http://www.nu.nl/buitenla(...)-school-nigeria.htmlquote:Islamitische schutters hebben zondag vermoedelijk vijftig studenten doodschoten op een school in het noordoosten van Nigeria.
Foto: AFP
Dat meldt persbureau AP zondag.
De schutters hebben de slapende studenten op de campus doodschoten. Vervolgens gingen ze ook naar klaslokalen om te schieten en brand te stichten. Zo'n duizend studenten zijn op de vlucht geslagen.
Het precieze dodental is nog niet bekend. Autoriteiten zijn nog bezig met het tellen van lichamen. AP spreekt van 'zeker vijftig doden', persbureau ANP heeft het over 26. Een woordvoerder van de school heeft lokale media laten weten dat er nog meer doden zijn gevonden in de slaapzalen, klaslokalen en bosjes rondom de school.
Waarschijnlijk zit de islamitische groepering Boko Haram achter de aanval. Boko Haram, dat 'westers onderwijs is zondig' betekent, wil van Nigeria een islamitische staat maken.
De organisatie heeft de verantwoordelijkheid voor verscheidene bloedige aanslagen opgeëist. In juni kwamen zeker 21 scholieren en studenten om op twee scholen in dezelfde regio als het landbouwcollege. In juli overleden 42 mensen, voornamelijk studenten, bij een aanval op een campus.
Noodtoestand
Het Nigeriaanse leger kondigde in mei de noodtoestand af in het noordoosten van het land en verklaarde de opstandelingen van Boko Haram daar de oorlog. De moslimrebellen hebben al honderden burgers vermoord in hun strijd om een streng-islamitische staat te vestigen.
quote:Op zondag 29 september 2013 13:45 schreef Disana het volgende:
De toekomst van je eigen land vermoorden, hoe gestoord ben je dan.
Dat zouden ze inderdaad kunnen doen. Maar het zal jaren duren bijna alles wat ze hebben is verouderd.quote:Op zondag 29 september 2013 13:45 schreef Jellereppe het volgende:
Nigeria heeft een BNP van 400 miljard dollar. Een van de rijkste Afrikaanse landen. Alleen Zuid-Afrika is volgens mij rijker. Je zou denken dat ze toch een gedegen legermacht kunnen opbouwen om dat vuil een paar kogels door de hoofden heen te jagen.
quote:Op zondag 29 september 2013 13:42 schreef Jellereppe het volgende:
Geen spatje genade voor de leden van die sekte. Kutschorem.
Hoeft niet lang te duren. Train je militairen, of spreek met met Westerse landen af om in ruil voor een bepaald bedrag je militairen te trainen, en na een jaar kun je beginnen met het uitroeien van het schorum.quote:Op zondag 29 september 2013 13:49 schreef Woestijnvos het volgende:
[..]
Dat zouden ze inderdaad kunnen doen. Maar het zal jaren duren bijna alles wat ze hebben is verouderd.
Maar dan ga je er wel vanuit dat de overheid daar netjes en niet corrupt is.quote:Op zondag 29 september 2013 13:51 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Hoeft niet lang te duren. Train je militairen, of spreek met met Westerse landen af om in ruil voor een bepaald bedrag je militairen te trainen, en na een jaar kun je beginnen met het uitroeien van het schorum.
Ze kunnen er ook na kijken en niks doen en zien hoe hun eigen land te gronde gaat!quote:Op zondag 29 september 2013 13:52 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Maar dan ga je er wel vanuit dat de overheid daar netjes en niet corrupt is.
Het probleem is denk ik ook dat dat schorum niet alleen uit Nigeria komt en zich niet alleen daar schuilhoudt. Landen als Mali en Libië e.d. zijn natuurlijk mooie safe havens voor dat soort schorum. Verder vraag ik me af wat voor toekomst Nigeria heeft met de geprojecteerde bevolkingsgroei. Hogere bevolkingsdichtheden leiden tot alleen maar meer spanningen tussen de beide religieuze groepen en waarschijnlijk ook meer armoede en werkloosheid, wat weer meer zieltjes zijn voor potentiële strijdersquote:Op zondag 29 september 2013 13:51 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Hoeft niet lang te duren. Train je militairen, of spreek met met Westerse landen af om in ruil voor een bepaald bedrag je militairen te trainen, en na een jaar kun je beginnen met het uitroeien van het schorum.
Das nou het probleem, zijn die ratten wel. Eng land.quote:Op zondag 29 september 2013 13:52 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Maar dan ga je er wel vanuit dat de overheid daar netjes en niet corrupt is.
Mali is een van de armste landen in de wereld. Die kunnen niks op touw zetten, vandaar dat het een haven is voor groeperingen als deze. Ze hebben in Mali geen duit om hun kont te krabben.quote:Op zondag 29 september 2013 13:56 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het probleem is denk ik ook dat dat schorum niet alleen uit Nigeria komt en zich niet alleen daar schuilhoudt. Landen als Mali en Libië e.d. zijn natuurlijk mooie safe heavens voor dat soort schorum. Verder vraag ik me af wat voor toekomst Nigeria heeft met de geprojecteerde bevolkingsgroei. Hogere bevolkingsdichtheden leiden tot alleen maar meer spanningen tussen de beide religieuze groepen en waarschijnlijk ook meer armoede en werkloosheid, wat weer meer zieltjes zijn voor potentiële strijders
Nee, zij zitten lekker veilig met veel geld, het ontbreekt ze aan niets. Wat kan het volk hun schelen?quote:Op zondag 29 september 2013 13:53 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ze kunnen er ook na kijken en niks doen en zien hoe hun eigen land te gronde gaat!
Daar zit dus ook het probleem. Om zoiets effectief aan te pakken heb je eigenlijk een gezamenlijk Afrikaans leger nodig of iig een gecoördineerd beleid.quote:Op zondag 29 september 2013 14:00 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Mali is een van de armste landen in de wereld. Die kunnen niks op touw zetten, vandaar dat het een haven is voor groeperingen als deze. Ze hebben in Mali geen duit om hun kont te krabben.
Heeft niks met religie te maken. Die brains van die entiteiten lijken gedamageerd.quote:
Eigenlijk wel, maar dat ligt behoorlijk ingewikkeld. Daar heb je een bepaalde eenheid voor nodig, en ik zie geen geen enkele eenheid in Afrika! Tuurlijk! Zuid-Afrika heeft banden met landen als Botswana, Mozambique, Zanzibar en het eilandje Mauritius maar verder niet iets waar je van zegt 'ziet er netjes uit die samenwerking'. Een gezamenlijk Afrikaans leger kunnen we vergeten voor de komende 50 jaar.quote:Op zondag 29 september 2013 14:02 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Daar zit dus ook het probleem. Om zoiets effectief aan te pakken heb je eigenlijk een gezamenlijk Afrikaans leger nodig of iig een gecoördineerd beleid.
Jawel, er staat een stukkie in de koran waardoor dit soort geweld als gelegitimeerd wordt gezien door bepaalde moslims.quote:Op zondag 29 september 2013 14:04 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Heeft niks met religie te maken. Die brains van die entiteiten lijken gedamageerd.²
Heb je de kaart van Afrika een keer goed bekeken? Het is een en al gedonder met die grenzen.quote:Op zondag 29 september 2013 14:12 schreef arjan1112 het volgende:
Nigeria moet het noorden zich maar laten afsplitsen; dan kunnen die fijn een islam staat stichten en is het zuiden van het gedonder af.
Waarschijnlijk regelt Saudi-Arabië het voor ze. Het zal me niets verbazen als dat werkelijk zo is.quote:Op zondag 29 september 2013 14:14 schreef Disana het volgende:
Hoe komt Boko Haram aan zijn wapens? Weet iemand dat?
Dat zie je nou eenmaal bij extremisten wereldwijd. Alles is de schuld van het buitenland of de ander.quote:Op zondag 29 september 2013 14:17 schreef Zienswijze het volgende:
Westers onderwijs is zondig
Waarom de hele tijd die fixatie op het buitenland?
Ze doen hun naam eer aan in ieder geval.quote:
Dat heeft natuurlijk ook te maken met hoe de grenzen destijds door de Europese machten zijn getrokken. In Nigeria alleen al wonen 300 etnische groepen in 1 land.quote:Op zondag 29 september 2013 14:17 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Heb je de kaart van Afrika een keer goed bekeken? Het is een en al gedonder met die grenzen.
In 2011 (als ik mij niet vergis) heeft Soedan zich na jaren van bloedige strijd en elkaar de schedels in slaan gesplitst in Soedan en Zuid-Soedan. Nu weer Nigeria. Na 50 jaar interne strijd zijn de definitieve grenzen nog steeds niet getrokken. Treurig.
Ik vond het volgende:quote:Op zondag 29 september 2013 14:16 schreef arjan1112 het volgende:
Nee, maar er zijn toch wapenhandelaren zat .. lijkt me niet dat de saoudi's ze geld geven ofzo
Zoals onze Wilders hier.quote:Op zondag 29 september 2013 14:18 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Dat zie je nou eenmaal bij extremisten wereldwijd. Alles is de schuld van het buitenland of de ander.
Volgens het artikel wat ik vond dus niet. Het zou fijn zijn als de toevoer van wapens gestopt kon worden.quote:Op zondag 29 september 2013 14:18 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Waarschijnlijk regelt Saudi-Arabië het voor ze. Het zal me niets verbazen als dat werkelijk zo is.
Daar heb ik niets over gelezen. Weet jij het?quote:Op zondag 29 september 2013 14:21 schreef arjan1112 het volgende:
Zitten hun soms achter die olie diefstallen , disana ?
Uiteraard, maar dan vallen ze gewoon aan met werktuigen. Dat hebben we vaker in Afrika gezien, massale bloedbaden met messen, machetes en bijlen.quote:Op zondag 29 september 2013 14:22 schreef Disana het volgende:
[..]
Volgens het artikel wat ik vond dus niet. Het zou fijn zijn als de toevoer van wapens gestopt kon worden.
We wachten het af. Hopelijk zal het niet weer uitlopen op een catastrofe van 15 jaar elkaar een kopje kleiner maken alvorens ze zich opsplitsen. Het is gewoon treurnis dat continent. Zoveel kwesties en conflicten dat je hoofd ervan gaat duizelen. Met het geld dat Nigeria op jaarbasis binnenkrijgt kun je het land gewoon opbouwen, maar in plaats daarvan krijgen ze een groepering als Boko Haram nog niet eens op de knieën! Corrupte rotbende. Die machthebbers zijn volgens mij geen haar beter.quote:Op zondag 29 september 2013 14:20 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat heeft natuurlijk ook te maken met hoe de grenzen destijds door de Europese machten zijn getrokken. In Nigeria alleen al wonen 300 etnische groepen in 1 land.
In Afrika geschiedt wapenhandel via alle mogelijke wegen, van kleine handelaren tot krijgsmachten/overheden. En ja, die wapens belanden ook bij groepen als Boko Haram.quote:Op zondag 29 september 2013 14:14 schreef Disana het volgende:
Daar is toch iets meer moed voor nodig. Een beetje rondschieten is een fluitje van een cent.quote:Op zondag 29 september 2013 14:23 schreef Ludd het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dan vallen ze gewoon aan met werktuigen. Dat hebben we vaker in Afrika gezien, massale bloedbaden met messen, machetes en bijlen.
Oké, maar ik kon niet vinden hoe ze aan het geld ervoor komen.quote:Op zondag 29 september 2013 14:27 schreef waht het volgende:
[..]
In Afrika geschiedt wapenhandel via alle mogelijke wegen, van kleine handelaren tot krijgsmachten/overheden. En ja, die wapens belanden ook bij groepen als Boko Haram.
Exact en bij de burgeroologen in Sierra Leone, Liberia etc. ook niet.quote:Op zondag 29 september 2013 14:26 schreef De_Coulance het volgende:
Ach, het slaat natuurlijk ook weer nergens op om de link met religie compleet te ontkennen, maar het is meer gebruikt (of misbruikt) als instrument, niet de oorzaak, zou ik zeggen.
En dit soort dingen gebeuren helaas al heel lang in Afrika. De Hutu's en de Tutsi's hadden ook geen religieus conflict.
Een beetje schieten wel. Een hele school afmaken not so much, ongeacht wapen.quote:Op zondag 29 september 2013 14:28 schreef Disana het volgende:
[..]
Daar is toch iets meer moed voor nodig. Een beetje rondschieten is een fluitje van een cent.
Tegen vuurwapens ben je weerloos. Tegen handwapens maak je met meerderen mogelijk nog een kans. Maar goed, het is een feit dat ze smerige wapens hebben; de vraag is wat daaraan is te doen.quote:Op zondag 29 september 2013 14:29 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Een beetje schieten wel. Een hele school afmaken not so much, ongeacht wapen.
Nou ja, toekomst.quote:Op zondag 29 september 2013 13:45 schreef Disana het volgende:
De toekomst van je eigen land vermoorden, hoe gestoord ben je dan.
Ik denk dat het probleem meer religie is dan de wapens.quote:Op zondag 29 september 2013 14:31 schreef Disana het volgende:
[..]
Tegen vuurwapens ben je weerloos. Tegen handwapens maak je met meerderen mogelijk nog een kans. Maar goed, het is een feit dat ze smerige wapens hebben; de vraag is wat daaraan is te doen.
Ja, dat las ik laatst. Absurd natuurlijk. Echter kinderen zijn de toekomst, in velerlei opzichten.quote:Op zondag 29 september 2013 14:31 schreef Rezania het volgende:
[..]
Nou ja, toekomst.http://www.expreszo.nl/20(...)aliteit-onnatuurlijk
Ik weet niet of het een kwestie van moed is. Mensen die tot zoiets in staat zijn, zijn in staat om zo primitief/instinctief te reageren dat ik denk dat ze zich met een machete ook wel raad weten.quote:Op zondag 29 september 2013 14:28 schreef Disana het volgende:
[..]
Daar is toch iets meer moed voor nodig. Een beetje rondschieten is een fluitje van een cent.
Ja? Welk stukje is dat?quote:Op zondag 29 september 2013 14:11 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Jawel, er staat een stukkie in de koran waardoor dit soort geweld als gelegitimeerd wordt gezien door bepaalde moslims.
Nigeria heeft een warboel aan etnische groepen in het land. Het is derhalve niet gek dat ze elkaar vroeg of laat de tent in slaan:quote:Op zondag 29 september 2013 14:25 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
We wachten het af. Hopelijk zal het niet weer uitlopen op een catastrofe van 15 jaar elkaar een kopje kleiner maken alvorens ze zich opsplitsen. Het is gewoon treurnis dat continent. Zoveel kwesties en conflicten dat je hoofd ervan gaat duizelen. Met het geld dat Nigeria op jaarbasis binnenkrijgt kun je het land gewoon opbouwen, maar in plaats daarvan krijgen ze een groepering als Boko Haram nog niet eens op de knieën! Corrupte rotbende. Die machthebbers zijn volgens mij geen haar beter.
Er is al eerder een binnenlandse onafhankelijkheidsoorlog geweest:quote:The variety of customs, languages, and traditions among Nigeria's 389 ethnic groups gives the country a cultural diversity.
The most numerous ethnic group in the northern two-thirds of the country is the Hausa-Fulani, the overwhelming majority of whom are Muslim. Other major ethnic groups of the north are the Nupe, Tiv, and Kanuri. The Yoruba people are the most numerous in the southwest. Over half of the Yorubas are Christian and about a quarter are Muslim, with the remainder hold traditional Yoruba views. The predominantly Christian Igbo are the largest ethnic group in the southeast. Roman Catholic is the largest denomination, but Pentecostal, Anglican and other Evangelical denominations are also strong. The Efik, Ibibio, Annang, and Ijaw (the country's fourth-largest ethnic group) communities also comprise a substantial segment of the population in that area. Persons of different language backgrounds most commonly communicate in English, although knowledge of two or more Nigerian languages is widespread. Hausa, Yoruba, and Igbo are the most widely used Nigerian languages.
http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Nigeria
quote:By May 1967, the Eastern Region voted to declare independence as a state called the Republic of Biafra, under the leadership of Lt Colonel Emeka Ojukwu.[20] The Nigerian Civil War began as the Nigerian (Western and Northern) side attacked Biafra (South-eastern) on 6 July 1967 at Garkem. The 30 month war, with a long siege of Biafra and its isolation from trade and supplies, ended in January 1970.[21] Estimates of the number of dead in the former Eastern Region are between 1 and 3 million people, from warfare, disease, and starvation, during the 30-month civil war .[22]
Hoeveel Tutsi's en hutu's zijn er ook al weer afgeslacht? En hoeveel mensen zijn er tijdens de oorlogen in Sierra Leone omgekomen?quote:Op zondag 29 september 2013 14:31 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik denk dat het probleem meer religie is dan de wapens.
Ongetwijfeld, maar voorzover ik het begrijp, legitimeert Boko Haram het geweld met religie.quote:Op zondag 29 september 2013 14:32 schreef De_Coulance het volgende:
Ik denk dat het probleem meerdere oorzaken heeft.
Voor zover ik begrijp ook.quote:Op zondag 29 september 2013 14:34 schreef Disana het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar voorzover ik het begrijp, legitimeert Boko Haram het geweld met religie.
Zoals 2:191 en 9:29quote:
Ja, dat soort zendelingen is heel slecht voor de culturele integriteit van zulk soort landen. Maar dat is geen excuus om mensen maar af te slachten als beesten omwille van je eigen overtuiging.quote:Op zondag 29 september 2013 14:35 schreef Zienswijze het volgende:
En nu we het toch even over religie hebben. In veel ontwikkelingslanden zijn christelijke zendelingen (gefinancieerd door Amerikaanse/westerse christelijke organisaties) actief die schooltjes e.d. voor de arme bevolking bouwen, maar dan moet je je (op termijn) wel tot het christendom bekeren.
Vanuit dat opzich valt dus wel het één en ander te begrijpen waarom Boko Haram westers onderwijs als haram beschouwt. Een land moet wel haar eigen cultuur behouden.
De Islam maakt volgens jou onderdeel uit van hun eigen cultuur?quote:Op zondag 29 september 2013 14:35 schreef Zienswijze het volgende:
En nu we het toch even over religie hebben. In veel ontwikkelingslanden zijn christelijke zendelingen (gefinancieerd door Amerikaanse/westerse christelijke organisaties) actief die schooltjes e.d. voor de arme bevolking bouwen, maar dan moet je je (op termijn) wel tot het christendom bekeren.
Vanuit dat opzich valt dus wel het één en ander te begrijpen waarom Boko Haram westers onderwijs als haram beschouwt. Een land moet wel haar eigen cultuur behouden.
OK waarom dan wel de Islam (een woestijngodsdienst uit Arabië) en niet het Christendom (een godsdienst gebaseerd op het Boedhisme). Hun oorspronkelijke godsdienst is wrs. het aanbiddenvan de natuur(geesten)quote:Op zondag 29 september 2013 14:35 schreef Zienswijze het volgende:
Nee, maar als westerse/Amerikaanse organisaties de lokale bevolking met geld (hiervan worden dus scholen gebouwd) willen bekeren, dan snap ik wel dat dat op den duur kwaad bloed zet.quote:Op zondag 29 september 2013 14:37 schreef Disana het volgende:
[..]
Ja, dat soort zendelingen is heel slecht voor de culturele integriteit van zulk soort landen. Maar dat is geen excuus om mensen maar af te slachten als beesten omwille van je eigen overtuiging.
De islam en christendom zijn beide gebaseerd op het Jodendom en de leer van Abraham.quote:Op zondag 29 september 2013 14:39 schreef Oud_student het volgende:
[..]
OK waarom dan wel de Islam (een woestijngodsdienst uit Arabië) en niet het Christendom (een godsdienst gebaseerd op het Boedhisme).
Ja, dat bedoel ik. Nu is het wel zo dat Boko Haram vooral uit Haussa bestaat. Die zijn al wel heel lang overwegend islamitisch in tegenstelling tot veel Afrikanen die zich relatief recent tot de islam bekeerd hebben.quote:Op zondag 29 september 2013 14:39 schreef Oud_student het volgende:
[..]
OK waarom dan wel de Islam (een woestijngodsdienst uit Arabië) en niet het Christendom (een godsdienst gebaseerd op het Boedhisme). Hun oorspronkelijke godsdienst is wrs. het aanbiddenvan de natuur(geesten)
Ach, als je hulp aanbiedt ben je sowieso een zendeling. Hedendaagse hulporganisaties bieden geen onvoorwaardelijke hulp, dat zou ook te gek voor woorden zijn. Linksom of rechtsom zal de cultuur van de hulporganisatie invloed uitoefenen.quote:Op zondag 29 september 2013 14:37 schreef Disana het volgende:
[..]
Ja, dat soort zendelingen is heel slecht voor de culturele integriteit van zulk soort landen. Maar dat is geen excuus om mensen maar af te slachten als beesten omwille van je eigen overtuiging.
quote:Op zondag 29 september 2013 14:38 schreef Ludd het volgende:
[..]
De Islam maakt volgens jou onderdeel uit van hun eigen cultuur?
Hoe bedoelen jullie? Zowel het christendom en de islam hebben inderdaad weinig in Afrika te zoeken.quote:Op zondag 29 september 2013 14:39 schreef Oud_student het volgende:
[..]
OK waarom dan wel de Islam (een woestijngodsdienst uit Arabië) en niet het Christendom (een godsdienst gebaseerd op het Boedhisme). Hun oorspronkelijke godsdienst is wrs. het aanbiddenvan de natuur(geesten)
Ik denk zelf niet dat dat de motivatie voor deze aanvallen op scholen is. In Afghanistan doet de Taliban hetzelfde, met als motief dat onderwijs islamitisch moet zijn. Daar zijn de scholen niet op christelijke leest geschoeid. Boka Haram heeft de Taliban als voorbeeld.quote:Op zondag 29 september 2013 14:40 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nee, maar als westerse/Amerikaanse organisaties de lokale bevolking met geld (hiervan worden dus scholen gebouwd) willen bekeren, dan snap ik wel dat dat op den duur kwaad bloed zet.
Die mensen vallen namelijk niet zomaar een school aan. Elk geweldsincident kent een oorzaak/meerdere oorzaken.
Als de Golfstaten in Nederland de lokale bevolking met extreme middelen zou bekeren, dan zouden op den duur hier ook PVV-knokploegjes opstaan.
Uiteraard is het verkeerd, maar behoud van eigen cultuur is toch wel iets menselijks.
quote:Op zondag 29 september 2013 14:39 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Een idealistisch gemotiveerde hulporganisatie helpt omdat men gelooft dat kennis en democratie de weg naar geluk zijn. Zendelingen helpen voor hun eigen zieleheil. Ik vind dat een wezenlijk verschil.quote:Op zondag 29 september 2013 14:43 schreef waht het volgende:
[..]
Ach, als je hulp aanbiedt ben je sowieso een zendeling. Hedendaagse hulporganisaties bieden geen onvoorwaardelijke hulp, dat zou ook te gek voor woorden zijn. Linksom of rechtsom zal de cultuur van de hulporganisatie invloed uitoefenen.
Het hoeft ook niet de hoofdoorzaak te zijn, maar het kan wel één van de vele oorzaken zijn.quote:Op zondag 29 september 2013 14:44 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik denk zelf niet dat dat de motivatie voor deze aanvallen op scholen is. In Afghanistan doet de Taliban hetzelfde, met als motief dat onderwijs islamitisch moet zijn. Daar zijn de scholen niet op christelijke leest geschoeid. Boka Haram heeft de Taliban als voorbeeld.
Inderdaad. Mooi verwoord.quote:Op zondag 29 september 2013 14:46 schreef Disana het volgende:
[..]
Een idealistisch gemotiveerde hulporganisatie helpt omdat men gelooft dat kennis en democratie de weg naar geluk zijn. Zendelingen helpen voor hun eigen zieleheil. Ik vind dat een wezenlijk verschil.
Een christelijke zendeling denkt evenzo dat het christendom de weg naar geluk is. Andere westerse waarden als democratie en individuele vrijheid zijn dan niet religieus maar wel waarden die niet universeel zijn, en derhalve gepropageerd dienen te worden.quote:Op zondag 29 september 2013 14:46 schreef Disana het volgende:
[..]
Een idealistisch gemotiveerde hulporganisatie helpt omdat men gelooft dat kennis en democratie de weg naar geluk zijn. Zendelingen helpen voor hun eigen zieleheil. Ik vind dat een wezenlijk verschil.
Ik kan niet in de hoofden van fundamentalisten kijken, maar aangezien kennis macht is, zal het hem daar wel ergens in zitten; aan zelfstandig denkende mensen heb je niets als fundamentalist.quote:Op zondag 29 september 2013 14:47 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het hoeft ook niet de hoofdoorzaak te zijn, maar het kan wel één van de vele oorzaken zijn.
Sowieso snap ik niet waarom westers onderwijs zondig zou zijn. Onderwijs is onderwijs, overal ter wereld. Als men wiskunde of natuurkunde doceert in het westen dan is dat geen andere wiskunde of natuurkunde in de islamitische wereld. Immers, 1+1=2 en de zwaartekracht theorieën zijn overal ter wereld hetzelfde, nietwaar?
Dus waarom zouden ze "westers onderwijs" aan "zondig" koppelen?
Dat is inderdaad ook waar.quote:Op zondag 29 september 2013 14:50 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik kan niet in de hoofden van fundamentalisten kijken, maar aangezien kennis macht is, zal het hem daar wel ergens in zitten; aan zelfstandig denkende mensen heb je niets als fundamentalist.
Ik denk dat ze simpelweg een punt willen maken en een signaal afgeven aan de regering. Geef ons wat we willen, anders gebeurt dit.quote:Op zondag 29 september 2013 14:50 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik kan niet in de hoofden van fundamentalisten kijken, maar aangezien kennis macht is, zal het hem daar wel ergens in zitten; aan zelfstandig denkende mensen heb je niets als fundamentalist.
Uiteraard. Dat is ook precies de reden waarom de Taliban niet willen dat meisjes fatsoenlijk onderwijs krijgen: het is een stuk lastiger om mensen met kennis van zaken te onderdrukken.quote:Op zondag 29 september 2013 14:50 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat idealistisch gedreven hulp ideaal is of uitpakt, we kunnen wel zien dat dat niet altijd het geval is. Maar religieus gedreven hulp is in mijn ogen per definitie feilbaar, omdat regels worden verruild voor regels.quote:Op zondag 29 september 2013 14:49 schreef waht het volgende:
[..]
Een christelijke zendeling denkt evenzo dat het christendom de weg naar geluk is. Andere westerse waarden als democratie en individuele vrijheid zijn dan niet religieus maar wel waarden die niet universeel zijn, en derhalve gepropageerd dienen te worden.
Ja, duidelijk, maar dan blijft de vraag waaróm ze dat willen. Waarom moorden, angst aanjagen en dwingen omdat je een overtuiging hebt.quote:Op zondag 29 september 2013 14:51 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik denk dat ze simpelweg een punt willen maken en een signaal afgeven aan de regering. Geef ons wat we willen, anders gebeurt dit.
Maar Boko Haram zegt niet "onderwijs is zondig". Nee, ze zeggen "westers onderwijs is zondig".quote:Op zondag 29 september 2013 14:52 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Uiteraard. Dat is ook precies de reden waarom de Taliban niet willen dat meisjes fatsoenlijk onderwijs krijgen: het is een stuk lastiger om mensen met kennis van zaken te onderdrukken.
Maar zouden ze dat bewust denken, of is het meer dat ze geloven dat vrouwen geen onderwijs horen te krijgen?quote:Op zondag 29 september 2013 14:52 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Uiteraard. Dat is ook precies de reden waarom de Taliban niet willen dat meisjes fatsoenlijk onderwijs krijgen: het is een stuk lastiger om mensen met kennis van zaken te onderdrukken.
Je hebt sowieso maar weinig engerds nodig voor dit soort acties. Dat is het gevaarlijke.quote:Op zondag 29 september 2013 14:54 schreef Alweerz het volgende:
Ik dacht trouwens dat de leider van Boko Haram was doodgeschoten laatst en dat er best weinig leden waren. Maar die engerds gaan maar door.
Die is in 2009 omgekomen bij een vierdaags gevecht met regeringstroepen. Sindsiden zijn ze alleen maar fanatieker geworden.quote:Op zondag 29 september 2013 14:54 schreef Alweerz het volgende:
Ik dacht trouwens dat de leider van Boko Haram was doodgeschoten laatst en dat er best weinig leden waren. Maar die engerds gaan maar door.
In een land als Iran is onderwijs en politieke functies voor vrouwen heel normaal. Ik zou niet weten hoe Boko Haram hierin staat. Als ze meer lijken op de Taliban en Al-Qeida, waar het op lijkt, dan zijn zij ook wel tegen onderwijs voor vrouwen denk ik.quote:Op zondag 29 september 2013 14:55 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Maar Boko Haram zegt niet "onderwijs is zondig". Nee, ze zeggen "westers onderwijs is zondig".
Als Boko Haram iedereen islamitisch onderwijs zou geven, dan zouden de meisjes ook gewoon onderwijs krijgen. Immers, ik neem aan dat ze de meisjes wel gewoon naar school zullen laten sturen?
Ja maar het aparte is dat ze al super lang en vet vaak bezig zijn met mensen afslachten. Hoe vaak komen dit soort berichten? Echt te vaak. Ik snap niet dat het door kán gaan. Het lijkt mij dat als het een kleine sekte is, de leden makkelijk opgepakt kunnen worden.quote:Op zondag 29 september 2013 14:55 schreef Ludd het volgende:
[..]
Je hebt sowieso maar weinig engerds nodig voor dit soort acties. Dat is het gevaarlijke.
Maar bestaan democratie en andere waarden onder de noemer Verlichting ook niet uit regels? Ja, het zijn regels die zich verhouden tot instituties en andere burgers in een maatschappij, en niet tot een opperwezen maar het zijn zeker regels. Als men vrij zou zijn van religieuze regels is men dat zeker niet van maatschappelijke en sociale regels.quote:Op zondag 29 september 2013 14:52 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat idealistisch gedreven hulp ideaal is of uitpakt, we kunnen wel zien dat dat niet altijd het geval is. Maar religieus gedreven hulp is in mijn ogen per definitie feilbaar, omdat regels worden verruild voor regels.
Hmm, ja, klopt.quote:Op zondag 29 september 2013 14:56 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
In een land als Iran is onderwijs en politieke functies voor vrouwen heel normaal. Ik zou niet weten hoe Boko Haram hierin staat. Als ze meer lijken op de Taliban en Al-Qeida, waar het op lijkt, dan zijn zij ook wel tegen onderwijs voor vrouwen denk ik.
Als het goed is, leidt verlicht onderwijs in een verlicht land tot meer vrijheid.quote:Op zondag 29 september 2013 14:57 schreef waht het volgende:
[..]
Maar bestaan democratie en andere waarden onder de noemer Verlichting ook niet uit regels? Ja, het zijn regels die zich verhouden tot instituties en andere burgers in een maatschappij, en niet tot een opperwezen maar het zijn zeker regels. Als men vrij zou zijn van religieuze regels is men dat zeker niet van maatschappelijke en sociale regels.
Ze worden niet serieus genomen. Niemand wil eigenlijk Islamitische staat Nigeria, de moslims vinden het prima zo. En boko wil wel een Islamitische staat.quote:Op zondag 29 september 2013 14:53 schreef Disana het volgende:
[..]
Ja, duidelijk, maar dan blijft de vraag waaróm ze dat willen. Waarom moorden, angst aanjagen en dwingen omdat je een overtuiging hebt.
Dat klinkt aannemelijk. Elk normaal mens zou dan denken 'pech gehad'.quote:Op zondag 29 september 2013 15:01 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ze worden niet serieus genomen. Niemand wil eigenlijk Islamitische staat Nigeria, de moslims vinden het prima zo. En boko wil wel een Islamitische staat.
Dat is weer een andere discussie, en op vrijheid is voldoende aan te merken zoals we in het westen inmiddels hebben geconcludeerd.quote:Op zondag 29 september 2013 14:58 schreef Disana het volgende:
[..]
Als het goed is, leidt verlicht onderwijs in een verlicht land tot meer vrijheid.
Toch denk ik dat dat het hoogst haalbare is. En dat groeperingen als Boko Haram als de dood zijn voor die vrijheid.quote:Op zondag 29 september 2013 15:04 schreef waht het volgende:
[..]
Dat is weer een andere discussie, en op vrijheid is voldoende aan te merken zoals we in het westen inmiddels hebben geconcludeerd.
Ik ken ook hun persoonlijke beweegredenen niet. Waarschijnlijk een mengsel van religieuze overtuiging oftewel bepaalde islamitische regels afdwingen, en persoonlijk gewin zoals niet in armoede of met honger hoeven leven.quote:Op zondag 29 september 2013 15:05 schreef Disana het volgende:
[..]
Toch denk ik dat dat het hoogst haalbare is. En dat groeperingen als Boko Haram als de dood zijn voor die vrijheid.
Dit heeft alles met de Islam te maken anders leefden deze studenten nog gewoon.quote:Op zondag 29 september 2013 14:14 schreef theunderdog het volgende:
Verschrikkelijke daad dit.
Het is alleen wel kenmerkend voor deze islamitische extremisten. Ik hoop echt dat hier ooit iets tegen gedaan kan worden.
Wel is het belangrijk dat mensen beseffen dat dit niets met de islam an sich te maken heeft. Dit zijn nihilistische honden.
dien een klacht in bij de VN ofzoquote:Op zondag 29 september 2013 20:57 schreef cluelezz het volgende:
ben ik de enige die schijtziek wordt van wat moslims elke week weer schijnen uit te vreten? De zoveelste slachtpartij van andersgelovigen.
Gelukkig schaffen we hier ons leger af dus een kwestie van tijd dat ze in Nederland ook onschuldige kinderen gaan slachten.. Nu snel nog even D66 of PvdA stemmen om het proces wat te versnellen. Spoorwijk en Shariawijk kunnen niet groot genoeg worden natuurlijk..quote:Op zondag 29 september 2013 20:57 schreef cluelezz het volgende:
ben ik de enige die schijtziek wordt van wat moslims elke week weer schijnen uit te vreten? De zoveelste slachtpartij van andersgelovigen.
Wat dan?quote:Op zondag 29 september 2013 21:51 schreef Loekie1 het volgende:
Je kunt dit toch niet eindeloos laten doorgaan. Er zal wat moeten gebeuren.
De AIVD zou ze eens niet op vakantie kunnen laten gaan als ze ze al een tijdje in de gaten hebben.quote:
Wat heeft die hier mee te maken? Het is Nigeria.quote:Op zondag 29 september 2013 21:55 schreef kawotski het volgende:
[..]
De AIVD zou ze eens niet op vakantie kunnen laten gaan als ze ze al een tijdje in de gaten hebben.
We zijn Kenia alweer vergeten..quote:Op zondag 29 september 2013 22:04 schreef Peunage het volgende:
[..]
Wat heeft die hier mee te maken? Het is Nigeria.
Voornamelijk Somalische Somaliërs die op vakantie waren.quote:
Geniaal, ik lever nog steeds mijn flesje water in bij de douane.. En m'n oma en nichtje.. Allemaal potentiele terroristen hoor.. Maar meneer Abu A en Mohammed X kunnen ongestoord op 'vakantie'... Kost een flesje water maar daarna kan je gewoon op killing spree in land naar keuze..quote:Op zondag 29 september 2013 22:09 schreef De_Coulance het volgende:
Als de AIVD ervoor zorgt dat moslims niet op vakantie gaan komt het goed met de wereld.
Geniaal, dat we daar niet eerder op waren gekomen.
Ik vind het aandoenlijk dat je denkt dat het zo werkt.quote:Op zondag 29 september 2013 22:11 schreef kawotski het volgende:
[..]
Geniaal, ik lever nog steeds mijn flesje water in bij de douane.. En m'n oma en nichtje.. Allemaal potentiele terroristen hoor.. Maar meneer Abu A en Mohammed X kunnen ongestoord op 'vakantie'... Kost een flesje water maar daarna kan je gewoon op killing spree in land naar keuze..
Ga is met je voeten in de klei staan..quote:Op zondag 29 september 2013 22:12 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Ik vind het aandoenlijk dat je denkt dat het zo werkt.
Had op tv een of andere specialist gezien, die beweerde dat zulke jongens op het vliegveld door een meneer met een stropdas worden aangesproken ' zou je daar nou wel naartoe gaan ?' dus ze weten wel wie het zijn zeg maarquote:Op zondag 29 september 2013 22:11 schreef kawotski het volgende:
[..]
Geniaal, ik lever nog steeds mijn flesje water in bij de douane.. En m'n oma en nichtje.. Allemaal potentiele terroristen hoor.. Maar meneer Abu A en Mohammed X kunnen ongestoord op 'vakantie'... Kost een flesje water maar daarna kan je gewoon op killing spree in land naar keuze..
Ik weet het niet precies, maar gezien ze een Nigeriaanse groep zijn neem ik aan mix van afpersing, online scams, drugshandel en religieuze/ideologische donaties. En als het geld er is dan komen de wapens vanzelf naar je toe.quote:Op zondag 29 september 2013 14:14 schreef Disana het volgende:
de moslimgemeenschap bestaat nietquote:Op maandag 30 september 2013 01:56 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Toch merkwaardig dat je de moslimgemeenschap nou nooit eens hoort over dit soort berichten, maar zodra er weereens een spotprentje met mohammed opduikt dan is de wereld te klein.
Het Christendom in Africa is net zo oud als in Europa. En een stuk ouder dan Christendom in Nederland.quote:Op zondag 29 september 2013 14:43 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
[..]
Hoe bedoelen jullie? Zowel het christendom en de islam hebben inderdaad weinig in Afrika te zoeken.
Ik zeg uiteraard niet dat Boko Haram aan het goede adres is want de islam heeft eveneens weinig met de oorspronkelijke cultuur van een Afrikaans land als Nigeria te maken.
Overigens is het christendom niet gebaseerd op het boeddhisme (Abrahamitische religie vs. Dharmareligie), maar dat terzijde.
Onderwijs is macht. Vergelijk bijvoorbeeld het onderwijs in West Duitsland met het onderwijs in de DDR. Door alle ideologie die ze daar in hun onderwijs gooiden waren ze duidelijk minder efficient in de DDR.quote:Op zondag 29 september 2013 14:47 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het hoeft ook niet de hoofdoorzaak te zijn, maar het kan wel één van de vele oorzaken zijn.
Sowieso snap ik niet waarom westers onderwijs zondig zou zijn. Onderwijs is onderwijs, overal ter wereld. Als men wiskunde of natuurkunde doceert in het westen dan is dat geen andere wiskunde of natuurkunde in de islamitische wereld. Immers, 1+1=2 en de zwaartekracht theorieën zijn overal ter wereld hetzelfde, nietwaar?
Dus waarom zouden ze "westers onderwijs" aan "zondig" koppelen?
Waarom beginnen ze dan niet met het doden van hun hoogopgeleide leider dr. Ayman al-Zawahiri?quote:Op zondag 29 september 2013 13:56 schreef Ferdo het volgende:
Kortom, hoger opgeleiden zijn dus het Kwaad voor radicaal-islamieten.
Ze willen een islamitische staat en islamitische scholen oprichten.quote:Op zondag 29 september 2013 14:20 schreef arjan1112 het volgende:
Ze zijn gewoon getikt, je hebt in islam landen toch ook scholen.. het slaat gewoon nergens op
Ze noemen zichzelf niet "Boko Haram".quote:Op zondag 29 september 2013 14:55 schreef Zienswijze het volgende:
Maar Boko Haram zegt niet "onderwijs is zondig". Nee, ze zeggen "westers onderwijs is zondig".
Muhammed (pbuh) said: “Seek knowledge even in China”.quote:
Tja, ze hebben een BNP wat 25% is van dat van Nederland, maar ze hebben 10x zoveel inwoners. Per capita zijn ze een stuk armer dan Z-Af, maar ook een stuk armer dan alle Noord-Afrikaanse landen, Botswana, Angola, Namibie, Swaziland....quote:Op zondag 29 september 2013 13:45 schreef Jellereppe het volgende:
Nigeria heeft een BNP van 400 miljard dollar. Een van de rijkste Afrikaanse landen. Alleen Zuid-Afrika is volgens mij rijker. Je zou denken dat ze toch een gedegen legermacht kunnen opbouwen om dat vuil een paar kogels door de hoofden heen te jagen. Corrupte bende die machthebbers. Waarschijnlijk gaat alles in een paar zakken en zakt de bevolking door de stront.
Ik denk het wel. De rest van de wereld vindt het allemaal wel best. Sorry.quote:Op zondag 29 september 2013 20:57 schreef cluelezz het volgende:
ben ik de enige die schijtziek wordt van wat moslims elke week weer schijnen uit te vreten? .
De rest van de wereld zit ook niet dagelijks op een forum bij te houden wat moslims uitvretenquote:Op maandag 30 september 2013 11:48 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik denk het wel. De rest van de wereld vindt het allemaal wel best. Sorry.
Dat snap ik, maar dat sarcasme klopt dus niet. De rest van de wereld vind het idd ECHT wel best. De meeste mensen kan het niets schelen dat moslims continue elkaar opblazen.quote:
Nee. dit soort nihilistische daden hebben helemaal niets met de islam te maken.quote:Op zondag 29 september 2013 19:39 schreef kawotski het volgende:
[..]
Dit heeft alles met de Islam te maken anders leefden deze studenten nog gewoon.
Elke keer als ik Allah Akhbar hoor vermoed ik toch dat de Islam de reden/oorzaak is. (Uiteraard weet ik ook wel dat niet de bedoeling is vanuit het oogpunt van de religie maar daar kopen die studenten weinig voor)quote:Op maandag 30 september 2013 12:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. dit soort nihilistische daden hebben helemaal niets met de islam te maken.
Probleem 1: het landschap van grote delen van Afrika (en dus ook Nigeria) is niet geschikt voor efficiënte oorlogsvoering tegen rebellen of adequate politiebescherming voor de burgers. Da's erg kut, maar is niet anders.quote:Op maandag 30 september 2013 01:11 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik weet het niet precies, maar gezien ze een Nigeriaanse groep zijn neem ik aan mix van afpersing, online scams, drugshandel en religieuze/ideologische donaties. En als het geld er is dan komen de wapens vanzelf naar je toe.
Ik weet verder niet hoe goed ze bewapend zijn, zo heel veel wapens heb je niet nodig om een bende schoolkinderen af te slachten.
Verder denk ik niet dat een militaire optie zal helpen, dat wakkert vaak alleen de haat verder aan. Gerichte commandoacties tegen deze daders en hun leiders zou wel helpen, maar dat is helaas niet hoe de militaire optie in Afrika in de praktijk werkt. Het Nigeriaanse leger zal als ze op grote schaal gaat ingrijpen daar onvermijdelijk ook op grote schaal mensenrechten schenden en de bevolking daar nog veel militanter maken.
Ik zie verder geen oplossing. Het is aan de Afrikanen om wat meer pragmatisch, lange termijn en in het belang van je hele land en continent te denken, maar ik zie dat helaas te weinig in de praktijk gebeuren.
Dus als ik tijdens het vermoorden "Allah Akhbar" aan het roepen ben heeft mijn massamoord met de islam te maken?quote:Op maandag 30 september 2013 13:05 schreef kawotski het volgende:
[..]
Elke keer als ik Allah Akhbar hoor vermoed ik toch dat de Islam de reden/oorzaak is. (Uiteraard weet ik ook wel dat niet de bedoeling is vanuit het oogpunt van de religie maar daar kopen die studenten weinig voor)
Die gast die in Noorwegen al die kinderen doodschoot gaf zelf aan dat hij beinvloed was door Geert Wilders.quote:Op maandag 30 september 2013 13:05 schreef kawotski het volgende:
[..]
Elke keer als ik Allah Akhbar hoor vermoed ik toch dat de Islam de reden/oorzaak is. (Uiteraard weet ik ook wel dat niet de bedoeling is vanuit het oogpunt van de religie maar daar kopen die studenten weinig voor)
Gevalletje van eens in de 100 jaar versus zowat wekelijks.quote:Op maandag 30 september 2013 13:27 schreef Ulx het volgende:
[..]
Die gast die in Noorwegen al die kinderen doodschoot gaf zelf aan dat hij beinvloed was door Geert Wilders.
En nu?
Ben jij tegen de vrijheid van meningsuiting?quote:Op maandag 30 september 2013 13:55 schreef 3-voud het volgende:
[..]
... weer zon extreem linkse die leest wat ie wil lezen of zelf invult.
Nogmaals, kssst.
Mening. Waarschijnlijk zullen zij weer andere zaken afdoen als niet-islam.quote:Op maandag 30 september 2013 12:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De islam is geen subjectief gegeven.quote:Op maandag 30 september 2013 14:02 schreef ems. het volgende:
[..]
Mening. Waarschijnlijk zullen zij weer andere zaken afdoen als niet-islam.
Oneens. De islam is zo subjectief als het komt.quote:Op maandag 30 september 2013 14:06 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De islam is geen subjectief gegeven.
Het heeft niets met eens of oneens te maken.quote:Op maandag 30 september 2013 14:07 schreef ems. het volgende:
[..]
Oneens. De islam is zo subjectief als het komt.
Laat maar zien dan.quote:Op maandag 30 september 2013 14:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het heeft niets met eens of oneens te maken.
In de Koran staat duidelijk dat moord niet toegestaan is.
Maar die boko clowns zien het niet als moord. Ze zijn in oorlog en hebben het zo omgeluld dat studenten ook legitieme doelen zijn geworden.quote:Op maandag 30 september 2013 14:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
In de Koran staat duidelijk dat moord niet toegestaan is.
Inderdaad. Moorden moet gewoon van de islam. Vredige moslims zijn geen echte moslims.quote:Op maandag 30 september 2013 14:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, dat staat het niet.quote:In de Koran staat duidelijk dat moord niet toegestaan is.
Waar staat dat?quote:Op maandag 30 september 2013 14:11 schreef ems. het volgende:
[..]
Inderdaad. Moorden moet gewoon van de islam. Vredige moslims zijn geen echte moslims.
[..]
Nee, dat staat het niet.
quote:Op maandag 30 september 2013 14:11 schreef ems. het volgende:
[..]
Vredige moslims zijn geen echte moslims.
Daar zijn het dan ook clowns voor.quote:Op maandag 30 september 2013 14:11 schreef Peunage het volgende:
[..]
Maar die boko clowns zien het niet als moord. Ze zijn in oorlog en hebben het zo omgeluld dat studenten ook legitieme doelen zijn geworden.
quote:Op maandag 30 september 2013 14:11 schreef ems. het volgende:
[..]
Inderdaad. Moorden moet gewoon van de islam. Vredige moslims zijn geen echte moslims.
[..]
Nee, dat staat het niet.
Het zit vol met Al-Qaeda materiaal op fok inderdaadquote:Op maandag 30 september 2013 14:12 schreef Charismatisch het volgende:
[..]![]()
Sinds wanneer ben jij een takfiri?
Moorden moet gewoon? Waar staat dat in de Koran of de Soenah? (traditie)quote:Op maandag 30 september 2013 14:11 schreef ems. het volgende:
[..]
[..]
Nee, dat staat het niet.
Maakt dat wat uit? Het is algemeen bekend.quote:Op maandag 30 september 2013 15:16 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Moorden moet gewoon? Waar staat dat in de Koran of de Soenah? (traditie)
Het is algemeen bekend dat mensen nogal dingen uit context rukken.quote:Op maandag 30 september 2013 15:32 schreef Ulx het volgende:
[..]
Maakt dat wat uit? Het is algemeen bekend.
Wat snap je niet aan het feit dat het een Islamitische Terreur Organisatie is?quote:Op maandag 30 september 2013 13:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus als ik tijdens het vermoorden "Allah Akhbar" aan het roepen ben heeft mijn massamoord met de islam te maken?
Dan kun je wel heel makkelijk dingen in het zwart daglicht zetten.
Wat snap je niet aan het feit dat dat deze daden nog niet islamitisch maakt?quote:Op maandag 30 september 2013 16:08 schreef kawotski het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan het feit dat het een Islamitische Terreur Organisatie is?
En voor elk openbaar gebouw mensen met machinegeweren zetten?quote:Op maandag 30 september 2013 16:24 schreef Loekie1 het volgende:
Die Nigerianen kunnen toch ook bewakers opleiden?
Tja, dan gaan ze winkelcentra of bibliotheken, of bejaardentehuizen, of etc. etc. aanvallen. Lijkt me allemaal een beetje ineffectief.quote:Op maandag 30 september 2013 16:29 schreef Loekie1 het volgende:
In elk geval bij scholen want daar hebben ze het de laatste tijd op gemunt.
Zegt de moslim zelfquote:Op maandag 30 september 2013 16:15 schreef De_Ilias het volgende:
"Allaahu akbar" Wordt door iedereen in de Arabische wereld gebruikt, zelfs de troepen van Bashar al assad zeggen "Allahu Akbar". Hoe dan ook zijn dit extremisten die gewoon de doodstraf moeten krijgen, of ze nou moslims zijn of niet!
Ben je nu de daden van deze terreurorganisatie aan het goedpraten c.q. bagatelliseren?quote:Op maandag 30 september 2013 02:45 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Waarom beginnen ze dan niet met het doden van hun hoogopgeleide leider dr. Ayman al-Zawahiri?
[..]
Ze willen een islamitische staat en islamitische scholen oprichten.
[..]
Ze noemen zichzelf niet "Boko Haram".
Boko Haram heet in werkelijkheid: "The Congregation and People of Tradition for Proselytism and Jihad" (Jamā'a Ahl al-sunnah li-da'wa wa al-jihād).
[..]
Muhammed (pbuh) said: “Seek knowledge even in China”.
Cognitieve dissonantie.quote:Op maandag 30 september 2013 01:56 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Toch merkwaardig dat je de moslimgemeenschap nou nooit eens hoort over dit soort berichten, maar zodra er weereens een spotprentje met mohammed opduikt dan is de wereld te klein.
Ik praat hun daden goed door jullie te verbeteren?quote:Op maandag 30 september 2013 18:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ben je nu de daden van deze terreurorganisatie aan het goedpraten c.q. bagatelliseren?
Denk je echt dat iemand nog gelooft dat de islam een vredelievende godsdienst is?quote:Op maandag 30 september 2013 19:13 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Ik praat hun daden goed door jullie te verbeteren?
Als je een handjevol woestijnnomaden als graadmeter neemt voor de islam heb je gelijk. Maar dat is zo ongeveer hetzelfde als stellen dat iedere Nederlander pedofiel is en de Nederlandse nationaliteit voor misbruikte kinderen zorgt.quote:Op maandag 30 september 2013 20:33 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Denk je echt dat iemand nog gelooft dat de islam een vredelievende godsdienst is?
Ik denk dat je in veel dingen gelijk hebt hier in je analyse, vermoed ook dat er bij deze terreurgroep weinig sprake is van echte ontevredenheid op basis van religieuze grondslag. Gewoon smokkel/handel/wapens en dan een reden aangrijpen. In Noord-Islamitische Nigeria grijp je dan terug op de makkelijkste: "sharia installeren" en tegen de "ongelovigen" met licht separatistisch karakter. Buurlanden zelfde verhaal met uit de hand gelopen voormalige brigade die vanuit de jungle Congo of Rwanda onveilig maken. En dan een ideologisch tintje eraan geven.quote:Op maandag 30 september 2013 01:11 schreef Viajero het volgende:
Ik weet het niet precies, maar gezien ze een Nigeriaanse groep zijn neem ik aan mix van afpersing, online scams, drugshandel en religieuze/ideologische donaties. En als het geld er is dan komen de wapens vanzelf naar je toe.
Ik weet verder niet hoe goed ze bewapend zijn, zo heel veel wapens heb je niet nodig om een bende schoolkinderen af te slachten.
Verder denk ik niet dat een militaire optie zal helpen, dat wakkert vaak alleen de haat verder aan. Gerichte commandoacties tegen deze daders en hun leiders zou wel helpen, maar dat is helaas niet hoe de militaire optie in Afrika in de praktijk werkt. Het Nigeriaanse leger zal als ze op grote schaal gaat ingrijpen daar onvermijdelijk ook op grote schaal mensenrechten schenden en de bevolking daar nog veel militanter maken.
Ik zie verder geen oplossing. Het is aan de Afrikanen om wat meer pragmatisch, lange termijn en in het belang van je hele land en continent te denken, maar ik zie dat helaas te weinig in de praktijk gebeuren.
Die manieren om aan geld voor wapens te komen, klinken wel aannemelijk. Dan zal het verder vooral een kwestie van smokkel zijn.quote:Op maandag 30 september 2013 01:11 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dus..wij van wc-eend...quote:
Mwah..een handjevol woestijnnomaden...mwah...quote:Op maandag 30 september 2013 20:39 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als je een handjevol woestijnnomaden als graadmeter neemt voor de islam heb je gelijk. Maar dat is zo ongeveer hetzelfde als stellen dat iedere Nederlander pedofiel is en de Nederlandse nationaliteit voor misbruikte kinderen zorgt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
quote:Op maandag 30 september 2013 20:58 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
Mwah..een hanjevol woestijnnomaden...mwah...Om hoeveel extremisten gaat het t.o.v. de gehele moslimpopulatie dan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar het belangrijkste: wat moeten we doen tegen dit soort terroristische organisaties?quote:Op maandag 30 september 2013 20:46 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik denk dat je in veel dingen gelijk hebt hier in je analyse, vermoed ook dat er bij deze terreurgroep weinig sprake is van echte ontevredenheid op basis van religieuze grondslag. Gewoon smokkel/handel/wapens en dan een reden aangrijpen. In Noord-Islamitische Nigeria grijp je dan terug op de makkelijkste: "sharia installeren" en tegen de "ongelovigen" met licht separatistisch karakter. Buurlanden zelfde verhaal met uit de hand gelopen voormalige brigade die vanuit de jungle Congo of Rwanda onveilig maken. En dan een ideologisch tintje eraan geven.
Niet vergeten dat er in Noord-Nigeriaanse staten deels sharia is, het is federalistisch. En sharia courts die ook lijfstraffen geven als het moet. Een uit de hand gelopen crimineel groepje dat Boko Haram dat er wat ideologie tegenaan gooit om de zaak wat breder te verkopen.
Zal ook wel falen zijn van Nigeriaanse instituties en autoriteiten om deze groepen niet goed te kunnen infiltreren. Nigeria is groot en verschillende groepen, wellicht dat de overheid weinig ingang heeft in andere tribale groepen in het Noorden. Dat zie je ook in Afghanistan, overheidsleger erg beperkt tot bepaalde etniciteiten en dan kan je dus niet belangrijke info/inlichtingen krijgen van de groep waar je tegen vecht.
Omdat men de misdaad pleegt uit naam van de Islam.quote:Op maandag 30 september 2013 16:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan het feit dat dat deze daden nog niet islamitisch maakt?
Dus als ik morgen 10 mensen vermoord en zeg dat ik dat doe om Jezus te pleasen geloof je me ook op m'n blauwe ogen?quote:Op maandag 30 september 2013 21:11 schreef kawotski het volgende:
[..]
Omdat men de misdaad pleegt uit naam van de Islam.
Uhu, dus als ik zeg dat ik een moord heb gepleegd uit naam van de islam ben ik een moslim?quote:Op maandag 30 september 2013 21:11 schreef kawotski het volgende:
[..]
Omdat men de misdaad pleegt uit naam van de Islam.
Dat dus.quote:Op maandag 30 september 2013 21:12 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dus als ik morgen 10 mensen vermoord en zeg dat ik dat doe om Jezus te pleasen geloof je me ook op m'n blauwe ogen?
Daar gaat je vergelijking al mank. Je hebt gezien hoe de Nederlanders reageren als er zich ook maar 1 pedofiel in hun midden begeeft? Die wordt dus nog net niet gelyncht (vanwege bescherming dat is).quote:Op maandag 30 september 2013 20:39 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als je een handjevol woestijnnomaden als graadmeter neemt voor de islam heb je gelijk. Maar dat is zo ongeveer hetzelfde als stellen dat iedere Nederlander pedofiel is en de Nederlandse nationaliteit voor misbruikte kinderen zorgt.
Dus?quote:Op maandag 30 september 2013 21:14 schreef Specularium het volgende:
Maar meestal zeggen die mensen eerst dat ze moslim zijn en gaan dan pas een aanslag plegen.
Grappenmaker.. Zal ik een uitspraak van van Gaal aanhalen of ben je nu gewoon aan het trollenquote:Op maandag 30 september 2013 21:12 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dus als ik morgen 10 mensen vermoord en zeg dat ik dat doe om Jezus te pleasen geloof je me ook op m'n blauwe ogen?
Omdat ze het van te voren zeggen?quote:Op maandag 30 september 2013 21:20 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dan is hun overtuiging minder twijfelachtig als dat je nu suggereert.
Het gaat om de gehele belijdenis.quote:Op maandag 30 september 2013 21:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Omdat ze het van te voren zeggen?
Wat is mij dat nu weer voor logica. Dus als ik van te voren zeg dat ik christelijk ben dan pleeg ik de eerst volgende moord uit naam van het christelijke geloof?
Het ging 'm om de verhouding. Die is wat dat betreft redelijk gelijk. Maar ook extremisme wordt door moslims afgekeurd.quote:Op maandag 30 september 2013 21:17 schreef kawotski het volgende:
[..]
Daar gaat je vergelijking al mank. Je hebt gezien hoe de Nederlanders reageren als er zich ook maar 1 pedofiel in hun midden begeeft? Die wordt dus nog net niet gelyncht (vanwege bescherming dat is).
Omdat ze vaak behoorlijk veel macht bezitten en in staat zijn die macht in stand te houden.quote:Dat handjevol waar je het over hebt wordt amper een strobreed in de weg gelegd
Die gevolgtrekking snap ik niet helemaal. Zeker niet als je je bedenkt dat ze vaak relatief veel macht bezitten.quote:en als het bij een handjevol bleef dan waren ze allang uitgeroeid
Het hebben van die overtuiging en het aangrijpen van geweld is dan slechts een correlatie.quote:Op maandag 30 september 2013 21:20 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dan is hun overtuiging minder twijfelachtig als dat je nu suggereert.
\quote:Op maandag 30 september 2013 21:27 schreef 5thencounter het volgende:
Wat kan dat allemaal schele.. over
[ afbeelding ]
Vergaat de Wereld!!!
Dan kun je wel degelijk.quote:Op maandag 30 september 2013 21:25 schreef Specularium het volgende:
[..]
Het gaat om de gehele belijdenis.
Als iemand al zijn hele leven moslim is en een aanslag pleegt kun je moeilijk gaan zeggen dat het niks met de islam te maken heeft.
Wij niets. Maar het is lastig, derde wereldlanden hebben vaak niet de daadkracht en precisie om zulke groepen actief te bestrijden met een combinatie van goede maatregelen (niet alleen militair bijv).quote:Op maandag 30 september 2013 21:07 schreef theunderdog het volgende:
Maar het belangrijkste: wat moeten we doen tegen dit soort terroristische organisaties?
Als iemand met zijn bomberjackie een asielzoeker in elkaar trapt kun je daar gewoon van uit gaan.quote:Op maandag 30 september 2013 21:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus als iemand een moord pleegt terwijl diegene al heel zijn leven nationalistische gedachtegoed heeft. Heeft zijn moord iets te maken met het nationalisme?
Je gaat compleet voorbij het punt.quote:Op maandag 30 september 2013 21:33 schreef Specularium het volgende:
[..]
Als iemand met zijn bomberjackie een asielzoeker in elkaar trapt kun je daar gewoon van uit gaan.
Verklaar je nader.quote:Op maandag 30 september 2013 21:36 schreef De_Coulance het volgende:
Zowel de stelling 'het heeft niet te maken met de islam' als 'het komt door de islam' lijken mij onzinnige uitspraken.
Het heeft toch automatisch een link ergens (bijvoorbeeld in het hoofd van de dader) als hij dat stelt.quote:Op maandag 30 september 2013 21:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je gaat compleet voorbij het punt.
Diegene heeft zijn daad dan misschien gepleegd uit naam van het nationalisme. Maar dat betekent nog niet dat het nationalisme iets te maken heeft met geweld en moord.
Zie post.quote:
Er is juist helemaal niets semantisch aan.quote:Op maandag 30 september 2013 21:38 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Het heeft toch automatisch een link ergens (bijvoorbeeld in het hoofd van de dader) als hij dat stelt.
Je kunt hooguit stellen dat het 'echte nationalisme' of 'de geest van het nationalisme' dit afkeurt.
Wel erg semantisch dit.
Dat is al een link met de islam.quote:Op maandag 30 september 2013 21:39 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Er is juist helemaal niets semantisch aan.
Dit soort terroristische en nihilistische groeperingen maken de islam compleet zwart.
Zowel in het nationalisme als de islam heb je een extremistische kant die geweld niet schuwt.quote:Op maandag 30 september 2013 21:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je gaat compleet voorbij het punt.
Diegene heeft zijn daad dan misschien gepleegd uit naam van het nationalisme. Maar dat betekent nog niet dat het nationalisme iets te maken heeft met geweld en moord.
Nee, je maakt gebruik van een compleet onlogisch redenering.quote:Op maandag 30 september 2013 21:40 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Dat is al een link met de islam.
Dat zeg ik ook niet. Zeggen dat het door de islam komt is net zo onzinnig.quote:Op maandag 30 september 2013 21:41 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, je maakt gebruik van een compleet onlogisch redenering.
Als iemand met een psychose denkt dat de islam het werk is van Aliens wilt nog niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk zo is.
Dus waar discussiëren we dan precies over?quote:Op maandag 30 september 2013 21:42 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet. Zeggen dat het door de islam komt is net zo onzinnig.
Nee, zowel de islam als het nationalisme staan niet voor geweld.quote:Op maandag 30 september 2013 21:40 schreef Specularium het volgende:
[..]
Zowel in het nationalisme als de islam heb je een extremistische kant die geweld niet schuwt.
Dus er is wel degelijk een verband. Alleen zeggen dat iedereen het dan doet klopt niet.
Dat de islam er niks mee te makn heeft, die stelling klopt ook niet.quote:Op maandag 30 september 2013 21:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus waar discussiëren we dan precies over?
Nee, dit soort groepen geloven niet in een zeer extremistische interpretatie. Dit soort groeperingen verdraaien verzen of laten bepaalde verzen opzettelijk weg.quote:Op maandag 30 september 2013 21:47 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Dat de islam er niks mee te makn heeft, die stelling klopt ook niet.
Het is erbij betrokken en wordt misbruikt.
Er is een groep die gelooft in een zeer extremistische interpretatie en gebruiken dat als middel om dingen goed te praten (dingen die vaak worden gedaan door trauma's uit de jeugd of verknipte geesten en zeker niet geinitieerd worden door de islam)
"de Nederlanders"quote:Op maandag 30 september 2013 21:17 schreef kawotski het volgende:
[..]
Daar gaat je vergelijking al mank. Je hebt gezien hoe de Nederlanders reageren als er zich ook maar 1 pedofiel in hun midden begeeft? Die wordt dus nog net niet gelyncht (vanwege bescherming dat is).
quote:Op maandag 30 september 2013 21:51 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, dit soort groepen geloven niet in een zeer extremistische interpretatie. Dit soort groeperingen verdraaien verzen of laten bepaalde verzen opzettelijk weg.
Het heeft weinig tot niets meer met de islam te maken. De islam is een erg anarchistische religie, dus verschillende interpretaties zijn welkom.
Maar verzen verdraaien heeft niets met een andere interpretatie te maken. Dit soort groeperingen zijn nihilistisch en immoreel. En worden soms gesteund door het o zo machtige en grote VS .
quote:Op maandag 30 september 2013 23:44 schreef vigen98 het volgende:
[..]Probeer je nu te zeggen dat de islam een vredig geloof is? Laat me niet lachen joh
quote:Op maandag 30 september 2013 23:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]laat me niet lachen joh
![]()
Niveau...
quote:Op maandag 30 september 2013 23:50 schreef vigen98 het volgende:
[..]![]()
Ik denk dat jij stiekem een jihadist bent die binnen 1 jaar zichzelf opblaast in een tourboot in Amsterdam
Het is geen toeval dat 56% van de terroristische aanslagen wereldwijd voorkomt uit islamitische hoek. De islam bestempeld andersdenkenden, ongelovigen, afvalligen, homo's en Joden als minderwaardig vee. Deze mensen zijn volgens de islam vogelvrij en worden dan ook regelmatig afgeslacht.quote:Op maandag 30 september 2013 21:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, zowel de islam als het nationalisme staan niet voor geweld.
Bij de islam zou je nog kunnen discussiëren over de verzen. Maar het nationalisme in verband brengen met gewelddadige acties van individuen slaat gewoon nergens op.
Je vergeet voor het gemak even te vermelden dat van die aanslagen ook veruit de meeste slachtoffers moslim zijn.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 01:00 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Het is geen toeval dat 56% van de terroristische aanslagen wereldwijd voorkomt uit islamitische hoek. De islam bestempeld andersdenkenden, ongelovigen, afvalligen, homo's en Joden als minderwaardig vee. Deze mensen zijn volgens de islam vogelvrij en worden dan ook regelmatig afgeslacht.
Inderdaad, geen enkele religie is gebaat bij hoog opgeleide, slimme mensen die voor zichzelf kunnen denken.Dat beperkt zich niet tot de Islam, alleen is die wat actiever in het "bestrijden" tegenwoordig.quote:Op zondag 29 september 2013 14:31 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik denk dat het probleem meer religie is dan de wapens.
Dat gaat dan nog steeds om 'andersdenkenden'. Moslims die toevallig een andere stroming volgen en niet als 'echte' moslims beschouwt worden. Dat de islam niet voor geweld staat is gewoonweg flauwekul. Deze moslims worden net zo goed afgeslacht uit naam van de islam.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 01:02 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je vergeet voor het gemak even te vermelden dat van die aanslagen ook veruit de meeste slachtoffers moslim zijn.
En jaren 50/60. En jaren 30/40. Enzovoorts, enzovoorts. En ook met Moslims, die zijn namelijk al zo'n 1300 jaar in Afrika aanwezig, en voeren oorlog net als de Christelijke Afrikanen en alle andere Afrikanen.quote:Op maandag 30 september 2013 12:35 schreef arjan1112 het volgende:
Vroeger jaren 70/80 enzo was er ook altijd oorlog in Afrika.. alleen nog niet met moslims
Dit. En dan vooral Congo. Een oorlog die sinds 1996 aan de gang is, en naar schattingen 3 tot 5 miljoen doden heeft gekost.quote:Op maandag 30 september 2013 12:38 schreef Fides het volgende:
Nouja, als er iets 'de wereld' bezig houdt is het wel moslimterrorisme (en terecht ook). Maar over de doden in Latijns Amerika in de Drug Wars (vooral Midden Amerika)/ War on Drugs (met name Brazilie) of de doden door de gevechten in Oost-Congo hoor je al veel minder.
Waarom neem je de positie van extremisten als uitgangspunt om 'de islam' te definiëren? Je definitie beslaat niet de slachtoffers van die idioten of de moslims die een normaal leven wil leiden. Die bovendien ook nog eens in een ruime meerderheid verkeren. De islam verklaart andersdenkenden immers niet vogelvrij met als doel hen te elimineren, dat doet slechts een spreekwoordelijk handjevol woestijnnomaden.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 01:24 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Dat gaat dan nog steeds om 'andersdenkenden'. Moslims die toevallig een andere stroming volgen en niet als 'echte' moslims beschouwt worden. Dat de islam niet voor geweld staat is gewoonweg flauwekul. Deze moslims worden net zo goed afgeslacht uit naam van de islam.
Onzin. Een groep mensen die zelf claimt uit naam van Islam te handelen vermoordt studenten. Dan heeft Islam er zeker wat mee te maken.quote:Op maandag 30 september 2013 12:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, maar dat komt vooral door wat de media interessant vindt om aan jou en mij te melden. En ik 1992 tijdens de mislukte VS interventie in Somalie bijvoorbeeld hoorde je toch veel over Moslims. Er was toen nog niet het algemene plaatje van Moslim-paranoia dat na 9/11 normaal is geworden. Het werd zeker niet genegeerd, er was in die tijd veel melding van Moslim fanatisme onder de Somalis.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 01:32 schreef arjan1112 het volgende:
Rwanda. Kan wel zijn dat moslims al 1300 jaar in Afrika zitten alleen voor 1995 ( alleen reagan die Khadaffie 'mad dog of the middle east ' noemde ) hoorde je nooit wat over moslims
quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 01:51 schreef Viajero het volgende:
[..]
Onzin. Een groep mensen die zelf claimt uit naam van Islam te handelen vermoordt studenten. Dan heeft Islam er zeker wat mee te maken.
Je kan niet "Islam" de schuld geven hiervan, en even erge of ergere slachtingen worden aangericht in naam van Christendom, democratie, Boedhisme, nationalisme, Hindoeisme, Socialisme, Communisme, Kapitalisme, links, rechts, en ga zo maar door.
Maar in dit specifieke geval zeggen dat het niets met Islam te maken heeft zal echt niet aan een oplossing bijdragen. Ik denk zelfs dat juist Islam kan bijdragen aan een oplossing, als andere moslims daar duidelijk maken dat zij vinden dat dit niet binnen de Islamitische wetten en samenleving past.
De doorgedraaide fanatici die kinderen afslachten krijg je daar niet mee, maar je kan zo wel hun support netwerk proberen te verminderen of weg te nemen. Dit soort groepen zijn afhankelijk van een lokale bevolking die ze helpt met voedsel, veilig onderdak, informatie, morele steun, etc etc. Militair geweld zal dat steunnetwerk doen groeien, vooral omdat het (zeker in Afrika) ook burgerslachtoffers zal opleveren. Een gerichte propaganda campagne waarin je de gematigde stemmen het woord geeft, en de gematigde stemmen de middelen geeft om steun te kopen (zo werkt het nou eenmaal) door lokale leiders om te kopen en "leuke dingen te doen voor lokale mensen", voedsel en brandstof subsidieren, een goede spits kopen voor de lokale voetbalploeg, domme en/of pesterijachtige regelgeving opheffen, een snelweg of een brug bouwen en lokale mensen daarin werk en training te geven, etc, dan zal dat veel beter werken. Wel gecombineerd met effectieve politie/special forces acties om deze gekken uit te schakelen, zonder burgerslachtoffers te maken.
Helaas zie ik de Nigeriaanse overheid daar niet toe in staat.
1: Dat doe ik dan ook niet.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 01:51 schreef Viajero het volgende:
[..]
Onzin. Een groep mensen die zelf claimt uit naam van Islam te handelen vermoordt studenten. Dan heeft Islam er zeker wat mee te maken.
Je kan niet "Islam" de schuld geven hiervan, en even erge of ergere slachtingen worden aangericht in naam van Christendom, democratie, Boedhisme, nationalisme, Hindoeisme, Socialisme, Communisme, Kapitalisme, links, rechts, en ga zo maar door.
Maar in dit specifieke geval zeggen dat het niets met Islam te maken heeft zal echt niet aan een oplossing bijdragen. Ik denk zelfs dat juist Islam kan bijdragen aan een oplossing, als andere moslims daar duidelijk maken dat zij vinden dat dit niet binnen de Islamitische wetten en samenleving past.
De doorgedraaide fanatici die kinderen afslachten krijg je daar niet mee, maar je kan zo wel hun support netwerk proberen te verminderen of weg te nemen. Dit soort groepen zijn afhankelijk van een lokale bevolking die ze helpt met voedsel, veilig onderdak, informatie, morele steun, etc etc. Militair geweld zal dat steunnetwerk doen groeien, vooral omdat het (zeker in Afrika) ook burgerslachtoffers zal opleveren. Een gerichte propaganda campagne waarin je de gematigde stemmen het woord geeft, en de gematigde stemmen de middelen geeft om steun te kopen (zo werkt het nou eenmaal) door lokale leiders om te kopen en "leuke dingen te doen voor lokale mensen", voedsel en brandstof subsidieren, een goede spits kopen voor de lokale voetbalploeg, domme en/of pesterijachtige regelgeving opheffen, een snelweg of een brug bouwen en lokale mensen daarin werk en training te geven, etc, dan zal dat veel beter werken. Wel gecombineerd met effectieve politie/special forces acties om deze gekken uit te schakelen, zonder burgerslachtoffers te maken.
Helaas zie ik de Nigeriaanse overheid daar niet toe in staat.
Doe je dat vaak? praten tegen jezelf?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:39 schreef Loekie1 het volgende:
Maak het jezelf niet moeilijk, geef toe dat de islam een niet-vredelievende organisatie is en stap uit dat geloof. Of vind je dat moeilijk? Kan dat helemaal niet, omdat je nu eenmaal geboren bent als moslim en zul je daarom te vuur en te zwaard dat geloof blijven verdedigen tegen beter weten in?
Goed om te zien dat je je eigen jihad bent begonnen en strijdt voor een clash.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:39 schreef Loekie1 het volgende:
Maak het jezelf niet moeilijk, geef toe dat de islam een niet-vredelievende organisatie is en stap uit dat geloof. Of vind je dat moeilijk? Kan dat helemaal niet, omdat je nu eenmaal geboren bent als moslim en zul je daarom te vuur en te zwaard dat geloof blijven verdedigen tegen beter weten in?
En kun jij niet even uit die arrogantiebubbel van jou stappen?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:39 schreef Loekie1 het volgende:
Kun je niet gewoon optyfen met je propaganda?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:48 schreef Loekie1 het volgende:
Hoe dan ook, het zijn een soort kankergezwelletjes die nu in Nigeria en Kenia die moordpartijen uitvoeren. Eigenlijk vind ik dat alle landen hun handen ineen moeten slaan om die kankergezwellen te bestrijden.
Reageer eens op wat ik zei. Je zei nogal wat, dus het lijkt mij dat je dat kunt uitleggen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:48 schreef Loekie1 het volgende:
Hoe dan ook, het zijn een soort kankergezwelletjes die nu in Nigeria en Kenia die moordpartijen uitvoeren. Eigenlijk vind ik dat alle landen hun handen ineen moeten slaan om die kankergezwellen te bestrijden.
Of mag ik het geen kankergezwellen noemen?
Jij vindt niet dat die clubjes bestreden moeten worden?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:50 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Kun je niet gewoon optyfen met je propaganda?
Nee. Ik steun ze middels dagelijkse donaties van 5 ton.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:53 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Jij vindt niet dat die clubjes bestreden moeten worden?
Extremisten moeten bestreden worden, al zijn het moslims of niet.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:53 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Jij vindt niet dat die clubjes bestreden moeten worden?
Je gaat ervan uit dat iedereen er zo over denkt!quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:56 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Extremisten moeten bestreden worden, al zijn het moslims of niet.
Je kunt het beter iets anders formuleren, gewoon om het netjes te houden.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:48 schreef Loekie1 het volgende:
Of mag ik het geen kankergezwellen noemen?
Dat mag ik hopen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:57 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Je gaat ervan uit dat iedereen er zo over denkt!
quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:04 schreef Loekie1 het volgende:
Goed dan, moordende extremisten moeten bestreden worden en ik vind dat alle landen de handen ineen moeten slaan om ze te bestrijden.
Amnesty: Boko Haram-verdachten gedood in gevangenisquote:Amnesty: Boko Haram-verdachten gedood in gevangenis
Honderden terreurverdachten zijn dit jaar in Nigeria gedood in de gevangenis. Sommigen werden geëxecuteerd, anderen werden uitgehongerd of stierven door verstikking. Dat staat in een rapport van Amnesty International dat dinsdag is gepubliceerd.
Het Nigeriaanse leger is dit jaar een offensief begonnen tegen islamitische militanten in het noordoosten van het land. De mensen die achter de tralies stierven werden er allemaal van beticht lid te zijn van de radicaalislamitische terreurbeweging Boko Haram. Sommige gevangenen 'werden in hun been geschoten tijdens het verhoor, kregen geen medische zorg en bloedden vervolgens dood', schrijft Amnesty in het rapport. In de eerste zes maanden van 2013 kwamen meer dan 950 mensen om in militaire hechtenis.
In april dumpten Nigeriaanse militairen zestig lichamen bij een mortuarium in de deelstaat Yobe. Ze zeiden dat het de lichamen waren van islamitische extremisten die tijdens een vuurgevecht waren gedood. De krijgsmacht ontkende iets van de zaak af te weten. Een bron bij het leger heeft echter tegen Amnesty gezegd dat de zestig 'uit hun cel waren gehaald en waren doodgeschoten door soldaten'.
De meeste gevangenen kwamen om in twee gevangenissen in Damaturu en Maiduguri. "Honderden mensen zijn in hechtenis gedood. Ze werden of doodgeschoten of zijn gestikt", zei een legerofficier tegen Amnesty. "Mensen worden in een cel gepropt. Er zijn momenten dat mensen dagelijks uit de cel worden gehaald en gedood."
Amnesty roept de Nigeriaanse autoriteiten op onmiddellijk een onderzoek in te stellen. "Dit is een schokkend hoog aantal en de Nigeriaanse regering moet snel actie ondernemen", zei Lucy Freeman van Amnesty. "De details over wat er in deze schimmige detentiecentra achter gesloten deuren gebeurt moeten aan het licht worden gebracht en de mensen die verantwoordelijk zijn voor deze mensenrechtenschendingen moeten hiervoor boeten."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |