abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 september 2013 @ 12:43:04 #121
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_131705606
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 10:17 schreef The_stranger het volgende:

[..]

op www.aeromed.nl staat wel iets over kleurenblindheid, maar je moet ooit een medische keuring ondergaan, die dingen zijn een jaar (misschie voor ppl wel twee) geldig. Er zijn inmiddels meerdere punten waar je zo'n keuring kan doen, maar overal natuurljk wel redelijk aan de prijs...
Volgens mij staat er juist dat het voor PPL niet uit maakt, maar dat je dan restrictie krijgt dat je alleen overdag mag vliegen
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_131707611
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 12:43 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Volgens mij staat er juist dat het voor PPL niet uit maakt, maar dat je dan restrictie krijgt dat je alleen overdag mag vliegen
Ja zoiets lijk ik er ook uit te halen nu, ik zat bij de verkeerde klasse te kijken.
En in ons land vlieg je toch geen nacht VFR, dus die restrictie boeit niet echt.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  maandag 30 september 2013 @ 17:03:19 #123
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_131712407
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:06 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ja zoiets lijk ik er ook uit te halen nu, ik zat bij de verkeerde klasse te kijken.
En in ons land vlieg je toch geen nacht VFR, dus die restrictie boeit niet echt.
precies :)
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_131712603
quote:
7s.gif Op zondag 29 september 2013 21:33 schreef MrSubtle het volgende:
Tof dat je ook weer bent gaan vliegen. Hoeveel lessen heb je nu in totaal gehad?
Veel. :) Ben drie jaar geleden al begonnen toen ik hier was, en heb dus veel onderbrekingen gehad. Qua uren zit ik denk ik wel op zestig inmiddels, dus wat dat betreft al klaar voor m'n PPL. Maar die grens is sowieso te laag. :)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  maandag 30 september 2013 @ 17:20:39 #125
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_131712850
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 17:11 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Veel. :) Ben drie jaar geleden al begonnen toen ik hier was, en heb dus veel onderbrekingen gehad. Qua uren zit ik denk ik wel op zestig inmiddels, dus wat dat betreft al klaar voor m'n PPL. Maar die grens is sowieso te laag. :)
60 uur en dan nog geen solo? :o
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_131713059
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 17:20 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

60 uur en dan nog geen solo? :o
Heb ik wel gehad! Maar bij deze vliegschool mag dat maar één keertje. Daarna moet je een "solo phase check" doen. Een soort van lichtgewicht checkride, met andere instructeur, voordat ze je echt solovluchten willen laten doen (die verder gaan dan rondjes rondom je bekende vliegveld).
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_131732281
Hier mag nacht VFR wel en dat is toch best gaaf. Wel heel anders om te landen dan. Maar het ging desondanks prima. *O*

Maar ik zou het niet zo snel op mijn gemak zelf doen.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_131833921
Zo, voor het eerst "hood work" gedaan. :)

Take-off vanaf KPAO 31, left Dumbarton departure, klim naar 1500ft, en zodra ik de bocht gemaakt had zo'n bril op:



Een uur gevlogen, rondjes boven de oceaan, aansturen op de Woodside VOR (OSI) en aan de hand daarvan navigeren richting de zee, daar wat rondjes vliegen, dan via dezelfde VOR weer terug het land in.

Toen heeft de instructeur me vectoren gegeven naar de landingsbaan, en mocht ik pas op final de bril weer af doen. Was een zeer interessant uurtje! :D

Best lastig. Je moet je gevoel uitschakelen dan. Zo af en toe heb je het gevoel dat je recht vliegt maar doe je dat niet, en soms heb je het gevoel dat je scheef vliegt terwijl dat juist niet zo is. Sowieso is dat al lastig in het donker, maar als je gedwongen wordt om echt niet naar buiten te kijken, dan ben je echt aan je instrumenten overgeleverd.

En da's wel apart, want verder heb ik juist geleerd om op zicht te vliegen. Aan de hand van "het plaatje" of "de neus" te bepalen of ik level vlieg of niet, dat soort dingen.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_131943208
quote:
7s.gif Op zondag 21 juli 2013 12:42 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Wat ik begreep over de periode van lessen verspreid (kun je 3 jaar uitsmeren indien gewenst) tussen 10.000 en 15.000 euro. Dus minimaal 5000 per jaar.
Bij lelystad kun je de PPL voor 6595 doen, aanzienlijk goedkoper
(Het is een stichting die diamond flyers heet ofzoiets dergelijks)
Dus die ga ik doen, verder moet je vooral rekening houden met de wind, erg belangerijk in het vliegen :')
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:57:59 #130
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_131949453
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:24 schreef BergGeit95 het volgende:

[..]

Bij lelystad kun je de PPL voor 6595 doen, aanzienlijk goedkoper
(Het is een stichting die diamond flyers heet ofzoiets dergelijks)
Dus die ga ik doen, verder moet je vooral rekening houden met de wind, erg belangerijk in het vliegen :')
Je moet wel een aandeel kopen in het vliegtuig toch?
pi_131961530
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:57 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Je moet wel een aandeel kopen in het vliegtuig toch?
Nee, volgens mij niet, alleen de landingskosten zijn deels van jou rekening geloof ik
Maar dat is bij het bedrag inbegrepen,

Verder TS moet je rekening houden met het weer en weer reports
De zogenaamde "METAR" en "TAF"
Zijn weer reports die cruciale informatie geven
http://www.knmi.nl/actueel/metar.html
Live METAR's en TAF's

Stel je hebt deze METAR, die is van EHAM (ICAO) voor schiphol

METAR: EHAM 080555Z 20007KT 2200 BR BKN004 OVC040 14/13 Q1024 BECMG BKN005

-EHAM het vliegveld is natuurlijk bij elk vliegveld anders, bij parijs begint het met LFPG
- 080555Z 080 oktober om 5 uur 55 ZULU tijd
- 20007KT dus de wind komt uit de richting 200 graden en de windsnelheid is 07 knots (knopen)
- 2200 BR dus op 2200 voet broken BR of BKN
- BKN004 dus broken op 400 voet
- OVC040 overcast op 4000 voet
-14/13 is de tempratuur en de dewpoint dus: 14 graden en 13 graden dewpoint
-Q1024 (voor de QNH) is de barometer setting in (hPa als ik het goed zeg) die zet je op je altimeter
-BECMG BKN005 dus, becoming, (word) broken op 500 voet

Dit is een belangrijk element in de luchtvaart,
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 09:15:12 #132
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_131962009
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 08:27 schreef BergGeit95 het volgende:

[..]

Nee, volgens mij niet, alleen de landingskosten zijn deels van jou rekening geloof ik
Maar dat is bij het bedrag inbegrepen,

Verder TS moet je rekening houden met het weer en weer reports
De zogenaamde "METAR" en "TAF"
Zijn weer reports die cruciale informatie geven
http://www.knmi.nl/actueel/metar.html
Live METAR's en TAF's

Stel je hebt deze METAR, die is van EHAM (ICAO) voor schiphol

METAR: EHAM 080555Z 20007KT 2200 BR BKN004 OVC040 14/13 Q1024 BECMG BKN005

-EHAM het vliegveld is natuurlijk bij elk vliegveld anders, bij parijs begint het met LFPG
- 080555Z 080 oktober om 5 uur 55 ZULU tijd
- 20007KT dus de wind komt uit de richting 200 graden en de windsnelheid is 07 knots (knopen)
- 2200 BR dus op 2200 voet broken BR of BKN
- BKN004 dus broken op 400 voet
- OVC040 overcast op 4000 voet
-14/13 is de tempratuur en de dewpoint dus: 14 graden en 13 graden dewpoint
-Q1024 (voor de QNH) is de barometer setting in (hPa als ik het goed zeg) die zet je op je altimeter
-BECMG BKN005 dus, becoming, (word) broken op 500 voet

Dit is een belangrijk element in de luchtvaart,
Ik volg inmiddels de theorielessen en een van de modules straks is meteo. Volgens mij iets van 8x2 uur les :o
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 09:16:10 #133
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_131962021
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:24 schreef BergGeit95 het volgende:

[..]

Bij lelystad kun je de PPL voor 6595 doen, aanzienlijk goedkoper
(Het is een stichting die diamond flyers heet ofzoiets dergelijks)
Dus die ga ik doen, verder moet je vooral rekening houden met de wind, erg belangerijk in het vliegen :')
Ik had inmiddels ook goedkopere gevonden. Maar alles inclusief (dus ook materialen die je moet aanschaffen, boeken, theorie-cursusgeld, examengeld, landingsgeld, etc) kom je toch bijna nergens onder de 10k uit merk ik.
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_131963744
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 08:27 schreef BergGeit95 het volgende:

[..]

Zijn weer reports die cruciale informatie geven
http://www.knmi.nl/actueel/metar.html
- 2200 BR dus op 2200 voet broken BR of BKN
Niet geheel correct, dit is het zicht, 2200 meter met BRume (nevel).
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_131965537
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:57 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Je moet wel een aandeel kopen in het vliegtuig toch?
Inderdaad, daarom 'lijkt' het bedrag lager, de huur voor het vliegtuig zit er volgens mij niet bij.
pi_132173799
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:49 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Niet geheel correct, dit is het zicht, 2200 meter met BRume (nevel).
Ik ben ook nog aan het leren
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:57:22 #137
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_132188193
Vorige week de laatste les gehad in de module "waarom flikkert zo'n vliegtuig eigenlijk niet uit de lucht" (module heette iets anders, maar ach daar kwam het op neer :')). Afgelopen zondag de eerste les gehad over hoe de instrumenten werken. Bizar te leren dat alles gewoon mechanica is aan zo'n vliegtuig :o :D
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:37:21 #138
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_132189491
Is het mogelijk om een kostenoverzicht te maken te nu toe :?
En ook een tot en met license ;) :?
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:17:02 #139
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_132196069
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 13:57 schreef MrSubtle het volgende:
Vorige week de laatste les gehad in de module "waarom flikkert zo'n vliegtuig eigenlijk niet uit de lucht" (module heette iets anders, maar ach daar kwam het op neer :')). Afgelopen zondag de eerste les gehad over hoe de instrumenten werken. Bizar te leren dat alles gewoon mechanica is aan zo'n vliegtuig :o :D
Totdat je in een glass cockpit stapt, dan vergeet je ineens alles over gyros enzo.
Nouja, bijna alles, want je hebt natuurlijk altijd je backupinstrumenten en je pitot-statisch systeem nog over.

Maar het verhaal wat je in de theorielessen leert is voor een deel ook al achterhaald hoor.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_132218514
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 14:37 schreef ikweethetookniet het volgende:
Is het mogelijk om een kostenoverzicht te maken te nu toe :?
En ook een tot en met license ;) :?
Als je over de kosten na gaat denken wordt het allemaal opeens een stuk minder leuk, niet doen dus. :P
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  dinsdag 24 december 2013 @ 16:53:36 #141
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_134655735
Zo, maar weer eens tijd voor een update. Ik had een paar maanden niet gevlogen, eigenlijk omdat me dat werd afgeraden omdat ik nog geen theorie had gehad. Ik was namelijk in de lucht verkapt theorieles aan het volgen, en dat was stiekem wel iets te duur :').

Inmiddels de helft van de theorielessen erop zitten (pfft!), en in januari ga ik beginnen met radio-lessen. En dus inmiddels ook weer twee keer gevlogen de afgelopen twee weken, en ik ben begonnen met circuitjes vliegen!

Afgelopen zondag 5 touch&go's gedaan, maar het stormde zo hard dat ik eigenlijk meer rondjes heb gewaaid dan gevlogen :D.

Hoe is het met anderen die aan het vliegen waren? Nog voortgang bij iemand? :)
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
  dinsdag 24 december 2013 @ 17:07:10 #142
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_134656153
Kun je met zo'n brevet ook werken? En is er vraag naar piloten van kleine vliegtuigjes?
  dinsdag 24 december 2013 @ 17:09:56 #143
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_134656261
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:07 schreef borbit het volgende:
Kun je met zo'n brevet ook werken? En is er vraag naar piloten van kleine vliegtuigjes?
Nee je mag er niet commercieel mee vliegen, daarvoor moet je eerst 'even' upgraden naar een commercieel brevet, en dan mag je een heel groot prijskaartje er bij hangen.

En nee, er is geen vraag naar piloten van kleine vliegtuigjes volgens mij. Alleen al omdat er heel veel piloten voor grote vliegtuigjes werkloos zijn en die mogen ook allemaal kleine vliegtuigjes vliegen ;).
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
  dinsdag 24 december 2013 @ 17:16:06 #144
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_134656481
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 14:37 schreef ikweethetookniet het volgende:
Is het mogelijk om een kostenoverzicht te maken te nu toe :?
En ook een tot en met license ;) :?
Tot nu toe uitgegeven weet ik niet.
Maar de rekensom is niet zo moeilijk:

• Minimum verplicht aantal vlieglessen is 45, maar gemiddeld is meen ik 60 (dus ook mensen die er 75+ nodig hebben). Kosten van een les zijn sterk afhankelijk van het vliegtuig en waar je lest, maar reken op circa 200 - 250 euro incl instructeur en landingsgeld. Dus 12.000+ euro aan lessen
• Dan moet je theorie volgen. Dit kun je voor een groot deel ook zelf, maar is wel heel pittig. Les volgen kost meestal circa 1500 tot 2000 euro
• Cursusmaterialen zitten op circa 500 euro
• Je moet examen doen in 8 theorievakken, a 95 euro per vak. Je gaat ook een keertje zakken, dus reken op circa 1000 euro.
• Je moet medisch gekeurd worden, frequentie is leeftijdsafhankelijk. Dit kost circa 150 - 250 euro per keer

In totaal moet je dus rekenen op circa 15.000 euro voor je brevet.
Bovenstaande is een richtprijs en is sterk afhankelijk van waar je lest, met welk vliegtuig, etc, maar het geeft een beeld

Daarna moet je per jaar tenminste 12 uur vliegen om je brevet te houden (a 150 tot 200 euro incl landingsgeld), dus reken op 2300 - 2500 euro per jaar (incl medische keuringen)
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
  dinsdag 24 december 2013 @ 17:25:05 #145
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_134656807
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 12:29 schreef n00b13 het volgende:
Wil dit ook wel graag, maar kleurenblind :')
Inmiddels voor je nagevraagd en je mag gewoon vliegen als je kleurenblind bent. Alleen nachtvliegen mag niet :)
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
  dinsdag 24 december 2013 @ 17:30:34 #146
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_134657024
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:25 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Inmiddels voor je nagevraagd en je mag gewoon vliegen als je kleurenblind bent. Alleen nachtvliegen mag niet :)
Cool. Bedankt!
Ik zal nog wel *even* moeten sparen denk ik.

[ Bericht 3% gewijzigd door n00b13 op 24-12-2013 17:52:03 ]
pi_134676448
Heel erg gaaf, Subtle!
Ik heb er ook wel eens naar gekeken en ook voor een commercieel brevet (voor de grote jongens) maar geen baan in te vinden helaas.
Sowieso zit het er niet in met mijn huidige slavenloon van de McD.

Ik zal hier vaker even meelezen hoe het jou afgaat.
  vrijdag 27 december 2013 @ 15:37:10 #148
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_134747941
En vandaag mijn medische keuring gehaald. Ruim twee uur aan een stuk allemaal medische testjes en gelukkig zonder problemen er doorheen gekomen, dus die mag ik voor de komende jaren weer afvinken.

Voor de mensen die nieuwsgierig zijn, waar ze naar kijken is onder andere:

• Urine test (bloed, suiker, eiwitten, etc)
• Bloed prikken (HB waarde)
• ECG hartfilmpje
• Gehoor test (hoor je goed op alle frequenties)
• Diverse oog testen (ik heb een bril met cylinder maar dat is geen enkel probleem)
• Hele lijst met algemene dingetjes (allerlei soorten reflexen, luisteren naar hart en longen, controle op liesbreuk, etc etc)

Voor de mensen die in de US bezig zijn met PPL vroeg ik me af hoe het zit? Krijg je dan in nederland medische keuring of in de US? en wat testen ze daar?
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
  vrijdag 27 december 2013 @ 15:42:31 #149
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_134748106
Oh ja, in bovenstaand lijstje met kosten was ik nog wat kleine dingen vergeten. Zo moet je een piloten logboek kopen, luchtkaarten, een headset, een vliegcomputer (http://en.wikipedia.org/wiki/E6B), en eigenlijk een goede brede zonnebril en een knee-board voor je landingskaartjes.

Van deze dingen is vooral de headset prijzig (en de zonnebril als je daar voor kiest). Een aviation headset heb je vanaf 150 euro ongeveer, maar de goede exemplaren kosten al snel 300-450 euro voor normaal of 600+ euro voor exemplaren met ANR (Active Noise Reduction), met de top-exemplaren ergens in 1100-1200 euro range. Ik ga waarschijnlijk voor deze van Lightspeed, dus het is weer een aanslag op de portemonnee (zoals alles bij vliegen :'))

Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_134769333
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 december 2013 15:37 schreef MrSubtle het volgende:
Voor de mensen die in de US bezig zijn met PPL vroeg ik me af hoe het zit? Krijg je dan in nederland medische keuring of in de US? en wat testen ze daar?
Je kunt hier en daar buiten de VS FAA medical artsen vinden. Of je doet 't gewoon in de VS als je daar toch al bent voor de training zelf, natuurlijk.

Test was volgens mij wel iets minder uitgebreid. Kan me iig geen ECG/hartfilmpje herinneren.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')