abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132101466
quote:
Erdogan komt met 'democratisch pakket': ruimte voor minderheden

- Geen verbod meer op hoofddoeken in overheidsgebouwen, wel nog voor politie, rechters, openbaar aanklagers en militair personeel
- Ook Koerdische lessen op particuliere scholen
- Letters die niet voorkomen in Turks alfabet niet langer verboden (Koerden kunnen dan blijkbaar wel bepaalde letters in namen opnemen)
- Kiesdrempel omlaag van 10 naar 5%, hoewel nog niet zeker is of het hem gaat lukken
- Een universiteit wordt vernoemd naar Bektashi als opsteker voor de alevieten
- Klooster wordt teruggegeven aan Syrisch-Christelijke gemeenschap

Meer in detail: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)or-minderheden.dhtml
Erdogan een baas op weg naar verdere democratisering? Heeft ie zijn oren laten hangen en een les getrokken uit de protesten laatst?

Iemand enig idee hoe men in Turkije ertegenaan kijkt, of Nederlandse Turken op dit forum?
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_132101803
De Koerdische rebellen in Turkije overwegen het staakt-het-vuren met de regering op te zeggen. Dat heeft het pro-Koerdische persbureau Firat donderdag gemeld. Aanleiding is een hervormingspakket van de regering dat Koerdische Turken meer rechten moet geven, maar volgens de rebellen niet ver genoeg gaat.

Het bestand werd zes maanden geleden overeengekomen. Sindsdien heeft de Turkse regering geen aanvallen meer uitgevoerd op stellingen van de PKK. Het Turkse parlement verlengde donderdag echter een mandaat dat het leger toestemming geeft Koerdische bases in het noorden van Irak aan te vallen.
PKK overweegt bestand met Turkije op te zeggen
-
pi_132102622
Dit heeft weinig met de protesten te maken, deze plannen zijn gedeeltelijk al jaren van te voren voorbereid en aangekondigd en gedeeltelijk het gevolg van onderhandelingen met Öcalan.

Ik zeg bewust Öcalen en niet PKK, want de PKK heeft wat onderlinge bonje. Een deel wil vasthouden aan de lijn Öcalan en dat is stoppen met geweld en voortaan op democratische weg meer rechten proberen te behalen, maar een ander deel wil weer aanslagen plegen.
Barzani (de leider van Koerdisch Irak) en Turkije hebben bijvoorbeeld nauwe banden en Barzani heeft laatst een greop BDP'ers(aan PKK gelieerde partij) niet toegelaten in Noord-Irak.

Wat de protesten betreft, die staan hier weer geheel los van. Die zijn vooral omdat de 'Witte Turken' (http://en.wikipedia.org/wiki/White_Turks_and_Black_Turks) (zo noemt men de groep vermogende Turken, die aan de kusten woont, CHP stemt en vooral een Westerse leefstijl heeft) boos waren op de conservatieve regering en het feit dat Erdogan in hun ogen zo veel macht naar zich toe trok. Zij zitten sowieso niet te wachten op al dat Midden-Oosten gedoe (Irak, Syrië en vinden dat Turkije weinig met dat gebied te maken moet hebben). Zij representeren het oude Turkije dus, wat weer als nadeel had dat het nationalistisch was en economisch gezien ook niet erg boeiend is geweest. Vooral gesloten voor de rest van de wereld en heel erg graag bij Europa willen horen.
De jongeren die protesteren zijn weer een stuk liberaler, dus die willen het oude Turkije (weinig religie zichtbaar) maar dan mét persoonlijke vrijheden.

Het is allemaal weer eens ingewikkeld.
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_132102725
Onzinpakket gerusht vanwege de protesten en hij hangt de moslim uit (hoofddoekverbod enzo) om zijn toezeggingen aan de PKK te verhullen.

Even voor de duidelijkheid; er kunnen wel goede moties inzitten maar het merendeel is erin gezet om zijn eigen beleid te camoufleren om zo min mogelijk stemmen kwijt te raken; beetje de moslim uithangen, beetje Koerden dingen 'gunnen', beetje democratieverhalen opzetten om de middenklasse die makkelijk van partij switcht (liberalen?) bij zich te houden etc.
pi_132102730
Hoe ik er tegenaan kijk, ik vind het heel goede hervormingen. Dit zijn heilige huisjes, waarvan men tien jaar geleden niet eens had kunnen dromen dat ze aangepakt zouden worden.

Los van de hervormingen snap ik ook wel weer dat een deel van Turkije boos is op Erdogan, omdat hij heel erg zijn eigen stempel op alles wil drukken en soms het beleid erg betuttelend en in relatie met de persoonlijke levenssfeer is. Overigens zegt Erdogan altijd, 'wij zijn al tien jaar aan de macht, hebben wij ons ooit met de levensstijl bemoeid van mensen, iedereen kan zich kleden en gedragen zoals hij wil?'
Daar zat tot voor kort wel een goede kern van waarheid in, tot dit gebeurde:
NWS / Te gewaagd voor de Turkse tv: presentatrice ontslagen
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_132102798
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 17:10 schreef expans het volgende:
Onzinpakket gerusht vanwege de protesten en hij hangt de moslim uit (hoofddoekverbod enzo) om zijn toezeggingen aan de PKK te verhullen.
Waarom?
quote:
- Geen verbod meer op hoofddoeken in overheidsgebouwen, wel nog voor politie, rechters, openbaar aanklagers en militair personeel
Mooi. Ik snap dat een rechter, agent en soldaat objectiviteit moet uitstralen, maar los daarvan slaat een hoofddoekverbod nergens op.
quote:
- Ook Koerdische lessen op particuliere scholen
Er zijn trouwens al Koerdische lessen op openbare scholen. Dit gaat erom dat het onderwijs geheel in het Koerdisch wordt gegeven. Dit op particulier niveau verbieden slaat nergens op, dus de hervorming is goed. Echter is het geheel begrijpelijk dat een land onderwijs in een andere taal niet volledig gaat subsidiëren. Die kiddo's moeten ook Turks leren en dat gebeurt niet op zo'n school.

quote:
- Letters die niet voorkomen in Turks alfabet niet langer verboden (Koerden kunnen dan blijkbaar wel bepaalde letters in namen opnemen)
Mooi, letters verbieden , wtf , welk jaren leven we in? :')
quote:
- Kiesdrempel omlaag van 10 naar 5%, hoewel nog niet zeker is of het hem gaat lukken
Ook wel goed denk ik. Meer democratie
quote:
- Een universiteit wordt vernoemd naar Bektashi als opsteker voor de alevieten
Mag ook. Het was een vreedzame en goede man. :)
quote:
- Klooster wordt teruggegeven aan Syrisch-Christelijke gemeenschap
Niks mis mee.
pi_132102814
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 17:14 schreef De_Coulance het volgende:
Er zijn trouwens al Koerdische lessen op openbare scholen. Dit gaat erom dat het onderwijs geheeld in het Koerdisch wordt gegeven. Dit verbieden slaat nergens op, dus de hervorming is goed. Echter is het geheel begrijpelijk dat een land onderwijs in een andere taal niet volledig gaat subsidiëren. Die kiddo's moeten ook Turks leren en dat gebeurt niet op zo'n school.

Ik heb even mijn bericht iets aangepast, misschien begrijp je het nu wel.
pi_132102820
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 17:10 schreef expans het volgende:

Even voor de duidelijkheid; er kunnen wel goede moties inzitten maar het merendeel is erin gezet om zijn eigen beleid te camoufleren om zo min mogelijk stemmen kwijt te raken; beetje de moslim uithangen, beetje Koerden dingen 'gunnen', beetje democratieverhalen opzetten om de middenklasse die makkelijk van partij switcht (liberalen?) bij zich te houden etc.

Ja het is een politicus he. :P
Natuurlijk doet hij dingen om stemmen te winnnen.
pi_132102826
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 17:15 schreef expans het volgende:

[..]

Ik heb even mijn bericht iets aangepast, misschien begrijp je het nu wel.
Ja ik snap wat je bedoelt.
pi_132102903
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 17:15 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Ja ik snap wat je bedoelt.
Mij is hij in elk geval wel totaal kwijtgeraakt, voornamelijk door hun ingezette politiek wat betreft de buurlanden (voornamelijk Syrië) en de PKK. Ik geloof niet in die farce van vredesonderhandelingen etc, dat is allemaal gelul omdat ze hun handen vol hebben in Syrië.

Colombia heeft net als ons meerdere malen gesprekken gevoerd met de FARC, operaties uitgesteld etc en nu hebben ze een nieuw offensief met 50.000 man opgezet. Just saying.

Mij boeit het persoonlijk geen ruk wat je thuis/buitenshuis doet zolang je in overheidsinstituten de lingua franca spreekt; aka Turks. Imo geld het zelfde voor scholen/universiteiten.

Btw; kiesdrempel omlaag is imo goed want dan hebben kleinere Turkse partijen ook meer kans EN kunnen er eventueel meer partijen komen waardoor de BDP/PKK geen monopolie meer heeft.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 19:21:15 #11
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_132105398
Vind het een beetje dubbel. Aan de ene kant is elk stap vooruit een stap die toe te juichen is, maar ik had graag wat grotere hervormingen gezien. Vooral op het gebied van decentralisatie van macht, misschien als opstapje voor toekomstige autonomie in het zuid-oosten.

Kiesdrempel naar beneden is een zeer positief punt, maar dat is nog lang niet zeker. En ik lees ook weinig over het afschaffen of verzwakken van de anti-terreurwet. Dit pakket is een begin en zeker voor Turkse begrippen een mooie stap, maar ik hoop en verwacht dat de PKK/BDP de druk op de ketel houdt. Dit moet slechts een begin zijn.
Guilty as changed.
The Best of Señor Chang --- Part II
pi_132106045
Je kan dingen wel gaan roepen maar het gaat erom wat je echt gaat doen. En ik zie erdogan niet veel goeds doen voor zowel Turkije als voor de Koerden.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 20:02:43 #13
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_132106420
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 16:26 schreef Charismatisch het volgende:
De Koerdische rebellen in Turkije overwegen het staakt-het-vuren met de regering op te zeggen. Dat heeft het pro-Koerdische persbureau Firat donderdag gemeld. Aanleiding is een hervormingspakket van de regering dat Koerdische Turken meer rechten moet geven, maar volgens de rebellen niet ver genoeg gaat.

Het bestand werd zes maanden geleden overeengekomen. Sindsdien heeft de Turkse regering geen aanvallen meer uitgevoerd op stellingen van de PKK. Het Turkse parlement verlengde donderdag echter een mandaat dat het leger toestemming geeft Koerdische bases in het noorden van Irak aan te vallen.
PKK overweegt bestand met Turkije op te zeggen
Wat een achterlijke mongolen zijn het toch. Turkije doet ons toezeggingen... Hoe zullen we eens reageren? Laten we weer oorlog voeren!

:')
Laffe huichelaar
pi_132106510
quote:
4s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 16:10 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Erdogan een baas op weg naar verdere democratisering? Heeft ie zijn oren laten hangen en een les getrokken uit de protesten laatst?

Iemand enig idee hoe men in Turkije ertegenaan kijkt, of Nederlandse Turken op dit forum?
Je moet wel heel naief zijn om te denken dat het komt door de protesten. Erdogan is al jaren bezig met een 'hervorming'.
pi_132106865
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 20:07 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Je moet wel heel naief zijn om te denken dat het komt door de protesten. Erdogan is al jaren bezig met een 'hervorming'.
Ik ben niet goed op de hoogte van de Turkse politiek. Met "protesten" doelde ik meer op de universiteit naar een voor veel Alevieten belangrijke man te vernoemen; Bektashi. Omdat er toendertijd te doen was over een brug die naar een Sultan werd genoemd die veel Alevieten over de kling had gejaagd, toch?
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_132106958
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 20:21 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ik ben niet goed op de hoogte van de Turkse politiek. Met "protesten" doelde ik meer op de universiteit naar een voor veel Alevieten belangrijke man te vernoemen; Bektashi. Omdat er toendertijd te doen was over een brug die naar een Sultan werd genoemd die veel Alevieten over de kling had gejaagd, toch?
Oh, dat bedoel je, de huilies om een naam van een brug. Hij heeft toen direct er na speciaal een Alevitisch gebedshuis bezocht. Dit heeft daar weinig te maken. Deze koers voert Erdogan al enkele jaren.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 20:46:17 #17
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_132107456
quote:
4s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 16:10 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Erdogan is een opportunistisch mannetje die weer eens bezig is met een charmeoffensief. Het opheffen van het hoofddoekverbod past ook nog eens in zijn straatje. Als je wilt weten wie Erdogan echt is dan zou je zijn openbare speeches eens moeten horen. Dat is het enige moment dat hij geen tegengas heeft en duidelijk laat merken dat hij slechts een beperkt deel van de Turkse bevolking representeert. De rest bestempelt hij, wijzend naar de verkiezingsuitslagen, als minderheid, dus die moeten hun kop maar houden. Democratie? :')

[ Bericht 0% gewijzigd door ACT-F op 12-10-2013 21:27:58 ]
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_132107768
Een universiteit Bektas noemen en dan denken dat je zo wat doet voor de Alevieten. :') Nee.
pi_132109044
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 20:57 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Een universiteit Bektas noemen en dan denken dat je zo wat doet voor de Alevieten. :') Nee.
Maar een brug vernoemen naar een Sultan schijnt wel een probleem te zijn :?
pi_132109579
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 21:45 schreef xaban06 het volgende:

[..]

:D

10/10 goeie reactie
pi_132114071
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 21:45 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Ja, dat is inderdaad wel een probleem. Zit een groot verschil tussen beiden. En als jij dat niet snapt, neem ik je het niet kwalijk, had het ook niet echt verwacht.
pi_132114906
Erdogan kijkt af bij Assad.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_132115202
quote:
12s.gif Op zondag 13 oktober 2013 01:10 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

Ja, dat is inderdaad wel een probleem. Zit een groot verschil tussen beiden. En als jij dat niet snapt, neem ik je het niet kwalijk, had het ook niet echt verwacht.
Kan je het verschil tussen beiden uitleggen vanuit jouw perspectief? Ik snap het namelijk niet :@

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 13-10-2013 02:27:57 ]
pi_132118090
quote:
12s.gif Op zondag 13 oktober 2013 01:10 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

Nee, een groep alevieten in Turkije gaat er echt selectief en hypocriet mee om.
pi_132123537
quote:
11s.gif Op zondag 13 oktober 2013 02:27 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Kan je het verschil tussen beiden uitleggen vanuit jouw perspectief? Ik snap het namelijk niet :@
Daar krijg je toch geen antwoord op, of je krijgt een antwoord waardoor je het nog meer niet snapt :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')