Daarin spelen de eigenschappen van water wel een rol. Als deze eigenschappen anders waren kwam er niets van terecht. Eiwitten spelen de rol die zij spelen omdat ze zich in water bevinden. Evolutie maakt van dat soort gegevenheden gebruik, zonder dat het in het DNA gespecificeerd hoeft te worden.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:20 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
O, dat stond me niet meer zo helder voor de geest. Al te diep zijn we er in ieder geval niet op ingegaan.
[..]
Met informatie wordt bedoeld informatie waaruit in principe het eindresultaat van een mens kan worden afgeleid. Die informatie bevat water niet.
Ik niet. Maar hou ook rekening met het feit dat wij mensen volstrekt onnozel zijn, als het gaat om het doorgronden van het complexe samenspel van een veeldeeltjes systeem.quote:Je kunt het niet eens globaal uitleggen of aannemelijk maken dat dit op basis van natuurwetenschappelijke spelregels mogelijk zou zijn. Of wel?
quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het bewuste heeft de werkelijkheid nodig om te kunnen bestaan en de werkelijkheid heeft het bewuste nodig om te worden gekend.
Een aanzet tot een fenomenologie van het bewustzijn:Op de laatste alinea in de spoiler na kan ik me helemaal vinden in wat er staat. Wat jij echter zegt is net even iets anders. Jij stelt dat de werkelijkheid moet bestaan voor het bewustzijn, ik zeg dat werkelijkheid en fantasie voor het waarnemend en ervarend bewustzijn niet of nauwelijks te onderscheiden is en dus voor het bewustzijn feitelijk geen grote rol inneemt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Anders gezegd, bewustzijn heeft geen werkelijkheid nodig om zich van bewust te zijn, bewustzijn heeft een aandachtspunt nodig waar het zich van bewust is. Zonder aandachtspunt is bewustzijn werkeloos. Bewustzijn en het waargenomene lijken dan ook onlosmakelijk tot elkaar veroordeeld te zijn. Bewustzijn heeft echter in en uit zichzelf de mogelijkheid om andere realiteiten te creeren dan uitsluitend de door ons zo genoemde fysieke werkelijkheid.
Bovendien zegt meer dan 80% van alle mensen die een NDE heeft meegemaakt dat de intensiteit van de ervaring vele malen groter was dan de intensiteit van de beleving hier in de fysieke realiteit.
De veronderstelling dat het voor de ontwikkeling van het bewustzijn dus wel eens gunstig zou kunnen zijn om los te komen van de minder intens beleefde aardse realiteit lijkt mij iig niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Het ontstaan van het bewustzijn zelf kan wat mij betreft prima binnen het gebied van de redeloze materie gezocht worden maar het is objectief gezien geen vereiste.
[ Bericht 0% gewijzigd door Jappie op 10-08-2013 18:58:27 ]
De fantasie maakt gebruikt van elementen uit de werkelijkheid. Het maakt er alleen nieuwe, en misschien onmogelijke, combinaties van. Het vliegende spaggetti monster bestaat uit:quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:51 schreef Jappie het volgende:
[..]
Op de laatste alinea in de spoiler na kan ik me helemaal vinden in wat er staat. Wat jij echter zegt is net even iets anders. Jij stelt dat de werkelijkheid moet bestaan voor het bewustzijn, ik zeg dat werkelijkheid en fantasie voor het waarnemend en ervarend bewustzijn niet of nauwelijks te onderscheiden is en dus voor het bewustzijn feitelijk geen grote rol inneemt.
Anders gezegd, bewustzijn heeft geen werkelijkheid nodig om zich van bewust te zijn, bewustzijn heeft een aandachtspunt nodig waar het zich van bewust is. Zonder aandachtspunt is bewustzijn werkeloos. Bewustzijn en het waargenomene lijken dan ook onlosmakelijk tot elkaar veroordeeld te zijn. Bewustzijn heeft echter in en uit zichzelf de mogelijkheid om andere realiteiten te creeren dan uitsluitend de door ons zo genoemde fysieke werkelijkheid.
Het hangt ervan af wat je met objectief bedoeld. Maar in de betekenis van gemeenschappelijk toegankelijk, moet er een object zijn waar iedereen naar kan kijken, zoals een steen of een boom.quote:Bovendien zegt meer dan 80% van alle mensen die een NDE heeft meegemaakt dat de intensiteit van de ervaring vele malen groter was dan de intensiteit van de beleving hier in de fysieke realiteit.
De veronderstelling dat het voor de ontwikkeling van het bewustzijn dus wel eens gunstig zou kunnen zijn om los te komen van de minder intens beleefde aardse realiteit lijkt mij iig niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Het ontstaan van het bewustzijn zelf kan wat mij betreft prima binnen het gebied van de redeloze materie gezocht worden maar het is objectief gezien geen vereiste.
Ik verwacht zelf dat een aantal basisvormen of symbolen (zoals rond vierkant driehoekig) voldoende zijn om het bewustzijn te helpen aan een ruime mate van fantasie maar er is ook nog zoiets als het zelfbeschouwende element van bewustzijn. In theorie lijkt het mogelijk dat bewustzijn zich van zichzelf gewaar wordt zonder uitwendige stimuli.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 19:10 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De fantasie maakt gebruikt van elementen uit de werkelijkheid. Het maakt er alleen nieuwe, en misschien onmogelijke, combinaties van. Het vliegende spaggetti monster bestaat uit:
1. vliegen (afgekeken van vogels)
2. spaggetti (de Italiaanse keuken)
3. monster (voorkomende misvormingen)
Iedereen heeft toegang tot de gegeven feiten omtrent bewustzijn zoals mensen die claimen OBE's te hebben gehad. Je hoeft zelf niet elke ervaring te hebben gehad om het toch als gegeven feit te kunnen beschouwen dat andere mensen die ervaring wel zeggen te hebben gehad. (Je kunt die beperking van het niet zelf hebben ervaren overigens wel mee laten wegen in je beoordeling.)quote:Het hangt ervan af wat je met objectief bedoeld. Maar in de betekenis van gemeenschappelijk toegankelijk, moet er een object zijn waar iedereen naar kan kijken, zoals een steen of een boom.
Ook die zaken zijn aangeleerd. De passieve dingen, die nooit iets anders doen dan zichzelf zijn, zijn onze leermeesters geweest. Door hun eenvoudige identiteit en discrete aantallen, leerden zij ons tellen en rekenen. In al hun ruimtelijke verschijningsvormen leerden zij ons meetkunde. In hun feitelijkheid leerden zij ons het onderscheidt tussen waar en onwaar. In hun cyclische veranderingen leerden zij ons de objectieve loop van de tijd.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 19:54 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik verwacht zelf dat een aantal basisvormen of symbolen (zoals rond vierkant driehoekig) voldoende zijn om het bewustzijn te helpen aan een ruime mate van fantasie maar er is ook nog zoiets als het zelfbeschouwende element van bewustzijn. In theorie lijkt het mogelijk dat bewustzijn zich van zichzelf gewaar wordt zonder uitwendige stimuli.
Dat is niet objectief, maar hearsay. Dat men iemands ervaringen niet ontkent is redelijk. Maar degene met OBE en NDE knopen daar vaak vergaande interpretaties aan vast, en doen vaak alsof deze interpretaties direct ervaren worden. Het zijn dus duidelijk slechte onderzoekers.quote:Iedereen heeft toegang tot de gegeven feiten omtrent bewustzijn zoals mensen die claimen OBE's te hebben gehad. Je hoeft zelf niet elke ervaring te hebben gehad om het toch als gegeven feit te kunnen beschouwen dat andere mensen die ervaring wel zeggen te hebben gehad. (Je kunt die beperking van het niet zelf hebben ervaren overigens wel mee laten wegen in je beoordeling.)
Ik heb echter nog nooit een wetenschapper horen zeggen dat de ervaring van die mensen er niet was. Ze zeggen alleen dat de oorzaak een andere is dan de uitleg van diegene die het hebben ervaren.
Anyway..objectief dus ten aanzien van de gegeven feiten omtrent de aard van bewustzijn.
Wat je nu zegt is is hetzelfde als zeggen dat er een first cause moet zijn geweest. De materie is dan de oorzaak van de universele basisvormen. Extrapolatie op extrapolatie volgt als je deze redenering volgt. Hoe ver terug we het ook zoeken ergens moet dan een eerste oorzaak zijn geweest zonder oorzaak en dat is een onmogelijk standpunt. Bewustzijn kan zichzelf theoretisch als niets kennen wat tevens het alles is bij gebrek aan extern referentiekader. Bewustzijn kan naar onze huidige begrippen vreemd genoeg dus wel een first cause zijn voor het materiele. Mijn uitgangspunt is echter dat er geen first cause is geweest maar simpelweg een zijn. Zodra er een zijn is kunnen er ook universele basis symbolen zijn.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 20:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ook die zaken zijn aangeleerd. De passieve dingen, die nooit iets anders doen dan zichzelf zijn, zijn onze leermeesters geweest. Door hun eenvoudige identiteit en discrete aantallen, leerden zij ons tellen en rekenen. In al hun ruimtelijke verschijningsvormen leerden zij ons meetkunde. In hun feitelijkheid leerden zij ons het onderscheidt tussen waar en onwaar. In hun cyclische veranderingen leerden zij ons de objectieve loop van de tijd.
Dat mensen er verregaande conclusies aan verbinden staat los van de feiten. De feiten zijn dat zij dit melden als diepgaande ervaring. De melding zelf is dus het feit waar je mee zult moeten werken, meer dan dat heb je niet zelfs niet als je zelf zo'n ervaring hebt ondergaan. Dit mag je hearsay noemen maar hee ik heb nog nooit zelf een onderzoek gedaan dus wat dat betreft is elk onderzoeksresultaat voor mij ook hearsay.quote:Dat is niet objectief, maar hearsay. Dat men iemands ervaringen niet ontkent is redelijk. Maar degene met OBE en NDE knopen daar vaak vergaande interpretaties aan vast, en doen vaak alsof deze interpretaties direct ervaren worden. Het zijn dus duidelijk slechte onderzoekers.
Omdat deze ervaringen niet toegankelijk wanneer men maar wil en voor wie dat maar wil, zijn ze toch niet vergelijkbaar met onze ervaring met een vallende stenen. Het fenomeen is ongrijpbaarder.
De mensen die deze ervaringen hebben zijn niet degenen die ze onderzoeken, en degene die het onderzoek doen hebben vaak zelf deze ervaringen niet. Hebben onderzoeker wel zo'n ervaring gehad, en willen het nog eens herhalen, dan kan dat niet. Dit belemmerd het onderzoek.
Dat is het rare aan de meetkunde en de wiskunde als geheel. In de termen van Kant is de wiskunde synthetisch a priori. Als we kijken naar wiskundige disciplines zoals de calculus dan lijkt het meer een ontdekking te zijn dan een uitvinding. Archimedes had 2000 jaar voor Newton al calculus uitgevonden maar heeft dit document nooit gepubliceerd. Dit werd later teruggevonden als de Archimedes Palimpsest.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 20:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ook die zaken zijn aangeleerd. De passieve dingen, die nooit iets anders doen dan zichzelf zijn, zijn onze leermeesters geweest. Door hun eenvoudige identiteit en discrete aantallen, leerden zij ons tellen en rekenen. In al hun ruimtelijke verschijningsvormen leerden zij ons meetkunde. In hun feitelijkheid leerden zij ons het onderscheidt tussen waar en onwaar. In hun cyclische veranderingen leerden zij ons de objectieve loop van de tijd.
Strikt genomen is diversiteit een geschikte eigenschap van de natuur.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 02:12 schreef Gray het volgende:
[..]
"Gezond"... Dat klinkt nogal als een norm. De natuur leeft niet op normen. Hoe meer diversiteit, hoe beter, lijkt het motto.
Als we uitgaan van evolutie is het aannemelijker dat het is ontstaan. Ons gevoel voor logica en meetkunde is een afstemming op de bestaande structuur van de natuurlijke omgeving. Ons bewustzijn is geleidelijk in de evolutionaire geschiedenis tot stand gekomen, net als onze andere eigenschappen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 21:12 schreef Jappie het volgende:
[..]
Wat je nu zegt is is hetzelfde als zeggen dat er een first cause moet zijn geweest. De materie is dan de oorzaak van de universele basisvormen. Extrapolatie op extrapolatie volgt als je deze redenering volgt. Hoe ver terug we het ook zoeken ergens moet dan een eerste oorzaak zijn geweest zonder oorzaak en dat is een onmogelijk standpunt. Bewustzijn kan zichzelf theoretisch als niets kennen wat tevens het alles is bij gebrek aan extern referentiekader. Bewustzijn kan naar onze huidige begrippen vreemd genoeg dus wel een first cause zijn voor het materiele. Mijn uitgangspunt is echter dat er geen first cause is geweest maar simpelweg een zijn. Zodra er een zijn is kunnen er ook universele basis symbolen zijn.
Als onderzoeker kun je weinig met verhalen van mensen over hun ervaringen. Dat wil niet zeggen dat het geen grond heeft. Vergelijk het met homofilie. Mensen zeggen wat hun seksuele voorkeur is en dat moet je serieus nemen. Maar je kunt er weinig anders mee, dan het voor kennisgeving aannemen.quote:Dat mensen er verregaande conclusies aan verbinden staat los van de feiten. De feiten zijn dat zij dit melden als diepgaande ervaring. De melding zelf is dus het feit waar je mee zult moeten werken, meer dan dat heb je niet zelfs niet als je zelf zo'n ervaring hebt ondergaan. Dit mag je hearsay noemen maar hee ik heb nog nooit zelf een onderzoek gedaan dus wat dat betreft is elk onderzoeksresultaat voor mij ook hearsay.
Voor wat betreft het ontbreken van documentatie en het kunnen herhalen van ervaringen denk ik toch echt dat je een uitspraak doet die bezijden de waarheid is. Robert Monroe is voor zover ik weet de best gedocumenteerde onderzoeker op dit gebied maar er zijn er zeker meer. Het is dus niet alsof men geen pogingen doet het onder de aandacht te brengen van onderzoekscentra of er zelf niets mee te doen maar het wordt simpelweg niet geaccepteerd.
http://www.monroeinstitute.org/
Zo raar is dat niet. Er is sprake van een dubbele ondersteuning:quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 21:48 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Dat is het rare aan de meetkunde en de wiskunde als geheel. In de termen van Kant is de wiskunde synthetisch a priori. Als we kijken naar wiskundige disciplines zoals de calculus dan lijkt het meer een ontdekking te zijn dan een uitvinding. Archimedes had 2000 jaar voor Newton al calculus uitgevonden maar heeft dit document nooit gepubliceerd. Dit werd later teruggevonden als de Archimedes Palimpsest.
Pas in de 18de eeuw heeft Newton samen met Leibniz de calculus uitgevonden onafhankelijk van elkaar. Newton in Engeland en Leibniz in Pruissen. Zelfs de stelling dat elke vierhoeken vier hoeken heeft van 90 graden lijkt met de ontdekking van de niet-euclidische meetkunde onwaar te zijn omdat er vormen zijn waarvan die deze wet niet lijken te volgen zoals in de hyperbolische meetkunde.
Ik wil hier toch nog even wat inhoudelijker op ingaan.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 22:19 schreef oompaloompa het volgende:
Na anderhalve thread quantumtheorie vind ik het jammer dat je er niet dieper op in wilt gaan, vooral omdat je links meer vragen opleveren dan oplossen en elkaar veel tegen lijken te spreken.
Ik waardeer in ieder geval je eerlijkheid in dezen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik niet. Maar hou ook rekening met het feit dat wij mensen volstrekt onnozel zijn, als het gaat om het doorgronden van het complexe samenspel van een veeldeeltjes systeem.
Hoe bedoel je dit? Zeg je hier dat eencelligen en planten enzo een bewustzijn hebben? In dat geval kun je Dennett niet echt aanhalen als referentie denk ik.quote:Op maandag 12 augustus 2013 19:02 schreef quirigua het volgende:
Na wat er deze ochtend gebeurd is op paleis den Bosch (@ Friso), zou ik zeggen : ja.
Maar je kan "bewustzijn" ook veel ruimer zien, en dan is het antwoord :
[1] biologische activiteit zonder bewustzijn bestaat niet (bijvoorbeeld ref:: Piaget, Sigal, Dennet) ;[2] elke biologische activiteit heeft een bewustzijnsvector ;
Ik ben eerlijk gezegd niet bekend met Piaget. Wat bedoel je met 'elders'? En is dat ooit wetenschappelijk vastgesteld?quote:Op maandag 12 augustus 2013 19:02 schreef quirigua het volgende:
[4] bewustzijn is niet alleen in de hersens gelokaliseerd, resultaten van bewustzijn kunnen ook van elders komen en elders aangrijpen (Piaget).
Prima.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:15 schreef Jappie het volgende:
[..]
Mooi, gelukkig begrijp je dat wel; dat was ook min of meer de intentie van de exercitie. Laten we weer even terug gaan naar de kern van het verhaal en wellicht ben je door het succes van dit begrip nu zo enthousiast en welwillend geworden dat er ruimte is voor meer begrip.
Akkoord en akkoord.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:15 schreef Jappie het volgende:
Als je een voet wil verklaren dan kijk je naar de voet en al haar facetten, samenhangen en eventuele ervaringen die je met je voet hebt. Bij bewustzijn dien je net zo te werk te gaan,
Hier ben je me al kwijt. Hoe kom je tot deze conclusie? Wat betekent 'buiten fysieke realiteiten' eigenlijk in wetenschappelijke zin?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:15 schreef Jappie het volgende:
bewustzijn zelf herbergt de mogelijkheid en heeft de ervaringen van buiten fysieke realiteiten.
Een dualist zal dit ongetwijfeld doen. Maar welk argument de dualist daarvoor heeft is en blijft me onduidelijk.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:15 schreef Jappie het volgende:
Deze dienen dus objectief gezien net als bij de voet allemaal bekeken te worden. 1 van de mogelijkheden die bij het bewustzijn horen is een realiteit aan te nemen die wij op dit huidige moment in onze menselijke geschiedenis als bovenzintuiglijk of bovennatuurlijk zouden kwalificeren.
Dit heeft ongeveer net zoveel inhoud als 'onderzoek naar voeten is geen onderzoek naar lopen'. Daarmee is lopen nog geen bovennatuurlijk of niet-materieel iets.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:15 schreef Jappie het volgende:
Wanneer je hersenonderzoek doet dan verklaar je de hersenen en ondanks het feit dat er een mogelijkheid bestaat dat de hersenen het bewustzijn voortbrengen is onderzoek naar de hersenen niet hetzelfde als onderzoek naar bewustzijn.
Het is mij vooralsnog onduidelijk waar je dit onderscheid tussen voeten en hersenen op baseert. Kun je dat nog eens toelichten?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:15 schreef Jappie het volgende:
Het bewustzijn is de deur naar de andere realiteiten en als zodanig dient zowel de binnen als de buitenkant van de deur bekeken te worden.
Mijn gedachte is eerder het tegenovergestelde:quote:Op maandag 12 augustus 2013 18:50 schreef starla het volgende:
Wat een moeilijke en langdradige discussie voor een simpel antwoord: nee.
Geen idee ik bedrijf geen wetenschap dus ik zou al helemaal niet weten wat dat in wetenschappelijke zin betekent.quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Prima.
[..]
Akkoord en akkoord.
[..]
Hier ben je me al kwijt. Hoe kom je tot deze conclusie? Wat betekent 'buiten fysieke realiteiten' eigenlijk in wetenschappelijke zin?
Heeft niets met dualist zijn te maken maar simpelweg met het ervaren van een OBE bijvoorbeeld.quote:Een dualist zal dit ongetwijfeld doen. Maar welk argument de dualist daarvoor heeft is en blijft me onduidelijk.
Nee dat heeft het niet.quote:Dit heeft ongeveer net zoveel inhoud als 'onderzoek naar voeten is geen onderzoek naar lopen'. Daarmee is lopen nog geen bovennatuurlijk of niet-materieel iets.
Kunnen wel, willen niet. Ik heb mijn argumenten aangedragen ik zou er nog een aantal vanuit een geheel andere invalshoek kunnen toevoegen maar mij is altijd geleerd dat als een ezel niet wil lopen dat je hem niet kunt dwingen. Nu wil ik je geenzins vergelijken met een ezel, maar het toeval wil nu eenmaal dat die metafoor voor koppigheid bestaat.quote:Het is mij vooralsnog onduidelijk waar je dit onderscheid tussen voeten en hersenen op baseert. Kun je dat nog eens toelichten?
Niet echt, je kunt m'n occipitaalkwabben compleet verwijderen en dan zie ik niets meer. Mijn bewustzijn blijft intact.quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mijn gedachte is eerder het tegenovergestelde:
"Wat een moeilijke en langdradige discussie voor een simpel antwoord: ja."
Als ik stukje bij beetje je hersenen verwijder dan kun je er redelijk vanuit gaan dat ook jouw bewustzijn stukje bij beetje verdwijnt.
Hehe, ik kan me best voorstellen dat het zo op je overkomt. Maar geloof me dat het volledig oprecht is wanneer ik zeg dat ik in geen enkele van je posts ook maar 1 argument heb kunnen ontdekken voor een dualistisch wereldbeeld.quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:40 schreef Jappie het volgende:
Kunnen wel, willen niet. Ik heb mijn argumenten aangedragen ik zou er nog een aantal vanuit een geheel andere invalshoek kunnen toevoegen maar mij is altijd geleerd dat als een ezel niet wil lopen dat je hem niet kunt dwingen. Nu wil ik je geenzins vergelijken met een ezel, maar het toeval wil nu eenmaal dat die metafoor voor koppigheid bestaat.
Dat lijkt me sowieso een mooi vooruitzicht. Net als jij kijk ik uit naar welke verklaring de wetenschap dan ook mee komt. Maar ik vraag me wel af of jij tegen die tijd een van de mensen zult zijn die blijft volhouden dat dat alleen over de hersenen gaat maar niet over bewustzijn. (Dat kan namelijk altijd, ook ten aanzien van voeten trouwens.)quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:40 schreef Jappie het volgende:
Hoe het ook zei, ik heb voldoende bijgedragen aan dit topic en ik vind het eerlijk gezegd voorlopig wel weer even mooi zo. Ondanks dat mijn missie niet is geslaagd weet ik mij getroost in de gedachte dat er genoeg ruimdenkende openminded wetenschappers in het veld bezig zijn met diverse soorten onderzoek naar bewustzijn in al haar aspecten. Zoals wel vaker in vastgelopen discussies kunnen we besluiten in de wetenschap dat de toekomst het ons zal leren.
Er zijn inderdaad ook delen van de hersenen die je kunt verwijderen zonder dat je je bewustzijn verliest.quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:44 schreef starla het volgende:
[..]
Niet echt, je kunt m'n occipitaalkwabben compleet verwijderen en dan zie ik niets meer. Mijn bewustzijn blijft intact.
En als je je complete hersenen verwijdert?quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:44 schreef starla het volgende:
[..]
Niet echt, je kunt m'n occipitaalkwabben compleet verwijderen en dan zie ik niets meer. Mijn bewustzijn blijft intact.
Ja dus? Dat sluit toch niet uit dat zonder hersenen bewustzijn niet mogelijk is?quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad ook delen van de hersenen die je kunt verwijderen zonder dat je je bewustzijn verliest.Maar dat houdt echt ergens op.
Sja... dat je iets niet kunt uitsluiten zegt helemaal niets. Als we elk aspect van bewustzijn weten te verklaren aan de hand van het functioneren van de hersenen zou je nog steeds dit standpunt in kunnen nemen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:55 schreef starla het volgende:
[..]
Ja dus? Dat sluit toch niet uit dat zonder hersenen bewustzijn niet mogelijk is?
Dat is tot op heden nog niet gelukt, maar in essentie is dat mogelijk ja. En ik heb geen enkele reden om te veronderstellen dat die reproductie niet bewust zou zijn.quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:55 schreef starla het volgende:
Op cellulair niveau is het niets anders dan een (zeer complexe) interactie van moleculen en ionen.
Dat valt te reproduceren.
Dan zijn we het eensquote:Op maandag 12 augustus 2013 20:58 schreef Molurus het volgende:
En ik heb geen enkele reden om te veronderstellen dat die reproductie niet bewust zou zijn.
Dan is het antwoord op de vraag in de TT toch ondubbelzinnig 'ja'? Zolang we die reproductie niet hebben gemaakt is het bijbehorende bewustzijn er ook niet.quote:
Ik vat die vraag dan anders op. Is het noodzakelijk in de zin dat er geen enkel ander systeem mogelijk ooit een bewustzijn zou kunnen krijgen, dan is het antwoord: nee.quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan is het antwoord op de vraag in de TT toch ondubbelzinnig 'ja'? Zolang we die reproductie niet hebben gemaakt is het bijbehorende bewustzijn er ook niet.
Ahh... zo! Inderdaad, als je de vraag zo opvat is het antwoord 'nee'. Elk systeem dat de functies van de hersenen in welke vorm dan ook heeft zal bewustzijn als emergent verschijnsel kennen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:06 schreef starla het volgende:
[..]
Ik vat die vraag dan anders op. Is het noodzakelijk in de zin dat er geen enkel ander systeem ooit een bewustzijn zou kunnen krijgen, dan is het antwoord: nee.
Volledig eensch!quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:06 schreef starla het volgende:
Is het noodzakelijk aangezien tot op heden de hersenen alleen voor bewustzijn lijken te zorgen: ja.
Hypothetisch blijft het antwoord nee.
Ik bedoel niet dat een anatoom (bioloog of arts) een gebied in het weefsel van eencelligen of planten, virussen of bacterien kan aanwijzen en zeggen : daar precies zit "het" bewustzijn.quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit? Zeg je hier dat eencelligen en planten enzo een bewustzijn hebben? In dat geval kun je Dennett niet echt aanhalen als referentie denk ik.
[..]
Ik ben eerlijk gezegd niet bekend met Piaget. Wat bedoel je met 'elders'? En is dat ooit wetenschappelijk vastgesteld?
Omdat introspectie geen toegang geeft tot je eigen interne werking.quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:10 schreef Molurus het volgende:
Het probleem voor de materialist is: als er 1 wereld is, hoe kan het dat het lijkt alsof er twee zijn?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grote projecten: het Europese Human Brain Project, een simulatie van de menselijke hersenen met supercomputers (geschatte kostprijs ruim één miljard euro). En het Amerikaanse BRAIN initiatief.
NB: How Dumb is Daniel Dennett? (viel me op omwille van de auteur: Aaron Swartz, de MIT hacker die zelfmoord pleegde)
Dat niet iedereen een fan is van Dennett kan ik best begrijpen. Maar om in die context nu een computernerd aan te halen die tot 50 jaar cel is veroordeeld vanwege allerlei vormen van fraude en die daarna zelfmoord pleegde.... dat klinkt mij dubieus in de oren.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 08:46 schreef meth1745 het volgende:
NB: How Dumb is Daniel Dennett? (viel me op omwille van de auteur: Aaron Swartz, de MIT hacker die zelfmoord pleegde)
Ik postte het enkel omdat de naam me opviel, als stukje trivia. (hij is niet veroordeeld geweest btw, had een offer van zes maand gekregen, er is heel wat kritiek op MIT gekomen voor de manier waarop ze het aangepakt hebben.), dacht dat die zaak redelijk bekend wasquote:Op dinsdag 13 augustus 2013 09:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat niet iedereen een fan is van Dennett kan ik best begrijpen. Maar om in die context nu een computernerd aan te halen die tot 50 jaar cel is veroordeeld vanwege allerlei vormen van fraude en die daarna zelfmoord pleegde.... dat klinkt mij dubieus in de oren.
Dan lijkt kritiek van iemand die ook werkelijk filosoof is me toch interessanter.
Buiten dat is iemand persoonlijk aanvallen en als dom beschouwen ook niet heel sterk in een discussie.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 09:50 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Ik postte het enkel omdat de naam me opviel, als stukje trivia. (hij is niet veroordeeld geweest btw, had een offer van zes maand gekregen, er is heel wat kritiek op MIT gekomen voor de manier waarop ze het aangepakt hebben.), dacht dat die zaak redelijk bekend was
Ok.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 09:50 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Ik postte het enkel omdat de naam me opviel, als stukje trivia.
Nee, het verhaal is voor mij nieuw. Op zichzelf interessant.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 09:50 schreef meth1745 het volgende:
(hij is niet veroordeeld geweest btw, had een offer van zes maand gekregen, er is heel wat kritiek op MIT gekomen voor de manier waarop ze het aangepakt hebben.), dacht dat die zaak redelijk bekend was
Ik zou niet meteen weten wie de meeste expertise betreffende Conway's game of life had, Dennett of Swartz.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 10:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ok.
[..]
Nee, het verhaal is voor mij nieuw. Op zichzelf interessant.
Mijn eerste reflex wanneer iemand iets beweert, wat dan ook, is om eens te gaan kijken: 1) wie is dit? 2) wat is zijn expertise op het gebied van die claim? etc. Hij zal namelijk niet de eerste zijn die iets beweert ten aanzien van een vakgebied waarin hij geen enkele expertise heeft. Dat gebeurt zelfs heel erg vaak helaas.
Niet dat ik zelf niet geneigd ben om eerst te kijken waar of uit welke hoek iets vandaan komt is dit eigenlijk puur een argument from authority. Uiteindelijk is het namelijk niet zo dat iemand die nog geen sporen verdiend heeft domme dingen zegt nog is het waar dat iemand die gezien wordt als autoriteit altijd zinnige dingen zegt. We laten ons echter wel vaak door dit soort vooringenomenheid leiden helaas.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 10:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ok.
[..]
Nee, het verhaal is voor mij nieuw. Op zichzelf interessant.
Mijn eerste reflex wanneer iemand iets beweert, wat dan ook, is om eens te gaan kijken: 1) wie is dit? 2) wat is zijn expertise op het gebied van die claim? etc. Hij zal namelijk niet de eerste zijn die iets beweert ten aanzien van een vakgebied waarin hij geen enkele expertise heeft. Dat gebeurt zelfs heel erg vaak helaas.
Het ging me daar meer om zijn kritiek op Dennett. Conway's game of life is wat mij betreft een leuke koddige wiskundige curiositeit. Of het wetenschappelijk gezien nu zo veel waarde heeft betwijfel ik.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 10:40 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Ik zou niet meteen weten wie de meeste expertise betreffende Conway's game of life had, Dennett of Swartz.![]()
Dennett lijkt me niet het soort persoon dat willens en wetens een argument verkondigt waarvan hij weet dat het niet deugt.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 10:40 schreef meth1745 het volgende:
Denk overigens dat Dennett best weet dat het argument niet deugt. Vrije wil en bewustzijn bij dieren zijn twee onderwerpen waar hij zwakke en vergezochte argumenten gebruikt, haast alsof ie het enkel voor de "simpelen van geest" schreef, de mensen die een moordenaar zouden vrijspreken omdat hij geen vrije wil heeft, of mensen die hun hond een tv kopen omdat ie kan denken...
Klopt. Maar als eerste check / vuistregel is het wel degelijk goed bruikbaar. Geen van ons heeft de tijd om alle claims die er worden gedaan te bekijken in het wetenschappelijke detail dat daarvoor nodig is. Als iemand geen aanwijsbare expertise bezit bespaar je jezelf daarmee gewoon een hoop onnodig werk.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 10:59 schreef Jappie het volgende:
[..]
Niet dat ik zelf niet geneigd ben om eerst te kijken waar of uit welke hoek iets vandaan komt is dit eigenlijk puur een argument from authority.
Het is nu eenmaal een betrouwbare methode om claims op gebieden waarin je zelf ook geen expertise hebt op waarde te schatten.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 10:59 schreef Jappie het volgende:
Uiteindelijk is het namelijk niet zo dat iemand die nog geen sporen verdiend heeft domme dingen zegt nog is het waar dat iemand die gezien wordt als autoriteit altijd zinnige dingen zegt. We laten ons echter wel vaak door dit soort vooringenomenheid leiden helaas.
Whatever merits, he is also a fast talkerquote:Op dinsdag 13 augustus 2013 11:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Maar als eerste check / vuistregel is het wel degelijk goed bruikbaar. Geen van ons heeft de tijd om alle claims die er worden gedaan te bekijken in het wetenschappelijke detail dat daarvoor nodig is. Als iemand geen aanwijsbare expertise bezit bespaar je jezelf daarmee gewoon een hoop onnodig werk.
Niet dat daarmee aangetoond is dat het onzin is. Natuurlijk is het mogelijk dat iemand met een mavo opleiding (ik noem maar wat) ineens een GUT uit zijn mouw schudt. Het lijkt me echter niet erg waarschijnlijk.
[..]
Het is nu eenmaal een betrouwbare methode om claims op gebieden waarin je zelf ook geen expertise hebt op waarde te schatten.
Bij gebrek aan beter werkt deze checklist prima.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Dat je voor jezelf een afweging maakt op basis van zoiets als een baloney detction kit ontslaat je nog niet van de verplichting om het voorgelegde statement te toetsen op zijn waarde. In sommige uitzonderingen is het zo een specialistisch gebied dat jij het niet kunt bepalen en dan zijn uitspraken sowieso niet zo handig om te doen maar wat je zoeven deed met betrekking tot het statement over Dennet was direct in de verdediging gaan door het maken van 2 valse argumenten. Het eerste was het argument van authority zoals ik reeds al zei en het 2e was het in diskrediet brengen van persoon die het statement deed zonder inhoudelijk te kijken naar wat hij nou eigenlijk te vertellen had.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 11:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Maar als eerste check / vuistregel is het wel degelijk goed bruikbaar. Geen van ons heeft de tijd om alle claims die er worden gedaan te bekijken in het wetenschappelijke detail dat daarvoor nodig is. Als iemand geen aanwijsbare expertise bezit bespaar je jezelf daarmee gewoon een hoop onnodig werk.
Niet dat daarmee aangetoond is dat het onzin is. Natuurlijk is het mogelijk dat iemand met een mavo opleiding (ik noem maar wat) ineens een GUT uit zijn mouw schudt. Het lijkt me echter niet erg waarschijnlijk.
[..]
Het is nu eenmaal een betrouwbare methode om claims op gebieden waarin je zelf ook geen expertise hebt op waarde te schatten.
Bij gebrek aan beter werkt deze checklist prima.
Volgens mij begreep je mijn argument verkeerd. Ik heb helemaal niet de tijd om alle opmerkingen van alle mensen inhoudelijk te bekijken. Dat ga ik dan ook niet doen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 11:39 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Dat je voor jezelf een afweging maakt op basis van zoiets als een baloney detction kit ontslaat je nog niet van de verplichting om het voorgelegde statement te toetsen op zijn waarde. In sommige uitzonderingen is het zo een specialistisch gebied dat jij het niet kunt bepalen en dan zijn uitspraken sowieso niet zo handig om te doen maar wat je zoeven deed met betrekking tot het statement over Dennet was direct in de verdediging gaan door het maken van 2 valse argumenten. Het eerste was het argument van authority zoals ik reeds al zei en het 2e was het in diskrediet brengen van persoon die het statement deed zonder inhoudelijk te kijken naar wat hij nou eigenlijk te vertellen had.
Op zich niets mis mee dat je dat op die manier voor jezelf bepaalt maar op het moment dat je het als reactie op het forum post zeg je dus eigenlijk niets over het statement.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |