Erdogan een baas op weg naar verdere democratisering? Heeft ie zijn oren laten hangen en een les getrokken uit de protesten laatst?quote:Erdogan komt met 'democratisch pakket': ruimte voor minderheden
- Geen verbod meer op hoofddoeken in overheidsgebouwen, wel nog voor politie, rechters, openbaar aanklagers en militair personeel
- Ook Koerdische lessen op particuliere scholen
- Letters die niet voorkomen in Turks alfabet niet langer verboden (Koerden kunnen dan blijkbaar wel bepaalde letters in namen opnemen)
- Kiesdrempel omlaag van 10 naar 5%, hoewel nog niet zeker is of het hem gaat lukken
- Een universiteit wordt vernoemd naar Bektashi als opsteker voor de alevieten
- Klooster wordt teruggegeven aan Syrisch-Christelijke gemeenschap
Meer in detail: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)or-minderheden.dhtml
Waarom?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:10 schreef expans het volgende:
Onzinpakket gerusht vanwege de protesten en hij hangt de moslim uit (hoofddoekverbod enzo) om zijn toezeggingen aan de PKK te verhullen.
Mooi. Ik snap dat een rechter, agent en soldaat objectiviteit moet uitstralen, maar los daarvan slaat een hoofddoekverbod nergens op.quote:- Geen verbod meer op hoofddoeken in overheidsgebouwen, wel nog voor politie, rechters, openbaar aanklagers en militair personeel
Er zijn trouwens al Koerdische lessen op openbare scholen. Dit gaat erom dat het onderwijs geheel in het Koerdisch wordt gegeven. Dit op particulier niveau verbieden slaat nergens op, dus de hervorming is goed. Echter is het geheel begrijpelijk dat een land onderwijs in een andere taal niet volledig gaat subsidiëren. Die kiddo's moeten ook Turks leren en dat gebeurt niet op zo'n school.quote:- Ook Koerdische lessen op particuliere scholen
Mooi, letters verbieden , wtf , welk jaren leven we in?quote:- Letters die niet voorkomen in Turks alfabet niet langer verboden (Koerden kunnen dan blijkbaar wel bepaalde letters in namen opnemen)
Ook wel goed denk ik. Meer democratiequote:- Kiesdrempel omlaag van 10 naar 5%, hoewel nog niet zeker is of het hem gaat lukken
Mag ook. Het was een vreedzame en goede man.quote:- Een universiteit wordt vernoemd naar Bektashi als opsteker voor de alevieten
Niks mis mee.quote:- Klooster wordt teruggegeven aan Syrisch-Christelijke gemeenschap
Ik heb even mijn bericht iets aangepast, misschien begrijp je het nu wel.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:14 schreef De_Coulance het volgende:
Er zijn trouwens al Koerdische lessen op openbare scholen. Dit gaat erom dat het onderwijs geheeld in het Koerdisch wordt gegeven. Dit verbieden slaat nergens op, dus de hervorming is goed. Echter is het geheel begrijpelijk dat een land onderwijs in een andere taal niet volledig gaat subsidiëren. Die kiddo's moeten ook Turks leren en dat gebeurt niet op zo'n school.
Ja het is een politicus he.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:10 schreef expans het volgende:
Onzinpakket gerusht vanwege de protesten en hij hangt de moslim uit (hoofddoekverbod enzo) om zijn toezeggingen aan de PKK te verhullen.
Even voor de duidelijkheid; er kunnen wel goede moties inzitten maar het merendeel is erin gezet om zijn eigen beleid te camoufleren om zo min mogelijk stemmen kwijt te raken; beetje de moslim uithangen, beetje Koerden dingen 'gunnen', beetje democratieverhalen opzetten om de middenklasse die makkelijk van partij switcht (liberalen?) bij zich te houden etc.
Ja ik snap wat je bedoelt.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:15 schreef expans het volgende:
[..]
Ik heb even mijn bericht iets aangepast, misschien begrijp je het nu wel.
Mij is hij in elk geval wel totaal kwijtgeraakt, voornamelijk door hun ingezette politiek wat betreft de buurlanden (voornamelijk Syrië) en de PKK. Ik geloof niet in die farce van vredesonderhandelingen etc, dat is allemaal gelul omdat ze hun handen vol hebben in Syrië.quote:
Wat een achterlijke mongolen zijn het toch. Turkije doet ons toezeggingen... Hoe zullen we eens reageren? Laten we weer oorlog voeren!quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:26 schreef Charismatisch het volgende:
De Koerdische rebellen in Turkije overwegen het staakt-het-vuren met de regering op te zeggen. Dat heeft het pro-Koerdische persbureau Firat donderdag gemeld. Aanleiding is een hervormingspakket van de regering dat Koerdische Turken meer rechten moet geven, maar volgens de rebellen niet ver genoeg gaat.
Het bestand werd zes maanden geleden overeengekomen. Sindsdien heeft de Turkse regering geen aanvallen meer uitgevoerd op stellingen van de PKK. Het Turkse parlement verlengde donderdag echter een mandaat dat het leger toestemming geeft Koerdische bases in het noorden van Irak aan te vallen.
PKK overweegt bestand met Turkije op te zeggen
Je moet wel heel naief zijn om te denken dat het komt door de protesten. Erdogan is al jaren bezig met een 'hervorming'.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:10 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Erdogan een baas op weg naar verdere democratisering? Heeft ie zijn oren laten hangen en een les getrokken uit de protesten laatst?
Iemand enig idee hoe men in Turkije ertegenaan kijkt, of Nederlandse Turken op dit forum?
Ik ben niet goed op de hoogte van de Turkse politiek. Met "protesten" doelde ik meer op de universiteit naar een voor veel Alevieten belangrijke man te vernoemen; Bektashi. Omdat er toendertijd te doen was over een brug die naar een Sultan werd genoemd die veel Alevieten over de kling had gejaagd, toch?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 20:07 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Je moet wel heel naief zijn om te denken dat het komt door de protesten. Erdogan is al jaren bezig met een 'hervorming'.
Oh, dat bedoel je, de huilies om een naam van een brug. Hij heeft toen direct er na speciaal een Alevitisch gebedshuis bezocht. Dit heeft daar weinig te maken. Deze koers voert Erdogan al enkele jaren.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 20:21 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik ben niet goed op de hoogte van de Turkse politiek. Met "protesten" doelde ik meer op de universiteit naar een voor veel Alevieten belangrijke man te vernoemen; Bektashi. Omdat er toendertijd te doen was over een brug die naar een Sultan werd genoemd die veel Alevieten over de kling had gejaagd, toch?
Erdogan is een opportunistisch mannetje die weer eens bezig is met een charmeoffensief. Het opheffen van het hoofddoekverbod past ook nog eens in zijn straatje. Als je wilt weten wie Erdogan echt is dan zou je zijn openbare speeches eens moeten horen. Dat is het enige moment dat hij geen tegengas heeft en duidelijk laat merken dat hij slechts een beperkt deel van de Turkse bevolking representeert. De rest bestempelt hij, wijzend naar de verkiezingsuitslagen, als minderheid, dus die moeten hun kop maar houden. Democratie?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:10 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Erdogan een baas op weg naar verdere democratisering? Heeft ie zijn oren laten hangen en een les getrokken uit de protesten laatst?
Iemand enig idee hoe men in Turkije ertegenaan kijkt, of Nederlandse Turken op dit forum?
Maar een brug vernoemen naar een Sultan schijnt wel een probleem te zijnquote:Op zaterdag 12 oktober 2013 20:57 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Een universiteit Bektas noemen en dan denken dat je zo wat doet voor de Alevieten.Nee.
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 21:45 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Maar een brug vernoemen naar een Sultan schijnt wel een probleem te zijn
Ja, dat is inderdaad wel een probleem. Zit een groot verschil tussen beiden. En als jij dat niet snapt, neem ik je het niet kwalijk, had het ook niet echt verwacht.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 21:45 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Maar een brug vernoemen naar een Sultan schijnt wel een probleem te zijn
Kan je het verschil tussen beiden uitleggen vanuit jouw perspectief? Ik snap het namelijk nietquote:Op zondag 13 oktober 2013 01:10 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad wel een probleem. Zit een groot verschil tussen beiden. En als jij dat niet snapt, neem ik je het niet kwalijk, had het ook niet echt verwacht.
Nee, een groep alevieten in Turkije gaat er echt selectief en hypocriet mee om.quote:Op zondag 13 oktober 2013 01:10 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad wel een probleem. Zit een groot verschil tussen beiden. En als jij dat niet snapt, neem ik je het niet kwalijk, had het ook niet echt verwacht.
Daar krijg je toch geen antwoord op, of je krijgt een antwoord waardoor je het nog meer niet snaptquote:Op zondag 13 oktober 2013 02:27 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Kan je het verschil tussen beiden uitleggen vanuit jouw perspectief? Ik snap het namelijk niet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |