Hmm... dat er een duidelijk verband is tussen beide is toch vrij eenvoudig wetenschappelijk te onderbouwen. En dat we nog niet weten hoe de hersenen nu precies werken lijkt me geen heel sterk argument om te veronderstellen dat er meer aan de hand *moet* zijn.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:17 schreef Jappie het volgende:
Je kunt de zaak ook omdraaien, de statements die hier regelmatig over tafel vliegen over bewustzijn als voortvloeisel van de hersenactiviteit zijn ook niet wetenschappelijk onderbouwd; puur objectief gezien is ook dat redelijk urm uh..pedant.
Hehe, welcomequote:Op vrijdag 9 augustus 2013 21:29 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Thanks, dat is een stuk beter dan mijn slechte keuken metafoor
Ik heb alleen gehoord van een test waarbij men dingen in de kamer veranderde die je zou moeten kunnen zien als je uit je lichaam "zweeft" maar die test wer gefaald, vor de rest heb ik eigenlijk nooit van objectieve tests ervan gehoord.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:17 schreef Jappie het volgende:
[..]
Dat zou misschien mogelijk zijn; ik ben zelf nog nooit uit mijn lichaam getreden dus ik zou die vraag eerlijk gezegd niet kunnen beantwoorden. Edgar Cayce heeft daar verscheidene boeken over geschreven en ook een en ander redelijk gedocumenteerd maar of daar tests tussen zitten die objectief aantonen dat zijn OBE's reeel zijn zou ik niet durven zeggen.
[..]
Als je het hebt over mensen die de thread binnenwandelen en puur zeggen "het antword is ja" dan ben ik het met je eens, als je het hebt over de afgelopen discussies niet. Het gaat me niet om het andere viewpoint / de andere visie. Het gaat erom dat het een eenreglige dooddoener is. Daarnaast kwam het op mij een beetje arrogant over (misschien foutief) dus daarom mijn reactie.quote:Je kunt de zaak ook omdraaien, de statements die hier regelmatig over tafel vliegen over bewustzijn als voortvloeisel van de hersenactiviteit zijn ook niet wetenschappelijk onderbouwd; puur objectief gezien is ook dat redelijk urm uh..pedant.
Ik heb hier gister nog het volgende over geschreven in het topic over dood:quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm... dat er een duidelijk verband is tussen beide is toch vrij eenvoudig wetenschappelijk te onderbouwen. En dat we nog niet weten hoe de hersenen nu precies werken lijkt me geen heel sterk argument om te veronderstellen dat er meer aan de hand *moet* zijn.
Ik plaag je alleen een beetje don't worry.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:30 schreef oompaloompa het volgende:
Als je het hebt over mensen die de thread binnenwandelen en puur zeggen "het antword is ja" dan ben ik het met je eens, als je het hebt over de afgelopen discussies niet. Het gaat me niet om het andere viewpoint / de andere visie. Het gaat erom dat het een eenreglige dooddoener is. Daarnaast kwam het op mij een beetje arrogant over (misschien foutief) dus daarom mijn reactie.
Ja, het klopt dat iedere cel omgeven wordt door een omgeving waardoor deze beïnvloed wordt.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 20:21 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Maar dat zijn dan toch dus ook andere cellen met een andere omgeving? Ik zie niet in waarom dat vreemder zou zijn dan bv dat water bevriest in mijn vriezer maar smelt in mijn over. Het is een andere omgeving.
Binnen de wetenschappers zijn er weinigen die denken dat dat "meer" iets magisch is hoor. Volgens mij zijn ze, misschien op een uitzondering na, allemaal ervan overtuigd dat dat "meer" uiteindelijk ook mechanisch te verklaren is, maar dat ze gewoon nog niet weten hoe of waar te beginnen. De grote discussie is meer of je daarom moet doen alsof dit "meer" helemaal niet bestaat; als we het niet kunnen onderzoeken is het dus niet interessant. Of juist dat wetenschap bedoeld is om de werkelijkheid te begrijpen en verklaren en dat het negeren van het "meer" dus het meest onwetenschappelijke is wat je kunt doen; ook al weten we nog niet hoe we dit probleem moeten tacklen, we kunnen het niet negeren.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 00:46 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik vind dit persoonlijk zo'n vaag onderwerp. Alsof je zegt:"die wetenschappers beweren nou wel dat we met onze voeten lopen, maar ik heb het gevoel dat er MEER is dat ons voortstuwt!'. Los van dat dat natuurlijk zou kunnen, is het m.i. totaal uit de lucht gegrepen. Misschien staat er op het oppervlak van de maan wel een doosje dat onze voeten aanstuurt zonder dat we het weten. Maar wat is dat voor mogelijkheid om open te houden? En als je accepteert dat het lopen wel helemaal in kaart is gebracht (of in ieder geval geen plaats kent voor trancendente/spirituele oorzaken) waarom moeten dan bij bewustzijn steeds alle opties opengehouden worden? Omdat sommige mensen een gevoelletje hebben? Lijkt mij nauwelijks een grond om gerede twijfel of nieuwe mogelijkheden op te baseren.
Zolang er ook geen enkele richting is waarin we die extra oorzaken moeten zoeken is het toch een volkomen slag in de lucht? Misschien speelt de lever wel een geheime rol bij ons "bewustzijn" of misschien stuurt een onzichtbare kracht halverwege de andromedanevel onze manier van de wereld ervaren wel. Maar zolang niets van deze soort oorzaken gebleken is, kunnen we m.i. beter afwachten tot het volledige brein en haar werking in kaart is gebracht voordat we het gaan zoeken in het "hogere" of het "vagere".
Mooi gezegdquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:19 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Om de gewenste situatie te kunnen formuleren, moet je afstand kunnen nemen van de feitelijke situatie. Zo ontstaan er twee situaties: een gewenste en een feitelijke, en daarmee verdubbel je de wereld. Deze verdubbeling is nodig voor het maken van een keuze.
Om keuzes te kunnen maken, gebruikt de mens een bewuste voorstelling van zaken; daarin verbeeldt hij zich de gewenste situatie en vervolgens benut hij zijn handelingsvrijheid om zich daarna toe te werken.
Daarmee wordt duidelijk wat de functie van de verbeelding is en waarom bewustwording het spel kan veranderen.
"Gezond"... Dat klinkt nogal als een norm. De natuur leeft niet op normen. Hoe meer diversiteit, hoe beter, lijkt het motto.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 01:12 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Mooi gezegd![]()
Mensen met een gezonde verbeeldingsvermogen hebben een leuker en mooier interpretatie door hun creatieve wijze van kijken en denken.
Mensen met een ongezonde verbeeldingsvermogen hebben wanneer het verwordt tot bijvoorbeeld waanideeën of andere psychische klachten een verziekende werking.
Mensen zonder verbeeldingsbekwaamheid hebben geen ( leer ) vermogen om zich in te leven wat het denken flexibel maakt en suggereren enkel het mechanische verklaringsmodel.
Ik zie het meer zo:quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 01:12 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Mooi gezegd![]()
Mensen met een gezonde verbeeldingsvermogen hebben een leuker en mooier interpretatie door hun creatieve wijze van kijken en denken.
Mensen met een ongezonde verbeeldingsvermogen hebben wanneer het verwordt tot bijvoorbeeld waanideeën of andere psychische klachten een verziekende werking.
Mensen zonder verbeeldingsbekwaamheid hebben geen ( leer ) vermogen om zich in te leven wat het denken flexibel maakt en suggereren enkel het mechanische verklaringsmodel.
Proliferatie en differentiatie.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 23:41 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ja, het klopt dat iedere cel omgeven wordt door een omgeving waardoor deze beïnvloed wordt.
Maar hoe onstaan volgens jou dan zulke omgevingen uit cellen die allemaal hetzelfde DNA bevatten?
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 00:48 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Hehe, zie nu de post van Molurus pas. Great minds think alike...
De twee zijn gerelateerd maar niet voorwaardelijk of iets dergelijks. Je hebt geen bewustzijn nodig om keuzes te kunnen maken in het algemeen. Bij sommige soorten keuzes speelt bewustzijn een veel grotere rol dan bij andere keuzes.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 12:08 schreef Felagund het volgende:
Interessant topic, ik weet er zelf te weinig af om goed mee te kunnen zeggen. Ik heb hier nog The Mind is I liggen, met daarin een hoofdstuk van Searle en Dennet (en vele andere), dus die maar eens doorlezen.
Even voor mijn informatie, in hoeverre is keuzes maken essentieel voor het bewustzijn? Want ik kan mij gevallen voorstellen, zoals bijvoorbeeld iemand in coma maar die toch zijn omgeving deels waarneemt, waarin geen keuzes worden gemaakt maar toch bewustzijn is.
Keuzes maken is niet essentieel voor bewustzijn, maar omgekeerd.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 12:08 schreef Felagund het volgende:
Even voor mijn informatie, in hoeverre is keuzes maken essentieel voor het bewustzijn?
Je maakt een essentiele denkfout. Je voeten dienen een bepaald doel namelijk de ene stap na de andere zetten of 1 voor 1 links 2 opzij etcetera..ook wel dansen genoemd. Je bewustzijn dient ook een bepaald doel namelijk waarnemen of ervaren of hoe je het ook wil noemen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 00:46 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik vind dit persoonlijk zo'n vaag onderwerp. Alsof je zegt:"die wetenschappers beweren nou wel dat we met onze voeten lopen, maar ik heb het gevoel dat er MEER is dat ons voortstuwt!'. Los van dat dat natuurlijk zou kunnen, is het m.i. totaal uit de lucht gegrepen. Misschien staat er op het oppervlak van de maan wel een doosje dat onze voeten aanstuurt zonder dat we het weten. Maar wat is dat voor mogelijkheid om open te houden? En als je accepteert dat het lopen wel helemaal in kaart is gebracht (of in ieder geval geen plaats kent voor trancendente/spirituele oorzaken) waarom moeten dan bij bewustzijn steeds alle opties opengehouden worden? Omdat sommige mensen een gevoelletje hebben? Lijkt mij nauwelijks een grond om gerede twijfel of nieuwe mogelijkheden op te baseren.
Zolang er ook geen enkele richting is waarin we die extra oorzaken moeten zoeken is het toch een volkomen slag in de lucht? Misschien speelt de lever wel een geheime rol bij ons "bewustzijn" of misschien stuurt een onzichtbare kracht halverwege de andromedanevel onze manier van de wereld ervaren wel. Maar zolang niets van deze soort oorzaken gebleken is, kunnen we m.i. beter afwachten tot het volledige brein en haar werking in kaart is gebracht voordat we het gaan zoeken in het "hogere" of het "vagere".
quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 13:38 schreef deelnemer het volgende:
Vereisen eenvoudige keuzes al een vorm van bewustzijn? Door je voor te stellen, dat er een kopje koffie met een stukje taart voor je op tafel staat, bewijs je dat je een voorstelling kunt maken, die losstaat van de feitelijke situatie. Je kunt jezelf naar deze gewenste situatie toewerken. Het verbeelden van een mogelijkheid gaat verder dan reageren op prikkels, en zonder dat maakt je niet de keuze om de gewenste situatie te realiseren. Vereist dat bewustzijn?
Nog een voorbeeld van alledaags bewust handelen. Als je een grote routine hebt in het uitvoeren van een bepaalde taak, kun je deze taak ook onbewust uitvoeren. Het bewustzijn wordt pas ingeschakeld als de routine ontbreekt. Neem bijvoorbeeld auto rijden. Een ervaren chauffeur, die een vaste route rijdt, kan dat op de automatische piloot. Al zal een onverwachte gebeurtenis zijn aandacht trekken en zo de bewuste controle weer inschakelen.
Hmm niet helemaal, het ligt er natuurlijk aan wat je met "keuzes maken" bedoelt. Als je daarmee bedoelt bewust dingen afwegen en daarna bewust kiezen natuurlijk wel. Als je een wat ruimere definitie van keuzes gebruikt, er zijn meerdere opties die iemand kan nemen, en die persoon kiest voor een van die opties, dan is bewustzijn niet nodig. Een voorbeeld dat ik al eerder heb gegeven, blindsight, laat zien dat iemand een route kan kiezen en obstakels ontwijken zonder zich bewust te zijn van die obstakels.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 13:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Keuzes maken is niet essentieel voor bewustzijn, maar omgekeerd.
Dat voorbeeld gaat alleen over het reageren op prikkels. Niet alle prikkels hoeven bewust te worden. Het grootste deel van de werking van het lichaam is onbewust. Daarom weten we niet vanzelf hoe ons eigen lichaam werkt. Als alles wat je doet bewust was, wist je precies hoe alles zich voltrekt.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:02 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
[..]
Hmm niet helemaal, het ligt er natuurlijk aan wat je met "keuzes maken" bedoelt. Als je daarmee bedoelt bewust dingen afwegen en daarna bewust kiezen natuurlijk wel. Als je een wat ruimere definitie van keuzes gebruikt, er zijn meerdere opties die iemand kan nemen, en die persoon kiest voor een van die opties, dan is bewustzijn niet nodig. Een voorbeeld dat ik al eerder heb gegeven, blindsight, laat zien dat iemand een route kan kiezen en obstakels ontwijken zonder zich bewust te zijn van die obstakels.
Ja daarom gaat het er dus om hoe je "keuzes maken" definieert. Als je het definieert als bewuste keuzes is bewustzijn natuurlijk nodigquote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:11 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat voorbeeld gaat alleen over het reageren op prikkels. Niet alle prikkels hoeven bewust te worden geregistreerd. Het grootste deel van de werking van het lichaam is onbewust. Daarom weten we niet vanzelf hoe ons eigen lichaam werkt. Als alles van je doet bewust was, wist je precies hoe alles zich voltrekt.
Wat is nu precies het argument om te veronderstellen dat er een andere kant van die medaille is? Wat is de aanleiding voor die veronderstelling?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:36 schreef Jappie het volgende:
Er is vanuit het bewustzijnsperspectief ook geen enkele reden om aan te nemen dat er minder aan de hand hoeft te zijn.
Ik ben niet uitsluitend mijn lichaam net zo min als dat ik uitsluitend mijn brein ben; ik ben bewustzijn en ondanks dat er een mogelijkheid bestaat dat dit bewustzijn veroorzaakt wordt door het lichaam is het in mijn ogen ridicuul om maar een zijde van de medaille te bekijken.
Bewuste keuzes maken is de wortel van het idee van een Vrije Wil; het idee van een autonome bestuurder in ons lichaam.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:13 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ja daarom gaat het er dus om hoe je "keuzes maken" definieert. Als je het definieert als bewuste keuzes is bewustzijn natuurlijk nodig
Bewustzijn zelf is het argument; zelfs als zou bewustzijn wel uit de fysieke realiteit zijn voortgekomen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat is nu precies het argument om te veronderstellen dat er een andere kant van die medaille is? Wat is de aanleiding voor die veronderstelling?
Het is een beetje alsof je je sleutels kwijt bent en weigert je eigen huis te doorzoeken omdat je je eenvoudig niet kunt voorstellen dat die sleutels zich in je huis bevinden.
Voortbordurend op je laatste alinea; we zijn er van overtuigd dat we hier via evolutionaire weg zijn gekomen (gasvorming verdichting van de materie plantenleven dierlijk leven bewust leven) maar op de een of andere manier zijn we er ook van overtuigd geraakt dat met het kinderbewustzijn wat we nu hebben de evolutie is voltooid. Het is m.i. zeker niet ondenkbaar dat de volgende logische stap in de evolutie geestelijke vervolmaking zou kunnen zijn. En wellicht gaat het daarna nog wel verder...enorm speculatief maar de assumptie dat dit het eindpunt is is evenzogoed op niets gebaseerd.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Bewuste keuzes maken is de wortel van het idee van een Vrije Wil.
Je kunt alleen onafhankelijk van de wereld tot een oordeel over de wereld komen, als je buiten de wereld staat. Het bewustzijn lijkt op die onafhankelijke buitenstaander. Maar de mens zit tevens van kop tot kont in een kringloop; en in een kringloop is er geen beginpunt. Ook al ervaart de mens zichzelf als het beginpunt van al zijn daden, toch staat de mens niet werkelijk los van de wereld.
Het bewustzijn lijkt eerder een voorwaarde voor zelfoverstijging. Bewustwording verandert het spel. Als er een definitieve theorie over het menselijke gedrag bestond, dan kan iemand die de theorie kent, er moedwillig afwijken, en daarmee de theorie ongeldig maken.
-In de biologie zie ik vooral naast de causale oorzaak ook de finaliteit-oorzaak aan bod komen .quote:Op woensdag 7 augustus 2013 22:29 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
En mensen die blind zijn maar stiekem toch onderbewust visuele informatie verwerken: http://serendip.brynmawr.edu/bb/blindsight.html
(heb dit speciieke stuk niet gelezen dus hoop dat het een beetje goed is
qua informatie)
[..]
Klinkt me een beetje te metaphysisch
Het grote raadsel is in ieder geval hoe vanuit een mechanisch principe van sturing (zoals bv in planten) je terecht komt bij iets overkoepelends en abstracts als het bewust zijn van jezelf, van (de illusie van?) de illusie? van) (ja dubbelop) het hebben van een vrije wil, het mentaal kunnen "tijdreizen", counterfactuals, etc.
Niet dat ik het niet extreem fascinerend en soms bij magisch vind hoe planten groeien en zich aanpassen aan omstandigheden, maar dat verloop past in ieder geval binnen materialistische modellen. Menselijk zelfbewustzijn, en misschien sommige dieren, lijkt op dit moment nog niet op eenzelfde wijze verklaard te kunnen worden.
In de biologie wordt functionaliteit en doelgerichtheid gereduceerd tot causaliteit. De delen kanaliseren elkaar en dat leidt tot afstemming. In de biologie beperkt men die nog verder. Eén deel is een soort en het andere deel is de omgeving. De omgeving wordt gezien als een vast selectie criterium op de soort, die zich vervolgens daarop afstemt als gevolg van deze selectiedruk.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 15:21 schreef Brabke het volgende:
[..]
-In de biologie zie ik vooral naast de causale oorzaak ook de finaliteit-oorzaak aan bod komen .
-En finaliteit ( zie Aristoteles) wijst op een zekere hogere 'intelligentie', die alles bestuurt .
De structuur van de mens heeft ook de vorm van een hierarchie en het bewustzijn is de hoogste trede.quote:Objects of a given type are built exclusively from objects of preceding types (those lower in the hierarchy), thus preventing loops.
Heb je misschien ook nog een mechanische suggestie ter verklaring van het probleem dat ik je voorlegde?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 00:53 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Binnen de wetenschappers zijn er weinigen die denken dat dat "meer" iets magisch is hoor. Volgens mij zijn ze, misschien op een uitzondering na, allemaal ervan overtuigd dat dat "meer" uiteindelijk ook mechanisch te verklaren is, maar dat ze gewoon nog niet weten hoe of waar te beginnen.
Je speelt verstoppertje: Bedoel je soms:quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:02 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Heb je misschien ook nog een mechanische suggestie ter verklaring van het probleem dat ik je voorlegde?
Het hoeft niet hoor, je mag ook zeggen dat je het niet weet, maar ik hoop niet dat je de reactie van Molurus als zodanig beschouwt.
In eerste instantie dacht ik dat het gewoon een terloopse post was, ter nadere informatie, maar de reactie van bijvoorbeeld Uitstekelbaars doet me vermoeden dat er misschien nog wel meer users zijn die denken dat dit artikel een antwoord op mijn vraag behelst, wat niet zo is.
quote:Rupert Sheldrake
Sheldrake heeft het concept morfisch veld verder ontwikkeld, gebaseerd op het oudere begrip morfogenetische velden. Dit begrip werd eerder gebruikt door T.H. Huxley en de Franse filosoof Henri Bergson via het begrip 'noösfeer' van de paleontoloog/jezuïet Teilhard de Chardin. Hij heeft onderzoek gedaan naar en geschreven over onder andere de ontwikkeling en het gedrag van dieren en planten, telepathie, perceptie en metafysica. Hij heeft zijn focus speciaal gericht op die vraagstukken die (nog) geen oplossing hebben gevonden, zoals het gedrag en de communicatie onderling van mieren, duiven die hun hok terug vinden, honden die de thuiskomst van hun baas 'weten', etc.
De theorie van de morfogenetische velden is er op gebaseerd dat deze inderdaad een meetbare natuurkundige werking hebben. Ze stelt voor dat morfogenetische velden verantwoordelijk zijn voor de kenmerkende vorm en de organische stelsels op elk niveau van samengesteldheid, niet alleen in het rijk van de biologie, maar ook in die van de schei- en natuurkunde. Deze velden scheppen orde in stelsels waarmee ze verbonden zijn door gebeurtenissen te beïnvloeden, die vanuit een energetisch gezichtspunt gezien, onbepaald of toevallig schijnen; ze leggen beperkingen met een bepaald patroon op aan de energetisch mogelijke uitkomsten van natuurkundige processen.
Bewustzijn is op zichzelf helemaal geen argument. Op zijn best is dit een ordinair 'ik weet het niet en dus...' argument. Totale lariekoek.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:26 schreef Jappie het volgende:
[..]
Bewustzijn zelf is het argument; zelfs als zou bewustzijn wel uit de fysieke realiteit zijn voortgekomen.
Vanaf het moment dat je je ergens van bewust bent is het er ongeacht of het een droom, waak of andere of diepere realiteit betreft. Het bewustzijn is zich er immers bewust van. Het is dus heel goed mogelijk dat mensen met een BDE of een OBE zich dit verbeelden maar je kunt het gewoonweg niet weten.
Waar heb ik iets anders beweerd? Of bewustzijn wel of niet bestaat staat hier niet ter discussie. Net als bij vrije wil is de veronderstelling dat het zich binnen de materiele wereld afspeelt geen claim dat het niet bestaat.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:26 schreef Jappie het volgende:
Elke emotionele bewustzijnstoestand is een realiteit; elke mentale bewustzijnstoestand is een realiteit waarom zou elke spiritueel verkregen realiteit dan niet tevens levensecht kunnen zijn?
Ook dit beweer ik nergens? Bij de les blijven.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:26 schreef Jappie het volgende:
Ik kan mijn emotionele staat van zijn wijzigen; ik kan mijn mentale staat van zijn wijzigen; waarom zou ik mijn fysieke realiteit dan niet kunnen wijzigen ?
Nee, dat zit hij niet. Althans, niet zonder concreet argument. Tot zover lijkt dit uitsluitend te gaan over onbegrip.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:26 schreef Jappie het volgende:
De mogelijkheid of de logica van de andere kant van het bewustzijn zit opgesloten in de aard van bewustzijn zelf.
Dat niet. Maar de 'materiele wereld' wereld kan van alles zijn. Begrijpen doen we op basis van modellen. Het causale procesmodel sluit een vrije wil wel uit, in de normale betekenis van het begrip 'vrije wil'.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:32 schreef Molurus het volgende:
Net als bij vrije wil is de veronderstelling dat het zich binnen de materiele wereld afspeelt geen claim dat het niet bestaat.
Correct.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:41 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat niet. Maar de 'materiele wereld' wereld kan van alles zijn. Begrijpen doen we op basis van modellen.
De discussie over causaliteit hadden we al gehad. Zowel causaliteit als vrije wil zijn hier wat mij betreft totaal off topic.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:41 schreef deelnemer het volgende:
Het causale procesmodel sluit een vrije wil wel uit, in de normale betekenis van het begrip 'vrije wil'.
Je kunt ook gewoon zeggen dat je het argument niet snapt of niet wil snappen. Ik zal het nog een keer in bold proberen; kijken of dat meer aansluiting vind.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bewustzijn is op zichzelf helemaal geen argument. Op zijn best is dit een ordinair 'ik weet het niet en dus...' argument. Totale lariekoek.
Er is niets aan dit argument dat specifiek over bewustzijn gaat. Je kunt deze drogreden uit de kast trekken bij elk verschijnsel dat je niet begrijpt.
[..]
Waar heb ik iets anders beweerd? Of bewustzijn wel of niet bestaat staat hier niet ter discussie. Net als bij vrije wil is de veronderstelling dat het zich binnen de materiele wereld afspeelt geen claim dat het niet bestaat.
[..]
Ook dit beweer ik nergens? Bij de les blijven.
[..]
Nee, dat zit hij niet. Althans, niet zonder concreet argument. Tot zover lijkt dit uitsluitend te gaan over onbegrip.
Wat ik wil weten is wat nu het argument is om de sleutels die je kwijt bent niet thuis te zoeken maar op de bodem van de oceaan. Er is geen enkele aanwijzing dat bewustzijn meer omhelst dan het functioneren van de hersenen. Als jij denkt dat die er wel is dan zou ik dat graag horen. Maar dan zal dat wel voorbij 'bewustzijn is het argument' moeten gaan.
Want tenslotte heb je wat dat betreft geen referentieklasse. Het is niet alsof 'zweverige ideeen' een lange geschiedenis van succesvolle verklaringen hebben. Verre van. Er is nog nooit iets op die manier verklaard, ontelbare pogingen ten spijt.
Ik zal het nog een keer in bold zeggen, wellicht dat je het dan begrijpt:quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:48 schreef Jappie het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon zeggen dat je het argument niet snapt of niet wil snappen. Ik zal het nog een keer in bold proberen; kijken of dat meer aansluiting vind.
Zonder bewustzijn is alles wat er is redeloos; het kan honderdduizend jaar bestaan maar er is niemand die het waarneemt. Bewust leven en eventueel onderzoek ernaar bestaat bij de gratie van bewustzijn. Het bewustzijn zelf is daarom de crux.
Niet dat ik denk dat het nu meer indruk maakt maar ik had er gewoon even zin in.
Bewustzijn zelf is een beschrijving van iets dat niet tot de materiële wereld gerekend kan worden.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Correct.Maar veel opmerkelijker: de immateriele wereld kan helemaal niets zijn. Althans, ik heb daar nooit een beschrijving van gehoord of gezien die niet tot de materiele wereld gerekend zou kunnen worden.
Nee, ik speel geen verstoppertje.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je speelt verstoppertje: Bedoel je soms:
[..]
Maar dan is het bijvoeglijk naamwoord in "materiele wereld" toch overbodig.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Correct.Maar veel opmerkelijker: de immateriele wereld kan helemaal niets zijn. Althans, ik heb daar nooit een beschrijving van gehoord of gezien die niet tot de materiele wereld gerekend zou kunnen worden.
Als iemand kan aantonen dat het causale procesmodel niet volledig kan zijn (en dat heeft Godel al gedaan) dan is het onvolledig. Je kunt er dan nieuwe axioma's aan toevoegen, zonder dat je deze hoeft te verklaren binnen het kader van het causale procesmodel.quote:De discussie over causaliteit hadden we al gehad. Zowel causaliteit als vrije wil zijn hier wat mij betreft totaal off topic.
Als je een ander concreet procesmodel wilt voorstellen om bewustzijn mee te verklaren, van harte welkom natuurlijk. Anders blijft het een discussie over de 'magic black box' waarvan men mij alleen kan vertellen wat het (a priori) niet is.
Wij hebben deze discussie al eens gevoerd. Ik kom niet verder dan:quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:59 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Nee, ik speel geen verstoppertje.
Ik stel een duidelijke vraag, namelijk naar een mechanische verklaring van het probleem dat ik in de vorm van een afbeelding voorlegde.
Ik ben er wel geïnteresseerd in of jij een antwoord op die vraag zou kunnen geven, omdat jouw commentaren vaak goed doordacht zijn hoewel ik het er niet altijd mee eens ben.
Of het bewuste ontstaat uit het onbewuste.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:48 schreef Jappie het volgende:
Zonder bewustzijn is alles wat er is redeloos; het kan honderdduizend jaar bestaan maar er is niemand die het waarneemt. Bewust leven en eventueel onderzoek ernaar bestaat bij de gratie van bewustzijn. Het bewustzijn zelf is daarom de crux.
Mooi, gelukkig begrijp je dat wel; dat was ook min of meer de intentie van de exercitie. Laten we weer even terug gaan naar de kern van het verhaal en wellicht ben je door het succes van dit begrip nu zo enthousiast en welwillend geworden dat er ruimte is voor meer begrip.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zal het nog een keer in bold zeggen, wellicht dat je het dan begrijpt:
Een herformulering van je standpunt is geen argument voor dat standpunt.
Ook niet als je het in bold plaatst. Je standpunt ken ik nu wel. Ik zou graag argumenten horen voor dat standpunt, en niet eindeloze herformuleringen van dat standpunt.
Welke onbewuste praten we dan over ?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:14 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Of het bewuste ontstaat uit het onbewuste.
De redeloze materie.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:16 schreef Jappie het volgende:
[..]
Welke onbewuste praten we dan over ?
O, dat stond me niet meer zo helder voor de geest. Al te diep zijn we er in ieder geval niet op ingegaan.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:08 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wij hebben deze discussie al eens gevoerd.
Met informatie wordt bedoeld informatie waaruit in principe het eindresultaat van een mens kan worden afgeleid.quote:Ik kom niet verder dan:
1. Het duidelijk is DNA niet alle informatie bevat (bijvoorbeeld: de eigenschappen van water spelen een rol).
Je kunt het niet eens globaal uitleggen of aannemelijk maken dat dit op basis van natuurwetenschappelijke spelregels mogelijk zou zijn. Of wel?quote:2. Er sprake is van een complex samenspel dat we sowieso niet de baas kunnen. Er zijn wel aanknopingen waarom er differentiatie optreed. Maar hoe 1 delende cel het klaar speelt zich te ontwikkelen tot een typische baby kan ik je ook niet uitleggen.
Dat bestrijd ik ook niet dacht ik ?quote:
Het bewuste heeft de werkelijkheid nodig om te kunnen bestaan en de werkelijkheid heeft het bewuste nodig om te worden gekend.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:15 schreef Jappie het volgende:
[..]
Mooi, gelukkig begrijp je dat wel; dat was ook min of meer de intentie van de exercitie. Laten we weer even terug gaan naar de kern van het verhaal en wellicht ben je door het succes van dit begrip nu zo enthousiast en welwillend geworden dat er ruimte is voor meer begrip.
Als je een voet wil verklaren dan kijk je naar de voet en al haar facetten, samenhangen en eventuele ervaringen die je met je voet hebt. Bij bewustzijn dien je net zo te werk te gaan, bewustzijn zelf herbergt de mogelijkheid en heeft de ervaringen van buiten fysieke realiteiten. Deze dienen dus objectief gezien net als bij de voet allemaal bekeken te worden. 1 van de mogelijkheden die bij het bewustzijn horen is een realiteit aan te nemen die wij op dit huidige moment in onze menselijke geschiedenis als bovenzintuiglijk of bovennatuurlijk zouden kwalificeren. Voor het bewustzijn zelf maakt het allemaal geen donder uit, de ene beleving is op het moment van beleven net zo goed als willekeurig welke andere beleving op een ander moment.
Wanneer je hersenonderzoek doet dan verklaar je de hersenen en ondanks het feit dat er een mogelijkheid bestaat dat de hersenen het bewustzijn voortbrengen is onderzoek naar de hersenen niet hetzelfde als onderzoek naar bewustzijn. Het bewustzijn is de deur naar de andere realiteiten en als zodanig dient zowel de binnen als de buitenkant van de deur bekeken te worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The view from nowhere.
Daarin spelen de eigenschappen van water wel een rol. Als deze eigenschappen anders waren kwam er niets van terecht. Eiwitten spelen de rol die zij spelen omdat ze zich in water bevinden. Evolutie maakt van dat soort gegevenheden gebruik, zonder dat het in het DNA gespecificeerd hoeft te worden.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:20 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
O, dat stond me niet meer zo helder voor de geest. Al te diep zijn we er in ieder geval niet op ingegaan.
[..]
Met informatie wordt bedoeld informatie waaruit in principe het eindresultaat van een mens kan worden afgeleid. Die informatie bevat water niet.
Ik niet. Maar hou ook rekening met het feit dat wij mensen volstrekt onnozel zijn, als het gaat om het doorgronden van het complexe samenspel van een veeldeeltjes systeem.quote:Je kunt het niet eens globaal uitleggen of aannemelijk maken dat dit op basis van natuurwetenschappelijke spelregels mogelijk zou zijn. Of wel?
quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het bewuste heeft de werkelijkheid nodig om te kunnen bestaan en de werkelijkheid heeft het bewuste nodig om te worden gekend.
Een aanzet tot een fenomenologie van het bewustzijn:Op de laatste alinea in de spoiler na kan ik me helemaal vinden in wat er staat. Wat jij echter zegt is net even iets anders. Jij stelt dat de werkelijkheid moet bestaan voor het bewustzijn, ik zeg dat werkelijkheid en fantasie voor het waarnemend en ervarend bewustzijn niet of nauwelijks te onderscheiden is en dus voor het bewustzijn feitelijk geen grote rol inneemt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Anders gezegd, bewustzijn heeft geen werkelijkheid nodig om zich van bewust te zijn, bewustzijn heeft een aandachtspunt nodig waar het zich van bewust is. Zonder aandachtspunt is bewustzijn werkeloos. Bewustzijn en het waargenomene lijken dan ook onlosmakelijk tot elkaar veroordeeld te zijn. Bewustzijn heeft echter in en uit zichzelf de mogelijkheid om andere realiteiten te creeren dan uitsluitend de door ons zo genoemde fysieke werkelijkheid.
Bovendien zegt meer dan 80% van alle mensen die een NDE heeft meegemaakt dat de intensiteit van de ervaring vele malen groter was dan de intensiteit van de beleving hier in de fysieke realiteit.
De veronderstelling dat het voor de ontwikkeling van het bewustzijn dus wel eens gunstig zou kunnen zijn om los te komen van de minder intens beleefde aardse realiteit lijkt mij iig niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Het ontstaan van het bewustzijn zelf kan wat mij betreft prima binnen het gebied van de redeloze materie gezocht worden maar het is objectief gezien geen vereiste.
[ Bericht 0% gewijzigd door Jappie op 10-08-2013 18:58:27 ]
De fantasie maakt gebruikt van elementen uit de werkelijkheid. Het maakt er alleen nieuwe, en misschien onmogelijke, combinaties van. Het vliegende spaggetti monster bestaat uit:quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:51 schreef Jappie het volgende:
[..]
Op de laatste alinea in de spoiler na kan ik me helemaal vinden in wat er staat. Wat jij echter zegt is net even iets anders. Jij stelt dat de werkelijkheid moet bestaan voor het bewustzijn, ik zeg dat werkelijkheid en fantasie voor het waarnemend en ervarend bewustzijn niet of nauwelijks te onderscheiden is en dus voor het bewustzijn feitelijk geen grote rol inneemt.
Anders gezegd, bewustzijn heeft geen werkelijkheid nodig om zich van bewust te zijn, bewustzijn heeft een aandachtspunt nodig waar het zich van bewust is. Zonder aandachtspunt is bewustzijn werkeloos. Bewustzijn en het waargenomene lijken dan ook onlosmakelijk tot elkaar veroordeeld te zijn. Bewustzijn heeft echter in en uit zichzelf de mogelijkheid om andere realiteiten te creeren dan uitsluitend de door ons zo genoemde fysieke werkelijkheid.
Het hangt ervan af wat je met objectief bedoeld. Maar in de betekenis van gemeenschappelijk toegankelijk, moet er een object zijn waar iedereen naar kan kijken, zoals een steen of een boom.quote:Bovendien zegt meer dan 80% van alle mensen die een NDE heeft meegemaakt dat de intensiteit van de ervaring vele malen groter was dan de intensiteit van de beleving hier in de fysieke realiteit.
De veronderstelling dat het voor de ontwikkeling van het bewustzijn dus wel eens gunstig zou kunnen zijn om los te komen van de minder intens beleefde aardse realiteit lijkt mij iig niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Het ontstaan van het bewustzijn zelf kan wat mij betreft prima binnen het gebied van de redeloze materie gezocht worden maar het is objectief gezien geen vereiste.
Ik verwacht zelf dat een aantal basisvormen of symbolen (zoals rond vierkant driehoekig) voldoende zijn om het bewustzijn te helpen aan een ruime mate van fantasie maar er is ook nog zoiets als het zelfbeschouwende element van bewustzijn. In theorie lijkt het mogelijk dat bewustzijn zich van zichzelf gewaar wordt zonder uitwendige stimuli.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 19:10 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De fantasie maakt gebruikt van elementen uit de werkelijkheid. Het maakt er alleen nieuwe, en misschien onmogelijke, combinaties van. Het vliegende spaggetti monster bestaat uit:
1. vliegen (afgekeken van vogels)
2. spaggetti (de Italiaanse keuken)
3. monster (voorkomende misvormingen)
Iedereen heeft toegang tot de gegeven feiten omtrent bewustzijn zoals mensen die claimen OBE's te hebben gehad. Je hoeft zelf niet elke ervaring te hebben gehad om het toch als gegeven feit te kunnen beschouwen dat andere mensen die ervaring wel zeggen te hebben gehad. (Je kunt die beperking van het niet zelf hebben ervaren overigens wel mee laten wegen in je beoordeling.)quote:Het hangt ervan af wat je met objectief bedoeld. Maar in de betekenis van gemeenschappelijk toegankelijk, moet er een object zijn waar iedereen naar kan kijken, zoals een steen of een boom.
Ook die zaken zijn aangeleerd. De passieve dingen, die nooit iets anders doen dan zichzelf zijn, zijn onze leermeesters geweest. Door hun eenvoudige identiteit en discrete aantallen, leerden zij ons tellen en rekenen. In al hun ruimtelijke verschijningsvormen leerden zij ons meetkunde. In hun feitelijkheid leerden zij ons het onderscheidt tussen waar en onwaar. In hun cyclische veranderingen leerden zij ons de objectieve loop van de tijd.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 19:54 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik verwacht zelf dat een aantal basisvormen of symbolen (zoals rond vierkant driehoekig) voldoende zijn om het bewustzijn te helpen aan een ruime mate van fantasie maar er is ook nog zoiets als het zelfbeschouwende element van bewustzijn. In theorie lijkt het mogelijk dat bewustzijn zich van zichzelf gewaar wordt zonder uitwendige stimuli.
Dat is niet objectief, maar hearsay. Dat men iemands ervaringen niet ontkent is redelijk. Maar degene met OBE en NDE knopen daar vaak vergaande interpretaties aan vast, en doen vaak alsof deze interpretaties direct ervaren worden. Het zijn dus duidelijk slechte onderzoekers.quote:Iedereen heeft toegang tot de gegeven feiten omtrent bewustzijn zoals mensen die claimen OBE's te hebben gehad. Je hoeft zelf niet elke ervaring te hebben gehad om het toch als gegeven feit te kunnen beschouwen dat andere mensen die ervaring wel zeggen te hebben gehad. (Je kunt die beperking van het niet zelf hebben ervaren overigens wel mee laten wegen in je beoordeling.)
Ik heb echter nog nooit een wetenschapper horen zeggen dat de ervaring van die mensen er niet was. Ze zeggen alleen dat de oorzaak een andere is dan de uitleg van diegene die het hebben ervaren.
Anyway..objectief dus ten aanzien van de gegeven feiten omtrent de aard van bewustzijn.
Wat je nu zegt is is hetzelfde als zeggen dat er een first cause moet zijn geweest. De materie is dan de oorzaak van de universele basisvormen. Extrapolatie op extrapolatie volgt als je deze redenering volgt. Hoe ver terug we het ook zoeken ergens moet dan een eerste oorzaak zijn geweest zonder oorzaak en dat is een onmogelijk standpunt. Bewustzijn kan zichzelf theoretisch als niets kennen wat tevens het alles is bij gebrek aan extern referentiekader. Bewustzijn kan naar onze huidige begrippen vreemd genoeg dus wel een first cause zijn voor het materiele. Mijn uitgangspunt is echter dat er geen first cause is geweest maar simpelweg een zijn. Zodra er een zijn is kunnen er ook universele basis symbolen zijn.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 20:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ook die zaken zijn aangeleerd. De passieve dingen, die nooit iets anders doen dan zichzelf zijn, zijn onze leermeesters geweest. Door hun eenvoudige identiteit en discrete aantallen, leerden zij ons tellen en rekenen. In al hun ruimtelijke verschijningsvormen leerden zij ons meetkunde. In hun feitelijkheid leerden zij ons het onderscheidt tussen waar en onwaar. In hun cyclische veranderingen leerden zij ons de objectieve loop van de tijd.
Dat mensen er verregaande conclusies aan verbinden staat los van de feiten. De feiten zijn dat zij dit melden als diepgaande ervaring. De melding zelf is dus het feit waar je mee zult moeten werken, meer dan dat heb je niet zelfs niet als je zelf zo'n ervaring hebt ondergaan. Dit mag je hearsay noemen maar hee ik heb nog nooit zelf een onderzoek gedaan dus wat dat betreft is elk onderzoeksresultaat voor mij ook hearsay.quote:Dat is niet objectief, maar hearsay. Dat men iemands ervaringen niet ontkent is redelijk. Maar degene met OBE en NDE knopen daar vaak vergaande interpretaties aan vast, en doen vaak alsof deze interpretaties direct ervaren worden. Het zijn dus duidelijk slechte onderzoekers.
Omdat deze ervaringen niet toegankelijk wanneer men maar wil en voor wie dat maar wil, zijn ze toch niet vergelijkbaar met onze ervaring met een vallende stenen. Het fenomeen is ongrijpbaarder.
De mensen die deze ervaringen hebben zijn niet degenen die ze onderzoeken, en degene die het onderzoek doen hebben vaak zelf deze ervaringen niet. Hebben onderzoeker wel zo'n ervaring gehad, en willen het nog eens herhalen, dan kan dat niet. Dit belemmerd het onderzoek.
Dat is het rare aan de meetkunde en de wiskunde als geheel. In de termen van Kant is de wiskunde synthetisch a priori. Als we kijken naar wiskundige disciplines zoals de calculus dan lijkt het meer een ontdekking te zijn dan een uitvinding. Archimedes had 2000 jaar voor Newton al calculus uitgevonden maar heeft dit document nooit gepubliceerd. Dit werd later teruggevonden als de Archimedes Palimpsest.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 20:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ook die zaken zijn aangeleerd. De passieve dingen, die nooit iets anders doen dan zichzelf zijn, zijn onze leermeesters geweest. Door hun eenvoudige identiteit en discrete aantallen, leerden zij ons tellen en rekenen. In al hun ruimtelijke verschijningsvormen leerden zij ons meetkunde. In hun feitelijkheid leerden zij ons het onderscheidt tussen waar en onwaar. In hun cyclische veranderingen leerden zij ons de objectieve loop van de tijd.
Strikt genomen is diversiteit een geschikte eigenschap van de natuur.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 02:12 schreef Gray het volgende:
[..]
"Gezond"... Dat klinkt nogal als een norm. De natuur leeft niet op normen. Hoe meer diversiteit, hoe beter, lijkt het motto.
Als we uitgaan van evolutie is het aannemelijker dat het is ontstaan. Ons gevoel voor logica en meetkunde is een afstemming op de bestaande structuur van de natuurlijke omgeving. Ons bewustzijn is geleidelijk in de evolutionaire geschiedenis tot stand gekomen, net als onze andere eigenschappen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 21:12 schreef Jappie het volgende:
[..]
Wat je nu zegt is is hetzelfde als zeggen dat er een first cause moet zijn geweest. De materie is dan de oorzaak van de universele basisvormen. Extrapolatie op extrapolatie volgt als je deze redenering volgt. Hoe ver terug we het ook zoeken ergens moet dan een eerste oorzaak zijn geweest zonder oorzaak en dat is een onmogelijk standpunt. Bewustzijn kan zichzelf theoretisch als niets kennen wat tevens het alles is bij gebrek aan extern referentiekader. Bewustzijn kan naar onze huidige begrippen vreemd genoeg dus wel een first cause zijn voor het materiele. Mijn uitgangspunt is echter dat er geen first cause is geweest maar simpelweg een zijn. Zodra er een zijn is kunnen er ook universele basis symbolen zijn.
Als onderzoeker kun je weinig met verhalen van mensen over hun ervaringen. Dat wil niet zeggen dat het geen grond heeft. Vergelijk het met homofilie. Mensen zeggen wat hun seksuele voorkeur is en dat moet je serieus nemen. Maar je kunt er weinig anders mee, dan het voor kennisgeving aannemen.quote:Dat mensen er verregaande conclusies aan verbinden staat los van de feiten. De feiten zijn dat zij dit melden als diepgaande ervaring. De melding zelf is dus het feit waar je mee zult moeten werken, meer dan dat heb je niet zelfs niet als je zelf zo'n ervaring hebt ondergaan. Dit mag je hearsay noemen maar hee ik heb nog nooit zelf een onderzoek gedaan dus wat dat betreft is elk onderzoeksresultaat voor mij ook hearsay.
Voor wat betreft het ontbreken van documentatie en het kunnen herhalen van ervaringen denk ik toch echt dat je een uitspraak doet die bezijden de waarheid is. Robert Monroe is voor zover ik weet de best gedocumenteerde onderzoeker op dit gebied maar er zijn er zeker meer. Het is dus niet alsof men geen pogingen doet het onder de aandacht te brengen van onderzoekscentra of er zelf niets mee te doen maar het wordt simpelweg niet geaccepteerd.
http://www.monroeinstitute.org/
Zo raar is dat niet. Er is sprake van een dubbele ondersteuning:quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 21:48 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Dat is het rare aan de meetkunde en de wiskunde als geheel. In de termen van Kant is de wiskunde synthetisch a priori. Als we kijken naar wiskundige disciplines zoals de calculus dan lijkt het meer een ontdekking te zijn dan een uitvinding. Archimedes had 2000 jaar voor Newton al calculus uitgevonden maar heeft dit document nooit gepubliceerd. Dit werd later teruggevonden als de Archimedes Palimpsest.
Pas in de 18de eeuw heeft Newton samen met Leibniz de calculus uitgevonden onafhankelijk van elkaar. Newton in Engeland en Leibniz in Pruissen. Zelfs de stelling dat elke vierhoeken vier hoeken heeft van 90 graden lijkt met de ontdekking van de niet-euclidische meetkunde onwaar te zijn omdat er vormen zijn waarvan die deze wet niet lijken te volgen zoals in de hyperbolische meetkunde.
Ik wil hier toch nog even wat inhoudelijker op ingaan.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 22:19 schreef oompaloompa het volgende:
Na anderhalve thread quantumtheorie vind ik het jammer dat je er niet dieper op in wilt gaan, vooral omdat je links meer vragen opleveren dan oplossen en elkaar veel tegen lijken te spreken.
Ik waardeer in ieder geval je eerlijkheid in dezen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik niet. Maar hou ook rekening met het feit dat wij mensen volstrekt onnozel zijn, als het gaat om het doorgronden van het complexe samenspel van een veeldeeltjes systeem.
Hoe bedoel je dit? Zeg je hier dat eencelligen en planten enzo een bewustzijn hebben? In dat geval kun je Dennett niet echt aanhalen als referentie denk ik.quote:Op maandag 12 augustus 2013 19:02 schreef quirigua het volgende:
Na wat er deze ochtend gebeurd is op paleis den Bosch (@ Friso), zou ik zeggen : ja.
Maar je kan "bewustzijn" ook veel ruimer zien, en dan is het antwoord :
[1] biologische activiteit zonder bewustzijn bestaat niet (bijvoorbeeld ref:: Piaget, Sigal, Dennet) ;[2] elke biologische activiteit heeft een bewustzijnsvector ;
Ik ben eerlijk gezegd niet bekend met Piaget. Wat bedoel je met 'elders'? En is dat ooit wetenschappelijk vastgesteld?quote:Op maandag 12 augustus 2013 19:02 schreef quirigua het volgende:
[4] bewustzijn is niet alleen in de hersens gelokaliseerd, resultaten van bewustzijn kunnen ook van elders komen en elders aangrijpen (Piaget).
Prima.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:15 schreef Jappie het volgende:
[..]
Mooi, gelukkig begrijp je dat wel; dat was ook min of meer de intentie van de exercitie. Laten we weer even terug gaan naar de kern van het verhaal en wellicht ben je door het succes van dit begrip nu zo enthousiast en welwillend geworden dat er ruimte is voor meer begrip.
Akkoord en akkoord.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:15 schreef Jappie het volgende:
Als je een voet wil verklaren dan kijk je naar de voet en al haar facetten, samenhangen en eventuele ervaringen die je met je voet hebt. Bij bewustzijn dien je net zo te werk te gaan,
Hier ben je me al kwijt. Hoe kom je tot deze conclusie? Wat betekent 'buiten fysieke realiteiten' eigenlijk in wetenschappelijke zin?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:15 schreef Jappie het volgende:
bewustzijn zelf herbergt de mogelijkheid en heeft de ervaringen van buiten fysieke realiteiten.
Een dualist zal dit ongetwijfeld doen. Maar welk argument de dualist daarvoor heeft is en blijft me onduidelijk.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:15 schreef Jappie het volgende:
Deze dienen dus objectief gezien net als bij de voet allemaal bekeken te worden. 1 van de mogelijkheden die bij het bewustzijn horen is een realiteit aan te nemen die wij op dit huidige moment in onze menselijke geschiedenis als bovenzintuiglijk of bovennatuurlijk zouden kwalificeren.
Dit heeft ongeveer net zoveel inhoud als 'onderzoek naar voeten is geen onderzoek naar lopen'. Daarmee is lopen nog geen bovennatuurlijk of niet-materieel iets.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:15 schreef Jappie het volgende:
Wanneer je hersenonderzoek doet dan verklaar je de hersenen en ondanks het feit dat er een mogelijkheid bestaat dat de hersenen het bewustzijn voortbrengen is onderzoek naar de hersenen niet hetzelfde als onderzoek naar bewustzijn.
Het is mij vooralsnog onduidelijk waar je dit onderscheid tussen voeten en hersenen op baseert. Kun je dat nog eens toelichten?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:15 schreef Jappie het volgende:
Het bewustzijn is de deur naar de andere realiteiten en als zodanig dient zowel de binnen als de buitenkant van de deur bekeken te worden.
Mijn gedachte is eerder het tegenovergestelde:quote:Op maandag 12 augustus 2013 18:50 schreef starla het volgende:
Wat een moeilijke en langdradige discussie voor een simpel antwoord: nee.
Geen idee ik bedrijf geen wetenschap dus ik zou al helemaal niet weten wat dat in wetenschappelijke zin betekent.quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Prima.
[..]
Akkoord en akkoord.
[..]
Hier ben je me al kwijt. Hoe kom je tot deze conclusie? Wat betekent 'buiten fysieke realiteiten' eigenlijk in wetenschappelijke zin?
Heeft niets met dualist zijn te maken maar simpelweg met het ervaren van een OBE bijvoorbeeld.quote:Een dualist zal dit ongetwijfeld doen. Maar welk argument de dualist daarvoor heeft is en blijft me onduidelijk.
Nee dat heeft het niet.quote:Dit heeft ongeveer net zoveel inhoud als 'onderzoek naar voeten is geen onderzoek naar lopen'. Daarmee is lopen nog geen bovennatuurlijk of niet-materieel iets.
Kunnen wel, willen niet. Ik heb mijn argumenten aangedragen ik zou er nog een aantal vanuit een geheel andere invalshoek kunnen toevoegen maar mij is altijd geleerd dat als een ezel niet wil lopen dat je hem niet kunt dwingen. Nu wil ik je geenzins vergelijken met een ezel, maar het toeval wil nu eenmaal dat die metafoor voor koppigheid bestaat.quote:Het is mij vooralsnog onduidelijk waar je dit onderscheid tussen voeten en hersenen op baseert. Kun je dat nog eens toelichten?
Niet echt, je kunt m'n occipitaalkwabben compleet verwijderen en dan zie ik niets meer. Mijn bewustzijn blijft intact.quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mijn gedachte is eerder het tegenovergestelde:
"Wat een moeilijke en langdradige discussie voor een simpel antwoord: ja."
Als ik stukje bij beetje je hersenen verwijder dan kun je er redelijk vanuit gaan dat ook jouw bewustzijn stukje bij beetje verdwijnt.
Hehe, ik kan me best voorstellen dat het zo op je overkomt. Maar geloof me dat het volledig oprecht is wanneer ik zeg dat ik in geen enkele van je posts ook maar 1 argument heb kunnen ontdekken voor een dualistisch wereldbeeld.quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:40 schreef Jappie het volgende:
Kunnen wel, willen niet. Ik heb mijn argumenten aangedragen ik zou er nog een aantal vanuit een geheel andere invalshoek kunnen toevoegen maar mij is altijd geleerd dat als een ezel niet wil lopen dat je hem niet kunt dwingen. Nu wil ik je geenzins vergelijken met een ezel, maar het toeval wil nu eenmaal dat die metafoor voor koppigheid bestaat.
Dat lijkt me sowieso een mooi vooruitzicht. Net als jij kijk ik uit naar welke verklaring de wetenschap dan ook mee komt. Maar ik vraag me wel af of jij tegen die tijd een van de mensen zult zijn die blijft volhouden dat dat alleen over de hersenen gaat maar niet over bewustzijn. (Dat kan namelijk altijd, ook ten aanzien van voeten trouwens.)quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:40 schreef Jappie het volgende:
Hoe het ook zei, ik heb voldoende bijgedragen aan dit topic en ik vind het eerlijk gezegd voorlopig wel weer even mooi zo. Ondanks dat mijn missie niet is geslaagd weet ik mij getroost in de gedachte dat er genoeg ruimdenkende openminded wetenschappers in het veld bezig zijn met diverse soorten onderzoek naar bewustzijn in al haar aspecten. Zoals wel vaker in vastgelopen discussies kunnen we besluiten in de wetenschap dat de toekomst het ons zal leren.
Er zijn inderdaad ook delen van de hersenen die je kunt verwijderen zonder dat je je bewustzijn verliest.quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:44 schreef starla het volgende:
[..]
Niet echt, je kunt m'n occipitaalkwabben compleet verwijderen en dan zie ik niets meer. Mijn bewustzijn blijft intact.
En als je je complete hersenen verwijdert?quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:44 schreef starla het volgende:
[..]
Niet echt, je kunt m'n occipitaalkwabben compleet verwijderen en dan zie ik niets meer. Mijn bewustzijn blijft intact.
Ja dus? Dat sluit toch niet uit dat zonder hersenen bewustzijn niet mogelijk is?quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad ook delen van de hersenen die je kunt verwijderen zonder dat je je bewustzijn verliest.Maar dat houdt echt ergens op.
Sja... dat je iets niet kunt uitsluiten zegt helemaal niets. Als we elk aspect van bewustzijn weten te verklaren aan de hand van het functioneren van de hersenen zou je nog steeds dit standpunt in kunnen nemen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:55 schreef starla het volgende:
[..]
Ja dus? Dat sluit toch niet uit dat zonder hersenen bewustzijn niet mogelijk is?
Dat is tot op heden nog niet gelukt, maar in essentie is dat mogelijk ja. En ik heb geen enkele reden om te veronderstellen dat die reproductie niet bewust zou zijn.quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:55 schreef starla het volgende:
Op cellulair niveau is het niets anders dan een (zeer complexe) interactie van moleculen en ionen.
Dat valt te reproduceren.
Dan zijn we het eensquote:Op maandag 12 augustus 2013 20:58 schreef Molurus het volgende:
En ik heb geen enkele reden om te veronderstellen dat die reproductie niet bewust zou zijn.
Dan is het antwoord op de vraag in de TT toch ondubbelzinnig 'ja'? Zolang we die reproductie niet hebben gemaakt is het bijbehorende bewustzijn er ook niet.quote:
Ik vat die vraag dan anders op. Is het noodzakelijk in de zin dat er geen enkel ander systeem mogelijk ooit een bewustzijn zou kunnen krijgen, dan is het antwoord: nee.quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan is het antwoord op de vraag in de TT toch ondubbelzinnig 'ja'? Zolang we die reproductie niet hebben gemaakt is het bijbehorende bewustzijn er ook niet.
Ahh... zo! Inderdaad, als je de vraag zo opvat is het antwoord 'nee'. Elk systeem dat de functies van de hersenen in welke vorm dan ook heeft zal bewustzijn als emergent verschijnsel kennen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:06 schreef starla het volgende:
[..]
Ik vat die vraag dan anders op. Is het noodzakelijk in de zin dat er geen enkel ander systeem ooit een bewustzijn zou kunnen krijgen, dan is het antwoord: nee.
Volledig eensch!quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:06 schreef starla het volgende:
Is het noodzakelijk aangezien tot op heden de hersenen alleen voor bewustzijn lijken te zorgen: ja.
Hypothetisch blijft het antwoord nee.
Ik bedoel niet dat een anatoom (bioloog of arts) een gebied in het weefsel van eencelligen of planten, virussen of bacterien kan aanwijzen en zeggen : daar precies zit "het" bewustzijn.quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit? Zeg je hier dat eencelligen en planten enzo een bewustzijn hebben? In dat geval kun je Dennett niet echt aanhalen als referentie denk ik.
[..]
Ik ben eerlijk gezegd niet bekend met Piaget. Wat bedoel je met 'elders'? En is dat ooit wetenschappelijk vastgesteld?
Omdat introspectie geen toegang geeft tot je eigen interne werking.quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:10 schreef Molurus het volgende:
Het probleem voor de materialist is: als er 1 wereld is, hoe kan het dat het lijkt alsof er twee zijn?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grote projecten: het Europese Human Brain Project, een simulatie van de menselijke hersenen met supercomputers (geschatte kostprijs ruim één miljard euro). En het Amerikaanse BRAIN initiatief.
NB: How Dumb is Daniel Dennett? (viel me op omwille van de auteur: Aaron Swartz, de MIT hacker die zelfmoord pleegde)
Dat niet iedereen een fan is van Dennett kan ik best begrijpen. Maar om in die context nu een computernerd aan te halen die tot 50 jaar cel is veroordeeld vanwege allerlei vormen van fraude en die daarna zelfmoord pleegde.... dat klinkt mij dubieus in de oren.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 08:46 schreef meth1745 het volgende:
NB: How Dumb is Daniel Dennett? (viel me op omwille van de auteur: Aaron Swartz, de MIT hacker die zelfmoord pleegde)
Ik postte het enkel omdat de naam me opviel, als stukje trivia. (hij is niet veroordeeld geweest btw, had een offer van zes maand gekregen, er is heel wat kritiek op MIT gekomen voor de manier waarop ze het aangepakt hebben.), dacht dat die zaak redelijk bekend wasquote:Op dinsdag 13 augustus 2013 09:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat niet iedereen een fan is van Dennett kan ik best begrijpen. Maar om in die context nu een computernerd aan te halen die tot 50 jaar cel is veroordeeld vanwege allerlei vormen van fraude en die daarna zelfmoord pleegde.... dat klinkt mij dubieus in de oren.
Dan lijkt kritiek van iemand die ook werkelijk filosoof is me toch interessanter.
Buiten dat is iemand persoonlijk aanvallen en als dom beschouwen ook niet heel sterk in een discussie.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 09:50 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Ik postte het enkel omdat de naam me opviel, als stukje trivia. (hij is niet veroordeeld geweest btw, had een offer van zes maand gekregen, er is heel wat kritiek op MIT gekomen voor de manier waarop ze het aangepakt hebben.), dacht dat die zaak redelijk bekend was
Ok.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 09:50 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Ik postte het enkel omdat de naam me opviel, als stukje trivia.
Nee, het verhaal is voor mij nieuw. Op zichzelf interessant.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 09:50 schreef meth1745 het volgende:
(hij is niet veroordeeld geweest btw, had een offer van zes maand gekregen, er is heel wat kritiek op MIT gekomen voor de manier waarop ze het aangepakt hebben.), dacht dat die zaak redelijk bekend was
Ik zou niet meteen weten wie de meeste expertise betreffende Conway's game of life had, Dennett of Swartz.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 10:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ok.
[..]
Nee, het verhaal is voor mij nieuw. Op zichzelf interessant.
Mijn eerste reflex wanneer iemand iets beweert, wat dan ook, is om eens te gaan kijken: 1) wie is dit? 2) wat is zijn expertise op het gebied van die claim? etc. Hij zal namelijk niet de eerste zijn die iets beweert ten aanzien van een vakgebied waarin hij geen enkele expertise heeft. Dat gebeurt zelfs heel erg vaak helaas.
Niet dat ik zelf niet geneigd ben om eerst te kijken waar of uit welke hoek iets vandaan komt is dit eigenlijk puur een argument from authority. Uiteindelijk is het namelijk niet zo dat iemand die nog geen sporen verdiend heeft domme dingen zegt nog is het waar dat iemand die gezien wordt als autoriteit altijd zinnige dingen zegt. We laten ons echter wel vaak door dit soort vooringenomenheid leiden helaas.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 10:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ok.
[..]
Nee, het verhaal is voor mij nieuw. Op zichzelf interessant.
Mijn eerste reflex wanneer iemand iets beweert, wat dan ook, is om eens te gaan kijken: 1) wie is dit? 2) wat is zijn expertise op het gebied van die claim? etc. Hij zal namelijk niet de eerste zijn die iets beweert ten aanzien van een vakgebied waarin hij geen enkele expertise heeft. Dat gebeurt zelfs heel erg vaak helaas.
Het ging me daar meer om zijn kritiek op Dennett. Conway's game of life is wat mij betreft een leuke koddige wiskundige curiositeit. Of het wetenschappelijk gezien nu zo veel waarde heeft betwijfel ik.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 10:40 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Ik zou niet meteen weten wie de meeste expertise betreffende Conway's game of life had, Dennett of Swartz.![]()
Dennett lijkt me niet het soort persoon dat willens en wetens een argument verkondigt waarvan hij weet dat het niet deugt.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 10:40 schreef meth1745 het volgende:
Denk overigens dat Dennett best weet dat het argument niet deugt. Vrije wil en bewustzijn bij dieren zijn twee onderwerpen waar hij zwakke en vergezochte argumenten gebruikt, haast alsof ie het enkel voor de "simpelen van geest" schreef, de mensen die een moordenaar zouden vrijspreken omdat hij geen vrije wil heeft, of mensen die hun hond een tv kopen omdat ie kan denken...
Klopt. Maar als eerste check / vuistregel is het wel degelijk goed bruikbaar. Geen van ons heeft de tijd om alle claims die er worden gedaan te bekijken in het wetenschappelijke detail dat daarvoor nodig is. Als iemand geen aanwijsbare expertise bezit bespaar je jezelf daarmee gewoon een hoop onnodig werk.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 10:59 schreef Jappie het volgende:
[..]
Niet dat ik zelf niet geneigd ben om eerst te kijken waar of uit welke hoek iets vandaan komt is dit eigenlijk puur een argument from authority.
Het is nu eenmaal een betrouwbare methode om claims op gebieden waarin je zelf ook geen expertise hebt op waarde te schatten.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 10:59 schreef Jappie het volgende:
Uiteindelijk is het namelijk niet zo dat iemand die nog geen sporen verdiend heeft domme dingen zegt nog is het waar dat iemand die gezien wordt als autoriteit altijd zinnige dingen zegt. We laten ons echter wel vaak door dit soort vooringenomenheid leiden helaas.
Whatever merits, he is also a fast talkerquote:Op dinsdag 13 augustus 2013 11:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Maar als eerste check / vuistregel is het wel degelijk goed bruikbaar. Geen van ons heeft de tijd om alle claims die er worden gedaan te bekijken in het wetenschappelijke detail dat daarvoor nodig is. Als iemand geen aanwijsbare expertise bezit bespaar je jezelf daarmee gewoon een hoop onnodig werk.
Niet dat daarmee aangetoond is dat het onzin is. Natuurlijk is het mogelijk dat iemand met een mavo opleiding (ik noem maar wat) ineens een GUT uit zijn mouw schudt. Het lijkt me echter niet erg waarschijnlijk.
[..]
Het is nu eenmaal een betrouwbare methode om claims op gebieden waarin je zelf ook geen expertise hebt op waarde te schatten.
Bij gebrek aan beter werkt deze checklist prima.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Dat je voor jezelf een afweging maakt op basis van zoiets als een baloney detction kit ontslaat je nog niet van de verplichting om het voorgelegde statement te toetsen op zijn waarde. In sommige uitzonderingen is het zo een specialistisch gebied dat jij het niet kunt bepalen en dan zijn uitspraken sowieso niet zo handig om te doen maar wat je zoeven deed met betrekking tot het statement over Dennet was direct in de verdediging gaan door het maken van 2 valse argumenten. Het eerste was het argument van authority zoals ik reeds al zei en het 2e was het in diskrediet brengen van persoon die het statement deed zonder inhoudelijk te kijken naar wat hij nou eigenlijk te vertellen had.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 11:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Maar als eerste check / vuistregel is het wel degelijk goed bruikbaar. Geen van ons heeft de tijd om alle claims die er worden gedaan te bekijken in het wetenschappelijke detail dat daarvoor nodig is. Als iemand geen aanwijsbare expertise bezit bespaar je jezelf daarmee gewoon een hoop onnodig werk.
Niet dat daarmee aangetoond is dat het onzin is. Natuurlijk is het mogelijk dat iemand met een mavo opleiding (ik noem maar wat) ineens een GUT uit zijn mouw schudt. Het lijkt me echter niet erg waarschijnlijk.
[..]
Het is nu eenmaal een betrouwbare methode om claims op gebieden waarin je zelf ook geen expertise hebt op waarde te schatten.
Bij gebrek aan beter werkt deze checklist prima.
Volgens mij begreep je mijn argument verkeerd. Ik heb helemaal niet de tijd om alle opmerkingen van alle mensen inhoudelijk te bekijken. Dat ga ik dan ook niet doen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 11:39 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Dat je voor jezelf een afweging maakt op basis van zoiets als een baloney detction kit ontslaat je nog niet van de verplichting om het voorgelegde statement te toetsen op zijn waarde. In sommige uitzonderingen is het zo een specialistisch gebied dat jij het niet kunt bepalen en dan zijn uitspraken sowieso niet zo handig om te doen maar wat je zoeven deed met betrekking tot het statement over Dennet was direct in de verdediging gaan door het maken van 2 valse argumenten. Het eerste was het argument van authority zoals ik reeds al zei en het 2e was het in diskrediet brengen van persoon die het statement deed zonder inhoudelijk te kijken naar wat hij nou eigenlijk te vertellen had.
Op zich niets mis mee dat je dat op die manier voor jezelf bepaalt maar op het moment dat je het als reactie op het forum post zeg je dus eigenlijk niets over het statement.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |