abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132602653
In mijn naaste omgeving heb ik te maken met iemand die al jaren opgaat in de antroposofische ideologie/filosofie. Ik sta daar nogal sceptisch tegenover. Het probleem is dat er weinig ruimte is voor debat. Iedere keer als ik een kritische noot laat horen krijg ik het verwijt dat ik al een oordeel heb en dat ik me maar eerst moet verdiepen in deze levensbeschouwing.

Ik ben op internet gaan zoeken naar informatie omdat ik er geen heil in zie om alles wat Rudolf Steiner geschreven heeft door te worstelen. Wat me daarbij opvalt is dat er totaal geen discussie/debatten te vinden zijn tussen antroposofen en andersdenkenden.

Mijn vraag is: zijn er hier antroposofen of mensen in die er ook in hun directe omgeving mee te maken hebben die een aantal vragen kunnen beantwoorden?

- Is reincarnatie een onderdeel van de antroposofische gedachte?
- Is het lezen van aura's daar onderdeel van?
-Wat is precies het "occulte" gedeelte van deze levensbeschouwing?
-Wordt er op de Vrije Scholen ook les gegeven in deze bovennatuurlijke verschijnselen?
-Wat is de meerwaarde van antroposofische artsen, tandartsen enz.?
-Zijn er resultaten van antroposofisch wetenschappelijk onderzoek?
-Is het zo dat dat de sterren/planeten invloed zouden hebben op hun biologisch/dynamische landbouw?
-Waarom wordt er bij de Triodos Bank niet bijverteld dat deze uitgaat van de antroposofische gedachte?

Zo heb ik nog veel meer vragen. Ik krijg de indruk dat het een nogal besloten wereld is welke weinig tegenspraak duldt en nogal wereldvreemd is. Zie ik dat verkeerd?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  zondag 27 oktober 2013 @ 02:03:49 #2
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_132604346
M'n ex was soof.. Pfffffff....

Mijn conclusie is dat ze zo geïndoctrineerd zijn dat je het er nooit uit zal krijgen.

Tip: Kijk de Hokjesman (VPRO, Uitzending gemist), die heeft een aflevering bij de antroposofen gemaakt en die gaat precies in op jouw vragen.
gaan ook nog op bezoek bij de directeur van Triodos.

Overigens kwam in die uitzending ook naar voren dat niemand zegt antroposoof te zijn, alleen aanhanger van de gedachte.
Een vrouw zei zelfs dat als je antroposoof bent je een soort godheid bent :D
  zondag 27 oktober 2013 @ 02:24:28 #3
45 SiGNe
pi_132604813
En om antwoord te geven op jouw vragen:

- Is reincarnatie een onderdeel van de antroposofische gedachte?
Ja, men gelooft in geesten en dat je alleen een geest kan worden als je een aantal stadia van reïncarnatie hebt doorgemaakt.

- Is het lezen van aura's daar onderdeel van?
Ja, als je genoeg reïncarnaties hebt doorgemaakt dan kan je meer in contact komen met vorige incarnaties, geesten en "zie" je dingen.
Mijn ex zat volgens veel "kenners" in de laatste fase, kreeg ook vaak te horen dat ze niet veel mensen tegen waren gekomen die zo "hoog" zaten.

-Wat is precies het "occulte" gedeelte van deze levensbeschouwing?
Geloof in geesten en natuurwezens

-Wordt er op de Vrije Scholen ook les gegeven in deze bovennatuurlijke verschijnselen?
Weet ik niet zeker maar er wordt wel onderwezen dat er meer is, incarnaties en geesten in elk geval.

-Wat is de meerwaarde van antroposofische artsen, tandartsen enz.?
Geen, gebruiken alleen meer natuurproducten voor verdoving e.d. maar moeten volgens de wet wel overstappen op reguliere medicatie als de ziekte dat vereist.. maar goed, waneer dat is bepaalt die arts weer.

-Zijn er resultaten van antroposofisch wetenschappelijk onderzoek?
Ja en nee.. Ja er is wetenschappelijk bewijs dat Antroposofie géén wetenschap is.

-Is het zo dat dat de sterren/planeten invloed zouden hebben op hun biologisch/dynamische landbouw?
Volgens antroposofie wel maar daar is geen wetenschappelijk bewijs voor.

-Waarom wordt er bij de Triodos Bank niet bijverteld dat deze uitgaat van de antroposofische gedachte?
Weet ik niet meer maar die directeur zegt dat geloof ik wel bij de Hokjesman.
Volgens mij omdat het geen Antroposofische bank is maar het alleen op de gedachte berust, oftewel.. niet duidelijk.
pi_132605352
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:03 schreef SiGNe het volgende:
M'n ex was soof.. Pfffffff....

Mijn conclusie is dat ze zo geïndoctrineerd zijn dat je het er nooit uit zal krijgen.

Tip: Kijk de Hokjesman (VPRO, Uitzending gemist), die heeft een aflevering bij de antroposofen gemaakt en die gaat precies in op jouw vragen.
gaan ook nog op bezoek bij de directeur van Triodos.

Overigens kwam in die uitzending ook naar voren dat niemand zegt antroposoof te zijn, alleen aanhanger van de gedachte.
Een vrouw zei zelfs dat als je antroposoof bent je een soort godheid bent :D
Thanks! Zal die uitzending opzoeken. Hoe meer ik opzoek op internet hoe meer ik het akelige gevoel krijg dat ik met een soort sekte te maken heb. Iedere keer weer loop ik tegen de muur op dat het niet specifiek benoemd wordt maar dat er wel steeds de nadruk wordt gelegd op de positieve kanten zoals de persoonlijke benadering van het individu met zijn specifieke talenten. Kennis is daarbij naar mijn indruk van ondergeschikt belang. Creativiteit daarentegen wordt aangemoedigd.

Ik krijg ook de indruk dat er na jaren van slechte resultaten op de Vrije Scholen de criteria bijgesteld zijn. De resultaten op die scholen zijn verbeterd en het aantal leerlingen neemt zelfs toe vanwege de kleinschaligheid en de persoonlijke benadering. Wat ik me afvraag is waarom dit voornamelijk "witte" scholen zijn. Misschien is dit "toevallig" het gevolg en geen doel maar dan vraag ik mij toch af of de leerlingen van zo'n school geen achterstand hebben op de "werkelijkheid" van de hedendaagse maatschappij.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  zondag 27 oktober 2013 @ 02:06:27 #5
45 SiGNe
pi_132605604
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:54 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Thanks! Zal die uitzending opzoeken. Hoe meer ik opzoek op internet hoe meer ik het akelige gevoel krijg dat ik met een soort sekte te maken heb. Iedere keer weer loop ik tegen de muur op dat het niet specifiek benoemd wordt maar dat er wel steeds de nadruk wordt gelegd op de positieve kanten zoals de persoonlijke benadering van het individu met zijn specifieke talenten. Kennis is daarbij naar mijn indruk van ondergeschikt belang. Creativiteit daarentegen wordt aangemoedigd.

Ik krijg ook de indruk dat er na jaren van slechte resultaten op de Vrije Scholen de criteria bijgesteld zijn. De resultaten op die scholen zijn verbeterd en het aantal leerlingen neemt zelfs toe vanwege de kleinschaligheid en de persoonlijke benadering. Wat ik me afvraag is waarom dit voornamelijk "witte" scholen zijn. Misschien is dit "toevallig" het gevolg en geen doel maar dan vraag ik mij toch af of de leerlingen van zo'n school geen achterstand hebben op de "werkelijkheid" van de hedendaagse maatschappij.
Er komt ook een jongen aan bod die uit de antroposofie is gestapt, die vond het ook een sekte, werd ook daarna heel erg tegengewerkt.
Eigenlijk net zoals wanneer je uit de scientology stapt.

En wat mij opvalt aan die scholen (Er zit hier in Zeist een grote (Zonnehuis)) is dat de leerlingen vaak een beperking hebben, autistisch zijn, ADHD, etc. en inderdaad, voornamelijk blanke kinderen maar dat komt denk ik doordat blanke ouders eerder naar dit soort scholen uitwijken dan getinte ouders.
Er zijn eigenlijk 2 soorten sofen:
- degenen waarvan de ouders Soof zijn, normale kinderen..
- degenen met een "uitdaging", kinderen die niet mee kunnen komen op reguliere scholen maar wel op atroposofische scholen omdat het allemaal speelser e creratiever is en minder op resultaten gericht.
Bij het rekenen bijvoorbeeld dansen, houtbewerking, metaal smeden, tuinieren...

wat mij ook op is gevallen is dat de meeste kinderen die op een antroposofische school hebben gezeten best wel dyslectisch zijn...
Ik denk alleen niet dat ze dyslectisch zijn maar dat ze gewoon enorm slecht taalonderwijs hebben gehad.
Ik ken (mede door die ex) redelijk wat mensen die op het Zonnehuis hebben gezeten en bijna allemaal (ook degenen die gewoon normaal overkomen en ondanks alles een redelijke baan hebben) hebben ze problemen met schrijven... met lezen weer niet...
pi_132605985
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:06 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Er komt ook een jongen aan bod die uit de antroposofie is gestapt, die vond het ook een sekte, werd ook daarna heel erg tegengewerkt.

En wat mij opvalt aan die scholen (Er zit hier in Zeist een grote (Zonnehuis)) is dat de leerlingen vaak een beperking hebben, autistisch zijn, ADHD, etc. en inderdaad, voornamelijk blanke kinderen maar dat komt denk ik doordat blanke ouders eerder naar dit soort scholen uitwijken dan getinte ouders.
- degenen met een "uitdaging", kinderen die niet mee kunnen komen op reguliere scholen maar wel op atroposofische scholen omdat het allemaal speelser e creratiever is en minder op resultaten gericht.

wat mij ook op is gevallen is dat de meeste kinderen die op een antroposofische school hebben gezeten best wel dyslectisch zijn...
Ik denk alleen niet dat ze dyslectisch zijn maar dat ze gewoon enorm slecht taalonderwijs hebben gehad.
Ik ken (mede door die ex) redelijk wat mensen die op het Zonnehuis hebben gezeten en bijna allemaal (ook degenen die gewoon normaal overkomen en ondanks alles een redelijke baan hebben) hebben ze problemen met schrijven... met lezen weer niet...
Jeetje dit doet me denken aan een gesprek wat ik een keer had met mijn "soof"! Zij vertelde dat haar stiefdochter dyslectisch was maar buitengewoon creatief. Toen ik opperde dat het misschien in haar brein zo was dat het een het ander compenseerde (waar ik me dan wel weer iets bij voor kan stellen) antwoordde ze: "Daar kan ik helemaal niks mee". Voor haar kan blijkbaar je brein nooit een uitleg zijn voor de talenten die je hebt. Het wordt meer van je geboorte af aan van "hogerhand" meegegeven.
  zondag 27 oktober 2013 @ 02:37:25 #7
45 SiGNe
pi_132606062
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:32 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Jeetje dit doet me denken aan een gesprek wat ik een keer had met mijn "soof"! Zij vertelde dat haar stiefdochter dyslectisch was maar buitengewoon creatief. Toen ik opperde dat het misschien in haar brein zo was dat het een het ander compenseerde (waar ik me dan wel weer iets bij voor kan stellen) antwoordde ze: "Daar kan ik helemaal niks mee". Voor haar kan blijkbaar je brein nooit een uitleg zijn voor de talenten die je hebt. Het wordt meer van je geboorte af aan van "hogerhand" meegegeven.
Van hogerhand dan denk ik eigenlijk eerder aan de rector van de reguliere school die niks met het kind aankan (moeilijk kind, veel ruzie, veel gepest) en dat men dan maar na lang zoeken en twijfelen tussen montesori en antroposofie voor antroposofie kiest.
Bij antroposofie kan het meest simpele kind nog uitblinken heb ik het idee en dat is natuurlijk wat elke ouder wil horen, dat hun kind goed meekomt met de rest.
pi_132606225
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:37 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Van hogerhand dan denk ik eigenlijk eerder aan de rector van de reguliere school die niks met het kind aankan (moeilijk kind, veel ruzie, veel gepest) en dat men dan maar na lang zoeken en twijfelen tussen montesori en antroposofie voor antroposofie kiest.
Bij antroposofie kan het meest simpele kind nog uitblinken heb ik het idee en dat is natuurlijk wat elke ouder wil horen, dat hun kind goed meekomt met de rest.
Hm het had volgens mij niets te maken met wat een schoolhoofd er van dacht maar meer wat zij denkt dat ieder individu meegekregen heeft vanaf zijn geboorte. In wezen is dat natuurlijk ook zo, alleen verbindt zij er een soort van "van voren af bestemming" aan vast heb ik het idee.
  zondag 27 oktober 2013 @ 03:01:05 #9
45 SiGNe
pi_132606358
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:50 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Hm het had volgens mij niets te maken met wat een schoolhoofd er van dacht maar meer wat zij denkt dat ieder individu meegekregen heeft vanaf zijn geboorte. In wezen is dat natuurlijk ook zo, alleen verbindt zij er een soort van "van voren af bestemming" aan vast heb ik het idee.
IK snap wat je bedoelt, dat heeft ook weer te maken met die incarnaties.
Ze denken dat iedereen bepaalde uitdagingen op hun levenspad krijgt die men moet overwinnen.
Soort computerspel, je moet de slechte ding verslaan om naar het volgende level te gaan.
Uiteindelijk ga je steeds een stap hoger tot je de eindbaas verslagen hebt en dan ga je naar de hemel.

M'n ex zat geloof ik op level 15 en da's het hoogste level, moet je leren omgaan met zaken als instralen en contact maken met geesten.
Ze heeft ook het idee dat ze contact heeft met Wim Sonnevelt bijv.
't is niet dat ze er les in krijgt ofzo, dat soort dingen leren ze je ook weer niet op de antroposofische school maar je wordt wel een beetje die kant opgestuurd en vervolgens moet je het zelf maar uitzoeken en horen van mensen op paranormaalbeurzen enzo.

De gedachten van reïncarnatie en steeds een stapje verder gaan wordt wel weer geleerd.
pi_132606472
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 03:01 schreef SiGNe het volgende:

[..]

IK snap wat je bedoelt, dat heeft ook weer te maken met die incarnaties.
Ze denken dat iedereen bepaalde uitdagingen op hun levenspad krijgt die men moet overwinnen.
Soort computerspel, je moet de slechte ding verslaan om naar het volgende level te gaan.
Uiteindelijk ga je steeds een stap hoger tot je de eindbaas verslagen hebt en dan ga je naar de hemel.

M'n ex zat geloof ik op level 15 en da's het hoogste level, moet je leren omgaan met zaken als instralen en contact maken met geesten.
Ze heeft ook het idee dat ze contact heeft met Wim Sonnevelt bijv.
't is niet dat ze er les in krijgt ofzo, dat soort dingen leren ze je ook weer niet op de antroposofische school maar je wordt wel een beetje die kant opgestuurd en vervolgens moet je het zelf maar uitzoeken en horen van mensen op paranormaalbeurzen enzo.

De gedachten van reïncarnatie en steeds een stapje verder gaan wordt wel weer geleerd.
Het gekke vind ik dat ik nergens zie dat er bijeenkomsten zijn zoals in kerken bijvoorbeeld. Hoe worden de contacten onderhouden? De laatste keer vertelde ze me dat er in de Kunsthal in Rotterdam een tentoonstelling komt over Rudolf Steiner. Dan vraag ik me af waarom. Ik heb niet het idee dat deze man in de "reguliere" filosofie van enig belang is.
  zondag 27 oktober 2013 @ 08:21:25 #11
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_132607809
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 03:11 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het gekke vind ik dat ik nergens zie dat er bijeenkomsten zijn zoals in kerken bijvoorbeeld. Hoe worden de contacten onderhouden? De laatste keer vertelde ze me dat er in de Kunsthal in Rotterdam een tentoonstelling komt over Rudolf Steiner. Dan vraag ik me af waarom. Ik heb niet het idee dat deze man in de "reguliere" filosofie van enig belang is.
Wel in de reguliere architectuur (en kunst) :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_132609910
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:03 schreef SiGNe het volgende:
De betreffende aflevering staat ook hier:

http://tvblik.nl/de-hokjesman/de-antroposofen

:)

Zelf ook eens kijken... heb me wel eens eerder verdiept in die Steiner, maar ben er nooit in geslaagd om - tussen al het zweverige geleuter - te ontdekken wat nu precies de kern is van deze filosofie / dit geloof.

EDIT:

Inmiddels gekeken... mijn indruk: een kruising tussen hekserij en scientology. Best wel eng clubje. :{ Een hele grote poot in de financiele- en vastgoedwereld, en tegelijk totaal onbekend. Iemand is hier heel goed in het verzamelen van veel geld en te zorgen dat iedereen z'n mond erover houdt.

Typisch ook dat helemaal niemand, desgevraagd, wil bevestigen antroposoof te zijn. Er lijkt een soort 'als iemand ernaar vraagt bestaan we niet' cultuur te heersen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Molurus op 27-10-2013 12:03:18 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_132610022
Ken iemand die naar een atroposofische basisschool is geweest en die wil de kinderen daar ook heensturen, omdat ze zingen en creatieve ontwikkeling ook belangrijk vindt. Verder vindt ze een gewone middelbare school prettig en heeft ze niets met antroposofische geneeskunde en niet vaccineren. Zo kan het ook.
pi_132619390
quote:

[..]

Wow. Ik heb twee vrienden die antroposoof zijn en naar een vrije school zijn gegaan en dit wat jij schrijft sluit echt zo bizar goed op hen aan. Zij zijn idd ook beiden dyslectisch en niet de meest sociaal handige personen. Op z'n zachtst gezegd opvallend idd.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_132647772
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:24 schreef SiGNe het volgende:
Volgens mij omdat het geen Antroposofische bank is maar het alleen op de gedachte berust, oftewel.. niet duidelijk.
Zo'n beetje iedereen in 'de Hokjesman' ontkent antroposoof te zijn en ze zeggen alleen, bijvoorbeeld, te sympathiseren met de gedachte. Wat dat ook moge betekenen.

Het lijkt erop dat de houding van de Triodosbank vergelijkbaar is. Puntje bij paaltje zijn er - zo lijkt het - geen antroposofen en geen antroposofische organisaties. En derhalve is er niemand die precies weet waar het over gaat, niemand die het kan/wil verdedigen en niemand die zich er verantwoordelijk voor voelt. How convenient.

Wellicht dat een nieuw woord hier wenselijk is. 'Antroposofiesympathisanten' of 'antroposofisten' ofzo: mensen die niet precies weten hoe het zit maar die geloven dat antroposofie gaat over iets coherents en dat er mensen zijn die het, in tegenstelling tot henzelf, begrijpen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 28-10-2013 11:48:34 ]
pi_132652549
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 08:21 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Wel in de reguliere architectuur (en kunst) :)
Ja dat is waar. Die gebouwen hebben ook wel iets. Vandaar in de Kunsthal natuurlijk.
  maandag 28 oktober 2013 @ 15:01:30 #17
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_132656494
Die antroposofische dans- en beweegvoorstellingen in die aflevering van "De Hokjesman" waren ook erg... bijzonder.

Hopelijk hadden de deelnemers het wel naar hun zin :P
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_132656557
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 15:01 schreef Perrin het volgende:
Die antroposofische dans- en beweegvoorstellingen in die aflevering van "De Hokjesman" waren ook erg... bijzonder.

Hopelijk hadden de deelnemers het wel naar hun zin :P
Dat schijnt dus ook een verplicht vak te zijn op de Vrije Scholen.

maandag 28 oktober 2013 @ 15:05:21 #19
38496 Perrin
pi_132656620
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 15:03 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat schijnt dus ook een verplicht vak te zijn op de Vrije Scholen.
Je kunt het igg slecht of nooit fout doen, iedereen kan gewoon doen wat 'm invalt :P

edit: Oh dat filmpje van jou ziet er wel enigszins synchroon uit.. ik dacht dat 't vooral allemaal improvisatie was.
pi_132656668
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 15:05 schreef Perrin het volgende:

[..]

Je kunt het igg slecht of nooit fout doen, iedereen kan gewoon doen wat 'm invalt :P
Maar die euritmie wordt dan ook weer als therapie gebruikt!
pi_132656700
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 15:05 schreef Perrin het volgende:

[..]

edit: Oh dat filmpje van jou ziet er wel enigszins synchroon uit.. ik dacht dat 't vooral allemaal improvisatie was.
Misschien zijn dat de gevorderden *O*
pi_132657290
Ook deze quote roept vragen op:

De Steinerschool is volgens de aanhangers van de antroposofische filosofie een christelijke school, niet in de confessionele zin van het woord, maar naar de inhoud. Dat wil zeggen dat er in de Steinerschool een streven is naar verdieping, naar innerlijke bezinning, naar een streven naar het hogere, naar respect en begrip voor de wil van de ander. Een volwassene is in niet-confessionele zin (volgens de voorstanders van het Steineronderwijs) christelijk wanneer hij vanuit eigen innerlijke overtuiging en inzicht tracht menselijke deugden in zich tot ontwikkeling te brengen.

‘…Kinderen voedt men in dezelfde niet-confessionele zin op wanneer men de kinderen hoger vernoemde waarden laat beleven. Dit kan men doen door hen een zinvol gestructureerd levensritme aan te bieden, zowel thuis als op school, het vieren van jaarfeesten (kosmisch ritme) en door het vertellen van verhalen, sprookjes, biografieën en sagen. Dit alles is belangrijk voor de innerlijke kracht van het kind, waaruit geleidelijk aan het volle bewustzijn ontstaat van de individuele verschillen tussen mensen en het wederzijds begrip voor elkaar, waardoor samenleven pas mogelijk wordt. Dit is de christelijke adem die doorheen heel het onderwijs waait en in het bijzonder in het vrij christelijk uur speciale aandacht krijgt. Daarnaast is het mogelijk dat om het even welke godsdienst aan bod komt in een Steinerschool, wanneer de ouders dit wensen en als er een leraar gevonden wordt…’ [1]

Is dit citaat uit een schoolbrochure van een Rudolf Steinerschool geen sprekend voorbeeld van een indoctrinaire tekst? O.i. wordt in deze tekst bewust aan begripsverwarring gedaan om alle eventueel geïnteresseerde kandidaten voor de school de indruk te geven dat de Steinerschool een vrije school is, d.w.z. een school waar iedereen, met welke godsdienstige overtuiging dan ook, op levensbeschouwelijk gebied aan zijn trekken komt. Niets is echter minder waar! De Rudolf Steinerpedagogiek, die volledig bepaald wordt door de antroposofie of de leer van Rudolf Steiner, is een normatieve pedagogie met een sterk evocatief karakter. Vooral de ideeën van Steiner omtrent reïncarnatie, kosmologie, natuur-geestverhouding (bvb. in verband met het ik-lichaam, het fysieke lichaam, het ether lichaam, het astrale lichaam), de ontogenese als recapitulatie van de fylogenese, enz. getuigen van een verouderd en archaïsch mens- en wereldbeeld en nopen ons tot enig voorbehoud bij dit antroposofisch gekleurd project… [2]

Bron: https://sites.google.com/site/steinerscholen/

[ Bericht 0% gewijzigd door Kijkertje op 28-10-2013 15:47:05 ]
  maandag 28 oktober 2013 @ 15:43:50 #23
38496 Perrin
pi_132657872
pi_132658050
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 15:43 schreef Perrin het volgende:
Nog een 90-min docu van de KRO:
http://www.hebikgenoeg.kr(...)11-2011/default.aspx
Dank! Vanavond even kijken
pi_132664469
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 15:26 schreef Kijkertje het volgende:
Ook deze quote roept vragen op:

De Steinerschool is volgens de aanhangers van de antroposofische filosofie een christelijke school, niet in de confessionele zin van het woord, maar naar de inhoud. Dat wil zeggen dat er in de Steinerschool een streven is naar verdieping, naar innerlijke bezinning, naar een streven naar het hogere, naar respect en begrip voor de wil van de ander. Een volwassene is in niet-confessionele zin (volgens de voorstanders van het Steineronderwijs) christelijk wanneer hij vanuit eigen innerlijke overtuiging en inzicht tracht menselijke deugden in zich tot ontwikkeling te brengen.

‘…Kinderen voedt men in dezelfde niet-confessionele zin op wanneer men de kinderen hoger vernoemde waarden laat beleven. Dit kan men doen door hen een zinvol gestructureerd levensritme aan te bieden, zowel thuis als op school, het vieren van jaarfeesten (kosmisch ritme) en door het vertellen van verhalen, sprookjes, biografieën en sagen. Dit alles is belangrijk voor de innerlijke kracht van het kind, waaruit geleidelijk aan het volle bewustzijn ontstaat van de individuele verschillen tussen mensen en het wederzijds begrip voor elkaar, waardoor samenleven pas mogelijk wordt. Dit is de christelijke adem die doorheen heel het onderwijs waait en in het bijzonder in het vrij christelijk uur speciale aandacht krijgt. Daarnaast is het mogelijk dat om het even welke godsdienst aan bod komt in een Steinerschool, wanneer de ouders dit wensen en als er een leraar gevonden wordt…’ [1]

Is dit citaat uit een schoolbrochure van een Rudolf Steinerschool geen sprekend voorbeeld van een indoctrinaire tekst? O.i. wordt in deze tekst bewust aan begripsverwarring gedaan om alle eventueel geïnteresseerde kandidaten voor de school de indruk te geven dat de Steinerschool een vrije school is, d.w.z. een school waar iedereen, met welke godsdienstige overtuiging dan ook, op levensbeschouwelijk gebied aan zijn trekken komt. Niets is echter minder waar! De Rudolf Steinerpedagogiek, die volledig bepaald wordt door de antroposofie of de leer van Rudolf Steiner, is een normatieve pedagogie met een sterk evocatief karakter. Vooral de ideeën van Steiner omtrent reïncarnatie, kosmologie, natuur-geestverhouding (bvb. in verband met het ik-lichaam, het fysieke lichaam, het ether lichaam, het astrale lichaam), de ontogenese als recapitulatie van de fylogenese, enz. getuigen van een verouderd en archaïsch mens- en wereldbeeld en nopen ons tot enig voorbehoud bij dit antroposofisch gekleurd project… [2]

Bron: https://sites.google.com/site/steinerscholen/
Een antroposofische vriend van me noemt zichzelf christen, omdat hij in Jezus gelooft. Maar hij gelooft dus ook in reïncarnatie en al die dingen van de antroposofen.
Vaag clubje hoor. Echt.

Edit:
Ze waren een paar maanden terug natuurlijk ook in het nieuws met die mazelenepidemie. Toen lagen de gereformeerden onder vuur voor het niet inenten van hun kinderen maar later werd bekend dat de groep niet-inenters voor maar liefst driekwart bestaat uit antroposofen.

[ Bericht 4% gewijzigd door UltraR op 28-10-2013 18:58:01 ]
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_132666419
Hallo Kijkertje, bedankt voor de uitnodiging om mee te praten op dit forum. Nu ben ik geen antroposoof of lid van een antroposofische organisatie maar ik heb wel ervaring met bepaalde dingen die je noemt. Bijvoorbeeld reïncarnatie. Zo aan de reacties op dit forum te zien is dat iets wat vreemd gevonden wordt. Nu kan ik me dat indenken want vroeger leek me dat ook onzin. Toch als iemand zich daar over wil informeren is het goed te weten dat daar diverse onderzoeken naar zijn gedaan. Mensen (kinderen ook!) die zich vorige levens herinnerden en waarvan nagegaan is of die informatie klopte. Daar kwamen tal van frappante resultaten uit.
Trouwens, een paar jaar geleden heb ik TV-uitzendingen gezien van ik geloof de KRO, waarop mensen in diep ontspannen toestand beelden kregen van vorige levens en waarna men op zoek ging naar die plaatsen. De resultaten daarvan vond ik heel verassend.
Het meest verrassend waren voor mij mijn eigen ervaringen met vorige levens. Eerst heb ik, jaren geleden, kennisgemaakt met enkele van mijn vorige levens in diep ontspannen toestand met behulp van geleide meditatie. Daarna, na het volgen van een opleiding voor aurahealer en aurareader (vandaar mijn forumnaam), kon ik van mezelf en anderen beelden krijgen van vorige levens. Tenminste voor zover dat een nuttig doel diende. Vaak hebben mensen problemen in hun leven die te maken hebben met vorige levens. Bij een aurareading kan dat soms zichtbaar worden en, als iemand daar aan toe is, opgelost worden.

Goed dit was een reactie op je opmerking over reïncarnatie, Groeten Read
pi_132668710
Hoi Read,

Allereerst van harte welkom in Filosofie & Levensbeschouwing! Altijd leuk om nieuwe gezichten hier te zien, zeker wanneer dat op uitnodiging gebeurt. :)

Je bericht was welliswaar niet aan mij gericht, maar er zijn toch een paar elementen waar ik wel op zou willen reageren.

quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:30 schreef Read het volgende:
Nu ben ik geen antroposoof of lid van een antroposofische organisatie
Naar aanleiding van dit topic heb ik mij al enigszins in deze - in mijn beleving ietwat obscure - materie verdiept. 1 van de dingen die mij is opgevallen, maar corrigeer me als ik daar naast zit, is dat er eigenlijk geen mens te vinden is die zichzelf antroposoof noemt.

Op wiki vind ik een zeer bescheiden lijstje van bekende antroposofen, maar dit zijn zo te zien allemaal overleden personen.

Klopt dit, en zo ja, weet jij wat de achtergrond daarvan is? Zijn er geen mensen die zichzelf bij leven antroposoof noemen?

quote:

maar ik heb wel ervaring met bepaalde dingen die je noemt. Bijvoorbeeld reïncarnatie. Zo aan de reacties op dit forum te zien is dat iets wat vreemd gevonden wordt. Nu kan ik me dat indenken want vroeger leek me dat ook onzin. Toch als iemand zich daar over wil informeren is het goed te weten dat daar diverse onderzoeken naar zijn gedaan. Mensen (kinderen ook!) die zich vorige levens herinnerden en waarvan nagegaan is of die informatie klopte. Daar kwamen tal van frappante resultaten uit.
Trouwens, een paar jaar geleden heb ik TV-uitzendingen gezien van ik geloof de KRO, waarop mensen in diep ontspannen toestand beelden kregen van vorige levens en waarna men op zoek ging naar die plaatsen. De resultaten daarvan vond ik heel verassend.
Het is zeker niet de eerste keer in dit forum dat het onderwerp reincarnatie ter sprake komt. En dit is er 1 die we daar vaak horen. 'Frappante herinneringen'.

Nou geloof ik graag dat die mensen (en kinderen) verklaringen afleggen ten aanzien van 'dingen die zij niet kunnen weten'. Maar dat ze die verklaringen wel degelijk afleggen staat natuurlijk als een paal boven water. 'Niet kunnen weten' is dus niet aan de orde.

De interessante vraag is hier niet wat zij wel of niet kunnen weten, maar wat de verklaring is voor de verklaringen die zij afleggen. En ik zie eerlijk gezegd niet hoe dit mysterie in de richting van specifiek reincarnatie wijst. Het lijkt me verre van de meest voor de hand liggende verklaring.

Kortom: uit het feit dat wij er geen verklaring voor hebben kun je geen specifieke verklaring afleiden. Dit staat beter bekend als het 'argument from ignorance', wat ook uitermate populair is onder bijvoorbeeld ufo-fanaten. We hebben een heel vreemd filmpje van iets 'dat nooit zo kan vliegen', en uit het feit dat het dat toch doet meent men te kunnen afleiden dat wij bezocht worden door aliens. Dat laatste kan daar natuurlijk helemaal niet uit worden geconcludeerd.

Wat dat betreft kan ik, met name de eerste 15 minuten van, dit filmpje van harte aanbevelen:

quote:

Het meest verrassend waren voor mij mijn eigen ervaringen met vorige levens. Eerst heb ik, jaren geleden, kennisgemaakt met enkele van mijn vorige levens in diep ontspannen toestand met behulp van geleide meditatie. Daarna, na het volgen van een opleiding voor aurahealer en aurareader (vandaar mijn forumnaam), kon ik van mezelf en anderen beelden krijgen van vorige levens. Tenminste voor zover dat een nuttig doel diende. Vaak hebben mensen problemen in hun leven die te maken hebben met vorige levens.
Laat ik dit eens heel voorzichtig vragen: acht je het mogelijk dat die ervaringen een andere verklaring hebben dan werkelijke vorige levens?

Lastige vragen vermoed ik, maar laat dat je niet ontmoedigen! :)
pi_132672674
Hallo Molurus, bedankt voor je snelle reactie. Ik heb daar nog een paar commentaren op:

Jouw opmerking:
Op wiki vind ik een zeer bescheiden lijstje van bekende antroposofen, maar dit zijn zo te zien allemaal overleden personen.

Klopt dit, en zo ja, weet jij wat de achtergrond daarvan is? Zijn er geen mensen die zichzelf bij leven antroposoof noemen?

Comment:
Geen idee waarom mensen zich geen antroposoof willen noemen. Hoewel, ik houd zelf niet van die etiketten. Misschien is dat de reden, anders creëer je alleen maar hokjes.

Jouw opmerking:
Nou geloof ik graag dat die mensen (en kinderen) verklaringen afleggen ten aanzien van 'dingen die zij niet kunnen weten'. Maar dat ze die verklaringen wel degelijk afleggen staat natuurlijk als een paal boven water. 'Niet kunnen weten' is dus niet aan de orde.

De interessante vraag is hier niet wat zij wel of niet kunnen weten, maar wat de verklaring is voor de verklaringen die zij afleggen. En ik zie eerlijk gezegd niet hoe dit mysterie in de richting van specifiek reincarnatie wijst. Het lijkt me verre van de meest voor de hand liggende verklaring.

Mijn commentaar:
Jouw redenering over verklaringen is natuurlijk belangrijk. Maar je argumentatie is wel heel kort door de bocht. Als je het wetenschappelijk onderzoek daarover leest, zie je dat daar met grote zorgvuldigheid met de feiten en mogelijke verklaringen wordt omgegaan.

Groeten Read
pi_132674442
Hallo Molurus

Ik heb nog even naar het filmpje gekeken dat je opstuurde, althans de eerste tien minuten.

Jouw commentaar:
Kortom: uit het feit dat wij er geen verklaring voor hebben kun je geen specifieke verklaring afleiden. Dit staat beter bekend als het 'argument from ignorance', wat ook uitermate populair is onder bijvoorbeeld ufo-fanaten. We hebben een heel vreemd filmpje van iets 'dat nooit zo kan vliegen', en uit het feit dat het dat toch doet meent men te kunnen afleiden dat wij bezocht worden door aliens. Dat laatste kan daar natuurlijk helemaal niet uit worden geconcludeerd.

Wat dat betreft kan ik, met name de eerste 15 minuten van, dit filmpje van harte aanbevelen:

The Argument from Ignorance - The Atheist Experience #761 (full episode)

Mijn comment:
Wat een spraakwaterval is die Tracie! Natuurlijk hebben ze gelijk dat je geen conclusies uit het ongerijmde mag trekken, hoogstens kun je een hypothese opstellen.
Maar bewust of onbewust raken ze een fundamenteel probleem. Ze willen dat dingen gedemonstreerd worden als bewijs, maar als het over niet-zichtbare dingen gaat heb je een probleem, dan moet je een andere soort bewijsvoering hebben dan bij materiële zaken. Jammer genoeg gaan ze daar niet op in (tenminste voor zover ik de film bekeken heb).

Groeten Read
  maandag 28 oktober 2013 @ 22:04:17 #30
294141 tarantism
hups in die kont
pi_132675050
quote:
Niets dan hoon voor het antroposofisme hier, maar het is helemaal geen gekke gedachten om kinderen die niet kunnen presteren op een reguliere school een alternatief systeem aan te bieden. Ik zie hier ook geen anti-wetenschappelijke houding. Eerlijk gezegd zou ik wel positief staan tegen het onderzoeken van een dergelijke educatie-strategie
pi_132675679
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:22 schreef Read het volgende:

Jouw redenering over verklaringen is natuurlijk belangrijk. Maar je argumentatie is wel heel kort door de bocht. Als je het wetenschappelijk onderzoek daarover leest, zie je dat daar met grote zorgvuldigheid met de feiten en mogelijke verklaringen wordt omgegaan.

Heb je ook een bron voor dit wetenschappelijk onderzoek?
pi_132676034
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 22:04 schreef tarantism het volgende:

[..]

Niets dan hoon voor het antroposofisme hier, maar het is helemaal geen gekke gedachten om kinderen die niet kunnen presteren op een reguliere school een alternatief systeem aan te bieden. Ik zie hier ook geen anti-wetenschappelijke houding. Eerlijk gezegd zou ik wel positief staan tegen het onderzoeken van een dergelijke educatie-strategie
Het heet antroposofie en de Vrije Scholen zijn niet opgezet voor kinderen die niet kunnen presteren.
pi_132679306
Hallo Kijkertje

Nog op de valreep een paar bronnen van wetenwchappelijk ondetrzoek:

Ik heb indertijd nog colleges gevolgd van prof. Ten Haeff te Utrecht op het gebeid van para[psychologie. Hij heeft ook een aantal boeken daarover geschreven die vast nog antiquarisch te koop zijn. Om je op weg te helpen een link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Tenhaeff
Verder zijn er wetenschappelijke tijdschriften waarin het een en ander gepubliceerd wordt over parapsychologisch onderzoek.
Een interesant onderzoek dat me te binnen schoot, is van Stevenson:
http://en.wikipedia.org/w(...)ive_of_Reincarnation

Voorlopig voldoende leesstof? Groeten Read
  maandag 28 oktober 2013 @ 23:49:48 #34
45 SiGNe
pi_132679538
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 22:04 schreef tarantism het volgende:

[..]

Alternatieve systemen zijn prima natuurlijk, zeker als die gespecialiseerd zijn in bijv. autistische kinderen.
Alleen heb je ook tegenwoordig veel ouders die vooral resultaatgericht zijn en niet willen horen dat hun kind bijv. beter af is op de MBO vor VMBO, dan wijken ze bijvoorbeeld ook uit naar Montessori-onderwijs of antroposofisch onderwijs.
pi_132680423
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 23:42 schreef Read het volgende:

Ik heb indertijd nog colleges gevolgd van prof. Ten Haeff te Utrecht op het gebeid van para[psychologie. Hij heeft ook een aantal boeken daarover geschreven die vast nog antiquarisch te koop zijn. Om je op weg te helpen een link:
Is Prof. Ten Haeff een betrouwbare bron? http://www.skepsis.nl/croiset.html
quote:
Verder zijn er wetenschappelijke tijdschriften waarin het een en ander gepubliceerd wordt over parapsychologisch onderzoek.
Welke wetenschappelijke tijdschriften?
quote:

Is Ian Stephenson een betrouwbare bron? http://www.skepdic.com/stevenson.html
pi_132680956
Dit ga ik volgen, eerst vanaf het begin en dan verder.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132681164
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:46 schreef UltraR het volgende:

[..]

Ze waren een paar maanden terug natuurlijk ook in het nieuws met die mazelenepidemie. Toen lagen de gereformeerden onder vuur voor het niet inenten van hun kinderen maar later werd bekend dat de groep niet-inenters voor maar liefst driekwart bestaat uit antroposofen.
Ja inderdaad. Ik zag een reportage van de EO waarbij ze een antroposofische arts Madeleen Winkler bezoeken die haar patienten vertelt dat uit onderzoek is gebleken dat als je je niet laat inenten je later minder kans hebt op kanker. De directeur van het RIVM (infectiebestrijding) heeft dat dan weer onderzocht en dat blijkt helemaal niet waar te zijn!

http://www.eo.nl/tv/devij(...)n-kind-niet-inenten/
pi_132681270
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 23:49 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Alternatieve systemen zijn prima natuurlijk, zeker als die gespecialiseerd zijn in bijv. autistische kinderen.
Alleen heb je ook tegenwoordig veel ouders die vooral resultaatgericht zijn en niet willen horen dat hun kind bijv. beter af is op de MBO vor VMBO, dan wijken ze bijvoorbeeld ook uit naar Montessori-onderwijs of antroposofisch onderwijs.
Ja maar het is meer een bijverschijnsel dan dat het een doel is. Ook door de kleinschaligheid en het feit dat er op deze scholen minder prestatiegericht wordt onderwezen draagt daar aan bij.
pi_132681312
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 00:59 schreef Kees22 het volgende:
Dit ga ik volgen, eerst vanaf het begin en dan verder.
c_/
pi_132681323
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 00:20 schreef Kijkertje het volgende:

Ik weet niet of je vraag rethorisch bedoeld was maar er zijn een aantal journals die wetenschappelijk pretenderen te zijn die over parapsychologie gaan. Er zijn een aantal onderzoeksgroepen (ik ken er 3 maar er zullen er wel meer zijn) die zich met dat soort onderzoek bezighouden, in meer of mindere mate semi-wetenschappelijk. Het probleem is dat het nogal een afgezonderd veld is waardoor kritiek bijna niet mogelijk is. Zo nu en dan gebeurt er iets en laait de wetenschappelijke discussie op (zie bv. Bem een aantal jaar geleden). Tot nu toe is er nog geen bevinding uit die hoek geweest die de mainstream bereikt heeft en niet vervolgens hard gedubunked is / onrepliceerbaar bleek te zijn.

Parapsych dingen lezen is een beetje een hobby van me (alhoewel ik nog nooit iets overtuigends heb gevonden) dus als je meer wilt weten kan ik altijd links etc. geven.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_132681366
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 01:35 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ik weet niet of je vraag rethorisch bedoeld was maar er zijn een aantal journals die wetenschappelijk pretenderen te zijn die over parapsychologie gaan. Er zijn een aantal onderzoeksgroepen (ik ken er 3 maar er zullen er wel meer zijn) die zich met dat soort onderzoek bezighouden, in meer of mindere mate semi-wetenschappelijk. Het probleem is dat het nogal een afgezonderd veld is waardoor kritiek bijna niet mogelijk is. Zo nu en dan gebeurt er iets en laait de wetenschappelijke discussie op (zie bv. Bem een aantal jaar geleden). Tot nu toe is er nog geen bevinding uit die hoek geweest die de mainstream bereikt heeft en niet vervolgens hard gedubunked is / onrepliceerbaar bleek te zijn.

Parapsych dingen lezen is een beetje een hobby van me (alhoewel ik nog nooit iets overtuigends heb gevonden) dus als je meer wilt weten kan ik altijd links etc. geven.
Wat ik wil weten is of er tijdschriften op dat gebied zijn die betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek gedaan hebben waaruit blijkt dat paranormale verschijnselen aantoonbaar zijn. Maar die indruk heb jij dus niet.
pi_132681417
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 01:42 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Wat ik wil weten is of er tijdschriften op dat gebied zijn die betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek gedaan hebben waaruit blijkt dat paranormale verschijnselen aantoonbaar zijn. Maar die indruk heb jij dus niet.
Ligt een beetje aan je definitie van betrouwbaar. Ik heb niet de indruk dat ze iets waars hebben aangetoond, dat betekent echter niet dat ze bewust de boel belazeren. Ik denk dat een groot gedeelte met de juiste intenties dingen verkeerd interpreteert en per ongelijk verkeerde conclusies maakt. Ook denk ik dat veel van hen in statistische vallen trapt die je in elke tak van wetenschap ziet, maar hier valt het meer op omdat de claims zo groot zijn dat er strenger gecontroleerd wordt door skeptische lezers.

Kort door de bocht: in elke wetenschap maken mensen fouten, in parapsychologie lijken het tot nu toe alleen maar fouten geweest zijn, in andere taken zijn er minder fouten maar wordt er ook minder kritisch naar fouten gezocht, is mijn meest genuanceerde antwoord :P

Dit is wel een interessante blogpost van een ex-parapsycholoog die uit legt waarom hij besloten heeft te vertrekken, dat hopelijk wat meer inzicht geeft in wat ik hierboven bedoelde: http://www.everythingispo(...)-parapsychology.html
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_132683636
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 00:20 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Is Prof. Ten Haeff een betrouwbare bron? http://www.skepsis.nl/croiset.html

[..]

[..]

Is Ian Stephenson een betrouwbare bron? http://www.skepdic.com/stevenson.html
Wat in ieder geval een probleem is bij deze twee mannen is dat zij zelf geen objectieve houding hebben ten opzichte van de materie die zij onderzoeken. In plaats daarvan hebben zij al de overtuiging dat zij gelijk hebben, dat bijvoorbeeld reïncarnatie van de "ziel" daadwerkelijk plaatsvindt. Het onderzoek dat zij verrichten zal vervolgens puur gericht zijn op bewijzen of aanwijzingen die het idee van reïncarnatie mogelijk kunnen aantonen. Dat is natuurlijk bij voorbaat een halfbakken onderzoek. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat het resultaat slechts indirect verwijst naar een mogelijkheid.
pi_132684698
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 09:48 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Wat in ieder geval een probleem is bij deze twee mannen is dat zij zelf geen objectieve houding hebben ten opzichte van de materie die zij onderzoeken. In plaats daarvan hebben zij al de overtuiging dat zij gelijk hebben, dat bijvoorbeeld reïncarnatie van de "ziel" daadwerkelijk plaatsvindt. Het onderzoek dat zij verrichten zal vervolgens puur gericht zijn op bewijzen of aanwijzingen die het idee van reïncarnatie mogelijk kunnen aantonen. Dat is natuurlijk bij voorbaat een halfbakken onderzoek. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat het resultaat slechts indirect verwijst naar een mogelijkheid.
Daarover ben ik het niet helemaal met je eens, iedere onderzoeker heeft bij voorbaat al verwachtingen (waarom zou je anders het onderzoek doen?), dat an sich is geen enkel probleem. Het gaat er om dat je als onderzoeker zo goed mogelijk probeert te voorkomen dat die verwachtingen je resultaten en de interpretatie daarvan beinvloeden.
pi_132695655
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 10:44 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Daarover ben ik het niet helemaal met je eens, iedere onderzoeker heeft bij voorbaat al verwachtingen (waarom zou je anders het onderzoek doen?), dat an sich is geen enkel probleem. Het gaat er om dat je als onderzoeker zo goed mogelijk probeert te voorkomen dat die verwachtingen je resultaten en de interpretatie daarvan beinvloeden.
Verwachtingen zijn niet hetzelfde als er bij voorbaat vanuit gaan dat het ook zo is. Met name als het ook nog eens verbonden is met persoonlijke gevoelens. Dat leidt altijd tot selectiviteit, waarbij de empirie zich moet voegen naar de theorie.
pi_132698709
quote:

Geen idee waarom mensen zich geen antroposoof willen noemen. Hoewel, ik houd zelf niet van die etiketten. Misschien is dat de reden, anders creëer je alleen maar hokjes.
Dit hokje lijkt te bestaan onafhankelijk van het label. Want laten we wel wezen: de reden dat wij elkaar in dit forum spreken is omdat er verondersteld wordt dat jij ons meer kan vertellen over antroposofie.

De reden dat ik ernaar vraag heeft dan ook niets te maken met een behoefte om mensen in hokjes te stoppen, maar gewoon omdat ik mensen zoek die mogelijk meer weten van het onderwerp. Leuk of niet, 'mensen die mogelijk meer weten van het onderwerp' is ook een hokje.

quote:

<...>

Wat een spraakwaterval is die Tracie! Natuurlijk hebben ze gelijk dat je geen conclusies uit het ongerijmde mag trekken,
Die Tracie is wel leuk, maar inderdaad een enorme babbelkous. :)

Maar terzake: leuk dat je hier expliciet beaamt dat je geen conclusies uit het ongerijmde mag trekken. Want wat tref ik op de wiki-pagina die je linkt ten aanzien van het 'onderzoek' van Ian Stevenson (geen nieuwe naam hier trouwens, hij is eerder te sprake gekomen):

quote:
Stevenson concluded that reincarnation was the "best possible explanation" for the following reasons:
- The large number of witnesses and the lack of apparent motivation and opportunity, due to the vetting process, make the hypothesis of fraud extremely unlikely.
- The large amount of information possessed by the child is not generally consistent with the hypothesis that the child obtained that information through investigated contact between the families.
- Demonstration of similar personality characteristics and skills not learned in the current life and the lack of motivation for the long length of identification with a past life make the hypothesis of the child gaining his recollections and behavior through extra-sensory perception improbable.
- When there is correlation between congenital deformities or birthmarks possessed by the child and the history of the previous individual, the hypothesis of random occurrence is improbable.
Merk op dat geen van deze argumenten daadwerkelijk over reincarnatie gaat!

Hij geeft een opsomming van verklaringen die hij kan bedenken (kennelijk is zijn verbeeldingsvermogen hierin maatgevend), streept ze vervolgens weg (niet geheel overtuigend, maar dat terzijde), en zegt dan: 'de enige resterende verklaring is reincarnatie'. En dan trekt hij dus wel degelijk een conclusie uit het ongerijmde.

Dit is feitelijk niet anders dan een ufo-fanaat die zegt: "Is het een vogel? Nee. Is het een vliegtuig? Nee. Nou, dan moeten het kleine groene mannetjes zijn! (Want wat kan het anders nog zijn?)" Het argument from ignorance in z'n zuiverste vorm.

Intelligent Design-'wetenschappers' doen precies hetzelfde: ze zijn uitsluitend bezig met het ontkrachten van de alternatieve verklaringen. In het geval van ID is dat de evolutietheorie. Op geen enkel moment doen ze werkelijk onderzoek naar Intelligent Design.

Daarnaast lijkt Stevenson volledig onbekend met bekende filosofische vraagstukken zoals het lichaam-geestprobleem, laat staan dat hij ze oplost.

quote:

hoogstens kun je een hypothese opstellen.
Een hypothese op dat vlak lijkt me interessant. Maar 1 kenmerkende eigenschap van hypotheses is toetsbaarheid. En ik zie eerlijk gezegd niet hoe de reincarnatiehypothese toetsbaar gemaakt kan worden. En naar het lijkt, Stevenson ook niet.

quote:

Maar bewust of onbewust raken ze een fundamenteel probleem. Ze willen dat dingen gedemonstreerd worden als bewijs, maar als het over niet-zichtbare dingen gaat heb je een probleem, dan moet je een andere soort bewijsvoering hebben dan bij materiële zaken. Jammer genoeg gaan ze daar niet op in (tenminste voor zover ik de film bekeken heb).
Niet-zichtbaar is de tegenhanger van waarneembaar, en niet de tegenhanger van materieel. Als het niet waargenomen kan worden, op geen enkele manier, dan is bewijsvoering nicht im frage. Dan kun je, zoals Tracie zegt, arguments from ignorance opstapelen tot je een ons weegt zonder dat je ook maar een millimeter dichter bij een verklaring komt.

Wat dat betreft kan ik mij prima vinden in het commentaar van skepdic.com:

quote:
<...>

he's provided evidence, but no compelling evidence for reincarnation. I see no way to move forward using his methods or his data, so I see his work as a colossal waste of time.
Nu is hiermee natuurlijk niet uitgesloten dat reincarnatie toch plaatsvindt. En natuurlijk ben je vrij om dat te geloven. Maar van steun vanuit de wetenschappelijke wereld is echt geen sprake.

Persoonlijk word ik er altijd een beetje moe van als mensen het label 'wetenschappelijk' (ook een hokje ja) misbruiken om daarmee hun eigen overtuigingen kracht bij te zetten. Wees dan reeel: het is een geloof, en geen door waarnemingen bevestigd feit.

Groet, Molurus :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 29-10-2013 20:13:45 ]
pi_132704050
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:46 schreef UltraR het volgende:

Edit:
Serieus? Heb je toevallig ergens een link naar concrete cijfers?

Als dit waar is dan is het zacht gezegd vreemd dat de media er geen woord aan besteden.

Edit:

Nevermind, niks gezegd. NRC:

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)nderen-niet-inenten/

^O^
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:06:53 #48
38496 Perrin
pi_132704264
Naast reïncarnatie zijn er meer aspecten aan de antroposofische overtuiging toch?

Bijvoorbeeld in de VPRO docu viel me bij de biologisch-dynamische landbouw het 'dynamische' aspect ook behoorlijk op, met een soort toverdoos.

Daarnaast valt me natuurlijk het op een voetstuk plaatsen van Steiner op en het voor waar aannemen wat de beste man zei en schreef als ware hij een profeet. Dat maakt de antroposofie natuurlijk tot een vorm van religie, al geloof ik dat 'antroposofisch geinteresseerden' niet altijd blij zijn om in het religieuze hokje te worden geplaatst.
pi_132704715
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 21:06 schreef Perrin het volgende:
Naast reïncarnatie zijn er meer aspecten aan de antroposofische overtuiging toch?

Bijvoorbeeld in de VPRO docu viel me bij de biologisch-dynamische landbouw het 'dynamische' aspect ook behoorlijk op, met een soort toverdoos.

Daarnaast valt me natuurlijk het op een voetstuk plaatsen van Steiner op en het voor waar aannemen wat de beste man zei en schreef als ware hij een profeet. Dat maakt de antroposofie natuurlijk tot een vorm van religie, al geloof ik dat 'antroposofisch geinteresseerden' niet altijd blij zijn om in het religieuze hokje te worden geplaatst.
Dat was ook 1 van mijn vragen inderdaad. Ik kan nergens onderbouwingen vinden voor de invloed van planeten en sterren op onze gewassen zoals in die docu wordt gesuggereerd. En dan die "worteldagen" en "bloemdagen" enzo??? Weird!

[ Bericht 0% gewijzigd door Kijkertje op 31-10-2013 15:15:22 ]
pi_132705804
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 21:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Serieus? Heb je toevallig ergens een link naar concrete cijfers?

Als dit waar is dan is het zacht gezegd vreemd dat de media er geen woord aan besteden.

Edit:

Nevermind, niks gezegd. NRC:

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)nderen-niet-inenten/

^O^
Dat bleek juist te kort door de bocht van de nrc: http://www.skepsis.nl/blo(...)idemie/#comment-8349

conclusie: de groep niet-inenters is heel divers. Deels gelovigens, deels antroposofen, deels bnw-ers.
pi_132708045
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 21:37 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Dat bleek juist te kort door de bocht van de nrc: http://www.skepsis.nl/blo(...)idemie/#comment-8349

conclusie: de groep niet-inenters is heel divers. Deels gelovigens, deels antroposofen, deels bnw-ers.
Maar dat zou weer samen kunnen hangen met het gegeven dat antroposofen zich over het algemeen geen antroposoof noemen.
quote:
Als er één niet-bevindelijke groep is die verdacht kan worden van vaccinatieweigeren, dan zijn het de homeopathiegelovigen.
Onder de homeopathiegelovigen zitten waarschijnlijk ook zeer veel antroposofen.
pi_132708419
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 22:19 schreef UltraR het volgende:

[..]

Maar dat zou weer samen kunnen hangen met het gegeven dat antroposofen zich over het algemeen geen antroposoof noemen.

[..]

Dat zou zeker kunnen, maar ik mag toch hopen dat journalisten dat eerst uitzoeken voordat ze claimen dat het zo is :P
pi_132708662
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 22:25 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Dat zou zeker kunnen, maar ik mag toch hopen dat journalisten dat eerst uitzoeken voordat ze claimen dat het zo is :P
Dat valt de laatste decennia toch behoorlijk tegen. De meest recente blunder was natuurlijk dat verhaal dat de VN gezegd zouden hebben dat Nederland Zwarte Piet moet afschaffen. Alle nieuwswebsites, nieuwsprogramma's en alle kranten namen het zonder blikken of blozen over.
pi_132709562
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 22:19 schreef UltraR het volgende:

[..]

:Y
  woensdag 30 oktober 2013 @ 22:30:09 #55
294141 tarantism
hups in die kont
pi_132743619
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 23:49 schreef SiGNe het volgende:
lleen heb je ook tegenwoordig veel ouders die vooral resultaatgericht zijn en niet willen horen dat hun kind bijv. beter af is op de MBO vor VMBO, dan wijken ze bijvoorbeeld ook uit naar Montessori-onderwijs of antroposofisch onderwijs.
Die observatie deel ik, en eigenlijk steun ik de handelswijze van die ouders wel. We zijn als mensheid niet gekomen tot waar we nu zijn door genoegen te nemen met onze eigen middelmatigheid.
  woensdag 30 oktober 2013 @ 22:38:56 #56
45 SiGNe
pi_132744030
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 22:30 schreef tarantism het volgende:

[..]

Die observatie deel ik, en eigenlijk steun ik de handelswijze van die ouders wel. We zijn als mensheid niet gekomen tot waar we nu zijn door genoegen te nemen met onze eigen middelmatigheid.
Maar is het middelmatigheid of zijn de eisen op dat moment te hoog?
Ik ken genoeg mensen die enorm veel moeite hadden om Atheneum te halen terwijl ze het op de HAVO erg goed gedaan zouden hebben,
  donderdag 31 oktober 2013 @ 09:16:29 #57
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132750828
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 23:42 schreef Read het volgende:
Hallo Kijkertje

Voorlopig voldoende leesstof? Groeten Read
Beide personen en hun werk staan onder zware kritiek betreffende de methodologie. Heb je onderzoeksresultaten die door de wetenschappelijke gemeenschap zijn gecontroleerd die reproduceerbaar zijn gebleken?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_132780979
Ik was wel onder de indruk van de methodologie in

Dr. Helen Wambach: De mens leeft vele levens. Ankh-Hermes, Deventer 1978 ISBN 90 202 4905 3

Origineel: Reliving past lives. Harper & Row Publishers, New York, 1978

Neutraal en zonder vooraf te sturen, als ik het goed las. Veel proefpersonen, ook kwantitatief onderzoek.

Zij liet mensen onder hypnose teruggaan naar een bepaald jaar. Zagen ze niks, dan leefden ze in dat jaar niet op aarde, zagen ze wel wat, dan vroeg ze door.
Uit een groot aantal verslagen kreeg ze een beeld van een bepaalde tijd en dat controleerde ze dan met de gegevens die we uit de normale geschiedenisles kennen.
De gegevens klopten vrij goed. Zo bleken de meeste mensen vooral geleefd te hebben als arme sloebers, zoals in het echt ook was.

Ik weet niet meer of ze naar een verklaring gezocht heeft, maar ik denk het niet. Ze geeft ook een analyse van haar eigen werk, met tenminste een aantal valkuilen onderzocht.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132781399
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:37 schreef Kees22 het volgende:
Ik was wel onder de indruk van de methodologie in

Dr. Helen Wambach: De mens leeft vele levens. Ankh-Hermes, Deventer 1978 ISBN 90 202 4905 3

Origineel: Reliving past lives. Harper & Row Publishers, New York, 1978

Neutraal en zonder vooraf te sturen, als ik het goed las. Veel proefpersonen, ook kwantitatief onderzoek.

Zij liet mensen onder hypnose teruggaan naar een bepaald jaar. Zagen ze niks, dan leefden ze in dat jaar niet op aarde, zagen ze wel wat, dan vroeg ze door.
Uit een groot aantal verslagen kreeg ze een beeld van een bepaalde tijd en dat controleerde ze dan met de gegevens die we uit de normale geschiedenisles kennen.
De gegevens klopten vrij goed. Zo bleken de meeste mensen vooral geleefd te hebben als arme sloebers, zoals in het echt ook was.

Ik weet niet meer of ze naar een verklaring gezocht heeft, maar ik denk het niet. Ze geeft ook een analyse van haar eigen werk, met tenminste een aantal valkuilen onderzocht.
hmm, op de eerste link die google gaf, een website positief over haar (maar vermoeddelijk al een tijd niet meer geupdate)
quote:
There was evidence, she believed, that there was a decline of up to 95 percent of the population within a few generations. Concerned, Wambach asked one of her students to progress to a specific date in the late 1990s but had to bring the woman out of hypnotic trance rapidly after the woman found herself "choking to death on a big, black cloud". Wambach found predictions for the last years of the century to include severe earthquakes, a new US currency, severe weather patterns, financial crises, bank failures, an increase in volcanic activity and the decimation of a large number of people. In 1999, there would be an isolated incident in which a nuclear explosion in Europe kills many people.
Wat gedetailleerdere voorspellingen http://www.ianlawton.com/bosextr2.htm

[ Bericht 2% gewijzigd door oompaloompa op 01-11-2013 00:03:23 ]
pi_132781869
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:51 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

hmm, op de eerste link die google gaf, een website positief over haar (maar vermoeddelijk al een tijd niet meer geupdate)

[..]

Hebben Nostradamus en Mother Shipton en de Club van Rome toch gelijk gekregen! Maar de Maya's dan weer niet. Was er nog een paus?? De rij pausen van Malachias is immers afgelopen.

Ik kon in het genoemde boek de door jou bedoelde periode niet vinden.
Maar met bovenstaande is er misschien een antwoord: gevoeld/beleefd worden de verwachtingen. Of niet, natuurlijk.

Nou ik wat verder zit te lezen, wordt het wel interessanter.
Overigens passen de toenmalige somberheid en de toch redelijk meevallende werkelijkheid in iets wat Steiner ooit gezegd schijnt te hebben: dat de wereld inderdaad tot een einde zou moeten komen rond het jaar 2000 maar dat dit afgewend kon of zou worden.

[ Bericht 14% gewijzigd door Kees22 op 01-11-2013 00:18:22 ]
pi_132782016
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 00:06 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hebben Nostradamus en Mother Shipton en de Club van Rome toch gelijk gekregen! Maar de Maya's dan weer niet. Was er nog een paus?? De rij pausen van Malachias is immers afgelopen.

Ik kon in het genoemde boek de door jou bedoelde periode niet vinden.
Maar met bovenstaande is er misschien een antwoord: gevoeld/beleefd worden de verwachtingen. Of niet, natuurlijk.
Onder de gepostte link staat wat meer over de mogelijke rol van verwachtingen, best een interessante read.
pi_132782215
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 00:12 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Onder de gepostte link staat wat meer over de mogelijke rol van verwachtingen, best een interessante read.
Zeker! Ik ga zeker nalezen!
pi_132783654
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 19:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit hokje lijkt te bestaan onafhankelijk van het label. Want laten we wel wezen: de reden dat wij elkaar in dit forum spreken is omdat er verondersteld wordt dat jij ons meer kan vertellen over antroposofie.

De reden dat ik ernaar vraag heeft dan ook niets te maken met een behoefte om mensen in hokjes te stoppen, maar gewoon omdat ik mensen zoek die mogelijk meer weten van het onderwerp. Leuk of niet, 'mensen die mogelijk meer weten van het onderwerp' is ook een hokje.

[..]

Die Tracie is wel leuk, maar inderdaad een enorme babbelkous. :)

Maar terzake: leuk dat je hier expliciet beaamt dat je geen conclusies uit het ongerijmde mag trekken. Want wat tref ik op de wiki-pagina die je linkt ten aanzien van het 'onderzoek' van Ian Stevenson (geen nieuwe naam hier trouwens, hij is eerder te sprake gekomen):

[..]

Merk op dat geen van deze argumenten daadwerkelijk over reincarnatie gaat!

Hij geeft een opsomming van verklaringen die hij kan bedenken (kennelijk is zijn verbeeldingsvermogen hierin maatgevend), streept ze vervolgens weg (niet geheel overtuigend, maar dat terzijde), en zegt dan: 'de enige resterende verklaring is reincarnatie'. En dan trekt hij dus wel degelijk een conclusie uit het ongerijmde.

Dit is feitelijk niet anders dan een ufo-fanaat die zegt: "Is het een vogel? Nee. Is het een vliegtuig? Nee. Nou, dan moeten het kleine groene mannetjes zijn! (Want wat kan het anders nog zijn?)" Het argument from ignorance in z'n zuiverste vorm.

Intelligent Design-'wetenschappers' doen precies hetzelfde: ze zijn uitsluitend bezig met het ontkrachten van de alternatieve verklaringen. In het geval van ID is dat de evolutietheorie. Op geen enkel moment doen ze werkelijk onderzoek naar Intelligent Design.

Daarnaast lijkt Stevenson volledig onbekend met bekende filosofische vraagstukken zoals het lichaam-geestprobleem, laat staan dat hij ze oplost.

[..]

Een hypothese op dat vlak lijkt me interessant. Maar 1 kenmerkende eigenschap van hypotheses is toetsbaarheid. En ik zie eerlijk gezegd niet hoe de reincarnatiehypothese toetsbaar gemaakt kan worden. En naar het lijkt, Stevenson ook niet.

[..]

Niet-zichtbaar is de tegenhanger van waarneembaar, en niet de tegenhanger van materieel. Als het niet waargenomen kan worden, op geen enkele manier, dan is bewijsvoering nicht im frage. Dan kun je, zoals Tracie zegt, arguments from ignorance opstapelen tot je een ons weegt zonder dat je ook maar een millimeter dichter bij een verklaring komt.

Wat dat betreft kan ik mij prima vinden in het commentaar van skepdic.com:

[..]

Nu is hiermee natuurlijk niet uitgesloten dat reincarnatie toch plaatsvindt. En natuurlijk ben je vrij om dat te geloven. Maar van steun vanuit de wetenschappelijke wereld is echt geen sprake.

Persoonlijk word ik er altijd een beetje moe van als mensen het label 'wetenschappelijk' (ook een hokje ja) misbruiken om daarmee hun eigen overtuigingen kracht bij te zetten. Wees dan reeel: het is een geloof, en geen door waarnemingen bevestigd feit.

Groet, Molurus :)
Ik zat hier een beetje te lurken uit verveling, tot ik dit las.

Ik heb een samenvatting van Stephenson's onderzoek gelezen en kan me daaruit herinneren dat hij expliciet zegt geen conclusie te trekken en slechts als mogelijke verklaring oppert dat het reïncarnatie zou kunnen zijn. Niet dat dat het dan móet zijn. Notabene het artikel wat je quotte heet Twenty Cases Suggestive of Reincarnation en niet Proving Reincarnation ofzo.

Niet dat het me verder veel uitmaakt of zijn onderzoek juist is of niet, maar hem aanvallen op iets wat hij niet gezegd heeft is natuurlijk niet echt top. Tenminste, hij was hierin heel duidelijk over in wat ik gelezen had en het lijkt me niet dat hij dat in later werk ineens anders benadert.

Of ik heb het verkeerd begrepen / onthouden en in dat geval ben ik het met je eens.

[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 01-11-2013 02:00:33 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_132784423
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 november 2013 01:38 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Ik zat hier een beetje te lurken uit verveling, tot ik dit las.

Ik heb een samenvatting van Stephenson's onderzoek gelezen en kan me daaruit herinneren dat hij expliciet zegt geen conclusie te trekken en slechts als mogelijke verklaring oppert dat het reïncarnatie zou kunnen zijn. Niet dat dat het dan móet zijn. Notabene het artikel wat je quotte heet Twenty Cases Suggestive of Reincarnation en niet Proving Reincarnation ofzo.

Niet dat het me verder veel uitmaakt of zijn onderzoek juist is of niet, maar hem aanvallen op iets wat hij niet gezegd heeft is natuurlijk niet echt top. Tenminste, hij was hierin heel duidelijk over in wat ik gelezen had en het lijkt me niet dat hij dat in later werk ineens anders benadert.

Of ik heb het verkeerd begrepen / onthouden en in dat geval ben ik het met je eens.
Dan is het boek niet suggestive of reincarnation, maar suggestive of *anything*.

Dat hij iets specifieks noemt is noch toevallig, noch neutraal. Het had net zo goed "suggestive of smurfs" kunnen heten.

Er is niets in die casussen dat op specifiek reincarnatie wijst.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 01-11-2013 03:37:03 ]
pi_132784440
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 03:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan is het boek niet suggestive of reincarnation, maar suggestive of *anything*.

Dat hij iets specifieks noemt is noch toevallig, noch neutraal.
Ik zie het probleem niet. Het is zijn suggestie. Hij mag die suggestie doen, daar is ook wetenschappelijk gezien niets mis mee. Wetenschap is gebaseerd op het doen van aannames en die dan proberen te bewijzen of eigenlijk ontkrachten. Stephenson noemt in mijn herinnering ook een aantal andere verklaringen, maar die vind hij nog verder gezocht. Nouja, prima. Die mag ook iemand proberen te bewijzen of ontkrachten. Als jij smurfen wil suggereren, dan suggereer jij smurfen, dat mag ook.

Mijn punt is denk ik dat -en het verbaasde mij ook, want ik ben ook een skeptic van nature- Stephenson juist heel goed alles verwoord en juist neerzet. En in mijn herinnering helemaal niet zoals sommige websites beweren overhaaste conclusies trekt. Hij brengt het zo in mijn geheugen: "Hier is mijn data. Ik denk dat het reincarnatie is, maar ik kan het niet bewijzen. Trek je eigen conclusies pas na het lezen van het gehele onderzoek. " (wat ik niet gedaan heb, want de samenvatting [het boek] was al lang zat)

Natuurlijk kun je twijfels hebben bij de juistheid en betrouwbaarheid van de data, maar dat is dan een ander verhaal.
pi_132784469
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 03:31 schreef Molurus het volgende:

Er is niets in die casussen dat op specifiek reincarnatie wijst.
Wat noem je specifiek bewijs? Wat wil je? Je kunt niets definitief bewijzen, alleen definitief ontkrachten.

Dingen zoals atoommodellen zijn ook maar aannames geweest die het beste gemeten gedrag verklaarden. Dan zoekt men de makkelijkste verklaring ("gok") voor het geobserveerde gedrag. Achteraf bleken modellen tekorten en fouten te hebben, maar in de tussentijd was het wel een werkbaar model. Dit geldt voor zoveel dingen in de wetenschap, dat de initiele gok toch fout was. Maar zo werkt wetenschap.

"First we guess" - Feynman.

Wat Stephenson in mijn ogen doet is alleen de 'guess' formuleren. Hij was slim en objectief genoeg om geen harde conclusies te trekken. (In het werk wat ik gelezen heb. Nogmaals als hij dat elders wel doet, dan geef ik toe dat ik dat overhaast vind. Maar een skeptic site is daar niet de juiste bron voor.)

[ Bericht 3% gewijzigd door rijsttafel op 01-11-2013 03:56:20 ]
pi_132786849
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 november 2013 03:39 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Ik zie het probleem niet. Het is zijn suggestie. Hij mag die suggestie doen, daar is ook wetenschappelijk gezien niets mis mee. Wetenschap is gebaseerd op het doen van aannames en die dan proberen te bewijzen of eigenlijk ontkrachten.
Het probleem is dat hij dat laatste helemaal niet doet. Hij werpt een suggestie op, en laat het daarbij.

En allerlei mensen krijgen daardoor de indruk dat reincarnatie is onderzocht of zelf aannemelijk gemaakt is. Dat laatste vind ik wel echt een probleem: Niets is minder waar.

quote:

Stephenson noemt in mijn herinnering ook een aantal andere verklaringen, maar die vind hij nog verder gezocht. Nouja, prima. Die mag ook iemand proberen te bewijzen of ontkrachten. Als jij smurfen wil suggereren, dan suggereer jij smurfen, dat mag ook.
Zoals gezegd op skepdic.com:

quote:
he's provided evidence, but no compelling evidence for reincarnation. I see no way to move forward using his methods or his data, so I see his work as a colossal waste of time.
Dat ik mijnheer Stevenson geen alternatieve verklaringen kan bieden betekent niet dat zijn suggestie enig hout snijdt.

quote:

Hij brengt het zo in mijn geheugen: "Hier is mijn data. Ik denk dat het reincarnatie is, maar ik kan het niet bewijzen.
Als hij het niet kan bewijzen of uberhaupt aannemelijk kan maken is wat hij ervan denkt wetenschappelijk gezien totaal oninteressant.

Wat hij doet is niet heel anders dan Newton die geen verklaring heeft voor de stabiliteit van het zonnestelsel (= God) of wat Michael Behe doet met de 'onreduceerbare complexiteit' van zweepstaartjes (= Intelligent Design).

Het enige wat deze mensen in wetenschappelijke zin zeggen is dat ze er geen verklaring voor hebben. Uit dat laatste kan helemaal niets worden afgeleid, en al zeker niet de suggesties die ze opwerpen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 01-11-2013 10:44:12 ]
pi_132786869
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 november 2013 03:50 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Wat noem je specifiek bewijs? Wat wil je? Je kunt niets definitief bewijzen, alleen definitief ontkrachten.

Dingen zoals atoommodellen zijn ook maar aannames geweest die het beste gemeten gedrag verklaarden. Dan zoekt men de makkelijkste verklaring ("gok") voor het geobserveerde gedrag. Achteraf bleken modellen tekorten en fouten te hebben, maar in de tussentijd was het wel een werkbaar model. Dit geldt voor zoveel dingen in de wetenschap, dat de initiele gok toch fout was. Maar zo werkt wetenschap.

"First we guess" - Feynman.

Wat Stephenson in mijn ogen doet is alleen de 'guess' formuleren. Hij was slim en objectief genoeg om geen harde conclusies te trekken. (In het werk wat ik gelezen heb. Nogmaals als hij dat elders wel doet, dan geef ik toe dat ik dat overhaast vind. Maar een skeptic site is daar niet de juiste bron voor.)
Het verschil tussen atoommodellen en zijn guess is dat het een nauwkeurige voorspellingen van waarnemingen oplevert en het ander niet.
pi_132787400
Wat reïncarneert er dan eigenlijk?
pi_132787780
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 10:27 schreef Cockwhale het volgende:
Wat reïncarneert er dan eigenlijk?
Dat is inderdaad een heel goede vraag. Dan kom je toch heel gauw weer uit bij het lichaam-geestprobleem.
pi_132787934
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 10:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een heel goede vraag. Dan kom je toch heel gauw weer uit bij het lichaam-geestprobleem.
Inderdaad, het lijkt me dat er dan weer sprake is van een buiten het lichaam staande ziel.
pi_132789348
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 10:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het probleem is dat hij dat laatste helemaal niet doet. Hij werpt een suggestie op, en laat het daarbij.

En zoals ik eerder zei is daar niets mis mee. Je kunt moeilijk verwachten dat iemand een geheel onderzoek naar zulke fenomenen in zijn eentje sluitend maakt. Het is zoals ik het lees wat hem betreft enkelt een voorzet, het formuleren en onderbouwen van de 'guess' naar aanleiding van bepaalde data. Zo was er 40 jaar geleden ook iemand die de Higgs boson voorstelde. Dat werd een tijd genegeerd volgens mij, weer uit het water gehaald en recentelijk pas bewezen. Het is zo vaak zo dat aparte uitkomsten van experimenten tot een aanname leiden die pas veel later middels andere experimenten getoetst kan worden.

Dat het voor jouw zo anders lijkt dan andere wetenschappelijke voorstellen is volgens mij vooral dat het ver van je bed is, dat het zo onaannemelijk lijkt. Maar dat is een persoonlijk vleugje wat je toevoegt. Logisch gezien is er helemaal niets mis met Stephenson's verhaal. Nogmaals; dat allemaal los van de betrouwbaarheid van de data. Eerder zei je nog dat hij foute conclusies doet en ik ben in ieder geval blij dat je van dat standpunt af bent gestapt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 10:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het verschil tussen atoommodellen en zijn guess is dat het een nauwkeurige voorspellingen van waarnemingen oplevert en het ander niet.
Ja, dat is inderdaad zo en dat is jammer, maar dat lijkt intrinsiek met het onderwerp. Als je alleen dingen mag onderzoeken die nauwkeurig te voorspellen zijn, dan vallen sommige onderzoeksgebieden bij voorbaat weg, zoals -lijkt mij- bepaalde takken sociologie of psychologie. Dat vind ik echter geen argument om er dan maar helemaal niet naar te kijken. Dat ze (nog) niet getoetst kunnen worden maakt ze niet per se wetenschappelijk oninteressant. Niet alles is wiskunde met harde bewijzen.

Maar ik krijg het idee dat jij zijn werk niet direct gelezen hebt en enkelt de skeptic site, omdat je die nu weer quote. Dus misschien is het beter deze discussie uit te stellen totdat je dat wel gedaan hebt. Bovendien is dit een topic over antroposofie (waar ik nog nooit eerder echt van gehoord had, dus ook niets over kan zeggen) en niet over reincarnatie, dus dat komt dan goed uit. ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door rijsttafel op 01-11-2013 12:11:20 ]
  vrijdag 1 november 2013 @ 13:07:10 #73
45 SiGNe
pi_132791415
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 november 2013 11:50 schreef rijsttafel het volgende:
Zo was er 40 jaar geleden ook iemand die de Higgs boson voorstelde. Dat werd een tijd genegeerd volgens mij, weer uit het water gehaald en recentelijk pas bewezen.
Voordeel van die Higgs-Boson is dat die volgens berekeningen wel MOEST bestaan, theoretisch was het dus al bewezen alleen voor je een theorie tot waarheid kan bestempelen moet die in de praktijk bewezen worden en dat laatste duurde zo lang.
Maar dat de Higgs-Boson op den duur gevonden zou worden stond bij voorbaat al vast.
  vrijdag 1 november 2013 @ 13:22:31 #74
38496 Perrin
pi_132791784
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 10:52 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Inderdaad, het lijkt me dat er dan weer sprake is van een buiten het lichaam staande ziel.
En blijkbaar wordt dan meteen verondersteld dat die niet-lichamelijke ziel wel lichamelijke herinneringen mee kan nemen.

Want waarom kun je door hersenschade anders herinneringen verliezen dan wanneer herinneringen lichamelijk zijn? Beschadigt hersenschade soms ook tegelijkertijd die veronderstelde ziel?

En als dat zo is (om te verklaren waarom er geheugenverlies optreedt na hersenschade), waarom zou de dood (= definitieve onherstelbare catastrofale hersenschade) die veronderstelde ziel dan niet ook vernietigen?

[ Bericht 2% gewijzigd door Perrin op 01-11-2013 13:27:34 ]
pi_132791950
quote:

Maar ik krijg het idee dat jij zijn werk niet direct gelezen hebt en enkelt de skeptic site, omdat je die nu weer quote. Dus misschien is het beter deze discussie uit te stellen totdat je dat wel gedaan hebt. Bovendien is dit een topic over antroposofie (waar ik nog nooit eerder echt van gehoord had, dus ook niets over kan zeggen) en niet over reincarnatie, dus dat komt dan goed uit. ;)
In mijn gesprek met die persoon waar ik het in de OP over had werd reincarnatie wel als 1 van de punten uit de antroposofie aangehaald waarvan zij zei dat er in de wetenschap tal van bewijzen waren hiervoor.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kijkertje op 01-11-2013 13:46:26 ]
pi_132792699
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:22 schreef Perrin het volgende:

[..]

En blijkbaar wordt dan meteen verondersteld dat die niet-lichamelijke ziel wel lichamelijke herinneringen mee kan nemen.

Want waarom kun je door hersenschade anders herinneringen verliezen dan wanneer herinneringen lichamelijk zijn? Beschadigt hersenschade soms ook tegelijkertijd die veronderstelde ziel?

En als dat zo is (om te verklaren waarom er geheugenverlies optreedt na hersenschade), waarom zou de dood (= definitieve onherstelbare catastrofale hersenschade) die veronderstelde ziel dan niet ook vernietigen?
Dat soort vragen volgen daar dan inderdaad weer op. En hoe werkt dan überhaupt dat mechanisme van de overdracht van een "ziel" van het ene lichaam in het andere. Misschien een hele domme vraag maar waar blijven die "zielen" in de tussentijd? En als je ervaringen hebt opgedaan in het ene leven worden die blijkbaar wel meegenomen naar het volgende leven alleen herinner je je daar niets van?
pi_132792914
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:22 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik zou hier een suggestie kunnen doen. De hersenen zijn de computer van het lichaam die in contact staat met de ziel die ergens rondzweeft op "the internet of the afterlife". Zo worden gegevens van de hersenen geupload naar de ziel en hebben de hersenen weer de mogelijkheid om de gegevens bij de ziel te downloaden. Wanneer de hersenen beschadigen blijven de gegevens in de ziel onaangetast, echter verliest het het vermogen om hier een goede verbinding aan te gaan. De ziel zal na de dood een verbinding aan gaan met een ander lichaam.

What tha fuuuuucckkk. Binnen 2 minuten uit mijn duim gezogen en het klinkt al behoorlijk aannemelijk en logisch...
  vrijdag 1 november 2013 @ 14:09:40 #78
38496 Perrin
pi_132792963
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:57 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat soort vragen volgen daar dan inderdaad weer op. En hoe werkt dan überhaupt dat mechanisme van de overdracht van een "ziel" van het ene lichaam in het andere. Misschien een hele domme vraag maar waar blijven die "zielen" in de tussentijd? En als je ervaringen hebt opgedaan in het ene leven worden die blijkbaar wel meegenomen naar het volgende leven alleen herinner je je daar niets van?
Idd..

En waar waren alle veronderstelde zielen miljoenen jaren geleden toen er nog geen mensen of zelfs mensachtigen waren?

Enkele duizenden jaren geleden waren er slechts enkele miljoenen mensen tegelijk op de aarde. Tegenwoordig zijn dat er enkele miljarden. Waar komen al die extra zielen vandaan?

(maar goed, dat zielentellen vind ik een minder sterk argument dan het lichaam/geest-probleem zelf)
  vrijdag 1 november 2013 @ 14:11:53 #79
38496 Perrin
pi_132793012
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:07 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Ik zou hier een suggestie kunnen doen. De hersenen zijn de computer van het lichaam die in contact staat met de ziel die ergens rondzweeft op "the internet of the afterlife". Zo worden gegevens van de hersenen geupload naar de ziel en hebben de hersenen weer de mogelijkheid om de gegevens bij de ziel te downloaden. Wanneer de hersenen beschadigen blijven de gegevens in de ziel onaangetast, echter verliest het het vermogen om hier een goede verbinding aan te gaan. De ziel zal na de dood een verbinding aan gaan met een ander lichaam.

What tha fuuuuucckkk. Binnen 2 minuten uit mijn duim gezogen en het klinkt al behoorlijk aannemelijk en logisch...
Schrijf een boek en over 50 jaar bestaan er Cockwhale-o-sofen :P /flauw
pi_132793093
Niet zo'n slecht idee eigenlijk hè. Het grappig is wel dat dit soort verhaaltjes, die enigszins logisch lijken binnen hun eigen context, voor sommige mensen als wetenschap worden gezien. Gooi er een paar vergelijkingen en dergelijke in, et voila.
pi_132793202
quote:

[..]

En zoals ik eerder zei is daar niets mis mee. Je kunt moeilijk verwachten dat iemand een geheel onderzoek naar zulke fenomenen in zijn eentje sluitend maakt. Het is zoals ik het lees wat hem betreft enkelt een voorzet, het formuleren en onderbouwen van de 'guess' naar aanleiding van bepaalde data. Zo was er 40 jaar geleden ook iemand die de Higgs boson voorstelde. Dat werd een tijd genegeerd volgens mij, weer uit het water gehaald en recentelijk pas bewezen. Het is zo vaak zo dat aparte uitkomsten van experimenten tot een aanname leiden die pas veel later middels andere experimenten getoetst kan worden.

Dat het voor jouw zo anders lijkt dan andere wetenschappelijke voorstellen is volgens mij vooral dat het ver van je bed is, dat het zo onaannemelijk lijkt. Maar dat is een persoonlijk vleugje wat je toevoegt. Logisch gezien is er helemaal niets mis met Stephenson's verhaal. Nogmaals; dat allemaal los van de betrouwbaarheid van de data. Eerder zei je nog dat hij foute conclusies doet en ik ben in ieder geval blij dat je van dat standpunt af bent gestapt.

[..]

Ja, dat is inderdaad zo en dat is jammer, maar dat lijkt intrinsiek met het onderwerp. Als je alleen dingen mag onderzoeken die nauwkeurig te voorspellen zijn, dan vallen sommige onderzoeksgebieden bij voorbaat weg, zoals -lijkt mij- bepaalde takken sociologie of psychologie. Dat vind ik echter geen argument om er dan maar helemaal niet naar te kijken. Dat ze (nog) niet getoetst kunnen worden maakt ze niet per se wetenschappelijk oninteressant. Niet alles is wiskunde met harde bewijzen.

Als onderzoeker in een moeilijker toetsbaar veld kan ik je garanderen dat "suggereren" an sich geen wetenschap is. Het wordt pas wetenschappelijk als je duidelijk falsificeerbare voorspellingen doet die theoretisch gezien toetsbaar zijn. Dat betekent niet per se dat de technologie nu goed genoeg moet zijn om het te toetsen (zie higgs boson) maar wel dat je toetsbare voorspelingen doet. Enkel suggereren dat iets consistent is met interpretaite "x" is niet genoeg.
pi_132793223
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:07 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Ik wilde al geirriteerd mijn toetsenbord naar me toe schuiven totdat ik je laatste zin las :D
Inderdaad veel te overtuigend verzonnen :P
pi_132793246
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:18 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Als onderzoeker in een moeilijker toetsbaar veld kan ik je garanderen dat "suggereren" an sich geen wetenschap is. Het wordt pas wetenschappelijk als je duidelijk falsificeerbare voorspellingen doet die theoretisch gezien toetsbaar zijn. Dat betekent niet per se dat de technologie nu goed genoeg moet zijn om het te toetsen (zie higgs boson) maar wel dat je toetsbare voorspelingen doet. Enkel suggereren dat iets consistent is met interpretaite "x" is niet genoeg.
Je haalt me de woorden uit de mond!
pi_132793764
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:18 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Het begint toch altijd met een suggestie, of het nu wiskunde is of een vager gebied. Jullie willen een compleet bewijs of een complete onderzoeksmethode met sluitende conclusies, onderzoeksvragen en methodes, maar dat is het niet en zo is het niet bedoeld. En dat is precies het probleem waar de discussie mee begon, want zo wordt het wel altijd behandeld. Het is niet zo opgeschreven: er is reincarnatie en dit zijn mijn bewijzen of mogelijke toetsen daarvoor. Maar het zegt meer zoiets: dit is de data, en ow, misschien kan het verklaard worden dmv reincarnatie. Nee, dat is misschien geen volledig sluitend wetenschappelijk onderzoek, maar dan kan het nog wel waarde hebben. Totaal onwetenschappelijk lijkt het me in ieder geval niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door rijsttafel op 01-11-2013 14:45:52 ]
pi_132794082
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:38 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Het begint toch altijd met een suggestie, of het nu wiskunde is of een vager gebied. Jullie willen een compleet bewijs of een complete onderzoeksmethode met sluitende conclusies, onderzoeksvragen en methodes, maar dat is het niet en zo is het niet bedoeld. En dat is precies het probleem waar de discussie mee begon, want zo wordt het wel altijd behandeld. Het is niet zo opgeschreven: er is reincarnatie en dit zijn mijn bewijzen of mogelijke toetsen daarvoor. Maar het zegt meer zoiets: dit is de data, en ow, misschien kan het verklaard worden dmv reincarnatie. Nee, dat is misschien geen volledig sluitend wetenschappelijk onderzoek, maar dan kan het nog wel waarde hebben. Totaal onwetenschappelijk lijkt het me in ieder geval niet.
Nee het begint echt nooit met een suggestie, misschien in het hoofd van iemand, maar zodra het wetenschappelijk wordt begint het altijd met een falsificieerbare stelling (of meerdere falcificieerbare stellingen) anders zijn het namelijk inhoudsloze claims die niet tot extra kennis kunnen leiden.

Dat is inderdaad nog steeds leuk en zou tot goede ideeen kunnen leiden, maar het is geen wetenschap.
pi_132794172
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:28 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

In mijn gesprek met die persoon waar ik het in de OP over had werd reincarnatie wel als 1 van de punten uit de antroposofie aangehaald waarvan zij zei dat er in de wetenschap tal van bewijzen waren hiervoor.
Volgens mij zegt hij alleen dat er onderzoek naar gedaan is en is het woord bewijzen nooit genoemd. Afijn, doet er ook niet toe hoe hij het ziet.
pi_132794242
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:48 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Nee het begint echt nooit met een suggestie, misschien in het hoofd van iemand, maar zodra het wetenschappelijk wordt begint het altijd met een falsificieerbare stelling (of meerdere falcificieerbare stellingen) anders zijn het namelijk inhoudsloze claims die niet tot extra kennis kunnen leiden.

Dat is inderdaad nog steeds leuk en zou tot goede ideeen kunnen leiden, maar het is geen wetenschap.
Ach ja, dan gaan we definiëren wanneer iets precies wetenschap wordt en daar ging ik deze discussie niet voor aan. Of misschien toch wel, en was ik juist degene die probeerde duidelijk te maken dat het geen harde wetenschap is, omdat er geen harde conclusies worden gemaakt (wat wel gesteld werd). Punt is dus dat in discussies dit onderzoek vaak verkeerd behandelt wordt, misschien omdat men alleen maar wikipedia en sites van skeptici lijkt te lezen.
  vrijdag 1 november 2013 @ 14:56:50 #88
38496 Perrin
pi_132794327
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:53 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Ach ja, dan gaan we definiëren wanneer iets precies wetenschap wordt en daar ging ik deze discussie niet voor aan. Of misschien toch wel, en was ik juist degene die probeerde duidelijk te maken dat het geen harde wetenschap is, omdat er geen harde conclusies worden gemaakt (wat wel gesteld werd). Punt is dus dat in discussies dit onderzoek vaak verkeerd behandelt wordt, misschien omdat men alleen maar wikipedia en sites van skeptici lijkt te lezen.
Ik denk eerder omdat er door aanhangers een claim op wetenschappelijkheid wordt gedaan die gewoon niet waar te maken valt. Wees dan eerlijk en geef toe dat er (nog) niks wetenschappelijks aan is.
pi_132794531
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:53 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Ok, het kan geen nieuwe kennis over de wereld opleveren dan om buiten de definitie discussie te stappen.

Overigens lees ik vrijwel nooit sites van pure skeptici, meestal zijn zij ook gewoon niet goed in wetenschap :p. Was een tijd geleden een bs paper waar op een forum (randi) skeptici over aan het praten waren en hun kritieken waren zo dogmatisch en totaal nonsensical dat ik ook in skeptici niet automatisch vertrouwen heb. Echter is mijn grootste probleem exact hetgene dat Perrin zo goed verwoorde:
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:56 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik denk eerder omdat er door aanhangers een claim op wetenschappelijkheid wordt gedaan die gewoon niet waar te maken valt. Wees dan eerlijk en geef toe dat er (nog) niks wetenschappelijks aan is.
pi_132794532
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:56 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik ben juist degene die hier zegt dat het geen sluitend bewijs is. Ik geef toe dat het vaak wel zo gebracht wordt door mensen die het ondersteunen, maar zoals ik het me herinner doet Stephenson dat zelf niet en daar gaat het toch om uiteindelijk.

Ik vind het persoonlijk wel een stukje (voorzet voor) wetenschap. Ik vind zelf de suggesties essentieel deel van wetenschap, al helemaal als het gaat om vreemde data. In mijn afstudeeronderzoek heb ik ook dingen gemeten die ik niet zo 1-2-3 kon verklaren, maar die wel interessant waren, dus deed ik suggesties voor de verklaringen. Dat kan prima, zelfs al had ik geen idee hoe het te toetsen. Dat komt zovaak voor. Of moet men dat soort dingen maar verzwijgen, omdat het nog niet helemaal rond is? Dat is juist killing voor wetenschap. Maar goed wat wetenschap is, is geen duidelijk gedefiniëerde lijn, dus daar ga ik niet verder over discussiëren.
pi_132794631
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:03 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Ik ben juist degene die hier zegt dat het geen sluitend bewijs is. Ik geef toe dat het vaak wel zo gebracht wordt door mensen die het ondersteunen, maar zoals ik het me herinner doet Stephenson dat zelf niet en daar gaat het toch om uiteindelijk.

Ik vind het persoonlijk wel een stukje (voorzet voor) wetenschap. Ik vind zelf de suggesties essentieel deel van wetenschap, al helemaal als het gaat om vreemde data. In mijn afstudeeronderzoek heb ik ook dingen gemeten die ik niet zo 1-2-3 kon verklaren, maar die wel interessant waren, dus deed ik suggesties voor de verklaringen. Dat kan prima, zelfs al had ik geen idee hoe het te toetsen. Of moet men dat soort dingen maar verzwijgen, omdat het nog niet helemaal rond is? Dat is juist killing voor wetenschap. Maar goed wat wetenschap is, is geen duidelijk gedefiniëerde lijn, dus daar ga ik niet verder over discussiëren.
Die suggesties zijn goed omdat toekomstige onderzoekers op basis van die suggesties nieuwe kennis kunnen vergaren, maar die suggesties zijn geen kennis an sich.
pi_132794693
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:06 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Die suggesties zijn goed omdat toekomstige onderzoekers op basis van die suggesties nieuwe kennis kunnen vergaren, maar die suggesties zijn geen kennis an sich.
^O^

Precies wat ik probeer te zeggen. Stephenson maakt zelf geen harde conclusies. Het wordt wel vaak zo gebracht en dat is misleidend.

(En nogmaals, als hij dit in later onderzoek wat ik niet gelezen heb wel deed, dan geef ik toe dat dat waarschijnlijk overhaast is.)
pi_132794782
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:03 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ok, het kan geen nieuwe kennis over de wereld opleveren dan om buiten de definitie discussie te stappen.

Overigens lees ik vrijwel nooit sites van pure skeptici, meestal zijn zij ook gewoon niet goed in wetenschap :p. Was een tijd geleden een bs paper waar op een forum (randi) skeptici over aan het praten waren en hun kritieken waren zo dogmatisch en totaal nonsensical dat ik ook in skeptici niet automatisch vertrouwen heb. Echter is mijn grootste probleem exact hetgene dat Perrin zo goed verwoorde:

[..]

Skeptici zijn vaak de minst originele mensen qua argumentatie :D , maar toch goed dat ze er zijn.
pi_132794938
Wat trouwens sowieso geen wetenschap is, is die toverdoos van de biologisch dynamische boer. (om het topic weer wat breder te trekken)
pi_132794973
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:17 schreef rijsttafel het volgende:
Wat trouwens sowieso geen wetenschap is, is die toverdoos van de biologisch dynamische boer. (om het topic weer wat breder te trekken)
Nou het kan wel onderzoek inspireren :P
(flauwe grap sorry! volgens mij zijn we het redelijk met elkaar eens)
pi_132795088
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:18 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Nou het kan wel onderzoek inspireren :P
(flauwe grap sorry! volgens mij zijn we het redelijk met elkaar eens)
:D
pi_132795385
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:27 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

De persoon in de OP is niet dezelfde als de persoon op FOK. Ik werd door haar naar hem verwezen want hij kon het allemaal uitleggen. Vandaar de uitnodiging om het te komen uitleggen.

Edit: het probleem is dan inderdaad dat aanhangers van de antroposofie dit soort dingen aannemen als bewijs en ook niet meer informatie buiten hun wereld opdoen.
pi_132796036
Ik weet behoorlijk veel van antroposofie omdat mijn moeder en stiefvader macro biologische dynamische antroposofen zijn. Maar of je veel aan mij zult hebben is maar de vraag daar ik behoorlijk fel anti ben. Zelf helaas 6 jaar op de Vrije School gezeten.

BTW; de claim in het begin van dit topic dat de Vrije School in Zeist (Zonnehuis) veel kinderen met een rugzakje heeft klopt niet. Dat is een verwarring:
http://www.svszeist.nl/ Stichtse Vrije School
en:
Zonnehuizen Kind en Jeugd (Antroposofisch)
Heilpedagogie, psychiatrie, speciaal onderwijs in Zeist
Tobiasschool (Antroposofisch)
Vrijeschool en speciaal onderwijs

De 'normale' Vrije School heeft niet meer kinderen met een rugzakje. De speciale "Vrije Scholen" uiteraard wel.
pi_132796275
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:57 schreef Ouder1 het volgende:
Ik weet behoorlijk veel van antroposofie omdat mijn moeder en stiefvader macro biologische dynamische antroposofen zijn. Maar of je veel aan mij zult hebben is maar de vraag daar ik behoorlijk fel anti ben. Zelf helaas 6 jaar op de Vrije School gezeten.

Toch evengoed interessant?
Je hebt er ervaring mee, dat kan je dan toch delen? Of je voor of tegen bent doet daarin minder terzake lijkt mij.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:10:19 #100
38496 Perrin
pi_132796374
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:06 schreef UltraR het volgende:

[..]

Toch evengoed interessant?
Je hebt er ervaring mee, dat kan je dan toch delen? Of je voor of tegen bent doet daarin minder terzake lijkt mij.
Idd, voor veel buienstaanders is het iig niet altijd even duidelijk wat de antroposofie nu precies wel of niet inhoudt. (voor veel insiders geldt dat misschien ook :P)
pi_132796406
Nu ja, vragen staat vrij. Maar verwacht van mij niet dat ik in een discussie ga in de rol van antroposoof.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')