Wat ik begreep over de periode van lessen verspreid (kun je 3 jaar uitsmeren indien gewenst) tussen 10.000 en 15.000 euro. Dus minimaal 5000 per jaar.quote:Op zondag 21 juli 2013 12:40 schreef Paralectic het volgende:
Wat kost zoiets gemiddeld?
Dat is de grootste valkuil ben ik bang.
Nee ben ik niet van plan, was enkel om uit leggen wat het kost. Maar uitsmeren betekent dat je iedere keer stukjes opnieuw moet leren. Liever iedere week twee lesjes dus :-)quote:Op zondag 21 juli 2013 13:30 schreef TC_Artemis het volgende:
Maar de vraag is: WIL je dat wel uitsmeren? Ook is zijn je theorie examens maar X maanden geldig, en opnieuw examen doen is volgensmij 200-300 euro per vak, en volgensmij zijn het 8 vakken.
Goede tip, dank je. Ga ik deze week eens even onderzoeken. Budel is voor mij 5 minuten rijden, maar als Zwartberg echt een stuk goedkoper is kan het de moeite zijn.quote:Op zondag 21 juli 2013 13:52 schreef Barcaconia het volgende:
Kijk eens bij de Limburgse Vleugels, vliegclub Genk/Zwartberg. Veel goedkoper dan Budel/Eindhoven/Maastricht oid.
Ik begreep inmiddels dat de prijzen nogal kunnen verschillen (budel: 250 euro per uur, zwartberg 130 euro per uur!), maar goedkoop wordt het nooit. Daarna moet je 12 uur per jaar vliegen, en dat is inderdaad ook weer duur. Kortom: mogelijk een leuke hobby, maar 't kost wel duitenquote:Op zondag 21 juli 2013 16:54 schreef Viezze het volgende:
Gaaf manIk zat net ook te kijken n.a.v. dit verhaal, lijkt me zelf geweldig om ooit mijn brevet te halen maar het zal voorlopig bij een droom blijven want het is heel duur. En als je dat ding hebt kost het nog weer geld om hem te behouden. En een vliegtuigje huren is ook niet goedkoop. Dure hobby
![]()
Laat maar weten hoe je proefles is gegaan, ben heel benieuwd!
Ja had ik ook gelezen. Zou ik stiekem ook wel tof vinden idd, maar ik las wel dat de amerikaanse docenten er vaak geen zin in hebben en het afraffelen... ken niemand die het heeft gedaan dus lastig inschattenquote:Op maandag 22 juli 2013 13:23 schreef OEM het volgende:
Als je de tijd er voor kan vrijmaken: het kan zomaar enorm veel goedkoper zijn als je een maandje vakantie neemt en je PPL in de USA gaat halen.
Daarom wil ik ook voor PPL gaan idd. Lijkt me ook leuk als je ergens vakantie bent om daar dan te vliegenquote:Op maandag 22 juli 2013 14:34 schreef PressPlayOnTape het volgende:
Dit topic ga ik volgen. Ben van plan komend jaar zelf ook een vliegbrevet te halen en had ergens gelezen dat je voor ongeveer 10.000 euro een compleet pakket (inclusief examens e.d.) kon krijgen.
Zelf zat ik aan het PPL te denken, omdat dat gewoon ook internationaal erkend wordt.
Daarbij moet je rekening houden dat men in de US of A nu wat moeilijker doet t.o.v. 'buitenlanders' die daar vlieglessen willen nemen na het 9-11 gebeuren. Ja, ik weet het klinkt raar maar ook weer niet zo vreemd want men is nogal erg argwanend naar alles en iedereen die niet Amerikaan is en plotseling daar wil komen lessen. Ze zullen dus een behoorlijke vragenlijst en background check er tegenover stellen.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:37 schreef Viezze het volgende:
Ik las ook ergens dat het veel geld scheelt om in Duitsland te lessen, maar dan moet je wel goed Duits kunnen lijkt me. In de VS is dat probleem kleiner, maar het kost wel een hoop geld om daar heen te gaan en te verblijven.
Persoonlijke ervaring, of hear-say? Ik heb het ook gehoord, maar niemand kan het uit eerste hand vertellen tot nu toe. Op zich ben ik niet bang voor een background check, en mijn facebook en email lezen ze sowieso al natuurlijkquote:Op woensdag 24 juli 2013 10:45 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Daarbij moet je rekening houden dat men in de US of A nu wat moeilijker doet t.o.v. 'buitenlanders' die daar vlieglessen willen nemen na het 9-11 gebeuren. Ja, ik weet het klinkt raar maar ook weer niet zo vreemd want men is nogal erg argwanend naar alles en iedereen die niet Amerikaan is en plotseling daar wil komen lessen. Ze zullen dus een behoorlijke vragenlijst en background check er tegenover stellen.
Hoe je een vliegplan invult en "opstuurt", leer je natuurlijk tijdens je PPL theorie. Echter is niet bijzonder lastig.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 11:33 schreef Sirmixalot het volgende:
Maar mocht je dan je PPL halen en bijvoorbeeld naar Spanje willen vliegen. Moet je dan niet een heel vliegplan opstellen en goedkeuring krijgen enzo? Lijkt me niet dat je zomaar de lucht in mag, weet iemand dat toevallig?
Goede tip mbt de examens, wist ik nietquote:Op vrijdag 26 juli 2013 11:39 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Hoe je een vliegplan invult en "opstuurt", leer je natuurlijk tijdens je PPL theorie. Echter is niet bijzonder lastig.
Vraag is wel of je ooit naar Spanje gaat vliegen. Als je geen eigen vliegtuig hebt, zul je die moeten huren. Veel bedrijven hebben het te druk om een vliegtuig voor x dagen/een week aan 1 persoon uit te lenen..
Mocht je in de VS ga vliegen, weet wel dat je met een Amerikaans brevet niet zomaar in ons land een vliegtuig kan huren. De makkelijkste route is alsnog in ons land examen doen, mogelijk nadat je in de VS de opleiding gedaan hebt en de minimale uren gevlogen hebt.
Mogelijk is het een en ander veranderd sinds mijn tijd, maar toen was het zo, als je in de VS examen doet, je een Amerikaans brevet krijgt. Dat is lastig gelijk te stellen in ons land en dan ben je aangewezen op het vliegen in Amerikaanse vliegtuigen, waarvan er in ons land weinig zijn (bij verhuurders).quote:Op vrijdag 26 juli 2013 12:42 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Goede tip mbt de examens, wist ik niet.
Ligt geheel aan het verhuurbedrijf.quote:Ik was inderdaad ook van plan nu en dan een vliegtuigje te huren voor een paar dagen en naar landen in de omgeving te vliegen. Kan dat dus eigenlijk bijna nooit in praktijk?
Thanks man, goede tips... dit vertellen ze niet bij de schoolquote:Op vrijdag 26 juli 2013 12:51 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Mogelijk is het een en ander veranderd sinds mijn tijd, maar toen was het zo, als je in de VS examen doet, je een Amerikaans brevet krijgt. Dat is lastig gelijk te stellen in ons land en dan ben je aangewezen op het vliegen in Amerikaanse vliegtuigen, waarvan er in ons land weinig zijn (bij verhuurders).
Echter nogmaals, dat was tig jaar geleden, misschien is het aangepast.
(een Amerikaans brevet is echter wel je hele leven geldig i.t.t. een Nederlands brevet, dus het heeft wel voordelen mocht je vaak in de VS willen vliegen)
[..]
Ligt geheel aan het verhuurbedrijf.
En een paar dagen is makkelijker dan twee weken. Plus het hangt af van hoeveel je in die dagen vliegt, laten ze je betalen per vlieguur of per "huur-uur"? Met andere woorden, als je dat ding drie dagen meeneemt, maar slechts in totaal 5 uur vliegt, dan zullen ze, denk ik, liever drie losse dagen dat ding verhuren voor 5 uur per dag.
Verwacht echter niet zomaar een vliegtuig te kunnen huren voor een anderhalve week, tenzij je daar van te voren goed over praat.
Nogmaals, mijn ervaring is van vroeger. Het kan nu best zo zijn, en een snelle zoektocht op het internet lijkt er op te duiden, dat je ook in de VS wel een Europees brevet kan halen. Dus lagere kosten maar wel de juiste papieren..quote:Op vrijdag 26 juli 2013 13:08 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Thanks man, goede tips... dit vertellen ze niet bij de school
Voor veel mensen is het ook gewoon niet te betalen hoor. En als je het na lang sparen bij elkaar hebt moet je nog even 3000 per jaar betalen om je brevet te houden. Niet onderschatten wat dat voor veel mensen betekent hoorquote:Op vrijdag 26 juli 2013 18:57 schreef CafeRoker het volgende:
Toch vind ik het nog wel meevallen wat betreft prijzen als ik het zo lees. Ik dacht altijd dat dit echt ronduit peperduur was.
Oh, dat doe ik ook niet. Maar ik dacht dat zoiets voor de rijkste 5% enigszins betaalbaar zou zijn. Zo te zien is het dat voor de bovenste 30%, mits je er maar andere dingen voor laat. Een vakantie is evenduur.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:01 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Voor veel mensen is het ook gewoon niet te betalen hoor. En als je het na lang sparen bij elkaar hebt moet je nog even 3000 per jaar betalen om je brevet te houden. Niet onderschatten wat dat voor veel mensen betekent hoor
Welke normale vakantie kost 15.000 ?quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:37 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Oh, dat doe ik ook niet. Maar ik dacht dat zoiets voor de rijkste 5% enigszins betaalbaar zou zijn. Zo te zien is het dat voor de bovenste 30%, mits je er maar andere dingen voor laat. Een vakantie is evenduur.
Nee, die jaarlijkse 3000quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:38 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Welke normale vakantie kost 15.000 ?![]()
quote:Op vrijdag 26 juli 2013 20:17 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Nee, die jaarlijkse 3000
Eerste keer is inderdaad eens flink sparen..
Valt toch wel mee, beetje buiig, maar daar tussen prima weer..quote:Op zaterdag 27 juli 2013 07:34 schreef MrSubtle het volgende:
Vandaag de eerste vlucht gepland... maar vliegweer voorspelling voor vanmiddag is erg slechthopelijk trekt het nog bij
Hmm kan nu de site niet meer vinden, maar stond op rood voor vanmiddag (ik vlieg om 4pm). Hopelijk valt het mee in ieder gevalquote:Op zaterdag 27 juli 2013 08:47 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Valt toch wel mee, beetje buiig, maar daar tussen prima weer..
Was ook meer als een grapje bedoeld, ik kan me voorstellen dat een eerste vlucht beter weer vereist dan vandaag. Maar het lijkt erop dat het initieel "slechts" een buienrij betreft, dus misschien zodra deze voorbij is, kan het wel doorgaan, afhankelijk van de locatie en de volgende buienrij.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 08:50 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Hmm kan nu de site niet meer vinden, maar stond op rood voor vanmiddag (ik vlieg om 4pm). Hopelijk valt het mee in ieder geval
Ja ik hou het weer de hele tijd in de gatenquote:Op zaterdag 27 juli 2013 10:48 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Was ook meer als een grapje bedoeld, ik kan me voorstellen dat een eerste vlucht beter weer vereist dan vandaag. Maar het lijkt erop dat het initieel "slechts" een buienrij betreft, dus misschien zodra deze voorbij is, kan het wel doorgaan, afhankelijk van de locatie en de volgende buienrij.
Mocht er geen tweede buienrij volgen, zie ik niet waarom je vanmiddag niet het luchtruim kan gaan verkennen...quote:Op zaterdag 27 juli 2013 10:52 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Ja ik hou het weer de hele tijd in de gatenheb me er de hele week op verheugd. Het grote onweer trekt hier (Budel) net over, dus misschien vanmiddag al weer weg
![]()
![]()
De wind staat goed, om 1 uur is het hier voorbij. om uur of 5 komt een nieuwe vanuit frankrijk, maar zo te zien waait het langs de kustquote:Op zaterdag 27 juli 2013 12:04 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Mocht er geen tweede buienrij volgen, zie ik niet waarom je vanmiddag niet het luchtruim kan gaan verkennen...
Ligt eraan hoe hoog de bewolking is. Bij budel is het luchruim klasse G (op lagere hoogte) en daarin moet je vrij blijven van bewolking met zicht op de grond en een totaal zicht van minimaal 1500m.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 12:10 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
De wind staat goed, om 1 uur is het hier voorbij. om uur of 5 komt een nieuwe vanuit frankrijk, maar zo te zien waait het langs de kust
Maar goed, we vliegen op zicht, niet op instrumenten, dus zwaar bewolkt is nog steeds lastig denk ik??
Enjoyquote:
Zit hardop te lachen met m'n pa hier (die gaat mee)quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:45 schreef The_stranger het volgende:
[..]
EnjoyEn onthoud, blauw boven, de wielen onder en als de koeien groter worden moet je aan het stuur trekken.
Nee hoor niet te laat, ik heb nog niet besloten. Dus je tips zijn welkomquote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:46 schreef Luxuria het volgende:
Ik weet dat dit een goeie is:
http://www.cycloonholland.nl/
Edit - Volgens mij ben ik te laat
Leuk om te lezen, krijg flash backsquote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:12 schreef MrSubtle het volgende:
Verslagje van de eerste vliegles!
Proeflesje, dus ik dacht: docent stijgt effe op, en als we op goede hoogte zitten dan mag ik even sturen, paar bochtjes draaien, en dan landt de docent weer... niet dus
Ingestapt (aan de linker kant) werden me de belangrijkste zaken uitgelegd van de werking van de knopjes, hendels en pedalen. Ik had al vaak in flightsims gevlogen, dus de displays werden overgeslagen. Hij gaf me de sleuteltjes, starten, gas geven en naar de runway taxien. Op de runway legde hij nog 20 seconden uit wat ik moest doen, en wederom was het een kwestie van trek maar aan de hendel en stijg maar zelf op
. .... waaaaat een gevoel is dat
![]()
Tijdje bochtjes gevlogen, geklommen tot boven eerste wolkendek, daar weer bochtjes gevlogen, en al die tijd heeft de docent het stuur niet aangeraakt. Toen de landing... wederom, zelf moeten sturen tot we goed opgelijnd waren met de runway en vervolgens zelf landen. De docent deed flaps etc, maar het sturen / dalen zelf doen... mega scarymaar wat een tof gevoel
anyway... I love it... I'm hooked
Ja dit gaat pijnlijk veel geld kostenquote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:01 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Leuk om te lezen, krijg flash backs
Lijkt erop dat je een boel geld gaat spenderen
Ik zie dat je op Budel vliegt, 250/u is best pittig. Op Eindhoven Airport zit de Eindhovense Aeroclub Motorvliegen, mocht je nog wat prijzen willen vergelijken.quote:
Ik twijfel nog enorm over de locatie. Budel is super relaxed, goede faciliteiten, en op nog geen 10 minuten van m'n huis. Eindhoven is drukker en verder rijden. Zwartberg is ook iets verder en wat informeler. Kwalitatief zal het niet ver uit elkaar liggen waarschijnlijk. Kortom: ik weet het nog nietquote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:31 schreef Dyre het volgende:
Leuk, je eerste proefles al zoveel mogelijk doen!
[..]
Ik zie dat je op Budel vliegt, 250/u is best pittig. Op Eindhoven Airport zit de Eindhovense Aeroclub Motorvliegen, mocht je nog wat prijzen willen vergelijken.
Ik geloof dat de lesvliegtuigen op 136 euro per uur zitten, plus ongeveer 35 euro voor de instructeur.
Als eenmaal je brevet hebt zul je waarschijnlijk heel wat uurtjes gaan maken, dan tikken al die tientjes verschil wel aan natuurlijk
Overigens betaal je meestal (weet niet hoe het in Budel geregeld is) alleen voor de tijd dat de motor draait. Als je dus een hele dag naar, laten we zeggen, Duitsland wil vliegen dan betaal je alleen voor de uren op de heen- en terugvlucht.
Sorry hoor, maar dat is een voordeel?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:42 schreef Dyre het volgende:
Nou je hebt tijd genoeg om je er in te verdiepen. En als je eenmaal ergens je brevet hebt gehaald kan je natuurlijk altijd nog wisselen naar een ander vliegveld natuurlijk.
Eindhoven is inderdaad drukker, maar dat maakt het misschien ook wel leuker: je vliegt en taxied met de Transavia en Ryanair Boeings meeKan me wel voorstellen dat je dat vooral in het begin nog wat te eng vindt
Zoals ik al zei: dat maakt het misschien leuker.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:44 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dat is een voordeel?
Tja, aangezien ik de TS ben is dat eenvoudigquote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:45 schreef Dyre het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: dat maakt het misschien leuker.
Of TS dat ook zo vindt laten we hem zelf maar bepalen vind je ook niet?
het lijkt me zeker tof, maar nu nog effies nietquote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:46 schreef Dyre het volgende:
Whoops![]()
![]()
Zoals ik al zei: het kan het leuker maken, maar of jij dat ook zo vind moet je zelf weten
Topquote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:12 schreef MrSubtle het volgende:
Verslagje van de eerste vliegles!
Proeflesje, dus ik dacht: docent stijgt effe op, en als we op goede hoogte zitten dan mag ik even sturen, paar bochtjes draaien, en dan landt de docent weer... niet dus
Ingestapt (aan de linker kant) werden me de belangrijkste zaken uitgelegd van de werking van de knopjes, hendels en pedalen. Ik had al vaak in flightsims gevlogen, dus de displays werden overgeslagen. Hij gaf me de sleuteltjes, starten, gas geven en naar de runway taxien. Op de runway legde hij nog 20 seconden uit wat ik moest doen, en wederom was het een kwestie van trek maar aan de hendel en stijg maar zelf op
. .... waaaaat een gevoel is dat
![]()
Tijdje bochtjes gevlogen, geklommen tot boven eerste wolkendek, daar weer bochtjes gevlogen, en al die tijd heeft de docent het stuur niet aangeraakt. Toen de landing... wederom, zelf moeten sturen tot we goed opgelijnd waren met de runway en vervolgens zelf landen. De docent deed flaps etc, maar het sturen / dalen zelf doen... mega scarymaar wat een tof gevoel
anyway... I love it... I'm hooked
1 tip, onderschat de theorie niet. Is echt niet moeilijk, maar wel even waar je voor moet gaan zitten. En er gaan lessen komen waarna je op de grond staat met het gevoel nooit dat brevet te kunnen halen, maar dat heeft iedereen wel eens gehad, gaat wel overquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 08:26 schreef MrSubtle het volgende:
Spannend, vandaag mijn eerste 'echte' les in Budel. Vorige week was natuurlijk maar een proeflesje van 20 minuten, maar vandaag begint het echte werk. Twee uur aan een stuk les met alles erop en eraan.
En dan morgen weer een les, want dat werd door verschillende mensen toch aangeraden, om meerdere lessen per week te doen zodat het beter blijft hangen.
Morgen tevens even een kijkje nemen bij Eindhoven airport om te zien of ik misschien daar wil lessen. (Bedankt Dyre!). Voordeel aan Eindhoven is dat je leert vliegen tussen grotere vliegtuigen en op een groter vliegveld, maar het is een stukje verder weg voor mij en omdat het ook een militaire luchthaven is kun je niet zomaar binnenwandelen met vrienden later en een stukje gaan vliegen.
Hee als je iets doet moet je het ook goed doenquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 09:35 schreef Dyre het volgende:
Kijk eens aan, je laat er geen gras over groeienSucces vandaag!
Ja dank zij jou eigenlijkquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 09:35 schreef Dyre het volgende:En heel erg tof dat je een kijkje op Eindhoven Airport komt nemen. Ook al doe je er later verder niets mee is het wel interessant om eens te kijken hoe het er bij een andere club aan toe gaat
Ja ik begrijp wat je zegtquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 10:05 schreef The_stranger het volgende:
[..]
1 tip, onderschat de theorie niet. Is echt niet moeilijk, maar wel even waar je voor moet gaan zitten. En er gaan lessen komen waarna je op de grond staat met het gevoel nooit dat brevet te kunnen halen, maar dat heeft iedereen wel eens gehad, gaat wel over
Welke app gebruik je daarvoor?quote:Op zondag 4 augustus 2013 16:08 schreef MrSubtle het volgende:
Mijn derde vlucht (vanochtend) maar eens opgenomen en geprojecteerd op Google Earth.
[ afbeelding ]
Vandaag ook in Eindhoven gaan kijken... gave rondleiding gehad, wat mensen leren kennen en gezien hoe de kleine vliegende grasmaaiertjes tussen de Boeings door rijden. Erg leuk moet ik zeggen. Komende paar dagen nog maar eens heel goed nadenken wat ik nu wil doen... lastig lastig lastig!
http://www.cfitools.com/html/flight_recorder.htmlquote:
Ben je niet bang dat je dan telkens weer heel veel opnieuw moet leren als je weer een keer vliegt?quote:Op zondag 4 augustus 2013 16:12 schreef LintuxCx het volgende:
Gaaf is het hè?Ik heb eind 2011 mijn eerste solo gehad, een onvergetelijke ervaring.
Sindsdien heb ik het helaas niet zoveel meer kunnen doen, ik vlieg vnl als ik in de VS ben omdat het daar zo veel goedkoper is, plus vaker geschikt weer.
[edit[ Oeh, cool, tussen de jets taxiën.. dat heb ik nog niet echt gedaan, zal op KPAO ook niet gebeuren.
Mooie app, ik zoek eigenlijk iets voor op het circuit (auto), hoopte dat deze hier ook voor zou werken, maar is toch iets anders.quote:Op zondag 4 augustus 2013 16:24 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
http://www.cfitools.com/html/flight_recorder.html
Voor Apple en Android, ik heb de Android gebruikt. Ik heb gewoon de app aangezet op de tablet en de tablet achterin het koffertje gelegd. Na de vlucht uitgezet en dan maakt ie een mooie KML. Via de tablet dan meteen de KML geopend in Google Earth en klaar
Ik houd het een beetje bij met X-Plane (icm "echte" controls). Daarbij probeer ik ook echt alles te doen. Taxiën, weer, radio, alle checklists enzo. Paar maanden geleden was ik er weer en mijn instructrice was tevreden. Deed de meeste dingen voordat zij me eraan zou herinneren, etc.quote:Op zondag 4 augustus 2013 16:25 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Ben je niet bang dat je dan telkens weer heel veel opnieuw moet leren als je weer een keer vliegt?
Ik speelde gisteren weer x-plane en realizeerde me nu pas hoe ontzettend realistisch die software isquote:Op zondag 4 augustus 2013 17:54 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Ik houd het een beetje bij met X-Plane (icm "echte" controls). Daarbij probeer ik ook echt alles te doen. Taxiën, weer, radio, alle checklists enzo. Paar maanden geleden was ik er weer en mijn instructrice was tevreden. Deed de meeste dingen voordat zij me eraan zou herinneren, etc.
Dus op zich valt dat gelukkig nog best mee!
Ik vond die Piper maar een rammelbakquote:Op zondag 11 augustus 2013 21:10 schreef LintuxCx het volgende:
Ja, mijn instructrice vond dat ik in de Cessna 172 een stuk beter vloog dan de PA28 waarin ik begon. Toch vind ik het best fijn om zo af en toe weer in de Piper te zitten. Met zo'n lage vleugel kun je minder mooi van het uitzicht beneden genieten, maar je hebt wel een beter zicht om je heen wat ook wel nuttig kan zijn.
Verdorie, ik wil ook weer vliegen!
Maar hoe oud was 'ie? Zeker in Europa vliegen wel heel veel oude barrels rond en dat helpt natuurlijk niet.quote:Op maandag 12 augustus 2013 08:52 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Ik vond die Piper maar een rammelbak
1833 geloof ikquote:Op maandag 12 augustus 2013 09:49 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Maar hoe oud was 'ie? Zeker in Europa vliegen wel heel veel oude barrels rond en dat helpt natuurlijk niet.
Hoe meer ik vlieg hoe beter/leuker. En veiliger. Geen problemen mee dus.quote:Op zondag 11 augustus 2013 23:59 schreef Nielssje het volgende:
Bedenk ook dat als je eenmaal je brevet hebt, dat het ook geld kost om hem geldig te houden aangezien je een minimaal aantal uur per jaar moet vliegen.
Veiliger?quote:Op maandag 12 augustus 2013 09:57 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Hoe meer ik vlieg hoe beter/leuker. En veiliger. Geen problemen mee dus.
Een brevet halen en vervolgens maar één keer per jaar vliegen word je geen goeie piloot van. Je moet het wel regelmatig blijven doen, anders word je toch gewoon roestig?quote:
Oh zo, ja dat klopt! Ik dacht al: vliegen in van die kleine vliegtuigjes is echt niet veiliger dan auto's hoor :pquote:Op maandag 12 augustus 2013 09:59 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Een brevet halen en vervolgens maar één keer per jaar vliegen word je geen goeie piloot van. Je moet het wel regelmatig blijven doen, anders word je toch gewoon roestig?
ja dat is echt heel duur om te vliegen. Best logisch ook, in principe 2x zoveel onderhoud, 2x zo veel avgas. Wat voor brevet heb jij als ik vragen mag?quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:12 schreef LintuxCx het volgende:
Ja, een twin is wel net wat beter, jammer dat die wel heeeel duur zijn.
Hoe bevalt dat in de US?quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:42 schreef Nielssje het volgende:
Ik zit toevallig midden in de opleiding nu, in Amerika ja!
Jaja, solo's zijn zeker leuk!
Meld!quote:Op zondag 11 augustus 2013 16:07 schreef MrSubtle het volgende:
Voor de mensen die het interessant vinden om te volgen (..)
Tof hoor! Dan komen we elkaar wellicht nog eens tegenquote:Hoe dan ook, wel besloten dat ik voorlopig in Eindhoven verder ga, de prijs ligt een stuk lager en het leren vliegen tussen de grotere vliegtuigen is ook wel interessant genoeg!
Me vanochtend officieel aangemeld als lid!quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 20:38 schreef Dyre het volgende:
[..]
Meld!
[..]
Tof hoor! Dan komen we elkaar wellicht nog eens tegen
Ben je al door de theorie aan het bladeren? Lessen moeten nog beginnen denk ik of niet?
Leuk als je ons op de hoogte houdt!
Reken op circa 200 euro per les, 50 tot 70 lessen (afhankelijk van hoe het gaat). En iets van 2000+ voor theorie. Daarna 12 uur vliegen per jaar, a circa 150 euro.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 20:48 schreef Hi_flyer het volgende:
En wat kost het dan ongeveer? Misschien moeten we als FOK!kers wat groepskorting bedingen en massaal ons brevet halen
In Polen schijnt het goedkoop (en dichterbij dan VS) te zijn, bij Bartolini Air (lessen in het Engels, school heeft Nederlandse eigenaar). Is gevestigd op de commerciële luchthaven in Lodz. Zie http://www.vliegeninpolen.nl!quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 21:11 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik zit me net even in te lezen in het halen van je brevet in het buitenland. Nederland is nogal aan de prijs door oa de hoge brandstofkosten.
PPL incl, verblijfskosten is 9k, niet zo duur dus. Reiskosten stellen niet veel voor vergeleken met dat bedrag natuurlijk.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 15:43 schreef Hi_flyer het volgende:
Uiteindelijk is Polen dus niet zoveel goedkoper. 11k5 voor Eindhoven en 8k9 voor Polen en dan komen daar reis- en verblijfkosten nog bij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |