abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130055780
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:29 schreef Chadi het volgende:

[..]

Kijk eens om je heen. Alle oudbouw heeft minimaal 4 kamers. In de jaren 80 zaten we in een wijk waar alle huizen 5 kamers hadden.
Eigenlijk heb je gelijk.

Mijn opa werkte gewoon in een fabriek. Maar woonde wel in een kast van een huis, waar 9 kinderen de ruimte hadden.

Huizen zijn duurder en kleiner geworden.
pi_130055804
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:29 schreef Chadi het volgende:

[..]

Kijk eens om je heen. Alle oudbouw heeft minimaal 4 kamers. In de jaren 80 zaten we in een wijk waar alle huizen 5 kamers hadden.
Iedereen geilt op jaren dertig woningen, omdat die er mooi uitzien. Maar die woningen staan weer net bekend als "klein". Je krijgt voor dezelfde prijs minder vierkante meters woonruimte. Echt, kijk eens naar die oude arbeiderswoningen
pi_130055878
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Onzin, het is fundamenteel iets anders. Een andere financiële positie omdat een starter nog geen huis verkoopt, én een andere maatschappelijke positie omdat hij geen huis achterlaat voor een ander.
En daarom moet hij in een STARTERS woning. What the fuck is een starterswoning? Heb je ook een starters auto? starters fiets?
pi_130055950
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:38 schreef betyar het volgende:
Ik WIL zo'n woning maar het is te duur. De oude eigenaren moeten er duizenden zo niet tienduizenden euro's af doen. :D :D :D :D
Ja, dat heet 'marktwerking'.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 14:06:57 #105
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130055958
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:04 schreef Chadi het volgende:
En daarom moet hij in een STARTERS woning.
Hij moet helemaal niets.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130056021
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Onzin, het is fundamenteel iets anders. Een andere financiële positie omdat een starter nog geen huis verkoopt, én een andere maatschappelijke positie omdat hij geen huis achterlaat voor een ander.
Je vergeet nog dat hij nog niet afhankelijk is van de bank en geen schulden heeft die hem zouden kunnen dwingen tot vervelende keuzes.
pi_130056024
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:02 schreef RetepV het volgende:

[..]

Eigenlijk heb je gelijk.

Mijn opa werkte gewoon in een fabriek. Maar woonde wel in een kast van een huis, waar 9 kinderen de ruimte hadden.

Huizen zijn duurder en kleiner geworden.
Mijn ene opa werkt in de mijn ondergronds en woonde in een rijtjes huis met 8 kinderen en 3 slaapkamers. :D
Mijn andere opa werkte bovengronds bij de mijn in een kaderfunctie en woonde wel in een redelijk groot (compleet onderkeldert) huis 2 onder 1 kap, maar wel maar 3 kleine slaapkamers boven. Hun hadden wel maar 3 kinderen.

Huizen zijn idd duurder geworden maar de gezinsinkomens waarop een financiering genomen kan worden zijn ook gestegen. Er is veel meer middenklasse bijgekomen maar die willen wonen als de eerdere bovenklasse.
pi_130056104
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:03 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Iedereen geilt op jaren dertig woningen, omdat die er mooi uitzien. Maar die woningen staan weer net bekend als "klein". Je krijgt voor dezelfde prijs minder vierkante meters woonruimte. Echt, kijk eens naar die oude arbeiderswoningen
jaren 30 woningen zijn in regel grote huizen . Goede bouwkwaliteit volgens amsterdamse stijl.
pi_130056121
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hij moet helemaal niets.
En dat geef ik dus aan.
pi_130056158
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:57 schreef betyar het volgende:

[..]

Ja en? Wat is je punt?
Mijn punt is met deze vraag geillustreerd: wat zijn 'te hoge eisen'?

'Een huis met 4 kamers" is een te hoge eis als je in je eentje bent. Maar niet als je een gezin met 3 oudere kinderen hebt.

Mijn punt is dat jouw argument echt kant noch wal slaat, tenzij jij bij 'starter' alleen maar denkt aan 25-jarigen die voor het eerst uit huis gaan.
pi_130056347
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:12 schreef opgebaarde het volgende:

Hoe zit het ook alweer met dat 2de punt? Er wonen 2,5 miljoen mensen in sociale huurwoningen terwijl de doelgroep eigenlijk maar anderhalf miljoen is?
Er zijn dus niet te weinig huurwoningen, men stroomt niet door. En dat wil men natuurlijk aanpakken door de huren te verhogen want dat lost het volgende-grote-probleem-op-logica ;(
Maar jij doet an sich hetzelfde als onze bestuurders. Het probleem zien en dat willen aanpakken, niet kijken naar de oorzaak van het probleem

Wat jij doet is argumenten verhaspelen. Ik zeg dat er meer vraag is naar huurwoningen dan er aangeboden worden. Daar maak jij dan sociale huurwoningen van. Dat is alleen niet wat ik betoogde.

Waarschijnlijk is e.e.a. ingegeven door de wens dat wonen veel goedkoper wordt dan nu, maar het probleem is dat er momenteel vooral vraag is naar huurwoningen en dat los je echt niet op door huurwoningen om te zetten in koopwoningen!
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_130056677
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:16 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wat jij doet is argumenten verhaspelen. Ik zeg dat er meer vraag is naar huurwoningen dan er aangeboden worden. Daar maak jij dan sociale huurwoningen van. Dat is alleen niet wat ik betoogde.

Waarschijnlijk is e.e.a. ingegeven door de wens dat wonen veel goedkoper wordt dan nu, maar het probleem is dat er momenteel vooral vraag is naar huurwoningen en dat los je echt niet op door huurwoningen om te zetten in koopwoningen!
Dat verhaspelen deed ik nog best keurig dunkt me
pi_130056831
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:16 schreef DS4 het volgende:

[..]

Is er dan ook krapte op de markt voor vrije-sector-huurwoningen?
pi_130057245
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Tot een bepaalde huursom wel.
pi_130058326
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:30 schreef Igen het volgende:

Jazeker. Met name in het onderste prijsdeel daarvan.

Kijk, mensen moeten ergens wonen. Als minder mensen kunnen of willen kopen krijg je vanzelf meer vraag naar huur (het alternatief om nog maar even thuis te blijven wonen of in een studentenhuis is niet iets voor de langere termijn). En al voor 2008 was er een krapte ter zake...
pi_130058435
Waarom wordt er dan niet (meer) in de nieuwbouw van vrije-sector-huur geïnvesteerd? Maken gemeenten daar te weinig ruimte voor in bestemmingsplannen? Kunnen slimme investeerders geen koopwoningen kopen en die in de vrije sector verhuren?
pi_130059142
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:17 schreef Igen het volgende:
Waarom wordt er dan niet (meer) in de nieuwbouw van vrije-sector-huur geïnvesteerd? Maken gemeenten daar te weinig ruimte voor in bestemmingsplannen? Kunnen slimme investeerders geen koopwoningen kopen en die in de vrije sector verhuren?
Er is zeker op de korte termijn meer te verdienen met koopwoningen. Daarom richt de markt zich daar primair op.

De corporaties daarentegen hebben als doelstelling te zorgen voor voldoende huur, maar ook daar bouwt men liever koop, want snelle omzet en geld waarmee je weer leuke dingen kan doen. Je moet echt de huurwoningen eruit slepen en het is onderhandelen... als ik als corporatie zoveel koop mag bouwen, dan wil ik ook wel zoveel huur bouwen. En die huur flikkeren ze dan in een andere wijk eruit door de boel te verkopen.

Het is echt vrij bizar.
pi_130059731
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:39 schreef DS4 het volgende:
De corporaties daarentegen hebben als doelstelling te zorgen voor voldoende huur
Maar wat is voldoende huur. Het is al minstens 20 jaar een lange tijd op wachtlijsten staan wil je sociaal wat huren in de randstad, brabant en gelderland.
pi_130060024
Van de sociale huur wordt gezegd dat het niet rentabel is om nieuw te bouwen door de lage maximale huur en dat er te weinig woningen in de vrije sector (koop en/of huur) zijn om de huidige bewoners te laten doorstromen, en dat die twee redenen opgeteld betekenen dat er zulke lange wachtlijsten zijn.

Maar voor huur in de vrije sector gaan die beide argumenten niet op - daar zijn de prijzen vrijgegeven en zou dus eigenlijk een balans tussen vraag en aanbod moeten ontstaan. Als daar dus ook een structureel tekort is, dan is er iets geks aan de hand.

Het is voor zover ik weet overigens uitdrukkelijk níét een taakstelling van corporaties om voor voldoende vrije-sector-huur te zorgen.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 14-08-2013 16:05:15 ]
pi_130060342
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:04 schreef Igen het volgende:

Het is voor zover ik weet overigens uitdrukkelijk níét een taakstelling van corporaties om voor voldoende vrije-sector-huur te zorgen.
Dat laatste hangt af van de prestatieafspraken (maar wellicht is dat deels het geval), maar ook voldoende sociale huur blijkt een probleem.
pi_130060432
Nou er zijn volgens mij wel afspraken over hoeveel procent van een geleverde nieuwbouw sociaal moet zijn.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 16:20:06 #122
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_130060667
quote:
7s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:39 schreef lipjes het volgende:

[..]

Hoge eisen?
Ik weet niet, ik wil in een dorpje wonen in Brabant, niet ergens midden in de randstad.
De reden dat ik een huis wil kopen waar ik 30 jaar kan blijven wonen is de verdere ontwikkelingen op de huizenmarkt, niemand weet waar het naartoe gaat en dan wil ik zekerheid.
Niet dat als we over 5 jaar besluiten kinderen te willen we ons appartement moeten verkopen met verlies.

Daarnaast hoef ik geen vrijstaande woning of 2 onder 1 kap woning of wat dan ook.
Gewoon een rijtjeshuis, achtertuintje erbij, niks fancy.

En ja die zijn er ook, maar ik kom 10.000 tekort.
waarom zou jij je appartement moeten verkopen als je kinderen neemt?
  woensdag 14 augustus 2013 @ 16:21:09 #123
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_130060714
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:06 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ja, dat heet 'marktwerking'.
:') Nee, dat heet "ik wil veel voor weinig".
  woensdag 14 augustus 2013 @ 16:22:17 #124
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_130060759
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:12 schreef RetepV het volgende:

[..]

Mijn punt is met deze vraag geillustreerd: wat zijn 'te hoge eisen'?

'Een huis met 4 kamers" is een te hoge eis als je in je eentje bent. Maar niet als je een gezin met 3 oudere kinderen hebt.

Mijn punt is dat jouw argument echt kant noch wal slaat, tenzij jij bij 'starter' alleen maar denkt aan 25-jarigen die voor het eerst uit huis gaan.
Ook met een gezin kun je prima in een appartement of rijtjeswoning wonen.
pi_130061008
Heerlijk, zo'n corporatiewoning met 25% korting :7 . Anders had ik nu nog thuis gezeten :')
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_130061034
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:21 schreef betyar het volgende:

[..]

:') Nee, dat heet "ik wil veel voor weinig".
Dûh, dat wil toch iedereen altijd en overal. Bij de bakker wil ik ook niet veel betalen en weinig krijgen.
pi_130061079
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:15 schreef Chadi het volgende:
Nou er zijn volgens mij wel afspraken over hoeveel procent van een geleverde nieuwbouw sociaal moet zijn.
Afspraken zat, maar doorgaans komt er dan een "interpretatieverschil". ;)
pi_130061285
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:17 schreef Igen het volgende:
Voor die slimme investeerders is het nauwelijks interessant. Het levert te weinig rendement op in de (grote steden)
pi_130061404
achja bij ons in de buurt koste begin jaren '80 een eengezinswoning gemiddeld zo'n 90.000 gulden.
Als je dan bij het CBS de inflatie cijfers opvraagt vanaf 1980 en daarmee doorrekend t/m 2012 dan zit er toch nog wel lucht in hoor.

Met die inflatie cijfers zou zo'n woning nu ong. ¤ 92.000,- waard zijn.
Oftewel in de woningmarkt is alles altijd flink boven inflatie gestegen.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_130061426
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:36 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Voor die slimme investeerders is het nauwelijks interessant. Het levert te weinig rendement op in de (grote steden)
Hoe kan het nou te weinig rendement opleveren als de mensen in de rij staan (zoals Chadi en DS4 mbt. de lagere segmenten vrije-sector-huur stellen)? Dan kan toch gewoon de prijs omhoog om het rendabel(er) te maken?
  woensdag 14 augustus 2013 @ 16:44:12 #131
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_130061525
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Dûh, dat wil toch iedereen altijd en overal. Bij de bakker wil ik ook niet veel betalen en weinig krijgen.
Je "krijgt" niet weinig.
pi_130061660
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:41 schreef Igen het volgende:

[..]

Hoe kan het nou te weinig rendement opleveren als de mensen in de rij staan (zoals Chadi en DS4 mbt. de lagere segmenten vrije-sector-huur stellen)? Dan kan toch gewoon de prijs omhoog om het rendabel(er) te maken?
Je mag de huurprijs niet zelf bepalen. Hier zit een max aan.

En anders waren er wel meer objecten want wij vinden hier het wiel niet uit
pi_130061730
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:48 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Bij vrije-sector-huurwoningen zit is er geen wettelijke maximumhuur.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 16:50:26 #134
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130061748
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:48 schreef opgebaarde het volgende:
De grap van vrije-sector-huur is natuurlijk dat dat nou net niet zo is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130061839
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:44 schreef betyar het volgende:

[..]

Je "krijgt" niet weinig.
Blijkbaar wel.

Nederlanders zijn slimme mensen als het om geld en handel gaat, die laten een kans om veel huis voor weinig geld te krijgen heus niet massaal liggen hoor.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-08-2013 16:54:10 ]
pi_130061867
Ik ken de 'oude' aanbiedingen van de corporaties. Uitgeleefde huurwoning die je dan tegen volle prijs mag overnemen (ook al betaal je al jaren volle huur), en dan meteen mag aanschuiven in de vrijwel lege VvE. Ik vind het niet meer dan normaal dat een corporatie een woning voor een erg zacht prijsje *aan een huurder* verkoopt.

Neemt niet weg dat het probleem tweezijdig is. Koopwoningen zijn te duur, maar huurwoningen zijn te goedkoop. Het is opvallend dat er grote gaten in overlap zitten tussen huur en koop.
Politics -> Poly = many; Tics = bloodsucking creatures
  woensdag 14 augustus 2013 @ 16:54:47 #137
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_130061875
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:53 schreef Igen het volgende:

[..]

Blijkbaar wel.

Nederlanders zijn slimme mensen, die laten een kans om veel huis voor weinig geld te krijgen heus niet massaal liggen hoor.
Is te merken, dat geleuter over de huizen in omringende landen goedkoper zijn trappen ze ook massaal in.
pi_130061958
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:54 schreef betyar het volgende:

Is te merken, dat geleuter over de huizen in omringende landen goedkoper zijn trappen ze ook massaal in.
Dat was ooit. Mensen moeten voor de grap eens kijken hoe de waardeontwikkeling is geweest in België tov Nederland de afgelopen 10 jaar. Ze zullen van hun stoel vallen van verbazing.

Dat Nederland een periode van forse stijgingen heeft gekend klopt, maar is volledig te verklaren door economische ontwikkelingen.
pi_130061959
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:54 schreef betyar het volgende:

[..]

Is toch ook zo? Ja, in München of Parijs zijn de huizen ook duur, maar daar gaat de doorsnee grensganger ook helemaal niet wonen.

Uiteindelijk heeft op dit moment min of meer iedereen in Nederland een dak boven z'n hoofd, dus wie genoeg verdient voor een hypotheek maar toch niet koopt heeft blijkbaar andere opties die een betere prijs/kwaliteit-verhouding bieden.
pi_130061993
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:49 schreef Igen het volgende:

[..]

Bij vrije-sector-huurwoningen zit is er geen wettelijke maximumhuur.
Jawel hoor, zie het woningwaarderingsstelsel
pi_130062094
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:58 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Jawel hoor, zie het woningwaarderingsstelsel
Nee
pi_130062303
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 17:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee
Ah, vanaf ¤681,02 dus
pi_130063046
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:41 schreef Igen het volgende:

[..]

De reden is niet zo moeilijk hoor. Je krijgt ze er amper uit als ze niet betalen en het kost je klauwen vol geld.
Het is gewoon niet rendabel. Als dat wel zo was, dan werd het wel gedaan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 17:55:19 #144
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_130063759
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:57 schreef Igen het volgende:

[..]

Is toch ook zo? Ja, in München of Parijs zijn de huizen ook duur, maar daar gaat de doorsnee grensganger ook helemaal niet wonen.

Uiteindelijk heeft op dit moment min of meer iedereen in Nederland een dak boven z'n hoofd, dus wie genoeg verdient voor een hypotheek maar toch niet koopt heeft blijkbaar andere opties die een betere prijs/kwaliteit-verhouding bieden.
Je kunt ook in Friesland gaan wonen, zijn de huizen ook goedkoper dan in Utrecht. Appels met peren vergelijken dus.
pi_130063879
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 17:55 schreef betyar het volgende:

[..]

Je kunt ook in Friesland gaan wonen, zijn de huizen ook goedkoper dan in Utrecht. Appels met peren vergelijken dus.
Zie tweede paragraaf van mijn post.
pi_130063939
je werk via internet doen, en in een derde wereldland een huis huren voor 90 euro per maand ? is dat wat ?
  woensdag 14 augustus 2013 @ 18:02:34 #147
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_130063999
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:57 schreef Igen het volgende:

[..]

Uiteindelijk heeft op dit moment min of meer iedereen in Nederland een dak boven z'n hoofd,
Nee.
http://www.cobouw.nl/nieu(...)t-in-2020-verdubbeld

quote:
dus wie genoeg verdient voor een hypotheek maar toch niet koopt heeft blijkbaar andere opties die een betere prijs/kwaliteit-verhouding bieden.
Dat klopt, door de gekmakerij van de roeptoeters die schreeuwen dat de huizen te duur zijn. als je maar iets vaak genoeg herhaald wordt het vanzelf een waarheid.
pi_130064329
Ach het gaat economisch zo goed dat dit er wel bij kan.
pi_130065966
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 18:00 schreef arjan1212 het volgende:
je werk via internet doen, en in een derde wereldland een huis huren voor 90 euro per maand ? is dat wat ?
welke werkgever vind het goed dat jij duizenden kilometers verderop zit te telewerken?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130067556
quote:
Ach stel je niet zo aan zeg. Dat zogenaamde "tekort" is alleen maar een luxeprobleem. Niemand hoeft onder een brug te slapen omdat er echt geen woonruimte zou zijn, in de praktijk woont (bijna) iedereen gewoon in een huis en het aantal feitelijk overbezette woningen is zowat het laagste van heel Europa.

Dat hele tekort bestaat dus uit mensen die liever een eigen woning hadden, als ze die konden krijgen, maar nu op zich prima wonen (bijvoorbeeld bij hun ouders, in een studentenhuis, bij een partner ipv. te LAT-en, noem maar op). Er is dus totaal geen urgentie en dus ook geen reden waarom die starters de hoofdprijs zouden willen betalen voor een flatje drie hoog achter.
quote:
[..]

Dat klopt, door de gekmakerij van de roeptoeters die schreeuwen dat de huizen te duur zijn. als je maar iets vaak genoeg herhaald wordt het vanzelf een waarheid.
Als huizen daardoor echt zo voordelig zouden zijn als jij beweert dan zouden er zat slinkse, handige Nederlanders op inspelen door nu slim goedkoop een huis te kopen. Zo zijn Nederlanders wel hoor.

Het klinkt een beetje alsof je tijdens de bubbel een huis met een aflossingsvrije hypotheek hebt gekocht en nu gefrustreerd bent dat je er niet zonder restschuld weer vanaf komt en daar de koper de schuld van geeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')