Dan ben je creëer je in feite een nieuwe stroming?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:24 schreef Spooky4u het volgende:
Als je een gedeelte van het geloof, zoals de 10 geboden, graag aanhangt, dan kun je volgens het geloof leven, maar in de oorsprong er een andere theorie op nahouden.
Uuh, nee, je houdt jezelf aan een stel regels die 'toevallig' al in een geloof beschreven zijn. Je hoeft hierbij nog niet bij een godsdienst aangesloten te zijn.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:25 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Dan ben je creëer je in feite een nieuwe stroming?
Als allereerste sluit de Bijbel helemaal geen evolutie uit en is evolutie geen antwoord op het punt van spontane creatie.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
De titel moet de inhoud dekken en dat doet die ook:
'christelijk en toch geloven in de evolutietheorie'
Is dit eigenlijk wel mogelijk? Verloochen je dan niet de bijbel, dus het woord van God?
Want God heeft de mens speciaal gecreëerd en bij de evolutietheorie was het toeval maal toeval is de mens.
De bijbel heeft al opgenomen dat je God moet accepteren en geen andere afgoden mag aannemen. Dan ben je al snel bij een godsdienst aangesloten. Tenzij je 'God' leest als 'iets belangrijks' en de 10 geboden uiteindelijk steeds meer uitkleed totdat er niet veel meer van overblijft dan 'wees eens lief'. Wat op zich nog niet eens zo'n gek idee is.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:31 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Uuh, nee, je houdt jezelf aan een stel regels die 'toevallig' al in een geloof beschreven zijn. Je hoeft hierbij nog niet bij een godsdienst aangesloten te zijn.
De collectieve aanname van een enkele interpretatie van de Bijbel en de collectieve belijdenis waardoor het een ideologie wordt in plaats van een geloof in God maakt het een godsdienst.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:48 schreef KwisatzHaderach het volgende:
[..]
De bijbel heeft al opgenomen dat je God moet accepteren en geen andere afgoden mag aannemen. Dan ben je al snel bij een godsdienst aangesloten. Tenzij je 'God' leest als 'iets belangrijks' en de 10 geboden uiteindelijk steeds meer uitkleed totdat er niet veel meer van overblijft dan 'wees eens lief'. Wat op zich nog niet eens zo'n gek idee is.
Dat bestaat niet.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:52 schreef Deshain het volgende:
[..]
De collectieve aanname van een enkele interpretatie van de Bijbel en de collectieve belijdenis waardoor het een ideologie wordt in plaats van een geloof in God maakt het een godsdienst.
Jawel hoor, kijk naar elke willekeurige congregatie en zelfs binnen gezinnen waar de kinderen religieus opgevoed worden.quote:
Helemaal niet. Dan nog heeft iedereen zijn eigen interpretatie ook al proberen ze te doen ze naar elkaar alsof dat niet zo is.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:03 schreef Deshain het volgende:
[..]
Jawel hoor, kijk naar elke willekeurige congregatie en zelfs binnen gezinnen waar de kinderen religieus opgevoed worden.
Je vergeet voor het gemak het verschijnsel natuurlijke selectie. En misschien kan je de hand van god zien in natuurlijke selectie.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
De titel moet de inhoud dekken en dat doet die ook:
'christelijk en toch geloven in de evolutietheorie'
Is dit eigenlijk wel mogelijk? Verloochen je dan niet de bijbel, dus het woord van God?
Want God heeft de mens speciaal gecreëerd en bij de evolutietheorie was het toeval maal toeval is de mens.
Wie dat wil kan natuurlijk overal de hand van god in zien.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:30 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Je vergeet voor het gemak het verschijnsel natuurlijke selectie. En misschien kan je de hand van god zien in natuurlijke selectie.
Klopt. Ik zeg ook niet dat ik dat geloof. Ik ben agnostquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wie dat wil kan natuurlijk overal de hand van god in zien.
Met betrekking tot goden, of met betrekking tot alles waarvan je niet kunt aantonen dat het niet bestaat?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:38 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Klopt. Ik zeg ook niet dat ik dat geloof. Ik ben agnost
dat zou niet kunnen, omdat mensen die in de evolutie geloven.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
De titel moet de inhoud dekken en dat doet die ook:
'christelijk en toch geloven in de evolutietheorie'
Is dit eigenlijk wel mogelijk? Verloochen je dan niet de bijbel, dus het woord van God?
Want God heeft de mens speciaal gecreëerd en bij de evolutietheorie was het toeval maal toeval is de mens.
Tuurlijk kan dat. Als je gelooft in Jezus ben je al een christen, hoef je niet eens voor te kunnen lezen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:13 schreef Paapienarwal het volgende:
De vraag: kun je jezelf wel christenen noemen als je de bijbel niet letterlijk interpreteert?
Waarom heeft men die bijbel dan?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat. Als je gelooft in Jezus ben je al een christen, hoef je niet eens voor te kunnen lezen.
Dat de bijbel als geheel letterlijk moet worden geïnterpreteerd is al een redelijk nieuwe stroming.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:25 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Dan ben je creëer je in feite een nieuwe stroming?
Niemand zegt dat een vis in iets anders is veranderd dan een vis, behalve creationistenquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:09 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
dat zou niet kunnen, omdat mensen die in de evolutie geloven.
geloven dat een mens is voort gekomen uit een vis die het land op ging en langzaam veranderde in een aap die uit eindelijk ging leven als mens (om het een beetje vlug te schetsen.)
quote:En als je christen bent geloof je in God en dat hij de wereld heeft geschapen en ook de dieren en mensen etc. en is de mens dus niet geëvolueerd maar geschapen.
Om het enkele feit dat er 'theorie' in de naam zit.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom hebben gristenen nooit moeite met astrofysica? Met quantummechanica? Waarom altijd specifiek evolutietheorie?
Heerlijk he, niets zo hypocriet als een mens die een bijbel in de hand heeftquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:37 schreef Kogando het volgende:
Als God leven kan scheppen, uit de dood kan opstaan, op water kan lopen, brood kan vermenigvuldigen, eten uit de lucht kan laten vallen, de zee kan splijten, etc. Waarom zou het scheppen van dieren, mensen en planten dan ineens problematisch zijn voor God?
Dat je niet in God of de Bijbel gelooft is nog te begrijpen, dat je wel in God gelooft en alle wonderen uit de Bijbel, maar vervolgens niet gelooft dat God mensen, dieren en planten kon scheppen dan is dat op zijn minst inconsequent.
Wat is er speciaal aan de creaties van een almachtige schepper? En hoe kan de mensheid speciaal gecreeerd zijn, als god zelf de kenmerken en eigenschappen van zijn eigen creaties mag bepalen? Speciaal ten opzichte van wat?quote:Want God heeft de mens speciaal gecreëerd
Waarom zou God op zo'n omslachtige manier de mens creëren, als Hij het ook 'with the snap of a finger' op een directe wijze zou kunnen doen?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:18 schreef Karboenkeltje het volgende:
Als je dan toch in een god kan geloven is het niet zo vergezocht om aan te nemen dat god de evolutie heeft gecreëerd met als einddoel, de mens.
Eerst goed inlezen, dan pas een mening hebben. Dat heb ik ook gedaan met jouw religie.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:09 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
dat zou niet kunnen, omdat mensen die in de evolutie geloven.
geloven dat een mens is voort gekomen uit een vis die het land op ging en langzaam veranderde in een aap die uit eindelijk ging leven als mens (om het een beetje vlug te schetsen.)
Het een sluit het ander niet perse uit. Voor christenen die evolutie niet verwerpen, en dat zijn er heel erg veel, is evolutie gewoon de manier waarop God de diversiteit van leven heeft geschapen. God schept evolutie, en het resultaat is de diversiteit die we nu zien.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:09 schreef sjoemie1985 het volgende:
En als je christen bent geloof je in God en dat hij de wereld heeft geschapen en ook de dieren en mensen etc. en is de mens dus niet geëvolueerd maar geschapen.
Dat doet eigenlijk iedereen, geen twee mensen op aarde geloven precies hetzelfde. Bij genoeg overlap vormen ze samen een club, dat heet dan een kerk bijvoorbeeld, maar al die leden geloven allemaal hun eigen privé geloofje (dat uiteraard wel flink door elkaar en centrale bronnen zoals een boek beïnvloed wordt)quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:25 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Dan ben je creëer je in feite een nieuwe stroming?
shhh, niet verder vertellen, ik zal je een geheimpje verklappenquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:09 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
dat zou niet kunnen, omdat mensen die in de evolutie geloven.
geloven dat een mens is voort gekomen uit een vis die het land op ging en langzaam veranderde in een aap die uit eindelijk ging leven als mens (om het een beetje vlug te schetsen.)
sommige mensen houden nu eenmaal van vieze spelletjes... kleine kinderen spelen ook graag in de modderquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 19:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Als god de mens heeft gemaakt, wat een prutser, wie legt er nu een riool door een pretpark?
Zoals ik net al zei, waarom zou God op zo'n omslachtige manier de mens schapen? God is de almachtige, alwetend en perfect volgens de bijbel, waardoor de evolutie per definitie wordt uitgesloten als de wijze waarop het leven is geschapen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het een sluit het ander niet perse uit. Voor christenen die evolutie niet verwerpen, en dat zijn er heel erg veel, is evolutie gewoon de manier waarop God de diversiteit van leven heeft geschapen. God schept evolutie, en het resultaat is de diversiteit die we nu zien.
Een heel goede vraag. De conclusie die jij er dan uit trekt vind ik dan weer minder sterk.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:52 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Zoals ik net al zei, waarom zou God op zo'n omslachtige manier de mens schapen? God is de almachtige, alwetend en perfect volgens de bijbel, waardoor de evolutie per definitie wordt uitgesloten als de wijze waarop het leven is geschapen.
Ik denk dat er dan strikt genomen sprake is van het verloochenen van de bijbel. Het Oude Testament, en daarmee het boek Genesis, is geschreven in het Hebreeuws. Het Hebreeuws is een veel rijkere taal dan onze Nederlandse taal, en men heeft in die taal onder andere verschillende manieren van schrijven. Een gebeurtenis die voor de schrijver echt gebeurd is wordt op een andere manier geschreven dan een gebeurtenis die niet echt gebeurd is. De eerste hoofdstukken van het boek Genesis zijn geschreven in de stijl van 'dit is echt gebeurd'. De manier van schrijven biedt eigenlijk geen ruimte voor bijvoorbeeld een dichterlijke of allegorische interpretatie van de scheppingsverhalen van Genesis. Conclusie: er is sprake van verloochening.quote:'christelijk en toch geloven in de evolutietheorie'
Is dit eigenlijk wel mogelijk? Verloochen je dan niet de bijbel, dus het woord van God?
Begrijp me niet verkeerd, ik probeerde me slechts te verplaatsen in het christelijke denkbeeld, zelf heb ik er niets mee.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een heel goede vraag. De conclusie die jij er dan uit trekt vind ik dan weer minder sterk.
Als het verhaal van de bijbel direct strijdig is met onze waarnemingen van de wereld dan is het de bijbel die je moet verwerpen, niet je waarnemingen.
Ok.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 15:55 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd, ik probeerde me slechts te verplaatsen in het christelijke denkbeeld, zelf heb ik er niets mee.
Nee, zodra je genesis loslaat als letterlijke geschiedenis (en het staat niet vast dat de schrijvers een letterlijke geschiedenis hebben geschreven of bedoeld hadden) dan sluit de evolutietheorie God niet per definitie uit. Geen enkel deel van de wetenschap sluit God uit, slechts enkele godsbeelden worden uitgesloten.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 19:28 schreef Cockwhale het volgende:
Ik zal het even omdraaien: de evolutietheorie sluit per definitie God uit zoals deze in het christendom of andere soortgelijke religies omschreven wordt
De Jezus van het NT geloofde wel in de schepping zoals in Genesis. Hij haalt ook Adam aan als eerst mens.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat. Als je gelooft in Jezus ben je al een christen, hoef je niet eens voor te kunnen lezen.
quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:31 schreef Mr.44 het volgende:
Niemand zegt dat een vis in iets anders is veranderd dan een vis, behalve creationisten
En juist op basis van wetenschap is het scheppingsverhaal (eigenlijk de schepping zelf los van het verhaal) niet uit te sluiten aangezien het qua waarschijnlijkheid niet veel onderdoet voor het spontaan ontstaan van leven.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 02:00 schreef El_Matador het volgende:
De evolutietheorie is een wetenschappelijke theorie, een bewezen hypothese, waarmee "geloven in" een beetje raar wordt.
Hoe weet je dat en waar haalt hij Adam aan als eerste mens?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 10:16 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De Jezus van het NT geloofde wel in de schepping zoals in Genesis. Hij haalt ook Adam aan als eerst mens.
verkeerd gelezen, sorryquote:Op donderdag 3 oktober 2013 10:28 schreef Deshain het volgende:
[..]
En juist op basis van wetenschap is het scheppingsverhaal (eigenlijk de schepping zelf los van het verhaal) niet uit te sluiten aangezien het qua waarschijnlijkheid niet veel onderdoet voor het spontaan ontstaan van leven.
Waarom zou het aannemen van de evolutietheorie het raar maken om te geloven?
Dat weet ik, daarom stel ik de vraag ook aan degene waar ik op reageer.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 10:35 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
De evolutietheorie gaat niet over het ontstaan van leven, dat is abiogenese.
Ja, zie mijn edit. Ik las verkeerdquote:Op donderdag 3 oktober 2013 10:36 schreef Deshain het volgende:
[..]
Dat weet ik, daarom stel ik de vraag ook aan degene waar ik op reageer.
Eh... ik moet je het antwoord schuldig blijven. Adam wordt louter genoemd in het geslachtsregister van Jezus (lucas). Jezus zwijgt verder over Adam, Paulus haalt hem wel aan.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 10:30 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Hoe weet je dat en waar haalt hij Adam aan als eerste mens?
Kun je dit eens wat nader toelichten? Wat bedoel je hiermee?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:31 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Niemand zegt dat een vis in iets anders is veranderd dan een vis, behalve creationisten
[..]
Van jou tot de soort vis die de gezamenlijke voorouder is van alle gewervelde dieren zitten 185 miljoen generaties.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 13:54 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Kun je dit eens wat nader toelichten? Wat bedoel je hiermee?
Kortom:quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:18 schreef vaarsuvius het volgende:
Vandaar dat hun reactie altijd er een is van óf onwetenheid (om zichzelf in bescherming te nemen weigeren ze de theorie te begrijpen) óf heel hard schreeuwen (al die creationistische bullcrap) in de hoop dat ze hun eigen twijfels kunnen weg schreeuwen.
Micro en macro-evolutie wordt doorgaans verkeerd begrepen om maar even lui een wiki-quote erbij te pakken:quote:Op donderdag 3 oktober 2013 12:37 schreef DonnieDarkno het volgende:
Veel christenen in mijn omgeving zijn geneigd in micro evolutie te geloven, maar niet in macro.
Als je micro-evolutie accepteert, dan accepteer je in principe gewoon evolutie en dus ook macro-evolutie. De enige variatie tussen die twee is tijd. Tijd in evolutie maakt al het verschil, zie ook de geweldige uitleg van Vaarsuvius hierboven. Tijd of generaties is één van de sleutels in het begrijpen van evolutie.quote:Microevolution is the changes in allele frequencies that occur over time within a population.[1] This change is due to four different processes: mutation, selection (natural and artificial), gene flow, and genetic drift.
Population genetics is the branch of biology that provides the mathematical structure for the study of the process of microevolution. Ecological genetics concerns itself with observing microevolution in the wild. Typically, observable instances of evolution are examples of microevolution; for example, bacterial strains that have antibiotic resistance.
Microevolution over time may lead to speciation or the appearance of novel structure, sometimes classified as macroevolution.[2] Contrary to claims by creationists however, macro and microevolution describe fundamentally identical processes on different time scales.
Bron
'geloven' kun je in alles doen, op welke manier je maar wilt, zolang je daarvoor vooral verantwoording aan jezelf aflegt.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
De titel moet de inhoud dekken en dat doet die ook:
'christelijk en toch geloven in de evolutietheorie'
Is dit eigenlijk wel mogelijk? Verloochen je dan niet de bijbel, dus het woord van God?
Want God heeft de mens speciaal gecreëerd en bij de evolutietheorie was het toeval maal toeval is de mens.
quote:In the 1950 encyclical Humani generis, Pope Pius XII confirmed that there is no intrinsic conflict between Christianity and the theory of evolution, provided that Christians believe that the individual soul is a direct creation by God and not the product of purely material forces.
<...>
In 1996, Pope John Paul II reiterated the Catholic TE position, according to which God created, evolution occurred, human beings may indeed have been descended from more primitive forms, and the Hand of God was required for the production of the human soul.
Ja, vind ik wel. De Bijbel lijkt mij duidelijk genoeg daarin.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
De titel moet de inhoud dekken en dat doet die ook:
'christelijk en toch geloven in de evolutietheorie'
Is dit eigenlijk wel mogelijk? Verloochen je dan niet de bijbel, dus het woord van God?
Want God heeft de mens speciaal gecreëerd en bij de evolutietheorie was het toeval maal toeval is de mens.
Onzin... tenzij de definitie van degeneratie een andere acceptatie is.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 07:44 schreef Semisane het volgende:
Als je micro-evolutie accepteert, dan accepteer je in principe gewoon evolutie en dus ook macro-evolutie. De enige variatie tussen die twee is tijd. Tijd in evolutie maakt al het verschil, zie ook de geweldige uitleg van Vaarsuvius hierboven. Tijd of generaties is één van de sleutels in het begrijpen van evolutie.
Wat heeft degeneratie te maken met wat ik schreef?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 23:10 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Onzin... tenzij de definitie van degeneratie een andere acceptatie is.
Bronquote:Devolution, de-evolution, or backward evolution is the notion that a species can change into a more "primitive" form over time. In terms of modern biology, the term is a misnomer for that concept because it presumes that there is a preferred hierarchy of structure and function, and that evolution must mean "progress" to "more advanced" organisms. That confusion is based on two conceptual errors: the idea that evolution is supposed to make species more "advanced", as opposed to "primitive"; and the idea that some modern species that have lost functions or complexity accordingly must be degenerate forms of their ancestors. Its use is therefore mainly historical apart from its use by creationists.
quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:04 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Van jou tot de soort vis die de gezamenlijke voorouder is van alle gewervelde dieren zitten 185 miljoen generaties.
Denk je in dat we een foto hadden van elk van die 185M generaties, jij, je pa, je opa, je overgrootopa, diens pa, daar de pa weer van etc. 185 miljoen foto's dus. We leggen alle foto's in een rij, jij bent foto 1, je pa is foto 2 en die vis is foto 185,000,000 .
Elke foto lijkt heel erg op de foto ernaast. Ook als je 10,000 foto's verder 'scrollt' lijkt het nog erg op elkaar. Als je steeds 100,000 foto's overslaat begin je toch wel kleine verschillen te zien. AL die kleine verschillen tussen de generaties veranderen pas in grote verschillen over hele lange tijd.
Na een paar miljoen foto's zie je duidelijk een andere soort vergeleken met ons (We zitten dan ongeveer bij de gezamelijke vorouder met de andere mensapen.
Zo gaat het steeds verder, aap achtige met een staart, naar zoogdier dat er meer als een knaagdier uitziet tot reptiel achtig zoogdier tot reptiel tot reptielachtige vis, tot vis.
Steeds zitten er tientallen miljoenen generaties tussen, en alleen als je grote stapels foto's overslaat zie je die dudielijke verschillen want ALTIJD blijft uiteraard gelden dat elke foto heel erg lijkt op de foto's er direct boven en onder net zoals mensen en andere dieren heel erg lijken op hun ouders en kinderen.
Creationisten doen vaak alsof ze dit niet snappen en komen dan met een onzin verhaal over een vis die zomaar in een reptiel als nageslacht voortbrengt waarbij ze net doen alsof dat in 1 (of enkele) generaties zou gebeuren.
Wat is dat?quote:Op maandag 14 oktober 2013 11:16 schreef cobybryant het volgende:
Als er bewijs komt van macroevolutie geloof ik het best.
Zo gek is die hypothese niet aangezien de variaties binnen de hondenrassen daadwerkelijk terug te voeren zijn op slechts een paar gen-gebieden. Op de andere diersoorten gaat hij wel mank.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:43 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Dus 1 hondachtige evolueerde in alle hondensoorten
Klopt niet eens met de Bijbel:quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:43 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]uitstekend voorbeeld
Een probleem met hardline creationisten is dat ze maar 6000 jaar hebben, dus veel te weinig generaties. Wat helemaal grappig is dat sommige amerikaanse creationisten, wegens ruimtegebrek in de ark, na de zondvloed een superevolutie van alle "kinds" naar soorten veronderstellen. Dus 1 hondachtige evolueerde in alle hondensoorten, 1 aapachtige in alle apensoorten, 1 katachtige in alle kattensoorten etc.
Wemelend gedierte op 4 poten dat vleugels heeft..... ik ken ze niet.quote:Op maandag 14 oktober 2013 13:32 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Klopt niet eens met de Bijbel:
Leviticus 11, toen had je al die soorten al, het ging dan wel heeeel erg rap:
Deze zult gij verafschuwen onder de vogels, – zij mogen niet gegeten worden, een gruwel zijn zij –: de arend, de lammergier en de zeearend, 14 de wouw en alle soorten gieren, 15 alle soorten raven, 16 de struisvogel, de katuil en de meeuw en alle soorten sperwers, 17 de steenuil, de aalscholver en de oehoe, 18 de witte uil, de pelikaan, de aasgier 19 en de ooievaar, alle soorten reigers, de hop en de vleermuis.
20 Alle wemelend gedierte met vleugels, dat op vier poten gaat – dat zal u een gruwel zijn. 21 Deze echter moogt gij eten van al het wemelend gedierte met vleugels, dat op vier poten gaat: die boven zijn voeten dijen heeft om daarmee over de grond te springen. 22 Deze moogt gij daarvan eten: alle soorten sprinkhanen, alle soorten treksprinkhanen, alle soorten veldsprinkhanen en alle soorten kleine treksprinkhanen.
Er zijn nogal wat aaseters bij. De struisvogel is ronduit vreemd. Geen aaseter en erg lekker.quote:Op maandag 14 oktober 2013 16:00 schreef Cockwhale het volgende:
Best een vreemde selectie aan dieren...
ik had het over soorten :quote:Op maandag 14 oktober 2013 11:41 schreef Deshain het volgende:
[..]
Zo gek is die hypothese niet aangezien de variaties binnen de hondenrassen daadwerkelijk terug te voeren zijn op slechts een paar gen-gebieden. Op de andere diersoorten gaat hij wel mank.
En de vleermuis is geen vogel....quote:Op maandag 14 oktober 2013 13:32 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Klopt niet eens met de Bijbel:
Leviticus 11, toen had je al die soorten al, het ging dan wel heeeel erg rap:
Deze zult gij verafschuwen onder de vogels, – zij mogen niet gegeten worden, een gruwel zijn zij –: de arend, de lammergier en de zeearend, 14 de wouw en alle soorten gieren, 15 alle soorten raven, 16 de struisvogel, de katuil en de meeuw en alle soorten sperwers, 17 de steenuil, de aalscholver en de oehoe, 18 de witte uil, de pelikaan, de aasgier 19 en de ooievaar, alle soorten reigers, de hop en de vleermuis.
Maar toch denk ik dat de Bijbel eerder geschreven is dan dat men met een systematische klassificering van vogels en zoogdieren kwam. Ik denk dat men in die tijd gewoon alles wat kan vliegen en groter is dan een insect als vogel omschreef.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 23:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
En de vleermuis is geen vogel....
Ongetwijfeld. Het wordt pas vreemd als mensen de Bijbel als het woord van God gaan zien. Want waarom zou God zulke menselijke klassificeringen en/of voortschreidend inzicht volgen? God, als die bestaat, zou toch moeten weten dat een vleermuis geen vogel is maar een zoogdier.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:28 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Maar toch denk ik dat de Bijbel eerder geschreven is dan dat men met een systematische klassificering van vogels en zoogdieren kwam. Ik denk dat men in die tijd gewoon alles wat kan vliegen en groter is dan een insect als vogel omschreef.
Evolutie uitleggen als 'gedreven door toeval' lijkt me een nogal naieve kijk op evolutie. Evolutie is de niet-toevallige selectie van toevallige mutaties. Het resultaat is daardoor alles behalve toevallig.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:28 schreef DrParsifal het volgende:
Verder is evolutietheorie een breed begrip. Deels wetenschappelijk (gemeenschappelijke afstamming, natuurlijke selectie etc), deels filosofisch (evolutie is een volledig natuurlijk proces, alleen gedreven door toeval -of iets wat we niet gedetaileerd genoeg kunnen waarnemen - en natuurlijke selectie).
Natuurlijke selectie bevat ook toeval, het is niet zo dat een gunstige mutatie automatisch overleeft. Maar de uitspraak die ik quote is m.i. meer filosofisch dan wetenschappelijk.quote:Evolutie uitleggen als 'gedreven door toeval' lijkt me een nogal naieve kijk op evolutie. Evolutie is de niet-toevallige selectie van toevallige mutaties. Het resultaat is daardoor alles behalve toevallig.
Het is net zo toevallig als het toeval is dat een baksteen die ik een meter boven de grond loslaat de grond raakt. Evolutie is uitsluitend complexer, niet toevalliger.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:25 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Natuurlijke selectie bevat ook toeval, het is niet zo dat een gunstige mutatie automatisch overleeft.
Het label 'filosofie' is geen vrijbrief voor incorrecte voorstellingen van de werkelijkheid.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:25 schreef DrParsifal het volgende:
Maar de uitspraak die ik quote is m.i. meer filosofisch dan wetenschappelijk.
Dat claim ik ook nergens. Wat ik wil zeggen is dat het nuttig is om filosofische aannames van wetenschappelijke uitspraken te onderscheiden.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is net zo toevallig als het toeval is dat een baksteen die ik een meter boven de grond loslaat de grond raakt. Evolutie is uitsluitend complexer, niet toevalliger.
[..]
Het label 'filosofie' is geen vrijbrief voor incorrecte voorstellingen van de werkelijkheid.
De ware Schepper van diepzee, hoogland en wolkenluchten is uiteraard Octopus Paul. Toen eenmaal de Octopus geschapen was (pakweg 300 miljoen jaar geleden, dat is niet helemaal duidelijk) was de schepping klaar. De rest van de schepping mocht zich kennelijk naar eigen idee verder ontwikkelen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
De titel moet de inhoud dekken en dat doet die ook:
'christelijk en toch geloven in de evolutietheorie'
Is dit eigenlijk wel mogelijk? Verloochen je dan niet de bijbel, dus het woord van God?
Want God heeft de mens speciaal gecreëerd en bij de evolutietheorie was het toeval maal toeval is de mens.
Ik moet zeggen dat mijn kennis van evolutie voornamelijk uit de populaire boeken en uit de technische kansreken boeken komt. Meestal wordt genetic drift voorgesteld als een vorm van neutrale evolutie (Wright Fisher model/ Kingman Coalescence) Als je verder kijkt dan zie je dat die modellen uitgebreid kunnen worden naar modellen met mutatie en met selectie, waarin mutaties voordeel kunnen hebben (or meeliften met gunstige mutaties). Zelfs in die gevallen is er een kans proces waarbij gunstige mutaties kunnen uitsterven (ze doen dit zelf met vrij grote kans). Als die mutaties eenmaal overleven en een aanzienlijk deel van de populatie hebben overgenomen dan gaat het allemaal vrij deterministisch verder in het simpelste model. Hoewel daar populatie structuren ook weer belangrijk kunnen worden.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:05 schreef Semisane het volgende:
@DrParsifal - Weet je zeker dat jij het hebt over Natuurlijk selectie? Je uitleg lijkt me meer te slaan op Genetische Drift of Gene flow, waarin toeval of kansberekening een veel grotere rol speelt en met name betreft de migratie van mutaties binnen populaties en de dingen die jij in je laatste post aangeeft lijken daar op te doelen.
Enkel die statistiek is niet te gebruiken in natuurlijke selectie. Daarin speel toeval zich enkel af bij de mutaties waarop geselecteerd wordt en de omgevingsfactoren waarin de populatie zich bevind, maar zeer zeker niet op het selectie proces. Dat is zelfs behoorlijk voorspelbaar.
Edit: Ik gaf aan dat er bij natuurlijke selectie op mutaties geselecteerd wordt, dat is natuurlijk niet helemaal wat er gebeurt. Er wordt geselecteerd op het fenotype en niet direct op het genotype wat daar aan de basis van staat (of de eventuele mutatie in het genotype). Dan blijft staan dat toeval bij natuurlijke selectie enkel kan worden toegeschreven aan genetische mutaties of specifieke omgevingsfactoren waarin de fenotypische eigenschap van een mutatie in het genotype nadelige of voordelige gevolgen heeft voor de populatie. --> Populatie omdat uiteindelijk evolutie niet plaatsvind op individuen maar populaties.
Dat evolutie door natuurlijke selectie complex is, maakt het, zoals Molurus al terecht aangeeft, zeer zeker niet toevallig. Dat is een verkeerde voorstelling van zaken. Dat er andere, belangrijke evolutionaire mechanismen zijn waarin toeval _wel_ een factor speelt is dan weer wat anders.
Zoals ik zei, ik denk dat je het hebt over die andere mechanismen.
Mogen we nu het volgende zeggen: vanuit de wetenschappelijke, biologische feiten bekeken is de evolutie ongericht, maar niet uitgesloten is (metafysisch gezien) dat er tevens een bepaalde mate van leiding is in dat evolutieproces bv. volgens modellen van de toeval of kansberekeningmechanismen van de evolutie ( die niet empirisch toetsbaar zijn en dus tot het domein van het geloof behoren)?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is net zo toevallig als het toeval is dat een baksteen die ik een meter boven de grond loslaat de grond raakt. Evolutie is uitsluitend complexer, niet toevalliger.
[..]
Het label 'filosofie' is geen vrijbrief voor incorrecte voorstellingen van de werkelijkheid.
Er is geen waarschijnlijkheid aan te geven voor de geldigheid van logische speculatie's in het algemeen. Er valt geen kans op te plakken, niet met de frequentiedefinitie van kans en niet met de inventarisatiedefinitie van kans.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:39 schreef DrParsifal het volgende:
Dat claim ik ook nergens. Wat ik wil zeggen is dat het nuttig is om filosofische aannames van wetenschappelijke uitspraken te onderscheiden.
Vreemd zou het zijn wanneer iemand om de andere dag een andere zienswijze zou hebben en er valt wel degelijk iets te kiezen: namelijk welke feiten men als uitgangspunt zal nemen voor een levensbeschouwing.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 02:01 schreef Kees22 het volgende:
De ware Schepper van diepzee, hoogland en wolkenluchten is uiteraard Octopus Paul. Toen eenmaal de Octopus geschapen was (pakweg 300 miljoen jaar geleden, dat is niet helemaal duidelijk) was de schepping klaar. De rest van de schepping mocht zich kennelijk naar eigen idee verder ontwikkelen.
De mens is dus slechts een bijproduct van Zijn schepping.
Niet empirisch toetsbaar is niet noodzakelijk het domein van het geloof maar kan wel degelijk ook wetenschappelijk zijn. Overigens zijn veel toevalsmodellen wel degelijk empirisch getoetst.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:05 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Mogen we nu het volgende zeggen: vanuit de wetenschappelijke, biologische feiten bekeken is de evolutie ongericht, maar niet uitgesloten is (metafysisch gezien) dat er tevens een bepaalde mate van leiding is in dat evolutieproces bv. volgens modellen van de toeval of kansberekeningmechanismen van de evolutie ( die niet empirisch toetsbaar zijn en dus tot het domein van het geloof behoren)?
Feiten? Wie in de bijbel gelooft neemt geen bewezen feiten als uitgangspunt.quote:[..]
Er is geen waarschijnlijkheid aan te geven voor de geldigheid van logische speculatie's in het algemeen. Er valt geen kans op te plakken, niet met de frequentiedefinitie van kans en niet met de inventarisatiedefinitie van kans.
[..]
Vreemd zou het zijn wanneer iemand om de andere dag een andere zienswijze zou hebben en er valt wel degelijk iets te kiezen: namelijk welke feiten men als uitgangspunt zal nemen voor een levensbeschouwing.
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:37 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik las in de wetenschapsbijlage van de Volkskrant van zaterdag j.l. een artikel over de Gele Slijmzwam. Dat is een eencellige (ongelooflijk als je de foto ziet, maar goed, het zal wel waar zijn), die dus geen hersens heeft. Toch kan het ding problemen oplossen. Als voorbeeld werd het metrostelsel van Tokio genoemd.
Buurten waar veel mensen wonen, werden weergegeven door voedsel, onmogelijke plekken werden verlicht. De Slijmzwam zoekt naar het voedsel, maar vermijdt het licht. Het ding kan zich vertakken en laat na terugtrekken een geel gekleurd spoor achter. De vraag was, of de eencellige zonder intelligentie een zinvol netwerk van verbindingen kon maken tussen de voedselbronnen met vermijding van de onmogelijke doorgangen.
En dat kon hij! Overigens leek dat aardig op het daadwerkelijk door mensen gemaakte netwerk.
Het komt er op neer, dat een eencellige Gele Slijmzwam een lastig probleem kan oplossen.
Moeten we nu denken dat de almachtige god van de bijbel ongeveer even intelligent is als de eencellige Gele Slijmzwam?
Hoe zou de wetenschappelijke praktijk, om alleen falsifieerbare uitspraken te accepteren, te verenigen zijn met het accepteren van logische inconsistentie?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:37 schreef Kees22 het volgende:
Niet empirisch toetsbaar is niet noodzakelijk het domein van het geloof maar kan wel degelijk ook wetenschappelijk zijn
Tal van natuurlijke fenomenen zijn zo via wiskunde terug te brengen tot begrijpelijke en vaak voorspelbare proporties. Deze hogere wiskunde levert ons soms moeilijk te bevatten concepten op, zoals de snaartheorie die de wereld beschrijft in elf dimensies. Volgens dezelfde redenering maakt Dawkins in ''De Betoverende Werkelijkheid'' een fout door wetenschappelijke modellen als werkelijkheid te presenteren.quote:
Er is geen bewijs tegen het bestaan van God, terwijl er voldoende aanwijzingen zijn die er voor pleiten.quote:
De denkweg die je lijkt in te slaan met het artikel waarnaar je linkt kan ik wel volgen. Dat wij bij verder onderzoek naar de werkelijkheid (de natuur) nog veel wonderbaarlijks zullen ontdekken, dat geloof ik ook wel.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:37 schreef Kees22 het volgende:
Ik las in de wetenschapsbijlage van de Volkskrant van zaterdag j.l. een artikel over de Gele Slijmzwam. Dat is een eencellige (ongelooflijk als je de foto ziet, maar goed, het zal wel waar zijn), die dus geen hersens heeft. Toch kan het ding problemen oplossen. Als voorbeeld werd het metrostelsel van Tokio genoemd.
Buurten waar veel mensen wonen, werden weergegeven door voedsel, onmogelijke plekken werden verlicht. De Slijmzwam zoekt naar het voedsel, maar vermijdt het licht. Het ding kan zich vertakken en laat na terugtrekken een geel gekleurd spoor achter. De vraag was, of de eencellige zonder intelligentie een zinvol netwerk van verbindingen kon maken tussen de voedselbronnen met vermijding van de onmogelijke doorgangen.
En dat kon hij! Overigens leek dat aardig op het daadwerkelijk door mensen gemaakte netwerk.
Het komt er op neer, dat een eencellige Gele Slijmzwam een lastig probleem kan oplossen.
De evolutie heeft de mens, als zo vaak, op het verkeerde been gezet. Een eenvoudige omkering biedt de oplossing.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:37 schreef Kees22 het volgende:
Moeten we nu denken dat de almachtige god van de bijbel ongeveer even intelligent is als de eencellige Gele Slijmzwam?
Heel goed! Dank je voor de bijdrage.quote:
Het niet-beperken tot falsifieerbare uitspraken betekent niet meteen dat je je overgeeft aan logisch inconsistentie.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 11:44 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Hoe zou de wetenschappelijke praktijk, om alleen falsifieerbare uitspraken te accepteren, te verenigen zijn met het accepteren van logische inconsistentie?
Wiskunde is ook deels gebaseerd op gevoel. De elegantie van een bewijs en een onderdeel van hoe snel het bewijs geaccepteerd wordt. Ook de mate waarin een beschrijving voorstelbaar is, speelt een rol. Dat zijn inderdaad subjectieve zaken.quote:[..]
Tal van natuurlijke fenomenen zijn zo via wiskunde terug te brengen tot begrijpelijke en vaak voorspelbare proporties. Deze hogere wiskunde levert ons soms moeilijk te bevatten concepten op, zoals de snaartheorie die de wereld beschrijft in elf dimensies. Volgens dezelfde redenering maakt Dawkins in ''De Betoverende Werkelijkheid'' een fout door wetenschappelijke modellen als werkelijkheid te presenteren.
Dawkins meent dat hoe de dingen 'echt' zijn volgt uit hoe ze volgens de wetenschappelijke beschrijving zijn. Mijn stelling is dat dit niet waar is. Hoe iets 'echt' is, is deels objectief en deels subjectief. Het objectieve verhaal is niet het hele verhaal.
Er zijn Ik zie geen enkele aanwijzing voor het bestaan van een god, behalve dan Octopus Paul. Die is immers machtiger dan de oppermachtige FIFA en Hij moet dus wel almachtig zijn.quote:[..]
Er is geen bewijs tegen het bestaan van God, terwijl er voldoende aanwijzingen zijn die er voor pleiten.
Het zou zo mooi zijn wanneer gelovigen en ongelovigen wat meer ontspannen met deze materie zouden kunnen omgaan.
Daarnaast beoogt de Bijbel naar mijn mening niet om een objectieve, wetenschappelijke beschrijving van de wereld te geven.
Ik wist niet dat ik een denkweg insloeg.quote:[..]
De denkweg die je lijkt in te slaan met het artikel waarnaar je linkt kan ik wel volgen. Dat wij bij verder onderzoek naar de werkelijkheid (de natuur) nog veel wonderbaarlijks zullen ontdekken, dat geloof ik ook wel.
De werkelijkheid is in dit geval per definitie ingewikkelder en overvloediger dan wij ons kunnen indenken of voorstellen.
Daar kan ik je wel in volgen. En daar loop je ook in vast als je er een godsgeloof op wilt baseren. Immers: veel mensen kunnen zich niet voorstellen dat iets ingewikkelds zonder plan ontstaat of willen zich niet alleen voelen in het heelal. Maar dat wil niet zeggen dat er wèl een plan was of dat er wèl iemand voor ons zorgt: de werkelijkheid past zich niet aan aan de wensen van mensen.quote:[..]
De evolutie heeft de mens, als zo vaak, op het verkeerde been gezet. Een eenvoudige omkering biedt de oplossing.
Wij denken niet logisch omdat de gehele werkelijkheid logisch geordend is, maar wij denken dat de gehele werkelijkheid logisch geordend is omdat wij logisch denken. Wie over het gebruik van de logische regels beschikt, vergroot de coherentie tussen zintuigen, lichaam en brein. Dit verklaart ook waarom dieren de meest elementaire beginselen van de logica beheersen. Mensen en dieren denken logisch om adequaat te kunnen handelen.
Er is, welbeschouwd, ook geen bewijs voor het idee dat de gehele werkelijkheid logisch geordend is. Het is een aanname en niet meer dan dat.
Om daar een antwoord op te geven, en een antwoord is altijd een empirisch antwoord, zou je in de positie moeten zijn om dat te controleren. Zolang we niet in die positie zijn is het vast en zeker uistekend giswerk van voorspelbare proporties.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:35 schreef Kees22 het volgende:
Het niet-beperken tot falsifieerbare uitspraken betekent niet meteen dat je je overgeeft aan logisch inconsistentie.
De vreemde werelden van de fysici kunnen tenminste nog worden beschreven in wiskundig idioom. We kunnen echter uitsluiten dat de wiskunde een taal is die krachtig genoeg is om héél de werkelijkheid te beschrijven. Immers, de wiskunde is geen zelfstandig medium dat het verstand van de mens overtreft? Het zou buitengewoon wonderbaarlijk zijn als de willekeurige omvang van het brein precies groot genoeg is om de finesses van de gehele werkelijkheid wiskundig te beschrijven. Kortom, we mogen verwachten dat de werkelijkheid nog vreemder is zelfs dan in onze meest gedurfde voorstellingen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:35 schreef Kees22 het volgende:
Wiskunde is ook deels gebaseerd op gevoel. De elegantie van een bewijs en een onderdeel van hoe snel het bewijs geaccepteerd wordt. Ook de mate waarin een beschrijving voorstelbaar is, speelt een rol. Dat zijn inderdaad subjectieve zaken.
Zo op het oog lijkt dit argument zeer redelijk. Moet ik verantwoording afleggen voor het feit dat ik spaghetti lust? Gaat het iemand wat aan dat ik mijn buurmeisje aardig vind? Dat zijn gezonde, natuurlijke 'neigingen'quote:
Geeft niet doe ik ook wel eens.quote:
Natuurlijk kun je al dergelijke zaken niet zuiver afleiden uit de evolutietheorie, maar de evolutietheorie verschaft je wel de gegevens die je nodig hebt om dergelijke afleidingen te maken. Zou de evolutietheorie niet bekend zijn, zouden we over dergelijke verstrekkende inzichten niet beschikken. In deze zin noemt Dennett, zoals bekend, de evolutietheorie een allesdoordringend zuur. Niet geheel onterecht, naar mij dunkt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:35 schreef Kees22 het volgende:
Ik geloof niet dat de evolutie een doel of een richting heeft of dat er intelligentie voor nodig was. De slijmzwam heeft geen intelligentie nodig en doet toch dingen die heel ingewikkeld lijken.
Het is even belachelijk om te veronderstellen dat deze prachtige perfecte natuur op onze planeet en ver daar buiten volstrekt toevallig, zinloos en stuurloos is als te beweren dat de mens uiteindelijk alles zal kunnen verklaren. Dat geeft te denken, want er is geen grondslag voor de logica ?quote:Daar kan ik je wel in volgen. En daar loop je ook in vast als je er een godsgeloof op wilt baseren. Immers: veel mensen kunnen zich niet voorstellen dat iets ingewikkelds zonder plan ontstaat of willen zich niet alleen voelen in het heelal. Maar dat wil niet zeggen dat er wèl een plan was of dat er wèl iemand voor ons zorgt: de werkelijkheid past zich niet aan aan de wensen van mensen.
Laat ik het dan bij mezelf houden: ook als ik niet-falsifieerbare uitspraken doe, let ik zorgvuldig op logische inconsistentie en vermijd ik die.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:14 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Om daar een antwoord op te geven, en een antwoord is altijd een empirisch antwoord, zou je in de positie moeten zijn om dat te controleren. Zolang we niet in die positie zijn is het vast en zeker uistekend giswerk van voorspelbare proporties.
quote:[..]
De vreemde werelden van de fysici kunnen tenminste nog worden beschreven in wiskundig idioom. We kunnen echter uitsluiten dat de wiskunde een taal is die krachtig genoeg is om héél de werkelijkheid te beschrijven. Immers, de wiskunde is geen zelfstandig medium dat het verstand van de mens overtreft? Het zou buitengewoon wonderbaarlijk zijn als de willekeurige omvang van het brein precies groot genoeg is om de finesses van de gehele werkelijkheid wiskundig te beschrijven. Kortom, we mogen verwachten dat de werkelijkheid nog vreemder is zelfs dan in onze meest gedurfde voorstellingen.![]()
Wat is er nog ‘natuurlijk’ aan deze wiskundige modellen? Waarom zou men het bestaan van God afwijzen als hedendaagse fysici werelden schetsen die gedurfder zijn dan de meeste metafysische theorieën?
Uiteraard: net zoals de natuur trekt ook een god zich niks aan van de mensenwensen: hij kan bestaan of niet bestaan, los van wat wij daarover denken. Maar jij stelde dat er voldoende aanwijzingen zijn voor zijn bestaan en die zie ik niet.quote:[..]
Zo op het oog lijkt dit argument zeer redelijk. Moet ik verantwoording afleggen voor het feit dat ik spaghetti lust? Gaat het iemand wat aan dat ik mijn buurmeisje aardig vind? Dat zijn gezonde, natuurlijke 'neigingen'
Het al dan niet bestaan van god staat los van het geloven in god. Zo kan het zijn dat god bestaat (bewezen of niet) maar dat een atheïst gelooft dat hij niet bestaat. Mijn geloven in god staat los van zijn bestaan wat niet wegneemt dat ik kan geloven dat hij bestaat.
Ik ben niet bekend met Dennett, maar ben het wel met hem eens: evolutie is overal. Alles, zowel het stoffelijke, zoals sterrenstof, als onstoffelijke, zoals gedachtenstof, verandert voortdurend onder invloed van omstandigheden.quote:[..]
Geeft niet doe ik ook wel eens.
[..]
Natuurlijk kun je al dergelijke zaken niet zuiver afleiden uit de evolutietheorie, maar de evolutietheorie verschaft je wel de gegevens die je nodig hebt om dergelijke afleidingen te maken. Zou de evolutietheorie niet bekend zijn, zouden we over dergelijke verstrekkende inzichten niet beschikken. In deze zin noemt Dennett, zoals bekend, de evolutietheorie een allesdoordringend zuur. Niet geheel onterecht, naar mij dunkt.
Waarom is de veronderstelling van volstrekte toevalligheid belachelijk? Ik vind het zeer voorstelbaar, eigenlijk. Dat de mens uiteindelijk alles zal kunnen verklaren, betwijfel ik dan weer wel. Zelfs als je het collectief van alle mensen bedoelt.quote:[..]
Het is even belachelijk om te veronderstellen dat deze prachtige perfecte natuur op onze planeet en ver daar buiten volstrekt toevallig, zinloos en stuurloos is als te beweren dat de mens uiteindelijk alles zal kunnen verklaren. Dat geeft te denken, want er is geen grondslag voor de logica ?
Cellen hebben geen vaste grootte, 1 cel kan uit een heeeeeeeeeeeeeeleboel moleculen bestaan....quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:21 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Heel goed! Dank je voor de bijdrage.
Wat ik maar niet kan geloven is dat het een ééncellige is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |