quote:Op donderdag 25 juli 2013 @ 00:16 schreef Ollin het volgende:
volgens TVE een van de hypotheses is dat ze op een te hoge snelheid reden, boven de 180 km/u...
quote:Op donderdag 25 juli 2013 @ 00:19 schreef LekkerSimpel het volgende:
[UPD] TVE 0:18 uur
218 passagiers in de trein
35 doden
te hoge snelheid door de bocht
juistquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:22 schreef superworm het volgende:
Strani, één van de machinisten zei "descarrilé, qué le voy a hacer, qué voy a hacer". Betekent dat iets als "Ontspoord! Wat kan ik doen, wat moet ik doen..."
Wat moet ik doen, wat moet ik doen?quote:
Tsja, dan is het niet 'belangrijk' genoeg voor de Nederlandse media, hè...quote:
Ik las hetzelfde. Ongeveer wel ja, ik zou het meer richting 'wat kan ik er aan doen' sturen kwa vertaling.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:22 schreef superworm het volgende:
Strani, één van de machinisten zei "descarrilé, qué le voy a hacer, qué voy a hacer". Betekent dat iets als "Ontspoord! Wat kan ik doen, wat moet ik doen..."
Een topsnelheid wel (250 km/u), maar geen automatische begrenzer voor elke bocht in het spoor lijkt mequote:Op donderdag 25 juli 2013 00:22 schreef sonnyspek het volgende:
Zit er niet een limiet op zo'n trein?
Op zich zou dat een stuk veiliger zijn.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Een topsnelheid wel (250 km/u), maar geen automatische begrenzer voor elke bocht in het spoor lijkt me
Ik heb al je posts al gequote hierquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:26 schreef LekkerSimpel het volgende:
Ze zijn wel snel met de info.
In Nederland zou het maanden duren na tientallen commissies en onderzoeken.
Hier zijn er al feiten vrijgegeven.
35 doden
De 2 conducteurs leven nog, waarvan één al heeft gezegd dat het een menselijke fout was.
De trein reed met 180 door een bocht, waarbij 100 het max was en 80 geadviseerd.
Ik weet niet waar jij die info vandaan hebt, maar live op TVE hebben ze het nog steeds over 35 doden.quote:
Feiten...Zeiden ze ook niet dat ETA die aanslagen hadden gepleegd?quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:26 schreef LekkerSimpel het volgende:
35 doden
De 2 conducteurs leven nog, waarvan één al heeft gezegd dat het een menselijke fout was.
De trein reed met 180 door een bocht, waarbij 100 het max was en 80 geadviseerd.
Gracias. Heb ik niet helaas, en mijn Spaans is ook niet je datquote:
Van El País.quote:El delegado del Gobierno en Galicia, Samuel Juárez, ha declarado: "No podemos descartar ninguna hipótesis". "No tenemos ningún indicio de que haya sido una causa externa".
Er zijn nog genoeg mensen die het negen jaar na dato nog altijd denken, dat het de ETA was.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:27 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Feiten...Zeiden ze ook niet dat ETA die aanslagen hadden gepleegd?
Heb ik het mogelijk verkeerd gehoord... maar goed... teveel iig... We horen later wel de details ..quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:27 schreef LekkerSimpel het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij die info vandaan hebt, maar live op TVE hebben ze het nog steeds over 35 doden.
En 2 zeer zwaar gewonden, waarvoor het leven wordt gevreesd.
El Pais nu ookquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
Reuters heeft het over 45 doden.
http://www.nu.nl/buitenla(...)eluk-in-spanje.html#
Aanrijding vorig jaar in Amsterdam was ook vlot hoor. De hoofdoorzaak wordt meestal wel snel naar buiten gebracht, daarna is er nog een rapport met aanvullende informatie wat een paar maanden duurt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:26 schreef LekkerSimpel het volgende:
35 doden
Kijk wel goed gehoordquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
El Pais nu ook
http://elpais.com/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank voor de updatequote:Op donderdag 25 juli 2013 00:43 schreef superworm het volgende:
ABC meldt 50 doden, evenals een aantal andere media. http://translate.google.n(...)en-201307242128.html
Ik hoor ook iets over 60 doden nu.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:45 schreef chufi het volgende:
Más de 60 muertos y 50 heridos y se cree que todavía faltan cadáveres por retirar de los vagones
Ik kan er wel IETS van maken, maar een vertaling zou fijn zijnquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:45 schreef chufi het volgende:
Más de 60 muertos y 50 heridos y se cree que todavía faltan cadáveres por retirar de los vagones
abc.es
Zie bovenquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik kan er wel IETS van maken, maar een vertaling zou fijn zijn
Waar? Ik zie het niet staan bij ABC helaas.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:46 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik hoor ook iets over 60 doden nu.
Even vertaald: Meer dan 60 doden en 50 gewonden en men gelooft dat er nog meer doden uit de wagons gehaald moeten worden.
thks Straniquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik kan er wel IETS van maken, maar een vertaling zou fijn zijn
Ik ook niet, ik lees alleen tweets dat ABC dat zegt maar ik zoek er ook nog naar.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:48 schreef superworm het volgende:
[..]
Waar? Ik zie het niet staan bij ABC helaas.
Vreselijkquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:46 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik hoor ook iets over 60 doden nu.
Even vertaald: Meer dan 60 doden en 50 gewonden en men gelooft dat er nog meer doden uit de wagons gehaald moeten worden.
Wel in een titel op ABC 'at least 60 dead' maar als je dan klikt op het artikel staat er 'minstens 50'.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:49 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik ook niet, ik lees alleen tweets dat ABC dat zegt maar ik zoek er ook nog naar.
Trouwens complimenten voor je inzetquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:50 schreef superworm het volgende:
[..]
Wel in een titel op ABC 'at least 60 dead' maar als je dan klikt op het artikel staat er 'minstens 50'.
In hun live updates is het ook nog altijd 50. Maar even afwachten. Ik vrees dat we die 60 wel gaan halen..quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:50 schreef superworm het volgende:
[..]
Wel in een titel op ABC 'at least 60 dead' maar als je dan klikt op het artikel staat er 'minstens 50'.
Bedanktquote:Op donderdag 25 juli 2013 00:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Trouwens complimenten voor je inzet![]()
Mag ook wel eens gezegd worden
Minstens 60quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:53 schreef Strani het volgende:
http://www.abc.es/local-g(...)go-201307242106.html
Hier hebben ze het nu wel echt over 60.
Die zei idd 60 en in het artikel ook. Toen mikte ik het door de Translate en was het plots weer 50... gok dat ze moeite hebben om het bevestigd te krijgen maar dat het aantal dus in elk geval boven de 50 ligt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:53 schreef Strani het volgende:
http://www.abc.es/local-g(...)go-201307242106.html
Hier hebben ze het nu wel echt over 60.
En nu weer 60. Zelfde al een paar keer gezien, ook bij 30, 35, 40, 45 en 50 op deze en andere sites. Men is voorzichtig maar wil wel het nieuws brengen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:58 schreef superworm het volgende:
[..]
Die zei idd 60 en in het artikel ook. Toen mikte ik het door de Translate en was het plots weer 50... gok dat ze moeite hebben om het bevestigd te krijgen maar dat het aantal dus in elk geval boven de 50 ligt.
Altijd een moeilijke balans voor media.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:00 schreef superworm het volgende:
[..]
En nu weer 60. Zelfde al een paar keer gezien, ook bij 30, 35, 40, 45 en 50 op deze en andere sites. Men is voorzichtig maar wil wel het nieuws brengen.
Nog geen nieuws over de uitgebrande "wagon" of komt de stijging van het dodenaantal juist omdat ze die nu betreden hebben?quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:06 schreef Strani het volgende:
[..]
Altijd een moeilijke balans voor media.
Nee juist nog niet, zie update FP.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nog geen nieuws over de uitgebrande "wagon" of komt de stijging van het dodenaantal juist omdat ze die nu betreden hebben?
quote:Inmiddels zijn er 60 doden te betreuren volgens ABC en andere media. Regiopresident Feijoo: "We hebben al 56 lijken geborgen en één volle wagon is nog niet gecheckt."
Voornoemde wagon is onder het gewicht van andere wagons en de klap van de crash ingestort en volledig uitgebrand. De president noemt 'het beeld ervan erg schokkend. Eén wagon wordt door een ander gevangen gehouden. De hulpdiensten kunnen er nog niet bij.'
Dat was al bekend (zie linkje van Strani), maar toch bedanktquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:08 schreef chufi het volgende:
Al menos 60 muertos y 50 heridos y se cree que todavía faltan cadáveres por retirar de los vagones
El maquinista iba a más del doble de la velocidad permitida. El accidente se ha producido a la altura del viaducto de la AP-9 en Angrois. Renfe habilita el teléfono 900 101 660 y La Xunta el 981 551 100 para atender a los familiares de afectados...
abc.es
minstens 60 doden en 50 gewonden en nog veel vermisten die nog in de wagons kunnen liggen ... 2 x te de toegestane snelheid... En de locatie en tel. nmrs etc
Dank.. Maar dat is dus duidelijk niet de "kont" van de trein (zie plaatje/tekening dat ik heb gepost) en waarvan we wisten dat die is uitgebrand, maar een andere, geplette, wagon.. Mijn hemel, dan zal het dodenaantal zeker nog gaan stijgenquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:09 schreef superworm het volgende:
[..]
Nee juist nog niet, zie update FP.
[..]
Kwestie van de Spaanse tekst die veranderd was... Maar goed ...quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat was al bekend (zie linkje van Strani), maar toch bedankt
Trustequote:Op donderdag 25 juli 2013 01:12 schreef chufi het volgende:
[..]
Kwestie van de Spaanse tekst die veranderd was... Maar goed ...
Ik ga slapen ...
quote:Op donderdag 25 juli 2013 @ 01:15 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=868496&page=70
"The area was not under the ERTMS-level 1, just off it, it was already under the ASFA. "
Krijg ik niet aan de praat hierquote:
tv? of pc?quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Krijg ik niet aan de praat hier
Misschien valt dat mee als het idd een menselijke fout is en geen systeemfout?quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:16 schreef Strani het volgende:
Ik zat vorig jaar in zo'n trein (of van een soortgelijk type) tussen Madrid en Alicante. Heerlijke treinen, uitstekende service.. Spanje heeft zich de laatste jaren enorm gericht op het HSL-netwerk dus dit ongeluk zal een flinke klap in het gezicht zijn voor dat programma.
pc.. Maar ik lijk de laatste dagen te lampen te hebben met een capaciteitsprobleem.quote:
Wellicht, maar het zal sowieso een shitstorm aan kritiek veroorzaken. Dat kunnen Spanjaarden heel goed, iets bekritiserenquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Misschien valt dat mee als het idd een menselijke fout is en geen systeemfout?
cache clearen misschien ... Maar trusten ... ben echt wegquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
pc.. Maar ik lijk de laatste dagen te lampen te hebben met een capaciteitsprobleem.
Nederlanders ookquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:19 schreef Strani het volgende:
[..]
Wellicht, maar het zal sowieso een shitstorm aan kritiek veroorzaken. Dat kunnen Spanjaarden heel goed, iets bekritiseren
Geen idee hoe dat moetquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:20 schreef chufi het volgende:
[..]
cache clearen misschien ... Maar trusten ... ben echt weg
Iemand een beeld van die wagon? Want ik weet alleen van die "kont" die in brand stond, en die is duidelijk niet geplet..quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dank.. Maar dat is dus duidelijk niet de "kont" van de trein (zie plaatje/tekening dat ik heb gepost) en waarvan we wisten dat die is uitgebrand, maar een andere, geplette, wagon.. Mijn hemel, dan zal het dodenaantal zeker nog gaan stijgen
Raar dat ze ASFA laten beginnen op een plek waar 200 km/hr gereden mag worden aangezien ASFA nauwelijks snelheidsmonitoring kent. Het systeem op de hsl, ERTMS, heeft dat wel. Door ERTMS was dit ongeluk dus waarschijnlijk voorkomen.quote:
Ik heb geen idee wat het allemaal is, totaal geen verstand van. Maar leek me wel handig om te quoten voor de mensen die wél iets met die info kunnenquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:24 schreef remcoP het volgende:
[..]
Raar dat ze ASFA laten beginnen op een plek waar 200 km/hr gerede mag worden aangezien ASFA nauwelijks snelheidsmonitoring kent. Het systeem op de hsl, ERTMS, heeft dat wel. Door ERTMS was dit ongeluk dus waarschijnlijk voorkomen.
Spanje heeft verschillende systemen die zorgen voor de veiligheid op het spoor. Deze systemen kunnen bijvoorbeeld treinen automatisch laten afremmen als ze door rood rijden.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat het allemaal is, totaal geen verstand van. Maar leek me wel handig om te quoten voor de mensen die wél iets met die info kunnen
Ok, dank voor de infoquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:33 schreef remcoP het volgende:
[..]
Spanje heeft verschillende systemen die zorgen voor de veiligheid op het spoor. Deze systemen kunnen bijvoorbeeld treinen automatisch laten afremmen als ze door rood rijden.
ASFA is een oud systeem en stamt uit de jaren 70. Een van de dingen die ASFA niet doet is het remmen als de trein te snel gaat.
ERTMS is een nieuw veiligheidssysteem, wat uiteindelijk in heel Europa ingevoerd gaat worden. Dit systeem laat treinen wel remmen als ze te snel gaan.
Heb je uitleg in de update verwerkt, bedankt. Ik ga ook maar eens slapen, Spaanse nieuws druppelt ook niet meer binnen... goede nacht iedereen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:33 schreef remcoP het volgende:
[..]
Spanje heeft verschillende systemen die zorgen voor de veiligheid op het spoor. Deze systemen kunnen bijvoorbeeld treinen automatisch laten afremmen als ze door rood rijden.
ASFA is een oud systeem en stamt uit de jaren 70. Een van de dingen die ASFA niet doet is het remmen als de trein te snel gaat.
ERTMS is een nieuw veiligheidssysteem, wat uiteindelijk in heel Europa ingevoerd gaat worden. Dit systeem laat treinen wel remmen als ze te snel gaan.
Truste!quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:41 schreef superworm het volgende:
[..]
Heb je uitleg in de update verwerkt, bedankt. Ik ga ook maar eens slapen, Spaanse nieuws druppelt ook niet meer binnen... goede nacht iedereen.
quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:41 schreef superworm het volgende:
[..]
Heb je uitleg in de update verwerkt, bedankt. Ik ga ook maar eens slapen, Spaanse nieuws druppelt ook niet meer binnen... goede nacht iedereen.
Trustequote:Op donderdag 25 juli 2013 01:41 schreef superworm het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:42 schreef Strani het volgende:
Ik ben hier nog tot 6 uur.. als er iets nieuws is dan post ik dat hier wel.
Waarschijnlijk wel gezien die ene wagonquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:47 schreef theguyver het volgende:
pff las net op het FP, wat een knal, die wagons zijn echt op elkaar gefrummeld. hopelijk loop het aantal slachtoffers niet op![]()
Of een slaperige pr-medewerkerquote:Op donderdag 25 juli 2013 01:53 schreef Strani het volgende:
Treurig: In het originele bericht van medeleven van de 'Moncloa' (het huis van de minister-president) staat onderaan ineens een paragraaf over de aardbeving in China, wat wijst op een simpel copy/paste berichtje waar heel weinig aandacht aan is besteed.
Dit gaat de populariteit van Rajoy weinig goed doen.
quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:56 schreef superworm het volgende:
Kan niet slapenAantal gewonden op 126: http://www.elmundo.es/elmundo/2013/07/24/espana/1374693824.html
Inderdaad maar op zulke momenten mag gewoon niemand slapen, zoiets moet vier keer gecheckt worden voor versturen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Of een slaperige pr-mederwerker![]()
Dieptriest, maar ik kende de naam van de huidige mp niet eens![]()
Durfde het bericht ook al niet te openen met 'Voor de zoveelste keer in korte tijd...' want zo goed is mijn geheugen niet. Inderdaad lijkt het vaker te gebeuren, of iig recentelijk enkele keren.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:57 schreef Infection het volgende:
Het is wel raak met die trein ongelukken de laatste tijd, of komt het tegenwoordig gewoon vaker in het nieuws?
... gosjemikkie als we hier in nederland ook zo'n nieuws lezeres hadden die die rrrrrrr zo over de tong laat rollen plug ik de kabel weer in mijn tvquote:
Truequote:Op donderdag 25 juli 2013 01:58 schreef Strani het volgende:
[..]
Inderdaad maar op zulke momenten mag gewoon niemand slapen, zoiets moet vier keer gecheckt worden voor versturen.
En ja, dat kan gebeuren
Netjes van de pausquote:Op donderdag 25 juli 2013 02:00 schreef superworm het volgende:
1:47
"The Pope Francisco and has been informed and shares the grief of the families and victims and sad part of this event for the whole Church"
Klopt wat ik in de krant las is dat er veel mensen staan te wachten om bloed te donerenquote:Op donderdag 25 juli 2013 02:07 schreef superworm het volgende:
La respuesta de los ciudadanos a la llamada de las autoridades sanitarias para que acudan a donar sangre ha colapsado a los servicios hospitalarios
Vertaling? Kunnen de ziekenhuizen het aantal donateurs niet aan?
Yup, de burgers hebben in zulke aantallen gereageerd dat de medische hulpdiensten het aanbod niet meer aankunnen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:07 schreef superworm het volgende:
La respuesta de los ciudadanos a la llamada de las autoridades sanitarias para que acudan a donar sangre ha colapsado a los servicios hospitalarios
Klopt. Het antwoord op het verzoek van de autoriteiten om bloed te komen doneren is zo hevig dat het de ziekenhuizen heeft doen.. tja.. collapse.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:07 schreef superworm het volgende:
quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:10 schreef Strani het volgende:
[..]
Klopt. Het antwoord op het verzoek van de autoriteiten om bloed te komen doneren is zo hevig dat het de ziekenhuizen heeft doen.. tja.. collapse.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |