abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130394197
Welkom 'in het vernieuwde' woningmarkt topic van ons land!

Praat hier over het wel en wee van de Nederlandse woningmarkt!

Selang zijn updates

%-verandering t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder

CBS huizenprijsindex

Aantal huizen verkocht (lopend gemiddelde over 12 maanden)

Wat wel is toegestaan
Slowchat

Wat niet is toegestaan
Getreiter, gezeik op de man spelen is in de prullenbak verdwijnen.
Dom gelul zoals Stef Blok is een eikel en is geld aan het stelen zal ook verdwijnen.

Heb respect voor de ander, of hij nu aan het huren is, een koophuis heeft of wat dan ook!

[ Bericht 9% gewijzigd door sitting_elfling op 24-08-2013 00:27:46 ]
pi_130395025
Goeie TT, jammer van de crap in de openingspost (betrapt)

wel kekke misleidende grafiekjes, dat wel.
so long and thanks for all the fish
pi_130395926
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 20:53 schreef crashbangboom het volgende:

Inderdaad. Het lijkt me volkomen veilig om te stellen dat het niveau van diverse posters steeds harder daalt naarmate de gewenste prijsdaling uitblijft. Dat voorspelt weinig goeds voor dit topic. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_130396364
Ik wil er niet een duit bovenop doen, maar hoi inwisseling pensioen tegen woning. Beetje kut voor de preppers die op een gratis huis uit de ellende van een andere rekenden. Die mogen nu extra aan een niet bestaand pensioen van een ander gaan bijdragen, naast de bentley van hun huisbaas.

http://www.nu.nl/economie(...)ij-aankoop-huis.html

quote:
Kabinet wil meer eigen geld bij aankoop huis
Het kabinet wil dat huizenkopers op termijn meer eigen geld gebruiken bij hun aankoop. Dat blijkt uit de visie op de bankensector die het kabinet vrijdag heeft gepresenteerd.

Het kabinet heeft al besloten dat huizenkopers vanaf 2018 nog maar maximaal 100 procent van de koopprijs mogen lenen.
Volgens de regering is het echter ''wenselijk '' dat de verhouding tussen de lening en de waarde van een huis nog verder daalt. In de eurozone bedraagt deze zogeheten loan-to-value gemiddeld maar 80 procent.
Bij een ''robuust'' herstel van de huizenmarkt komt het kabinet naar eigen zeggen met maatregelen om de verhouding tussen schuld en woningwaarde verder te verlagen. Volgens het kabinet is dat zowel goed voor consumenten als voor de financiële gezondheid van banken.
toch mooi dat die eigen bijdrage uit de zak van de preppers komt. _O- Op alle fora lopen te pluggen, allemaal voor niks _O- had een fatsoenlijke baan gezocht in die tijd :D >:) ;( :* :7 :+
pi_130396393
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 21:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Inderdaad. Het lijkt me volkomen veilig om te stellen dat het niveau van diverse posters steeds harder daalt naarmate de gewenste prijsdaling uitblijft. Dat voorspelt weinig goeds voor dit topic. :D
Kan dat nog lager dan????!!!!
pi_130397301
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 21:23 schreef crashbangboom het volgende:
toch mooi dat die eigen bijdrage uit de zak van de preppers komt. _O- Op alle fora lopen te pluggen, allemaal voor niks _O- had een fatsoenlijke baan gezocht in die tijd :D >:) ;( :* :7 :+
Tja. Niemand van hen kan zeggen dat ze niet honderden keren gewaarschuwd zijn in voorgaande topics.

(Hoewel ze daar ook wel een ontkennend grafiekje op los zullen laten :D)
pi_130404287
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 20:53 schreef crashbangboom het volgende:

Wat wil jij dan zien in de OP mijn beste? :) (Ben het overigens wel met je eens, direct even die onderste meuk weggehaald)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:34:00 #8
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_130409728
wet iemand waarom ik veel bordjes met

VERKOCHT
(onder voorbehoud)

vroeg het me af
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_130410146
quote:
Ik wil er niet een duit bovenop doen, maar hoi inwisseling pensioen tegen woning. Beetje kut voor de preppers die op een gratis huis uit de ellende van een andere rekenden. Die mogen nu extra aan een niet bestaand pensioen van een ander gaan bijdragen, naast de bentley van hun huisbaas.

[..]

Of jij moet je makelaardij sluiten want het betekent dat de huizenprijzen verder omlaag gaan.
pi_130412571
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 10:34 schreef cherrycoke het volgende:

VERKOCHT
(onder voorbehoud)

vroeg het me af
Geen idee, want funda staat nog steeds vol met onverkoopbare koophokken.
pi_130412596
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 11:07 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Of jij moet je makelaardij sluiten want het betekent dat de huizenprijzen verder omlaag gaan.
Sssssssst :X vertel hem dat nou niet, laat hem lekker in z'n wanen...
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 13:19:59 #12
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_130412639
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 10:34 schreef cherrycoke het volgende:

VERKOCHT
(onder voorbehoud)

vroeg het me af
Die laten ze lekker lang staan om het idee te geven dat er veel woningen van de hand gaan en je moet opschieten.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuītief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_130412765
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 13:18 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Sssssssst :X vertel hem dat nou niet, laat hem lekker in z'n wanen...
Eerder dat de markt nog verder stilvalt. Dat is een stuk beroerder dan lagere prijzen maar wel voldoende handel...
pi_130416503
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 11:07 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Wat laat jij je toch weer heerlijk in je kaarten kijken ;)

Alweer misgegokt ;)
pi_130437052
quote:

[..]

max. 80% financiering lijkt me heel gezond, ook in Nederland. Hier zullen we op termijn zeker naartoe moeten om de woningmarkt gezond te maken en de risico's beheersbaar te houden.
pi_130437125
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 11:06 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

max. 80% financiering lijkt me heel gezond, ook in Nederland. Hier zullen we op termijn zeker naartoe moeten om de woningmarkt gezond te maken en de risico's beheersbaar te houden.
Helemaal waar, en daar wordt de ruime 1000 miljard aan dood pensioengeld dan ook voor ingezet. Eindelijk zijn er wat mensen in Den Haag wakker geworden en komen ze erachter wat een gotspe het is dat je je geld aan een pensioenfonds moet overmaken die je geld kwijtraakt, terwijl je aan de andere kant mag kiezen of je gebeten wordt door de bank of door de verhuurder. En voor iemand begint over 70% pensioen over het eindloon; dat heb ik niet nodig als ik een huis vrij heb. Liever investeren in het hier en nu dan in ooit eens ver weg nooit.

Helaas dat deze ontklemming niet de gewenste chaos en gedwongen verkopen gaat opleveren.;)
pi_130439171
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 11:06 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Dat banken het willen snapt iedereen. Wie wil geen geld verdienen zonder risico.
Maar is die 80% nodig? Vooral de aflossingsvrije hypotheek in combinatie met de HRA heeft deze zeepbel doen ontstaan
Als iedereen netjes lineair aflost of per annuīteit, houd je die stabiele huizenmarkt en dan is die 80% helemaal niet nodig. Zeker nu niet want de markt heeft het al zwaar zat. Wat ook gaat inhouden, dat veel minder mensen een huis kunnen kopen (vrijheid), en dat werd net sinds dertig jaar geleden gestimuleerd
pi_130454279
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 12:42 schreef opgebaarde het volgende:

Als iedereen netjes lineair aflost of per annuīteit, houd je die stabiele huizenmarkt
De huizenmarkt is niet stabiel en wordt dat ook niet met deze maatregel.

quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 13:25 schreef 99.999 het volgende:
Eerder dat de markt nog verder stilvalt. Dat is een stuk beroerder dan lagere prijzen maar wel voldoende handel...
Sterker nog, de handel valt stil door de lage prijzen.

[ Bericht 34% gewijzigd door blomke op 25-08-2013 20:12:03 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_130455825
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 12:42 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Maar is die 80% nodig? Vooral de aflossingsvrije hypotheek in combinatie met de HRA heeft deze zeepbel doen ontstaan
Ja, we willen allemaal niet nog een keer een bank redden. Met 80% of 70% loan to value beperk je het risico voor de banken significant.
pi_130455986
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 20:43 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ja, we willen allemaal niet nog een keer een bank redden. Met 80% of 70% loan to value beperk je het risico voor de banken significant.
Enig idee wat de marge van banken op particuliere hypotheken is, en hoe hoog de afboekingen zijn? In Nederland. Welke banken hebben we zoal moeten redden vanwege hypotheken op particuliere hypotheken? Als ze ergens geen probleem hebben, is het daar wel.
pi_130457481
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 20:43 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Dat die banken gered moesten worden, had nauwelijks (niks?) te maken met de particuliere woningmarkt?
pi_130462595
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 20:46 schreef crashbangboom het volgende:

Enig idee wat de marge van banken op particuliere hypotheken is, en hoe hoog de afboekingen zijn? In Nederland. Welke banken hebben we zoal moeten redden vanwege hypotheken op particuliere hypotheken? Als ze ergens geen probleem hebben, is het daar wel.
Wat dacht je van de Amerikaanse rommelhypotheken===

Maaarre...u is makelaar _O-
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_130463048
Je zou een generaal pardon kunnen invoeren. Iedereen mag bv zijn huis verkopen aan de staat voor de hypotheekwaarde. Hierna schaf je direct de HRA af en beperk je meteen de leningen tot 80% van de geschatte waarde. Dan ben je in 1 keer van alle problemen op de huizenmarkt af en kun je met een frisse start opnieuw beginnen. De opbrengst van de verkoop van ABN Amro zou hiervoor gebruikt kunnen worden. Dit is een onorthodoxe oplossing, maar wel 1 die ervoor zorgt dat je meteen aan de opbouw kunt beginnen. Nu moet je nog decennia de gifbeker van de langzaam leeglopende huizenzeepbel leegdrinken. De mensen die gebruik maken van de regeling kunnen hun huis terughuren van de staat, (of corporatie.)

Je lost hiermee de problemen op de koopmarkt op, bij de banken en ook de huurmarkt. Al deze huizen kunnen naar de corporaties.

[ Bericht 6% gewijzigd door Gabrunal_2013 op 25-08-2013 23:14:45 ]
pi_130463294
Was dit plaatje al bekend hier?

Heb hem hier vandaan:
Infographic 400 jaar huizenprijzen
pi_130463364
quote:
5s.gif Op zondag 25 augustus 2013 23:14 schreef LogiteX het volgende:

[ afbeelding ]
bekende plaatjes, kijk eens naar mijn oplossing, ik denk dat deze comprehensive approach echt kan werken!
pi_130463483
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 23:16 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

bekende plaatjes, kijk eens naar mijn oplossing, ik denk dat deze comprehensive approach echt kan werken!
Dan moeten mensen die netjes gespaard hebben en niet boven hun stand hebben gekocht meebetalen met de restschuld die andere mensen gemaakt hebben. Geen goed idee.
pi_130463485
quote:
5s.gif Op zondag 25 augustus 2013 23:14 schreef LogiteX het volgende:

[ afbeelding ]

Heb hem hier vandaan:
Infographic 400 jaar huizenprijzen
Ja, komt echt in elk topic terug, hoewel een topic of twee geleden werd het nog verwijderd door een mod en de reden lijkt me nogal duidelijk
pi_130463488
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 23:09 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Je zou een generaal pardon kunnen invoeren. Iedereen mag bv zijn huis verkopen aan de staat voor de hypotheekwaarde. Hierna schaf je direct de HRA af en beperk je meteen de leningen tot 80% van de geschatte waarde. Dan ben je in 1 keer van alle problemen op de huizenmarkt af en kun je met een frisse start opnieuw beginnen. De opbrengst van de verkoop van ABN Amro zou hiervoor gebruikt kunnen worden. Dit is een onorthodoxe oplossing, maar wel 1 die ervoor zorgt dat je meteen aan de opbouw kunt beginnen. Nu moet je nog decennia de gifbeker van de langzaam leeglopende huizenzeepbel leegdrinken. De mensen die gebruik maken van de regeling kunnen hun huis terughuren van de staat, (of corporatie.)

Je lost hiermee de problemen op de koopmarkt op, bij de banken en ook de huurmarkt. Al deze huizen kunnen naar de corporaties.
gokje: vrijwel alle jongeren, zeg jonger dan 40, moeten hierdoor hun huis aan de staat verkopen, krijgen een hogere huur, en kunnen die 20% niet zomaar bij elkaar sparen naast hun gezin.
pi_130463501
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 23:18 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ja, komt echt in elk topic terug, hoewel een topic of twee geleden werd het nog verwijderd door een mod en de reden lijkt me nogal duidelijk
nou?
pi_130463645
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 22:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat dacht je van de Amerikaanse rommelhypotheken===

Maaarre...u is makelaar _O-
Ja en er zijn heel veel subprime hypotheken verkocht nederland. Dik gedrukt staat er toch "In Nederland".
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_130463790
quote:
Je zou een generaal pardon kunnen invoeren. Iedereen mag bv zijn huis verkopen aan de staat voor de hypotheekwaarde. Hierna schaf je direct de HRA af en beperk je meteen de leningen tot 80% van de geschatte waarde. Dan ben je in 1 keer van alle problemen op de huizenmarkt af en kun je met een frisse start opnieuw beginnen.
Ghehehe... Het wordt steeds gekker hier.

Dus als 2 mensen eenzelfde huis hebben en de 1 heeft de helft afgelost van zeg 250K, dan krijgt persoon A 125K voor zijn huis van de staat en persoon B 250K? 8)7

quote:
De opbrengst van de verkoop van ABN Amro zou hiervoor gebruikt kunnen worden.
Alsof die opbrengst ook maar in de buurt zou komen van het benodigde geld. Er staat voor > 600 miljard aan hypotheken uit. :D

quote:
Dit is een onorthodoxe oplossing, maar wel 1 die ervoor zorgt dat je meteen aan de opbouw kunt beginnen. Nu moet je nog decennia de gifbeker van de langzaam leeglopende huizenzeepbel leegdrinken.
Welke gifbeker? Maak dan een noodfonds voor mensen in de problemen zodat ze wat mij betreft renteloos hun restschuld kunnen lenen. Maar WEL terugbetalen.

(Nog ff en er komt straks weer iemand cartoons van zeepbel neerplempen. Ow wacht...)
pi_130464066
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 23:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ghehehe... Het wordt steeds gekker hier.

Dus als 2 mensen eenzelfde huis hebben en de 1 heeft de helft afgelost van zeg 250K, dan krijgt persoon A 125K voor zijn huis van de staat en persoon B 250K? 8)7

[..]

Alsof die opbrengst ook maar in de buurt zou komen van het benodigde geld. Er staat voor > 600 miljard aan hypotheken uit. :D

[..]

Welke gifbeker? Maak dan een noodfonds voor mensen in de problemen zodat ze wat mij betreft renteloos hun restschuld kunnen lenen. Maar WEL terugbetalen.

(Nog ff en er komt straks weer iemand cartoons van zeepbel neerplempen. Ow wacht...)
Voordeel schutter heet dat, je hoeft ook niet op het aanbod in te gaan natuurlijk. Er is minder geld nodig dan je denkt. De gelden van de hypotheken van ABN amro kunnen direct terug in de staatskas, aangezien dat bedrijf nog niet verkocht is. (broekzak-vestzak) Verder zal zoals ik al zei lang niet iedereen er gebruik van maken. Mensen die niet onder water staan zullen waarschijnlijk liever vasthouden aan hun bezit.

Waar het om gaat is dat je de woningmarkt in 1 klap helemaal lostrekt, zonder dat je teveel kosten hoeft te maken en dat het huuraanbod ook in ene enorm verbreed wordt. Nederland heeft geen hypotheekprobleem meer nadat mijn oplossing is uitgevoerd, mensen zullen het geld ook weer laten rollen. Het is een enorme boost voor de economie.

Laat de economen mijn plan maar eens doorrekenen, ik denk dat het kan.
pi_130464190
Met de geschatte opbrengst van de verkoop van ABN-AMRO a 15 miljard kun je alle particuliere huiseigenaren ieder zo'n 3500 euro geven. Druppel op gloeiende plaat.
pi_130464243
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 23:32 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Mensen die niet onder water staan zullen waarschijnlijk liever vasthouden aan hun bezit.
Je wilt dus eigenlijk de Nederlandse staat alle onder water staande huizen laten opkopen en het verlies afwentelen op alle belastingbetalers :?

Heb je toevallig zelf een 'onder water' staand huis ofzo?

quote:
Waar het om gaat is dat je de woningmarkt in 1 klap helemaal lostrekt
Hoe dan?

quote:
, zonder dat je teveel kosten hoeft te maken en dat het huuraanbod ook in ene enorm verbreed wordt.
Onzin, er komt geen woning bij daardoor, dan huren dezelfde mensen de woning van de staat. En? Wat schiet je daarmee op dan?
pi_130464320
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 23:32 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Voordeel schutter heet dat, je hoeft ook niet op het aanbod in te gaan natuurlijk. Er is minder geld nodig dan je denkt. De gelden van de hypotheken van ABN amro kunnen direct terug in de staatskas, aangezien dat bedrijf nog niet verkocht is. (broekzak-vestzak) Verder zal zoals ik al zei lang niet iedereen er gebruik van maken. Mensen die niet onder water staan zullen waarschijnlijk liever vasthouden aan hun bezit.

Waar het om gaat is dat je de woningmarkt in 1 klap helemaal lostrekt, zonder dat je teveel kosten hoeft te maken en dat het huuraanbod ook in ene enorm verbreed wordt. Nederland heeft geen hypotheekprobleem meer nadat mijn oplossing is uitgevoerd, mensen zullen het geld ook weer laten rollen. Het is een enorme boost voor de economie.

Laat de economen mijn plan maar eens doorrekenen, ik denk dat het kan.
68000 huiseigenaren kun je daarmee helpen uitgaande van 220000 gemiddelde hypotheek. Er stonden toch iets van een miljoen onderwater ???
pi_130464371
Er staat nu voor ruim 65 miljard euro onder water. Dat is ietsje meer dan die 15 miljard van Abn amro.
De gemiste belastinginkomsten door hra zijn nu ca 10 miljard euro, en dat bedrag loopt jaarlijks op. Vorig jaar was het ca 700 miljoen minder.
pi_130464479
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 23:41 schreef poemojn het volgende:
Er staat nu voor ruim 65 miljard euro onder water. Dat is ietsje meer dan die 15 miljard van Abn amro.
En volgens mij staat de ABN Amro zelf ook nog voor een miljard of 6 onder water. :+
pi_130464553
Maar de woningcorporaties zijn wel in een klap rijk met dit plan. :-)
pi_130468266
quote:

ABN-AMRO verkopen 15 miljard. uitstaande hypotheken 600 miljard, hoe kom je aan het verschil ?
  maandag 26 augustus 2013 @ 07:25:15 #40
325863 Krisp
Like.no.other
pi_130468894
Dan kun je nog beter de aflossing verdubbelen:
http://woningmarktcijfers(...)dubbel-de-aflossing/
Kost minder, huizenbezitters betalen mee (wel zo eerlijk) en banken ook (ook een stuk eerlijker). Je bent wel een jaar bezig en je hebt waarschijnlijk een economische dip, maar daarna staat de huizenmarkt er een stuk gezonder voor.
pi_130469281
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2013 07:25 schreef Krisp het volgende:
Dan kun je nog beter de aflossing verdubbelen:
http://woningmarktcijfers(...)dubbel-de-aflossing/
Kost minder, huizenbezitters betalen mee (wel zo eerlijk) en banken ook (ook een stuk eerlijker). Je bent wel een jaar bezig en je hebt waarschijnlijk een economische dip, maar daarna staat de huizenmarkt er een stuk gezonder voor.
En dan hebben we een begrotingstekort zonder weerga. Alsof dat nooit aangevuld moet worden.

Dan heb ik heb een beter idee. Geef eenieder de mogelijkheid om tegen een belastingtarief van 20% (een deel) van zijn pensioen af te kopen, als dit gebruikt wordt ter aflossing van een hypotheek. Als ook maar 1/5 wordt ingekocht, levert dat terstond 40 mrd voor de staatskas op (!), private schuld wordt met een 200 mrd teruggebracht, en jaarlijks meer belastinginkomsten.
pi_130469308
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 08:25 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

En dan hebben we een begrotingstekort zonder weerga. Alsof dat nooit aangevuld moet worden.

Dan heb ik heb een beter idee. Geef eenieder de mogelijkheid om tegen een belastingtarief van 20% (een deel) van zijn pensioen af te kopen, als dit gebruikt wordt ter aflossing van een hypotheek. Als ook maar 1/5 wordt ingekocht, levert dat terstond 40 mrd voor de staatskas op (!), private schuld wordt met een 200 mrd teruggebracht, en jaarlijks meer belastinginkomsten.
En de dekking van de pensioenfondsen die eindelijk weer op peil komt dondert weer onderuit. Strak plan.
pi_130469549
quote:
10s.gif Op maandag 26 augustus 2013 08:28 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En de dekking van de pensioenfondsen die eindelijk weer op peil komt dondert weer onderuit. Strak plan.
Nope, de verplichtingen dalen immers ook met 20%. Heeft geen enkele invloed op de dekkingsgraad, anders dan pensioenfondsen realiseren dat ze wat minder moeten verkwanselen.
pi_130469613
Wat een bizarre plannen van sommigen hier om pensioenpotten aan te willen spreken om hypotheken te gaan aflossen. Een groot gedeelte van de mensen die in een koophuis zitten hebben vaak niet eens een verplicht pensioen (en dus ook vaak niets geregeld, net zoals ze nooit gerealiseerd hebben dat een aflossingsvrije hypotheek misschien wel ooit eens afgelost moet worden) dus die gaan dan gesponsord worden door de wel pensioen houders. :D
  maandag 26 augustus 2013 @ 09:01:23 #45
325863 Krisp
Like.no.other
pi_130469711
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 08:25 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Een eenmalig begrotingstekort is geen probleem. Je zou bijvoorbeeld de opbrengsten van ABN-Amro kunnen gebruiken . ;) Het levert vervolgens een gezonde huizenmarkt op en een economie die weer gaat lopen. Vergeet niet dat de staat sinds 2007 niet meer inkomsten krijgt, wat bij een gezonde economie anders is. De huizenmarkt is een van de belangrijkste hervormingen die de staat moet doorvoeren, en dat mag imo wel wat geld kosten. In combinatie met een 10-jarenplan voor het afbouwen van de HRA (1/10 per jaar) en het zakken naar 80% LTV (-2% per jaar) geef je in een klap duidelijkheid en een mogelijkheid om van de schuld af te komen. Dat doet misschien pijn, maar dan heb je wel een gezonde markt binnen een redelijke termijn.

De pensioenpotten openbreken is waardeloos. De grootste schuld zit bij de mensen van de leeftijdsgroep 25-35. Als die hun potentiële restschuld willen aflossen, mogen die hun hele pensioen in een keer gaan inzetten. Dat geld is uiterst belangrijk voor de toekomst, het rendeert namelijk het meest. Daardoor verplaats je het probleem met 30 jaar, maar komt het net zo hard weer terug.
pi_130470085
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 09:01 schreef Krisp het volgende:

[..]

Een eenmalig begrotingstekort is geen probleem. Je zou bijvoorbeeld de opbrengsten van ABN-Amro kunnen gebruiken . ;) Het levert vervolgens een gezonde huizenmarkt op en een economie die weer gaat lopen. Vergeet niet dat de staat sinds 2007 niet meer inkomsten krijgt, wat bij een gezonde economie anders is. De huizenmarkt is een van de belangrijkste hervormingen die de staat moet doorvoeren, en dat mag imo wel wat geld kosten. In combinatie met een 10-jarenplan voor het afbouwen van de HRA (1/10 per jaar) en het zakken naar 80% LTV (-2% per jaar) geef je in een klap duidelijkheid en een mogelijkheid om van de schuld af te komen. Dat doet misschien pijn, maar dan heb je wel een gezonde markt binnen een redelijke termijn.

De pensioenpotten openbreken is waardeloos. De grootste schuld zit bij de mensen van de leeftijdsgroep 25-35. Als die hun potentiële restschuld willen aflossen, mogen die hun hele pensioen in een keer gaan inzetten. Dat geld is uiterst belangrijk voor de toekomst, het rendeert namelijk het meest. Daardoor verplaats je het probleem met 30 jaar, maar komt het net zo hard weer terug.
Dat geld rendeert juist totaal niet. Dat wordt in 1,5% rente staatsobligaties gestopt, terwijl ik er vele malen liever meer minder hypotheekrente betaal. Wat moet ik dadelijk met een vet pensioen én een vrij huis (als ik niet eerder dood neerval), totale rijkdom waar ik dan wel eerst 30 jaar volkomen krom voor heb moeten liggen? Dat is toch suf, dat je je eerst helemaal klem zet, om dan die laatste jaren van je leven te genieten en de rest naar de kinderen over te maken (onder inhouding van absurd veel erfrecht)?

En juist de mensen tussen 25-35 hebben alle mogelijkheden om in goede jaren bij te sparen (en let wel: ze hebben over 30 jaar een vrij huis; ze hebben ook gewoon minder nodig. Aflossen = sparen, dat wordt hier weleens vergeten)..

De HRA is kinderspel vergeleken met pensioenaftrek.

De verkoop van ABN AMRO geeft overigens geen ruimte in het begrotingstekort. Dat staat op de staatsbalans, en een verkoop onder de boekwaarde geeft JUIST een tekort.

Ik weet niet wel sprookje dat is, dat als je de huizenmarkt maar genoeg onderuit haalt, ie vast gezonder wordt. Ik dacht toch echt dat men wel wat geleerd had de afgelopen jaren. Dergelijike drastische hervormingen doe je in tijden van hoogconjunctuur. Ja, dan is er de politieke urgentie niet meer? Doen we maar een keer een trendbreuk.

quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 08:54 schreef Basp1 het volgende:
Wat een bizarre plannen van sommigen hier om pensioenpotten aan te willen spreken om hypotheken te gaan aflossen. Een groot gedeelte van de mensen die in een koophuis zitten hebben vaak niet eens een verplicht pensioen (en dus ook vaak niets geregeld, net zoals ze nooit gerealiseerd hebben dat een aflossingsvrije hypotheek misschien wel ooit eens afgelost moet worden) dus die gaan dan gesponsord worden door de wel pensioen houders. :D
Alleen 70+ ers en zelfstandigen ontberen een verplicht weggooi pensioen. Neen, jij ruilt je eigen pensioen'rechten' in voor een kapitaal nu. En straks heb je ook minder pensioen nodig, want geen woonlasten meer. De enige die niet meer gesponsord wordt is het pensioenfonds, en gezien in die fondsen een latente belastingvordering van meer dan de totale staatschuld zit, lijkt me dat bijzonder prima.
pi_130470251
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 09:28 schreef crashbangboom het volgende:

Alleen 70+ ers en zelfstandigen ontberen een verplicht weggooi pensioen. Neen, jij ruilt je eigen pensioen'rechten' in voor een kapitaal nu. En straks heb je ook minder pensioen nodig, want geen woonlasten meer. De enige die niet meer gesponsord wordt is het pensioenfonds, en gezien in die fondsen een latente belastingvordering van meer dan de totale staatschuld zit, lijkt me dat bijzonder prima.
En aangezien onze overheid het zzp-bestaan flink gestimuleerd heeft wordt dit ook een steeds grotere groep. Hoe zit het met de ICT'ers, die vallen toch ook niet onder een coa waarin een verplicht pensioen zit?

Ik heb mijn pensioen niet nodig om mijn huis af te lossen gewoon niet te duur willen kopen dan houdt je genoeg geld over om zelf af te lossen.
pi_130470473
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 09:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En aangezien onze overheid het zzp-bestaan flink gestimuleerd heeft wordt dit ook een steeds grotere groep. Hoe zit het met de ICT'ers, die vallen toch ook niet onder een coa waarin een verplicht pensioen zit?

Ik heb mijn pensioen niet nodig om mijn huis af te lossen gewoon niet te duur willen kopen dan houdt je genoeg geld over om zelf af te lossen.
Ik heb mijn pensioen niet nodig, want dat kan ik veel beter zelf beheren.

Ga je nou bewust niet in op het feit dat dit een oplossing is voor de mensen die het zwaar hebben, én het begrotingstekort en financieringstekort en AAA rating in één klap is opgelost, en er ook direct weer voldoende geld is om te investeringen in de Nederlandse economie? Zonder een centje pijn (uitgezonderd banken en pensioenmolochen)?

Dadelijk zegt nog iemand dat je bij een verzekeraar werkt ;)
pi_130470580
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 08:49 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Nope, de verplichtingen dalen immers ook met 20%. Heeft geen enkele invloed op de dekkingsgraad, anders dan pensioenfondsen realiseren dat ze wat minder moeten verkwanselen.
Dan levert het voor de probleemgroepen nooit genoeg op om aantrekkelijk te zijn. Je lost hier geen enkel probleem mee op en creëert hooguit wat verse problemen...
pi_130470589
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 09:49 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik heb mijn pensioen niet nodig, want dat kan ik veel beter zelf beheren.

Ga je nou bewust niet in op het feit dat dit een oplossing is voor de mensen die het zwaar hebben, én het begrotingstekort en financieringstekort en AAA rating in één klap is opgelost, en er ook direct weer voldoende geld is om te investeringen in de Nederlandse economie? Zonder een centje pijn (uitgezonderd banken en pensioenmolochen)?

Veel mensen die het zogenaamd zwaar hebben moeten gewoon de tering naar de nering zetten en dus een paar jaar niet op vakantie gaan niet voor elke scheet de auto nemen, enz... Dan heeft men ook voldoende afgelost om het daarna niet meer zo zwaar te hebben..

Ik vind het nogal naief om te veronderstellen dat met jou voorstel ook de gehele overheidsfinanciering weer op de rit zal zitten. Zolang zorgkosten sneller blijven stijgen als de inflatie krijgen we nooit meer de overheidsfinanciering op de rit.
pi_130470736
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2013 09:55 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dan levert het voor de probleemgroepen nooit genoeg op om aantrekkelijk te zijn. Je lost hier geen enkel probleem mee op en creëert hooguit wat verse problemen...
Denk er nog maar eens over na, want concrete nadelen heb ik nog niet gehoord tot nu toe.
pi_130470802
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 10:03 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Denk er nog maar eens over na, want concrete nadelen heb ik nog niet gehoord tot nu toe.
Hmm ik wel. En heb ook nog eens geen voordeel gezien. Behalve natuurlijk wanneer je het slopen van ons pensioenstelsel als positief ziet...
pi_130470805
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 09:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Veel mensen die het zogenaamd zwaar hebben moeten gewoon de tering naar de nering zetten en dus een paar jaar niet op vakantie gaan niet voor elke scheet de auto nemen, enz... Dan heeft men ook voldoende afgelost om het daarna niet meer zo zwaar te hebben..

Ik vind het nogal naief om te veronderstellen dat met jou voorstel ook de gehele overheidsfinanciering weer op de rit zal zitten. Zolang zorgkosten sneller blijven stijgen als de inflatie krijgen we nooit meer de overheidsfinanciering op de rit.
Ik vind het ook nogal naief om krom te gaan liggen als er 350+ miljard latente belastingheffing in pensioenfondsen zit. Daar op slimme manier gebruik van maken lijkt me verstandiger dan de economie kapot te bezuinigen, waardoor de spiraal alleen maar naar beneden wijst en Basp1 het ook niet meer ziet zitten. We doen het voor jou Basp1! Nou ja, ook voor jou :)
pi_130470812
quote:
7s.gif Op maandag 26 augustus 2013 10:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hmm ik wel. En heb ook nog eens geen voordeel gezien. Behalve natuurlijk wanneer je het slopen van ons pensioenstelsel als positief ziet...
Lees nog maar eens terug dan. Ik heb een hele rits aan voordelen genoemd, en jij komt niet verder als de opmerking dat dan de dekkingsgraad omlaag gaat (welke ik terstond gemotiveerd weerlegt heb)
  maandag 26 augustus 2013 @ 10:11:11 #55
325863 Krisp
Like.no.other
pi_130470879
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 09:28 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Dat geld rendeert juist totaal niet. Dat wordt in 1,5% rente staatsobligaties gestopt, terwijl ik er vele malen liever meer minder hypotheekrente betaal. Wat moet ik dadelijk met een vet pensioen én een vrij huis (als ik niet eerder dood neerval), totale rijkdom waar ik dan wel eerst 30 jaar volkomen krom voor heb moeten liggen? Dat is toch suf, dat je je eerst helemaal klem zet, om dan die laatste jaren van je leven te genieten en de rest naar de kinderen over te maken (onder inhouding van absurd veel erfrecht)?
Het gemiddelde rendement van bijvoorbeeld het ABP bedraagt al 7,1%. Waar jij 1,5% vandaan haalt is mij een raadsel. Ten tweede is een pensioen niet een soort bankrekening, waar je geld vanaf kunt halen. Het is een toezegging voor een uitkering na pensionering. Je kunt er dus niet zomaar geld vanaf halen.

Je opmerking over een vet pensioen en een vrij huis is waar. Anderzijds: als je nu je pensioen inzet voor de (potentiële) restschuld, heb je nog steeds geen afgelost huis, en een schraal pensioen. Je hoeft ook je huis niet af te lossen: geen vermogen, wel een dik pensioen, hoef je ook niets weg te geven aan je kinderen. ;)
quote:
En juist de mensen tussen 25-35 hebben alle mogelijkheden om in goede jaren bij te sparen (en let wel: ze hebben over 30 jaar een vrij huis; ze hebben ook gewoon minder nodig. Aflossen = sparen, dat wordt hier weleens vergeten)..
De mensen met een restschuld hebben meestal een (deels) aflossingsvrije hypotheek. Over 30 jaar is die dus nog met hypotheek bezwaard.
quote:
Ik weet niet wel sprookje dat is, dat als je de huizenmarkt maar genoeg onderuit haalt, ie vast gezonder wordt. Ik dacht toch echt dat men wel wat geleerd had de afgelopen jaren. Dergelijike drastische hervormingen doe je in tijden van hoogconjunctuur. Ja, dan is er de politieke urgentie niet meer? Doen we maar een keer een trendbreuk.
Nee, door een plan te smeden wat over 10 jaar uitgesmeerd wordt, haal je de huizenmarkt juist niet onderuit. Op dit moment staat alles stil omdat er zoveel onzekerheid is: niemand weet wat er gebeurt. Iedereen weet wel dat de HRA eraan gaat, en iedereen weet dat de 100% LTV op langere termijn wordt aangepast. We weten alleen niet hoe. Huidige kopers houden steeds meer rekening met een verdere daling en bieden dus nog minder. Dan kun je beter de onzekerheid wegnemen een een duidelijk plan neerleggen naar een overgangssituatie. De markt gaat zich dan zetten naar die situatie en je creëert zekerheid. Dat is wat deze markt nodig heeft, niets anders.

Het is een fabel dat je moet stoppen met hervormen in een laagconjunctuur. Je moet _altijd_ hervormen, alleen dat is in laagconjunctuur lastiger door de (politieke) weerstand die er is. Niets doen verslechtert de situatie alleen, en je behoudt de impasse die er toch al is. Niet voor niets luidt het spreekwoord 'Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.'

[ Bericht 0% gewijzigd door Krisp op 26-08-2013 10:24:17 ]
pi_130471246
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 10:11 schreef Krisp het volgende:

[..]

Het gemiddelde rendement van bijvoorbeeld het ABP bedraagt al 7,1%. Waar jij 1,5% vandaan haalt is mij een raadsel. Ten tweede is een pensioen niet een soort bankrekening, waar je geld vanaf kunt halen. Het is een toezegging voor een uitkering na pensionering. Je kunt er dus niet zomaar geld vanaf halen.

Je opmerking over een vet pensioen en een vrij huis is waar. Anderzijds: als je nu je pensioen inzet voor de (potentiële) restschuld, heb je nog steeds geen afgelost huis, en een schraal pensioen. je hoeft ook je huis niet af te lossen: geen vermogen, wel een dik pensioen, hoef je ook niets weg te geven aan je kinderen. ;)

Dat doen ze heel slim bij ABP. Ze laten alleen de asset kant zien die enorm geiflateerd is door een bond bubble. Dat hun verplichtingen nog harder stijgen, vergeten ze. Zo kan ik ook goede sier maken.

Dat gezegd hebbende, wat is het rendement op een huis de laatste 20 jaar? ;)

quote:
De mensen met een restschuld hebben meestal een (deels) aflossingsvrije hypotheek. Over 30 jaar is die dus nog met hypotheek bezwaard.
Kun je koppelen, he, wil je kunnen beschikken over je pensioenvermogen, moet je het restant van de hypo in 30 jaar aflossen.

quote:
Nee, door een plan te smeden wat over 10 jaar uitgesmeerd wordt, haal je de huizenmarkt juist niet onderuit. Op dit moment staat alles stil omdat er zoveel onzekerheid is: niemand weet wat er gebeurt. Iedereen weet wel dat de HRA eraan gaat, en iedereen weet dat de 100% LTV op langere termijn wordt aangepast. We weten alleen niet hoe. Huidige kopers houden steeds meer rekening met een verdere daling en bieden dus nog minder. Dan kun je beter de onzekerheid wegnemen een een duidelijk plan neerleggen naar een overgangssituatie. De markt gaat zich dan zetten naar die situatie en je creëert zekerheid. Dat is wat deze markt nodig heeft, niets anders.
Volgens mij staat niet alles stil hoor. En niemand gaat onder de kostprijs bouwen, daar verandert helemaal niks aan. Als je dat onder zekerheid verstaat, dan heb je een 100% garantie inderdaad.

Al die plannen kun je prima invoeren als je dat laat vergezellen van gebruik van de enorme absurde belastingreserves en het dode geld die in de pensioenpotten zitten. Dat lijkt me heel gewogen pakket, waarbij je structurerele hervormingen kunt doorvoeren, de benodigde investeringen kunt doen om de economie aan te zwengelen, en dat zonder dat je mensen over de kling jaagt.

Hooguit een bankdirecteur en een pensioenfondsdirecteur die een tandje lager moet schakelen. Dat is toch maar een klein offer, voor Nederland?

quote:
Het is een fabel dat je moet stoppen met hervormen in een laagconjunctuur. Je moet _altijd_ hervormen, alleen dat is in laagconjunctuur lastiger door de (politieke) weerstand die er is. Niets doen verslechtert de situatie alleen, en je behoudt de impasse die er toch al is. Niet voor niets luidt het spreekwoord 'Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.'
In laagconjunctuur is dat juist veel makkelijker, juist in hoogconjunctuur heeft niemand belangstelling voor hervormingen, en daar zit ook het probleem. Politiek is haast per definitie NIET contra-cyclisch, en versterkt dus bewegingen. Daarom wordt nu Nederland ook kapotbezuinigd. Ik stel daar een valide alternatief tegenover.
pi_130471600
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 10:08 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Lees nog maar eens terug dan. Ik heb een hele rits aan voordelen genoemd,
Je hebt wat dingen genoemd maar of dat werkelijk voordelen zijn? Het zijn door jou bedachte effecten waarvan het maar de vraag is of ze op zullen treden en zo ja of ze dan gunstig zijn.
quote:
en jij komt niet verder als de opmerking dat dan de dekkingsgraad omlaag gaat (welke ik terstond gemotiveerd weerlegt heb)
Dat is niet waar. En ik ben niet de enige die kritisch is op je proefballonnetje. Er zitten nogal wat nadelen aan en praktisch gezien is het niet mogelijk om de grootste probleemgroepen hiermee te helpen. Wat je er, buiten het uithollen van ons pensioenstelsel wat jij blijkbaar positief vindt, mee opschiet heb je dan ook nog niet duidelijk gemaakt...
  maandag 26 augustus 2013 @ 10:54:06 #58
325863 Krisp
Like.no.other
pi_130471815
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 10:27 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Dat doen ze heel slim bij ABP. Ze laten alleen de asset kant zien die enorm geiflateerd is door een bond bubble. Dat hun verplichtingen nog harder stijgen, vergeten ze. Zo kan ik ook goede sier maken.

Dat gezegd hebbende, wat is het rendement op een huis de laatste 20 jaar? ;)
Natuurlijk, maar kom dan niet aan met de mededeling dat het geld niet rendeert. Dat doet het namelijk prima. Zonder die 200 miljard stijgen de verplichtingen ook, en daarom gaan de pensioenfondsen waarschijnlijk een absurd voorstel doen: een laag bedrag tegen het schrappen van het hele pensioen oid.
quote:
Kun je koppelen, he, wil je kunnen beschikken over je pensioenvermogen, moet je het restant van de hypo in 30 jaar aflossen.
Dan gaat een deel van de huishoudens in NL gewoon niet meedoen, omdat het aanbod niet goed genoeg is.
quote:
Volgens mij staat niet alles stil hoor. En niemand gaat onder de kostprijs bouwen, daar verandert helemaal niks aan. Als je dat onder zekerheid verstaat, dan heb je een 100% garantie inderdaad.
Nieuwsbouw is niet relevant in deze discussie. Dat daar ook iets moet gebeuren is evident.
quote:
Al die plannen kun je prima invoeren als je dat laat vergezellen van gebruik van de enorme absurde belastingreserves en het dode geld die in de pensioenpotten zitten. Dat lijkt me heel gewogen pakket, waarbij je structurerele hervormingen kunt doorvoeren, de benodigde investeringen kunt doen om de economie aan te zwengelen, en dat zonder dat je mensen over de kling jaagt.

Hooguit een bankdirecteur en een pensioenfondsdirecteur die een tandje lager moet schakelen. Dat is toch maar een klein offer, voor Nederland?
Belastingreserves? Dood geld? Door alle pensioenfondsen leeg te trekken, zorg je er juist voor dat al het geld wat nu geīnvesteerd is eruit gehaald wordt. Geld wordt dan voor het bedrijfsleven alleen maar schaarser, aandelenkoersen gaan omlaag door alle verkopen en het resterende pensioen wordt alleen maar lager. Lijkt me geen succes.
quote:
In laagconjunctuur is dat juist veel makkelijker, juist in hoogconjunctuur heeft niemand belangstelling voor hervormingen, en daar zit ook het probleem. Politiek is haast per definitie NIET contra-cyclisch, en versterkt dus bewegingen. Daarom wordt nu Nederland ook kapot bezuinigd. Ik stel daar een valide alternatief tegenover.
In laagconjunctuur is het lastig omdat mensen daadwerkelijk in de knel komen. In hoogconjunctuur moet je alleen de ballen hebben om het te roepen, doorvoeren is relatief simpel. Balkenende II heeft bijvoorbeeld best wat hervormd. Dat was een uitdaging, maar niet zo moeilijk als dat het nu is. De pijn is beter zichtbaar, waardoor politici bang zijn om hun kiezers tegen zich in het harnas te jagen.
pi_130472122
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 10:54 schreef Krisp het volgende:
Nieuwsbouw is niet relevant in deze discussie. Dat daar ook iets moet gebeuren is evident.
Onze woonwensen aanpassen dat is wat er moet gebeuren. :D

In de rest van de dichtbevolkte gebieden in de westerse wereld wonen procentueel gezien veel meer mensen in appartementen, maar dat is voor velen in dit topic toch te min om te wonen.
pi_130472195
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 11:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Onze woonwensen aanpassen dat is wat er moet gebeuren. :D

In de rest van de dichtbevolkte gebieden in de westerse wereld wonen procentueel gezien veel meer mensen in appartementen, maar dat is voor velen in dit topic toch te min om te wonen.
Hoeft ook geen probleem te zijn, moeten we wel gewoon betalen :).
pi_130472564
quote:
2s.gif Op maandag 26 augustus 2013 10:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je hebt wat dingen genoemd maar of dat werkelijk voordelen zijn? Het zijn door jou bedachte effecten waarvan het maar de vraag is of ze op zullen treden en zo ja of ze dan gunstig zijn.

[..]

Dat is niet waar. En ik ben niet de enige die kritisch is op je proefballonnetje. Er zitten nogal wat nadelen aan en praktisch gezien is het niet mogelijk om de grootste probleemgroepen hiermee te helpen. Wat je er, buiten het uithollen van ons pensioenstelsel wat jij blijkbaar positief vindt, mee opschiet heb je dan ook nog niet duidelijk gemaakt...
Dan moet je toch nog eens mijn posts lezen, en daar inhoudelijk wél op ingaan.
pi_130472784
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 10:54 schreef Krisp het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar kom dan niet aan met de mededeling dat het geld niet rendeert. Dat doet het namelijk prima. Zonder die 200 miljard stijgen de verplichtingen ook, en daarom gaan de pensioenfondsen waarschijnlijk een absurd voorstel doen: een laag bedrag tegen het schrappen van het hele pensioen oid.
We hebben nu ook al regels mbt overdracht, dat is waarlijk geen enkel punt.
En nee, dat geld rendeert niet, ze kunnen handig boekhouden, maar als het geld zo rendeerde, was hun dekkingsgraaf inmens. Die is in een belangrijk deel van die periode alleen maar ingestort, en zodra de rente stijgt en ze al die vermogenswinsten terug mogen boeken, wordt het nog veel erger.
Laat mij die centjes maar lekker in een dak boven mijn hoofd stoppen, daar heb ik een stuk meer aan dan al die vogels in de lucht, die over dertig jaar een lege dop blijken te zijn.

En bovendien, lees je mee 99.999, verschaf je de NL schatkist op die manier lucht om de economie te stimuleren ipv te strooien met lastenverhogingen en contraproductie lukraak te bezuinigen. En creeert ruimte om het herstructureren. Bovendien zonder dat je de sociale cohesie vernietigd. Waarom zijn banken en pensioenverzekeraars belangrijker dan dat, waarom zijn die onaantastbaar?

quote:
Dan gaat een deel van de huishoudens in NL gewoon niet meedoen, omdat het aanbod niet goed genoeg is.

Dat mag - een deel ook wel.

quote:

is het nou wel of niet relevant? :D

quote:
Belastingreserves? Dood geld? Door alle pensioenfondsen leeg te trekken, zorg je er juist voor dat al het geld wat nu geīnvesteerd is eruit gehaald wordt. Geld wordt dan voor het bedrijfsleven alleen maar schaarser, aandelenkoersen gaan omlaag door alle verkopen en het resterende pensioen wordt alleen maar lager. Lijkt me geen succes.

Je weet dat het overgrote deel van die centen helemaal niet in Nederland geinvesteerd zijn, en al bijna helemaal niks in het Nederlandse bedrijfsleven. Dan worden er wat minder centen geinvesteerd in JP Morgan, Citibank, Wells Fargo etc, en wat meer in Nederland. Ik zeg: doen!

quote:
In laagconjunctuur is het lastig omdat mensen daadwerkelijk in de knel komen. In hoogconjunctuur moet je alleen de ballen hebben om het te roepen, doorvoeren is relatief simpel. Balkenende II heeft bijvoorbeeld best wat hervormd. Dat was een uitdaging, maar niet zo moeilijk als dat het nu is. De pijn is beter zichtbaar, waardoor politici bang zijn om hun kiezers tegen zich in het harnas te jagen.
Ik bespeur de afgelopen paar jaar weinig angst om de kiezers tegen zich in het harnas te jagen. Het zou Den Haag sieren als ze doorkrijgen dat je moet remmen en gasgeven tegelijkertijd, ipv alleen jezelf die strop nog wat strakker aan te trekken, en het dan raar te vinden dat je geen lucht krijgt (maar wel heel tevreden ermee zijn).
pi_130472924
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 11:36 schreef crashbangboom het volgende:

En bovendien, lees je mee 99.999, verschaf je de NL schatkist op die manier lucht om de economie te stimuleren ipv te strooien met lastenverhogingen en contraproductie lukraak te bezuinigen. En creeert ruimte om het herstructureren. Bovendien zonder dat je de sociale cohesie vernietigd. Waarom zijn banken en pensioenverzekeraars belangrijker dan dat, waarom zijn die onaantastbaar?

Je snapt het verschil tussen incidentele en structurele inkomsten?
Je mooie verhaaltje zorgt hooguit voor een incidentele meevaller, dat geeft geen ruimte voor serieus stimuleren. Immers zo'n meevaller steek je in reductie van de staatsschuld. Nu nog een extra beslag op de toekomst leggen om lekker consumptieve uitgaven te doen is compleet stupide.
pi_130473154
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 10:07 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Daar op slimme manier gebruik van maken lijkt me verstandiger dan de economie kapot te bezuinigen, waardoor de spiraal alleen maar naar beneden wijst en Basp1 het ook niet meer ziet zitten.
Hoe werkt dat de economie kapot bezuinigen? Stopt de burger met het kopen van kaas en eieren als de overheid snijdt in haar eigen vet?

Minnetje van een half of 1 procent is niks aangezien we net 25 jaar van gigantische groei hebben gehad. De overheid moet juist veel meer bezuinigen dan kunnen de belastingen omlaag en dan houden burgers meer geld over.
pi_130473170
quote:
2s.gif Op maandag 26 augustus 2013 11:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je snapt het verschil tussen incidentele en structurele inkomsten?
Je mooie verhaaltje zorgt hooguit voor een incidentele meevaller, dat geeft geen ruimte voor serieus stimuleren. Immers zo'n meevaller steek je in reductie van de staatsschuld. Nu nog een extra beslag op de toekomst leggen om lekker consumptieve uitgaven te doen is compleet stupide.
Je snapt het feit dat investeren structurele opbrengsten oplevert, terwijl lastenverhogingen (wat we tot nu toe vooral gedaan hebben) structureel minder opbrengsten oplevert, zoals gebleken is en blijkt?

Je begrijpt het verschil tussen consumptieve uitgaven en investeren?

Waarom discussier je vooral door anderen woorden in de mond te leggen die ze niet gebruiken?
pi_130473454
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 11:52 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Hoe werkt dat de economie kapot bezuinigen? Stopt de burger met het kopen van kaas en eieren als de overheid snijdt in haar eigen vet?

Minnetje van een half of 1 procent is niks aangezien we net 25 jaar van gigantische groei hebben gehad. De overheid moet juist veel meer bezuinigen dan kunnen de belastingen omlaag en dan houden burgers meer geld over.
Oh, niks aan de hand dus, zolang we kaas en eieren kopen, loopt de werkloosheid helemaal niet op. We hoeven bijvoorbeeld niks te investeren in opleidingen om concurrerend te worden, we hoeven niet onze beroepsbevolking concurrerender te maken omdat alle simpele baantjes simpelweg naar de goedkoopste krachten (lees: polen, bulgaren, roemenen) gaan.

Volgens mij zijn de afgelopen 5 jaar ondanks alle bezuinigingen er niet meer centjes in de zakken van de burgers gekomen, integendeel (uitgezonderd huurbazen).

Ik vind het wel bemoedigend dat je de HRA kennelijk ongemoeid wil laten, dat zou immers een groteske belastingverhoging zijn ;)

De overheid moet vooral daar bezuinigen daar waar het kan, en daar waar het zinnig is, zodat ze efficienter werkt. Dat is wat heel anders dan wat er nu gebeurt, waarbij bezuinigt wordt om het bezuinigen. Hervormen, want daar doel je op, kun je veel beter doen als je jezelf ook financiele ruimte verschaft. En wat is de grootste bezitting van de overheid? 350+ miljard aan belastinglatenties bij pensioenfondsen. Doe er wat mee!
  maandag 26 augustus 2013 @ 12:06:51 #67
325863 Krisp
Like.no.other
pi_130473493
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 11:36 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

We hebben nu ook al regels mbt overdracht, dat is waarlijk geen enkel punt.
En nee, dat geld rendeert niet, ze kunnen handig boekhouden, maar als het geld zo rendeerde, was hun dekkingsgraaf inmens. Die is in een belangrijk deel van die periode alleen maar ingestort, en zodra de rente stijgt en ze al die vermogenswinsten terug mogen boeken, wordt het nog veel erger.
Laat mij die centjes maar lekker in een dak boven mijn hoofd stoppen, daar heb ik een stuk meer aan dan al die vogels in de lucht, die over dertig jaar een lege dop blijken te zijn.
Ik ben benieuwd hoe jij gaat bewijzen dat het geld niet rendeert. Voor mij blijkt uit de grafiek dat het geld wel rendeert. Dat de verplichtingen die daar tegenover staan snel toenemen, doet niets af aan het feit dat het geld wel rendeert. Door 200 miljard (!) uit de kas te halen, neem je die verplichtingen ook niet weg.
quote:
Nee, je verplaatst het probleem naar 2040 wanneer blijkt dat niemand zijn pensioen goed geregeld heeft. Die stimulatie zal eenmalig zijn (hoeft geen probleem te zijn), maar ik hoop niet dat je de illusie hebt dat de overheid door middel van stimuleren de economie op gang kan helpen. Het 'stimuleren' in de VS en in Japan helpt beide namelijk ook niet.
quote:
Ik bespeur de afgelopen paar jaar weinig angst om de kiezers tegen zich in het harnas te jagen. Het zou Den Haag sieren als ze doorkrijgen dat je moet remmen en gasgeven tegelijkertijd, ipv alleen jezelf die strop nog wat strakker aan te trekken, en het dan raar te vinden dat je geen lucht krijgt (maar wel heel tevreden ermee zijn).
Ik zie momenteel een verlamming, waarbij niemand zijn kiezers wil kwijtraken. De angst voor de flanken is heel groot, kijk bijvoorbeeld naar Asscher die 'opeens' uitviel tegen de Bulgaren. Het resultaat is juist dat iedereen naar de flanken toeloopt, maar dat terzijde. Alle 'grote' hervormingen van afgelopen tijd waren in de maatschappelijke discussie al lang beslist. Op dit moment heeft geen enkele politicus echt ballen.
pi_130473545
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 11:53 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Je snapt het feit dat investeren structurele opbrengsten oplevert, terwijl lastenverhogingen (wat we tot nu toe vooral gedaan hebben) structureel minder opbrengsten oplevert, zoals gebleken is en blijkt?
Je snapt dat 'overheidsinvesteringen' over het algemeen slechts voor indirecte opbrengsten zorgen? Een nieuwe haven, school of snelweg is erg mooi en goed maar voor extra opbrengsten voor de schatkist zorgt het niet.
Of zie jij investeringen voor de overheid die wel direct flink renderen?

quote:
Je begrijpt het verschil tussen consumptieve uitgaven en investeren?
Dat snap ik, snap jij hoe een overheidsbegroting werkt?

quote:
Waarom discussier je vooral door anderen woorden in de mond te leggen die ze niet gebruiken?
Onzin :).
pi_130473586
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:05 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Oh, niks aan de hand dus, zolang we kaas en eieren kopen, loopt de werkloosheid helemaal niet op. We hoeven bijvoorbeeld niks te investeren in opleidingen om concurrerend te worden, we hoeven niet onze beroepsbevolking concurrerender te maken omdat alle simpele baantjes simpelweg naar de goedkoopste krachten (lees: polen, bulgaren, roemenen) gaan.
Je kan niet eeuwig dubbele groeicijfers laten zien. We hebben net 25 jaar van gigantische groei gekend waarin we boven onze stand hebben geleefd. We moeten nu even een pas op de plaats maken.

quote:
Ik vind het wel bemoedigend dat je de HRA kennelijk ongemoeid wil laten, dat zou immers een groteske belastingverhoging zijn ;)
De HRA moet gelijk afgeschaft worden en als compensatie moet de inkomstenbelasting verlaagt worden. Het is van de zotte dat de overheid het aangaan van gigantische schulden stimuleert.

quote:
De overheid moet vooral daar bezuinigen daar waar het kan, en daar waar het zinnig is, zodat ze efficienter werkt. Dat is wat heel anders dan wat er nu gebeurt, waarbij bezuinigt wordt om het bezuinigen. Hervormen, want daar doel je op, kun je veel beter doen als je jezelf ook financiele ruimte verschaft. En wat is de grootste bezitting van de overheid? 350+ miljard aan belastinglatenties bij pensioenfondsen. Doe er wat mee!
Als je dat geld weggeeft dan gooi je gelijk alle toekomstige welvaart weg om op korte termijn de huizenprijs een beetje in stand te houden. We hebben gigantische overheidsschulden en private schulden, het enige wat nog een beetje daar tegenover staat is ons pensioenspaarpot. Als we dat in een keer gaan aanspreken zijn we helemaal ten dode opgeschreven.

[ Bericht 0% gewijzigd door PaulieWalnuts op 26-08-2013 12:21:51 ]
pi_130473655
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:10 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]
[..]

De HRA moet gelijk afgeschaft worden en als compensatie moet je inkomstenbelasting verlaagt worden. Het is van de zotte dat de overheid het aangaan van gigantische schulden stimuleert.

Het is niet de schuld die gestimuleerd wordt maar het eigen woningbezit. Dat stimuleren (over de vorm die anders moet kunnen we het hebben) lijkt me vrij logisch.
pi_130473792
quote:
2s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is niet de schuld die gestimuleerd wordt maar het eigen woningbezit. Dat stimuleren (over de vorm die anders moet kunnen we het hebben) lijkt me vrij logisch.
Indirect stimuleren ze daarmee de gigantische schuldenberg van veel Nederlanders. We hebben de grootste private schulden binnen de eurozone.
pi_130474055
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:19 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Indirect stimuleren ze daarmee de gigantische schuldenberg van veel Nederlanders. We hebben de grootste private schulden binnen de eurozone.
En het grootste private vermogen in de pensioenfondsen (ruim meer dan de totale hypotheekschuld).
pi_130474123
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:10 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Je kan niet eeuwig dubbele groeicijfers laten zien. We hebben net 25 jaar van gigantische groei gekend waarin we boven onze stand hebben geleefd. We moeten nu even een pas op de plaats maken.
maar sinds 1997 is het besteedbaar inkomen nauwelijks gestegen. http://nos.nl/artikel/532(...)jaren-hetzelfde.html Ofwel, ben je jonger dan een jaar of 35, dan heb je in je volwassen/werkzame leven totaal niet geprofiteerd van die groei, maar zit je nu wel met je restschuld.
pi_130474163
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:32 schreef poemojn het volgende:

[..]

maar sinds 1997 is het besteedbaar inkomen nauwelijks gestegen. http://nos.nl/artikel/532(...)jaren-hetzelfde.html Ofwel, ben je jonger dan een jaar of 35, dan heb je in je volwassen/werkzame leven totaal niet geprofiteerd van die groei, maar zit je nu wel met je restschuld.
Daarom moeten we een pas op de plaats maken en een tijdje zuinig leven en sparen.
pi_130474174
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:05 schreef crashbangboom het volgende:
En wat is de grootste bezitting van de overheid? 350+ miljard aan belastinglatenties bij pensioenfondsen.
Volgens mij zijn de pensioenfondens niet in het bezit van de overheid, maar gewoon bij de pensioenbeheerders zoals ABP en PME. Dus hoe wil je dan dit geld gaan vorderen?
pi_130474212
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Volgens mij zijn de pensioenfondens niet in het bezit van de overheid, maar gewoon bij de pensioenbeheerders zoals ABP en PME. Dus hoe wil je dan dit geld gaan vorderen?
De overheid is wel goed in geld confisqueren.
pi_130474257
quote:

[..]

Dit is absoluut geen probleem. Als ze het geld willen hebben krijgen ze dat.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_130474309
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:19 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Stimuleerden ze daarmee, met de nieuwe regeling alleen HRA voor 100% annuitair of liniear aflossende hypotheken is dit ook flink ingeperkt. Het punt wat wel nog open staat is wat er gaat gebeuren met alle lopende hypotheken, ik zie de overheid wel in staat om deze ook nog eens verplicht te laten omzetten in de eerdere genoemde hypotheek vormen.
pi_130474331
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:33 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Daarom moeten we een pas op de plaats maken en een tijdje zuinig leven en sparen.
wie zijn toch die "we" die jij steeds bedoelt?
Eerst de "we" die boven hun stand geleefd hebben, wat volgens mij niet opgaat voor de groep jonger dan 35-40. Vervolgens moeten "we" zuinig leven en sparen (ik neem aan dat je eigenlijk bedoelt: schulden aflossen, want sparen kan voor die jongeren daarna pas).
Sowieso is het geen pas op de plaats, maar gaat het om meerdere stappen terug. En die kun je niet alleen op de jongeren afschuiven. Er valt bijv nog genoeg te snoeien in oa ontslagregelingen, vutregelingen etc voor de oudere generaties.
pi_130474366
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:37 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dit is absoluut geen probleem. Als ze het geld willen hebben krijgen ze dat.
Ik ben benieuwd of er dan geen volksopstand zou komen als ze dat proberen. :D
pi_130474530
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Goede vraag, maar wees eerlijk. De meeste mensen hebben hier helemaal geen verstand van. Ik geloof er geen reet van dat er een volksopstand zou komen.
pi_130474673
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:47 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Goede vraag, maar wees eerlijk. De meeste mensen hebben hier helemaal geen verstand van. Ik geloof er geen reet van dat er een volksopstand zou komen.
Jij bent toch econoom, dan moet je toch ook wel wat meer met de subjectieve dingen (psychologische factoren) van dit vakgebied gewerkt hebben. Het volk laat zich volgens mij maar tot een bepaald punt naaien maar op een keer is het genoeg geweest, of zijn we nu echt allemaal in een stel schapen veranderd en noemen het een kennis economie terwijl niemand meer nadenkt en we langzaamaan allemaal naar de slachtbank geleid worden.
pi_130475382
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat geld krijgen ze toch wel; alleen pas als je met pensioen bent, ze zouden dat ook kunnen omkeren, dus nu de pensioenfondsen belasten en dan geen belasting meer betalen als je met pensioen bent ( over je aanvullend pensioen ) en dan met de opbrengst de staatschuld in een klap aflossen; maar wellicht maakt het niet uit, omdat je dan daarna weer minder belasting binnen krijgt aan de andere kant spaar je er wel rente mee uit..
pi_130476654
quote:

[..]

Simpel genoeg: je laat verbindend in CAO's opnemen dat werknemers niet meer verplicht hoeven te pensioensparen, maar zelf mogen kiezen wat ze met hun pensioenbijdrage willen doen (wel of niet, en welk fonds). Je neemt in de wet een recht tot inkoop met als bestedingsdoel aflossing op de hypotheek in (zoals nu al bestaat-in zijn algemeenheid- voor kleine pensioenen), en neemt in de fiscale wet op dat inkoop van een pensioen met voorgenoemd doel tegen belastingtarief 20% kan.

Pensioenfonds keert 100 uit, is daarmee ontslagen voor 100 verplichting, burger krijgt 100, betaald daar 20 inkomstenbelasting over, lost 80 van de hypotheek af (let wel: als ie die 100 over twintig jaar krijgt, zou ie daar progressief belasting over betalen).

Dekkingsgraad overige pensioenen gaat omhoog (ook dat probleem opgelost), burger heeft lagere schuld en lagere maandlasten, kan ook weer verhuizen zonder restschuld, overheid beurt 20 belasting, en is minder kwijt aan HRA zodat die in stand gehouden kan worden, en heeft lucht om niet van de ene noodmaatregel in de andere te springen, maar een gedegen en doordacht hervormings- en investeringbeleid gericht op de lange termijn in te zetten.

De enigen die dit niet leuk vinden zijn banken en pensioenfondsen, want die boeten aan invloed in.

Voor de rest alleen maar voordelen.
pi_130476813
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 13:18 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

Dat geld krijgen ze toch wel; alleen pas als je met pensioen bent, ze zouden dat ook kunnen omkeren, dus nu de pensioenfondsen belasten en dan geen belasting meer betalen als je met pensioen bent ( over je aanvullend pensioen ) en dan met de opbrengst de staatschuld in een klap aflossen; maar wellicht maakt het niet uit, omdat je dan daarna weer minder belasting binnen krijgt aan de andere kant spaar je er wel rente mee uit..
Ja, of de overheid gaat nu je pensioenvermogen belasten en zodra je met pensioen gaat gaan ze je pensioenuitkering ook belasten, aangezien ze op dat moment weer een giga-schuld hebben opgebouwd. Dat klinkt realistischer :')
pi_130479139
Wel fijn dat er goed geluisterd wordt, het begin is er:

http://www.nu.nl/politiek(...)extra-6-miljard.html

quote:
"De structurele problemen hadden veel eerder moeten worden aangepakt", zo stelde Dijsselbloem. Daarom komen er extra plannen. Het kabinet zou werken aan een maatregel waarbij mensen die met hun levensverzekering hun hypotheek aflossen geen belasting hoeven te betalen over het gespaarde kapitaal
en

quote:
Verder is het kabinet van plan om het eenmalig fiscaal aantrekkelijk te maken geld uit stamrecht-bv's te halen, zoals voor de zomer al uitlekte. In een stamrecht-bv zetten ontslagen werknemers hun gouden handdruk weg om hoge belastingen te voorkomen. Het kabinet overweegt volgend jaar dat geld voor slechts 80 procent van het normale tarief te belasten, zodat veel mensen het zullen opnemen. Dat is goed voor de economie, maar ook voor de schatkist omdat het op korte termijn wel zorgt voor extra belastinginkomsten.
  maandag 26 augustus 2013 @ 16:02:06 #87
325863 Krisp
Like.no.other
pi_130480082
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 15:27 schreef crashbangboom het volgende:
Wel fijn dat er goed geluisterd wordt, het begin is er:

http://www.nu.nl/politiek(...)extra-6-miljard.html

[..]

en

[..]

Stamrecht-BV's en levensverzekeringen zijn wel iets anders als pensioenen. ;) Wel een goede zaak: Nederland heeft een grondige versimpeling van het financiële landschap nodig. :)
pi_130480552
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 16:02 schreef Krisp het volgende:

[..]

Stamrecht-BV's en levensverzekeringen zijn wel iets anders als pensioenen. ;) Wel een goede zaak: Nederland heeft een grondige versimpeling van het financiële landschap nodig. :)
Ze vinden wel weer wat anders om een stuk moeilijker te maken. :) Een stap vooruit en twee achteruit.
pi_130481391
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 16:17 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ze vinden wel weer wat anders om een stuk moeilijker te maken. :) Een stap vooruit en twee achteruit.
komop joh, niet zo positief ;)
pi_130481430
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 16:02 schreef Krisp het volgende:

[..]

kleine stapjes, Krisp. A small step for man, a giant step for Netherlands ;)
pi_130481587
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 15:27 schreef crashbangboom het volgende:
In een stamrecht-bv zetten ontslagen werknemers hun gouden handdruk weg om hoge belastingen te voorkomen
Welke normale werknemer krijgt tegenwoordig nog een gouden handdruk, die regelingen zijn wel zo versoberd dat het vaak niet meer is dan een bronzen schop onder je reet. Behalve dan voor de ceo's en zo.
pi_130481771
Allemachies, de winterdepressie is vroeg dit jaar :D
pi_130508374
Ik heb een vraag.
Een vriend van mij is bezig met de verkoop van zijn huis. Hij en zijn vriendin zijn uit elkaar en hebben NHG. Nu hebben ze kort geleden een bod gekregen op het huis, het bod is best aardig. Nu hebben ze een aantal dagen de tijd genomen om hier over na te denken, want ze willen vooral dat NHG akkoord gaat.

Ze hebben contact opgenomen met de verkoopmakelaar om een strategie te bepalen, nu krijgen ze een dag later de strategie van de makelaar te horen en ineens wordt kenbaar gemaakt dat het bod van de aankopende partij het definitieve bod is.

De nekharen rijzen op want waarom vertelt de verkoopmakelaar dit niet in de eerdere gesprekken en hebben de verkoop- en aankoopmakelaar onderling een deal gesloten?

Wat zijn de opties van de verkopende partij? Gewoon akkoord gaan onder voorbehoud dat NHG akkoord gaat en dan de onderbuik negeren?
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:13:57 #94
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130508963
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 11:50 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Ik heb een vraag.
Een vriend van mij is bezig met de verkoop van zijn huis. Hij en zijn vriendin zijn uit elkaar en hebben NHG. Nu hebben ze kort geleden een bod gekregen op het huis, het bod is best aardig. Nu hebben ze een aantal dagen de tijd genomen om hier over na te denken, want ze willen vooral dat NHG akkoord gaat.

Ze hebben contact opgenomen met de verkoopmakelaar om een strategie te bepalen, nu krijgen ze een dag later de strategie van de makelaar te horen en ineens wordt kenbaar gemaakt dat het bod van de aankopende partij het definitieve bod is.

De nekharen rijzen op want waarom vertelt de verkoopmakelaar dit niet in de eerdere gesprekken en hebben de verkoop- en aankoopmakelaar onderling een deal gesloten?

Wat zijn de opties van de verkopende partij? Gewoon akkoord gaan onder voorbehoud dat NHG akkoord gaat en dan de onderbuik negeren?
advies van de makelaar volgen, die is de persoon die beoordeelt of de prijs marktconform is

De NHG is geen partij in de verkoop
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_130509425
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 12:13 schreef HD9 het volgende:

[..]

advies van de makelaar volgen, die is de persoon die beoordeelt of de prijs marktconform is

De NHG is geen partij in de verkoop
Maar er wordt nu getwijfeld aan de integriteit van deze makelaar. Zolang NHG akkoord gaat, is er geen probleem maar deze situatie roept wel het gevoel op dat de verkopende partij wordt "uitgespeeld"

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2013 12:30:49 ]
pi_130509456
Wel bij kwijtschelding van de restschuld.
Ik heb er verder geen ervaring mee. Kun je het niet bij de NHG zelf vragen?
pi_130509511
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 12:31 schreef poemojn het volgende:
Wel bij kwijtschelding van de restschuld.
Ik heb er verder geen ervaring mee. Kun je het niet bij de NHG zelf vragen?
Die gaan toch mede uit van de makelaar? Vandaar dat die vriend van mij, niet zo maar even een motie van wantrouwen openbaar kan uitspreken
En de uiteindelijke prijs moet marktconform zijn en de verkopende partij moet wel proberen de maximum prijs te behalen. Gebeurt dat nu?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2013 12:33:58 ]
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:55:07 #98
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_130510119
Dat soort vragen moet je aan de partijen stellen, niet op Fok en al helemaal niet hier.

Volgens sommige hier moet je vriend de prijs door de helft doen wil het marktconform zijn...
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:59:19 #99
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130510270
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 12:30 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]

Maar er wordt nu getwijfeld aan de integriteit van deze makelaar. Zolang NHG akkoord gaat, is er geen probleem maar deze situatie roept wel het gevoel op dat de verkopende partij wordt "uitgespeeld"
gewoon de makelaar een verklaring op laten maken dat de verkoopprijs marktconform is, hij is toch de specialist op dat gebied, jij niet
pi_130510342
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 12:55 schreef Sjabba het volgende:
Dat soort vragen moet je aan de partijen stellen, niet op Fok en al helemaal niet hier.

Volgens sommige hier moet je vriend de prijs door de helft doen wil het marktconform zijn...
Waarom niet hier? Kan er toch alleen maar wijzer van worden?
En die haters heb je overal :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2013 13:01:53 ]
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:08:43 #101
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_130511278
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 13:08 schreef pfaf het volgende:
Een taxatie kan toch uitsluitsel geven?
Ik ben niet duidelijk. Het gaat meer om het handelen van de verkoopmakelaar (er speelt natuurlijk meer maar dat is nu niet relevant), waarbij de onderbuikgevoelens niet hard te maken zijn. Het huis verkopen is het belangrijkste maar dan blijft het gevoel dat de makelaar een vuil spel speelt over de rug van de verkopende partij

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2013 13:33:17 ]
pi_130518234
Andere makelaar nemen?
pi_130521413
De woningmarkt is definitief om. Dit pand
http://www.funda.nl/koop/(...)sweg-1/omschrijving/
zou 5 jaar geleden minstens 9 ton - miljoen ¤ hebben moeten opbrengen; nu < 5 ton vraagprijs.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_130521682
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 18:32 schreef blomke het volgende:
zou 5 jaar geleden minstens 9 ton - miljoen ¤ hebben moeten opbrengen; nu < 5 ton vraagprijs.
Hoe kom je bij die 5 jaar geleden?
pi_130523240
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 19:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Omdat toen de prijzen het hoogst waren en ik sindsdien altijd gezegd heb: er moet 50% vanaf de hoogste prijs vanaf. Zo breng ik de feiten in overeenstemming met mijn theorie (en omgekeerd) en blijk dus dat ik gelijk heb over die 50% prijsdaling. Die daling die nog niet overal geëffectueerd is, maar dat komt nog wel, zolang mijn theorie maaar geldig is. Hier klopt 't dus wel.

[..]

Dus je verzint een getal, haalt hier 50% vanaf en als die woning dan die prijs matcht, dan wordt dit een feit en een onderbouwing van je mening en prognose? Interessante theorie :Y
Die prijzen in Oosterbeek zijn sowieso heel erg interessant en een paar keer zeer opmerkelijk
pi_130523316
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 19:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Omdat toen de prijzen het hoogst waren en ik sindsdien altijd gezegd heb: er moet 50% vanaf de hoogste prijs vanaf. Zo breng ik de feiten in overeenstemming met mijn theorie (en omgekeerd) en blijk dus dat ik gelijk heb over die 50% prijsdaling. Die daling die nog niet overal geëffectueerd is, maar dat komt nog wel, zolang mijn theorie maaar geldig is. Hier klopt 't dus wel.

[..]

Ken je het pand/de plek dan?
LOL, in de regel richten zich de feiten niet tot je theorie, maar omgekeerd. Behalve in blomkewereld, natuurlijk ;)

Op je tweede vraag: ja. Jij ook?
pi_130524580
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 20:01 schreef opgebaarde het volgende:
Crashbangboom, was jij niet een makelaar? Dan kan jij toch wel wat historische cijfertjes in dat prachtige dorp vinden? Blomke gaat het niet lukken
Nee, dat ben ik niet, dat willen de vijanddenkers graag :)

Blomke lukt iid niet veel, maar daar kan ik niks voor.
pi_130529574
Het is weer een baggertopic aan het worden.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_130530497
quote:
13s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:36 schreef fedsingularity het volgende:
Het is weer een baggertopic aan het worden.
Ik probeer niet op iedereen het etiket 'makelaar' te plakken om de discussie maar in de voor mij gewenste zin dicht te slaan. Maar kennelijk is dat wel de bedoeling.
pi_130538508
Ik heb weer moeten schoonmaken hier. Blomke, je vraagt er ook wel om met het gegoogel van die cijfers van je. Als mensen dan zuur reageren hoef je niet terug te bijten. En als anderen daar op reageren hoeven anderen zoals Paulie daar weer niet op te reageren. Dat je crashbangboom niet mag wil niet zeggen dat je elke kans moet pakken om hem onderuit te halen. Dat gaat je namelijk niet lukken.

Zoals fedsingularity al zei, het is meuk hier met het gebler van jullie. Notes gezet, weer gezeik? Prima, dan verdwijn je in de prullenbak. Denk eens na waarom je zo zuur moet reageren?
pi_130543324
Waarom weer garanties, een vriendelijk doch indringend beroep zou toch voldoende geweest zijn. Een beetje minder lief zijn voor deze geldmolochen, graag.

quote:
Mogelijk nationale hypotheekbank op komst
Het kabinet hoopt met Prinsjesdag een plan te presenteren voor het oprichten van een Nationaal Hypotheek Instituut.

Dat moet voor enkele tientallen miljarden euro’s hypotheken van banken overnemen. Het moet worden gefinancierd door pensioenfondsen, met garanties van de Staat. De banken krijgen door deze operatie meer lucht.
Het kabinet is hierover al geruime tijd in gesprek met beleggers. Dinsdag vond er opnieuw een bespreking plaats, bevestigen ingewijden woensdag een bericht van Het Financieele Dagblad. Er is nog geen akkoord.

Het gesprek gaat vooral over de garanties die de Staat zou moeten leveren. Die hebben consequenties voor de overheidsbegroting.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 10:42:18 #113
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130545625
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 18:32 schreef blomke het volgende:
Dat is zeker goed geprijsd, zal zeker kijkers trekken
pi_130545874
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 08:53 schreef crashbangboom het volgende:
Mogelijk nationale hypotheekbank op komst
Het kabinet hoopt met Prinsjesdag een plan te presenteren voor het oprichten van een Nationaal Hypotheek Instituut.

Dat moet voor enkele tientallen miljarden euro’s hypotheken van banken overnemen. Het moet worden gefinancierd door pensioenfondsen, met garanties van de Staat. De banken krijgen door deze operatie meer lucht.
Het kabinet is hierover al geruime tijd in gesprek met beleggers. Dinsdag vond er opnieuw een bespreking plaats, bevestigen ingewijden woensdag een bericht van Het Financieele Dagblad. Er is nog geen akkoord.

Het gesprek gaat vooral over de garanties die de Staat zou moeten leveren. Die hebben consequenties voor de overheidsbegroting.
Waarom niet direct zelf nieuwe hypotheken uitgeven ipv ouwe shit overnemen van bestaande banken?
  woensdag 28 augustus 2013 @ 10:55:36 #115
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_130545993
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 10:51 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Waarom niet direct zelf nieuwe hypotheken uitgeven ipv ouwe shit overnemen van bestaande banken?
Omdat de overheid graag symptomen bestrijdt.
and made it rain upward
  woensdag 28 augustus 2013 @ 11:05:10 #116
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130546275
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 10:55 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Omdat de overheid graag symptomen bestrijdt.
omdat de overheid de mogelijkheid tot lenen voor een woning geen strobreed in de weg wil zitten, als je een eigenbedrijf start dan krijg je geen stuiver geleend, maar twintig ouwe bakstenen op elkaar kan op 300.000 euro getaxeerd worden en moet met een lening met staatsgarantie van 350.000 euro gesubsideerd worden.

Vreemd is dat eenzelfde woning aan de kust (vrijstaand met zwembad) totaal nieuw gebouwd in Bulgarije ( dus binnen de EU) dan slechts 30.000 a 40.000 euro kost , maar dan moet jezelf geld hebben want wij krijgen daar geen hypotheek, (nog niet)

[ Bericht 1% gewijzigd door HD9 op 28-08-2013 13:02:50 ]
pi_130551073
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 11:05 schreef HD9 het volgende:

[..]

omdat de overheid de mogelijkheid tot lenen voor een woning geen strobreed in de weg wil zitten, als je een eigenbedrijf start dan krijg je geen stuiver geleend, maar twintig ouwe bakstenen op elkaar kan op 300.000 euro getaxeerd worden en moet met een lening met staatsgarantie van 350.000 euro gesubsideerd worden.

Vreemd is dat eenzelfde woning aan de kust (vrijstaand met zwembad) totaal nieuw gebouwd in Bulgarije ( dus binnen de EU) dan slechts 30.000 a 40.000 euro kost , maar dan moet jezelf geld hebben want wij krijgen daar geen hypotheek, (nog niet)
30, 40k heb je toch geen hypotheek voor nodig...
Hypotheek voor een auto lol.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 13:33:23 #118
325863 Krisp
Like.no.other
pi_130551206
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 11:05 schreef HD9 het volgende:

[..]

Ik denk dat jouw definitie van 'dezelfde' anders is als de mijne. Denk aan isolatie-eisen, welstand, ondergrond (een heimachine is duur!) etc. Ik zal neit zeggend at ik het met alle eisen eens ben, maar een huis in NL is doorgaans wel iets luxer uitgevoerd dan een huis in Bulgarije.

Verder is die hypotheekbank driewerf bagger. Het lost iets op voor de banken, het geeft pensioenfondsen rendement, maar de prijs is dat het risico bij de banken ligt. Het zou me niets verbazen dat het hier gaat over hypotheken die stuk voor stuk onder water staan en die niet afgelost kunnen worden. Vervolgens is de staat verantwoordelijk voor die meuk. M.i. zouden banken zelf dit soort zaken op moeten lossen en betalingsafspraken moeten maken met hun klanten in plaats van het risico afwentelen op de staat. De consument is er immers niet bij gebaat.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 13:46:17 #119
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130551706
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 13:33 schreef Krisp het volgende:

[..]

Ik denk dat jouw definitie van 'dezelfde' anders is als de mijne. Denk aan isolatie-eisen, welstand, ondergrond (een heimachine is duur!) etc. Ik zal neit zeggend at ik het met alle eisen eens ben, maar een huis in NL is doorgaans wel iets luxer uitgevoerd dan een huis in Bulgarije.
dar hebben ze ook kunstofkozijnen en moderne badkamers hoor, net wat je bestelt

huizen van voor de wende wel , maar nu bouwt men net als hier of in Oostenrijk, alleen bouwgrond kost niets en arbeid ook niet

[ Bericht 2% gewijzigd door HD9 op 28-08-2013 15:27:02 ]
pi_130561479
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 13:33 schreef Krisp het volgende:
Vervolgens is de staat verantwoordelijk voor die meuk. M.i. zouden banken zelf dit soort zaken op moeten lossen en betalingsafspraken moeten maken met hun klanten in plaats van het risico afwentelen op de staat. De consument is er immers niet bij gebaat.
Op dit moment ligt een groot deel van het risico op reschuld/achterstallige betling al bij de overheid via de NHG. Vandaar dat die overheid zo gebrand is op continuering van de hypotheekbetalingen, linksom-rechtsom, maakt ze niet uit. Om te voorkomen dat die overheid via de NHG er voor opdraait.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_130561870
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 17:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Op dit moment ligt een groot deel van het risico op reschuld/achterstallige betling al bij de overheid via de NHG. Vandaar dat die overheid zo gebrand is op continuering van de hypotheekbetalingen, linksom-rechtsom, maakt ze niet uit. Om te voorkomen dat die overheid via de NHG er voor opdraait.
Creatieve benadering maar wel bijna volledig speculatief natuurlijk :).
pi_130573822
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 18:03 schreef 99.999 het volgende:
Creatieve benadering maar wel bijna volledig speculatief natuurlijk :).
De overheid maakt zich meer zorgen over de hypotheken en de afwenteling van de consequenties op diezelfde overheid, dan over de werkeloosheid, laat staan de werkelozen. Verkorting WW, versoepeling ontslagrecht is flexibilisering arbeidsmarkt, zo heet dat.
pi_130580873
Dit is wel een opmerkelijk artikel op geenstijl over een vrouw die de volgende brief van Vestia toegestuurd kreeg na aanleiding van wat twitterberichten:

quote:
Of mevrouw op datum x en tijdstip y maar even op het matje wil verschijnen, hoe verzinnen ze het :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2013 00:43:13 ]
pi_130581037
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:42 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Of mevrouw op datum x en tijdstip y maar even op het matje wil verschijnen, hoe verzinnen ze het :')
Dat dus.

Ik zou ze via twitter vragen of ze me de uitkomst van hun gesprek willen emailen. :D
pi_130584648
Zijn alle twitter communicaties openbaar, dan ben ik wel benieuwd hoe lomp het geweest is.
pi_130584675
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 07:09 schreef Basp1 het volgende:
Zijn alle twitter communicaties openbaar, dan ben ik wel benieuwd hoe lomp het geweest is.
Staan op GeenStijl, die vrouw draaide naar mijn mening gewoon door.
pi_130584794
Zal wel een standaard protocol zijn voor lastige huurders. Eerst een keer een schriftelijke waarschuwing en daarna een brief om op het matje te komen.
pi_130586773
Een collega van mij is op zoek naar een sociale huur woning nu had ze er eindelijk na jaren inschrijving een toegewezen gekregen, wezen kijken, teringbende in het appartement het stonk naar katten zeik (vorige bewoonster had blijkbaar 20 katten daar) en overal was katten rotzooi nog te vinden. Tig maal met de woningbouw gebeld ja wij bellen u terug (nooit dus) en als ze dan iemand die er wel wat vanaf wist aan de lijn had: we maken het schoon. Ze was gisteren voor het contract te ondertekenen naar het appartement gegaan nog steeds een tering bende. Ze heeft nog niet getekend, het gladde mannetje van de WBV zei wel teken maar dan komen er nog wel wat mannetjes langs om het schoon te maken. 8)7

Het is toch van de ratten besnuffeld dat WBV's zelfs de arrogantie hebben om objecten zo te denken kunnen te verhuren. :')
pi_130586889
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 09:50 schreef Basp1 het volgende:
Een collega van mij is op zoek naar een sociale huur woning nu had ze er eindelijk na jaren inschrijving een toegewezen gekregen, wezen kijken, teringbende in het appartement het stonk naar katten zeik (vorige bewoonster had blijkbaar 20 katten daar) en overal was katten rotzooi nog te vinden. Tig maal met de woningbouw gebeld ja wij bellen u terug (nooit dus) en als ze dan iemand die er wel wat vanaf wist aan de lijn had: we maken het schoon. Ze was gisteren voor het contract te ondertekenen naar het appartement gegaan nog steeds een tering bende. Ze heeft nog niet getekend, het gladde mannetje van de WBV zei wel teken maar dan komen er nog wel wat mannetjes langs om het schoon te maken. 8)7

Het is toch van de ratten besnuffeld dat WBV's zelfs de arrogantie hebben om objecten zo te denken kunnen te verhuren. :')
Ik zou nog wel ene paar maand wachten als ik zo'n ranzige kattenbak kreeg aangeboden :r.

Overigens kunnen huurders hier een hele flinke rekening krijgen wanneer ze het niet netjes achterlaten. De corporatie is daar flink strenger in geworden.
pi_130587112
quote:
2s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 09:55 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik zou nog wel ene paar maand wachten als ik zo'n ranzige kattenbak kreeg aangeboden :r.

Overigens kunnen huurders hier een hele flinke rekening krijgen wanneer ze het niet netjes achterlaten. De corporatie is daar flink strenger in geworden.
Ja in de wbv regels staat het inderdaad dat het niet mag, maar dan verwacht je toch wel dat de wbv dat geld van die rekening dan wel zou gebruiken om een pand zo op te knappen dat het meteen bewoonbaar is, ipv een toekomstige huurder zo te behandelen haar vrij uren te laten opnemen om er wederom achter te komen dat het nog steeds een teringbende is.

Zo wou een klachten brief naar de directie gaan schrijven, ik heb haar al verteld dat deze waarschijnlijk op de grote stapel terecht komt. Ik zit haar een beetje op te stoken dat ze fotos die ze gemaakt heeft beter op de sociale media kan plaatsen en hopen dat het opgepikt wordt dan is het wel zo geregeld.

Te triest voor woorden dat het zo moet, en bij de WBV klagen ze maar dat ze het zo druk hebben en haar daarom niet konden terugbellen en of mailen. Tuurlijk hebben ze het druk als ze het half regelen en daarna werk wederom over moeten doen.
pi_130587143
Dat kan, ik zou een keertje overslaan voor die woning.
pi_130587491
quote:
2s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:08 schreef 99.999 het volgende:
Dat kan, ik zou een keertje overslaan voor die woning.
Van de ene kant wel van de andere kant is dit pas de 2e woning in 1 jaar tijd waarvoor ze ingeloot was. Die andere woning was nog veel erger dat was een uitgeleefd studentenhuis. :')
  donderdag 29 augustus 2013 @ 10:27:37 #133
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130587584
http://www.telegraaf.nl/b(...)streden__OZB___.html

Italie schrapt de OZB belasting, eigenlijk is dit gelijk trekken van de europese huizenmarkt , wij de HRA en zij geen OZB

Bezuinigen doen ze dar niet
quote:
Italië heeft na Griekenland de hoogste staatsschuld van de eurozone.
De Italiaanse schuld komt dit jaar naar verwachting uit op circa 126 procent van het bruto binnenlands product.
Ter vergelijking: eind vorig jaar was dat in Nederland 65 procent.
pi_130587694
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:27 schreef HD9 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)streden__OZB___.html

Italie schrapt de OZB belasting, eigenlijk is dit gelijk trekken van de europese huizenmarkt , wij de HRA en zij geen OZB
Je praat poep :). Je zoekt een vergelijking die kant nog wal raakt :)
pi_130587707
Natuurlijk moet ze een brief sturen. Ze kan daarna altijd nog besluiten om alles op het grote wijde web te dumpen. Doe je het andersom, dan diskwalificeer je jezelf
  donderdag 29 augustus 2013 @ 10:33:57 #136
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130587736
quote:
2s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je praat poep :). Je zoekt een vergelijking die kant nog wal raakt :)
zij betalen minder belasting en wij hoeven minder te betalen
pi_130587848
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:32 schreef opgebaarde het volgende:
Natuurlijk moet ze een brief sturen. Ze kan daarna altijd nog besluiten om alles op het grote wijde web te dumpen. Doe je het andersom, dan diskwalificeer je jezelf
Die organisatie heeft zich in mijn optiek allang zelf gediskwalificeerd door gewoon afspraken van het schoonmaken en terugbellen en terugmailen niet na te komen. Maar goed ik ben haar niet. :D
  donderdag 29 augustus 2013 @ 10:42:35 #138
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130587964
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Die organisatie heeft zich in mijn optiek allang zelf gediskwalificeerd door gewoon afspraken van het schoonmaken en terugbellen en terugmailen niet na te komen. Maar goed ik ben haar niet. :D
het probleem is dat er geen concurrentie is en er kennlijk geen normaal gedrag meer is bij woningbouwverenigingen

De woningmarkt is totaal verziekt in Nederland door de overheidssubsidies en het overheids bouwgrondkartel
pi_130588086
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:33 schreef HD9 het volgende:

[..]

zij betalen minder belasting en wij hoeven minder te betalen
Nope.
pi_130596532
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja in de wbv regels staat het inderdaad dat het niet mag, maar dan verwacht je toch wel dat de wbv dat geld van die rekening dan wel zou gebruiken om een pand zo op te knappen dat het meteen bewoonbaar is, ipv een toekomstige huurder zo te behandelen haar vrij uren te laten opnemen om er wederom achter te komen dat het nog steeds een teringbende is.

Zo wou een klachten brief naar de directie gaan schrijven, ik heb haar al verteld dat deze waarschijnlijk op de grote stapel terecht komt. Ik zit haar een beetje op te stoken dat ze fotos die ze gemaakt heeft beter op de sociale media kan plaatsen en hopen dat het opgepikt wordt dan is het wel zo geregeld.

Te triest voor woorden dat het zo moet, en bij de WBV klagen ze maar dat ze het zo druk hebben en haar daarom niet konden terugbellen en of mailen. Tuurlijk hebben ze het druk als ze het half regelen en daarna werk wederom over moeten doen.
Even bij de GGD melding maken van extreme vervuiling.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 15:32:18 #141
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130597326
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:07 schreef Basp1 het volgende:

woningbouwverenigingen gedragen zich als verwende kinderen, het is tijd dat de media dit gaat filmen, wat mij betreft verkoopt de overheid al die hutten voor 50% aan de huurders
pi_130598076
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 15:32 schreef HD9 het volgende:

[..]

woningbouwverenigingen gedragen zich als verwende kinderen, het is tijd dat de media dit gaat filmen, wat mij betreft verkoopt de overheid al die hutten voor 50% aan de huurders
zou ik ook vinden als huurder (eigenlijk liever 25%)
pi_130598119
10%!
pi_130598461
Ik bied de helft: 5% ;)

Nee, verkoop die woning maar aan mij voor 60% dan, dan verhuur ik 'm wel verder :)
pi_130600621
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 07:14 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Staan op GeenStijl, die vrouw draaide naar mijn mening gewoon door.
Eens, ik heb al die twitter reacties eens doorgelezen, volgens mij draaide die vrouw ook wat door. Snap alleen niet dat Vestia daar op zou reageren. Dat is toch onverstandig?
pi_130604443
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 16:57 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Eens, ik heb al die twitter reacties eens doorgelezen, volgens mij draaide die vrouw ook wat door. Snap alleen niet dat Vestia daar op zou reageren. Dat is toch onverstandig?
Onverstandig als je de situatie zou willen normaliseren.. Als je een dossier wil opbouwen en op de langere termijn tot uitzetting zou willen overgaan daartegen..
pi_130611039
quote:
In 2015 gaan de rijkere gepensioneerden in Nederland 25 euro per maand inleveren op hun AOW-uitkering.
en

quote:
Bij het vaststellen van het bedrag wordt gekeken naar zowel inkomen als vermogen.
Bron

Allemaal zoveel mogelijk aflossen dus, kunnen ze straks je AOW nog veel verder terugschroeven. :D
pi_130612970
Nu op Ned 2, over hypotheken.

Zit een vrouw bij die door de make-up shotgun van Homer Simpson is beschoten.

[ Bericht 18% gewijzigd door Terrorizer op 29-08-2013 23:12:44 ]
pi_130620052
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 21:45 schreef Terrorizer het volgende:

'Alternatief is wonen in mn auto'. Amerikaanse toestanden.
pi_130621091
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 21:45 schreef Terrorizer het volgende:

Er wordt de hele tijd zielig gedaan over die Nick van Leeuwen die zelfmoord heeft gepleegd vanwege restschuld. Maar waar is de eigen verantwoordelijkheid? Je snapt toch zelf wel dat als je een uitkering krijgt je niet een huis moet kopen van 460.000 euro?
pi_130621220
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 00:23 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Er wordt de hele tijd zielig gedaan over die Nick van Leeuwen die zelfmoord heeft gepleegd vanwege restschuld. Maar waar is de eigen verantwoordelijkheid? Je snapt toch zelf wel dat als je een uitkering krijgt je niet een huis moet kopen van 460.000 euro?
Ben ik het wel mee eens ja. Eigen verantwoordelijkheid is ver te zoeken. Mensen willen een lagere rente omdat ze nu niet genoeg geld hebben. Want het is crisis...Had je aan moeten denken voordat je een hypotheek afsloot.

Leuke dame achter die advocate..
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 09:39:24 #152
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130625632
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 00:23 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Je snapt toch zelf wel dat als je een uitkering krijgt je niet een huis moet kopen van 460.000 euro?
Ja das het risico, maar de staat die is toch garant voor hypotheken met de NHG >

Trouwens wat denk je van de ouderen die steeds minder te besteden hebben en in een huis van 200.000 wonen
pi_130625702
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 09:39 schreef HD9 het volgende:

[..]

Ja das het risico, maar de staat die is toch garant voor hypotheken met de NHG >

Voor een huis van 460.000 ¤ krijg je geen NHG. dat is dus niet relevant. En dan nog die garantie is erg indirect.
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 09:45:34 #154
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130625765
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 09:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Voor een huis van 460.000 ¤ krijg je geen NHG. dat is dus niet relevant. En dan nog die garantie is erg indirect.
nou ja, ik heb geen medelijden met mensen die en huis kopen met staatssubsidie voor een half miljoen
pi_130625813
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 09:45 schreef HD9 het volgende:

[..]

nou ja, ik heb geen medelijden met mensen die en huis kopen met staatssubsidie voor een half miljoen
Je weet dus weer eens niet waar je over praat?
pi_130626054
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 21:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Allemaal zoveel mogelijk aflossen dus, kunnen ze straks je AOW nog veel verder terugschroeven. :D
Want je opgebouwde vermogen verduister je zo. 8-)
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:36:30 #157
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_130627116
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 09:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Conclusie is dat je gewoon geen zak aan vermogen hebt.... Als je het zelf niet opmaakt doet een ander het wel indirect.
and made it rain upward
pi_130627225
Ik weet niet hoor, liever vermogen en beetje kwijtraken dan platzak zijn.
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:43:13 #159
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130627333
quote:

[..]

koop er een woning in het buitenland van
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:44:36 #160
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_130627391
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 10:43 schreef HD9 het volgende:

[..]

Ja dat rendeert lekker...
and made it rain upward
pi_130627653
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 10:43 schreef HD9 het volgende:

[..]

Onder de noemer: "maar met geld kan je geld maken" alleen zijn er maar weinige die echt weten hoe dat moet
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:11:44 #162
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130628336
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 10:51 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Onder de noemer: "maar met geld kan je geld maken" alleen zijn er maar weinige die echt weten hoe dat moet
Die stoppen het liever in het aandelenfonds van de bank :) Die er eerst beheerskosten afhaalt
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:13:01 #163
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130628390
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 10:44 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ja dat rendeert lekker...
het blijft waardevast in ieder geval en kost geen VRH en je kan er nog naar toe ook
Ik weet nog een leuk appartement voor je 3 km van het strand voor 9000 euro
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:06:27 #164
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_130630367
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 11:13 schreef HD9 het volgende:

[..]

het blijft waardevast in ieder geval en kost geen VRH en je kan er nog naar toe ook
Ik weet nog een leuk appartement voor je 3 km van het strand voor 9000 euro
Ja, ik weet ook nog wel een oude sok voor 1000,- kan je ook echt aantrekken.

Die waardevast gok je, dat weet jij helemaal niet, daarbij komt onderhoud en dan heb je nog geen eens ene rendement. Houd op joh.
and made it rain upward
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:14:18 #165
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130630624
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 12:06 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ja, ik weet ook nog wel een oude sok voor 1000,- kan je ook echt aantrekken.

Die waardevast gok je, dat weet jij helemaal niet, daarbij komt onderhoud en dan heb je nog geen eens ene rendement. Houd op joh.
rendement kan ook het gebruik zijn he
plezier is ook rendement

Ik geef daar de voorkeur aan boven een bank in Nederland of aandelen, dat kost VRH van 30% over 4%
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:34:20 #166
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_130631262
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 12:14 schreef HD9 het volgende:

[..]

rendement kan ook het gebruik zijn he
plezier is ook rendement

Ik geef daar de voorkeur aan boven een bank in Nederland of aandelen, dat kost VRH van 30% over 4%
Van 9.0000?!?

Get you're facts straight!
and made it rain upward
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:42:46 #167
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130631513
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 12:34 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Van 9.0000?!?

Get you're facts straight!
9.000

dat is niet alles hoor
pi_130632334
Volgens mij was al lang geleden afgesproken dat de discussies over dubieuze studiotjes in Bulgarije e.d. niet in dit topic plaats zouden vinden.
pi_130632603
quote:
4s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:06 schreef 99.999 het volgende:
Volgens mij was al lang geleden afgesproken dat de discussies over dubieuze studiotjes in Bulgarije e.d. niet in dit topic plaats zouden vinden.
Ach ja beginnende dementie zullen we maar denken bij deze user. :D
pi_130634339
http://edition.cnn.com/20(...)s-nation-under-water

quote:
If that doesn't raise eyebrows it may surprise you to learn that the Dutch have now won the dubious accolade of being the most indebted people in Europe, with outstanding consumer borrowings amounting 250% of available income. At 125%, Spain's figures pale in comparison-- ditto for other housing bingers like Ireland and Portugal.

So much for the Dutch image of being Europe's great savers.

Memories of a tulip bubble
Gaat weer lekker hier op t forum. Op tweakers.net wordt toch iets serieuzer gediscusseerd.
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:57:09 #171
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_130634429
Ach journalisten maken feiten altijd "interessanter" dan ze daadwerkelijk zijn.

Heeft ze het spaargeld of onderpand afgewogen tegen de schuld?
and made it rain upward
pi_130634504
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:54 schreef NeeOfTochJA het volgende:
http://edition.cnn.com/20(...)s-nation-under-water

[..]

Gaat weer lekker hier op t forum. Op tweakers.net wordt toch iets serieuzer gediscusseerd.
Dit berichtje is in allerlei vormen toch al 382 keer voorbij gekomen hier op fok?
Zeker weet je dan in elk geval dat ze de grote spaarpot voor de pensioenen in dit soort staatjes altijd vergeten :). Als je zo creatief met statistieken omgaat kan je ieder land wel naar de hel en verdoemenis schrijven.
pi_130634546
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:57 schreef Sjabba het volgende:
Ach journalisten maken feiten altijd "interessanter" dan ze daadwerkelijk zijn.

Heeft ze het spaargeld of onderpand afgewogen tegen de schuld?
En ze vergeten altijd de nog steeds ruim gevulde pensioenpotten te vermelden, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat eindigen in al die landen met omslagstelsels. :D
pi_130634657
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En ze vergeten altijd de nog steeds ruim gevulde pensioenpotten te vermelden, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat eindigen in al die landen met omslagstelsels. :D
Aan het eind van het stukje zijn ze overigens heel positief over Nederland. We komen er wel weer boven op en zullen weer flink gaan bloeien is de voorspelling.
pi_130634856
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit berichtje is in allerlei vormen toch al 382 keer voorbij gekomen hier op fok?
Zeker weet je dan in elk geval dat ze de grote spaarpot voor de pensioenen in dit soort staatjes altijd vergeten :). Als je zo creatief met statistieken omgaat kan je ieder land wel naar de hel en verdoemenis schrijven.
Maar het meeste pensioen krijgen de 50+ers en de grootste schulden zitten bij de 35-ers, worden die tegen elkaar weggestreept ofzo?
pi_130634930
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 14:08 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

Maar het meeste pensioen krijgen de 50+ers en de grootste schulden zitten bij de 35-ers, worden die tegen elkaar weggestreept ofzo?
Nee, dat niet. Maar het maakt dat dramatische getal wat minder dramatisch als je de boel wat nader bestudeert. En in absolute getallen zit een zeer flink deel van de schuld natuurlijk gewoon bij 50+, die hebben vermogen maar vaak ook een stevige schuld.
pi_130635287
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 14:10 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee, dat niet. Maar het maakt dat dramatische getal wat minder dramatisch als je de boel wat nader bestudeert. En in absolute getallen zit een zeer flink deel van de schuld natuurlijk gewoon bij 50+, die hebben vermogen maar vaak ook een stevige schuld.
Qua hypotheken hebben de jongeren toch echt meer schulden http://www.cbs.nl/NR/rdon(...)chuldinNederland.pdf
Weet niet hoe het met de andere schulden zit.
pi_130635538
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 14:21 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

Qua hypotheken hebben de jongeren toch echt meer schulden http://www.cbs.nl/NR/rdon(...)chuldinNederland.pdf
Weet niet hoe het met de andere schulden zit.
Dat staat er niet helemaal, er staat dat ze naar verhouding tot de waarde van hun woning hogere schulden hebben. Dat is wat anders dan de absolute schulden.
pi_130635705
Het lijkt mij ook geen wonder dat de jongere generatie die pas enkele jaren een koopwoning bezit gemiddeld hogere (hypotheek)schulden heeft dan een oudere generatie. Tegen de tijd dat de huidige jongere generatie 20 jaar verder is zijn de hypotheekschulden ook al aardig geslonken, tenzij er bij een verhuizing of verbouwing opnieuw hoge schulden zijn aangegaan.
pi_130636237
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 14:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Het lijkt mij ook geen wonder dat de jongere generatie die pas enkele jaren een koopwoning bezit gemiddeld hogere (hypotheek)schulden heeft dan een oudere generatie. Tegen de tijd dat de huidige jongere generatie 20 jaar verder is zijn de hypotheekschulden ook al aardig geslonken, tenzij er bij een verhuizing of verbouwing opnieuw hoge schulden zijn aangegaan.
naar verhouding tot de woningwaarde hogere schulden. Dat is een essentieel verschil, en logisch aangezien de oudere generatie gemiddeld hun woning langer in bezit heeft en er dus of een waardestijging of meer aflossing is geweest.
pi_130636462
Je bedoelt, als de gemiddelde 50+er een huis twv 450.000 euro heeft met 70% hypotheek is de uitstaande schuld gemiddeld 315.000
Als de gemiddelde 35- er een huis twv 180.000 heeft met 115% hypotheek is de uitstaande schuld 206.999
De 50+er heeft een hogere schuld, maar de 35-er heeft een hogere schuld tov de woningwaarde en staat er boekhoudkundig dus slechter voor.

Mooi dat we uiteindelijk lang en gelukkig zullen leven, met oa dank aan onze pensioenen. ;)
pi_130636586
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 14:54 schreef poemojn het volgende:
Je bedoelt, als de gemiddelde 50+er een huis twv 450.000 euro heeft met 70% hypotheek is de uitstaande schuld gemiddeld 315.000
Als de gemiddelde 35- er een huis twv 180.000 heeft met 115% hypotheek is de uitstaande schuld 206.999
De 50+er heeft een hogere schuld, maar de 35-er heeft een hogere schuld tov de woningwaarde en staat er boekhoudkundig dus slechter voor.

Mooi dat we uiteindelijk lang en gelukkig zullen leven, met oa dank aan onze pensioenen. ;)
Stellen niks voor die schulden, als je naar onze pensioenpot kijkt staan wij er in Europa het beste voor. Al die buitenlandse media zijn sensatiezoekers.
pi_130636728
http://www.infinance.nl/a(...)uishoudens-kwetsbaar

quote:
Het netto vermogen van Nederlandse huishoudens is echter niet gelijkmatig verdeeld over huishoudens. De bezittingen en schulden verschillen vooral tussen jongeren en ouderen. Dit hangt samen met het gebruikelijke patroon van inkomens en besparingen over de levensloop. Veel jonge huishoudens lenen maximaal om een woning te kopen, terwijl ouderen tijd hebben gehad om spaartegoeden op te bouwen en de hypotheekschuld te verminderen.

Jongere huishoudens blijken gemiddeld een hogere hypotheekschuld te hebben dan oudere huishoudens. Gedurende het werkzame leven verbetert de netto vermogenspositie. Oudere huishoudens hebben een groter opgebouwd pensioenvermogen, een lagere hypotheekschuld en meer overige financiële bezittingen, waaronder spaartegoeden, aandelen en obligaties. Na het werkzame leven gebruiken oudere huishoudens het opgebouwde vermogen om in hun levensonderhoud te voorzien, waardoor het vermogen weer slinkt.
De originele bron van de dnb staat er niet bij maar het lijkt me niet meer dan logisch dat jongeren een grotere hypotheekschuld hebben, zij hebben gekocht toen de prijzen het hoogst waren dus moesten meer lenen. Ouderen vaak op een lager punt plus meer tijd om af te lossen.
pi_130636794
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:01 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

De originele bron van de dnb staat er niet bij maar het lijkt me niet meer dan logisch dat jongeren een grotere hypotheekschuld hebben, zij hebben gekocht toen de prijzen het hoogst waren dus moesten meer lenen. Ouderen vaak op een lager punt plus meer tijd om af te lossen.
Daarom spreek ik ook steeds over naar verhouding.
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:04:23 #185
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130636822
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 14:57 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Stellen niks voor die schulden, als je naar onze pensioenpot kijkt staan wij er in Europa het beste voor. Al die buitenlandse media zijn sensatiezoekers.
maar die pensioenpot daar is niets van de jongeren bij, en dat komt ook niet
pi_130636849
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Daarom spreek ik ook steeds over naar verhouding.
Er staat toch dat jongeren een hogere hypotheekschuld hebben dan ouderen?
pi_130642253
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:05 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Er staat toch dat jongeren een hogere hypotheekschuld hebben dan ouderen?
Het gaat erom of dat in absolute zin (dus ¤'s) is (en dan hebben jongeren minder schuld) ķf relatief: t.o.v. de waarde van het huis (schuld/waarde: dan hebben jongeren meer schuld).
pi_130642560
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:01 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

dat aflossen hebben ze vaak niet zo gedaan, ze hebben een vaak volledig aflossingsvrije hypotheek genomen vijftien jaar geleden en daarna mazzel gehad met de huizenprijsontwikkeling.
pi_130642627
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 18:05 schreef poemojn het volgende:

[..]

dat aflossen hebben ze vaak niet zo gedaan, ze hebben een vaak volledig aflossingsvrije hypotheek genomen vijftien jaar geleden en daarna mazzel gehad met de huizenprijsontwikkeling.
Volledig aflossingsvrij, kwam dat echt zo vaak voor als je nu roept? Ik geloof dat eerlijk gezegd niet zo :)
pi_130642696
quote:
Zolang je het liquide hebt, of weer liquide kan maken, wel ja.

Punt is dat er nu al een begin wordt gemaakt om je AOW te korten als je vermogen hebt. Je pensioen geeft je nu een indicatie voor je inkomen tegen die tijd, en nu is niet alleen het pensioendeel daarvan onzeker, maar zelfs ook nog de AOW-basis van je inkomen tegen die tijd onzeker. Dat is dus dubbelop.

En dat de hoogte van de AOW tegen die tijd sowieso onzeker is en was, dat snap ik wel, maar wat is de volgende stap? En die daarna? En daarna? Wie zegt me dat tegen die tijd als je huis afbetaald is, je niet gewoon voor een 'gemiddeld' huurbedrag op je AOW wordt gekort, omdat je immers toch 'gratis woont' en een aanvullend pensioen hebt?
pi_130642793
Wel regelmatig, zie bijv hier http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)013/2013-3840-wm.htm

Is ook niet zo gek. Aan de ene kant is dat op latere leeftijd handiger, omdat je toch dichter bij je pensioen zit als je dan verhuist. Aan de andere kant, je hebt als starter bijv tien jaar annuitait afgelost, gemerkt hoeveel impact die aflossing heeft op je maandbudget wat als starter nog niet zo hoog is, en daarbij gemerkt dat de huizenprijzen harder omhoog gingen dan je aflossing bijhield. Voor je hypotheek heeft die aflossing dus relatief weinig impact gehad, vergeleken met de impact van de huizenprijzen die toch wel stegen. Dan kun je vaak prettiger kiezen voor een hoger vrij te besteden maandbedrag door een aflossingsvrije hypotheek voor je volgende huis.
pi_130642880
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 18:13 schreef poemojn het volgende:
Is ook niet zo gek. Aan de ene kant is dat op latere leeftijd handiger, omdat je toch dichter bij je pensioen zit als je dan verhuist. Aan de andere kant, je hebt als starter bijv tien jaar annuitait afgelost, gemerkt hoeveel impact die aflossing heeft op je maandbudget wat als starter nog niet zo hoog is, en daarbij gemerkt dat de huizenprijzen harder omhoog gingen dan je aflossing bijhield. Voor je hypotheek heeft die aflossing dus relatief weinig impact gehad, vergeleken met de impact van de huizenprijzen die toch wel stegen. Dan kun je vaak prettiger kiezen voor een hoger vrij te besteden maandbedrag door een aflossingsvrije hypotheek voor je volgende huis.
Dat klopt en was vele jaren ook gangbaar. Nu is er echter een geheel nieuwe situatie ontstaan: een lange reeks van jaren waarin de huizenprijzen dalen. En die reeks zal zich nog vele jaren voortzetten.

En blijkbaar is er een groep woningbezitters die snapt dat ze daarop moeten anticiperen: zij die aflossen op hun (in principe zo afgesloten) aflossingsvrije hypotheek.
pi_130642974
Begin jaren '80 idem, ook veel annuitaite hypotheken na een periode met dalende huizenprijzen. Maar toen de huizenprijzen stegen en die groep met annuiteitenhypotheken ging verhuizen kozen ze toch voor aflossingsvrije hyptheken. Ik verwacht eigenlijk dat dat wel weer zal gebeuren als de huizenprijzen idd weer rap stijgen.
Je laatste alinea ondersteunt alleen dat je extra flexibel bent met een aflossingsvrije hypotheek. :) Als je daarvoor ook HRA krijgt blijft dat dus een aantrekkelijke variant.
pi_130643100
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 18:19 schreef poemojn het volgende:
Ik verwacht eigenlijk dat dat wel weer zal gebeuren als de huizenprijzen idd weer rap stijgen.
Heb je een lange tijdshorizon. Ook de overheid snapt dat de piek van 2008 niet meer wordt bereikt en doet al het mogelijke om te voorkomen dat diezelfde overheid voor de restschulden (t.g.v. 2008) moet opdraaien.

Door de pensoenfondsen te laten dokken.........
pi_130643522
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 18:13 schreef poemojn het volgende:
Wel regelmatig, zie bijv hier http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)013/2013-3840-wm.htm

De groep die uit dat staatje blijkt is niet echt de groep die je in je post omschrijft ;). Die hypotheken voor die ouderen zijn vaak voor een flinke verbouwing en niet direct voor de aanschaf van een woning.
Staat ook wel kort in het bericht overigens, het zou vaak gaan om mensen die hun overwaarde willen verzilveren. Dat is wat anders dan het als basis zien om tot die overwaarde te komen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2013 18:36:24 ]
pi_130643819
Dat zag ik idd staan, maar is niet wat ik in mijn omgeving hoor. Maar misschien vertekent dat door HBO/WO vs MBO/niet opgeleid?

Blomke, ik heb nog zo'n 35 jaar te gaan tot mijn pensioen, dus die lange tijdshorizon mag. ;)
pi_130643942
Met mijn omgeving komt het juist aardig overeen :P. Opgegroeid in een wijk uit eind jaren '70 begin jaren '80. Daar moest de afgelopen tien jaar best wat gebeuren aan renovaties e.d. En dat kon mooi met zo'n aflossingsvrije hypotheek en de oorspronkelijke hypotheek was mooi afgelost ondertussen.

De meeste banken hadden ook tien jaar terug al niet heel veel trek in het volledig aflossingsvrij financieren van woningen.
pi_130644105
quote:
Of 55+ verdient gemiddeld meer zodat het een kleiner effect op de balans heeft ;).
pi_130644255
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 18:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Of 55+ verdient gemiddeld meer zodat het een kleiner effect op de balans heeft ;).
nee want dit is in absolute getallen.
pi_130644514
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 18:57 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

nee want dit is in absolute getallen.
Waarom staat er dan ' in procenten gemiddeld bruto huishoudinkomen' ?
pi_130644628
absolute procenten, wellicht? :P

wat een achterhoedegevechten hier weer
pi_130644702
En als het in absolute getallen is, dan is het probleem voor de groep met de grootste schulden een 300 euro per gezin, ach dat is te overzien :D
pi_130644715
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 18:43 schreef poemojn het volgende:
Blomke, ik heb nog zo'n 35 jaar te gaan tot mijn pensioen, dus die lange tijdshorizon mag. ;)
Jôh, dat betekent dat je > 20 jaar voor mijn AOW mag schrokken!
pi_130644926
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 19:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik denk dat die drie en een halve cent er wel afkan bij poemojn ;)

Tegen die tijd is de AOW leeftijd 75, en zijn de enige oudjes die wat te vernassen hebben degenen die een vrij huis hebben :) De rest wordt met rollator en al op straat gesmeten door huisbazen, zoals vroegah.
pi_130644996
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 18:47 schreef 99.999 het volgende:
Met mijn omgeving komt het juist aardig overeen :P. Opgegroeid in een wijk uit eind jaren '70 begin jaren '80. Daar moest de afgelopen tien jaar best wat gebeuren aan renovaties e.d. En dat kon mooi met zo'n aflossingsvrije hypotheek en de oorspronkelijke hypotheek was mooi afgelost ondertussen.

De meeste banken hadden ook tien jaar terug al niet heel veel trek in het volledig aflossingsvrij financieren van woningen.
was dan ook niet volledig, maar lager dan de woningwaarde door de overwaarde uit de voorgaande woning.
pi_130645017
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 19:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Als al jouw wensdromen hier uitkomen is dat dan al lang en breed afgeschaft :)
pi_130645049
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 19:11 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik denk dat die drie en een halve cent er wel afkan bij poemojn ;)
dat wordt een folderwijkje. :)
pi_130645078
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 19:14 schreef poemojn het volgende:

[..]

dat wordt een folderwijkje. :)
zou blomke ook al verstand hebben van folders gooien dan? :D
pi_130645081
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 19:13 schreef poemojn het volgende:

[..]

was dan ook niet volledig, maar lager dan de woningwaarde door de overwaarde uit de voorgaande woning.
Aflossingsvrije hypotheek er bij dus? Ach dat is niet zo bijzonder.
pi_130647745
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 19:13 schreef 99.999 het volgende:

Als al jouw wensdromen hier uitkomen is dat dan al lang en breed afgeschaft :)
Tot nu toe, komen vele van mijn wensdromen uit:

dalende huizenprijzen->
dalende rente->
dalende consumptie->
dalende koopkracht->
dalend geboortecijfer:

-> minder beslag op het milieu.
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 20:46:59 #212
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_130648902
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 20:20 schreef blomke het volgende:

[..]

dalende huizenprijzen->
dalende rente->
dalende consumptie->
dalende koopkracht->
dalend geboortecijfer:

Dat zeker

maar stijgende rente denk ik
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_130649226
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 20:20 schreef blomke het volgende:

[..]

dalende huizenprijzen->
dalende rente->
dalende consumptie->
dalende koopkracht->
dalend geboortecijfer:

misschien komt er nog wel een atoombommetje bij, dan kan je je geluk waarschijnlijk niet op. :)

spoor je wel, eigenlijk?
pi_130649633
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 20:53 schreef crashbangboom het volgende:

spoor je wel, eigenlijk?
't Is maar net hoe je tegen de dingen aankijkt. Ik ben kritisch analytisch en onafhankelijk in m'n denkwijze. Vele anderen snappen niet waar ik 't over heb en doen dat af met zo'n opmerking.

Soit, cést bon, ik ga m'n gang wel.
pi_130649889
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 20:59 schreef blomke het volgende:

[..]

't Is maar net hoe je tegen de dingen aankijkt. Ik ben kritisch analytisch en onafhankelijk in m'n denkwijze. Vele anderen snappen niet waar ik 't over heb en doen dat af met zo'n opmerking.

Soit, cést bon, ik ga m'n gang wel.
Charles Manson begrepen ze ook niet, maar of dat een aanbeveling is?

En die was ook kritisch analytisch, en onafhankelijk, surtout :) Hij maakte ook kortsluiting, en dat idee heb ik wel vaker bij mensen die zoveel mogelijk ellende aan een ander wensen.
pi_130650092
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 20:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat zeker

maar stijgende rente denk ik
proefverlof?
pi_130650339
Sinds het begin van de crisis (2008) is er 130.000.000.000,- aan woningwaarde verdampt *O*
pi_130650709
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:13 schreef blomke het volgende:
Sinds het begin van de crisis (2008) is er 130.000.000.000,- aan woningwaarde verdampt *O*
Aan pensioenen ook. En nu?
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:27:25 #219
323876 michaelmoore
pi_130651015
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Aan pensioenen ook. En nu?
pensioenen hebben niets met woningwaarde te maken , dat zijn andere eigenaren
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:27:39 #220
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_130651032
Ik zoek een geüpdate versie van deze cijfers van september 2012, hypotheekschuld vs woningwaarde pensioenen en spaargeld. Iemand?

Woningwaarde tweemaal zo hoog als hypotheekschuld

You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_130651192
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:27 schreef michaelmoore het volgende:
Pensioenen hebben niets met woningwaarde te maken , dat zijn andere eigenaren
Dat vroeg ik dan ook niet. Ik vroeg me slechts af of hij dan ook ging juichen.

(Als je al juicht om een papieren woningwaardeverlies ben je kennelijk snel blij...)
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:31:00 #222
323876 michaelmoore
pi_130651210
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:27 schreef monkyyy het volgende:
Ik zoek een geüpdate versie van deze cijfers van september 2012, hypotheekschuld vs woningwaarde pensioenen en spaargeld. Iemand?

Woningwaarde tweemaal zo hoog als hypotheekschuld

[ afbeelding ]
je gaat toch ook niet de waarde van de garage van je buurman vergelijken met jouw zomerhuisje?
pi_130651275
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

je gaat toch ook niet de waarde van de garage van je buurman vergelijken met jouw zomerhuisje?
ik zou een Bulgaarse fantasie eerder vergelijken met een appartement hartje Amsterdam, heel normaal hier.
pi_130651326
quote:
Nee, tuurlijk niet. Dat zou net zoiets zijn als de meuk uit Bulgarije vergelijken met een woning in NL.
pi_130651332
quote:

M.a.w. overwaarde van het huis en hypotheekschuld, zijn scheef verdeeld over de woningbezitters.
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:33:40 #226
323876 michaelmoore
pi_130651361
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:33 schreef blomke het volgende:

[..]

M.a.w. overwaarde van het huis en hypotheekschuld, zijn scheef verdeeld over de woningbezitters.
inderdaad, en ook de pensioenen
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:34:04 #227
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_130651375
quote:

[..]

You got me, dat is exact waar ik mee bezig ben. Niet goed?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:34:48 #228
323876 michaelmoore
pi_130651413
quote:
11s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:34 schreef monkyyy het volgende:

[..]

nee dat zal je buurman niet leuk vinden
pi_130651426
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:33 schreef michaelmoore het volgende:

inderdaad, en ook de pensioenen
En het wordt ook steeds schever. Tot we omvallen.
pi_130651465
Ja modjes, ik weet dat jullie wel eens meelezen, dat hebben jullie zelf over je afgeroepen :W

Ongedierte moet je uitroeien.
pi_130651490
quote:
11s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:34 schreef monkyyy het volgende:
Leer er maar mee leven: Relativerende plaatjes worden hier door de gratis-huizen-kern niet op prijs gesteld. :+
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:37:35 #232
323876 michaelmoore
pi_130651566
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:35 schreef blomke het volgende:

[..]

En het wordt ook steeds schever. Tot we omvallen.
nou ze moeten nu 25 euro inleveren he?
dus het komt goed
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:38:51 #233
323876 michaelmoore
pi_130651652
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:35 schreef crashbangboom het volgende:
Ongedierte moet je uitroeien.
ja referenda worden door de overheid ook niet op prijs gesteld
pi_130651915
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:38 schreef michaelmoore het volgende:
ja referenda worden door de overheid ook niet op prijs gesteld
De waarheid geeft een schel geluid.
pi_130652140
Ik denk eerder dat ik een hol geluid hoor, maar of de therapeuten het daarmee eens zijn weet ik niet.
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:53:19 #236
323876 michaelmoore
pi_130652423
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:48 schreef crashbangboom het volgende:
Ik denk eerder dat ik een hol geluid hoor, maar of de therapeuten het daarmee eens zijn weet ik niet.
discussiepartners bestempelen als ongedierte is ff wat minder
pi_130652586
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

discussiepartners bestempelen als ongedierte is ff wat minder
discussie? :D

volgens mij heb je niet veel geleerd van je ban :)

om meteen met dezelfde troep terug te keren lijkt me niet de bedoeling.

hebben ze je medicatie niet aangepast?
pi_130652749
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:48 schreef crashbangboom het volgende:
Jij ziet ze blijkbaar regelmatig; ask them !
pi_130653043
Weer meer mensen werkloos, niet gunstig voor de huizenmarkt en dus niet gunstig voor de makelaars op dit forum.
quote:
400 duizend mensen in de bijstand

Stijging veel sterker dan in 2012
Aantal jongeren met bijstand op niveau van 2011
Eind juni ontvingen 400 duizend personen onder de AOW-gerechtigde leeftijd een bijstandsuitkering. Dat zijn er 6 duizend meer dan een kwartaal eerder. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS.
In de eerste helft van 2013 is het aantal bijstandsontvangers met ruim 21 duizend toegenomen. Deze toename is groter dan die in geheel 2012. Vorig jaar steeg het aantal personen met een bijstandsuitkering met bijna 12 duizend.
Sinds het vierde kwartaal van 2012 neemt het aantal jongeren tot 27 jaar met een bijstandsuitkering weer toe, tot 39 duizend eind juni 2013. In 2012 daalde het aantal jongere bijstandsontvangers nog licht. Inmiddels zijn het er evenveel als eind juni 2011. De ontwikkeling van het aantal jongeren met bijstand hangt mede samen met overheidsbeleid om de instroom van jongeren in de bijstand te beperken.
De stijging van het aantal bijstandsontvangers past in het beeld van de verslechterende arbeidsmarkt. Zo daalt het aantal banen en neemt het aantal WW-uitkeringen sterk toe.
In 2013 is de AOW-gerechtigde leeftijd opgeschoven naar 65 jaar en één maand. Het aantal bijstandsontvangers onder de AOW-gerechtigde leeftijd is hierdoor met een kleine duizend toegenomen.
pi_130653147
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Jij ziet ze blijkbaar regelmatig; ask them !
dat vraag ik je: waarom kun je niet normaal posten?
pi_130653291
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 22:03 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Weer meer mensen werkloos, niet gunstig voor de huizenmarkt en dus niet gunstig voor de makelaars op dit forum.

[..]

En wie mogen die makelaars dan allemaal wel niet wezen?
pi_130653310
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 19:07 schreef 99.999 het volgende:
En als het in absolute getallen is, dan is het probleem voor de groep met de grootste schulden een 300 euro per gezin, ach dat is te overzien :D
neen
pi_130653532
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 22:07 schreef opgebaarde het volgende:
En wie mogen die makelaars dan wezen?
Iedereen in zijn beleving die niet in het kamp van 'een-gratis-huis-voor-iedereen-en-als-dat-niet-kan-dan-in-ieder-geval-voor-mezelf ' zit schat ik zo.
pi_130653724
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 22:07 schreef opgebaarde het volgende:
En wie mogen die makelaars dan allemaal wel niet wezen?
Binnen de groep "gefrustreerden door de constant dalende huizenprijzen en aantallen huizenverkopen en afreagerend op hen die we waarheid verkondigen", vind je ze ongetwijfeld.
pi_130653868
ach, de waarheid <3

wie is God?

(en vergeet de pilletjes niet)

het is wel een tijdje geleden dat ik de Jehovas met de Waarheid volgens Blomke aan de deur had. Gelukkig heb ik Fok! nog om dat gat te dichten. :)
pi_130653896
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 22:15 schreef blomke het volgende:
Binnen de groep "gefrustreerden door de constant dalende huizenprijzen en aantallen huizenverkopen en afreagerend op hen die we waarheid verkondigen", vind je ze ongetwijfeld.
De vraag was wie dat op dit forum zouden moeten zijn. Het heeft dan geen zin om een evangelistisch statement neer te kwakken.
pi_130665860
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 22:08 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

neen
Hoe moet ik die 'absolute' getallen van je dan lezen?
pi_130665888
quote:

[..]

Knulletje, volgens mij moet jij zelf continue je grote stellingen weer inslikken als er een beetje onderbouwing wordt gevraagd :s)
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 10:17:15 #249
323876 michaelmoore
pi_130665915
quote:

[..]

mensen die in Buren wonen hebben al 70.000 waardevermindering te pakken
pi_130666433
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 10:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

mensen die in Buren wonen hebben al 70.000 waardevermindering te pakken
Zo jeetje je bejaarde moeder zal maar een appartementen van een ton hebben in Buren. Die is straks keihardstikke failliet :'(
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:36:36 #251
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 15:01:03 #252
323876 michaelmoore
pi_130672105
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 10:53 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Zo jeetje je bejaarde moeder zal maar een appartementen van een ton hebben in Buren. Die is straks keihardstikke failliet :'(
gemiddeld he
pi_130673095
Ik vind het amusant en ergens domweg aandoenlijk/schattig dat die 70k als een enorme schok (doem! verderfenis! einde-van-de-woningwereld-as-we-know-it!) wordt gebracht. Ja, hoi, Buren is een gemeente met nogal wat vrijstaande woningen en ook een villa of wat. De gemiddelde WoZ-waarde in 2008 (peildatum 1-1-2007 dus, en dus nog onder de top van de markt) is volgens Wikipedia 322.000 -- als dat verlies van 70.000 actueel is, is dat dus precies in lijn met de marktontwikkelingen. Immers: de daling zit ergens rond de 20-25 %, en ik mag aannemen dat iedereen in dit topic kan rekenen op het niveau van groep 6.

Kom de volgende keer eens met een bron (dat ten eerste), en als je iets schokkends wil laten zien, zorg er dan ook dat het ook echt schokkend is, en niet deze 'lijkt erg omdat veel geld, maar is compleet in lijn der verwachtingen' quatsch.

Oh ja, hoe ik weet dat Buren dat heeft? Ik heb een aantal jaren één gemeente verderop gewoond. :')
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:38:55 #254
323876 michaelmoore
pi_130687145
We gaan weer woningen bouwen om de economie aan te jagen hoorde ik net op het journaal, nou dat zal tijd worden
Vraag zat naar nette energiezuinige woonruimte
pi_130687827
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 22:38 schreef michaelmoore het volgende:
We gaan weer woningen bouwen om de economie aan te jagen hoorde ik net op het journaal, nou dat zal tijd worden
En wanneer gaat dat plaatsvinden?

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 22:38 schreef michaelmoore het volgende:
Vraag zat naar nette energiezuinige woonruimte
Zet er dan ook nette mensen in.
pi_130687842
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:36 schreef pfaf het volgende:
Na vier delen weer tijd voor een hestart van de reeks? :D
Het niveau van dit topic zakt vele male sneller dan de gehoopte daling van de gemiddelde huizenprijs (en dat is omgekeerd onevenredig aan de huurprijsstijging inderdaad), hoe zou dit toch komen?
pi_130688639
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 22:54 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Het niveau van dit topic zakt vele male sneller dan de gehoopte daling van de gemiddelde huizenprijs (en dat is omgekeerd onevenredig aan de huurprijsstijging inderdaad), hoe zou dit toch komen?
Vind meer dan 20% daling in 4 jaar tijd toch een behoorlijke daling.
pi_130690282
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 23:15 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Dat is een schijntje vergeleken met de daling van het niveau in dit topic.

(Daarbuiten vind ik het altijd wel ontroerend om te ervaren hoe mensen zich kennelijk vastklampen aan CBS cijfers. Dat dan weer wel.)

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 01-09-2013 00:07:46 ]
pi_130690615
quote:

[..]

20% daling in 4 jaar is behoorlijk, maar 20% stijging per jaar was normaal?
pi_130690638
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 00:12 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

heb je het over huur of koop? ;) Of beide :D
pi_130690711
quote:

[..]

Persoonlijk vind ik die irrationele hoop wel aandoenlijk. Maar dat vond ik vanaf medio jaren '90 ook al :)
pi_130691083
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 00:15 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik die irrationele hoop wel aandoenlijk. Maar dat vond ik vanaf medio jaren '90 ook al :)
welke hoop?
pi_130691101
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 00:12 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

nee maar daar 'verdienden' mensen aan dus dat was wenselijk.
pi_130691149
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 00:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

(Daarbuiten vind ik het altijd wel ontroerend om te ervaren hoe mensen zich kennelijk vastklampen aan CBS cijfers. Dat dan weer wel.)
Die cijfers neem ik ook niet echt serieus. Inflatie-cijfers zijn twijfelachtig net als werkloosheidscijfers.
pi_130691264
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 00:31 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Die cijfers neem ik ook niet echt serieus. Inflatie-cijfers zijn twijfelachtig net als werkloosheidscijfers.
Maar je denkt wel serieus dat je mijn huis (of welke in de buurt dan ook) voor 20% minder kunt kopen?

Niet om een of ander, maar de huur stijgt elk jaar, en sinds kort keihard. Dus mijn vraagprijs stijgt ook. (mijn vervangende woonruimte wordt qua huur immers ook duurder) Ongeacht wat het CBS aan berichten de wereld in slingert. Lekker belangrijk.
pi_130691382
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 00:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Maar je denkt wel serieus dat je mijn huis (of welke in de buurt dan ook) voor 20% minder kunt kopen?

Niet om een of ander, maar de huur stijgt elk jaar, en sinds kort keihard. Dus mijn vraagprijs stijgt ook. (mijn vervangende woonruimte wordt qua huur immers ook duurder) Ongeacht wat het CBS aan berichten de wereld in slingert. Lekker belangrijk.
Als jij je huis niet verkoopt niet nee, maar er zijn genoeg huizen die te koop staan die >20% in waarde zijn gedaald.
pi_130691425
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 00:39 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Als jij je huis niet verkoopt niet nee, maar er zijn genoeg huizen die te koop staan die >20% in waarde zijn gedaald.
Dan zul je daaruit een keuze moeten maken. En als 10.000 mensen dat gedaan hebben zijn de kersen eruit, en rest jou de puinzooi. Zo simpel is het.
pi_130691426
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 00:27 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

welke hoop?
Wie hou je voor de gek?
pi_130691577
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 00:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dan zul je daaruit een keuze moeten maken. En als 10.000 mensen dat gedaan hebben zijn de kersen eruit, en rest jou de puinzooi. Zo simpel is het.
Er worden steeds minder huizen verkocht dus het zal wel meevallen met de drukte.
pi_130691645
quote:

[..]

_O-
pi_130691678
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 00:47 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Er worden steeds minder huizen verkocht dus het zal wel meevallen met de drukte.
Ah, en die huizen die ondertussen wel verkocht worden, zijn uiteraard de slechtste van het rijtje wat aangeboden wordt?

Er staan zat woningen te koop, maar de vraagprijs daalt niet echt. Dat geeft al aan dat de meeste verkopers niet bepaald 'op de schopstoel' zitten. Wat er wel verkocht wordt is van mensen die er vanaf moeten en dus hun prijs wel moeten laten zakken. Laat dat nou eens 10% van het totale aanbod zijn...
pi_130691708
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2013 00:50 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

_O-
het doet zeer, ik weet het, negeren en abject reageren biedt een beetje troost ;) Uitgewoond worden door de huurbaas is minder, maar dat is pas vanaf maandag - en tot in het onteindige ;) De groeten van de HB, overigens :P
pi_130691723
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2013 00:50 schreef opgebaarde het volgende:
_O-
Nou nou...

Tl;dr;
pi_130691742
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 00:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ah, en die huizen die ondertussen wel verkocht worden, zijn uiteraard de slechtste van het rijtje wat aangeboden wordt?

Er staan zat woningen te koop, maar de vraagprijs daalt niet echt. Dat geeft al aan dat de meeste verkopers niet bepaald 'op de schopstoel' zitten. Wat er wel verkocht wordt is van mensen die er vanaf moeten en dus hun prijs wel moeten laten zakken. Laat dat nou eens 10% van het totale aanbod zijn...
De beste huizen worden natuurlijk eerst verkocht, maar dat wil niet zeggen dat er nog genoeg andere goede huizen te koop staan. Niet alleen mensen die moeten verkopen zakken met de prijs, ook mensen die genoeg overwaarde hebben.
pi_130691774
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 00:56 schreef NeeOfTochJA het volgende:
De beste huizen worden natuurlijk eerst verkocht, maar dat wil niet zeggen dat er nog genoeg andere goede huizen te koop staan. Niet alleen mensen die moeten verkopen zakken met de prijs, ook mensen die genoeg overwaarde hebben.
Waarom zou je zakken als je niet moet? Je haalt kunnen en moeten door de war. :Y
pi_130691810
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 00:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Waarom zou je zakken als je niet moet? Je haalt kunnen en moeten door de war. :Y
Holle retroriek, jeweetz :) Je kunt er de klok op gelijkzetten, als michaelmoore die over Bulgaarse illegale bouwvallen loopt te zemelen ;)
pi_130691851
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 00:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als je graag je huis wil verkopen zal je een lagere prijs moeten vragen anders raak je het niet kwijt, dan kopen ze het huis van de buren wel.
pi_130691874
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 01:02 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

Als je graag je huis wil verkopen zal je een lagere prijs moeten vragen anders raak je het niet kwijt, dan kopen ze het huis van de buren wel.
is niet te koop voor de fantasieprijs, sorry :)

noch het onderhavige pand, en al helemaal niet het naburige pand.

duizend en één nacht is verderop, als ook blufland - vanwaar de frustatie en de waanvoorstellingen?
pi_130691888
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 01:02 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Mja. En? Dan doen ze dat toch?

Als mijn auto 20K waard is en afbetaald, zit er een 'overwaarde' op van 20K. Waarom denk jij dan dat je die voor 15K meekrijgt als ik er niet vanaf MOET?
  zondag 1 september 2013 @ 01:07:47 #280
410729 strijdlustige_Ria
Objectiviteit met een knipoog
pi_130691966
ik ben het niet met de stelling eens

gr ria
  zondag 1 september 2013 @ 01:08:37 #281
410729 strijdlustige_Ria
pi_130691981
laat ze maar wat doen aan al die belastingtrekkers hendrik en ik zijn er meer dan zat van

gr ria
pi_130691983
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 01:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Mja. En? Dan doen ze dat toch?

Als mijn auto 20K waard is en afbetaald, zit er een 'overwaarde' op van 20K. Waarom denk jij dan dat je die voor 15K meekrijgt als ik er niet vanaf MOET?
Als jij als 55+er een huis hebt met overwaarde van een ton en je wil graag van je geld van het huis genieten dan zet je het te koop. Niet voor 2008 prijzen maar voor een stuk lager zodat jij van je huis af bent met een leuk zakcentje. Geen ton overwaarde maar 60k, nog steeds leuk geld toch?
pi_130692030
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 01:08 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Als jij als 55+er een huis hebt met overwaarde van een ton en je wil graag van je geld van het huis genieten dan zet je het te koop. Niet voor 2008 prijzen maar voor een stuk lager zodat jij van je huis af bent met een leuk zakcentje. Geen ton overwaarde maar 60k, nog steeds leuk geld toch?
Dus jij geeft als 55+er ook je Ferrari van 100K weg voor 60K? Je geeft dus even 40K weg? Really? Geef me tegen die tijd een seintje dan.
pi_130692064
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 01:08 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

ben je echt zo dom? :D Wel lief en aandoenlijk hoor, maar een beetje naief, dat wel.
  zondag 1 september 2013 @ 01:13:23 #285
410729 strijdlustige_Ria
pi_130692090
jullie hebben hier blijkbaar niet veel kaas van gegeeten

gr ria
pi_130692261
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 01:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dus jij geeft als 55+er ook je Ferrari van 100K weg voor 60K? Je geeft dus even 40K weg? Really? Geef me tegen die tijd een seintje dan.
Als zo'n oud stel nu geld wil hebben om te genieten lijkt het me niet meer dan logisch dat ze minder winst pakken (helemaal nix weggeven). Je denkt toch niet dat ze die 100k overwaarde liever hun graf in nemen?

En Ferrari's zijn denk ik iets schaarser dan huizen, er staan er hier in NL al bijna 300k te koop, maar dat terzijde.
pi_130692362
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 01:20 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Als zo'n oud stel nu geld wil hebben om te genieten lijkt het me niet meer dan logisch dat ze minder winst pakken (helemaal nix weggeven).
Dus toch min of meer MOETEN verkopen? Ja, als ze het als MOETEN 'aanvoelen' dan zul je wellicht wat korting kunnen krijgen.

quote:
Je denkt toch niet dat ze die 100k overwaarde liever hun graf in nemen?
Ik denk dat ze dat liever aan hun kinderen gunnen dan aan jou.

quote:
En Ferrari's zijn denk ik iets schaarser dan huizen, er staan er hier in NL al bijna 300k te koop, maar dat terzijde.
Er staan er al jaaaren 250K+ te koop. En toch daalt de vraagprijs niet echt. Je bevestigd daarmee dus mijn stelling.

(Maar als je in de war raakt door de Ferrari, mag je die ook vervangen door een paar duizenden tonnen bruine bonen.....)
pi_130692627
quote:
0s.gif [b]Op zondag 1 september 2013 01:24 schreef [url=http://forum.fok.nl/user/profile
Dus toch min of meer MOETEN verkopen? Ja, als ze het als MOETEN 'aanvoelen' dan zul je wellicht wat korting kunnen krijgen.
Dat zullen er een stuk meer zijn dan die enkelen die nu in de problemen zitten.

quote:
Ik denk dat ze dat liever aan hun kinderen gunnen dan aan jou.
En nog meer aan hunzelf. Die 60k dan.

quote:
Er staan er al jaaaren 250K+ te koop. En toch daalt de vraagprijs niet echt. Je bevestigd daarmee dus mijn stelling.
Als jij niet wilt zien dat de vraagprijs daalt dat is dat jouw goedrecht. Gelukkig ziet en hoort de rest van NL dat dat wel zo is.
pi_130692793
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 01:37 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Dat zullen er een stuk meer zijn dan die enkelen die nu in de problemen zitten.
Kennelijk niet, want het aanbod van woningen is al jaren vrij stabiel. Zou jij gelijk hebben, liet iedereen die niet eens MOET, maar ook nog eens KAN, zijn vraagprijs zakken en waren er nu 'uiteraard' veel minder woningen te koop.

quote:
En nog meer aan hunzelf. Die 60k dan.
Dat zegt meer over jouw verstandhouding met je kinderen, dan over die in het algemeen vrees ik.

quote:
Als jij niet wilt zien dat de vraagprijs daalt dat is dat jouw goedrecht. Gelukkig ziet en hoort de rest van NL dat dat wel zo is.
Ik zie inderdaad de gemiddelde vraagprijs niet met 20 a 25% dalen. No way zelfs.

De verkoopprijs (van de mensen die wel moeten) drukt wel de gemiddelde verkoopprijs uiteraard.

En als jij daar hoop uit put, dan is je dat van harte gegund.
pi_130692858
Hoop <3 Wanhoop. Bubba aka Huurbaas :D :W

Waar uitgewoond worden goed is ;) Absurde logica, maar het zal vast logisch zijn. Lijkt me geniaal om je woonlasten afhankelijk te maken van de man. Auw auw. ;) 8-) o|O ~O> Niks mis met sado machochisme hoor, pretendeer alleen niet of heel Nederland dat wil delen :) Eigenwereldvreemheid is hartstikke goed, maar niet erg realistisch als je het wil oprdringen. :)

[ Bericht 12% gewijzigd door crashbangboom op 01-09-2013 01:56:54 ]
pi_130693182
quote:

[..]

Het kadaster heeft een tool waarmee je kan uitrekenen hoeveel je huis waard is, helaas hebben ze dec 2012 als einddatum, maar oke..

Gegevens van de woning
provincie Zuid-Holland
soort woning Appartement
aankoopmaand januari 2009
aankoopbedrag ¤ 302.500

Prijsindex Bestaande Koopwoningen
januari 2009 109,5
december 2012 95,1
% stijging/daling -13,2 %

gecalculeerde waarde ¤ 262.719

http://www.kadaster.nl/we(...)e-koopwoningen-2.htm
pi_130693412
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 02:04 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

Het kadaster heeft een tool waarmee je kan uitrekenen hoeveel je huis waard is, helaas hebben ze dec 2012 als einddatum, maar oke..

Gegevens van de woning
provincie Zuid-Holland
soort woning Appartement
aankoopmaand januari 2009
aankoopbedrag ¤ 302.500

Prijsindex Bestaande Koopwoningen
januari 2009 109,5
december 2012 95,1
% stijging/daling -13,2 %

gecalculeerde waarde ¤ 262.719

http://www.kadaster.nl/we(...)e-koopwoningen-2.htm
Best knap als ze willen uitreken hoeveel nul woonlasten me over 30 jaar waard is :) Ik weet denk ik het antwoord wel zonder alle rookgordijnen, grafieken en bluf :) Maar ik meen, neeoftochja, de wetten van zwaartekracht wel ongeldig zal verklaren, en me zal uitleggen waarom geen woonlasten inferieeur is aan jaarlijks stijgende woonlasten aan bubba.
pi_130693947
Nou als het aan d'66 ligt mag je naast je al hogere lokale lasten dan huurders, ook nog eens vermogensrendement heffing over je hypotheekvrije huis gaan betalen... als je huis 2 ton waard is is dat 2400 euro, 200 euro per maand joepi... verder mag je meer gaan betalen voor je zorg, en krijg je minder aow... welkom in nederland.

zo goed ?

Maar oke.. geen huur en of hypotheek meer
pi_130694380
quote:
7s.gif Op zondag 1 september 2013 03:01 schreef arjan1212 het volgende:
Nou als het aan d'66 ligt mag je naast je al hogere lokale lasten dan huurders, ook nog eens vermogensrendement heffing over je hypotheekvrije huis gaan betalen... als je huis 2 ton waard is is dat 2400 euro, 200 euro per maand joepi... verder mag je meer gaan betalen voor je zorg, en krijg je minder aow... welkom in nederland.

zo goed ?

Dat was toch al eens zo, weet niet meer wanneer dat afgeschat werd maar goed. Dan liet je gewoon, en zo ging dat voorheen ook, een stukje (of wat meer) aan hypotheek staan. Of ze moeten gewoon overwaarde belasten tov je hypotheek dan maakt het niet uit natuurlijk. Maar zo moeilijk hoeft dat helemaal niet, gewoon inkomstenbelasting 1% erbij en tada dan ben je er ook.

En dat welkom in nederland, dat zal. Ik heb dat hier al eens eerder gevraagd en nog steeds geen antwoord gekregen. Noem eens een land dan waar de gewone arbeider miljonair is ??????
pi_130694439
Koeweit
pi_130696154
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 04:46 schreef arjan1212 het volgende:
Koeweit
www.traffickingproject.or(...)r-kuwaits-expat.html

Dan moeten de arbeiders wel 500 jaar oud worden met zulke lage lonen.
pi_130697080
quote:

zo goed ?

wie heeft er een leesbril voor me? https://www.d66.nl/verkie(...)/wonen/koopwoningen/
pi_130697152
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 00:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nou nou...

Tl;dr;
En met hoeveel procent stijgt de prijs van jouw koopwoning, diezelfde 6,5% waar de sociale huurwoningen nu maximaal mee stijgen?
  zondag 1 september 2013 @ 11:22:30 #299
323876 michaelmoore
pi_130697347
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 11:10 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

wie heeft er een leesbril voor me? https://www.d66.nl/verkie(...)/wonen/koopwoningen/
Goed programma ja
D66 gaat hiermee scoren
Ik zou zeggen, maar er een algemene woonlastenaftrek van die tot 30% gaat, dus voor huurders en kopers
  zondag 1 september 2013 @ 11:25:56 #300
323876 michaelmoore
pi_130697448
quote:

zo goed ?

dus de overwaarde , het deel dat tussen de hypotheek en de WOZ waarde die is dan belast boven de 20.000 euro tegen 4% aan 30%
pi_130697477
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 11:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

dus de overwaarde , het deel dat tussen de hypotheek en de WOZ waarde die is dan belast boven de 20.000 euro tegen 4% aan 30%
waar staat dat ergens in de link naar het standpunt van D66?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')