Niet normaal, maar ook niet heel uitzonderlijk. Voor mij als zwaar weer liefhebber zijn dat soort windstoten onvoldoende om van een geslaagde storm te kunnen spreken.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:46 schreef 88-4 het volgende:
Ach ja, windstoten boven de 100 km/u.
Vrij normaal idd.
Dat zijn de betere beelden.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:54 schreef Dagoduck het volgende:
Nog wat uit de Reigerstraat:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Jemigquote:Op maandag 28 oktober 2013 23:54 schreef Dagoduck het volgende:
Nog wat uit de Reigerstraat:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vlieland had toch een uurgemiddelde van 12bft op een gegeven moment?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 00:20 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Niet normaal, maar ook niet heel uitzonderlijk. Voor mij als zwaar weer liefhebber zijn dat soort windstoten onvoldoende om van een geslaagde storm te kunnen spreken.Dat uurgemiddelde van 11 Bft. bij Vlieland vind ik veel indrukwekkender, dat is pas echt serieus hard.
Nee, uiteindelijk is een uurgemiddelde van 104 km/u vastgesteld door het KNMI, dat is 11 Bft.. Volgens mij heeft er 20 minuten lang een nipte windkracht 12 gestaan, onvoldoende om de overige 40 minuten 11 Bft. te compenseren. Lastig punt is volgens mij dat bij Vlieland niet gemeten wordt om 10 meter hoogte, dus wellicht voert de klimatologische dienst van het KNMI op dat punt ook nog een correctie door.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 00:27 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Vlieland had toch een uurgemiddelde van 12bft op een gegeven moment?
4 november. (weer een maandag, kunnen die stormen niet op zondag komen?)quote:
ik zag bij mij een afgeknakte tak van m'n mand maar dat deed ik zelf bij het tillenquote:Op maandag 28 oktober 2013 22:51 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
hier in Yorkshire nog geen omgewaaide grasspriet in ieder gevalin het zuiden 4 doden geloof ik...
Hier ook niet, tot gisterenquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 09:04 schreef Dven het volgende:
Ergens toch wel bijzonder jammer dat we dat soort windsnelheden hier niet/amper kennen
Mja maar Nederland heeft toch vaker 'last' van wind dan dat wij hier hebben. Zeker in het binnenland is het bedroevend. Kan me geen eens een windkracht 6 herinnerenquote:
Meen 194 ergens in Helgoland Duitslandquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 09:36 schreef Frutsel het volgende:
Wat was nou gisteren de hoogst gemeten snelheid? (van de gehele storm in Europa dan?)
Was dat die in Denemarken? Wat was het, 190km/u?
Ik las Legolandquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 09:47 schreef Dven het volgende:
[..]
Meen 194 ergens in Helgoland Duitsland
quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 09:48 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik las Legoland![]()
dacht al... alles weg
quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 00:36 schreef Kowloon het volgende:
Wat ik ook wel indrukwekkend vind is dat de storm nog verder uitgediept is toen deze Nederland al gepasseerd was. Ik ben zeer benieuwd hoe het er in Duitsland en Denemarken aan toe is gegaan. Helgoland heeft een windstoot van 196 km/u gehad.
Wat een Hel was dat danquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 09:53 schreef INViCTuS het volgende:
Volgens mij 193 of 194 in Helgoland inderdaad
Yolanthequote:
Officieel 173...Helgoland was 191 van een prive weerdienst.quote:
Ja lijkt er wel op jaquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 09:59 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Officieel 173...Helgoland was 191 van een prive weerdienst.
Nachdem CHRISTIAN am Montagvormittag zunächst in England und Frankreich gewütet hatte, fegte der Sturm am Mittag über die Niederlande hinweg und erreichte dann seinen Höhepunkt im Nordwesten Deutschlands. Nachmittags trafen Schleswig-Holstein extreme Orkanböen: Offizieller Spitzenreiter war St. Peter-Ording mit 173 Stundenkilometer. In vielen weiteren Küstenorten wurden Spitzenböen weit über 130 Stundenkilometer registriert. Von Helgoland meldete ein privater Wetterdienst sogar eine Allzeit-Rekordböe von 191 Stundenkilometern!
Misschien dat die niet bevestigd is, hij is ook niet zwart gekleurdquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 10:18 schreef Ajaxfan het volgende:
Ik zie schuin boven die 173 een 193 staan. Is die dan ook niet officieel?
151kmph was op Vlieland. Lauwersoog had 152 kmph als max.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 10:01 schreef Frutsel het volgende:
8 doden in Duitsland, daar hebben ze het over 191 km/u zag ik
4 doden in Engeland en daar spreken ze over +/- 120km/u
2 doden in Nederland en daar was de zwaarste windstoot 151km/u?
Geen doden in Belgie en daar hebben ze het ook over 120km/u
Weet niet of er in Frankrijk of Scandinavie slachtoffers zijn gevallen
Die hebben ze er gewoon bij opgeteld om de beste te zijnquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 10:34 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
151kmph was op Vlieland. Lauwersoog had 152 kmph als max.
En ook nog een 181 daar schuin boven.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 10:27 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Misschien dat die niet bevestigd is, hij is ook niet zwart gekleurd
Geen idee
ja ook niet echt slim om die doeken er zo aan te hangen met een storm. Dat werkt dan natuurlijk als 1 groot zeilquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 10:52 schreef Dagoduck het volgende:
Ho-Lee-Sjit. Daar gaat je steiger.
Beelden uit Denemarken:
http://nos.nl/video/56831(...)or-flinke-storm.html
Handwindmeter?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 10:50 schreef Dagoduck het volgende:
In Den Helder heeft iemand uit Limburg gister 173km/h gemeten staat in de krant. Met foto.
Ja, ik geloof van wel.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 15:21 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Handwindmeter?
Zo ja, tja soms krijg ik mijn twijfels over die dingen.
Het gaat los... Regen, hagel, wind....quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 16:34 schreef Djeez het volgende:
Het wordt ineens pik- en pikdonker hier in Assen, gevolgd door een enorme wolkbreuk. Dacht dat vandaag een rustdag zou zijn, man wat een regen!
En ik moet zo op de fiets naar huis. Ik ga er maar vanuit dat ik straks geen droge draad meer aan mijn lijf heb als ik thuis benquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 16:40 schreef bondage het volgende:
[..]
Het gaat los... Regen, hagel, wind....
Ga daar inderdaad maar van uit... Zag net al mensen fietsen met Jumbotassen boven het hoofd om de hagel af te werenquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 16:41 schreef Djeez het volgende:
[..]
En ik moet zo op de fiets naar huis. Ik ga er maar vanuit dat ik straks geen droge draad meer aan mijn lijf heb als ik thuis ben
quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 17:25 schreef Rickario het volgende:
Mooie inhaker van de TUDelft
[ afbeelding ]
Toen zat ik op de fiets.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 16:34 schreef Djeez het volgende:
Het wordt ineens pik- en pikdonker hier in Assen, gevolgd door een enorme wolkbreuk. Dacht dat vandaag een rustdag zou zijn, man wat een regen!
Hoezo?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 17:30 schreef Rickario het volgende:
[..]
Al lijkt het me sterk dat die paal daadwerkelijk van dat materiaal is gemaakt
Dat is dan gelijk 100x zo sterkquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 17:40 schreef Rickario het volgende:
[..]
Volgens mij in 90procent van de gevallen verzinkt/gegalvaniseerd staal
Het ligt aan de slechte las denk ikquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 17:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is dan gelijk 100x zo sterk
Dat krijgt de wind niet om, dus 10%.
Maar weet iemand de kracht die nodig is om aluminium te buigen?
Hij is niet afgebroken, maar gebogen. Het is één massieve paal.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 17:50 schreef Rickario het volgende:
[..]
Het ligt aan de slechte las denk ik
Volgens mij is hij gescheurd op de lasnaad. Daarnaast is het zeker geen massieve paalquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 17:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hij is niet afgebroken, maar gebogen. Het is één massieve paal.
Het gaat niet zo zeer om de warmte van de lucht, maar om het temperatuurverschil. Een stevig koufront is meestal al genoeg. In de zomer ontstaan onweersbuien ook door het warme aardoppervlak, daarom komt onweer vaker en heftiger in de zomer voor.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 19:12 schreef ruver1997 het volgende:
Weet iemand waar de warme lucht vandaan komt om nog steeds onweersbuien te veroorzaken? Is het niet een beetje laat in het ''seizoen'' ? Normaal gesproken ontstaat onweer toch uit een botsing tussen warme en koude lucht? Heb niet echt het idee dat er ontzettend warme lucht aanwezig hier, of moeten we dat in de hogere luchtlagen zoeken?
Mvg
Ik heb nog nooit zo'n lelijke Hummer gezienquote:
40 graden temperatuurverschil tov. 5 km hoogte is een gangbare vuistregel voor hagel en onweer. Verder kunnen in de zomer de buien zwaarder worden omdat ze dan wel tot 13 km door kunnen groeien, in de winter kan dat maar tot iets van 6 km.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 19:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het gaat niet zo zeer om de warmte van de lucht, maar om het temperatuurverschil. Een stevig koufront is meestal al genoeg. In de zomer ontstaan onweersbuien ook door het warme aardoppervlak, daarom komt onweer vaker en heftiger in de zomer voor.
Waar gaat dat heen?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 20:55 schreef INViCTuS het volgende:
Slecht weer Zuid Europa
[ afbeelding ]
Mallorca:
[ afbeelding ]
Ongeveer de hele Benelux past er in.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 20:55 schreef INViCTuS het volgende:
Slecht weer Zuid Europa
[ afbeelding ]
Mallorcaquote:
Dan ben je blij als je niet hoeft te fietsen..quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:51 schreef INViCTuS het volgende:
Filmpje uit Mallorca:
SCM recorded at Dique del Oest at Palma de Mallorca with rain rate over 400mm/h SCM enregistrat al Dic del oest a Palma de Mallorca amb intensitats per damun...
En dat gewoon uren langquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:51 schreef INViCTuS het volgende:
Filmpje uit Mallorca:
SCM recorded at Dique del Oest at Palma de Mallorca with rain rate over 400mm/h SCM enregistrat al Dic del oest a Palma de Mallorca amb intensitats per damun...
Valt nauwelijks een storm te noemen toch? Windkracht 7-8 pal aan de kust en binnenland een schrale 5-6.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:55 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Storm2 komt er alweer aan, minder sterk dan die van gisteren maar de gewonde bomen krijgen het weer lastig.
Zo begon die van maandag ook, kan nog van alles gebeuren.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 23:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Valt nauwelijks een storm te noemen toch? Windkracht 7-8 pal aan de kust en binnenland een schrale 5-6.
quote:Op woensdag 30 oktober 2013 03:37 schreef roislecxe het volgende:
Nou, dat wordt weinig zon en veel regen happen komende week.
Op en top herfst.
[ afbeelding ]
Heeft dat met de windrichting te maken?quote:Op donderdag 31 oktober 2013 00:45 schreef Kowloon het volgende:
Wel veel meer kans op significante wateropzet.
Nieuwe maan zondag. Als die storm 2 dagen later komt heb je springtij.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 00:45 schreef Kowloon het volgende:
Wel veel meer kans op significante wateropzet.
quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
Hier nog een afbeelding van vandaag![]()
[ afbeelding ]
Denk dat windkracht 9 aan de kust wel haalbaar is zondag.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:14 schreef INViCTuS het volgende:
Maar dan moet je wel storm hebben, en die komt er waarschijnlijk niet. Windkracht 8 is denk ik vooralsnog de max.
quote:Op donderdag 31 oktober 2013 18:34 schreef Nattekat het volgende:
Het lijkt erop dat de storm aan ons voorbij trekt, de nieuwe GFS laat een baan zien die veel noordelijker ligt.
Juich maar niet te vroeg.quote:
Elke run wordt het pad naar het noorden bijgesteld, de kans wordt zo wel erg klein.quote:
Kijk je alleen naar gfs dan?quote:Op donderdag 31 oktober 2013 22:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Elke run wordt het pad naar het noorden bijgesteld, de kans wordt zo wel erg klein.
Het is wat, eerst wil iedereen storm en doen we allemaal onverschillig etc en dan komt er weer een keer een echte storm en dan willen we geen storm meer...quote:
De andere modellen zijn of onbetrouwbaar op de lange termijn of zijn gewoon niet betrouwbaar genoeg. GFS is verreweg de beste. En nee, tuurlijk let ik ook op andere modellen, maar die zijn niet zo gedetailleerd.quote:
Niks mis mee hoor, nog zo'n stormquote:Op donderdag 31 oktober 2013 22:57 schreef 88-4 het volgende:
[..]
Het is wat, eerst wil iedereen storm en doen we allemaal onverschillig etc en dan komt er weer een keer een echte storm en dan willen we geen storm meer...
Ik volg die modellen ook, valt me wel altijd op dat in veel gevallen gfs wel goed zit, maar met de afgelopen storm zaten ze op het eind ineens finaal fout. Heel opvallend.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 22:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De andere modellen zijn of onbetrouwbaar op de lange termijn of zijn gewoon niet betrouwbaar genoeg. GFS is verreweg de beste. En nee, tuurlijk let ik ook op andere modellen, maar die zijn niet zo gedetailleerd.
[..]
Niks mis mee hoor, nog zo'n storm
Volgens mij was GFS juist de enige die de storm voorspeldequote:Op donderdag 31 oktober 2013 23:03 schreef 88-4 het volgende:
[..]
Ik volg die modellen ook, valt me wel altijd op dat in veel gevallen gfs wel goed zit, maar met de afgelopen storm zaten ze op het eind ineens finaal fout. Heel opvallend.
Gfs liet die storm al veel langer zien, maar haakt ineens af, terwijl andere modellen op de het eind juist met betere voorspellingen komen.
GFS zat er enorm naast met de storm vorige week.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 23:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Volgens mij was GFS juist de enige die de storm voorspelde
Maar dat klopt ja, op de korte termijn zijn meer lokale modellen betrouwbaarder.
De laatste 2 dagen wel ja...quote:Op donderdag 31 oktober 2013 23:19 schreef Slobeend het volgende:
[..]
GFS zat er enorm naast met de storm vorige week.
Ik zag dat er vandaag een derde dodelijk slachtoffer is gevallen van de storm van maandag.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 22:57 schreef 88-4 het volgende:
[..]
Het is wat, eerst wil iedereen storm en doen we allemaal onverschillig etc en dan komt er weer een keer een echte storm en dan willen we geen storm meer...
Wat mij betreft mag zo'n storm weer komen. Zwaarder zelfs. Misschien dat sommige mensen echter wat meer uit moeten kijken.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 23:37 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik zag dat er vandaag een derde dodelijk slachtoffer is gevallen van de storm van maandag.
Dus zo'n storm als toen hoeft even niet meer.
Mooie kleurplaat. Willen ze nu een sticker?quote:Op vrijdag 1 november 2013 07:22 schreef Dven het volgende:
De verwachting van Accuweather voor deze winter. Weinig spectaculair..
[ afbeelding ]
Afgelopen jaren zaten ze bij zowel de zomer als ook de winter vaak erg goed. Maar garpige opmerking hoor!quote:Op vrijdag 1 november 2013 07:27 schreef JDude het volgende:
[..]
Mooie kleurplaat. Willen ze nu een sticker?
Tja, zelfs als ik als leek wat van die algemene termen mag roepen over gebieden van drie, vier landen groot dan zal er nog wel wat van kloppen.quote:Op vrijdag 1 november 2013 07:50 schreef Dven het volgende:
[..]
Afgelopen jaren zaten ze bij zowel de zomer als ook de winter vaak erg goed. Maar garpige opmerking hoor!
Dat is mijn gedachte dus ook al.quote:Op vrijdag 1 november 2013 07:24 schreef Dven het volgende:
[..]
Wat mij betreft mag zo'n storm weer komen. Zwaarder zelfs. Misschien dat sommige mensen echter wat meer uit moeten kijken.
Dat is dus het hele punt. Mensen denken : "Ach, weeralarm, beetje wind, zal wel niet veel voorstellen." Terwijl er inderdaad maar een enkele tak of dakpan op je hoofd hoeft te komen en je kan het al met je leven bekopen. Met heftig weer ben ik graag buiten maar dan wel op terrein waar risico's minimaal zijn afhankelijk van het soort noodweer. Zekerheid heb je natuurlijk nooit maar je kan mogelijke ongevallen wel tot een minimum beperken. Op je gemakje door de stad fietsen terwijl er windvlagen zijn die ruim de 100 km/h overschrijden past daar niet bij.quote:Op vrijdag 1 november 2013 08:50 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Dat is mijn gedachte dus ook al.
Weeralarm is er niks voor niks en als er een storm is moet je gewoon erg goed uitkijken waar je loopt.
Ik kreeg ook bijna een tak op mijn flikker toen ik snel een tak op de weg wou weghalen een windvlaag van minimaal 90km/h knapte een nieuwe tak vlak achter me..geloof me geen pretje.
Helaas zijn het niet altijd de mensen die niet uitkijken..als jij bijvoorbeeld achter het stuur zit op weg naar huis en je krijgt een enorme boom op je flikker dan kan je het mogelijk niet meer navertellen, dat is nou het lastige van een auto je kan niet altijd stoppen voor elke boom.
Met dat filmpje van de fietser heeft die behoorlijk geluk, toch als hij beter had gekeken had die het zien aankomen.
Ongetwijfeld dat er wat 'giswerk' bij zit. Daarentegen hebben ze voor hier de winter van 2012 goed voorspeld, net als de zomer, winter en zomer daarop. En dat ging toch van extreem koude winter naar redelijk warme winter en van extreem hete zomer naar gemiddelde zomer.quote:Op vrijdag 1 november 2013 08:39 schreef JDude het volgende:
[..]
Tja, zelfs als ik als leek wat van die algemene termen mag roepen over gebieden van drie, vier landen groot dan zal er nog wel wat van kloppen.
Maar goed, we gaan het zien. Geen elfstedentocht dan deze winter.
+1. Sneeuwquote:Op vrijdag 1 november 2013 09:11 schreef Dven het volgende:
Enfin, we zullen het zien inderdaad. Wat mij betreft komt het niet uit en wordt het een horrorwinter
Zacht met een natte februari, typisch Hollands dus.quote:Op vrijdag 1 november 2013 07:22 schreef Dven het volgende:
[ afbeelding ]
IJsquote:Op vrijdag 1 november 2013 09:19 schreef JDude het volgende:
[..]
+1. Sneeuw. IJs hoeft nog niet eens. Als ik gewond wil raken kan ik nog beter gaan schaatsen dan in een storm gaan lopen
.
Wanneer dat betekent : Boven de 15 graden dan ben ik akkoord. Daarentegen heb ik veel liever strenge vorst dan kwakkelweerquote:Op vrijdag 1 november 2013 09:19 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Zacht met een natte februari, typisch Hollands dus.
Prima, hoe warmer de winter, hoe beter!
Welcome backquote:Op vrijdag 1 november 2013 07:22 schreef Dven het volgende:
[ afbeelding ]
Dank, dankquote:
Dat laatste is natuurlijk waarquote:Op vrijdag 1 november 2013 07:24 schreef Dven het volgende:
[..]
Wat mij betreft mag zo'n storm weer komen. Zwaarder zelfs. Misschien dat sommige mensen echter wat meer uit moeten kijken.
Reddingsdiensten hebben daar draaiboeken voor. Naar ik weet zullen ze bij een grote storm een ander schema draaien en vroegtijdig aanwezig zijn.quote:Op vrijdag 1 november 2013 09:51 schreef Greys het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk waar
Maar (bijvoorbeeld) het personeel van ziekenhuizen etc moeten wel naar hun werk, dus die moeten over straat. Kunnen moeilijk allemaal thuis blijven. Hulpverleners etc ook en ga zo maar door. En als er bomen bij je huis staan, moet je dan met zo'n storm met je hele gezin en huisdieren een hotel in, omdat er de kans is dat de boom op je huis valt? Je hebt dus wel gelijk, maar toch blijft bij zo'n storm een aardig risico bestaan.
Dit soort voorspellingen hecht ik ook nooit heel veel waarde aan. Wat zeiden ze over de huidige herfst?quote:Op vrijdag 1 november 2013 07:22 schreef Dven het volgende:
[ afbeelding ]
Doen enkel zomer en winter. En zoals gezegd, in het verleden zaten ze vaak erg goed, zeker voor het zuiden en oosten van het continent (spot-on).quote:Op vrijdag 1 november 2013 09:59 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dit soort voorspellingen hecht ik ook nooit heel veel waarde aan. Wat zeiden ze over de huidige herfst?
Veel Duitsers in Nederland.quote:Op vrijdag 1 november 2013 09:59 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dit soort voorspellingen hecht ik ook nooit heel veel waarde aan. Wat zeiden ze over de huidige herfst?
Geven deze voorspellingen al jaren uit over de gehele wereld en zitten er vaak goed bij. Het is lastig om een geluksratio van 80% te hebbenquote:Op vrijdag 1 november 2013 10:10 schreef INViCTuS het volgende:
Zulke voorspelling zijn vaak natte vinger werk en puur om aandacht te trekken. Natuurlijk hebben zij vast wel een bepaalde bron maar zeggen wat het weer 3 maanden lang gaan doen heb je ook grote korrels zout voor nodig. Dat ze het dan vrij goed hebben aan het eind van het seizoen is eerder geluk dan wijsheid denk ik
Wat is er nieuw aan? Elke winter is het in Nederland over het algemeen fris, nat en winderig. Dat komt neer op vaak grijs weer, met enige regelmaat regen, soms iets frisser en valt er sneeuw en meestal redelijk wat wind. Het komt elk jaar wel ongeveer 2 weken voor dat het kouder is met vorst overdag, er soms wat sneeuw valt en we kunnen schaatsen. Vaker valt de sneeuw aan het einde van een beetje vorst en blijft het niet lang liggen. Dat gaat hier toch al jaren zo?quote:Op vrijdag 1 november 2013 10:30 schreef Dven het volgende:
Al tig jaar hetzelfde?Dat is nieuw voor mij dan.
Warm en droog, dat zou eens tijd worden.quote:Op vrijdag 1 november 2013 07:22 schreef Dven het volgende:
[ afbeelding ]
Lange termijn voorspellingen zijn niet te doen.quote:Op vrijdag 1 november 2013 07:22 schreef Dven het volgende:
[ afbeelding ]
De laatste paar jaar zijn wel anders dan voorgaande jaren. Opvallend meer sneeuw en volgens mij al drie jaar lang schaatsijs.quote:Op vrijdag 1 november 2013 11:01 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Wat is er nieuw aan? Elke winter is het in Nederland over het algemeen fris, nat en winderig. Dat komt neer op vaak grijs weer, met enige regelmaat regen, soms iets frisser en valt er sneeuw en meestal redelijk wat wind. Het komt elk jaar wel ongeveer 2 weken voor dat het kouder is met vorst overdag, er soms wat sneeuw valt en we kunnen schaatsen. Vaker valt de sneeuw aan het einde van een beetje vorst en blijft het niet lang liggen. Dat gaat hier toch al jaren zo?
Pech gehad, we slaan de horrorwinter echt over deze keerquote:
Misschien vriest het in juni 2014 nog wel.quote:Op zaterdag 2 november 2013 00:12 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Pech gehad, we slaan de horrorwinter echt over deze keer
Voor mijn gevoel is het nog zomer, terwijl het al november is, dit wordt m'n kortste winter ooit. Verwarming wel gewoon aan dit jaar
Dan ben ik er niet.quote:Op zaterdag 2 november 2013 00:18 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Misschien vriest het in juni 2014 nog wel.
Ik liep deze week nog gewoon rond in tshirtsquote:Op zaterdag 2 november 2013 00:12 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Pech gehad, we slaan de horrorwinter echt over deze keer
Voor mijn gevoel is het nog zomer, terwijl het al november is, dit wordt m'n kortste winter ooit. Verwarming wel gewoon aan dit jaar
Nu al weer plannen gemaakt of?quote:
Niet goed voor de natuurquote:Op zaterdag 2 november 2013 03:10 schreef Straatcommando. het volgende:
Beter blijft het zo zacht als het nu is tot in maart ofzo
Tijdens mijn werk loop ik nog steeds in t-shirt. Werkt gewoon het prettigste. En dat blijf ik doen tot ik voor de 1e keer de autoruiten moet krabben.quote:Op zaterdag 2 november 2013 10:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik liep deze week nog gewoon rond in tshirts
Helaas begint het nu echt te koud te worden.
Zal me aan m'n bips roesten. Kou en sneeuw gaan altijd gepaard met overlast. Dan maar wat meer muggen en vliegbeestjes, liever dat dan vaststaan op de A12 of Utrecht Centraal.quote:
Heeft zeker z'n charmes, maar het duurt te lang. Tot ver in maart blijft het zo donker als het nu is.quote:Op zaterdag 2 november 2013 15:16 schreef DemonRage het volgende:
Beetje donker weer buiten. Wel lekker binnenzit weer zo.
Maar dan, ineens, gaat de zomertijd weer in en is het plotseling superlang licht!quote:Op zaterdag 2 november 2013 15:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Heeft zeker z'n charmes, maar het duurt te lang. Tot ver in maart blijft het zo donker als het nu is.
Da's de andere kant inderdaad. Wij waarderen de zomer ook meer, omdat we juist een winter hebben. Ik vind het alleen jammer dat we niet écht winterweer hebben, in Nederland is het koud omdat het vochtig en winderig is. Da's nepkou, vieze kou. Strakblauwe lucht, windstil. Zonnetje, das heerlijk (voor een week of 2)quote:Op zaterdag 2 november 2013 15:52 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Maar dan, ineens, gaat de zomertijd weer in en is het plotseling superlang licht!![]()
Tot die tijd lekker schemeren in huis, om vier uur de kaarsjes aan en zo.
Heerlijk, november, van dat druilerige grijze weer.
Daar ben ik het wel mee eens. Een gematigd landklimaat zou veel meer voldoening geven dan ons kwakkelweer. Winters die kort en koud kunnen zijn, maar ook weken met hogere temperaturen hebben en bovendien droog zijn. Zoals in delen van Oost Europa dus.quote:Op zaterdag 2 november 2013 16:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Da's de andere kant inderdaad. Wij waarderen de zomer ook meer, omdat we juist een winter hebben. Ik vind het alleen jammer dat we niet écht winterweer hebben, in Nederland is het koud omdat het vochtig en winderig is. Da's nepkou, vieze kou. Strakblauwe lucht, windstil. Zonnetje, das heerlijk (voor een week of 2)
Gelukkig is dat onzin. Half februari is het even lang licht als nu. Half maart al weer veel langerquote:Op zaterdag 2 november 2013 15:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Heeft zeker z'n charmes, maar het duurt te lang. Tot ver in maart blijft het zo donker als het nu is.
Ben er nooit in juni. Le Mans hèquote:
Wist je dat in een deel van Twente en het aangrenzende stukje Duitsland een afwijkend klimaat heeft?quote:Op zaterdag 2 november 2013 22:29 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Daar ben ik het wel mee eens. Een gematigd landklimaat zou veel meer voldoening geven dan ons kwakkelweer. Winters die kort en koud kunnen zijn, maar ook weken met hogere temperaturen hebben en bovendien droog zijn. Zoals in delen van Oost Europa dus.
Zijn fijne klimaten ja. Denver heeft ook zo'n zalig klimaatquote:Op zaterdag 2 november 2013 22:29 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Daar ben ik het wel mee eens. Een gematigd landklimaat zou veel meer voldoening geven dan ons kwakkelweer. Winters die kort en koud kunnen zijn, maar ook weken met hogere temperaturen hebben en bovendien droog zijn. Zoals in delen van Oost Europa dus.
Meh.. beide zeeklimaten. Sowieso moet je in Europa je best doen om iets anders dan een zeeklimaat tegen te komenquote:Op zondag 3 november 2013 07:53 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Wist je dat in een deel van Twente en het aangrenzende stukje Duitsland een afwijkend klimaat heeft?
Op de klimaatkaart op Wiki kun je dat goed zien. (zit nu mobiel dus kan niet linken)
Er hangen overal nog takken en bomen los, levengevaarlijk! Het is hier trouwens als de hele avond/nacht/ochtend windkracht 6, heb het gevoel dat het straks nog wel harder gaat waaien.quote:Op zondag 3 november 2013 11:39 schreef Logician het volgende:
Code geel voor een klein strookje onweer
In welk gehucht?quote:Op zondag 3 november 2013 11:41 schreef Nattekat het volgende:
Wat is dit? Spontaan uit het niets een flits en een harde knal
Hmmmkayquote:Op zondag 3 november 2013 11:41 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Er hangen overal nog takken en bomen los, levengevaarlijk! Het is hier trouwens als de hele avond/nacht/ochtend windkracht 6, heb het gevoel dat het straks nog wel harder gaat waaien.
Ja.quote:Op zondag 3 november 2013 11:42 schreef Logician het volgende:
[..]
Hmmmkay
Hier in Enschede lijkt het eerder een mooie vroeg lente dag
Dreigende wind en bewolking hier in Den Helder.quote:Op zondag 3 november 2013 11:42 schreef Logician het volgende:
[..]
Hmmmkay
Hier in Enschede lijkt het eerder een mooie vroeg lente dag
Als ie maar een centimeter in doorsnede is zou ik toch even naar de dokter.quote:Op zondag 3 november 2013 11:44 schreef Nattekat het volgende:
Die regen, blijkt hagel te zijn
Ik gok een centimeter in doorsnede voor sommigen
Gouda?quote:Op zondag 3 november 2013 12:08 schreef cherrycoke het volgende:
er kwam hier een hagelbui naar beneden waar je u tegen zecht met een onweer klap
waddinxveenquote:
Hier in Amersfoort ook. Flinke bui.quote:
Waar komt ie vandaan dan?quote:Op zondag 3 november 2013 13:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Daar ook al? Die bui heeft een flinke snelheid dan
Die bui is hier (Leiderdorp) een uurtje geleden ook overgetrokken, en het is maar een heel klein vlekje die hagel geeft.quote:
twitter:MeteoConsult twitterde op zondag 03-11-2013 om 13:05:47Stevige buien boven 't land! RT @WBMol: Centimeter grote hagel in Soesterberg! #onweer #hagel @Jantje_ @MeteoConsult http://t.co/AnvQwONLk6 reageer retweet
quote:
Nu komt het zonnetje er heel iets door, ziet er gaaf uitquote:Op zondag 3 november 2013 14:17 schreef ACT-F het volgende:
Het is hier net een winterlandschap door de hagel
Dat is dan snel hier, net ook een donderslagje te horen.quote:Op zondag 3 november 2013 14:27 schreef ViezeOuweMan het volgende:
Licht gerommel in Eschede en de wind trekt op
Ben benieuwd, of het gaat er net langs of we krijgen de volle laagquote:Op zondag 3 november 2013 14:31 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Dat is dan snel hier, net ook een donderslagje te horen.
Enschede krijgt altijd de volle laag, weet je tochquote:Op zondag 3 november 2013 14:33 schreef ViezeOuweMan het volgende:
[..]
Ben benieuwd, of het gaat er net langs of we krijgen de volle laag
Wel als ik in de stad benquote:Op zondag 3 november 2013 14:35 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Enschede krijgt altijd de volle laag, weet je toch
Watjes zijn het toch ookquote:Op zondag 3 november 2013 15:02 schreef Daywalk3r het volgende:
Hengelo rally stilgelegd vanwege het weer.
Sja....quote:
Dat is naar Veenendaal verhuist. Flinke donderklap net ook, het huis trilde ervan.quote:Op zondag 3 november 2013 14:52 schreef Gwywen het volgende:
Zo, een hagel net hier!!![]()
Zal zo de foto's even online zetten
Edit: foto's
Tuin
[ afbeelding ]
Vensterbank
[ afbeelding ]
Heb ook nog mooie foto's van de straat maar dan ziet iedereen gelijk waar ik woon![]()
Korrels waren ongeveer anderhalve centimeter, roffelde lekker op het dak!
Als ik op de kaart kijk waar Veenendaal ligt ben ik eerder bang dat ik zo nog een tweede lading kan verwachten...quote:Op zondag 3 november 2013 15:19 schreef truedestiny het volgende:
[..]
Dat is naar Veenendaal verhuist. Flinke donderklap net ook, het huis trilde ervan.
Nieuwswaardige foto.quote:Op zondag 3 november 2013 15:41 schreef k3vil het volgende:
Dit is wat 1 van mijn facebook-contactpersoon vanuit omgeving Zeist spot:
[ afbeelding ]
twitter:Topshelf_Meteo twitterde op zondag 03-11-2013 om 16:01:18Verwoestende windhoos in Wijk bij Duurstede http://t.co/AH5IHGeuJJ reageer retweet
twitter:Topshelf_Meteo twitterde op zondag 03-11-2013 om 16:05:22FOTOS van de tornado bij Wijk bij Duurstede http://t.co/BHSIU9KbH9 reageer retweet
twitter:Topshelf_Meteo twitterde op zondag 03-11-2013 om 16:28:58Tornado Wijk bij Duurstede is ook vastgelegd op video: http://t.co/J7Djcdbrtd reageer retweet
En probes geplaatst en met de TIV er op af geraced?quote:Op zondag 3 november 2013 16:43 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik heb de tornado gezien en gefotografeerd.
Die heb ik op de fotoquote:Op zondag 3 november 2013 16:47 schreef Momo... het volgende:
[ afbeelding ]
Ook in Arnhem een windhoos
Het onweert ten ZW van Twente.quote:Op zondag 3 november 2013 17:21 schreef ViezeOuweMan het volgende:
Wat gaaf!
In Enschede net een heel laag gebrom in de verte
Die eerstequote:Op zondag 3 november 2013 17:22 schreef DutchErrorist het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mooie plaatjesquote:Op zondag 3 november 2013 17:22 schreef DutchErrorist het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hij kwam onze kant op, maar voordat hij bij ons was stopte hij er al mee (beetje helaas). Er viel nog wel heel blad uit de lucht en een harde windvlaag was er nog wel
quote:Op zondag 3 november 2013 17:28 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik heb ook nog een filmpje, maar die heeft last van het verticale video syndroom
Ik heb ook nog een filmpje, maar die heeft last van het verticale video syndroom
Waar is het bovenste gebeurd?quote:Op zondag 3 november 2013 17:33 schreef INViCTuS het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Arnhem
[ afbeelding ]
Staat er boven.quote:
Zet die zonnebril maar af, heb je niet nodig met dat weer.quote:
Het is een lasbril tegen onweerquote:Op zondag 3 november 2013 17:38 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Zet die zonnebril maar af, heb je niet nodig met dat weer.
quote:
Hij is er genadig vanaf gekomen vergeleken met deze meneerquote:Op zondag 3 november 2013 17:39 schreef Dagoduck het volgende:
[..]<< Deze is al geraakt, z'n haren staan recht overeind!
Dezequote:Op zondag 3 november 2013 17:42 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hij is er genadig vanaf gekomen vergeleken met deze meneer
Het is ook hetzelfde. Een windhoos is gewoon een zwakke tornado. Maar journalistieke diploma's krijg je tegenwoordig bij een pakje boterquote:Op zondag 3 november 2013 18:19 schreef INViCTuS het volgende:
Een windhoos met de kracht van een tornado heeft zondagmiddag in Wijk bij Duurstede grote schade aangericht in de wijk Molenvliet. Dakpannen werden van huizen gerukt en bomen ontworteld. Ook zijn veel ruiten gesneuveld.
Volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio Utrecht is de materiële schade enorm. Voor zover bekend zijn er geen persoonlijke ongelukken gebeurd. 'Ik ben door de wijk gereden en dan wordt pas duidelijk hoe de wind heeft huisgehouden. Er zijn zelfs panden instabiel geworden door de windhoos', zegt de woordvoerder.
Elektrocutiegevaar
Bewoners zijn bezig om de schade in beeld te brengen, zoals bomen die op auto's zijn gevallen en dakdelen die naar beneden zijn gekomen. In een van de straten is een lantarenpaal geknakt. De woordvoerder waarschuwt het publiek daarvan uit de buurt te blijven in verband met elektrocutiegevaar.
'De dakpannen vlogen door de lucht, de kliko's en bomen vlogen door de straat', vertelt een inwoner van Wijk bij Duurstede over het moment dat een windhoos zondag over zijn huis aan de Hofstede trok.
'Ik zat voetbal te kijken, hoorde ineens gerommel en ook al duurde het maar 30 seconden, ik schrok me rot. Wij hebben veel schade. Aan de achterkant van het huis zijn er meer dan honderd dakpannen afgewaaid, twee overkappingen zijn stuk en de voorruit van de auto ligt eruit.'
Ook het aangrenzende bedrijventerrein heeft volgens de veiligheidsregio veel schade opgelopen.
De brandweer van Wijk van Duurstede is met veel materieel aanwezig in de getroffen buurt. Ze heeft assistentie gekregen van collega's uit de regio.
Ook op andere plaatsen in het land zijn zondagmiddag windhozen waargenomen, liet een woordvoerder van weerbureau Weeronline weten. 'De meldingen kwamen vooral uit Gelderland, omgeving Arnhem en verderop in Maurik. Maar daar waren de hozen veel minder sterk', aldus de zegsman.
Zeldzame kracht
Volgens hem is de windhoos die in Wijk bij Duurstede toesloeg vrij uniek voor Nederland. 'Er komen wel vaker hozen voor, maar met zoveel kracht en schade is zeldzaam. Het was bijna een tornado'.
Aldus het AD
Een windhoos is toch een tornado....in het klein weliswaar, maar het is hetzelfde.
Allemachtigquote:Op zondag 3 november 2013 19:33 schreef NaturalScience het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Stond bij het artikel... Nog even op geklikt en ik denk het wel hoorquote:Op zondag 3 november 2013 19:52 schreef Frutsel het volgende:
Twins 0+
Is die foto van vandaag kaartje?
Gelukkig dan gaat het hier weer weg hoop ik. Onweer is nu wel al afgelopen.quote:Op zondag 3 november 2013 19:56 schreef Frutsel het volgende:
Lijntje activeert nog zo te zien. Recht op twente af.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |