abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129881174
quote:
12s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 22:17 schreef Jappie het volgende:

Je kunt de zaak ook omdraaien, de statements die hier regelmatig over tafel vliegen over bewustzijn als voortvloeisel van de hersenactiviteit zijn ook niet wetenschappelijk onderbouwd; puur objectief gezien is ook dat redelijk urm uh..pedant. :P
Hmm... dat er een duidelijk verband is tussen beide is toch vrij eenvoudig wetenschappelijk te onderbouwen. En dat we nog niet weten hoe de hersenen nu precies werken lijkt me geen heel sterk argument om te veronderstellen dat er meer aan de hand *moet* zijn.

Laten we nou eerst eens proberen de hersenen volledig te begrijpen. Dan kunnen we ons daarna altijd nog afvragen of er meer moet zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_129881272
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 21:29 schreef oompaloompa het volgende:

[..]
Thanks, dat is een stuk beter dan mijn slechte keuken metafoor :P
Hehe, welcome :P
pi_129881294
quote:
12s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 22:17 schreef Jappie het volgende:

[..]

Dat zou misschien mogelijk zijn; ik ben zelf nog nooit uit mijn lichaam getreden dus ik zou die vraag eerlijk gezegd niet kunnen beantwoorden. Edgar Cayce heeft daar verscheidene boeken over geschreven en ook een en ander redelijk gedocumenteerd maar of daar tests tussen zitten die objectief aantonen dat zijn OBE's reeel zijn zou ik niet durven zeggen.

[..]
Ik heb alleen gehoord van een test waarbij men dingen in de kamer veranderde die je zou moeten kunnen zien als je uit je lichaam "zweeft" maar die test wer gefaald, vor de rest heb ik eigenlijk nooit van objectieve tests ervan gehoord.

quote:
Je kunt de zaak ook omdraaien, de statements die hier regelmatig over tafel vliegen over bewustzijn als voortvloeisel van de hersenactiviteit zijn ook niet wetenschappelijk onderbouwd; puur objectief gezien is ook dat redelijk urm uh..pedant. :P
Als je het hebt over mensen die de thread binnenwandelen en puur zeggen "het antword is ja" dan ben ik het met je eens, als je het hebt over de afgelopen discussies niet. Het gaat me niet om het andere viewpoint / de andere visie. Het gaat erom dat het een eenreglige dooddoener is. Daarnaast kwam het op mij een beetje arrogant over (misschien foutief) dus daarom mijn reactie.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 22:36:06 #104
16305 Jappie
parttime reverend
pi_129881469
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 22:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hmm... dat er een duidelijk verband is tussen beide is toch vrij eenvoudig wetenschappelijk te onderbouwen. En dat we nog niet weten hoe de hersenen nu precies werken lijkt me geen heel sterk argument om te veronderstellen dat er meer aan de hand *moet* zijn.
Ik heb hier gister nog het volgende over geschreven in het topic over dood:

Er is zelfs niet bewezen dat er een lichamelijke bron is, er is slechts een correlatie bewezen. Voor hetzelfde geld zijn de hersenen een filter waardoor je de wereld waarneemt zoals je doet. Zoals je een gordijn voor een raam kunt hangen waardoor je ook maar een deel van wat buiten gebeurd kunt zien. Stimulatie of onderdrukking van bepaalde elementen van het gordijn maakt dat je de werkelijkheid op een andere manier kunt ervaren.
De bron kan dus prima buitenlichamelijk zijn zonder ook maar een sikkepit af te doen aan de bewezen correlatie om te kunnen waarnemen zoals je doet.

Er is vanuit het bewustzijnsperspectief ook geen enkele reden om aan te nemen dat er minder aan de hand hoeft te zijn.

Ik ben niet uitsluitend mijn lichaam net zo min als dat ik uitsluitend mijn brein ben; ik ben bewustzijn en ondanks dat er een mogelijkheid bestaat dat dit bewustzijn veroorzaakt wordt door het lichaam is het in mijn ogen ridicuul om maar een zijde van de medaille te bekijken.

En wat mij betreft mag je prima onderzoek doen naar de hersenen maar dat is dan ook precies wat je doet..hersenonderzoek. :)
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 22:40:11 #105
16305 Jappie
parttime reverend
pi_129881574
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 22:30 schreef oompaloompa het volgende:

Als je het hebt over mensen die de thread binnenwandelen en puur zeggen "het antword is ja" dan ben ik het met je eens, als je het hebt over de afgelopen discussies niet. Het gaat me niet om het andere viewpoint / de andere visie. Het gaat erom dat het een eenreglige dooddoener is. Daarnaast kwam het op mij een beetje arrogant over (misschien foutief) dus daarom mijn reactie.
Ik plaag je alleen een beetje don't worry. ;)
Fusions heeft al een tijdje weinig van zichzelf laten horen maar zijn ideeen over hoe het leven in elkaar zit heeft hij de periode daarvoor middels een waar propaganda-bombardement aan ons opgedrongen. :+
pi_129881923
Redelijk relevant ook:

Disclaimer: nog maar de helft gezien, zit hem nu te kijken.
pi_129883601
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 20:21 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Maar dat zijn dan toch dus ook andere cellen met een andere omgeving? Ik zie niet in waarom dat vreemder zou zijn dan bv dat water bevriest in mijn vriezer maar smelt in mijn over. Het is een andere omgeving.
Ja, het klopt dat iedere cel omgeven wordt door een omgeving waardoor deze beïnvloed wordt.

Maar hoe onstaan volgens jou dan zulke omgevingen uit cellen die allemaal hetzelfde DNA bevatten?

pi_129884597
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 00:46:17 #109
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129886083
Ik vind dit persoonlijk zo'n vaag onderwerp. Alsof je zegt:"die wetenschappers beweren nou wel dat we met onze voeten lopen, maar ik heb het gevoel dat er MEER is dat ons voortstuwt!'. Los van dat dat natuurlijk zou kunnen, is het m.i. totaal uit de lucht gegrepen. Misschien staat er op het oppervlak van de maan wel een doosje dat onze voeten aanstuurt zonder dat we het weten. Maar wat is dat voor mogelijkheid om open te houden? En als je accepteert dat het lopen wel helemaal in kaart is gebracht (of in ieder geval geen plaats kent voor trancendente/spirituele oorzaken) waarom moeten dan bij bewustzijn steeds alle opties opengehouden worden? Omdat sommige mensen een gevoelletje hebben? Lijkt mij nauwelijks een grond om gerede twijfel of nieuwe mogelijkheden op te baseren.

Zolang er ook geen enkele richting is waarin we die extra oorzaken moeten zoeken is het toch een volkomen slag in de lucht? Misschien speelt de lever wel een geheime rol bij ons "bewustzijn" of misschien stuurt een onzichtbare kracht halverwege de andromedanevel onze manier van de wereld ervaren wel. Maar zolang niets van deze soort oorzaken gebleken is, kunnen we m.i. beter afwachten tot het volledige brein en haar werking in kaart is gebracht voordat we het gaan zoeken in het "hogere" of het "vagere".
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 00:48:56 #110
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129886200
Hehe, zie nu de post van Molurus pas. Great minds think alike :P...
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_129886407
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 00:46 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik vind dit persoonlijk zo'n vaag onderwerp. Alsof je zegt:"die wetenschappers beweren nou wel dat we met onze voeten lopen, maar ik heb het gevoel dat er MEER is dat ons voortstuwt!'. Los van dat dat natuurlijk zou kunnen, is het m.i. totaal uit de lucht gegrepen. Misschien staat er op het oppervlak van de maan wel een doosje dat onze voeten aanstuurt zonder dat we het weten. Maar wat is dat voor mogelijkheid om open te houden? En als je accepteert dat het lopen wel helemaal in kaart is gebracht (of in ieder geval geen plaats kent voor trancendente/spirituele oorzaken) waarom moeten dan bij bewustzijn steeds alle opties opengehouden worden? Omdat sommige mensen een gevoelletje hebben? Lijkt mij nauwelijks een grond om gerede twijfel of nieuwe mogelijkheden op te baseren.

Zolang er ook geen enkele richting is waarin we die extra oorzaken moeten zoeken is het toch een volkomen slag in de lucht? Misschien speelt de lever wel een geheime rol bij ons "bewustzijn" of misschien stuurt een onzichtbare kracht halverwege de andromedanevel onze manier van de wereld ervaren wel. Maar zolang niets van deze soort oorzaken gebleken is, kunnen we m.i. beter afwachten tot het volledige brein en haar werking in kaart is gebracht voordat we het gaan zoeken in het "hogere" of het "vagere".
Binnen de wetenschappers zijn er weinigen die denken dat dat "meer" iets magisch is hoor. Volgens mij zijn ze, misschien op een uitzondering na, allemaal ervan overtuigd dat dat "meer" uiteindelijk ook mechanisch te verklaren is, maar dat ze gewoon nog niet weten hoe of waar te beginnen. De grote discussie is meer of je daarom moet doen alsof dit "meer" helemaal niet bestaat; als we het niet kunnen onderzoeken is het dus niet interessant. Of juist dat wetenschap bedoeld is om de werkelijkheid te begrijpen en verklaren en dat het negeren van het "meer" dus het meest onwetenschappelijke is wat je kunt doen; ook al weten we nog niet hoe we dit probleem moeten tacklen, we kunnen het niet negeren.
Het gaat dus niet om het maar oplepelen van oorzaken van iets dat misschien niet bestaat. De kern van de discussie is dat er duidelijk iets is, maarn niemand weet hoe met dat "iets" om te gaan.

Daarnaast kan bewustzijn superbelangrijk zijn bij het in kaart brengn van de hersenen en zijn functies, door het te negeren zoals jij en Molurus bepleiten, doe je net alsof bewustzijn niet bestaat en geen hersenfunctie is, terwijl het misschien wel de meest intrigerende hersenfunctie is.
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_129887144
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 00:19 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Om de gewenste situatie te kunnen formuleren, moet je afstand kunnen nemen van de feitelijke situatie. Zo ontstaan er twee situaties: een gewenste en een feitelijke, en daarmee verdubbel je de wereld. Deze verdubbeling is nodig voor het maken van een keuze.

Om keuzes te kunnen maken, gebruikt de mens een bewuste voorstelling van zaken; daarin verbeeldt hij zich de gewenste situatie en vervolgens benut hij zijn handelingsvrijheid om zich daarna toe te werken.

Daarmee wordt duidelijk wat de functie van de verbeelding is en waarom bewustwording het spel kan veranderen.
Mooi gezegd :)

Mensen met een gezonde verbeeldingsvermogen hebben een leuker en mooier interpretatie door hun creatieve wijze van kijken en denken.
Mensen met een ongezonde verbeeldingsvermogen hebben wanneer het verwordt tot bijvoorbeeld waanideeën of andere psychische klachten een verziekende werking.
Mensen zonder verbeeldingsbekwaamheid hebben geen ( leer ) vermogen om zich in te leven wat het denken flexibel maakt en suggereren enkel het mechanische verklaringsmodel.
pi_129889246
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 01:12 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Mensen met een gezonde verbeeldingsvermogen hebben een leuker en mooier interpretatie door hun creatieve wijze van kijken en denken.
Mensen met een ongezonde verbeeldingsvermogen hebben wanneer het verwordt tot bijvoorbeeld waanideeën of andere psychische klachten een verziekende werking.
Mensen zonder verbeeldingsbekwaamheid hebben geen ( leer ) vermogen om zich in te leven wat het denken flexibel maakt en suggereren enkel het mechanische verklaringsmodel.
"Gezond"... Dat klinkt nogal als een norm. De natuur leeft niet op normen. Hoe meer diversiteit, hoe beter, lijkt het motto.
pi_129890095
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 01:12 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Ik zie het meer zo:

De ontkoppeling van de mechanische basis

Het lichaam vormt een eigen intern milieu, met een constante lichaamstemperatuur, een intern transportsysteem (bloedsomloop), ........... en verbeeldt zich niet bestaande mogelijkheden (doelen), die fungeren als redenen voor ons gedrag. Een mens wordt gedreven door zijn inwendige structuur en werking, die op de onderliggende structuur van de wereld is gebaseerd, in een steeds lossere verhouding met de wereld is komen te staan.

Dit vormt ons tot een zelfstandige functionele eenheid, dat zichzelf kan verplaatsen (automobile), zichzelf kan besturen (autonoom), logisch over zichzelf en de wereld kan nadenken (redelijk), en los komt van de rest van de wereld. Een individu met een eigen wil en doelstellingen.

De zelforganisatie van mensen rond doelen.

Een doel werkt als een selectie criterium op je eigen impulsen en zorgt ervoor, dat impulsen die in de lijn liggen met het doel worden uitgevoerd en andere impulsen worden onderdrukt. Dat maakt het mogelijk om feitelijk naar een doel toe te werken. Je richt al je aandacht op de taak die je uitvoert (bijvoorbeeld: eten koken). Diverse geestelijke en lichamelijke vermogens worden daardoor gecoördineerd tot een natuurlijk samenwerkende eenheid, gericht op een concreet resultaat (bijvoorbeeld: een warme maaltijd).

Deze zelfsturing maakt het mogelijk om een zelf gecoördineerd levenspad te bewandelen. We verbeelden ons een toekomst en handelen daarna. Bij dat streven hebben we van alles nodig, wat leidt tot allerlei subdoelen, strategieën en tijdspaden. Het groeit uit tot een manier van leven, waarmee je vergroeit. Dat is de menselijke zelforganisatie rond doelen en daarmee krijgt ons leven een concrete vorm in de buitenwereld.

In samenwerking met anderen ontstaat er een sociale werkelijkheid rond de gemeenschappelijke doelen en de alledaagse bedrijvigheid. Binnen dat perspectief speel je verschillende rollen. Zo vormt zich een extern gedefinieerd, in de samenleving geïntegreerd zelf. Binnen een groep wordt de zelforganisatie van een deelnemer rond het doel versterkt, als de hele omgeving zich op hetzelfde doel richt en de deelnemer daarin meegaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 10-08-2013 12:35:51 ]
The view from nowhere.
pi_129891233
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 23:41 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ja, het klopt dat iedere cel omgeven wordt door een omgeving waardoor deze beïnvloed wordt.

Maar hoe onstaan volgens jou dan zulke omgevingen uit cellen die allemaal hetzelfde DNA bevatten?

[ afbeelding ]
Proliferatie en differentiatie. ;)
pi_129895070
Interessant topic, ik weet er zelf te weinig af om goed mee te kunnen zeggen. Ik heb hier nog The Mind is I liggen, met daarin een hoofdstuk van Searle en Dennet (en vele andere), dus die maar eens doorlezen.

Even voor mijn informatie, in hoeverre is keuzes maken essentieel voor het bewustzijn? Want ik kan mij gevallen voorstellen, zoals bijvoorbeeld iemand in coma maar die toch zijn omgeving deels waarneemt, waarin geen keuzes worden gemaakt maar toch bewustzijn is.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_129895945
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 00:48 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Hehe, zie nu de post van Molurus pas. Great minds think alike :P...
8-)
pi_129896050
Nee, al die dombo's op het speciaal onderwijs hebben ook geen hersenen.
pi_129896265
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 12:08 schreef Felagund het volgende:
Interessant topic, ik weet er zelf te weinig af om goed mee te kunnen zeggen. Ik heb hier nog The Mind is I liggen, met daarin een hoofdstuk van Searle en Dennet (en vele andere), dus die maar eens doorlezen.

Even voor mijn informatie, in hoeverre is keuzes maken essentieel voor het bewustzijn? Want ik kan mij gevallen voorstellen, zoals bijvoorbeeld iemand in coma maar die toch zijn omgeving deels waarneemt, waarin geen keuzes worden gemaakt maar toch bewustzijn is.
De twee zijn gerelateerd maar niet voorwaardelijk of iets dergelijks. Je hebt geen bewustzijn nodig om keuzes te kunnen maken in het algemeen. Bij sommige soorten keuzes speelt bewustzijn een veel grotere rol dan bij andere keuzes.

Daarnaast is het zeker ook mogelijk om bewust te zijn, maar niet bewust keuzes te maken.

Wat wel zo is, dat er sommige keuzes zijn waar bewustzijn voor nodig is. Als jij bijvoorbeeld moet kiezen om iemand ten huwelijk te vragen en je dit af laat hangen van hoe je denkt je in de toekomst te voelen met die persoon, dan ben je heel bewust je opties aan het analyseren.
pi_129897306
Vereisen eenvoudige keuzes al een vorm van bewustzijn? Door je voor te stellen, dat er een kopje koffie met een stukje taart voor je op tafel staat, bewijs je dat je een voorstelling kunt maken, die losstaat van de feitelijke situatie. Je kunt jezelf naar deze gewenste situatie toewerken. Het verbeelden van een mogelijkheid gaat verder dan reageren op prikkels, en zonder dat maakt je niet de keuze om de gewenste situatie te realiseren. Vereist dat bewustzijn?

Nog een voorbeeld van alledaags bewust handelen. Als je een grote routine hebt in het uitvoeren van een bepaalde taak, kun je deze taak ook onbewust uitvoeren. Het bewustzijn wordt pas ingeschakeld als de routine ontbreekt. Neem bijvoorbeeld auto rijden. Een ervaren chauffeur, die een vaste route rijdt, kan dat op de automatische piloot. Al zal een onverwachte gebeurtenis zijn aandacht trekken en zo de bewuste controle weer inschakelen.
The view from nowhere.
pi_129897650
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 12:08 schreef Felagund het volgende:
Even voor mijn informatie, in hoeverre is keuzes maken essentieel voor het bewustzijn?
Keuzes maken is niet essentieel voor bewustzijn, maar omgekeerd.

[ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 10-08-2013 14:03:11 ]
The view from nowhere.
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 13:59:23 #122
16305 Jappie
parttime reverend
pi_129897848
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 00:46 schreef Uitstekelbaars het volgende:

Je maakt een essentiele denkfout. Je voeten dienen een bepaald doel namelijk de ene stap na de andere zetten of 1 voor 1 links 2 opzij etcetera..ook wel dansen genoemd. Je bewustzijn dient ook een bepaald doel namelijk waarnemen of ervaren of hoe je het ook wil noemen.

Wat jij een "gevoelletje" noemt is de basis van je bestaan; zonder bewustzijn is er niets, zijn er geen voeten om mee te lopen ook al zouden ze er wel zijn, zijn er geen handen om mee te typen ook al zouden ze er wel zijn. zijn er geen hersens om mee te denken ook al zouden ze er wel zijn.

Tevens kunnen voeten je met geen mogelijkheid in een andere realiteit brengen. Bewustzijn daarentegen neemt je mee in willekeurig welke fantasie of droomtoestand je van de werkelijkheid hebt. Bewustzijn kent sowieso in de fysieke realiteit al meerdere emotionele en mentale staten. Bewustzijn is allesbepalend voor hoe we de wereld om ons heen en binnen in ons ervaren en het mooie is we kunnen ons hier nog van bewust zijn ook. We zijn daarmee in staat ons bewustzijn op een dusdanige manier aan te passen dat we een aangenamere staat van bewustzijn verkrijgen.

Een bekend begrip uit de psychologie is "projectie", mensen projecteren hun eigen tekortkomingen op anderen om niet onder ogen te hoeven zien dat de eigenlijke tekortkoming bij hunzelf zit. Een overbekend voorbeeld daarvan is jaloezie. Vreemd genoeg zijn we wel in staat om deze vorm van projectie bestaansrecht toe te kennen maar kunnen wij niet overweg met het idee dat onze realiteit waarin wij leven tevens een projectie van onszelf zou kunnen zijn.

Anyway..lang verhaal kort gezegd...voeten en bewustzijn hebben ieder hun specifieke eigenschappen en moeten dus ieder op hun eigen specifieke eigenschappen worden beoordeeld.
pi_129897937
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 13:38 schreef deelnemer het volgende:
Vereisen eenvoudige keuzes al een vorm van bewustzijn? Door je voor te stellen, dat er een kopje koffie met een stukje taart voor je op tafel staat, bewijs je dat je een voorstelling kunt maken, die losstaat van de feitelijke situatie. Je kunt jezelf naar deze gewenste situatie toewerken. Het verbeelden van een mogelijkheid gaat verder dan reageren op prikkels, en zonder dat maakt je niet de keuze om de gewenste situatie te realiseren. Vereist dat bewustzijn?

Nog een voorbeeld van alledaags bewust handelen. Als je een grote routine hebt in het uitvoeren van een bepaalde taak, kun je deze taak ook onbewust uitvoeren. Het bewustzijn wordt pas ingeschakeld als de routine ontbreekt. Neem bijvoorbeeld auto rijden. Een ervaren chauffeur, die een vaste route rijdt, kan dat op de automatische piloot. Al zal een onverwachte gebeurtenis zijn aandacht trekken en zo de bewuste controle weer inschakelen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 13:51 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Keuzes maken is niet essentieel voor bewustzijn, maar omgekeerd.
Hmm niet helemaal, het ligt er natuurlijk aan wat je met "keuzes maken" bedoelt. Als je daarmee bedoelt bewust dingen afwegen en daarna bewust kiezen natuurlijk wel. Als je een wat ruimere definitie van keuzes gebruikt, er zijn meerdere opties die iemand kan nemen, en die persoon kiest voor een van die opties, dan is bewustzijn niet nodig. Een voorbeeld dat ik al eerder heb gegeven, blindsight, laat zien dat iemand een route kan kiezen en obstakels ontwijken zonder zich bewust te zijn van die obstakels.

Of het voorbeeld dat je zelf al geeft, de chauffeur die zonder na te denken naar huis rijdt, en regelmatig voor keuzes staat welke afslag te nemen, maar volautomatisch die keuzes maakt. Alhoewel je in dat geval niet 100% zeker kunt weten dat de keuzes niet een beetje bewust waren. in het geval van blindsight kun je dat wel.
pi_129898159
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 14:02 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

[..]

Hmm niet helemaal, het ligt er natuurlijk aan wat je met "keuzes maken" bedoelt. Als je daarmee bedoelt bewust dingen afwegen en daarna bewust kiezen natuurlijk wel. Als je een wat ruimere definitie van keuzes gebruikt, er zijn meerdere opties die iemand kan nemen, en die persoon kiest voor een van die opties, dan is bewustzijn niet nodig. Een voorbeeld dat ik al eerder heb gegeven, blindsight, laat zien dat iemand een route kan kiezen en obstakels ontwijken zonder zich bewust te zijn van die obstakels.
Dat voorbeeld gaat alleen over het reageren op prikkels. Niet alle prikkels hoeven bewust te worden. Het grootste deel van de werking van het lichaam is onbewust. Daarom weten we niet vanzelf hoe ons eigen lichaam werkt. Als alles wat je doet bewust was, wist je precies hoe alles zich voltrekt.
The view from nowhere.
pi_129898209
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 14:11 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat voorbeeld gaat alleen over het reageren op prikkels. Niet alle prikkels hoeven bewust te worden geregistreerd. Het grootste deel van de werking van het lichaam is onbewust. Daarom weten we niet vanzelf hoe ons eigen lichaam werkt. Als alles van je doet bewust was, wist je precies hoe alles zich voltrekt.
Ja daarom gaat het er dus om hoe je "keuzes maken" definieert. Als je het definieert als bewuste keuzes is bewustzijn natuurlijk nodig :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')