Wat is de waarde van iets duurzaams op een schaarse locatie mag/moet hebben?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:50 schreef Chadi het volgende:
Helemaal mee eens hoor. Waarom zou je iets kopen wat eigenlijk niet de waarde heeft die het zou moeten hebben.
Als het niet verkocht wordt tegen de prijs die gevraagd wordt, dan is de waarde dus lager dan de prijs die gevraagd wordt.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat is de waarde van iets duurzaams op een schaarse locatie mag/moet hebben?
Allemaal kunstmatig die schaarste. En wat is duurzaam?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat is de waarde van iets duurzaams op een schaarse locatie mag/moet hebben?
Als hun huis 3 jaar te koop heeft gestaan wordt ze meestal gevraagd om het van de markt te halen. Zo schep je en schaarste en mensen weten dan even niet hoe lang het al te koop staat. maar mensen moeten hun verlies inderdaad nemen als ze zo graag willen verkopen. gegokt en mis gegokt.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:10 schreef RetepV het volgende:
[..]
Als het niet verkocht wordt tegen de prijs die gevraagd wordt, dan is de waarde dus lager dan de prijs die gevraagd wordt.
Dat is een onveranderlijke natuurwet, oorzaak/gevolg, causaliteit.
Als de huizenmarkt dus vast zit, dan zijn de prijzen van de huizen dus hoger dan de waardes ervan.
Het probleem is gewoon dat het altijd een tijdje duurt voordat de aanbieders van huizen en hun makelaars kunnen accepteren dat de waarde lager is dan ze hadden ingecalculeerd/bedacht/verbeeld/gedroomd. Daarom daalt de huizenprijs zo langzaam. Tot die mensen hun verlies nemen en accepteren dat hun 7 vette jaren over zijn, zal de huizenmarkt niet los komen.
Je vergeet wel twee keer in je simpele berekening de grond. Wat dat koop je, je koopt geen appartement. En voor 150K bouw jij niet dat vrijstaande huisquote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:21 schreef RetepV het volgende:
Waarom zou ik overigens 300.000 euro betalen voor een huis met een herbouwwaarde van nog geen 150.000 euro?
Ik kan beter ergens een leegstaand huis in de fik steken, hopen dat de eigenaar de grond goedkoop gaat verkopen om uit zijn kosten te komen, zorgen dat ik die grond in handen krijg, en er dan zelf een splinternieuw huis voor 150.000 euro op te bouwen.
Dan heb ik een splinternieuw modern huis zonder gebreken, voor ongeveer dezelfde kosten als wanneer ik dat oude vijfdehandse huis had gekocht.
In films en boeken werkt dit, en ik kan er eigenlijk geen speld tussen krijgen. Het klinkt me eigenlijk zelfs zo makkelijk in de oren dat ik denk dat ik niet de enige ben die hier op gekomen moet zijn en dat er wel mensen zullen zijn die dit wel eens gedaan hebben (of doen).
Gegokt? Wat gegokt, waarop?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:14 schreef Chadi het volgende:
[..]
Als hun huis 3 jaar te koop heeft gestaan wordt ze meestal gevraagd om het van de markt te halen. Zo schep je en schaarste en mensen weten dan even niet hoe lang het al te koop staat. maar mensen moeten hun verlies inderdaad nemen als ze zo graag willen verkopen. gegokt en mis gegokt.
Ah ja. Mijn ouders hebben ook hun huis al een tijd te koop aangeboden staan. En inderdaad heeft de makelaar laatst gevraagd of ze het huis alsjeblieft weer van de markt konden halen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:14 schreef Chadi het volgende:
[..]
Als hun huis 3 jaar te koop heeft gestaan wordt ze meestal gevraagd om het van de markt te halen. Zo schep je en schaarste en mensen weten dan even niet hoe lang het al te koop staat. maar mensen moeten hun verlies inderdaad nemen als ze zo graag willen verkopen. gegokt en mis gegokt.
Of die makelaar weet ook dat jouw ouders veel te veel vragen en dat ze het niet gaan verkopen. Als hij het huis via zijn kantoor blijft aanbieden, schiet hij in zijn eigen voetquote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:18 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ah ja. Mijn ouders hebben ook hun huis al een tijd te koop aangeboden staan. En inderdaad heeft de makelaar laatst gevraagd of ze het huis alsjeblieft weer van de markt konden halen.
Als men op zo'n kunstmatige manier een markt in stand probeert te houden, dan weet je dat die markt een ontzettende bubble bevat. Dan is men bezig de laatste paar druppels uit de markt te knijpen.
Maar de eigenaar heeft schade geleden. De verzekering zal niet alles uitbetalen. Zelfs beter als die verzekering helemaal niks uitbetaalt. Want dan doet de vorige eigenaar die grond voor een zacht prijsje van de hand omdat hij daarmee in ieder geval nog een deel van zijn verlies kan dekken.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:15 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je vergeet wel twee keer in je simpele berekening de grond. Wat dat koop je, je koopt geen appartement. En voor 150K bouw jij niet dat vrijstaande huis
Economisch gezien bestaan er geen natuurwetten, daarin zitten veel te veel niet te modeleren variabelen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:10 schreef RetepV het volgende:
[..]
Als het niet verkocht wordt tegen de prijs die gevraagd wordt, dan is de waarde dus lager dan de prijs die gevraagd wordt.
Dat is een onveranderlijke natuurwet, oorzaak/gevolg, causaliteit.
Als de huizenmarkt dus vast zit, dan zijn de prijzen van de huizen dus hoger dan de waardes ervan.
Het probleem is gewoon dat het altijd een tijdje duurt voordat de aanbieders van huizen en hun makelaars kunnen accepteren dat de waarde lager is dan ze hadden ingecalculeerd/bedacht/verbeeld/gedroomd. Daarom daalt de huizenprijs zo langzaam. Tot die mensen hun verlies nemen en accepteren dat hun 7 vette jaren over zijn, zal de huizenmarkt niet los komen.
Hoezo vertrouwen? De bank leent je gewoon geen geld meer uit.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:17 schreef opgebaarde het volgende:
Men weet niet wat er de komende jaren gaat gebeuren, nu zijn makelaars geen betrouwbare partner of raadgever maar ze hebben enigszins een punt dat als je nu een huis wilt verkopen, het weinig zin heeft om 10% van de prijs af te halen.
Je vergeet even dat de eigenaar vaak verplicht is om het huis te herbouwen indien er verzekeringsgeld is uitgekeerd. Verder is het een vrij zieke gedachte om een huis in de brand te steken zodat jij lekker goedkoop kunt wonen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:23 schreef RetepV het volgende:
[..]
Maar de eigenaar heeft schade geleden. De verzekering zal niet alles uitbetalen. Zelfs beter als die verzekering helemaal niks uitbetaalt. Want dan doet de vorige eigenaar die grond voor een zacht prijsje van de hand omdat hij daarmee in ieder geval nog een deel van zijn verlies kan dekken.
Het huis moet natuurlijk wel zo in de fik dat het een total loss is. Maar als het even kan moet de fundering heel blijven zodat je die kunt hergebruiken.
[..]
Mijn ouders vragen voor hun huis wat diezelfde makelaar hen geadviseerd had. Mijn moeder is namelijk ongeneeslijk ziek en ze willen in een huis dat gelijkvloerse kamers heeft.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:19 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Of die makelaar weet ook dat jouw ouders veel te veel vragen en dat ze het niet gaan verkopen. Als hij het huis via zijn kantoor blijft aanbieden, schiet hij in zijn eigen voet
Natuurlijk is het een zieke gedachte. Maar vuur moet je soms met vuur bestrijden. Anders ben je je hele leven een prooi voor anderen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:29 schreef Devv het volgende:
[..]
Je vergeet even dat de eigenaar vaak verplicht is om het huis te herbouwen indien er verzekeringsgeld is uitgekeerd. Verder is het een vrij zieke gedachte om een huis in de brand te steken zodat jij lekker goedkoop kunt wonen.
140.000quote:Op woensdag 14 augustus 2013 10:33 schreef betyar het volgende:
[..]
Niet. Waarop baseer je dat?
[..]
Wat is geen "fatsoenlijke" hypotheek?
En weer een starter die te hoge eisen stelt aan zijn woning.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:55 schreef lipjes het volgende:
[..]
140.000
Daar heb ik geen fatsoenlijk huis voor in ons dorp waar ik 30 jaar kan blijven wonen met kinderen.
Je ziet het helemaal verkeerd, starters moeten kunnen starten in een 2 onder 1 kap met 5 slaapkamers wat ze moeten kunnen financieren op 1 ondermodaal salaris.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:58 schreef betyar het volgende:
[..]
En weer een starter die te hoge eisen stelt aan zijn woning.![]()
![]()
Je vergeet het zwembad in de 1000m2 grote tuin,quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je ziet het helemaal verkeerd, starters moeten kunnen starten in een 2 onder 1 kap met 5 slaapkamers wat ze moeten kunnen financieren op 1 ondermodaal salaris.
In die toffe wijk net buiten het centrum.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je ziet het helemaal verkeerd, starters moeten kunnen starten in een 2 onder 1 kap met 5 slaapkamers wat ze moeten kunnen financieren op 1 ondermodaal salaris.
Hoezo te hoge eisen, als je voor jezelf weet dat je snel aan kinderen wil beginnen waarom dan eerst een andere woning kopen waar je niet goed met kinderen kunt huizen?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:58 schreef betyar het volgende:
[..]
![]()
Oh hij moet voor dat geld maar met zijn vrouw en 2 kids in een 3 kamer woning gaan zitten van 60m2 ? En als ze een derde erbij krijgen kan die vast wel een villa kopen tegen die tijd.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:58 schreef betyar het volgende:
[..]
![]()
Ook in een appartement met 2 slaapkamers kun je kinderen hebben.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:09 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Hoezo te hoge eisen, als je voor jezelf weet dat je snel aan kinderen wil beginnen waarom dan eerst een andere woning kopen waar je niet goed met kinderen kunt huizen?
Waarom de hoofdprijs betalen? Gewoon rustig de buitenkansjes afwachten als starter zijnde, zolang je situatie het toelaat moet je niet kopen je maar mag kopen.
Tot een bepaalde leeftijd kan je kinderen bij elkaar stoppen. Daarna gaat het echt niet werken. En vroeger waren die huizen groterquote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook in een appartement met 2 slaapkamers kun je kinderen hebben.
Alleen wij zijn wat meer luxe tegenwoordig gewend en vinden dat elk kind een eigen ruime slaapkamer moet hebben. Terwijl vroeger ze gewoon in stapelbedden gestopt werden. Starters moeten meer de donald duck lezen, kwik kwek en kwak slapen al hun hele leven met zijn 3en in 1 bed.
Waarom niet? Genoeg mensen die met een gezin op een flatje zitten.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:12 schreef Chadi het volgende:
[..]
Oh hij moet voor dat geld maar met zijn vrouw en 2 kids in een 3 kamer woning gaan zitten van 60m2 ? En als ze een derde erbij krijgen kan die vast wel een villa kopen tegen die tijd.
Ik ken geen woning waar je niet met een gezinnetje in kunt leven.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:09 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Hoezo te hoge eisen, als je voor jezelf weet dat je snel aan kinderen wil beginnen waarom dan eerst een andere woning kopen waar je niet goed met kinderen kunt huizen?
Waarom de hoofdprijs betalen? Gewoon rustig de buitenkansjes afwachten als starter zijnde, zolang je situatie het toelaat moet je niet kopen je maar mag kopen.
Ik vind niet dat hij en ik om die reden te hoge eisen stellen, wij willen gewoon een woning die klaar is voor de (nabije) toekomst. Het is natuurlijk grote onzin om klein te gaan wonen om vervolgens alle kosten opnieuw te gaan maken om groter te gaan wonen, als je weet dat je sowieso groter nodig hebt.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:58 schreef betyar het volgende:
[..]
![]()
Nou ik wel, plus de buren zullen het zeker waarderen als je met z'n 5'en in een woning (over het algemeen een appartement of flat voor dat budget, als je het daarmee al redt) naast/boven hen komt wonen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:18 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik ken geen woning waar je niet met een gezinnetje in kunt leven.
Ik geef je geen ongelijk. Mijn enige punt van kritiek is dat veel potentiële kopers soms vergeten dat je niet zomaar 50% van je prijs af kunt halen. Er is denk ik best wel bereidheid om de prijs te laten zakken.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:09 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Gewoon rustig de buitenkansjes afwachten als starter zijnde, zolang je situatie het toelaat moet je niet kopen je maar mag kopen.
Grapjasquote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:14 schreef Chadi het volgende:
[..]
Tot een bepaalde leeftijd kan je kinderen bij elkaar stoppen. Daarna gaat het echt niet werken. En vroeger waren die huizen groter
Kijk eens om je heen. Alle oudbouw heeft minimaal 4 kamers. In de jaren 80 zaten we in een wijk waar alle huizen 5 kamers hadden.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Grapjas![]()
Vroeger waren die huizen absoluut niet groter gaan eens kijken naar het schip en aanschouw hoe klein oude woningwet woningen waren in de begindagen van de sociale sector. Dan hebben ze op een gegeven moment 2 van die woning bij elkaar getrokken maar zelfs in de huidige trend zou dat nog niet groot genoeg zijn.
Heb je het nu over losse slaapkamers?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:29 schreef Chadi het volgende:
[..]
Kijk eens om je heen. Alle oudbouw heeft minimaal 4 kamers. In de jaren 80 zaten we in een wijk waar alle huizen 5 kamers hadden.
Je bent een STARTER!!!quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:19 schreef poepeneesje het volgende:
[..]
Ik vind niet dat hij en ik om die reden te hoge eisen stellen, wij willen gewoon een woning die klaar is voor de (nabije) toekomst. Het is natuurlijk grote onzin om klein te gaan wonen om vervolgens alle kosten opnieuw te gaan maken om groter te gaan wonen, als je weet dat je sowieso groter nodig hebt.
Onze woningen waren ook van de jaren 30 en die hadden inderdaad een grote woonkamer en 4 slaapkamers. Tegenwoordig zit ik in een woning van 4 kamers . Wel kleinere kamers dan vroeger maar knus.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je het nu over losse slaapkamers?
Ik ken echt geen normale huizen met 5 slaapkamers. Mijn ouders hebben rond 1978 in nieuw redelijk grote 2 onder 1 kap gekocht en die had maar 3 slaapkamers en 1 zolder kamer. Mijn zusje woont in een jaren 30 woning 3 slaapkamertjes en 1 zolderverdieping. Ik woon in een jaren 70 flat/appartement ook maar 3 slaapkamers.Kennissen van mij die in grote vrijstaande huizen wonen die hebben wel meer dan 3 slaapkamers.
Allemaal wel voorbeelden uit mijn omgeving dus exemplarisch ipv objectief onderbouwd.
Maar goed volgens mij hebben wij een andere perceptie van normale woningen denk ik dan maar.
Hoge eisen?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:58 schreef betyar het volgende:
[..]
![]()
Vriend van me woont in Groningen . heeft daar een huis waar je U tegen zegt. Voor dat geld mag je er hier niet eens naar kijken. Snap niet waarom het dan bij jullie zo duur is.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:39 schreef lipjes het volgende:
[..]
Hoge eisen?
Ik weet niet, ik wil in een dorpje wonen in Brabant, niet ergens midden in de randstad.
De reden dat ik een huis wil kopen waar ik 30 jaar kan blijven wonen is de verdere ontwikkelingen op de huizenmarkt, niemand weet waar het naartoe gaat en dan wil ik zekerheid.
Niet dat als we over 5 jaar besluiten kinderen te willen we ons appartement moeten verkopen met verlies.
Daarnaast hoef ik geen vrijstaande woning of 2 onder 1 kap woning of wat dan ook.
Gewoon een rijtjeshuis, achtertuintje erbij, niks fancy.
En ja die zijn er ook, maar ik kom 10.000 tekort.
Wil best in groningen gaan wonen, maar ik werk in bredaquote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:41 schreef Chadi het volgende:
[..]
Vriend van me woont in Groningen . heeft daar een huis waar je U tegen zegt. Voor dat geld mag je er hier niet eens naar kijken. Snap niet waarom het dan bij jullie zo duur is.
Onzin, het is fundamenteel iets anders. Een andere financiële positie omdat een starter nog geen huis verkoopt, én een andere maatschappelijke positie omdat hij geen huis achterlaat voor een ander.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:40 schreef Chadi het volgende:
Starter is verzonnen om het systeem intact te houden.
Dus die makelaar wil het niet verkopen want stel het wordt voor een ton minder verkocht, dan kost hem dat 1500 op een bedrag van 6000? (indien 4 ton)quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:32 schreef RetepV het volgende:
[..]
t.
Tja, die makelaar heeft dus als opdracht om het huis te verkopen en een gelijkvloers huis te vinden dat van de verkoop van het oude huis betaald kan worden. Ik denk dat die makelaar daar gewoon geen brood in ziet, hij verdient er niet genoeg op. Dus doet 'ie zijn best niet en wil hij eigenlijk van de opdracht af.
Wat kost het die makelaar dan? En welke afspraak moet die makelaar nakomen? Het is niet alsof die makelaar de verkoop kan frustreren, want websitesquote:Ik verwacht echt niet dat een makelaar sympathie heeft met iemand die hij niet kent, die ongeneeslijk ziek is. Maar hij wordt betaald om iets voor elkaar te krijgen en dat lukt hem niet (om wat voor reden dan ook). Hij wil er onderuit, maar mijn pa heeft hem dus bij zijn ballen en hij moet zich aan de afspraak houden.
als ik het even vanuit mijn situatie beredeneer, waarom zou ik niet twee jaar wachten met kopen als de prijzen dusdanig lager zijn dan nu? Man, we komen om in huizen die te koop staan en leg jij die eigenaren even uit dat jij wel achter hun beweegreden bent gekomenquote:Ik denk dat de huizenmarkt vooral vast zit omdat iedereen zo krampachtig probeert om zijn beetje macht vast te houden dat ze het hogere doel verliezen. Prima. Intussen verliezen ze allemaal geld en zal de marktprijs zich ten koste van hen normaliseren.
Bij 'starter' schijnt iedereen te denken aan een jongere van 25 die voor het eerst het huis uit gaat ofzo.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:58 schreef betyar het volgende:
[..]
![]()
Nog ff doorsparen dusquote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:39 schreef lipjes het volgende:
[..]
Hoge eisen?
Ik weet niet, ik wil in een dorpje wonen in Brabant, niet ergens midden in de randstad.
De reden dat ik een huis wil kopen waar ik 30 jaar kan blijven wonen is de verdere ontwikkelingen op de huizenmarkt, niemand weet waar het naartoe gaat en dan wil ik zekerheid.
Niet dat als we over 5 jaar besluiten kinderen te willen we ons appartement moeten verkopen met verlies.
Daarnaast hoef ik geen vrijstaande woning of 2 onder 1 kap woning of wat dan ook.
Gewoon een rijtjeshuis, achtertuintje erbij, niks fancy.
En ja die zijn er ook, maar ik kom 10.000 tekort.
Ja en? Wat is je punt?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:56 schreef RetepV het volgende:
[..]
Bij 'starter' schijnt iedereen te denken aan een jongere van 25 die voor het eerst het huis uit gaat ofzo.
Maar een 'starter' is alleen maar iemand die voor het eerst een huis koopt en nog nooit een hypotheek heeft gehad. Niets meer, niets minder.
Dat kan ook heel goed een gezin met 3 kinderen zijn, hoor. Of iemand van 65 die een eigen huis wil hebben om het te kunnen verbouwen naar zijn eigen benodigdheden. Of, noem maar op.
Dan moet je in een dorp gaan wonen, daar betaal je voor diezelfde woning een stuk minder.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:19 schreef poepeneesje het volgende:
[..]
Ik vind niet dat hij en ik om die reden te hoge eisen stellen, wij willen gewoon een woning die klaar is voor de (nabije) toekomst. Het is natuurlijk grote onzin om klein te gaan wonen om vervolgens alle kosten opnieuw te gaan maken om groter te gaan wonen, als je weet dat je sowieso groter nodig hebt.
Vroeger liep ook iedereen de hele dag over straat, tegenwoordig speelt het leven zich binnenshuis af. Een heel groot verschil. Als je dan vroeger en nu gaat vergelijken, neem dan ook de veranderingen in de maatschappij mee in je vergelijking.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Grapjas![]()
Vroeger waren die huizen absoluut niet groter gaan eens kijken naar het schip en aanschouw hoe klein oude woningwet woningen waren in de begindagen van de sociale sector.
Ja en ook daar zit et em, die 140.000 is dan alleen op mijn salaris en zo wil ik het ook doen, dus inderdaad nog even doorsparen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:57 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Nog ff doorsparen dus.
Als je allebeide nog thuis woont en werkt moet dat geen probleem zijn lijkt me.
En als starter moet je voor woningen tussen de 140000-160000 ook niet verwachten dat je dan de jackpot hebt als je er 1 wil waarin je lang kunt blijven met gezin.
Dan moet je gewoon accepteren dat het misschien allemaal gedateerd is qua inrichting en hem zelf in de loop der jaren inrichten naar eigen smaak.
Maar zoals ik al zei, zolang je niet moet maar mag gewoon lekker buitenkansjes afwachten en wie weet komt er door persoonlijke situatie van verkopers wel zo'n buitenkansje langs die niet gedateerd is danwel volledig naar jouw smaak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |