Huizenprijs is niet te hoog.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:02 schreef LoggedIn het volgende:
Die particulieren kunnen kiezen, niet? Of blijven hopen met hun veel te hoge prijs, of mee zakken. If anything is het juist positief, het versnelt het herstellen van de marktAls koper heb je met 25% korting best een toekomstbestendige prijs te pakken.
Omdat iedereen roeptoetert dat de prijzen te hoog zijn.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:12 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
waarom dalen ze dan alleen maar
Omdat het moeilijker is geworden om een hypotheek rond te krijgen?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:15 schreef betyar het volgende:
[..]
Omdat iedereen roeptoetert dat de prijzen te hoog zijn.
Ga toch weg, een groot gedeelte van de mensen wilden gewoon nooit afbetalen en als ze dat wel gedaan hadden waren hun problemen om iets minder te vragen voor hun huis ook niet zo problematisch geweest. Maar dan hadden ze nooit hun droomhuis kunnen(huur) kopen want dan waren hun woonlasten niet op te brengen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:29 schreef Chadi het volgende:
Huizenprijzen zijn wel te hoog. Bij iedere overdracht stijgt de prijs gedwongen door partijen die daar percentages op gooien. En ze zijn jarenlang met opzet hoog gehouden door schaarste te scheppen.
Ongetwijfeld, maar ligt dat niet aan de banken en werkgevers?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:36 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Omdat het moeilijker is geworden om een hypotheek rond te krijgen?
Die kwamen in de knoei doordat ze de hypotheken zo 'gemakkelijk' gaven.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:38 schreef betyar het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar ligt dat niet aan de banken en werkgevers?
Dan zijn de prijzen dus te hoog. Want de prijs is afhankelijk van het aanbod en de vraag.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:15 schreef betyar het volgende:
[..]
Omdat iedereen roeptoetert dat de prijzen te hoog zijn.
Ja en? Hun risico, jammer genoeg heeft de praktijk anders uitgewezen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:40 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Die kwamen in de knoei doordat ze de hypotheken zo 'gemakkelijk' gaven.
Na, kwamen ze niet in de knoei omdat de Amerikaanse banken hypotheken zo makkelijk gaven, en Nederlandse banken massaal in producten van Amerikaanse banken hadden geïnvesteerd, die gebaseerd waren op die slechte hypotheken en dus niks waard bleken te zijn toen de mensen in Amerika hun hypotheken niet meer konden afbetalen?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:40 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Die kwamen in de knoei doordat ze de hypotheken zo 'gemakkelijk' gaven.
Het probleem ligt ook bij de starters, ze kunnen moeilijk aan een hypotheek komen en daarnaast hebben ze ook nog eens hoge eisen qua woning. Niemand wil toch in een tokkiebuurt wonen?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:41 schreef RetepV het volgende:
[..]
Dan zijn de prijzen dus te hoog. Want de prijs is afhankelijk van het aanbod en de vraag.
Iedereen heeft tegenwoordig wel zijn woon-werkverkeer voor elkaar. Na het vergeefs proberen een huis te kopen voor een betaalbare prijs is de noodzaak voor dat his er niet meer zo en vinden mensen het wel best. Vraag zakt.
Dan heb ik het nog niet eens gehad over dat er bijna geen starters meer zijn. Dat zijn mensen die niet eerst een ander huis moeten verkopen. Starters leveren alleen maar vraag op en geen aanbod. Als het aanbod van huizen dus hoog is, kun je daar alleen maar iets aan doen met behulp van starters. Als die er niet zijn, dan kun je alleen nog maar de prijs omlaag doen.
Maar ik schrijf net dat de starters de sleutel zijn tot de woningmarkt. Zijn ze de afgelopen 50 jaar al geweest...quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:44 schreef betyar het volgende:
[..]
Het probleem ligt ook bij de starters, ze kunnen moeilijk aan een hypotheek komen en daarnaast hebben ze ook nog eens hoge eisen qua woning. Niemand wil toch in een tokkiebuurt wonen?
Starters denken nog steeds dat de huizen die ze als starterswoningen zien meteen 8 slaapkamers en 2 badkamers hebben.
Ja en dat is de reden waarom die regeling nu zwaarder is geworden waardoor het krijgen van een hypotheek lastiger is geworden.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:42 schreef betyar het volgende:
[..]
Ja en? Hun risico, jammer genoeg heeft de praktijk anders uitgewezen.
Dat heb ik niet exact bijgehouden.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:43 schreef RetepV het volgende:
Na, kwamen ze niet in de knoei omdat de Amerikaanse banken hypotheken zo makkelijk gaven, en Nederlandse banken massaal in producten van Amerikaanse banken hadden geïnvesteerd, die gebaseerd waren op die slechte hypotheken en dus niks waard bleken te zijn toen de mensen in Amerika hun hypotheken niet meer konden afbetalen?
Niks mis met premiewoningen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:47 schreef RetepV het volgende:
[..]
Maar ik schrijf net dat de starters de sleutel zijn tot de woningmarkt. Zijn ze de afgelopen 50 jaar al geweest...
Dus komt de woningmarkt los als er meer starters zijn.
Als een starter geen hypotheek kan krijgen, of geen huis naar zijn zin, dan koopt 'ie gewoon niks. En blijft de woningmarkt vastzitten.
Je kunt niet de schuld aan de starters geven, die zijn de consument, zij zijn niet degenen die geld aan de andere partijen proberen te verdienen. De verkopers en de banken zijn degenen die geld willen verdienen. Dus als starters niet kopen, ligt de schuld bij de verkopers (de prijs) en/of de banken (moeilijk doen met hypotheken).
Wat knap dat jij kan zien dat het verkopen van woningen altijd in elk geval een direct gevolg is van gokken met gemeenschapsgeldquote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:49 schreef Leandra het volgende:
Het is te zot voor woorden dat er corporaties zijn die de opbrengst "nodig hebben", dat kan alleen het gevolg zijn van zwaar wanbeleid, en indien daar sprake van is zouden ze geen woning mogen verkopen voordat iedere werknemer die daar verantwoordelijk voor was ontslagen is.
Ze hebben hun complete woningvoorraad nog geen 20 jaar geleden cadeau gekregen en nu moeten ze verkopen wegens geldgebrek? Incompetent en gokken men gemeenschapsgeld.
Dan kunnen we de wbv huizen in de verkoop toch wel beschouwen als premie woningen.quote:
Nee, ik heb ook past geleden een woning gekocht, hieraan had ik hoge eisen gesteld, omdat het een meerjarenplan is. Ik heb geen zin in extra kosten over een aantal jaren of opnieuw te moeten verhuizen etc.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan kunnen we de wbv huizen in de verkoop toch wel beschouwen als premie woningen.![]()
Maar voor veel van die huizen/appartementen voelt een grote groep van de starters zich te goed en halen hun neus er voor op. Dat is dan wel weer een ander probleem dat starters zich ook moeten realiseren dat alles geld kost en sommige luxe eisen stukken meer.
Er is dan ook vrijwel geen verkoper die overweegt om tegen de huidige biedprijzen te verkopen. De markt is dan ook op slot gegaan.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:41 schreef RetepV het volgende:
Dan zijn de prijzen dus te hoog. Want de prijs is afhankelijk van het aanbod en de vraag.
Of nog in een veredeld studentenkot zitten maar geen geld (lees: schulden) hebben om daar weg te komen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:56 schreef RetepV het volgende:
Face it, de woningmarkt zit vast omdat:
- De meeste starters al een huis hebben en niet zo nodig weg hoeven.
Wel.quote:
In 2011 bestond deze regel nog niet, dus als ze huizen goedkoper kunnen aanbieden zijn ze een oneerlijke concurrent om het zo maar te noemen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 09:19 schreef Basp1 het volgende:
Wat ik me wel afvraag of dit bericht wel ergens op gebaseerd is of gewoon weer een makkelijk doelwit is.
Hoeveel huizen hebben de WBV's het afgelopen jaar nu daadwerkelijk verkocht.
Volgens wiki in 2011 16.700 (2012 cijfers kon ik niet vinden)
Het totaal aantal verkocht woningen in 2012 was 117.000
Dus op 7% marktaandeel zouden ze daadwerkelijk zoveel uitmaken?
Als mensen het er nog voor uitgeven zijn ze niet té hoog.quote:
In en voor 2011 werden huizen ook al met koopgarant regeling en ander voordelige dingen aangeboden door wbv's .quote:Op woensdag 14 augustus 2013 09:21 schreef Pheno het volgende:
[..]
In 2011 bestond deze regel nog niet, dus als ze huizen goedkoper kunnen aanbieden zijn ze een oneerlijke concurrent om het zo maar te noemen.
Maar de oude premie a b en c woningen waren dat net zo goed, De huidige startersleningen ook.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 09:28 schreef Pheno het volgende:
Het kan een 1-2tje zijn, maar het is en blijft oneerlijke concurrentie. Voor mensen die willen kopen natuurlijk prima, maar de verkoper zit er maar weer mee. En die kun je egoïst noemen, dat is iedereen. Je verkoopt zelf ook niets met verlies of je bent wel erg rijk waardoor het je niet boeit
Klopt, daarom zeg ik ook:quote:Op woensdag 14 augustus 2013 09:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar de oude premie a b en c woningen waren dat net zo goed, De huidige startersleningen ook.
Dat je als je nu een huis koopt verplicht een annuitaire hypotheek moet nemen in tegenstelling tot de vorig jaar toen je nog allerlei exotische contructies kon nemen waardoor je op de loopduur veel meer belastingvoordelen had.
Zo kunnen we nog veel meer regelingen vinden die niet voor iedereen evenredig uitpakken.
Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze doen en lappen ergens iets op waardoor er ergens anders weer mensen genaaid worden. En dan het liefst de werkende mens en niet de cooperaties die toch al slapend rijk werden in de goede tijd. Alleen van investeren en langetermijndenken hadden ze nooit gehoord.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:47 schreef Pheno het volgende:
Mooi, flikker de markt nog maar verder kapot met deze debiele regelgeving. Als de bonussen van de hoge heren maar door kunnen gaan.
Dit.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 09:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er is dan ook vrijwel geen verkoper die overweegt om tegen de huidige biedprijzen te verkopen. De markt is dan ook op slot gegaan.
Dumpen van woningen door corporaties is te gek voor woorden. Het verstoort de markt op twee fronten: 1. de koopwoningen van particulieren zijn nog minder makkelijk te verhandelen voor een marktprijs en 2. er komen nog minder huurwoningen beschikbaar terwijl daar juist een gebrek aan is.
De overheid dient dit met alle macht tegen te gaan, want een kapitaalinjectie voor de corporaties (met daarbij strenge eisen) kost veel minder dan de maatschappelijke schade die dit gaat opleveren.
Tuurlijk hadden ze daar wel van gehoord, rentederivaten afsluiten voor de lange termijn en miljarden schuld op lopen. Een schip kopen om het daarna voor teveel geld op te knappen en te weinig geld weer te verkopen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 09:35 schreef Pheno het volgende:
Alleen van investeren en langetermijndenken hadden ze nooit gehoord
Dat zeg ik, wanbeleid en er met de bonus vandoor gaanquote:Op woensdag 14 augustus 2013 09:40 schreef Basp1 het volgende:
Dat het investeringen / dingen waren waar ze eigenlijk niets mee zouden moeten doen dat is weer wat anders.
Hoe zit het ook alweer met dat 2de punt? Er wonen 2,5 miljoen mensen in sociale huurwoningen terwijl de doelgroep eigenlijk maar anderhalf miljoen is?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 09:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er is dan ook vrijwel geen verkoper die overweegt om tegen de huidige biedprijzen te verkopen. De markt is dan ook op slot gegaan.
Dumpen van woningen door corporaties is te gek voor woorden. Het verstoort de markt op twee fronten: 1. de koopwoningen van particulieren zijn nog minder makkelijk te verhandelen voor een marktprijs en 2. er komen nog minder huurwoningen beschikbaar terwijl daar juist een gebrek aan is.
De overheid dient dit met alle macht tegen te gaan, want een kapitaalinjectie voor de corporaties (met daarbij strenge eisen) kost veel minder dan de maatschappelijke schade die dit gaat opleveren.
quote:Door die vraagstimulering is bovendien de woningmarkt scheefgegroeid. Nederland heeft momenteel 2,3 miljoen sociale huurwoningen. Maar liefst 1,7 miljoen bewoners van die woningen zitten in het segment midden- en hogere inkomens. De feitelijke doelgroep voor sociale woningen bestaat uit 1,3 miljoen huishoudens.Bron hier
Waarom zou je afbetalen als de bank je toch een lening zou geven? En waarom zou je afdingen als je hem toch het jaar erop kwijt kon. Mensen keken niet naar de prijs van een huis maar mer of dat ze het konden betalen en of ze hun geld dan nog terug kregen als ze het verkochten . En als daarvan overtuigd waren of werden kwam die lening.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 08:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ga toch weg, een groot gedeelte van de mensen wilden gewoon nooit afbetalen en als ze dat wel gedaan hadden waren hun problemen om iets minder te vragen voor hun huis ook niet zo problematisch geweest. Maar dan hadden ze nooit hun droomhuis kunnen(huur) kopen want dan waren hun woonlasten niet op te brengen.
Niet. Waarop baseer je dat?quote:
Wat is geen "fatsoenlijke" hypotheek?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 10:11 schreef lipjes het volgende:
Och, ik blijf wel lekker thuis wonen
Doe ik sowieso aangezien ik nog geen vast contract heb, en of ik die krijg is de vraag.
Daarnaast kan ik amper een fatsoenlijke hypotheek krijgen, en als ik die al kan krijgen kan ik er geen huis voor kopen.
Nee, ik blijf wel thuis.
Ah, ja, ik ben er zo een. Ik zit in een huurcorporatiewoning waar ik 15 jaar geleden in ben gegaan. Intussen ben ik door hard werken veel meer gaan verdienen. Ik verdien nu genoeg om een huis te kopen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 09:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En vergeet ook niet dat er duizenden mensen voor een paarhonderd euro per maand in een (huur-)corporatiewoning zitten die daar al lang weg hadden moeten zijn, maar het niet willen of niet kunnen.
Helemaal mee eens hoor. Waarom zou je iets kopen wat eigenlijk niet de waarde heeft die het zou moeten hebben. En alleen maar in waarde is gestegen omdat er links en rechts aan dat product door iedereen verdiend moest worden sinds het gebouwd is en van hand veranderde.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:13 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ah, ja, ik ben er zo een. Ik zit in een huurcorporatiewoning waar ik 15 jaar geleden in ben gegaan. Intussen ben ik door hard werken veel meer gaan verdienen. Ik verdien nu genoeg om een huis te kopen.
Echter, als ik een huis ga kopen, zullen mijn lasten gaan terwijl ik in een vergelijkbaar huis terecht zal komen. Als ik in een beter huis terecht wil komen, zullen mijn lasten bijna verdriedubbelen.
Ik denk niet dat ik mezelf ooit nog serieus zou kunnen nemen als ik dubbel zou gaan betalen voor exact hetzelfde dat ik nu heb.
Ja goed, ik zit in een huurhuis en dat is geen investering. Ik kan mijn huurhuis later niet tegen een hogere prijs verkopen en de winst opstrijken.
Maar als ik zo eens om me heen kijk, zie ik bijna niemand winst opstrijken bij de verkoop van zijn huis. Alleen makelaars, banken en notarissen. Dus ergens heeft iemand leugens zitten vertellen over de voordelen van een koophuis.
Sterker nog, mijn corporatie wil heel graag mijn huis aan mij verkopen. Maar tja, een andere reden dat ik een huurhuis heb is dat ik dan kan verhuizen wanneer ik wil. Wel zo handig als ik een andere baan vindt. Als ik nu mijn huis koop, zit ik er sowieso voor 3 jaar contractueel aan vast, maar zie het maar eens te verkopen... Ik woon er al weer 15 jaar, ik ben niet zo gehecht aan dat huis dat ik er nog eens 3 jaar zal wonen.
Hele rare situatie. En die komt echt niet door mij, maar door het opdrijven van de prijzen van koophuizen in de laatste 10 jaar. Ik weiger mezelf in dubbele maandlasten te steken omdat de makelaar een nieuwe Mercedes wil en met de andere makelaar afspreekt om de prijs zo hoog mogelijk op te drijven.
Tja, Rutte vindt dat ik het moet doen om solidair met Nederland te zijn.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:50 schreef Chadi het volgende:
[..]
Helemaal mee eens hoor. Waarom zou je iets kopen wat eigenlijk niet de waarde heeft die het zou moeten hebben. En alleen maar in waarde is gestegen omdat er links en rechts aan dat product door iedereen verdiend moest worden sinds het gebouwd is en van hand veranderde.
Wat is de waarde van iets duurzaams op een schaarse locatie mag/moet hebben?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:50 schreef Chadi het volgende:
Helemaal mee eens hoor. Waarom zou je iets kopen wat eigenlijk niet de waarde heeft die het zou moeten hebben.
Als het niet verkocht wordt tegen de prijs die gevraagd wordt, dan is de waarde dus lager dan de prijs die gevraagd wordt.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat is de waarde van iets duurzaams op een schaarse locatie mag/moet hebben?
Allemaal kunstmatig die schaarste. En wat is duurzaam?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat is de waarde van iets duurzaams op een schaarse locatie mag/moet hebben?
Als hun huis 3 jaar te koop heeft gestaan wordt ze meestal gevraagd om het van de markt te halen. Zo schep je en schaarste en mensen weten dan even niet hoe lang het al te koop staat. maar mensen moeten hun verlies inderdaad nemen als ze zo graag willen verkopen. gegokt en mis gegokt.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:10 schreef RetepV het volgende:
[..]
Als het niet verkocht wordt tegen de prijs die gevraagd wordt, dan is de waarde dus lager dan de prijs die gevraagd wordt.
Dat is een onveranderlijke natuurwet, oorzaak/gevolg, causaliteit.
Als de huizenmarkt dus vast zit, dan zijn de prijzen van de huizen dus hoger dan de waardes ervan.
Het probleem is gewoon dat het altijd een tijdje duurt voordat de aanbieders van huizen en hun makelaars kunnen accepteren dat de waarde lager is dan ze hadden ingecalculeerd/bedacht/verbeeld/gedroomd. Daarom daalt de huizenprijs zo langzaam. Tot die mensen hun verlies nemen en accepteren dat hun 7 vette jaren over zijn, zal de huizenmarkt niet los komen.
Je vergeet wel twee keer in je simpele berekening de grond. Wat dat koop je, je koopt geen appartement. En voor 150K bouw jij niet dat vrijstaande huisquote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:21 schreef RetepV het volgende:
Waarom zou ik overigens 300.000 euro betalen voor een huis met een herbouwwaarde van nog geen 150.000 euro?
Ik kan beter ergens een leegstaand huis in de fik steken, hopen dat de eigenaar de grond goedkoop gaat verkopen om uit zijn kosten te komen, zorgen dat ik die grond in handen krijg, en er dan zelf een splinternieuw huis voor 150.000 euro op te bouwen.
Dan heb ik een splinternieuw modern huis zonder gebreken, voor ongeveer dezelfde kosten als wanneer ik dat oude vijfdehandse huis had gekocht.
In films en boeken werkt dit, en ik kan er eigenlijk geen speld tussen krijgen. Het klinkt me eigenlijk zelfs zo makkelijk in de oren dat ik denk dat ik niet de enige ben die hier op gekomen moet zijn en dat er wel mensen zullen zijn die dit wel eens gedaan hebben (of doen).
Gegokt? Wat gegokt, waarop?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:14 schreef Chadi het volgende:
[..]
Als hun huis 3 jaar te koop heeft gestaan wordt ze meestal gevraagd om het van de markt te halen. Zo schep je en schaarste en mensen weten dan even niet hoe lang het al te koop staat. maar mensen moeten hun verlies inderdaad nemen als ze zo graag willen verkopen. gegokt en mis gegokt.
Ah ja. Mijn ouders hebben ook hun huis al een tijd te koop aangeboden staan. En inderdaad heeft de makelaar laatst gevraagd of ze het huis alsjeblieft weer van de markt konden halen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:14 schreef Chadi het volgende:
[..]
Als hun huis 3 jaar te koop heeft gestaan wordt ze meestal gevraagd om het van de markt te halen. Zo schep je en schaarste en mensen weten dan even niet hoe lang het al te koop staat. maar mensen moeten hun verlies inderdaad nemen als ze zo graag willen verkopen. gegokt en mis gegokt.
Of die makelaar weet ook dat jouw ouders veel te veel vragen en dat ze het niet gaan verkopen. Als hij het huis via zijn kantoor blijft aanbieden, schiet hij in zijn eigen voetquote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:18 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ah ja. Mijn ouders hebben ook hun huis al een tijd te koop aangeboden staan. En inderdaad heeft de makelaar laatst gevraagd of ze het huis alsjeblieft weer van de markt konden halen.
Als men op zo'n kunstmatige manier een markt in stand probeert te houden, dan weet je dat die markt een ontzettende bubble bevat. Dan is men bezig de laatste paar druppels uit de markt te knijpen.
Maar de eigenaar heeft schade geleden. De verzekering zal niet alles uitbetalen. Zelfs beter als die verzekering helemaal niks uitbetaalt. Want dan doet de vorige eigenaar die grond voor een zacht prijsje van de hand omdat hij daarmee in ieder geval nog een deel van zijn verlies kan dekken.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:15 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je vergeet wel twee keer in je simpele berekening de grond. Wat dat koop je, je koopt geen appartement. En voor 150K bouw jij niet dat vrijstaande huis
Economisch gezien bestaan er geen natuurwetten, daarin zitten veel te veel niet te modeleren variabelen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:10 schreef RetepV het volgende:
[..]
Als het niet verkocht wordt tegen de prijs die gevraagd wordt, dan is de waarde dus lager dan de prijs die gevraagd wordt.
Dat is een onveranderlijke natuurwet, oorzaak/gevolg, causaliteit.
Als de huizenmarkt dus vast zit, dan zijn de prijzen van de huizen dus hoger dan de waardes ervan.
Het probleem is gewoon dat het altijd een tijdje duurt voordat de aanbieders van huizen en hun makelaars kunnen accepteren dat de waarde lager is dan ze hadden ingecalculeerd/bedacht/verbeeld/gedroomd. Daarom daalt de huizenprijs zo langzaam. Tot die mensen hun verlies nemen en accepteren dat hun 7 vette jaren over zijn, zal de huizenmarkt niet los komen.
Hoezo vertrouwen? De bank leent je gewoon geen geld meer uit.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:17 schreef opgebaarde het volgende:
Men weet niet wat er de komende jaren gaat gebeuren, nu zijn makelaars geen betrouwbare partner of raadgever maar ze hebben enigszins een punt dat als je nu een huis wilt verkopen, het weinig zin heeft om 10% van de prijs af te halen.
Je vergeet even dat de eigenaar vaak verplicht is om het huis te herbouwen indien er verzekeringsgeld is uitgekeerd. Verder is het een vrij zieke gedachte om een huis in de brand te steken zodat jij lekker goedkoop kunt wonen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:23 schreef RetepV het volgende:
[..]
Maar de eigenaar heeft schade geleden. De verzekering zal niet alles uitbetalen. Zelfs beter als die verzekering helemaal niks uitbetaalt. Want dan doet de vorige eigenaar die grond voor een zacht prijsje van de hand omdat hij daarmee in ieder geval nog een deel van zijn verlies kan dekken.
Het huis moet natuurlijk wel zo in de fik dat het een total loss is. Maar als het even kan moet de fundering heel blijven zodat je die kunt hergebruiken.
[..]
Mijn ouders vragen voor hun huis wat diezelfde makelaar hen geadviseerd had. Mijn moeder is namelijk ongeneeslijk ziek en ze willen in een huis dat gelijkvloerse kamers heeft.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:19 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Of die makelaar weet ook dat jouw ouders veel te veel vragen en dat ze het niet gaan verkopen. Als hij het huis via zijn kantoor blijft aanbieden, schiet hij in zijn eigen voet
Natuurlijk is het een zieke gedachte. Maar vuur moet je soms met vuur bestrijden. Anders ben je je hele leven een prooi voor anderen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:29 schreef Devv het volgende:
[..]
Je vergeet even dat de eigenaar vaak verplicht is om het huis te herbouwen indien er verzekeringsgeld is uitgekeerd. Verder is het een vrij zieke gedachte om een huis in de brand te steken zodat jij lekker goedkoop kunt wonen.
140.000quote:Op woensdag 14 augustus 2013 10:33 schreef betyar het volgende:
[..]
Niet. Waarop baseer je dat?
[..]
Wat is geen "fatsoenlijke" hypotheek?
En weer een starter die te hoge eisen stelt aan zijn woning.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:55 schreef lipjes het volgende:
[..]
140.000
Daar heb ik geen fatsoenlijk huis voor in ons dorp waar ik 30 jaar kan blijven wonen met kinderen.
Je ziet het helemaal verkeerd, starters moeten kunnen starten in een 2 onder 1 kap met 5 slaapkamers wat ze moeten kunnen financieren op 1 ondermodaal salaris.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:58 schreef betyar het volgende:
[..]
En weer een starter die te hoge eisen stelt aan zijn woning.![]()
![]()
Je vergeet het zwembad in de 1000m2 grote tuin,quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je ziet het helemaal verkeerd, starters moeten kunnen starten in een 2 onder 1 kap met 5 slaapkamers wat ze moeten kunnen financieren op 1 ondermodaal salaris.
In die toffe wijk net buiten het centrum.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je ziet het helemaal verkeerd, starters moeten kunnen starten in een 2 onder 1 kap met 5 slaapkamers wat ze moeten kunnen financieren op 1 ondermodaal salaris.
Hoezo te hoge eisen, als je voor jezelf weet dat je snel aan kinderen wil beginnen waarom dan eerst een andere woning kopen waar je niet goed met kinderen kunt huizen?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:58 schreef betyar het volgende:
[..]
![]()
Oh hij moet voor dat geld maar met zijn vrouw en 2 kids in een 3 kamer woning gaan zitten van 60m2 ? En als ze een derde erbij krijgen kan die vast wel een villa kopen tegen die tijd.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:58 schreef betyar het volgende:
[..]
![]()
Ook in een appartement met 2 slaapkamers kun je kinderen hebben.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:09 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Hoezo te hoge eisen, als je voor jezelf weet dat je snel aan kinderen wil beginnen waarom dan eerst een andere woning kopen waar je niet goed met kinderen kunt huizen?
Waarom de hoofdprijs betalen? Gewoon rustig de buitenkansjes afwachten als starter zijnde, zolang je situatie het toelaat moet je niet kopen je maar mag kopen.
Tot een bepaalde leeftijd kan je kinderen bij elkaar stoppen. Daarna gaat het echt niet werken. En vroeger waren die huizen groterquote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook in een appartement met 2 slaapkamers kun je kinderen hebben.
Alleen wij zijn wat meer luxe tegenwoordig gewend en vinden dat elk kind een eigen ruime slaapkamer moet hebben. Terwijl vroeger ze gewoon in stapelbedden gestopt werden. Starters moeten meer de donald duck lezen, kwik kwek en kwak slapen al hun hele leven met zijn 3en in 1 bed.
Waarom niet? Genoeg mensen die met een gezin op een flatje zitten.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:12 schreef Chadi het volgende:
[..]
Oh hij moet voor dat geld maar met zijn vrouw en 2 kids in een 3 kamer woning gaan zitten van 60m2 ? En als ze een derde erbij krijgen kan die vast wel een villa kopen tegen die tijd.
Ik ken geen woning waar je niet met een gezinnetje in kunt leven.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:09 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Hoezo te hoge eisen, als je voor jezelf weet dat je snel aan kinderen wil beginnen waarom dan eerst een andere woning kopen waar je niet goed met kinderen kunt huizen?
Waarom de hoofdprijs betalen? Gewoon rustig de buitenkansjes afwachten als starter zijnde, zolang je situatie het toelaat moet je niet kopen je maar mag kopen.
Ik vind niet dat hij en ik om die reden te hoge eisen stellen, wij willen gewoon een woning die klaar is voor de (nabije) toekomst. Het is natuurlijk grote onzin om klein te gaan wonen om vervolgens alle kosten opnieuw te gaan maken om groter te gaan wonen, als je weet dat je sowieso groter nodig hebt.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:58 schreef betyar het volgende:
[..]
![]()
Nou ik wel, plus de buren zullen het zeker waarderen als je met z'n 5'en in een woning (over het algemeen een appartement of flat voor dat budget, als je het daarmee al redt) naast/boven hen komt wonen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:18 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik ken geen woning waar je niet met een gezinnetje in kunt leven.
Ik geef je geen ongelijk. Mijn enige punt van kritiek is dat veel potentiële kopers soms vergeten dat je niet zomaar 50% van je prijs af kunt halen. Er is denk ik best wel bereidheid om de prijs te laten zakken.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:09 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Gewoon rustig de buitenkansjes afwachten als starter zijnde, zolang je situatie het toelaat moet je niet kopen je maar mag kopen.
Grapjasquote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:14 schreef Chadi het volgende:
[..]
Tot een bepaalde leeftijd kan je kinderen bij elkaar stoppen. Daarna gaat het echt niet werken. En vroeger waren die huizen groter
Kijk eens om je heen. Alle oudbouw heeft minimaal 4 kamers. In de jaren 80 zaten we in een wijk waar alle huizen 5 kamers hadden.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Grapjas![]()
Vroeger waren die huizen absoluut niet groter gaan eens kijken naar het schip en aanschouw hoe klein oude woningwet woningen waren in de begindagen van de sociale sector. Dan hebben ze op een gegeven moment 2 van die woning bij elkaar getrokken maar zelfs in de huidige trend zou dat nog niet groot genoeg zijn.
Heb je het nu over losse slaapkamers?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:29 schreef Chadi het volgende:
[..]
Kijk eens om je heen. Alle oudbouw heeft minimaal 4 kamers. In de jaren 80 zaten we in een wijk waar alle huizen 5 kamers hadden.
Je bent een STARTER!!!quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:19 schreef poepeneesje het volgende:
[..]
Ik vind niet dat hij en ik om die reden te hoge eisen stellen, wij willen gewoon een woning die klaar is voor de (nabije) toekomst. Het is natuurlijk grote onzin om klein te gaan wonen om vervolgens alle kosten opnieuw te gaan maken om groter te gaan wonen, als je weet dat je sowieso groter nodig hebt.
Onze woningen waren ook van de jaren 30 en die hadden inderdaad een grote woonkamer en 4 slaapkamers. Tegenwoordig zit ik in een woning van 4 kamers . Wel kleinere kamers dan vroeger maar knus.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je het nu over losse slaapkamers?
Ik ken echt geen normale huizen met 5 slaapkamers. Mijn ouders hebben rond 1978 in nieuw redelijk grote 2 onder 1 kap gekocht en die had maar 3 slaapkamers en 1 zolder kamer. Mijn zusje woont in een jaren 30 woning 3 slaapkamertjes en 1 zolderverdieping. Ik woon in een jaren 70 flat/appartement ook maar 3 slaapkamers.Kennissen van mij die in grote vrijstaande huizen wonen die hebben wel meer dan 3 slaapkamers.
Allemaal wel voorbeelden uit mijn omgeving dus exemplarisch ipv objectief onderbouwd.
Maar goed volgens mij hebben wij een andere perceptie van normale woningen denk ik dan maar.
Hoge eisen?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:58 schreef betyar het volgende:
[..]
![]()
Vriend van me woont in Groningen . heeft daar een huis waar je U tegen zegt. Voor dat geld mag je er hier niet eens naar kijken. Snap niet waarom het dan bij jullie zo duur is.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:39 schreef lipjes het volgende:
[..]
Hoge eisen?
Ik weet niet, ik wil in een dorpje wonen in Brabant, niet ergens midden in de randstad.
De reden dat ik een huis wil kopen waar ik 30 jaar kan blijven wonen is de verdere ontwikkelingen op de huizenmarkt, niemand weet waar het naartoe gaat en dan wil ik zekerheid.
Niet dat als we over 5 jaar besluiten kinderen te willen we ons appartement moeten verkopen met verlies.
Daarnaast hoef ik geen vrijstaande woning of 2 onder 1 kap woning of wat dan ook.
Gewoon een rijtjeshuis, achtertuintje erbij, niks fancy.
En ja die zijn er ook, maar ik kom 10.000 tekort.
Wil best in groningen gaan wonen, maar ik werk in bredaquote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:41 schreef Chadi het volgende:
[..]
Vriend van me woont in Groningen . heeft daar een huis waar je U tegen zegt. Voor dat geld mag je er hier niet eens naar kijken. Snap niet waarom het dan bij jullie zo duur is.
Onzin, het is fundamenteel iets anders. Een andere financiële positie omdat een starter nog geen huis verkoopt, én een andere maatschappelijke positie omdat hij geen huis achterlaat voor een ander.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:40 schreef Chadi het volgende:
Starter is verzonnen om het systeem intact te houden.
Dus die makelaar wil het niet verkopen want stel het wordt voor een ton minder verkocht, dan kost hem dat 1500 op een bedrag van 6000? (indien 4 ton)quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:32 schreef RetepV het volgende:
[..]
t.
Tja, die makelaar heeft dus als opdracht om het huis te verkopen en een gelijkvloers huis te vinden dat van de verkoop van het oude huis betaald kan worden. Ik denk dat die makelaar daar gewoon geen brood in ziet, hij verdient er niet genoeg op. Dus doet 'ie zijn best niet en wil hij eigenlijk van de opdracht af.
Wat kost het die makelaar dan? En welke afspraak moet die makelaar nakomen? Het is niet alsof die makelaar de verkoop kan frustreren, want websitesquote:Ik verwacht echt niet dat een makelaar sympathie heeft met iemand die hij niet kent, die ongeneeslijk ziek is. Maar hij wordt betaald om iets voor elkaar te krijgen en dat lukt hem niet (om wat voor reden dan ook). Hij wil er onderuit, maar mijn pa heeft hem dus bij zijn ballen en hij moet zich aan de afspraak houden.
als ik het even vanuit mijn situatie beredeneer, waarom zou ik niet twee jaar wachten met kopen als de prijzen dusdanig lager zijn dan nu? Man, we komen om in huizen die te koop staan en leg jij die eigenaren even uit dat jij wel achter hun beweegreden bent gekomenquote:Ik denk dat de huizenmarkt vooral vast zit omdat iedereen zo krampachtig probeert om zijn beetje macht vast te houden dat ze het hogere doel verliezen. Prima. Intussen verliezen ze allemaal geld en zal de marktprijs zich ten koste van hen normaliseren.
Bij 'starter' schijnt iedereen te denken aan een jongere van 25 die voor het eerst het huis uit gaat ofzo.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:58 schreef betyar het volgende:
[..]
![]()
Nog ff doorsparen dusquote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:39 schreef lipjes het volgende:
[..]
Hoge eisen?
Ik weet niet, ik wil in een dorpje wonen in Brabant, niet ergens midden in de randstad.
De reden dat ik een huis wil kopen waar ik 30 jaar kan blijven wonen is de verdere ontwikkelingen op de huizenmarkt, niemand weet waar het naartoe gaat en dan wil ik zekerheid.
Niet dat als we over 5 jaar besluiten kinderen te willen we ons appartement moeten verkopen met verlies.
Daarnaast hoef ik geen vrijstaande woning of 2 onder 1 kap woning of wat dan ook.
Ja en? Wat is je punt?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:56 schreef RetepV het volgende:
[..]
Bij 'starter' schijnt iedereen te denken aan een jongere van 25 die voor het eerst het huis uit gaat ofzo.
Maar een 'starter' is alleen maar iemand die voor het eerst een huis koopt en nog nooit een hypotheek heeft gehad. Niets meer, niets minder.
Dat kan ook heel goed een gezin met 3 kinderen zijn, hoor. Of iemand van 65 die een eigen huis wil hebben om het te kunnen verbouwen naar zijn eigen benodigdheden. Of, noem maar op.
Dan moet je in een dorp gaan wonen, daar betaal je voor diezelfde woning een stuk minder.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:19 schreef poepeneesje het volgende:
[..]
Ik vind niet dat hij en ik om die reden te hoge eisen stellen, wij willen gewoon een woning die klaar is voor de (nabije) toekomst. Het is natuurlijk grote onzin om klein te gaan wonen om vervolgens alle kosten opnieuw te gaan maken om groter te gaan wonen, als je weet dat je sowieso groter nodig hebt.
Vroeger liep ook iedereen de hele dag over straat, tegenwoordig speelt het leven zich binnenshuis af. Een heel groot verschil. Als je dan vroeger en nu gaat vergelijken, neem dan ook de veranderingen in de maatschappij mee in je vergelijking.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Grapjas![]()
Vroeger waren die huizen absoluut niet groter gaan eens kijken naar het schip en aanschouw hoe klein oude woningwet woningen waren in de begindagen van de sociale sector.
Ja en ook daar zit et em, die 140.000 is dan alleen op mijn salaris en zo wil ik het ook doen, dus inderdaad nog even doorsparen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:57 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Nog ff doorsparen dus.
Als je allebeide nog thuis woont en werkt moet dat geen probleem zijn lijkt me.
En als starter moet je voor woningen tussen de 140000-160000 ook niet verwachten dat je dan de jackpot hebt als je er 1 wil waarin je lang kunt blijven met gezin.
Dan moet je gewoon accepteren dat het misschien allemaal gedateerd is qua inrichting en hem zelf in de loop der jaren inrichten naar eigen smaak.
Maar zoals ik al zei, zolang je niet moet maar mag gewoon lekker buitenkansjes afwachten en wie weet komt er door persoonlijke situatie van verkopers wel zo'n buitenkansje langs die niet gedateerd is danwel volledig naar jouw smaak.
Eigenlijk heb je gelijk.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:29 schreef Chadi het volgende:
[..]
Kijk eens om je heen. Alle oudbouw heeft minimaal 4 kamers. In de jaren 80 zaten we in een wijk waar alle huizen 5 kamers hadden.
Iedereen geilt op jaren dertig woningen, omdat die er mooi uitzien. Maar die woningen staan weer net bekend als "klein". Je krijgt voor dezelfde prijs minder vierkante meters woonruimte. Echt, kijk eens naar die oude arbeiderswoningenquote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:29 schreef Chadi het volgende:
[..]
En daarom moet hij in een STARTERS woning. What the fuck is een starterswoning? Heb je ook een starters auto? starters fiets?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Onzin, het is fundamenteel iets anders. Een andere financiële positie omdat een starter nog geen huis verkoopt, én een andere maatschappelijke positie omdat hij geen huis achterlaat voor een ander.
Ja, dat heet 'marktwerking'.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:38 schreef betyar het volgende:
Ik WIL zo'n woning maar het is te duur. De oude eigenaren moeten er duizenden zo niet tienduizenden euro's af doen.![]()
![]()
![]()
Hij moet helemaal niets.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 14:04 schreef Chadi het volgende:
En daarom moet hij in een STARTERS woning.
Je vergeet nog dat hij nog niet afhankelijk is van de bank en geen schulden heeft die hem zouden kunnen dwingen tot vervelende keuzes.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Onzin, het is fundamenteel iets anders. Een andere financiële positie omdat een starter nog geen huis verkoopt, én een andere maatschappelijke positie omdat hij geen huis achterlaat voor een ander.
Mijn ene opa werkt in de mijn ondergronds en woonde in een rijtjes huis met 8 kinderen en 3 slaapkamers.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 14:02 schreef RetepV het volgende:
[..]
Eigenlijk heb je gelijk.
Mijn opa werkte gewoon in een fabriek. Maar woonde wel in een kast van een huis, waar 9 kinderen de ruimte hadden.
Huizen zijn duurder en kleiner geworden.
jaren 30 woningen zijn in regel grote huizen . Goede bouwkwaliteit volgens amsterdamse stijl.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 14:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Iedereen geilt op jaren dertig woningen, omdat die er mooi uitzien. Maar die woningen staan weer net bekend als "klein". Je krijgt voor dezelfde prijs minder vierkante meters woonruimte. Echt, kijk eens naar die oude arbeiderswoningen
Mijn punt is met deze vraag geillustreerd: wat zijn 'te hoge eisen'?quote:
Wat jij doet is argumenten verhaspelen. Ik zeg dat er meer vraag is naar huurwoningen dan er aangeboden worden. Daar maak jij dan sociale huurwoningen van. Dat is alleen niet wat ik betoogde.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 10:12 schreef opgebaarde het volgende:
Hoe zit het ook alweer met dat 2de punt? Er wonen 2,5 miljoen mensen in sociale huurwoningen terwijl de doelgroep eigenlijk maar anderhalf miljoen is?
Er zijn dus niet te weinig huurwoningen, men stroomt niet door. En dat wil men natuurlijk aanpakken door de huren te verhogen want dat lost het volgende-grote-probleem-op-logica
Maar jij doet an sich hetzelfde als onze bestuurders. Het probleem zien en dat willen aanpakken, niet kijken naar de oorzaak van het probleem
Dat verhaspelen deed ik nog best keurig dunkt mequote:Op woensdag 14 augustus 2013 14:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat jij doet is argumenten verhaspelen. Ik zeg dat er meer vraag is naar huurwoningen dan er aangeboden worden. Daar maak jij dan sociale huurwoningen van. Dat is alleen niet wat ik betoogde.
Waarschijnlijk is e.e.a. ingegeven door de wens dat wonen veel goedkoper wordt dan nu, maar het probleem is dat er momenteel vooral vraag is naar huurwoningen en dat los je echt niet op door huurwoningen om te zetten in koopwoningen!
Is er dan ook krapte op de markt voor vrije-sector-huurwoningen?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 14:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat jij doet is argumenten verhaspelen. Ik zeg dat er meer vraag is naar huurwoningen dan er aangeboden worden. Daar maak jij dan sociale huurwoningen van. Dat is alleen niet wat ik betoogde.
Waarschijnlijk is e.e.a. ingegeven door de wens dat wonen veel goedkoper wordt dan nu, maar het probleem is dat er momenteel vooral vraag is naar huurwoningen en dat los je echt niet op door huurwoningen om te zetten in koopwoningen!
Tot een bepaalde huursom wel.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 14:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Is er dan ook krapte op de markt voor vrije-sector-huurwoningen?
Jazeker. Met name in het onderste prijsdeel daarvan.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 14:30 schreef Igen het volgende:
Is er dan ook krapte op de markt voor vrije-sector-huurwoningen?
Er is zeker op de korte termijn meer te verdienen met koopwoningen. Daarom richt de markt zich daar primair op.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 15:17 schreef Igen het volgende:
Waarom wordt er dan niet (meer) in de nieuwbouw van vrije-sector-huur geïnvesteerd? Maken gemeenten daar te weinig ruimte voor in bestemmingsplannen? Kunnen slimme investeerders geen koopwoningen kopen en die in de vrije sector verhuren?
Maar wat is voldoende huur. Het is al minstens 20 jaar een lange tijd op wachtlijsten staan wil je sociaal wat huren in de randstad, brabant en gelderland.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 15:39 schreef DS4 het volgende:
De corporaties daarentegen hebben als doelstelling te zorgen voor voldoende huur
Dat laatste hangt af van de prestatieafspraken (maar wellicht is dat deels het geval), maar ook voldoende sociale huur blijkt een probleem.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 16:04 schreef Igen het volgende:
Het is voor zover ik weet overigens uitdrukkelijk níét een taakstelling van corporaties om voor voldoende vrije-sector-huur te zorgen.
waarom zou jij je appartement moeten verkopen als je kinderen neemt?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:39 schreef lipjes het volgende:
[..]
Hoge eisen?
Ook met een gezin kun je prima in een appartement of rijtjeswoning wonen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 14:12 schreef RetepV het volgende:
[..]
Mijn punt is met deze vraag geillustreerd: wat zijn 'te hoge eisen'?
'Een huis met 4 kamers" is een te hoge eis als je in je eentje bent. Maar niet als je een gezin met 3 oudere kinderen hebt.
Mijn punt is dat jouw argument echt kant noch wal slaat, tenzij jij bij 'starter' alleen maar denkt aan 25-jarigen die voor het eerst uit huis gaan.
Dûh, dat wil toch iedereen altijd en overal. Bij de bakker wil ik ook niet veel betalen en weinig krijgen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 16:21 schreef betyar het volgende:
[..]Nee, dat heet "ik wil veel voor weinig".
Afspraken zat, maar doorgaans komt er dan een "interpretatieverschil".quote:Op woensdag 14 augustus 2013 16:15 schreef Chadi het volgende:
Nou er zijn volgens mij wel afspraken over hoeveel procent van een geleverde nieuwbouw sociaal moet zijn.
Voor die slimme investeerders is het nauwelijks interessant. Het levert te weinig rendement op in de (grote steden)quote:Op woensdag 14 augustus 2013 15:17 schreef Igen het volgende:
Waarom wordt er dan niet (meer) in de nieuwbouw van vrije-sector-huur geïnvesteerd? Maken gemeenten daar te weinig ruimte voor in bestemmingsplannen? Kunnen slimme investeerders geen koopwoningen kopen en die in de vrije sector verhuren?
Hoe kan het nou te weinig rendement opleveren als de mensen in de rij staan (zoals Chadi en DS4 mbt. de lagere segmenten vrije-sector-huur stellen)? Dan kan toch gewoon de prijs omhoog om het rendabel(er) te maken?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 16:36 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Voor die slimme investeerders is het nauwelijks interessant. Het levert te weinig rendement op in de (grote steden)
Je "krijgt" niet weinig.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 16:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Dûh, dat wil toch iedereen altijd en overal. Bij de bakker wil ik ook niet veel betalen en weinig krijgen.
Je mag de huurprijs niet zelf bepalen. Hier zit een max aan.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 16:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Hoe kan het nou te weinig rendement opleveren als de mensen in de rij staan (zoals Chadi en DS4 mbt. de lagere segmenten vrije-sector-huur stellen)? Dan kan toch gewoon de prijs omhoog om het rendabel(er) te maken?
Bij vrije-sector-huurwoningen zit is er geen wettelijke maximumhuur.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 16:48 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je mag de huurprijs niet zelf bepalen. Hier zit een max aan.
De grap van vrije-sector-huur is natuurlijk dat dat nou net niet zo is.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 16:48 schreef opgebaarde het volgende:
Je mag de huurprijs niet zelf bepalen. Hier zit een max aan.
Blijkbaar wel.quote:
Is te merken, dat geleuter over de huizen in omringende landen goedkoper zijn trappen ze ook massaal in.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 16:53 schreef Igen het volgende:
[..]
Blijkbaar wel.
Nederlanders zijn slimme mensen, die laten een kans om veel huis voor weinig geld te krijgen heus niet massaal liggen hoor.
Dat was ooit. Mensen moeten voor de grap eens kijken hoe de waardeontwikkeling is geweest in België tov Nederland de afgelopen 10 jaar. Ze zullen van hun stoel vallen van verbazing.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 16:54 schreef betyar het volgende:
Is te merken, dat geleuter over de huizen in omringende landen goedkoper zijn trappen ze ook massaal in.
Is toch ook zo? Ja, in München of Parijs zijn de huizen ook duur, maar daar gaat de doorsnee grensganger ook helemaal niet wonen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 16:54 schreef betyar het volgende:
[..]
Is te merken, dat geleuter over de huizen in omringende landen goedkoper zijn trappen ze ook massaal in.
Jawel hoor, zie het woningwaarderingsstelselquote:Op woensdag 14 augustus 2013 16:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Bij vrije-sector-huurwoningen zit is er geen wettelijke maximumhuur.
Neequote:Op woensdag 14 augustus 2013 16:58 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jawel hoor, zie het woningwaarderingsstelsel
De reden is niet zo moeilijk hoor. Je krijgt ze er amper uit als ze niet betalen en het kost je klauwen vol geld.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 16:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Hoe kan het nou te weinig rendement opleveren als de mensen in de rij staan (zoals Chadi en DS4 mbt. de lagere segmenten vrije-sector-huur stellen)? Dan kan toch gewoon de prijs omhoog om het rendabel(er) te maken?
Je kunt ook in Friesland gaan wonen, zijn de huizen ook goedkoper dan in Utrecht. Appels met peren vergelijken dus.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 16:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Is toch ook zo? Ja, in München of Parijs zijn de huizen ook duur, maar daar gaat de doorsnee grensganger ook helemaal niet wonen.
Uiteindelijk heeft op dit moment min of meer iedereen in Nederland een dak boven z'n hoofd, dus wie genoeg verdient voor een hypotheek maar toch niet koopt heeft blijkbaar andere opties die een betere prijs/kwaliteit-verhouding bieden.
Zie tweede paragraaf van mijn post.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 17:55 schreef betyar het volgende:
[..]
Je kunt ook in Friesland gaan wonen, zijn de huizen ook goedkoper dan in Utrecht. Appels met peren vergelijken dus.
Nee.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 16:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Uiteindelijk heeft op dit moment min of meer iedereen in Nederland een dak boven z'n hoofd,
Dat klopt, door de gekmakerij van de roeptoeters die schreeuwen dat de huizen te duur zijn. als je maar iets vaak genoeg herhaald wordt het vanzelf een waarheid.quote:dus wie genoeg verdient voor een hypotheek maar toch niet koopt heeft blijkbaar andere opties die een betere prijs/kwaliteit-verhouding bieden.
welke werkgever vind het goed dat jij duizenden kilometers verderop zit te telewerken?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 18:00 schreef arjan1212 het volgende:
je werk via internet doen, en in een derde wereldland een huis huren voor 90 euro per maand ? is dat wat ?
Ach stel je niet zo aan zeg. Dat zogenaamde "tekort" is alleen maar een luxeprobleem. Niemand hoeft onder een brug te slapen omdat er echt geen woonruimte zou zijn, in de praktijk woont (bijna) iedereen gewoon in een huis en het aantal feitelijk overbezette woningen is zowat het laagste van heel Europa.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 18:02 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee.
http://www.cobouw.nl/nieu(...)t-in-2020-verdubbeld
Als huizen daardoor echt zo voordelig zouden zijn als jij beweert dan zouden er zat slinkse, handige Nederlanders op inspelen door nu slim goedkoop een huis te kopen. Zo zijn Nederlanders wel hoor.quote:[..]
Dat klopt, door de gekmakerij van de roeptoeters die schreeuwen dat de huizen te duur zijn. als je maar iets vaak genoeg herhaald wordt het vanzelf een waarheid.
Die urgentie is er wel, men wil wel maar kan niet, van vastroesten is nog nooit iets beter geworden.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 20:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Ach stel je niet zo aan zeg. Dat zogenaamde "tekort" is alleen maar een luxeprobleem. Niemand hoeft onder een brug te slapen omdat er echt geen woonruimte zou zijn, in de praktijk woont (bijna) iedereen gewoon in een huis en het aantal feitelijk overbezette woningen is zowat het laagste van heel Europa.
Dat hele tekort bestaat dus uit mensen die liever een eigen woning hadden, als ze die konden krijgen, maar nu op zich prima wonen (bijvoorbeeld bij hun ouders, in een studentenhuis, bij een partner ipv. te LAT-en, noem maar op). Er is dus totaal geen urgentie en dus ook geen reden waarom die starters de hoofdprijs zouden willen betalen voor een flatje drie hoog achter.
Doen ze wel op een veiling.quote:Als huizen daardoor echt zo voordelig zouden zijn als jij beweert dan zouden er zat slinkse, handige Nederlanders op inspelen door nu slim goedkoop een huis te kopen. Zo zijn Nederlanders wel hoor.
Maak je eigen maar niet druk. Maar om je een idee te geven hoe wij wonen: Wij hebben ons huisje geërfd van de oma van mijn vrouw, ik maak me totaal geen zorgen over onze persoonlijke situatie.quote:Het klinkt een beetje alsof je tijdens de bubbel een huis met een aflossingsvrije hypotheek hebt gekocht en nu gefrustreerd bent dat je er niet zonder restschuld weer vanaf komt en daar de koper de schuld van geeft.
Inderdaad, men wil wel maar kan niet.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 20:25 schreef betyar het volgende:
[..]
Die urgentie is er wel, men wil wel maar kan niet, van vastroesten is nog nooit iets beter geworden.
Mooiquote:[..]
Maak je eigen maar niet druk. Maar om je een idee te geven hoe wij wonen: Wij hebben ons huisje geërfd van de oma van mijn vrouw, ik maak me totaal geen zorgen over onze persoonlijke situatie.
Zolang jezelf de vliegtickets betaaltquote:Op woensdag 14 augustus 2013 19:22 schreef DroogDok het volgende:
[..]
welke werkgever vind het goed dat jij duizenden kilometers verderop zit te telewerken?
Nou zou best een huis willen kopen hoor. Maar ik vind 150.000 echt max voor een woning. En dan hoeft het van mij niet in het centrum van de stad als het maar een klein winkelcentrumpje heeft op loopafstand. End ie woning moet ook toekomst proof zijn en kwaliteit van leven verbeteren.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 16:41 schreef Igen het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |