Ik zie dat je op Budel vliegt, 250/u is best pittig. Op Eindhoven Airport zit de Eindhovense Aeroclub Motorvliegen, mocht je nog wat prijzen willen vergelijken.quote:
Ik twijfel nog enorm over de locatie. Budel is super relaxed, goede faciliteiten, en op nog geen 10 minuten van m'n huis. Eindhoven is drukker en verder rijden. Zwartberg is ook iets verder en wat informeler. Kwalitatief zal het niet ver uit elkaar liggen waarschijnlijk. Kortom: ik weet het nog nietquote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:31 schreef Dyre het volgende:
Leuk, je eerste proefles al zoveel mogelijk doen!
[..]
Ik zie dat je op Budel vliegt, 250/u is best pittig. Op Eindhoven Airport zit de Eindhovense Aeroclub Motorvliegen, mocht je nog wat prijzen willen vergelijken.
Ik geloof dat de lesvliegtuigen op 136 euro per uur zitten, plus ongeveer 35 euro voor de instructeur.
Als eenmaal je brevet hebt zul je waarschijnlijk heel wat uurtjes gaan maken, dan tikken al die tientjes verschil wel aan natuurlijk
Overigens betaal je meestal (weet niet hoe het in Budel geregeld is) alleen voor de tijd dat de motor draait. Als je dus een hele dag naar, laten we zeggen, Duitsland wil vliegen dan betaal je alleen voor de uren op de heen- en terugvlucht.
Sorry hoor, maar dat is een voordeel?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:42 schreef Dyre het volgende:
Nou je hebt tijd genoeg om je er in te verdiepen. En als je eenmaal ergens je brevet hebt gehaald kan je natuurlijk altijd nog wisselen naar een ander vliegveld natuurlijk.
Eindhoven is inderdaad drukker, maar dat maakt het misschien ook wel leuker: je vliegt en taxied met de Transavia en Ryanair Boeings meeKan me wel voorstellen dat je dat vooral in het begin nog wat te eng vindt
Zoals ik al zei: dat maakt het misschien leuker.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:44 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dat is een voordeel?
Tja, aangezien ik de TS ben is dat eenvoudigquote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:45 schreef Dyre het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: dat maakt het misschien leuker.
Of TS dat ook zo vindt laten we hem zelf maar bepalen vind je ook niet?
het lijkt me zeker tof, maar nu nog effies nietquote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:46 schreef Dyre het volgende:
Whoops![]()
![]()
Zoals ik al zei: het kan het leuker maken, maar of jij dat ook zo vind moet je zelf weten
Topquote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:12 schreef MrSubtle het volgende:
Verslagje van de eerste vliegles!
Proeflesje, dus ik dacht: docent stijgt effe op, en als we op goede hoogte zitten dan mag ik even sturen, paar bochtjes draaien, en dan landt de docent weer... niet dus
Ingestapt (aan de linker kant) werden me de belangrijkste zaken uitgelegd van de werking van de knopjes, hendels en pedalen. Ik had al vaak in flightsims gevlogen, dus de displays werden overgeslagen. Hij gaf me de sleuteltjes, starten, gas geven en naar de runway taxien. Op de runway legde hij nog 20 seconden uit wat ik moest doen, en wederom was het een kwestie van trek maar aan de hendel en stijg maar zelf op
. .... waaaaat een gevoel is dat
![]()
Tijdje bochtjes gevlogen, geklommen tot boven eerste wolkendek, daar weer bochtjes gevlogen, en al die tijd heeft de docent het stuur niet aangeraakt. Toen de landing... wederom, zelf moeten sturen tot we goed opgelijnd waren met de runway en vervolgens zelf landen. De docent deed flaps etc, maar het sturen / dalen zelf doen... mega scarymaar wat een tof gevoel
anyway... I love it... I'm hooked
1 tip, onderschat de theorie niet. Is echt niet moeilijk, maar wel even waar je voor moet gaan zitten. En er gaan lessen komen waarna je op de grond staat met het gevoel nooit dat brevet te kunnen halen, maar dat heeft iedereen wel eens gehad, gaat wel overquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 08:26 schreef MrSubtle het volgende:
Spannend, vandaag mijn eerste 'echte' les in Budel. Vorige week was natuurlijk maar een proeflesje van 20 minuten, maar vandaag begint het echte werk. Twee uur aan een stuk les met alles erop en eraan.
En dan morgen weer een les, want dat werd door verschillende mensen toch aangeraden, om meerdere lessen per week te doen zodat het beter blijft hangen.
Morgen tevens even een kijkje nemen bij Eindhoven airport om te zien of ik misschien daar wil lessen. (Bedankt Dyre!). Voordeel aan Eindhoven is dat je leert vliegen tussen grotere vliegtuigen en op een groter vliegveld, maar het is een stukje verder weg voor mij en omdat het ook een militaire luchthaven is kun je niet zomaar binnenwandelen met vrienden later en een stukje gaan vliegen.
Hee als je iets doet moet je het ook goed doenquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 09:35 schreef Dyre het volgende:
Kijk eens aan, je laat er geen gras over groeienSucces vandaag!
Ja dank zij jou eigenlijkquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 09:35 schreef Dyre het volgende:En heel erg tof dat je een kijkje op Eindhoven Airport komt nemen. Ook al doe je er later verder niets mee is het wel interessant om eens te kijken hoe het er bij een andere club aan toe gaat
Ja ik begrijp wat je zegtquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 10:05 schreef The_stranger het volgende:
[..]
1 tip, onderschat de theorie niet. Is echt niet moeilijk, maar wel even waar je voor moet gaan zitten. En er gaan lessen komen waarna je op de grond staat met het gevoel nooit dat brevet te kunnen halen, maar dat heeft iedereen wel eens gehad, gaat wel over
Welke app gebruik je daarvoor?quote:Op zondag 4 augustus 2013 16:08 schreef MrSubtle het volgende:
Mijn derde vlucht (vanochtend) maar eens opgenomen en geprojecteerd op Google Earth.
[ afbeelding ]
Vandaag ook in Eindhoven gaan kijken... gave rondleiding gehad, wat mensen leren kennen en gezien hoe de kleine vliegende grasmaaiertjes tussen de Boeings door rijden. Erg leuk moet ik zeggen. Komende paar dagen nog maar eens heel goed nadenken wat ik nu wil doen... lastig lastig lastig!
http://www.cfitools.com/html/flight_recorder.htmlquote:
Ben je niet bang dat je dan telkens weer heel veel opnieuw moet leren als je weer een keer vliegt?quote:Op zondag 4 augustus 2013 16:12 schreef LintuxCx het volgende:
Gaaf is het hč?Ik heb eind 2011 mijn eerste solo gehad, een onvergetelijke ervaring.
Sindsdien heb ik het helaas niet zoveel meer kunnen doen, ik vlieg vnl als ik in de VS ben omdat het daar zo veel goedkoper is, plus vaker geschikt weer.
[edit[ Oeh, cool, tussen de jets taxiėn.. dat heb ik nog niet echt gedaan, zal op KPAO ook niet gebeuren.
Mooie app, ik zoek eigenlijk iets voor op het circuit (auto), hoopte dat deze hier ook voor zou werken, maar is toch iets anders.quote:Op zondag 4 augustus 2013 16:24 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
http://www.cfitools.com/html/flight_recorder.html
Voor Apple en Android, ik heb de Android gebruikt. Ik heb gewoon de app aangezet op de tablet en de tablet achterin het koffertje gelegd. Na de vlucht uitgezet en dan maakt ie een mooie KML. Via de tablet dan meteen de KML geopend in Google Earth en klaar
Ik houd het een beetje bij met X-Plane (icm "echte" controls). Daarbij probeer ik ook echt alles te doen. Taxiėn, weer, radio, alle checklists enzo. Paar maanden geleden was ik er weer en mijn instructrice was tevreden. Deed de meeste dingen voordat zij me eraan zou herinneren, etc.quote:Op zondag 4 augustus 2013 16:25 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Ben je niet bang dat je dan telkens weer heel veel opnieuw moet leren als je weer een keer vliegt?
Ik speelde gisteren weer x-plane en realizeerde me nu pas hoe ontzettend realistisch die software isquote:Op zondag 4 augustus 2013 17:54 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Ik houd het een beetje bij met X-Plane (icm "echte" controls). Daarbij probeer ik ook echt alles te doen. Taxiėn, weer, radio, alle checklists enzo. Paar maanden geleden was ik er weer en mijn instructrice was tevreden. Deed de meeste dingen voordat zij me eraan zou herinneren, etc.
Dus op zich valt dat gelukkig nog best mee!
Ik vond die Piper maar een rammelbakquote:Op zondag 11 augustus 2013 21:10 schreef LintuxCx het volgende:
Ja, mijn instructrice vond dat ik in de Cessna 172 een stuk beter vloog dan de PA28 waarin ik begon. Toch vind ik het best fijn om zo af en toe weer in de Piper te zitten. Met zo'n lage vleugel kun je minder mooi van het uitzicht beneden genieten, maar je hebt wel een beter zicht om je heen wat ook wel nuttig kan zijn.
Verdorie, ik wil ook weer vliegen!
Maar hoe oud was 'ie? Zeker in Europa vliegen wel heel veel oude barrels rond en dat helpt natuurlijk niet.quote:Op maandag 12 augustus 2013 08:52 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Ik vond die Piper maar een rammelbak
1833 geloof ikquote:Op maandag 12 augustus 2013 09:49 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Maar hoe oud was 'ie? Zeker in Europa vliegen wel heel veel oude barrels rond en dat helpt natuurlijk niet.
Hoe meer ik vlieg hoe beter/leuker. En veiliger. Geen problemen mee dus.quote:Op zondag 11 augustus 2013 23:59 schreef Nielssje het volgende:
Bedenk ook dat als je eenmaal je brevet hebt, dat het ook geld kost om hem geldig te houden aangezien je een minimaal aantal uur per jaar moet vliegen.
Veiliger?quote:Op maandag 12 augustus 2013 09:57 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Hoe meer ik vlieg hoe beter/leuker. En veiliger. Geen problemen mee dus.
Een brevet halen en vervolgens maar één keer per jaar vliegen word je geen goeie piloot van. Je moet het wel regelmatig blijven doen, anders word je toch gewoon roestig?quote:
Oh zo, ja dat klopt! Ik dacht al: vliegen in van die kleine vliegtuigjes is echt niet veiliger dan auto's hoor :pquote:Op maandag 12 augustus 2013 09:59 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Een brevet halen en vervolgens maar één keer per jaar vliegen word je geen goeie piloot van. Je moet het wel regelmatig blijven doen, anders word je toch gewoon roestig?
ja dat is echt heel duur om te vliegen. Best logisch ook, in principe 2x zoveel onderhoud, 2x zo veel avgas. Wat voor brevet heb jij als ik vragen mag?quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:12 schreef LintuxCx het volgende:
Ja, een twin is wel net wat beter, jammer dat die wel heeeel duur zijn.
Hoe bevalt dat in de US?quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:42 schreef Nielssje het volgende:
Ik zit toevallig midden in de opleiding nu, in Amerika ja!
Jaja, solo's zijn zeker leuk!
Meld!quote:Op zondag 11 augustus 2013 16:07 schreef MrSubtle het volgende:
Voor de mensen die het interessant vinden om te volgen (..)
Tof hoor! Dan komen we elkaar wellicht nog eens tegenquote:Hoe dan ook, wel besloten dat ik voorlopig in Eindhoven verder ga, de prijs ligt een stuk lager en het leren vliegen tussen de grotere vliegtuigen is ook wel interessant genoeg!
Me vanochtend officieel aangemeld als lid!quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 20:38 schreef Dyre het volgende:
[..]
Meld!
[..]
Tof hoor! Dan komen we elkaar wellicht nog eens tegen
Ben je al door de theorie aan het bladeren? Lessen moeten nog beginnen denk ik of niet?
Leuk als je ons op de hoogte houdt!
Reken op circa 200 euro per les, 50 tot 70 lessen (afhankelijk van hoe het gaat). En iets van 2000+ voor theorie. Daarna 12 uur vliegen per jaar, a circa 150 euro.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 20:48 schreef Hi_flyer het volgende:
En wat kost het dan ongeveer? Misschien moeten we als FOK!kers wat groepskorting bedingen en massaal ons brevet halen
In Polen schijnt het goedkoop (en dichterbij dan VS) te zijn, bij Bartolini Air (lessen in het Engels, school heeft Nederlandse eigenaar). Is gevestigd op de commerciėle luchthaven in Lodz. Zie http://www.vliegeninpolen.nl!quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 21:11 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik zit me net even in te lezen in het halen van je brevet in het buitenland. Nederland is nogal aan de prijs door oa de hoge brandstofkosten.
PPL incl, verblijfskosten is 9k, niet zo duur dus. Reiskosten stellen niet veel voor vergeleken met dat bedrag natuurlijk.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 15:43 schreef Hi_flyer het volgende:
Uiteindelijk is Polen dus niet zoveel goedkoper. 11k5 voor Eindhoven en 8k9 voor Polen en dan komen daar reis- en verblijfkosten nog bij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |