Bronquote:LEEUWARDEN - Aan de Kelders in het centrum van Leeuwarden woedt een zeer grote brand. Het vuur is ontstaan in kledingwinkel Freestyle en is inmiddels overgeslagen naar vier andere panden.
De bewoners zijn geëvacueerd en worden opgevangen in een restaurant in de buurt. De brand gaat gepaard met een hevige rookontwikkeling. Het is nog onbekend of er ook gewonden zijn.
De brand trekt honderden belangstellenden. De politie roept via Twitter omstanders op om de hulpdiensten vooral de ruimte te geven om hun werk te doen. De hulpverlening is rond half zeven ,,opgeschaald'' naar grip 2. De coordinatie van de hulpverlening ter plaatse krijgt assistentie van een operationeel team, dat elders zetelt. Meestal is dat de brandweerkazerne.
De bandweerkorpsen van Leeuwarden, Boarnsterhim, Menameradiel, Stiens en Smallingerland zijn betrokken bij het blussen.
Bij de brand is vermoedelijk asbest vrijgekomen. Omstanders worden gewaarschuwd uit de rook te blijven. De gemeente adviseert buurtbewoners ramen en deuren gesloten te houden.
https://maps.google.nl/ma(...)CABw&ved=0CAoQ_AUoAgquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 22:56 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dicks dumpstore? Of ben ik in de war? Zeg me alsjeblieft van niet..
Zit daar niet zo'n harlekijns winkel? fopwinkel oid?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:00 schreef Snowballed het volgende:
[..]
https://maps.google.nl/ma(...)CABw&ved=0CAoQ_AUoAg
Poststraat/minnemastraat/kelders
Geen idee wat daar allemaal zit....
ja dacht het welquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:02 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Zit daar niet zo'n harlekijns winkel? fopwinkel oid?
Liep er een week geleden nog.. blergh..
Met wat pech gaat dat hele blok eraan.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:00 schreef Snowballed het volgende:
[..]
https://maps.google.nl/ma(...)CABw&ved=0CAoQ_AUoAg
Poststraat/minnemastraat/kelders
Geen idee wat daar allemaal zit....
Ja idd...quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:05 schreef Vlindur het volgende:
Brand lijkt rustiger.
Afzetting wordt niet veranderd.
Westenwind dus waarschijnlijk alles aan de oostkant en achterkant.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:07 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Ja idd...
Maar ga er maar vanuit dat de hele hoek verloren is...
In de poststraat is een paar uur geleden al een pand ingestort...quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:11 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Westenwind dus waarschijnlijk alles aan de oostkant en achterkant.
Zolang er geen gevels instorten, kan alles redelijk makkelijk voor het oog (van de voorbijganger) weer volledig hersteld worden. Hopelijk lukt dat, want dat halfronde hoekpand vind ik erg fraai.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:07 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Ja idd...
Maar ga er maar vanuit dat de hele hoek verloren is...
met wat geluk is ie bij zn familie dusquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:06 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
En z'n familie hebben ze blijkbaar nog niet goed kunnen bereiken.
ARF... een fucking juwelier zat daar op de hoek indd.. :lquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:09 schreef Kemestry het volgende:
Google Maps, en dan de kelders 31 Leeuwarden en dan naar Streetview. Kan je precies zien welke winkels daar zitten.
Op facebook gaat het gerucht dat z'n moeder op vakantie is.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:13 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
met wat geluk is ie bij zn familie dus
dat meisje dat aan het stofzuigen was zal zich er ook beroerd onder voelen lijkt mij...quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:09 schreef Vlindur het volgende:
Allejezus. Door een fokking stofzuiger![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Nou zeg dat wel. Zeker als er een dode gevallen blijkt te zijn.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:15 schreef Apotheose het volgende:
[..]
dat meisje dat aan het stofzuigen was zal zich er ook beroerd onder voelen lijkt mij...
De politie gaat ervanuit dat hij is omgekomen, na met directe buren/kennissen en getuigen te hebben gepraat...quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:13 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
met wat geluk is ie bij zn familie dus
twitter:Suksawat058 twitterde op zaterdag 19-10-2013 om 23:14:44Brekend: Bam, de voorgevel van het pand, winkel Streetstyle, waar de brand is begonnen is ingestort en ligt in puin op de gracht. reageer retweet
Die hebben hem thuis zien komen mss en niet meer weg zien gaan dan.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:15 schreef Snowballed het volgende:
[..]
De politie gaat ervanuit dat hij is omgekomen, na met directe buren/kennissen en getuigen te hebben gepraat...
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:16 schreef Zipportal het volgende:
twitter:Suksawat058 twitterde op zaterdag 19-10-2013 om 23:14:44Brekend: Bam, de voorgevel van het pand, winkel Streetstyle, waar de brand is begonnen is ingestort en ligt in puin op de gracht. reageer retweet
twitter:112Fryslan twitterde op zaterdag 19-10-2013 om 23:16:53Er is zojuist één gevel door de brandweer naar beneden gehaald, zodat de brandweer beter bij de brandhaarden kan #brand #Leeuwarden reageer retweet
Het werd in die woorden door de politiewoordvoerder gemeld...quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:17 schreef Greys het volgende:
[..]
Die hebben hem thuis zien komen mss en niet meer weg zien gaan dan.
Anders kan je er niet van uit gaan lijkt me![]()
Of zouden ze hem hebben horen roepen oid? Ik vind het nogal iets om vanuit te gaan namelijk
Wel iemand die aardig op de hoogte en snel is....quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:18 schreef Greys het volgende:
Wie of wat is die Suksawat eigenlijk?
Wat een kinderlijke manier van 'verslaggeven', met zijn 'brekend' en 'bam'.
"suksawat" is leeuwarders, het betekent uhm... iets als "zulks een beetje". Melden nieuws inderdaad op een niet-professionele manier, maar zijn er wel altijd bijquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:18 schreef Greys het volgende:
Zeker, maar ik vroeg me af of het een bekende Leeuwarder is ofzo of gewoon iemand die er tegenover woont bv. Of iemand dat toevallig wistquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:19 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Wel iemand die aardig op de hoogte en snel is....
Stedelijke web-nieuwskanaal, lijkt het op.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:19 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Wel iemand die aardig op de hoogte en snel is....
https://www.facebook.com/058suksawatquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:20 schreef Greys het volgende:
[..]
Zeker, maar ik vroeg me af of het een bekende Leeuwarder is ofzo of gewoon iemand die er tegenover woont bv. Of iemand dat toevallig wist
quote:Suksawat, hét nieuwsmedium over Leeuwarden, nieuws, zin en onzin, columns, je leest het op www.suksawat.nl! We hebben altijd plek voor pittige bloggers, fotografen en filmers.
' Van alles wat' ruim gezegd dan toch?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:20 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
"suksawat" is leeuwarders, het betekent uhm... iets als "zulks een beetje".
Ok dank je, was nieuwsgierigquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:21 schreef Aguero het volgende:
[..]
https://www.facebook.com/058suksawat
[..]
Meer "zoiets".quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:20 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
"suksawat" is leeuwarders, het betekent uhm... iets als "zulks een beetje". Melden nieuws inderdaad op een niet-professionele manier, maar zijn er wel altijd bij
Dat is Liwwadders weest wel!quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:18 schreef Greys het volgende:
Daar begint je succesquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:22 schreef Apotheose het volgende:
die likes gaan wel snel op die pagina(de pagina zelf)
Het verschil in berichtgeving tussen sensatiegeile prutsers en echte media treffend in beeld gebrachtquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:18 schreef Snowballed het volgende:
twitter:112Fryslan twitterde op zaterdag 19-10-2013 om 23:16:53Er is zojuist één gevel door de brandweer naar beneden gehaald, zodat de brandweer beter bij de brandhaarden kan #brand #Leeuwarden reageer retweet
Er is al eerder eentje in de poststraat ingestort (aan de achterkant van dit pand)quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:25 schreef the-brother-of-uzunumaki het volgende:
[ afbeelding ]
Deze gevel is ingestort
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:27 schreef Lkw het volgende:
[..]
Het verschil in berichtgeving tussen sensatiegeile prutsers en echte media treffend in beeld gebracht
Gelukkig niet de mooiste gevels, zeker die twee hoge niet.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:26 schreef Kirov het volgende:
Deze drie gevels zijn neer als ik het goed begrijp: https://maps.google.nl/?l(...)p=12,311.07,,0,-7.13
De rechter is het geboorte huis van Mata Hari
Lijkt me sterk dat ie zich dan niet even zou melden.quote:@112Fryslan Is nog in een cafe gespot om sigaretten te scoren. Hij zei dat er toen drie panden in brand stonden.
De tweet die er na kwam, maakt dat bericht ongedaan...quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:29 schreef CherryOnTop het volgende:
Dit gaat over die vermiste jongen:
[..]
Lijkt me sterk dat ie zich dan niet even zou melden.
O die heb ik niet gezienquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:30 schreef Snowballed het volgende:
[..]
De tweet die er na kwam, maakt dat bericht ongedaan...
Bron (met audio wethouder en politiewoordvoerder)quote:Het lijkt de brandweer uitereindelijk te lukken om de ernstige brand in de Leeuwarder binnenstad van zaterdagavond onder controle te krijgen. Dat zegt wethouder Andries Ekhart, die de afwezige burgemeester Ferd Crone vervangt. Ekhart houdt er rekening mee dat bij de brand één buurtbewoner om het leven is gekomen.
Het gaat om een buurtbewoner die wordt vermist. De politie maakt zich zorgen om de vermiste man. Volgens de politie is er een 'redelijke kans', dat de man zich in één van de door brand getroffen panden bevindt.
Volgens politiewoordvoerder Paul Heidanus is de brand 'rustiger' als eerder op de avond en lijkt het er op dat de brand zo langzamerhand onder controle is.
Hoe recent is die foto? Want volgens mij is alles afgesloten in de buurt...quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:32 schreef StM het volgende:
[ afbeelding ]
Als ik zo kijk is alleen de top gevallen...
gaanquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
die ze jaren geleden dicht gestort hebben.. en nu weer open (willen) graven
ja.. waarom hebben we geen nederlandse zender ala CNN?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:36 schreef Zipportal het volgende:
Berichtgeving is behoorlijk slecht. Als Amsterdam in de fik stond was het allang 24/7 op TV geweest.
ja inderdaad.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:36 schreef Zipportal het volgende:
Berichtgeving is behoorlijk slecht. Als Amsterdam in de fik stond was het allang 24/7 op TV geweest.
dan zou ik nooit meer gaan slapenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:37 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ja.. waarom hebben we geen nederlandse zender ala CNN?![]()
24/7 live nieuws!
Als dit de huidige situatie is, valt het me mee. Zelfs dat Hari-huis ziet er nog flink gaaf uit op deze fotoquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:32 schreef StM het volgende:
[ afbeelding ]
Als ik zo kijk is alleen de top gevallen...
Absoluut, erg apart dat we het met de lokale media en 112 websites moeten doen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:36 schreef Zipportal het volgende:
Dit... idd... op radio Frl is nog af en toe wat nieuws...quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:36 schreef Zipportal het volgende:
Ik moet nog eten.....quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:37 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
dan zou ik nooit meer gaan slapen
Ik heb in Leeuwarden 2 weken geleden al de eerste oliebol gegetenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:38 schreef Specularium het volgende:
Ze zijn wel een beetje vroeg met kerstboomlampjes daar.
Tiental minuten oud, komen van https://twitter.com/Ids_me en die post als ik het zo zie al de hele avond actuele foto's.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:34 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Hoe recent is die foto? Want volgens mij is alles afgesloten in de buurt...
Het lijkt meer op een kerstboom verbranding.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:38 schreef Specularium het volgende:
Ze zijn wel een beetje vroeg met kerstboomlampjes daar.
Ik ook, ben om 17.25 er naartoe gefietst, kwam iets van 2 uur later terug, en mn eten staat nog altijd te wachten op het aanrecht om gewarmd te wordenquote:
Zo uit een Disney tekenfilm. Is deze echt?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:04 schreef Specularium het volgende:
Een van de mooiste foto's uit het vorige deel.
[ afbeelding ]
Zijn die zo snel? Dacht dat daar wel een paar weken vertraging ofzo in zou zitten.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:39 schreef Ou-Tannu het volgende:
van de week niet vergeten: 112 OOGGETUIGE op RTL5 elke werkdag om 19:30
geheid dat ze daar nog wat mooie beelden hebben :p
tis mn nieuwe achtergrond <3quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:39 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Zo uit een Disney tekenfilm. Is deze echt?
Heeft Willem-Alexander zich al laten horen?²
Welke is het Mata Harihuis?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:39 schreef StM het volgende:
[..]
Tiental minuten oud, komen van https://twitter.com/Ids_me en die post als ik het zo zie al de hele avond actuele foto's.
[ afbeelding ]
Zie je, het is weer de schuld van de Franse.quote:
nee die zijn behoorlijk snel...quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:40 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Zijn die zo snel? Dacht dat daar wel een paar weken vertraging ofzo in zou zitten.
Het is, denk ik, van boven het best te zien.......quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:38 schreef CherryOnTop het volgende:
Ben benieuwd hoe het er bij daglicht uitziet. Je zal er morgen nog niet bij kunnen komen, maar maandag maar eens even gaan kijken.
De etalage was te heet ingerichtquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:40 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Zie je, het is weer de schuld van de Franse.²
Hete artikelen die ze daar verkopen he?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:40 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Zie je, het is weer de schuld van de Franse.²
Werkt primaquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:41 schreef Vlindur het volgende:
[ afbeelding ]
Werkt dit? (Zit op iPad)
Volgens mij die waar de kapper in zit/zat, 2 etalages rechts van de winkel waar de brand begon.quote:
Die ja....quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:42 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Volgens mij die waar de kapper in zit/zat, 2 etalages rechts van de winkel waar de brand begon.
Aan de foto's hierboven te zien, is dat huis helemaal niet vernield.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:42 schreef Jellereppe het volgende:
De vernietiging van het huis van Mata Hari is eeuwig zonde. Toch een historisch figuur.
van nu.nlquote:Mata Hari
Een van de gedupeerden is Wyb Feddema, gemeenteraadslid voor de VVD en eigenaar van een afgebrande kapsalon. Hij zag een onwerkelijke sfeer. Te midden van een enorme chaos sloegen mensen saamhorig de armen om elkaar heen.
De zaak van Feddema is volledig afgebrand. De vloeren van de bovenverdiepingen en het dak zijn naar beneden gekomen. Het interieur is weg. De gevel staat nog overeind, maar kan instorten. In het gebouw werd in 1876 de bekende danseres en spionne Mata Hari geboren.
''We hadden unieke prenten binnen. Haar eerste rapportje, een foto van haar met een poppenwagen. Al bij al veertig tot vijftig afbeeldingen. Het heeft historische waarde, en nu is het weg'', zegt Feddema ontdaan.
Het is niet alléén het huis, maar daarbinnen lag ook heel veel materiaal.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:42 schreef Jellereppe het volgende:
De vernietiging van het huis van Mata Hari is eeuwig zonde. Toch een historisch figuur.
Je komt er niet echt bij in de buurt denk ik... van de achterkant (Poststraat) is geen enkele recente foto te vinden....quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:42 schreef Ou-Tannu het volgende:
tis dat t me te ver karren is vanaf skn naar lwd..
als ik thuis was geweest was t anders wat
Nu zie je wat er van komtquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:38 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Ik heb in Leeuwarden 2 weken geleden al de eerste oliebol gegeten
sorryquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:48 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Nu zie je wat er van komt
Altijd wachten tot december.
Die komt van vliegbasis Leeuwarden, worden gebruikt bij vliegtuigrampen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:48 schreef Vlindur het volgende:
Er kom een een of ander geel monster wat alles aan moet kunnen en auto's zullen worden weggesleept.
Tis wellicht toeval maar had net nog wat over haar gelezen waarbij ik dacht, ah kwam die uit leeuwarden, maar eens opletten volgende keer als ik er kom.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:42 schreef Jellereppe het volgende:
Buiten de randstad is het een stuk minder interessant voor de media. Dat was met de vuurwerkramp in Enschede ook al zo.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:36 schreef Zipportal het volgende:
Dat ding is al uren onderwegquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:49 schreef StM het volgende:
Ze zijn ruimte aan het maken voor de crashtender, het is dus nog verre van onder controle anders zouden ze niet zo zwaar geschut nu nog in gaan zetten.
Nog één? Die was er toch al?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:49 schreef StM het volgende:
Ze zijn ruimte aan het maken voor de crashtender, het is dus nog verre van onder controle anders zouden ze niet zo zwaar geschut nu nog in gaan zetten.
twitter:Gemeente_Lwd twitterde op zaterdag 19-10-2013 om 23:07:42Locoburgemeester Ekhart is de gehele avond aanwezig om bewoners, pers e.a. te woord te staan. Salvage is namens verzekeraars ter plekke. reageer retweet
(Radio Frl meld zojuist live, dat de vlammen nog uit de daken komen, en dat de brand nog lang niet uit zal zijn...)twitter:Gemeente_Lwd twitterde op zaterdag 19-10-2013 om 23:40:55Morgen <zondag> om 11.00 uur wordt in WTC Heliconweg een bijeenkomst georganiseerd voor bewoners/omwonenden #brand #Leeuwarden #Kelders . reageer retweet
Voordeel: dit topic is bij te houdenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:49 schreef Light het volgende:
[..]
Buiten de randstad is het een stuk minder interessant voor de media. Dat was met de vuurwerkramp in Enschede ook al zo.
Deze dus?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:42 schreef Jellereppe het volgende:
Is dat ding zo heel veel groter dan een 'gewone' brandweerwagen dan?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:50 schreef Kirov het volgende:
[..]
Dit is dezelfde nog, hij kan er niet bij komen.
Ja. Ik las een half uur geleden dat er ook materiaal verloren is gegaan.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:44 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Het is niet alléén het huis, maar daarbinnen lag ook heel veel materiaal.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crashtenderquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:51 schreef Greys het volgende:
[..]
Is dat ding zo heel veel groter dan een 'gewone' brandweerwagen dan?
Breder...... veel breder dan een vrachtwagenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:51 schreef Greys het volgende:
[..]
Zoiets hoort ook in een museumquote:
Nee die komen van de vliegbasis... (ze staan ook in Eelde)quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:52 schreef Ou-Tannu het volgende:
defensie wil geen standaard Tankautospuitje.. nee die moeten een XXXXL model
Jaquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:51 schreef Greys het volgende:
[..]
Die vervolgens alleen op de snelweg ingezet kan wordenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:52 schreef Ou-Tannu het volgende:
defensie wil geen standaard Tankautospuitje.. nee die moeten een XXXXL model
twitter:polfryslan twitterde op zaterdag 19-10-2013 om 23:53:20In één van de panden in #Leeuwarden is een lichaam aangetroffen. Naar identiteit moet nader onderzoek worden gedaan. reageer retweet
Luchtmacht is toch ook defensie?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:53 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Nee die komen van de vliegbasis... (ze staan ook in Eelde)
K*Tquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:54 schreef Apotheose het volgende:
twitter:polfryslan twitterde op zaterdag 19-10-2013 om 23:53:20In één van de panden in #Leeuwarden is een lichaam aangetroffen. Naar identiteit moet nader onderzoek worden gedaan. reageer retweet
Lijkt me duidelijk.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:54 schreef Apotheose het volgende:
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:54 schreef Apotheose het volgende:
Kakquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:54 schreef Apotheose het volgende:
daar is ie voor gebouwd he...quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:53 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Die vervolgens alleen op de snelweg vliegbasis ingezet kan worden
Ik weet niet hoe breed het is maar zo uitzonderlijk veel ruimte heb je nu ook weer niet daar.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:54 schreef gebrokenglas het volgende:
Dat ding moet toch wel over de Voorstreek kunnen?
Yes. Het blijft niet bij vermogensschade, maar ook historisch erfgoed gaat verloren. Onvervangbaar.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:50 schreef yvonne het volgende:
[..]
Deze dus?
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=2099
'Naar verluidt staat het gebouw op fundamenten uit de dertiende eeuw, daar zou een van de eerste gebouwen in Leeuwarden ooit hebben gestaan'
Wel bizar, ze is deze week nogal in het nieuws, van de week was haar 95e sterfdag.
FOK!toen: De dood van Mata Hari
Ik zie het net: zo'n ding is 3,66 meter breed. Da's geen kleintje nee.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:56 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe breed het is maar zo uitzonderlijk veel ruimte heb je nu ook weer niet daar.
Dat is morgen om deze tijd nog superheet...quote:
E one crashtender... 42 ton...quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:57 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ik zie het net: zo'n ding is 3,66 meter breed. Da's geen kleintje nee.
Mata Hari's pand ziet er van buitenaf behoorlijk ongehavend uit. Hopelijk valt de schade binnen mee. Ook de gevel van die kledingzaak ligt zo te zien helemaal niet - bam - in of op de gracht.quote:
Ik kan er niks van verstaanquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:00 schreef Zipportal het volgende:
http://www.omropfryslan.nl/live/omrop-fryslan-tv
Denk dat er binnen niks van over is, en dat het juist alleen de buitenkant is die nog staat.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:00 schreef Lkw het volgende:
[..]
Mata Hari's pand ziet er van buitenaf behoorlijk ongehavend uit. Hopelijk valt de schade binnen mee.
Moet je beter luisteren. Ik kan het als niet-Fries prima verstaan.quote:
Geen brandmeester, het brand nog enorm... blijkt nutwitter:Gemeente_Lwd twitterde op zaterdag 19-10-2013 om 23:59:02Ga je vanavond stappen in #Leeuwarden? Blijf weg van de #brand! Omgeving is ruim afgezet, gevaar, hulpdiensten hebben ruimte nodig. #Kelders reageer retweet
Afwachten of de kade het houdt...quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:01 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Die molt ook ter plekke het wegdek
Nee, maar zonder ongein, ik zou dit liever in een verstaanbare taal voor heel Nederland horen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:03 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Hou die VBL praat maar achterwege.
Wat ik wil horen kan ik niet verstaan. Dat ze Nederlands en Fries door elkaar heen brabbelen helpt ook niet echtquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:01 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Niet? 't is wel te volgen vind ik.
Kan goed inderdaad. Maar de ramen zijn niet geknapt en de kozijnen niet zwartgeblakerd. Dat geeft hoop.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:01 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Denk dat er binnen niks van over is, en dat het juist alleen de buitenkant is die nog staat.
Het dak en de bovenste verdieping waren ingestort volgens de eigenaar.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:05 schreef Lkw het volgende:
[..]
Kan goed inderdaad. Maar de ramen zijn niet geknapt en de kozijnen niet zwartgeblakerd. Dat geeft hoop.
Die lopen een beetje achter denk ik... het is echt een hoekblok tussen 3 straten en aan de achterkant is ook een pand ingestort schijnt... maar daar is geen beeld van..quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:04 schreef Greys het volgende:
Vijf panden in brand volgens RTL4 nu.
Het waren er toch veel meer? Of was dat de ietwat overdrijvende factor van het internet?
Er is er maar 1 deze hele avond geweest die fries terugsprakquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:08 schreef marcodej het volgende:
Die zwarte wil weer geen Fries praten.
Oh, nu ga ik er dus ook steeds naar kijkenquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:08 schreef Greys het volgende:
Dat gezicht in de rook blijf ik maar naar kijken.
[ afbeelding ]
Ik had een verkeerde PI bij die postquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:08 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Oh, nu ga ik er dus ook steeds naar kijken
Een welkome afwisseling.quote:
Ik zie nog een gezicht. Rechtsonder de cirkel, die kijkt naar beneden. Creepyquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:08 schreef Greys het volgende:
[ afbeelding ]
We zullen morgen zien. Mensen overdrijven inderdaad graag in dit soort gevallen. Misschien valt het mee, die eigenaar zal ook niet als ooggetuige binnen hebben gezeten de afgelopen uren.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:06 schreef Kirov het volgende:
[..]
Het dak en de bovenste verdieping waren ingestort volgens de eigenaar.
Pand rechts naast Mata Haritwitter:Suksawat058 twitterde op zondag 20-10-2013 om 00:06:57Hoekpand Poststraat/Voorstreek staat op instorten met onze verslagggeefster @Elky87 ter plekke. #leeuwarden reageer retweet
Weet je wat pas creepy zou zijn? Als er ook 2 doden blijken te zijn.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:10 schreef Ole het volgende:
[..]
Ik zie nog een gezicht. Rechtsonder de cirkel, die kijkt naar beneden. Creepy
Oh die vergeet ik ook steeds....quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:09 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik had een verkeerde PI bij die postFoutje.
Brandschade valt tegen hoor. Vaak zijn balken helemaal opgevreten door het vuur.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:10 schreef Lkw het volgende:
[..]
We zullen morgen zien. Mensen overdrijven inderdaad graag in dit soort gevallen. Misschien valt het mee, die eigenaar zal ook niet als ooggetuige binnen hebben gezeten de afgelopen uren.
Er werd ook geroepen dat de gevel van die kledingzaak - bam - op de gracht lag. Ook dat is zwaar overdreven, zien we nu.
JEZUS!!!!!!!!!!!!!!quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:08 schreef Greys het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb geen twitter, wat zeggen ze zoal dan?quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:12 schreef the-brother-of-uzunumaki het volgende:
sommig reacties ook op twitter
Ik zie steeds een opgestoken middelvinger in deze foto:quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:08 schreef Greys het volgende:
[ afbeelding ]
https://twitter.com/search?q=leeuwarden&src=typd&f=realtimequote:Op zondag 20 oktober 2013 00:13 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Ik heb geen twitter, wat zeggen ze zoal dan?
Je moet het zo zien dat de gevels er nog wel staan, maar erachter is het leeg...quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:10 schreef Lkw het volgende:
[..]
We zullen morgen zien. Mensen overdrijven inderdaad graag in dit soort gevallen. Misschien valt het mee, die eigenaar zal ook niet als ooggetuige binnen hebben gezeten de afgelopen uren.
Er werd ook geroepen dat de gevel van die kledingzaak - bam - op de gracht lag. Ook dat is zwaar overdreven, zien we nu.
zat dit net staanquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:13 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Ik heb geen twitter, wat zeggen ze zoal dan?
quote:Jammer dat brand in Leeuwarden bij 6 panden bleef. Friesland is heel groot, laat maar branden...
Instorten is vaak gunstiger.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:11 schreef Ole het volgende:
[..]
Brandschade valt tegen hoor. Vaak zijn balken helemaal opgevreten door het vuur.
een brand met humor?quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:13 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ik zie steeds een opgestoken middelvinger in deze foto:
[ afbeelding ]
Die tweede zie ik niet.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:10 schreef Ole het volgende:
[..]
Ik zie nog een gezicht. Rechtsonder de cirkel, die kijkt naar beneden. Creepy
quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:14 schreef the-brother-of-uzunumaki het volgende:
[..]
zat dit net staan
[..]
Misschien is het gewoon wel een toevallige momentopname.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:14 schreef Greys het volgende:
[..]
Die tweede zie ik niet.
Heb nog gekeken of dit met dat gezicht een bewerkte versie was ofzo, maar overal staat dezelfde foto al vanaf het begin. Vreemd. Of zou iemand dat heel rap hebben zitten photoshoppen?
twitter:ClubHemingway twitterde op zaterdag 19-10-2013 om 23:37:55Wegens de grote brand blijven wij vandaag gesloten. In overleg met politie en brandweer is besloten om niet open... http://t.co/HqX9rqXihd reageer retweet
welkom op twitterquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:14 schreef the-brother-of-uzunumaki het volgende:
[..]
zat dit net staan
[..]
Klopt, dat zou de situatie inderdaad kunnen zijn. Maar ik zie zelfs gordijnen hangen achter de ramen. Ik ben geen deskundige, maar je zou denken dat die er niet doodleuk nog zouden hangen als de hele boel achter de gevel is afgefikt.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:14 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Je moet het zo zien dat de gevels er nog wel staan, maar erachter is het leeg...
Die panden zijn (buiten de gevels om) enkel van hout... (altijd zo bij meeste grachtenpanden)
Nee hoor. Bij de rookwolken van 9/11 zaten ook gezichten. Een er van was een duidelijke duivelquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:14 schreef Greys het volgende:
[..]
Die tweede zie ik niet.
Heb nog gekeken of dit met dat gezicht een bewerkte versie was ofzo, maar overal staat dezelfde foto al vanaf het begin. Vreemd. Of zou iemand dat heel rap hebben zitten photoshoppen?
https://www.google.nl/sea(...)h=979&dpr=1#imgdii=_quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:23 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Nee hoor. Bij de rookwolken van 9/11 zaten ook gezichten. Een er van was een duidelijke duivel
Brandwerende gordijnen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:22 schreef Lkw het volgende:
[..]
Klopt, dat zou de situatie inderdaad kunnen zijn. Maar ik zie zelfs gordijnen hangen achter de ramen. Ik ben geen deskundige, maar je zou denken dat die er niet doodleuk nog zouden hangen als de hele boel achter de gevel is afgefikt.
twitter:Suksawat058 twitterde op zondag 20-10-2013 om 00:21:39Foto van 10 minuten oud van Ruben Mulder. http://t.co/L0SQyinINp reageer retweet
ow wat een goeie grap jonge! En dan vloeit de brand langzaam maar zeker over in de overige provincies en gaat de schrijver van die tweet er ook aan. Letterlijk en figuurlijk: BURN! hihahoquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:14 schreef the-brother-of-uzunumaki het volgende:
[..]
zat dit net staan
[..]
Het is onder begonnen.... dus als het ware "omhoog gelopen"quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:22 schreef Lkw het volgende:
[..]
Klopt, dat zou de situatie inderdaad kunnen zijn. Maar ik zie zelfs gordijnen hangen achter de ramen. Ik ben geen deskundige, maar je zou denken dat die er niet doodleuk nog zouden hangen als de hele boel achter de gevel is afgefikt.
In vergelijking met de rest van de oude materialen, kan dat idd wel kloppen.... die zijn wat recenter en worden daar meestal op getest....quote:
Of.. Er bij ligt...quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:26 schreef the-brother-of-uzunumaki het volgende:
ben benieuwd hoe het er morgen bijstaat
Kan, maar staat geenszins vast. Zolang de brandweer niks definitiefs zegt over dat Hari-pand, blijf ik hopen op bewaard gebleven foto's en andere papieren. Die kapper kan zoveel bewerenquote:
Daar gaat de rest van het blok dus....quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:27 schreef Kotsdrol het volgende:
10 minuten geleden, brand slaat de andere kant op..
[ afbeelding ]
Er lijkt geen einde aan te komen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:27 schreef Kotsdrol het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:27 schreef Kotsdrol het volgende:
[ afbeelding ]
Eisen daarvoor zijn in bedrijfspanden en bij kamerverhuur sowieso strenger dan in een woonhuis.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:27 schreef Snowballed het volgende:
[..]
In vergelijking met de rest van de oude materialen, kan dat idd wel kloppen.... die zijn wat recenter en worden daar meestal op getest....
Waarom blussen ze het niet gewoon?!quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:27 schreef Kotsdrol het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:30 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Waarom blussen ze het niet gewoon?!
Spuitelf.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:30 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Wat denk je dat ze doen? Boterhammetjes eten?quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:30 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Daar helpt zo'n lullig schuimdekentje wat ze probeerden in het begin weinig tegen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:31 schreef Isegrim het volgende:
In zo'n houten pand kan dat echt zo bizar snel gaan. Heb er wel eens naar staan kijken. Je knippert met je ogen en de hele zooi staat in lichterlaaie.
Die kans is groot en dan is het nog oppassen dat het niet overslaat naar andere kant van een straat.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:28 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Daar gaat de rest van het blok dus....
Waarom slaat het dan alsnog over?quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:31 schreef GSMboy het volgende:
[..]
Wat denk je dat ze doen? Boterhammetjes eten?7(8)7
Ik denk dat het van binnenuit van pand naar pand gaat en ze kunnen alleen maar van de buitenkant blussen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:32 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Waarom slaat het dan alsnog over?
Omdat ze er niet bij kunnen??quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:32 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Een deken over de stofzuiger had nog kunnen werken.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:32 schreef Wokkel het volgende:
Daar helpt zo'n lullig schuimdekentje wat ze probeerden in het begin weinig tegen.
Omdat de brand niet luistert...quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:32 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Alleen al die hitte doet alles spontaan branden hoor.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:32 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Tenzij ze COBRA gebruiken, als blussysteem. Maar goed, dat zijn maar een paar spuitstukken.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:33 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Ik denk dat het van binnenuit van pand naar pand gaat en ze kunnen alleen maar van de buitenkant blussen.
..of dat ding in de gracht tyfen...quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:33 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een deken over de stofzuiger had nog kunnen werken.
Nou ja, beter dan niks lijkt me. Zo brandt het hele blok af, en het is me nogal een groot blok.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:34 schreef GSMboy het volgende:
[..]
Tenzij ze COBRA gebruiken, als blussysteem. Maar goed, dat zijn maar een paar spuitstukken.
Die speciaal uit Amsterdam moeten worden gehaald kennelijk.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:34 schreef GSMboy het volgende:
[..]
Tenzij ze COBRA gebruiken, als blussysteem. Maar goed, dat zijn maar een paar spuitstukken.
Ja dan breekt pas echt de hel los.....quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Die kans is groot en dan is het nog oppassen dat het niet overslaat naar andere kant van een straat.
Zou 'm toch eerst even in een deken doen.quote:
Dat schuimdeken is wat er uit de tank van de brandweerwagen komt. Voor de echte massa water moeten er eerst slangen uitgerold worden en worden aangesloten op een brandkraan of met een pomp uit de gracht gehaald wordt.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:32 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Daar helpt zo'n lullig schuimdekentje wat ze probeerden in het begin weinig tegen.
Raar dat de brandweer niet gelijk met massa's water is gaan blussen.
Ik vind het belachelijk dat het zo ver heeft moeten komen. Een brand begint altijd klein.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:35 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Ja dan breekt pas echt de hel los.....
Die zullen er allang zijn. Friesland is echt geen 1.000 km afstand van Amsterdam (zoals sommigen wel zullen denken)quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:35 schreef Kotsdrol het volgende:
[..]
Die speciaal uit Amsterdam moeten worden gehaald kennelijk.
Klopt...quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:33 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Ik denk dat het van binnenuit van pand naar pand gaat en ze kunnen alleen maar van de buitenkant blussen.
Nou deze heeft wel héél snel om zich heengegrepen moet ik zeggen, dat heb ik nog nooit eerder gezien.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:36 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Ik vind het belachelijk dat het zo ver heeft moeten komen. Een brand begint altijd klein.
die werd alleen in gezet voor het pompen dacht ik nog niet voor blussenquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:36 schreef gebrokenglas het volgende:
Is die crashtender al daadwerkelijk ingezet?
Volgens mij alleen als pompquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:36 schreef gebrokenglas het volgende:
Is die crashtender al daadwerkelijk ingezet?
Want die heb je ook overal liggen... En een dekbed eromheen wikkelen lijkt me ook niet echt verstandig.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:35 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Zou 'm toch eerst even in een deken doen.
Het fikt nog vrolijk doorquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:37 schreef RAVW het volgende:
[..]
die werd alleen in gezet voor het pompen dacht ik nog niet voor blussen
Maar is er al bekent hoe veel panden verloren zijn
Spot on.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:37 schreef GSMboy het volgende:
[..]
Die zullen er allang zijn. Friesland is echt geen 1.000 km afstand van Amsterdam (zoals sommigen wel zullen denken)
Ik zou bij de brandweer gaan als ik jou was...quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:34 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Wat apart dat ze dat dan niet eerder hebben gefixt, nu is het dus gewoon klaar.
Ja idd, en ze kunnen toch niet naar binnen om te blussen?quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:38 schreef GSMboy het volgende:
Hoe is dat lijk ontdekt? De panden stonden toch op instorten?
Zat ik me ook af te vragen, maar misschien doordat alles ingestort is van binnen zagen ze hem op de begane grond liggen?quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:38 schreef GSMboy het volgende:
Hoe is dat lijk ontdekt? De panden stonden toch op instorten?
Ja, maar het begint zo:quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:37 schreef CherryOnTop het volgende:
Ben trouwens wel blij nu met onze blusdekens in huis. Dat bedenk ik altijd pas weer als zoiets gebeurt.
[..]
Nou deze heeft wel héél snel om zich heengegrepen moet ik zeggen, dat heb ik nog nooit eerder gezien.
Begonnen in die kledingzaak toch? Dat wil wel fikken.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:37 schreef CherryOnTop het volgende:
Ben trouwens wel blij nu met onze blusdekens in huis. Dat bedenk ik altijd pas weer als zoiets gebeurt.
[..]
Nou deze heeft wel héél snel om zich heengegrepen moet ik zeggen, dat heb ik nog nooit eerder gezien.
ik denk je dat je eens moet gaan verdiepen in de bouw van die oude huizen dan zal je begrijpen waarom die dingen fakkels worden als ze gaan brandenquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:39 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Ja, maar het begint zo:
[ afbeelding ]
En het eindigt in een grote vuurzee. Dan is er toch iets fout gegaan lijkt mij?
Blusdeken?
Lijkt me wel verstandig om in een kledingwinkel een branddeken aanwezig te hebben en er ook met te oefenen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Want die heb je ook overal liggen... En een dekbed eromheen wikkelen lijkt me ook niet echt verstandig.
het lijkt me eerder dat hij in een pand aan de achterzijde in de Poststraat of aan de Minnemastraat woonde. Mogelijk woonde hij in een pand dat heel veel rook- en waterschade opgelopen heeft en dat hij gestikt isquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:38 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Zat ik me ook af te vragen, maar misschien doordat alles ingestort is van binnen zagen ze hem op de begane grond liggen?
quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:40 schreef GSMboy het volgende:
Een blusdeken, dat kunnen toch alleen Crashtenders?
En die kunnen niet blussen, omdat ze er niet bij kunnen (krappe straten)
Nee, maar ik vind het wel apart dat iets kleins (nou ja, klein in vergelijking met nu) waar ze met de neus bovenop zitten iets heel groots wordt.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:38 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Ik zou bij de brandweer gaan als ik jou was...
Ja, het pand is van hout en het begon in een kledingzaak, dat zal het grootste probleem zijn geweestquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:39 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Ja, maar het begint zo:
[ afbeelding ]
Da's niet het begin. Dat zal 30-60 seconden eerder geweest zijn, met een stofzuiger die vlam vatte. Dan is het nog klein, op die foto allang niet meer.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:39 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Ja, maar het begint zo:
[ afbeelding ]
Blusdeken?
Doodsoorzaak bij brand is bijna altijd rookvergiftiging.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:41 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het lijkt me eerder dat hij in een pand aan de achterzijde in de Poststraat of aan de Minnemastraat woonde. Mogelijk woonde hij in een pand dat heel veel rook- en waterschade opgelopen heeft en dat hij gestikt is
Een sprinklersysteem lijkt me ook nuttig.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:41 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Lijkt me wel verstandig om in een kledingwinkel een branddeken aanwezig te hebben en er ook met te oefenen.
Ze zaten er in het begin niet met de neus bovenop, die hele winkel stond al in de fik voordat er uberhaupt brandweer bij was.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:41 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Nee, maar ik vind het wel apart dat iets kleins (nou ja, klein in vergelijking met nu) waar ze met de neus bovenop zitten iets heel groots wordt.
Een blusdeken is meer voor vlam in de pan o.i.d.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:42 schreef GSMboy het volgende:
[..]
Dus....?
Kan je ook nog wat meer dan alleen maar op de grond slaan
Het zijn grachtenpanden.. zoek maar eens op hoe die gebouwd werden...quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:41 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Nee, maar ik vind het wel apart dat iets kleins (nou ja, klein in vergelijking met nu) waar ze met de neus bovenop zitten iets heel groots wordt.
Dan is levend verbranden erger, denk ik. Toch?quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:42 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Doodsoorzaak bij brand is bijna altijd rookvergiftiging.
In nostalgische gebouwen is het lastig aan te brengen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:42 schreef Light het volgende:
[..]
Een sprinklersysteem lijkt me ook nuttig.
Maar goed ook, levend verbranden lijkt me helemaal verschrikkelijk...quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:42 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Doodsoorzaak bij brand is bijna altijd rookvergiftiging.
Schuimdeken dan...... Je snapt het blijkbaar wel.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:43 schreef Kirov het volgende:
[..]
Een blusdeken is meer voor vlam in de pan o.i.d.
Of een stofzuigerquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:43 schreef Kirov het volgende:
[..]
Een blusdeken is meer voor vlam in de pan o.i.d.
Wat dacht je van een simpele blusser aan de muur?quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:41 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Lijkt me wel verstandig om in een kledingwinkel een branddeken aanwezig te hebben en er ook met te oefenen.
Nou ja, het is zaterdag, hoe kunnen ze er nou niet meteen met de neus bovenop zitten? Die winkel was toch gewoon open?quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:43 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Ze zaten er in het begin niet met de neus bovenop, die hele winkel stond al in de fik voordat er uberhaupt brandweer bij was.
Die hadden ze, begreep ik van de vrouw die haar verhaal stond te doen bij omroep friesland. Of ze wisten hoe ze 'm moesten gebruiken is me dan weer een raadselquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat dacht je van een simpele blusser aan de muur?
Beter stikken etc dan levend verbranden, dat lijkt mij echt hel.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:43 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Maar goed ook, levend verbranden lijkt me helemaal verschrikkelijk...
vaak mag het niet eens monumenten zorg en dat soort partyen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:43 schreef GSMboy het volgende:
[..]
In nostalgische gebouwen is het lastig aan te brengen.
Omdat je eerst de brandweer moet bellen dat er brand is, en dan moeten ze nog komen. Dat duurt een paar minuten.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:44 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Nou ja, het is zaterdag, hoe kunnen ze er nou niet meteen met de neus bovenop zitten? Die winkel was toch gewoon open?
Ik vind het maar naar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |