Erdogan een baas op weg naar verdere democratisering? Heeft ie zijn oren laten hangen en een les getrokken uit de protesten laatst?quote:Erdogan komt met 'democratisch pakket': ruimte voor minderheden
- Geen verbod meer op hoofddoeken in overheidsgebouwen, wel nog voor politie, rechters, openbaar aanklagers en militair personeel
- Ook Koerdische lessen op particuliere scholen
- Letters die niet voorkomen in Turks alfabet niet langer verboden (Koerden kunnen dan blijkbaar wel bepaalde letters in namen opnemen)
- Kiesdrempel omlaag van 10 naar 5%, hoewel nog niet zeker is of het hem gaat lukken
- Een universiteit wordt vernoemd naar Bektashi als opsteker voor de alevieten
- Klooster wordt teruggegeven aan Syrisch-Christelijke gemeenschap
Meer in detail: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)or-minderheden.dhtml
Waarom?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:10 schreef expans het volgende:
Onzinpakket gerusht vanwege de protesten en hij hangt de moslim uit (hoofddoekverbod enzo) om zijn toezeggingen aan de PKK te verhullen.
Mooi. Ik snap dat een rechter, agent en soldaat objectiviteit moet uitstralen, maar los daarvan slaat een hoofddoekverbod nergens op.quote:- Geen verbod meer op hoofddoeken in overheidsgebouwen, wel nog voor politie, rechters, openbaar aanklagers en militair personeel
Er zijn trouwens al Koerdische lessen op openbare scholen. Dit gaat erom dat het onderwijs geheel in het Koerdisch wordt gegeven. Dit op particulier niveau verbieden slaat nergens op, dus de hervorming is goed. Echter is het geheel begrijpelijk dat een land onderwijs in een andere taal niet volledig gaat subsidiëren. Die kiddo's moeten ook Turks leren en dat gebeurt niet op zo'n school.quote:- Ook Koerdische lessen op particuliere scholen
Mooi, letters verbieden , wtf , welk jaren leven we in?quote:- Letters die niet voorkomen in Turks alfabet niet langer verboden (Koerden kunnen dan blijkbaar wel bepaalde letters in namen opnemen)
Ook wel goed denk ik. Meer democratiequote:- Kiesdrempel omlaag van 10 naar 5%, hoewel nog niet zeker is of het hem gaat lukken
Mag ook. Het was een vreedzame en goede man.quote:- Een universiteit wordt vernoemd naar Bektashi als opsteker voor de alevieten
Niks mis mee.quote:- Klooster wordt teruggegeven aan Syrisch-Christelijke gemeenschap
Ik heb even mijn bericht iets aangepast, misschien begrijp je het nu wel.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:14 schreef De_Coulance het volgende:
Er zijn trouwens al Koerdische lessen op openbare scholen. Dit gaat erom dat het onderwijs geheeld in het Koerdisch wordt gegeven. Dit verbieden slaat nergens op, dus de hervorming is goed. Echter is het geheel begrijpelijk dat een land onderwijs in een andere taal niet volledig gaat subsidiëren. Die kiddo's moeten ook Turks leren en dat gebeurt niet op zo'n school.
Ja het is een politicus he.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:10 schreef expans het volgende:
Onzinpakket gerusht vanwege de protesten en hij hangt de moslim uit (hoofddoekverbod enzo) om zijn toezeggingen aan de PKK te verhullen.
Even voor de duidelijkheid; er kunnen wel goede moties inzitten maar het merendeel is erin gezet om zijn eigen beleid te camoufleren om zo min mogelijk stemmen kwijt te raken; beetje de moslim uithangen, beetje Koerden dingen 'gunnen', beetje democratieverhalen opzetten om de middenklasse die makkelijk van partij switcht (liberalen?) bij zich te houden etc.
Ja ik snap wat je bedoelt.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:15 schreef expans het volgende:
[..]
Ik heb even mijn bericht iets aangepast, misschien begrijp je het nu wel.
Mij is hij in elk geval wel totaal kwijtgeraakt, voornamelijk door hun ingezette politiek wat betreft de buurlanden (voornamelijk Syrië) en de PKK. Ik geloof niet in die farce van vredesonderhandelingen etc, dat is allemaal gelul omdat ze hun handen vol hebben in Syrië.quote:
Wat een achterlijke mongolen zijn het toch. Turkije doet ons toezeggingen... Hoe zullen we eens reageren? Laten we weer oorlog voeren!quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:26 schreef Charismatisch het volgende:
De Koerdische rebellen in Turkije overwegen het staakt-het-vuren met de regering op te zeggen. Dat heeft het pro-Koerdische persbureau Firat donderdag gemeld. Aanleiding is een hervormingspakket van de regering dat Koerdische Turken meer rechten moet geven, maar volgens de rebellen niet ver genoeg gaat.
Het bestand werd zes maanden geleden overeengekomen. Sindsdien heeft de Turkse regering geen aanvallen meer uitgevoerd op stellingen van de PKK. Het Turkse parlement verlengde donderdag echter een mandaat dat het leger toestemming geeft Koerdische bases in het noorden van Irak aan te vallen.
PKK overweegt bestand met Turkije op te zeggen
Je moet wel heel naief zijn om te denken dat het komt door de protesten. Erdogan is al jaren bezig met een 'hervorming'.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:10 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Erdogan een baas op weg naar verdere democratisering? Heeft ie zijn oren laten hangen en een les getrokken uit de protesten laatst?
Iemand enig idee hoe men in Turkije ertegenaan kijkt, of Nederlandse Turken op dit forum?
Ik ben niet goed op de hoogte van de Turkse politiek. Met "protesten" doelde ik meer op de universiteit naar een voor veel Alevieten belangrijke man te vernoemen; Bektashi. Omdat er toendertijd te doen was over een brug die naar een Sultan werd genoemd die veel Alevieten over de kling had gejaagd, toch?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 20:07 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Je moet wel heel naief zijn om te denken dat het komt door de protesten. Erdogan is al jaren bezig met een 'hervorming'.
Oh, dat bedoel je, de huilies om een naam van een brug. Hij heeft toen direct er na speciaal een Alevitisch gebedshuis bezocht. Dit heeft daar weinig te maken. Deze koers voert Erdogan al enkele jaren.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 20:21 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik ben niet goed op de hoogte van de Turkse politiek. Met "protesten" doelde ik meer op de universiteit naar een voor veel Alevieten belangrijke man te vernoemen; Bektashi. Omdat er toendertijd te doen was over een brug die naar een Sultan werd genoemd die veel Alevieten over de kling had gejaagd, toch?
Erdogan is een opportunistisch mannetje die weer eens bezig is met een charmeoffensief. Het opheffen van het hoofddoekverbod past ook nog eens in zijn straatje. Als je wilt weten wie Erdogan echt is dan zou je zijn openbare speeches eens moeten horen. Dat is het enige moment dat hij geen tegengas heeft en duidelijk laat merken dat hij slechts een beperkt deel van de Turkse bevolking representeert. De rest bestempelt hij, wijzend naar de verkiezingsuitslagen, als minderheid, dus die moeten hun kop maar houden. Democratie?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:10 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Erdogan een baas op weg naar verdere democratisering? Heeft ie zijn oren laten hangen en een les getrokken uit de protesten laatst?
Iemand enig idee hoe men in Turkije ertegenaan kijkt, of Nederlandse Turken op dit forum?
Maar een brug vernoemen naar een Sultan schijnt wel een probleem te zijnquote:Op zaterdag 12 oktober 2013 20:57 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Een universiteit Bektas noemen en dan denken dat je zo wat doet voor de Alevieten.Nee.
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 21:45 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Maar een brug vernoemen naar een Sultan schijnt wel een probleem te zijn
Ja, dat is inderdaad wel een probleem. Zit een groot verschil tussen beiden. En als jij dat niet snapt, neem ik je het niet kwalijk, had het ook niet echt verwacht.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 21:45 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Maar een brug vernoemen naar een Sultan schijnt wel een probleem te zijn
Kan je het verschil tussen beiden uitleggen vanuit jouw perspectief? Ik snap het namelijk nietquote:Op zondag 13 oktober 2013 01:10 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad wel een probleem. Zit een groot verschil tussen beiden. En als jij dat niet snapt, neem ik je het niet kwalijk, had het ook niet echt verwacht.
Nee, een groep alevieten in Turkije gaat er echt selectief en hypocriet mee om.quote:Op zondag 13 oktober 2013 01:10 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad wel een probleem. Zit een groot verschil tussen beiden. En als jij dat niet snapt, neem ik je het niet kwalijk, had het ook niet echt verwacht.
Daar krijg je toch geen antwoord op, of je krijgt een antwoord waardoor je het nog meer niet snaptquote:Op zondag 13 oktober 2013 02:27 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Kan je het verschil tussen beiden uitleggen vanuit jouw perspectief? Ik snap het namelijk niet
Hij heeft de Christenen meer rechten en vrijheden gegund dan de 'seculiere' leiders voor hem anders Wammes.quote:Op zondag 13 oktober 2013 14:50 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Assad had nooit zo'n moeite met Christenen en een seculiere levensstijl als Erdogan.
En de radicale moslimgekkies ook dus is dat nou zoveel beter?quote:Op zondag 13 oktober 2013 14:56 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Hij heeft de Christenen meer rechten en vrijheden gegund dan de 'seculiere' leiders voor hem anders Wammes.
Geeft je geen vrijbrief om te liegen.quote:Op zondag 13 oktober 2013 15:03 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
En de radicale moslimgekkies ook dus is dat nou zoveel beter?
Dat heb ik dan ook niet gedaan, jij daartegen wel met je aantijging en dat is opzich moreel verwerpelijkquote:Op zondag 13 oktober 2013 15:13 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Geeft je geen vrijbrief om te liegen.
Want het leven van een christen is gewoon meer waard dan een moslim ofzo?quote:Op zondag 13 oktober 2013 14:50 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Assad had nooit zo'n moeite met Christenen en een seculiere levensstijl als Erdogan.
Het is zelfmoord voor de PKK m weer de wapens tegen de Turkse staat nemen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:26 schreef Charismatisch het volgende:
De Koerdische rebellen in Turkije overwegen het staakt-het-vuren met de regering op te zeggen. Dat heeft het pro-Koerdische persbureau Firat donderdag gemeld. Aanleiding is een hervormingspakket van de regering dat Koerdische Turken meer rechten moet geven, maar volgens de rebellen niet ver genoeg gaat.
Het bestand werd zes maanden geleden overeengekomen. Sindsdien heeft de Turkse regering geen aanvallen meer uitgevoerd op stellingen van de PKK. Het Turkse parlement verlengde donderdag echter een mandaat dat het leger toestemming geeft Koerdische bases in het noorden van Irak aan te vallen.
PKK overweegt bestand met Turkije op te zeggen
Ik vind die hervormingen ook allemaal goed.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:14 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Waarom?
[..]
Mooi. Ik snap dat een rechter, agent en soldaat objectiviteit moet uitstralen, maar los daarvan slaat een hoofddoekverbod nergens op.
[..]
Er zijn trouwens al Koerdische lessen op openbare scholen. Dit gaat erom dat het onderwijs geheel in het Koerdisch wordt gegeven. Dit op particulier niveau verbieden slaat nergens op, dus de hervorming is goed. Echter is het geheel begrijpelijk dat een land onderwijs in een andere taal niet volledig gaat subsidiëren. Die kiddo's moeten ook Turks leren en dat gebeurt niet op zo'n school.
[..]
Mooi, letters verbieden , wtf , welk jaren leven we in?
[..]
Ook wel goed denk ik. Meer democratie
[..]
Mag ook. Het was een vreedzame en goede man.
[..]
Niks mis mee.
Ik denk dat die vredesonderhandelingen wel echt zijn. Ik ben verder voor full-Kurdish language education op scholen hogere beroepsscholen en Universiteiten. En dat niet alleen voor het Koerdisch maar voor alle minderheidstalen die in Turkije gesproken worden.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:18 schreef expans het volgende:
[..]
Mij is hij in elk geval wel totaal kwijtgeraakt, voornamelijk door hun ingezette politiek wat betreft de buurlanden (voornamelijk Syrië) en de PKK. Ik geloof niet in die farce van vredesonderhandelingen etc, dat is allemaal gelul omdat ze hun handen vol hebben in Syrië.
Colombia heeft net als ons meerdere malen gesprekken gevoerd met de FARC, operaties uitgesteld etc en nu hebben ze een nieuw offensief met 50.000 man opgezet. Just saying.
Mij boeit het persoonlijk geen ruk wat je thuis/buitenshuis doet zolang je in overheidsinstituten de lingua franca spreekt; aka Turks. Imo geld het zelfde voor scholen/universiteiten.
Btw; kiesdrempel omlaag is imo goed want dan hebben kleinere Turkse partijen ook meer kans EN kunnen er eventueel meer partijen komen waardoor de BDP/PKK geen monopolie meer heeft.
Koerds, oke, begrijp ik, maar:quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:31 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ik denk dat die vredesonderhandelingen wel echt zijn. Ik ben verder voor full-Kurdish language education op scholen hogere beroepsscholen en Universiteiten.
In hoeveel talen moeten ze dan wel niet les geven? Is dat niet een beetje gek? Dus voor ieder vak, moeten ze docenten hebben met een ander taal.quote:En dat niet alleen voor het Koerdisch maar voor alle minderheidstalen die in Turkije gesproken worden.
Waarom niet, maar waarom wil je dat?quote:Ik wil dat Koerdisch wordt erkend als tweede officiele taal.
quote:Ik wil ook dat het bestuur in Turkije decentraliseert, en desnoods dat Turkije zelfs een federale staat wordt.
Federalisme is de beste oplossing voor de problemen in Turkije.
Oke ik bedoelde ook niet echt alle talen die in Turkije worden gesproken, maar de grootste talen zoals Koerdisch, Zazaki, Arabisch en Assyrisch. En ik wil dat ze hun gehele onderwijs in hun moedertaal kunnen volgen met Turks alleen als een verplicht schoolvak.quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:34 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Koerds, oke, begrijp ik, maar:
[..]
In hoeveel talen moeten ze dan wel niet les geven? Is dat niet een beetje gek? Dus voor ieder vak, moeten ze docenten hebben met een ander taal.
[..]
Waarom niet, maar waarom wil je dat?
[..]
Ik vind het grappig dat jij denkt te weten wat het beste is.quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:41 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Oke ik bedoelde ook niet echt alle talen die in Turkije worden gesproken, maar de grootste talen zoals Koerdisch, Zazaki, Arabisch en Assyrisch. En ik wil dat ze hun gehele onderwijs in hun moedertaal kunnen volgen met Turks alleen als een verplicht schoolvak.
Als Koerdisch een officiële taal wordt dan krijgt de taal een heropleving en leren alle geassimileerde koerden hun moedertaal. Het is goed als Koerdisch een legale status krijgt. Bijv. in Irak is Koerdisch sinds 2005 een tweede officiële taal. Daarna gingen Koerdische kinderen massaal hun taal leren en maakte de Koerdische taal en cultuur een comeback.
Wat vind je zo grappig aan decentralisatie en federalisme. Problemen met etnische minderheden kun je het best oplossen met federalisme. Kijk bijv. naar Irak, Libanon, India en Pakistan. Dat zijn allemaal federale staten waar veel etnische groepen bij elkaar wonen.
Jij begrijpt mij niet of wilt mij niet begrijpen.quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:44 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Ik vind het grappig dat jij denkt te weten wat het beste is.
Denk je dat het echt haalbaar is om op iedere school, op ieder niveau, alle vakken in 5-7 talen aan te bieden, serieus?
Al die landen die jij opnoemt zijn ook allemaal stabiel, democratisch en leeft iedereen in vrijheid
In al die landen heb je oorlog. Wat een verwijzingquote:Op zondag 13 oktober 2013 19:41 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Oke ik bedoelde ook niet echt alle talen die in Turkije worden gesproken, maar de grootste talen zoals Koerdisch, Zazaki, Arabisch en Assyrisch. En ik wil dat ze hun gehele onderwijs in hun moedertaal kunnen volgen met Turks alleen als een verplicht schoolvak.
Als Koerdisch een officiële taal wordt dan krijgt de taal een heropleving en leren alle geassimileerde koerden hun moedertaal. Het is goed als Koerdisch een legale status krijgt. Bijv. in Irak is Koerdisch sinds 2005 een tweede officiële taal. Daarna gingen Koerdische kinderen massaal hun taal leren en maakte de Koerdische taal en cultuur een comeback.
Wat vind je zo grappig aan decentralisatie en federalisme. Problemen met etnische minderheden kun je het best oplossen met federalisme. Kijk bijv. naar Irak, Libanon, India en Pakistan. Dat zijn allemaal federale staten waar veel etnische groepen bij elkaar wonen.
In Irak bijv. hebben Koerden wel alle rechten. In Pakistan wonen 4 grote etnische groepen met alle rechten. Alle vier de groepen hebben hun eigen scholen, universiteiten, kranten, televisie enz.quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:49 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
In al die landen heb je oorlog. Wat een verwijzing
Spanje is geen federaal staat. Het land wordt nog steeds geregeerd in Madrid. Basken en Cataloniërs hebben namelijk beperkte rechten.quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:49 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Jij begrijpt mij niet of wilt mij niet begrijpen.
Er worden bijv. speciale Koerdische, Arabische en Assyrische scholen opgericht
(zowel publiek als privé) war ze hun onderwijs in hun eigen taal kunnen volgen. Het i niet zo dat alle kinderen in Turkije 6, 7 of meer talen moeten leren.
Oké de landen die ik opnoem zijn misschien niet stabiel of democratisch, maar etnische minderheden in die landen hebben wel alle rechten. bijv. Spanje is ook een federale staat en daar hebben Basken en Cataloniërs alle rechten.
Ik zeg wat het beste is voor Turkije omdat ik verstand van dit soort dingen heb. Federalisme werkt goed in veel landen.
![]()
![]()
![]()
Lijkt mij niet heel verstandig. Ik zie zoiets in Nederland ook niet zitten. Mensen gaan dan langs elkaar leven.quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:49 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Jij begrijpt mij niet of wilt mij niet begrijpen.
Er worden bijv. speciale Koerdische, Arabische en Assyrische scholen opgericht
(zowel publiek als privé) war ze hun onderwijs in hun eigen taal kunnen volgen. Het i niet zo dat alle kinderen in Turkije 6, 7 of meer talen moeten leren.
Oké de landen die ik opnoem zijn misschien niet stabiel of democratisch, maar etnische minderheden in die landen hebben wel alle rechten. bijv. Spanje is ook een federale staat en daar hebben Basken en Cataloniërs alle rechten.
Ik zeg wat het beste is voor Turkije omdat ik verstand van dit soort dingen heb. Federalisme werkt goed in veel landen.
![]()
![]()
![]()
In Pakistan heerst sharia-recht en worden er veel aanslagen gepleegd op Christenen en Sji-ieten. Ook krijg je de doodstraf voor blasfemie. Verder is het een redelijk arm en achtergesteld land. Slecht voorbeeld dus..quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:52 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
In Irak bijv. hebben Koerden wel alle rechten. In Pakistan wonen 4 grote etnische groepen met alle rechten. Alle vier de groepen hebben hun eigen scholen, universiteiten, kranten, televisie enz.
De officiële taal voor het hele land zijn Urdu en Engels.
Dus het is wel een goede verwijzing hoor vindt ik.
Waarom kan zoiets niet voor Turkije werken.
In Irak moorden de soennieten en sjieten elkaar uit.quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:52 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
In Irak bijv. hebben Koerden wel alle rechten. In Pakistan wonen 4 grote etnische groepen met alle rechten. Alle vier de groepen hebben hun eigen scholen, universiteiten, kranten, televisie enz.
De officiële taal voor het hele land zijn Urdu en Engels.
Dus het is wel een goede verwijzing hoor vindt ik.
Waarom kan zoiets niet voor Turkije werken.
Hij wil een onafhankelijk Koerdistan. Hij verwijst in alles naar Koerdistan, Noord-Irak en (Noord??)Syrië worden door hem ook al Koerdistan genoemd..quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:55 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
In Irak moorden de soennieten en sjieten elkaar uit.
In Pakisten is een regio dat heet Wazuristan waar de Taliban heerst.
In India heb je een regio dat heet Kashmir waar er burgeroorlog heerst.
Libanon wordt voor de helft geregeerd door Hezbollah.
Het enige waar jij naar streeft is een burgeroorlog in Turkije.
Dan kan je dat toch meteen zeggen.quote:Op zondag 13 oktober 2013 20:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hij wil een onafhankelijk Koerdistan. Hij verwijst in alles naar Koerdistan, Noord-Irak en (Noord??)Syrië worden door hem ook al Koerdistan genoemd..
Had je beter niet kunnen doen, nu valt het stilquote:
Basken en Cataloniërs hebben in Spanje volledige rechten. Ze hebben alle twee hun autonome gebieden. Spanje is meer een asymmetrische federatie, waar sommige gebieden meer autonomie hebben dan andere.quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:52 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Spanje is geen federaal staat. Het land wordt nog steeds geregeerd in Madrid. Basken en Cataloniërs hebben namelijk beperkte rechten.
Wat wil je dan dat Koerden volledig assimileren.quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:54 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Lijkt mij niet heel verstandig. Ik zie zoiets in Nederland ook niet zitten. Mensen gaan dan langs elkaar leven.
Turken en Koerden leven juist eeuwenlang niet langs elkaar maar met elkaar, ook te zien aan de vele gemengde huwelijken. De scholen en taal waarin wordt les gegeven gemeenschappelijk houden lijkt mij dan ook het beste. Ik zou het ook niet zien zitten als in Nederland scholen compleet in het Turks/Arabisch/Pools les zouden geven.
De school is bij uitstek de instapplaats voor het leven.
Dat hij een kloon van Computerprobleem is wie met PKK (een terreurorganisatie) sympathiseert was al bekendquote:Op zondag 13 oktober 2013 20:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hij wil een onafhankelijk Koerdistan. Hij verwijst in alles naar Koerdistan, Noord-Irak en (Noord??)Syrië worden door hem ook al Koerdistan genoemd..
Ik zeg alleen dat de rechten van etnische en religieuze minderheden in die landen veel beter geregeld zijn dan in Turkije dankzij federalisme.quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:55 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Waar heb ik gezegd dat ik de PKK steun!!!!!!!!!!!!!!!!!quote:Op zondag 13 oktober 2013 20:22 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dat hij een kloon van Computerprobleem is wie met PKK (een terreurorganisatie) sympathiseert was al bekend
Catalanen demonstreren nu juist voor onafhankelijkheid.. Was er vorige maand nog, en er waren flinke demonstraties.quote:Op zondag 13 oktober 2013 20:21 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Basken en Cataloniërs hebben in Spanje volledige rechten. Ze hebben alle twee hun autonome gebieden. Spanje is meer een asymmetrische federatie, waar sommige gebieden meer autonomie hebben dan andere.
Basken konden volgens mij zelfs al in 1979 hun onderwijs in het Baskisch volgen.
Catalanen demonstreren wel maar ze hebben wel alle rechten.quote:Op zondag 13 oktober 2013 20:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Catalanen demonstreren nu juist voor onafhankelijkheid.. Was er vorige maand nog, en er waren flinke demonstraties.
Ah, en in het Syriëtopic maar beweren dat hij zich een maand geleden pas had geregistreerd op fok!quote:Op zondag 13 oktober 2013 20:22 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dat hij een kloon van Computerprobleem is wie met PKK (een terreurorganisatie) sympathiseert was al bekend
Catalanen kunnen wettelijk niet onafhankelijk worden, als Madrid daar niet mee instemt.quote:Op zondag 13 oktober 2013 20:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Catalanen demonstreren nu juist voor onafhankelijkheid.. Was er vorige maand nog, en er waren flinke demonstraties.
En Whiskers had jij tegen Mathemaat gezegd dat ik pkk'ers was!!!!quote:Op zondag 13 oktober 2013 20:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar dat willen ze dus welquote:Op zondag 13 oktober 2013 20:26 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Catalanen kunnen wettelijk niet onafhankelijk worden, als Madrid daar niet mee instemt.
Hoe kom je daar nou weer bij??quote:Op zondag 13 oktober 2013 20:27 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
En Whiskers had jij tegen Mathemaat gezegd dat ik pkk'ers was!!!!![]()
Willen de Spanjaarden dat? Nee, tochquote:
Nee, de Catalanenquote:Op zondag 13 oktober 2013 20:29 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Willen de Spanjaarden dat? Nee, toch
De EU laat ze toch niet, dat zou volgens mij de ondergang van de EU worden xDquote:
quote:Twee Turkse studenten zijn door de Poolse politie aangehouden omdat ze in concentratiekamp Majdanek de Hitlergroet brachten. Zij richtten hun armen bovendien naar een groep Israëliërs.
Volgens Haaretz zeiden de twee 'Heil Hitler' en brachten ze de Hitlergroet toen ze een groep Israëlische studenten tegenkwamen.
De Israëlische studenten dienden een officiële klacht in wat uiteindelijk tot de aanhouding van de twee Turken leidde. Als het duo schuldig bevonden wordt aan het verspreiden van fascistische propaganda kunnen ze drie jaar cel krijgen.
http://www.powned.tv/nieu(...)lergroet_in_con.html
Jij vindt het een probleem dat een brug wordt vernoemt naar Yavuz Sultan Selim?quote:Op zondag 13 oktober 2013 01:10 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad wel een probleem. Zit een groot verschil tussen beiden.
Nee hoor, verre van.quote:Op zondag 13 oktober 2013 20:22 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Wat wil je dan dat Koerden volledig assimileren.
Coulance, gemengde huwelijken in Turkije maken maar 7.5 a 8% uit van het totaal aantal huwelijken in Turkije. Koerden die met Turken trouwen vind je vooral in de grote steden zoals Istanbul en Ankara. En ze komen vooral voor omdat in die gebieden weinig Koerden leven.quote:Op zondag 13 oktober 2013 20:59 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Nee hoor, verre van.
Echter zit niemand te wachten op parallele samenlevingen. Een school is een van de fundamenten van een land. Waar verschillende type mensen samenkomen. Als je mensen daar al gaat scheiden... Het is sowieso niet te doen, vanwege het hoge aantal gemengde huwelijken en de verspreiding van Koerden over heel Turkije. Koerdisch als keuzevak of als studie is echter prima.
quote:Do Kurdish-Turkish marriages prevent division?
Turkey is an interesting country. We are a people able to create arguments that are shaped by the conditions of the time, and then we are able to believe in those same arguments we created. Our most beloved way to face problems seems to be in taking shelter behind lies constructed to shield us. What we first do, as a society, is make up lies. Then we make ourselves believe in those lies. Finally, we try to get others to believe in them. This is how it played out with the Armenian “relocations” and with the Kurdish situation as well.
For example, the greatest lie we have created in the face of the Kurdish problem is this: that the Kurdistan Workers' Party (PKK) is just a tool of foreign powers and its actions were unleashed upon us by actors outside of Turkey. Also a part of this is the assertion that PKK leaders are Armenian, not Kurdish, and that the leaders' views of Marxism distance them from our Kurdish brothers
The real truth of the matter is that these lies were created by the state, with the aim of making the Kurds believe these lies, and we all wound up believing them, because we wanted to believe these things. We had nothing else behind which to hide. It is essentially good that we believed these things, though, because had Turkish society from the very start connected the PKK directly with the Kurds, a civil war would have long-ago broken out. When, in fact, what happened was that since we believed these lies, the essential clashes remained between the state and the PKK and did not descend to the level of general society. For example, there has been no real enmity between Turkish and Kurdish neighbors. Kurdish-Turkish marriages have carried on. The two factions of society remain undivided.
And now, we are engaged in a peace process, a process we are constructing from lies. The greatest lie created during this process is this: There are simply too many Kurdish-Turkish marriages to keep us from ever dividing.
All right, is this really true? And why does our state -- and why do our political intellectuals -- feel the need to make up such a lie? More importantly, would such marriages really prevent division from occurring?
Let us speak openly. There is a very deep fear of division that lies within Turkish society. It is this fear of division that has allowed society to stomach so much.
When the whole peace process began, the fear grew even deeper. The government insisted it had not given anything to the PKK, but no one believed this. And so, a whole set of new arguments appeared, all aimed at covering up this fear. The strongest of these arguments was this: That Kurds and Turks are two peoples who have married off their daughters and sons to one another over time -- meaning there cannot be division after all these years.
First and foremost, ethnic separation and processes of division are never based on reason. These are generally processes which occur rapidly, triggered by major incidents that are the outcome of emotional breaks and divisions in society. After all, if you consider the ethnic divisions that unfolded with the Bosnian Serbs, the Kosovar and the Armenian-Azeris in Karabag, and so on, none of them seem reasonable in ways we can understand.
As it is, ethnic divisions and separations unfold according to their own reasons. The events leading to the divisions all take place within the framework of this special sort of reasoning. So, the truth is, ethnic divisions and separations completely pass over reason, which is why the interwoven histories and marriages of two cultures and ethnicities are not enough to prevent them from separating. It is a ridiculous argument.
What's more, statistics also do not support this argument. For example, some data points to mixed ethnic marriages in the Ossetian regions of Georgia as being around 40 percent. In Nagorno-Karabag, mixed Armenian-Azeri marriages were at more than 20 percent. In comparison, Turkish-Kurdish marriages in Turkey are at around 5-8 percent. So if even higher levels of mixed ethnic marriages in other places were unable to prevent division and separation, how should Turkish-Kurdish marriages -- at an average 7 percent -- prevent ethnic separation in Turkey?
Also, the geography encompassed by Turkish-Kurdish marriages is important. These are marriages which tend to take place more in larger metropolitan areas where lots of Turks live. There are far fewer of these mixed marriages in areas that are largely Kurdish, which means that if division were to occur, according to this argument, it would be in places largely populated by Kurds. Unlike what the state is alleging, there are no such marriages in these areas. Which means that even if this argument were true, it has no meaning when it comes to these areas where Turkish-Kurdish marriages don't exist.
So in essence, if we are to divide from the Kurds, for as long as there are networks like the Kurdistan Communities Union (KCK) and the PKK that maintain their existence, there will always be a risk of division. And Turkish-Kurdish marriages do not reduce this risk.
Geforceerd bij elkaar houden, hardnekkige assimilatie, behandelen als tweederangs burgers en nog meer van dat soort shit zorgt gelukkig niet voor segregatie.quote:Op zondag 13 oktober 2013 21:02 schreef expans het volgende:
Het erkennen van Koerdisch als officiële tweede taal, het lesgeven van deze talen in openbare scholen (wat sowieso alleen voornamelijk in het zuid-oosten gaat gebeuren) werkt alleen maar segregatie en separatisten in de hand.
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 13 oktober 2013 21:33 schreef zarGon het volgende:
[..]
Geforceerd bij elkaar houden, hardnekkige assimilatie, behandelen als tweederangs burgers en nog meer van dat soort shit zorgt gelukkig niet voor segregatie.
Wat voor segregatie zorgt is het buitensluiten van Koerden. Als je ervoor zorgt dat ze zich thuis voelen in Turkije, kunnen leven zoals ze willen en hun cultuur, gebruiken en taal zonder problemen kunnen uitoefenen hoef je je nergens zorgen om te maken.
Zorg dat ze een deel uitmaken van Turkije, zoals ze zijn. Dan hebben ze de separatisten ook niet meer nodig. Turken moeten verder kappen met 'Turkije is voor Turken'.
Ben ik het helemaal deels mee eens, maar het moet allemaal rustig en met mate worden ingevoerd.quote:Op zondag 13 oktober 2013 21:33 schreef zarGon het volgende:
[..]
Geforceerd bij elkaar houden, hardnekkige assimilatie, behandelen als tweederangs burgers en nog meer van dat soort shit zorgt gelukkig niet voor segregatie.
Wat voor segregatie zorgt is het buitensluiten van Koerden. Als je ervoor zorgt dat ze zich thuis voelen in Turkije, kunnen leven zoals ze willen en hun cultuur, gebruiken en taal zonder problemen kunnen uitoefenen hoef je je nergens zorgen om te maken.
Zorg dat ze een deel uitmaken van Turkije, zoals ze zijn. Dan hebben ze de separatisten ook niet meer nodig. Turken moeten verder kappen met 'Turkije is voor Turken'.
Want als Koerd wil je je per definitie afscheiden van Turkije?quote:Op zondag 13 oktober 2013 23:52 schreef Senor__Chang het volgende:
Er zal ook wel iets moeten gebeuren want binnen één of twee generaties zijn Koerden een meerderheid in Turkije als de demografische trends zich voortzetten.
Voor de Koerden is het slechts 'sit and wait'.
Dat zeg ik niet.quote:Op maandag 14 oktober 2013 00:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Want als Koerd wil je je per definitie afscheiden van Turkije?
Nou, er zullen toch wel wat dingen (moeten) veranderen als Turken een minderheid zijn in Turkije. Een mogelijkheid is afscheiden, of een federatie. Koerdisch als 2e officiële taal zal ook kunnen gebeuren.quote:
En die andere landen kunnen hetzelfde over Turkije zeggen:quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:55 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
En hoeveel geld heeft die "hit&run guerrillatactieken van ze" de Turkse staat tot nu toe gekost?quote:Op zondag 13 oktober 2013 21:02 schreef expans het volgende:
Even losgesteld van steun door het volk ofniet, een gebied bezetten en actief oorlogvoeren is heel wat anders dan die hit&run guerrillatactieken van ze. Het eerste is fataal voor ze, met het tweede plan kunnen ze af en toe nog wegkomen omdat het vaak gaat om kleine groepen en korte aanvallen.
Dat is geen burgeroorlog. Al die regio's die ik opnoemde zijn licht uitgedrukt helemaal naar de kanker (het leven van elke burger wordt aangetast) en in Turkije is het ergens in een bijna onbevolkt gebied helemaal in het zuidoosten.quote:Op maandag 14 oktober 2013 12:51 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
En die andere landen kunnen hetzelfde over Turkije zeggen:
Turkije-PKK conflict sinds 1984, 40.000+ doden.
Een kwestie van welke definitie van burgeroorlog je hanteert. Waar het om gaat is dat jouw argument ontkracht kan worden door naar het Turks-Koerdische conflict te verwijzen, dus doe niet net of het heel slecht gaat met al die andere landen en Turkije een voorbeeld voor hen is.quote:
Ik doe niet net alsof. Het gaat gewoon heel slecht in Libanon, Irak en Pakistan, al deze landen zijn versplintert. Jij negeert echter blijkbaar de feiten en bovendien verdraai je 'de strijd tegen de PKK' in Turkije tot een etnisch conflict. Turken en Koerden zijn broeders van elkaar en ze moeten zich verenigen tegen elke separatistische kracht.quote:Op maandag 14 oktober 2013 13:30 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Een kwestie van welke definitie van burgeroorlog je hanteert. Waar het om gaat is dat jouw argument ontkracht kan worden door naar het Turks-Koerdische conflict te verwijzen, dus doe niet net of het heel slecht gaat met al die andere landen en Turkije een voorbeeld voor hen is.
Waarom gaat het dan slecht in Irak, omdat het Koerdisch naast het Arabisch erkend wordt als een officiële taal?quote:Op maandag 14 oktober 2013 14:42 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik doe niet net alsof. Het gaat gewoon heel slecht in Libanon, Irak en Pakistan, al deze landen zijn versplintert.
Welke feiten? Het conflict in Turkije is een schoolvoorbeeld van een etnisch conflict.quote:Jij negeert echter blijkbaar de feiten en bovendien verdraai je 'de strijd tegen de PKK' in Turkije tot een etnisch conflict.
Waarom zijn ze broeders van elkaar? Vanwege religieuze redenen? Dan kunnen ze niet allemaal broeders van elkaar zijn aangezien ze verschillende religies/stromingen aanhangen.quote:Turken en Koerden zijn broeders van elkaar en ze moeten zich verenigen tegen elke separatistische kracht
Misschien omdat er meer dan 1 miljoen mensen dood zijn gegaan in Irak sinds de val van Saddam.quote:Op maandag 14 oktober 2013 15:08 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Waarom gaat het dan slecht in Irak, omdat het Koerdisch naast het Arabisch erkend wordt als een officiële taal?
Kijk eens goed wat er bij belligrants staat. On nee, de PKKquote:[..]
Welke feiten? Het conflict in Turkije is een schoolvoorbeeld van een etnisch conflict.
Kurdish–Turkish conflict
http://en.wikipedia.org/wiki/Kurdish%E2%80%93Turkish_conflict
List of ongoing military conflicts (Turkije staat er ook bij)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ongoing_military_conflicts
quote:[..]
Waarom zijn ze broeders van elkaar? Vanwege religieuze redenen? Dan kunnen ze niet allemaal broeders van elkaar zijn aangezien ze verschillende religies/stromingen aanhangen.
Oh, dus het ligt niet aan het feit dat Irak twee officiële talen heeft, namelijk Arabisch en Koerdisch.quote:Op maandag 14 oktober 2013 16:20 schreef Mathemaat het volgende:
Misschien omdat er meer dan 1 miljoen mensen dood zijn gegaan in Irak sinds de val van Saddam.
Want Turkije heeft in het verleden alleen de rechten van de PKK afgenomen en niet van de Koerden in het algemeen en daarom is dit geen etnisch conflict maar meer een Turkije-PKK-conflict.quote:Kijk eens goed wat er bij belligrants staat. On nee, de PKK
quote:
Neequote:Op maandag 14 oktober 2013 16:28 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Oh, dus het ligt niet aan het feit dat Irak twee officiële talen heeft, namelijk Arabisch en Koerdisch.
Toentertijd zijn ook de rechten van alle Turken afgenomen, dus ga nou niet doen alsof ze alleen de Koerden moesten hebben.quote:[..]
Want Turkije heeft in het verleden alleen de rechten van de PKK afgenomen en niet van de Koerden in het algemeen en daarom is dit geen etnisch conflict maar meer een Turkije-PKK-conflict.
Scherpquote:Op maandag 14 oktober 2013 16:47 schreef Triggershot het volgende:
Welke rechten had de PKK dan voor dezen werden afgenomen?
Mooi, dan kun je het ook in Turkije invoeren, als jullie werkelijk zulke goede broeders zijn.quote:
Nee, jij moet gewoon niet krampachtig ontkennen dat er sprake is van een etnisch conflict in Turkije, dit was al het geval voordat PKK bestond en het is ook een probleem dat over meerdere landen in die regio is verspreid.quote:Toentertijd zijn ook de rechten van alle Turken afgenomen, dus ga nou niet doen alsof ze alleen de Koerden moesten hebben.
Je geeft zelf het antwoord al, Turkije had de rechten van de Koerden in het algemeen afgenomen (voor de mensen die beweren dat het alleen maar om een conflict tussen Turkije en de PKK gaat).quote:Op maandag 14 oktober 2013 16:47 schreef Triggershot het volgende:
Welke rechten had de PKK dan voor dezen werden afgenomen?
PKK equals Kurdish people?quote:Op maandag 14 oktober 2013 16:57 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Mooi, dan kun je het ook in Turkije invoeren, als jullie werkelijk zulke goede broeders zijn.
[..]
Nee, jij moet gewoon niet krampachtig ontkennen dat er sprake is van een etnisch conflict in Turkije, dit was al het geval voordat PKK bestond en het is ook een probleem dat over meerdere landen in die regio is verspreid.
[..]
Je geeft zelf het antwoord al, Turkije had de rechten van de Koerden in het algemeen afgenomen (voor de mensen die beweren dat het alleen maar om een conflict tussen Turkije en de PKK gaat).
De PKK heeft nooit rechten in Turkije gehad en PKK is zeker niet hetzelfde als Koerden.quote:Op maandag 14 oktober 2013 16:57 schreef Charismatisch het volgende:
Je geeft zelf het antwoord al, Turkije had de rechten van de Koerden in het algemeen afgenomen (voor de mensen die beweren dat het alleen maar om een conflict tussen Turkije en de PKK gaat).
Ach man, hou toch op, de eerste conferenties van de PKK werd in het Turks gehouden.quote:Op maandag 14 oktober 2013 16:59 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Nee, maar de Koerdische taal wordt zowel door de PKK als "the Kurdish people" gesproken.
Toont goed aan hoe onderdrukt die Koerden in die tijd waren.quote:Op maandag 14 oktober 2013 17:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ach man, hou toch op, de eerste conferenties van de PKK werd in het Turks gehouden.
Ja toch, Med Tv wel in het Koerdisch uitzenden, maar de eigen party programma niet in het Koerdische kunnen bespreken, goed punt ja.quote:Op maandag 14 oktober 2013 17:01 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Toont goed aan hoe onderdrukt die Koerden in die tijd waren.
Welke mensen?quote:Op maandag 14 oktober 2013 17:08 schreef Triggershot het volgende:
Misselijkmakende associaties om de PKK te zien als representant voor het opkomen voor de rechten van de Koerden. Die mensen mogen eerst duiken in de geschiedenis van de PKK en wat zij zelf de Koerden hebben aangedaan.
Maar er zijn ook 12-15 miljoen Koerden in Turkije. Naar schatfing een paar miljoen hebben sympathie met de PKK. Dat is in absolute termen een groot getal, maar het is verre van de meerderheid.quote:Op maandag 14 oktober 2013 17:20 schreef Djibril het volgende:
Daarom zien we elke jaar met Newroz miljoenen Koerden met PKK vlaggen
Daarom zagen we op Taksim ook PKK vlaggen
Misschien kun jij dan aanwijzen wie in dit topic de PKK als de spreekbuis van alle Koerden ziet?quote:Op maandag 14 oktober 2013 17:28 schreef De_Coulance het volgende:
Sowieso, waarom zou een marxistisch-leninistische guerilla-beweging de spreekbuis van alle Koerden zijn?
Ik heb jou niet aangevallen, je had een paar goede punten.quote:Op maandag 14 oktober 2013 17:31 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Misschien kun jij dan aanwijzen wie in dit topic de PKK als de spreekbuis van alle Koerden ziet?
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 14 oktober 2013 17:08 schreef Triggershot het volgende:
Misselijkmakende associaties om de PKK te zien als representant voor het opkomen voor de rechten van de Koerden. Die mensen mogen eerst duiken in de geschiedenis van de PKK en wat zij zelf de Koerden hebben aangedaan.
En hoe heb jij het het liefst?quote:Op maandag 14 oktober 2013 17:37 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.![]()
![]()
![]()
![]()
Ik ben zelf Koerdische nationalist en pan-Koerdist, maar ben tegen PKK.
Ja, sluit de CHP / MHP kliek even op met de PKK sympathisanten, binnen no time snijden ze elkaar de keel door. Goed argument btwquote:Op maandag 14 oktober 2013 17:20 schreef Djibril het volgende:
Daarom zien we elke jaar met Newroz miljoenen Koerden met PKK vlaggen
Daarom zagen we op Taksim ook PKK vlaggen
Oké, maar onderwijs blijft in het Turks, Turkije wordt in het Turks geregeerd en geen gebied krijgt extra autonomie, dus er komt geen federaal staat.quote:Op maandag 14 oktober 2013 16:57 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Mooi, dan kun je het ook in Turkije invoeren, als jullie werkelijk zulke goede broeders zijn.
Ik ontken niets krampachtig. Turken zelf hadden ook beperkte rechten in Turkije.quote:[..]
Nee, jij moet gewoon niet krampachtig ontkennen dat er sprake is van een etnisch conflict in Turkije, dit was al het geval voordat PKK bestond en het is ook een probleem dat over meerdere landen in die regio is verspreid..
Ik denk dat de toekomst flink wat voor je in petto heeft.quote:Op maandag 14 oktober 2013 20:18 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Oké, maar onderwijs blijft in het Turks, Turkije wordt in het Turks geregeerd en geen gebied krijgt extra autonomie, dus er komt geen federaal staat.
Geen argument, gewoon een feitquote:Op maandag 14 oktober 2013 18:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja, sluit de CHP / MHP kliek even op met de PKK sympathisanten, binnen no time snijden ze elkaar de keel door. Goed argument btw
Bullshit, de afgelopen 10 jaar is er een overlapping geweest van waar de PKK voor strijd en voor de belangen van de Koerden, de gemiddelde Koerd in Turkije, houdt zich niet bezig met zich af te scheiden van het land, maar bezig met brood op tafel te brengen en rond te komenquote:Op maandag 14 oktober 2013 22:35 schreef Djibril het volgende:
[..]
Geen argument, gewoon een feit
Turkije is een gemaakt land net zoals Syrie, Irak, Jordanie, etc. Het zal vroeg of laat uit elkaar vallen.
Wat bullshit is de feit dat jullie dit al 30 jaar roepen maar nog steeds bestaat de PKK en worden ze sterker. Vooral nu ze zich weer kunnen bevooraden. Daarnaast verliest de Turkse schoothondje Barzani veel steun en invloed in ZK, dit keer kan PKK niet in de rug worden aangevallen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Bullshit, de afgelopen 10 jaar is er een overlapping geweest van waar de PKK voor strijd en voor de belangen van de Koerden, de gemiddelde Koerd in Turkije, houdt zich niet bezig met zich af te scheiden van het land, maar bezig met brood op tafel te brengen en rond te komen
Dat over Taksim en PKK, die gasten haten elkaar tot de core
Elk land is gemaakt en zal uit elkaar vallen. Goh. Voorlopig doen ze het vrij goed als land.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:35 schreef Djibril het volgende:
[..]
Geen argument, gewoon een feit
Turkije is een gemaakt land net zoals Syrie, Irak, Jordanie, etc. Het zal vroeg of laat uit elkaar vallen.
350 miljard uitgegeven voor 30 jaar strijd tegen paar vrouwen met ak47. Zal geen land ze na doen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:46 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Elk land is gemaakt en zal uit elkaar vallen. Goh. Voorlopig doen ze het vrij goed als land.
Beschaafd oorlog voeren tegen extreem-linkse guerilla's kost geld inderdaad, Saddam had iets ziekere manieren.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:48 schreef Djibril het volgende:
[..]
350 miljard uitgegeven voor 30 jaar strijd tegen paar vrouwen met ak47. Zal geen land ze na doen.
Dat is toch nog steeds Turkije? Of hebben de Koerden daar een federaal land?quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:48 schreef De_Coulance het volgende:
Het Zuid-Oosten van Turkije toont vooralsnog meer overeenkomsten met Pakistan dan de rest, dus denk het niet.
Jullie, wie de fok is julliequote:Op maandag 14 oktober 2013 22:45 schreef Djibril het volgende:
[..]
Wat bullshit is de feit dat jullie dit al 30 jaar roepen maar nog steeds bestaat de PKK en worden ze sterker. Vooral nu ze zich weer kunnen bevooraden. Daarnaast verliest de Turkse schoothondje Barzani veel steun en invloed in ZK, dit keer kan PKK niet in de rug worden aangevallen.
En kijk maar eens in Hakkari, Cizre, Diyarbakir, Van, Merdin, etc. Tijdens newroz hoeveel mensen daar wel niet met PKK vlaggen zwaaien. Dan kom je toch wel op vele miljoenen waarbij je gaat twijfelen of de turkse regering je niet voorliegt met dat Koerden de PKK niet steunen.
Vertel. Hoe is het "gemaakt" zoals Syrië, Irak en Jordanië.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:35 schreef Djibril het volgende:
[..]
Turkije is vrij ontwikkeld G-20 land, met een highly-developed society en economy, een emerging market, NAVO land, etc.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:50 schreef Djibril het volgende:
[..]
Dat is toch nog steeds Turkije? Of hebben de Koerden daar een federaal land?
Turkije doet het goed als land zegt hij dan, vergelijkt zijn eigen land met Pakistan.
Eens.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Sorry, Turkije is gewoon een gemaakt land. En het ziet ernaar uit dat het een tweede pakistan wordt met het beleid van erdogan.
kunstmatig bijelkaar gerapen volkeren.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:53 schreef zarGon het volgende:
[..]
Vertel. Hoe is het "gemaakt" zoals Syrië, Irak en Jordanië.
Verdrag van Sevres ofzo? Of hebben ze toen dapper de fransen en engelsen van zich af kunnen slaan? Volgens mij was het een best beschamende nederlaag.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:53 schreef zarGon het volgende:
[..]
Vertel. Hoe is het "gemaakt" zoals Syrië, Irak en Jordanië.
Verdrag van Sevres is nooit ingegaan. Lausanne is het.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:57 schreef Djibril het volgende:
[..]
Verdrag van Sevres ofzo? Of hebben ze toen dapper de fransen en engelsen van zich af kunnen slaan? Volgens mij was het een best beschamende nederlaag.
Vrede van Lausanne of zo.quote:
quote:Of hebben ze toen dapper de fransen en engelsen van zich af kunnen slaan? Volgens mij was het een best beschamende nederlaag.
Waaruit kan jij begrijpen dat ik het leuk vindt dat een land compleet verwoest wordt?quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:54 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Turkije is vrij ontwikkeld G-20 land, met een highly-developed society en economy, een emerging market, NAVO land, etc.
Ik zeg dat het ene gebied meer lijkt op Pakistan dan het andere, maar jij wil per se die vergelijking maken, niet ik. Het is ook een debiele vergelijking.
Ik begrijp best dat je het leuk vindt dat een land compleet verwoest door een burgeroorlog (waar voornamelijk Koerden onder zullen lijden) maar ik zie het gelukkig voorlopig niet gebeuren.
Verdrag van Sevres is gemaakt inderdaad, maar is niet echt lang van kracht geweest.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:57 schreef Djibril het volgende:
[..]
Verdrag van Sevres ofzo? Of hebben ze toen dapper de fransen en engelsen van zich af kunnen slaan? Volgens mij was het een best beschamende nederlaag.
Dat ja, thanks.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Verdrag van Sevres is nooit ingegaan. Lausanne is het.
Nou nee, zo ver gaan die irritaties niet. Ik denk dat je totaal geen idee hebt waar je over spreekt eigenlijk.quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:00 schreef Djibril het volgende:
[..]
Waaruit kan jij begrijpen dat ik het leuk vindt dat een land compleet verwoest wordt?
Ik vind dat als er een burgeroorlog komt, erdogan de schuld daarvan op zich mag dragen. Hoeft niet eens burgeroorlog tussen Koerden en Turken. Er zijn vooral na Taksim veel irritaties onderling tussen Turken onstaan die tot geweldadige conflicten kunnen leiden.
Ja ze kregen toen echt veel land terugquote:Op maandag 14 oktober 2013 23:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je weet ook dat Lausanne is doorgevoerd na meerdere Turkse militaire successen ipv Sevres?
Wat jij zegt over Barzani is niet waar, hij heeft nooit die partij verboden en het is ook niet aan hem om dat te doen. Sterker nog, de PKK partij in het Zuiden van Koerdistan heeft onlangs 1 zetel gewonnen tijdens de verkiezingen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:06 schreef De_Coulance het volgende:
Dit heeft weinig met de protesten te maken, deze plannen zijn gedeeltelijk al jaren van te voren voorbereid en aangekondigd en gedeeltelijk het gevolg van onderhandelingen met Öcalan.
Ik zeg bewust Öcalen en niet PKK, want de PKK heeft wat onderlinge bonje. Een deel wil vasthouden aan de lijn Öcalan en dat is stoppen met geweld en voortaan op democratische weg meer rechten proberen te behalen, maar een ander deel wil weer aanslagen plegen.
Barzani (de leider van Koerdisch Irak) en Turkije hebben bijvoorbeeld nauwe banden en Barzani heeft laatst een greop BDP'ers(aan PKK gelieerde partij) niet toegelaten in Noord-Irak.
Wat de protesten betreft, die staan hier weer geheel los van. Die zijn vooral omdat de 'Witte Turken' (http://en.wikipedia.org/wiki/White_Turks_and_Black_Turks) (zo noemt men de groep vermogende Turken, die aan de kusten woont, CHP stemt en vooral een Westerse leefstijl heeft) boos waren op de conservatieve regering en het feit dat Erdogan in hun ogen zo veel macht naar zich toe trok. Zij zitten sowieso niet te wachten op al dat Midden-Oosten gedoe (Irak, Syrië en vinden dat Turkije weinig met dat gebied te maken moet hebben). Zij representeren het oude Turkije dus, wat weer als nadeel had dat het nationalistisch was en economisch gezien ook niet erg boeiend is geweest. Vooral gesloten voor de rest van de wereld en heel erg graag bij Europa willen horen.
De jongeren die protesteren zijn weer een stuk liberaler, dus die willen het oude Turkije (weinig religie zichtbaar) maar dan mét persoonlijke vrijheden.
Het is allemaal weer eens ingewikkeld.
Hier, iets om te lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_War_of_Independence. Je mag ook alleen het tabelletje aan de rechterkant bestuderen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:04 schreef Djibril het volgende:
[..]
Ja ze kregen toen echt veel land terug
Coca cola is zeker ook een dochterbedrijf van Cola Turka
Zo een 3 / 4 x het toegewezen plek meer ja :quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:04 schreef Djibril het volgende:
[..]
Verdomme zGquote:Op maandag 14 oktober 2013 23:05 schreef zarGon het volgende:
[..]
Hier, iets om te lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_War_of_Independence. Je mag ook alleen het tabelletje aan de rechterkant bestuderen.
[ afbeelding ]
Best wel wat, ja.
De CEO van Coca Cola is inderdaad een Turk.quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:04 schreef Djibril het volgende:
[..]
Ik ben onder de indruk nadat ze egypte, midden oosten en balkan verloren hebben kan je hier trots op zijn.quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:05 schreef zarGon het volgende:
[..]
Hier, iets om te lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_War_of_Independence.
[ afbeelding ]
Best wel wat, ja.
VOlgens mij ben jij de achterlijke mongool hier. Turkije heeft een mandaat dat hen toestaat om de PKK aan te vallen verlangt. De PKK ziet dus; TUrkije is helemaal niet van plan om vrede te sluiten, waarom zouden ze anders zo'n mandaat verlengen?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 20:02 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Wat een achterlijke mongolen zijn het toch. Turkije doet ons toezeggingen... Hoe zullen we eens reageren? Laten we weer oorlog voeren!
I know, hij heeft eerst cola turka gemaakt en toen coca cola.quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:06 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
De CEO van Coca Cola is inderdaad een Turk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Muhtar_Kent
Het heeft weinig met trots te maken, meer met jouw absurde beweringen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:06 schreef Djibril het volgende:
[..]
Ik ben onder de indruk nadat ze egypte, midden oosten en balkan verloren hebben kan je hier trots op zijn.
Tja, dat heb je met dynastieën. Geen enkele heeft de tand des tijds doorstaan.quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:06 schreef Djibril het volgende:
[..]
Ik ben onder de indruk nadat ze egypte, midden oosten en balkan verloren hebben kan je hier trots op zijn.
Nee.quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:08 schreef Djibril het volgende:
[..]
I know, hij heeft eerst cola turka gemaakt en toen coca cola.
Wat heb ik beweerd? Dat het geen venedering is geweest? Behoorlijk absurd dat je dat niet ziet.quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:08 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Het heeft weinig met trots te maken, meer met jouw absurde beweringen.
Wat is jouw afkomst?quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:09 schreef Djibril het volgende:
[..]
Wat heb ik beweerd? Dat het geen venedering is geweest? Behoorlijk absurd dat je dat niet ziet.
Wtf heeft de turkse regering mij dan voorgelogenquote:
Lausanne is anders een vernedering geweest voor de geallieerden.quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:09 schreef Djibril het volgende:
[..]
Wat heb ik beweerd? Dat het geen venedering is geweest? Behoorlijk absurd dat je dat niet ziet.
Lol, tuurlijk jongenquote:Op maandag 14 oktober 2013 23:10 schreef De_Coulance het volgende:
Computerprobleem heeft ook weer een kloontje aangemaakt.
Ze zijn er anders met veel olie opgescheept door die landen van de ottomaanse rijk af te pakkenquote:Op maandag 14 oktober 2013 23:11 schreef zarGon het volgende:
[..]
Lausanne is anders een vernedering geweest voor de geallieerden.
Het uiteenvallen van het Ottomaanse rijk was vervelend? Goh, nu zeg je wat nieuws. Straks ga je zeggen dat het Romeinse rijk ook pijnlijk uit elkaar viel, echt vernerderend voor de Italianen en Byzantijnen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:09 schreef Djibril het volgende:
[..]
Ik heb het niet over jou, je weet het verschil tussen Lausanne en Sevres niet eens. Je kunt echter wel weer een beetje fatsoenlijk typen. No cp dus.quote:
Dat is in Turkije trouwens best redelijk gelukt.. zolang die volkeren akkoord gingen met het Turkificeren uiteraard.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
kunstmatig bijelkaar gerapen volkeren.
En anders kregen ze een genocide over zich heen.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 07:33 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Dat is in Turkije trouwens best redelijk gelukt.. zolang die volkeren akkoord gingen met het Turkificeren uiteraard.
Ja, een oorlog blijkbaarquote:Op maandag 14 oktober 2013 21:44 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Ik denk dat de toekomst flink wat voor je in petto heeft.
Waarom altijd die idiote oneliners weer?quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 12:16 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
En anders kregen ze een genocide over zich heen.
Niet alleen dat, Koerdische burgers krijgen een apart identiteitskaart waarmee ze mogen benadrukken dat ze etnisch Koerdisch zijn, met als gevolg dat ze 2x mogen stemmen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 21:03 schreef Djibril het volgende:
http://www.liveleak.com/view?i=5bf_1381944525
Is dit waar? Dan is erdogan behoorlijk de weg kwijt.
Maar ze zijn dan nog steeds Turkse staatsburger, waarom zouden ze dan twee keer mogen stemmen? Wat was erdogans uitleg? Als die er al was.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 21:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet alleen dat, Koerdische burgers krijgen een apart identiteitskaart waarmee ze mogen benadrukken dat ze etnisch Koerdisch zijn, met als gevolg dat ze 2x mogen stemmen.
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 22:56 schreef Djibril het volgende:
[..]
Maar ze zijn dan nog steeds Turkse staatsburger, waarom zouden ze dan twee keer mogen stemmen? Wat was erdogans uitleg? Als die er al was.
Gewoon een onafhankelijk Groot-Koerdistan.quote:Op maandag 14 oktober 2013 17:40 schreef zarGon het volgende:
[..]
En hoe heb jij het het liefst?
- Autonoom gebied in Turkije
- Nieuw land (autonoom gebied Turkije)
- Nieuw land (autonoom gebied Turkije + autonoom gebied Irak)
- Anders...
Helemaal mee eens Trigger. Waarom vergassen we de CHP/MHP kliek niet gewoon.quote:Op maandag 14 oktober 2013 18:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja, sluit de CHP / MHP kliek even op met de PKK sympathisanten, binnen no time snijden ze elkaar de keel door. Goed argument btw
Ja Djibril ik weet ook wel dat Turkije soms een zeer achterlijk land is.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:48 schreef Djibril het volgende:
[..]
350 miljard uitgegeven voor 30 jaar strijd tegen paar vrouwen met ak47. Zal geen land ze na doen.
Of zo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ken je de geschiedenis van jouw eigen land niet.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1quote:
Atataurk heeft alleen gevochten tegen de Grieken die west turkije(Izmir) bezetten. Tegen de fransen hebben ze maar eventjes gevochten.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:57 schreef Djibril het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:18 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Of zo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ken je de geschiedenis van jouw eigen land niet.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
MHP zou je vervloeken als ze dit hoorden.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik als Koerdist weet meer over de geschiedenis van Turkije dan een trotse Turk. Dat zijn pas veelquote:
Er zal nooit een islamitische Koerdische staat komen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:02 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Gewoon een onafhankelijk Groot-Koerdistan.
En het liefst een islamitische staat.
Ja echt hè en die achterlijk Ataturk dacht nog dat je daarvan 1 volk en een natie kon creëren.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
kunstmatig bijelkaar gerapen volkeren.
Ben jij Computerprobleem/spacechinees.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:29 schreef drheisenberg het volgende:
[..]
Er zal nooit een islamitische Koerdische staat komen.
Van alle volkeren in dat gebied zijn de Koerden de enige die fel tegen zoiets zijn.
Turkije wordt al een islamitische staat, Irak is dat al min of meer, Iran is dat en als de jihadisten de oorlog in Syrie winnen (Wat ik betwijfel), zal ook Syrie dat worden.
Islamieten hebben meerdere malen geprobeerd iets dergelijks te flikken in de Koerdistan Regio, maar ze werden in 2003 min of meer compleet uitgeroeid (binnen 1 week tijd, door de Koerdische Peshmerga/leger).
Aan de winnende kant? Volgens mij is het de PKK die het Turkse leger al 25-30 jaar continu op zijn donder geeft, en niet andersom? Als de Turken aan de winnende kant zouden zijn, zou de PKK niet meer bestaan. Maar het lijkt erop dat het juist de PKK is die steeds meer invloed krijgt, terwijl Turkije steeds meer macht verliest (kijk maar bijv. naar Syrie).quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:11 schreef Djibril het volgende:
[..]
Wtf heeft de turkse regering mij dan voorgelogen
Maar goed ze zijn al 30 jaar aan de winnende hand tegen PKK dat geloof ik dan wel.
Wie? Ik ben geen Koerd.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:31 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ben jij Computerprobleem/spacechinees.
Ik ben trouwens ook een Koerd uit Noord-Koerdistan.
Ja computerprobleem was een extreme Koerdische nationalist (een kloon van mijquote:
Ik kijk veel videos op YouTube /LiveLeak + lees veel artikelen, ken een aantal Koerden en woon soms conventies enz. bij.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:34 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ja computerprobleem was een extreme Koerdische nationalist (een kloon van mij![]()
).
De manier waarop je over die peshmerge praatte deed me denken aan hem.
Trouwens veel Koerden zijn wel voor Shariah hoor.
Ja zo erg was het niet hoor (behalve wel in de jaren dertig).quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 12:16 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
En anders kregen ze een genocide over zich heen.
Koerden zijn gemiddeld gezien de meest conservatieve en gelovige moslims van Turkije.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:37 schreef drheisenberg het volgende:
[..]
Ik kijk veel videos op YouTube /LiveLeak + lees veel artikelen, ken een aantal Koerden en woon soms conventies enz. bij.
En over Shariah is niet waar, ik heb tot nu toe geen een Islamitische Koerd ontmoet.
En in Syrie vecht de PKK/PYD tegen Islamieten. Ze hebben de afgelopen maanden ca. 1100 jihadisten gedood. Ook is het een religieus neutrale beweging en zij hebben in Syrie vna de Koerden ca. 80-90% van de stemmen, andere partijen de rest, waarvan Islamitische partijen met geluk misschien 5%.
Zelfde geldt voor de Koerdistan Regio.
Er zijn zo'n 40 miljoen Koerden. Er zullen vast wel shariah aanhangers bij zitten, en zelfs als het om 1% gaat, is het veel, want 1% van 40 miljoen is veel, alleen het is een minderheid waar nooit naar geluisterd zal worden.
Een onafhankelijk Groot-Koerdistan zal veel welvarender zijn dan Turkije. Groot-Koerdistan heeft namelijk toegang tot de zee, en slechts 1 deel van Koerdistan (het bevrijde deel in ''Irak'') heeft ca. 90 miljard vaten olie reserves, meer dan de Verenigde Arabische Emiraten. Ook zijn ze 9e als het aankomt op gas voorraden. Daarnaast zijn er veel andere mineralen & grondstoffen. En dit is slechts 1 deel van Koerdistan.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:37 schreef polderturk het volgende:
Turkije moet zich zo snel mogelijk afscheiden van Koerdistan. Gewoon de Koerdische gebieden onafhankelijk maken. Daarna moet er een bevolkingsuitwisseling komen. Alle Koerden in de Turkse gebieden zoals Istanbul, Izmir en de toeristische gebieden naar Koerdistan en andersom. Vervolgens een grote dikke muur tussen Turkije en Koerdistan. Er gaan elk jaar miljarden naar de Koerdische gebieden en toch blijft het gebied achterlijk. In de Koerdische gebieden komt meer eerwraak voor dan waar dan ook in Turkije.
PYD 90% van de stemmen in West(Syrisch)-Koerdistan.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:37 schreef drheisenberg het volgende:
[..]
Ik kijk veel videos op YouTube /LiveLeak + lees veel artikelen, ken een aantal Koerden en woon soms conventies enz. bij.
En over Shariah is niet waar, ik heb tot nu toe geen een Islamitische Koerd ontmoet.
En in Syrie vecht de PKK/PYD tegen Islamieten. Ze hebben de afgelopen maanden ca. 1100 jihadisten gedood. Ook is het een religieus neutrale beweging en zij hebben in Syrie vna de Koerden ca. 80-90% van de stemmen, andere partijen de rest, waarvan Islamitische partijen met geluk misschien 5%.
Zelfde geldt voor de Koerdistan Regio.
Er zijn zo'n 40 miljoen Koerden. Er zullen vast wel shariah aanhangers bij zitten, en zelfs als het om 1% gaat, is het veel, want 1% van 40 miljoen is veel, alleen het is een minderheid waar nooit naar geluisterd zal worden.
Volgens de Turken zijn het altijd Koerden die de negatieve statistieken van/over Turkije vertegenwoordigen. En wanneer een Koerd iets goed doet, rijk is, etc. dan is het geen Koerd, maar een Turk.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:39 schreef polderturk het volgende:
[..]
Koerden zijn gemiddeld gezien de meest conservatieve en gelovige moslims van Turkije.
Ja en daarom ben ik voor een Groot-Koerdistan.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:40 schreef drheisenberg het volgende:
[..]
Een onafhankelijk Groot-Koerdistan zal veel welvarender zijn dan Turkije. Groot-Koerdistan heeft namelijk toegang tot de zee, en slechts 1 deel van Koerdistan (het bevrijde deel in ''Irak'') heeft ca. 90 miljard vaten olie reserves, meer dan de Verenigde Arabische Emiraten. Ook zijn ze 9e als het aankomt op gas voorraden. Daarnaast zijn er veel andere mineralen & grondstoffen. En dit is slechts 1 deel van Koerdistan.
Het Noorden van Koerdistan heeft de bronnen van de Tigris en de Eufraat. Het Westen (Syrie) en Oosten (Iran) zijn ook rijk aan grondstoffen, en Groot-Koerdistan zal hoogstwaarschijnlijk in de top 5 van landen met grootste olie, goud & gasvoorraden staan.
Niet te vergeten het feit dat Koerdistan qua natuur velen malen mooier is dan de omliggende landen.
En het toeristische potentieel is ook veel groter, gezien het feit dat de allereerste beschavingen hun roots hebben in wat nu Koerdistan is.
Koerdistan zal zonder Turkije velen malen beter af zijn.
computerprobleem,quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:40 schreef drheisenberg het volgende:
[..]
Een onafhankelijk Groot-Koerdistan zal veel welvarender zijn dan Turkije. Groot-Koerdistan heeft namelijk toegang tot de zee, en slechts 1 deel van Koerdistan (het bevrijde deel in ''Irak'') heeft ca. 90 miljard vaten olie reserves, meer dan de Verenigde Arabische Emiraten. Ook zijn ze 9e als het aankomt op gas voorraden. Daarnaast zijn er veel andere mineralen & grondstoffen. En dit is slechts 1 deel van Koerdistan.
Het Noorden van Koerdistan heeft de bronnen van de Tigris en de Eufraat. Het Westen (Syrie) en Oosten (Iran) zijn ook rijk aan grondstoffen, en Groot-Koerdistan zal hoogstwaarschijnlijk in de top 5 van landen met grootste olie, goud & gasvoorraden staan.
Niet te vergeten het feit dat Koerdistan qua natuur velen malen mooier is dan de omliggende landen.
En het toeristische potentieel is ook veel groter, gezien het feit dat de allereerste beschavingen hun roots hebben in wat nu Koerdistan is.
Koerdistan zal zonder Turkije velen malen beter af zijn.
Jij bent grappig. Je wilt dus grote gebieden van enkele landen overnemen en het Koerdistan noemen? Gaat niet lukken.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:42 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ja en daarom ben ik voor een Groot-Koerdistan.
Insjallah gaat dat op een dag komen.
Erdogan is inderdaad de weg kwijt als hij dit toelaat.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 21:03 schreef Djibril het volgende:
http://www.liveleak.com/view?i=5bf_1381944525
Is dit waar? Dan is erdogan behoorlijk de weg kwijt.
Het Koerdische volk en het woord Koerd alleen al is velen duizenden jaren ouder dan ''de Turk''.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:43 schreef gembirdv2 het volgende:
[..]
Jij bent grappig. Je wilt dus grote gebieden van enkele landen overnemen en het Koerdistan noemen? Gaat niet lukken.
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:29 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ik als Koerdist weet meer over de geschiedenis van Turkije dan een trotse Turk. Dat zijn pas veel![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
waard.
Die Turken, arabieren en Perzen hebben ook alle drie grote stukken van ons land afgepakt en daar zeg je niets over.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:43 schreef gembirdv2 het volgende:
[..]
Jij bent grappig. Je wilt dus grote gebieden van enkele landen overnemen en het Koerdistan noemen? Gaat niet lukken.
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:37 schreef polderturk het volgende:
Turkije moet zich zo snel mogelijk afscheiden van Koerdistan. Gewoon de Koerdische gebieden onafhankelijk maken. Daarna moet er een bevolkingsuitwisseling komen. Alle Koerden in de Turkse gebieden zoals Istanbul, Izmir en de toeristische gebieden naar Koerdistan en andersom. Vervolgens een grote dikke muur tussen Turkije en Koerdistan. Er gaan elk jaar miljarden naar de Koerdische gebieden en toch blijft het gebied achterlijk. In de Koerdische gebieden komt meer eerwraak voor dan waar dan ook in Turkije. Een onafhankelijk Koerdistan en daarna een bevolkingsuitwisseling is het beste voor iedereen.
Ja oke Zargon maar als Turk moest je toch weten dat het de vrede van Lausanne was. Waarom zeg je nou ofzo.quote:
Ik ben benieuwd welke zee dat is en hoe jouw Groot-Koerdistan eruitziet.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:40 schreef drheisenberg het volgende:
Groot-Koerdistan heeft namelijk toegang tot de zee,
Kan wel hoor.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:48 schreef zarGon het volgende:
[..].
Jij denkt dat een paar jaar geld in een gebied pompen genoeg is om decennia aan achterstand in te halen?.
Via Mersin en eventueel Hatay en Latakia in Syrië.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:49 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd welke zee dat is en hoe jouw Groot-Koerdistan eruitziet..
Je moet het omgekeerd zeggen, dat de Koerdische gebieden zich onafhankelijk verklaren van Turkije.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:49 schreef polderturk het volgende:
De dag dat Turkije zich onafhankelijk verklaart van de Koerdische gebieden is de mooiste dag van mijn leven.
Gewoon de Koerdische gebieden onafhankelijk verklaren en dan alle Koerden in Turkije naar Koerdistan sturen. Hoe sneller hoe beter.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:51 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Je moet het omgekeerd zeggen, dat de Koerdische gebieden zich onafhankelijk verklaren van Turkije.
Dan is het wel correct Nederlands.
Heb je gelijk in, maar het is onmogelijk dat de Koerden ooit hun land terug zullen krijgen. Het zijn grote machten die nu gevestigd zitten op Koerdisch gebied. Zelfs een diplomatieke oplossing valt ver te zoeken.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:47 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Die Turken, arabieren en Perzen hebben ook alle drie grote stukken van ons land afgepakt en daar zeg je niets over.
Wat is jouw probleem. Waarom moeten Turken noodgedwongen met Koerden samenleven? Gewoon Diyarbakir, Van etc onafhankelijk verklaren en alle Koerden in Istanbul, Izmir, Ankara en andere Turkse gebieden naar Koerdistan sturen. Dan zijn we gelukkig van ze verlost.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:53 schreef gembirdv2 het volgende:
[..]
Heb je gelijk in, maar het is onmogelijk dat de Koerden ooit hun land terug zullen krijgen. Het zijn grote machten die nu gevestigd zitten op Koerdisch gebied. Zelfs een diplomatieke oplossing valt ver te zoeken.
De Koerden kunnen beter sterke politieke partijen vormen om zo voor Koerdistan te vechten en op te komen voor de Koerden en hun belangen.
Oke drheisenberg jij bent echt computerprobleem/spacechinees.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:51 schreef drheisenberg het volgende:
Is er een topic over syrie?
De Turken steunen jihadisten, enige reden dat ze dit doen is om te voorkomen dat er een 2e Koerdische staat komt. Maar ze hebben al gefaald.
Smerige tekbir alla ukbar jihadisten worden afgeslacht door Koerdische meisjes.
En Turkse wapens/tanks etc. worden in beslag genomen door de Koerden, of vernietigd.
Gisterne deze video op LiveLeak gezien.
Hoor hoe ze klappen en blij zijn, geen tekbir alla akbars, nee, gewoon giegelen en klappen![]()
.
Op diezelfde manier hebben ze het Turkse leger de afgelopen 30 jaar van langs gegeven.
En in Irak het Arabische leger en in Iran Perzische leger.
Wel grappig dat 4 grootmachten in de regio zoveel geprobeerd hebben om de Koerdische revoluties de kop in te drukken, maar keer op keer falen en zelf afgemaakt worden door de Koerden![]()
.
Waarom verlaat jij niet Nederland voor Turkije?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:54 schreef polderturk het volgende:
[..]
Wat is jouw probleem. Waarom moeten Turken noodgedwongen met Koerden samenleven? Gewoon Diyarbakir, Van etc onafhankelijk verklaren en alle Koerden in Istanbul, Izmir, Ankara en andere Turkse gebieden naar Koerdistan sturen. Dan zijn we gelukkig van ze verlost.
Bla bla bla, dat zeiden ze ook over de Koerden in Irak, en nu hebben zij meer macht over Irak als geheel dan de Arabieren zelf. En nu is het 2e deel van Koerdistan al bijna vrij (Syrie).quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:53 schreef gembirdv2 het volgende:
[..]
Heb je gelijk in, maar het is onmogelijk dat de Koerden ooit hun land terug zullen krijgen. Het zijn grote machten die nu gevestigd zitten op Koerdisch gebied. Zelfs een diplomatieke oplossing valt ver te zoeken.
De Koerden kunnen beter sterke politieke partijen vormen om zo voor Koerdistan te vechten en op te komen voor de Koerden en hun belangen.
Wie zijn dat?!?!?!?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:55 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Oke drheisenberg jij bent echt computerprobleem/spacechinees.
Over dat laatste heb je groot gelijk in. We kunnen beter via de politiek voor een onafhankelijk Koerdistan streven.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:53 schreef gembirdv2 het volgende:
[..]
Computerprobleem en spacechinees waren 1 en dezelfde persoon.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:56 schreef drheisenberg het volgende:
[..]
Wie zijn dat?!?!?!?
En wie ben jiJ!?!/
En waarom denk je dat ik die 2 mensen ben?!?!?
maar wie van de 2 denk jij dat ik ben?!?!/quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:57 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Computerprobleem en spacechinees waren 1 en dezelfde persoon.
Zij praatten zo triomfantelijk over die pkk-strijders en andere Koerdische stijders.
De manier van praten verklapt al dat je computerprobleem bent.
Haat jij Koerden.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:54 schreef polderturk het volgende:
[..]
Dan zijn we gelukkig van ze verlost.
Kun je wel lezen dat heb ik net uitgelegd, en ze zijn allebei 1 en dezelfde persoon!!!!!!!!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:58 schreef drheisenberg het volgende:
[..]
maar wie van de 2 denk jij dat ik ben?!?!/
en waarom!?!?
Je vergelijking gaat niet op. Inwoners van de DDR waren etnische Duitsers. Koerden echter zijn geen Turken. Het is een apart volk. De gebieden moeten gewoon van elkaar gescheiden worden.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:57 schreef arjan1112 het volgende:
Polderturk is een soort duitser die zegt dat ze de ddr nooit hadden moeten overnemen ofzo
ja het zal allemal wel ik ga gta spelen:)quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:59 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Kun je wel lezen dat heb ik net uitgelegd, en ze zijn allebei 1 en dezelfde persoon!!!!!!!!
Ik heb niks tegen Koerden. Ik wil alleen dat onze volkeren niet meer in een land samenwonen. Gewoon de Koerden een eigen land en de Turken een eigen land en vervolgens alle Koerden naar Koerdistan sturen. Niks mis mee toch? Daar heb jij ook niets op tegen toch?quote:
Ja wel maar die laatste zin kwam nogal intolerant over.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:01 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik heb niks tegen Koerden. Ik wil alleen dat onze volkeren niet meer in een land samenwonen. Gewoon de Koerden een eigen land en de Turken een eigen land en vervolgens alle Koerden naar Koerdistan sturen. Niks mis mee toch? Daar heb jij ook niets op tegen toch?
Ik denk dat de meeste Koerden en Turken dit plan gewoon zullen steunen. Iedereen kan er mee leven volgens mij. Gewoon de volkeren scheiden en een dikke muur ertussen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:02 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ja wel maar die laatste zin kwam nogal intolerant over.
Waarom een dikke muur ertussen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:05 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste Koerden en Turken dit plan gewoon zullen steunen. Iedereen kan er mee leven volgens mij. Gewoon de volkeren scheiden en een dikke muur ertussen.
Gewoon een dikke muur en een paar grensovergangen voor handel.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:07 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Waarom een dikke muur ertussen.![]()
De twee landen kunnen toch gewoon handel met elkaar drijven als vrienden.
Alahala ben seni da hala anlamadim ya. Sen niye bi duvar istiyorsun.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:09 schreef polderturk het volgende:
[..]
Gewoon een dikke muur en een paar grensovergangen voor handel.
Praat gewoon Nederlands mongoolquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:10 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Alahala ben seni da hala anlamadim ya. Sen niye bi duvar istiyorsun.
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:13 schreef pussycatdoll het volgende:
[..]
Praat gewoon Nederlands mongool
Racist.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:13 schreef pussycatdoll het volgende:
[..]
Praat gewoon Nederlands mongool
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |