Wij hebben ook een voormalig huurappartement (60m
2, 2 kmr.) gekocht met 20% korting en koopgarantregeling, van de wbv.
Eerst wilden we huren, maar mijn vriend verdiende net teveel voor een sociale huurwoning. Daarna gekeken naar huren in de vrije-sector, maar al afgezien van de inkomenseis (3 of 4x de huurprijs geloof ik), werd dat een eh 'krappe' bedoening, qua financiën. Uiteindelijk zou de huurprijs hoger liggen dan onze hypotheek nu, en dan hebben we het over geld dat je echt nooit meer terugziet. Er zit echt een heel gat tussen sociale huur en vrije-sector.
(note: nadat we al 2 maanden de sleutel hadden gekregen en al het nodige hadden geklust, kwam de wbv met een huurhuis in de vrije sector dat ze niet kwijt konden waar we wél ja tegen hadden gezegd, als ze er wat eerder mee waren geweest. 90m2, spiksplinternieuwe appartementen in een veel beter deel van de plaats......
)Uiteindelijk zijn we gaan kijken naar koopwoningen. Maar omdat alleen mijn vriend een vast contract heeft, én we absoluut niet aan de max. wilden gaan zitten met de hypotheek, was er hier in de omgeving niet veel te vinden. (Door werk waren/zijn we aardig gebonden. Elke dag vanuit Groningen reizen en weer terug, zou niet te doen zijn geweest, en ook weer veel geld kosten (onderhoud auto, brandstof, etc.) ) En wat er te vinden was, was of idioot klein en duur (30-40m
2, voor meer dan 1- 1,5 ton...) of lag in de mindere wijken en was echt in aanzienlijk minder goede staat.
Gezien we geen plannen hadden om 30 jaar in dezelfde woning te blijven wonen, en we er dus ook wel weer vanaf wilden komen, hebben we de koopgarantregeling van de wbv bekeken. Je zit dan niet in de allerbeste wijk (maar we hebben er ook geen last van), en de appartementen zijn ondanks renovatie, toch zichtbaar wel wat ouder. (Ons appartement was gelukkig ook weer niet heel erg afgeleefd, ik heb jongere huurhuizen gezien die er erger aan toe waren...)
Maar, je weet dat als je weg gaat je altijd een koper hebt. Dus je blijft geen jaar met dat huis in je maag zitten.

Ik snap alleen wel dat dit funest is voor de andere verkopers hoor, absoluut. Maar tja, het kwam ons wel even goed uit.