Niet normaal, maar ook niet heel uitzonderlijk. Voor mij als zwaar weer liefhebber zijn dat soort windstoten onvoldoende om van een geslaagde storm te kunnen spreken.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:46 schreef 88-4 het volgende:
Ach ja, windstoten boven de 100 km/u.
Vrij normaal idd.
Dat zijn de betere beelden.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:54 schreef Dagoduck het volgende:
Nog wat uit de Reigerstraat:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Jemigquote:Op maandag 28 oktober 2013 23:54 schreef Dagoduck het volgende:
Nog wat uit de Reigerstraat:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vlieland had toch een uurgemiddelde van 12bft op een gegeven moment?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 00:20 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Niet normaal, maar ook niet heel uitzonderlijk. Voor mij als zwaar weer liefhebber zijn dat soort windstoten onvoldoende om van een geslaagde storm te kunnen spreken.Dat uurgemiddelde van 11 Bft. bij Vlieland vind ik veel indrukwekkender, dat is pas echt serieus hard.
Nee, uiteindelijk is een uurgemiddelde van 104 km/u vastgesteld door het KNMI, dat is 11 Bft.. Volgens mij heeft er 20 minuten lang een nipte windkracht 12 gestaan, onvoldoende om de overige 40 minuten 11 Bft. te compenseren. Lastig punt is volgens mij dat bij Vlieland niet gemeten wordt om 10 meter hoogte, dus wellicht voert de klimatologische dienst van het KNMI op dat punt ook nog een correctie door.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 00:27 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Vlieland had toch een uurgemiddelde van 12bft op een gegeven moment?
4 november. (weer een maandag, kunnen die stormen niet op zondag komen?)quote:
ik zag bij mij een afgeknakte tak van m'n mand maar dat deed ik zelf bij het tillenquote:Op maandag 28 oktober 2013 22:51 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
hier in Yorkshire nog geen omgewaaide grasspriet in ieder gevalin het zuiden 4 doden geloof ik...
Hier ook niet, tot gisterenquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 09:04 schreef Dven het volgende:
Ergens toch wel bijzonder jammer dat we dat soort windsnelheden hier niet/amper kennen
Mja maar Nederland heeft toch vaker 'last' van wind dan dat wij hier hebben. Zeker in het binnenland is het bedroevend. Kan me geen eens een windkracht 6 herinnerenquote:
Meen 194 ergens in Helgoland Duitslandquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 09:36 schreef Frutsel het volgende:
Wat was nou gisteren de hoogst gemeten snelheid? (van de gehele storm in Europa dan?)
Was dat die in Denemarken? Wat was het, 190km/u?
Ik las Legolandquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 09:47 schreef Dven het volgende:
[..]
Meen 194 ergens in Helgoland Duitsland
quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 09:48 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik las Legoland![]()
dacht al... alles weg
quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 00:36 schreef Kowloon het volgende:
Wat ik ook wel indrukwekkend vind is dat de storm nog verder uitgediept is toen deze Nederland al gepasseerd was. Ik ben zeer benieuwd hoe het er in Duitsland en Denemarken aan toe is gegaan. Helgoland heeft een windstoot van 196 km/u gehad.
Wat een Hel was dat danquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 09:53 schreef INViCTuS het volgende:
Volgens mij 193 of 194 in Helgoland inderdaad
Yolanthequote:
Officieel 173...Helgoland was 191 van een prive weerdienst.quote:
Ja lijkt er wel op jaquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 09:59 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Officieel 173...Helgoland was 191 van een prive weerdienst.
Nachdem CHRISTIAN am Montagvormittag zunächst in England und Frankreich gewütet hatte, fegte der Sturm am Mittag über die Niederlande hinweg und erreichte dann seinen Höhepunkt im Nordwesten Deutschlands. Nachmittags trafen Schleswig-Holstein extreme Orkanböen: Offizieller Spitzenreiter war St. Peter-Ording mit 173 Stundenkilometer. In vielen weiteren Küstenorten wurden Spitzenböen weit über 130 Stundenkilometer registriert. Von Helgoland meldete ein privater Wetterdienst sogar eine Allzeit-Rekordböe von 191 Stundenkilometern!
Misschien dat die niet bevestigd is, hij is ook niet zwart gekleurdquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 10:18 schreef Ajaxfan het volgende:
Ik zie schuin boven die 173 een 193 staan. Is die dan ook niet officieel?
151kmph was op Vlieland. Lauwersoog had 152 kmph als max.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 10:01 schreef Frutsel het volgende:
8 doden in Duitsland, daar hebben ze het over 191 km/u zag ik
4 doden in Engeland en daar spreken ze over +/- 120km/u
2 doden in Nederland en daar was de zwaarste windstoot 151km/u?
Geen doden in Belgie en daar hebben ze het ook over 120km/u
Weet niet of er in Frankrijk of Scandinavie slachtoffers zijn gevallen
Die hebben ze er gewoon bij opgeteld om de beste te zijnquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 10:34 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
151kmph was op Vlieland. Lauwersoog had 152 kmph als max.
En ook nog een 181 daar schuin boven.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 10:27 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Misschien dat die niet bevestigd is, hij is ook niet zwart gekleurd
Geen idee
ja ook niet echt slim om die doeken er zo aan te hangen met een storm. Dat werkt dan natuurlijk als 1 groot zeilquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 10:52 schreef Dagoduck het volgende:
Ho-Lee-Sjit. Daar gaat je steiger.
Beelden uit Denemarken:
http://nos.nl/video/56831(...)or-flinke-storm.html
Handwindmeter?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 10:50 schreef Dagoduck het volgende:
In Den Helder heeft iemand uit Limburg gister 173km/h gemeten staat in de krant. Met foto.
Ja, ik geloof van wel.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 15:21 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Handwindmeter?
Zo ja, tja soms krijg ik mijn twijfels over die dingen.
Het gaat los... Regen, hagel, wind....quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 16:34 schreef Djeez het volgende:
Het wordt ineens pik- en pikdonker hier in Assen, gevolgd door een enorme wolkbreuk. Dacht dat vandaag een rustdag zou zijn, man wat een regen!
En ik moet zo op de fiets naar huis. Ik ga er maar vanuit dat ik straks geen droge draad meer aan mijn lijf heb als ik thuis benquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 16:40 schreef bondage het volgende:
[..]
Het gaat los... Regen, hagel, wind....
Ga daar inderdaad maar van uit... Zag net al mensen fietsen met Jumbotassen boven het hoofd om de hagel af te werenquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 16:41 schreef Djeez het volgende:
[..]
En ik moet zo op de fiets naar huis. Ik ga er maar vanuit dat ik straks geen droge draad meer aan mijn lijf heb als ik thuis ben
quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 17:25 schreef Rickario het volgende:
Mooie inhaker van de TUDelft
[ afbeelding ]
Toen zat ik op de fiets.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 16:34 schreef Djeez het volgende:
Het wordt ineens pik- en pikdonker hier in Assen, gevolgd door een enorme wolkbreuk. Dacht dat vandaag een rustdag zou zijn, man wat een regen!
Hoezo?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 17:30 schreef Rickario het volgende:
[..]
Al lijkt het me sterk dat die paal daadwerkelijk van dat materiaal is gemaakt
Dat is dan gelijk 100x zo sterkquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 17:40 schreef Rickario het volgende:
[..]
Volgens mij in 90procent van de gevallen verzinkt/gegalvaniseerd staal
Het ligt aan de slechte las denk ikquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 17:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is dan gelijk 100x zo sterk
Dat krijgt de wind niet om, dus 10%.
Maar weet iemand de kracht die nodig is om aluminium te buigen?
Hij is niet afgebroken, maar gebogen. Het is één massieve paal.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 17:50 schreef Rickario het volgende:
[..]
Het ligt aan de slechte las denk ik
Volgens mij is hij gescheurd op de lasnaad. Daarnaast is het zeker geen massieve paalquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 17:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hij is niet afgebroken, maar gebogen. Het is één massieve paal.
Het gaat niet zo zeer om de warmte van de lucht, maar om het temperatuurverschil. Een stevig koufront is meestal al genoeg. In de zomer ontstaan onweersbuien ook door het warme aardoppervlak, daarom komt onweer vaker en heftiger in de zomer voor.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 19:12 schreef ruver1997 het volgende:
Weet iemand waar de warme lucht vandaan komt om nog steeds onweersbuien te veroorzaken? Is het niet een beetje laat in het ''seizoen'' ? Normaal gesproken ontstaat onweer toch uit een botsing tussen warme en koude lucht? Heb niet echt het idee dat er ontzettend warme lucht aanwezig hier, of moeten we dat in de hogere luchtlagen zoeken?
Mvg
Ik heb nog nooit zo'n lelijke Hummer gezienquote:
40 graden temperatuurverschil tov. 5 km hoogte is een gangbare vuistregel voor hagel en onweer. Verder kunnen in de zomer de buien zwaarder worden omdat ze dan wel tot 13 km door kunnen groeien, in de winter kan dat maar tot iets van 6 km.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 19:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het gaat niet zo zeer om de warmte van de lucht, maar om het temperatuurverschil. Een stevig koufront is meestal al genoeg. In de zomer ontstaan onweersbuien ook door het warme aardoppervlak, daarom komt onweer vaker en heftiger in de zomer voor.
Waar gaat dat heen?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 20:55 schreef INViCTuS het volgende:
Slecht weer Zuid Europa
[ afbeelding ]
Mallorca:
[ afbeelding ]
Ongeveer de hele Benelux past er in.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 20:55 schreef INViCTuS het volgende:
Slecht weer Zuid Europa
[ afbeelding ]
Mallorcaquote:
Dan ben je blij als je niet hoeft te fietsen..quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:51 schreef INViCTuS het volgende:
Filmpje uit Mallorca:
SCM recorded at Dique del Oest at Palma de Mallorca with rain rate over 400mm/h SCM enregistrat al Dic del oest a Palma de Mallorca amb intensitats per damun...
En dat gewoon uren langquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:51 schreef INViCTuS het volgende:
Filmpje uit Mallorca:
SCM recorded at Dique del Oest at Palma de Mallorca with rain rate over 400mm/h SCM enregistrat al Dic del oest a Palma de Mallorca amb intensitats per damun...
Valt nauwelijks een storm te noemen toch? Windkracht 7-8 pal aan de kust en binnenland een schrale 5-6.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:55 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Storm2 komt er alweer aan, minder sterk dan die van gisteren maar de gewonde bomen krijgen het weer lastig.
Zo begon die van maandag ook, kan nog van alles gebeuren.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 23:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Valt nauwelijks een storm te noemen toch? Windkracht 7-8 pal aan de kust en binnenland een schrale 5-6.
quote:Op woensdag 30 oktober 2013 03:37 schreef roislecxe het volgende:
Nou, dat wordt weinig zon en veel regen happen komende week.
Op en top herfst.
[ afbeelding ]
Heeft dat met de windrichting te maken?quote:Op donderdag 31 oktober 2013 00:45 schreef Kowloon het volgende:
Wel veel meer kans op significante wateropzet.
Nieuwe maan zondag. Als die storm 2 dagen later komt heb je springtij.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 00:45 schreef Kowloon het volgende:
Wel veel meer kans op significante wateropzet.
quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
Hier nog een afbeelding van vandaag![]()
[ afbeelding ]
Denk dat windkracht 9 aan de kust wel haalbaar is zondag.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:14 schreef INViCTuS het volgende:
Maar dan moet je wel storm hebben, en die komt er waarschijnlijk niet. Windkracht 8 is denk ik vooralsnog de max.
quote:Op donderdag 31 oktober 2013 18:34 schreef Nattekat het volgende:
Het lijkt erop dat de storm aan ons voorbij trekt, de nieuwe GFS laat een baan zien die veel noordelijker ligt.
Juich maar niet te vroeg.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |