Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)ngeval_Spanje__.htmlquote:Santiago de Compostela - Bij een treinongeluk in Spanje zijn woensdag zeker 10 doden gevallen. Dit heeft de Spaanse krant El País gemeld op zijn website. Het ongeluk gebeurde bij het station van de stad Santiago de Compostela.
De trein, die met zo'n 240 passagiers onderweg was van Madrid naar Ferrol, is in een scherpe bocht ontspoord. Hulpverleners spoedden zich naar de plek des onheils in een buitenwijk van de hoofdstad van de regio Galicië.
Nu 20 op NOS journaal.quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:38 schreef Alentejana het volgende:
Is nu al aangepast naar 15 op de portugese nieuwssite.
Waarom twijfel jij daaraan?quote:
Sarcasme?quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:48 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Kan, die explosies kunnen natuurlijk ook van andere dingen komen.
Tenzij het nogal duidelijk is. Waarschijnlijk plenty ooggetuigen, daar hij op het station af ging.quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
Omdat een wagon helemaal verwoest is en er brand in is uitgebroken, en er was een explosie te horen.
Normaal gesproken zeggen ze sowieso niet zo snel dat het een ongeluk is en willen ze eerst al het andere uitsluiten.
getuigen hebben al verklaard dat er een hele grote knal gehoort was voor dat de trein ontspoorde?quote:
Link?quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:54 schreef RAVW het volgende:
[..]
getuigen hebben al verklaard dat er een hele grote knal gehoort was voor dat de trein ontspoorde?
misschien weer een aanslag ?
Brandstof? Lijkt me dat treinen op stroom rijden of zijn ze hybride?quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:53 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Tenzij het nogal duidelijk is. Waarschijnlijk plenty ooggetuigen, daar hij op het station af ging.
Als een trein een muur raakt dan gaat dat met nogal wat geweld gepaard. Niemand zegt dat de explosie vooraf ging aan het ongeluk. Kan gewoon de brandstoftank zijn geweest, gezien het feit dat een van de motoren in de brand ging.
quote:Een ooggetuige vertelt: "Het ging zo snel... het lijkt erop dat de trein in de schuine boog van de HSL begon te draaien, waarna de wagons bovenop elkaar stapelden. Een heleboel mensen werden onderop geplet."
"Wij probeerden ons uit de onderkant van de wagons te wurmen om weg te komen en we merkten dat de trein brandde. Ik zat in de tweede wagon en er was vuur. Ik zag lijken."
Inderdaad. Het is vreemd en om de conclusie te trekken dat het zeker een ongeluk was is het nog wat vroeg.quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:55 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Brandstof? Lijkt me dat treinen op stroom rijden of zijn ze hybride?
Dat lijkt me niet. Je gaat uit van een ongeluk tot iets op het tegendeel wijst. En niet andersom.quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:56 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Inderdaad. Het is vreemd en om de conclusie te trekken dat het zeker een ongeluk was is het nog wat vroeg.
Tja, hoe zou jij het omschrijven? Een klap?quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:56 schreef RAVW het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/533139-doden-bij-treinongeluk-spanje.html
Ze (de media) hebben het al over 35 inmiddelsquote:Op woensdag 24 juli 2013 22:58 schreef JanCees het volgende:
Melding van nu.nl. Hebben het over 24 doden.
Het gaat trouwens om een hoge snelheidstrein.quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:56 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Inderdaad. Het is vreemd en om de conclusie te trekken dat het zeker een ongeluk was is het nog wat vroeg.
Precies wat ik zeg: je gaat uit van een ongeluk tot er (concrete) aanwijzingen zijn voor het tegendeel..quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:58 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Het gaat trouwens om een hoge snelheidstrein.
De oorzaak is nog niet bekend, maar er is toch geen aanwijzing om aan te nemen dat er een bom of wat dan ook is afgegaan....
Nou ja, ik dacht: gooi het in de groep.quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Precies wat ik zeg: je gaat uit van een ongeluk tot er (concrete) aanwijzingen zijn voor het tegendeel..
Weet jij of die op brandstof rijden of op elektriciteit?quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:58 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Het gaat trouwens om een hoge snelheidstrein.
De oorzaak is nog niet bekend, maar er is toch geen aanwijzing om aan te nemen dat er een bom of wat dan ook is afgegaan....
Het is een bi-mode trein. Dus als er geen bovenleiding is dan kan de trein verder rijden middels een dieselmotor. Zal dus minstens een paar honderd liter in de brandstoftanks zitten.quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:55 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Brandstof? Lijkt me dat treinen op stroom rijden of zijn ze hybride?
Heb ik ook gelezen ja..quote:
Dank!quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:00 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Het is een bi-mode trein. Dus als er geen bovenleiding is dan kan de trein verder rijden middels een dieselmotor. Zal dus minstens een paar honderd liter in de brandstoftanks zitten.
Ok, dan kan dat de explosie veroorzaakt hebben.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:00 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Het is een bi-mode trein. Dus als er geen bovenleiding is dan kan de trein verder rijden middels een dieselmotor. Zal dus minstens een paar honderd liter in de brandstoftanks zitten.
Dit.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:00 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Ja, een slagveld. Veel reddingswerkers aan het werk. Hier op de radio regelmatig updates (ik zit in Portugal).quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Heb ik ook gelezen ja..
Schijnen er ook 4 te branden
Dat weet ik toevalligquote:Op woensdag 24 juli 2013 23:03 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Ja, een slagveld. Veel reddingswerkers aan het werk. Hier op de radio regelmatig updates (ik zit in Portugal).
Of je doet het onder een spoiler met een waarschuwing erbij. Maar heb de foto's op nos.nl al gezien ja, het is een slagveld daar.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:05 schreef Alentejana het volgende:
Er is een foto met lijken, maar die zal ik maar niet plaatsen?
In een spoiler? Ik kan er wel tegen, anderen niet misschien..quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:05 schreef Alentejana het volgende:
Gaat hard.quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ze (de media) hebben het al over 35 inmiddels
quote:Een Alvia zo te zien...deze treinen (Talgo-variant) kunnen zowel op Iberisch spoor (1668mm) als normaalspoor (1435mm) rijden d.m.v. variabele assen...hopelijk is dát niet 1 van de oorzaken! Er rijden namelijk enorm veel van dat soort treinen in Spanje rond!Een Alvia zo te zien...deze treinen (Talgo-variant) kunnen zowel op Iberisch spoor (1668mm) als normaalspoor (1435mm) rijden d.m.v. variabele assen...hopelijk is dát niet 1 van de oorzaken! Er rijden namelijk enorm veel van dat soort treinen in Spanje rond!
quote:als de asvergrendeling onder hoge belasting losspringt klinkt dat als een explosie.
Op enkele foto's zie je niks anders dan lakens op de grond...quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:11 schreef sonnyspek het volgende:
Hopelijk valt het mee met de slachtoffers, maar ik vrees het ergste.Ben benieuwd of het door de hitte komt of iets anders.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
«shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
Lokale bewoners.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:11 schreef tralalala het volgende:
[ afbeelding ]
Ramptoerisme of passagiers?
Is dat erger dan digitaal ramptoerisme?quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:11 schreef tralalala het volgende:
[ afbeelding ]
Ramptoerisme of passagiers?
Oef.... die lijkenfoto's. Heftige shit.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
Foto's:
http://elpais.com/elpais/(...)43_634251_1374699612
Pff, of foto's van overlevenden die gewond langs het spoor zitten met uitzicht op degenen die het niet hebben overleefd....quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:15 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Oef.... die lijkenfoto's. Heftige shit.
Die zag ik ook net ja.. Wat moet er door iemand heengaan op zo'n moment?quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:16 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Pff, of foto's van overlevenden die gewond langs het spoor zitten met uitzicht op degenen die het niet hebben overleefd....
Weinig lijkt me. Moment van besef zal pas veel later optreden. Denk dat de meesten gewoon in een soort van trance/shock zijn.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Die zag ik ook net ja.. Wat moet er door iemand heengaan op zo'n moment?
Dia da Galiza.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:14 schreef sonnyspek het volgende:
Hoe heette dat feest ook alweer en heeft het betrekking op bepaalde ideeën? Wat vandaag is.
Galicië denk ik, Santiago de Compostela ligt in die regioquote:Op woensdag 24 juli 2013 23:20 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Dia da Galiza.
Dus gewoon de dag van Galizië. ik zal even zoeken wat het inhoudt.
De digitale ramptoeristen zitten in elk geval de hulpverleners niet in de weg.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:14 schreef Terecht het volgende:
[..]
Is dat erger dan digitaal ramptoerisme?
Op de FP ook hoorquote:Op woensdag 24 juli 2013 23:22 schreef nummer_zoveel het volgende:
Op nu.nl staat nu dat ooggetuigen zeggen een explosie te hebben gehoord vóór het ontsporen van de trein.
Achter een linkje hebben de users nog de keuze, zou ik zeggen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:05 schreef Alentejana het volgende:
Ja, weet ik het hoe je het in het nederlands schrijft...quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Galicië denk ik, Santiago de Compostela ligt in die regio
https://www.google.nl/sea(...)ceid=chrome&ie=UTF-8
Kijk even mijn posts hier na danquote:
Ik bedoel het niet rot, ik dacht gewoon meequote:Op woensdag 24 juli 2013 23:24 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Ja, weet ik het hoe je het in het nederlands schrijft...
Ik heb er vlak onder gwoond, in de Minho, ik weet waar het ligt...
Het is wel een politiek beladen dag, ook dia de pátria genoemd dus "vaderlandsdag".
Langzaam heeft de trein zeker niet gereden, maar misschien is er ook wat mis geweest met het spoor.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:00 schreef nummer_zoveel het volgende:
En als het een ongeluk was: hoe kan zoiets gebeuren zeg? Heeft ie de bocht zo hard genomen?
Ja, maar wat anders hoor je voor het ontsporen?quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:22 schreef nummer_zoveel het volgende:
Op nu.nl staat nu dat ooggetuigen zeggen een explosie te hebben gehoord vóór het ontsporen van de trein.
quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:26 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Langzaam heeft de trein zeker niet gereden, maar misschien is er ook wat mis geweest met het spoor.
Net ontdekt dat je posts van de FP ook gewoon kunt quotenquote:Op woensdag 24 juli 2013 @ 23:21 schreef Straatklinker het volgende:
Schijnbaar is dat traject daar ook pas gerenoveerd.
"De momento, el diputado del PP Celso Delgado ha explicado que "no hay una razón clara que explique lo sucedido porque la infraestructura estaba renovada recientemente".
quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:26 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Ja, maar wat anders hoor je voor het ontsporen?
quote:Op woensdag 24 juli 2013 @ 23:04 schreef AnitaHanjaab het volgende:
[..]
[..]
als de asvergrendeling onder hoge belasting losspringt klinkt dat als een explosie.
Voor anderen ook handig.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik bedoel het niet rot, ik dacht gewoon mee
quote:Update 23.25 uur
Het Spaanse ABC ADIF bericht in haar liveblog [Google Translate] dat treinen nét voor binnenkomst in Santiago de Compostela nog 350 kilometer per uur rijden en precies op 'het bochtige stuk voor het station' vol moeten afremmen.
Het zou kunnen dat hierbij iets fout is gegaan, ook gezien de 'te hoge snelheid' die omstanders rapporteren. Het traject is onlangs nog gerenoveerd.
Verder heeft de regionale overheid mensen opgeroepen om hard benodigd bloed te komen doneren in ziekenhuizen.
De Spaanse autoriteiten wensen nog niet over de oorzaak te speculeren. De HSL-lijn Olmedo-Zamora-Galicia, die Madrid met Santiago de Compostela verbindt, is opgeschort.
quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:29 schreef Floriboy het volgende:
Ook bizar hoe die ene wagon over die glazen wand is gevlogen.
Waar zien jullie dat?quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:29 schreef Bombshell het volgende:
Heftig! 1 zon treinstel ligt helemaal op de weg zag ik.
Pff, inderdaad.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:29 schreef Bombshell het volgende:
Heftig! 1 zon treinstel ligt helemaal op de weg zag ik.
Woon je in Spanje?quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:31 schreef Strani het volgende:
Ben net pas thuis maar had het nieuws al wel gehoord.. verschrikkelijk. Spaanse nationale TV heeft (natuurlijk) ook de programmering onderbroken.
Zo leer je weer wat bij.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
[..]
Net ontdekt dat je posts van de FP ook gewoon kunt quoten![]()
![]()
![]()
Die is er niet over gevlogen, die is er naast gevlogen. Op deze foto zal de trein naar jou toe gereden hebben en voor het glas de helling opgegaan zijn.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:29 schreef Floriboy het volgende:
Ook bizar hoe die ene wagon over die glazen wand is gevlogen.
Nee, de neus ligt aan die kant volgens mijquote:Op woensdag 24 juli 2013 23:34 schreef Jump het volgende:
[..]
Die is er niet over gevlogen, die is er naast gevlogen. Op deze foto zal de trein naar jou toe gereden hebben en voor het glas de helling opgegaan zijn.
Daar kun je maatregelen voor treffen. Lokale omstanders zijn er logischerwijs ook meer emotioneel bij betrokken. Dit soort digitaal ramptoerisme daarentegen is eigenlijk vooral pervers vermaak. Je verlekkeren aan gruwelijke foto's.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:21 schreef Ferdo het volgende:
[..]
De digitale ramptoeristen zitten in elk geval de hulpverleners niet in de weg.
Trein kan meestal wel 2 kanten op.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, de neus ligt aan die kant volgens mij
Tsja, al het nieuws is in het algemeen negatief en genoeg rampen en slechte dingen die gebeuren, waarom zou men daar geen aandacht aan mogen besteden?quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:36 schreef Terecht het volgende:
[..]
Daar kun je maatregelen voor treffen. Lokale omstanders zijn er logischerwijs ook meer emotioneel bij betrokken. Dit soort digitaal ramptoerisme daarentegen is eigenlijk vooral pervers vermaak. Je verlekkeren aan gruwelijke foto's.
Mijn ding is het in elk geval niet.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:36 schreef Terecht het volgende:
[..]
Daar kun je maatregelen voor treffen. Lokale omstanders zijn er logischerwijs ook meer emotioneel bij betrokken. Dit soort digitaal ramptoerisme daarentegen is eigenlijk vooral pervers vermaak. Je verlekkeren aan gruwelijke foto's.
twitter:edwinwinkels twitterde op woensdag 24-07-2013 om 23:37:37Inmiddels minstens 35 doden volgens premier Galicië bij treinramp Santiago de Compostela.Omwonenden hoorden explosie. Regering: geen aanslag reageer retweet
Is ook een cultureel verschil. In Spanje laat men over het algemeen veel meer zien op TV dan in de meeste andere westerse landen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:36 schreef Terecht het volgende:
[..]
Hier zie je neus (trein heeft er meestal tweequote:Op woensdag 24 juli 2013 23:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Er is duidelijk gezegd dat dat treinstel 5meter omhoog en 15 meter opzij is gegaan tegen het talud op. Dus niks te maken met die glazen wand. Trein liep het station in en ging wel degelijk deze kant op op de foto.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Denk ik ook, maar hoe kunnen ze dat nu al weten?quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:38 schreef Evertjan het volgende:
twitter:edwinwinkels twitterde op woensdag 24-07-2013 om 23:37:37Inmiddels minstens 35 doden volgens premier Galicië bij treinramp Santiago de Compostela.Omwonenden hoorden explosie. Regering: geen aanslag reageer retweet
Dat kan je vrij snel uitsluiten denk ik, door te kijken hoe de trein erbij ligt.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:40 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Denk ik ook, maar hoe kunnen ze dat nu al weten?
Oh, 'gelukkig' .quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:39 schreef Strani het volgende:
[..]
Eerste berichten hebben het over 'waarschijnlijk een menselijke fout'. Dus geen aanslag.
Het krijgt de laatste tijd wel erg ziekelijk trekjes. Ten tijde van de bomaanslagen in Boston werden er soms wel 15 á 20(!) posts in één topic geplaatst met vrijwel identieke foto's van afgerukte ledematen. Die hunkering om gruwelijke foto's te bekijken en dat aan de wereld mee te delen snap ik niet.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:37 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Tsja, al het nieuws is in het algemeen negatief en genoeg rampen en slechte dingen die gebeuren, waarom zou men daar geen aandacht aan mogen besteden?
Stel je niet aan, het is in misschien twee posts geopperd.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:40 schreef Alentejana het volgende:
Jongens, er is geen enkele aanwijzing op een aanslag, waarom dat er met de haren bijtrekken?
OK.. Die andere neus ligt dus vlak bij die helling (foto op nos, kan ik niet hier plakken)quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:39 schreef Jump het volgende:
[..]
Hier zie je neus (trein heeft er meestal twee) die eerst onder de brug gegaan is en dan naast de sporen gekomen is. De wagon op de helling ligt achter de brug op de helling
En jij doet hier lekker mee...quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:41 schreef Terecht het volgende:
[..]
Het krijgt de laatste tijd wel erg ziekelijk trekjes. Ten tijde van de bomaanslagen in Boston werden er soms wel 15 á 20(!) posts in één topic geplaatst met vrijwel identieke foto's van afgerukte ledematen. Die hunkering om gruwelijke foto's te bekijken en dat aan de wereld mee te delen snap ik niet.
Nee, ik lever er commentaar op.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:42 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
En jij doet hier lekker mee...
Ik snap ook niet dat er mensen zijn die zo snel/zo graag gaan speculeren als daar geen concrete aanleiding toe isquote:Op woensdag 24 juli 2013 23:39 schreef Strani het volgende:
[..]
Eerste berichten hebben het over 'waarschijnlijk een menselijke fout'. Dus geen aanslag.
Kan prima in dit topic.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:43 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Open er zelf maar een topic over.
De angst bestaat in een land als Spanje altijd, zowel door de ETA als door de gebeurtenissen van 11 maart 2004, immers ook 'iets met treinen'.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik snap ook niet dat er mensen zijn die zo snel/zo graag gaan speculeren als daar geen concrete aanleiding toe is
En daar zie ik het nut dan weer niet van in.. In al dit soort topics komen er mensen zeiken. Maar intussen wel meeposten en het nieuws volgen. Hypocrieten.quote:
Juist. Zou mooi zijn als we weer terug kunnen naar het onderwerp nu.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:45 schreef nummer_zoveel het volgende:
Och god nee zeg, beginnen de discussies over het ramptoerisme en het 'je mag niet speculeren' weer? Door er zelf over door te blijven zagen wordt het alleen maar groter gemaakt.
Ik snap die angst best, maar pas als er concrete aanleiding is om vraagtekens te gaan zetten.. Niet out of the bluequote:Op woensdag 24 juli 2013 23:44 schreef Strani het volgende:
[..]
De angst bestaat in een land als Spanje altijd, zowel door de ETA als door de gebeurtenissen van 11 maart 2004, immers ook 'iets met treinen'.
Maar in dit geval lijkt dat inderdaad onterecht.
twitter:edwinwinkels twitterde op woensdag 24-07-2013 om 23:44:01De veelzeggende foto's van treinramp Santiago. Vanavond/morgen zou hét grote Sint Jacobs-feest zijn; alles afgelast. http://t.co/4x6CScaQtO reageer retweet
Er zijn gradaties waarop je het nieuws kunt volgen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En daar zie ik het nut dan weer niet van in.. In al dit soort topics komen er mensen zeiken. Maar intussen wel meeposten en het nieuws volgen. Hypocrieten.
quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:46 schreef Terecht het volgende:
[..]
Er zijn gradaties waarop je het nieuws kunt volgen.
quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:45 schreef Strani het volgende:
[..]
Juist. Zou mooi zijn als we weer terug kunnen naar het onderwerp nu.
Dat sowieso.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik snap die angst best, maar pas als er concrete aanleiding is om vraagtekens te gaan zetten.. Niet out of the blue
Ja 40 doden en 70 gewonden nu volgens de FP.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:47 schreef Strani het volgende:
[..]
Dat sowieso.
De politie zegt overigens dat het dodental nog boven de 40 kan uitkomen en dat er nog een wagon 'geholpen' moet worden.
Nee die foto's met lijken, afgerukte ledematen en andere ellende, en dat in tienvoud....quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En daar zie ik het nut dan weer niet van in.. In al dit soort topics komen er mensen zeiken. Maar intussen wel meeposten en het nieuws volgen. Hypocrieten.
Dat zegt men. Komt mij ook onwaarschijnlijk over, maar dat is wel wat men zegt.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja 40 doden en 70 gewonden nu volgens de FP.
Gehlopen? Dwz dat er nog geen hulpverlener in is geweest?
Ok, dat lijkt vreemd inderdaad, aangezien hulp zsm verleend moet worden. Maar als de autoriteiten het zeggen zal het wel zo zijn.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:49 schreef Strani het volgende:
[..]
Dat zegt men. Komt mij ook onwaarschijnlijk over, maar dat is wel wat men zegt.
Ik lees er nu bij dat het is omdat die wagon wellicht uitgebrand is..quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, dat lijkt vreemd inderdaad, aangezien hulp zsm verleend moet worden. Maar als de autoriteiten het zeggen zal het wel zo zijn.
Oh, ok. Die dus.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:51 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik lees er nu bij dat het is omdat die wagon wellicht uitgebrand is..
The horrorquote:Op woensdag 24 juli 2013 23:51 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik weet dat deze treinen een dieselmotor kunnen aankoppelen, weet niet of dat hier het geval is, maar zou die dan kunnen ontploffen?quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:51 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik heb geen idee. En berichten over explosies spreken elkaar enorm tegen. Cadena Ser zegt dat mensen drie explosies hebben gehoord, ABC zegt dat er juist geen explosie is gehoord.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:52 schreef remcoP het volgende:
[..]
Ik weet dat deze treinen een dieselmotor kunnen aankoppelen, weet niet of dat hier het geval is, maar zou die dan kunnen ontploffen?
Dit lijkt me aan de hand van de andere foto's te zien, de achterkant te zijnquote:
Ze kunnen zowel op de bovenleiding als op brandstof. In Spanje en Portugal schijnen hele trajecten te zijn zonder bovenleiding, en er waren berichten dat er een motor in de fik is gevlogen dus het kan. Kan ook de asvergrendeling zijn die onder hoge druk losschoot..quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:52 schreef remcoP het volgende:
[..]
Ik weet dat deze treinen een dieselmotor kunnen aankoppelen, weet niet of dat hier het geval is, maar zou die dan kunnen ontploffen?
mm, afwachten dus.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:54 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik heb geen idee. En berichten over explosies spreken elkaar enorm tegen. Cadena Ser zegt dat mensen drie explosies hebben gehoord, ABC zegt dat er juist geen explosie is gehoord.
Ik vind het ook niet zo fris inderdaad. Behoorlijk morbide gedrag. Ik hoef die foto's dan ook niet te zien.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:41 schreef Terecht het volgende:
[..]
Het krijgt de laatste tijd wel erg ziekelijk trekjes. Ten tijde van de bomaanslagen in Boston werden er soms wel 15 á 20(!) posts in één topic geplaatst met vrijwel identieke foto's van afgerukte ledematen. Die hunkering om gruwelijke foto's te bekijken en dat aan de wereld mee te delen snap ik niet.
Tja, met juiste druk en ontsteking kan bijna alles ontploffen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:52 schreef remcoP het volgende:
[..]
Kan, geen idee welke kant die trein opreed.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:54 schreef Jump het volgende:
[..]
Dit lijkt me aan de hand van de andere foto's te zien, de achterkant te zijn
Ja die las ik ook al. Zou dan kunnen gaan om een combinatie van te hard rijden, waardoor de wielen te hard tegen de rails gedrukt werden, en de vergrendeling losschoot.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ze kunnen zowel op de bovenleiding als op brandstof. In Spanje en Portugal schijnen hele trajecten te zijn zonder bovenleiding, en er waren berichten dat er een motor in de fik is gevlogen dus het kan. Kan ook de asvergrendeling zijn die onder hoge druk losschoot..
De lijken zijn gewoon afgedekt...quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:55 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ik vind het ook niet zo fris inderdaad. Behoorlijk morbide gedrag. Ik hoef die foto's dan ook niet te zien.
En dit de andere neus. Verderop zie je geen beschadiging aan de infrastructuur, dus trein zal die richting uit gereden hebben.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Kan, geen idee welke kant die trein opreed.
Zou er een soort van policy kunnen komen dat gruwelijke foto's alleen onder spoilers + omschrijving gepost mogen worden?quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:55 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ik vind het ook niet zo fris inderdaad. Behoorlijk morbide gedrag. Ik hoef die foto's dan ook niet te zien.
Niet op alle foto's, zoals ik zojuist helaas heb gezien.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:56 schreef Alentejana het volgende:
[..]
De lijken zijn gewoon afgedekt...
ja want vlak voor dat stuk is er al een paal geraakt en dat zou nooit kunnen zijn als dit de voorkant was geweestquote:Op woensdag 24 juli 2013 23:54 schreef Jump het volgende:
[..]
Dit lijkt me aan de hand van de andere foto's te zien, de achterkant te zijn
Zou ik mee kunnen leven. Ik heb zelf dan wel die foto's gezien maar kan me heel goed voorstellen dat niet iedereen dat wil.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:57 schreef remcoP het volgende:
[..]
Zou er een soort van policy kunnen komen dat gruwelijke foto's alleen onder spoilers + omschrijving gepost mogen worden?
Die is er toch al, min-of-meer?quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:57 schreef remcoP het volgende:
[..]
Zou er een soort van policy kunnen komen dat gruwelijke foto's alleen onder spoilers + omschrijving gepost mogen worden?
Lijkt me sowieso wel zo netjes. Of je geeft alleen een link.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:57 schreef remcoP het volgende:
[..]
Ah, verkeerd gelezen dan.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:58 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Die is er toch al, min-of-meer?
Ik doelde overigens meer op de neiging van mensen om tegenwoordig maar allerlei gruwelijkheden te fotograferen met als enig doel eea op het internet te knikkeren ten behoeve van de sensatie.
Anyway. Wat een afschuwelijk ongeluk...
Ja dat is gekomen sinds iedereen met mobieltje foto´s kan nemen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:58 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ik doelde overigens meer op de neiging van mensen om tegenwoordig maar allerlei gruwelijkheden te fotograferen met als enig doel eea op het internet te knikkeren ten behoeve van de sensatie.
Hartverwarmendquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:00 schreef Strani het volgende:
[ afbeelding ]
De rij van mensen die bloed komen doneren, in Santiago.
Daar hebben ze dik zat aan ja, mocht het nodig zijn...quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:00 schreef Strani het volgende:
[ afbeelding ]
De rij van mensen die bloed komen doneren, in Santiago.
Dat is inderdaad één van de twee types waarom men op dit moment verlegen zit, lees ik.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hartverwarmend
Reden dat ik ooit bloeddonor ben geworden: ik heb O neg. Dat is ideaal als men niet de tijd heeft om de bloedgroep te bepalen: kan altijd gegeven worden aan iedereen met welke bloedgroep dan ook.
Logisch: is enige bloed waarmee dat kan.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:05 schreef Strani het volgende:
[..]
Dat is inderdaad één van de twee types waarom men op dit moment verlegen zit, lees ik.
Misschien kun je met Strani dm-en? Hij woont in Spanjequote:Op donderdag 25 juli 2013 00:10 schreef superworm het volgende:
http://translate.google.n(...)4694937.html&act=url
Spaanse media melden nu 45 doden... het is echter maar één site, Expansión.
Als er iets vertaald moet worden kunnen de frontpage-mensen me inderdaad DMen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Misschien kun je met Strani dm-en? Hij woont in Spanje
quote:Doden bij treinongeval Spanje
Bij een treinramp in de Spaanse stad Santiago de Compostella zijn woensdagavond zeker 37 doden gevallen.
Dit heeft de president van de regio Galicië, Alberto Núñez Feijóo, gezegd. Het gaat om het eerste officiële dodental, nadat eerder in Spaanse media veel verwarring heerste over het aantal slachtoffers.
Volgens de bestuurder valt er nog niets te zeggen over de oorzaak van het ongeluk. De trein is in een bocht ontspoord. Volgens de Spaanse staatsspoorwegmaatschappij Renfe gebeurde het ongeluk om 20.41 uur en had de trein 218 passagiers en daarnaast bemanningsleden aan boord.
Een ooggetuige vertelde dat zij een soort ontploffing hoorde voordat de trein uit de bocht vloog. Hulpverleners spoedden zich naar de plek des onheils in een buitenwijk van de stad in het noordwesten van Spanje.
Op foto's in Spaanse media is te zien dat alle wagons van de trein zijn ontspoord. Er stijgt rook op uit de brokstukken. Een ooggetuige die in de trein zat, vertelde op de radio dat er brand uitbrak na de ontsporing. Hij zag lijken liggen.
Santiago de Compostella, de hoofdstad van de regio Galicië, staat bekend als pelgrimsoord. Voor donderdag stond een belangrijke pelgrimstocht gepland waarbij eer wordt betoond aan de relikwieën van Sint Jacobus. Het gemeentebestuur heeft de feestelijkheden afgelast.
Grotere kaart weergeven
Bron: Telegraaf
Geen Nederlandse doden hè.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:00 schreef sonnyspek het volgende:
Niet eens een extra blok op teletekst.
quote:Spaanse regering in spoedzitting bijeen
De regering van Spanje is woensdagavond in spoedzitting bijeengekomen onder leiding van premier Mariano Rajoy. Het kabinet gaat er vooralsnog als „belangrijkste werkhypothese” van uit dat het bij de treinramp van Santiago de Compostella om een ongeluk gaat. Dit heeft een regeringswoordvoerster gezegd.
Sommige Spanjaarden worden door de ramp herinnerd aan de aanslag op een station in Madrid waarbij in 2004 191 doden vielen. Een ooggetuige in Santiago de Compostella had gerept over een ontploffing die aan de ontsporing voorafging.
De premier brengt donderdagochtend een bezoek aan de plek des onheils.
quote:Zeker 35 doden bij treinontsporing Spanje
Bij een treinongeluk met een hogesnelheidstrein in de Spaanse stad Santiago de Compostela (Galicië) zijn zeker 35 doden en 50 gewonden gevallen. De vrees bestaat dat het dodental verder oploopt. Er zitten vermoedelijk nog mensen vast in de wagons. De krant El Mundo spreekt van 37 doden.
Volgens president Alberto Núñez Feijóo van de regio Galicië valt er nog niets te zeggen over de oorzaak van het ongeluk. Het ministerie van Binnenlandse Zaken gaat er vooralsnog van uit dat er geen sprake is van een aanslag, maar van een ongeluk. De Spaanse premier Mariano Rajoy is in spoedzitting bijeengekomen met enkele ministers, hij zal donderdagochtend de rampplek bezoeken.
De autoriteiten hebben opgeroepen bloed te doneren voor de vele gewonden.
De trein, die met 218 passagiers onderweg was van Madrid naar Ferrol, ontspoorde om 20.41 uur in een bocht vlak voor de ingang van het station van Santiago de Compostela.
Donderdag is een belangrijke feestdag in de stad, de Día Nacional de Galicia. De autoriteiten hebben alle feestelijkheden, die in principe vanavond al zouden beginnen, afgelast.
Brand
Alle wagons van de trein zijn ontspoord. De trein lijkt in vier stukken te zijn gebroken. Er stijgt rook op uit de brokstukken. Een deel van de trein vloog na de ontsporing in brand en boven het gebied hangt een zwarte rookwolk. De ravage is enorm.
De hulpdiensten zijn massaal uitgerukt en reddingswerkers proberen mensen uit het treinwrak te halen. Sommige omwonenden spoedden zich na het ongeluk naar het spoor om slachtoffers te helpen. De politie roept de lokale bevolking op bloed te doneren voor de slachtoffers.
Santiago de Compostela, de hoofdstad van de regio Galicië, staat bekend als pelgrimsoord. Donderdag, 25 juli, is een nationale feestdag in Spanje. Sint Jacob, een zeer belangrijke heilige in Spanje, wordt dan met name in Santiago de Compostela herdacht. Volgens een legende zou het graf van de apostel Jakobus, een van de discipelen van Jezus, zich in deze stad bevinden.
De autoriteiten hebben een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van het ongeluk.
Santiago de compostela. Ave descarrilado y en llamas pic.twitter.com/dUMBmF1zdl
More than 15 deads in a train accident in Santiago de Compostela, #Spain. pic.twitter.com/MKP67RFfLJ
Bron: Volkskrant
Weet je ook de exacte snelheden? Toegestaan en gereden?quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:14 schreef Strani het volgende:
Bronnen van ABC zeggen dat de trein twee maal zo snel reed als wat is toegestaan op dat stuk.
80 vs 160 kmpu.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Weet je ook de exacte snelheden? Toegestaan en gereden?
Je mag er 80 lees ik, dus dat moet dan rond de 160 zijn geweest.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Weet je ook de exacte snelheden? Toegestaan en gereden?
quote:Op donderdag 25 juli 2013 @ 00:10 schreef LekkerSimpel het volgende:
Beide conducteurs leven nog. En één van hen heeft kunnen verklaren dat het een menselijke fout betreft. (TVE 0:10 uur)
quote:
Dank!quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:18 schreef Strani het volgende:
[..]
Je mag er 80 lees ik, dus dat moet dan rond de 160 zijn geweest.
Edit: Juist, wat hij hierboven me zegt.
Volgens TVE ging die 180quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:18 schreef Strani het volgende:
[..]
Je mag er 80 lees ik, dus dat moet dan rond de 160 zijn geweest.
Edit: Juist, wat hij hierboven me zegt.
quote:Op donderdag 25 juli 2013 @ 00:16 schreef Ollin het volgende:
volgens TVE een van de hypotheses is dat ze op een te hoge snelheid reden, boven de 180 km/u...
quote:Op donderdag 25 juli 2013 @ 00:19 schreef LekkerSimpel het volgende:
[UPD] TVE 0:18 uur
218 passagiers in de trein
35 doden
te hoge snelheid door de bocht
juistquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:22 schreef superworm het volgende:
Strani, één van de machinisten zei "descarrilé, qué le voy a hacer, qué voy a hacer". Betekent dat iets als "Ontspoord! Wat kan ik doen, wat moet ik doen..."
Wat moet ik doen, wat moet ik doen?quote:
Tsja, dan is het niet 'belangrijk' genoeg voor de Nederlandse media, hè...quote:
Ik las hetzelfde. Ongeveer wel ja, ik zou het meer richting 'wat kan ik er aan doen' sturen kwa vertaling.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:22 schreef superworm het volgende:
Strani, één van de machinisten zei "descarrilé, qué le voy a hacer, qué voy a hacer". Betekent dat iets als "Ontspoord! Wat kan ik doen, wat moet ik doen..."
Een topsnelheid wel (250 km/u), maar geen automatische begrenzer voor elke bocht in het spoor lijkt mequote:Op donderdag 25 juli 2013 00:22 schreef sonnyspek het volgende:
Zit er niet een limiet op zo'n trein?
Op zich zou dat een stuk veiliger zijn.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Een topsnelheid wel (250 km/u), maar geen automatische begrenzer voor elke bocht in het spoor lijkt me
Ik heb al je posts al gequote hierquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:26 schreef LekkerSimpel het volgende:
Ze zijn wel snel met de info.
In Nederland zou het maanden duren na tientallen commissies en onderzoeken.
Hier zijn er al feiten vrijgegeven.
35 doden
De 2 conducteurs leven nog, waarvan één al heeft gezegd dat het een menselijke fout was.
De trein reed met 180 door een bocht, waarbij 100 het max was en 80 geadviseerd.
Ik weet niet waar jij die info vandaan hebt, maar live op TVE hebben ze het nog steeds over 35 doden.quote:
Feiten...Zeiden ze ook niet dat ETA die aanslagen hadden gepleegd?quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:26 schreef LekkerSimpel het volgende:
35 doden
De 2 conducteurs leven nog, waarvan één al heeft gezegd dat het een menselijke fout was.
De trein reed met 180 door een bocht, waarbij 100 het max was en 80 geadviseerd.
Gracias. Heb ik niet helaas, en mijn Spaans is ook niet je datquote:
Van El País.quote:El delegado del Gobierno en Galicia, Samuel Juárez, ha declarado: "No podemos descartar ninguna hipótesis". "No tenemos ningún indicio de que haya sido una causa externa".
Er zijn nog genoeg mensen die het negen jaar na dato nog altijd denken, dat het de ETA was.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:27 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Feiten...Zeiden ze ook niet dat ETA die aanslagen hadden gepleegd?
Heb ik het mogelijk verkeerd gehoord... maar goed... teveel iig... We horen later wel de details ..quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:27 schreef LekkerSimpel het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij die info vandaan hebt, maar live op TVE hebben ze het nog steeds over 35 doden.
En 2 zeer zwaar gewonden, waarvoor het leven wordt gevreesd.
El Pais nu ookquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
Reuters heeft het over 45 doden.
http://www.nu.nl/buitenla(...)eluk-in-spanje.html#
Aanrijding vorig jaar in Amsterdam was ook vlot hoor. De hoofdoorzaak wordt meestal wel snel naar buiten gebracht, daarna is er nog een rapport met aanvullende informatie wat een paar maanden duurt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:26 schreef LekkerSimpel het volgende:
35 doden
Kijk wel goed gehoordquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
El Pais nu ook
http://elpais.com/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank voor de updatequote:Op donderdag 25 juli 2013 00:43 schreef superworm het volgende:
ABC meldt 50 doden, evenals een aantal andere media. http://translate.google.n(...)en-201307242128.html
Ik hoor ook iets over 60 doden nu.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:45 schreef chufi het volgende:
Más de 60 muertos y 50 heridos y se cree que todavía faltan cadáveres por retirar de los vagones
Ik kan er wel IETS van maken, maar een vertaling zou fijn zijnquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:45 schreef chufi het volgende:
Más de 60 muertos y 50 heridos y se cree que todavía faltan cadáveres por retirar de los vagones
abc.es
Zie bovenquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik kan er wel IETS van maken, maar een vertaling zou fijn zijn
Waar? Ik zie het niet staan bij ABC helaas.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:46 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik hoor ook iets over 60 doden nu.
Even vertaald: Meer dan 60 doden en 50 gewonden en men gelooft dat er nog meer doden uit de wagons gehaald moeten worden.
thks Straniquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik kan er wel IETS van maken, maar een vertaling zou fijn zijn
Ik ook niet, ik lees alleen tweets dat ABC dat zegt maar ik zoek er ook nog naar.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:48 schreef superworm het volgende:
[..]
Waar? Ik zie het niet staan bij ABC helaas.
Vreselijkquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:46 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik hoor ook iets over 60 doden nu.
Even vertaald: Meer dan 60 doden en 50 gewonden en men gelooft dat er nog meer doden uit de wagons gehaald moeten worden.
Wel in een titel op ABC 'at least 60 dead' maar als je dan klikt op het artikel staat er 'minstens 50'.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:49 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik ook niet, ik lees alleen tweets dat ABC dat zegt maar ik zoek er ook nog naar.
Trouwens complimenten voor je inzetquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:50 schreef superworm het volgende:
[..]
Wel in een titel op ABC 'at least 60 dead' maar als je dan klikt op het artikel staat er 'minstens 50'.
In hun live updates is het ook nog altijd 50. Maar even afwachten. Ik vrees dat we die 60 wel gaan halen..quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:50 schreef superworm het volgende:
[..]
Wel in een titel op ABC 'at least 60 dead' maar als je dan klikt op het artikel staat er 'minstens 50'.
Bedanktquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Trouwens complimenten voor je inzet![]()
Mag ook wel eens gezegd worden
Minstens 60quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:53 schreef Strani het volgende:
http://www.abc.es/local-g(...)go-201307242106.html
Hier hebben ze het nu wel echt over 60.
Die zei idd 60 en in het artikel ook. Toen mikte ik het door de Translate en was het plots weer 50... gok dat ze moeite hebben om het bevestigd te krijgen maar dat het aantal dus in elk geval boven de 50 ligt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:53 schreef Strani het volgende:
http://www.abc.es/local-g(...)go-201307242106.html
Hier hebben ze het nu wel echt over 60.
En nu weer 60. Zelfde al een paar keer gezien, ook bij 30, 35, 40, 45 en 50 op deze en andere sites. Men is voorzichtig maar wil wel het nieuws brengen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:58 schreef superworm het volgende:
[..]
Die zei idd 60 en in het artikel ook. Toen mikte ik het door de Translate en was het plots weer 50... gok dat ze moeite hebben om het bevestigd te krijgen maar dat het aantal dus in elk geval boven de 50 ligt.
Altijd een moeilijke balans voor media.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:00 schreef superworm het volgende:
[..]
En nu weer 60. Zelfde al een paar keer gezien, ook bij 30, 35, 40, 45 en 50 op deze en andere sites. Men is voorzichtig maar wil wel het nieuws brengen.
Nog geen nieuws over de uitgebrande "wagon" of komt de stijging van het dodenaantal juist omdat ze die nu betreden hebben?quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:06 schreef Strani het volgende:
[..]
Altijd een moeilijke balans voor media.
Nee juist nog niet, zie update FP.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nog geen nieuws over de uitgebrande "wagon" of komt de stijging van het dodenaantal juist omdat ze die nu betreden hebben?
quote:Inmiddels zijn er 60 doden te betreuren volgens ABC en andere media. Regiopresident Feijoo: "We hebben al 56 lijken geborgen en één volle wagon is nog niet gecheckt."
Voornoemde wagon is onder het gewicht van andere wagons en de klap van de crash ingestort en volledig uitgebrand. De president noemt 'het beeld ervan erg schokkend. Eén wagon wordt door een ander gevangen gehouden. De hulpdiensten kunnen er nog niet bij.'
Dat was al bekend (zie linkje van Strani), maar toch bedanktquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:08 schreef chufi het volgende:
Al menos 60 muertos y 50 heridos y se cree que todavía faltan cadáveres por retirar de los vagones
El maquinista iba a más del doble de la velocidad permitida. El accidente se ha producido a la altura del viaducto de la AP-9 en Angrois. Renfe habilita el teléfono 900 101 660 y La Xunta el 981 551 100 para atender a los familiares de afectados...
abc.es
minstens 60 doden en 50 gewonden en nog veel vermisten die nog in de wagons kunnen liggen ... 2 x te de toegestane snelheid... En de locatie en tel. nmrs etc
Dank.. Maar dat is dus duidelijk niet de "kont" van de trein (zie plaatje/tekening dat ik heb gepost) en waarvan we wisten dat die is uitgebrand, maar een andere, geplette, wagon.. Mijn hemel, dan zal het dodenaantal zeker nog gaan stijgenquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:09 schreef superworm het volgende:
[..]
Nee juist nog niet, zie update FP.
[..]
Kwestie van de Spaanse tekst die veranderd was... Maar goed ...quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat was al bekend (zie linkje van Strani), maar toch bedankt
Trustequote:Op donderdag 25 juli 2013 01:12 schreef chufi het volgende:
[..]
Kwestie van de Spaanse tekst die veranderd was... Maar goed ...
Ik ga slapen ...
quote:Op donderdag 25 juli 2013 @ 01:15 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=868496&page=70
"The area was not under the ERTMS-level 1, just off it, it was already under the ASFA. "
Krijg ik niet aan de praat hierquote:
tv? of pc?quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Krijg ik niet aan de praat hier
Misschien valt dat mee als het idd een menselijke fout is en geen systeemfout?quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:16 schreef Strani het volgende:
Ik zat vorig jaar in zo'n trein (of van een soortgelijk type) tussen Madrid en Alicante. Heerlijke treinen, uitstekende service.. Spanje heeft zich de laatste jaren enorm gericht op het HSL-netwerk dus dit ongeluk zal een flinke klap in het gezicht zijn voor dat programma.
pc.. Maar ik lijk de laatste dagen te lampen te hebben met een capaciteitsprobleem.quote:
Wellicht, maar het zal sowieso een shitstorm aan kritiek veroorzaken. Dat kunnen Spanjaarden heel goed, iets bekritiserenquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Misschien valt dat mee als het idd een menselijke fout is en geen systeemfout?
cache clearen misschien ... Maar trusten ... ben echt wegquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
pc.. Maar ik lijk de laatste dagen te lampen te hebben met een capaciteitsprobleem.
Nederlanders ookquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:19 schreef Strani het volgende:
[..]
Wellicht, maar het zal sowieso een shitstorm aan kritiek veroorzaken. Dat kunnen Spanjaarden heel goed, iets bekritiseren
Geen idee hoe dat moetquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:20 schreef chufi het volgende:
[..]
cache clearen misschien ... Maar trusten ... ben echt weg
Iemand een beeld van die wagon? Want ik weet alleen van die "kont" die in brand stond, en die is duidelijk niet geplet..quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dank.. Maar dat is dus duidelijk niet de "kont" van de trein (zie plaatje/tekening dat ik heb gepost) en waarvan we wisten dat die is uitgebrand, maar een andere, geplette, wagon.. Mijn hemel, dan zal het dodenaantal zeker nog gaan stijgen
Raar dat ze ASFA laten beginnen op een plek waar 200 km/hr gereden mag worden aangezien ASFA nauwelijks snelheidsmonitoring kent. Het systeem op de hsl, ERTMS, heeft dat wel. Door ERTMS was dit ongeluk dus waarschijnlijk voorkomen.quote:
Ik heb geen idee wat het allemaal is, totaal geen verstand van. Maar leek me wel handig om te quoten voor de mensen die wél iets met die info kunnenquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:24 schreef remcoP het volgende:
[..]
Raar dat ze ASFA laten beginnen op een plek waar 200 km/hr gerede mag worden aangezien ASFA nauwelijks snelheidsmonitoring kent. Het systeem op de hsl, ERTMS, heeft dat wel. Door ERTMS was dit ongeluk dus waarschijnlijk voorkomen.
Spanje heeft verschillende systemen die zorgen voor de veiligheid op het spoor. Deze systemen kunnen bijvoorbeeld treinen automatisch laten afremmen als ze door rood rijden.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat het allemaal is, totaal geen verstand van. Maar leek me wel handig om te quoten voor de mensen die wél iets met die info kunnen
Ok, dank voor de infoquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:33 schreef remcoP het volgende:
[..]
Spanje heeft verschillende systemen die zorgen voor de veiligheid op het spoor. Deze systemen kunnen bijvoorbeeld treinen automatisch laten afremmen als ze door rood rijden.
ASFA is een oud systeem en stamt uit de jaren 70. Een van de dingen die ASFA niet doet is het remmen als de trein te snel gaat.
ERTMS is een nieuw veiligheidssysteem, wat uiteindelijk in heel Europa ingevoerd gaat worden. Dit systeem laat treinen wel remmen als ze te snel gaan.
Heb je uitleg in de update verwerkt, bedankt. Ik ga ook maar eens slapen, Spaanse nieuws druppelt ook niet meer binnen... goede nacht iedereen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:33 schreef remcoP het volgende:
[..]
Spanje heeft verschillende systemen die zorgen voor de veiligheid op het spoor. Deze systemen kunnen bijvoorbeeld treinen automatisch laten afremmen als ze door rood rijden.
ASFA is een oud systeem en stamt uit de jaren 70. Een van de dingen die ASFA niet doet is het remmen als de trein te snel gaat.
ERTMS is een nieuw veiligheidssysteem, wat uiteindelijk in heel Europa ingevoerd gaat worden. Dit systeem laat treinen wel remmen als ze te snel gaan.
Truste!quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:41 schreef superworm het volgende:
[..]
Heb je uitleg in de update verwerkt, bedankt. Ik ga ook maar eens slapen, Spaanse nieuws druppelt ook niet meer binnen... goede nacht iedereen.
quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:41 schreef superworm het volgende:
[..]
Heb je uitleg in de update verwerkt, bedankt. Ik ga ook maar eens slapen, Spaanse nieuws druppelt ook niet meer binnen... goede nacht iedereen.
Trustequote:Op donderdag 25 juli 2013 01:41 schreef superworm het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:42 schreef Strani het volgende:
Ik ben hier nog tot 6 uur.. als er iets nieuws is dan post ik dat hier wel.
Waarschijnlijk wel gezien die ene wagonquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:47 schreef theguyver het volgende:
pff las net op het FP, wat een knal, die wagons zijn echt op elkaar gefrummeld. hopelijk loop het aantal slachtoffers niet op![]()
Of een slaperige pr-medewerkerquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:53 schreef Strani het volgende:
Treurig: In het originele bericht van medeleven van de 'Moncloa' (het huis van de minister-president) staat onderaan ineens een paragraaf over de aardbeving in China, wat wijst op een simpel copy/paste berichtje waar heel weinig aandacht aan is besteed.
Dit gaat de populariteit van Rajoy weinig goed doen.
quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:56 schreef superworm het volgende:
Kan niet slapenAantal gewonden op 126: http://www.elmundo.es/elmundo/2013/07/24/espana/1374693824.html
Inderdaad maar op zulke momenten mag gewoon niemand slapen, zoiets moet vier keer gecheckt worden voor versturen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Of een slaperige pr-mederwerker![]()
Dieptriest, maar ik kende de naam van de huidige mp niet eens![]()
Durfde het bericht ook al niet te openen met 'Voor de zoveelste keer in korte tijd...' want zo goed is mijn geheugen niet. Inderdaad lijkt het vaker te gebeuren, of iig recentelijk enkele keren.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:57 schreef Infection het volgende:
Het is wel raak met die trein ongelukken de laatste tijd, of komt het tegenwoordig gewoon vaker in het nieuws?
... gosjemikkie als we hier in nederland ook zo'n nieuws lezeres hadden die die rrrrrrr zo over de tong laat rollen plug ik de kabel weer in mijn tvquote:
Truequote:Op donderdag 25 juli 2013 01:58 schreef Strani het volgende:
[..]
Inderdaad maar op zulke momenten mag gewoon niemand slapen, zoiets moet vier keer gecheckt worden voor versturen.
En ja, dat kan gebeuren
Netjes van de pausquote:Op donderdag 25 juli 2013 02:00 schreef superworm het volgende:
1:47
"The Pope Francisco and has been informed and shares the grief of the families and victims and sad part of this event for the whole Church"
Klopt wat ik in de krant las is dat er veel mensen staan te wachten om bloed te donerenquote:Op donderdag 25 juli 2013 02:07 schreef superworm het volgende:
La respuesta de los ciudadanos a la llamada de las autoridades sanitarias para que acudan a donar sangre ha colapsado a los servicios hospitalarios
Vertaling? Kunnen de ziekenhuizen het aantal donateurs niet aan?
Yup, de burgers hebben in zulke aantallen gereageerd dat de medische hulpdiensten het aanbod niet meer aankunnen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:07 schreef superworm het volgende:
La respuesta de los ciudadanos a la llamada de las autoridades sanitarias para que acudan a donar sangre ha colapsado a los servicios hospitalarios
Klopt. Het antwoord op het verzoek van de autoriteiten om bloed te komen doneren is zo hevig dat het de ziekenhuizen heeft doen.. tja.. collapse.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:07 schreef superworm het volgende:
quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:10 schreef Strani het volgende:
[..]
Klopt. Het antwoord op het verzoek van de autoriteiten om bloed te komen doneren is zo hevig dat het de ziekenhuizen heeft doen.. tja.. collapse.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |