abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132101466
quote:
Erdogan komt met 'democratisch pakket': ruimte voor minderheden

- Geen verbod meer op hoofddoeken in overheidsgebouwen, wel nog voor politie, rechters, openbaar aanklagers en militair personeel
- Ook Koerdische lessen op particuliere scholen
- Letters die niet voorkomen in Turks alfabet niet langer verboden (Koerden kunnen dan blijkbaar wel bepaalde letters in namen opnemen)
- Kiesdrempel omlaag van 10 naar 5%, hoewel nog niet zeker is of het hem gaat lukken
- Een universiteit wordt vernoemd naar Bektashi als opsteker voor de alevieten
- Klooster wordt teruggegeven aan Syrisch-Christelijke gemeenschap

Meer in detail: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)or-minderheden.dhtml
Erdogan een baas op weg naar verdere democratisering? Heeft ie zijn oren laten hangen en een les getrokken uit de protesten laatst?

Iemand enig idee hoe men in Turkije ertegenaan kijkt, of Nederlandse Turken op dit forum?
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_132101803
De Koerdische rebellen in Turkije overwegen het staakt-het-vuren met de regering op te zeggen. Dat heeft het pro-Koerdische persbureau Firat donderdag gemeld. Aanleiding is een hervormingspakket van de regering dat Koerdische Turken meer rechten moet geven, maar volgens de rebellen niet ver genoeg gaat.

Het bestand werd zes maanden geleden overeengekomen. Sindsdien heeft de Turkse regering geen aanvallen meer uitgevoerd op stellingen van de PKK. Het Turkse parlement verlengde donderdag echter een mandaat dat het leger toestemming geeft Koerdische bases in het noorden van Irak aan te vallen.
PKK overweegt bestand met Turkije op te zeggen
-
pi_132102622
Dit heeft weinig met de protesten te maken, deze plannen zijn gedeeltelijk al jaren van te voren voorbereid en aangekondigd en gedeeltelijk het gevolg van onderhandelingen met Öcalan.

Ik zeg bewust Öcalen en niet PKK, want de PKK heeft wat onderlinge bonje. Een deel wil vasthouden aan de lijn Öcalan en dat is stoppen met geweld en voortaan op democratische weg meer rechten proberen te behalen, maar een ander deel wil weer aanslagen plegen.
Barzani (de leider van Koerdisch Irak) en Turkije hebben bijvoorbeeld nauwe banden en Barzani heeft laatst een greop BDP'ers(aan PKK gelieerde partij) niet toegelaten in Noord-Irak.

Wat de protesten betreft, die staan hier weer geheel los van. Die zijn vooral omdat de 'Witte Turken' (http://en.wikipedia.org/wiki/White_Turks_and_Black_Turks) (zo noemt men de groep vermogende Turken, die aan de kusten woont, CHP stemt en vooral een Westerse leefstijl heeft) boos waren op de conservatieve regering en het feit dat Erdogan in hun ogen zo veel macht naar zich toe trok. Zij zitten sowieso niet te wachten op al dat Midden-Oosten gedoe (Irak, Syrië en vinden dat Turkije weinig met dat gebied te maken moet hebben). Zij representeren het oude Turkije dus, wat weer als nadeel had dat het nationalistisch was en economisch gezien ook niet erg boeiend is geweest. Vooral gesloten voor de rest van de wereld en heel erg graag bij Europa willen horen.
De jongeren die protesteren zijn weer een stuk liberaler, dus die willen het oude Turkije (weinig religie zichtbaar) maar dan mét persoonlijke vrijheden.

Het is allemaal weer eens ingewikkeld.
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_132102725
Onzinpakket gerusht vanwege de protesten en hij hangt de moslim uit (hoofddoekverbod enzo) om zijn toezeggingen aan de PKK te verhullen.

Even voor de duidelijkheid; er kunnen wel goede moties inzitten maar het merendeel is erin gezet om zijn eigen beleid te camoufleren om zo min mogelijk stemmen kwijt te raken; beetje de moslim uithangen, beetje Koerden dingen 'gunnen', beetje democratieverhalen opzetten om de middenklasse die makkelijk van partij switcht (liberalen?) bij zich te houden etc.
pi_132102730
Hoe ik er tegenaan kijk, ik vind het heel goede hervormingen. Dit zijn heilige huisjes, waarvan men tien jaar geleden niet eens had kunnen dromen dat ze aangepakt zouden worden.

Los van de hervormingen snap ik ook wel weer dat een deel van Turkije boos is op Erdogan, omdat hij heel erg zijn eigen stempel op alles wil drukken en soms het beleid erg betuttelend en in relatie met de persoonlijke levenssfeer is. Overigens zegt Erdogan altijd, 'wij zijn al tien jaar aan de macht, hebben wij ons ooit met de levensstijl bemoeid van mensen, iedereen kan zich kleden en gedragen zoals hij wil?'
Daar zat tot voor kort wel een goede kern van waarheid in, tot dit gebeurde:
NWS / Te gewaagd voor de Turkse tv: presentatrice ontslagen
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_132102798
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 17:10 schreef expans het volgende:
Onzinpakket gerusht vanwege de protesten en hij hangt de moslim uit (hoofddoekverbod enzo) om zijn toezeggingen aan de PKK te verhullen.
Waarom?
quote:
- Geen verbod meer op hoofddoeken in overheidsgebouwen, wel nog voor politie, rechters, openbaar aanklagers en militair personeel
Mooi. Ik snap dat een rechter, agent en soldaat objectiviteit moet uitstralen, maar los daarvan slaat een hoofddoekverbod nergens op.
quote:
- Ook Koerdische lessen op particuliere scholen
Er zijn trouwens al Koerdische lessen op openbare scholen. Dit gaat erom dat het onderwijs geheel in het Koerdisch wordt gegeven. Dit op particulier niveau verbieden slaat nergens op, dus de hervorming is goed. Echter is het geheel begrijpelijk dat een land onderwijs in een andere taal niet volledig gaat subsidiëren. Die kiddo's moeten ook Turks leren en dat gebeurt niet op zo'n school.

quote:
- Letters die niet voorkomen in Turks alfabet niet langer verboden (Koerden kunnen dan blijkbaar wel bepaalde letters in namen opnemen)
Mooi, letters verbieden , wtf , welk jaren leven we in? :')
quote:
- Kiesdrempel omlaag van 10 naar 5%, hoewel nog niet zeker is of het hem gaat lukken
Ook wel goed denk ik. Meer democratie
quote:
- Een universiteit wordt vernoemd naar Bektashi als opsteker voor de alevieten
Mag ook. Het was een vreedzame en goede man. :)
quote:
- Klooster wordt teruggegeven aan Syrisch-Christelijke gemeenschap
Niks mis mee.
pi_132102814
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 17:14 schreef De_Coulance het volgende:
Er zijn trouwens al Koerdische lessen op openbare scholen. Dit gaat erom dat het onderwijs geheeld in het Koerdisch wordt gegeven. Dit verbieden slaat nergens op, dus de hervorming is goed. Echter is het geheel begrijpelijk dat een land onderwijs in een andere taal niet volledig gaat subsidiëren. Die kiddo's moeten ook Turks leren en dat gebeurt niet op zo'n school.

Ik heb even mijn bericht iets aangepast, misschien begrijp je het nu wel.
pi_132102820
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 17:10 schreef expans het volgende:

Even voor de duidelijkheid; er kunnen wel goede moties inzitten maar het merendeel is erin gezet om zijn eigen beleid te camoufleren om zo min mogelijk stemmen kwijt te raken; beetje de moslim uithangen, beetje Koerden dingen 'gunnen', beetje democratieverhalen opzetten om de middenklasse die makkelijk van partij switcht (liberalen?) bij zich te houden etc.

Ja het is een politicus he. :P
Natuurlijk doet hij dingen om stemmen te winnnen.
pi_132102826
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 17:15 schreef expans het volgende:

[..]

Ik heb even mijn bericht iets aangepast, misschien begrijp je het nu wel.
Ja ik snap wat je bedoelt.
pi_132102903
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 17:15 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Ja ik snap wat je bedoelt.
Mij is hij in elk geval wel totaal kwijtgeraakt, voornamelijk door hun ingezette politiek wat betreft de buurlanden (voornamelijk Syrië) en de PKK. Ik geloof niet in die farce van vredesonderhandelingen etc, dat is allemaal gelul omdat ze hun handen vol hebben in Syrië.

Colombia heeft net als ons meerdere malen gesprekken gevoerd met de FARC, operaties uitgesteld etc en nu hebben ze een nieuw offensief met 50.000 man opgezet. Just saying.

Mij boeit het persoonlijk geen ruk wat je thuis/buitenshuis doet zolang je in overheidsinstituten de lingua franca spreekt; aka Turks. Imo geld het zelfde voor scholen/universiteiten.

Btw; kiesdrempel omlaag is imo goed want dan hebben kleinere Turkse partijen ook meer kans EN kunnen er eventueel meer partijen komen waardoor de BDP/PKK geen monopolie meer heeft.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 19:21:15 #11
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_132105398
Vind het een beetje dubbel. Aan de ene kant is elk stap vooruit een stap die toe te juichen is, maar ik had graag wat grotere hervormingen gezien. Vooral op het gebied van decentralisatie van macht, misschien als opstapje voor toekomstige autonomie in het zuid-oosten.

Kiesdrempel naar beneden is een zeer positief punt, maar dat is nog lang niet zeker. En ik lees ook weinig over het afschaffen of verzwakken van de anti-terreurwet. Dit pakket is een begin en zeker voor Turkse begrippen een mooie stap, maar ik hoop en verwacht dat de PKK/BDP de druk op de ketel houdt. Dit moet slechts een begin zijn.
Guilty as changed.
The Best of Señor Chang --- Part II
pi_132106045
Je kan dingen wel gaan roepen maar het gaat erom wat je echt gaat doen. En ik zie erdogan niet veel goeds doen voor zowel Turkije als voor de Koerden.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 20:02:43 #13
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_132106420
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 16:26 schreef Charismatisch het volgende:
De Koerdische rebellen in Turkije overwegen het staakt-het-vuren met de regering op te zeggen. Dat heeft het pro-Koerdische persbureau Firat donderdag gemeld. Aanleiding is een hervormingspakket van de regering dat Koerdische Turken meer rechten moet geven, maar volgens de rebellen niet ver genoeg gaat.

Het bestand werd zes maanden geleden overeengekomen. Sindsdien heeft de Turkse regering geen aanvallen meer uitgevoerd op stellingen van de PKK. Het Turkse parlement verlengde donderdag echter een mandaat dat het leger toestemming geeft Koerdische bases in het noorden van Irak aan te vallen.
Wat een achterlijke mongolen zijn het toch. Turkije doet ons toezeggingen... Hoe zullen we eens reageren? Laten we weer oorlog voeren!

:')
Laffe huichelaar
pi_132106510
quote:
4s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 16:10 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Erdogan een baas op weg naar verdere democratisering? Heeft ie zijn oren laten hangen en een les getrokken uit de protesten laatst?

Iemand enig idee hoe men in Turkije ertegenaan kijkt, of Nederlandse Turken op dit forum?
Je moet wel heel naief zijn om te denken dat het komt door de protesten. Erdogan is al jaren bezig met een 'hervorming'.
pi_132106865
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 20:07 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Je moet wel heel naief zijn om te denken dat het komt door de protesten. Erdogan is al jaren bezig met een 'hervorming'.
Ik ben niet goed op de hoogte van de Turkse politiek. Met "protesten" doelde ik meer op de universiteit naar een voor veel Alevieten belangrijke man te vernoemen; Bektashi. Omdat er toendertijd te doen was over een brug die naar een Sultan werd genoemd die veel Alevieten over de kling had gejaagd, toch?
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_132106958
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 20:21 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ik ben niet goed op de hoogte van de Turkse politiek. Met "protesten" doelde ik meer op de universiteit naar een voor veel Alevieten belangrijke man te vernoemen; Bektashi. Omdat er toendertijd te doen was over een brug die naar een Sultan werd genoemd die veel Alevieten over de kling had gejaagd, toch?
Oh, dat bedoel je, de huilies om een naam van een brug. Hij heeft toen direct er na speciaal een Alevitisch gebedshuis bezocht. Dit heeft daar weinig te maken. Deze koers voert Erdogan al enkele jaren.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 20:46:17 #17
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_132107456
quote:
4s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 16:10 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Erdogan is een opportunistisch mannetje die weer eens bezig is met een charmeoffensief. Het opheffen van het hoofddoekverbod past ook nog eens in zijn straatje. Als je wilt weten wie Erdogan echt is dan zou je zijn openbare speeches eens moeten horen. Dat is het enige moment dat hij geen tegengas heeft en duidelijk laat merken dat hij slechts een beperkt deel van de Turkse bevolking representeert. De rest bestempelt hij, wijzend naar de verkiezingsuitslagen, als minderheid, dus die moeten hun kop maar houden. Democratie? :')

[ Bericht 0% gewijzigd door ACT-F op 12-10-2013 21:27:58 ]
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_132107768
Een universiteit Bektas noemen en dan denken dat je zo wat doet voor de Alevieten. :') Nee.
pi_132109044
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 20:57 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Een universiteit Bektas noemen en dan denken dat je zo wat doet voor de Alevieten. :') Nee.
Maar een brug vernoemen naar een Sultan schijnt wel een probleem te zijn :?
pi_132109579
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 21:45 schreef xaban06 het volgende:

[..]

:D

10/10 goeie reactie
pi_132114071
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 21:45 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Ja, dat is inderdaad wel een probleem. Zit een groot verschil tussen beiden. En als jij dat niet snapt, neem ik je het niet kwalijk, had het ook niet echt verwacht.
pi_132114906
Erdogan kijkt af bij Assad.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_132115202
quote:
12s.gif Op zondag 13 oktober 2013 01:10 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

Ja, dat is inderdaad wel een probleem. Zit een groot verschil tussen beiden. En als jij dat niet snapt, neem ik je het niet kwalijk, had het ook niet echt verwacht.
Kan je het verschil tussen beiden uitleggen vanuit jouw perspectief? Ik snap het namelijk niet :@

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 13-10-2013 02:27:57 ]
pi_132118090
quote:
12s.gif Op zondag 13 oktober 2013 01:10 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

Nee, een groep alevieten in Turkije gaat er echt selectief en hypocriet mee om.
pi_132123537
quote:
11s.gif Op zondag 13 oktober 2013 02:27 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Kan je het verschil tussen beiden uitleggen vanuit jouw perspectief? Ik snap het namelijk niet :@
Daar krijg je toch geen antwoord op, of je krijgt een antwoord waardoor je het nog meer niet snapt :)
pi_132123882
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 01:58 schreef Montagui het volgende:
Erdogan kijkt af bij Assad.
Assad had nooit zo'n moeite met Christenen en een seculiere levensstijl als Erdogan.
pi_132124032
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 14:50 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Assad had nooit zo'n moeite met Christenen en een seculiere levensstijl als Erdogan.
Hij heeft de Christenen meer rechten en vrijheden gegund dan de 'seculiere' leiders voor hem anders Wammes.

Waarom ga je toch altijd voor het goedkope simpele verhaal wat hier scoort. ;(
pi_132124218
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2013 14:56 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Hij heeft de Christenen meer rechten en vrijheden gegund dan de 'seculiere' leiders voor hem anders Wammes.

En de radicale moslimgekkies ook dus is dat nou zoveel beter?

Op de persoon ga ik niet spelen dus negeer je verdere post.
pi_132124456
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:03 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

En de radicale moslimgekkies ook dus is dat nou zoveel beter?

Geeft je geen vrijbrief om te liegen. :)
pi_132125204
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:13 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Geeft je geen vrijbrief om te liegen. :)
Dat heb ik dan ook niet gedaan, jij daartegen wel met je aantijging en dat is opzich moreel verwerpelijk :)
pi_132128610
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 14:50 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Want het leven van een christen is gewoon meer waard dan een moslim ofzo?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2013 17:16:58 ]
  zondag 13 oktober 2013 @ 19:16:11 #32
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132131932
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 16:26 schreef Charismatisch het volgende:

Het is zelfmoord voor de PKK m weer de wapens tegen de Turkse staat nemen.
  zondag 13 oktober 2013 @ 19:24:22 #33
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132132164
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 17:14 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Waarom?

[..]

Mooi. Ik snap dat een rechter, agent en soldaat objectiviteit moet uitstralen, maar los daarvan slaat een hoofddoekverbod nergens op.

[..]

Er zijn trouwens al Koerdische lessen op openbare scholen. Dit gaat erom dat het onderwijs geheel in het Koerdisch wordt gegeven. Dit op particulier niveau verbieden slaat nergens op, dus de hervorming is goed. Echter is het geheel begrijpelijk dat een land onderwijs in een andere taal niet volledig gaat subsidiëren. Die kiddo's moeten ook Turks leren en dat gebeurt niet op zo'n school.

[..]

Mooi, letters verbieden , wtf , welk jaren leven we in? :')

[..]

Ook wel goed denk ik. Meer democratie

[..]

Mag ook. Het was een vreedzame en goede man. :)

[..]

Niks mis mee.
Ik vind die hervormingen ook allemaal goed.

Alleen waarom mogen Koerdische kinderen hun onderwijs ook niet in publieke scholen in het Koerdisch volgen. Met onderwijs in eigen moedertaal bedoelen ze dat alle schoolvakken in het Koerdisch zijn, maar dat Turks wel een verplicht schoolvak is.

Ik ben niet alleen voor onderwijs in het Koerdisch in basisscholen maar ook in middelbare scholen, lyceums(liseler) , hogere beroepsscholen en universiteiten.

En trouwens Aloulou, Erdogan had die pakket al op 30 september bekendgemaakt, dus je loopt heel iets achter.
  zondag 13 oktober 2013 @ 19:31:22 #34
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132132376
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 17:18 schreef expans het volgende:

[..]

Mij is hij in elk geval wel totaal kwijtgeraakt, voornamelijk door hun ingezette politiek wat betreft de buurlanden (voornamelijk Syrië) en de PKK. Ik geloof niet in die farce van vredesonderhandelingen etc, dat is allemaal gelul omdat ze hun handen vol hebben in Syrië.

Colombia heeft net als ons meerdere malen gesprekken gevoerd met de FARC, operaties uitgesteld etc en nu hebben ze een nieuw offensief met 50.000 man opgezet. Just saying.

Mij boeit het persoonlijk geen ruk wat je thuis/buitenshuis doet zolang je in overheidsinstituten de lingua franca spreekt; aka Turks. Imo geld het zelfde voor scholen/universiteiten.

Btw; kiesdrempel omlaag is imo goed want dan hebben kleinere Turkse partijen ook meer kans EN kunnen er eventueel meer partijen komen waardoor de BDP/PKK geen monopolie meer heeft.
Ik denk dat die vredesonderhandelingen wel echt zijn. Ik ben verder voor full-Kurdish language education op scholen hogere beroepsscholen en Universiteiten. En dat niet alleen voor het Koerdisch maar voor alle minderheidstalen die in Turkije gesproken worden.

Ik wil dat Koerdisch wordt erkend als tweede officiele taal.

Ik wil ook dat het bestuur in Turkije decentraliseert, en desnoods dat Turkije zelfs een federale staat wordt.

Federalisme is de beste oplossing voor de problemen in Turkije.
pi_132132496
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 19:31 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Ik denk dat die vredesonderhandelingen wel echt zijn. Ik ben verder voor full-Kurdish language education op scholen hogere beroepsscholen en Universiteiten.
Koerds, oke, begrijp ik, maar:
quote:
En dat niet alleen voor het Koerdisch maar voor alle minderheidstalen die in Turkije gesproken worden.
In hoeveel talen moeten ze dan wel niet les geven? Is dat niet een beetje gek? Dus voor ieder vak, moeten ze docenten hebben met een ander taal.

quote:
Ik wil dat Koerdisch wordt erkend als tweede officiele taal.
Waarom niet, maar waarom wil je dat?

quote:
Ik wil ook dat het bestuur in Turkije decentraliseert, en desnoods dat Turkije zelfs een federale staat wordt.

Federalisme is de beste oplossing voor de problemen in Turkije.
_O-
  zondag 13 oktober 2013 @ 19:41:29 #36
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132132709
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 19:34 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Koerds, oke, begrijp ik, maar:

[..]

In hoeveel talen moeten ze dan wel niet les geven? Is dat niet een beetje gek? Dus voor ieder vak, moeten ze docenten hebben met een ander taal.

[..]

Waarom niet, maar waarom wil je dat?

[..]

_O-
Oke ik bedoelde ook niet echt alle talen die in Turkije worden gesproken, maar de grootste talen zoals Koerdisch, Zazaki, Arabisch en Assyrisch. En ik wil dat ze hun gehele onderwijs in hun moedertaal kunnen volgen met Turks alleen als een verplicht schoolvak.

Als Koerdisch een officiële taal wordt dan krijgt de taal een heropleving en leren alle geassimileerde koerden hun moedertaal. Het is goed als Koerdisch een legale status krijgt. Bijv. in Irak is Koerdisch sinds 2005 een tweede officiële taal. Daarna gingen Koerdische kinderen massaal hun taal leren en maakte de Koerdische taal en cultuur een comeback.

Wat vind je zo grappig aan decentralisatie en federalisme. Problemen met etnische minderheden kun je het best oplossen met federalisme. Kijk bijv. naar Irak, Libanon, India en Pakistan. Dat zijn allemaal federale staten waar veel etnische groepen bij elkaar wonen.
pi_132132828
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 19:41 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Oke ik bedoelde ook niet echt alle talen die in Turkije worden gesproken, maar de grootste talen zoals Koerdisch, Zazaki, Arabisch en Assyrisch. En ik wil dat ze hun gehele onderwijs in hun moedertaal kunnen volgen met Turks alleen als een verplicht schoolvak.

Als Koerdisch een officiële taal wordt dan krijgt de taal een heropleving en leren alle geassimileerde koerden hun moedertaal. Het is goed als Koerdisch een legale status krijgt. Bijv. in Irak is Koerdisch sinds 2005 een tweede officiële taal. Daarna gingen Koerdische kinderen massaal hun taal leren en maakte de Koerdische taal en cultuur een comeback.

Wat vind je zo grappig aan decentralisatie en federalisme. Problemen met etnische minderheden kun je het best oplossen met federalisme. Kijk bijv. naar Irak, Libanon, India en Pakistan. Dat zijn allemaal federale staten waar veel etnische groepen bij elkaar wonen.
Ik vind het grappig dat jij denkt te weten wat het beste is.

Denk je dat het echt haalbaar is om op iedere school, op ieder niveau, alle vakken in 5-7 talen aan te bieden, serieus?

Al die landen die jij opnoemt zijn ook allemaal stabiel, democratisch en leeft iedereen in vrijheid :Y
  zondag 13 oktober 2013 @ 19:49:20 #38
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132132987
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 19:44 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Ik vind het grappig dat jij denkt te weten wat het beste is.

Denk je dat het echt haalbaar is om op iedere school, op ieder niveau, alle vakken in 5-7 talen aan te bieden, serieus?

Al die landen die jij opnoemt zijn ook allemaal stabiel, democratisch en leeft iedereen in vrijheid :Y
Jij begrijpt mij niet of wilt mij niet begrijpen.

Er worden bijv. speciale Koerdische, Arabische en Assyrische scholen opgericht
(zowel publiek als privé) war ze hun onderwijs in hun eigen taal kunnen volgen. Het i niet zo dat alle kinderen in Turkije 6, 7 of meer talen moeten leren.

Oké de landen die ik opnoem zijn misschien niet stabiel of democratisch, maar etnische minderheden in die landen hebben wel alle rechten. bijv. Spanje is ook een federale staat en daar hebben Basken en Cataloniërs alle rechten.

Ik zeg wat het beste is voor Turkije omdat ik verstand van dit soort dingen heb. Federalisme werkt goed in veel landen.
:Y :Y :Y
pi_132132996
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 19:41 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

In al die landen heb je oorlog. Wat een verwijzing :')
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  zondag 13 oktober 2013 @ 19:52:25 #40
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132133084
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 19:49 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

In al die landen heb je oorlog. Wat een verwijzing :')
In Irak bijv. hebben Koerden wel alle rechten. In Pakistan wonen 4 grote etnische groepen met alle rechten. Alle vier de groepen hebben hun eigen scholen, universiteiten, kranten, televisie enz.

De officiële taal voor het hele land zijn Urdu en Engels.

Dus het is wel een goede verwijzing hoor vindt ik.

Waarom kan zoiets niet voor Turkije werken.
pi_132133085
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 19:49 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

(zowel publiek als privé) war ze hun onderwijs in hun eigen taal kunnen volgen. Het i niet zo dat alle kinderen in Turkije 6, 7 of meer talen moeten leren.

Oké de landen die ik opnoem zijn misschien niet stabiel of democratisch, maar etnische minderheden in die landen hebben wel alle rechten. bijv. Spanje is ook een federale staat en daar hebben Basken en Cataloniërs alle rechten.

Ik zeg wat het beste is voor Turkije omdat ik verstand van dit soort dingen heb. Federalisme werkt goed in veel landen.
Spanje is geen federaal staat. Het land wordt nog steeds geregeerd in Madrid. Basken en Cataloniërs hebben namelijk beperkte rechten.
pi_132133134
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 19:49 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Lijkt mij niet heel verstandig. Ik zie zoiets in Nederland ook niet zitten. Mensen gaan dan langs elkaar leven.

Turken en Koerden leven juist eeuwenlang niet langs elkaar maar met elkaar, ook te zien aan de vele gemengde huwelijken. De scholen en taal waarin wordt les gegeven gemeenschappelijk houden lijkt mij dan ook het beste. Ik zou het ook niet zien zitten als in Nederland scholen compleet in het Turks/Arabisch/Pools les zouden geven.

De school is bij uitstek de instapplaats voor het leven.
pi_132133171
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 19:52 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

In Irak bijv. hebben Koerden wel alle rechten. In Pakistan wonen 4 grote etnische groepen met alle rechten. Alle vier de groepen hebben hun eigen scholen, universiteiten, kranten, televisie enz.

In Pakistan heerst sharia-recht en worden er veel aanslagen gepleegd op Christenen en Sji-ieten. Ook krijg je de doodstraf voor blasfemie. Verder is het een redelijk arm en achtergesteld land. Slecht voorbeeld dus..
pi_132133187
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 19:52 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

In Irak moorden de soennieten en sjieten elkaar uit.
In Pakisten is een regio dat heet Wazuristan waar de Taliban heerst.
In India heb je een regio dat heet Kashmir waar er burgeroorlog heerst.
Libanon wordt voor de helft geregeerd door Hezbollah.

Het enige waar jij naar streeft is een burgeroorlog in Turkije.
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:01:53 #45
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132133453
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 19:55 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Hij wil een onafhankelijk Koerdistan. Hij verwijst in alles naar Koerdistan, Noord-Irak en (Noord??)Syrië worden door hem ook al Koerdistan genoemd..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_132133475
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 20:01 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Hij wil een onafhankelijk Koerdistan. Hij verwijst in alles naar Koerdistan, Noord-Irak en (Noord??)Syrië worden door hem ook al Koerdistan genoemd..
Dan kan je dat toch meteen zeggen. :P
pi_132133487
*leest mee.
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:12:01 #48
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132133855
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2013 20:02 schreef zarGon het volgende:
*leest mee.
Had je beter niet kunnen doen, nu valt het stil :P
pi_132133897
We voelen ons bekeken.
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:21:40 #50
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132134301
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 19:52 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Spanje is geen federaal staat. Het land wordt nog steeds geregeerd in Madrid. Basken en Cataloniërs hebben namelijk beperkte rechten.
Basken en Cataloniërs hebben in Spanje volledige rechten. Ze hebben alle twee hun autonome gebieden. Spanje is meer een asymmetrische federatie, waar sommige gebieden meer autonomie hebben dan andere.
Basken konden volgens mij zelfs al in 1979 hun onderwijs in het Baskisch volgen.
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:22:14 #51
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132134321
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 19:54 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Lijkt mij niet heel verstandig. Ik zie zoiets in Nederland ook niet zitten. Mensen gaan dan langs elkaar leven.

Turken en Koerden leven juist eeuwenlang niet langs elkaar maar met elkaar, ook te zien aan de vele gemengde huwelijken. De scholen en taal waarin wordt les gegeven gemeenschappelijk houden lijkt mij dan ook het beste. Ik zou het ook niet zien zitten als in Nederland scholen compleet in het Turks/Arabisch/Pools les zouden geven.

De school is bij uitstek de instapplaats voor het leven.
Wat wil je dan dat Koerden volledig assimileren.
pi_132134351
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 20:01 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dat hij een kloon van Computerprobleem is wie met PKK (een terreurorganisatie) sympathiseert was al bekend ;)
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:23:43 #53
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132134374
quote:

[..]

Ik zeg alleen dat de rechten van etnische en religieuze minderheden in die landen veel beter geregeld zijn dan in Turkije dankzij federalisme.

Ik zeg niet dat die landen top democratieën zijn.
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:24:56 #54
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132134413
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 20:22 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Dat hij een kloon van Computerprobleem is wie met PKK (een terreurorganisatie) sympathiseert was al bekend ;)
Waar heb ik gezegd dat ik de PKK steun!!!!!!!!!!!!!!!!! :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Ik ben juist tegen PKK, maar ik ben wel voor onafhankelijk Groot-Koerdistan.
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:25:10 #55
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132134425
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 20:21 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Basken en Cataloniërs hebben in Spanje volledige rechten. Ze hebben alle twee hun autonome gebieden. Spanje is meer een asymmetrische federatie, waar sommige gebieden meer autonomie hebben dan andere.
Basken konden volgens mij zelfs al in 1979 hun onderwijs in het Baskisch volgen.
Catalanen demonstreren nu juist voor onafhankelijkheid.. Was er vorige maand nog, en er waren flinke demonstraties.
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:26:05 #56
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132134451
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 20:25 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Catalanen demonstreren nu juist voor onafhankelijkheid.. Was er vorige maand nog, en er waren flinke demonstraties.

Catalanen demonstreren wel maar ze hebben wel alle rechten.
Baksenland is duidelijk autonoom gebied.
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:26:23 #57
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132134461
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 20:22 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ah, en in het Syriëtopic maar beweren dat hij zich een maand geleden pas had geregistreerd op fok!
pi_132134467
quote:

[..]

Catalanen kunnen wettelijk niet onafhankelijk worden, als Madrid daar niet mee instemt.
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:27:02 #59
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132134492
quote:

[..]

En Whiskers had jij tegen Mathemaat gezegd dat ik pkk'ers was!!!! :( :(
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:29:13 #60
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132134590
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 20:26 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Catalanen kunnen wettelijk niet onafhankelijk worden, als Madrid daar niet mee instemt.
Maar dat willen ze dus wel ;)
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:29:35 #61
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132134603
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 20:27 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

En Whiskers had jij tegen Mathemaat gezegd dat ik pkk'ers was!!!! :( :(
Hoe kom je daar nou weer bij?? :?
pi_132134615
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 20:29 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Maar dat willen ze dus wel ;)
Willen de Spanjaarden dat? Nee, toch :P
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:30:12 #63
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132134631
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 20:29 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Willen de Spanjaarden dat? Nee, toch :P
Nee, de Catalanen :P

Er is trouwens nieuws over Syrië voor wie daar in geïnteresseerd is
pi_132134660
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 20:30 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Nee, de Catalanen :P
De EU laat ze toch niet, dat zou volgens mij de ondergang van de EU worden xD
pi_132134741
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2013 20:02 schreef zarGon het volgende:
*leest mee.
Gaaf dat je het komt melden.
pi_132135124
Schotland word wel onafhankelijk denk ik.
pi_132135427
quote:
Twee Turkse studenten zijn door de Poolse politie aangehouden omdat ze in concentratiekamp Majdanek de Hitlergroet brachten. Zij richtten hun armen bovendien naar een groep Israëliërs.

Volgens Haaretz zeiden de twee 'Heil Hitler' en brachten ze de Hitlergroet toen ze een groep Israëlische studenten tegenkwamen.

De Israëlische studenten dienden een officiële klacht in wat uiteindelijk tot de aanhouding van de twee Turken leidde. Als het duo schuldig bevonden wordt aan het verspreiden van fascistische propaganda kunnen ze drie jaar cel krijgen.

http://www.powned.tv/nieu(...)lergroet_in_con.html
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:52:00 #68
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132135541
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 20:49 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Off topic.
pi_132135645
Als ze echt willen democratiseren dan moet de AK partij zichzelf opsplitsen in een sociaal-democratische partij en een islam-democratische partij

zeg maar de pvda en het cda van turkije
pi_132135741
quote:

[..]

Ja, dat is inderdaad wel een probleem. Zit een groot verschil tussen beiden.
Jij vindt het een probleem dat een brug wordt vernoemt naar Yavuz Sultan Selim?

Vind je het ook een probleem dat de twee luchthavens in Istanbul genoemd zijn naar Atatürk en Sabiha Gökçen? Heb je ook problemen met de Atatürk-stuwdam in het zuidoosten? Of überhaupt alles wat naar onderdrukken is genoemd in Turkije?
pi_132135955
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 20:22 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Wat wil je dan dat Koerden volledig assimileren.
Nee hoor, verre van.

Echter zit niemand te wachten op parallele samenlevingen. Een school is een van de fundamenten van een land. Waar verschillende type mensen samenkomen. Als je mensen daar al gaat scheiden... Het is sowieso niet te doen, vanwege het hoge aantal gemengde huwelijken en de verspreiding van Koerden over heel Turkije. Koerdisch als keuzevak of als studie is echter prima.
pi_132136128
Het erkennen van Koerdisch als officiële tweede taal, het lesgeven van deze talen in openbare scholen (wat sowieso alleen voornamelijk in het zuid-oosten gaat gebeuren) werkt alleen maar segregatie en separatisten in de hand.

Dat soort stappen worden genoemd om langzamerhand de basis te leggen naar een onafhankelijke staat. Zelfs de meest links georiënteerde, zich wereldburger achtende hippie Turk zal tegen afsplitsing zijn so good luck with that.

Wat mij betreft gaat het helemaal los, op den duur gaat het toch gebeuren dus liever vandaag dan morgen. Toen de PKK probeerde een eigen gebied te claimen en iedereen eruit wou kicken zijn ze door het leger de pan ingehakt (Semdinli 2012).

Even losgesteld van steun door het volk ofniet, een gebied bezetten en actief oorlogvoeren is heel wat anders dan die hit&run guerrillatactieken van ze. Het eerste is fataal voor ze, met het tweede plan kunnen ze af en toe nog wegkomen omdat het vaak gaat om kleine groepen en korte aanvallen.
  zondag 13 oktober 2013 @ 21:23:07 #73
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132137231
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2013 20:59 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Nee hoor, verre van.

Echter zit niemand te wachten op parallele samenlevingen. Een school is een van de fundamenten van een land. Waar verschillende type mensen samenkomen. Als je mensen daar al gaat scheiden... Het is sowieso niet te doen, vanwege het hoge aantal gemengde huwelijken en de verspreiding van Koerden over heel Turkije. Koerdisch als keuzevak of als studie is echter prima.
Coulance, gemengde huwelijken in Turkije maken maar 7.5 a 8% uit van het totaal aantal huwelijken in Turkije. Koerden die met Turken trouwen vind je vooral in de grote steden zoals Istanbul en Ankara. En ze komen vooral voor omdat in die gebieden weinig Koerden leven.

En gemengde huwelijken voorkomen geen separatisme. Het argument van veel gemengde huwelijken wordt vaak door jullie gebruikt om te bewijzen dat we ons niet kunnen afscheiden.
Maar helaas voorkomen ze geen seperatisme.

Lees dan deze artikel van een colluminst van de engelstalige Turkse krant Today's Zaman.
quote:
Do Kurdish-Turkish marriages prevent division?

Turkey is an interesting country. We are a people able to create arguments that are shaped by the conditions of the time, and then we are able to believe in those same arguments we created. Our most beloved way to face problems seems to be in taking shelter behind lies constructed to shield us. What we first do, as a society, is make up lies. Then we make ourselves believe in those lies. Finally, we try to get others to believe in them. This is how it played out with the Armenian “relocations” and with the Kurdish situation as well.

For example, the greatest lie we have created in the face of the Kurdish problem is this: that the Kurdistan Workers' Party (PKK) is just a tool of foreign powers and its actions were unleashed upon us by actors outside of Turkey. Also a part of this is the assertion that PKK leaders are Armenian, not Kurdish, and that the leaders' views of Marxism distance them from our Kurdish brothers

The real truth of the matter is that these lies were created by the state, with the aim of making the Kurds believe these lies, and we all wound up believing them, because we wanted to believe these things. We had nothing else behind which to hide. It is essentially good that we believed these things, though, because had Turkish society from the very start connected the PKK directly with the Kurds, a civil war would have long-ago broken out. When, in fact, what happened was that since we believed these lies, the essential clashes remained between the state and the PKK and did not descend to the level of general society. For example, there has been no real enmity between Turkish and Kurdish neighbors. Kurdish-Turkish marriages have carried on. The two factions of society remain undivided.

And now, we are engaged in a peace process, a process we are constructing from lies. The greatest lie created during this process is this: There are simply too many Kurdish-Turkish marriages to keep us from ever dividing.

All right, is this really true? And why does our state -- and why do our political intellectuals -- feel the need to make up such a lie? More importantly, would such marriages really prevent division from occurring?

Let us speak openly. There is a very deep fear of division that lies within Turkish society. It is this fear of division that has allowed society to stomach so much.

When the whole peace process began, the fear grew even deeper. The government insisted it had not given anything to the PKK, but no one believed this. And so, a whole set of new arguments appeared, all aimed at covering up this fear. The strongest of these arguments was this: That Kurds and Turks are two peoples who have married off their daughters and sons to one another over time -- meaning there cannot be division after all these years.

First and foremost, ethnic separation and processes of division are never based on reason. These are generally processes which occur rapidly, triggered by major incidents that are the outcome of emotional breaks and divisions in society. After all, if you consider the ethnic divisions that unfolded with the Bosnian Serbs, the Kosovar and the Armenian-Azeris in Karabag, and so on, none of them seem reasonable in ways we can understand.

As it is, ethnic divisions and separations unfold according to their own reasons. The events leading to the divisions all take place within the framework of this special sort of reasoning. So, the truth is, ethnic divisions and separations completely pass over reason, which is why the interwoven histories and marriages of two cultures and ethnicities are not enough to prevent them from separating. It is a ridiculous argument.

What's more, statistics also do not support this argument. For example, some data points to mixed ethnic marriages in the Ossetian regions of Georgia as being around 40 percent. In Nagorno-Karabag, mixed Armenian-Azeri marriages were at more than 20 percent. In comparison, Turkish-Kurdish marriages in Turkey are at around 5-8 percent. So if even higher levels of mixed ethnic marriages in other places were unable to prevent division and separation, how should Turkish-Kurdish marriages -- at an average 7 percent -- prevent ethnic separation in Turkey?

Also, the geography encompassed by Turkish-Kurdish marriages is important. These are marriages which tend to take place more in larger metropolitan areas where lots of Turks live. There are far fewer of these mixed marriages in areas that are largely Kurdish, which means that if division were to occur, according to this argument, it would be in places largely populated by Kurds. Unlike what the state is alleging, there are no such marriages in these areas. Which means that even if this argument were true, it has no meaning when it comes to these areas where Turkish-Kurdish marriages don't exist.

So in essence, if we are to divide from the Kurds, for as long as there are networks like the Kurdistan Communities Union (KCK) and the PKK that maintain their existence, there will always be a risk of division. And Turkish-Kurdish marriages do not reduce this risk.

pi_132137941
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 21:02 schreef expans het volgende:
Het erkennen van Koerdisch als officiële tweede taal, het lesgeven van deze talen in openbare scholen (wat sowieso alleen voornamelijk in het zuid-oosten gaat gebeuren) werkt alleen maar segregatie en separatisten in de hand.
Geforceerd bij elkaar houden, hardnekkige assimilatie, behandelen als tweederangs burgers en nog meer van dat soort shit zorgt gelukkig niet voor segregatie.

Wat voor segregatie zorgt is het buitensluiten van Koerden. Als je ervoor zorgt dat ze zich thuis voelen in Turkije, kunnen leven zoals ze willen en hun cultuur, gebruiken en taal zonder problemen kunnen uitoefenen hoef je je nergens zorgen om te maken.

Zorg dat ze een deel uitmaken van Turkije, zoals ze zijn. Dan hebben ze de separatisten ook niet meer nodig. Turken moeten verder kappen met 'Turkije is voor Turken'.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2013 21:35:44 ]
  zondag 13 oktober 2013 @ 21:39:40 #75
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132138283
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 21:33 schreef zarGon het volgende:

[..]

Geforceerd bij elkaar houden, hardnekkige assimilatie, behandelen als tweederangs burgers en nog meer van dat soort shit zorgt gelukkig niet voor segregatie.

Wat voor segregatie zorgt is het buitensluiten van Koerden. Als je ervoor zorgt dat ze zich thuis voelen in Turkije, kunnen leven zoals ze willen en hun cultuur, gebruiken en taal zonder problemen kunnen uitoefenen hoef je je nergens zorgen om te maken.

Zorg dat ze een deel uitmaken van Turkije, zoals ze zijn. Dan hebben ze de separatisten ook niet meer nodig. Turken moeten verder kappen met 'Turkije is voor Turken'.
Helemaal mee eens. ^O^ ^O^
Alleen jammer dat de Koerden dan separatisten als mij niet meer nodig hebben. ;(

En het woord Turk vatandasi moet veranderd worden in Turkiye vatandasi.
(citizen of Turkey instead of Turkish citizen)

Dus als je in Turkije woont ben je geen Turk maar burger van Turkije.

[ Bericht 1% gewijzigd door Baklava95 op 13-10-2013 21:45:29 ]
pi_132138843
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 21:33 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ben ik het helemaal deels mee eens, maar het moet allemaal rustig en met mate worden ingevoerd.
Verder moet de Turkse overheid kappen om de PKK te zien als spreekbuis van de Koerden want daar begaan ze al een grove fout imo.

De enige reden dat er gepusht word voor bv het afschaffen van het koruyucu-systeem komt omdat zij samen met de politie/het leger de enige personen zijn die iets kunnen tegen de PKK. Zodra dit systeem word afgeschaft kunnen zij zonder wapens niks uitrichten en zullen ze zeker uit de weg geruimd worden.

Met je kop in het zand steken en alle problemen negeren schiet je niks op, denken dat de PKK rustig gaat blijven als het leger geen operaties uitvoert etc is allemaal onzin imo.
  zondag 13 oktober 2013 @ 23:52:21 #77
358102 Senor__Chang
pi_132144347
Er zal ook wel iets moeten gebeuren want binnen één of twee generaties zijn Koerden een meerderheid in Turkije als de demografische trends zich voortzetten.

Voor de Koerden is het slechts 'sit and wait'.
Guilty as changed.
pi_132144551
Wat ? Krijgen de Turken ineens geen kinderen meer ?
pi_132144689
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 23:52 schreef Senor__Chang het volgende:
Er zal ook wel iets moeten gebeuren want binnen één of twee generaties zijn Koerden een meerderheid in Turkije als de demografische trends zich voortzetten.

Voor de Koerden is het slechts 'sit and wait'.
Want als Koerd wil je je per definitie afscheiden van Turkije?
pi_132144951
Waarom volgens hem kunnen ze heel Turkije overnemen
  maandag 14 oktober 2013 @ 00:42:09 #81
358102 Senor__Chang
pi_132145834
quote:
10s.gif Op maandag 14 oktober 2013 00:03 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Want als Koerd wil je je per definitie afscheiden van Turkije?
Dat zeg ik niet. ;)
Guilty as changed.
pi_132145905
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 00:42 schreef Senor__Chang het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet. ;)
Dan?
  maandag 14 oktober 2013 @ 01:02:45 #83
358102 Senor__Chang
pi_132146107
quote:
11s.gif Op maandag 14 oktober 2013 00:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dan?
Nou, er zullen toch wel wat dingen (moeten) veranderen als Turken een minderheid zijn in Turkije. Een mogelijkheid is afscheiden, of een federatie. Koerdisch als 2e officiële taal zal ook kunnen gebeuren.
Guilty as changed.
pi_132152636
quote:

[..]

En die andere landen kunnen hetzelfde over Turkije zeggen:
Turkije-PKK conflict sinds 1984, 40.000+ doden.

quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 21:02 schreef expans het volgende:
Even losgesteld van steun door het volk ofniet, een gebied bezetten en actief oorlogvoeren is heel wat anders dan die hit&run guerrillatactieken van ze. Het eerste is fataal voor ze, met het tweede plan kunnen ze af en toe nog wegkomen omdat het vaak gaat om kleine groepen en korte aanvallen.
En hoeveel geld heeft die "hit&run guerrillatactieken van ze" de Turkse staat tot nu toe gekost?

The conflict has particularly affected Turkey's tourism industry and has cost the Economy of Turkey an estimated 300 to 450 billion dollars.
http://www.crisisgroup.or(...)a-kurdish-settlement
-
pi_132153346
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 12:51 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

En die andere landen kunnen hetzelfde over Turkije zeggen:
Turkije-PKK conflict sinds 1984, 40.000+ doden.
Dat is geen burgeroorlog. Al die regio's die ik opnoemde zijn licht uitgedrukt helemaal naar de kanker (het leven van elke burger wordt aangetast) en in Turkije is het ergens in een bijna onbevolkt gebied helemaal in het zuidoosten.
pi_132153639
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 13:20 schreef Mathemaat het volgende:
Dat is geen burgeroorlog.
Een kwestie van welke definitie van burgeroorlog je hanteert. Waar het om gaat is dat jouw argument ontkracht kan worden door naar het Turks-Koerdische conflict te verwijzen, dus doe niet net of het heel slecht gaat met al die andere landen en Turkije een voorbeeld voor hen is.
-
pi_132155555
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 13:30 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Een kwestie van welke definitie van burgeroorlog je hanteert. Waar het om gaat is dat jouw argument ontkracht kan worden door naar het Turks-Koerdische conflict te verwijzen, dus doe niet net of het heel slecht gaat met al die andere landen en Turkije een voorbeeld voor hen is.
Ik doe niet net alsof. Het gaat gewoon heel slecht in Libanon, Irak en Pakistan, al deze landen zijn versplintert. Jij negeert echter blijkbaar de feiten en bovendien verdraai je 'de strijd tegen de PKK' in Turkije tot een etnisch conflict. Turken en Koerden zijn broeders van elkaar en ze moeten zich verenigen tegen elke separatistische kracht.
pi_132156358
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 14:42 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ik doe niet net alsof. Het gaat gewoon heel slecht in Libanon, Irak en Pakistan, al deze landen zijn versplintert.
Waarom gaat het dan slecht in Irak, omdat het Koerdisch naast het Arabisch erkend wordt als een officiële taal?

quote:
Jij negeert echter blijkbaar de feiten en bovendien verdraai je 'de strijd tegen de PKK' in Turkije tot een etnisch conflict.
Welke feiten? Het conflict in Turkije is een schoolvoorbeeld van een etnisch conflict.

Kurdish–Turkish conflict
http://en.wikipedia.org/wiki/Kurdish%E2%80%93Turkish_conflict

List of ongoing military conflicts (Turkije staat er ook bij)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ongoing_military_conflicts

quote:
Turken en Koerden zijn broeders van elkaar en ze moeten zich verenigen tegen elke separatistische kracht
Waarom zijn ze broeders van elkaar? Vanwege religieuze redenen? Dan kunnen ze niet allemaal broeders van elkaar zijn aangezien ze verschillende religies/stromingen aanhangen.
-
pi_132158621
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 15:08 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Waarom gaat het dan slecht in Irak, omdat het Koerdisch naast het Arabisch erkend wordt als een officiële taal?
Misschien omdat er meer dan 1 miljoen mensen dood zijn gegaan in Irak sinds de val van Saddam. :')
quote:
[..]

Welke feiten? Het conflict in Turkije is een schoolvoorbeeld van een etnisch conflict.

Kurdish–Turkish conflict
http://en.wikipedia.org/wiki/Kurdish%E2%80%93Turkish_conflict

List of ongoing military conflicts (Turkije staat er ook bij)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ongoing_military_conflicts
Kijk eens goed wat er bij belligrants staat. On nee, de PKK :')
quote:
[..]

Waarom zijn ze broeders van elkaar? Vanwege religieuze redenen? Dan kunnen ze niet allemaal broeders van elkaar zijn aangezien ze verschillende religies/stromingen aanhangen.
pi_132158832
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 16:20 schreef Mathemaat het volgende:
Misschien omdat er meer dan 1 miljoen mensen dood zijn gegaan in Irak sinds de val van Saddam. :')
Oh, dus het ligt niet aan het feit dat Irak twee officiële talen heeft, namelijk Arabisch en Koerdisch.

quote:
Kijk eens goed wat er bij belligrants staat. On nee, de PKK :')
Want Turkije heeft in het verleden alleen de rechten van de PKK afgenomen en niet van de Koerden in het algemeen en daarom is dit geen etnisch conflict maar meer een Turkije-PKK-conflict. :')

quote:
-
pi_132159153
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 16:28 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Oh, dus het ligt niet aan het feit dat Irak twee officiële talen heeft, namelijk Arabisch en Koerdisch.
Nee
quote:
[..]

Want Turkije heeft in het verleden alleen de rechten van de PKK afgenomen en niet van de Koerden in het algemeen en daarom is dit geen etnisch conflict maar meer een Turkije-PKK-conflict. :')
Toentertijd zijn ook de rechten van alle Turken afgenomen, dus ga nou niet doen alsof ze alleen de Koerden moesten hebben.
pi_132159472
Welke rechten had de PKK dan voor dezen werden afgenomen :') ?
pi_132159696
quote:
10s.gif Op maandag 14 oktober 2013 16:47 schreef Triggershot het volgende:
Scherp :P
pi_132159863
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 16:38 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Nee
Mooi, dan kun je het ook in Turkije invoeren, als jullie werkelijk zulke goede broeders zijn. :')

quote:
Toentertijd zijn ook de rechten van alle Turken afgenomen, dus ga nou niet doen alsof ze alleen de Koerden moesten hebben.
Nee, jij moet gewoon niet krampachtig ontkennen dat er sprake is van een etnisch conflict in Turkije, dit was al het geval voordat PKK bestond en het is ook een probleem dat over meerdere landen in die regio is verspreid.

quote:
10s.gif Op maandag 14 oktober 2013 16:47 schreef Triggershot het volgende:
Je geeft zelf het antwoord al, Turkije had de rechten van de Koerden in het algemeen afgenomen (voor de mensen die beweren dat het alleen maar om een conflict tussen Turkije en de PKK gaat).
-
pi_132159896
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 16:57 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Mooi, dan kun je het ook in Turkije invoeren, als jullie werkelijk zulke goede broeders zijn. :')

[..]

Nee, jij moet gewoon niet krampachtig ontkennen dat er sprake is van een etnisch conflict in Turkije, dit was al het geval voordat PKK bestond en het is ook een probleem dat over meerdere landen in die regio is verspreid.

[..]

Je geeft zelf het antwoord al, Turkije had de rechten van de Koerden in het algemeen afgenomen (voor de mensen die beweren dat het alleen maar om een conflict tussen Turkije en de PKK gaat).
PKK equals Kurdish people?
pi_132159906
quote:
De PKK heeft nooit rechten in Turkije gehad en PKK is zeker niet hetzelfde als Koerden.
In het begin kwam de PKK allesbehalve op voor de rechten van Koerden.
pi_132159931
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 16:58 schreef xaban06 het volgende:

[..]

PKK equals Kurdish people?
Nee, maar de Koerdische taal wordt zowel door de PKK als "the Kurdish people" gesproken.
-
pi_132159971
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 16:59 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Nee, maar de Koerdische taal wordt zowel door de PKK als "the Kurdish people" gesproken.
Ach man, hou toch op, de eerste conferenties van de PKK werd in het Turks gehouden.
pi_132159999
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 17:00 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ach man, hou toch op, de eerste conferenties van de PKK werd in het Turks gehouden.
Toont goed aan hoe onderdrukt die Koerden in die tijd waren.
-
pi_132160072
quote:
10s.gif Op maandag 14 oktober 2013 17:01 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Toont goed aan hoe onderdrukt die Koerden in die tijd waren.
Ja toch, Med Tv wel in het Koerdisch uitzenden, maar de eigen party programma niet in het Koerdische kunnen bespreken, goed punt ja.
pi_132160198
Misselijkmakende associaties om de PKK te zien als representant voor het opkomen voor de rechten van de Koerden. Die mensen mogen eerst duiken in de geschiedenis van de PKK en wat zij zelf de Koerden hebben aangedaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2013 17:08:17 ]
pi_132160364
quote:
13s.gif Op maandag 14 oktober 2013 17:08 schreef Triggershot het volgende:
Misselijkmakende associaties om de PKK te zien als representant voor het opkomen voor de rechten van de Koerden. Die mensen mogen eerst duiken in de geschiedenis van de PKK en wat zij zelf de Koerden hebben aangedaan.
Welke mensen?
-
pi_132160578
Daarom zien we elke jaar met Newroz miljoenen Koerden met PKK vlaggen :')
Daarom zagen we op Taksim ook PKK vlaggen :')
pi_132160829
Sowieso, waarom zou een marxistisch-leninistische guerilla-beweging de spreekbuis van alle Koerden zijn? Met intimidatie en bedreiging zorgen ze ervoor dat complete dorpen op hen stemmen. Alsof Koerden extreem-linkse eenheidsworst zijn. Ze persen zelfs Koerdische ondernemers af in Europa om een deel van hun omzet af te staan. :')

En er stemmen meer Koerden op de AKP dan op BDP, zeker buiten de invloedssfeer van de PKK. Dat is al veelzeggend lijkt mij.

[ Bericht 0% gewijzigd door De_Coulance op 14-10-2013 17:41:25 ]
pi_132160885
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 17:20 schreef Djibril het volgende:
Maar er zijn ook 12-15 miljoen Koerden in Turkije. Naar schatfing een paar miljoen hebben sympathie met de PKK. Dat is in absolute termen een groot getal, maar het is verre van de meerderheid.
pi_132160916
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 17:28 schreef De_Coulance het volgende:
Sowieso, waarom zou een marxistisch-leninistische guerilla-beweging de spreekbuis van alle Koerden zijn?
Misschien kun jij dan aanwijzen wie in dit topic de PKK als de spreekbuis van alle Koerden ziet?
-
pi_132160951
quote:
7s.gif Op maandag 14 oktober 2013 17:31 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Misschien kun jij dan aanwijzen wie in dit topic de PKK als de spreekbuis van alle Koerden ziet?
Ik heb jou niet aangevallen, je had een paar goede punten.
pi_132161040
Stel je eens voor hoe Turkije kan groeien als het oosten kan bloeien...

Hoe eerder, hoe beter. Te veel verschillen tussen het westen en het oosten.
  maandag 14 oktober 2013 @ 17:37:21 #109
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132161069
quote:
13s.gif Op maandag 14 oktober 2013 17:08 schreef Triggershot het volgende:
Helemaal mee eens. ^O^ ^O^ ^O^ ^O^

Ik ben zelf Koerdische nationalist en pan-Koerdist, maar ben tegen PKK.
pi_132161154
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 17:37 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. ^O^ ^O^ ^O^ ^O^

Ik ben zelf Koerdische nationalist en pan-Koerdist, maar ben tegen PKK.
En hoe heb jij het het liefst?

- Autonoom gebied in Turkije
- Nieuw land (autonoom gebied Turkije)
- Nieuw land (autonoom gebied Turkije + autonoom gebied Irak)
- Anders...
pi_132162437
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 17:20 schreef Djibril het volgende:
Ja, sluit de CHP / MHP kliek even op met de PKK sympathisanten, binnen no time snijden ze elkaar de keel door. Goed argument btw :')
pi_132166890
quote:

[..]

Oké, maar onderwijs blijft in het Turks, Turkije wordt in het Turks geregeerd en geen gebied krijgt extra autonomie, dus er komt geen federaal staat.
quote:
[..]

Nee, jij moet gewoon niet krampachtig ontkennen dat er sprake is van een etnisch conflict in Turkije, dit was al het geval voordat PKK bestond en het is ook een probleem dat over meerdere landen in die regio is verspreid..
Ik ontken niets krampachtig. Turken zelf hadden ook beperkte rechten in Turkije.
  maandag 14 oktober 2013 @ 21:44:40 #113
358102 Senor__Chang
pi_132171375
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 20:18 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Oké, maar onderwijs blijft in het Turks, Turkije wordt in het Turks geregeerd en geen gebied krijgt extra autonomie, dus er komt geen federaal staat.
Ik denk dat de toekomst flink wat voor je in petto heeft. ;)
Guilty as changed.
pi_132174025
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 18:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja, sluit de CHP / MHP kliek even op met de PKK sympathisanten, binnen no time snijden ze elkaar de keel door. Goed argument btw :')
Geen argument, gewoon een feit :')

Turkije is een gemaakt land net zoals Syrie, Irak, Jordanie, etc. Het zal vroeg of laat uit elkaar vallen.
pi_132174118
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:35 schreef Djibril het volgende:

[..]

Turkije is een gemaakt land net zoals Syrie, Irak, Jordanie, etc. Het zal vroeg of laat uit elkaar vallen.
Bullshit, de afgelopen 10 jaar is er een overlapping geweest van waar de PKK voor strijd en voor de belangen van de Koerden, de gemiddelde Koerd in Turkije, houdt zich niet bezig met zich af te scheiden van het land, maar bezig met brood op tafel te brengen en rond te komen :')

Dat over Taksim en PKK, die gasten haten elkaar tot de core :')

Historisch gezien is een uit elkaar vallend land nooit aan haar lot overgelaten, maar geabsorbeerd door buurlanden.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2013 22:39:44 ]
pi_132174375
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Bullshit, de afgelopen 10 jaar is er een overlapping geweest van waar de PKK voor strijd en voor de belangen van de Koerden, de gemiddelde Koerd in Turkije, houdt zich niet bezig met zich af te scheiden van het land, maar bezig met brood op tafel te brengen en rond te komen :')

Dat over Taksim en PKK, die gasten haten elkaar tot de core :')
Wat bullshit is de feit dat jullie dit al 30 jaar roepen maar nog steeds bestaat de PKK en worden ze sterker. Vooral nu ze zich weer kunnen bevooraden. Daarnaast verliest de Turkse schoothondje Barzani veel steun en invloed in ZK, dit keer kan PKK niet in de rug worden aangevallen.
En kijk maar eens in Hakkari, Cizre, Diyarbakir, Van, Merdin, etc. Tijdens newroz hoeveel mensen daar wel niet met PKK vlaggen zwaaien. Dan kom je toch wel op vele miljoenen waarbij je gaat twijfelen of de turkse regering je niet voorliegt met dat Koerden de PKK niet steunen.

Die gasten haten elkaar en toch liepen ze met PKK vlaggen rond.

Sorry, Turkije is gewoon een gemaakt land. En het ziet ernaar uit dat het een tweede pakistan wordt met het beleid van erdogan.
pi_132174457
quote:

[..]

Elk land is gemaakt en zal uit elkaar vallen. Goh. Voorlopig doen ze het vrij goed als land. :Y)
pi_132174511
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:46 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Elk land is gemaakt en zal uit elkaar vallen. Goh. Voorlopig doen ze het vrij goed als land. :Y)
350 miljard uitgegeven voor 30 jaar strijd tegen paar vrouwen met ak47. Zal geen land ze na doen.
pi_132174535
Het Zuid-Oosten van Turkije toont vooralsnog meer overeenkomsten met Pakistan dan de rest, dus denk het niet.
pi_132174580
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:48 schreef Djibril het volgende:

[..]

350 miljard uitgegeven voor 30 jaar strijd tegen paar vrouwen met ak47. Zal geen land ze na doen.
Beschaafd oorlog voeren tegen extreem-linkse guerilla's kost geld inderdaad, Saddam had iets ziekere manieren.
pi_132174609
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:48 schreef De_Coulance het volgende:
Het Zuid-Oosten van Turkije toont vooralsnog meer overeenkomsten met Pakistan dan de rest, dus denk het niet.
Dat is toch nog steeds Turkije? Of hebben de Koerden daar een federaal land?

Turkije doet het goed als land zegt hij dan, vergelijkt zijn eigen land met Pakistan. :')
pi_132174660
Maar even over iets anders, ik vind erdogan op dit moment een grotere dreiging voor de Turkse eenheid dan pkk.
pi_132174699
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:45 schreef Djibril het volgende:

[..]

Wat bullshit is de feit dat jullie dit al 30 jaar roepen maar nog steeds bestaat de PKK en worden ze sterker. Vooral nu ze zich weer kunnen bevooraden. Daarnaast verliest de Turkse schoothondje Barzani veel steun en invloed in ZK, dit keer kan PKK niet in de rug worden aangevallen.
En kijk maar eens in Hakkari, Cizre, Diyarbakir, Van, Merdin, etc. Tijdens newroz hoeveel mensen daar wel niet met PKK vlaggen zwaaien. Dan kom je toch wel op vele miljoenen waarbij je gaat twijfelen of de turkse regering je niet voorliegt met dat Koerden de PKK niet steunen.
Jullie, wie de fok is jullie :') ?

Het is niet eens 10% van de Koerden die in Turkije met PKK vlagen zwaaien, laten we dat even voorop stellen, daarnaast is de PKK zwakker dan ook, laten we wel even eerlijk zijn, de PKK klaagt zelf al jaren dat ze door meerdere Westerse landen en Rusland in de steek zijn gelaten, de 'PKK' is sociologisch sterker geworden omdat het de passieve politiek in is gegaan, niet erg sterk meer als krijgsmacht.

Daarnaast kan je met alle soorten vlaggen zijn in chaos, niets aparts aan, doe dat maar tijdens een congres van de CHP of MHP, heb maar het lef om Koerdisch te praten in een clubhuis van ze, laat staan een PKK vlag te zwaaien, je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.

Of Turkije uit elkaar zal vallen of zal groeien zal mij weinig boeien btw, ter voorkoming dat je voor een 3e keer in herhaling valt :')

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2013 22:56:01 ]
pi_132174771
quote:

[..]

Vertel. Hoe is het "gemaakt" zoals Syrië, Irak en Jordanië.
pi_132174796
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:50 schreef Djibril het volgende:

[..]

Dat is toch nog steeds Turkije? Of hebben de Koerden daar een federaal land?

Turkije doet het goed als land zegt hij dan, vergelijkt zijn eigen land met Pakistan. :')
Turkije is vrij ontwikkeld G-20 land, met een highly-developed society en economy, een emerging market, NAVO land, etc.

Ik zeg dat het ene gebied meer lijkt op Pakistan dan het andere, maar jij wil per se die vergelijking maken, niet ik. Het is ook een debiele vergelijking.

Ik begrijp best dat je het leuk vindt dat een land compleet verwoest door een burgeroorlog (waar voornamelijk Koerden onder zullen lijden) maar ik zie het gelukkig voorlopig niet gebeuren.
pi_132174817
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Sorry, Turkije is gewoon een gemaakt land. En het ziet ernaar uit dat het een tweede pakistan wordt met het beleid van erdogan.
Eens.
pi_132174849
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:54 schreef Djibril het volgende:

[..]

Eens.
Je bent het eens met jezelf? Snap ik.
pi_132174899
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:53 schreef zarGon het volgende:

[..]

kunstmatig bijelkaar gerapen volkeren.
pi_132174926
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:53 schreef zarGon het volgende:

[..]

Verdrag van Sevres ofzo? Of hebben ze toen dapper de fransen en engelsen van zich af kunnen slaan? Volgens mij was het een best beschamende nederlaag.
pi_132174974
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:57 schreef Djibril het volgende:

[..]

Verdrag van Sevres ofzo? Of hebben ze toen dapper de fransen en engelsen van zich af kunnen slaan? Volgens mij was het een best beschamende nederlaag.
Verdrag van Sevres is nooit ingegaan. Lausanne is het.
pi_132175020
quote:

[..]

Verdrag van Sevres ofzo?
Vrede van Lausanne of zo.

quote:
Of hebben ze toen dapper de fransen en engelsen van zich af kunnen slaan? Volgens mij was het een best beschamende nederlaag.
:').
pi_132175060
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:54 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Turkije is vrij ontwikkeld G-20 land, met een highly-developed society en economy, een emerging market, NAVO land, etc.

Ik zeg dat het ene gebied meer lijkt op Pakistan dan het andere, maar jij wil per se die vergelijking maken, niet ik. Het is ook een debiele vergelijking.

Ik begrijp best dat je het leuk vindt dat een land compleet verwoest door een burgeroorlog (waar voornamelijk Koerden onder zullen lijden) maar ik zie het gelukkig voorlopig niet gebeuren.
Waaruit kan jij begrijpen dat ik het leuk vindt dat een land compleet verwoest wordt?

Ik vind dat als er een burgeroorlog komt, erdogan de schuld daarvan op zich mag dragen. Hoeft niet eens burgeroorlog tussen Koerden en Turken. Er zijn vooral na Taksim veel irritaties onderling tussen Turken onstaan die tot geweldadige conflicten kunnen leiden.
pi_132175077
quote:

[..]

Verdrag van Sevres is gemaakt inderdaad, maar is niet echt lang van kracht geweest.

De Turken sloegen (samen met de Koerden overigens terug) en dat leidde tot het verdrag van Lausanne. Niks gemaakts aan.
pi_132175091
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Verdrag van Sevres is nooit ingegaan. Lausanne is het.
Dat ja, thanks.
pi_132175136
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:00 schreef Djibril het volgende:

[..]

Waaruit kan jij begrijpen dat ik het leuk vindt dat een land compleet verwoest wordt?

Ik vind dat als er een burgeroorlog komt, erdogan de schuld daarvan op zich mag dragen. Hoeft niet eens burgeroorlog tussen Koerden en Turken. Er zijn vooral na Taksim veel irritaties onderling tussen Turken onstaan die tot geweldadige conflicten kunnen leiden.
Nou nee, zo ver gaan die irritaties niet. Ik denk dat je totaal geen idee hebt waar je over spreekt eigenlijk.
pi_132175148
quote:

[..]

Dat ja, thanks.
Je weet ook dat Lausanne is doorgevoerd na meerdere Turkse militaire successen ipv Sevres :') ?
pi_132175199
quote:

[..]

Dat ja, thanks.
_O-.

Deze man.
pi_132175222
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:02 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je weet ook dat Lausanne is doorgevoerd na meerdere Turkse militaire successen ipv Sevres :') ?
Ja ze kregen toen echt veel land terug :')

Coca cola is zeker ook een dochterbedrijf van Cola Turka :')
pi_132175245
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 17:06 schreef De_Coulance het volgende:
Dit heeft weinig met de protesten te maken, deze plannen zijn gedeeltelijk al jaren van te voren voorbereid en aangekondigd en gedeeltelijk het gevolg van onderhandelingen met Öcalan.

Ik zeg bewust Öcalen en niet PKK, want de PKK heeft wat onderlinge bonje. Een deel wil vasthouden aan de lijn Öcalan en dat is stoppen met geweld en voortaan op democratische weg meer rechten proberen te behalen, maar een ander deel wil weer aanslagen plegen.
Barzani (de leider van Koerdisch Irak) en Turkije hebben bijvoorbeeld nauwe banden en Barzani heeft laatst een greop BDP'ers(aan PKK gelieerde partij) niet toegelaten in Noord-Irak.

Wat de protesten betreft, die staan hier weer geheel los van. Die zijn vooral omdat de 'Witte Turken' (http://en.wikipedia.org/wiki/White_Turks_and_Black_Turks) (zo noemt men de groep vermogende Turken, die aan de kusten woont, CHP stemt en vooral een Westerse leefstijl heeft) boos waren op de conservatieve regering en het feit dat Erdogan in hun ogen zo veel macht naar zich toe trok. Zij zitten sowieso niet te wachten op al dat Midden-Oosten gedoe (Irak, Syrië en vinden dat Turkije weinig met dat gebied te maken moet hebben). Zij representeren het oude Turkije dus, wat weer als nadeel had dat het nationalistisch was en economisch gezien ook niet erg boeiend is geweest. Vooral gesloten voor de rest van de wereld en heel erg graag bij Europa willen horen.
De jongeren die protesteren zijn weer een stuk liberaler, dus die willen het oude Turkije (weinig religie zichtbaar) maar dan mét persoonlijke vrijheden.

Het is allemaal weer eens ingewikkeld.
Wat jij zegt over Barzani is niet waar, hij heeft nooit die partij verboden en het is ook niet aan hem om dat te doen. Sterker nog, de PKK partij in het Zuiden van Koerdistan heeft onlangs 1 zetel gewonnen tijdens de verkiezingen.
pi_132175255
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:04 schreef Djibril het volgende:

[..]

Hier, iets om te lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_War_of_Independence. Je mag ook alleen het tabelletje aan de rechterkant bestuderen.

Best wel wat, ja.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2013 23:05:59 ]
pi_132175301
quote:

[..]

Zo een 3 / 4 x het toegewezen plek meer ja :

maar goed, je was ook niet op de hoogte van het een of ander, dus verbaasd mij niets
pi_132175309
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:05 schreef zarGon het volgende:

[..]

Hier, iets om te lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_War_of_Independence. Je mag ook alleen het tabelletje aan de rechterkant bestuderen.

[ afbeelding ]

Best wel wat, ja.
Verdomme zG :(
pi_132175318
quote:

[..]

De CEO van Coca Cola is inderdaad een Turk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Muhtar_Kent
pi_132175324
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:05 schreef zarGon het volgende:

[..]

Hier, iets om te lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_War_of_Independence.

[ afbeelding ]

Best wel wat, ja.
Ik ben onder de indruk nadat ze egypte, midden oosten en balkan verloren hebben kan je hier trots op zijn.
pi_132175348
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 20:02 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Wat een achterlijke mongolen zijn het toch. Turkije doet ons toezeggingen... Hoe zullen we eens reageren? Laten we weer oorlog voeren!

VOlgens mij ben jij de achterlijke mongool hier. Turkije heeft een mandaat dat hen toestaat om de PKK aan te vallen verlangt. De PKK ziet dus; TUrkije is helemaal niet van plan om vrede te sluiten, waarom zouden ze anders zo'n mandaat verlengen?

Vergeet niet dat de Turkse overheid tot nu toe helemaal NIETS heeft gedaan, maar de PKK (vrijheidsstrijders) zich WEL terug hebben getrokken. Het is dus nu aan Turkije om de volgende stap te zetten (IN DE GOEDE RICHTING) en niet aan de PKK.
pi_132175367
quote:
6s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:06 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

De CEO van Coca Cola is inderdaad een Turk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Muhtar_Kent
I know, hij heeft eerst cola turka gemaakt en toen coca cola.
pi_132175373
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:06 schreef Djibril het volgende:

[..]

Ik ben onder de indruk nadat ze egypte, midden oosten en balkan verloren hebben kan je hier trots op zijn.
Het heeft weinig met trots te maken, meer met jouw absurde beweringen.
pi_132175400
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:06 schreef Djibril het volgende:

[..]

Tja, dat heb je met dynastieën. Geen enkele heeft de tand des tijds doorstaan.

En vergelijk Sèvres maar eens met Lausanne. Jij kwam ermee.

Wat is er verder nog gemaakt?
pi_132175406
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:08 schreef Djibril het volgende:

[..]

I know, hij heeft eerst cola turka gemaakt en toen coca cola.
Nee.
pi_132175430
quote:
15s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:08 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Het heeft weinig met trots te maken, meer met jouw absurde beweringen.
Wat heb ik beweerd? Dat het geen venedering is geweest? Behoorlijk absurd dat je dat niet ziet.
pi_132175435
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Verdomme zG :(
TS! :(.

pi_132175439
Computerprobleem heeft ook weer een kloontje aangemaakt.
pi_132175446
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:09 schreef Djibril het volgende:

[..]

Wat heb ik beweerd? Dat het geen venedering is geweest? Behoorlijk absurd dat je dat niet ziet.
Wat is jouw afkomst?
pi_132175495
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:09 schreef zarGon het volgende:

[..]

TS! :(.

[ afbeelding ]
Askim :@
pi_132175499
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:09 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Nee.
Wtf heeft de turkse regering mij dan voorgelogen :(
Maar goed ze zijn al 30 jaar aan de winnende hand tegen PKK dat geloof ik dan wel. :)
pi_132175508
quote:

[..]

Lausanne is anders een vernedering geweest voor de geallieerden.
pi_132175541
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:10 schreef De_Coulance het volgende:
Computerprobleem heeft ook weer een kloontje aangemaakt.
Lol, tuurlijk jongen ;)
pi_132175637
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:11 schreef zarGon het volgende:

[..]

Lausanne is anders een vernedering geweest voor de geallieerden.
Ze zijn er anders met veel olie opgescheept door die landen van de ottomaanse rijk af te pakken ;)
Plus Attaturk pakte de Islam aan zodat ze zich geen zorgen meer hoefden te maken over sultans. Best goed van de geallieerden.
pi_132175644
quote:

[..]

Het uiteenvallen van het Ottomaanse rijk was vervelend? Goh, nu zeg je wat nieuws. Straks ga je zeggen dat het Romeinse rijk ook pijnlijk uit elkaar viel, echt vernerderend voor de Italianen en Byzantijnen.

In ieder geval mooi dat Turken en Koerden zij aan zij in Gallipolli hebben gevochten om zelfbestuur te houden en geen mandaat-gebied of gemaakt land zijn geworden(daar plukken Syrië en Irak nu nog de 'vruchten' van) . Dat was jouw initiële bewering immers. Echter zijn de grenzen van Turkije niet gemaakt door de Britten en Fransen, maar door de millitaire successen na het verdrag van Sevres. Je weet dus totaal niet waar je over praat.
pi_132175660
Maar brothers, I got nothing but love for you. Welterusten :)
pi_132175686
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:12 schreef Djibril het volgende:

[..]

Lol, tuurlijk jongen ;)
Ik heb het niet over jou, je weet het verschil tussen Lausanne en Sevres niet eens. Je kunt echter wel weer een beetje fatsoenlijk typen. No cp dus.
pi_132180173
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:56 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat is in Turkije trouwens best redelijk gelukt.. zolang die volkeren akkoord gingen met het Turkificeren uiteraard.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:16:23 #163
358102 Senor__Chang
pi_132185176
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 07:33 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Dat is in Turkije trouwens best redelijk gelukt.. zolang die volkeren akkoord gingen met het Turkificeren uiteraard.
En anders kregen ze een genocide over zich heen.
Guilty as changed.
pi_132187987
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 21:44 schreef Senor__Chang het volgende:

[..]

Ik denk dat de toekomst flink wat voor je in petto heeft. ;)
Ja, een oorlog blijkbaar ;)
pi_132190247
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 12:16 schreef Senor__Chang het volgende:

[..]

Waarom altijd die idiote oneliners weer?
pi_132239617
http://www.liveleak.com/view?i=5bf_1381944525

Is dit waar? Dan is erdogan behoorlijk de weg kwijt.
pi_132239991
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:03 schreef Djibril het volgende:

Niet alleen dat, Koerdische burgers krijgen een apart identiteitskaart waarmee ze mogen benadrukken dat ze etnisch Koerdisch zijn, met als gevolg dat ze 2x mogen stemmen.
pi_132244948
quote:
15s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:12 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Niet alleen dat, Koerdische burgers krijgen een apart identiteitskaart waarmee ze mogen benadrukken dat ze etnisch Koerdisch zijn, met als gevolg dat ze 2x mogen stemmen.
Maar ze zijn dan nog steeds Turkse staatsburger, waarom zouden ze dan twee keer mogen stemmen? Wat was erdogans uitleg? Als die er al was.
pi_132245697
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 22:56 schreef Djibril het volgende:

[..]

Maar ze zijn dan nog steeds Turkse staatsburger, waarom zouden ze dan twee keer mogen stemmen? Wat was erdogans uitleg? Als die er al was.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:02:03 #170
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132306932
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 17:40 schreef zarGon het volgende:

[..]

En hoe heb jij het het liefst?

- Autonoom gebied in Turkije
- Nieuw land (autonoom gebied Turkije)
- Nieuw land (autonoom gebied Turkije + autonoom gebied Irak)
- Anders...
Gewoon een onafhankelijk Groot-Koerdistan.

En het liefst een islamitische staat.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:11:29 #171
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132307344
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 18:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Helemaal mee eens Trigger. Waarom vergassen we de CHP/MHP kliek niet gewoon.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:14:02 #172
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132307457
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:48 schreef Djibril het volgende:

[..]

Ja Djibril ik weet ook wel dat Turkije soms een zeer achterlijk land is.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:18:04 #173
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132307623
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:59 schreef zarGon het volgende:

[..]

Vrede van Lausanne of zo.

[..]

Of zo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ken je de geschiedenis van jouw eigen land niet.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

MHP zou je vervloeken als ze dit hoorden. _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:20:18 #174
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132307734
quote:

[..]

Atataurk heeft alleen gevochten tegen de Grieken die west turkije(Izmir) bezetten. Tegen de fransen hebben ze maar eventjes gevochten.

Die jood Ataturk heeft gewoon een vieze deal gesloten met de engelsen, en daarna hebben de engelse bezettingssoldaten zich gewoon teruggetrokken uit Istanbul(wat ze bezetten).
pi_132308033
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:18 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Of zo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ken je de geschiedenis van jouw eigen land niet.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

MHP zou je vervloeken als ze dit hoorden. _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:29:29 #176
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132308175
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:26 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ik als Koerdist weet meer over de geschiedenis van Turkije dan een trotse Turk. Dat zijn pas veel ;( ;( ;( ;( :'( :'( :'( waard.
pi_132308196
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:02 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Gewoon een onafhankelijk Groot-Koerdistan.

En het liefst een islamitische staat.
Er zal nooit een islamitische Koerdische staat komen.
Van alle volkeren in dat gebied zijn de Koerden de enige die fel tegen zoiets zijn.
Turkije wordt al een islamitische staat, Irak is dat al min of meer, Iran is dat en als de jihadisten de oorlog in Syrie winnen (Wat ik betwijfel), zal ook Syrie dat worden.

Islamieten hebben meerdere malen geprobeerd iets dergelijks te flikken in de Koerdistan Regio, maar ze werden in 2003 min of meer compleet uitgeroeid (binnen 1 week tijd, door de Koerdische Peshmerga/leger).
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:30:52 #178
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132308259
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:56 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja echt hè en die achterlijk Ataturk dacht nog dat je daarvan 1 volk en een natie kon creëren.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:31:48 #179
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132308317
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:29 schreef drheisenberg het volgende:

[..]

Er zal nooit een islamitische Koerdische staat komen.
Van alle volkeren in dat gebied zijn de Koerden de enige die fel tegen zoiets zijn.
Turkije wordt al een islamitische staat, Irak is dat al min of meer, Iran is dat en als de jihadisten de oorlog in Syrie winnen (Wat ik betwijfel), zal ook Syrie dat worden.

Islamieten hebben meerdere malen geprobeerd iets dergelijks te flikken in de Koerdistan Regio, maar ze werden in 2003 min of meer compleet uitgeroeid (binnen 1 week tijd, door de Koerdische Peshmerga/leger).
Ben jij Computerprobleem/spacechinees.

Ik ben trouwens ook een Koerd uit Noord-Koerdistan.
pi_132308325
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:11 schreef Djibril het volgende:

[..]

Wtf heeft de turkse regering mij dan voorgelogen :(
Maar goed ze zijn al 30 jaar aan de winnende hand tegen PKK dat geloof ik dan wel. :)
Aan de winnende kant? Volgens mij is het de PKK die het Turkse leger al 25-30 jaar continu op zijn donder geeft, en niet andersom? Als de Turken aan de winnende kant zouden zijn, zou de PKK niet meer bestaan. Maar het lijkt erop dat het juist de PKK is die steeds meer invloed krijgt, terwijl Turkije steeds meer macht verliest (kijk maar bijv. naar Syrie).
pi_132308346
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:31 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Ben jij Computerprobleem/spacechinees.

Ik ben trouwens ook een Koerd uit Noord-Koerdistan.
Wie? Ik ben geen Koerd.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:34:22 #182
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132308424
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:32 schreef drheisenberg het volgende:

[..]

Wie? Ik ben geen Koerd.
Ja computerprobleem was een extreme Koerdische nationalist (een kloon van mij ;) 8-) ).

De manier waarop je over die peshmerge praatte deed me denken aan hem.

Trouwens veel Koerden zijn wel voor Shariah hoor.
pi_132308555
Turkije moet zich zo snel mogelijk afscheiden van Koerdistan. Gewoon de Koerdische gebieden onafhankelijk maken. Daarna moet er een bevolkingsuitwisseling komen. Alle Koerden in de Turkse gebieden zoals Istanbul, Izmir en de toeristische gebieden naar Koerdistan en andersom. Vervolgens een grote dikke muur tussen Turkije en Koerdistan. Er gaan elk jaar miljarden naar de Koerdische gebieden en toch blijft het gebied achterlijk. In de Koerdische gebieden komt meer eerwraak voor dan waar dan ook in Turkije. Een onafhankelijk Koerdistan en daarna een bevolkingsuitwisseling is het beste voor iedereen.
pi_132308558
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:34 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Ja computerprobleem was een extreme Koerdische nationalist (een kloon van mij ;) 8-) ).

De manier waarop je over die peshmerge praatte deed me denken aan hem.

Trouwens veel Koerden zijn wel voor Shariah hoor.
Ik kijk veel videos op YouTube /LiveLeak + lees veel artikelen, ken een aantal Koerden en woon soms conventies enz. bij.

En over Shariah is niet waar, ik heb tot nu toe geen een Islamitische Koerd ontmoet.
En in Syrie vecht de PKK/PYD tegen Islamieten. Ze hebben de afgelopen maanden ca. 1100 jihadisten gedood. Ook is het een religieus neutrale beweging en zij hebben in Syrie vna de Koerden ca. 80-90% van de stemmen, andere partijen de rest, waarvan Islamitische partijen met geluk misschien 5%.

Zelfde geldt voor de Koerdistan Regio.

Er zijn zo'n 40 miljoen Koerden. Er zullen vast wel shariah aanhangers bij zitten, en zelfs als het om 1% gaat, is het veel, want 1% van 40 miljoen is veel, alleen het is een minderheid waar nooit naar geluisterd zal worden.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:38:28 #185
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132308605
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 12:16 schreef Senor__Chang het volgende:

[..]

Ja zo erg was het niet hoor (behalve wel in de jaren dertig).
pi_132308637
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:37 schreef drheisenberg het volgende:

[..]

Ik kijk veel videos op YouTube /LiveLeak + lees veel artikelen, ken een aantal Koerden en woon soms conventies enz. bij.

En over Shariah is niet waar, ik heb tot nu toe geen een Islamitische Koerd ontmoet.
En in Syrie vecht de PKK/PYD tegen Islamieten. Ze hebben de afgelopen maanden ca. 1100 jihadisten gedood. Ook is het een religieus neutrale beweging en zij hebben in Syrie vna de Koerden ca. 80-90% van de stemmen, andere partijen de rest, waarvan Islamitische partijen met geluk misschien 5%.

Er zijn zo'n 40 miljoen Koerden. Er zullen vast wel shariah aanhangers bij zitten, en zelfs als het om 1% gaat, is het veel, want 1% van 40 miljoen is veel, alleen het is een minderheid waar nooit naar geluisterd zal worden.
Koerden zijn gemiddeld gezien de meest conservatieve en gelovige moslims van Turkije.
pi_132308721
drheisenberg = computerprobleem
pi_132308724
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:37 schreef polderturk het volgende:
Turkije moet zich zo snel mogelijk afscheiden van Koerdistan. Gewoon de Koerdische gebieden onafhankelijk maken. Daarna moet er een bevolkingsuitwisseling komen. Alle Koerden in de Turkse gebieden zoals Istanbul, Izmir en de toeristische gebieden naar Koerdistan en andersom. Vervolgens een grote dikke muur tussen Turkije en Koerdistan. Er gaan elk jaar miljarden naar de Koerdische gebieden en toch blijft het gebied achterlijk. In de Koerdische gebieden komt meer eerwraak voor dan waar dan ook in Turkije.
Een onafhankelijk Groot-Koerdistan zal veel welvarender zijn dan Turkije. Groot-Koerdistan heeft namelijk toegang tot de zee, en slechts 1 deel van Koerdistan (het bevrijde deel in ''Irak'') heeft ca. 90 miljard vaten olie reserves, meer dan de Verenigde Arabische Emiraten. Ook zijn ze 9e als het aankomt op gas voorraden. Daarnaast zijn er veel andere mineralen & grondstoffen. En dit is slechts 1 deel van Koerdistan.

Het Noorden van Koerdistan heeft de bronnen van de Tigris en de Eufraat. Het Westen (Syrie) en Oosten (Iran) zijn ook rijk aan grondstoffen, en Groot-Koerdistan zal hoogstwaarschijnlijk in de top 5 van landen met grootste olie, goud & gasvoorraden staan.

Niet te vergeten het feit dat Koerdistan qua natuur velen malen mooier is dan de omliggende landen.
En het toeristische potentieel is ook veel groter, gezien het feit dat de allereerste beschavingen hun roots hebben in wat nu Koerdistan is.

Koerdistan zal zonder Turkije velen malen beter af zijn.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:41:06 #189
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132308742
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:37 schreef drheisenberg het volgende:

[..]

PYD 90% van de stemmen in West(Syrisch)-Koerdistan. _O- _O- _O-

Dat ze zoveel stemmen krijgen komt omdat ze zelf de baas spelen en andere Koerdische partijen niet toelaten.

Veel koerden zijn wel voor Shariah trouwens. In Turkije(Noord-Koerdistan) stemmen meer mensen voor Erdogan(en diens islamitische partij) dan voor die pro-Koerdische partij die pro-PKK is.
pi_132308744
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:40 schreef polderturk het volgende:
En waarom ben ik een computerprobleem?
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:42:07 #191
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132308793
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:40 schreef polderturk het volgende:
Hij had het eerst ontkend Kardesh.
pi_132308811
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:39 schreef polderturk het volgende:

[..]

Koerden zijn gemiddeld gezien de meest conservatieve en gelovige moslims van Turkije.
Volgens de Turken zijn het altijd Koerden die de negatieve statistieken van/over Turkije vertegenwoordigen. En wanneer een Koerd iets goed doet, rijk is, etc. dan is het geen Koerd, maar een Turk.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:42:47 #193
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132308828
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:40 schreef drheisenberg het volgende:

[..]

Een onafhankelijk Groot-Koerdistan zal veel welvarender zijn dan Turkije. Groot-Koerdistan heeft namelijk toegang tot de zee, en slechts 1 deel van Koerdistan (het bevrijde deel in ''Irak'') heeft ca. 90 miljard vaten olie reserves, meer dan de Verenigde Arabische Emiraten. Ook zijn ze 9e als het aankomt op gas voorraden. Daarnaast zijn er veel andere mineralen & grondstoffen. En dit is slechts 1 deel van Koerdistan.

Het Noorden van Koerdistan heeft de bronnen van de Tigris en de Eufraat. Het Westen (Syrie) en Oosten (Iran) zijn ook rijk aan grondstoffen, en Groot-Koerdistan zal hoogstwaarschijnlijk in de top 5 van landen met grootste olie, goud & gasvoorraden staan.

Niet te vergeten het feit dat Koerdistan qua natuur velen malen mooier is dan de omliggende landen.
En het toeristische potentieel is ook veel groter, gezien het feit dat de allereerste beschavingen hun roots hebben in wat nu Koerdistan is.

Ja en daarom ben ik voor een Groot-Koerdistan.

Insjallah gaat dat op een dag komen.
pi_132308857
quote:

[..]

computerprobleem,

Heel mooi. Hoe sneller de afscheiding gerealiseerd is, hoe beter. Laten we gelijk beginnen. In de Koerdische gebieden heb je overigens 30 miljard vaten olie. Over heel Irak bedragen de oliereserves 150 miljard vaten. Bovendien zullen binnenkort de olieprijzen kelderen door een overvloed aan schaliegas.
pi_132308864
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:42 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Ja en daarom ben ik voor een Groot-Koerdistan.

Insjallah gaat dat op een dag komen.
Jij bent grappig. Je wilt dus grote gebieden van enkele landen overnemen en het Koerdistan noemen? Gaat niet lukken.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:45:27 #196
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132308963
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:03 schreef Djibril het volgende:

Erdogan is inderdaad de weg kwijt als hij dit toelaat.

Ik ken geen een ander land dat vluchtelingen stemrecht geeft.
pi_132308980
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:43 schreef gembirdv2 het volgende:

[..]

Jij bent grappig. Je wilt dus grote gebieden van enkele landen overnemen en het Koerdistan noemen? Gaat niet lukken.
Het Koerdische volk en het woord Koerd alleen al is velen duizenden jaren ouder dan ''de Turk''.

Dit is slechts een van de velen Koerdische koninkrijken in het verleden.

''Corduene''. Ca. 2100 jaar geleden.

De Koerden zullen dus niets ''wegnemen'', enkel claimen wat van hen is - en altijd al is geweest.
pi_132309064
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:29 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Ik als Koerdist weet meer over de geschiedenis van Turkije dan een trotse Turk. Dat zijn pas veel ;( ;( ;( ;( :'( :'( :'( waard.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:47:37 #199
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132309068
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:43 schreef gembirdv2 het volgende:

[..]

Die Turken, arabieren en Perzen hebben ook alle drie grote stukken van ons land afgepakt en daar zeg je niets over.
pi_132309092
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:37 schreef polderturk het volgende:
Turkije moet zich zo snel mogelijk afscheiden van Koerdistan. Gewoon de Koerdische gebieden onafhankelijk maken. Daarna moet er een bevolkingsuitwisseling komen. Alle Koerden in de Turkse gebieden zoals Istanbul, Izmir en de toeristische gebieden naar Koerdistan en andersom. Vervolgens een grote dikke muur tussen Turkije en Koerdistan. Er gaan elk jaar miljarden naar de Koerdische gebieden en toch blijft het gebied achterlijk. In de Koerdische gebieden komt meer eerwraak voor dan waar dan ook in Turkije. Een onafhankelijk Koerdistan en daarna een bevolkingsuitwisseling is het beste voor iedereen.

Jij denkt dat een paar jaar geld in een gebied pompen genoeg is om decennia aan achterstand in te halen? :').
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:48:39 #201
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132309119
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:47 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ja oke Zargon maar als Turk moest je toch weten dat het de vrede van Lausanne was. Waarom zeg je nou ofzo.
pi_132309141
quote:
Groot-Koerdistan heeft namelijk toegang tot de zee,
Ik ben benieuwd welke zee dat is en hoe jouw Groot-Koerdistan eruitziet. :').
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:49:25 #203
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132309147
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:48 schreef zarGon het volgende:

[..]

Jij denkt dat een paar jaar geld in een gebied pompen genoeg is om decennia aan achterstand in te halen? :').
Kan wel hoor.
Waarom is het Zuid-Koerdistan(Noord-Irak) wel gelukt dan.
pi_132309162
De dag dat Turkije zich onafhankelijk verklaart van de Koerdische gebieden is de mooiste dag van mijn leven.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:50:21 #205
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132309201
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:49 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd welke zee dat is en hoe jouw Groot-Koerdistan eruitziet. :').
Via Mersin en eventueel Hatay en Latakia in Syrië.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:51:18 #206
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132309247
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:49 schreef polderturk het volgende:
De dag dat Turkije zich onafhankelijk verklaart van de Koerdische gebieden is de mooiste dag van mijn leven.
Je moet het omgekeerd zeggen, dat de Koerdische gebieden zich onafhankelijk verklaren van Turkije.
Dan is het wel correct Nederlands.
pi_132309260
Is er een topic over syrie?

De Turken steunen jihadisten, enige reden dat ze dit doen is om te voorkomen dat er een 2e Koerdische staat komt. Maar ze hebben al gefaald.

Smerige tekbir alla ukbar jihadisten worden afgeslacht door Koerdische meisjes :).
En Turkse wapens/tanks etc. worden in beslag genomen door de Koerden, of vernietigd.

Gisterne deze video op LiveLeak gezien.

Hoor hoe ze klappen en blij zijn, geen tekbir alla akbars, nee, gewoon giegelen en klappen :D :D.
Op diezelfde manier hebben ze het Turkse leger de afgelopen 30 jaar van langs gegeven :P.
En in Irak het Arabische leger en in Iran Perzische leger.

Wel grappig dat 4 grootmachten in de regio zoveel geprobeerd hebben om de Koerdische revoluties de kop in te drukken, maar keer op keer falen en zelf afgemaakt worden door de Koerden :P :P.

pi_132309353
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:51 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Je moet het omgekeerd zeggen, dat de Koerdische gebieden zich onafhankelijk verklaren van Turkije.
Dan is het wel correct Nederlands.
Gewoon de Koerdische gebieden onafhankelijk verklaren en dan alle Koerden in Turkije naar Koerdistan sturen. Hoe sneller hoe beter.
pi_132309361
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:47 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Die Turken, arabieren en Perzen hebben ook alle drie grote stukken van ons land afgepakt en daar zeg je niets over.
Heb je gelijk in, maar het is onmogelijk dat de Koerden ooit hun land terug zullen krijgen. Het zijn grote machten die nu gevestigd zitten op Koerdisch gebied. Zelfs een diplomatieke oplossing valt ver te zoeken.

De Koerden kunnen beter sterke politieke partijen vormen om zo voor Koerdistan te vechten en op te komen voor de Koerden en hun belangen.
pi_132309453
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:53 schreef gembirdv2 het volgende:

[..]

Heb je gelijk in, maar het is onmogelijk dat de Koerden ooit hun land terug zullen krijgen. Het zijn grote machten die nu gevestigd zitten op Koerdisch gebied. Zelfs een diplomatieke oplossing valt ver te zoeken.

De Koerden kunnen beter sterke politieke partijen vormen om zo voor Koerdistan te vechten en op te komen voor de Koerden en hun belangen.
Wat is jouw probleem. Waarom moeten Turken noodgedwongen met Koerden samenleven? Gewoon Diyarbakir, Van etc onafhankelijk verklaren en alle Koerden in Istanbul, Izmir, Ankara en andere Turkse gebieden naar Koerdistan sturen. Dan zijn we gelukkig van ze verlost.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:55:21 #211
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132309480
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:51 schreef drheisenberg het volgende:
Is er een topic over syrie?

De Turken steunen jihadisten, enige reden dat ze dit doen is om te voorkomen dat er een 2e Koerdische staat komt. Maar ze hebben al gefaald.

Smerige tekbir alla ukbar jihadisten worden afgeslacht door Koerdische meisjes :).
En Turkse wapens/tanks etc. worden in beslag genomen door de Koerden, of vernietigd.

Gisterne deze video op LiveLeak gezien.

Hoor hoe ze klappen en blij zijn, geen tekbir alla akbars, nee, gewoon giegelen en klappen :D :D.
Op diezelfde manier hebben ze het Turkse leger de afgelopen 30 jaar van langs gegeven :P.
En in Irak het Arabische leger en in Iran Perzische leger.

Wel grappig dat 4 grootmachten in de regio zoveel geprobeerd hebben om de Koerdische revoluties de kop in te drukken, maar keer op keer falen en zelf afgemaakt worden door de Koerden :P :P.

Oke drheisenberg jij bent echt computerprobleem/spacechinees.
pi_132309512
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:54 schreef polderturk het volgende:

[..]

Wat is jouw probleem. Waarom moeten Turken noodgedwongen met Koerden samenleven? Gewoon Diyarbakir, Van etc onafhankelijk verklaren en alle Koerden in Istanbul, Izmir, Ankara en andere Turkse gebieden naar Koerdistan sturen. Dan zijn we gelukkig van ze verlost.
Waarom verlaat jij niet Nederland voor Turkije?
pi_132309514
quote:

[..]

Bla bla bla, dat zeiden ze ook over de Koerden in Irak, en nu hebben zij meer macht over Irak als geheel dan de Arabieren zelf. En nu is het 2e deel van Koerdistan al bijna vrij (Syrie).

Om het 3e deel vrij te krijgen (Iraanse) is enkel een Israelische/US interventie nodig. En dan volgt het laatste deel snel.

En binnenkort is er een 1e Koerdische conference waarin ook de grenzen van een toekomstige onafhankelijke staat besproken zullen worden.

Midden-Oosten zal er in 10 jaar geografisch anders uitzien en er zal minstens 1 nieuwe staat zijn; een Koerdische staat.
pi_132309551
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:55 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Oke drheisenberg jij bent echt computerprobleem/spacechinees.
Wie zijn dat?!?!?!?
En wie ben jiJ!?!/
En waarom denk je dat ik die 2 mensen ben?!?!?
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:56:29 #215
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132309556
quote:

[..]

Over dat laatste heb je groot gelijk in. We kunnen beter via de politiek voor een onafhankelijk Koerdistan streven.
pi_132309626
Polderturk is een soort duitser die zegt dat ze de ddr nooit hadden moeten overnemen ofzo
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:57:50 #217
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132309649
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:56 schreef drheisenberg het volgende:

[..]

Wie zijn dat?!?!?!?
En wie ben jiJ!?!/
En waarom denk je dat ik die 2 mensen ben?!?!?
Computerprobleem en spacechinees waren 1 en dezelfde persoon.

Zij praatten zo triomfantelijk over die pkk-strijders en andere Koerdische stijders.

De manier van praten verklapt al dat je computerprobleem bent.
pi_132309683
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:57 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Computerprobleem en spacechinees waren 1 en dezelfde persoon.

Zij praatten zo triomfantelijk over die pkk-strijders en andere Koerdische stijders.

De manier van praten verklapt al dat je computerprobleem bent.
maar wie van de 2 denk jij dat ik ben?!?!/
en waarom!?!?
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:59:11 #219
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132309733
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:54 schreef polderturk het volgende:

[..]

Dan zijn we gelukkig van ze verlost.
Haat jij Koerden.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:59:54 #220
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132309776
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:58 schreef drheisenberg het volgende:

[..]

maar wie van de 2 denk jij dat ik ben?!?!/
en waarom!?!?
Kun je wel lezen dat heb ik net uitgelegd, en ze zijn allebei 1 en dezelfde persoon!!!!!!!!
pi_132309794
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:57 schreef arjan1112 het volgende:
Polderturk is een soort duitser die zegt dat ze de ddr nooit hadden moeten overnemen ofzo
Je vergelijking gaat niet op. Inwoners van de DDR waren etnische Duitsers. Koerden echter zijn geen Turken. Het is een apart volk. De gebieden moeten gewoon van elkaar gescheiden worden.
pi_132309802
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:59 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Kun je wel lezen dat heb ik net uitgelegd, en ze zijn allebei 1 en dezelfde persoon!!!!!!!!
ja het zal allemal wel ik ga gta spelen:)
pi_132309892
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:59 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Haat jij Koerden.
Ik heb niks tegen Koerden. Ik wil alleen dat onze volkeren niet meer in een land samenwonen. Gewoon de Koerden een eigen land en de Turken een eigen land en vervolgens alle Koerden naar Koerdistan sturen. Niks mis mee toch? Daar heb jij ook niets op tegen toch?
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:02:14 #224
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132309915
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 22:01 schreef polderturk het volgende:

[..]

Ik heb niks tegen Koerden. Ik wil alleen dat onze volkeren niet meer in een land samenwonen. Gewoon de Koerden een eigen land en de Turken een eigen land en vervolgens alle Koerden naar Koerdistan sturen. Niks mis mee toch? Daar heb jij ook niets op tegen toch?
Ja wel maar die laatste zin kwam nogal intolerant over.
pi_132310083
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 22:02 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Ja wel maar die laatste zin kwam nogal intolerant over.
Ik denk dat de meeste Koerden en Turken dit plan gewoon zullen steunen. Iedereen kan er mee leven volgens mij. Gewoon de volkeren scheiden en een dikke muur ertussen.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:07:26 #226
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132310193
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 22:05 schreef polderturk het volgende:

[..]

Ik denk dat de meeste Koerden en Turken dit plan gewoon zullen steunen. Iedereen kan er mee leven volgens mij. Gewoon de volkeren scheiden en een dikke muur ertussen.
Waarom een dikke muur ertussen. :{ ;( De twee landen kunnen toch gewoon handel met elkaar drijven als vrienden.
pi_132310303
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 22:07 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Waarom een dikke muur ertussen. :{ ;( De twee landen kunnen toch gewoon handel met elkaar drijven als vrienden.
Gewoon een dikke muur en een paar grensovergangen voor handel.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:10:39 #228
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132310358
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 22:09 schreef polderturk het volgende:

[..]

Gewoon een dikke muur en een paar grensovergangen voor handel.
Alahala ben seni da hala anlamadim ya. Sen niye bi duvar istiyorsun.
pi_132310465
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 22:10 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Alahala ben seni da hala anlamadim ya. Sen niye bi duvar istiyorsun.
Praat gewoon Nederlands mongool
pi_132312347
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 22:13 schreef pussycatdoll het volgende:

[..]

Praat gewoon Nederlands mongool
:D
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 15:06:52 #231
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132324535
quote: