Dan ben je creëer je in feite een nieuwe stroming?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:24 schreef Spooky4u het volgende:
Als je een gedeelte van het geloof, zoals de 10 geboden, graag aanhangt, dan kun je volgens het geloof leven, maar in de oorsprong er een andere theorie op nahouden.
Uuh, nee, je houdt jezelf aan een stel regels die 'toevallig' al in een geloof beschreven zijn. Je hoeft hierbij nog niet bij een godsdienst aangesloten te zijn.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:25 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Dan ben je creëer je in feite een nieuwe stroming?
Als allereerste sluit de Bijbel helemaal geen evolutie uit en is evolutie geen antwoord op het punt van spontane creatie.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
De titel moet de inhoud dekken en dat doet die ook:
'christelijk en toch geloven in de evolutietheorie'
Is dit eigenlijk wel mogelijk? Verloochen je dan niet de bijbel, dus het woord van God?
Want God heeft de mens speciaal gecreëerd en bij de evolutietheorie was het toeval maal toeval is de mens.
De bijbel heeft al opgenomen dat je God moet accepteren en geen andere afgoden mag aannemen. Dan ben je al snel bij een godsdienst aangesloten. Tenzij je 'God' leest als 'iets belangrijks' en de 10 geboden uiteindelijk steeds meer uitkleed totdat er niet veel meer van overblijft dan 'wees eens lief'. Wat op zich nog niet eens zo'n gek idee is.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:31 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Uuh, nee, je houdt jezelf aan een stel regels die 'toevallig' al in een geloof beschreven zijn. Je hoeft hierbij nog niet bij een godsdienst aangesloten te zijn.
De collectieve aanname van een enkele interpretatie van de Bijbel en de collectieve belijdenis waardoor het een ideologie wordt in plaats van een geloof in God maakt het een godsdienst.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:48 schreef KwisatzHaderach het volgende:
[..]
De bijbel heeft al opgenomen dat je God moet accepteren en geen andere afgoden mag aannemen. Dan ben je al snel bij een godsdienst aangesloten. Tenzij je 'God' leest als 'iets belangrijks' en de 10 geboden uiteindelijk steeds meer uitkleed totdat er niet veel meer van overblijft dan 'wees eens lief'. Wat op zich nog niet eens zo'n gek idee is.
Dat bestaat niet.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:52 schreef Deshain het volgende:
[..]
De collectieve aanname van een enkele interpretatie van de Bijbel en de collectieve belijdenis waardoor het een ideologie wordt in plaats van een geloof in God maakt het een godsdienst.
Jawel hoor, kijk naar elke willekeurige congregatie en zelfs binnen gezinnen waar de kinderen religieus opgevoed worden.quote:
Helemaal niet. Dan nog heeft iedereen zijn eigen interpretatie ook al proberen ze te doen ze naar elkaar alsof dat niet zo is.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:03 schreef Deshain het volgende:
[..]
Jawel hoor, kijk naar elke willekeurige congregatie en zelfs binnen gezinnen waar de kinderen religieus opgevoed worden.
Je vergeet voor het gemak het verschijnsel natuurlijke selectie. En misschien kan je de hand van god zien in natuurlijke selectie.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
Is dit eigenlijk wel mogelijk? Verloochen je dan niet de bijbel, dus het woord van God?
Want God heeft de mens speciaal gecreëerd en bij de evolutietheorie was het toeval maal toeval is de mens.
Wie dat wil kan natuurlijk overal de hand van god in zien.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:30 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Je vergeet voor het gemak het verschijnsel natuurlijke selectie. En misschien kan je de hand van god zien in natuurlijke selectie.
Klopt. Ik zeg ook niet dat ik dat geloof. Ik ben agnostquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wie dat wil kan natuurlijk overal de hand van god in zien.
Met betrekking tot goden, of met betrekking tot alles waarvan je niet kunt aantonen dat het niet bestaat?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:38 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Klopt. Ik zeg ook niet dat ik dat geloof. Ik ben agnost
dat zou niet kunnen, omdat mensen die in de evolutie geloven.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
Tuurlijk kan dat. Als je gelooft in Jezus ben je al een christen, hoef je niet eens voor te kunnen lezen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:13 schreef Paapienarwal het volgende:
De vraag: kun je jezelf wel christenen noemen als je de bijbel niet letterlijk interpreteert?
Waarom heeft men die bijbel dan?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat. Als je gelooft in Jezus ben je al een christen, hoef je niet eens voor te kunnen lezen.
Dat de bijbel als geheel letterlijk moet worden geïnterpreteerd is al een redelijk nieuwe stroming.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:25 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Niemand zegt dat een vis in iets anders is veranderd dan een vis, behalve creationistenquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:09 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
dat zou niet kunnen, omdat mensen die in de evolutie geloven.
geloven dat een mens is voort gekomen uit een vis die het land op ging en langzaam veranderde in een aap die uit eindelijk ging leven als mens (om het een beetje vlug te schetsen.)
quote:En als je christen bent geloof je in God en dat hij de wereld heeft geschapen en ook de dieren en mensen etc. en is de mens dus niet geëvolueerd maar geschapen.
Om het enkele feit dat er 'theorie' in de naam zit.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom hebben gristenen nooit moeite met astrofysica? Met quantummechanica? Waarom altijd specifiek evolutietheorie?
Heerlijk he, niets zo hypocriet als een mens die een bijbel in de hand heeftquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:37 schreef Kogando het volgende:
Als God leven kan scheppen, uit de dood kan opstaan, op water kan lopen, brood kan vermenigvuldigen, eten uit de lucht kan laten vallen, de zee kan splijten, etc. Waarom zou het scheppen van dieren, mensen en planten dan ineens problematisch zijn voor God?
Dat je niet in God of de Bijbel gelooft is nog te begrijpen, dat je wel in God gelooft en alle wonderen uit de Bijbel, maar vervolgens niet gelooft dat God mensen, dieren en planten kon scheppen dan is dat op zijn minst inconsequent.
Wat is er speciaal aan de creaties van een almachtige schepper? En hoe kan de mensheid speciaal gecreeerd zijn, als god zelf de kenmerken en eigenschappen van zijn eigen creaties mag bepalen? Speciaal ten opzichte van wat?quote:Want God heeft de mens speciaal gecreëerd
Waarom zou God op zo'n omslachtige manier de mens creëren, als Hij het ook 'with the snap of a finger' op een directe wijze zou kunnen doen?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:18 schreef Karboenkeltje het volgende:
Als je dan toch in een god kan geloven is het niet zo vergezocht om aan te nemen dat god de evolutie heeft gecreëerd met als einddoel, de mens.
Eerst goed inlezen, dan pas een mening hebben. Dat heb ik ook gedaan met jouw religie.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:09 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
geloven dat een mens is voort gekomen uit een vis die het land op ging en langzaam veranderde in een aap die uit eindelijk ging leven als mens (om het een beetje vlug te schetsen.)
Het een sluit het ander niet perse uit. Voor christenen die evolutie niet verwerpen, en dat zijn er heel erg veel, is evolutie gewoon de manier waarop God de diversiteit van leven heeft geschapen. God schept evolutie, en het resultaat is de diversiteit die we nu zien.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:09 schreef sjoemie1985 het volgende:
En als je christen bent geloof je in God en dat hij de wereld heeft geschapen en ook de dieren en mensen etc. en is de mens dus niet geëvolueerd maar geschapen.
Dat doet eigenlijk iedereen, geen twee mensen op aarde geloven precies hetzelfde. Bij genoeg overlap vormen ze samen een club, dat heet dan een kerk bijvoorbeeld, maar al die leden geloven allemaal hun eigen privé geloofje (dat uiteraard wel flink door elkaar en centrale bronnen zoals een boek beïnvloed wordt)quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:25 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
shhh, niet verder vertellen, ik zal je een geheimpje verklappenquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:09 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
sommige mensen houden nu eenmaal van vieze spelletjes... kleine kinderen spelen ook graag in de modderquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 19:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Als god de mens heeft gemaakt, wat een prutser, wie legt er nu een riool door een pretpark?
Zoals ik net al zei, waarom zou God op zo'n omslachtige manier de mens schapen? God is de almachtige, alwetend en perfect volgens de bijbel, waardoor de evolutie per definitie wordt uitgesloten als de wijze waarop het leven is geschapen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het een sluit het ander niet perse uit. Voor christenen die evolutie niet verwerpen, en dat zijn er heel erg veel, is evolutie gewoon de manier waarop God de diversiteit van leven heeft geschapen. God schept evolutie, en het resultaat is de diversiteit die we nu zien.
Een heel goede vraag. De conclusie die jij er dan uit trekt vind ik dan weer minder sterk.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:52 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Zoals ik net al zei, waarom zou God op zo'n omslachtige manier de mens schapen? God is de almachtige, alwetend en perfect volgens de bijbel, waardoor de evolutie per definitie wordt uitgesloten als de wijze waarop het leven is geschapen.
Ik denk dat er dan strikt genomen sprake is van het verloochenen van de bijbel. Het Oude Testament, en daarmee het boek Genesis, is geschreven in het Hebreeuws. Het Hebreeuws is een veel rijkere taal dan onze Nederlandse taal, en men heeft in die taal onder andere verschillende manieren van schrijven. Een gebeurtenis die voor de schrijver echt gebeurd is wordt op een andere manier geschreven dan een gebeurtenis die niet echt gebeurd is. De eerste hoofdstukken van het boek Genesis zijn geschreven in de stijl van 'dit is echt gebeurd'. De manier van schrijven biedt eigenlijk geen ruimte voor bijvoorbeeld een dichterlijke of allegorische interpretatie van de scheppingsverhalen van Genesis. Conclusie: er is sprake van verloochening.quote:'christelijk en toch geloven in de evolutietheorie'
Begrijp me niet verkeerd, ik probeerde me slechts te verplaatsen in het christelijke denkbeeld, zelf heb ik er niets mee.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een heel goede vraag. De conclusie die jij er dan uit trekt vind ik dan weer minder sterk.
Als het verhaal van de bijbel direct strijdig is met onze waarnemingen van de wereld dan is het de bijbel die je moet verwerpen, niet je waarnemingen.
Ok.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 15:55 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd, ik probeerde me slechts te verplaatsen in het christelijke denkbeeld, zelf heb ik er niets mee.
Nee, zodra je genesis loslaat als letterlijke geschiedenis (en het staat niet vast dat de schrijvers een letterlijke geschiedenis hebben geschreven of bedoeld hadden) dan sluit de evolutietheorie God niet per definitie uit. Geen enkel deel van de wetenschap sluit God uit, slechts enkele godsbeelden worden uitgesloten.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 19:28 schreef Cockwhale het volgende:
Ik zal het even omdraaien: de evolutietheorie sluit per definitie God uit zoals deze in het christendom of andere soortgelijke religies omschreven wordt
De Jezus van het NT geloofde wel in de schepping zoals in Genesis. Hij haalt ook Adam aan als eerst mens.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat. Als je gelooft in Jezus ben je al een christen, hoef je niet eens voor te kunnen lezen.
quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:31 schreef Mr.44 het volgende:
Niemand zegt dat een vis in iets anders is veranderd dan een vis, behalve creationisten
En juist op basis van wetenschap is het scheppingsverhaal (eigenlijk de schepping zelf los van het verhaal) niet uit te sluiten aangezien het qua waarschijnlijkheid niet veel onderdoet voor het spontaan ontstaan van leven.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 02:00 schreef El_Matador het volgende:
De evolutietheorie is een wetenschappelijke theorie, een bewezen hypothese, waarmee "geloven in" een beetje raar wordt.
Hoe weet je dat en waar haalt hij Adam aan als eerste mens?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 10:16 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De Jezus van het NT geloofde wel in de schepping zoals in Genesis. Hij haalt ook Adam aan als eerst mens.
verkeerd gelezen, sorryquote:Op donderdag 3 oktober 2013 10:28 schreef Deshain het volgende:
[..]
En juist op basis van wetenschap is het scheppingsverhaal (eigenlijk de schepping zelf los van het verhaal) niet uit te sluiten aangezien het qua waarschijnlijkheid niet veel onderdoet voor het spontaan ontstaan van leven.
Waarom zou het aannemen van de evolutietheorie het raar maken om te geloven?
Dat weet ik, daarom stel ik de vraag ook aan degene waar ik op reageer.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 10:35 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
De evolutietheorie gaat niet over het ontstaan van leven, dat is abiogenese.
Ja, zie mijn edit. Ik las verkeerdquote:Op donderdag 3 oktober 2013 10:36 schreef Deshain het volgende:
[..]
Dat weet ik, daarom stel ik de vraag ook aan degene waar ik op reageer.
Eh... ik moet je het antwoord schuldig blijven. Adam wordt louter genoemd in het geslachtsregister van Jezus (lucas). Jezus zwijgt verder over Adam, Paulus haalt hem wel aan.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 10:30 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Hoe weet je dat en waar haalt hij Adam aan als eerste mens?
Kun je dit eens wat nader toelichten? Wat bedoel je hiermee?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:31 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Niemand zegt dat een vis in iets anders is veranderd dan een vis, behalve creationisten
[..]
Van jou tot de soort vis die de gezamenlijke voorouder is van alle gewervelde dieren zitten 185 miljoen generaties.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 13:54 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Kun je dit eens wat nader toelichten? Wat bedoel je hiermee?
Kortom:quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:18 schreef vaarsuvius het volgende:
Vandaar dat hun reactie altijd er een is van óf onwetenheid (om zichzelf in bescherming te nemen weigeren ze de theorie te begrijpen) óf heel hard schreeuwen (al die creationistische bullcrap) in de hoop dat ze hun eigen twijfels kunnen weg schreeuwen.
Micro en macro-evolutie wordt doorgaans verkeerd begrepen om maar even lui een wiki-quote erbij te pakken:quote:Op donderdag 3 oktober 2013 12:37 schreef DonnieDarkno het volgende:
Veel christenen in mijn omgeving zijn geneigd in micro evolutie te geloven, maar niet in macro.
Als je micro-evolutie accepteert, dan accepteer je in principe gewoon evolutie en dus ook macro-evolutie. De enige variatie tussen die twee is tijd. Tijd in evolutie maakt al het verschil, zie ook de geweldige uitleg van Vaarsuvius hierboven. Tijd of generaties is één van de sleutels in het begrijpen van evolutie.quote:Microevolution is the changes in allele frequencies that occur over time within a population.[1] This change is due to four different processes: mutation, selection (natural and artificial), gene flow, and genetic drift.
Population genetics is the branch of biology that provides the mathematical structure for the study of the process of microevolution. Ecological genetics concerns itself with observing microevolution in the wild. Typically, observable instances of evolution are examples of microevolution; for example, bacterial strains that have antibiotic resistance.
Microevolution over time may lead to speciation or the appearance of novel structure, sometimes classified as macroevolution.[2] Contrary to claims by creationists however, macro and microevolution describe fundamentally identical processes on different time scales.
Bron
'geloven' kun je in alles doen, op welke manier je maar wilt, zolang je daarvoor vooral verantwoording aan jezelf aflegt.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
quote:In the 1950 encyclical Humani generis, Pope Pius XII confirmed that there is no intrinsic conflict between Christianity and the theory of evolution, provided that Christians believe that the individual soul is a direct creation by God and not the product of purely material forces.
<...>
In 1996, Pope John Paul II reiterated the Catholic TE position, according to which God created, evolution occurred, human beings may indeed have been descended from more primitive forms, and the Hand of God was required for the production of the human soul.
Ja, vind ik wel. De Bijbel lijkt mij duidelijk genoeg daarin.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
Onzin... tenzij de definitie van degeneratie een andere acceptatie is.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 07:44 schreef Semisane het volgende:
Als je micro-evolutie accepteert, dan accepteer je in principe gewoon evolutie en dus ook macro-evolutie. De enige variatie tussen die twee is tijd. Tijd in evolutie maakt al het verschil, zie ook de geweldige uitleg van Vaarsuvius hierboven. Tijd of generaties is één van de sleutels in het begrijpen van evolutie.
Wat heeft degeneratie te maken met wat ik schreef?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 23:10 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Onzin... tenzij de definitie van degeneratie een andere acceptatie is.
Bronquote:Devolution, de-evolution, or backward evolution is the notion that a species can change into a more "primitive" form over time. In terms of modern biology, the term is a misnomer for that concept because it presumes that there is a preferred hierarchy of structure and function, and that evolution must mean "progress" to "more advanced" organisms. That confusion is based on two conceptual errors: the idea that evolution is supposed to make species more "advanced", as opposed to "primitive"; and the idea that some modern species that have lost functions or complexity accordingly must be degenerate forms of their ancestors. Its use is therefore mainly historical apart from its use by creationists.
quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:04 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Van jou tot de soort vis die de gezamenlijke voorouder is van alle gewervelde dieren zitten 185 miljoen generaties.
Denk je in dat we een foto hadden van elk van die 185M generaties, jij, je pa, je opa, je overgrootopa, diens pa, daar de pa weer van etc. 185 miljoen foto's dus. We leggen alle foto's in een rij, jij bent foto 1, je pa is foto 2 en die vis is foto 185,000,000 .
Elke foto lijkt heel erg op de foto ernaast. Ook als je 10,000 foto's verder 'scrollt' lijkt het nog erg op elkaar. Als je steeds 100,000 foto's overslaat begin je toch wel kleine verschillen te zien. AL die kleine verschillen tussen de generaties veranderen pas in grote verschillen over hele lange tijd.
Na een paar miljoen foto's zie je duidelijk een andere soort vergeleken met ons (We zitten dan ongeveer bij de gezamelijke vorouder met de andere mensapen.
Zo gaat het steeds verder, aap achtige met een staart, naar zoogdier dat er meer als een knaagdier uitziet tot reptiel achtig zoogdier tot reptiel tot reptielachtige vis, tot vis.
Steeds zitten er tientallen miljoenen generaties tussen, en alleen als je grote stapels foto's overslaat zie je die dudielijke verschillen want ALTIJD blijft uiteraard gelden dat elke foto heel erg lijkt op de foto's er direct boven en onder net zoals mensen en andere dieren heel erg lijken op hun ouders en kinderen.
Creationisten doen vaak alsof ze dit niet snappen en komen dan met een onzin verhaal over een vis die zomaar in een reptiel als nageslacht voortbrengt waarbij ze net doen alsof dat in 1 (of enkele) generaties zou gebeuren.
Wat is dat?quote:Op maandag 14 oktober 2013 11:16 schreef cobybryant het volgende:
Als er bewijs komt van macroevolutie geloof ik het best.
Zo gek is die hypothese niet aangezien de variaties binnen de hondenrassen daadwerkelijk terug te voeren zijn op slechts een paar gen-gebieden. Op de andere diersoorten gaat hij wel mank.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:43 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Dus 1 hondachtige evolueerde in alle hondensoorten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |