
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 01:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Over hoeveel mensen heb je het nu ? Type Quinsy en dame uit Jamaica ?
En hoeveel mensen zijn --van hetzelfde soort van trappen tegen andersvoelenden-- trappend naar Quinsy en die dame.?
Die laatste groep pietfans zijn er veel meer... misschien met een factor 10.000.
En veel meer agressief. Waar is het misgegaan met hun eigenwaarde en hun respect voor andersvoelenden ?
Geen idee. Hoeveel, hoeveel? dat maakt toch niet uit? Al was het maar 1 persoon. Waarschijnlijk heeft hij/zij of zij dan eenzelfde soort probleem als de Quincy's. Misschien zijn het racisten. Verwerpelijk. Misschien zijn het gasten zoals ik maar die wat feller reageren op het feit dat een in principe onschuldig feest misbruikt word door (in hun ogen) 'niet begrijpenden'.

quote:
De groep Quinsy is zo vreselijk klein en erg stil. Waarvoor die neurose ?
Dat heeft zijn eigen diepere drijfveren .
En voor de psychologen. politicologen ... etc is dit een schitterend onderzoeksobject.
Ah...neuroses. Tjah die zijn wel begonnen bij Quincy en consorten.
  vrijdag 1 november 2013 @ 02:17:51 #61
104871 remlof
Europees federalist
pi_132784031
Ik kan er echt niet bij dat sommige mensen zicht niet kunnen voorstellen dat sommige andere mensen zich gekwetst voelen door een bepaald gebruik van dit kinderfeestje van ons.

Het gaat die latente xenofoben in ieder geval niet om de kinderen, die gaat het echt alleen om de cadeautjes, niet om de kleur die de persoon die ze soms uitdeelt heeft.
  vrijdag 1 november 2013 @ 03:41:41 #62
2651 svann
night-hawk
pi_132784445
Zwarte Piet hééft zich al aardig aan de tijd aangepast.
Hij is een symbool met een zeer ingewikkeld verleden, net als de goedheiligman zelf.
Volgens mij is hij tegenwoordig de zeer gewaardeerde medewerker (of compagnon) van Sinterklaas.
Misschien moeten de tegenstanders eens het Sinterklaasjournaal volgen. Piet is niet in de jaren zestig of zeventig blijven hangen.
Alleen omdat deze populaire en gewaardeerde medewerkers zwart zijn zouden ze racisme uitstralen?
Of omdat ze slechts medewerkers zijn?
De meeste van ons zijn slechts medewerkers. Loonslaven waarvan de baas roept dat hij Sinterklaas niet is.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_132784740
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 november 2013 03:41 schreef svann het volgende:
Zwarte Piet hééft zich al aardig aan de tijd aangepast.
Hij is een symbool met een zeer ingewikkeld verleden, net als de goedheiligman zelf.
Volgens mij is hij tegenwoordig de zeer gewaardeerde medewerker (of compagnon) van Sinterklaas.
Misschien moeten de tegenstanders eens het Sinterklaasjournaal volgen. Piet is niet in de jaren zestig of zeventig blijven hangen.
Alleen omdat deze populaire en gewaardeerde medewerkers zwart zijn zouden ze racisme uitstralen?
Of omdat ze slechts medewerkers zijn?
De meeste van ons zijn slechts medewerkers. Loonslaven waarvan de baas roept dat hij Sinterklaas niet is.
Ja joh, ook al zoiets. Zwarte Piet NU is al niet meer de Zwarte Piet van 50 jaar geleden. Eens te meer bewijs dat tradities zich aanpassen aan de tijd. Eens te meer reden dat het zich niet laat dwingen om het zwart van Zwarte Piet af te schaffen. Komt tijd komt raad. :)
pi_132784899
Raciestiesch!

[ Bericht 40% gewijzigd door El_Matador op 01-11-2013 07:53:13 ]
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 1 november 2013 @ 08:39:21 #65
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132785408
Let op het balkje, het argument dat piet zwart moet blijven omdat kinderen anders de buurman herkennen is hiermee volgens mij ook ontkracht :')

Pedofiel speelt Zwarte Piet

"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_132786171
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 november 2013 02:17 schreef remlof het volgende:
Ik kan er echt niet bij dat sommige mensen zicht niet kunnen voorstellen dat sommige andere mensen zich gekwetst voelen door een bepaald gebruik van dit kinderfeestje van ons.

Het gaat die latente xenofoben in ieder geval niet om de kinderen, die gaat het echt alleen om de cadeautjes, niet om de kleur die de persoon die ze soms uitdeelt heeft.
Ik kan er echt niet bij dat sommige mensen aanstoot nemen aan de kleur van iemand die kadotjes en snoep uitdeelt aan kinderen en over het algemeen een toffe vent is voor iedereen.
pi_132786204
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 01:50 schreef Montagui het volgende:
Vraag je eens af 'waarom' dat niet geloofd wordt........
Heel simpel; de intolerantie zit niet aan de kant van de Sinterklaasvierende Nederlander, maar aan de Zwarte Piet hatende medelander.
pi_132786210
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 08:39 schreef Joanne35 het volgende:
Let op het balkje, het argument dat piet zwart moet blijven omdat kinderen anders de buurman herkennen is hiermee volgens mij ook ontkracht :')

Pedofiel speelt Zwarte Piet

[ afbeelding ]
Mijn god, je bent wel ERG laag gezonken om dit als argument te gebruiken.
pi_132786259
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 09:33 schreef Montagui het volgende:

[..]

Je hebt het over Joanne35 :') gewoon negeren die handel, werkt het beste.
  vrijdag 1 november 2013 @ 09:51:37 #70
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132786623
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 09:33 schreef Montagui het volgende:

[..]

Wou je zeggen dat dit een verheven discussie was dan? Want dat was mij even ontgaan :*
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_132786659
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 09:51 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Wou je zeggen dat dit een verheven discussie was dan? Want dat was mij even ontgaan :*
Nee, was het niet maar jij trekt het naar een nieuw dieptepunt.
  vrijdag 1 november 2013 @ 10:02:40 #72
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132786901
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 09:52 schreef Walder_Frey het volgende:

[..]

Nee, was het niet maar jij trekt het naar een nieuw dieptepunt.
Omdat ik een balkje voor de ogen van piet wel grappig vind terwijl tig mensen hier al gezegd hebben dat roetvegen geen goed alternatief zijn vanwege de herkenbaarheid?

Neem alles toch niet zo serieus joh :')
  vrijdag 1 november 2013 @ 10:07:45 #73
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_132787026
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 18:48 schreef Phalanx300 het volgende:
Zwarte Piet had van mij persoonlijk ook best wat strenger en afstandelijker mogen blijven. Het is wat dat betreft jammer dat de (goedbedoelde) pogingen tot "verlieving" van de Zwarte Piet-figuur, door hem een heleboel maatjes te geven en er dan een soort smurfenvolkje van te maken, juist averechts kunnen werken, omdat dit door sommigen zal worden uitgelegd als een verwijzing naar de Surinaamse slavengemeenschappen. (Iets soortgelijks schijnt trouwens in de Sint-en-Pietboekjes te zijn gebeurd, waarin Piet ook steeds kinderlijker werd naarmate hij minder als neger werd gepresenteerd; zie http://archive.is/RfPCK.)

Wat je zou kunnen doen is Zwarte Piet duidelijker een leidende functie geven binnen de hiërarchie van de Sinterklaasorganisatie. Hij zou dan bijvoorbeeld op eigen gezag opdrachten kunnen uitdelen aan een aantal blanke -of in elk geval niet uitsluitend zwarte- bijfiguren die ook goed in de traditie in te passen zijn, zoals stalknechten, sjouwers, matrozen, en misschien ook secretarissen. Dat neutraliseert het argument dat bij het Sinterklaasfeest de zwarte per definitie een ondergeschikte rol zou vervullen ten opzichte van de blanke.
pi_132787579
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 10:07 schreef Iblardi het volgende:

Wat je zou kunnen doen is Zwarte Piet duidelijker een leidende functie geven binnen de hiërarchie van de Sinterklaasorganisatie. Hij zou dan bijvoorbeeld op eigen gezag opdrachten kunnen uitdelen aan een aantal blanke -of in elk geval niet uitsluitend zwarte- bijfiguren die ook goed in de traditie in te passen zijn, zoals stalknechten, sjouwers, matrozen, en misschien ook secretarissen. Dat neutraliseert het argument dat bij het Sinterklaasfeest de zwarte per definitie een ondergeschikte rol zou vervullen ten opzichte van de blanke.
Dat argument wordt ook geneutraliseerd zonder 'de verbazing' van ZP.
Allerlei pieten, witte, zwarte, ongeschminkte, gekleurden, is de beste aanpak om elke schijn van verheerlijking van het knechtschap/slavenrelatie zwart-wit te doen oplossen.
Ook de schijn van stereotypering ZP tot dom, niet rationeel en kinderlijk vervalt. Immers alle soorten pieten hebben nu die eigenschappen.
Maar een zwarte vrouw Petronella als voorman van de pieten is ook mooi. En dan moet ze een relatie krijgen met een witte piet . Herkenbare mensen met normale herkenbare relaties en eigenschappen dus.
pi_132787784
Nou en?
pi_132787825
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 10:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Allerlei pieten, witte, zwarte, ongeschminkte, gekleurden, is de beste aanpak om elke schijn van verheerlijking van het knechtschap/slavenrelatie zwart-wit te doen oplossen.
Ook de schijn van stereotypering ZP tot dom, niet rationeel en kinderlijk vervalt. Immers alle soorten pieten hebben nu die eigenschappen.
Maar een zwarte vrouw Petronella als voorman van de pieten is ook mooi. En dan moet ze een relatie krijgen met een witte piet . Herkenbare mensen met normale herkenbare relaties en eigenschappen dus.
De gruwelen van de maakbare samenleving in vol ornaat.

Nette troll.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_132788247
Je was rollatorpiet nog vergeten, Bluesdude ;)
http://www.destentor.nl/r(...)torpiet-88-1.3541806
pi_132788283
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 10:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

M.i. is deze buitensporig politiek correcte aanpassing niet nodig.

Daarentegen, en aansluitend op het idee van Iblardi, is het misschien best wel een idee is om bv een blanke secretaris op te voeren. Echt zo'n typisch ambtenaartje die de boeken van Sint controleert en waarover dan een opperpiet, en rechterhand van de Sint, de baas is.
pi_132789491
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 11:09 schreef Montagui het volgende:

[..]

Waarom is dat buitensporig.?
Is het een dogma dat de knechten vooral zwart moeten zijn.?
Op dit moment het theaterspel veranderen is precair.
Laatst ontving een intochtcomité bedreigingen omdat ze een plan hadden met gekleurde pieten.
Zij zwichtte voor de verbale terreur en zien af van het plan.
Maar het zou een goede zaak zijn als organisators in die richting gaan denken en zo wat aanpassen
pi_132789534
quote:
18s.gif Op vrijdag 1 november 2013 10:47 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De gruwelen van de maakbare samenleving in vol ornaat.

Nette troll.
Waarom is dat gruwelijk? Zijn witte en andersgekleurde pieten dan helemaal niet leuk?
Dat zijn vooroordelen
En waarom is mijn schrijven een troll ?
Ik formuleer netjes ...ik scheld mensen niet uit , bijv voor troll
pi_132789562
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 november 2013 11:07 schreef poemojn het volgende:
Je was rollatorpiet nog vergeten, Bluesdude ;)
http://www.destentor.nl/r(...)torpiet-88-1.3541806
ai.... homopiet ook......
  vrijdag 1 november 2013 @ 12:01:15 #82
241662 Jian
Well, well, well
pi_132789641
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 11:09 schreef Montagui het volgende:

[..]

Daarentegen, en aansluitend op het idee van Iblardi, is het misschien best wel een idee is om bv een blanke secretaris op te voeren. Echt zo'n typisch ambtenaartje die de boeken van Sint controleert en waarover dan een opperpiet, en rechterhand van de Sint, de baas is.
Ja, ja een karikatuur van het onderdanige, domme ambtenaartje gaan neerzetten hè. Wacht maar tot de Abvakabo daar lucht van krijgt ......
  vrijdag 1 november 2013 @ 12:02:49 #83
241662 Jian
Well, well, well
pi_132789679
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 11:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waarom is dat gruwelijk? Zijn witte en andersgekleurde pieten dan helemaal niet leuk?
Dat zijn vooroordelen
En waarom is mijn schrijven een troll ?
Ik formuleer netjes ...ik scheld mensen niet uit , bijv voor troll
Er staat toch ook "nette" troll
pi_132790009
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 11:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waarom is dat buitensporig.?
Gewoon, simpelweg omdat het niet nodig is. Het is buitensporig om krampachtig te proberen om alles en iedereen te pleasen. Dat kon niet, dat kan niet, en dat zal nooit kunnen.
pi_132790128
quote:
15s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:01 schreef Jian het volgende:

[..]

Ja, ja een karikatuur van het onderdanige, domme ambtenaartje gaan neerzetten hè. Wacht maar tot de Abvakabo daar lucht van krijgt ......
Mwah, voor mij part wordt het een slimme relambtenaar. Mag ook hoor. ;)
pi_132790835
Deze werd gepost op de Zwarte Piet is racisme pagina. Waar zit hem precies het racistische in?

- het is een blackface
- de nadruk ligt op huidskleur
- Mooriaantje komt van Moor

Verder?
pi_132790875
Vind het een schattig liedjes en ik zit hier achter mn computer ROET! HOEDD! BOLLEETJS! PARAASOLLEEETjeeee
pi_132791061
quote:
PostNL brengt volgende week een serie van vijf speciale Sinterklaaspostzegels uit. Opvallend is dat Zwarte Piet niet zwart maar paars is. 'We hebben bewust gekozen voor een andere kleur' zei een woordvoerster vrijdag, maar ze benadrukte dat die keuze gemaakt is voordat de discussie van de afgelopen weken losbarstte.
Volkskrant.nl

PostNL. _O_
pi_132791261
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:53 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Volkskrant.nl

PostNL. _O_
pi_132791391
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:46 schreef Poolbal het volgende:
Deze werd gepost op de Zwarte Piet is racisme pagina. Waar zit hem precies het racistische in?

- het is een blackface
- de nadruk ligt op huidskleur
- Mooriaantje komt van Moor

Verder?
Het is nota bene een ANTI-racisme-liedje! :')

Kijk immers maar hoe de tekst verder gaat: http://www.dbnl.org/tekst(...)01aard01_01_0002.php
pi_132791464
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:53 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Volkskrant.nl

PostNL. _O_
Mwah, valt wel mee....

Ik zie bv ook een donkerblauwe (of is het een zwarte?) Zwarte Piet én Sinterklaas.
pi_132791483
Leuke postzegels. ^O^
  vrijdag 1 november 2013 @ 13:46:30 #93
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_132792406
Ja de onschuld van vroeger besmet door buitenlanders met hun slavernij associaties. Dat is wat je krijgt als je gezegend bent met een multiculturele samenleving. Laten we hun eigen cultuur eens onder de loep nemen. Vooral de Surinaamse dan. Zit vol racisme. Over hypocrisie gesproken.

Moriaantje zo zwart als roet. Woehaha als je daar aanstoot aan neemt.

(Flash back, flash back naar mijn kindertijd. Ik heb het zo vaak gezongen maar had nooit die associatie..... Die hebben we te danken aan onze buitenlandse gasten.)
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  vrijdag 1 november 2013 @ 13:52:32 #94
339669 JerryWesterby
pi_132792547
Verder wel typisch Zwarte Piet. Eeuwige dissonant en onruststoker. Ik zou zeggen laat hem lekker zijn gang gaan, vooral onder buitenlanders en politiek correcte bestuurders en regenten. Gratis inburgeringscursus.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_132792697
Ze hebben een filmpje gemaakt met hun alternatieve roetpiet:
Ik mis toch echt het stukje 'onherkenbaar'.
pi_132793013
Dat onherkenbaar noemen :D
pi_132793190
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:11 schreef Scorpie het volgende:
Dat onherkenbaar noemen :D
Dat hebben ze niet echt in overweging genomen.
pi_132793554
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:18 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Dat hebben ze niet echt in overweging genomen.
Beetje dom want dat is toch het belangrijkste element van zwartepiet: onherkenbaar zijn.

Maar goed, was eigenlijk klaar met deze discussie dus dag sinterklaasje, dag zwartepiet :W
pi_132793599
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:30 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Beetje dom want dat is toch het belangrijkste element van zwartepiet: onherkenbaar zijn.

Maar goed, was eigenlijk klaar met deze discussie dus dag sinterklaasje, dag zwartepiet :W
Je miste mij gewoon weer hè :P
pi_132793846
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:16 schreef Montagui het volgende:

[..]

Gewoon, simpelweg omdat het niet nodig is. Het is buitensporig om krampachtig te proberen om alles en iedereen te pleasen. Dat kon niet, dat kan niet, en dat zal nooit kunnen.
Rekening houden met de mensen die je imiteert ?
Dat vind ik heel normaal. Zij worden nagespeeld. Logisch dat zij zich aangesproken voelen.
Daar is niks buitensporig aan .
Krampachtig wel, als je het geen fluit interesseert en die mensen eigenlijk niet zo mag.
Als je pretendeert een feest te houden voor iedereen en vooral voor de kinderen . Dan moet je toch wel rekening houden met zekere groepen van 'iedereen' en vooral met hun kinderen.
  vrijdag 1 november 2013 @ 14:42:17 #101
339669 JerryWesterby
pi_132793873
Deze discussie is natuurlijk nooit klaar, daar zorgt Zwarte Piet wel voor.
  vrijdag 1 november 2013 @ 14:43:15 #102
339669 JerryWesterby
pi_132793900
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als je pretendeert een feest te houden voor iedereen en vooral voor de kinderen . Dan moet je toch wel rekening houden met zekere groepen van 'iedereen' en vooral met hun kinderen.
Nee hoor, dan verzin je maar een ander feest.
  vrijdag 1 november 2013 @ 14:44:32 #103
339669 JerryWesterby
pi_132793948
Een feest is een feest, en geen movable party.
pi_132794142
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:43 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Nee hoor, dan verzin je maar een ander feest.
Dat mogen mensen doen.
Maar mensen mogen ook hun eigen activiteit anders inrichten.
En dat zal men ook steeds meer doen wbt pietentheater.
Het is ook ridicuul dat een piet persé zwart moet zijn.
Hoe fanatieker men zich vasthoudt daaraan, hoe minder fris .
Witte Pieten kunnen ook grappig zijn:

Het is natuurlijk a-sociaal om toe te juichen dat mensen geïmiteerd worden en als veel van die mensen er niet blij mee zijn , hen weghonen
  vrijdag 1 november 2013 @ 15:05:11 #105
339669 JerryWesterby
pi_132794590
Je kan ook Bobo met gele kabouters verzinnen wat mij betreft, zolang je Sinterklaas maar met rust laat. Sinterklaas en Zwarte Piet laten zich niks voorschrijven, zeker niet door politieke partijen.
pi_132795006
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:05 schreef JerryWesterby het volgende:
Je kan ook Bobo met gele kabouters verzinnen wat mij betreft, zolang je Sinterklaas maar met rust laat. Sinterklaas en Zwarte Piet laten zich niks voorschrijven, zeker niet door politieke partijen.
Het zijn fantasiefiguren in een theater... Onthoudt dat wel.
En de spelers kunnen dat invullen naar eigen goeddunken. Of het je wel of niet aanstaat.
Er is ook geen enkele politieke partij die dit theater wilt reguleren ofzo .
En zo hoort het ook.
Iets anders is dat iedereen een vergunning moet aanvragen voor een optocht ed bij de gemeente.
En die kan een vergunning toestaan of weigeren. Burgers kunnen via inspraakprocedures hun zegje doen en de gemeente verzoeken tot iets wel of niet doen met deze vergunning.
  vrijdag 1 november 2013 @ 15:28:08 #107
339669 JerryWesterby
pi_132795229
Ik las ergens dat de PvdA in Amsterdam Zwarte Pieten wilde verbieden, waarna bleek dat er helemaal geen Sinterklaas intocht was in die buurt, waaruit dus bleek dat er alleen maar politieke en ideologische motieven waren.

Verder is het geen modern theater maar een traditioneel festival. Dat heeft nu eenmaal een bepaalde vorm. En daar hebben we het mee te doen. Er zijn natuurlijk altijd mensen die tradities willen veranderen, en dat mag, maar meestal hebben ze geen succes. Ook niet als het bestuurders zijn.
  Moderator vrijdag 1 november 2013 @ 15:30:19 #108
249559 crew  Lavenderr
pi_132795296
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het zijn fantasiefiguren in een theater... Onthoudt dat wel.
En de spelers kunnen dat invullen naar eigen goeddunken. Of het je wel of niet aanstaat.
Er is ook geen enkele politieke partij die dit theater wilt reguleren ofzo .
En zo hoort het ook.
Iets anders is dat iedereen een vergunning moet aanvragen voor een optocht ed bij de gemeente.
En die kan een vergunning toestaan of weigeren. Burgers kunnen via inspraakprocedures hun zegje doen en de gemeente verzoeken tot iets wel of niet doen met deze vergunning.
Hou dat idee nu eens vast.
  vrijdag 1 november 2013 @ 15:32:21 #109
241662 Jian
Well, well, well
pi_132795353
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:57 schreef poemojn het volgende:
Ja hoor en in plaats van een roe een stronk prei, ... kruidentuintrutten :|W
pi_132795357
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:30 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Hou dat idee nu eens vast.
Ik houd dat idee al tientallen jaren vast.
Dat hoef jij mij niet te vertellen.
pi_132795462
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:28 schreef JerryWesterby het volgende:
Ik las ergens dat de PvdA in Amsterdam Zwarte Pieten wilde verbieden, waarna bleek dat er helemaal geen Sinterklaas intocht was in die buurt, waaruit dus bleek dat er alleen maar politieke en ideologische motieven waren.
Waar las je dat ?
Je weet dat er veel geluld wordt op het internet
quote:
Verder is het geen modern theater maar een traditioneel festival. Dat heeft nu eenmaal een bepaalde vorm. En daar hebben we het mee te doen. Er zijn natuurlijk altijd mensen die tradities willen veranderen, en dat mag, maar meestal hebben ze geen succes. Ook niet als het bestuurders zijn.
Mensen kunnen prima zelf uitmaken of het in traditionele vorm moet of wat meer nieuwe elementen.
En zo hoort het ook.
Deze sinttraditie, het theaterspel anno 2013. is ook het product van vele veranderingen in de loop der eeuwen. En zo hoort het ook . En soms hebben mensen massaal helemaal geen zin in een traditie en ze stoppen ermee. Zo gaat dat.
  vrijdag 1 november 2013 @ 15:38:22 #112
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_132795536
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:57 schreef poemojn het volgende:
Tenenkrommend dit. :')
  vrijdag 1 november 2013 @ 15:40:40 #113
339669 JerryWesterby
pi_132795602
Ik las dat op het nu.nl, voor wat het waard is.

Wat de sinttraditie betreft ben ik het met je eens. Alleen denk ik niet dat er veel zal veranderen, ondanks de pogingen van buitenlanders en de PvdA.
pi_132795671
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:40 schreef JerryWesterby het volgende:
Ik las dat op het nu.nl, voor wat het waard is.

Wat de sinttraditie betreft ben ik het met je eens. Alleen denk ik niet dat er veel zal veranderen, ondanks de pogingen van buitenlanders en de PvdA.
een nieuwsbericht van nu.nl zelf ?
dat kan niet.. als het betrouwbaar nieuws is dan had je allang 10 topics op Fok over dit.
koppen op de voorpagina van kranten, journaal, dwdd
of je moet een linkje hebben..??
  vrijdag 1 november 2013 @ 15:46:51 #115
339669 JerryWesterby
pi_132795784
pi_132795984
quote:
9s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:32 schreef Jian het volgende:

[..]

Ja hoor en in plaats van een roe een stronk prei, ... kruidentuintrutten :|W
Heerlijk toch _O- geweldig!!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_132796001
quote:
Ok ... het is nieuws sinds gisteren.
Maar wat hield die motie in? letterlijk ?
Een deelgemeenteraad die kan geen openbare orde maatregel nemen, staat er .
Met die bevoegdheid kunnen burgemeesters en gemeenteraden wel demonstraties optochten, en straattheater verbieden of geen vergunning geven.
Maar B&W en de gemeenteraad van Amsterdam zijn dat helemaal niet van plan.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:02:54 #118
339669 JerryWesterby
pi_132796198
Nee natuurlijk niet, was ook mijn punt. Dat ze geen schijn van kans hebben.

Maar jij zei dat: 'Er is ook geen enkele politieke partij die dit theater wilt reguleren ofzo'.

En dat was dus wel zo.

Alleen het gaat niet lukken, omdat top down nooit lukt. Er is alleen maar bottom up wat dit betreft.
pi_132796308
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:02 schreef JerryWesterby het volgende:
Nee natuurlijk niet, was ook mijn punt. Dat ze geen schijn van kans hebben.

Maar jij zei dat: 'Er is ook geen enkele politieke partij die dit theater wilt reguleren ofzo'.

En dat was dus wel zo.

Dit nieuws is pas 1 dag oud.
Ik ken de letterlijke tekst niet van die motie, maar de pvda-amsterdam in zijn geheel wilt niet het theater ZP verbieden. Dat staat er ook niet. Men heeft het over een fractie in een deelraad.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:10:25 #120
339669 JerryWesterby
pi_132796377
Hoe het ook zij het maakt geen schijn van kans. Zwarte Piet gaat altijd door, vooral als hij dwarsgezeten wordt.
pi_132796422
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:10 schreef JerryWesterby het volgende:
Hoe het ook zij het maakt geen schijn van kans. Zwarte Piet gaat altijd door, vooral als hij dwarsgezeten wordt.
Je weet toch dat ZP een fantasie is ? Hij bestaat niet, hoor.. Hij kan dus ook niet dwarsgezeten worden en toch vooral doorgaan.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:13:14 #123
339669 JerryWesterby
pi_132796448
Nou juist wel dacht ik.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:16:59 #124
339669 JerryWesterby
pi_132796563
Dat is juist de essentie van Zwarte Piet. Dat hij niet dwarsgezeten kan worden en gewoon doet wat hij doet, maakt niet uit wat politiek correct is of wat de waan van de dag is.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:17:50 #125
339669 JerryWesterby
pi_132796585
Zwarte Piet doet altijd wat anders dan je denkt.
pi_132796630
quote:
Misschien een wat duidelijker stuk?

quote:
De stadsdeelraad in Zuidoost wil dat er geen vergunning komt voor de Sinterklaasintocht in het stadsdeel.

De PvdA kwam met een motie waarin het stadsdeelbestuur werd opgeroepen om geen intocht met Zwarte Pieten te houden. Dat meldt De Telegraaf. De motie werd dinsdagavond aangenomen met vijftien stemmen voor en vijf tegen.

Volgens de PvdA hebben veel zwarte bewoners in Zuidoost negatieve en pijnlijke gevoelens bij het fenomeen Zwarte Piet en zou de intocht worden gezien als provocatie. Zwarte Piet zou worden gezien als een provocatie, het leek de deelgemeenteraad daarom beter dat er helemaal geen intocht van de goedheiligman komt.

Het dagelijks bestuur heeft bij monde van Tjeerd Herrema laten weten de motie niet uit te voeren. Hij kan naar eigen zeggen de vergunning niet weigeren, omdat er dan onrust kan ontstaan. HIj wil wel het gesprek aangaan om tot een oplossing te komen.
bronL AT5 http://www.at5.nl/artikel(...)ht-met-zwarte-pieten
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:21:25 #127
241662 Jian
Well, well, well
pi_132796682
quote:
Martin Luther King zou waarschijnlijk zeggen, ik weet wat echt racisme is, dus "lekker belangrijk, you stupid woman"
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:34:12 #129
339669 JerryWesterby
pi_132797019
Dat 'veel zwarte bewoners in Zuidoost veel negatieve en pijnlijke gevoelens' hebben bij Zwarte Piet zit tussen hun eigen oren.

Zwarte Piet is juist heel Hollands. Tegendraads en toch doorgaan. Sukkel als je dat niet snapt.
pi_132797274
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:34 schreef JerryWesterby het volgende:
Dat 'veel zwarte bewoners in Zuidoost veel negatieve en pijnlijke gevoelens' hebben bij Zwarte Piet zit tussen hun eigen oren.

Zwarte Piet is juist heel Hollands. Tegendraads en toch doorgaan. Sukkel als je dat niet snapt.
Dat geklaag en overdreven gedoe zit ook tussen jou oren ;)
Nefret etmeye bile usendigim insanlar var.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:46:16 #131
339669 JerryWesterby
pi_132797327
Welk geklaag en overdreven gedoe.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:47:13 #132
339669 JerryWesterby
pi_132797355
Zit tussen je oren.
  vrijdag 1 november 2013 @ 17:05:21 #133
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_132797861
ze komt dus niet kijken......
Nee allicht niet, dat is nergens voor nodig ze had haar oordeel al klaar toen ze de eerste klacht las....
Mevrouw discrimineert zelf ook eens graag, of nee..... dat heet onbeleefd zijn als je een gekleurde huid hebt. :P
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_132797896
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 17:05 schreef deedeetee het volgende:
ze komt dus niet kijken......
Nee allicht niet, dat is nergens voor nodig ze had haar oordeel al klaar toen ze de eerste klacht las....
Mevrouw discrimineert zelf ook eens graag, of nee..... dat heet onbeleefd zijn als je een gekleurde huid hebt. :P
Gelukkig zijn de tegenstanders open minded, tolerant en goed op de hoogte van ZP en doen ze gedegen onderzoek.

:')
  vrijdag 1 november 2013 @ 17:09:45 #135
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_132797948
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 november 2013 17:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Gelukkig zijn de tegenstanders open minded, tolerant en goed op de hoogte van ZP en doen ze gedegen onderzoek.

:')
Dat hoeft allemaal niet als je kritiek op mensen met een blanke huidskleur hebt. :{w
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_132798060
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:06 schreef Igen het volgende:

[..]

Kijk immers maar hoe de tekst verder gaat: http://www.dbnl.org/tekst(...)01aard01_01_0002.php
Bedankt voor de link! Vooruitstrevend voor die tijd!
  vrijdag 1 november 2013 @ 18:51:25 #137
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132800780
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:50 schreef Bluesdude het volgende:

Witte Pieten kunnen ook grappig zijn:

Het is natuurlijk a-sociaal om toe te juichen dat mensen geïmiteerd worden en als veel van die mensen er niet blij mee zijn , hen weghonen
Grappig filmpje. Vooral dat van "Wat moet ik doen als Witte Piet? Uit de maat dansen? Zuinig met pepernoten strooien?" Best leuk!
The End Times are wild
pi_132801164
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 november 2013 18:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Grappig filmpje. Vooral dat van "Wat moet ik doen als Witte Piet? Uit de maat dansen? Zuinig met pepernoten strooien?" Best leuk!
Beetje racisme is wel leuk, als het maar van donker naar licht gaat.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 1 november 2013 @ 19:04:54 #139
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132801187
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:04 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Beetje racisme is wel leuk, als het maar van donker naar licht gaat.
Ja. Als je daar al niet tegen kunt! Zijn toch gewoon leuke grapjes. Andersom moet ook kunnen trouwens, vind ik.
The End Times are wild
pi_132801216
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja. Als je daar al niet tegen kunt! Zijn toch gewoon leuke grapjes. Andersom moet ook kunnen trouwens, vind ik.
Andersom moet ook kunnen ja. Helaas wordt er wel vaak gemeten met twee maten.
  vrijdag 1 november 2013 @ 19:06:15 #141
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132801230
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:05 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Andersom moet ook kunnen ja. Helaas wordt er wel vaak gemeten met twee maten.
In extreme mate zelfs hier in Nederland.
The End Times are wild
  vrijdag 1 november 2013 @ 19:09:23 #142
38496 Perrin
pi_132801338
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Op krampachtige wijze. :Y

Maar... er zijn er ook genoeg die ver over de schreef gaan en wel degelijk slechte bedoelingen hebben.
pi_132801343
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Jup. Maar je doet er niks aan, want dan ben je een racist en moet je maar naar powned gaan :')_!
pi_132801558
  vrijdag 1 november 2013 @ 19:21:49 #145
38496 Perrin
pi_132801767
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:14 schreef Friek_ het volgende:
[ afbeelding ]
Soms moet je idd gewoon ruiterlijk toegeven dat je aan de verliezende zijde van het debat stond.
  Admin vrijdag 1 november 2013 @ 19:23:42 #146
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_132801826
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:06 schreef Igen het volgende:

[..]

_O_
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_132801887
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 november 2013 07:46 schreef El_Matador het volgende:
Raciestiesch!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ben jij dat, met dat blauwe haar?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_132801940
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:25 schreef Felagund het volgende:

[..]

Dat was ik, gisteravond.

vrijdag 1 november 2013 @ 19:26:48 #149
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_132801944
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:25 schreef Felagund het volgende:

[..]

Matador staat uiterst rechts.
pi_132802023
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:26 schreef betyar het volgende:

[..]

Matador staat uiterst rechts.
Beetje kleine borsten, maar ik zou d'r best doen.

Dit was het 2e feestje:

:9

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')