Wat ik begreep over de periode van lessen verspreid (kun je 3 jaar uitsmeren indien gewenst) tussen 10.000 en 15.000 euro. Dus minimaal 5000 per jaar.quote:Op zondag 21 juli 2013 12:40 schreef Paralectic het volgende:
Wat kost zoiets gemiddeld?
Dat is de grootste valkuil ben ik bang.
Nee ben ik niet van plan, was enkel om uit leggen wat het kost. Maar uitsmeren betekent dat je iedere keer stukjes opnieuw moet leren. Liever iedere week twee lesjes dus :-)quote:Op zondag 21 juli 2013 13:30 schreef TC_Artemis het volgende:
Maar de vraag is: WIL je dat wel uitsmeren? Ook is zijn je theorie examens maar X maanden geldig, en opnieuw examen doen is volgensmij 200-300 euro per vak, en volgensmij zijn het 8 vakken.
Goede tip, dank je. Ga ik deze week eens even onderzoeken. Budel is voor mij 5 minuten rijden, maar als Zwartberg echt een stuk goedkoper is kan het de moeite zijn.quote:Op zondag 21 juli 2013 13:52 schreef Barcaconia het volgende:
Kijk eens bij de Limburgse Vleugels, vliegclub Genk/Zwartberg. Veel goedkoper dan Budel/Eindhoven/Maastricht oid.
Ik begreep inmiddels dat de prijzen nogal kunnen verschillen (budel: 250 euro per uur, zwartberg 130 euro per uur!), maar goedkoop wordt het nooit. Daarna moet je 12 uur per jaar vliegen, en dat is inderdaad ook weer duur. Kortom: mogelijk een leuke hobby, maar 't kost wel duitenquote:Op zondag 21 juli 2013 16:54 schreef Viezze het volgende:
Gaaf manIk zat net ook te kijken n.a.v. dit verhaal, lijkt me zelf geweldig om ooit mijn brevet te halen maar het zal voorlopig bij een droom blijven want het is heel duur. En als je dat ding hebt kost het nog weer geld om hem te behouden. En een vliegtuigje huren is ook niet goedkoop. Dure hobby
![]()
Laat maar weten hoe je proefles is gegaan, ben heel benieuwd!
Ja had ik ook gelezen. Zou ik stiekem ook wel tof vinden idd, maar ik las wel dat de amerikaanse docenten er vaak geen zin in hebben en het afraffelen... ken niemand die het heeft gedaan dus lastig inschattenquote:Op maandag 22 juli 2013 13:23 schreef OEM het volgende:
Als je de tijd er voor kan vrijmaken: het kan zomaar enorm veel goedkoper zijn als je een maandje vakantie neemt en je PPL in de USA gaat halen.
Daarom wil ik ook voor PPL gaan idd. Lijkt me ook leuk als je ergens vakantie bent om daar dan te vliegenquote:Op maandag 22 juli 2013 14:34 schreef PressPlayOnTape het volgende:
Dit topic ga ik volgen. Ben van plan komend jaar zelf ook een vliegbrevet te halen en had ergens gelezen dat je voor ongeveer 10.000 euro een compleet pakket (inclusief examens e.d.) kon krijgen.
Zelf zat ik aan het PPL te denken, omdat dat gewoon ook internationaal erkend wordt.
Daarbij moet je rekening houden dat men in de US of A nu wat moeilijker doet t.o.v. 'buitenlanders' die daar vlieglessen willen nemen na het 9-11 gebeuren. Ja, ik weet het klinkt raar maar ook weer niet zo vreemd want men is nogal erg argwanend naar alles en iedereen die niet Amerikaan is en plotseling daar wil komen lessen. Ze zullen dus een behoorlijke vragenlijst en background check er tegenover stellen.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:37 schreef Viezze het volgende:
Ik las ook ergens dat het veel geld scheelt om in Duitsland te lessen, maar dan moet je wel goed Duits kunnen lijkt me. In de VS is dat probleem kleiner, maar het kost wel een hoop geld om daar heen te gaan en te verblijven.
Persoonlijke ervaring, of hear-say? Ik heb het ook gehoord, maar niemand kan het uit eerste hand vertellen tot nu toe. Op zich ben ik niet bang voor een background check, en mijn facebook en email lezen ze sowieso al natuurlijkquote:Op woensdag 24 juli 2013 10:45 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Daarbij moet je rekening houden dat men in de US of A nu wat moeilijker doet t.o.v. 'buitenlanders' die daar vlieglessen willen nemen na het 9-11 gebeuren. Ja, ik weet het klinkt raar maar ook weer niet zo vreemd want men is nogal erg argwanend naar alles en iedereen die niet Amerikaan is en plotseling daar wil komen lessen. Ze zullen dus een behoorlijke vragenlijst en background check er tegenover stellen.
Hoe je een vliegplan invult en "opstuurt", leer je natuurlijk tijdens je PPL theorie. Echter is niet bijzonder lastig.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 11:33 schreef Sirmixalot het volgende:
Maar mocht je dan je PPL halen en bijvoorbeeld naar Spanje willen vliegen. Moet je dan niet een heel vliegplan opstellen en goedkeuring krijgen enzo? Lijkt me niet dat je zomaar de lucht in mag, weet iemand dat toevallig?
Goede tip mbt de examens, wist ik nietquote:Op vrijdag 26 juli 2013 11:39 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Hoe je een vliegplan invult en "opstuurt", leer je natuurlijk tijdens je PPL theorie. Echter is niet bijzonder lastig.
Vraag is wel of je ooit naar Spanje gaat vliegen. Als je geen eigen vliegtuig hebt, zul je die moeten huren. Veel bedrijven hebben het te druk om een vliegtuig voor x dagen/een week aan 1 persoon uit te lenen..
Mocht je in de VS ga vliegen, weet wel dat je met een Amerikaans brevet niet zomaar in ons land een vliegtuig kan huren. De makkelijkste route is alsnog in ons land examen doen, mogelijk nadat je in de VS de opleiding gedaan hebt en de minimale uren gevlogen hebt.
Mogelijk is het een en ander veranderd sinds mijn tijd, maar toen was het zo, als je in de VS examen doet, je een Amerikaans brevet krijgt. Dat is lastig gelijk te stellen in ons land en dan ben je aangewezen op het vliegen in Amerikaanse vliegtuigen, waarvan er in ons land weinig zijn (bij verhuurders).quote:Op vrijdag 26 juli 2013 12:42 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Goede tip mbt de examens, wist ik niet.
Ligt geheel aan het verhuurbedrijf.quote:Ik was inderdaad ook van plan nu en dan een vliegtuigje te huren voor een paar dagen en naar landen in de omgeving te vliegen. Kan dat dus eigenlijk bijna nooit in praktijk?
Thanks man, goede tips... dit vertellen ze niet bij de schoolquote:Op vrijdag 26 juli 2013 12:51 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Mogelijk is het een en ander veranderd sinds mijn tijd, maar toen was het zo, als je in de VS examen doet, je een Amerikaans brevet krijgt. Dat is lastig gelijk te stellen in ons land en dan ben je aangewezen op het vliegen in Amerikaanse vliegtuigen, waarvan er in ons land weinig zijn (bij verhuurders).
Echter nogmaals, dat was tig jaar geleden, misschien is het aangepast.
(een Amerikaans brevet is echter wel je hele leven geldig i.t.t. een Nederlands brevet, dus het heeft wel voordelen mocht je vaak in de VS willen vliegen)
[..]
Ligt geheel aan het verhuurbedrijf.
En een paar dagen is makkelijker dan twee weken. Plus het hangt af van hoeveel je in die dagen vliegt, laten ze je betalen per vlieguur of per "huur-uur"? Met andere woorden, als je dat ding drie dagen meeneemt, maar slechts in totaal 5 uur vliegt, dan zullen ze, denk ik, liever drie losse dagen dat ding verhuren voor 5 uur per dag.
Verwacht echter niet zomaar een vliegtuig te kunnen huren voor een anderhalve week, tenzij je daar van te voren goed over praat.
Nogmaals, mijn ervaring is van vroeger. Het kan nu best zo zijn, en een snelle zoektocht op het internet lijkt er op te duiden, dat je ook in de VS wel een Europees brevet kan halen. Dus lagere kosten maar wel de juiste papieren..quote:Op vrijdag 26 juli 2013 13:08 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Thanks man, goede tips... dit vertellen ze niet bij de school
Voor veel mensen is het ook gewoon niet te betalen hoor. En als je het na lang sparen bij elkaar hebt moet je nog even 3000 per jaar betalen om je brevet te houden. Niet onderschatten wat dat voor veel mensen betekent hoorquote:Op vrijdag 26 juli 2013 18:57 schreef CafeRoker het volgende:
Toch vind ik het nog wel meevallen wat betreft prijzen als ik het zo lees. Ik dacht altijd dat dit echt ronduit peperduur was.
Oh, dat doe ik ook niet. Maar ik dacht dat zoiets voor de rijkste 5% enigszins betaalbaar zou zijn. Zo te zien is het dat voor de bovenste 30%, mits je er maar andere dingen voor laat. Een vakantie is evenduur.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:01 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Voor veel mensen is het ook gewoon niet te betalen hoor. En als je het na lang sparen bij elkaar hebt moet je nog even 3000 per jaar betalen om je brevet te houden. Niet onderschatten wat dat voor veel mensen betekent hoor
Welke normale vakantie kost 15.000 ?quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:37 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Oh, dat doe ik ook niet. Maar ik dacht dat zoiets voor de rijkste 5% enigszins betaalbaar zou zijn. Zo te zien is het dat voor de bovenste 30%, mits je er maar andere dingen voor laat. Een vakantie is evenduur.
Nee, die jaarlijkse 3000quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:38 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Welke normale vakantie kost 15.000 ?![]()
quote:Op vrijdag 26 juli 2013 20:17 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Nee, die jaarlijkse 3000
Eerste keer is inderdaad eens flink sparen..
Valt toch wel mee, beetje buiig, maar daar tussen prima weer..quote:Op zaterdag 27 juli 2013 07:34 schreef MrSubtle het volgende:
Vandaag de eerste vlucht gepland... maar vliegweer voorspelling voor vanmiddag is erg slechthopelijk trekt het nog bij
Hmm kan nu de site niet meer vinden, maar stond op rood voor vanmiddag (ik vlieg om 4pm). Hopelijk valt het mee in ieder gevalquote:Op zaterdag 27 juli 2013 08:47 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Valt toch wel mee, beetje buiig, maar daar tussen prima weer..
Was ook meer als een grapje bedoeld, ik kan me voorstellen dat een eerste vlucht beter weer vereist dan vandaag. Maar het lijkt erop dat het initieel "slechts" een buienrij betreft, dus misschien zodra deze voorbij is, kan het wel doorgaan, afhankelijk van de locatie en de volgende buienrij.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 08:50 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Hmm kan nu de site niet meer vinden, maar stond op rood voor vanmiddag (ik vlieg om 4pm). Hopelijk valt het mee in ieder geval
Ja ik hou het weer de hele tijd in de gatenquote:Op zaterdag 27 juli 2013 10:48 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Was ook meer als een grapje bedoeld, ik kan me voorstellen dat een eerste vlucht beter weer vereist dan vandaag. Maar het lijkt erop dat het initieel "slechts" een buienrij betreft, dus misschien zodra deze voorbij is, kan het wel doorgaan, afhankelijk van de locatie en de volgende buienrij.
Mocht er geen tweede buienrij volgen, zie ik niet waarom je vanmiddag niet het luchtruim kan gaan verkennen...quote:Op zaterdag 27 juli 2013 10:52 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Ja ik hou het weer de hele tijd in de gatenheb me er de hele week op verheugd. Het grote onweer trekt hier (Budel) net over, dus misschien vanmiddag al weer weg
![]()
![]()
De wind staat goed, om 1 uur is het hier voorbij. om uur of 5 komt een nieuwe vanuit frankrijk, maar zo te zien waait het langs de kustquote:Op zaterdag 27 juli 2013 12:04 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Mocht er geen tweede buienrij volgen, zie ik niet waarom je vanmiddag niet het luchtruim kan gaan verkennen...
Ligt eraan hoe hoog de bewolking is. Bij budel is het luchruim klasse G (op lagere hoogte) en daarin moet je vrij blijven van bewolking met zicht op de grond en een totaal zicht van minimaal 1500m.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 12:10 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
De wind staat goed, om 1 uur is het hier voorbij. om uur of 5 komt een nieuwe vanuit frankrijk, maar zo te zien waait het langs de kust
Maar goed, we vliegen op zicht, niet op instrumenten, dus zwaar bewolkt is nog steeds lastig denk ik??
Enjoyquote:
Zit hardop te lachen met m'n pa hier (die gaat mee)quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:45 schreef The_stranger het volgende:
[..]
EnjoyEn onthoud, blauw boven, de wielen onder en als de koeien groter worden moet je aan het stuur trekken.
Nee hoor niet te laat, ik heb nog niet besloten. Dus je tips zijn welkomquote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:46 schreef Luxuria het volgende:
Ik weet dat dit een goeie is:
http://www.cycloonholland.nl/
Edit - Volgens mij ben ik te laat
Leuk om te lezen, krijg flash backsquote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:12 schreef MrSubtle het volgende:
Verslagje van de eerste vliegles!
Proeflesje, dus ik dacht: docent stijgt effe op, en als we op goede hoogte zitten dan mag ik even sturen, paar bochtjes draaien, en dan landt de docent weer... niet dus
Ingestapt (aan de linker kant) werden me de belangrijkste zaken uitgelegd van de werking van de knopjes, hendels en pedalen. Ik had al vaak in flightsims gevlogen, dus de displays werden overgeslagen. Hij gaf me de sleuteltjes, starten, gas geven en naar de runway taxien. Op de runway legde hij nog 20 seconden uit wat ik moest doen, en wederom was het een kwestie van trek maar aan de hendel en stijg maar zelf op
. .... waaaaat een gevoel is dat
![]()
Tijdje bochtjes gevlogen, geklommen tot boven eerste wolkendek, daar weer bochtjes gevlogen, en al die tijd heeft de docent het stuur niet aangeraakt. Toen de landing... wederom, zelf moeten sturen tot we goed opgelijnd waren met de runway en vervolgens zelf landen. De docent deed flaps etc, maar het sturen / dalen zelf doen... mega scarymaar wat een tof gevoel
anyway... I love it... I'm hooked
Ja dit gaat pijnlijk veel geld kostenquote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:01 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Leuk om te lezen, krijg flash backs
Lijkt erop dat je een boel geld gaat spenderen
Ik zie dat je op Budel vliegt, 250/u is best pittig. Op Eindhoven Airport zit de Eindhovense Aeroclub Motorvliegen, mocht je nog wat prijzen willen vergelijken.quote:
Ik twijfel nog enorm over de locatie. Budel is super relaxed, goede faciliteiten, en op nog geen 10 minuten van m'n huis. Eindhoven is drukker en verder rijden. Zwartberg is ook iets verder en wat informeler. Kwalitatief zal het niet ver uit elkaar liggen waarschijnlijk. Kortom: ik weet het nog nietquote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:31 schreef Dyre het volgende:
Leuk, je eerste proefles al zoveel mogelijk doen!
[..]
Ik zie dat je op Budel vliegt, 250/u is best pittig. Op Eindhoven Airport zit de Eindhovense Aeroclub Motorvliegen, mocht je nog wat prijzen willen vergelijken.
Ik geloof dat de lesvliegtuigen op 136 euro per uur zitten, plus ongeveer 35 euro voor de instructeur.
Als eenmaal je brevet hebt zul je waarschijnlijk heel wat uurtjes gaan maken, dan tikken al die tientjes verschil wel aan natuurlijk
Overigens betaal je meestal (weet niet hoe het in Budel geregeld is) alleen voor de tijd dat de motor draait. Als je dus een hele dag naar, laten we zeggen, Duitsland wil vliegen dan betaal je alleen voor de uren op de heen- en terugvlucht.
Sorry hoor, maar dat is een voordeel?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:42 schreef Dyre het volgende:
Nou je hebt tijd genoeg om je er in te verdiepen. En als je eenmaal ergens je brevet hebt gehaald kan je natuurlijk altijd nog wisselen naar een ander vliegveld natuurlijk.
Eindhoven is inderdaad drukker, maar dat maakt het misschien ook wel leuker: je vliegt en taxied met de Transavia en Ryanair Boeings meeKan me wel voorstellen dat je dat vooral in het begin nog wat te eng vindt
Zoals ik al zei: dat maakt het misschien leuker.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:44 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dat is een voordeel?
Tja, aangezien ik de TS ben is dat eenvoudigquote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:45 schreef Dyre het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: dat maakt het misschien leuker.
Of TS dat ook zo vindt laten we hem zelf maar bepalen vind je ook niet?
het lijkt me zeker tof, maar nu nog effies nietquote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:46 schreef Dyre het volgende:
Whoops![]()
![]()
Zoals ik al zei: het kan het leuker maken, maar of jij dat ook zo vind moet je zelf weten
Topquote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:12 schreef MrSubtle het volgende:
Verslagje van de eerste vliegles!
Proeflesje, dus ik dacht: docent stijgt effe op, en als we op goede hoogte zitten dan mag ik even sturen, paar bochtjes draaien, en dan landt de docent weer... niet dus
Ingestapt (aan de linker kant) werden me de belangrijkste zaken uitgelegd van de werking van de knopjes, hendels en pedalen. Ik had al vaak in flightsims gevlogen, dus de displays werden overgeslagen. Hij gaf me de sleuteltjes, starten, gas geven en naar de runway taxien. Op de runway legde hij nog 20 seconden uit wat ik moest doen, en wederom was het een kwestie van trek maar aan de hendel en stijg maar zelf op
. .... waaaaat een gevoel is dat
![]()
Tijdje bochtjes gevlogen, geklommen tot boven eerste wolkendek, daar weer bochtjes gevlogen, en al die tijd heeft de docent het stuur niet aangeraakt. Toen de landing... wederom, zelf moeten sturen tot we goed opgelijnd waren met de runway en vervolgens zelf landen. De docent deed flaps etc, maar het sturen / dalen zelf doen... mega scarymaar wat een tof gevoel
anyway... I love it... I'm hooked
1 tip, onderschat de theorie niet. Is echt niet moeilijk, maar wel even waar je voor moet gaan zitten. En er gaan lessen komen waarna je op de grond staat met het gevoel nooit dat brevet te kunnen halen, maar dat heeft iedereen wel eens gehad, gaat wel overquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 08:26 schreef MrSubtle het volgende:
Spannend, vandaag mijn eerste 'echte' les in Budel. Vorige week was natuurlijk maar een proeflesje van 20 minuten, maar vandaag begint het echte werk. Twee uur aan een stuk les met alles erop en eraan.
En dan morgen weer een les, want dat werd door verschillende mensen toch aangeraden, om meerdere lessen per week te doen zodat het beter blijft hangen.
Morgen tevens even een kijkje nemen bij Eindhoven airport om te zien of ik misschien daar wil lessen. (Bedankt Dyre!). Voordeel aan Eindhoven is dat je leert vliegen tussen grotere vliegtuigen en op een groter vliegveld, maar het is een stukje verder weg voor mij en omdat het ook een militaire luchthaven is kun je niet zomaar binnenwandelen met vrienden later en een stukje gaan vliegen.
Hee als je iets doet moet je het ook goed doenquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 09:35 schreef Dyre het volgende:
Kijk eens aan, je laat er geen gras over groeienSucces vandaag!
Ja dank zij jou eigenlijkquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 09:35 schreef Dyre het volgende:En heel erg tof dat je een kijkje op Eindhoven Airport komt nemen. Ook al doe je er later verder niets mee is het wel interessant om eens te kijken hoe het er bij een andere club aan toe gaat
Ja ik begrijp wat je zegtquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 10:05 schreef The_stranger het volgende:
[..]
1 tip, onderschat de theorie niet. Is echt niet moeilijk, maar wel even waar je voor moet gaan zitten. En er gaan lessen komen waarna je op de grond staat met het gevoel nooit dat brevet te kunnen halen, maar dat heeft iedereen wel eens gehad, gaat wel over
Welke app gebruik je daarvoor?quote:Op zondag 4 augustus 2013 16:08 schreef MrSubtle het volgende:
Mijn derde vlucht (vanochtend) maar eens opgenomen en geprojecteerd op Google Earth.
[ afbeelding ]
Vandaag ook in Eindhoven gaan kijken... gave rondleiding gehad, wat mensen leren kennen en gezien hoe de kleine vliegende grasmaaiertjes tussen de Boeings door rijden. Erg leuk moet ik zeggen. Komende paar dagen nog maar eens heel goed nadenken wat ik nu wil doen... lastig lastig lastig!
http://www.cfitools.com/html/flight_recorder.htmlquote:
Ben je niet bang dat je dan telkens weer heel veel opnieuw moet leren als je weer een keer vliegt?quote:Op zondag 4 augustus 2013 16:12 schreef LintuxCx het volgende:
Gaaf is het hè?Ik heb eind 2011 mijn eerste solo gehad, een onvergetelijke ervaring.
Sindsdien heb ik het helaas niet zoveel meer kunnen doen, ik vlieg vnl als ik in de VS ben omdat het daar zo veel goedkoper is, plus vaker geschikt weer.
[edit[ Oeh, cool, tussen de jets taxiën.. dat heb ik nog niet echt gedaan, zal op KPAO ook niet gebeuren.
Mooie app, ik zoek eigenlijk iets voor op het circuit (auto), hoopte dat deze hier ook voor zou werken, maar is toch iets anders.quote:Op zondag 4 augustus 2013 16:24 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
http://www.cfitools.com/html/flight_recorder.html
Voor Apple en Android, ik heb de Android gebruikt. Ik heb gewoon de app aangezet op de tablet en de tablet achterin het koffertje gelegd. Na de vlucht uitgezet en dan maakt ie een mooie KML. Via de tablet dan meteen de KML geopend in Google Earth en klaar
Ik houd het een beetje bij met X-Plane (icm "echte" controls). Daarbij probeer ik ook echt alles te doen. Taxiën, weer, radio, alle checklists enzo. Paar maanden geleden was ik er weer en mijn instructrice was tevreden. Deed de meeste dingen voordat zij me eraan zou herinneren, etc.quote:Op zondag 4 augustus 2013 16:25 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Ben je niet bang dat je dan telkens weer heel veel opnieuw moet leren als je weer een keer vliegt?
Ik speelde gisteren weer x-plane en realizeerde me nu pas hoe ontzettend realistisch die software isquote:Op zondag 4 augustus 2013 17:54 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Ik houd het een beetje bij met X-Plane (icm "echte" controls). Daarbij probeer ik ook echt alles te doen. Taxiën, weer, radio, alle checklists enzo. Paar maanden geleden was ik er weer en mijn instructrice was tevreden. Deed de meeste dingen voordat zij me eraan zou herinneren, etc.
Dus op zich valt dat gelukkig nog best mee!
Ik vond die Piper maar een rammelbakquote:Op zondag 11 augustus 2013 21:10 schreef LintuxCx het volgende:
Ja, mijn instructrice vond dat ik in de Cessna 172 een stuk beter vloog dan de PA28 waarin ik begon. Toch vind ik het best fijn om zo af en toe weer in de Piper te zitten. Met zo'n lage vleugel kun je minder mooi van het uitzicht beneden genieten, maar je hebt wel een beter zicht om je heen wat ook wel nuttig kan zijn.
Verdorie, ik wil ook weer vliegen!
Maar hoe oud was 'ie? Zeker in Europa vliegen wel heel veel oude barrels rond en dat helpt natuurlijk niet.quote:Op maandag 12 augustus 2013 08:52 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Ik vond die Piper maar een rammelbak
1833 geloof ikquote:Op maandag 12 augustus 2013 09:49 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Maar hoe oud was 'ie? Zeker in Europa vliegen wel heel veel oude barrels rond en dat helpt natuurlijk niet.
Hoe meer ik vlieg hoe beter/leuker. En veiliger. Geen problemen mee dus.quote:Op zondag 11 augustus 2013 23:59 schreef Nielssje het volgende:
Bedenk ook dat als je eenmaal je brevet hebt, dat het ook geld kost om hem geldig te houden aangezien je een minimaal aantal uur per jaar moet vliegen.
Veiliger?quote:Op maandag 12 augustus 2013 09:57 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Hoe meer ik vlieg hoe beter/leuker. En veiliger. Geen problemen mee dus.
Een brevet halen en vervolgens maar één keer per jaar vliegen word je geen goeie piloot van. Je moet het wel regelmatig blijven doen, anders word je toch gewoon roestig?quote:
Oh zo, ja dat klopt! Ik dacht al: vliegen in van die kleine vliegtuigjes is echt niet veiliger dan auto's hoor :pquote:Op maandag 12 augustus 2013 09:59 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Een brevet halen en vervolgens maar één keer per jaar vliegen word je geen goeie piloot van. Je moet het wel regelmatig blijven doen, anders word je toch gewoon roestig?
ja dat is echt heel duur om te vliegen. Best logisch ook, in principe 2x zoveel onderhoud, 2x zo veel avgas. Wat voor brevet heb jij als ik vragen mag?quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:12 schreef LintuxCx het volgende:
Ja, een twin is wel net wat beter, jammer dat die wel heeeel duur zijn.
Hoe bevalt dat in de US?quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:42 schreef Nielssje het volgende:
Ik zit toevallig midden in de opleiding nu, in Amerika ja!
Jaja, solo's zijn zeker leuk!
Meld!quote:Op zondag 11 augustus 2013 16:07 schreef MrSubtle het volgende:
Voor de mensen die het interessant vinden om te volgen (..)
Tof hoor! Dan komen we elkaar wellicht nog eens tegenquote:Hoe dan ook, wel besloten dat ik voorlopig in Eindhoven verder ga, de prijs ligt een stuk lager en het leren vliegen tussen de grotere vliegtuigen is ook wel interessant genoeg!
Me vanochtend officieel aangemeld als lid!quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 20:38 schreef Dyre het volgende:
[..]
Meld!
[..]
Tof hoor! Dan komen we elkaar wellicht nog eens tegen
Ben je al door de theorie aan het bladeren? Lessen moeten nog beginnen denk ik of niet?
Leuk als je ons op de hoogte houdt!
Reken op circa 200 euro per les, 50 tot 70 lessen (afhankelijk van hoe het gaat). En iets van 2000+ voor theorie. Daarna 12 uur vliegen per jaar, a circa 150 euro.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 20:48 schreef Hi_flyer het volgende:
En wat kost het dan ongeveer? Misschien moeten we als FOK!kers wat groepskorting bedingen en massaal ons brevet halen
In Polen schijnt het goedkoop (en dichterbij dan VS) te zijn, bij Bartolini Air (lessen in het Engels, school heeft Nederlandse eigenaar). Is gevestigd op de commerciële luchthaven in Lodz. Zie http://www.vliegeninpolen.nl!quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 21:11 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik zit me net even in te lezen in het halen van je brevet in het buitenland. Nederland is nogal aan de prijs door oa de hoge brandstofkosten.
PPL incl, verblijfskosten is 9k, niet zo duur dus. Reiskosten stellen niet veel voor vergeleken met dat bedrag natuurlijk.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 15:43 schreef Hi_flyer het volgende:
Uiteindelijk is Polen dus niet zoveel goedkoper. 11k5 voor Eindhoven en 8k9 voor Polen en dan komen daar reis- en verblijfkosten nog bij.
Eerlijk gezegd geen idee of we die bewust hebben vermeden om die reden. Maar in principe probeer je natuurgebieden en dorpjes / steden zo veel mogelijk te vermijden om de rust niet te verstoren. Je vliegt eigenlijk vooral over die gebieden als je ze expliciet wilt bekijken (bijv omdat jij of je passagiers er wonen).quote:Op maandag 19 augustus 2013 10:52 schreef Harde_Mepper het volgende:
Mag je niet over dat militaire oefenterrein vliegen?
Oh bedankt voor die skyvector site, die kende ik nog nietquote:Op maandag 19 augustus 2013 21:48 schreef LintuxCx het volgende:
Militaire gebieden zijn vaak wel deels ontoegankelijk, iig in de VS. Het lijkt me dat dat in Nederland ook wel zo zal werken dan.
Op SkyVector kun je het misschien zien. EHR-xxx zijn stukjes beperkt luchtruim volgens mij. Vraag me af wat EHD-xxx betekent.
EHR zijn Restricted airspaces, EHD zijn dangerous airspaces. In de eerste zullen vaak (militaire) vliegoefeningen gehouden worden, in de tweede bijvoorbeeld schietoefeningen, of iets anders dat vliegtuigen in gevaar kan brengen. Beide zijn niet altijd afgesloten, in de NOTAMS kun je zien of ze "open" zijn (maar ontwijken geeft je altijd zekerheid dat je goed zit).quote:Op maandag 19 augustus 2013 21:48 schreef LintuxCx het volgende:
Militaire gebieden zijn vaak wel deels ontoegankelijk, iig in de VS. Het lijkt me dat dat in Nederland ook wel zo zal werken dan.
Op SkyVector kun je het misschien zien. EHR-xxx zijn stukjes beperkt luchtruim volgens mij. Vraag me af wat EHD-xxx betekent.
Jammer.quote:Op zondag 29 september 2013 12:29 schreef n00b13 het volgende:
Wil dit ook wel graag, maar kleurenblind
Nee... maar ik wilde graag zelf vliegen. Met instructeur is het nog mucho veel duurderquote:Op zondag 29 september 2013 17:04 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Jammer.Dan mag het niet?
Zelfs zo nu en dan met instructeur vliegen is erg leuk hoor! En geen probleem neem ik aan.
Er wordt wel degelijk op kleurenblindheid getest en is ook reden voor afkeuring. Voor een volledig PPL moet je vrijwel foutloos door de test komen, onder bepaalde voorwaarden mag je fouten maken, maar dan mag je alleen overdag vliegen..quote:Op zondag 29 september 2013 21:33 schreef MrSubtle het volgende:
Hey, nee op vakantie geweest en nu bezig met m'n theorielessen eerst. Wil binnenkort weer wat lesjes gaan nemen.
Tof dat je ook weer bent gaan vliegen. Hoeveel lessen heb je nu in totaal gehad?
@n00b13:
Dat je niet zou mogen vliegen als je kleurenblind bent heb ik nog nooit gehoord en kan ik me ook nauwelijks voorstellen?
Overigens is met instructeur vliegen vaak niet zo heel veel duurder dan zonder hoor
Oh dat wist ik niet. Weer wat geleerdquote:Op maandag 30 september 2013 08:32 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Er wordt wel degelijk op kleurenblindheid getest en is ook reden voor afkeuring. Voor een volledig PPL moet je vrijwel foutloos door de test komen, onder bepaalde voorwaarden mag je fouten maken, maar dan mag je alleen overdag vliegen..
op www.aeromed.nl staat wel iets over kleurenblindheid, maar je moet ooit een medische keuring ondergaan, die dingen zijn een jaar (misschie voor ppl wel twee) geldig. Er zijn inmiddels meerdere punten waar je zo'n keuring kan doen, maar overal natuurljk wel redelijk aan de prijs...quote:Op maandag 30 september 2013 09:59 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Oh dat wist ik niet. Weer wat geleerd
Dan ga ik denk ik maar eens snel de medische test doen, voordat ik duizenden euros les heb en dan word afgekeurd!
Volgens mij staat er juist dat het voor PPL niet uit maakt, maar dat je dan restrictie krijgt dat je alleen overdag mag vliegenquote:Op maandag 30 september 2013 10:17 schreef The_stranger het volgende:
[..]
op www.aeromed.nl staat wel iets over kleurenblindheid, maar je moet ooit een medische keuring ondergaan, die dingen zijn een jaar (misschie voor ppl wel twee) geldig. Er zijn inmiddels meerdere punten waar je zo'n keuring kan doen, maar overal natuurljk wel redelijk aan de prijs...
Ja zoiets lijk ik er ook uit te halen nu, ik zat bij de verkeerde klasse te kijken.quote:Op maandag 30 september 2013 12:43 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Volgens mij staat er juist dat het voor PPL niet uit maakt, maar dat je dan restrictie krijgt dat je alleen overdag mag vliegen
preciesquote:Op maandag 30 september 2013 14:06 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ja zoiets lijk ik er ook uit te halen nu, ik zat bij de verkeerde klasse te kijken.
En in ons land vlieg je toch geen nacht VFR, dus die restrictie boeit niet echt.
Veel.quote:Op zondag 29 september 2013 21:33 schreef MrSubtle het volgende:
Tof dat je ook weer bent gaan vliegen. Hoeveel lessen heb je nu in totaal gehad?
60 uur en dan nog geen solo?quote:Op maandag 30 september 2013 17:11 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Veel.Ben drie jaar geleden al begonnen toen ik hier was, en heb dus veel onderbrekingen gehad. Qua uren zit ik denk ik wel op zestig inmiddels, dus wat dat betreft al klaar voor m'n PPL. Maar die grens is sowieso te laag.
Heb ik wel gehad! Maar bij deze vliegschool mag dat maar één keertje. Daarna moet je een "solo phase check" doen. Een soort van lichtgewicht checkride, met andere instructeur, voordat ze je echt solovluchten willen laten doen (die verder gaan dan rondjes rondom je bekende vliegveld).quote:
Bij lelystad kun je de PPL voor 6595 doen, aanzienlijk goedkoperquote:Op zondag 21 juli 2013 12:42 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Wat ik begreep over de periode van lessen verspreid (kun je 3 jaar uitsmeren indien gewenst) tussen 10.000 en 15.000 euro. Dus minimaal 5000 per jaar.
Je moet wel een aandeel kopen in het vliegtuig toch?quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:24 schreef BergGeit95 het volgende:
[..]
Bij lelystad kun je de PPL voor 6595 doen, aanzienlijk goedkoper
(Het is een stichting die diamond flyers heet ofzoiets dergelijks)
Dus die ga ik doen, verder moet je vooral rekening houden met de wind, erg belangerijk in het vliegen
Nee, volgens mij niet, alleen de landingskosten zijn deels van jou rekening geloof ikquote:Op maandag 7 oktober 2013 20:57 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Je moet wel een aandeel kopen in het vliegtuig toch?
Ik volg inmiddels de theorielessen en een van de modules straks is meteo. Volgens mij iets van 8x2 uur lesquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 08:27 schreef BergGeit95 het volgende:
[..]
Nee, volgens mij niet, alleen de landingskosten zijn deels van jou rekening geloof ik
Maar dat is bij het bedrag inbegrepen,
Verder TS moet je rekening houden met het weer en weer reports
De zogenaamde "METAR" en "TAF"
Zijn weer reports die cruciale informatie geven
http://www.knmi.nl/actueel/metar.html
Live METAR's en TAF's
Stel je hebt deze METAR, die is van EHAM (ICAO) voor schiphol
METAR: EHAM 080555Z 20007KT 2200 BR BKN004 OVC040 14/13 Q1024 BECMG BKN005
-EHAM het vliegveld is natuurlijk bij elk vliegveld anders, bij parijs begint het met LFPG
- 080555Z 080 oktober om 5 uur 55 ZULU tijd
- 20007KT dus de wind komt uit de richting 200 graden en de windsnelheid is 07 knots (knopen)
- 2200 BR dus op 2200 voet broken BR of BKN
- BKN004 dus broken op 400 voet
- OVC040 overcast op 4000 voet
-14/13 is de tempratuur en de dewpoint dus: 14 graden en 13 graden dewpoint
-Q1024 (voor de QNH) is de barometer setting in (hPa als ik het goed zeg) die zet je op je altimeter
-BECMG BKN005 dus, becoming, (word) broken op 500 voet
Dit is een belangrijk element in de luchtvaart,
Ik had inmiddels ook goedkopere gevonden. Maar alles inclusief (dus ook materialen die je moet aanschaffen, boeken, theorie-cursusgeld, examengeld, landingsgeld, etc) kom je toch bijna nergens onder de 10k uit merk ik.quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:24 schreef BergGeit95 het volgende:
[..]
Bij lelystad kun je de PPL voor 6595 doen, aanzienlijk goedkoper
(Het is een stichting die diamond flyers heet ofzoiets dergelijks)
Dus die ga ik doen, verder moet je vooral rekening houden met de wind, erg belangerijk in het vliegen
Niet geheel correct, dit is het zicht, 2200 meter met BRume (nevel).quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 08:27 schreef BergGeit95 het volgende:
[..]
Zijn weer reports die cruciale informatie geven
http://www.knmi.nl/actueel/metar.html
- 2200 BR dus op 2200 voet broken BR of BKN
Inderdaad, daarom 'lijkt' het bedrag lager, de huur voor het vliegtuig zit er volgens mij niet bij.quote:Op maandag 7 oktober 2013 20:57 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Je moet wel een aandeel kopen in het vliegtuig toch?
Ik ben ook nog aan het lerenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 10:49 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Niet geheel correct, dit is het zicht, 2200 meter met BRume (nevel).
Totdat je in een glass cockpit stapt, dan vergeet je ineens alles over gyros enzo.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 13:57 schreef MrSubtle het volgende:
Vorige week de laatste les gehad in de module "waarom flikkert zo'n vliegtuig eigenlijk niet uit de lucht" (module heette iets anders, maar ach daar kwam het op neer). Afgelopen zondag de eerste les gehad over hoe de instrumenten werken. Bizar te leren dat alles gewoon mechanica is aan zo'n vliegtuig
![]()
Als je over de kosten na gaat denken wordt het allemaal opeens een stuk minder leuk, niet doen dus.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 14:37 schreef ikweethetookniet het volgende:
Is het mogelijk om een kostenoverzicht te maken te nu toe![]()
En ook een tot en met license![]()
Nee je mag er niet commercieel mee vliegen, daarvoor moet je eerst 'even' upgraden naar een commercieel brevet, en dan mag je een heel groot prijskaartje er bij hangen.quote:Op dinsdag 24 december 2013 17:07 schreef borbit het volgende:
Kun je met zo'n brevet ook werken? En is er vraag naar piloten van kleine vliegtuigjes?
Tot nu toe uitgegeven weet ik niet.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 14:37 schreef ikweethetookniet het volgende:
Is het mogelijk om een kostenoverzicht te maken te nu toe![]()
En ook een tot en met license![]()
Inmiddels voor je nagevraagd en je mag gewoon vliegen als je kleurenblind bent. Alleen nachtvliegen mag nietquote:Op zondag 29 september 2013 12:29 schreef n00b13 het volgende:
Wil dit ook wel graag, maar kleurenblind
Cool. Bedankt!quote:Op dinsdag 24 december 2013 17:25 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Inmiddels voor je nagevraagd en je mag gewoon vliegen als je kleurenblind bent. Alleen nachtvliegen mag niet
Je kunt hier en daar buiten de VS FAA medical artsen vinden. Of je doet 't gewoon in de VS als je daar toch al bent voor de training zelf, natuurlijk.quote:Op vrijdag 27 december 2013 15:37 schreef MrSubtle het volgende:
Voor de mensen die in de US bezig zijn met PPL vroeg ik me af hoe het zit? Krijg je dan in nederland medische keuring of in de US? en wat testen ze daar?
Goede headset ga je nog de rest van je vliegcarriere plezier van hebben, andersom ga je van een goedkope nog veel last hebben.quote:Op vrijdag 27 december 2013 15:42 schreef MrSubtle het volgende:
Oh ja, in bovenstaand lijstje met kosten was ik nog wat kleine dingen vergeten. Zo moet je een piloten logboek kopen, luchtkaarten, een headset, een vliegcomputer (http://en.wikipedia.org/wiki/E6B), en eigenlijk een goede brede zonnebril en een knee-board voor je landingskaartjes.
Van deze dingen is vooral de headset prijzig (en de zonnebril als je daar voor kiest). Een aviation headset heb je vanaf 150 euro ongeveer, maar de goede exemplaren kosten al snel 300-450 euro voor normaal of 600+ euro voor exemplaren met ANR (Active Noise Reduction), met de top-exemplaren ergens in 1100-1200 euro range. Ik ga waarschijnlijk voor deze van Lightspeed, dus het is weer een aanslag op de portemonnee (zoals alles bij vliegen)
[ afbeelding ]
Ja dat is de enige concurrent van de Zulu.2 inderdaad volgens mij, elk met hun eigen specifieke features. Ik ga over een paar weken naar de VS even een pilot-shop bezoeken. Daar kan ik de Zulu.2 en de Bose allebei nog even opzetten en dan neem ik de definitieve beslissing, maar wat ik heb gelezen heeft de Zulu.2 net meer de features die ik belangrijk vind (en er zit toch ook nog wel wat prijsverschil tussen wederom)quote:Op zaterdag 28 december 2013 09:13 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Goede headset ga je nog de rest van je vliegcarriere plezier van hebben, andersom ga je van een goedkope nog veel last hebben.
Vooral op lange vluchten gaat de ANR je plezier doen, je wordt minder moe van alle ruis en je verstaat de verkeersleiding beter.
Ik heb een A20 en ondanks dat het een flinke investering was heb ik er geen 2 seconde spijt van gehad.
Idd, ff voelen welke je het beste op je hoofd kunt hebben. Ik vond toen de A20 beter zitten. Ik heb hem ook in de US gekocht toen de dollar nog $1,55 per euro was dus dat scheelt flink in de kosten.quote:Op zaterdag 28 december 2013 09:17 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Ja dat is de enige concurrent van de Zulu.2 inderdaad volgens mij, elk met hun eigen specifieke features. Ik ga over een paar weken naar de VS even een pilot-shop bezoeken. Daar kan ik de Zulu.2 en de Bose allebei nog even opzetten en dan neem ik de definitieve beslissing, maar wat ik heb gelezen heeft de Zulu.2 net meer de features die ik belangrijk vind (en er zit toch ook nog wel wat prijsverschil tussen wederom)
Welke heb je? Sierra, Zulu, Zulu.2, of nog een andere?quote:Op zaterdag 28 december 2013 11:59 schreef LintuxCx het volgende:
Ik heb een tweedehands oude Lightspeed met ANR. Werkt ook prima en kostte "maar" 300 dollar. Is idd wel heel fijn, je merkt het verschil meteen als je ANR inschakelt. Tijdje geleden weer eens met een ouwe (passieve) headset gevlogen, die zijn een stuk minder comfortabel omdat ze zo hard op je oren drukken.
De 30-3G als het goed is, deze: https://www.sportys.com/Pilotshop/product/11740 Nog net van voor de Zulu.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:37 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Welke heb je? Sierra, Zulu, Zulu.2, of nog een andere?
ik wil eigenlijk proberen deze zomer klaar te zijn. Dus ongeveer driekwart jaarquote:Op zondag 29 december 2013 13:39 schreef Doublepain het volgende:
Tof om te lezen
Wanneer ben je ongeveer klaar als alles goed verloopt?
2 jaar? 1 jaar?
Je mag je theorie op je eigen tempo doen, als het maar klaar is voordat je praktijk examen doet.quote:Op donderdag 2 januari 2014 19:01 schreef errorken2 het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de volgorde tussen vlieg en theorie lessen?
Als ik het goed begrijp ben je eerst begonnen met vlieglessen en pas na een tijdje met theorie.
Maar dien je eerst bepaalde theorie modules afgesloten te hebben voor je verder kan met de vlieglessen of hoeft dat niet?
Maw; kan je de vlieglessen beëindigen voordat je theorie rond is?
Ik begrijp uiteraard dat de theorie je ook ondersteunt tijdens het vliegen, dus meestal wil je beide wel combineren, maar even voor het algemene begrip:)
Oh en btw, is er ook een examen van de vlieglessen zelf of is het levend terugkomen van je solo vlucht voldoende?
Ik was eerst begonnen met praktijk, maar dan heb je dus helemaal geen idee wat je eigenlijk aan het doen bent. Dat leggen ze je dan in de lucht wel uit, maar dan heb je meer lessen nodig en dat is weer erg prijzigquote:Op donderdag 2 januari 2014 19:01 schreef errorken2 het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de volgorde tussen vlieg en theorie lessen?
Als ik het goed begrijp ben je eerst begonnen met vlieglessen en pas na een tijdje met theorie.
Maar dien je eerst bepaalde theorie modules afgesloten te hebben voor je verder kan met de vlieglessen of hoeft dat niet?
Maw; kan je de vlieglessen beëindigen voordat je theorie rond is?
Ik begrijp uiteraard dat de theorie je ook ondersteunt tijdens het vliegen, dus meestal wil je beide wel combineren, maar even voor het algemene begrip:)
Je kunt een vliegtuigje huren voor een paar dagen, maar je betaalt enkel de werkelijke uren dat je vliegt. Op die manier is het redelijk betaalbaar, maar het blijft een prijzige hobby (maar elke hobby kost geld, hou ik mezelf telkens voorquote:Op zaterdag 4 januari 2014 11:02 schreef errorken2 het volgende:
Het lijkt mij wel fijn om zo'n PPL te halen, maar zit er daarna nog iets in of wordt het dan gewoon duur en nutteloos?
Als ik het hier zo lees is een vliegtuigje huren voor langere periodes zeer moeilijk/onbetaalbaar. Dus op vakantie vliegen lijkt mij al onmogelijk.
Je kunt na je VFR inderdaad doorgaan voor IFR, en dan mag je wel in de wolken vliegen. Idem voor 's nachts vliegen, wederom iets wat je na je VFR kunt halen, etc. Maar in de wolken vliegen is helemaal niet zo leuk, want je ziet geen donder. Als je vliegt voor je lol dan vlieg je vooral ook voor het leuke uitzicht natuurlijk.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 11:02 schreef errorken2 het volgende:
Verder mag je blijkbaar enkel VFR met goede zichtbaarheid vliegen, niet in/boven de wolken, moet je nog allerhande extra ratings halen als je 's nachts wil vliegen of met een tweemotorig toestel...
Dus dan blijft er volgens mij enkel nog maar de kick over om het te doen/behalen en daarna...
(dat zou met 15k + 3k/jaar om uberhaupt te mogen vliegen en er dan niets zinnigs mee te kunnen doen toch een showstopper zijn voor mij)
Jij hebt daar 3km runwayquote:Op zondag 2 maart 2014 18:04 schreef MrSubtle het volgende:
Maar weer eens tijd voor een update...
Inmiddels examen PPL-LAW gedaan en gehaald... zonder twijfel het saaiste vak. Het is nu vooral een kwestie van veel theorie-les, twee keer per week een paar uur, en dan een uurtje vliegen erbij. Stiekem wel zwaar soms zo naast je full-time job, maar het blijft een leuke hobby.
Vorige week met mijn nieuwe gopro cameraatje een filmpje gemaakt van een demonstratie van een EFATO (engine failure after take off). Het is scary als je ziet hoe snel de aarde op je af komt zo zonder motor![]()
![]()
Hoe is het met de anderen hier die bezig waren? Nog voortgang?
edit: klopt iddquote:Op zondag 2 maart 2014 18:14 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Jij hebt daar 3km runwayAls je dat doet op een baan van 600mtr en je zit op 500ft al boven de bebossing wordt het pas scary
Klinkt als Leo die zoiets gewoon echt zegtquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 13:57 schreef MrSubtle het volgende:
Vorige week de laatste les gehad in de module "waarom flikkert zo'n vliegtuig eigenlijk niet uit de lucht" (module heette iets anders, maar ach daar kwam het op neer). Afgelopen zondag de eerste les gehad over hoe de instrumenten werken. Bizar te leren dat alles gewoon mechanica is aan zo'n vliegtuig
![]()
Leuk, zie DMquote:Op maandag 14 april 2014 19:50 schreef DaMook het volgende:
[..]
Klinkt als Leo die zoiets gewoon echt zegt. Leuk om hier een verslag te lezen van een clubgenoot
. Ben benieuwd of ik je weleens tegen ben gekomen.
Ik vlieg zelf (nog)niet (nog een tijdje sparen, vlieg soms wel met andere mee) en ben B lid, degene die ik het meeste zie is Hugo omdat ik voornamelijk doordeweeks overdag zo nu en dan binnenwip.
Hoe staat het ervoor met je opleiding ?
Oh goede topic-trapquote:Op zondag 25 oktober 2015 13:56 schreef De_Hertog het volgende:
Leuk topicHoe staat het hier inmiddels mee?
Machtig mooi is dat idd. Beste dag van mijn leven was dat zo ongeveer.quote:Op zondag 25 oktober 2015 20:03 schreef MrSubtle het volgende:
Kortom, wat nu rest is leren vliegen. En ook daarmee gaat het lekker. Recent mijn eerste solo-vluchtje gemaakt, dus helemaal in je eentje in het vliegtuig (met de instructeur die toekijkt vanaf de grond). Super tof gevoel is dat!
Best ernstig om te lezen wat een verschil in de keuringen zitten.quote:Op vrijdag 27 december 2013 15:37 schreef MrSubtle het volgende:
En vandaag mijn medische keuring gehaald. Ruim twee uur aan een stuk allemaal medische testjes en gelukkig zonder problemen er doorheen gekomen, dus die mag ik voor de komende jaren weer afvinken.
Voor de mensen die nieuwsgierig zijn, waar ze naar kijken is onder andere:
• Urine test (bloed, suiker, eiwitten, etc)
• Bloed prikken (HB waarde)
• ECG hartfilmpje
• Gehoor test (hoor je goed op alle frequenties)
• Diverse oog testen (ik heb een bril met cylinder maar dat is geen enkel probleem)
• Hele lijst met algemene dingetjes (allerlei soorten reflexen, luisteren naar hart en longen, controle op liesbreuk, etc etc)
Voor de mensen die in de US bezig zijn met PPL vroeg ik me af hoe het zit? Krijg je dan in nederland medische keuring of in de US? en wat testen ze daar?
Oh da's wel ernstig... ik was er een halve dag aan kwijt en het was behoorlijk grondig. Werd uitgevoerd door een huisarts die zelf ook PPL had.quote:Op maandag 26 oktober 2015 12:40 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Best ernstig om te lezen wat een verschil in de keuringen zitten.
Ik heb een ogentest gedaan bij de opticien en stond bij de keuringsarts na 10 minuten al weer buiten na een plasje doen en ff mijn hart luisteren. Gehoor test niet gehad, bloed ook niet gecontroleerd.
In het buitenland schijnt het nog makkelijker te zijn, ook voor klasse 1. Slechte zaak.
Ja het is een lang traject, maar dat ligt ook aan mezelf. Theorie kost je ongeveer een klein jaar (volgt schooljaar qua ritme). Het vliegen ligt aan jezelf. Als jij iedere week 7 uur vliegt dan gaat het harder (maar dan zijn de kosten ook wel flink).quote:Op maandag 26 oktober 2015 08:07 schreef De_Hertog het volgende:
Bedankt voor de update! Klinkt allemaal erg goed, maar is dus wel een erg lang traject. Je bent dus in 2012 begonnen en nu mag je solo vliegen? Hoe lang schat je nog tot je je PPL hebt? En hoe vaak heb je les gemiddeld?
Thanksquote:Op maandag 26 oktober 2015 10:04 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Machtig mooi is dat idd. Beste dag van mijn leven was dat zo ongeveer.Gefelliciteerd!
Klopt, de VS. Die prijzen die je noemt klinken wel mooi ja, maar ik pas niet in een tweezitter. Of iig een C152 niet. Gewicht is het probleem niet, meer mijn lengte. Stuur knalt gewoon tegen mijn knieën aan.quote:Op maandag 26 oktober 2015 11:37 schreef El_Grando101 het volgende:
@LintuxCX: Jij vloog alleen in US toch? Ik vlieg nu vanaf EHHO met een DA20. Prijzen liggen redelijk richting US niveau. Bij singels and twins op Lelystad is het nog goedkoper, 105 per uur voor DA20.
Ja, was ik al bang voor. Wordt het weer een stuk duurder van. Maar goed, kan ik ook zo af en toe nog iemand meenemen achterin, ook leuk.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 23:53 schreef El_Grando101 het volgende:
Dan ga je ook echt niet passen in een DA20. Prima toestel maar toen ik de eerste keer er in moest kreeg ik wel een beetje een claustrofobisch gevoel. Het is echt heel klein allemaal.
[ afbeelding ]
En het is het allemaal waard als je straks je brevet op zak hebt...quote:Op vrijdag 29 juli 2016 10:57 schreef MrSubtle het volgende:
Opgeteld 419 uren bezig, en dat is los van de autoritjes van/naar het vliegveld en na de vlucht nog even gezellig blijven nakletsen etc.Erg leuk als hobby, maar kost toch ook echt wel een bak tijd (en natuurlijk geld, maar dat is eerder besproken).
gefeliciteerdquote:Op donderdag 8 december 2016 21:07 schreef MrSubtle het volgende:
Zo, het heeft even geduurd, maar 3 jaar, 4 maanden, 1 week en 6 dagen na de eerste vlucht dan eindelijk geslaagd!![]()
Sorry voor weer een topic kick, maar dit is de laatste keer dat ik 'm omhoog schop!
Mag je nu met een Airbus vliegen?quote:Op donderdag 8 december 2016 21:07 schreef MrSubtle het volgende:
Zo, het heeft even geduurd, maar 3 jaar, 4 maanden, 1 week en 6 dagen na de eerste vlucht dan eindelijk geslaagd!![]()
Sorry voor weer een topic kick, maar dit is de laatste keer dat ik 'm omhoog schop!
Congratulations. Nu uren maken.quote:Op donderdag 8 december 2016 21:07 schreef MrSubtle het volgende:
Nee alleen boeingquote:Op donderdag 8 december 2016 22:11 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Mag je nu met een Airbus vliegen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |