quote:Erg mooi om deze positieve ontwikkelingen te volgen.
'Syria's norhteast border with Turkey.'
Dat betekent dus ook een grens met het nu al onafhankelijke KRG (Zuid-Koerdistan), ook erg olie-rijk.
Wat mooi is om te zien, is dat West-Koerdistan straks (als de YPG het offensief inzet), ook een haven zal hebben. Als West- en Zuid-Koerdistan straks dus verenigd worden, zal Koerdistan niet meer land-locked zijn. En dat is heel erg mooi voor een onafhankelijk, sterk Koerdistan.
Een tijd geleden werd ook al gezegd dat de grootmachten achter het creeren van een Groot-Koerdistan zitten. Waarschijnlijk is dat ook 1 van de redenen waarom Israel het huidige Iraanse regime weg wilt hebben, en Turkije een oplossing wilt vinden voor het Koerdische vraagstuk. Alles valt in ieder geval wel op zijn plaats .
Zoals je ziet zal er een kleine strook land leiden naar de zee. Dat is genoeg om niet meer land-locked te zijn.
Ik heb begrepen dat de YPG toch zal proberen om zich een weg te forceren naar de zee.quote:Op donderdag 16 mei 2013 00:32 schreef Senor__Chang het volgende:
De mediterraanse zee is niet haalbaar voor de Koerden. Dat is Arabisch gebied, zo rond Hatay. Zaak voor ons is dan om ervoor te zorgen dat we een sterke partnerschap met de Turken creren. En waarin zowel de Turken als de Koerden elkaar nodig hebben, denk aan oa pijpleidingen vanuit KRG naar Ceyhan. En samen een blok tegen Iran en S-A en de golfstaatjes.
Bron? En er is helaas geen verlengde stuk tot aan de zee. Rond Afrin idd, maar tussen Serekani en Afrin is toch Arabisch land?quote:Op donderdag 16 mei 2013 01:05 schreef spacechinees2 het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat de YPG toch zal proberen om zich een weg te forceren naar de zee.
Hopelijk gaat het lukken, want er is daar wel een kleine Koerdische meerderheid - en dus genoeg om het terug te claimen!
En wat als een deel zich daar niet verbonden mee voelt? Mond houden en meedoen (en onderdrukt worden in de tussentijd)?quote:Op donderdag 16 mei 2013 01:03 schreef rakotto het volgende:
Of gewoon alles in de handen van de huidige Syrische bevolking zoals het hoort.
terug claimen? leg uitquote:Op donderdag 16 mei 2013 01:05 schreef spacechinees2 het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat de YPG toch zal proberen om zich een weg te forceren naar de zee.
Hopelijk gaat het lukken, want er is daar wel een kleine Koerdische meerderheid - en dus genoeg om het terug te claimen!
Koerdistan is in de jaren '20 verdeeld over 4 landen. Syrie, Irak, Turkije en Iran.quote:
als je iets terug claimt is het ooit van jou geweest en dat was in de jaren 20 niet het geval, dus misschien bedoel je iets anders dan terug claimenquote:Op donderdag 16 mei 2013 01:13 schreef spacechinees2 het volgende:
[..]
Koerdistan is in de jaren '20 verdeeld over 4 landen. Syrie, Irak, Turkije en Iran.
De grenzen die die landen nu hebben, zijn neppe grenzen. De Koerden leven in dat gebied en er zou zelfs een Koerdistan komen, maar de imperialisten hebben ons op het laatste moment verraden en Koerdistan verdeeld over die 4 landen. De Koerden vechten nu dus om dat terug te claimen, het is van ons, niet van de Turken, Arabieren of Perzen.
2 Delen van Groot-Koerdistan zijn bevrijd. Een groot deel van West-Koerdistan (door Syrie bezet) en een groot deel van Zuid-Koerdistan (door Irak bezet, maar er is nu een Koerdische regering, leger, grenzen, etc. Niet meer een staat met de Arabieren dus).
De 2 delen zijn nog niet volledig.
Hopelijk valt Iran binnenkort, dan is ook Oost-Koerdistan bevrijd.
Lijkt me sterk dat dat gebeurt tenzij je opgehitst wordt door partijen/personen. Men leeft altijd vredig samen, ondanks de groepen waar ze tot behoren.quote:Op donderdag 16 mei 2013 01:08 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
En wat als een deel zich daar niet verbonden mee voelt? Mond houden en meedoen (en onderdrukt worden in de tussentijd)?
Jawel, dat was altijd van de Koerden.quote:Op donderdag 16 mei 2013 01:15 schreef Slayage het volgende:
[..]
als je iets terug claimt is het ooit van jou geweest en dat was in de jaren 20 niet het geval, dus misschien bedoel je iets anders dan terug claimen
O ja? Leg dan eens uit waarom 1,5 miljoen Koerden nooit een nationaliteit hebben gekregen van het Syrische regime? Waarom Koerden gediscrimineerd werden? Waarom die 1,5 miljoen Koerden daardoor geen werk konden krijgen en velen het huis uitgeschopt werden, om vervangen te worden voor Arabieren?quote:Op donderdag 16 mei 2013 01:19 schreef rakotto het volgende:
[..]
Lijkt me sterk dat dat gebeurt tenzij je opgehitst wordt door partijen/personen. Men leeft altijd vredig samen, ondanks de groepen waar ze tot behoren.
Als de "Koerden" nu apart land krijgen omdat ze een andere groep zijn dan gaat dat ook gebeuren met de Sjieten, Alawi's, Soennieten, Christen etc.
En dat hoort niet.
noem een koerdische heerser uit de jaren 20quote:Op donderdag 16 mei 2013 01:20 schreef spacechinees2 het volgende:
[..]
Jawel, dat was altijd van de Koerden.
Jij bent een van de meest hypocriete personen op dit forum. Echt waar.quote:Op donderdag 16 mei 2013 01:19 schreef rakotto het volgende:
[..]
Lijkt me sterk dat dat gebeurt tenzij je opgehitst wordt door partijen/personen. Men leeft altijd vredig samen, ondanks de groepen waar ze tot behoren.
Als de "Koerden" nu apart land krijgen omdat ze een andere groep zijn dan gaat dat ook gebeuren met de Sjieten, Alawi's, Soennieten, Christen etc.
En dat hoort niet.
Koning Mahmoud I van het Koninkrijk van Koerdistanquote:Op donderdag 16 mei 2013 01:25 schreef Slayage het volgende:
[..]
noem een koerdische heerser uit de jaren 20
leuke projectjes, maar kan ze moeilijk heersers noemenquote:Op donderdag 16 mei 2013 01:28 schreef spacechinees2 het volgende:
[..]
Koning Mahmoud I van het Koninkrijk van Koerdistan
[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/wiki/Kingdom_of_Kurdistan
_______
Republiek van Ararat
Ibrahim Haski, President
http://en.wikipedia.org/wiki/Ibrahim_Haski
Ihsan Nuri Pasha, Commander
[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/wiki/Republic_of_Ararat
_______
Kurdistan Uyezd
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Kurdistan
---
Hier 3 Koerdische staten in de jaren '20, BITCH.
Toch waren het heersers. En Koerdische heerschappij gaat nog veel verder terug.quote:Op donderdag 16 mei 2013 01:37 schreef Slayage het volgende:
[..]
leuke projectjes, maar kan ze moeilijk heersers noemen
Wat? Hoe zie jij dat voor je?quote:Op donderdag 16 mei 2013 00:32 schreef Senor__Chang het volgende:
De mediterraanse zee is niet haalbaar voor de Koerden. Dat is Arabisch gebied, zo rond Hatay. Zaak voor ons is dan om ervoor te zorgen dat we een sterke partnerschap met de Turken creren. En waarin zowel de Turken als de Koerden elkaar nodig hebben, denk aan oa pijpleidingen vanuit KRG naar Ceyhan. En samen een blok tegen Iran en S-A en de golfstaatjes.
Ik snap niet waarom jij nog toegelaten wordt op dit forum. Je bent namelijk ontzettend discriminerend. En in dit bericht toon je dat nogmaals aan. Ik heb je al 80 miljoen keer uitgelegd dat de Arabieren net zo onderdrukt werden als de Koerden en misschien wel meer.quote:Op woensdag 15 mei 2013 22:43 schreef spacechinees2 het volgende:
[..]
Wat die Arabieren allemaal doen, maakt mij niets uit. Zolang hun doen voor hen negatief is en de Koerden er positief gebruik van kunnen maken. Wij zijn lang genoeg onderdrukt geweest door dat volk, nu mogen zij eens ervaren hoe het is en dan is het ook meteen 1000x zo erg. Karma...
Een buitenstaander zou het i.i.g. niet kunnen begrijpen.
dit staat niet syrie te wachten, dit is syrie, zowel het staatsapparaat als de rebellen schenden het oorlogsrecht op grove schaalquote:Op donderdag 16 mei 2013 08:17 schreef sonnyspek het volgende:
http://pietervanostaeyen.(...)in-iraq-and-as-sham/
Als je die filmpjes ziet.Als dit Syri staat te wachten dan hoop ik dat Assad de oorlog wint.
ik deel niet zijn mening, maar het is wel zijn mening en daar moet ook ruimte voor zijn, we zitten namelijk niet in syriequote:Op donderdag 16 mei 2013 08:57 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom jij nog toegelaten wordt op dit forum. Je bent namelijk ontzettend discriminerend. En in dit bericht toon je dat nogmaals aan. Ik heb je al 80 miljoen keer uitgelegd dat de Arabieren net zo onderdrukt werden als de Koerden en misschien wel meer.
Een mening is iets, en een hele etniciteit zwartmaken is een ander. Als ik zeg "Alle Joden hebben alle Palestijnen onderdrukt, en ik wil ze 1000 keer zo hard onderdrukken. Zolang Arabieren er positief gebruik van kunnen maken" is daar ook geen ruimte voor op fok! En terecht.quote:Op donderdag 16 mei 2013 09:05 schreef Slayage het volgende:
[..]
ik deel niet zijn mening, maar het is wel zijn mening en daar moet ook ruimte voor zijn, we zitten namelijk niet in syriedaarnaast discrimineren we allemaal
zou ik dat niet mogen zeggen hier op fok? daarnaast blijft het een mening, wel of niet onderbouwd das wat andersquote:Op donderdag 16 mei 2013 09:12 schreef Peunage het volgende:
[..]
Een mening is iets, en een hele etniciteit zwartmaken is een ander. Als ik zeg "Alle Joden hebben alle Palestijnen onderdrukt, en ik wil ze 1000 keer zo hard onderdrukken. Zolang Arabieren er positief gebruik van kunnen maken" is daar ook geen ruimte voor op fok! En terecht.
Een mening zou zijn; "Ik vind dat alle Arabieren schuldig zijn aan de onderdrukking van de Koerden om X en Y reden."
Maar dat is niet hoe hij het brengt.
ik vraag me af hoe lang de grote mogendheden dit conflict laten door sudderen, immers is dit niet in het belang van de buurlanden, tenzij je kan garanderen dat het conflict te containen is binnen de landsgrenzen, maar zo ziet het er niet naar uit, ik ben bang dat we een nog grotere escalatie moeten zien wil er iets ondernomen wordenquote:Israel publicly warns Assad: If you attack us, we will topple your regime
Official tells New York Times transfer of advanced weapons to Hezbollah would destabilize entire region.
By Barak Ravid | May.15, 2013 | 7:38 PM | 56
"If Syrian President Assad reacts by attacking Israel…he will risk forfeiting his regime," a senior Israeli official told the New York Times on Wednesday.
The Times' White House correspondent Mark Landler wrote that the official contacted the newspaper on his own initiative.
Landler added that the official had been briefed in the last two days by other senior Israeli officials, who have intimate knowledge of the recent developments in Syria. He spoke on condition of anonymity because of the sensitivity of the topic.
The official added that Israel is considering further strikes in Syria in order to prevent the transfer of advanced weapons into Hezbollah's hands.
"The transfer of such weapons to Hezbollah will destabilize and endanger the entire region,” the official said. "If Syrian President Assad reacts by attacking Israel, or tries to strike Israel through his terrorist proxies, he will risk forfeiting his regime, for Israel will retaliate."
“Israel has so far refrained from intervening in Syria’s civil war and will maintain this policy as long as Assad refrains from attacking Israel directly or indirectly,” the official added.
A senior Israeli official noted that the decision to contact the New York Times was made at the highest levels of Israeli government. According to him, the objective was to make Israel's position regarding the smuggling of weapons from Syria to Hezbollah clear to Syria and the international community, as well as the dire consequences that a Syrian attack on Israel would have on the chances of survival of Assad's regime. The Prime Minister's Office refused to deny or confirm that they were behind the story in the New York Times.
Last week Hezbollah leader Hassan Nasrallah said that Syria would supply his organization with 'game-changing weapons' in response to recent air raids near Damascus, which foreign reports attributed to Israel.
In response to the alleged attacks, he said, Damascus would provide the Lebanese militia with sophisticated weapons that it has not received in the past, adding that Hezbollah would support any group seeking to confront Israel in the Golan Heights.
However, despite the report, officials in the Arab world expressed doubt over the possibility that Damascus will in fact take part in opening a front in the Golan due to Israel's stance that it would hold Assad responsible for any attack coming from Syrian territory. It is believed that Israel would immediately respond to such attacks and strike targets in Syria and Lebanon.
quote:BBC: Materiaal wijst op regeringsaanval met chemische wapens
De BBC zegt materiaal in handen te hebben dat erop wijst dat er vorige maand chemische wapens zijn ingezet in Syri. De omroep formuleert het voorzichtig: 'er zijn tekenen van een chemische aanval', maar plaatst het bericht wel prominent op de website.
Een correspondent van de Britse omroep hoorde in Saraqeb (in het noorden van Syri, nabij Aleppo) van ooggetuigen dat regeringshelikopters minstens twee ladingen met giftige gassen hebben afgevuurd.
Damascus ontkent dat het chemische wapens gebruikt en de Verenigde Staten hebben gewaarschuwd dat hiermee 'een rode lijn' zou worden overschreden waardoor Washington zou kunnen overwegen over te gaan tot interventie. Op dit moment zou er echter geen betrouwbaar bewijs zijn dat dergelijke wapens daadwerkelijk worden ingezet.
Ziekenhuis
In april werd Saraqeb gebombardeerd door regeringstroepen. Artsen in een lokaal ziekenhuis hebben toen acht mensen opgenomen met ademhalingsproblemen. Sommigen van hen, moesten overgeven en hadden verkleinde pupillen. Een van hen, Maryam Khatib, is overleden.
De BBC heeft een aantal video's in handen gekregen die deze claim lijken te onderschrijven, maar, zo schrijft de omroep op haar website: het is onmogelijk om deze te controleren.
Een ooggetuige, de zoon van Maryam Khatib, zegt dat hij 'een vreselijke, verstikkende geur' rook. 'Je kon geen adem halen. Je had het gevoel dat je dood was. Je kon niets zien. Ik heb drie tot vier dagen niets kunnen zien.'
Een arts die mevrouw Khatib heeft behandeld, zegt dat de symptomen waar ze aan leed, overeen komen met vergiftiging door organofosfaten en heeft samples opgestuurd voor tests.
Hamish de Bretton-Gordon, een voormalige hoge officier bij het Britse Gezamenlijke Chemische Biologische Radiologische Nucleaire Regiment, zegt dat de getuigenissen en bewijzen uit Saraqeb 'sterk, maar incompleet' zijn. 'Mensen zijn ziek geworden en overleden en hun symptomen zijn dezelfde als die we verwachten bij vergiftiging door zenuwgassen als sarin of organofosfaten.'
Nee, dat is onzin.quote:Op donderdag 16 mei 2013 08:57 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom jij nog toegelaten wordt op dit forum. Je bent namelijk ontzettend discriminerend. En in dit bericht toon je dat nogmaals aan. Ik heb je al 80 miljoen keer uitgelegd dat de Arabieren net zo onderdrukt werden als de Koerden en misschien wel meer.
quote:Op donderdag 16 mei 2013 01:19 schreef rakotto het volgende:
[..]
En dat hoort niet.
Wie bepaald of dat hoort of niet? Als de Koerden dat willen dan mogen ze dat proberen te realiseren.quote:Op donderdag 16 mei 2013 01:19 schreef rakotto het volgende:
[..]
En dat hoort niet.
Een Koerdische onafhankelijkheid in een Syrie na Assad betekent ook een Alawistan, alleen al om die reden zullen veel partijen ertegen zijn. Daarnaast zijn Arabieren niet nationalistischer dan Koerden hoor, een extreem voorbeeld is onze vriend computerprobleempje die vrij antisemitisch en een arabierenhater is. Het klopt dat de baathideologie racistisch is en vooral Koerden in Irak en Syrie daaronder hebben geleden, als grootste etnische minderheid. Maar die baathideologie is alle inwoners opgelegd, en ook een niet-Koerd die zich daartegen uitsprak werd door de geheime diensten opgepakt.quote:Op donderdag 16 mei 2013 12:58 schreef Djibril het volgende:
Wie bepaald of dat hoort of niet? Als de Koerden dat willen dan mogen ze dat proberen te realiseren.
We hebben al deccenia en eeuwenlang gezien dat Koerden(en ook andere minderheden) niet kunnen samenleven met Arabieren in n land. Arabieren zijn te nationalistisch. Dus waarom het nu niet anders proberen.
ahaaaa, vond het al een raar ietsquote:Op donderdag 16 mei 2013 13:49 schreef Aloulou het volgende:
. Niet voor niets heet het leger het "Arabische leger".
Wat is daar hypocriet aan?quote:Op donderdag 16 mei 2013 01:27 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Jij bent een van de meest hypocriete personen op dit forum. Echt waar.
Ik ben geen antisemiet, ik ben pro-Joods en pro-Israel.quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:49 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Een Koerdische onafhankelijkheid in een Syrie na Assad betekent ook een Alawistan, alleen al om die reden zullen veel partijen ertegen zijn. Daarnaast zijn Arabieren niet nationalistischer dan Koerden hoor, een extreem voorbeeld is onze vriend computerprobleempje die vrij antisemitisch en een arabierenhater is. Het klopt dat de baathideologie racistisch is en vooral Koerden in Irak en Syrie daaronder hebben geleden, als grootste etnische minderheid. Maar die baathideologie is alle inwoners opgelegd, en ook een niet-Koerd die zich daartegen uitsprak werd door de geheime diensten opgepakt.
Als Syrie de Koerdische minderheid haar normale rechten geeft en enige vorm van autonomie lijkt me dat de beste oplossing. Niemand in de omgeving (Turkije, Irak, Iran en ook Amerika) zit op Koerdische onafhankelijkheid in Syrie te wachten, en daarom gaat het ook niet gebeuren zeer waarschijnlijk. Ik moet wel zeggen dat Syrie wel een land is waarvan ik vermoed dat het arabisme daar nog flink bestaat onder de bevolking, dit werd ook door Assad's regime gebruikt om eenheid te scheppen onder een lappendeken van verschillende religieuze groepen (soennieten, sjieten, alawieten, christenen)....allemaal onder dezelfde "Arabische vlag". Niet voor niets heet het leger het "Arabische leger".
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NEE NEE NEE!!!! EVIL... EVIIIILLLL
quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:10 schreef spacechinees2 het volgende:
Deze foto schetst heel goed de situatie in Syrie:Zo goed vind ik hem niet...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zie de USA, Frankrijk, Engeland, Turkije en de FSA zelf helemaal niet terug
Dit is eerder een stukje propaganda van de rebellen...
De FSA terroristen zijn net zo slecht. De enige goede partij is de YPG / de Koerden in heel dit conflict. Zij beschermen elkaar alleen maar en vermoorden geen onschuldige burgers en vernielen het land niet onnodig.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:13 schreef mr_jack het volgende:
[..]
Zo goed vind ik hem niet...
Ik zie de USA, Frankrijk, Engeland, Turkije en de FSA zelf helemaal niet terug
Dit is eerder een stukje propaganda van de rebellen...
Ja, maar de andere semieten die jij zo haat maakt je alsnog een antisemietje.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:05 schreef spacechinees2 het volgende:
Ik ben geen antisemiet, ik ben pro-Joods en pro-Israel.
Oh, het wijffie gaat emotioneel doen nuquote:Op donderdag 16 mei 2013 15:05 schreef spacechinees2 het volgende:
Daar moeten jullie eens mee ophouden. Met jullie smerige jihads waarbij onschuldige mensen om het leven komen.
Ja heel droevig dat dat in Noord Irak is gebeurd, wat Syrische Arabieren daar mee te maken hebben is mij een raadsel eigenlijk. Een land verder is dat gebeurd namelijk. Daarnaast zijn Syriers net zo slachtoffer van de Assad dynastie en baathideologie. Er zijn duizenden verdwenen door de jaren heen, afgemaakt, het land ontvlucht etc etc. Dus je hoef ondanks het erge leed niet de jankkoerd uit te hangen en te proberen het leed wat is aangericht in Irak op 't bordje van Syriers te schuiven.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:05 schreef spacechinees2 het volgende:
Dus plaats je niet in een slachtofferrol. De Arabieren hebben zich nauwelijks verzet tegen het Ba'ath regime, enkel heel eventjes in 1991. Jullie leden dus echt niet net zoveel onder het regime als dat wij, de Koerden, dat deden.
Ik moet zeggen dat ondanks dat ik vind dat de koerden misbruik (jij zult het slim vinden) maken van de situatie, ze zich verder redelijk gedragen.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:15 schreef spacechinees2 het volgende:
[..]
De FSA terroristen zijn net zo slecht. De enige goede partij is de YPG / de Koerden in heel dit conflict. Zij beschermen elkaar alleen maar en vermoorden geen onschuldige burgers en vernielen het land niet onnodig.
Volk dat elkaar uitmoord om jihad redenen en om als dictator aan de macht te blijven, ten kosten van onschuldige burgers, verdienen het gewoon om gebruik van gemaakt te worden. De Koerden slachtten elkaar tenminste niet af en in de Koerdische gebieden is er geen dood en verderf. Hopelijk blijft dat zo, want de Arabieren zullen vroeg of laat wel weer Koerden willen vermoorden.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:41 schreef mr_jack het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ondanks dat ik vind dat de koerden misbruik (jij zult het slim vinden) maken van de situatie, ze zich verder redelijk gedragen.
Tsja, als het FSA echt aan de macht weet te komen is het wachten op de eerste berichten van genocide onder de minderheden in Syri. Natuurlijk zijn de minderheden in Syri nu al vogelvrij voor de jihadisten van het FSA maar het blijft nog binnen de perken.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:15 schreef spacechinees2 het volgende:
[..]
De FSA terroristen zijn net zo slecht. De enige goede partij is de YPG / de Koerden in heel dit conflict. Zij beschermen elkaar alleen maar en vermoorden geen onschuldige burgers en vernielen het land niet onnodig.
De Koerdische gebieden zullen ze niet over kunnen nemen, die worden goed verdedigd en de KRG (Koerdische regering in wat nu nog Irak is), is de Koerden in Syrie aan het trainen, bewapenen en bevoorraden.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:54 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Tsja, als het FSA echt aan de macht weet te komen is het wachten op de eerste berichten van genocide onder de minderheden in Syri. Natuurlijk zijn de minderheden in Syri nu al vogelvrij voor de jihadisten van het FSA maar het blijft nog binnen de perken.
quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:02 schreef spacechinees2 het volgende:
Ik kan die FSA Islam jihadisten echt niet uitstaan, met hun smerige baarden vol met luizen.
De YPG (Koerdische strijdkrachten in Syrie) hebben er al honderden van hen gedood. Hopelijk laat de FSA ons met rust, maar als ze toch besluiten te komen, kunnen ze heel wat verzet verwachten.
What the fuck. Gatverdamme.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:55 schreef rakotto het volgende:
[..]
Wat is daar hypocriet aan?
Niet voor de zwakke maag hieronder.![]()
https://www.facebook.com/(...)05423&type=2&theater
Dat is Assad's leger die dat doet. FSA, SAA, Jihad, Al-Qaeda, Maliki, Saoedie, UAE, Gaddafi, Mubarak, Libie, Al-Nusra... etc. etc. etc. etc........... wat maakt het toch ook allemaal uit. Het zijn allemaal Arabieren, dan weet je al wat je kunt verwachten... Zoals die video weer bewijst...quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:14 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
What the fuck. Gatverdamme.Van wie is dit???
Tis al een ouder filmpje... zeker niet van vorige week... weet niet zeker of het Syrie is.. kan maar zo Afgehanistan zijn. Maar goed, je ziet ze bijna dagelijks... vanochtend kreeg je via Youtube ook een filmpje waar tien tot twaalf Assad 'soldaten' die gexecuteerd worden.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:14 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
What the fuck. Gatverdamme.Van wie is dit???
Dat is echt geen Afghanistan hoor lol.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:20 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Tis al een ouder filmpje... zeker niet van vorige week... weet niet zeker of het Syrie is.. kan maar zo Afgehanistan zijn. Maar goed, je ziet ze bijna dagelijks... vanochtend kreeg je via Youtube ook een filmpje waar tien tot twaalf 'soldaten' de gexecuteerd worden.
Zooitje is het...
Is in Syie. De man spreekt de Syrische dialect en zegt je wilt toch weten wie jou God is, ga hem dan maar ontmoeten.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:20 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Tis al een ouder filmpje... zeker niet van vorige week... weet niet zeker of het Syrie is.. kan maar zo Afgehanistan zijn. Maar goed, je ziet ze bijna dagelijks... vanochtend kreeg je via Youtube ook een filmpje waar tien tot twaalf Assad 'soldaten' die gexecuteerd worden.
Zooitje is het...
Ook gister dat filmpje dat laatst 3 mensen door een fundamentalistische organisatie uit Irak werden geexucteerd. Echt ziek dit filmpje.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:20 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Tis al een ouder filmpje... zeker niet van vorige week... weet niet zeker of het Syrie is.. kan maar zo Afgehanistan zijn. Maar goed, je ziet ze bijna dagelijks... vanochtend kreeg je via Youtube ook een filmpje waar tien tot twaalf Assad 'soldaten' die gexecuteerd worden.
Zooitje is het...
Welke groepering?quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:22 schreef rakotto het volgende:
[..]
Is in Syie. De man spreekt de Syrische dialect en zegt je wilt toch weten wie jou God is, ga hem dan maar ontmoeten.
Inderdaad, wat is het alternatief. Een extremistische moslim-staat?quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:22 schreef sonnyspek het volgende:
Ik begin steeds meer te geloven dat onder Assad het beter zal zijn.
Okay, maar ik kende hem al, maar volgens mij gaat het niet meer goed komen daar. Wie er ook aan de macht blijft en komt...quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:22 schreef rakotto het volgende:
[..]
Is in Syie. De man spreekt de Syrische dialect en zegt je wilt toch weten wie jou God is, ga hem dan maar ontmoeten.
Precies, laatst die reportage van nieuwsuur. Die mensen in die pro-Assad steden zijn nog minder preuts dan in Amerika.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:24 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Inderdaad, wat is het alternatief. Een extremistische moslim-staat?
Nee, maar het is denk sowieso beter dat die extremisten het land uit worden geflikkert.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:25 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Okay, maar ik kende hem al, maar volgens mij gaat het niet meer goed komen daar. Wie er ook aan de macht blijft en komt...
Website voor Engelse elite-eenheden, 5 januari 2012:quote:Op woensdag 15 mei 2013 11:48 schreef Aloulou het volgende:
Nergens staat in je bron dat die trainingen al twee jaar lang aan de gang zijn. Normaal ben je zo kritisch maar in dit geval opeens niet meer zo? Of je lees je gewoon wat je eigenlijk zelf wil dat er staat? Selectieve kritische houding van je blijkt wel heel erg zo zeg, met twee maten meten enzo
WTF gast, dat is een militair die dat doet.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:22 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Ook gister dat filmpje dat laatst 3 mensen door een fundamentalistische organisatie uit Irak werden geexucteerd. Echt ziek dit filmpje.
Ik begin steeds meer te geloven dat onder Assad het beter zal zijn.
Ik vraag me af of ze onderling nog wel weten wie waarvoor strijdtquote:Op donderdag 16 mei 2013 16:25 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Nee, maar het is denk sowieso beter dat die extremisten het land uit worden geflikkert.
Ik probeer maar een verdeling te maken tussen die dodeneskaders van Assad en het gewone leger. En bij de rebellen tussen de extremisten en mensen die echt vrijheid willen. Is een beetje simpelm dat wel.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:30 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik vraag me af of ze onderling nog wel weten wie waarvoor strijdt
En verder zie je ook echt iets.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:30 schreef spacechinees2 het volgende:
[..]
WTF gast, dat is een militair die dat doet.
Waarom zou een Moslim Extremist iemand vertellen 'ga je God daar maar ontmoeten', als het niet om een Islamist ging die constant 'ALLAH AKBAR' roept die hij executeert?
Dit zijn gewoon Assad's militairen die dit doen.
Een kennis van me liet me een jaar geleden dat filmpje al aan me zien. Zat toen geen geluid bij. Hij dacht toen dat het uit Afghanistan kwam en ik dacht uit Mexico.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:22 schreef rakotto het volgende:
[..]
Assad meteen laten aftreden nu staatsapparaten nog voor een groot deel intact zijn en gewoon omdat hij verantwoordelijk is voor deze puinhoop?quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:24 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Inderdaad, wat is het alternatief. Een extremistische moslim-staat?
Ik meende dit filmpje ook al te hebben gezien. Mexico inderdaad...quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:39 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Een kennis van me liet me een jaar geleden dat filmpje al aan me zien. Zat toen geen geluid bij. Hij dacht toen dat het uit Afghanistan kwam en ik dacht uit Mexico.
Aftreden waarom? Omdat de meerderheid dat niet wil?quote:Er zijn in Syri al veel ziekere dingen gebeurd en ik snap dan ook niet echt waarom er dan zoveel ophef is om een ziek gastje dat een hart eet. Of zat er soms paardenvlees in?
[..]
Assad meteen laten aftreden nu staatsapparaten nog voor een groot deel intact zijn en gewoon omdat hij verantwoordelijk is voor deze puinhoop?
Het is niet heel duidelijk ofzo, maar het uiterlijk vind ik ook behoorlijk Mexicaans. Misschien is het fake, maar het geluid lijkt me dat sterk.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:44 schreef mr_jack het volgende:
[..]
Ik meende dit filmpje ook al te hebben gezien. Mexico inderdaad...
Ja, waarom niet?quote:Of dacht jij echt dat Assad zo lang kon blijven zitten als hij zo weinig steun had?
Omdat het leger ook voor het grootste deel uit soennieten bestaat?quote:
leger = bevolking?quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:55 schreef mr_jack het volgende:
[..]
Omdat het leger ook voor het grootste deel uit soennieten bestaat?
En die hem dus blijkbaar niet laten vallen.
Dat weet ikquote:Verder, zoals ik al 100x heb voorgekauwd hier in deze reeks, ik kom al jaren meerdere keren per jaar in Syrie, en heb niet echt de indruk dat het merendeel van de bevolking hem weg wil..
quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:55 schreef rakotto het volgende:
[..]
hoewel pure propaganda en wrsch niet in syrie, is het filmpje met zn rare geluid en horkerige beelden op een rare manier nog wel humoristisch ook, kan zo in een derderangs zombiefilm.quote:225 personen vinden dit leuk.
Een groot deel overgelopen?quote:Op donderdag 16 mei 2013 17:08 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
leger = bevolking?
En dan nog, het werkt niet zoals hier in Nederland. Assad heeft niet voor niets een enorm "veiligheidsapparaat" om zijn soldaten en bevolking in de gaten te houden en zijn elitetroepen bestaan niet voor niets voor overgroot deel uit leden van zijn eigen clan. De zelfde werkwijze als Saddam.
Bovendien is wel degelijk een groot deel gedeserteerd of overgelopen.
[..]
Dat weet ikEr zijn weer andere mensen die een andere indruk hebben.
Pallywood, toch een beetje tegengas geven na dat filmpje over die rebellen kanibaal.quote:Op donderdag 16 mei 2013 17:09 schreef Doler12 het volgende:
Die kettingzaag onthoofding filmpje komt inderdaad uit Mexico. Die Arabische? stem heeft iemand er gewoon aan toegeplakt.
quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:39 schreef Frikandelbroodje het volgende:
ik snap dan ook niet echt waarom er dan zoveel ophef is om een ziek gastje dat een hart eet.
Goede dub dan.quote:Op donderdag 16 mei 2013 17:09 schreef Doler12 het volgende:
Die kettingzaag onthoofding filmpje komt inderdaad uit Mexico. Die Arabische? stem heeft iemand er gewoon aan toegeplakt.
Dat weet niemand precies maar in 2012 zag ik schattingen voorbijkomen tussen de 20 000 en 60 000.quote:Op donderdag 16 mei 2013 17:14 schreef mr_jack het volgende:
[..]
Een groot deel overgelopen?
Hoeveel? 10.000 man? van de 400.000 ?
Dat is 2%.
Ik denk het niet.quote:En die andere mensen die een andere indruk hebben zitten op hun zolderkamer in het westen![]()
Dat is handig, maar lijkt me niet noodzakelijk. Er hebben de afgelopen 2 jaar duizenden journalisten en mensenrechtenactivisten stiekem Syri bezocht en hun mening is vrij consistent. Het is niet zo alsof we geen drol weten van wat daar gebeurd.quote:Ik zeg niet dat ik het bij het rechte eind heb, maar ik moet te vaak mijn mening verdedigen tegenover mensen die Syrie nog nooit gezien hebben,
Wat? You've got to be shittting mequote:nog nooit van gehoord tot 2 jaar terug,
Nou ik weet wel een oplossing. Als Assad echt gelijk heeft kan hij aan alle twijfel een einde maken door gewoon journalisten hun werk te laten doenquote:en laat staan dat ze Arabisch spreken, maar wel een uitgesproken mening hebben
Mogelijk ook om de rebellen aan de onderhandelingstafel te krijgen. Niet slim in mijn ogen.quote:Weapons, ammunition shipments slowing to Syria’s moderate rebel factions
Disagreements among the countries backing the rebels in Syria have led to a drop in weapons shipments, leaving rebels vulnerable to a government military offensive.
The precise nature of the dispute is unclear, but one of the effects is that Saudi Arabia has stopped sending weapons via Turkey and has shifted its supply channels to northern Jordan. The result has been fewer guns and bullets for the rebels in northern and central portions of the country.
The lack of military supplies has shown in the rebels’ lackluster performance against a government offensive that now threatens the city of Qusayr, which has been in rebel hands for the past year. Several villages near Qusayr have fallen to government forces in recent weeks along a smuggling route that rebels had long used to move supplies and people into Syria from Lebanon.
Yazed al Hasan, a spokesman for the Farouq Battalions, a rebel group that began in the central Syrian province of Homs but whose influence now extends to the Turkish border, where it controls two crossing points, said the consequences of the drop in shipments from Turkey was clear.
“The shortage of ammunition means losing the Qusayr front,” he said. He said Farouq had more than 1,000 fighters in Qusayr, which is now largely surrounded by Syrian soldiers and pro-government militia. Last week, the U.S. State Department issued a statement expressing concern that the Syrian government had dropped leaflets telling “all civilians to evacuate or be treated as combatants.”
A week visiting rebel frontlines in northern and central Syria found that the drop in weapons shipments had disproportionately affected rebel groups allied with the Supreme Military Council, the rebel faction that the U.S. has selected as a conduit for lethal and nonlethal aid sent to Syria by the United States and its allies. At the same time, groups that advocate the establishment of an Islamic state in Syria should the government of President Bashar Assad fall seemed to be unaffected.
That has left the rebels who pledge allegiance to the Supreme Military Command and advocate a civil government in the wake of Assad’s fall in the uncomfortable position of having to rely on more radical groups for support.
Yousef Hassan, a commander in the Grandsons of the Prophet Brigade, said that he was allied with the Syrian Military Command, which is led by a defected Syrian general, Salim Idriss. Hassan said that he’d told Idriss’ staff about an assault by dozens of his fighters on a military airport in northern Syria last week.
But Hassan had planned the operation with a religious extremist rebel faction, Ahrar al Sham, which advocates an Islamic state in Syria. Those men, led by a commander named Dabbous, had brought mobile rocket launchers to the battle in order to support Hassan’s men as they attacked the airport’s main gate in an assault that ultimately failed. Ahrar al Sham does not recognize Idriss’ command, though Dabbous said his battalion had received aid from it.
An American official who met recently with a representative of Idriss’ movement acknowledged that not all weapons being provided by some countries that the U.S. considers allies in Syria are going to Idriss’ group, despite an agreement last month that both lethal and nonlethal assistance would be funneled through the Supreme Military Command. The official, who asked not to be identified because of the sensitivity of the subject, said the supply situation was the topic of ongoing conversations with those nations, though he did not identify the nations.
An official of the Syrian Opposition Coalition, the civilian organization that the United States and scores of other countries now recognize as the legitimate opposition front, was less circumspect, however.
Khaled Khoja, the coalition’s spokesman, said money and weapons are still flowing to the Nusra Front, a group the United States has said is just another name for al Qaida in Iraq. He said Saudi Arabia and Kuwait have cut Nusra off but that the group is still receiving money from elsewhere.
“The Saudi and the Kuwaiti states are very strict on not funding the Islamists,” he said. “Qatar is bolder.”
He said Nusra also continues to receive money from private individuals. He said that the Saudi government had attempted to crack down on support being sent to rebel groups through unofficial channels, but that other countries, including Kuwait, had not done so effectively.
“Some Saudis have started to send money through Kuwait,” Khoja said.
Trying to isolate Nusra from other rebel groups has become a central objective of U.S. officials since the U.S. designation in December of Nusra as a terrorist organization. That’s one reason the U.S. last month reached the agreement with other countries to route aid through Idriss’ Supreme Military Command, whose members tend to describe themselves as “thowar” – Arabic for revolutionaries – rather than “mujahedeen,” which translates as “holy warriors,” the term favored by Islamist factions.
But the impact of that effort is uncertain, since the ability of Idriss’ group to provide supplies is largely untested.
“We need them, we don’t have enough military aid,” Khoja said, referring to Nusra.
Had het filmpje niet eerder gezien.quote:Op donderdag 16 mei 2013 17:35 schreef Peunage het volgende:
[..]
Oorspronkelijk filmpje had geen geluid volgens mij.
Op n of andere manier doet het mij denken aan dit.quote:Op donderdag 16 mei 2013 19:07 schreef sonnyspek het volgende:
Komt Assad even langs in spijkerbroek en shirtje.
quote:Op donderdag 16 mei 2013 20:22 schreef rakotto het volgende:
[..]
Op n of andere manier doet het mij denken aan dit.![]()
In het journaal van gisteren stond de NOS gewoon te filmen/interviewen bij een checkpoint van de SAA... Dus volgens mij worden journalisten gewoon toegelaten in het land.quote:Op donderdag 16 mei 2013 18:31 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Nou ik weet wel een oplossing. Als Assad echt gelijk heeft kan hij aan alle twijfel een einde maken door gewoon journalisten hun werk te laten doen
Er is een groot verschil tussen journalisten toelaten en journalisten hun werk laten doen. Met hun werk laten doen bedoel ik ze niet beperken in hun bewegingsvrijheid, opsluiten, niet volgen etc. En ik heb het dan niet alleen over buitenlandse journalisten. Persvrijheid in Syri is een van de slechtste ter wereld. Volgens bijvoorbeeld reports without border zijn alleen Turkmenistan, N-Korea en Erithrea erger. Is nogal een prestatie wanneer je persvrijheid nog slechter is dan in Saudi-Arabi, Afghanistan of Zimbabwequote:Op donderdag 16 mei 2013 21:26 schreef mr_jack het volgende:
[..]
In het journaal van gisteren stond de NOS gewoon te filmen/interviewen bij een checkpoint van de SAA... Dus volgens mij worden journalisten gewoon toegelaten in het land.
quote:An Atrocity in Syria, With No Victim Too Small
BEIRUT, Lebanon — After dragging 46 bodies from the streets near his hometown on the Syrian coast, Omar lost count. For four days, he said, he could not eat, remembering the burned body of a baby just a few months old; a fetus ripped from a woman’s belly; a friend lying dead, his dog still standing guard.
Omar survived what residents, antigovernment activists and human rights monitors are calling one of the darkest recent episodes in the Syrian war, a massacre in government-held Tartus Province that has inflamed sectarian divisions, revealed new depths of depravity and made the prospect of stitching the country back together appear increasingly difficult.
That mass killing this month was one in a series of recent sectarian-tinged attacks that Syrians on both sides have seized on to demonize each other. Government and rebel fighters have filmed themselves committing atrocities for the world to see.
Footage routinely shows pro-government fighters beating, killing and mutilating Sunni rebel detainees, forcing them to refer to President Bashar al-Assad as God. One rebel commander recently filmed himself cutting out an organ of a dead pro-government fighter, biting it and promising the same fate to Alawites, members of Mr. Assad’s Shiite Muslim sect.
That lurid violence has fueled pessimism about international efforts to end the fighting. As the United States and Russia work to organize peace talks next month between Mr. Assad and his opponents, the ever more extreme carnage makes reconciliation seem more remote.
Nadim Houry, the director of Human Rights Watch in Beirut, said he sensed “a complete disconnect between diplomacy and events on the ground.”
“The conflict is getting more visceral,” he said. Without concrete confidence-building measures, he said, and with more people “seeing it as an existential struggle, it’s hard to imagine what the negotiations would look like.”
The recent executions, reconstructed by speaking with residents and human rights monitors, unfolded over three days in two Sunni enclaves in the largely Alawite and Christian province, first in the village of Bayda and then in the Ras al-Nabeh district of the nearby city of Baniyas.
Government troops and supporting militias went house to house, killing entire families and smashing men’s heads with concrete blocks.
Antigovernment activists provided lists of 322 victims they said had been identified. Videos showed at least a dozen dead children. Hundreds more people are reported missing.
“How can we reach a point of national forgiveness?” said Ahmad Abu al-Khair, a well-known blogger from Bayda. He said that the attacks had begun there, and that 800 of about 6,000 residents were missing.
Multiple video images that residents said they had recorded in Bayda and Ras al-Nabeh — of small children lying where they died, some embracing one another or their parents — were so searing that even some government supporters rejected Syrian television’s official version of events, that the army had “crushed a number of terrorists.”
One prominent pro-government writer, Bassam al-Qadi, took the unusual, risky step of publicly blaming loyalist gunmen for the killings and accusing the government of “turning a blind eye to criminals and murderers in the name of ‘defending the homeland.’ “
Images of the killings in and around Baniyas have transfixed Syrians. In one video that residents say shows victims in Ras al-Nabeh, the bodies of at least seven children and several adults lie tangled and bloody on a rain-soaked street. A baby girl, naked from the waist down, stares skyward, tiny hands balled into fists. Her round face is unblemished, but her belly is darkened and her legs and feet are charred into black cinders.
Opposition leaders called the Baniyas killings sectarian “cleansing” aimed at pushing Sunnis out of territory that may form part of an Alawite rump state if Syria ultimately fractures. Mr. Houry said the killings inevitably raised such fears, though there was no evidence of such a broad policy. Tens of thousands of displaced Sunnis are staying in the province, largely safe.
Not all reactions followed sectarian lines. Survivors said Christian neighbors had helped survivors escape, and on Tuesday, Alawite and Christian residents of the province said they were starting an aid campaign for victims to “defy the sectarian wind.”
Mr. Qadi, the pro-government writer, labeled the killers “criminals who do not represent the Alawites” and called on the government to immediately “acknowledge what happened” and arrest “those hyenas.”
He added: “This has happened in a lot of places. Baniyas is only the most recent one.”
When the uprising began in March 2011 as a peaceful movement, Sunnis in Bayda raised banners denouncing Sunni extremists, seeking to reassure Alawites that they opposed Mr. Assad, not his sect, said Mr. Abu al-Khair, the blogger.
In May 2011, security forces stormed the village, killing demonstrators, including women.
After that, Bayda remained largely quiet. Most activists and would-be fighters left. But residents said they often helped defecting soldiers escape, a pattern they believe set off the violence.
Activists said that on May 2, around 4 a.m., security forces came to detain defectors, and were ambushed in a fight that killed several government fighters — the first known armed clash in Baniyas. The government called in reinforcements and, by 7 a.m., began shelling the village.
A pro-government television channel showed a reporter on a hill above Bayda. Smoke rose from green slopes and houses below, where, the reporter said, “terrorists” were hiding. A group of men the reporter described as government fighters walked unhurriedly through a square.
“God willing, Bayda will be finished today,” a uniformed man said on camera.
What happened next was described in Skype interviews with four survivors who for their safety gave only nicknames, an activist in Baniyas, and Mr. Abu al-Khair, who said he had spoken from Damascus with more than 30 witnesses.
Men in partial or full military dress went door to door, separating men — and boys 10 and older — from women and younger children.
Residents said some gunmen were from the National Defense Forces, the new framework for pro-government militias, mainly Alawites in the Baniyas area. They bludgeoned and shot men, shot or stabbed families to death and burned houses and bodies.
The activist in Baniyas, Abu Obada, said security forces had told people to gather in the square, and some Bayda villagers, fearing a massacre, attacked them with weapons abandoned by defectors. Other residents disputed that or were unsure because they had been hiding.
A cousin of Mr. Abu al-Khair’s, who gave her name as Warda al-Hurra, or the Free Rose, said her female relatives had described being herded to a bedroom with children, and heard male relatives crying out in pain nearby. At one point, her cousin Ahmed, 10, and brother Othman, 16, were brought in, injured and “limp as a towel,” she said.
Her aunt begged a guard to let them stay, but he said, “They’ll kill me if I make one single mistake.”
Soon another gunman shouted at him and took the boys away. They are still missing.
The gunmen brought more women, until there were 100 in the room. He ordered the guard to kill them. The guard said: “Don’t be rash! Take a breath.”
The man relented. The women heard gunmen celebrating in the square; later they were released. When they ventured out, there were “bodies on every corner,” Ms. Hurra said.
Another resident, Abu Abdullah, said he had fled his house and returned after dark to find stabbed, charred bodies of women and children dumped in the square, and 30 of his relatives dead.
Omar, of nearby Ras al-Nabeh, the man who had dragged dozens of bodies from the streets, said he had helped Bayda residents pick up bodies, placing 46 in two houses and the rest in a mosque, then had run away, fearing the return of the killers. He said he had recognized some bodies, including the village sheik, Omar al-Bayassi, whom some considered pro-government.
One video said to be from Bayda showed eight dead children on a bed. Two toddlers cuddled face to face; a baby rested on a dead woman’s shoulder.
On May 4, shelling and gunfire began to hit Ras al-Nabeh. Abu Yehya, a resident, hid in his house with his wife and two children, who stayed quiet: “Their instincts took over.” Two days later, he said, he emerged to find his neighbors, a family of 13, shot dead against a wall.
On May 6, security forces allowed in Red Crescent workers. Bodies were tossed and bulldozed into trucks and dumped in a mass grave, Mr. Abu al-Khair said.
Residents posted smiling pictures of children they said had been killed: Moaz al-Biassi, 1 year old, and his sister Afnan, 3. Three sisters, Halima, Sara, and Aisha. Curly-haired Noor, and Fatima, too little to have much hair but already sporting earrings.
Mr. Obada said residents on Tuesday were indignant when a government delegation offered compensation for damaged houses, saying, “What do you get if you rebuild the house and the whole family is dead?”
Displaced Sunnis who had sheltered there are fleeing, and some say Alawites are no longer welcome.
“It’s now impossible for them to stay in Syria,” Omar said.
Saudi Arabi, alsof je daar mag filmen .quote:Op donderdag 16 mei 2013 22:01 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Er is een groot verschil tussen journalisten toelaten en journalisten hun werk laten doen. Met hun werk laten doen bedoel ik ze niet beperken in hun bewegingsvrijheid, opsluiten, niet volgen etc. En ik heb het dan niet alleen over buitenlandse journalisten. Persvrijheid in Syri is een van de slechtste ter wereld. Volgens bijvoorbeeld reports without border zijn alleen Turkmenistan, N-Korea en Erithrea erger. Is nogal een prestatie wanneer je persvrijheid nog slechter is dan in Saudi-Arabi, Afghanistan of Zimbabwe
Ik heb het ook niet over de rug toekeren. Er zijn nu eenmaal verschillende regionale machten in het M-O, Turkije is daar n van en concurreert oa met Iran en S-A om die positie. En geloof me dat Turkije een ander beeld heeft voor het Midden-Oosten dan de wahabieten.quote:Op donderdag 16 mei 2013 08:21 schreef Peunage het volgende:
[..]
Wat? Hoe zie jij dat voor je?
Tegen Iran kan nog, maar no way dat ze hun rug nu keren tegen SA en Qatar&co.
Er ligt nu veel meer op tafel dan een simpele pijpleiding. De mogelijke verdeling van een soeverein land, geopolitiek, belangen van wereldmachten(nee Turkije en de Koerden horen niet bij die wereldmachten, het zijn pionnen).
Je predikt vrijheid, maar blijkbaar slechts binnen bepaalde grenzen, letterlijk en figuurlijk.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:55 schreef rakotto het volgende:
[..]
Mensen uitelkaar zetten en vrijheid zijn twee bepaalde dingen. Nog meer strepen door het land trekken gaat voor problemen zorgen en heeft naar mijn idee weinig tot niets met vrijheid te maken. Een rechtvaardige grondwet in Syrie zorgt voor de vrijheid van iedereen binnen de huidigen grenzen.quote:Op donderdag 16 mei 2013 23:20 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Je predikt vrijheid, maar blijkbaar slechts binnen bepaalde grenzen, letterlijk en figuurlijk.
En wat als een groep de vrijheid wilt om zichzelf te regeren? Moeten de anderen dat niet respecteren als zij voor eenzelfde vrijheid strijden en sterven? En hoezo worden er mensen uit elkaar gezet? Het enige wat de Koerden doen is zichzelf beschermen, er worden geen aanvallen uitgevoerd op anderen. Als de rest van de Syrirs wel een eenheid willen blijven, gaan zij hun gang maar. Iedereen blij.quote:Op donderdag 16 mei 2013 23:33 schreef rakotto het volgende:
[..]
Mensen uitelkaar zetten en vrijheid zijn twee bepaalde dingen. Nog meer strepen door het land trekken gaat voor problemen zorgen en heeft naar mijn idee weinig tot niets met vrijheid te maken. Een rechtvaardige grondwet in Syrie zorgt voor de vrijheid van iedereen binnen de huidigen grenzen.
Nogmaals, als de Koerden hun land willen, dan gaan de Christenen dat ook willen en de Soennieten en de Alawi's en de Ismaelieten en de Athiesten en de Druzen en weet ik veel wat. Dat is onrealistisch, want dan gaat er gevochten worden om strategische plekken etc.quote:Op donderdag 16 mei 2013 23:36 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
En wat als een groep de vrijheid wilt om zichzelf te regeren? Moeten de anderen dat niet respecteren als zij voor eenzelfde vrijheid strijden en sterven? En hoezo worden er mensen uit elkaar gezet? Het enige wat de Koerden doen is zichzelf beschermen, er worden geen aanvallen uitgevoerd op anderen. Als de rest van de Syrirs wel een eenheid willen blijven, gaan zij hun gang maar. Iedereen blij.
Of niet?
Ten eerste, het was niet vredig onder Assad, dus altijd gaat per definitie niet op. En verder hebben de Koerden weinig te maken met de andere groepen. Als zij onderling strijd gaan voeren, doen ze dat maar. Als zij denken dat dat de oplossing is, doen ze dat maar. Ik wil aan jou vooral duidelijk maken dat de Koerden evengoed recht hebben op vrijheid. En als jij stelt dat ze samen moeten leven, ben je in principe niet anders als Assad bezig. En vooral wanneer jij stelt dat als Koerden voor vrijheid strijden er chaos zal ontstaan. Komt dat je niet bekend voor? Die ene dictator in Damascus gebruikt dezelfde bewoordingen, eveneens zijn tegenhangers dat hebben gedaan in Cairo, Tunis, Sanaah en Tripoli.quote:Op donderdag 16 mei 2013 23:39 schreef rakotto het volgende:
[..]
Nogmaals, als de Koerden hun land willen, dan gaan de Christenen dat ook willen en de Soennieten en de Alawi's en de Ismaelieten en de Athiesten en de Druzen en weet ik veel wat. Dat is onrealistisch, want dan gaat er gevochten worden om strategische plekken etc.
Men heeft altijd in vrede samen kunnen leven, dat hoort nu ook te kunnen en later.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Arabische lente
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
quote:Op vrijdag 17 mei 2013 09:36 schreef Serieus_Persoon het volgende:
Dit zijn de potentiele nieuwe machthebbers in Syrie.
Niet klikken al je zwakke maag hebt:Ik verbaas me altijd over de naviteit van veel mensen dat ze denken dat omdat er iemand of een groep vecht tegen een hufter dat het daarom zulke goede mensen zijnSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Arabische lenteIn Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
Of dat ze ineens de hufter gaan vereren omdat bepaalde mensen die tegen de hufter vechten er een potje van maken.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 09:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik verbaas me altijd over de naviteit van veel mensen dat ze denken dat omdat er iemand of een groep vecht tegen een hufter dat het daarom zulke goede mensen zijn
Niet klikken al je zwakke maag hebt:FYI : Degene die hier deze mensen executeert is zelf niet eens een Syrir, dit is dus een jihad ganger die de syrirs wel even de sharia komt opleggen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Arabische lente
Ik hoop dat het leger hem te pakken krijgt en hem nog maanden in leven laat...........
[ Bericht 2% gewijzigd door mr_jack op 18-05-2013 10:22:04 ]
Volgens mij vereerd hier niemand Assad hoor. En Assad zal op den duur ook wel het veld moeten ruimen, maar de jihadisten die op het moment tegen hem vechten zijn van hetzelfde soort als degene waar het westen op het moment tegen aan het vechten is in Afghanistan. Laat de Arabieren deze mensen maar steunen wat ze willen, wij moeten dat niet willen.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 09:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Of dat ze ineens de hufter gaan vereren omdat bepaalde mensen die tegen de hufter vechten er een potje van maken.
Ik zie anders genoeg mensen die claimen dat het onder Assad 'beter' was. Daarbij verliezen ze wel even de onderdrukkingen, martelingen en moorden uit het oog. Oorlogen zijn niet schoon, de meeste revoluties zijn niet schoon. Ik zie het leger van Assad zich schuldig maken aan dezelfde ranzigheden als de Jihadisten. Alleen daar wordt geen tot amper afstand van genomen. Immers - de pro-assad figuren zijn 'zelfs minder preuts dan de Amerikanen'. Dat is kennelijk waar de prioriteit ligt bij bepaalde fokkers. Dat achter deze faade van 'gebrek aan preutsheid' de meest ranzige dingen gebeuren, nee dat maakt niet uit.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 10:03 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Volgens mij vereerd hier niemand Assad hoor. En Assad zal op den duur ook wel het veld moeten ruimen, maar de jihadisten die op het moment tegen hem vechten zijn van hetzelfde soort als degene waar het westen op het moment tegen aan het vechten is in Afghanistan. Laat de Arabieren deze mensen maar steunen wat ze willen, wij moeten dat niet willen.
O die..... Waar de VS vijftien plaatsen is gestegen, ondanks Manning, 80 journalisten die te maken hadden met 'police violence', CSA, CISPA, het aanmerken van documentairemakers als 'terroristen', SOPA, het afluisteren van telefoons van journalisten, Aaron Swartz en noem maar op...... Die organisatie bedoel je?quote:
Hoe klein mag de kleinste groep zijn die daar aanspraak op kan maken?quote:Op donderdag 16 mei 2013 23:36 schreef Senor__Chang het volgende:
En wat als een groep de vrijheid wilt om zichzelf te regeren?
NOSquote:"Rusland levert raketten aan Syri"
Toegevoegd: vrijdag 17 mei 2013, 13:29
Update: vrijdag 17 mei 2013, 13:53
Rusland heeft geavanceerde raketten geleverd aan het regime van president Assad, zeggen Amerikaanse regeringsfunctionarissen. Met de raketten kunnen schepen worden aangevallen. Ook kan Syri ze gebruiken om zich te verdedigen tegen een militaire interventie.
De Russische minister Lavrov heeft zonder de leverantie te bevestigen gezegd dat zijn regering geen enkele internationale regel heeft overtreden.
Zee
Syri had al eerder Yakhont-raketten van Rusland gekocht, maar de nu geleverde versie is geavanceerder. Het kan andere landen afschrikken om de opstandelingen vanuit zee te bewapenen.
De leverantie toont volgens Amerikaanse deskundigen aan hoe zeer Rusland zich verbonden voelt met het regime van Assad.
Conferentie
Rusland en de Verenigde Staten bereiden tegelijkertijd samen een internationale Syri-conferentie voor, bedoeld om het bloedige conflict te beindigen. De conferentie is gepland voor begin juni. Gehoopt wordt op de deelname van de Syrische regering en de opstandelingen.
Glashelder dat Rusland daarmee geen enkele internationale regel overtreedt. Die wapens zullen beslist niet worden ingezet tegen de eigen bevolking.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 13:56 schreef UpsideDown het volgende:
rusland-levert-raketten-aan-syrie-NOS[/url]
Staat nog steeds nergens 2 jaar, je bent graag kritisch op nieuwsbronnen maar enkel als je "tegenstanders" die aanhalen. Bij je eigen bronnen lijk je zelfs zelf dingen erbij te verzinnen.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:26 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Uit de vorige reeks:
Website voor Engelse elite-eenheden, 5 januari 2012:
Reports from late November last year .....
Daar ga ik niet over.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 13:13 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Hoe klein mag de kleinste groep zijn die daar aanspraak op kan maken?
Dat is het probleem. Daar 'gaat' niemand over, voorzover mij bekend. Kom je uit bij een wereld vol individuen die allemaal zelf mogen bepalen wat ze doen, en laten. En die allemaal hun eigen wetten mogen opleggen aan anderen. Dat wordt een beetje een zooitje.quote:
Meer dan anderhalf jaar is bij mij twee jaar. Op hoeveel decimalen achter de komma wil je het hebben?quote:Op vrijdag 17 mei 2013 15:00 schreef Aloulou het volgende:
Staat nog steeds nergens 2 jaar, je bent graag kritisch op nieuwsbronnen maar enkel als je "tegenstanders" die aanhalen. Bij je eigen bronnen lijk je zelfs zelf dingen erbij te verzinnen.
Mooi, dan is mijn punt dus duidelijkquote:Op donderdag 16 mei 2013 22:26 schreef mr_jack het volgende:
[..]
Saudi Arabi, alsof je daar mag filmen .
Geeft aan hoe ver de rest achteruit is gegaanquote:Op vrijdag 17 mei 2013 13:10 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
O die..... Waar de VS vijftien plaatsen is gestegen, ondanks Manning, 80 journalisten die te maken hadden met 'police violence', CSA, CISPA, het aanmerken van documentairemakers als 'terroristen', SOPA, het afluisteren van telefoons van journalisten, Aaron Swartz en noem maar op...... Die organisatie bedoel je?
Niet klikken al je zwakke maag hebt:Ziek, maar die video is toch ook al bijna een jaar oud?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Arabische lenteIncelfrikandel
netjesquote:Op vrijdag 17 mei 2013 21:04 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Ondertussen meldt de FT dat Qatar tussen de 1 en 3 MILJARD heeft genvesteerd in het 'regime-change' project. En dat is dan alleen nog maar Qatar.
Gezellig.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 19:56 schreef Zith het volgende:
http://racanarchy.com/201(...)g-a-dead-mans-heart/
Ach, we gaan lijstjes maken. Youtube staat vol met misdaden van BEIDE kanten.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 19:56 schreef Zith het volgende:
Dat verwoordt precies mijn gedachtegang.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 19:56 schreef Zith het volgende:
Wtf...die filmpjes.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 19:56 schreef Zith het volgende:
En dat is het. EN ik kan me voorstellen dat men over gaat stappen op wreedheden nadat zij zulke dingen maken. Je kunt mij niet overtuigen dat iemand niet berserk gaat als je 2 jaar in zo'n omgeving leeft.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 19:56 schreef Zith het volgende:
De oppositie zit in Damascus, in het gekozen parlement.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 22:27 schreef rakotto het volgende:
En ja, de oppositie doet het wel, maar pas NADAT Assad en co. begonnen waren. En veel later zelf.
Racan Alhoch is a college student from New Jersey. His family has always been active regarding human rights for Palestine but Racan truly found his bearings at the start of the Syrian revolution. Racan is not a member of any organization but is willing to work with any organization that operates with integrity and transparency. His goal is to one day operate a non-profit organization in his family’s hometown of Damascus, Syria.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 19:56 schreef Zith het volgende:
Jij bent de enige die er nog mee worstelt geloof ik. De rest hier weet vrij duidelijk hoe allianties wisselen.quote:
Dat de VS middelen bieden aan islamitische strijders is weinig interessant.quote:Op zondag 19 mei 2013 11:39 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Kennelijk heb je het artikel niet gelezen, waar in dat stuk naar wordt verwezen.
ik heb die filmpjes maar niet gekeken, maar ik verbaasde me wel dat dat filmpje werd omschreven als een "nieuwe dieptepunt" in het confilict aangezien ik zat filmpjes heb gezien, waar levende mensen meest vreselijke dingen werden aangedaan, hoe walgelijk het filmpje ook, het lijk voelde niks toen het werd verminktquote:Op zaterdag 18 mei 2013 19:56 schreef Zith het volgende:
Het enige wat ik hierop als antwoord ga geven is:quote:Op zondag 19 mei 2013 10:41 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
De oppositie zit in Damascus, in het gekozen parlement.
NOSquote:Leger Syri bestormt 'rebellenstad'
Toegevoegd: zondag 19 mei 2013, 15:11
Update: zondag 19 mei 2013, 15:55
Na een wekenlang beleg is het Syrische leger begonnen aan de bestorming van de stad Qusair. Zeker zestien mensen zouden zijn omgekomen bij de hevige gevechten rond dit bolwerk van het gewapend verzet tegen president Assad.
Qusair is belangrijk voor het regime van Assad, doordat de stad ligt op de doorgangsroute van de hoofdstad Damascus naar de kust en de havenstad Tartus. In de kuststreek wonen veel alewieten, die president Assad steunen.
Oversteken
Voor de rebellen is Qusair ook van strategisch belang; van daaruit kunnen ze vrijelijk de grens met Libanon oversteken. Honderden soennieten uit Libanon zouden aan de kant van de rebellen meevechten in Qusair.
Libanese strijders van de sjiitische Hezbollah kiezen juist de zijde van het regeringsleger.
President Assad zei zaterdag in een interview met een Argentijnse krant dat hij er niet over denkt om af te treden. "Een kapitein mag tijdens een storm zijn schip niet verlaten", aldus de Syrische president. Hij voegde eraan toe dat de presidentsverkiezingen van volgend jaar zullen beslissen over zijn politieke toekomst.
NU.nlquote:Syrisch offensief om rebellenbolwerk
Het Syrische leger is een aanval begonnen op het westelijke rebellenbolwerk Qusair bij de grens met Libanon. Militairen hebben de plaats omsingeld en bestormen Qusair van diverse kanten, zo meldde de Syrische staatstelevisie van het regime van president Bashar al-Assad zondag.
De gevechten rondom Qusair, in de buurt van de Libanese grens, zijn al een paar weken gaande. Strijders van de sjiitische beweging Hezbollah uit Libanon, bondgenoot van Assad en van Iran, zouden meevechten met het regeringsleger.
Er zijn ook berichten dat honderden soennieten uit Libanon de soennitische opstandelingen helpen.
Luchtaanvallen
Volgens activisten van de oppositie zijn al zeker 16 mensen om het leven gekomen door luchtaanvallen en beschietingen, meldde de BBC. VN-mensenrechtenchef Navi Pillay heeft eerder haar zorgen geuit over de opbouw van troepen rondom Qusair. Ze vreesde dat net als bij aanvallen op Baida en Banias onlangs veel mensen zouden omkomen.
Qusair is een belangrijk strategisch punt voor beide partijen. Als het regeringsleger de plaats herovert, heeft het weer toegang tot de kust. Bij de Syrische haven Tartous heeft bondgenoot Rusland een klein marinesteunpunt. Voor de opstandelingen is Qusair van belang omdat ze via die plaats Libanon vrij in en uit kunnen.
NU.nlquote:'Syrisch regeringsleger herovert Qusair'
Militairen van het Syrische regeringsleger hebben de strategisch belangrijke stad Qusair heroverd. Dat heeft het Syrische staatspersbureau SANA maandag gemeld. Het bericht wordt niet bevestigd door de oppositie.
Volgens het staatspersbureau zijn met succes aanvallen uitgevoerd op ''gewapende terroristische groepen'' en is Qusair nu weer in handen van het regeringsleger.
Na een grootscheepse aanval met grondtroepen en gevechtsvliegtuigen kon Qusair worden ingenomen, meldt het staatspersbureau.
Er zouden in de stad nog gevechten gaande zijn. Daarbij wordt het leger van president Assad gesteund door militairen van de pro-Iraanse Hezbollah uit Libanon.
Strategisch
Het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten op hun Facebookpagina meldde dat aan de kant van Hezbollah zeker 23 doden en 70 gewonden zijn gevallen. De stad ligt strategisch aan de snelweg tussen Damascus en Libanon, waarlangs regelmatig wapens en munitie Syri in worden gesmokkeld.
De belangrijkste Syrische oppositiebeweging, de Nationale Syrische Coalitie, heeft zondag in een verklaring gewaarschuwd voor ''een massale burgerslachting''. Huizen zouden door het regeringsleger met de grond gelijk zijn gemaakt.
In gesprek met televisiezender al-Arabiya zei opstandeling Hadi al-Abdullah dat Qusair in de nacht van zondag op maandag wel 50 keer per minuut werd beschoten. ''De 40.000 inwoners, voornamelijk vrouwen en kinderen, kunnen geen kant op.''
quote:Rise of the militias
The Bayda and Banias massacres signal the next phase in Assad’s war
The use of chemical weapons and Obama’s fudged “red line” has given way to gruesome footage of a schismatic Syrian rebel commander biting into the lung of a slain Syrian soldier and vowing revenge against Assadist soldiers. Such is the international press’ attention span that the far more significant development in Syria has gone almost entirely unnoticed. The al-Bayda and Baniyas massacres that occurred earlier this month were not just crimes against humanity; they signaled the clearest evidence to date of the regime’s transformation from a conventional military force into a consortium of sectarian Alawite-Shiite militias, which have been trained and financed by Iran, or reactivated after years of desuetude. Unlike the Syrian Army, which has claimed to be fighting a nationalist battle against foreign-backed interests, these armed proxies make no pretense about their true objective: to ethnically cleanse Syria’s Sunni population in the strategically vital western corridor of the country.
On May 2, around 400 people were slaughtered, and possibly as many as 800 disappeared, in the Syrian coastal hamlet of al-Bayda. Of those killed, 200 were buried in a mass grave in which only 150 bodies were identifiable, the rest having been mutilated beyond all recognition. According to The New York Times, which interviewed eyewitnesses and survivors of the massacre, pro-regime forces clad or semi-clad in military fatigues went house to house, separating men and boys above the age of 10 from women and younger children. Whole families were executed and images have since emerged showing children piled atop each other, some with half their faces blown off. Corpses later recovered in al-Bayda were said to include “the burned body of a baby just a few months old” and “a fetus ripped from a woman’s belly.” Two days later, on May 4, a similar massacre was repeated in Ras al-Nabeh, a district near the city of Baniyas.
In contrast to previous atrocities, the regime neither denied that these massacres had taken place nor tried to blame it on the opposition. Rather, it boasted of its success. State television claimed that the army had “crushed a number of terrorists,” while pro-regime Facebook pages displayed those grisly photographs of butchered children, categorizing them as militants. Moreover, the National Defense Forces were evidently involved in the assault on al-Bayda and assumed the most barbaric role of beating, shooting, or stabbing families to death, then burning down their houses. This new-minted guerrilla army is actually a professionalized reinvention of the pro-regime Popular Committees, which were, prior to 2013, locally armed Alawite militias that coordinated closely with the Syrian security services, the Islamic Revolutionary Guards Corps (IRGC) and Hezbollah. Now the Committees are being trained up, along with Jaysh al-Sha’bi, the Syrian “Basiji,” as the primary purveyors of state violence.
“The Syrian military doesn’t know how to fight an urban insurgency,” Elizabeth O’Bagy of the Institute for the Study of War told me. “The regime would have lost significant territory in Homs had it not been for Hezbollah moving in from Lebanon,” a relocation that Hassan Nasrallah was reluctant to order. In a valuable briefing she published, O’Bagy observes that the regime’s strategy isn’t to carve out an Alawite rump state on the Mediterranean but to retain a necessary arms and personnel resupply line from Damascus to Latakia. That’s because the regime’s greatest security threat is not a Sunni-on-Alawite conflict, but rather an intra-Alawite one.
A recent example O’Bagy cites is the death of close relative of exiled Rifaat al-Assad, the brother of Hafez al-Assad best known for masterminding the 1982 Hama massacre and attempting a failed coup in the early 1980s. The relative has been dead for roughly two and a half weeks but lies unburied because Rifaat, who has postured as an “opposition” figure for years, has not gained permission from Damascus to return to Qardaha, the Assads’ ancestral home, to attend her funeral. As a result, a lot of latent or dormant clan tensions have flared up again, tensions not made easier by the dwindling Alawite demography along the coast. Sunnis are now said to comprise 45 percent of the population of Tartous, half the population of Latakia, and 70 percent of the population of the Latakia outskirts, which only means that they have been tolerated by Alawites in these areas – a phenomenon that is retrograde to the divide-and-rule strategy that Assad has pursued from the start of the uprising. The wholesale slaughter of Sunni communities in Houla, Quebair, Tremseh, al-Bayda, and Banias is therefore meant to dial up inter-tribal hatred and precipitate Sunni reprisal attacks.
The messaging in this regard has been unmistakable. The savagery in Banias occurred almost simultaneously with the leaking of an undated YouTube video showing a Turkish Alawite commander from Hatay province called Mihrac Ural discussing the need to “cleanse and liberate” the Alawite strongholds of the Syrian coast. Presented next to Sheikh Mouaffac Ghazal, an Alawite cleric (a rare sight in pro-regime propaganda), Ural is in fact a secular communist, whose curriculum vitae is is reminiscent of an Anatolian Carlos the Jackal. He was imprisoned in Turkey briefly after his participation in the 1970s in the Marxist-Leninist People’s Liberation Party/Front, as well as its splinter faction Acilciler (the “Hasty Ones”), which is widely believed to have been the creation of Syrian intelligence. Released in 1980, Ural relocated to Syria and gained citizenship there. He’s rumored to have been the man who first introduced Abdullah Ocalan, the now-imprisoned head of the Kurdish Workers’ Party (PKK), to Hafez al-Assad.
Former CIA officer and counter-terrorism expert Edward Mickolus believes that Ural married Rifaat al-Assad’s secretary, which would have made him extremely close to the fiefdom in Damascus that was in charge of the Defense Companies, one of the most elite (and overwhelmingly Alawite) regime protection forces until the early 1980s. Ural now heads the Syrian Resistance, an Alawite super-militia, that is suspected as the main perpetrator behind the Ras al-Nabeh massacre.
Following the Al Bayda attack, Ural spoke a funeral for a local militiaman, vowing to wage war against Saudi Arabian-supported rebels, and pledging fealty to Assad. Ural has also been implicated as the mastermind behind the car bombings in Reyhanli last week, which killed 51 people and were clearly designed to exacerbate both Turkish-Syrian and Alawite-Sunni animosities in that restive city.
That a thirty-year Red conscript of the mukhabarat is resurfacing just as the regime relies more and more on Khomeinist proxies is hardly a coincidence. It should also give the United States pause in its already ridiculous pursuit of further diplomatic efforts with Damascus. It’s not entirely clear that a regime per se still exists, much less controls the loyalist swaths of Syria any more. Agents more akin to the Sudanese janjaweed or Rwandan impuzamugambi now appear to be the ones in charge
quote:Netanyahu: Not true that Israel prefers Assad to rebels
Times of London report quotes senior Israeli intelligence officer who 'does not represent the government's position,' prime minister states.
A Friday report in the Times of London, according to which Israel prefers the regime of Bashar Assad than see a takeover of the country by rebel Islamist militants, is untrue, Prime Minister Benjamin Netanyahu said during a meeting of Likud ministers on Sunday.
"The statements attributed to an Israeli intelligence officer do not represent the Israeli government's position," Netanyahu said, according to a source present at the meeting.
The prime minister stressed that Israel is not intervening in the Syrian civil war and is not taking a position concerning who should rule the country.
"I don't think there is anyone in Israel eager to take action" in Syria, Tzipi Livni, a member of Netanyahu's security cabinet and a former foreign minister told Army Radio on Sunday, hinting at concerns that any strike could provoke a wider conflict.
Livni also said that Israeli politicians ought to avoid taking sides. "Israel isn't popular in Syria. Therefore any such statement could only be used as ammunition by one of the sides to try and divert the debate or the violence toward Israel and that's the last thing we need," she said.
The Israeli official told the Times: "Better the devil we know than the demons we can only imagine if Syria falls into chaos, and the extremists from across the Arab world gain a foothold there."
According to the Times, the senior intelligence officer in the north of Israel said a weakened but stable Syria under Assad is not only better for Israel but for the region as a whole.
Another defense official was quoted saying it is more likely than initially estimated that Assad will remain in power.
“We originally underestimated Assad’s staying power and overestimated the rebels’ fighting power,” the source said.
The report in the Times comes a day after the United States said the Russian missile shipment to Syria will embolden Assad and prolong the conflict.
Inderdaad.quote:Op maandag 20 mei 2013 22:38 schreef Djibril het volgende:
Qusayr is voor een groot deel in de handen van regeringstroepen wat ook niet gek is want ze hebben heel veel kracht gebruikt. Via lucht en land waren ze eigenlijk superieur omdat de rebellen geen hulp konden krijgen aangezien Qusayr al voor een paar dagen omsingeld is.
Veel mensen die konden vluchten zijn ook gevlucht, ook rebellen aangezien het een verloren strijd is. Ze pakken het liever ergens anders hrt opnieuw op.
De burgers die niet kunnen vluchten door bombardementen of door de rebellen zijn in gevaar. De rebellen kunnen ze als human shield gebruiken om vervolgens de schuld te geven aan de regering. Heel erg slim, maar erg treurig dat hier onschuldige mensen zullen overlijden. Ongeacht wie de schuld krijgt.
HezboAllah rol is wel erg groot geweest hier aangezien zij de Libanese grens beveiligden en zorgden ervoor dat er geen rebellen uit Libanon naar Qusayr konden gaan om te helpen. Ik heb gehoord dat ze wel verliezen hebben geleden. Volgens Al Jazeera meer dan 13 doden aan hen kant.
De regerings troepen zijn land aan het winnen wat vooral komt omdat de rebellen niet goed samen kunnen werken en meer bezig zijn met zichzelf te verrijken. Na Qusayr zal waarschijnlijk ook de laatste deel van Homs vallen.
openlijk gaan ze zich echt niet mengen in het conflict, ondergrondse hulp is effectief genoeg. Nu maar hopen dat Assad binnenkort de burgeroorlog kan beteugelen, daar is iedereen in uiteindelijk mee gebaat.quote:Op woensdag 22 mei 2013 10:26 schreef rudolfb het volgende:
Nieuwe ontwikkelingen op de Golan hoogte:
http://www.telegraph.co.u(...)onflict-spreads.html
Uiteraard was de dreiging dat het conflict zou overslaan naar omringende landen altijd al aanwezig, echter nu hezbolla zich openbaar inmengt in het conflict en met bovenstaande bericht zou dit wel eens een nieuwe stap kunnen zijn...
Ben benieuwd wanneer Iran zich openlijk gaat mengen in dit conflict (ondanks dat we alle weten dat Iran al aanwezig is)
Dat gaat ie niet doen. Als hij dat had willen doen was ie hem niet begonnen.quote:Op woensdag 22 mei 2013 10:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
openlijk gaan ze zich echt niet mengen in het conflict, ondergrondse hulp is effectief genoeg. Nu maar hopen dat Assad binnenkort de burgeroorlog kan beteugelen, daar is iedereen in uiteindelijk mee gebaat.
De rebellen kunnen de Syrische kust sowieso niet overnemen zonder buitenlandse hulp dus de facto uiteenval van Syri ligt nu voor de hand.quote:Op woensdag 22 mei 2013 10:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
openlijk gaan ze zich echt niet mengen in het conflict, ondergrondse hulp is effectief genoeg. Nu maar hopen dat Assad binnenkort de burgeroorlog kan beteugelen, daar is iedereen in uiteindelijk mee gebaat.
U vraagt, wij draaien:quote:Op woensdag 22 mei 2013 10:26 schreef rudolfb het volgende:
Ben benieuwd wanneer Iran zich openlijk gaat mengen in dit conflict (ondanks dat we alle weten dat Iran al aanwezig is)
quote:
quote:• A senior US official, citing "multiple" rebel commanders, said Iranians were fighting alongside Hezbollah and Syrian government troops in the continuing battle for the border town of Qusair. In a briefing to reporters the official said: "It is the most visible effort we have seen of Hezbollah to engage directly in the fighting in Syria as a foreign force. We understand there are also Iranians up there. That is what the Free Syrian Army commanders are telling us. I think this is an important thing to note, the direct implication of foreigners fighting on Syrian soil now for the regime." The latest footage from activists in Qusair showed residents picking through the rubble looking for survivors after another air strike on the town.
Vind het wel wat voorbarig dat volgens dit artikel de burgeroorlog binnen korte tijd beslecht zal worden in het voordeel van het leger van Assad.quote:Op maandag 20 mei 2013 11:29 schreef mr_jack het volgende:
Goed stuk in de Dagelijkse Standaard met een overzicht van de activiteiten in Syri.
http://www.dagelijksestan(...)n-de-stand-van-zaken
Lekker betrouwbare bron.....quote:Op woensdag 22 mei 2013 11:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
A senior US official, citing "multiple" rebel commanders
zo klopt het beterquote:Op woensdag 22 mei 2013 11:20 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Vind het wel wat voorbarig redelijk aannemelijk op dit moment dat volgens dit artikel de burgeroorlog binnen korte tijd beslecht zal worden in het voordeel van het leger van Assad.
Tja, als Assad journalisten nou gewoon hun werk lieten doen.....quote:
Moet je eens opletten wat er gebeurt in Nederland als bepaalde buitenlandse omroepen zich gaan bezig houden met staats ondermijnende activiteiten...quote:Op woensdag 22 mei 2013 11:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tja, als Assad journalisten nou gewoon hun werk lieten doen.....
Niet specifiek naar Qusair, maar naar en over de grens aangezien daar veel Sjiitische dorpjes en steden zitten. En die werden regelmatig aangevallen door FSA&COquote:Op woensdag 22 mei 2013 12:55 schreef rakotto het volgende:
Hezbollah heeft volgens mij openlijk gezegd dat ze 3000 troepen gestuurd hebben naar Qusair.
NU.nlquote:'Duizenden Hezbollahstrijders in Syri'
Duizenden strijders van de Libanese sjiitische beweging Hezbollah vechten inmiddels in buurland Syri. Dat heeft de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, John Kerry, woensdag gezegd in de Jordaanse hoofdstad Amman.
Volgens hem krijgen de strijders steun van Iran.
Hezbollah heeft lang ontkend mee te vechten in Syri, hoewel daar al wel aanwijzingen voor waren. De afgelopen dagen vochten veel strijders van de beweging aan de zijde van het Syrische regeringsleger om de herovering van het rebellenbowerk Qusair bij de grens met Libanon. Aan de kant van de rebellen vochten soennitische Libanezen mee.
Yup. Voor de revolutie was Syri uiteraard het toonbeeld van vrije pers. Dat ze al jarenlang op plek 100 nog wat staan op de ranglijst van vrijheid van de pers is uiteraard gelul.quote:Op woensdag 22 mei 2013 11:32 schreef mr_jack het volgende:
[..]
Moet je eens opletten wat er gebeurt in Nederland als bepaalde buitenlandse omroepen zich gaan bezig houden met staats ondermijnende activiteiten...
NU.nlquote:Assad volgens Duitse geheime dienst aan winnende hand
Het leger van de Syrische president Bashar al-Assad is aan de winnende hand. Zijn krijgsmacht is stabieler dan ooit tevoren, terwijl de opstandelingen steeds verdeelder raken en hun toevoerroutes zien afgesneden.
Dat heeft de chef van de Duitse geheime dienst (BND), Gerhard Schindler, toppolitici achter gesloten deuren laten weten, meldt Der Spiegel.
In de herfst van 2012 voorspelde de BND nog de snelle val van Assad, omdat hij niet meer genoeg wapens en brandstof had en veel militairen deserteerden.
Brandstof
De BND concludeert nu dat Assad erin geslaagd is de wapentoevoer te regelen en ook weer genoeg brandstof heeft voor pantserwagens, tanks en vliegtuigen. Het Syrische leger is daardoor in staat aanvallen van opstandelingen af te slaan en terrein te herwinnen.
Zo is het gebied tussen Damascus, Homs en de kust weer in handen van Assads troepen. De opstandelingen zijn verdreven uit Damascus' voorsteden. Hun transportroutes naar het zuiden en westen zijn afgesneden.
Binnen de gelederen van de opstandelingen heerst chaos. Diverse groepen strijden onderling om de macht. De wapentoevoer ligt vrijwel plat, terwijl gewonde strijders niet meer afgevoerd kunnen worden en nieuwe strijders de troepen niet meer kunnen bereiken. Zo worden de rebellen steeds zwakker.
Volgens de BND zal Assad met hulp van Hezbollah nog dit jaar het zuiden van Syri helemaal in handen krijgen. De rebellen houden dan alleen nog het noorden in handen. Hier heersen vooral Koerden.
Extra probleem aan de kant van de opstandelingen: de politieke leiding in het buitenland wordt door hen niet erkend.
Vredesconferentie
Begin juni willen Rusland en de VS met hulp van de Verenigde Naties in Genve een vredesconferentie over Syri organiseren. Assad heeft al laten weten niets in dat plan te zien.
Woensdagavond zijn in de Jordaanse hoofdstad Amman de zogenoemde 'Vrienden van Syri' bijeengekomen; staten die de opstandelingen steunen. De Amerikaanse minister van buitenlandse zaken, John Kerry, beloofde nog meer steun aan de opstandelingen. Iran, bondgenoot van Assad, heeft overigens aangekondigd zelf een soortgelijk beraad te organiseren.
De Turkse autoriteiten hebben woensdag zes mensen opgepakt die aanslagen zouden willen plegen op Syrische vluchtelingenkampen aan de grens. Op 11 mei ontploften twee bommen in Reyhanli. Turkije wees in eerste instantie met de beschuldigende vinger naar Syri. De grensovergang ter plaatse is sindsdien dicht.
Heeft Nusra daar wat gedaan met de bevolking?quote:Op woensdag 22 mei 2013 13:05 schreef Peunage het volgende:
[..]
Niet specifiek naar Qusair, maar naar en over de grens aangezien daar veel Sjiitische dorpjes en steden zitten. En die werden regelmatig aangevallen door FSA&CO
Jup. We horen al 2 jaar dat Assad de controle begint terug te krijgen, maar intussen lukt het hem niet eens zijn eigen hoofdstad veilig te stellen. Eerst zien dan geloven.quote:Op woensdag 22 mei 2013 11:20 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Vind het wel wat voorbarig dat volgens dit artikel de burgeroorlog binnen korte tijd beslecht zal worden in het voordeel van het leger van Assad.
Zover ik weet is de aanwezigheid van al-Nusra daar vrij klein. Vooral Farouq geloof ik.quote:Op woensdag 22 mei 2013 18:37 schreef rakotto het volgende:
[..]
Heeft Nusra daar wat gedaan met de bevolking?
De eerste tatoeage staat voor Ali geloof ik, tweede geen idee. Ik dacht trouwens dat die verboden waren in de Islam?quote:Op maandag 20 mei 2013 23:29 schreef Slayage het volgende:
wat moeten die tatoeages voorstellen?
http://www.liveleak.com/view?i=9ae_1369078240
ja is het ook, maar dat past dan ook weer binnen het plaatje, de "ongelovige" sjia, de "ongelovige" alawietenquote:Op woensdag 22 mei 2013 19:19 schreef Frikandelbroodje het volgende:
De eerste tatoeage staat voor Ali geloof ik, tweede geen idee. Ik dacht trouwens dat die verboden waren in de Islam?
Ik kan niet pinpointen wie het precies waren. Maar er werden wel dorpjes aangevallen waar Sjiieten leven.quote:Op woensdag 22 mei 2013 18:37 schreef rakotto het volgende:
[..]
Heeft Nusra daar wat gedaan met de bevolking?
Ik denk dat Israel de enigste is die nog serieus roet in het eten van de Syrische regering kan gooien, als gevolg van een grensincident bijvoorbeeld. Ik vermoed wel dat Rusland een Israelische aanval uit alle macht probeert tegen te houden. Het regeringsleger werkt met duur Russisch wapentuig en er helpen Iraanse militairen mee. Als Israel dat gaat aanvallen kan de boel wel eens gaan escaleren wat vrijwel zeker nadelig voor Rusland uitpakt.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:40 schreef Aloulou het volgende:
Winnende hand is een groot woord, Assad gaat echt niet meer heel Syrie onder de duim krijgen. Maar in principe hoeft dat ook niet, als hij de belangrijkste steden geheel onder controle krijgt dan is dat in principe genoeg en een hele grote winst (ook moreel). En nu Hizbullah, Iran en Rusland meer gewicht achter Assad's regime zetten en ze hier en daar ook het leger geherstructureerd hebben kan bij een verdeelde ppositie (en hun backers) het Syrische leger wel belangrijk terrein terugwinnen. Daarnaast komt het veel oppositie ook wel goed uit denk ik als Assad aankomend jaar nog flink wat salafi's afknalt, ipv dat die winnen en/of terugkeren naar land van herkomst bijv. Niemand zit op dat laatste te wachten. Zal dus nog wel een tijd duren voordat er een doorbraak is in Syrie. Een ding is zeker aan de andere kant, men zal er zeker voor zorgen dat Assad's regime deze strijd niet winnend uitkomt. Daarvoor staan teveel Israelisch-Amerikaanse-Golfstaten belangen op het spel. Als het dus echt moet zal men wel weer overgaan op verder bewapenen van (bepaalde) rebellen en desnoods ook met zwaardere wapens. Syrie is een te belangrijk land in de huidige geo-politiek en proxy oorlog om Assad zijn gehele macht te laten herstellen. Daar zijn alle oppositiebackers het wel over eens (toch nog iets).
Een ander punt is ook dat een zekere verlenging van het conflict misschien ook wel voordelig is voor de belangen van die Israelisch-Amerikaanse-Golfstaten. Iran en Hezbollah zijn min of meer verplicht om steeds meer geld, wapens en mankracht naar Syri te sturen nu het regime steeds meer afhankelijk wordt van zijn bondgenoten om te overleven. Dat is nogal problematisch nu Iran zelf ook zijn interne problemen heeft door de sancties van het Westen. Iran is dus flink "aan het bloeden" om Assad's val uit te stellen en dat kon ze nog weleens fataal worden. Ik vond het eerst niet zo'n realistisch scenario, maar intussen denk ik dat Syri zomaar eens Iran, Hezbollah(en Irak) zou kunnen meetrekken in haar val.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:40 schreef Aloulou het volgende:
Winnende hand is een groot woord, Assad gaat echt niet meer heel Syrie onder de duim krijgen. Maar in principe hoeft dat ook niet, als hij de belangrijkste steden geheel onder controle krijgt dan is dat in principe genoeg en een hele grote winst (ook moreel). En nu Hizbullah, Iran en Rusland meer gewicht achter Assad's regime zetten en ze hier en daar ook het leger geherstructureerd hebben kan bij een verdeelde ppositie (en hun backers) het Syrische leger wel belangrijk terrein terugwinnen. Daarnaast komt het veel oppositie ook wel goed uit denk ik als Assad aankomend jaar nog flink wat salafi's afknalt, ipv dat die winnen en/of terugkeren naar land van herkomst bijv. Niemand zit op dat laatste te wachten. Zal dus nog wel een tijd duren voordat er een doorbraak is in Syrie. Een ding is zeker aan de andere kant, men zal er zeker voor zorgen dat Assad's regime deze strijd niet winnend uitkomt. Daarvoor staan teveel Israelisch-Amerikaanse-Golfstaten belangen op het spel. Als het dus echt moet zal men wel weer overgaan op verder bewapenen van (bepaalde) rebellen en desnoods ook met zwaardere wapens. Syrie is een te belangrijk land in de huidige geo-politiek en proxy oorlog om Assad zijn gehele macht te laten herstellen. Daar zijn alle oppositiebackers het wel over eens (toch nog iets).
Ik geloof dat de verenigde staten niet zullen toestaan dat israel het halve midden oosten in vuur en vlam zetquote:Op woensdag 22 mei 2013 20:50 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Ik denk dat Israel de enigste is die nog serieus roet in het eten van de Syrische regering kan gooien, als gevolg van een grensincident bijvoorbeeld. Ik vermoed wel dat Rusland een Israelische aanval uit alle macht probeert tegen te houden. Het regeringsleger werkt met duur Russisch wapentuig en er helpen Iraanse militairen mee. Als Israel dat gaat aanvallen kan de boel wel eens gaan escaleren wat vrijwel zeker nadelig voor Rusland uitpakt.
Ik denk dat Isral het wel prima vindt hoe Assad met bepaalde groeperingen vecht. Zo lang ze elkaar uitputten kijk de rest van de wereld onbewogen mee. Het enige belang is dan om de verspreiding van wapens door of buiten Syri tegen te gaan, wat Isral ook doet.quote:Op woensdag 22 mei 2013 20:50 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Ik denk dat Israel de enigste is die nog serieus roet in het eten van de Syrische regering kan gooien, als gevolg van een grensincident bijvoorbeeld. Ik vermoed wel dat Rusland een Israelische aanval uit alle macht probeert tegen te houden. Het regeringsleger werkt met duur Russisch wapentuig en er helpen Iraanse militairen mee. Als Israel dat gaat aanvallen kan de boel wel eens gaan escaleren wat vrijwel zeker nadelig voor Rusland uitpakt.
Als de oppositie van de door hen gesteunde landen goede en zwaardere wapens geleverd krijgen is dat genoeg om de rebellen flink kracht bij te zetten, het gaat dan bijv. vooral om antitankwapens ipv simpele kalashnikovs en een paar zelfgemaakte (geimproviseerde) bommen. Het is logisch dat je daarmee weinig kan beginnen tegen pantservoertuigen, en natuurlijk de luchtmacht van Bashar waar men niets tegen kan doen. Er is dus naar mijn mening nog wel enige ruimte om Assad verder te ondermijnen. Maar het moment is het daar nog niet voor, om verschillende redenen zoals de oppositie die verdeeld is, men niet weet welke groepen loyaal zijn aan wie en welke belangen (die ga je dus niet zomaar bewapenen) etc. Daarnaast is het ook zo dat als Assad echt dreigt de oorlog definitief naar zijn hand te zetten dat men dan opeens wel over deze zaken heen stapt en over kan gaan tot sterkere en effectievere wapens leveren. Tot die tijd - dat het noodzakelijk is om Assad's herovering in de weg te staan - wordt er 1000 slagen in de rondte geluld. Dit is hoe ik het zie althans.quote:Op woensdag 22 mei 2013 20:50 schreef UpsideDown het volgende:
Ik denk dat Israel de enigste is die nog serieus roet in het eten van de Syrische regering kan gooien, als gevolg van een grensincident bijvoorbeeld.
Ik ben ervan overtuigd dat de coalitie Golfstaten-Amerika-Israel het over een ding eens is: dit regime moet weg. En nu hebben ze de ideale aanleiding daartoe. Als Assad op het punt staat Syrie echt weer te heroveren - wat ik niet zie gebeuren - zal men daar zeker een stokje voor steken, te grote belangen staan er op het spel in de strijd tegen de invloed van Iran-Hizbullah-Syrie in het M-O.quote:Op woensdag 22 mei 2013 22:55 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Het strookt dan alleen niet hiermee dat de laatste maanden de wapenleveranties zijn verminderd aan de rebellen. Op een oplossing aan de onderhandelingstafel geloof ik niet in.
Zozo, boude uitspraken....quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:40 schreef Aloulou het volgende:
Een ding is zeker aan de andere kant, men zal er zeker voor zorgen dat Assad's regime deze strijd niet winnend uitkomt.
Jij hebt blijkbaar flink wat insider kennis.... Je stelt dingen zeker alsof je persoonlijk adviseur bent van Obama...quote:Syrie is een te belangrijk land in de huidige geo-politiek en proxy oorlog om Assad zijn gehele macht te laten herstellen. Daar zijn alle oppositiebackers het wel over eens (toch nog iets).
Zo weer een wens van jouw....quote:Op donderdag 23 mei 2013 10:22 schreef Aloulou het volgende:
Daarnaast is het ook zo dat als Assad echt dreigt de oorlog definitief naar zijn hand te zetten dat men dan opeens wel over deze zaken heen stapt en over kan gaan tot sterkere en effectievere wapens leveren.
ROFL, je hebt net weer even met Obama gebeld?quote:Ik ben ervan overtuigd dat de coalitie Golfstaten-Amerika-Israel het over een ding eens is: dit regime moet weg. En nu hebben ze de ideale aanleiding daartoe. Als Assad op het punt staat Syrie echt weer te heroveren - wat ik niet zie gebeuren - zal men daar zeker een stokje voor steken, te grote belangen staan er op het spel in de strijd tegen de invloed van Iran-Hizbullah-Syrie in het M-O.
Er zijn ook genoeg beschaafde soennieten....quote:Op donderdag 23 mei 2013 10:31 schreef SaulGoodman het volgende:
Het is toch te hopen dat er zoveel mogelijk salafisten sneuvelen. Alawieten zijn veel beschaafder dan dat terroristische tuig. Als die salafisten winnen, zal het land een sharia-staat worden.
Noem eens aantallen? onderbouwd graag?quote:Op donderdag 23 mei 2013 10:33 schreef Peunage het volgende:
Ik ben het grotendeels met Aloulou eens. Er zijn ontzettend grote aantallen anti-regering strijders en het lijkt mij heel sterk dat die ineens er mee ophouden en naar huis gaan. Syri wordt nooit meer het Syri wat het voor de revolutie was. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat de rebellen deze strijd nog gaan winnen.
Dat zal best, maar die beschaafden zijn daar heus niet aan het strijden. Bovendien winnen de fundamentalisten het altijd van de geweldlozen.quote:Op donderdag 23 mei 2013 10:33 schreef mr_jack het volgende:
[..]
Er zijn ook genoeg beschaafde soennieten....
Alleen zijn dat wel degenen die waarschijnlijk soenniet/moslim zijn omdat de omgeving dat verlangd van hun.
1) Het land is een gatenkaas, je komt zo verschrikkelijk makkelijk binnen vanaf Irak of Turkijequote:Op donderdag 23 mei 2013 10:35 schreef mr_jack het volgende:
Noem eens aantallen? onderbouwd graag?
En de meesten zullen niet terug gaan naar huis inderdaad, dus rest er voor Assad niets anders dan opruimen, vandaar dat ik laatst ook al zei dat Assad lijkt te winnen, maar dat het nog wel lang kan duren.
Zoiets als een echte beschaafde jood is een jood die jood is enkel en alleen omdat zijn omgeving dat van hem verlangd. Eigenlijk is een beschaafde jood alleen te vinden als die "onjoods" is dus.quote:Op donderdag 23 mei 2013 10:33 schreef mr_jack het volgende:
Er zijn ook genoeg beschaafde soennieten....
Alleen zijn dat wel degenen die waarschijnlijk soenniet/moslim zijn omdat de omgeving dat verlangd van hun.
Stabiliteit a la Egypte.quote:Op donderdag 23 mei 2013 10:38 schreef SaulGoodman het volgende:
Voor de niet-extremisten is het te hopen dat Assad wint. Wat is het beste voor Isral? Dat land gaat mij namelijk zeer aan het hart.
Aantallen wat? Buitenlandse strijders, duizenden. Maar ik had het meer over Syrirs die de wapens hebben opgepakt. Ik weet niet of daar cijfers over bekend zijn, maar we spreken al gauw over honderden duizenden.quote:Op donderdag 23 mei 2013 10:35 schreef mr_jack het volgende:
[..]
Noem eens aantallen? onderbouwd graag?
En de meesten zullen niet terug gaan naar huis inderdaad, dus rest er voor Assad niets anders dan opruimen, vandaar dat ik laatst ook al zei dat Assad lijkt te winnen, maar dat het nog wel lang kan duren.
Het beste voor Isral is dat het een soort Qatar of Saudi-Arabi wordt. Assad is in ieder geval niet het beste voor Isral.quote:Op donderdag 23 mei 2013 10:38 schreef SaulGoodman het volgende:
Voor de niet-extremisten is het te hopen dat Assad wint. Wat is het beste voor Isral? Dat land gaat mij namelijk zeer aan het hart.
ROFL. Weleens in Syrie geweest? Of droom je dit.quote:Op donderdag 23 mei 2013 10:58 schreef Peunage het volgende:
Ik weet niet of daar cijfers over bekend zijn, maar we spreken al gauw over honderden duizenden.
Tel daarbij op de verliezen die ze de laatste tijd lijden.....quote:http://newmediajournal.us/indx.php/item/7172
The Obama administration has built its policies around an estimated 70,000 rebel fighters, whereas the revised figure, according to debkafile’s intelligence sources, appears to be less than half -- around 30,000. With some 3,000 jihadis, Al Qaeda-linked groups make up around one-tenth of total rebel strength.
Bronnen:quote:Al Ahram
Experts say the Free Syrian Army comprises some 140,000 fighters, while Islamists number around 8,000. But the Islamists are better equipped and have impressed the population.
Het blijft lastig te zeggen. Maar de toekomst zal uitwijzen hoeveel het er waren.quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:52 schreef Aloulou het volgende:
3000 jihadies?
Volgens Turkse inlichtingendiensten in November 2012 tussen de 3000 en 10.000.
Volgens Washingpost en FSA bronnen daarin schatting tussen de 6000 en 10.000 jihadies, waarvan men zegt dat het tussen de 7% en 9% is van de totale rebellen.
6000 jihadies is in totaal iets meer dan 60.000 rebellen. Als je deze bron neemt van eind November 2012. En het laagste aantal ervan, begint bij 6000 de schatting en eindigt 10.000.
Andere bronnen van eind April 2013 zeggen dat de FSA bestaat uit 60.000 (2012 estimate) tot 140.000 (2013 estimate) strijders:
[..]
Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Nusra_Front
http://www.washingtonpost(...)7c78d5c680_blog.html
http://english.ahram.org.(...)regime-Analysts.aspx
http://en.wikipedia.org/wiki/Free_Syrian_Army#cite_note-2
Niet heel recent nee. Maar Debkafiles is nou niet bepaald bekend als een hele betrouwbare bron, of wel?quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:17 schreef mr_jack het volgende:
[..]
ROFL. Weleens in Syrie geweest? Of droom je dit.
Ik was er nog in juli/aug 2012 e kan je vertellen dat je droomt.
NU.nlquote:'Syri komt naar vredesconferentie Genve'
De Syrische overheid heeft zich in principe bereid verklaard om deel te nemen aan een internationale vredesconferentie om burgeroorlog in het land te beindigen.
Dat hebben de Russische autoriteiten vrijdag verklaard, meldt persbureau AP.
De VS en Rusland willen samen begin juni in Genve een conferentie voor vrede in Syri te houden.
De Russische minister van Buitenlandse Zaken Alexander Lukashevich zegt dat de Syrische overheid "in principe heeft toegezegd" om deel te nemen aan de conferentie.
Volgens Lukashevich is het nog niet mogelijk om een datum te noemen voor de conferentie, omdat nog niet duidelijk is welke personen de betrokken partijen zullen vertegenwoordigen. De Syrische oppositie is tegenstander van deelname van afgevaardigden van president Bashar al-Assad aan de conferentie.
Sinds het begin van de oorlog in Syri zijn volgens de VN minstens 70.000 mensen omgekomen, en vele miljoenen andere Syrirs op de vlucht voor het geweld.
wellicht kunnen opstandelingen en jihadisten asiel krijgen in de vs en Turkije in ruil voor het staken van de gewapende strijd in Syrie, Assad zal op zijn beurt dan iets meer vrijheden toestaan. zoiets zal er uit moeten komen. voordelen:quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:02 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
NU.nl
Note: In het artikel staat dat de Minister van Buitenlandse zaken dit gezegd heeft, maar dat is Lavrov. Lukashevich is een woordvoorder voor de Russische Buitenlandse Zaken.
inderdaad, Libie is hierdoor in een blijvende puinhoop beland, triest, alle bodemschatten, tempels en Ruines worden nu verwoest en de bevolking zit in armoede en anarchie. Het is te hopen voor Libie dat er weer een visionair als Khadaffie opstaat die het land weer kan opbouwen na de verwoestingen die de westerse inperialisten hebben veroorzaakt. Gelukkig zullen China en Rusland niet meer zo dom zijn dergelijke VN resoluties die gewapend ingrijpen onder VN vlag toestaan niet te torpederen met een veto. Wat dat betreft is het echeq in Libie de redding geweest voor Syrie.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:33 schreef Djibril het volgende:
Ik denk ook niet dat de strijd snel zal worden uitgevochten en daarnaast betekent niet dat Assad aan de winnende hand is na het veroveren van Qusayr. Het kan volgend week weer heel anders zijn.
En het verliezen van Qusayr mogen de rebellen zich heel erg aanrekenen, omdat in mij ogen Assad dit alleen maar heeft kunnen doen doordat de rebellen niet goed met elkaar samenwerken. In sommige gebieden gaan ze elkaar eerder te lijf dan dat ze Assads troepen te lijf gaan. Ook beginnen ze hen eigen dictatuurtjes te vormen in sommige gebieden.
In ieder geval heeft Assad bewezen dat zijn leger nog steeds wel terug kan vechten en hij heeft het toch wel het langst uitgehouden van alle dictators(die van de andere golflanden niet mee gerekend). Er wordt al twee jaar lang gezegd door de rebellen dat ze op het punt staan om Aleppo, Damascus en Idlib te veroveren. Dit allemaal is niet gebeurd. Aleppo staat voor de helft in de handen van het leger, de andere helft is een puinhoop doordat de FSA dat leeg plunderen. Damascus is nog steeds veilig. Idlib? Het boerenlandschap van Idlib hebben ze in handen maar de strategisch goede plekken zitten nog steeds in de handen van het leger.
Daarnaast is de snelweg tussen Hama, Homs en Aleppo in de handen van het leger als ik het goed heb. Homs is ook bijna voor een groot deel in de handen van het leger.
Enfin, Assad telt nog steeds mee. Dit allemaal omdat in sommige gebieden de bevolking niet met de rebellen meewerkt en omdat de rebellen niet samen kunnen werken. Dat zie je nu ook in Libie, de rebellen daar konden nooit samenwerken en dat zie je nu nog steeds. Het is het Westen dat Ghadaffi heeft verdrijft niet de rebellen.
Gadaffi was geen visionair.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
inderdaad, Libie is hierdoor in een blijvende puinhoop beland, triest, alle bodemschatten, tempels en Ruines worden nu verwoest en de bevolking zit in armoede en anarchie. Het is te hopen voor Libie dat er weer een visionair als Khadaffie opstaat die het land weer kan opbouwen na de verwoestingen die de westerse inperialisten hebben veroorzaakt. Gelukkig zullen China en Rusland niet meer zo dom zijn dergelijke VN resoluties die gewapend ingrijpen onder VN vlag toestaan niet te torpederen met een veto. Wat dat betreft is het echeq in Libie de redding geweest voor Syrie.
Ach, wat heet 'dictatuur'? Ze hebben een grondwet, een parlement, vrije verkiezingen, en de termijn van de president is beperkt. Veel Westerse landen zitten nog met een Koningshuis, een 'kiesdrempel', een volstrekt ondemocratisch districten-stelsel, waardoor de ene regio of 'State' wordt bevoordeeld boven de andere regio, en in de VS heb je geen schijn van kans zonder de steun van het Grote Geld.quote:Op zondag 19 mei 2013 12:30 schreef rakotto het volgende:
Het enige wat ik hierop als antwoord ga geven is:![]()
Je hoort dondersgoed te weten hoe het in dictaturen eraan toe gaat in verkiezingen.
Wat een luxepositie inderdaad, Westerlingen die op hun luie reet lekker kunnen filosoferen over wat nou een dictatuur is of niet, of het online op hun kritische blog gooien zonder daarvoor bang te hoeven zijn dat de geheime dienst direct aan de deur staatquote:
Met al dan niet dictatuur heeft dat weinig of niks te maken. De mate van repressie houdt geen gelijke tred met de bestuursvorm. Dat is juist de grote misvatting die je vaak tegenkomt. Daarbij is het zo, dat degenen die binnen bepaalde kaders schrijven, zelfs in een dictatuur voor zichzelf nog wel het gevoel hebben dat er vrijheid van meningsuiting is. En dat alleen kwaadwillenden worden aangepakt. Die kant gaan we in onze Westerse democratien ook steeds meer op. Waarbij 'kwaadwillenden' steeds dichter bij 'politiek incorrect' komt te liggen. Waardoor je bijvoorbeeld wel in je blote togus op de televisie mag, luid krakelend dat de vrijheid ongevenaard is. Maar moet je je mond houden als je over informatie beschikt dat de mensen aan de top zich schuldig maken aan oorlogsmisdaden, corrupt zijn, of 'in bed liggen' met Al Qaida.quote:
Dat zijn oude beelden ofniet? Volgens mij heb ik die beelden wel eens (in iets mindere kwaliteit) gezien.quote:
Debkafile is redelijk betrouwbaar, maar niet onfeilbaar. Ze hebben nauwe contacten met Mossad, Shin Bet en het IDF. Wat betekent dat ze bij tijd en wijle worden gebruikt voor 'gecontroleerde lekken'. De sterkte van het kannibalen-leger schatten ze vermoedelijk wel redelijk goed in.quote:Op donderdag 23 mei 2013 12:43 schreef Peunage het volgende:
Maar Debkafiles is nou niet bepaald bekend als een hele betrouwbare bron, of wel?
Kannibalen-leger? Mooie propaganda.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:24 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Debkafile is redelijk betrouwbaar, maar niet onfeilbaar. Ze hebben nauwe contacten met Mossad, Shin Bet en het IDF. Wat betekent dat ze bij tijd en wijle worden gebruikt voor 'gecontroleerde lekken'. De sterkte van het kannibalen-leger schatten ze vermoedelijk wel redelijk goed in.
Idd, dit filmpje is een aantal topic's terug ook al eens gepost.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 15:49 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Dat zijn oude beelden ofniet? Volgens mij heb ik die beelden wel eens (in iets mindere kwaliteit) gezien.
Echt schokkend trouwens hoe hard die stad in puin ligt.
Een psychisch gestoorde leugenachtige steeldief bekeerd zich tot de islam, je verwacht het nietquote:Hij wilde een martelaarsdood sterven, maar het werd een tijdje backpacken in Syri. Faaljihadi Jordi de Jong zit weer bij paps en mams aan de hutspot.
Verslaggevers van de Telegraaf zochten de 19-jarige op in zijn woonplaats Delft waar Jordi onlangs terugkeerde na een korte zonvakantie in de Levant.
Jihad Jordi dankte Allah voor hun komst en probeerde prompt zijn vakantiekiekjes + verhaal voor vijf ruggen aan hen te slijten, zo valt vandaag te lezen in de Wakker Nederlandkrant. De Televagisten bedankten echter voor de eer en maakten in plaats daarvan een rondgang langs vrienden en kennissen van de haattoerist. Het resultaat is een sympathiek portret van een jongen die midden in het leven staat.
"Hij maakte nooit iets af, trok een spoor van mislukkingen achter zich aan. Hadie een baantje bij de stationskiosk, werd-ie ontslagen omdat er geld uit de kassa ontbrak," zegt een *kuch* goede vriend van Jordi. Een hulpverlener die betaald wordt om het geestelijk welzijn van Jordi te waarborgen weet nog daaraan toe te voegen dat Jordi's zich al op jonge leeftijden ontpopte tot "een manipulatieve en pathologische leugenaar".
Inmiddels zit de tiener gewoon weer op Facebook en Whatsapp het woord van de profeet te preken.
Dan zou het een katholiek zijn.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:39 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Een psychisch gestoorde leugenachtige steeldief bekeerd zich tot de islam, je verwacht het nietheeft hij misschien ook nog een voorkeur voor jonge meisjes?
Ja, door het kannibalen-leger van de 'Vrienden-club'.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 16:45 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Het is vandaag precies een jaar geleden dat het bloedbad in Houla plaatsvond. 108 mensen werden vermoord door Shabiha waaronder 49 kinderen.
Het internet is wat sneller dan het journaal.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:27 schreef Slayage het volgende:
nos 20:00 uur journaal"hezbollah mengt zich in de strijd" als nieuws verkopen
Leugens!quote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:39 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Ja, door het kannibalen-leger van de 'Vrienden-club'.
Tragisch, die NOS. In Libanon is het inmiddels ook goed raak. In Irak vallen de doden bij bosjes. De 'Vrienden' hebben wel wat op hun geweten, met hun 'regime-change' operatie!quote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:27 schreef Slayage het volgende:
nos 20:00 uur journaal "hezbollah mengt zich in de strijd" als nieuws verkopen
Nee. Onwelgevallige realiteit.quote:
Nope. Die onzin die je post heb ik je al eens uitgelegdquote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:39 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Ja, door het kannibalen-leger van de 'Vrienden-club'.
Je hebt niks 'uitgelegd'. Slechts bevestigd dat je getrouwd bent met de propaganda van het kannibalen-team.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:45 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Nope. Die onzin die je post heb ik je al eens uitgelegdWaarom dat artikel van faz wordt trouwens ook ontkracht door der spiegel
De realiteit is dat de Assads gedurende hun hele heerschappij moorden.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:44 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Nee. Onwelgevallige realiteit.
Pffffff. Je kannibalen zul je bedoelen!quote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:56 schreef waht het volgende:
De realiteit is dat de Assads gedurende hun hele heerschappij moorden.
Nee, die meneer steun ik niet.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:57 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Pffffff. Je kannibalen zul je bedoelen!
Nee, Assad en co.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:57 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Pffffff. Je kannibalen zul je bedoelen!
De Arabische leiders/Golfstaten zijn sowieso om te janken. Maar dat zegt nog steeds niet dat de huidige regering van Syrie goed is.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 21:49 schreef Djibril het volgende:
Niemand is die massacre vergeten, jammer dat de golflanden die nu tegen Assad zijn niks ervan zeiden.
Jammer dat de Arabische liga geen actie onderneemt tegen Burma.
Jammer dat voor de opstand de emir van Qatar qatareese investeerders stimuleerde om te investeren in Syri. Investeringen in bedrijven die behoren tot de Assad familie natuurlijk waar hij zijn terreur regime mee kon financieren.
Jammer dat niemand er toen wat van zei.
Jammer dat kansloze Marokkanen en ander gespuis hier moet sterven voor de grote ego van paar golflanden. Want ze vechten daar niet voor het Syrische volk maar voor de emir van Qatar.
Anders moesten ze ook maar naar Myanmar gaan om te vechten.
Nee, ik steun de revolutie niet meer zolang het geen Syrische revolutie is. Revolutie is gewoon gekaapt en de grote verliezer is de normale burger die elke dag in angst moet leven nu.
Nope. Dat lieg je. Typisch dat je weer op de man speelt, maar ik had ook niks anders verwachtquote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:47 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Je hebt niks 'uitgelegd'. Slechts bevestigd dat je getrouwd bent met de propaganda van het kannibalen-team.
Hier ben ik het grotendeels wel mee eens. Het is een puinhoop. Hoewel ik nog steeds vind dat de Syrische revolutie steun verdient omdat die nog voor het overgrote deel uit Syrirs bestaat.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 21:49 schreef Djibril het volgende:
Niemand is die massacre vergeten, jammer dat de golflanden die nu tegen Assad zijn niks ervan zeiden.
Jammer dat de Arabische liga geen actie onderneemt tegen Burma.
Jammer dat voor de opstand de emir van Qatar qatareese investeerders stimuleerde om te investeren in Syri. Investeringen in bedrijven die behoren tot de Assad familie natuurlijk waar hij zijn terreur regime mee kon financieren.
Jammer dat niemand er toen wat van zei.
Jammer dat kansloze Marokkanen en ander gespuis hier moet sterven voor de grote ego van paar golflanden. Want ze vechten daar niet voor het Syrische volk maar voor de emir van Qatar.
Anders moesten ze ook maar naar Myanmar gaan om te vechten.
Nee, ik steun de revolutie niet meer zolang het geen Syrische revolutie is. Revolutie is gewoon gekaapt en de grote verliezer is de normale burger die elke dag in angst moet leven nu.
Het is logisch dat het grotendeels uit Syrirs bestaat, het speelt zich ook af in Syri. Maar het is al lang geen Syrische revolutie meer.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 23:21 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Hier ben ik het grotendeels wel mee eens. Het is een puinhoop. Hoewel ik nog steeds vind dat de Syrische revolutie steun verdient omdat die nog voor het overgrote deel uit Syrirs bestaat.
Niemand heeft ook gezegd dat de huidige regering in Syrie goed is. Maar de mensen die de huidige regering van Syrie nu slecht vinden zijn wel vaak de mensen die de huidige regime in het verleden aan geld hebben geholpen.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 22:46 schreef rakotto het volgende:
[..]
De Arabische leiders/Golfstaten zijn sowieso om te janken. Maar dat zegt nog steeds niet dat de huidige regering van Syrie goed is.
http://www.aljazeera.com/(...)352645843641150.htmlquote:Two rockets have hit a district in the southern part of Lebanon's capital, wounding at least five people.
Initial reports said one of the rockets landed in the Mar Mikhael district in Beirut on Sunday, while the second fell on a car exhibit on the street.
Lebanon's state agency said security forces were looking for a third rocket that fell but did not explode.
Marwan Sharbel, the country's interior minister, inspected the scene where the rockets fell, saying they were fired from the southeastern side of the area but that it was too early to know who fired them.
It was an act of "sabotage", he said.
Tensions have been running high in Lebanon as Syrian rebels have threatened to retaliate against the Hezbollah group for sending fighters to assist the forces of Syrian President Bashar al-Assad in the battle to end a two-year revolt against his rule.
Sunday's attack came a day after a speech by the Shia armed group's leader Hassan Nasrallah, in which he committed to fighting in Syria's conflict.
Al Jazeera's Rula Amin, reporting from Beirut, said security forces surrounded the area where the rockets fell but have yet to provide more information on the attack.
"The attack does not come as a surprise and security forces had already been heavily deployed in the area in anticipation for any violence," she said.
Direct involvement in war
On Saturday, Hezbollah's leader said his fighters were battling in Syria against Islamic radicals who posed a danger to Lebanon, and pledged that his group would not allow Syrian rebels to control areas along the Lebanese border.
His speech offered the clearest public confirmation yet that the Iranian-backed group was directly involved in Syria's war.
Hezbollah initially tried to play down its involvement, but could no longer do so after dozens of its fighters were killed in the Syrian border town of Qusayr and buried in large funerals in Lebanon.
He spoke as battles raged in Qusayr under fire for a seventh straight day as government forces backed by the Hezbollah fighters battled to drive out Syrian rebels.
At least 40 people were reported killed on Saturday in what residents told Al Jazeera was the worst fighting they had seen since the start of the civil war.
Nasrallah vowed "victory" in Syria, warning that the fall of the Damascus regime would plunge the Middle East into a "dark period".
In a televised address, Nasrallah pledged that Hezbollah would turn the tide of the conflict in Assad's favour, and stay as long as necessary to do so.
"We will continue this road until the end, we will take the responsibility and we will make all the sacrifices," he said. "We will be victorious."
Er zijn anders nog zat Libanezen die aan de kant van de FSA, Al-Nusrah en andere groeperingen vechten in Syri. Dus de bemoeienis komt duidelijk niet van 1 kant.quote:Op zondag 26 mei 2013 14:07 schreef Pharmacist het volgende:
Twee raketinslagen in Beirut. Libanon betaalt meer en meer de prijs voor Hezbollahs rol in Syrie. Ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is voordat Libanon ook tot burgeroorlog overgaat. Tenzij de burgeroorlog in Syrie stopt, gaat Libanon straks ook totaal kapot.
[..]
http://www.aljazeera.com/(...)352645843641150.html
I know. Heb ook een heel fel debat bezien tussen Nasrallah en een bekende Libanese Sunni geestelijke.quote:Op zondag 26 mei 2013 14:16 schreef Peunage het volgende:
Er zijn anders nog zat Libanezen die aan de kant van de FSA, Al-Nusrah en andere groeperingen vechten in Syri. Dus de bemoeienis komt duidelijk niet van 1 kant.
Dan zijn wij het niet oneensquote:Op zondag 26 mei 2013 14:21 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
I know. Heb ook een heel fel debat bezien tussen Nasrallah en een bekende Libanese Sunni geestelijke.
Anyway, ik refereerde specifiek naar Hezbollah omdat Hezbollah nu openlijk uitkomt voor haar steun voor Assad: iets dat heel duidelijk blijkt uit het artikel dat ik in dezelfde post quote.
De hezbollah-baas claimt alvast de overwinning, wel aandoenlijk.quote:Op zondag 26 mei 2013 14:07 schreef Pharmacist het volgende:
Twee raketinslagen in Beirut. Libanon betaalt meer en meer de prijs voor Hezbollahs rol in Syrie. Ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is voordat Libanon ook tot burgeroorlog overgaat. Tenzij de burgeroorlog in Syrie stopt, gaat Libanon straks ook totaal kapot.
[..]
http://www.aljazeera.com/(...)352645843641150.html
Als je het hebt over de buitenlandse invloed op Syrische groeperingen wel ja.quote:Op zondag 26 mei 2013 11:32 schreef Peunage het volgende:
[..]
Het is logisch dat het grotendeels uit Syrirs bestaat, het speelt zich ook af in Syri. Maar het is al lang geen Syrische revolutie meer.
Well, niet claimen, want dat zou betekenen dat Nasrallah zegt dat de strijd al gewonnen is. Nasrallah zweert dat Hezbollah + Assad zullen winnen omdat andere de regie een hele zware tijd tegemoet gaat. Dat laatste is zeker waar omdat de oppositie na een eventuele overwinning meteen door zal gaan met elkaar te bestrijden. Al Nusra + andere Islamisten (gesteund door Golfstaatjes) vs. de wat meer gematigde FSA elementen (gesteund door het Westen) en dan de Koerden die er niets mee te maken willen hebben (gesteund door Iraaks Koerdistan). Edit: en dan zal je nog de Noord-West kuststrook hebben waar de Alawieten +evt Christenen een 4e factie vormen.quote:Op zondag 26 mei 2013 14:24 schreef waht het volgende:
De hezbollah-baas claimt alvast de overwinning, wel aandoenlijk.
Dat moge wel zo zijn maar Nasrallah blijft een hilarisch figuur. In 2006 claimde hij de overwinning nadat z'n militaire tak onthoofd was. Sindsdien is hezbollah natuurlijk weer aangevuld met jonge, onervaren rekruten die nu in Syrie vechten. Strijders van midden twintig waarvan er nu al minstens 100 gestorven of gewond zijn. Op een totaal van 2000 gaat dat hard.quote:Op zondag 26 mei 2013 14:27 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Well, niet claimen, want dat zou betekenen dat Nasrallah zegt dat de strijd al gewonnen is. Nasrallah zweert dat Hezbollah + Assad zullen winnen omdat andere de regie een hele zware tijd tegemoet gaat. Dat laatste is zeker waar omdat de oppositie na een eventuele overwinning meteen door zal gaan met elkaar te bestrijden. Al Nusra + andere Islamisten (gesteund door Golfstaatjes) vs. de wat meer gematigde FSA elementen (gesteund door het Westen) en dan de Koerden die er niets mee te maken willen hebben (gesteund door Iraaks Koerdistan). Edit: en dan zal je nog de Noord-West kuststrook hebben waar de Alawieten +evt Christenen een 4e factie vormen.
Het jaar 80 na Christus? Of ervoor?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 21:40 schreef rakotto het volgende:
Ben je de massacre in de jaren 80 vergeten die gepleegd is door zijn pa?
Die meneer bediende 'live' een compleet publiek, dat hem enthousiast toejuichte terwijl hij zich tegoed deed aan hart en lever van een gedode soldaat. Waarna hij zijn heldendaad wereldkundig maakte, om de enthousiaste supporters van het FSA, waar hij commandant in is, te laten weten welke kant het opgaat als die verschrikkelijke Assad, zijn vrouw, en hun bloedjes van kinderen, eindelijk aan het spit geregen zijn. Niet 'meneer', dus, maar terecht meervoud. En dan hebben we het nog maar over de niet-terroristen onder de 'opstandelingen'.quote:
Isral vond het niet echt om te lachen, dat het raketten bleef regenen alsof er helemaal geen Isralisch invasieleger in Libanon was.quote:Op zondag 26 mei 2013 15:10 schreef waht het volgende:
Dat moge wel zo zijn maar Nasrallah blijft een hilarisch figuur. In 2006 claimde hij de overwinning nadat z'n militaire tak onthoofd was.
Het is wat, als je eer maar gered is nietwaar?quote:Op zondag 26 mei 2013 15:50 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Isral vond het niet echt om te lachen, dat het raketten bleef regenen alsof er helemaal geen Isralisch invasieleger in Libanon was.
Eer? Ik weet niet hoe jij aankijkt tegen militaire operaties, maar het lijkt er op dat je teveel naar George Bush hebt gekeken, die zichzelf ook als overwinnaar van de oorlog tegen Irak uitriep, omdat zijn troepen in Bagdad stonden. Daarna brak de hel pas goed los! En inmiddels zijn ze met de staart tussen de benen weer vertrokken, en mikken ze op Irak als 'failed state' als hoogst haalbare succes.quote:Op zondag 26 mei 2013 16:08 schreef waht het volgende:
Het is wat, als je eer maar gered is nietwaar?
Hoe kom je er bij dat zijn militaire tak onthoofd was? En waar haal je die cijfers vandaan?quote:Op zondag 26 mei 2013 15:10 schreef waht het volgende:
[..]
Dat moge wel zo zijn maar Nasrallah blijft een hilarisch figuur. In 2006 claimde hij de overwinning nadat z'n militaire tak onthoofd was. Sindsdien is hezbollah natuurlijk weer aangevuld met jonge, onervaren rekruten die nu in Syrie vechten. Strijders van midden twintig waarvan er nu al minstens 100 gestorven of gewond zijn. Op een totaal van 2000 gaat dat hard.
Hezbollah is sterk verzwakt & van objectieve bronnen, alhoewel zelfs hezbollah het er mee eens is.quote:Op zondag 26 mei 2013 17:06 schreef Peunage het volgende:
[..]
Hoe kom je er bij dat zijn militaire tak onthoofd was? En waar haal je die cijfers vandaan?
Daar is Barak het niet mee eens.quote:Op zondag 26 mei 2013 17:19 schreef waht het volgende:
[..]
Hezbollah is sterk verzwakt & van objectieve bronnen, alhoewel zelfs hezbollah het er mee eens is.
Ik heb de moeite genomen om uit te leggen waarom ze volgens mij in ieder geval niet verloren hebben. Waarom hebben ze volgens jou wel verloren?quote:Maar goed, hier moet kennelijk ook bezworen worden dat hezbollah altijd wint. Ik vind het prima hoor maar na een tijdje is het gewoon compleet respectloos tegenover Libanezen die met de werkelijkheid te maken hebben en niet met sprookjes van bepaalde hezbollah-opperhoofden.
quote:Verder zal hezbollah natuurlijk ook winnen in Al-Qusair, wat een geluk voor Assad.
Van mij hoeft dat niet. En winnen is uiteraard erg betrekkelijk, als een superieur uitgerust, nucleair bewapend leger je land binnenvalt, er enige tijd rondrijdt, alles kort en klein slaat, met inbegrip van de aanwezige Finse VN-soldaten, en vervolgens weer vertrekt. Van een militaire overwinning zoals de geallieerden die behaalden in de Tweede Wereldoorlog op de 'As-mogendheden' is dan geen sprake. Maar als je onder dergelijke omstandigheden doodleuk aan de lopende band raketten af kunt blijven schieten vanuit bezet gebied, richting het land van de aanvaller, is dat goed voor het moreel, en het aanzien onder een burgerbevolking, die niet anders weet, of iedereen bukt om zich te laten nemen als Isral binnenvalt.quote:Op zondag 26 mei 2013 17:19 schreef waht het volgende:
Maar goed, hier moet kennelijk ook bezworen worden dat hezbollah altijd wint.
Mag hopen een beetje goede bewijzen voor hen.twitter:AP twitterde op maandag 27-05-2013 om 17:15:13BREAKING: French foreign minister says more signs have emerged of chemical weapons being used in Syria reageer retweet
NU.nlquote:Frankrijk ziet sterk bewijs chemische wapens Syri
Frankrijk is met partners in overleg over de vraag hoe ze moeten reageren op het zich opstapelende bewijs voor het gebruik van chemische wapens door Syri.
Dat heeft Laurent Fabius, de Franse minister van Buitenlandse Zaken maandag gezegd.
''Er zijn sterke bewijzen van het gebruik van chemische wapens," zei Fabius tegen verslaggevers tijdens een bijeenkomst van de Europese ministers van Buitenlandse Zaken. ''Die moeten allemaal worden gecontroleerd. Dat gaan we doen met onze partners, met wie we in gesprek zijn over concrete stappen."
Fabius reageerde op berichtgeving van de Franse krant Le Monde, die zegt informatie uit eerste hand te hebben dat aanhangers van de Syrische president Bashar al-Assad herhaaldelijk chemische wapens hebben gebruikt tegen rebellen.
Maximaal een maand.quote:Op maandag 27 mei 2013 18:13 schreef schurkurk het volgende:
Stel dat het Westen ingrijpt, hoeveel tijd zouden ze ongeveer nodig hebben om Assad te doen vallen?
half jaar troepen opbouwen, 3 kwartier vechtenquote:Op maandag 27 mei 2013 18:13 schreef schurkurk het volgende:
Stel dat het Westen ingrijpt, hoeveel tijd zouden ze ongeveer nodig hebben om Assad te doen vallen?
Doen ze niet, Syri (en Iran/Rusland) zijn gelegitimeerd om terug te slaan bij een interventie, dus geen land die, met het risico op grote verliezen zich daar aan waagt.quote:Op maandag 27 mei 2013 18:13 schreef schurkurk het volgende:
quote:Chemical warfare in Syria
Reporters for Le Monde spent two months clandestinely in the Damascus area alongside Syrian rebels. They describe the extent of the Syrian tragedy, the intensity of the fighting, the humanitarian drama. On the scene during chemical weapons attacks, they bear witness to the use of toxic arms by the government of Bashar al-Assad.
Jobar, Syria, by our special correspondent, Jean-Philippe Rmy
A chemical attack on the Jobar front, on the outskirts of the Syrian capital, doesn't look like anything much at first. It's not spectacular. Above all, it's not detectable. And that's the aim: by the time the rebel fighters of the Free Syrian Army who have penetrated furthest into Damascus understand that they've been exposed to chemical products by government forces, it's too late. No matter which type of gas is used, it has already produced its effects, only a few hundred meters from residential areas of the Syrian capital.
At first, there is only a little sound, a metallic ping, almost a click. And in the confusion of daily combat in Jobar's Bahra 1 sector, this sound didn't catch the attention of the fighters of the Tahrir al-Sham ('Liberation of Syria') Brigade. 'We thought it was a mortar that didn't explode, and no one really paid attention to it,' said Omar Haidar, chief of operations of the brigade, which holds this forward position less than 500 meters from Abbasid Square.
Searching for words to describe the incongruous sound, he said it was like 'a Pepsi can that falls to the ground.' No odor, no smoke, not even a whistle to indicate the release of a toxic gas. And then the symptoms appear. The men cough violently. Their eyes burn, their pupils shrink, their vision blurs. Soon they experience difficulty breathing, sometimes in the extreme; they begin to vomit or lose consciousness. The fighters worst affected need to be evacuated before they suffocate.
Reporters from Le Monde witnessed this on several days in a row in this district, on the outskirts of Damascus, which the rebels entered in January. Since then, Jobar has become a key battleground for both the Free Syrian Army and the government. In two months spent reporting on the outskirts of the Syrian captial, we encountered similar cases across a much larger region. Their gravity, their increasing frequency and the tactic of using such arms shows that what is being released is not just tear gas, which is used on all fronts, but products of a different class that are far more toxic.
In the tangled web of the Jobar front, where enemy lines are so close that the fighters exchange insults as often as they kill each other, gas attacks occurred on a regular basis in April. The gas was not diffused over a broad swath of territory but used occasionally in specific locations by government forces to attack the areas of toughest fighting with the encroaching opposition rebels. This sector is the place where Free Syrian Army groups have penetrated most deeply into Damascus. A merciless war is being waged here.
The sector known as Bahra 1 is one of the most forward positions en route to the sprawling and strategic Abbasid Square, one of the key gateways to Damascus. It was here that fighters commanded by Abu Jihad, known as 'the Argileh,' experienced their first such attack on Thursday, April 11. They were taken by surprise. They had heard of gas being used on other fronts, in other regions of Syria (notably Homs and the Aleppo region), over the last few months, but what to do when faced with such an attack? How to protect themselves without abandoning their positions and handing an easy victory to the enemy? 'Some of the men were evacuated, while others were paralysed with fear,' one of the fighters said. 'But we didn't abandon the position. We ordered the soldiers heading to the front to take wet scarves with them to protect their faces.'
A few gas masks were distributed in the confusion, with priority going to the men in fixed positions where a simple wall sometimes marks the limit of rebel-held territory. Others had to make do with the insignificant protection of surgical masks.
The men under the command of 'the Argileh' are not the only ones in the area to have experienced a gas attack. Closer to the nearby meat market, where government tanks are stationed, the 'special forces' of Liwa Marawi Al-Ghouta were exposed to concentrations of chemicals that were undoubtedly stronger, judging by their effects on the fighters. We found them in hospitals, struggling for survival, in the hours following the attacks.
In Jobar, the fighters did not desert their positions, but those who stayed on the front lines – with constricted pupils and wheezing breath – were 'terrorised and trying to calm themselves through prayer,' admitted Abu Atal, one of the fighters of Tahrir Al-Sham. A man from another brigade, Ibrahim Darwish, died in a nearby sector on April 18.
In the northern part of Jobar, which was struck by a similar attack, General Abu Mohammad Al-Kurdi, commander of the Free Syrian Army's first division (which groups five brigades), said that his men saw government soldiers leave their positions just before other men 'wearing chemical protection suits' surged forward and set 'little bombs, like mines' on the ground that began giving off a chemical product. The general asserted that his men had killed three of these technicians. Where are the protection suits seized from the dead? Nobody knows... The soldiers who came under attack that night said there had been a terrible panic, with men fleeing to to the rear. There are no civilians or independent sources to confirm or deny this account: no one is left in Jobar apart from the men fighting on the neighborhood's various fronts.
But this does not prevent observation of the devastating effects of the gases being used by the Syrian government at the gates of its own capital. On April 13, the day of a chemical attack on a zone of the Jobar front, Le Monde's photographer was with rebels who have been waging war out of ruined buildings. He saw them start to cough before donning their gas masks, apparently without haste although in fact they were already exposed. Men crouched down, gasping for breath and vomiting. They had to flee the area at once. Le Monde's photographer suffered blurred vision and and respiratory difficulties for four days. And yet, on that particular day, the heaviest concentrations of gas were used not there but in a nearby area.
Due to the lack of independent witnesses, many doubts have been voiced about the reality of chemical weapons use by government forces, who possess very significant stocks of such arms, and notably neurotoxic gases like sarin. Several countries – the United States, Turkey and Israel – say they have evidence indicating that arms of this type were used, but they have neither disclosed the exact nature of the proof nor decided whether, as President Obama promised in August 2012, the use of such arms by the authorities in Damascus would constitute the crossing of a 'red line' that would lead to a foreign intervention in Syria against the regime.
The authorities, meanwhile, have accused the Free Syrian Army of using chemical weapons, only adding to the confusion. To try to determine whether such arms were actually used by the Syrian army on certain fronts, we went to see doctors in the area who are trying to treat or save the lives of fighters exposed to gas. On April 8, at the Al-Fateh de Kafer Battna hospital – the main medical center of the Ghouta region east of Damascus, where a large number of rebels are based – doctors showed us scenes of people suffocating that had been videoed on cell phones. A terrible rattling sound came from a man's throat. According to medical personnel, the video was shot on March 14 and the man had just been gased in Otaiba, a town east of Ghouta, where since mid-March the Syrian government has been waging a vast operation to surround rebel forces and cut off their main supply route.
One of the doctors, Dr. Hassan O., described these patients' symptoms in detail. 'The people who arrive have trouble breathing,' he said. 'Their pupils are constricted. Some are vomiting. They've lost their hearing, they cannot speak, their respiratory muscles have been inert. If we don't give them immediate emergency treatment, death ensues.' This description is identical to those provided by other doctors we met over several weeks in the outskirts of Damascus. With some slight variations: Depending on the area where they came under attack, the fighters say that the chemicals were released by shells, by rockets or by a type of grenade.
On the Jobar front, Free Syrian Army fighters under the command of Omar Haidar say they saw a large cylinder equipped with an opening mechanism hit the ground at their feet when the fifth attack took place, on April 18. The cylinder measured about 20 centimeters, or 5 inches, in length. Was this a chemical weapons device and if so what substance was it giving off? A precise answer would require the kind of investigative protocol that combat conditions have made difficult. Samples must be taken from fighters whose exposure to gas has left them dead or in hospital, and these samples then need to be sent to specialised laboratories abroad. A certain number of such samples have been taken and are being studied.
Since then, gas masks have been distributed in Jobar, along with syringes and doses of atropine, an injectable product that counteracts the neurotoxic effects of sarin. Use of this odorless, colorless neurotoxic gas is suspected by doctors in Ghouta its effects and those observed on the scene are one and the same. According to a well-informed Western source, the Syrian authorities have gone so far as to use mixtures of chemicals, notably with the addition of tear gas, to make it harder to identify the source of the symptoms.
The stakes are high if the use of chemical weapons by the troops of Bashar al-Assad can be proved. Dissimulation is therefore the name of the game. Gas is used on the battlefronts only from time to time, avoiding the kind of massive spread of toxic chemicals that would easily constitute irrefutable proof. Nonetheless, the phenomenon keeps recurring: on Thursday, May 23, according to the rebels, a new chemical attack too place in Adra, a zone of very heavy fighting between government forces and the rebels northeast of Damascus.
In the second half of April, gas attacks became almost a strange kind of routine in Jobar. On the front lines, the rebels of the Free Syrian Army got used to keeping their gas masks beside them. They held regular eye-washing sessions and had syringes ready with a special serum. The aim of the attacks seemed to be essentially tactical at this stage – an attempt to destablise rebel units in areas where government soldiers have been unable to dislodge them, and at the same time a test. If Syrian army forces could dare to use chemical weapons in their own capital without setting off a serious international reaction, would that not be an invitation to pursue the experiment a bit further? So far, cases of the use of gas have not be isolated. The only ophthamologist in the region, who was trained abroad, sees patients in a small hospital in Sabha which he prefers not to identify. He said he had seen 150 people affected by gas in the space of two weeks. Near the zones most exposed to gas, he has organized a system of showers so that rebel fighters exposed to chemical products can wash and change clothes to avoid contaminating health workers at clinics.
Saving the lives of soldiers with the most serious respiratory problems requires carrying them through a long maze of buildings with pierced walls, across trenches and through tunnels dug to avoid enemy snipers, to reach an improvised ambulance parked in a small, inconspicuous space. They must then be driven on a high-speed chase through streets under bullet and shell fire in order to reach a hospital at the front before the fighters die of suffocation.
Syrian Army is using chemical shells on frontlines of Jobar. Pupils of the eyes are still contracted few days after a little exposition to sarin gas. A rebel fighters with Liwa Tahrir al Sham just received eyes drop of prednisolone acetate.
At the Islamic hospital in Hammuriya, set up in a discreet hangar, the doctor on duty said on April 14 that two hours earlier he had treated a fighter from the Jobar front with major respiratory problems and a heart beat that had 'gone crazy.' To save the man, the doctor said, he gave him 15 successive injections of atropine as well as hydrocortisone. Enough to save a horse in a desperate situation.
The night before, one of the ambulances seeking to evacuate men who had been gassed was hit by sniper fire and the driver was wounded. In the morning, ambulances managed to get through by driving at maximum speed under tank fire and reached the front, where a new chemical weapons attack had just taken place. 'When we arrived, we found everyone lying on the ground,' said an orderly from another hospital, in Kaffer Batna. He declined to give his name for fear of reprisals against his family, who live in a zone controlled by the government.
That morning, chaos predominated in the courtyard of the hospital, which had been set up in an underground parking lot to avoid being hit by MiG air strikes or government artillery fire. Injured fighters were lying beside five medical workers who had been contaminated by contact with the affected men. More fighters were arriving in successive transfers from the front – there were already 15 of them. Medical workers rushed among the improvised rooms to administer oxygen and injections to the injured.
Dr. Hassan, the hospital's director, was lying in his tiny office wearing an oxygen mask while aid workers gave him atropine. He had been taking care of emergency cases for an hour when he lost consciousness and began to suffocate. The doctor had been struggling for months to keep things going at his clinic, aided by volunteers, some of them high school students, at a time when a blockade of the region by government forces had made it increasingly difficult for medical supplies to get through. With anaesthesia lacking, field surgeons were reduced to using veterinary products like ketamine. There was no more morphine. The doctor took samples that he managed to send out of the region clandestinely despite myriad difficulties. Their analysis will take a few more weeks before the results are known.
Le Monde's reporters visited eight medical centers in the eastern part of the Ghouta region and found only two where medical directors said they had not seen fighters or civilians affected by gas attacks. In Nashibiyya, doctors said they had admitted up to 60 cases from the Otaiba front in a single day, March 18. Their modest installation did not have the means to handle this influx, with a lack of oxygen in particular. Five patients died of suffocation. A few days later, recognising the gravity of the situation, the doctors disinterred the bodies of these victims in the presence of local officials and religious leaders and took tissue samples that they tried to send out to a neighboring country. Some of these samples were handed to a small group of fighters who were trying to break through the encirclement of the region by government forces. To this day, the doctors of Nashibiyya don't know whether the samples ever reached their destination.
Le Monde's reporters visited eight medical centers in the eastern part of the Ghouta region and found only two where medical directors said they had not seen fighters or civilians affected by gas attacks.
A dozen kilometers away, at the hospital in Douma, an area controlled by the Al-Islam brigade, doctors said they had admitted 39 patients after a chemical attack on the town of Adra on March 24. Two men died there. One of the doctors said that within two days of coming under attack, 'the patients go crazy.' Marwane, a fighter who was present during the attack on Adra, said that he had seen 'rockets hit the front and give off an orange light,' and that while he was being transferred to the hospital he had seen 'three men die in vehicles on the road.' In the chaos of the Ghouta region, civilians and fighters often die without reaching a medical center.
Adra, Otaiba and Jobar are three places in the Damascus region where local sources have been describing the use of gas since March. But a difference has emerged: In Jobar, the products have been used more cautiously, with specific localities targeted. Along fronts further from the capital, however, like Adra and Otaiba, the quantities used are estimated to be greater, judging by the number of cases arriving at hospitals simultaneously.
But hospitals in the region are not dealing just with chemical attacks. Two hours before Le Monde's reporters arrived in Douma, four children who had suffered terrible wounds in a MiG bomb attack were being treated at the hospital's emergency ward. As soon as their conditions stabilised that had to leave the hospital, with no hope of being evacuated out of Syria. No doubt, like many, they died while en route. Medical workers filmed the children's wounded bodies, their screams of pain. 'This, you see, is what happens every day, and for us it's even worse than the chemical attacks – that's how bad things have become,' said a doctor, his eyes haggard. He, too, could not give his name.
Ligt eraan op welke schaal ze ingrijpen en met welke middelen.quote:Op maandag 27 mei 2013 18:13 schreef schurkurk het volgende:
NU.nlquote:VN-Mensenrechtenraad houdt spoeddebat over Syri
De Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties houdt woensdag een spoeddebat over Syri, het eerste sinds meer dan een jaar. Raadsvoorzitter Remigiusz Henczel heeft dit maandag meegedeeld.
Het spoeddebat is aangevraagd door de Verenigde Staten, Qatar en Turkije.
De Turkse ambassadeur Oguz Demiralp zei dat het regime van president Bashar Assad 'zijn eigen burgers met zware wapens aanvalt' in Qusair. Deze plaats aan de grens van Syri en Libanon wordt sinds vorige week aangevallen door troepen van het regime en strijders van de Libanese Hezbollah.
"Deze keer strijdt het regime openlijk samen met buitenlandse daders", zei Demiralp. "Degenen die zich vastklampen aan de macht lijken ieder gevoel voor de realiteit en menselijkheid te hebben verloren."
Onpartijdigheidsbeginselen
De Syrische ambassadeur Faysal Khabbaz Hamoui zei dat de raad de eigen onpartijdigheidsbeginselen schaadt door in te gaan op een verzoek van landen die de Syrische rebellen steunen in hun strijd tegen het regime van Assad.
Hij richtte zijn pijlen ook op de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten Navi Pillay, die zegt dat het Syrische bewind nog altijd buitensporig geweld gebruikt in woongebieden en scholen en ziekenhuizen op de korrel neemt. "Wij dagen haar uit om ook maar n bewijs voor deze aantijgingen te tonen", zei hij.
Mensenrechten
Pillay zegt dat ook de rebellen zich schuldig maken aan schendingen van de mensenrechten. Zij stelt dat burgers de zwaarste klappen incasseren van een crisis 'waarin schendingen van de mensenrechten gruwelijke dimensies hebben aangenomen'. Pillay heeft een beroep op de VN-Veiligheidsraad gedaan om het Internationale Strafhof in te schakelen.
Ik heb de speech van de "vader" niet goed verstaan om heel eerlijk te zijn, en dat komt door het slechte kwaliteit van zijn stem. Maar nadat ik het filmpje voor de tweede begon te kijken, merkte ik dat er expres iets verkeerds werd vertaald waardoor ik dus de video in twijfel neem.quote:
Zoals traangas.quote:Op maandag 27 mei 2013 18:02 schreef UpsideDown het volgende:
Frankrijk ziet sterk bewijs chemische wapens Syri
Hoe oud wordt de gemiddelde mens?quote:Op maandag 27 mei 2013 18:13 schreef schurkurk het volgende:
Een 'Irak-overwinning' bedoel je? Zelfs dat is onwaarschijnlijk. Maar meer omdat 'interessante partijen' buiten Syri het wel genoeg vinden, zo. Er wordt in het 'pro-kannibalen-kamp' volop gespeculeerd dat de belangrijkste spelers aan de 'andere kant' (Rusland, China, Iran) uiteindelijk hun keutel in zullen trekken. Maar persoonlijk denk ik dat dit hun 'last stand'-kans is. Tenzij er iets waar is van al die fantastische berichten over superieure Iraanse wapens, en doorbraken op het gebied van 'free energy'. Maar persoonlijk geloof ik daar niet in.quote:Op maandag 27 mei 2013 18:26 schreef sp3c het volgende:
half jaar troepen opbouwen, 3 kwartier vechten
quote:Iraqi Shiites fight for Syrian government
BAGHDAD — The Iraqi fighters in the video shoulder assault rifles and rocket-propelled grenades as they walk down a highway lined with cypress trees. Grinning, some hold up cellphones and camcorders to capture the moment — the aftermath of a victorious battle to secure the Aleppo airport from Syrian rebels who had attempted to take it.
“You are the sons of Iraq and the sons of Islam!” shouts one of their commanders. The men cheer.
Weeks later in Baghdad, Abu Sajad, the nom de guerre of an Iraqi militia commander who appears in the video, proudly displayed it as proof that Iraqi Shiites are playing a critical role supporting the regime of Syrian President Bashar al-Assad in what has become an increasingly sectarian and regional war. It was impossible to verify the location in the video or the circumstances.
Until recently, the involvement of Iraqi Shiites in Syria’s war was cloaked in secrecy here in Iraq, whose Shiite-led government has denied any role in the conflict. But recent interviews with militants, analysts, Arab government officials and residents of Shiite cities across Iraq reveal a trend that is growing increasingly open as Iraqi fighters come to view their participation as part of a regional struggle to defeat al-Qaeda and what they say is a broad effort by the region’s dominant Sunnis to wipe out Shiites.
At the center of the Shiite mobilization is Iran, which analysts and intelligence officials say is seeking to preserve its regional influence by funding and supplying an expanding Shiite network of armed support for the Syrian government, which is dominated by Assad’s Alawite sect, an offshoot of Shiite Islam. In addition to combatants from Iranian security forces and the Lebanese militia Hezbollah, pro-Assad proxy fighters include Iraqis drawn largely from militant groups known to be backed by Iran.
The role of Iraqi Shiite fighters in Syria raises questions about the possible complicity of the Iraqi government, which U.S. officials have recently criticized for allowing Iran to use Iraqi airspace for flights that allegedly transport weapons, troops and supplies to the Assad government. Iraqi officials say they have agreed to U.S. requests for inspections of the Iranian overflights. Eight recent random inspections have found “nothing illegal,” said Kareem Nouri, a Transportation Ministry spokesman.
“We support neither the opposition nor the regime in Syria, and we will not make Iraq a part of the fight in Syria,” he said.
But Iraqi officials have warned repeatedly that Assad’s fall would spell disaster for Iraq, and Iraqi Prime Minister Nouri al-Maliki told the Associated Press in February that a rebel victory in Syria would revive Iraq’s sectarian war. In an interview, Sami al-Askari, a Shiite lawmaker close to Maliki, said the government “turns a blind eye” to the flow of Shiite fighters to Syria, as it does in the case of Iraqi Sunnis who help Syrian rebels.
Analysts and Shiite militia leaders say it is unclear how many Iraqi Shiites have gone to fight in Syria, but Abu Sajad put the number at about 200 and said the ranks were growing quickly. He said Shiite fighters had been particularly motivated by an April statement by al-Qaeda leader Ayman al-Zawahiri, who glorified the Syrian opposition in what he depicted as its fight against Assad and Iran, and by the Syrian Islamist rebel group Jabhat al-Nusra’s recent pledge of fealty to al-Qaeda.
“Now it has become very common for people to say, ‘I’m going to Syria to fight,’ ” Abu Sajad said. “Why can Zawahiri say it publicly and we have to keep it a secret?”
Highly organized missions
In an interview in Baghdad, Abu Sajad and another Iraqi Shiite militia commander, Abu Aya, refused to say how they traveled to Syria or comment on Iran’s role in the process. But they said some of their operations helped tip the scale in favor of the Assad government, which has recently made gains against rebels.
Abu Sajad described his two-month mission this spring as extremely organized. He said that he took along 10 fighters, all highly skilled from years spent battling U.S. forces in Iraq, and that the Syrian army provided them with arms, vehicles and supplies.
“The Iraqi groups are only doing special missions,” he said. “We fight, and when we free a place . . . then the Syrian army comes in and sets up a base.”
The men said they were members of a Shiite militia but declined to say which one. Other Shiites who know them from Baghdad’s Sadr City neighborhood identified them as members of Asaib Ahl al-Haq, a group responsible for most attacks against U.S. forces in the final years of the Iraq war.
Residents and journalists in Baghdad and several Shiite cities in Iraq’s south said the group is leading a shadowy effort to recruit and dispatch fighters to Syria.
Publicly, militia leaders, government officials and Shiite clerics in Baghdad and Tehran say Iraqi Shiites are going to Syria exclusively to protect the Shiite Sayeda Zeinab shrine south of Damascus. Massoud Jazayeri, a spokesman for Iran’s armed forces general staff, told the Lebanese al-Manar news channel last week that “many measures have taken place” to form forces to protect Syria’s Shiite shrines.
But a growing number of news media reports about bodies that have been returned to Iraq from Syria and funerals for fighters slain there indicate that Iraqi Shiites are active in battles far beyond the Sayeda Zeinab district, where the level of combat is low, said Will Fulton, an Iran analyst at the American Enterprise Institute in Washington who co-authored a recent report on Iran’s strategy in Syria.
Abu Sajad and Abu Aya said there had been battles between Iraqi militants and anti-Assad rebels across Syria, including in Damascus, Aleppo, Homs and the strategic Qusair region along the border with Lebanon.
Iraqis, Hezbollah at the front
Residents of southern Iraqi Shiite cities said that fighters are mobilized in meetings with Shiite political parties and militias and that they often travel via Iran.
“Every day here, there are two or three funerals for martyrs killed in Syria,” said a journalist in Najaf who spoke on the condition of anonymity to avoid attracting the attention of the militias. He said about “90 percent” of the fighters had been mobilized by Asaib Ahl al-Haq and another Iranian-funded militia, Kataib Hezbollah.
Abu Sajad and Abu Aya said that in many instances, specialized paramilitary units of well-trained Iraqi Shiites and Lebanese Hezbollah fighters led offensives against rebel forces because Syrian army regiments were too afraid to do so.
The two men showed more than a dozen cellphone videos that they said Abu Sajad and his fighters shot during battles in Syria. Several other videos that purportedly show Iraqis fighting in Syria have surfaced on the Internet in the past two months.
One of Abu Sajad’s videos purports to show Iraqi fighters in green fatigues preparing for an assault on rebel forces in the Damascus suburb of Jobar.
“Look, that’s the Syrian army doing nothing because they’re scared,” Abu Sajad proclaimed, pointing to a cluster of men in half the frame. “And there’s me.”
Abu Sajad said his unit had helped deliver crushing defeats to the Syrian rebels, capture suspected spies and “liberate” Aleppo’s strategic airport from the threat of shelling.
By the end of his first mission in Jobar, Abu Sajad said, his unit — with the help of regular radio communications with Hezbollah — had pushed deep into a rebel-held territory and killed “a lot” of people.
Before proceeding with the offensive, he recalled, he told a Syrian army commander: “Now you will see what the Iraqis can do.”
When they were done, he said, they handed the area over to the Syrian army and moved on to the next mission.
Joby Warrick in Dubai, an Iraqi employee of The Washington Post in Baghdad, Sharaf al-Hourani in Cairo and Ahmed Ramadan in Beirut contributed to this report.
The Washington Post Company
quote:http://www.geenstijl.nl/m(...)s_door.html#comments
Wat een toeval! Net nu vandaag de Europese onderhandelingen over het tot vrijdag geldende wapenembargo voor Syri beginnen komt de Franse propagandamachine grootste krant van Frankrijk Le Monde met een groot stuk met inclusief erbij een video over de oorlog. Daarin ziet u bewijs na bewijs voor het gebruik van chemische wapens. Want die gebruikt Assad. Moet wel, anders is het zo lastig om die nakende Franse wapenleveranties te legitimeren. En nu is er dan eindelijk onomstotelijk bewijs! Kijk maar hoe vet handig de lieve rebeltjes omgaan met de gasmaskers. Ze roken dat geurloze Sarin meteen! En oja, er zijn massavernietigingswapens gevonden in Irak.
Isral, Verenigd Koninkrijk en de VS willen de hele sjiitische tak uitroeienquote:Op maandag 27 mei 2013 22:36 schreef Bombshell het volgende:
Het westen is blijkbaar gebaat bij onrust in syrie.
mccain weer lekker bezigquote:
Dat is geweldig nieuws! Wat is de relevantie?quote:Op maandag 27 mei 2013 21:54 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Mijn ervaring met Le Monde is toch wel dat het zeer vaak kritisch is geweest op de Franse staat
dan moeten ze dat gewoon zeggen ipv die doorzichtige flauwekul smoesjes om maar "legaal" wapens te kunnen leveren en evt militair in te grijpen. daar trapt nu toch echt geen weldenkend mens meer in.quote:Op maandag 27 mei 2013 22:40 schreef schurkurk het volgende:
[..]
Isral, Verenigd Koninkrijk en de VS willen de hele sjiitische tak uitroeien
Assad --> Hezbollah --> Iran
Dit is het doel
helaas zijn er niet veel weldenkende mensen op de wereld en blijkt doorzichtige flauwekul nog altijd goed te werken.quote:Op maandag 27 mei 2013 22:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
dan moeten ze dat gewoon zeggen ipv die doorzichtige flauwekul smoesjes om maar "legaal" wapens te kunnen leveren en evt militair in te grijpen. daar trapt nu toch echt geen weldenkend mens meer in.
De FSA is geen homogene groep, het is een mengeling van terreurgroepingen, jihadisten en groepen die assad weg willen. Hesbollah zijn ook geen lievertjes, dat klopt helemaal, maart diens inmenging is het gevolg van de steun die de "rebellen" al jaren krijgen van buitenlandse mogendheden, Dus een gevolg van "ons" eigen beleid tov syrie, je moet daar dan ook niet over zeuren . Feit is dat je deze oorlog moet stoppen. Dit kun je alleen maar doen door stabiliteit te creeeren. Assad heeft nog steeds een behoorlijke steun onder de bevolking , als hij sterk genoeg is staat hij garant voor stabiliteit en hij zorgt er in ieder geval ook voor dat rechten van minderheden gerespecteerd worden en vooral ook dat de staat redelijk seculier functioneert.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 09:22 schreef De_Guidance het volgende:
Mja lekker makkelijk om de FSA terroristen te noemen. En Hezbollah dan?
Wtf doet McCain daar?quote:
Hij is commando en helpt in z'n eentje de rebellen naar de overwinning.quote:
Dus de terreurgroepen en jihadisten willen Assad niet weg?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 09:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
De FSA is geen homogene groep, het is een mengeling van terreurgroepingen, jihadisten en groepen die assad weg willen.
Dan krijg je meer terreur in Europa en Amerika.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 07:25 schreef RetepV het volgende:
Waarom nemen we niet gewoon die landen in en noemen het 'kolonie'?
Geweldig, wat is de relevantie?quote:Op maandag 27 mei 2013 21:34 schreef mr_jack het volgende:
Wat toevallig dat Le Monde hier mee komt op de dag dat er beslist moet worden over het wapen-embargo
Dat de berichtgeving wel heel toevallig in het Franse propagandaplaatje past? Hetzelfde deden ze in Libi, als reden om het hele land naar te tyfus te bombarderen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 09:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Geweldig, wat is de relevantie?
quote:Op dinsdag 28 mei 2013 09:48 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Dat de berichtgeving wel heel toevallig in het Franse propagandaplaatje past? Hetzelfde deden ze in Libi, als reden om het hele land naar te tyfus te bombarderen.
quote:Op maandag 27 mei 2013 21:54 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Mijn ervaring met Le Monde is toch wel dat het zeer vaak kritisch is geweest op de Franse staat. Bovendien meldt het artikel heel expliciet dat het geen sarin is en het gebruikte gas niet kan ruiken. Dat doet mijn vermoeden dat het artikel daar niet is gelezen. Onzinstuk van Geenstijl.
Ach ja. Zo gaat het vaker. Eerst wat schreeuwen wat later helemaal niet waar blijkt te zijn. Maar veel mensen hebben het dan al gehoord en neemt het aan voor de waarheid.quote:
Is Libi naar de tyfus gebombardeerd?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 09:48 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Dat de berichtgeving wel heel toevallig in het Franse propagandaplaatje past? Hetzelfde deden ze in Libi, als reden om het hele land naar te tyfus te bombarderen.
Ja. Niet meegekregen? Hele infrastructuur en halve steden naar de tering. + honderden 'rebellen' die nog hun ding hebben gedaan. Ik ben 4 jaar geleden in Tripoli en Tunis geweest. Vooral Tripoli was een erg mooie stad, zou nu niet meer naar n van beide heengaan. A) Er valt niks meer te zien. B) Overal lopen nu moordenen terroristen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 10:07 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Is Libi naar de tyfus gebombardeerd?
D'r zitten voldoende extremisten tussen, het is sowieso onzinnig om het de FSA te noemen aangezien het weinig onderling verband kent.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 09:22 schreef De_Guidance het volgende:
Mja lekker makkelijk om de FSA terroristen te noemen. En Hezbollah dan?
Ja, maar ze willen jou ook weg hebben. Dat is het hele probleem.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 09:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus de terreurgroepen en jihadisten willen Assad niet weg?
http://www.aljazeera.com/(...)352852756144767.htmlquote:State media confirms three deaths near Sunni-majority town of Arsal close to Syria border amid rising tensions.
Armed men have opened fire on a military checkpoint in Lebanon's eastern Bekaa Valley, killing three soldiers before escaping across the border into Syria, according to a Lebanese state media.
National News Agency said two of the soldiers died in Tuesday's attack, which occurred near the town of Arsal, while a third died later in hospital.
The border areas around Arsal are used by Syrian rebels battling President Bashar al-Assad to smuggle weapons and fighters from Lebanon across into Syria, and the region has seen previous clashes between the Lebanese military and Syrian fighters.
In February, four Lebanese soldiers and two fighters were killed in a gun battle near Arsal.
The latest shooting comes as an assault by Syrian soldiers, backed by Lebanon's armed group Hezbollah, continues on the nearby Syrian border town of Qusayr to drive out rebels.
On Monday, four shells from Syria hit Hermel, a region in the north of Lebanon, killing a child and injuring two other people.
On Sunday, two rockets hit the Shiyah district in the southern part of Beirut, Lebanon's capital, wounding at least five people.
Shiyah is a neighbourhood in Dahiyeh, the southern suburbs of Beirut, which is a stronghold of the mainly Shia Hezbollah, whose leader Hassan Nasrallah confirmed on Saturday that his fighters were directly involved in Syria's conflict.
Nasrallah pledged in a speech that his group, which is backed by Iran, would turn the tide of the conflict in Assad's favour, and stay as long as necessary to do so.
The fighting in Syria has already spilled over into Lebanon's second city, the northern port of Tripoli, where 31 people have been killed and 212 wounded in a week of clashes between pro-Assad Alawites and pro-rebel Sunni Muslims.
Ja, echt zwaar kut. Overal waar ik kijk, of het nu CNN, Al Jazeera of zelfs Youtube is, hebben mensen een schijthekel aan die oppositie. Ik denk dat het overgrote deel van de Europese bevolking niets van die Jihadi's moet hebben. Waarom de fuck besluiten onze politici ze te bewapenen? Horen ze niet de Europese bevolking te vertegenwoordigen? Dit wordt straks Afghanistan all over again want als die Jihadi's klaar zijn met Assad zijn wij samen met Israel de volgende.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 07:25 schreef RetepV het volgende:
Och, och, de EU gaat het wapenembargo af laten lopen.
De rebellen hebben dus blijkbaar ZO weinig steun onder de bevolking dat ze hulp nodig hebben om Assad af te kunnen zetten.
Wat een ontzettend vies spelletje wordt er weer gespeeld.
Waarom nemen we niet gewoon die landen in en noemen het 'kolonie'? De huidige manier van verstoppen dat het eigenlijk gewoon kolonies zijn is niet echt efficint.
Klopt. Maar ik heb het over de FSA.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 10:39 schreef waht het volgende:
[..]
D'r zitten voldoende extremisten tussen, het is sowieso onzinnig om het de FSA te noemen aangezien het weinig onderling verband kent.
Het probleem is dat de het zo uit de hand is gelopen waardoor extremisten zo veel kansen krijgen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 10:40 schreef waht het volgende:
[..]
Ja, maar ze willen jou ook weg hebben. Dat is het hele probleem.
Het is makkelijker om mensen binnen je landsgrenzen te houden dan mensen van buiten weg proberen te houden.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 09:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan krijg je meer terreur in Europa en Amerika.
quote:NYT: By Inserting Itself Into Syrian War, Hezbollah Makes Dramatic Gamble
With its plunge into the Syrian civil war, Hezbollah is taking its followers in an unaccustomed direction, in a gamble that could help rescue it from that threat, bringing it new power and confidence, or end in a defeat with wide repercussions. Hezbollah is betting its prestige and security on the effort to crush a Syrian rebellion that is detested by Hezbollah’s Shiite Muslim base, but popular with the group’s Lebanese rivals and with much of the Sunni majority in the wider Arab world.
Hezbollah’s biggest stake in the conflict is the same as that of its ally, Syria’s President Bashar al-Assad: survival. The group relies on Syria to provide a conduit for arms from its main patron, Iran. Preserving that flow is a matter of life or death for Hezbollah, as its leaders have made clear.
Video:quote:Video posted online Sunday claims to show two men being whipped in the rebel-held town of Saraqeb after an Islamic court convicted them of "vice." One of the men is Ahmed al-Ra'i, who was given 50 lashes for allowing his daughter to marry too quickly after a divorce. The other man is Mustafa Amno, her new husband, who received 40 lashes. The conviction refers to the father as a "criminal." The two men writhed and screamed on the ground, surrounded by gunmen, as the whip landed on their backs.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |