Ik ben niet duidelijk. Het gaat meer om het handelen van de verkoopmakelaar (er speelt natuurlijk meer maar dat is nu niet relevant), waarbij de onderbuikgevoelens niet hard te maken zijn. Het huis verkopen is het belangrijkste maar dan blijft het gevoel dat de makelaar een vuil spel speelt over de rug van de verkopende partijquote:
Hoe kom je bij die 5 jaar geleden?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 18:32 schreef blomke het volgende:
De woningmarkt is definitief om. Dit pand
http://www.funda.nl/koop/(...)sweg-1/omschrijving/
zou 5 jaar geleden minstens 9 ton - miljoen ¤ hebben moeten opbrengen; nu < 5 ton vraagprijs.
Dus je verzint een getal, haalt hier 50% vanaf en als die woning dan die prijs matcht, dan wordt dit een feit en een onderbouwing van je mening en prognose? Interessante theoriequote:Op dinsdag 27 augustus 2013 19:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Omdat toen de prijzen het hoogst waren en ik sindsdien altijd gezegd heb: er moet 50% vanaf de hoogste prijs vanaf. Zo breng ik de feiten in overeenstemming met mijn theorie (en omgekeerd) en blijk dus dat ik gelijk heb over die 50% prijsdaling. Die daling die nog niet overal geėffectueerd is, maar dat komt nog wel, zolang mijn theorie maaar geldig is. Hier klopt 't dus wel.
[..]
LOL, in de regel richten zich de feiten niet tot je theorie, maar omgekeerd. Behalve in blomkewereld, natuurlijkquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 19:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Omdat toen de prijzen het hoogst waren en ik sindsdien altijd gezegd heb: er moet 50% vanaf de hoogste prijs vanaf. Zo breng ik de feiten in overeenstemming met mijn theorie (en omgekeerd) en blijk dus dat ik gelijk heb over die 50% prijsdaling. Die daling die nog niet overal geėffectueerd is, maar dat komt nog wel, zolang mijn theorie maaar geldig is. Hier klopt 't dus wel.
[..]
Ken je het pand/de plek dan?
Nee, dat ben ik niet, dat willen de vijanddenkers graagquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 20:01 schreef opgebaarde het volgende:
Crashbangboom, was jij niet een makelaar? Dan kan jij toch wel wat historische cijfertjes in dat prachtige dorp vinden? Blomke gaat het niet lukken
Ik probeer niet op iedereen het etiket 'makelaar' te plakken om de discussie maar in de voor mij gewenste zin dicht te slaan. Maar kennelijk is dat wel de bedoeling.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 21:36 schreef fedsingularity het volgende:
Het is weer een baggertopic aan het worden.
quote:Mogelijk nationale hypotheekbank op komst
Het kabinet hoopt met Prinsjesdag een plan te presenteren voor het oprichten van een Nationaal Hypotheek Instituut.
Dat moet voor enkele tientallen miljarden euro’s hypotheken van banken overnemen. Het moet worden gefinancierd door pensioenfondsen, met garanties van de Staat. De banken krijgen door deze operatie meer lucht.
Het kabinet is hierover al geruime tijd in gesprek met beleggers. Dinsdag vond er opnieuw een bespreking plaats, bevestigen ingewijden woensdag een bericht van Het Financieele Dagblad. Er is nog geen akkoord.
Het gesprek gaat vooral over de garanties die de Staat zou moeten leveren. Die hebben consequenties voor de overheidsbegroting.
Dat is zeker goed geprijsd, zal zeker kijkers trekkenquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 18:32 schreef blomke het volgende:
De woningmarkt is definitief om. Dit pand
http://www.funda.nl/koop/(...)sweg-1/omschrijving/
zou 5 jaar geleden minstens 9 ton - miljoen ¤ hebben moeten opbrengen; nu < 5 ton vraagprijs.
Waarom niet direct zelf nieuwe hypotheken uitgeven ipv ouwe shit overnemen van bestaande banken?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 08:53 schreef crashbangboom het volgende:
Mogelijk nationale hypotheekbank op komst
Het kabinet hoopt met Prinsjesdag een plan te presenteren voor het oprichten van een Nationaal Hypotheek Instituut.
Dat moet voor enkele tientallen miljarden euro’s hypotheken van banken overnemen. Het moet worden gefinancierd door pensioenfondsen, met garanties van de Staat. De banken krijgen door deze operatie meer lucht.
Het kabinet is hierover al geruime tijd in gesprek met beleggers. Dinsdag vond er opnieuw een bespreking plaats, bevestigen ingewijden woensdag een bericht van Het Financieele Dagblad. Er is nog geen akkoord.
Het gesprek gaat vooral over de garanties die de Staat zou moeten leveren. Die hebben consequenties voor de overheidsbegroting.
Omdat de overheid graag symptomen bestrijdt.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 10:51 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Waarom niet direct zelf nieuwe hypotheken uitgeven ipv ouwe shit overnemen van bestaande banken?
omdat de overheid de mogelijkheid tot lenen voor een woning geen strobreed in de weg wil zitten, als je een eigenbedrijf start dan krijg je geen stuiver geleend, maar twintig ouwe bakstenen op elkaar kan op 300.000 euro getaxeerd worden en moet met een lening met staatsgarantie van 350.000 euro gesubsideerd worden.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 10:55 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Omdat de overheid graag symptomen bestrijdt.
30, 40k heb je toch geen hypotheek voor nodig...quote:Op woensdag 28 augustus 2013 11:05 schreef HD9 het volgende:
[..]
omdat de overheid de mogelijkheid tot lenen voor een woning geen strobreed in de weg wil zitten, als je een eigenbedrijf start dan krijg je geen stuiver geleend, maar twintig ouwe bakstenen op elkaar kan op 300.000 euro getaxeerd worden en moet met een lening met staatsgarantie van 350.000 euro gesubsideerd worden.
Vreemd is dat eenzelfde woning aan de kust (vrijstaand met zwembad) totaal nieuw gebouwd in Bulgarije ( dus binnen de EU) dan slechts 30.000 a 40.000 euro kost , maar dan moet jezelf geld hebben want wij krijgen daar geen hypotheek, (nog niet)
Ik denk dat jouw definitie van 'dezelfde' anders is als de mijne. Denk aan isolatie-eisen, welstand, ondergrond (een heimachine is duur!) etc. Ik zal neit zeggend at ik het met alle eisen eens ben, maar een huis in NL is doorgaans wel iets luxer uitgevoerd dan een huis in Bulgarije.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 11:05 schreef HD9 het volgende:
[..]
omdat de overheid de mogelijkheid tot lenen voor een woning geen strobreed in de weg wil zitten, als je een eigenbedrijf start dan krijg je geen stuiver geleend, maar twintig ouwe bakstenen op elkaar kan op 300.000 euro getaxeerd worden en moet met een lening met staatsgarantie van 350.000 euro gesubsideerd worden.
Vreemd is dat eenzelfde woning aan de kust (vrijstaand met zwembad) totaal nieuw gebouwd in Bulgarije ( dus binnen de EU) dan slechts 30.000 a 40.000 euro kost , maar dan moet jezelf geld hebben want wij krijgen daar geen hypotheek, (nog niet)
dar hebben ze ook kunstofkozijnen en moderne badkamers hoor, net wat je besteltquote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:33 schreef Krisp het volgende:
[..]
Ik denk dat jouw definitie van 'dezelfde' anders is als de mijne. Denk aan isolatie-eisen, welstand, ondergrond (een heimachine is duur!) etc. Ik zal neit zeggend at ik het met alle eisen eens ben, maar een huis in NL is doorgaans wel iets luxer uitgevoerd dan een huis in Bulgarije.
Op dit moment ligt een groot deel van het risico op reschuld/achterstallige betling al bij de overheid via de NHG. Vandaar dat die overheid zo gebrand is op continuering van de hypotheekbetalingen, linksom-rechtsom, maakt ze niet uit. Om te voorkomen dat die overheid via de NHG er voor opdraait.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:33 schreef Krisp het volgende:
Vervolgens is de staat verantwoordelijk voor die meuk. M.i. zouden banken zelf dit soort zaken op moeten lossen en betalingsafspraken moeten maken met hun klanten in plaats van het risico afwentelen op de staat. De consument is er immers niet bij gebaat.
Creatieve benadering maar wel bijna volledig speculatief natuurlijkquote:Op woensdag 28 augustus 2013 17:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Op dit moment ligt een groot deel van het risico op reschuld/achterstallige betling al bij de overheid via de NHG. Vandaar dat die overheid zo gebrand is op continuering van de hypotheekbetalingen, linksom-rechtsom, maakt ze niet uit. Om te voorkomen dat die overheid via de NHG er voor opdraait.
De overheid maakt zich meer zorgen over de hypotheken en de afwenteling van de consequenties op diezelfde overheid, dan over de werkeloosheid, laat staan de werkelozen. Verkorting WW, versoepeling ontslagrecht is flexibilisering arbeidsmarkt, zo heet dat.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 18:03 schreef 99.999 het volgende:
Creatieve benadering maar wel bijna volledig speculatief natuurlijk.
Of mevrouw op datum x en tijdstip y maar even op het matje wil verschijnen, hoe verzinnen ze hetquote:
Dat dus.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 00:42 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Of mevrouw op datum x en tijdstip y maar even op het matje wil verschijnen, hoe verzinnen ze het
Staan op GeenStijl, die vrouw draaide naar mijn mening gewoon door.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 07:09 schreef Basp1 het volgende:
Zijn alle twitter communicaties openbaar, dan ben ik wel benieuwd hoe lomp het geweest is.
Ik zou nog wel ene paar maand wachten als ik zo'n ranzige kattenbak kreeg aangebodenquote:Op donderdag 29 augustus 2013 09:50 schreef Basp1 het volgende:
Een collega van mij is op zoek naar een sociale huur woning nu had ze er eindelijk na jaren inschrijving een toegewezen gekregen, wezen kijken, teringbende in het appartement het stonk naar katten zeik (vorige bewoonster had blijkbaar 20 katten daar) en overal was katten rotzooi nog te vinden. Tig maal met de woningbouw gebeld ja wij bellen u terug (nooit dus) en als ze dan iemand die er wel wat vanaf wist aan de lijn had: we maken het schoon. Ze was gisteren voor het contract te ondertekenen naar het appartement gegaan nog steeds een tering bende. Ze heeft nog niet getekend, het gladde mannetje van de WBV zei wel teken maar dan komen er nog wel wat mannetjes langs om het schoon te maken.![]()
Het is toch van de ratten besnuffeld dat WBV's zelfs de arrogantie hebben om objecten zo te denken kunnen te verhuren.
Ja in de wbv regels staat het inderdaad dat het niet mag, maar dan verwacht je toch wel dat de wbv dat geld van die rekening dan wel zou gebruiken om een pand zo op te knappen dat het meteen bewoonbaar is, ipv een toekomstige huurder zo te behandelen haar vrij uren te laten opnemen om er wederom achter te komen dat het nog steeds een teringbende is.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 09:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik zou nog wel ene paar maand wachten als ik zo'n ranzige kattenbak kreeg aangeboden.
Overigens kunnen huurders hier een hele flinke rekening krijgen wanneer ze het niet netjes achterlaten. De corporatie is daar flink strenger in geworden.
Van de ene kant wel van de andere kant is dit pas de 2e woning in 1 jaar tijd waarvoor ze ingeloot was. Die andere woning was nog veel erger dat was een uitgeleefd studentenhuis.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:08 schreef 99.999 het volgende:
Dat kan, ik zou een keertje overslaan voor die woning.
quote:Italiė heeft na Griekenland de hoogste staatsschuld van de eurozone.
De Italiaanse schuld komt dit jaar naar verwachting uit op circa 126 procent van het bruto binnenlands product.
Ter vergelijking: eind vorig jaar was dat in Nederland 65 procent.
Je praat poepquote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:27 schreef HD9 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)streden__OZB___.html
Italie schrapt de OZB belasting, eigenlijk is dit gelijk trekken van de europese huizenmarkt , wij de HRA en zij geen OZB
zij betalen minder belasting en wij hoeven minder te betalenquote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je praat poep. Je zoekt een vergelijking die kant nog wal raakt
Die organisatie heeft zich in mijn optiek allang zelf gediskwalificeerd door gewoon afspraken van het schoonmaken en terugbellen en terugmailen niet na te komen. Maar goed ik ben haar niet.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:32 schreef opgebaarde het volgende:
Natuurlijk moet ze een brief sturen. Ze kan daarna altijd nog besluiten om alles op het grote wijde web te dumpen. Doe je het andersom, dan diskwalificeer je jezelf
het probleem is dat er geen concurrentie is en er kennlijk geen normaal gedrag meer is bij woningbouwverenigingenquote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die organisatie heeft zich in mijn optiek allang zelf gediskwalificeerd door gewoon afspraken van het schoonmaken en terugbellen en terugmailen niet na te komen. Maar goed ik ben haar niet.
Nope.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:33 schreef HD9 het volgende:
[..]
zij betalen minder belasting en wij hoeven minder te betalen
Even bij de GGD melding maken van extreme vervuiling.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja in de wbv regels staat het inderdaad dat het niet mag, maar dan verwacht je toch wel dat de wbv dat geld van die rekening dan wel zou gebruiken om een pand zo op te knappen dat het meteen bewoonbaar is, ipv een toekomstige huurder zo te behandelen haar vrij uren te laten opnemen om er wederom achter te komen dat het nog steeds een teringbende is.
Zo wou een klachten brief naar de directie gaan schrijven, ik heb haar al verteld dat deze waarschijnlijk op de grote stapel terecht komt. Ik zit haar een beetje op te stoken dat ze fotos die ze gemaakt heeft beter op de sociale media kan plaatsen en hopen dat het opgepikt wordt dan is het wel zo geregeld.
Te triest voor woorden dat het zo moet, en bij de WBV klagen ze maar dat ze het zo druk hebben en haar daarom niet konden terugbellen en of mailen. Tuurlijk hebben ze het druk als ze het half regelen en daarna werk wederom over moeten doen.
woningbouwverenigingen gedragen zich als verwende kinderen, het is tijd dat de media dit gaat filmen, wat mij betreft verkoopt de overheid al die hutten voor 50% aan de huurdersquote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:07 schreef Basp1 het volgende:
Te triest voor woorden dat het zo moet, en bij de WBV klagen ze maar dat ze het zo druk hebben en haar daarom niet konden terugbellen en of mailen. Tuurlijk hebben ze het druk als ze het half regelen en daarna werk wederom over moeten doen.
zou ik ook vinden als huurder (eigenlijk liever 25%)quote:Op donderdag 29 augustus 2013 15:32 schreef HD9 het volgende:
[..]
woningbouwverenigingen gedragen zich als verwende kinderen, het is tijd dat de media dit gaat filmen, wat mij betreft verkoopt de overheid al die hutten voor 50% aan de huurders
Eens, ik heb al die twitter reacties eens doorgelezen, volgens mij draaide die vrouw ook wat door. Snap alleen niet dat Vestia daar op zou reageren. Dat is toch onverstandig?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 07:14 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Staan op GeenStijl, die vrouw draaide naar mijn mening gewoon door.
Onverstandig als je de situatie zou willen normaliseren.. Als je een dossier wil opbouwen en op de langere termijn tot uitzetting zou willen overgaan daartegen..quote:Op donderdag 29 augustus 2013 16:57 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Eens, ik heb al die twitter reacties eens doorgelezen, volgens mij draaide die vrouw ook wat door. Snap alleen niet dat Vestia daar op zou reageren. Dat is toch onverstandig?
enquote:In 2015 gaan de rijkere gepensioneerden in Nederland 25 euro per maand inleveren op hun AOW-uitkering.
Bronquote:Bij het vaststellen van het bedrag wordt gekeken naar zowel inkomen als vermogen.
'Alternatief is wonen in mn auto'. Amerikaanse toestanden.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 21:45 schreef Terrorizer het volgende:
Nu op Ned 2, over hypotheken.
Zit een vrouw bij die door de make-up shotgun van Homer Simpson is beschoten.
Er wordt de hele tijd zielig gedaan over die Nick van Leeuwen die zelfmoord heeft gepleegd vanwege restschuld. Maar waar is de eigen verantwoordelijkheid? Je snapt toch zelf wel dat als je een uitkering krijgt je niet een huis moet kopen van 460.000 euro?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 21:45 schreef Terrorizer het volgende:
Nu op Ned 2, over hypotheken.
Zit een vrouw bij die door de make-up shotgun van Homer Simpson is beschoten.
Ben ik het wel mee eens ja. Eigen verantwoordelijkheid is ver te zoeken. Mensen willen een lagere rente omdat ze nu niet genoeg geld hebben. Want het is crisis...Had je aan moeten denken voordat je een hypotheek afsloot.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 00:23 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Er wordt de hele tijd zielig gedaan over die Nick van Leeuwen die zelfmoord heeft gepleegd vanwege restschuld. Maar waar is de eigen verantwoordelijkheid? Je snapt toch zelf wel dat als je een uitkering krijgt je niet een huis moet kopen van 460.000 euro?
Ja das het risico, maar de staat die is toch garant voor hypotheken met de NHG >quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 00:23 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Je snapt toch zelf wel dat als je een uitkering krijgt je niet een huis moet kopen van 460.000 euro?
Voor een huis van 460.000 ¤ krijg je geen NHG. dat is dus niet relevant. En dan nog die garantie is erg indirect.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 09:39 schreef HD9 het volgende:
[..]
Ja das het risico, maar de staat die is toch garant voor hypotheken met de NHG >
nou ja, ik heb geen medelijden met mensen die en huis kopen met staatssubsidie voor een half miljoenquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 09:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Voor een huis van 460.000 ¤ krijg je geen NHG. dat is dus niet relevant. En dan nog die garantie is erg indirect.
Je weet dus weer eens niet waar je over praat?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 09:45 schreef HD9 het volgende:
[..]
nou ja, ik heb geen medelijden met mensen die en huis kopen met staatssubsidie voor een half miljoen
Want je opgebouwde vermogen verduister je zo.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 21:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Allemaal zoveel mogelijk aflossen dus, kunnen ze straks je AOW nog veel verder terugschroeven.
Conclusie is dat je gewoon geen zak aan vermogen hebt.... Als je het zelf niet opmaakt doet een ander het wel indirect.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 09:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Want je opgebouwde vermogen verduister je zo.
koop er een woning in het buitenland vanquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 09:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja dat rendeert lekker...quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 10:43 schreef HD9 het volgende:
[..]
koop er een woning in het buitenland van
Onder de noemer: "maar met geld kan je geld maken" alleen zijn er maar weinige die echt weten hoe dat moetquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 10:43 schreef HD9 het volgende:
[..]
koop er een woning in het buitenland van
Die stoppen het liever in het aandelenfonds van de bankquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 10:51 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Onder de noemer: "maar met geld kan je geld maken" alleen zijn er maar weinige die echt weten hoe dat moet
het blijft waardevast in ieder geval en kost geen VRH en je kan er nog naar toe ookquote:
Ja, ik weet ook nog wel een oude sok voor 1000,- kan je ook echt aantrekken.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 11:13 schreef HD9 het volgende:
[..]
het blijft waardevast in ieder geval en kost geen VRH en je kan er nog naar toe ook
Ik weet nog een leuk appartement voor je 3 km van het strand voor 9000 euro
rendement kan ook het gebruik zijn hequote:Op vrijdag 30 augustus 2013 12:06 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ja, ik weet ook nog wel een oude sok voor 1000,- kan je ook echt aantrekken.
Die waardevast gok je, dat weet jij helemaal niet, daarbij komt onderhoud en dan heb je nog geen eens ene rendement. Houd op joh.
Van 9.0000?!?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 12:14 schreef HD9 het volgende:
[..]
rendement kan ook het gebruik zijn he
plezier is ook rendement
Ik geef daar de voorkeur aan boven een bank in Nederland of aandelen, dat kost VRH van 30% over 4%
9.000quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 12:34 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Van 9.0000?!?
Get you're facts straight!
Ach ja beginnende dementie zullen we maar denken bij deze user.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 13:06 schreef 99.999 het volgende:
Volgens mij was al lang geleden afgesproken dat de discussies over dubieuze studiotjes in Bulgarije e.d. niet in dit topic plaats zouden vinden.
Gaat weer lekker hier op t forum. Op tweakers.net wordt toch iets serieuzer gediscusseerd.quote:If that doesn't raise eyebrows it may surprise you to learn that the Dutch have now won the dubious accolade of being the most indebted people in Europe, with outstanding consumer borrowings amounting 250% of available income. At 125%, Spain's figures pale in comparison-- ditto for other housing bingers like Ireland and Portugal.
So much for the Dutch image of being Europe's great savers.
Memories of a tulip bubble
Dit berichtje is in allerlei vormen toch al 382 keer voorbij gekomen hier op fok?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 13:54 schreef NeeOfTochJA het volgende:
http://edition.cnn.com/20(...)s-nation-under-water
[..]
Gaat weer lekker hier op t forum. Op tweakers.net wordt toch iets serieuzer gediscusseerd.
En ze vergeten altijd de nog steeds ruim gevulde pensioenpotten te vermelden, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat eindigen in al die landen met omslagstelsels.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 13:57 schreef Sjabba het volgende:
Ach journalisten maken feiten altijd "interessanter" dan ze daadwerkelijk zijn.
Heeft ze het spaargeld of onderpand afgewogen tegen de schuld?
Aan het eind van het stukje zijn ze overigens heel positief over Nederland. We komen er wel weer boven op en zullen weer flink gaan bloeien is de voorspelling.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 13:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En ze vergeten altijd de nog steeds ruim gevulde pensioenpotten te vermelden, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat eindigen in al die landen met omslagstelsels.
Maar het meeste pensioen krijgen de 50+ers en de grootste schulden zitten bij de 35-ers, worden die tegen elkaar weggestreept ofzo?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 13:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit berichtje is in allerlei vormen toch al 382 keer voorbij gekomen hier op fok?
Zeker weet je dan in elk geval dat ze de grote spaarpot voor de pensioenen in dit soort staatjes altijd vergeten. Als je zo creatief met statistieken omgaat kan je ieder land wel naar de hel en verdoemenis schrijven.
Nee, dat niet. Maar het maakt dat dramatische getal wat minder dramatisch als je de boel wat nader bestudeert. En in absolute getallen zit een zeer flink deel van de schuld natuurlijk gewoon bij 50+, die hebben vermogen maar vaak ook een stevige schuld.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:08 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Maar het meeste pensioen krijgen de 50+ers en de grootste schulden zitten bij de 35-ers, worden die tegen elkaar weggestreept ofzo?
Qua hypotheken hebben de jongeren toch echt meer schulden http://www.cbs.nl/NR/rdon(...)chuldinNederland.pdfquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, dat niet. Maar het maakt dat dramatische getal wat minder dramatisch als je de boel wat nader bestudeert. En in absolute getallen zit een zeer flink deel van de schuld natuurlijk gewoon bij 50+, die hebben vermogen maar vaak ook een stevige schuld.
Dat staat er niet helemaal, er staat dat ze naar verhouding tot de waarde van hun woning hogere schulden hebben. Dat is wat anders dan de absolute schulden.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:21 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Qua hypotheken hebben de jongeren toch echt meer schulden http://www.cbs.nl/NR/rdon(...)chuldinNederland.pdf
Weet niet hoe het met de andere schulden zit.
naar verhouding tot de woningwaarde hogere schulden. Dat is een essentieel verschil, en logisch aangezien de oudere generatie gemiddeld hun woning langer in bezit heeft en er dus of een waardestijging of meer aflossing is geweest.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Het lijkt mij ook geen wonder dat de jongere generatie die pas enkele jaren een koopwoning bezit gemiddeld hogere (hypotheek)schulden heeft dan een oudere generatie. Tegen de tijd dat de huidige jongere generatie 20 jaar verder is zijn de hypotheekschulden ook al aardig geslonken, tenzij er bij een verhuizing of verbouwing opnieuw hoge schulden zijn aangegaan.
Stellen niks voor die schulden, als je naar onze pensioenpot kijkt staan wij er in Europa het beste voor. Al die buitenlandse media zijn sensatiezoekers.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:54 schreef poemojn het volgende:
Je bedoelt, als de gemiddelde 50+er een huis twv 450.000 euro heeft met 70% hypotheek is de uitstaande schuld gemiddeld 315.000
Als de gemiddelde 35- er een huis twv 180.000 heeft met 115% hypotheek is de uitstaande schuld 206.999
De 50+er heeft een hogere schuld, maar de 35-er heeft een hogere schuld tov de woningwaarde en staat er boekhoudkundig dus slechter voor.
Mooi dat we uiteindelijk lang en gelukkig zullen leven, met oa dank aan onze pensioenen.
De originele bron van de dnb staat er niet bij maar het lijkt me niet meer dan logisch dat jongeren een grotere hypotheekschuld hebben, zij hebben gekocht toen de prijzen het hoogst waren dus moesten meer lenen. Ouderen vaak op een lager punt plus meer tijd om af te lossen.quote:Het netto vermogen van Nederlandse huishoudens is echter niet gelijkmatig verdeeld over huishoudens. De bezittingen en schulden verschillen vooral tussen jongeren en ouderen. Dit hangt samen met het gebruikelijke patroon van inkomens en besparingen over de levensloop. Veel jonge huishoudens lenen maximaal om een woning te kopen, terwijl ouderen tijd hebben gehad om spaartegoeden op te bouwen en de hypotheekschuld te verminderen.
Jongere huishoudens blijken gemiddeld een hogere hypotheekschuld te hebben dan oudere huishoudens. Gedurende het werkzame leven verbetert de netto vermogenspositie. Oudere huishoudens hebben een groter opgebouwd pensioenvermogen, een lagere hypotheekschuld en meer overige financiėle bezittingen, waaronder spaartegoeden, aandelen en obligaties. Na het werkzame leven gebruiken oudere huishoudens het opgebouwde vermogen om in hun levensonderhoud te voorzien, waardoor het vermogen weer slinkt.
Daarom spreek ik ook steeds over naar verhouding.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 15:01 schreef NeeOfTochJA het volgende:
http://www.infinance.nl/a(...)uishoudens-kwetsbaar
[..]
De originele bron van de dnb staat er niet bij maar het lijkt me niet meer dan logisch dat jongeren een grotere hypotheekschuld hebben, zij hebben gekocht toen de prijzen het hoogst waren dus moesten meer lenen. Ouderen vaak op een lager punt plus meer tijd om af te lossen.
maar die pensioenpot daar is niets van de jongeren bij, en dat komt ook nietquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:57 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Stellen niks voor die schulden, als je naar onze pensioenpot kijkt staan wij er in Europa het beste voor. Al die buitenlandse media zijn sensatiezoekers.
Er staat toch dat jongeren een hogere hypotheekschuld hebben dan ouderen?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 15:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarom spreek ik ook steeds over naar verhouding.
Het gaat erom of dat in absolute zin (dus ¤'s) is (en dan hebben jongeren minder schuld) óf relatief: t.o.v. de waarde van het huis (schuld/waarde: dan hebben jongeren meer schuld).quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 15:05 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Er staat toch dat jongeren een hogere hypotheekschuld hebben dan ouderen?
dat aflossen hebben ze vaak niet zo gedaan, ze hebben een vaak volledig aflossingsvrije hypotheek genomen vijftien jaar geleden en daarna mazzel gehad met de huizenprijsontwikkeling.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 15:01 schreef NeeOfTochJA het volgende:
http://www.infinance.nl/a(...)uishoudens-kwetsbaar
[..]
De originele bron van de dnb staat er niet bij maar het lijkt me niet meer dan logisch dat jongeren een grotere hypotheekschuld hebben, zij hebben gekocht toen de prijzen het hoogst waren dus moesten meer lenen. Ouderen vaak op een lager punt plus meer tijd om af te lossen.
Volledig aflossingsvrij, kwam dat echt zo vaak voor als je nu roept? Ik geloof dat eerlijk gezegd niet zoquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:05 schreef poemojn het volgende:
[..]
dat aflossen hebben ze vaak niet zo gedaan, ze hebben een vaak volledig aflossingsvrije hypotheek genomen vijftien jaar geleden en daarna mazzel gehad met de huizenprijsontwikkeling.
Zolang je het liquide hebt, of weer liquide kan maken, wel ja.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 09:57 schreef Basp1 het volgende:
Dat klopt en was vele jaren ook gangbaar. Nu is er echter een geheel nieuwe situatie ontstaan: een lange reeks van jaren waarin de huizenprijzen dalen. En die reeks zal zich nog vele jaren voortzetten.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:13 schreef poemojn het volgende:
Is ook niet zo gek. Aan de ene kant is dat op latere leeftijd handiger, omdat je toch dichter bij je pensioen zit als je dan verhuist. Aan de andere kant, je hebt als starter bijv tien jaar annuitait afgelost, gemerkt hoeveel impact die aflossing heeft op je maandbudget wat als starter nog niet zo hoog is, en daarbij gemerkt dat de huizenprijzen harder omhoog gingen dan je aflossing bijhield. Voor je hypotheek heeft die aflossing dus relatief weinig impact gehad, vergeleken met de impact van de huizenprijzen die toch wel stegen. Dan kun je vaak prettiger kiezen voor een hoger vrij te besteden maandbedrag door een aflossingsvrije hypotheek voor je volgende huis.
Heb je een lange tijdshorizon. Ook de overheid snapt dat de piek van 2008 niet meer wordt bereikt en doet al het mogelijke om te voorkomen dat diezelfde overheid voor de restschulden (t.g.v. 2008) moet opdraaien.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:19 schreef poemojn het volgende:
Ik verwacht eigenlijk dat dat wel weer zal gebeuren als de huizenprijzen idd weer rap stijgen.
De groep die uit dat staatje blijkt is niet echt de groep die je in je post omschrijftquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:13 schreef poemojn het volgende:
Wel regelmatig, zie bijv hier http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)013/2013-3840-wm.htm
Is ook niet zo gek. Aan de ene kant is dat op latere leeftijd handiger, omdat je toch dichter bij je pensioen zit als je dan verhuist. Aan de andere kant, je hebt als starter bijv tien jaar annuitait afgelost, gemerkt hoeveel impact die aflossing heeft op je maandbudget wat als starter nog niet zo hoog is, en daarbij gemerkt dat de huizenprijzen harder omhoog gingen dan je aflossing bijhield. Voor je hypotheek heeft die aflossing dus relatief weinig impact gehad, vergeleken met de impact van de huizenprijzen die toch wel stegen. Dan kun je vaak prettiger kiezen voor een hoger vrij te besteden maandbedrag door een aflossingsvrije hypotheek voor je volgende huis.
Of 55+ verdient gemiddeld meer zodat het een kleiner effect op de balans heeftquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:47 schreef NeeOfTochJA het volgende:
http://www.dnb.nl/binaries/Figuur-nieuw-klein_tcm46-280008.gif
Lijkt er toch op dat jongeren meer hypotheekschulden hebben dan ouderen.
http://www.dnb.nl/nieuws/(...)n-2012/dnb280015.jsp
nee want dit is in absolute getallen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of 55+ verdient gemiddeld meer zodat het een kleiner effect op de balans heeft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |