Hmm... dat er een duidelijk verband is tussen beide is toch vrij eenvoudig wetenschappelijk te onderbouwen. En dat we nog niet weten hoe de hersenen nu precies werken lijkt me geen heel sterk argument om te veronderstellen dat er meer aan de hand *moet* zijn.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:17 schreef Jappie het volgende:
Je kunt de zaak ook omdraaien, de statements die hier regelmatig over tafel vliegen over bewustzijn als voortvloeisel van de hersenactiviteit zijn ook niet wetenschappelijk onderbouwd; puur objectief gezien is ook dat redelijk urm uh..pedant.
Hehe, welcomequote:Op vrijdag 9 augustus 2013 21:29 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Thanks, dat is een stuk beter dan mijn slechte keuken metafoor
Ik heb alleen gehoord van een test waarbij men dingen in de kamer veranderde die je zou moeten kunnen zien als je uit je lichaam "zweeft" maar die test wer gefaald, vor de rest heb ik eigenlijk nooit van objectieve tests ervan gehoord.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:17 schreef Jappie het volgende:
[..]
Dat zou misschien mogelijk zijn; ik ben zelf nog nooit uit mijn lichaam getreden dus ik zou die vraag eerlijk gezegd niet kunnen beantwoorden. Edgar Cayce heeft daar verscheidene boeken over geschreven en ook een en ander redelijk gedocumenteerd maar of daar tests tussen zitten die objectief aantonen dat zijn OBE's reeel zijn zou ik niet durven zeggen.
[..]
Als je het hebt over mensen die de thread binnenwandelen en puur zeggen "het antword is ja" dan ben ik het met je eens, als je het hebt over de afgelopen discussies niet. Het gaat me niet om het andere viewpoint / de andere visie. Het gaat erom dat het een eenreglige dooddoener is. Daarnaast kwam het op mij een beetje arrogant over (misschien foutief) dus daarom mijn reactie.quote:Je kunt de zaak ook omdraaien, de statements die hier regelmatig over tafel vliegen over bewustzijn als voortvloeisel van de hersenactiviteit zijn ook niet wetenschappelijk onderbouwd; puur objectief gezien is ook dat redelijk urm uh..pedant.
Ik heb hier gister nog het volgende over geschreven in het topic over dood:quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm... dat er een duidelijk verband is tussen beide is toch vrij eenvoudig wetenschappelijk te onderbouwen. En dat we nog niet weten hoe de hersenen nu precies werken lijkt me geen heel sterk argument om te veronderstellen dat er meer aan de hand *moet* zijn.
Ik plaag je alleen een beetje don't worry.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:30 schreef oompaloompa het volgende:
Als je het hebt over mensen die de thread binnenwandelen en puur zeggen "het antword is ja" dan ben ik het met je eens, als je het hebt over de afgelopen discussies niet. Het gaat me niet om het andere viewpoint / de andere visie. Het gaat erom dat het een eenreglige dooddoener is. Daarnaast kwam het op mij een beetje arrogant over (misschien foutief) dus daarom mijn reactie.
Ja, het klopt dat iedere cel omgeven wordt door een omgeving waardoor deze beïnvloed wordt.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 20:21 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Maar dat zijn dan toch dus ook andere cellen met een andere omgeving? Ik zie niet in waarom dat vreemder zou zijn dan bv dat water bevriest in mijn vriezer maar smelt in mijn over. Het is een andere omgeving.
Binnen de wetenschappers zijn er weinigen die denken dat dat "meer" iets magisch is hoor. Volgens mij zijn ze, misschien op een uitzondering na, allemaal ervan overtuigd dat dat "meer" uiteindelijk ook mechanisch te verklaren is, maar dat ze gewoon nog niet weten hoe of waar te beginnen. De grote discussie is meer of je daarom moet doen alsof dit "meer" helemaal niet bestaat; als we het niet kunnen onderzoeken is het dus niet interessant. Of juist dat wetenschap bedoeld is om de werkelijkheid te begrijpen en verklaren en dat het negeren van het "meer" dus het meest onwetenschappelijke is wat je kunt doen; ook al weten we nog niet hoe we dit probleem moeten tacklen, we kunnen het niet negeren.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 00:46 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik vind dit persoonlijk zo'n vaag onderwerp. Alsof je zegt:"die wetenschappers beweren nou wel dat we met onze voeten lopen, maar ik heb het gevoel dat er MEER is dat ons voortstuwt!'. Los van dat dat natuurlijk zou kunnen, is het m.i. totaal uit de lucht gegrepen. Misschien staat er op het oppervlak van de maan wel een doosje dat onze voeten aanstuurt zonder dat we het weten. Maar wat is dat voor mogelijkheid om open te houden? En als je accepteert dat het lopen wel helemaal in kaart is gebracht (of in ieder geval geen plaats kent voor trancendente/spirituele oorzaken) waarom moeten dan bij bewustzijn steeds alle opties opengehouden worden? Omdat sommige mensen een gevoelletje hebben? Lijkt mij nauwelijks een grond om gerede twijfel of nieuwe mogelijkheden op te baseren.
Zolang er ook geen enkele richting is waarin we die extra oorzaken moeten zoeken is het toch een volkomen slag in de lucht? Misschien speelt de lever wel een geheime rol bij ons "bewustzijn" of misschien stuurt een onzichtbare kracht halverwege de andromedanevel onze manier van de wereld ervaren wel. Maar zolang niets van deze soort oorzaken gebleken is, kunnen we m.i. beter afwachten tot het volledige brein en haar werking in kaart is gebracht voordat we het gaan zoeken in het "hogere" of het "vagere".
Mooi gezegdquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:19 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Om de gewenste situatie te kunnen formuleren, moet je afstand kunnen nemen van de feitelijke situatie. Zo ontstaan er twee situaties: een gewenste en een feitelijke, en daarmee verdubbel je de wereld. Deze verdubbeling is nodig voor het maken van een keuze.
Om keuzes te kunnen maken, gebruikt de mens een bewuste voorstelling van zaken; daarin verbeeldt hij zich de gewenste situatie en vervolgens benut hij zijn handelingsvrijheid om zich daarna toe te werken.
Daarmee wordt duidelijk wat de functie van de verbeelding is en waarom bewustwording het spel kan veranderen.
"Gezond"... Dat klinkt nogal als een norm. De natuur leeft niet op normen. Hoe meer diversiteit, hoe beter, lijkt het motto.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 01:12 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Mooi gezegd![]()
Mensen met een gezonde verbeeldingsvermogen hebben een leuker en mooier interpretatie door hun creatieve wijze van kijken en denken.
Mensen met een ongezonde verbeeldingsvermogen hebben wanneer het verwordt tot bijvoorbeeld waanideeën of andere psychische klachten een verziekende werking.
Mensen zonder verbeeldingsbekwaamheid hebben geen ( leer ) vermogen om zich in te leven wat het denken flexibel maakt en suggereren enkel het mechanische verklaringsmodel.
Ik zie het meer zo:quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 01:12 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Mooi gezegd![]()
Mensen met een gezonde verbeeldingsvermogen hebben een leuker en mooier interpretatie door hun creatieve wijze van kijken en denken.
Mensen met een ongezonde verbeeldingsvermogen hebben wanneer het verwordt tot bijvoorbeeld waanideeën of andere psychische klachten een verziekende werking.
Mensen zonder verbeeldingsbekwaamheid hebben geen ( leer ) vermogen om zich in te leven wat het denken flexibel maakt en suggereren enkel het mechanische verklaringsmodel.
Proliferatie en differentiatie.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 23:41 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ja, het klopt dat iedere cel omgeven wordt door een omgeving waardoor deze beïnvloed wordt.
Maar hoe onstaan volgens jou dan zulke omgevingen uit cellen die allemaal hetzelfde DNA bevatten?
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 00:48 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Hehe, zie nu de post van Molurus pas. Great minds think alike...
De twee zijn gerelateerd maar niet voorwaardelijk of iets dergelijks. Je hebt geen bewustzijn nodig om keuzes te kunnen maken in het algemeen. Bij sommige soorten keuzes speelt bewustzijn een veel grotere rol dan bij andere keuzes.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 12:08 schreef Felagund het volgende:
Interessant topic, ik weet er zelf te weinig af om goed mee te kunnen zeggen. Ik heb hier nog The Mind is I liggen, met daarin een hoofdstuk van Searle en Dennet (en vele andere), dus die maar eens doorlezen.
Even voor mijn informatie, in hoeverre is keuzes maken essentieel voor het bewustzijn? Want ik kan mij gevallen voorstellen, zoals bijvoorbeeld iemand in coma maar die toch zijn omgeving deels waarneemt, waarin geen keuzes worden gemaakt maar toch bewustzijn is.
Keuzes maken is niet essentieel voor bewustzijn, maar omgekeerd.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 12:08 schreef Felagund het volgende:
Even voor mijn informatie, in hoeverre is keuzes maken essentieel voor het bewustzijn?
Je maakt een essentiele denkfout. Je voeten dienen een bepaald doel namelijk de ene stap na de andere zetten of 1 voor 1 links 2 opzij etcetera..ook wel dansen genoemd. Je bewustzijn dient ook een bepaald doel namelijk waarnemen of ervaren of hoe je het ook wil noemen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 00:46 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik vind dit persoonlijk zo'n vaag onderwerp. Alsof je zegt:"die wetenschappers beweren nou wel dat we met onze voeten lopen, maar ik heb het gevoel dat er MEER is dat ons voortstuwt!'. Los van dat dat natuurlijk zou kunnen, is het m.i. totaal uit de lucht gegrepen. Misschien staat er op het oppervlak van de maan wel een doosje dat onze voeten aanstuurt zonder dat we het weten. Maar wat is dat voor mogelijkheid om open te houden? En als je accepteert dat het lopen wel helemaal in kaart is gebracht (of in ieder geval geen plaats kent voor trancendente/spirituele oorzaken) waarom moeten dan bij bewustzijn steeds alle opties opengehouden worden? Omdat sommige mensen een gevoelletje hebben? Lijkt mij nauwelijks een grond om gerede twijfel of nieuwe mogelijkheden op te baseren.
Zolang er ook geen enkele richting is waarin we die extra oorzaken moeten zoeken is het toch een volkomen slag in de lucht? Misschien speelt de lever wel een geheime rol bij ons "bewustzijn" of misschien stuurt een onzichtbare kracht halverwege de andromedanevel onze manier van de wereld ervaren wel. Maar zolang niets van deze soort oorzaken gebleken is, kunnen we m.i. beter afwachten tot het volledige brein en haar werking in kaart is gebracht voordat we het gaan zoeken in het "hogere" of het "vagere".
quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 13:38 schreef deelnemer het volgende:
Vereisen eenvoudige keuzes al een vorm van bewustzijn? Door je voor te stellen, dat er een kopje koffie met een stukje taart voor je op tafel staat, bewijs je dat je een voorstelling kunt maken, die losstaat van de feitelijke situatie. Je kunt jezelf naar deze gewenste situatie toewerken. Het verbeelden van een mogelijkheid gaat verder dan reageren op prikkels, en zonder dat maakt je niet de keuze om de gewenste situatie te realiseren. Vereist dat bewustzijn?
Nog een voorbeeld van alledaags bewust handelen. Als je een grote routine hebt in het uitvoeren van een bepaalde taak, kun je deze taak ook onbewust uitvoeren. Het bewustzijn wordt pas ingeschakeld als de routine ontbreekt. Neem bijvoorbeeld auto rijden. Een ervaren chauffeur, die een vaste route rijdt, kan dat op de automatische piloot. Al zal een onverwachte gebeurtenis zijn aandacht trekken en zo de bewuste controle weer inschakelen.
Hmm niet helemaal, het ligt er natuurlijk aan wat je met "keuzes maken" bedoelt. Als je daarmee bedoelt bewust dingen afwegen en daarna bewust kiezen natuurlijk wel. Als je een wat ruimere definitie van keuzes gebruikt, er zijn meerdere opties die iemand kan nemen, en die persoon kiest voor een van die opties, dan is bewustzijn niet nodig. Een voorbeeld dat ik al eerder heb gegeven, blindsight, laat zien dat iemand een route kan kiezen en obstakels ontwijken zonder zich bewust te zijn van die obstakels.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 13:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Keuzes maken is niet essentieel voor bewustzijn, maar omgekeerd.
Dat voorbeeld gaat alleen over het reageren op prikkels. Niet alle prikkels hoeven bewust te worden. Het grootste deel van de werking van het lichaam is onbewust. Daarom weten we niet vanzelf hoe ons eigen lichaam werkt. Als alles wat je doet bewust was, wist je precies hoe alles zich voltrekt.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:02 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
[..]
Hmm niet helemaal, het ligt er natuurlijk aan wat je met "keuzes maken" bedoelt. Als je daarmee bedoelt bewust dingen afwegen en daarna bewust kiezen natuurlijk wel. Als je een wat ruimere definitie van keuzes gebruikt, er zijn meerdere opties die iemand kan nemen, en die persoon kiest voor een van die opties, dan is bewustzijn niet nodig. Een voorbeeld dat ik al eerder heb gegeven, blindsight, laat zien dat iemand een route kan kiezen en obstakels ontwijken zonder zich bewust te zijn van die obstakels.
Ja daarom gaat het er dus om hoe je "keuzes maken" definieert. Als je het definieert als bewuste keuzes is bewustzijn natuurlijk nodigquote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:11 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat voorbeeld gaat alleen over het reageren op prikkels. Niet alle prikkels hoeven bewust te worden geregistreerd. Het grootste deel van de werking van het lichaam is onbewust. Daarom weten we niet vanzelf hoe ons eigen lichaam werkt. Als alles van je doet bewust was, wist je precies hoe alles zich voltrekt.
Wat is nu precies het argument om te veronderstellen dat er een andere kant van die medaille is? Wat is de aanleiding voor die veronderstelling?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:36 schreef Jappie het volgende:
Er is vanuit het bewustzijnsperspectief ook geen enkele reden om aan te nemen dat er minder aan de hand hoeft te zijn.
Ik ben niet uitsluitend mijn lichaam net zo min als dat ik uitsluitend mijn brein ben; ik ben bewustzijn en ondanks dat er een mogelijkheid bestaat dat dit bewustzijn veroorzaakt wordt door het lichaam is het in mijn ogen ridicuul om maar een zijde van de medaille te bekijken.
Bewuste keuzes maken is de wortel van het idee van een Vrije Wil; het idee van een autonome bestuurder in ons lichaam.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:13 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ja daarom gaat het er dus om hoe je "keuzes maken" definieert. Als je het definieert als bewuste keuzes is bewustzijn natuurlijk nodig
Bewustzijn zelf is het argument; zelfs als zou bewustzijn wel uit de fysieke realiteit zijn voortgekomen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat is nu precies het argument om te veronderstellen dat er een andere kant van die medaille is? Wat is de aanleiding voor die veronderstelling?
Het is een beetje alsof je je sleutels kwijt bent en weigert je eigen huis te doorzoeken omdat je je eenvoudig niet kunt voorstellen dat die sleutels zich in je huis bevinden.
Voortbordurend op je laatste alinea; we zijn er van overtuigd dat we hier via evolutionaire weg zijn gekomen (gasvorming verdichting van de materie plantenleven dierlijk leven bewust leven) maar op de een of andere manier zijn we er ook van overtuigd geraakt dat met het kinderbewustzijn wat we nu hebben de evolutie is voltooid. Het is m.i. zeker niet ondenkbaar dat de volgende logische stap in de evolutie geestelijke vervolmaking zou kunnen zijn. En wellicht gaat het daarna nog wel verder...enorm speculatief maar de assumptie dat dit het eindpunt is is evenzogoed op niets gebaseerd.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Bewuste keuzes maken is de wortel van het idee van een Vrije Wil.
Je kunt alleen onafhankelijk van de wereld tot een oordeel over de wereld komen, als je buiten de wereld staat. Het bewustzijn lijkt op die onafhankelijke buitenstaander. Maar de mens zit tevens van kop tot kont in een kringloop; en in een kringloop is er geen beginpunt. Ook al ervaart de mens zichzelf als het beginpunt van al zijn daden, toch staat de mens niet werkelijk los van de wereld.
Het bewustzijn lijkt eerder een voorwaarde voor zelfoverstijging. Bewustwording verandert het spel. Als er een definitieve theorie over het menselijke gedrag bestond, dan kan iemand die de theorie kent, er moedwillig afwijken, en daarmee de theorie ongeldig maken.
-In de biologie zie ik vooral naast de causale oorzaak ook de finaliteit-oorzaak aan bod komen .quote:Op woensdag 7 augustus 2013 22:29 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
En mensen die blind zijn maar stiekem toch onderbewust visuele informatie verwerken: http://serendip.brynmawr.edu/bb/blindsight.html
(heb dit speciieke stuk niet gelezen dus hoop dat het een beetje goed is
qua informatie)
[..]
Klinkt me een beetje te metaphysisch
Het grote raadsel is in ieder geval hoe vanuit een mechanisch principe van sturing (zoals bv in planten) je terecht komt bij iets overkoepelends en abstracts als het bewust zijn van jezelf, van (de illusie van?) de illusie? van) (ja dubbelop) het hebben van een vrije wil, het mentaal kunnen "tijdreizen", counterfactuals, etc.
Niet dat ik het niet extreem fascinerend en soms bij magisch vind hoe planten groeien en zich aanpassen aan omstandigheden, maar dat verloop past in ieder geval binnen materialistische modellen. Menselijk zelfbewustzijn, en misschien sommige dieren, lijkt op dit moment nog niet op eenzelfde wijze verklaard te kunnen worden.
In de biologie wordt functionaliteit en doelgerichtheid gereduceerd tot causaliteit. De delen kanaliseren elkaar en dat leidt tot afstemming. In de biologie beperkt men die nog verder. Eén deel is een soort en het andere deel is de omgeving. De omgeving wordt gezien als een vast selectie criterium op de soort, die zich vervolgens daarop afstemt als gevolg van deze selectiedruk.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 15:21 schreef Brabke het volgende:
[..]
-In de biologie zie ik vooral naast de causale oorzaak ook de finaliteit-oorzaak aan bod komen .
-En finaliteit ( zie Aristoteles) wijst op een zekere hogere 'intelligentie', die alles bestuurt .
De structuur van de mens heeft ook de vorm van een hierarchie en het bewustzijn is de hoogste trede.quote:Objects of a given type are built exclusively from objects of preceding types (those lower in the hierarchy), thus preventing loops.
Heb je misschien ook nog een mechanische suggestie ter verklaring van het probleem dat ik je voorlegde?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 00:53 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Binnen de wetenschappers zijn er weinigen die denken dat dat "meer" iets magisch is hoor. Volgens mij zijn ze, misschien op een uitzondering na, allemaal ervan overtuigd dat dat "meer" uiteindelijk ook mechanisch te verklaren is, maar dat ze gewoon nog niet weten hoe of waar te beginnen.
Je speelt verstoppertje: Bedoel je soms:quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:02 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Heb je misschien ook nog een mechanische suggestie ter verklaring van het probleem dat ik je voorlegde?
Het hoeft niet hoor, je mag ook zeggen dat je het niet weet, maar ik hoop niet dat je de reactie van Molurus als zodanig beschouwt.
In eerste instantie dacht ik dat het gewoon een terloopse post was, ter nadere informatie, maar de reactie van bijvoorbeeld Uitstekelbaars doet me vermoeden dat er misschien nog wel meer users zijn die denken dat dit artikel een antwoord op mijn vraag behelst, wat niet zo is.
quote:Rupert Sheldrake
Sheldrake heeft het concept morfisch veld verder ontwikkeld, gebaseerd op het oudere begrip morfogenetische velden. Dit begrip werd eerder gebruikt door T.H. Huxley en de Franse filosoof Henri Bergson via het begrip 'noösfeer' van de paleontoloog/jezuïet Teilhard de Chardin. Hij heeft onderzoek gedaan naar en geschreven over onder andere de ontwikkeling en het gedrag van dieren en planten, telepathie, perceptie en metafysica. Hij heeft zijn focus speciaal gericht op die vraagstukken die (nog) geen oplossing hebben gevonden, zoals het gedrag en de communicatie onderling van mieren, duiven die hun hok terug vinden, honden die de thuiskomst van hun baas 'weten', etc.
De theorie van de morfogenetische velden is er op gebaseerd dat deze inderdaad een meetbare natuurkundige werking hebben. Ze stelt voor dat morfogenetische velden verantwoordelijk zijn voor de kenmerkende vorm en de organische stelsels op elk niveau van samengesteldheid, niet alleen in het rijk van de biologie, maar ook in die van de schei- en natuurkunde. Deze velden scheppen orde in stelsels waarmee ze verbonden zijn door gebeurtenissen te beïnvloeden, die vanuit een energetisch gezichtspunt gezien, onbepaald of toevallig schijnen; ze leggen beperkingen met een bepaald patroon op aan de energetisch mogelijke uitkomsten van natuurkundige processen.
Bewustzijn is op zichzelf helemaal geen argument. Op zijn best is dit een ordinair 'ik weet het niet en dus...' argument. Totale lariekoek.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:26 schreef Jappie het volgende:
[..]
Bewustzijn zelf is het argument; zelfs als zou bewustzijn wel uit de fysieke realiteit zijn voortgekomen.
Vanaf het moment dat je je ergens van bewust bent is het er ongeacht of het een droom, waak of andere of diepere realiteit betreft. Het bewustzijn is zich er immers bewust van. Het is dus heel goed mogelijk dat mensen met een BDE of een OBE zich dit verbeelden maar je kunt het gewoonweg niet weten.
Waar heb ik iets anders beweerd? Of bewustzijn wel of niet bestaat staat hier niet ter discussie. Net als bij vrije wil is de veronderstelling dat het zich binnen de materiele wereld afspeelt geen claim dat het niet bestaat.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:26 schreef Jappie het volgende:
Elke emotionele bewustzijnstoestand is een realiteit; elke mentale bewustzijnstoestand is een realiteit waarom zou elke spiritueel verkregen realiteit dan niet tevens levensecht kunnen zijn?
Ook dit beweer ik nergens? Bij de les blijven.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:26 schreef Jappie het volgende:
Ik kan mijn emotionele staat van zijn wijzigen; ik kan mijn mentale staat van zijn wijzigen; waarom zou ik mijn fysieke realiteit dan niet kunnen wijzigen ?
Nee, dat zit hij niet. Althans, niet zonder concreet argument. Tot zover lijkt dit uitsluitend te gaan over onbegrip.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:26 schreef Jappie het volgende:
De mogelijkheid of de logica van de andere kant van het bewustzijn zit opgesloten in de aard van bewustzijn zelf.
Dat niet. Maar de 'materiele wereld' wereld kan van alles zijn. Begrijpen doen we op basis van modellen. Het causale procesmodel sluit een vrije wil wel uit, in de normale betekenis van het begrip 'vrije wil'.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:32 schreef Molurus het volgende:
Net als bij vrije wil is de veronderstelling dat het zich binnen de materiele wereld afspeelt geen claim dat het niet bestaat.
Correct.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:41 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat niet. Maar de 'materiele wereld' wereld kan van alles zijn. Begrijpen doen we op basis van modellen.
De discussie over causaliteit hadden we al gehad. Zowel causaliteit als vrije wil zijn hier wat mij betreft totaal off topic.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:41 schreef deelnemer het volgende:
Het causale procesmodel sluit een vrije wil wel uit, in de normale betekenis van het begrip 'vrije wil'.
Je kunt ook gewoon zeggen dat je het argument niet snapt of niet wil snappen. Ik zal het nog een keer in bold proberen; kijken of dat meer aansluiting vind.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bewustzijn is op zichzelf helemaal geen argument. Op zijn best is dit een ordinair 'ik weet het niet en dus...' argument. Totale lariekoek.
Er is niets aan dit argument dat specifiek over bewustzijn gaat. Je kunt deze drogreden uit de kast trekken bij elk verschijnsel dat je niet begrijpt.
[..]
Waar heb ik iets anders beweerd? Of bewustzijn wel of niet bestaat staat hier niet ter discussie. Net als bij vrije wil is de veronderstelling dat het zich binnen de materiele wereld afspeelt geen claim dat het niet bestaat.
[..]
Ook dit beweer ik nergens? Bij de les blijven.
[..]
Nee, dat zit hij niet. Althans, niet zonder concreet argument. Tot zover lijkt dit uitsluitend te gaan over onbegrip.
Wat ik wil weten is wat nu het argument is om de sleutels die je kwijt bent niet thuis te zoeken maar op de bodem van de oceaan. Er is geen enkele aanwijzing dat bewustzijn meer omhelst dan het functioneren van de hersenen. Als jij denkt dat die er wel is dan zou ik dat graag horen. Maar dan zal dat wel voorbij 'bewustzijn is het argument' moeten gaan.
Want tenslotte heb je wat dat betreft geen referentieklasse. Het is niet alsof 'zweverige ideeen' een lange geschiedenis van succesvolle verklaringen hebben. Verre van. Er is nog nooit iets op die manier verklaard, ontelbare pogingen ten spijt.
Ik zal het nog een keer in bold zeggen, wellicht dat je het dan begrijpt:quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:48 schreef Jappie het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon zeggen dat je het argument niet snapt of niet wil snappen. Ik zal het nog een keer in bold proberen; kijken of dat meer aansluiting vind.
Zonder bewustzijn is alles wat er is redeloos; het kan honderdduizend jaar bestaan maar er is niemand die het waarneemt. Bewust leven en eventueel onderzoek ernaar bestaat bij de gratie van bewustzijn. Het bewustzijn zelf is daarom de crux.
Niet dat ik denk dat het nu meer indruk maakt maar ik had er gewoon even zin in.
Bewustzijn zelf is een beschrijving van iets dat niet tot de materiële wereld gerekend kan worden.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Correct.Maar veel opmerkelijker: de immateriele wereld kan helemaal niets zijn. Althans, ik heb daar nooit een beschrijving van gehoord of gezien die niet tot de materiele wereld gerekend zou kunnen worden.
Nee, ik speel geen verstoppertje.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je speelt verstoppertje: Bedoel je soms:
[..]
Maar dan is het bijvoeglijk naamwoord in "materiele wereld" toch overbodig.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Correct.Maar veel opmerkelijker: de immateriele wereld kan helemaal niets zijn. Althans, ik heb daar nooit een beschrijving van gehoord of gezien die niet tot de materiele wereld gerekend zou kunnen worden.
Als iemand kan aantonen dat het causale procesmodel niet volledig kan zijn (en dat heeft Godel al gedaan) dan is het onvolledig. Je kunt er dan nieuwe axioma's aan toevoegen, zonder dat je deze hoeft te verklaren binnen het kader van het causale procesmodel.quote:De discussie over causaliteit hadden we al gehad. Zowel causaliteit als vrije wil zijn hier wat mij betreft totaal off topic.
Als je een ander concreet procesmodel wilt voorstellen om bewustzijn mee te verklaren, van harte welkom natuurlijk. Anders blijft het een discussie over de 'magic black box' waarvan men mij alleen kan vertellen wat het (a priori) niet is.
Wij hebben deze discussie al eens gevoerd. Ik kom niet verder dan:quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:59 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Nee, ik speel geen verstoppertje.
Ik stel een duidelijke vraag, namelijk naar een mechanische verklaring van het probleem dat ik in de vorm van een afbeelding voorlegde.
Ik ben er wel geïnteresseerd in of jij een antwoord op die vraag zou kunnen geven, omdat jouw commentaren vaak goed doordacht zijn hoewel ik het er niet altijd mee eens ben.
Of het bewuste ontstaat uit het onbewuste.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:48 schreef Jappie het volgende:
Zonder bewustzijn is alles wat er is redeloos; het kan honderdduizend jaar bestaan maar er is niemand die het waarneemt. Bewust leven en eventueel onderzoek ernaar bestaat bij de gratie van bewustzijn. Het bewustzijn zelf is daarom de crux.
Mooi, gelukkig begrijp je dat wel; dat was ook min of meer de intentie van de exercitie. Laten we weer even terug gaan naar de kern van het verhaal en wellicht ben je door het succes van dit begrip nu zo enthousiast en welwillend geworden dat er ruimte is voor meer begrip.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zal het nog een keer in bold zeggen, wellicht dat je het dan begrijpt:
Een herformulering van je standpunt is geen argument voor dat standpunt.
Ook niet als je het in bold plaatst. Je standpunt ken ik nu wel. Ik zou graag argumenten horen voor dat standpunt, en niet eindeloze herformuleringen van dat standpunt.
Welke onbewuste praten we dan over ?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:14 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Of het bewuste ontstaat uit het onbewuste.
De redeloze materie.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:16 schreef Jappie het volgende:
[..]
Welke onbewuste praten we dan over ?
O, dat stond me niet meer zo helder voor de geest. Al te diep zijn we er in ieder geval niet op ingegaan.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:08 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wij hebben deze discussie al eens gevoerd.
Met informatie wordt bedoeld informatie waaruit in principe het eindresultaat van een mens kan worden afgeleid.quote:Ik kom niet verder dan:
1. Het duidelijk is DNA niet alle informatie bevat (bijvoorbeeld: de eigenschappen van water spelen een rol).
Je kunt het niet eens globaal uitleggen of aannemelijk maken dat dit op basis van natuurwetenschappelijke spelregels mogelijk zou zijn. Of wel?quote:2. Er sprake is van een complex samenspel dat we sowieso niet de baas kunnen. Er zijn wel aanknopingen waarom er differentiatie optreed. Maar hoe 1 delende cel het klaar speelt zich te ontwikkelen tot een typische baby kan ik je ook niet uitleggen.
Dat bestrijd ik ook niet dacht ik ?quote:
Het bewuste heeft de werkelijkheid nodig om te kunnen bestaan en de werkelijkheid heeft het bewuste nodig om te worden gekend.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:15 schreef Jappie het volgende:
[..]
Mooi, gelukkig begrijp je dat wel; dat was ook min of meer de intentie van de exercitie. Laten we weer even terug gaan naar de kern van het verhaal en wellicht ben je door het succes van dit begrip nu zo enthousiast en welwillend geworden dat er ruimte is voor meer begrip.
Als je een voet wil verklaren dan kijk je naar de voet en al haar facetten, samenhangen en eventuele ervaringen die je met je voet hebt. Bij bewustzijn dien je net zo te werk te gaan, bewustzijn zelf herbergt de mogelijkheid en heeft de ervaringen van buiten fysieke realiteiten. Deze dienen dus objectief gezien net als bij de voet allemaal bekeken te worden. 1 van de mogelijkheden die bij het bewustzijn horen is een realiteit aan te nemen die wij op dit huidige moment in onze menselijke geschiedenis als bovenzintuiglijk of bovennatuurlijk zouden kwalificeren. Voor het bewustzijn zelf maakt het allemaal geen donder uit, de ene beleving is op het moment van beleven net zo goed als willekeurig welke andere beleving op een ander moment.
Wanneer je hersenonderzoek doet dan verklaar je de hersenen en ondanks het feit dat er een mogelijkheid bestaat dat de hersenen het bewustzijn voortbrengen is onderzoek naar de hersenen niet hetzelfde als onderzoek naar bewustzijn. Het bewustzijn is de deur naar de andere realiteiten en als zodanig dient zowel de binnen als de buitenkant van de deur bekeken te worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The view from nowhere.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |