abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 augustus 2013 @ 20:25:42 #151
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_130068354
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 20:08 schreef Igen het volgende:

[..]

Ach stel je niet zo aan zeg. Dat zogenaamde "tekort" is alleen maar een luxeprobleem. Niemand hoeft onder een brug te slapen omdat er echt geen woonruimte zou zijn, in de praktijk woont (bijna) iedereen gewoon in een huis en het aantal feitelijk overbezette woningen is zowat het laagste van heel Europa.

Dat hele tekort bestaat dus uit mensen die liever een eigen woning hadden, als ze die konden krijgen, maar nu op zich prima wonen (bijvoorbeeld bij hun ouders, in een studentenhuis, bij een partner ipv. te LAT-en, noem maar op). Er is dus totaal geen urgentie en dus ook geen reden waarom die starters de hoofdprijs zouden willen betalen voor een flatje drie hoog achter.
Die urgentie is er wel, men wil wel maar kan niet, van vastroesten is nog nooit iets beter geworden.

[..]

quote:
Als huizen daardoor echt zo voordelig zouden zijn als jij beweert dan zouden er zat slinkse, handige Nederlanders op inspelen door nu slim goedkoop een huis te kopen. Zo zijn Nederlanders wel hoor.
Doen ze wel op een veiling.

quote:
Het klinkt een beetje alsof je tijdens de bubbel een huis met een aflossingsvrije hypotheek hebt gekocht en nu gefrustreerd bent dat je er niet zonder restschuld weer vanaf komt en daar de koper de schuld van geeft.
Maak je eigen maar niet druk. Maar om je een idee te geven hoe wij wonen: Wij hebben ons huisje geërfd van de oma van mijn vrouw, ik maak me totaal geen zorgen over onze persoonlijke situatie.
pi_130069056
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 20:25 schreef betyar het volgende:

[..]

Die urgentie is er wel, men wil wel maar kan niet, van vastroesten is nog nooit iets beter geworden.
Inderdaad, men wil wel maar kan niet.

Stel, ik ben straks afgestudeerd en ik krijg een baan met een tijdelijk contract aangeboden in Amsterdam. Waar moet ik dan wonen? Een hypotheek krijg je in die situatie vast niet, de sociale woningbouw heeft een wachtlijst van hier tot Tokio, en vrije-sector-huur is er nauwelijks. Probleem!

En daar tegenover staan die miljoen huishoudens met een hypotheek die "onder water" staat. Wie weet willen die best hun huis verkopen, maar dan blijven ze met een schuld zitten. Probleem!

Daar zit dus een impasse en ik denk dat het te simplistisch is om van een van beide kanten te zeggen dat ze maar gewoon pech hebben gehad.
quote:
[..]

Maak je eigen maar niet druk. Maar om je een idee te geven hoe wij wonen: Wij hebben ons huisje geërfd van de oma van mijn vrouw, ik maak me totaal geen zorgen over onze persoonlijke situatie.
Mooi :)
pi_130073912
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 19:22 schreef DroogDok het volgende:

[..]

welke werkgever vind het goed dat jij duizenden kilometers verderop zit te telewerken?
Zolang jezelf de vliegtickets betaalt ;)
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_130085746
Wij hebben ook een voormalig huurappartement (60m2, 2 kmr.) gekocht met 20% korting en koopgarantregeling, van de wbv.

Eerst wilden we huren, maar mijn vriend verdiende net teveel voor een sociale huurwoning. Daarna gekeken naar huren in de vrije-sector, maar al afgezien van de inkomenseis (3 of 4x de huurprijs geloof ik), werd dat een eh 'krappe' bedoening, qua financiën. Uiteindelijk zou de huurprijs hoger liggen dan onze hypotheek nu, en dan hebben we het over geld dat je echt nooit meer terugziet. Er zit echt een heel gat tussen sociale huur en vrije-sector.
(note: nadat we al 2 maanden de sleutel hadden gekregen en al het nodige hadden geklust, kwam de wbv met een huurhuis in de vrije sector dat ze niet kwijt konden waar we wél ja tegen hadden gezegd, als ze er wat eerder mee waren geweest. 90m2, spiksplinternieuwe appartementen in een veel beter deel van de plaats...... ;( )

Uiteindelijk zijn we gaan kijken naar koopwoningen. Maar omdat alleen mijn vriend een vast contract heeft, én we absoluut niet aan de max. wilden gaan zitten met de hypotheek, was er hier in de omgeving niet veel te vinden. (Door werk waren/zijn we aardig gebonden. Elke dag vanuit Groningen reizen en weer terug, zou niet te doen zijn geweest, en ook weer veel geld kosten (onderhoud auto, brandstof, etc.) ) En wat er te vinden was, was of idioot klein en duur (30-40m2, voor meer dan 1- 1,5 ton...) of lag in de mindere wijken en was echt in aanzienlijk minder goede staat.

Gezien we geen plannen hadden om 30 jaar in dezelfde woning te blijven wonen, en we er dus ook wel weer vanaf wilden komen, hebben we de koopgarantregeling van de wbv bekeken. Je zit dan niet in de allerbeste wijk (maar we hebben er ook geen last van), en de appartementen zijn ondanks renovatie, toch zichtbaar wel wat ouder. (Ons appartement was gelukkig ook weer niet heel erg afgeleefd, ik heb jongere huurhuizen gezien die er erger aan toe waren...)
Maar, je weet dat als je weg gaat je altijd een koper hebt. Dus je blijft geen jaar met dat huis in je maag zitten. :)

Ik snap alleen wel dat dit funest is voor de andere verkopers hoor, absoluut. Maar tja, het kwam ons wel even goed uit.
pi_130086170
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:41 schreef Igen het volgende:

[..]

Hoe kan het nou te weinig rendement opleveren als de mensen in de rij staan (zoals Chadi en DS4 mbt. de lagere segmenten vrije-sector-huur stellen)? Dan kan toch gewoon de prijs omhoog om het rendabel(er) te maken?
Nou zou best een huis willen kopen hoor. Maar ik vind 150.000 echt max voor een woning. En dan hoeft het van mij niet in het centrum van de stad als het maar een klein winkelcentrumpje heeft op loopafstand. End ie woning moet ook toekomst proof zijn en kwaliteit van leven verbeteren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')